Je beschadigd het glas zelf niet, dat klopt, maar wel de coating die erop zit en je wellicht had moeten behoeden voor beslagen glazen. Het effect van de coating is afhankelijk van wat je koopt en wat je precies wil. Veelal zijn ze ontspiegelt. Wat voor extra opties er zijn weet ik niet, vraag het de opticien als je er in geïnteresseerd bentbudi schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:35:
[...]
Dankje voor de ongetwijfeld goed bedoelde tip, maar het vreemde is dat ik de afgelopen vier jaar dat mijn nu 'oude' bril oud is hem goed heb mishandeld wat dat betreft en dat er vrijwel geen kras is te bekennen! Misschien dat het wat afhangt van het soort glas?
Jazeker al is het wel weer even wennen zo in de vrieskou. Eerst is het constant 10 graden of warmer en dan ineens is het 0 graden (vanochtend zelfs -2budi schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:35:
[...]
Rijden jullie ook gewoon lekker door in de vorst? Ik moet toegeven dat ik maar een watje ben met zo'n velomobiel. Ik zou niet zo graag op mijn tweewieler gaat liggen of zitten
Gelukkig nog geen gladheid en voor een groot deel is er prima te kleden op dit soort weer, vind het prettiger dan regen moet ik zeggen. Alleen mijn gezicht wordt altijd behoorlijk koud

Heb wel een lange jas, sjaal en handschoenen en een muts in de strijd tegen de kou.
Op de heenweg naar mijn werk doe ik geen muts op anders zit de hele dag mijn haar niet

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 15-12-2009 20:04 ]
Ik heb hiervoor een stapeltje thermische inlegzolen liggen. Ik knip die zooltjes uit een reststukje isolatiefolie (bubbelplastic tussen twee lagen alu). Ze slijten wel vrij snel op. Ik heb ooit een extra paar fietsschoenen voor de winter gekocht, een maat groter, zodat er dubbeldikke geitesokken en inlegzooltje(s) in passen.burne schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 18:16:
Ik zit net een beetje op te drogen van een fietstochtje door de kou en het donker. Het enige wat ik nog niet voor elkaar heb zijn schoenen. Ik draag nu legerkisten, want hoog, dus steun voor m'n enkels, stijf, dus steun voor m'n enkels, harde rubberzool en waterdicht. Maar met een dun en een dik paar sokken over elkaar heb ik nog altijd ijsteentjes. Iemand tips?
Neopreen overschoenen scheelt ook nog een stuk, maar die dingen gingen bij mij nooit lang mee. Je trekt of loopt de naden los, of de rits gaat stuk (komt vooral doordat aan- en uittrekken met handschoenen of verkleumde vingers niet makkelijk gaat, ze niet gebruiksvriendelijk genoeg voor woon/werk gebruik).
Verder kun je natuurlijk speciale thermosokken en -zooltjes kopen bij de zwerfsportzaak (zelfs elektrisch verwarmd).
Valt er met deze winterse dag (sneeuwval) nog wel uberhaupt goed te ligfietsen??
had zo'n zin dit weekend es weer te trappen, maar vrees dat het advies een 'no go' blijft....
Iemand ervaring met sneeuw & ligfiets? Evt. profiel op banden?
Do's en don'ts?
had zo'n zin dit weekend es weer te trappen, maar vrees dat het advies een 'no go' blijft....
Do's en don'ts?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik waag me er niet aan..NielsTn schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:07:
Valt er met deze winterse dag (sneeuwval) nog wel uberhaupt goed te ligfietsen??
Do's en don'ts?
Ik ben van Rijswijk naar Delft gekomen op mn Flevobike (applaus voor mijn moed), zowaar zonder te vallen. Het gaat vrij langzaam op punten, soms moet je even afstappen. Bij mij in de straat ligt een soort ijs waar ik niet eens tractie krijg op de banden. Het voorbandje van de M5 van mijn vriend gleed continu spontaan weg, dus die is op een moeilijkfiets naar de universiteit gekomen.
Ehm, als je een trike danwel heel veel zin erin hebt moet je het vooral proberen, maar makkelijk is het allerminst. Zelfs in de stad waar het grootste deel dooit op de weg.
Ehm, als je een trike danwel heel veel zin erin hebt moet je het vooral proberen, maar makkelijk is het allerminst. Zelfs in de stad waar het grootste deel dooit op de weg.
Ik hoop eigenlijk dat er wat verse sneeuw valt voordat ik de deur uitmoet, want ik wel eens zien wat mijn Schwalbe Marathon XR's doen met sneeuw en ijs.Tomino schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:18:
Ik waag me er niet aan..
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ik zat nog te twijfelen of ik vanmorgen met de Quest naar mijn werk zou gaan, maar uit ervaring weet ik dat het heel zwaar is om met een drie wieler door de sneeuw te moeten. Ben met mijn Alleweder vorig jaar wel eens door halve sneeuw gegaan. Toen was het een keer zo dat de grond wel redelijk sneeuwvrij was, maar ergens verderop had een boom zich van zijn sneeuw ontdaan met als resultaat een hoopje sneeuw op het fietspad. Kom ik dus aanrijden met een redelijke vaart remde ik ineens snel af door die sneeuw. Het was ook nog eens licht bergop, dus ik kwam vervolgens ook maar heel moeilijk weg.
Mijn Quest is voorzien van slick banden, dus dat is ook niet handig in de sneeuw (althans, mijn marathon plus banden zijn nu naar zo'n 13.000 km wel aardig slick
).
Mijn Quest is voorzien van slick banden, dus dat is ook niet handig in de sneeuw (althans, mijn marathon plus banden zijn nu naar zo'n 13.000 km wel aardig slick
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Hm, dat is best iets om mee rekening te houden bij toekomstige velomobiel-ontwerpen: een manier om je vering even helemaal omlaag te zetten zodat je meer grondspeling hebt (10cm oid is wel handig voor sneeuw).
Wat ik vooral een probleem vind is dat dat extra wiel het nog een extra zwaar maakt om door dat mulle spul heen te komen. Maar ik denk dat ik het van het weekend wel even ga proberen, da's beter dan met woon-werk verkeer. Als het niet gaat ben ik vrijer om terug te kren en thuis 'mijn wonden te likken'
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Dat weet ik uit ervaring ook met Alleweder en Versatile. Toch is het me vandaag met de Quest enorm meegevallen. Heengaande kon ik toch vrij goed 27 tot 30 km/h rijden zonder me extra in te spannen. Goed, het is langzamer dan de snelheden die ik normaal rijd maar ik klaag niet.budi schreef op donderdag 17 december 2009 @ 15:18:
Ik zat nog te twijfelen of ik vanmorgen met de Quest naar mijn werk zou gaan, maar uit ervaring weet ik dat het heel zwaar is om met een drie wieler door de sneeuw te moeten.
Pas toen ik in Hattemerbroek/Wezep reed, ging het langzamer. Daar ben ik op het fietspad gebleven terwijl ik normaal de rijbaan op ga maar ik had van morgen niet voldoende puf en ik vond het niet helemaal veilig genoeg dus heb ik voor het fietspad gekozen met dat gruwelijk irritante split erop.
Ik rijd met Kojaks(100% slicks). Met name het optrekken gaat soms wat lastiger. Ik denk dat ik vanavond even bij de fietsenmaker ga kijken of hij een leuk MTB noppenbandje heeft voor om het achterwielMijn Quest is voorzien van slick banden, dus dat is ook niet handig in de sneeuw (althans, mijn marathon plus banden zijn nu naar zo'n 13.000 km wel aardig slick).
Ik moet bekennen dat ik vandaag de auto gepakt heb naar mijn werk en morgen weet ik nog niet wat ik ga doen. Ligfietsen in de sneeuw lijkt me niet erg prettig.
Zo, ik heb het fietsen door de sneeuw even flink wat eenvoudiger gemaakt. Om m'n achterwiel ligt nu een Schwalbe Furious Fred. Mooi wat zijdelingse grip en ook in de lengterichting.
Toen ik vanavond naar de stad wilde vertrekken om die band te halen, kwam ik niet eens van z'n plek op ons achterpad. Het achterwiel met Kojak deed maar één ding: spinnen
Nu met FF erom is het bijna saai om door sneeuw te rijden. (nagenoeg) geen slip meer met optrekken en (nagenoeg) geen uitbrekend achterwiel meer
Toen ik vanavond naar de stad wilde vertrekken om die band te halen, kwam ik niet eens van z'n plek op ons achterpad. Het achterwiel met Kojak deed maar één ding: spinnen
Nu met FF erom is het bijna saai om door sneeuw te rijden. (nagenoeg) geen slip meer met optrekken en (nagenoeg) geen uitbrekend achterwiel meer
Waarom hebben alle mtb-banden een leuke naam (Nobby Nic, Furious Fred, etc.) en de wel-nuttige banden van die saaie namen (Marathon, Stelvio, Kojak)?
Geen idee. Maar ik zie je punt. Ik heb ook gekeken naar de Sammy Slick. Ook al zo'n geinige naam.
Maar niet alle MTB-banden hebben boeiende namen. Denk bijvoorbeeld maar aan Hurricane of Space.
Schwalbe heeft verder wel enorm veel met twee woorden met beginletter hetzelfde. Big Betty, Smart Sam, Wicked Will, etc.
Maar niet alle MTB-banden hebben boeiende namen. Denk bijvoorbeeld maar aan Hurricane of Space.
Schwalbe heeft verder wel enorm veel met twee woorden met beginletter hetzelfde. Big Betty, Smart Sam, Wicked Will, etc.
Jaloers hoor, het sneeuwt en gelijk even andere bandjes halen.
Ik was dolblij toen ouders lief nog even mijn nieuwe buitenbandjes sponsorden
Ik was dolblij toen ouders lief nog even mijn nieuwe buitenbandjes sponsorden
vanmiddag / begin van de avond was op Discovery Channel een aflevering van Green Machines bezig.
Met daarin een amerikaans merk ligfiets-fabrikant Freddy Markham, (en een proefritje op een model 'javelin' of zo).
wel bizar, het stuur a la chopper zo hoog...
en eerlijk gezegd: spuuglelijk....
Herhaling hiervan volgt op Discovery Channel op 21 december a.s. (om 8.30u)
iemand die aflevering ook gezien?
verder de fietsketting uit verveling eens gepoetst (de Scottoiler olie zit er op, met na tig kilometer fietsen ook een zwarte ketting).
Ik ga eens kijken of de PTFE -spray die ik ook heb staan, goed werkt
Met daarin een amerikaans merk ligfiets-fabrikant Freddy Markham, (en een proefritje op een model 'javelin' of zo).
iemand die aflevering ook gezien?
verder de fietsketting uit verveling eens gepoetst (de Scottoiler olie zit er op, met na tig kilometer fietsen ook een zwarte ketting).
Ik ga eens kijken of de PTFE -spray die ik ook heb staan, goed werkt
[ Voor 41% gewijzigd door NielsTn op 18-12-2009 22:59 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ja, dat had ik eerder al gezien (je weet wel, discovery zendt alles 49 keer uit). Absoluut afschuwelijke machines zijn die amerikaanse lwb-machines. En nog opgewonden ervan worden ook: veel te groot, traag, met een zogenaamd aerodynamische lap stof eroverheen rijd je al helemaal voor gek.
Maargoed, de VS lopen altijd al een beetje achter wat betreft vervoer hè
Maargoed, de VS lopen altijd al een beetje achter wat betreft vervoer hè
Voor degenen die niet kunnen wachten of geen zin hebben om de boel op te nemen of zo vroeg op te staan:NielsTn schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 21:43:
vanmiddag / begin van de avond was op Discovery Channel een aflevering van Green Machines bezig.
clique ici
Leuk stukje (en de andere filmpjes ookWFvN schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:40:
[...]
Voor degenen die niet kunnen wachten of geen zin hebben om de boel op te nemen of zo vroeg op te staan:
clique ici
Vrijdag heb ik de gewone bukfiets gepakt naar mijn werk ivm het weer maar pff afzien!! Ijskoud, je vangt veel meer koude wind en doordat je meer loopt te hijgen ook nog eens een half bevroren keel

Volgende week maar weer gewoon op de ligger
[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 19-12-2009 11:50 ]
Ik denk dat de voornaamste reden is dat het wel een stuk gemakkelijker te maken is en mogelijk ook een stuk goedkoper.Metro2002 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 11:48:
Leuk stukje (en de andere filmpjes ook) Vindt alleen die velomobielen met doek erover altijd zo'n raar / goedkoop gezicht. En volgens mij is het niet eens heel veel lichter dan zo'n lichtgewicht plastic / glasvezel velomobile als de quest / mango ed.
En tja, ik vind het er ook een stuk goedkoper uitzien. Maar dat hoeft natuurlijk niet als je kijkt naar de BMW Gina
Ik vond het gisteren wel meevallen qua temperatuur. Gisteren heb ik het dekje niet op de Quest gehad.Vrijdag heb ik de gewone bukfiets gepakt naar mijn werk ivm het weer maar pff afzien!! Ijskoud, je vangt veel meer koude wind en doordat je meer loopt te hijgen ook nog eens een half bevroren keel![]()
Volgende week maar weer gewoon op de ligger
De sneeuw was gisteren wel meer dramatisch dan donderdag. Toen kon ik vrij normaal doorrijden maar gisteren was de boel lekker vastgevroren wat soms 'heerlijk' fietsen is als je met je achterwiel in een spoor terecht komt.
Vandaag is het trouwens wel stervens koud vind ik. Ik heb nog niet gefietst maar wel even een stukje naar de winkel gelopen. Maar man...........
WFvN schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 13:50:
Vandaag is het trouwens wel stervens koud vind ik. Ik heb nog niet gefietst maar wel even een stukje naar de winkel gelopen. Maar man...........

Bestaan er eigenlijk ook schaatsligfietsen? Schaatsfietsen zijn er zeker...
http://www.youtube.com/watch?v=oh4Wq2fvSDw
http://www.youtube.com/watch?v=-AzvLG0opT0&NR=1

Moet je zien bij Arnhem in de buurt.... -18 !!!
Maar goed, het was te verwachten, de zonne-activiteit is nu (lees: vorig jaar en dit jaar) zo'n beetje op z'n minimum.
http://www.youtube.com/watch?v=-AzvLG0opT0&NR=1
That explains a lot..... Zwolle zit zo'n beetje bij die -11 graden C.
Moet je zien bij Arnhem in de buurt.... -18 !!!
Maar goed, het was te verwachten, de zonne-activiteit is nu (lees: vorig jaar en dit jaar) zo'n beetje op z'n minimum.
[ Voor 70% gewijzigd door WFvN op 19-12-2009 15:17 ]
zojuist terug van een uurtje ligfietsen... gelijk de (zojuist verkregen) fietsbroek & fietshandschoenen geprobeerd. 't is na een uur trappen echt stervenskoud, dus steeds lichter verzet gefietst om warm te blijven.
Nu maar lekker op de bank in de zon bijkomen van de koude
op zich ging het fietsen goed, niets van gladheid gemerkt. Wel heb ik behoedzaam gestuurd en geremd.
nog meer mensen die zich gewaagd hebben aan een lekker ritje??
op het kaartje van poster hiervoor heb ik dus in de -15 gereden....
Nu maar lekker op de bank in de zon bijkomen van de koude
op zich ging het fietsen goed, niets van gladheid gemerkt. Wel heb ik behoedzaam gestuurd en geremd.
nog meer mensen die zich gewaagd hebben aan een lekker ritje??
op het kaartje van poster hiervoor heb ik dus in de -15 gereden....
[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 19-12-2009 15:22 ]
Het voorkomen van zonnevlekken heeft verdomd weinig (ongeveer 1W per vierkante meter ofwel minder dan 0.1ºC) te maken met hoeveel warmte we van ons zonnetje krijgen. Het heeft wel invloed op de hoeveelheid hoog-energetische straling die we van de zon krijgen, en de (onbewezen) theorie is dat die straling wolkenvorming stimuleert. Of die extra bewolking dan weer zonnestraling buitenhoudt of warmte binnenhoudt is ook nog een punt van discussie.WFvN schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 15:13:
Het is eerder dit jaar al kouder geweest. In januari is het in Ell (bij Weert) -20.8 geweest.
[/ot]
Het is jullie duidelijk dat het plaatje van vanochtend half negen is? (Toen ik op de fiets stapte..)
Live plaatje hebben we ook, daar niet van: klik
[ Voor 10% gewijzigd door burne op 19-12-2009 15:32 ]
Je hebt zonnevlekken, en je hebt de afstand van de aarde tot de zon. Beiden hebben meetbaar effect, maar zeggen natuurlijk geen ene bal over het weer (wel het klimaat, maar dat is iets wezenlijk anders!).
De reden achter dit weer is zoals altijd transploftkou.
De reden achter dit weer is zoals altijd transploftkou.
Toch niet helemaal waar als ik de meteorologen mag geloven.
http://www.weeronline.nl/zonneactiviteit-erg-laag/3415/135
[google=zonneactiviteit winter]
[edit]
Maar ze zijn het niet allemaal met elkaar eens blijkbaar
http://www.knmi.nl/cms/content/31950/zonnevlekken_en_klimaat
Ik heb het genoemd in verband met verhalen rondom de elfstedentochten:
http://www.dearend.nl/Wea...ekken/elfstedentocht.html
http://www.maxqubit.com/elfstedentocht/
Helemaal sluitend is het verhaal niet maar er lijkt wel een aardig patroon in te zitten. En dan heb ik het niet over de zonne-activiteit (daar ZIT regelmaat in) maar over de Elfstedentocht.
http://www.weeronline.nl/zonneactiviteit-erg-laag/3415/135
[google=zonneactiviteit winter]
[edit]
Maar ze zijn het niet allemaal met elkaar eens blijkbaar
http://www.knmi.nl/cms/content/31950/zonnevlekken_en_klimaat
Ik heb het genoemd in verband met verhalen rondom de elfstedentochten:
http://www.dearend.nl/Wea...ekken/elfstedentocht.html
http://www.maxqubit.com/elfstedentocht/
Helemaal sluitend is het verhaal niet maar er lijkt wel een aardig patroon in te zitten. En dan heb ik het niet over de zonne-activiteit (daar ZIT regelmaat in) maar over de Elfstedentocht.
[ Voor 63% gewijzigd door WFvN op 19-12-2009 16:28 ]
Zelfs je eerste link zegt het al overduidelijk:WFvN schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 16:18:
Toch niet helemaal waar als ik de meteorologen mag geloven.
Voorlopig heeft de lage activiteit van de zon weinig afkoeling tot gevolg, zoals blijkt uit de extreem warme novembermaand die we momenteel meemaken.
Ja, maar ze spreken over 'voorlopig'. Ik meen te lezen/begrijpen dat ze er nog lang niet uit zijn.
Bovendien is november nou niet echt 'de' wintermaand in Nederland
[edit]
Elfstedentochten (tjonge.... ik ga wel lekker OT) zijn doorgaans in januari/februari, onze echte wintermaanden.
Bovendien is november nou niet echt 'de' wintermaand in Nederland
[edit]
Elfstedentochten (tjonge.... ik ga wel lekker OT) zijn doorgaans in januari/februari, onze echte wintermaanden.
1e Elfstedentocht 1909 2 januari
2e Elfstedentocht 1912 7 februari
3e Elfstedentocht 1917 27 januari
4e Elfstedentocht 1929 12 februari
5e Elfstedentocht 1933 16 december
6e Elfstedentocht 1940 30 januari
7e Elfstedentocht 1941 6 februari
8e Elfstedentocht 1942 22 januari
9e Elfstedentocht 1947 8 februari
10e Elfstedentocht 1954 3 februari
11e Elfstedentocht 1956 14 februari
12e Elfstedentocht 1963 18 januari
13e Elfstedentocht 1985 21 februari
14e Elfstedentocht 1986 26 februari
15e Elfstedentocht 1997 4 januari
[ Voor 72% gewijzigd door WFvN op 19-12-2009 17:22 ]
Ik heb ook zaterdag gefietst in de kou, maar pas 's middags toen het al opgewarmd was naar -7,3 graden in de Bilt, dus ik ben niet zo'n bikkel als sommigen anderen hier 
Daarnaast ben ik ook maar niet met de fiets naar mijn werk gegaan, 35 km ploeteren door de sneeuw lijkt me niet zo'n succes. Gelukkig heb ik winterbanden voor de auto, alleen jammer dat ze nog in de garage liggen, veel te druk met ligfietsen geweest de laatste tijd en dus geen aandacht aan de auto geschonken. Beetje dom
Daarnaast ben ik ook maar niet met de fiets naar mijn werk gegaan, 35 km ploeteren door de sneeuw lijkt me niet zo'n succes. Gelukkig heb ik winterbanden voor de auto, alleen jammer dat ze nog in de garage liggen, veel te druk met ligfietsen geweest de laatste tijd en dus geen aandacht aan de auto geschonken. Beetje dom
Als we even een inkoopactie voor banden met spikes opzetten kunnen we ook meedoen met de elfstedentocht. Jullie in je verwarmde eitjes en ik als bikkel gewoon rechtop.WFvN schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 17:18:
Kijk, zijn we gelijk weer on-topic.
Als je zulke banden in 406 vindt doe ik mee met de flevo!
Anyway, ik heb me samen met mijn delft-ligfietsmaatje ingeschreven voor de appelflappentocht. Doen meer tweakers mee? 30 december ergens bij Utrecht geloof ik. Niet erg lang, 30 km oid.
Anyway, ik heb me samen met mijn delft-ligfietsmaatje ingeschreven voor de appelflappentocht. Doen meer tweakers mee? 30 december ergens bij Utrecht geloof ik. Niet erg lang, 30 km oid.
http://twogrip.com/nl/nl/...ukte&tn_subPoint=Specialsssj3gohan schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:38:
lijkt me leuk, maar ja... ik kan de ligfiets niet in de auto krijgen, en een trekhaak voor boedelbak zit er niet op die hybride leasebak.....ssj3gohan schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:38:
Trein is geen optie? Ik ga met de trein [dus als de treinen niet rijden, kan ik niet].
trein is wel een optie, iemand ervaringen qua kosten etc. ?ssj3gohan schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:18:
Trein is geen optie? Ik ga met de trein [dus als de treinen niet rijden, kan ik niet].
gelukkig zal eea wel buiten de spits in het weekend zijn
ah gevonden:
Dagkaart fiets
- Buiten de spits kunt u uw fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein.
- Een Dagkaart fiets kost € 6, ongeacht het aantal te reizen kilometers.
- U koopt daarvoor bij de kaartautomaat een Dagkaart fiets.
- (Opvouwbare) tandems, ligfietsen of gedemonteerde racefietsen mag u ook meenemen met een Dagkaart fiets.
- Bij andere binnenlandse railvervoerders kunnen andere prijzen en voorwaarden gelden.
[ Voor 44% gewijzigd door NielsTn op 21-12-2009 23:39 . Reden: ligfiets per trein info aangevuld ]
Hm, ik verwachtte dat de dagkaart fiets wel algemene kennis zou zijn voor mafketels die in dit topic rond-silly-walken. Hij staat nu in de TS 
edit: reminds me, ik zal eens even een foto maken van mijn flevobike in de trein ter illustratie van hoe je hem wél moet opvouwen/neerzetten.
edit: reminds me, ik zal eens even een foto maken van mijn flevobike in de trein ter illustratie van hoe je hem wél moet opvouwen/neerzetten.
[ Voor 33% gewijzigd door mux op 22-12-2009 01:07 ]
Ik ben de laatste paar dagen alleen nog maar op de gewone fiets naar mijn werk gegaan en zelfs daar is het al een kunst om niet uit te glijden, een ligfiets in dit weer lijkt me echt geen doen
Zeker niet met een klein voorwiel wat fijn in de sneeuw blijft steken

Zeker niet met een klein voorwiel wat fijn in de sneeuw blijft steken
mbt het fiets in trein gebeuren:
wie gaat dit testen?
Rotterdam en fiets gratis in metro...
overigens, in mijn dorp is jaarlijks een 'on wheels' festival/braderie.
Van alles (vooral auto's/motoren) is er te zien. Zodra ik een datum spot in 2010, is misschien een leuk dagje om met ligfietsen/velomobiles de buurt te terroriseren
En met de trein kan: Boxmeer (ca 8 km), Nijmegen CS (ca 25km). Mocht er interesse zijn, dan is misschien zelfs een stukje ruimte te claimen waar de ligfietsen mogen staan
wie gaat dit testen?
Rotterdam en fiets gratis in metro...
overigens, in mijn dorp is jaarlijks een 'on wheels' festival/braderie.
Van alles (vooral auto's/motoren) is er te zien. Zodra ik een datum spot in 2010, is misschien een leuk dagje om met ligfietsen/velomobiles de buurt te terroriseren
En met de trein kan: Boxmeer (ca 8 km), Nijmegen CS (ca 25km). Mocht er interesse zijn, dan is misschien zelfs een stukje ruimte te claimen waar de ligfietsen mogen staan
[ Voor 108% gewijzigd door NielsTn op 22-12-2009 18:18 . Reden: aanvulling gennep on wheels ]
Dat is geen nieuws, ik snap het artikel dan ook niet helemaal
Er hoefde nooit betaald te worden voor de fiets in de metro hier in R'dam. Enige verschil is dat je sinds een paar maanden ook 's middags tussen de spits de metro mee mag nemen, ipv enkel 's avonds.
Als nieuwe ligfietser in de dop vraag ik me af of "tech" vragen hier ook thuishoren. Indien liever niet vertel het mij en ik zal me leven beteren.
Onlangs sloot de werkplaats waar ik werkte defintief de deuren en kon ik een "Alligt Kleine" zomaar meenemen omdat het zonde zou zijn deze tot schroot te laten vermalen. Ik heb deze ligfiets zo goed en zo kwaad als het kon opgeknapt en "rijdbaar" gemaakt, en vandaag zag ik het zitten om mijn eerste meters te proberen af te leggen.
Nu is mij tijdens het opknappen echter opgevallen dat de begagedrager "ingescheurd" is. Zie hiervoor foto1 foto2 foto3
Ik vraag me af is een dergelijke scheur eenvoudig te repareren. Ikzelf kan het in elk geval niet omdat ik niet de beschikking over een lasapparaat heb, en ook niet kan lassen (althans nog nooit gedaan). De reden waarom ik het graag wil repareren is omdat ik de fiets voor reparatie ophang en dan belast ik dat punt toch wel behoorlijk. Daarnaast lijkt het me gewoon verstandig om een "stevige" begagedrager te hebben om ooit gewoon ook een fietstas eraan te hangen.
Onlangs sloot de werkplaats waar ik werkte defintief de deuren en kon ik een "Alligt Kleine" zomaar meenemen omdat het zonde zou zijn deze tot schroot te laten vermalen. Ik heb deze ligfiets zo goed en zo kwaad als het kon opgeknapt en "rijdbaar" gemaakt, en vandaag zag ik het zitten om mijn eerste meters te proberen af te leggen.
Nu is mij tijdens het opknappen echter opgevallen dat de begagedrager "ingescheurd" is. Zie hiervoor foto1 foto2 foto3
Ik vraag me af is een dergelijke scheur eenvoudig te repareren. Ikzelf kan het in elk geval niet omdat ik niet de beschikking over een lasapparaat heb, en ook niet kan lassen (althans nog nooit gedaan). De reden waarom ik het graag wil repareren is omdat ik de fiets voor reparatie ophang en dan belast ik dat punt toch wel behoorlijk. Daarnaast lijkt het me gewoon verstandig om een "stevige" begagedrager te hebben om ooit gewoon ook een fietstas eraan te hangen.
De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?
Je kunt helemaal aan het eind van de scheur een gaatje boren (ongeveer 5 mm) zodat het niet verder gaat inscheuren als er trekkrachten op het aluminium komen. Daarna zou je de drager kunnen verstevigen door er een sandwichconstructie van te maken: aluminium plaatje erop, zijkanten om het frame heen kloppen, vastzetten met een popnageltang.
Maar er zijn ook een hele hoop bedrijven die aluminium kunnen lassen (meestal kan het voor een paar tientjes als je er zelf even bij helpt). Bijvoorbeeld bedrijven die maatwerk onderdelen maken voor industriële machines.
Maar er zijn ook een hele hoop bedrijven die aluminium kunnen lassen (meestal kan het voor een paar tientjes als je er zelf even bij helpt). Bijvoorbeeld bedrijven die maatwerk onderdelen maken voor industriële machines.
YESSS. .... de komende dagen gaat het weer dooien 
can't hardly wait!!
ene kant is rust wel goed, andere kant: conditie opdoen en lekker sturen is ook prettig
op dit soort dagen is een velomobile toch wel erg benijdenswaardig
Iemand overigens nog goede tips mbt tas(jes) voor op de Optima Stinger?
Zodat ik bandenreparatie, GSM, penlites, kabelslotje, portemonnee waterdicht mee kan nemen?
enne.. wat leesvoer wat een glimlach teweegbracht....
can't hardly wait!!
ene kant is rust wel goed, andere kant: conditie opdoen en lekker sturen is ook prettig
op dit soort dagen is een velomobile toch wel erg benijdenswaardig
Iemand overigens nog goede tips mbt tas(jes) voor op de Optima Stinger?
Zodat ik bandenreparatie, GSM, penlites, kabelslotje, portemonnee waterdicht mee kan nemen?
enne.. wat leesvoer wat een glimlach teweegbracht....
[ Voor 39% gewijzigd door NielsTn op 24-12-2009 19:06 ]
Vandaag weer 2 uur getrapt en 50 km op de fietscomputer erbij geschreven 
Viel goed te rijden hier in regio Noord-Limburg, alleen bij de bosrijke stukken lagen nog grote delen wegdek onder een centimer of 2-3 ijs....
Dat is dus lopend afgelegd, goed om weer warme voetjes te krijgen, zeg maar.
De fietsbroek (lange broekspijp, zonder zeem) doet het nog beter als ik maar een dunne thermo-legging er onder aan doe. Totaal geen last gehad van koude! DAT ga ik dus vaker doen in deze weersomstandigheden
ehh... zoals jullie zien: ben best wel (understatement) verslaafd geraakt aan het ligfietsen....
Viel goed te rijden hier in regio Noord-Limburg, alleen bij de bosrijke stukken lagen nog grote delen wegdek onder een centimer of 2-3 ijs....
Dat is dus lopend afgelegd, goed om weer warme voetjes te krijgen, zeg maar.
De fietsbroek (lange broekspijp, zonder zeem) doet het nog beter als ik maar een dunne thermo-legging er onder aan doe. Totaal geen last gehad van koude! DAT ga ik dus vaker doen in deze weersomstandigheden
ehh... zoals jullie zien: ben best wel (understatement) verslaafd geraakt aan het ligfietsen....
heb je nog meer fotootjes? altijd leuk!nsa1984 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 17:28:
en wat een mazzelaar ben je. Ik vind/krijg nooit een ligfiets
(maar ik kom weer om in de race/mtb-fietsen)
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Nog een laatste oproep voor de Appelflappentocht! Tot en met morgen kun je je nog aanmelden, de tocht staat in detail op deze pagina beschreven. Ik vertrek met mijn Flevobike, samen met een vriend met zijn M5 Blue Glide met backbone (oude versie tailbag), om 9:08 vanaf Den Haag CS.
Hmmm die tip met dat gaatje boren is el een idee. Iets eromheen vouwen vind ik toch eigenlijk ergens weer een beetje zonde. Nu heeft het nog niet wat weg van een "echte bagagedrager", en met een beetje frotten past er zoon afpaktas aan.benoni schreef op woensdag 23 december 2009 @ 18:47:
Je kunt helemaal aan het eind van de scheur een gaatje boren (ongeveer 5 mm) zodat het niet verder gaat inscheuren als er trekkrachten op het aluminium komen. Daarna zou je de drager kunnen verstevigen door er een sandwichconstructie van te maken: aluminium plaatje erop, zijkanten om het frame heen kloppen, vastzetten met een popnageltang.
Stiekem de laatste tijd toch eens rond gekeken en zag bij de gamma een las apparaat staan voor een euro of 60. Lijkt gewoon electrisch te zijn, dus een accuklem als min pool en een staafje aan pluspool. Iemand ervaring met dergelijke apparaten en zou daarmee aluminium gelast kunnen worden?
Hehehe nee helaas op het moment geen andere foto's beschikbaar. Ik heb er tot nog toe ook nog maar wel geteld 2 keer echt op gereden. En een keer een paar meter in de werkplaats, zeg maar tot de eerste bocht. Zal binnenkort als ik er tijd voor heb en het een beetje weer is eens een camera in iemand zijn handen drukken.Jazzper schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:48:
[...]
heb je nog meer fotootjes? altijd leuk!
en wat een mazzelaar ben je. Ik vind/krijg nooit een ligfiets
(maar ik kom weer om in de race/mtb-fietsen)
Mazzel is het inderdaad op een bepaalde manier wel, maar aan de andere kant als ik had mogen kiezen dan had ik toch graag die werkplaats nog open gehad.
De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?
Leuk dat er tweakers meedoen, alvast veel plezier en ik hoop dat het doorgaat! Ikzelf heb gekozen voor de oliebollentocht, niet in de laatste plaats omdat mijn velomobiel in een stuk betere staat verkeert dan mijn tweewielerssj3gohan schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:53:
Nog een laatste oproep voor de Appelflappentocht! Tot en met morgen kun je je nog aanmelden, de tocht staat in detail op deze pagina beschreven. Ik vertrek met mijn Flevobike, samen met een vriend met zijn M5 Blue Glide met backbone (oude versie tailbag), om 9:08 vanaf Den Haag CS.
Daarnaast natuurlijk nog dingen als werk enzo, al is het niet zo druk gelukkig, dus vrijnemen zou wel kunnen.
Jammer, next timessj3gohan schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:53:
Veel plezier!
Overigens: @ssj3gohan. Zou je de SP aan willen passen. Mijn locatie mag best achter m'n naam komen te staan. Als locatie is Centrum Den Haag prima.
Binnenkort toch maar eens echt meeten met de liggers. Wel zin in een rondje duinen!
[ Voor 21% gewijzigd door Tomino op 27-12-2009 21:40 ]
helaas vormt vrijnemen hier ook nu in de laatste dagen een probleem...
Maar ben wel lid geworden van die nederlandse ligfiets club
Maar ben wel lid geworden van die nederlandse ligfiets club
Ik weet nog niet of ik daar lid van wil worden... Ik krijg op het gentseliggers.net-forum in ieder geval een overweldigend gevoel van hele ecopersonen die 'ook nog fervent ligfietser zijn', maar in de eerste plaats toch wel eco-georienteerd danwel heel links danwel allebei. Dat is niet persé een club waar ik bij wil zitten, het ligfietsen gaat mij toch echt om uhm... de ligfiets, de fiets in het algemeen, de activiteit fietsen en de techniek.
Dat is een beetje hetzelfde als mtb-ers (mtb-verenigingen houden zich zowat alleen maar bezig met keramische lagers, heb ik af en toe het idee) en wielrenners (kom op mensen, allemaal op een kluitje naar de grond kijken en dat gemiddelde van 44 volhouden, morgen naar de 44,1!). Clubjes met een ledenbestand en focus die eigenlijk toch naast mijn interessegebied ligt.
Maargoed, dat gezegd hebbende is dit puur op basis van geklets met een paar belgen. Komende woensdag is het hopelijk goed weer en kan ik wat NVHPV-mensen ontmoeten (yay!). Eens kijken hoe goed dat voegt
Dat is een beetje hetzelfde als mtb-ers (mtb-verenigingen houden zich zowat alleen maar bezig met keramische lagers, heb ik af en toe het idee) en wielrenners (kom op mensen, allemaal op een kluitje naar de grond kijken en dat gemiddelde van 44 volhouden, morgen naar de 44,1!). Clubjes met een ledenbestand en focus die eigenlijk toch naast mijn interessegebied ligt.
Maargoed, dat gezegd hebbende is dit puur op basis van geklets met een paar belgen. Komende woensdag is het hopelijk goed weer en kan ik wat NVHPV-mensen ontmoeten (yay!). Eens kijken hoe goed dat voegt
hmm effe tsjekken:
-ik rij een hybride bolide;
-ik neem duurzame energie af van de leverancier (gas + stroom);
-ik heb toevallig ook nog een fikse zonnepanelen-installatie op 't huis liggen;
-hou me wel bezig met milieu, maar... comfort en gewoon leven moet ook kunnen (laat de hele samenleving eens gewoon 'bewust' worden van de levensstijl... de rest volgt wel
).
-ik vind de ligfiets gaaf, snel, comfortabel, en kicken....
-ik was gewoon met wasmachine en vaatwasser, en gebruik normale wasmiddelen.
-ik heb geen baard/vlassig haar en kleed me casual + strictly business...
hmmm neuh, ik val niet zo in 'die' eco-categorie die je wellicht gespot hebt
Ben vooral benieuwd naar het tijdschrift, en kijken of ik wat mensen uit de regio kan spotten.....
mocht na dat jaar de conclusie zijn "helaas pindakaas" dan is het een bescheiden leergeld.
-ik rij een hybride bolide;
-ik neem duurzame energie af van de leverancier (gas + stroom);
-ik heb toevallig ook nog een fikse zonnepanelen-installatie op 't huis liggen;
-hou me wel bezig met milieu, maar... comfort en gewoon leven moet ook kunnen (laat de hele samenleving eens gewoon 'bewust' worden van de levensstijl... de rest volgt wel
-ik vind de ligfiets gaaf, snel, comfortabel, en kicken....
-ik was gewoon met wasmachine en vaatwasser, en gebruik normale wasmiddelen.
-ik heb geen baard/vlassig haar en kleed me casual + strictly business...
hmmm neuh, ik val niet zo in 'die' eco-categorie die je wellicht gespot hebt
Ben vooral benieuwd naar het tijdschrift, en kijken of ik wat mensen uit de regio kan spotten.....
mocht na dat jaar de conclusie zijn "helaas pindakaas" dan is het een bescheiden leergeld.
Gisteren weer even gesleuteld aan de Optima, en dit keer de kabels van versnelling/derailleur eens voorzien van een flinke laag smeer-middel/lubricant. het kleine stukje voor de derailleur was vlot gebeurd (kwam ook behoorlijk wat zwarte smurrie uit toen de lubricant er door heen voer.
De kabel vanaf stuur naar onderzijde zitje was echter meer pielwerk.
Ik heb nog niet echt ergens handige URL's gezien waar dergeljk onderhoud (afstellen etc.) beschreven staat. Ik overweeg dan ook om in januari een afspraak te maken met een ligfiets-specialist zodat ie een klein beurtje kan geven
De kabel vanaf stuur naar onderzijde zitje was echter meer pielwerk.
Ik heb nog niet echt ergens handige URL's gezien waar dergeljk onderhoud (afstellen etc.) beschreven staat. Ik overweeg dan ook om in januari een afspraak te maken met een ligfiets-specialist zodat ie een klein beurtje kan geven
Ik hoop dat morgen m'n lbs open is, dan ga ik maar eens een grote uitgave doen; een velg en spaakjes voor het achterwiel van mijn M5. Nu zitten er derailleurversnellingen op, die beginnen mij met al het onderhoud en gepiel de keel uit te hangen, dus ik ga eindelijk eens mijn SRAM S7 versnellingsnaaf inbouwen.
Nu hopen dat ik de juiste spaakjes kan krijgen.
Nu hopen dat ik de juiste spaakjes kan krijgen.
Een linkje wat eigenlijk ontbreekt in de startpost vind ik die naar het leesvoer van m-gineering. (ik geloof niet dat ik die in het eerste topic had staan..... had eigenlijk wel gemogen)NielsTn schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 16:34:
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Site ziet er neit uit maar erg nuttig materiaal van tamelijk simpel tot ook wel een stuk lastiger onderhoudswerk. Ik heb zelf heel wat gehad aan het verhaal over het spaken van wielen.
Even een greep van onderwerpen die je links in het menu vindt:
etc.bijgeluiden
fietsgereedschap
oude tips
sturen
balhoofdstellen
Stuur hoger zetten
wielen spaken
banden plakken
tubes kitten(nieuw)
basiskennis velgen
remmerij
hydraulische remmen (nieuw)
[edit]
En inmiddels staat de link erin. Handig, dat mede-auteur-gebeuren van GoT
[ Voor 52% gewijzigd door WFvN op 01-01-2010 17:31 ]
Dank!! daar kan ik wat mee!
Vanavond de 2 kleine wieltjes/rollers die aan de arm van de derailleur zitten voorzichtig los gemaakt en gereinigd.
Ik wist niet wat voor smurrie daar uit kon komen, hoe klein ze ook zijn! Dus netjes ontvet, schoongemaakt, en voorzien van verse lik vet op de asjes zodat ook die weer gesmeerd gaan lopen
Gewoon met beleid kijken, dan kom je denk ik al een heel eind.... Wel ontdekte ik een lossere spaak, maar goed... da's voor een andere keer, of ik heb het mij ingebeeld
Vanavond de 2 kleine wieltjes/rollers die aan de arm van de derailleur zitten voorzichtig los gemaakt en gereinigd.
Ik wist niet wat voor smurrie daar uit kon komen, hoe klein ze ook zijn! Dus netjes ontvet, schoongemaakt, en voorzien van verse lik vet op de asjes zodat ook die weer gesmeerd gaan lopen
Gewoon met beleid kijken, dan kom je denk ik al een heel eind.... Wel ontdekte ik een lossere spaak, maar goed... da's voor een andere keer, of ik heb het mij ingebeeld
Losse spaak kun je beter wel even aandraaien. Voor je het weet heb je een slag in je wiel met grotere gevolgen (spaken die blijvend breken). Je kunt de spanning op de spaak simpelweg goed krijgen door te draaien en te checken of hij dezelfde toonhoogte heeft als naburige spaken aan dezelfde zijde van de as. (bespeel de snaren alsof je een gitaar bespeelt)NielsTn schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:46:
Tsjonge wat een avontuur gisteren. Volgens de voorspellingen zou het droog blijven met een kleine kans op een beetje sneeuw. Ik had maandag en dinsdag niet gefietst, dus vond ik het wel weer tijd worden om naar mijn werk in Amsterdam te rijden. De eerste keer woon-werk verkeer met de fiets van het jaar begon slecht: onderweg een bijna centimeter lang stuk glas in mijn marathonplus rechter voorband. Dat werd dus wisselen in de koude, best lastig zo'n stugge band weer om de velg te krijgen. Dat gaat met de Kojaks een stuk makkelijker.
Al met al niet zo'n last gehad van gladheid en de rest van de reis ging voorspoedig. De terugweg was nogal een heel ander verhaal! Heel Amsterdam stond vast, we zijn nog even op de 9e verdieping geweest om uitzicht te krijgen over het westelijke haven gebied en letterlijk alle wegen om ons heen stonden in beide kanten vast, op een paar stukjes na.
Mijn collega met de Alleweder uit Purmerend was ook met de fiets gisteren en dus zijn we na wat uurtjes wachten om een uur of acht maar vertrokken richting Amsterdam CS. Op de hoofdrijbaan was wel aardig te rijden, maar richting de oprit voor de Coentunnel, waar wij dan onder de ring door zouden gaan, stond het al snel vast en moesten we dus toch ploeteren door de diepe sneeuw.
Aanvankelijk ging dat wel goed, maar verderop ging ik per ongeluk rechts van de bomen ipv links. Ik zag namelijk een veeg spoor en dacht dat daar het fietspad liep, maar ik reed dus door/over het gras totdat mijn fiets een rare zwieper maakte en ik 90 graden draaide en niet meer verder kon. Toen ik mijn fiets op het fietspad zette en wilde wegrijden, bleek mijn ketting achter eraf te zijn. Dus moest ik in die kou het klepje eraf halen en de ketting er weer op doen met zwarte handen tot gevolg.
De rest van de reis ging wel goed, ondanks mijn slicks had ik nog best redelijk grip op de sneeuw en voorbij de ring konden we over de hoofdrijbaan. Niemand die er moeilijk over deed dat we daar 20 km/u reden. Een stukje voor CS moesten we vanwege de file toch weer het fietspad op, maar daar was al een beetje geveegd gelukkig.
Nadat ik mijn collega bij de pont uit had gezwaaid probeerde er nog een of andere malloot zich door mijn Quest voort te laten slepen door mijn achterkant vast te houden. Dat ging natuurlijk niet, mijn achterwiel had daar niet genoeg grip voor en ik vond dat die lul van mijn fiets af moest blijven wat ie gelukkig na twee pogingen wel deed. Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik heb geleerd dat je van andermans spullen af moet blijven, maar dat leert men tegenwoordig niet meer denk ik.
De rest van de rit ging wel voorspoedig, na CS en de malloot waren de fietspaden beter sneeuwvrij dan de hoofdrijbaan, vermoedelijk omdat die niet geveegd konden worden aangezien er teveel auto's op stonden geparkeerd. Na Amsterdam ben ik langs de A1 op de provinciale weg over de hoofdrijbaan gegaan en kon ik gewoon mijn winter kruissnelheid van 35 km/u halen. Verder naar het oosten werd het ook steeds minder met de sneeuw.
Al met al wel genoten van het mooie weer, ontzettend mooi om overal dat verse sneeuw in het donker te zien liggen, verlicht door de straatverlichting. Ook een avontuur dat je eens meegemaakt moet hebben. Viel me mee dat mijn wielkasten niet zover vol met sneeuw kwamen te zitten dat ik niet kon sturen. Ik heb ook wel eens verhalen gelezen van mensen die het eruit moesten scheppen om weer te kunnen sturen. Zaterdag krijg ik mijn Alleweder voorzien van dikke Perfect Moiree banden terug, volgende week zien
hoe dat rijdt in de sneeuw, misschien juist wel zwaarder, dus dat moet ik eerst maar eens testen.
Tien uur was ik thuis, dus zo'n 2 uur over 35 km is niet eens zo slecht eigenlijk, misschien wel beter dan als ik met de auto was gegaan.
Al met al niet zo'n last gehad van gladheid en de rest van de reis ging voorspoedig. De terugweg was nogal een heel ander verhaal! Heel Amsterdam stond vast, we zijn nog even op de 9e verdieping geweest om uitzicht te krijgen over het westelijke haven gebied en letterlijk alle wegen om ons heen stonden in beide kanten vast, op een paar stukjes na.
Mijn collega met de Alleweder uit Purmerend was ook met de fiets gisteren en dus zijn we na wat uurtjes wachten om een uur of acht maar vertrokken richting Amsterdam CS. Op de hoofdrijbaan was wel aardig te rijden, maar richting de oprit voor de Coentunnel, waar wij dan onder de ring door zouden gaan, stond het al snel vast en moesten we dus toch ploeteren door de diepe sneeuw.
Aanvankelijk ging dat wel goed, maar verderop ging ik per ongeluk rechts van de bomen ipv links. Ik zag namelijk een veeg spoor en dacht dat daar het fietspad liep, maar ik reed dus door/over het gras totdat mijn fiets een rare zwieper maakte en ik 90 graden draaide en niet meer verder kon. Toen ik mijn fiets op het fietspad zette en wilde wegrijden, bleek mijn ketting achter eraf te zijn. Dus moest ik in die kou het klepje eraf halen en de ketting er weer op doen met zwarte handen tot gevolg.
De rest van de reis ging wel goed, ondanks mijn slicks had ik nog best redelijk grip op de sneeuw en voorbij de ring konden we over de hoofdrijbaan. Niemand die er moeilijk over deed dat we daar 20 km/u reden. Een stukje voor CS moesten we vanwege de file toch weer het fietspad op, maar daar was al een beetje geveegd gelukkig.
Nadat ik mijn collega bij de pont uit had gezwaaid probeerde er nog een of andere malloot zich door mijn Quest voort te laten slepen door mijn achterkant vast te houden. Dat ging natuurlijk niet, mijn achterwiel had daar niet genoeg grip voor en ik vond dat die lul van mijn fiets af moest blijven wat ie gelukkig na twee pogingen wel deed. Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik heb geleerd dat je van andermans spullen af moet blijven, maar dat leert men tegenwoordig niet meer denk ik.
De rest van de rit ging wel voorspoedig, na CS en de malloot waren de fietspaden beter sneeuwvrij dan de hoofdrijbaan, vermoedelijk omdat die niet geveegd konden worden aangezien er teveel auto's op stonden geparkeerd. Na Amsterdam ben ik langs de A1 op de provinciale weg over de hoofdrijbaan gegaan en kon ik gewoon mijn winter kruissnelheid van 35 km/u halen. Verder naar het oosten werd het ook steeds minder met de sneeuw.
Al met al wel genoten van het mooie weer, ontzettend mooi om overal dat verse sneeuw in het donker te zien liggen, verlicht door de straatverlichting. Ook een avontuur dat je eens meegemaakt moet hebben. Viel me mee dat mijn wielkasten niet zover vol met sneeuw kwamen te zitten dat ik niet kon sturen. Ik heb ook wel eens verhalen gelezen van mensen die het eruit moesten scheppen om weer te kunnen sturen. Zaterdag krijg ik mijn Alleweder voorzien van dikke Perfect Moiree banden terug, volgende week zien
hoe dat rijdt in de sneeuw, misschien juist wel zwaarder, dus dat moet ik eerst maar eens testen.
Tien uur was ik thuis, dus zo'n 2 uur over 35 km is niet eens zo slecht eigenlijk, misschien wel beter dan als ik met de auto was gegaan.
Ik gebruik deze fietsloze periode even om mijn fietsen weer op orde te krijgen. Op mijn Flevo had ik wel een nieuw achterwiel gebouwd, maar het voorwiel was origineel. Dit hing toen ik hem kocht (3500 km geleden dus ongeveer) al aan elkaar van noodspaakjes welke het elke zoveel honderd kilometer begaven, maar ik dacht dat ze het wel lang genoeg konden volhouden tot ik eens op zoek ging naar een lichtere 3V-naaf. Echter, de laatste tijd zwabberde hij al wat meer (wat ik ook merkte tijdens de appelflappentocht) en ik had al gezien dat inmiddels 3 spaken het begeven hadden. Ach, daar kan ik nog wel op doorfietsen dacht ik.
Eergisteren gecheckt en er waren 13 spaken kapot. Jawel, 1/3 van het voorwiel wat aandrijving, sturen en flink wat torsie opnemen doet, was brak. Grootendeels aandrijfrichting. Wonderlijk genoeg kon ik gisteren een fietswinkel vinden waar ze de juiste maat hadden (Van der Plank, Delft, tegenover de Hovenpassage) en heb ik m'n wiel gerepareerd. Ik heb in m'n eigen huis even geen gereedschap om hem helemaal netjes te richten dus dat gebeurt tzt wel, maar ik heb in ieder geval weer een stijf voorwiel.
Ondertussen heb ik bij diezelfde winkel (ja, ze zijn echt zo goed) ook de juiste spaaklengte gevonden om mijn SRAM S7 in een Rigida ZAC-19 te spaken, althans, ze blijken 5mm te lang. Morgen nog even een keer langs om te ruilen en dan kan ik ook weer op mijn M5 fietsen met gps, muziek en opbergruimte.
Eergisteren gecheckt en er waren 13 spaken kapot. Jawel, 1/3 van het voorwiel wat aandrijving, sturen en flink wat torsie opnemen doet, was brak. Grootendeels aandrijfrichting. Wonderlijk genoeg kon ik gisteren een fietswinkel vinden waar ze de juiste maat hadden (Van der Plank, Delft, tegenover de Hovenpassage) en heb ik m'n wiel gerepareerd. Ik heb in m'n eigen huis even geen gereedschap om hem helemaal netjes te richten dus dat gebeurt tzt wel, maar ik heb in ieder geval weer een stijf voorwiel.
Ondertussen heb ik bij diezelfde winkel (ja, ze zijn echt zo goed) ook de juiste spaaklengte gevonden om mijn SRAM S7 in een Rigida ZAC-19 te spaken, althans, ze blijken 5mm te lang. Morgen nog even een keer langs om te ruilen en dan kan ik ook weer op mijn M5 fietsen met gps, muziek en opbergruimte.
Tjees, 1/3e van je spaken kaput
. Dat je wiel niet in elkaar is gezakt! Let er overigens ook op dat je je wiel wel goed spaakt en niet te lang door rijd op een slecht gespaakt wiel. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat alleen maar garantie bied op nog meer spaken die breken. Iets dat je niet wil

Och, ik heb wel genoeg ervaring met wielen bouwen inmiddels... Dit is gewoon een extreem gevalletje van lekker doorfietsen op een kapot wiel. Het is ook heel hard gegaan, bijna alle spaken zijn in de afgelopen 2 1/2 week gegaan.
Ik fiets meer dan de afgelopen weken. Rechtop en op twee wielen nog wel. Heerlijk weer.ssj3gohan schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 20:18:
deze fietsloze periode
Ik wissel momenteel een beetje af tussen de ligger en de bukker. Vind het vervelend als het glad is dat ik op de ligger vaak mijn voet voel wegglijden als ik stil wil staan
val ik bijna om.
Vandaag ook rechtop gefietst in Noord-Holland, maar de wind begint toch aan de harde kant te worden. Sneeuwduinen zijn ook niet goed befietsbaar.
Vandaag de spaken die wat te los zaten een half slagje aangedraaid..
wel merkte ik dat het voorwiel (indien gedemonteerd) bij het rollen van het wiel een 'malend' geluid maakt.
Zou het signaal zijn van lagers stuk? of droog?
Denk dat ik ze maar eens gewoon demonteer en aflever bij een ligfietsspecialist als ik er zelf niet uit kom.
gedachte: waarom hebben we op de ligfiets geen spikes of sneeuwkettingen... dan kon ik toch doorfietsen!
wel merkte ik dat het voorwiel (indien gedemonteerd) bij het rollen van het wiel een 'malend' geluid maakt.
Denk dat ik ze maar eens gewoon demonteer en aflever bij een ligfietsspecialist als ik er zelf niet uit kom.
gedachte: waarom hebben we op de ligfiets geen spikes of sneeuwkettingen... dan kon ik toch doorfietsen!
Sneeuwketting? Spikes? Kan je natuurlijk ook zelf regelen.
Spikes zijn 'gewoon' te koop. Schwalbe heeft er een paar in het assortiment.
Sneeuwkettingen kan je zelf maken. Kan zo de foto's niet meer terugvinden maar met m'n Alleweder heb ik al eens met 'sneeuw'ketting gereden. Gewoon een fietsketting op lengte gemaakt zodat hij net niet om het achterwiel paste. Vervolgens band leeg gelaten, ketting erom gelegd en band weer opgepompt. Zo zat de ketting er strak omheen.
Door sneeuw en _bijna_ijs was het goed rijden. Op droog asfalt was het comfort ver te zoeken
Spikes zijn 'gewoon' te koop. Schwalbe heeft er een paar in het assortiment.
Sneeuwkettingen kan je zelf maken. Kan zo de foto's niet meer terugvinden maar met m'n Alleweder heb ik al eens met 'sneeuw'ketting gereden. Gewoon een fietsketting op lengte gemaakt zodat hij net niet om het achterwiel paste. Vervolgens band leeg gelaten, ketting erom gelegd en band weer opgepompt. Zo zat de ketting er strak omheen.
Door sneeuw en _bijna_ijs was het goed rijden. Op droog asfalt was het comfort ver te zoeken
NielsTn: malende lagers zijn absoluut reden om de conussen even los te halen! Ik neem aan dat je shimano naven hebt, vaak zit één kant hard tegendraads vastgedraaid en kun je de andere kant relatief gemakkelijk losdraaien. Als de conus los is moet je even opletten dat je kogeltjes er niet zomaar uit vallen, zorg dat ze niet onder de kast rollen. Het vet is ongetwijfeld aan een vernieuwbeurt toe, leg daarvoor alle losse onderdelen (kogels, conussen) in een bakje met diesel, dat is een erg goede ontvetter die ook nog eens goedkoop en makkelijk te krijgen is (en niet zo makkelijk ontbrandt als benzine als er een damp gaat hangen). Een beetje klooien met de kogeltjes zodat ze schoon zijn. Haal het vet zo goed mogelijk uit de cups in je wiel, maak het dan schoon met een vod en ga er nog eens overheen met een vod dat je in diesel hebt gedoopt. Het lager moet er nu piekfijn uitzien, er moeten geen donkergrijze putjes in zitten. De kogeltjes moeten ook mooi glanzen, niet dof zijn. Eerder al moeten je geen grof metaalgruis hebben gezien, dat zou op een gebroken kogel of lagerhouder hebben geduid.
Als je kogels in lagerhouders zitten moeten ze er niet uit vallen, anders zijn ze te ver gesleten. Als je losse kogeltjes hebt moeten ze vooral gewoon glanzen. In het geval dat alles er nog picobello uitziet moet je alles weer in elkaar zetten met vooral lekker ruim kogellagervet (spul kost toch geen drol). Als je de as weer vastzet, draai hem dan zo ver aan dat het wiel nèt geen speling meer heeft, en draai dan een kwartslag (of een halve) terug. Je kunt een cup-conuslagering beter te los dan te vast hebben.
Als de kogels wel versleten zijn maar de cups en conussen niet, heb je geluk en kun je bij de fietsmaker nieuwe halen (1/4" kogeltjes, als ik het wel heb), kost je 2 euro. Als je conussen ook beschadigd zijn heb je minder geluk, dan moet je waarschijnlijk een gehele nieuwe holle as met conussen kopen (kost je als het goed is niet meer dan een tientje). Als je nog minder geluk hebt zijn je cups, dus je naaf, ook stuk en moet je een nieuwe naaf inspaken. Deore naafjes kosten je 17 à 25 euro. Daarbij komt dan ook nog een nieuwe as
Ik neem aan dat het een holle as met snelspanner is?
Als je kogels in lagerhouders zitten moeten ze er niet uit vallen, anders zijn ze te ver gesleten. Als je losse kogeltjes hebt moeten ze vooral gewoon glanzen. In het geval dat alles er nog picobello uitziet moet je alles weer in elkaar zetten met vooral lekker ruim kogellagervet (spul kost toch geen drol). Als je de as weer vastzet, draai hem dan zo ver aan dat het wiel nèt geen speling meer heeft, en draai dan een kwartslag (of een halve) terug. Je kunt een cup-conuslagering beter te los dan te vast hebben.
Als de kogels wel versleten zijn maar de cups en conussen niet, heb je geluk en kun je bij de fietsmaker nieuwe halen (1/4" kogeltjes, als ik het wel heb), kost je 2 euro. Als je conussen ook beschadigd zijn heb je minder geluk, dan moet je waarschijnlijk een gehele nieuwe holle as met conussen kopen (kost je als het goed is niet meer dan een tientje). Als je nog minder geluk hebt zijn je cups, dus je naaf, ook stuk en moet je een nieuwe naaf inspaken. Deore naafjes kosten je 17 à 25 euro. Daarbij komt dan ook nog een nieuwe as
Inmiddels heeft ssj3gohan een véél uitgebreider verhaal dan ik zat te tikken, dus sluit ik me daar bij aan. Ik had verder alleen nog iets willen vermelden dat je bij de middenklasse naafjes van tegenwoordig ook wel gesealde industrielagers hebt die je helemaal niet zo makkelijk open krijgt, maar die moeten in principe ook veel langer mee gaan (doen ze bij mij i.i.g. prima).NielsTn schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:02:
Ik heb wel eens gelezen van iemand die schroefjes door de buitenband had gestoken, met een uitgesneden loopvlak van een oude buitenband eronder.Waarom hebben we op de ligfiets geen spikes of sneeuwkettingen... dan kon ik toch doorfietsen!
Ik heb zelf nog niet eens de banden vervangen voor de winter, maar ik rijd weinig, alleen naar het werk als het nodig is en wat boodschappen of zo. M'n low racer glibbert soms alle kanten op met z'n dunne racebandjes. Per reflex zet ik snel beide voeten op de straat als ik onderuit dreig te gaan.
't Is verder wel fijn dat Nederland zo plat is, als het maar een stukje schuin loopt wordt het hard vechten tegen de zwaartekracht. Gelukkig woon ik nu ook in een klein durpje waar de meesten relaxed rijden met dit weer, en naar het werk toe is het vrijliggend fietspad. Auto's vertrouw ik voor geen cent met deze gladheid. Vorige week nog zijn we een zakenrelatie/collega verloren die met z'n auto de sloot in was geslipt, onder water terechtgekomen, pas veel later eruit gevist, in het ziekenhuis overleden... brr!
Het is inderdaad een Shimano naaf met holle as + snelspanner zover ik zie.ssj3gohan schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:52:
NielsTn: malende lagers zijn absoluut reden om de conussen even los te halen! Ik neem aan dat je shimano naven hebt, vaak zit één kant hard tegendraads vastgedraaid en kun je de andere kant relatief gemakkelijk losdraaien. Als de conus los is moet je even opletten dat je kogeltjes er niet zomaar uit vallen, zorg dat ze niet onder de kast rollen. Het vet is ongetwijfeld aan een vernieuwbeurt toe, leg daarvoor alle losse onderdelen (kogels, conussen) in een bakje met diesel, dat is een erg goede ontvetter die ook nog eens goedkoop en makkelijk te krijgen is (en niet zo makkelijk ontbrandt als benzine als er een damp gaat hangen). Een beetje klooien met de kogeltjes zodat ze schoon zijn. Haal het vet zo goed mogelijk uit de cups in je wiel, maak het dan schoon met een vod en ga er nog eens overheen met een vod dat je in diesel hebt gedoopt. Het lager moet er nu piekfijn uitzien, er moeten geen donkergrijze putjes in zitten. De kogeltjes moeten ook mooi glanzen, niet dof zijn. Eerder al moeten je geen grof metaalgruis hebben gezien, dat zou op een gebroken kogel of lagerhouder hebben geduid.
Weer wat te klussen in de tijd dat het zo'n strenge winter is
update 11-jan 17:40u: verdorie alle fietswinkels dicht
Afgelopen vrijdag kon ik de sneeuw toch niet meer weerstaan en er moest gefietst worden :-) eerst het zitje er op monteren want dat lag nog sinds oktober los in de tas....
Daarna met wat sisaltouw om het wiel gedraaid maar een sneeuwketting gemaakt om het aangedreven wiel, en gaan met die banaan. Het fietsen viel me allezins mee, ik kwam goed vooruit en had meer dan voldoende grip ook bij het omhoogrijden na een tunneltje. Maar zonder de 'sneeuwketting' was dat niet zo soepel gegaan.
Het enige wat me opviel was dat de fiets zo verdraaide licht bleef trappen, hoeveel ik ook schakelde.. na een inspectie bleek waarom: de derailleur staat strak naar voren gericht en de ketting ligt om het grootste blad.. en geen beweging erin te krijgen. Volgens Budi is de boel bevroren... ik had er nog nooit van gehoord dat dat kon, maar ok... volgende keer zet ik de fiets eerst wel een paar uurtjes in de woonkamer voor ik ga fietsen, en dan maar hopen dat er niets kapot is gegaan...
Daarna met wat sisaltouw om het wiel gedraaid maar een sneeuwketting gemaakt om het aangedreven wiel, en gaan met die banaan. Het fietsen viel me allezins mee, ik kwam goed vooruit en had meer dan voldoende grip ook bij het omhoogrijden na een tunneltje. Maar zonder de 'sneeuwketting' was dat niet zo soepel gegaan.
Het enige wat me opviel was dat de fiets zo verdraaide licht bleef trappen, hoeveel ik ook schakelde.. na een inspectie bleek waarom: de derailleur staat strak naar voren gericht en de ketting ligt om het grootste blad.. en geen beweging erin te krijgen. Volgens Budi is de boel bevroren... ik had er nog nooit van gehoord dat dat kon, maar ok... volgende keer zet ik de fiets eerst wel een paar uurtjes in de woonkamer voor ik ga fietsen, en dan maar hopen dat er niets kapot is gegaan...
Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z
Heh, mijn versnellingskabel bevriest ook bij onder nul. Ooit vocht in gekomen en ik krijg het er nu niet uit... Als je er de mogelijkheid toe hebt kun je wat WD-40 in de kabel gieten, dat verlaagt in ieder geval de oppervlaktespanning van het water en maakt het minder waarschijnlijk dat je kabel vastvriest. Het helpt ook om gewoon even de kabel te 'masseren' en zo het ijs erin te breken. Niet te hard masseren, dan kun je de spiraal breken.
Ik was gisteren trouwens nog gevallen, het was glad... op mijn pedaal (voet schoot van pedaal af). En toch blijf ik maar zonder spd fietsen...
Oh, en mijn versnellingsnaaf zit op m'n M5, de komende tijd ga ik hem eens goed testen. Het valt me sowieso op dat de SRAM S7-naaf echt véél soepeler loopt dan de Shimano Nexus 7V. Zit echt een wereld van verschil tussen die dingen.
Ik was gisteren trouwens nog gevallen, het was glad... op mijn pedaal (voet schoot van pedaal af). En toch blijf ik maar zonder spd fietsen...
Oh, en mijn versnellingsnaaf zit op m'n M5, de komende tijd ga ik hem eens goed testen. Het valt me sowieso op dat de SRAM S7-naaf echt véél soepeler loopt dan de Shimano Nexus 7V. Zit echt een wereld van verschil tussen die dingen.
Moet zeggen dat ik ondanks de gladheid nog niet ben gevallen
en heb toch echt al heel wat ijzelweggetjes achter de rug. Wel 1 keer bijna omdat ik moest remmen voor een auto en ik UITERAARD weer uit schrikreactie de achterrem in zodat de achterkant weggleed maar ik hield hem gelukkig omdat ik de rem daarna direct weer losliet
En 1 keer bijna een auto gekust toen ik even half slaperig een auto van rechts over het hoofd zag
Kon nog wel op tijd remmen maar de auto remde dus ook
gaat ie gebaren dat ik moet rijden
Voor niks een bijna dood ervaring gehad
En 1 keer bijna een auto gekust toen ik even half slaperig een auto van rechts over het hoofd zag

Oh, ik heb nog een surrealistische ervaring.
Een persoon waar zeker weten meer dan de helft van de PVV bang voor is (stereotype bontkraag-marokkaan) in stereotype auto (aftandse citroën sx uit het jaar 0 oid) zag mij, ruim van tevoren, van achter een rij auto's aankomen, stopte netjes (ik ging uit een veilig maar uiteraard ethisch laakbaar vooroordeel toch maar remmen voor het geval hij door zou gassen) en liet mij voor. Ik was helemaal gedesillusioneerd: hoe kan ik nou xenofoob worden met zulke aardige, uitkijkende allochtoon uitziende mensen? Het hele idee van stereotypes is dat er een kern van waarheid in zit...
(ik moet misschien maar een blogserie opstarten over oplettende mensen, aardigheid, dagelijkse voorbeelden van zelfopoffering en rekening met elkaar houden, het goede in de mens, etc. om het negatieve mediageweld tegengas te bieden ofzo)
Een persoon waar zeker weten meer dan de helft van de PVV bang voor is (stereotype bontkraag-marokkaan) in stereotype auto (aftandse citroën sx uit het jaar 0 oid) zag mij, ruim van tevoren, van achter een rij auto's aankomen, stopte netjes (ik ging uit een veilig maar uiteraard ethisch laakbaar vooroordeel toch maar remmen voor het geval hij door zou gassen) en liet mij voor. Ik was helemaal gedesillusioneerd: hoe kan ik nou xenofoob worden met zulke aardige, uitkijkende allochtoon uitziende mensen? Het hele idee van stereotypes is dat er een kern van waarheid in zit...
(ik moet misschien maar een blogserie opstarten over oplettende mensen, aardigheid, dagelijkse voorbeelden van zelfopoffering en rekening met elkaar houden, het goede in de mens, etc. om het negatieve mediageweld tegengas te bieden ofzo)
[hk-modus]
Hij had die auto gestolen en was bang een aanrijding te krijgen zodat de politie hem zou betrappen
[/hk]
Hij had die auto gestolen en was bang een aanrijding te krijgen zodat de politie hem zou betrappen
[/hk]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Zojuist zijn mijn beide velgen bij de LBS afgeleverd voor een span-beurtje van de spaken, en het uitvoeren van onderhoud op de lagers.
Voor dat geld vond ik het zowiezo acceptabel, en dan weet ik ook in 1 keer hoe een goede velg rollen/draaien moet. Ik heb n.l. nog totaal geen referentie daarvan (altijd een barrel getrapt
).
Voor dat geld vond ik het zowiezo acceptabel, en dan weet ik ook in 1 keer hoe een goede velg rollen/draaien moet. Ik heb n.l. nog totaal geen referentie daarvan (altijd een barrel getrapt
@ssj3gohan: "hier kerel, neem een pint om van de schrik te bekomen! Zal ik slachtofferhulp inschakelen voor ondersteuning van die surrealistische ervaring? Praatgroepje?"
Ik heb ook wel eens zo'n gekke situatie gehad. Kwam zo'n bontkraag turk in een golf een zijweg uitscheuren die een fietspad kruist (waar ik reed). Ik moest remmen omdat hij zo hard het fietspad opknalde terwijl ik nog voorrang had ook. Toen hij me zag zag ik hem scrhikken en .. en.. hij stak zijn hand op met een sorry gebaar en dook een beetje weg in zijn stoelssj3gohan schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:22:
Oh, ik heb nog een surrealistische ervaring.
Grote mond klein hartje dat soort lui. niet de eerste keer dat ik die conclusie trek.
Grote mond, klein hartje. Dat wil ik best geloven. Maar als je met die grote mond en klein hartje iemand (bijna) van z'n sokken rijd, heb je aan dat kleine hartje ook weinig.
Zojuist de wielen opgehaald.ssj3gohan schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:13:
quanta costa spanbeurt?
2 wielen (20 inch) was het richten/spannen en de lagers onderhoud (oa vers vet er in) EUR 17,50 kwijt.
Er was 1 slag uit het wiel gehaald, en ik merk zo met het draaien in de hand dat het 'gemaal' uit het voorwiel niet meer aanwezig is: hij rolt gladjes!
nu kan ik ook vanaf vandaag de lamp-nok monteren, mijn ueber-helles LED-licht er op zetten, de standaard monteren!
Das best goedkoop! Goed dat je dat gedaan hebt dan.
Ik heb nu al een tijdje niet gefietst; ik heb een beetje last van mijn voeten in combinatie met mijn warme schoenen, en de val van een tijdje geleden heeft mijn rechtervoet een beetje stijf gemaakt. Wel irritant, want ik heb nu de hele tijd het gevoel dat ik eruit moet, maar fietsen gaat niet zo goed of gemakkelijk als anders. Aargh.
Ik heb nu al een tijdje niet gefietst; ik heb een beetje last van mijn voeten in combinatie met mijn warme schoenen, en de val van een tijdje geleden heeft mijn rechtervoet een beetje stijf gemaakt. Wel irritant, want ik heb nu de hele tijd het gevoel dat ik eruit moet, maar fietsen gaat niet zo goed of gemakkelijk als anders. Aargh.
@Johan: ach ik was zeker meer kwijt als ik shimano lagervet, en evt. een stuk gereedschap zou moeten aanschaffen (laat staan dat ik dan zoveel ervaring (of geluk) heb dat ik die slag gezien en verholpen zou hebben).
Ik baal....
Baal dat de geleverde nok voor de koplamp met een M6 vastgezet moet worden, en de Stinger een M5 schroefdraad....
Baal ook nog eens dat de bestelde standaard (Esge) geleverd wordt met M5 boutjes, maar de vorige eigenaar de schroefdraad vernaggeld heeft en ik zelf dus weer mag gaan tappen (of een helicoil plaatsen).
Oh heb ik ook nog gezegd dat ik baal dat ik remBLOKJES voor de schijfrem besteld heb, en een setje SHimano rubberen velg-remblokjes geleverd heb gekregen? Nee? oh bij deze
Nee.... ik ben ff niet te genieten....
Maar gelukkig past wel het bestelde BM spiegeltje!

update 22:30u:
In elk geval: de Sigma PowerLED zit er ook netjes op!

en op volle helderheid:
Ik baal....
Baal dat de geleverde nok voor de koplamp met een M6 vastgezet moet worden, en de Stinger een M5 schroefdraad....
Baal ook nog eens dat de bestelde standaard (Esge) geleverd wordt met M5 boutjes, maar de vorige eigenaar de schroefdraad vernaggeld heeft en ik zelf dus weer mag gaan tappen (of een helicoil plaatsen).
Oh heb ik ook nog gezegd dat ik baal dat ik remBLOKJES voor de schijfrem besteld heb, en een setje SHimano rubberen velg-remblokjes geleverd heb gekregen? Nee? oh bij deze
Nee.... ik ben ff niet te genieten....
Maar gelukkig past wel het bestelde BM spiegeltje!

update 22:30u:
In elk geval: de Sigma PowerLED zit er ook netjes op!

en op volle helderheid:

[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 15-01-2010 17:51 . Reden: lampje gemonteerd + foto's geplaatst :) ]
Vorige week zaterdag heb ik mijn Alleweder maar weer opgehaald bij die vriend van me die hem geleend had. Hij vond het te koud om er in te fietsen, wat een mietje zeg! Om te demonsteren dat dat wel mee viel heb ik hem dus opgehaald op die dag dat het KNMI een soort van kou alarm had afgegeven, misschien dat de hint onverkomt voor volgend jaar als ie zijn Strada heeft 
Die dag erna had het behoorlijk gesneeuwd in de omgeving van Bussum en ben ik er eens een stukje mee gaan rijden. Door het mulle sneeuw reed ie een stuk beter dan de Quest. Die gaat namelijk links en rechts en je voelt aan het stuur dat ie zich vast zet in de sneeuw. Wat dat betreft ben ik met de Alleweder wel te spreken over die Vredestein Perfect Moiree 47-406 banden. Doordat ze dikker zijn dan die onder de Quest en een ander soort rubber hebben, kun je er, ondanks dat ze semi-slick zijn, goed mee door de sneeuw ploeteren. Misschien wat voor WFvN om eens te vergelijken met zijn 'Woedende Freds'?
Vandaag maar eens met de Alleweder naar het werk gereden ipv de Quest, omdat ik daarna nog ergens in Amsterdam moet zijn en liever de Alleweder daar stal dan de Quest. Valt wel meteen weer op hoeveel zwaarder hij onder normale omstandigheden trapt. Toch viel daar een andere positieve eigenschap van de banden op: op hobbelig wegdek bleef ie ongeveer net zo zwaar trappen als op mooi wegdek.
Ik heb vandaag de knoop doorgehakt, ik ga mijn Quest uitrusten met deze banden, de draaicirkel gaat dus nog wat groter worden, aangezien ze breder zijn, maar om erachter te komen of dat een probleem is met mijn route ga ik maar gewoon in de praktijk vaststellen.
Die dag erna had het behoorlijk gesneeuwd in de omgeving van Bussum en ben ik er eens een stukje mee gaan rijden. Door het mulle sneeuw reed ie een stuk beter dan de Quest. Die gaat namelijk links en rechts en je voelt aan het stuur dat ie zich vast zet in de sneeuw. Wat dat betreft ben ik met de Alleweder wel te spreken over die Vredestein Perfect Moiree 47-406 banden. Doordat ze dikker zijn dan die onder de Quest en een ander soort rubber hebben, kun je er, ondanks dat ze semi-slick zijn, goed mee door de sneeuw ploeteren. Misschien wat voor WFvN om eens te vergelijken met zijn 'Woedende Freds'?
Vandaag maar eens met de Alleweder naar het werk gereden ipv de Quest, omdat ik daarna nog ergens in Amsterdam moet zijn en liever de Alleweder daar stal dan de Quest. Valt wel meteen weer op hoeveel zwaarder hij onder normale omstandigheden trapt. Toch viel daar een andere positieve eigenschap van de banden op: op hobbelig wegdek bleef ie ongeveer net zo zwaar trappen als op mooi wegdek.
Ik heb vandaag de knoop doorgehakt, ik ga mijn Quest uitrusten met deze banden, de draaicirkel gaat dus nog wat groter worden, aangezien ze breder zijn, maar om erachter te komen of dat een probleem is met mijn route ga ik maar gewoon in de praktijk vaststellen.
Het gaat regenen en dooien, dus ik kan binnenkort weer met de M5 gaan fietsen, met zijn gloednieuwe i-brake en naafversnelling! Ik kan niet wachten...
Je gaat toch niet zeggen dat je niet doorgefietst hebt met dit weer he
Af en toe even de beentjes omlaag maar verder is er goed te fietsen momenteel toch
?
Last van m'n voet na mijn val laatst, en last van mijn andere voet na te lang doorlopen op slechte schoenen. Dus nee, ik heb een weekje stilgestaan.
Oh en, op de flevobike viel er nog uitstekend te fietsen in de gladheid, de M5 heeft echter zo'n ieniemieniebandje voor dat meteen slipt zodra er binnen 2 km iets glads te bekennen is.
Oh en, op de flevobike viel er nog uitstekend te fietsen in de gladheid, de M5 heeft echter zo'n ieniemieniebandje voor dat meteen slipt zodra er binnen 2 km iets glads te bekennen is.
[ Voor 38% gewijzigd door mux op 16-01-2010 10:43 ]
Mietje inderdaadbudi schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 17:29:
Vorige week zaterdag heb ik mijn Alleweder maar weer opgehaald bij die vriend van me die hem geleend had. Hij vond het te koud om er in te fietsen, wat een mietje zeg! Om te demonsteren dat dat wel mee viel heb ik hem dus opgehaald op die dag dat het KNMI een soort van kou alarm had afgegeven, misschien dat de hint onverkomt voor volgend jaar als ie zijn Strada heeft
Maar een aluminium Alleweder is wel kouder dan een fiets van kunststof/glasvezel/[insert isolerend materiaal]
Daar heb ik sinds gisteren ook last van in de wat meer prutterige sneeuw. Als de sneeuw nog echt sneeuw is (al dan niet wat platgereden), dan gaat het uitstekend met de Quest.Die dag erna had het behoorlijk gesneeuwd in de omgeving van Bussum en ben ik er eens een stukje mee gaan rijden. Door het mulle sneeuw reed ie een stuk beter dan de Quest. Die gaat namelijk links en rechts en je voelt aan het stuur dat ie zich vast zet in de sneeuw.
Furious Fred grijpt zich echt goed vast in de sneeuw. Maar de breedte van 50mm doet ook wonderen (zoals je ergens terug al aangeeft). Ik denk dat FF wel de winnaar zal zijn maar dan wel onder bepaalde omstandigheden waarbij de sneeuw bijvoorbeeld net hard genoeg en glad genoeg is om de PM nog normaal te dragen terwijl de kleine nopjes van FF dan net erin drukken en dus meer grip hebben. Maar dat is een gok.Wat dat betreft ben ik met de Alleweder wel te spreken over die Vredestein Perfect Moiree 47-406 banden. Doordat ze dikker zijn dan die onder de Quest en een ander soort rubber hebben, kun je er, ondanks dat ze semi-slick zijn, goed mee door de sneeuw ploeteren. Misschien wat voor WFvN om eens te vergelijken met zijn 'Woedende Freds'?
Ik ben razend benieuwd. Maar je gaat dus die PM 47-406 om je voorwielen gooien?Ik heb vandaag de knoop doorgehakt, ik ga mijn Quest uitrusten met deze banden, de draaicirkel gaat dus nog wat groter worden, aangezien ze breder zijn, maar om erachter te komen of dat een probleem is met mijn route ga ik maar gewoon in de praktijk vaststellen.
Van één van onze zuiderburen heb ik trouwens begrepen dat PM op zich lekker snel is totdat je nat wegdek hebt, dan kakt de snelheid ineens fors in.
gister weer eens LEKKER geligfietst. Lekker tempo aangehouden van 30-35km/u op de teller (gemiddeld weet ik niet, niet op 0 gezet toen ik begon) maar vandaag leek ik wel een slak
rond de 22 op de teller als kruissnelheid is niet werelds (je vraagt je af waarom de rest van de fietsers nog niet omvalt, die fietsen gewoon allemaal NOG trager
)
Beetje slappe benen vandaag dus

Beetje slappe benen vandaag dus
Ik zou wel willen ligfietsen maar met een fikse verkoudheid 'as I speak' lijkt me dat verre van gezonde..
Of zijn er die-hards die dan toch nog ff 20-40 km wegpeddelen met een filinke hoestbui onder de leden?
Of zijn er die-hards die dan toch nog ff 20-40 km wegpeddelen met een filinke hoestbui onder de leden?
Ik heb wel eens een beginnende verkoudheid eruit weten te zweten*, maar als het leed eenmaal is geschied, dan neem ik de eerste dagen van de verkoudheid meestal wel vrij van fietsen. Ik heb met verkoudheid vaak dat mijn neus een flinke loop met me neemt, met liters komt het eruit, maar als ik dan fiets stopt het meestal tijdelijk, dus dat is wel een goede motivatie om te gaan fietsen 
* ik weet overigens niet of dat toen wel een beginnende verkoudheid was, voelde wel zo, maar kan net zogoed ook zonder fietsen zo over zijn gegaan
@metro2002: als ik een dagje goed hard fiets en echt diep ga, dan heb ik meestal wel een of meerdere dagen herstel nodig. Als ik dan toch zou gaan fietsen, gaat het meestal ook een flink stuk trager, misschien is dat ook bij jou het geval?
Vanochtend was mijn marathon plus band weer lek! Ben toch bang dat ie nu wel aardig op is, hopelijk schiet het op met die bestelling van die PM banden, het zijn nogal stugge banden om onderweg te moeten wisselen, dat in tegenstelling tot die bestelde PM banden.
Er zitten ook zoveel gaten in die buitenband dat het water en troep er gewoon inloopt, of het is er bij de vorige wisselbeurt ingekomen, toch een nadeel met die dichte wielkasten, bij het wisselen van de banden zit er zo weer vuil in. Met die nieuwe banden straks maar eerst goed de velg schoonmaken voordat ik ze erom leg.
* ik weet overigens niet of dat toen wel een beginnende verkoudheid was, voelde wel zo, maar kan net zogoed ook zonder fietsen zo over zijn gegaan
@metro2002: als ik een dagje goed hard fiets en echt diep ga, dan heb ik meestal wel een of meerdere dagen herstel nodig. Als ik dan toch zou gaan fietsen, gaat het meestal ook een flink stuk trager, misschien is dat ook bij jou het geval?
Vanochtend was mijn marathon plus band weer lek! Ben toch bang dat ie nu wel aardig op is, hopelijk schiet het op met die bestelling van die PM banden, het zijn nogal stugge banden om onderweg te moeten wisselen, dat in tegenstelling tot die bestelde PM banden.
Er zitten ook zoveel gaten in die buitenband dat het water en troep er gewoon inloopt, of het is er bij de vorige wisselbeurt ingekomen, toch een nadeel met die dichte wielkasten, bij het wisselen van de banden zit er zo weer vuil in. Met die nieuwe banden straks maar eerst goed de velg schoonmaken voordat ik ze erom leg.
[ Voor 5% gewijzigd door budi op 19-01-2010 14:12 ]
NielsTn schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:03:
Ik zou wel willen ligfietsen maar met een fikse verkoudheid 'as I speak' lijkt me dat verre van gezonde..
Voel me juist altijd beter als ik gefietst heb.
Ik heb momenteel echt een fietsdip. Als ik op de fiets stap gaat het niet snel, ik heb bovendien nog schakelproblemen nu ik bezig ben m'n naafversnelling goed af te stellen (woei! wat een range opeens!) en ik werd bovendien nog ingehaald, met lichte wind tegen, door een rechtopfiets met een streng gelovige christen erop (ja, ik ken hem, het is een van de meest geweldige personen die er bestaan ondanks dat je niet met hem over geloof moet gaan praten, maar dat is ook echt alles).
Met mijn nieuwe trommelrem (i-brake, ok) achterop heb ik weer een heerlijke drag brake. Expres een beetje los afgesteld zodat ik er niet te hard mee rem, maar gisteren toch even mijn fiets flink in de slip getrokken.
Anyway, ik voel mijn conditie met de minuut achteruit gaan. Iemand een tip om mij de fiets op te schoppen waarvoor ik zelf lui mag blijven? (yes, i know, eigen schuld)
Met mijn nieuwe trommelrem (i-brake, ok) achterop heb ik weer een heerlijke drag brake. Expres een beetje los afgesteld zodat ik er niet te hard mee rem, maar gisteren toch even mijn fiets flink in de slip getrokken.
Anyway, ik voel mijn conditie met de minuut achteruit gaan. Iemand een tip om mij de fiets op te schoppen waarvoor ik zelf lui mag blijven? (yes, i know, eigen schuld)
probeer weer eens te fietsen als het windstil is, dan krijg je weer zelfvertrouwen van 
Net op de terugweg had ik er ook weer ffies zin in: 25,5km/u gemiddeld gehaald, niet slecht in de stad lijkt me zo
Net op de terugweg had ik er ook weer ffies zin in: 25,5km/u gemiddeld gehaald, niet slecht in de stad lijkt me zo
In de stad is het zelfs erg netjes, je verliest zoveel tijd bij stoplichten en bochtjes enzo, of ben zo'n Amsterdammer die overal door rood rijdt, ik heb het al eens gehad dat ik, netjes stoppend voor rood, dezelfde Amsterdammer 3 keer heb ingehaald
Ik heb m'n vibe alweer terug, net even met 37 km/h achter een hybride gehangen. Hybride fiets that is.
Hybride fiets met die snelheid? Volgens mij klopt daar iets niet.ssj3gohan schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 19:38:
Ik heb m'n vibe alweer terug, net even met 37 km/h achter een hybride gehangen. Hybride fiets that is.
* WFvN heeft vandaag een paar kilometer gelijk opgereden met een tractor met een vaartje van 40 km/h
Hybride auto's zijn net zo sloom dus dat kon ookssj3gohan schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 19:38:
Mwa, als je mij op mijn hybride fiets tegenkomt kan je ook nog wel eens die snelheden verwachten, alleen dan niet zo heel langWFvN schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 19:40:
[...]
Hybride fiets met die snelheid? Volgens mij klopt daar iets niet.
* WFvN heeft vandaag een paar kilometer gelijk opgereden met een tractor met een vaartje van 40 km/h
[ Voor 21% gewijzigd door Metro2002 op 19-01-2010 21:35 ]