Het Ligfietstopic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat kan harder! Zeker heuvelaf, gewoon lekker doortrappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:13
benoni schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:13:
[...]

En deze kom ik nog regelmatig tegen :) Rijdt altijd wel redelijk door, die gast. Da's wellicht ook wel te berekenen aan de hand van het aantal opnames dat de Google-auto er naast rijdt :+

[...]

Je kent ook die verloopnippels? Altijd handig om bij je te hebben, samen met een verloopstukje voor een compressor (autoventiel compatibel).
Jazeker, die ken ik. een keer mee rondgereden in stad met die dingen er nog op. Conclusie, allebei eraf gejat. Even nieuwe halen dus :)
@Gohan. Op het moment razend druk. Ik hou je in gedachte!

[ Voor 2% gewijzigd door Tomino op 23-11-2009 10:33 . Reden: extra ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
't is nog niet bepaald geweldig weer om te fietsen, en dat wordt het ook een hele tijd niet. No prob :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op maandag 23 november 2009 @ 09:17:
Dat kan harder! Zeker heuvelaf, gewoon lekker doortrappen :P
Dit was op vlakke weg ;)

Edit: net niet alleen nat geworden maar bijna verdronken. Wat een bui zeg. Jas is doorweekt, broek doorweekt en zelfs mijn onderbroek was nat :o en die regendruppels die op mijn gezicht en ogen afgevuurd werden waren ook niet erg prettig :X leek wel hagel. Had wel mijn muts opgedaan, dat scheelt wel in het 'nat' gevoel.

Maar eens shoppen voor een goed setje regenkleding :+ (iets met kalf en put gedempt )

[ Voor 51% gewijzigd door Metro2002 op 23-11-2009 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57
Zo, zondag even lekker met mijn Quest een stukje met die harde wind gereden met een vriend van me die in mijn Alleweder rijdt. Hij woont in Almere Buiten, dus ik ben over Stichtse brug gereden. Bovenaan zag ik al dat de weg naar beneden helemaal leeg was, dus heb ik even goed gas gegeven met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://static.jonkhart.eu/images/80kmscale.jpg

Het ging om deze helling op google maps.

http://tinyurl.com/yjzble8

Toen ik overigens daar was, mocht ik nog 65 km/u in de remmen weg knijpen, wat een zonde :)

Ook wel leuk om te zien dat de GPS en de teller het wel redelijk goed met elkaar eens waren. Kwa afstand die dag was het verschil nog kleiner: 102,35 km op de teller versus 102,2 op de GPS.

Samen met die vriend van me zijn we daarna wat door Almere heen gaan fietsen naar het zuiden en hebben we de dijk met de wind mee terug genomen. Op die dijk heb ik op een gegeven moment met de wind schuin van achteren mijn race kapje half los gemaakt en me met de wind mee laten blazen. Bij ongeveer 20 km/u bleef de snelheid constant, hoefde ik dus niet te trappen om vooruit te komen, toch best leuk om te doen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Lekkere snelheid is dat :o Hoeveel haal je op de vlakke weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wut! 80 km/h op een door de mens aangedreven 2 wieler :+ Mooie score hoor :)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
jules schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:48:
Wut! 80 km/h op een door de mens aangedreven 2 wieler :+ Mooie score hoor :)
2-wieler? Ging hij zo hard door de bocht? :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dank, maar WFvN is nog altijd de 'lijstaanvoerder' voor zover het een wedstrijd te noemen is natuurlijk ;)

Het was in mijn Quest en ik had hulp van Newton en Eurus. Zonder hun, dus op het vlakke rijd ik op een droog wegdek zo'n 42 km/u als kruissnelheid, maar vreemd genoeg zou ik niet zo ver boven de 50 km/u kunnen sprinten dan. Ik denk dat ik gewoon niet zoveel kracht heb in de benen. Bij de 42 zit ik al op een toerental van 115 per minuut en als ik probeer meer kracht te zetten en/of een lagere frequentie ga trappen, dan krijg ik al snel last van mijn knien.
Die laastste 2 km/u voor de 80 moest ik ook nog even kracht zetten, want ik zag die 78 op de teller, dus dat moest 80 worden :) Helaas heb ik daardoor de rest van de dag wel wat in een knie gevoeld, al deed het geen pijn en bij mijn woon-werk ritje van 2 dagen later merkte ik er niets meer van.
Ik heb dus wel snel last van mijn knien, maar het gaat ook heel snel weer over gelukkig. Soms zelfs op dezelfde dag, dan heb ik 's morgens naar mijn werk een raar klein pijntje en dan heb ik daar 8,5 uur later op de terugweg helemaal geen last meer van.

Ik heb trouwens wel eens gehoord van mensen in hun Quest die in Duitsland boven de 100 km/u reden van hellingen af. Lijkt me best spectaculair en eng tegelijkertijd, al gaat dat ook wel vaak hand in hand. Het schijnt ook dat veel kilometertellers niet boven de 87 km/u registreren bij een wielmaat van 1500 mm, dan zal er wel een of andere interne overflow optreden ofzo en rijd je opeens nog maar een paar km/u.

[ Voor 15% gewijzigd door budi op 25-11-2009 23:46 ]

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Maar van mij was die 81,5 km/h ook bergaf.
Op het vlakke op eigen kracht is m'n maximum 53,6 km/h. Niet echt daverend hard dus, zeker niet als je het vergelijkt met snelheden die de echt snelle jongens halen met hun Questen. Ik heb het dan over bijvoorbeeld Hans W. uit Almelo en Ymte S. uit Dronten.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:00:
Maar van mij was die 81,5 km/h ook bergaf.
Op het vlakke op eigen kracht is m'n maximum 53,6 km/h. Niet echt daverend hard dus, zeker niet als je het vergelijkt met snelheden die de echt snelle jongens halen met hun Questen. Ik heb het dan over bijvoorbeeld Hans W. uit Almelo en Ymte S. uit Dronten.
ik zie een nieuwe target om te halen }) Als het stuk asfalt maar lang genoeg is denk ik wel dat ik dat ook moet kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb diverse keren 92km/h op een GSP gehaald heuvelaf, en dat is met meetrappen, maar echt als een complete mongool en keihard schreeuwen. :P Op zich kon ik wel harder als ik meer versnellingen had gehad.

Op het vlakke weet ik niet precies, sprinten naar 50+ moet zeker lukken, meer ook wel op een goede dag denk ik.

Rijden jullie nog met dit weer? Ik wel, maar op de motor ;) Ik hoop morgen m'n voorvork weer te monteren en eindelijk weer eens te kunnen fietsen. Maar er werd weer veel regen verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het weer leent zich nog prima om te fietsen hoor... Je krijgt een oneerlijk perspectief van de koude als je op de motor/brommer/in de auto stilzit, want op de fiets is het prima uit te houden tot het kwik onder de 5 graden duikt. Daaronder en de bivakmuts+handschoenen gaan mee, en dan valt er nog steeds prima te fietsen, maar moet het wel droog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
De kou vind ik niet erg, puur de regen. En zeker op een ligfiets, vreselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Jep, op de 13e heb ik nog door de zwaarste stortbui ooit gereden, met ondertussen een kettingbuis die tegenwerkte. Ik had beter in de sloot kunnen vallen, wat een ellende.

edit: maar gisteravond was het bijvoorbeeld heerlijk fietsen, net na een buitje was de temperatuur nog opgeklommen ook (23:00 's avonds).

[ Voor 29% gewijzigd door mux op 27-11-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:23:
[..] 92km/h [..], en dat is met meetrappen, maar echt als een complete mongool en keihard schreeuwen. :P
Haha, 92 km/u en dan nog vrolijk meetrappen :D _/-\o_
Rekent die GPS ook de verticale verplaatsing mee in de snelheid trouwens?

100 is hard genoeg wat mij betreft. Niet dat de fiets onstabiel wordt of zo, maar ik zelf begin 'm te knijpen
(de remgrepen) ;)
Rijden jullie nog met dit weer? Ik wel, maar op de motor ;) Ik hoop morgen m'n voorvork weer te monteren en eindelijk weer eens te kunnen fietsen. Maar er werd weer veel regen verwacht...
Ik rijd ook minder met die regen, thuis werken is verleidelijk. Toch is het erg zacht weer, bijvoorbeeld laatste zaterdag was het prima fietsweer. Met m'n vriendin naar Almere geweest. Was wel diep in de nacht en bijna 200 km op de teller voor we terug waren. En nee, zo hard als Budi hebben we niet gehaald op de Stichtse brug. Balen dat daar ook weer de boel is opengelegd om een woonwijk neer te plempen trouwens. Ik hoop dat het fietspad niet wordt opgeknipt in kleine stukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

benoni schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:43:
[...]

Ik mag hopen dat die ligfietsen een ander verzet hebben dan mijn MTB. Want 70km/h is toch echt wel een behoorlijke max kwa meetrappen. Echt veel kracht valt er nauwelijks meer over te brengen op de pedalen, omdat de meeste kracht verloren gaat ivm de rotatiesnelheid die je moet zien bij te benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:07
Ik heb mensen tijdens tochten wel eens met de ligfiets omhoog zien gaan, not a pretty sight ;)
Naar beneden en op het vlakke daarentegen...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
benoni schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:43:
[...]

Rekent die GPS ook de verticale verplaatsing mee in de snelheid trouwens?
Mja, ligt eraan hoe je het ziet. Hij rekent gewoon de km/u uit, welke richting je opgaat maakt verder niet uit ;)

Waarom remmen als de fiets stabiel blijft? Geweldig toch zo idioot hard :+
jules schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:18:
[...]
Ik mag hopen dat die ligfietsen een ander verzet hebben dan mijn MTB. Want 70km/h is toch echt wel een behoorlijke max kwa meetrappen. Echt veel kracht valt er nauwelijks meer over te brengen op de pedalen, omdat de meeste kracht verloren gaat ivm de rotatiesnelheid die je moet zien bij te benen.
MTB's hebben altijd een lichter verzet, daarbij is 70 idd een beetje de max.
Loekie schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:25:
Ik heb mensen tijdens tochten wel eens met de ligfiets omhoog zien gaan, not a pretty sight ;)
Vreselijk :P Nee, het is wel te doen, gewoon tempo houden, maar ik heb kilometers geklommen achter elkaar met volledige bepakking. Een halfuur lang klimmen met 6km/u ofzo, ach in de zon en mooi uitzicht is het prima te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Do's en don'ts met een velomobiel? Ik weet in ieder geval wel een don't:

Don't drive your velomobile through a layer of partyfoam :+

Goed, vandaag dus wel gedaan. Het is dat m'n bovenbenen in de weg zitten want anders had de héle fiets vol met schuim gezeten. Nu bleef het beperkt tot het 'vooronder'.

:+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Jij was toch ook diegene die een keer duikbootje speelde met zijn velomobiel? ;)

Overigens scheelde dat bij mij laatste een keer ook niet veel.

edit: Budi doet OMFG en iets met BBQ enzo als ik je blog zo lees :)

[ Voor 19% gewijzigd door budi op 27-11-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Duikboot gelukkig niet echt. Maar waterhapper heb ik wel 2x meegemaakt. Door een net iets te diepe plas sjezen waarbij de voetgaten net onder het wateroppervlak kwamen. Tja, dan krijg je dus echt een enorme plens water tegen je bovenbenen aan en over je bast heen..... koud kan ik je vertellen :D

Maar goed, ik heb nu dus:

1) Water gehapt
2) Zand gehapt
3) Sneeuw gehapt
4) Schuim gehapt

[ Voor 14% gewijzigd door WFvN op 27-11-2009 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:29:
De kou vind ik niet erg, puur de regen. En zeker op een ligfiets, vreselijk.
Ik vind die kou juist wel lekker moet ik zeggen. Boven de 10 graden is het eigenlijk al snel te warm met een jas aan (wat weer nodig is ivm de regen :r ). Met handschoenen en evt een muts op is het prima uit te houden op de fiets vind ik :)

Alleen die regen inderdaad :( :r echt ranzig op de ligger, alles waait zo je bakkes in :X

Maar het antwoord is dus duidelijk: ik rij altijd wel op de fiets eigenlijk, tenzij het écht met bakken uit de hemel komt zetten en ik nog weg moet en de auto staat voor de deur.... Maar kou etc deert me niet. Kan daarna toch wel weer opwarmen.
Loekie schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:25:
Toch klim ik sneller op de ligfiets dan op de bukfiets moet ik zeggen. Kan me veel beter afzetten. Komt misschien omdat ik niet zoveel weeg en de zwaartekracht dan weinig doet op de bukfiets als ik op de pedalen ga staan :+

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 27-11-2009 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Metro2002 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 16:45:
Alleen die regen inderdaad :( :r echt ranzig op de ligger, alles waait zo je bakkes in :X
Afbeeldingslocatie: http://arkwami.nl/verkoop/images/7.33.170.00%20(2).jpg?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Metro2002 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 16:45:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://greenash.net.au/sites/default/files/images/go_one_velomobile.jpg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Met m'n Quest met dakje heb ik maar weinig last van regen die in m'n smoel waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hm ja maak me effe lekker met een velomobile :9~ In mijn geval totaal onpraktisch, kan hem nergens kwijt en rij voornamelijk in de stad ermee. Maar wie weet als ik over een (hopelijk niet al te lange) tijd verhuisd ben dat ik wel ruimte heb voor zo'n ding :9 Dan denk ik wel dat er 1 komt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Leuk opstekertje voor twee tweakers in dit topic:

http://www.ligfiets.net/n...t.php3?id=3126&volledig=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Leuk dat er naar mijn artikel op Olino.org gelinkt is :)
't blijft je verbazen waar je op het net gevonden wordt !

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het verbaast me ook hoe die man aan zijn linkjes komt, hij moet echt interwebsverslaafd zijn oid, of er is daadwerkelijk zo weinig over ligfietsen (in het nederlands) te vinden dat je 'ligfiets' kunt googlen en direct de nieuwste toevoegingen kunt vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
RSS doet ook wonderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ssj3gohan schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 10:34:
Het verbaast me ook hoe die man aan zijn linkjes komt, hij moet echt interwebsverslaafd zijn oid, of er is daadwerkelijk zo weinig over ligfietsen (in het nederlands) te vinden dat je 'ligfiets' kunt googlen en direct de nieuwste toevoegingen kunt vinden...
Google helpt natuurlijk enorm, als je een beetje de weg in google weet te vinden.

Klik deze link maar eens. Of deze. :)

[ Voor 7% gewijzigd door burne op 28-11-2009 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zo, vandaag even een reisje richting Purmerend gemaakt om wat fietsonderdeeltjes op te halen, een hoeveelheid naafjes:

- SRAM S7 (jeej) + i-Brake
- SRAM voornaaf met i-Brake
- Shimano dynohub x2 + rollerbrakes

Nu nog een smal 26" velgje vinden voor goedkoop, spaakjes en ik kan m'n M5 uitrusten met een oneindig onderhoudsongevoeliger schakelmechanisme dan ik totnogtoe had. Als het goed is zou de Spectro S7 ook daadwerkelijk redelijk licht moeten lopen, dat moet ik nog uitvinden.

Onderweg stond buiten A'dam Sloterdijk iemand met een Speedliner fiets (vrijwel hetzelfde als mijn M5). Ik zeg 'precies zo'n fiets heb ik ook!'. Hij terug 'ja, heb hem net gekocht, dit gaat m'n eerste ritje worden'

Ik zie een nieuwe O+ *O* aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ssj3gohan schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 10:34:
Als je eenmaal een rariteiten kabinet verzameld hebt en anderen weten dat. Dan gaat het een stuk harder natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het lijkt wel alsof plezier hebben verplicht is in velomobielen:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ONAdwLc-gfc&feature=player_embedded#]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op maandag 30 november 2009 @ 12:16:
Het lijkt wel alsof plezier hebben verplicht is in velomobielen:

[video]
Dat wordt weer velgjes richten na afloop. Lijkt me niet echt goed voor je velgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Niks aan de hand hoor! Alleen is de kans op spaakbreuk wel wat groter...... en dan met name spaken die op één van de 4 mogelijke manier geplaatst zijn.

* WFvN moet nogal vaak spaken vervangen

Het filmpje eindigt met de namen Hayco en Eelke als rijders. Eelke komt hier met z'n rode Quest meer aan bod dan Hayco. Over Hayco doet zich echter het verhaal de ronde dat hij ooit eens een lekke band had en geen zin had of geen materiaal had om de boel te vervangen/repareren en dat hij daarom op 2 wielen naar huis is gereden.

* WFvN is net terug van het werk en heeft ook menig maal z'n wieltjes opgetilt maar doet het bij lange na niet zo lang als Eelke.

Ook een keer ongewenst overigens op een rotonde. Moest eerst naar rechts sturen en dan naar links. Maar bij het naar rechts sturen ging ik al op twee wielen waarbij ik zo'n betonnen afscheidingsrandje meegepikt heb. Er zit nu een kras(je) onder aan de linker wielkast. Niet dramatisch veel overigens. Gelukkig had ik ruimte genoeg tussen de twee zijkanten van het fietspad om de boel te corrigeren en weer op 3 wielen terecht te komen in plaats van om te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Had toch wel verwacht dat die driewielers wat stabieler zouden zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Oh dat zijn ze wel hoor, alleen sommigen zoeken graag de grens op ;)

Zelf rijd ik vrijwel nooit op 2 wielen, ik ben dan ook niet zo'n sportieve rijder.... in dat opzicht dan. Het betaalt zich wel terug: met zowel mijn Alleweder als Quest geen kapotte spaken.
* budi klopt op hout

Zondag een stukje gefietst met een vriend van me die in mijn Alleweder reed. Hij klaagde wat over wat zwabberig gevoel in de kont van de fiets, dus ik ben er even in gaan zitten en heb op een lege ongebruikte weg even flink getrapt en geslingerd en het viel me meteen op dat ie veel sneller de neiging had een wieltje op te tillen dan mijn Quest. Zal wel komen omdat je daar hoger in zit en misschien komt het door de dikkere Perfect Moiree banden.
Bleek overigens niets mis te zijn met de fiets, alleen daarna opeens een geratel tijdens het trappen. Misschien word ik nog wel zoals mijn collega: die kan ook 'alles' kapot trappen aan een fiets, al is die nog altijd veel sterker dan ik. Hij heeft al een paar keer een trapas kapot getrapt en minstens zo vaak kettingen gebroken, de brutus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
kettingen breken kan ik ook wel, maar een trapas? Daar moet je echt wel je fiets voor verwaarlozen, of monsterlijke krachten hebben :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik begreep van hem dat de eerste modellen van de Alleweder A3 waren uitgerust met slechte assen, nu ie na een keer of wat ze stuk trappen een verbeterde heeft gekregen is het hem niet meer gelukt. Als ik samen met hem door Amsterdam fiets merk ik altijd dat ie bij het optrekken als een gek weet weg te stuiven, maar als ik dan na een korte tijd weer naast hem rijd, zit hij te hijgen en ik gewoon normaal adem te halen :)

Zo te lezen is de Quest van WFvN gespot in StreetView!
http://tinyurl.com/quemo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hebben de medeligfietsers ook altijd het gevoel dat je sneller 'moet' zijn dan de andere fietsers :P? Ik voel me een soort van semi verplicht dat te doen op de ligfiets omdat mensen anders het idee krijgen dat het trage dingen zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Mwah... ik vind het ook wel weer relaxed om even lekker rustig mee te zakken in de flow van andere fietsers. Vooral als ik een fietser voor me heb zitten waarvan ik verwacht dat deze iets verderop toch afslaat (om er dan nog langs te schieten is niet altijd zo'n succes want bijna niemand op het fietspad kijkt er om of steekt een hand uit). Zo spaar je wat energie voor de stukken waar het leuker is om voluit te gaan. Bij voorkeur om met een bruut snelheidsverschil langs een racefietser op te knallen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

budi schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 13:55:
Ik had een andere gespot, maar niemand herkent zichzelf: burne in "Het Ligfietstopic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 13:55:
WOEI :D :D

Ik heb hem toen zien rijden ja. Baalde onlangs al dat Zwolle Noord niet direct in Streetview kwam want ik wilde graag weten of ik ook gefilmd was.... ja dus want dat is nu dus te zien :D

Genomen op 16 juli aan m'n weblog te zien:

http://velomobielfan.blog...rtje-zwolle-enschede.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vanmiddag rond 12.30u een ligfiets met volledig geel-gekleurde stroomlijn langs het kanaal bij de Ringwade (Nieuwegein) zien scheuren....
Iemand van hier??

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

budi schreef op maandag 30 november 2009 @ 23:20:
Oh dat zijn ze wel hoor, alleen sommigen zoeken graag de grens op ;)
Dinsdag rond 14.30 nog een trike gezien (erg laag model) in Marlot (Den Haag). Volgens mij blauw frame.
Damn, ik zit er nu echt veel meer op te letten nu ik in dit topic mee lees :X
ssj3gohan schreef op maandag 30 november 2009 @ 23:49:
kettingen breken kan ik ook wel, maar een trapas? Daar moet je echt wel je fiets voor verwaarlozen, of monsterlijke krachten hebben :o
De trapas van m'n omafiets is al sinds ik hem heb gaar. Denk al een jaar of 3. En ik rij er nog steeds mee rond :+. De vervanging heb ik ook al 2 jaar in m'n bezit, maar ben er nog steeds niet aan toe gekomen...
Metro2002 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:36:
Hebben de medeligfietsers ook altijd het gevoel dat je sneller 'moet' zijn dan de andere fietsers :P? Ik voel me een soort van semi verplicht dat te doen op de ligfiets omdat mensen anders het idee krijgen dat het trage dingen zijn :+
Ik heb dan wel geen ligfiets, maar heb wel het gevoel altijd sneller te willen fietsen dan anderen. Mijn ervaring is dat snorfietsers relaxt zijn om achter te blijven hangen, brommers en ervaren racefietsers zijn sneller. Die eerste (brommers) kom je regelmatig tegen, die laatste nauwelijks. Van de zomer zelfs complimenten gekregen hoe ik op de grootste duin tussen Scheveningen en Wassenaar een wielrenster voorbij sprintte heuvelop. D'r vriend/fietsmaatje had net daarvoor een sprint getrokken, die was me wat te ver vooruit gefietst :P
WFvN schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 20:33:
[...]

Ik heb hem toen zien rijden ja. Baalde onlangs al dat Zwolle Noord niet direct in Streetview kwam want ik wilde graag weten of ik ook gefilmd was.... ja dus want dat is nu dus te zien :D
Haha, grappig. Nu ik daar aan denk, vorig jaar zomer in Berlijn ook een vreemd voertuig gezien. Wellicht leuk om eens uit te zoeken of ik daar ook gefotografeerd ben :+. Wat me over Berliner is opgevallen is dat ze wel heel erg op hun privacy gesteld zijn. Wat dat betreft wel weird dat ze daar streetview hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Yup, op de gewone fiets had ik de neiging iedereen te snel af te willen zijn ook al, alleen hield het daar wel op bij 30km/u dus een beetje wielrenner reed me er wel uit, nu kan ik ze tot bijna 40km/u redelijk goed pesten >:)

Sommige snorscooters / brommers rijden ook steevast véél harder dan de 25 die ze mogen rijden. Sommigen rijden > 40km/u :/ De brommertjes die ik wel inhaal die gewoon netjes 25 rijden vind ik altijd erg leuk. Vaak zit er zo'n dik wijf op ofzo, dan vind ik het extra leuk om voorbij te gaan. Onder het mom: zie je wel met trappen kom je er ook, en nog sneller ook! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ben een beetje bezig met het ombouwen van mijn fietsen voor specifieke doelen. Ik heb mijn Flevobike als vouw/stadsfiets; die gebruik ik nu bijna alleen maar omdat ik problemen heb met de lange ketting, derailleur en viesheid van m'n M5 Blue Glide. Dus daar ben ik nu een naafversnelling in aan het zetten. Onlangs voor 70 euro een SRAM S7 naafversnelling samen met nog wat andere naven/fietsspulletjes gekocht (geen slechte deal hè). Zoals ik met al mijn fietsspullen doe heb ik ook deze naaf helemaal uit elkaar gehaald, ontvet en er voor het leuke eens middelzware olie ipv vet in gedaan (in de hoop dat dat lichter loopt).

Maar nu mijn vraag: is het de bedoeling dat het binnenwerk een oliebadje krijgt, of is een minimale hoeveelheid genoeg? De S7 is genoeg gesealed om de olie binnen te houden (ben ik nu aan het testen, ziet er goed uit, en ik reviseer mn fietsspullen toch elk jaar/anderhalf jaar wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vandaag weer lekker 55 km erbij getrapt :)
maar voel dat ik toch of iets te zwaar gefiets heb, of dat de lengte niet optimaal is ingesteld, of ik ben nog niet gewend er aan....

binnenkort toch eens loeren naar die fietschoenen met click-bevestiging, het op-de-pedalen houden kost me toch kracht.
't was overigens fijne motregen/miezer dus goed te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Pff, in mn achterbuitenband zitten twee flinke sneeën. Oftewel, met nat weer komen er steentjes snal in. Constant lekker banden.
Maar eens een gecombineerd sinterklaas/kerst/verjaardag kado vragen. Nieuwe buiten/binnen banden voor en achter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Godverde***** wat een bijna-ongeluk heb ik gisteravond toch gehad. Ook een beetje mn eigen schuld, hoewel aan de andere kant ook helemaal niet mijn schuld.

Ik stond bij de Geestbrug te wachten (brug was open). Toen de slagbomen weer open gingen kwam er een jongen langsscheuren en mij inhalen (wat uiteraard verboden is, gezien ik een ligfiets ben en dus automatisch altijd sneller dan andere fietsen, en natuurwetten breken wordt gestraft). Ik trek dus flink op en heb 100 meter later flinke snelheid (33-35 km/h). En toen bedacht een taxi opeens dat de persoon die hij moest oppikken langs de weg stond en dat hij wel even naar rechts op het fietspad kan komen, terwijl de rest van de auto's gewoon doorreed. Ik kon met geen mogelijkheid op tijd stoppen en het is puur geluk dat de auto's achter de taxi dit op tijd doorhadden en mij voorlieten dat dit goed is afgelopen, anders was ik met 25 km/h over die taxi gevlogen. Dus wederom: Nederlandse automobilisten: u bent van het beste soort, bedankt!

De fiets die mij had ingehaald was ondertussen een flink stuk verderop en nu met extra energie van dit incident begon ik naar hem toe te fietsen. Hij ging toevallig precies dezelfde straat in als waar ik heen moest en toen kreeg ik gelukkig wraak. Hij had namelijk geen verlichting en precies toen hij die straat in ging kwam er van de andere kant ook een politiewagen die straat in. Hij werd aangehouden (terecht! de ligfietswettenbreker!) en ik fietste er vrolijk voorbij.

Toen heb ik nog een uurtje door het Prins Clausplein (tip - fietspaden en -tunnels zijn allemaal weer open, dus oneindig plezier gegarandeerd!), zoetermeer, nootdorp en Delft gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Tsjonge! Da's wel schrikken! Gelukkig heb je het weer overleefd. Ik zag gisteren in Blik op de Weg ook weer van die tenenkrommende beelden van auto's die op de fietspaden reden alsof het autoservice stroken zijn. Jammer dat op dat moment er kennelijk geen politie agenten in de auto zaten, anders hadden ze die personen wel mogen aanhouden.

Als ik in Amsterdam rijd, houd ik ook altijd weer mijn hart vast als ik die taxi's daar bezig zie. Niet dat ze allemaal slecht zijn, maar wel een groot deel lijkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Toch raar..... als je als fietser moppert op een auto op het fietspad komt, wat illegaal is, ken je een grote bek krijgen. Kom je als velomobielrijder legaal op de rijbaan, dan staan ze je naar het leven.

Conclusie: zulke automobilisten leven boven en onder de wet.... denken ze.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
We hebben het hier wel over een taxi he, ik weet niet of jullie vaak in Den Haag e.o. rondrijden maar die mensen moet je sowieso voor uitkijken. Op station Hollands Spoor word je ook regelmatig omver gereden (lopend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hier in de regio vind ik buschauffeurs ook verre van elegante rijders.
Fietsers snijden als ze naar rechts willen om een passagier op te pikken (rechts van de fietsstrook ligt zo'n inham voor bussen)
Te hard rijden in 30-zones
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts
Groot licht opzetten als ik met m'n velomobiel op de rijbaan rijd
Kort achter me gaan rijden als ik op de rijbaan rijd
Inhalen en vervolgens snijden als hij me half voorbij is.

Beroepschauffeurs die of geen waarde hechten aan hun roze papiertje, of de regels niet kennen of beiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Het valt me zowiezo op dat het de beroepschauffeurs vooral zijn die moeite ermee hebben als ik op de hoofdrijbaan rijd met mijn Quest. Lijkt een beetje alsof ze vinden dat de weg van hun is ofzo. Aan de andere kant komt het toeteren en lichtsignalen geven ook weer niet zo vaak voor. Een enkele keer zoals ik afgelopen weekend had in de Beatrixtunnel in Hilversum was het redelijk duidelijk een aanmoedigende toeter, dus toen toeterde ik wel terug, wat ik normaal niet doe. Galmt best leuk in die tunnel trouwens. De fietspaden in die tunnel zijn echt achterlijk smal trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
ssj3gohan schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:16:
Godverde***** wat een bijna-ongeluk heb ik gisteravond toch gehad. Ook een beetje mn eigen schuld, hoewel aan de andere kant ook helemaal niet mijn schuld.

Ik stond bij de Geestbrug te wachten (brug was open). Toen de slagbomen weer open gingen kwam er een jongen langsscheuren en mij inhalen (wat uiteraard verboden is, gezien ik een ligfiets ben en dus automatisch altijd sneller dan andere fietsen, en natuurwetten breken wordt gestraft). Ik trek dus flink op en heb 100 meter later flinke snelheid (33-35 km/h). En toen bedacht een taxi opeens dat de persoon die hij moest oppikken langs de weg stond en dat hij wel even naar rechts op het fietspad kan komen, terwijl de rest van de auto's gewoon doorreed. Ik kon met geen mogelijkheid op tijd stoppen en het is puur geluk dat de auto's achter de taxi dit op tijd doorhadden en mij voorlieten dat dit goed is afgelopen, anders was ik met 25 km/h over die taxi gevlogen. Dus wederom: Nederlandse automobilisten: u bent van het beste soort, bedankt!

Toen heb ik nog een uurtje door het Prins Clausplein (tip - fietspaden en -tunnels zijn allemaal weer open, dus oneindig plezier gegarandeerd!), zoetermeer, nootdorp en Delft gefietst.
De geestbrug :) Daar roei ik váák onderdoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ben jaren geleden een keer afgesneden door een tram.... Ik had de keuze; tram links, geparkeerde auto's rechts of keihard remmen. Eerst zat ie al heel kort achter me waar ik al een hekel aan had (en nog steeds heb, en ze blijven het gewoon doen :s ) en toen ik hem langs liet rijden zorgde een iets te breed geparkeerde auto dat ik door de tram werd gesneden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Vergeet ook niet dat trams je in veel hoeken niet goed kunnen zien omdat ze geleed zijn, en vaste spiegels hebben (en ook niet alle dode hoeken gespiegeld hebben). Dat is verholpen in de nieuwe trams/randstadrails (2-3-4 enzo) en in de amsterdamse trams, maar in Den Haag rijdt er nou eenmaal oud en versleten spul rond.

Tomino, heb je alle nieuwe mooie verse fietspaden rond het prins clausplein/leidschenveen al eens ontmaagd? Het is perfect hardgaanspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Heb het idee dat ze gewoon moeilijk de breedte in kunnen schatten. Al vaker gezien bij dicht naast het tramspoor geparkeerde auto's. Sindsdien blijf ik er gewoon voor fietsen. Geeft mij een prettiger gevoel ondanks dat er 40+ mensen naar een "trage" fietser aan het kijken zijn.

• Aikon
  • Niet online
Ondanks dat ik jullie mening deel, en ik rij sinds kort motor, dan heb je dezelfde domme mensen die niet kijken, alleen dan met 100km/h+. Bijvoorbeeld een busje dat zo naar links gaat terwijl je ernaast rijdt etc..

Moet ik toch opmerken dat het niet meer dan logisch is dat mensen gaan toeteren/seinen omdat je op de weg fietst, zeker als bus die de volle breedte nodig heeft. Ik weet dat een velomobiel net een paar cm breder is dan het minimum en dat je dan legaal de weg op mag, maar de rest van de mensheid ziet een fiets en die mag niet op de weg.

En een tram heeft vrijwel altijd voorrang, dus feitelijk sneed jules de tram, en niet andersom ;)

Maar goed, ik zit ook de hele dag te vloeken op de gemiddeld oerdomme medeweggebruiker hoor, maar heel even advocaat van de duivel ;)

• Tomino
ssj3gohan schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:24:
Vergeet ook niet dat trams je in veel hoeken niet goed kunnen zien omdat ze geleed zijn, en vaste spiegels hebben (en ook niet alle dode hoeken gespiegeld hebben). Dat is verholpen in de nieuwe trams/randstadrails (2-3-4 enzo) en in de amsterdamse trams, maar in Den Haag rijdt er nou eenmaal oud en versleten spul rond.

Tomino, heb je alle nieuwe mooie verse fietspaden rond het prins clausplein/leidschenveen al eens ontmaagd? Het is perfect hardgaanspul.
Bedoel je hier?

Klik:

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
jep, volg het nootdorpsepad naar het nieuweveensepad, dan kun je ofwel naar het veenpad en de woonwijk in duiken (waar een ononderbroken fietspad ligt voor nog eens 2km oid) of helemaal naar zoetermeer zonder onderbreking.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ach ik had van de week ook alweer 3 bijna dood ervaringen, allemaal op rotondes waar fietsers voorrang hebben. De eerste daar kwam ik bij een rotonde aanrijden, ik zie een 2CV aankomen en ik denk: die stopt wel. Ik rij door, ik zie gril van 2CV op me afkomen, ik denk nou je bent wel érg blind als je me nu nog niet ziet, ik rij door zie gril van 2CV bijna in mijn benen afgedrukt staan, ik vol in de ankers, achterwiel blokkeert en sta nét op tijd stil, trapbuis hing al boven de weg en persoon in 2CV (een vrouw) kijkt alleen maar stug voor zich uit :r Na de 1e rijbaan heb je een middenstukje met een enorme lichtmast daarboven en ik wil de 2e rijbaan oversteken, ik zie een starlet aankomen rijden, starlet remt, ik denk starlet heeft mij gezien, ik wil doorrijden zie ik starlet ineens wel héél erg dichtbij maar was het zat dus met gevaar voor lijf en leden me voor de auto geworpen en starlet had me toch blijkbaar niet gezien want die moest ineens een noodstop maken. HOE FUCKING BLIND KAN JE ZIJN! :r

Dan gisteren, ik rij terug over diezelfde rotonde en wederom auto's die zonder blikken of blozen, zonder kijken hem over het fietspad heen knallen. Tegenwoordig rij ik maar héél voorzichtig over die rotonde ondanks dat ik voorrang heb. Echt een levensgevaarlijk punt is het geworden. Het zou beter zijn als fietsers daar geén voorrang hadden want als ik daar wel eens met de auto rij is het ook altijd goed opletten geblazen, je ziet erg snel een fietser over het hoofd en dan kijk ik écht goed om me heen, en als ik dan zie dat een hoop automobilisten gewoon niet eens hun hoofd omdraaien maar alleen rechtuit turen dan vind ik het niet zo gek dat ik minstens een keer per week een ambulance zie staan daar.

En gister stond er een auto op het fietspad stil bij een rotonde, ook altijd prettig. Stak wel verontschuldigend zijn hand op

het gaat trouwens om dit plein:http://maps.google.nl/maps?hl=nl&source=hp&q=nieuwlandplein+schiedam&ie=UTF8&hq=&hnear=Nieuwlandplein,+Schiedam,+Zuid-Holland&ll=51.921206,4.385801&spn=0.001204,0.002411&t=h&z=19&layer=c&cbll=51.921311,4.385615&panoid=W5yOc3ehOYvsQTrRtaXU7A&cbp=12,187.22,,0,15.16

• benoni
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 12:20:
Ach ik had van de week ook alweer 3 bijna dood ervaringen
Inderdaad, ronduit angstaanjagend zijn die automobilisten die zo door zitten te 'duwen' en stoïcijns naar de bocht voor zich zitten te staren. Vaak komt het doordat iets anders op dat moment de volledige aandacht opeist (uitzicht op verkeer van rechts geblokkeerd, of in dit geval de onduidelijke turborotonde-indeling). Ik erger me er wel aan als ik achteraf van een automobilist te horen krijg dat ik zo'n 'gevaarlijke, slecht zichtbare ligfiets' rijd nadat ik diezelfde automobilist de hele tijd in de gaten heb gehouden, en geen split second mijn richting uit heb zien kijken. Als je ze rechts inhaalt op de rotonde is zo'n verhaal plausibel (en ik hoop dat alle ligfietsers daar rekening me houden), maar als de auto van een zijweg komt is het geen excuus.

Tweerichtingsfietspaden om een rotonde in de voorrang worden in de beleidsrichtlijnen afgeraden, maar in dit geval is het lastig om een logischer indeling te verzinnen. Je zou de gemeente kunnen vragen of ze het voet- en fietspad verhoogd kunnen aanleggen, of dat ze van die stoepbandjes in de rijbaan te maken net zoals op de rotonde zelf. Ik denk dat zo'n klein randje precies genoeg is om de focus van de automobilisten bij het fietspad te krijgen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

benoni schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:59:
[...]

Inderdaad, ronduit angstaanjagend zijn die automobilisten die zo door zitten te 'duwen' en stoïcijns naar de bocht voor zich zitten te staren. Vaak komt het doordat iets anders op dat moment de volledige aandacht opeist (uitzicht op verkeer van rechts geblokkeerd, of in dit geval de onduidelijke turborotonde-indeling). Ik erger me er wel aan als ik achteraf van een automobilist te horen krijg dat ik zo'n 'gevaarlijke, slecht zichtbare ligfiets' rijd nadat ik diezelfde automobilist de hele tijd in de gaten heb gehouden, en geen split second mijn richting uit heb zien kijken. Als je ze rechts inhaalt op de rotonde is zo'n verhaal plausibel (en ik hoop dat alle ligfietsers daar rekening me houden), maar als de auto van een zijweg komt is het geen excuus.

Tweerichtingsfietspaden om een rotonde in de voorrang worden in de beleidsrichtlijnen afgeraden, maar in dit geval is het lastig om een logischer indeling te verzinnen. Je zou de gemeente kunnen vragen of ze het voet- en fietspad verhoogd kunnen aanleggen, of dat ze van die stoepbandjes in de rijbaan te maken net zoals op de rotonde zelf. Ik denk dat zo'n klein randje precies genoeg is om de focus van de automobilisten bij het fietspad te krijgen.
Tis daar niet alleen 2 richtingen, je hebt ook nog een enorm zebrapad en je moet donders goed opletten dat als je kijkt naar het fietspad dat de auto voor je niet ineens remt. Vanuit de auto gezien is die rotonde echt héél erg goed uitkijken geblazen. En als fietser ben je daar echt je leven niet zeker. Ze hadden het beter een 1 richtingsrotonde kunnen maken voor fietsers, dat had al gescheeld.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Aikon schreef op donderdag 10 december 2009 @ 09:39:
Ondanks dat ik jullie mening deel, en ik rij sinds kort motor, dan heb je dezelfde domme mensen die niet kijken, alleen dan met 100km/h+. Bijvoorbeeld een busje dat zo naar links gaat terwijl je ernaast rijdt etc..

Moet ik toch opmerken dat het niet meer dan logisch is dat mensen gaan toeteren/seinen omdat je op de weg fietst, zeker als bus die de volle breedte nodig heeft. Ik weet dat een velomobiel net een paar cm breder is dan het minimum en dat je dan legaal de weg op mag, maar de rest van de mensheid ziet een fiets en die mag niet op de weg.

En een tram heeft vrijwel altijd voorrang, dus feitelijk sneed jules de tram, en niet andersom ;)

Maar goed, ik zit ook de hele dag te vloeken op de gemiddeld oerdomme medeweggebruiker hoor, maar heel even advocaat van de duivel ;)
Jip, als motorrijder is het nog een stuk linker. Je gaat veel harder en valt marginaal beter op dan een fiets. En dan te bedenken dat er motorrijders zijn die levensgevaarlijke capriolen uithalen op de snelweg. Daarom moet je ook vooruit kijken, ook alvast voor andere weggebruikers. Wat kunnen acties zijn die automobilisten gaan uithalen? Heb zelf dan nog nooit motor gereden, maar ik pas dit wel toe op de fiets. Het bied echter geen 100% garantie, sommige dingen kun je nl niet voorspellen.

En wat betreft die tram, ja, die heeft vaak voorrang. Maar mij op een plek inhalen waar het letterlijk net aan kan (lees een tiental cm ruimte aan beide zijden van het stuur van de fiets) vind ik gewoon ronduit gevaarlijk. Iets wat die trambestuurder niet had mogen doen. Een net iets breder geparkeerde auto zorgde ervoor dat mijn weg geblokkeerd werd.

Stel, die tram haalde me net op de plek in waar ik wilde uitwijken voor die auto. Wie was er dan fout geweest?

In mijn optiek moet je met zo'n lang ding ook vooruit kijken. En ik weet ook dat je dat geleerd krijgt. De tram had me gewoon niet mogen inhalen. Daarom fiets ik in dit soort situaties altijd breder dan de ruimte die ik daadwerkelijk nodig heb. De straat waar ik het over heb is de Zoutmanstraat (tussen Elandstraat en Prinshendrikplein). De Hobbemastraat in Den Haag is ook zo'n mooi voorbeeld. Vanuit Om en bij richting Vaillantlaan.
benoni schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:59:
[...]
Inderdaad, ronduit angstaanjagend zijn die automobilisten die zo door zitten te 'duwen' en stoïcijns naar de bocht voor zich zitten te staren.
Probeer daarom ook vaker oogcontact te krijgen met de automobilist. Bij een vrachtwagen/bus etc is dat allemaal wat lastiger als je aan de zijkant fietst, daarom dat ik hen wat meer ruimte geef. Ook nooit direct naast afslaande bussen gaan staan. Heb me al es het vege lijf moeten redden door op de zijkant van de bus te bonken omdat ik anders onder een bus te recht was gekomen :X.

Wat me de laatste tijd overigens ook vaak voorkomt; auto's houden er geen rekening mee dat je zo hard fietst. Ze hebben al een tijdje geen fietser ingehaald, dus ze gaan er blindelings vanuit dat ze kunnen afslaan. Of in een bochtig stuk dat ze bocht iets afsnijden, zonder rekening met fietsers te houden. Wederom in Den Haag: vanuit de Amsterdamse veerkade de Paviljoensgracht op (dat is bocht 1 waar weinig rekening met je gehouden word). En een stukje verderop waar de paviljoensgracht over gaat in de Lutherse Burgwal. De andere kant op met wederom een rechtse bocht is ook berucht. Gelukkig rijd daar sinds kort weinig verkeer meer sinds het VCP (Verkeers Circulatie Plan) aka soort van rondweg in werking is gesteld en het verkeer uit de binnenstad geweerd word.

• benoni
  • Niet online
jules schreef op donderdag 10 december 2009 @ 14:47:
Probeer daarom ook vaker oogcontact te krijgen met de automobilist. Bij een vrachtwagen/bus etc is dat allemaal wat lastiger als je aan de zijkant fietst, daarom dat ik hen wat meer ruimte geef. Ook nooit direct naast afslaande bussen gaan staan. Heb me al es het vege lijf moeten redden door op de zijkant van de bus te bonken omdat ik anders onder een bus te recht was gekomen :X.
Precies :) Zie ook de discussie bij Treehugger: The One Tip for Staying Safe on a Bike?

Afbeeldingslocatie: http://www.treehugger.com/bike-safety.jpg
Wat me de laatste tijd overigens ook vaak voorkomt; auto's houden er geen rekening mee dat je zo hard fietst. Ze hebben al een tijdje geen fietser ingehaald, dus ze gaan er blindelings vanuit dat ze kunnen afslaan.
Inderdaad, en dan heb je er sommige tussen zitten, hebben ze je voor de kruising uitgebreid ingehaald, en dan nog zeggen ze achteraf dat ze je niet gezien hebben 'omdat je zo'n gevaarlijke fiets rijdt'. De laatste keer had ik gelukkig dat de chauffeur z'n vrouw er naast zat: 'maar ik zei het toch al, het kón niet...'

Het valt wel op dat dit het meeste gebeurt op plaatsen waar fietsstroken zijn die net voor de kruising gesepareerd worden van de rijbaan (waardoor je in de dode hoek komt te rijden). Hetzelfde met minirotondes met aanplakfietsstrook, qua vormgeving ziet het er veiliger uit, maar dat is het in de praktijk niet. Ik had ooit 's het idee geopperd om in de binnenstad voor kruisingen en minirotondes, het laatste stuk van de fietsstrook juist voor de rijbaan langs te leggen, zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-rotonde-v1.jpg

Dat zou dodehoek-situaties moeten voorkomen.
Of in een bochtig stuk dat ze bocht iets afsnijden, zonder rekening met fietsers te houden. Wederom in Den Haag: vanuit de Amsterdamse veerkade de Paviljoensgracht op (dat is bocht 1 waar weinig rekening met je gehouden word). En een stukje verderop waar de paviljoensgracht over gaat in de Lutherse Burgwal. De andere kant op met wederom een rechtse bocht is ook berucht. Gelukkig rijd daar sinds kort weinig verkeer meer sinds het VCP (Verkeers Circulatie Plan) aka soort van rondweg in werking is gesteld en het verkeer uit de binnenstad geweerd word.
Wat ik in die situaties soms wel eens doe is flink snelheid maken, zodat de automobilisten geneigd zijn om er achter te blijven rijden. Maar je hebt altijd gekken die gewoon uit principe alles inhalen, ook al rij je 60 of zo :X

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

never put your vulnerable unprotected self in the blind spot of a giagantic, heavy, moving vehicle, I thought it was a tip worth sharing.
(uit jouw link)

Mooi stukje tekst, maar dan moet je wel weten wat de blinde spots zijn van automobilisten. Dit weet je alleen als je zelf in een auto rijd. Voor kids is dit dus een groot probleem. Volgens mij zorgen zij ook voor het grootste gedeelte van het percentage slachtoffers. Sinds ik zelf wel eens auto rijd ben ik een iig anders gaan rijden. Duidelijker aangeven wat ik van plan ben. In die stukken die ik hierboven vermelde ga ik dus een stuk breder rijden om aan te geven dat ik meer ruimte nodig heb/ik je er om een bepaalde reden er niet langs laat (dat laatste schijnen vrachtwagen chauffeurs ook mee te krijgen in hun rijopleiding).

@gescheiden rijstroken voor auto's/fietsers
Ja, die zijn inderdaad vreselijk. In een bestelautootje/busje is het bijna Russisch roulette als je moet afslaan bij zo'n fietspad. Je ziet nagenoeg niks in sommige spiegels. Je kunt een beetje handigheid erin krijgen door vooraf te kijken of er wat rijd. Enige probleem is dat je de (brom) fietsers die hard(er) rijden over het hoofd ziet. Als fietser ben ik in die situaties daarom ook coulanter.

Wat betreft jouw idee. Tsja, leg het eens voor bij verschillende opleidingen civiele techniek/gemeentes/ANWB/VVN (diens opvolger, ben de naam kwijt). Je maakt de automobilist er meer van bewust dat er fietsers op de rijbaan kunnen komen. Helaas zitten er asocialen bij die menen dat het hun weg is en die er geen rekening mee houden (denk aan voorrangs verlening bij zebrapad). Wat ik minder vind aan je idee is dat je de fietser die rechtdoor wilt, dwingt om op de rijbaan te gaan rijden, ook al is er wellicht geen plaats voor vanwege de asociale automobilist of een bredere vrachtwagen/bus oid.

Denk dat het het prettigst zou zijn als de verschillende situatie zo veel mogelijk gelijk getrokken worden. Nu heb je bijv op de ene rotonde als fietser wel voorrang, de andere weer niet etc. Verder kun je alles wel finetunen op zo veilig mogelijk, maar we moeten ons ook realiseren dat je gewoon niet alle risico's die er zijn kunt wegnemen. Door alle risico's weg te nemen gaan we er van uit meer te kunnen. Denk aan ABS op een auto, een helm op de fiets zorgt er alleen voor dat je hoofd beter beschermd is, verder ben je nog steeds peanuts voor ieder gemotoriseerd voertuig. Rij je harder dan de gemiddelde fietser, dan is het verstandiger om hier ook rekening mee te houden, zeker omdat andere dat niet doen. Ben je minder zichtbaar op bijv een ligfiets, zorg dan dat je zichtbaarder bent.

Nog een laatste trucje uit eigen doos; bij krappe wegen of op momenten waarvan ik verwacht dat een auto vlak (en hard) langs me zal scheuren, ga ik expres van tevoren ligt slingeren. Je merkt vanzelf dat automobilisten je meer ruimte geven omdat ze je als een onzekere factor beschouwen.

[ Voor 57% gewijzigd door jules op 10-12-2009 17:38 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dit is precies de reden waarom ik groot licht (=signaallicht) op mijn fietsen bouw momenteel. Om de aandacht van automobilisten (en fietsers, en brommers) te trekken. Overigens heb ik met Sinterklaas nog een beter apparaat gekregen: een toeter. Warm aanbevolen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hoewel ik het helemaal met jullie eens ben wat betreft asociaal gedrag van automobilisten (ik doe zelf m'n best om fietsers en voetgangers op tijd te zien en de ruimte te geven, omdat ik er zelf ook geregeld een ben), maar diezelfde rant kun je ook schrijven over fietsers zonder licht. Ik snap niet hoe er mensen rond kunnen fietsen met zo'n doodswens dat ze met dit regenachtige-vroeg-donker-weer zonder licht fietsen. Ze zijn compleet onzichtbaar!

Wat dat betreft zijn ligfietsers in ieder geval redelijk bewust van hun onzichtbaarheid: die doen wel licht aan :Y)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• benoni
  • Niet online
jules schreef op donderdag 10 december 2009 @ 16:47:
Mooi stukje tekst, maar dan moet je wel weten wat de blinde spots zijn van automobilisten.
Valt toch redelijk te controleren? Als je de chauffeur in één van de spiegels kunt zien zit je goed...

Of nouja, in de winter, zonder daglicht, moet het wat meer op gevoel inderdaad. En je moet er nog rekening mee houden dat de automobilist helemaal vergeet in de spiegel te kijken :P of dat je zelf niet voldoende zichtbaar bent (bijvoorbeeld met een enkel voorlicht laag tussen de trappers gemonteerd) :/
ssj3gohan schreef op donderdag 10 december 2009 @ 16:58:
Dit is precies de reden waarom ik groot licht (=signaallicht) op mijn fietsen bouw momenteel. Om de aandacht van automobilisten (en fietsers, en brommers) te trekken. Overigens heb ik met Sinterklaas nog een beter apparaat gekregen: een toeter. Warm aanbevolen.
Dubbele verlichting is eigenlijk wel een must voor de ligfietser, en soms ben je daarmee niet eens voldoende voorzien. Ik werd vorige week op een landelijk weggetje betoeterd door een auto, en dit keer helemaal terecht, want het bleek dat de batterijtjes van mijn LED-achterlicht ineens waren leeggeraakt, en dat de (oude) Reelight na een half jaar zonder problemen ook weer was gaan stotteren. Het zal we aan alle regen van de laatste tijd liggen dat het niet werkt, maar toch... Bah, fragiele plastic troep :|

• budi
Grrrrrene schreef op donderdag 10 december 2009 @ 17:12:
Hoewel ik het helemaal met jullie eens ben wat betreft asociaal gedrag van automobilisten (ik doe zelf m'n best om fietsers en voetgangers op tijd te zien en de ruimte te geven, omdat ik er zelf ook geregeld een ben), maar diezelfde rant kun je ook schrijven over fietsers zonder licht. Ik snap niet hoe er mensen rond kunnen fietsen met zo'n doodswens dat ze met dit regenachtige-vroeg-donker-weer zonder licht fietsen. Ze zijn compleet onzichtbaar!

Wat dat betreft zijn ligfietsers in ieder geval redelijk bewust van hun onzichtbaarheid: die doen wel licht aan :Y)
Als ligfietser zelf heb ik ook een bloedhekel aan fietsers zonder licht, vooral als het regent. Ik ben bril dragend, dus dan zie je in de regen al wat minder en als je dan ook nog eens in het donker door Amsterdam heen moet, is het echt feest. Gelukkig heb ik altijd een papiertje bij de hand die ik droog naast me op kan bergen, dan kan ik af en toe even de druppels wegvegen. Mijn nieuwe bril ligt klaar, dus ik denk dat ik op de oude maar eens wat anti regendruppel middeltjes ga proberen.
In de donkere weilanden is het ook niet altijd veilig, heb wel eens bijna een hardloper over mijn fiets heen gehad. Zwart schijnt de mode te zijn geloof ik, maar erg veilig is het niet. Gelukkig zijn er ook veel hardlopers met reflectie of verlichting.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Jaren geleden had ik er echt de schijt in om licht aan te zetten op m'n fiets. Met dynamo trappen was niet m'n favo bezigheid zeg maar. Maar toen ik het eens vanaf de andere kant bekeek draaide ik helemaal om. Wat was ik een malloot geweest al die jaren :X

@budi
Echt nooit je bril met een papiertje schoonmaken. Het beschadigd de coating van je glazen. De opticien heeft van die mooie stoffen brildoekjes. Vind zelf die zijden achtige het prettigste. Heb het helaas zelf ook zo moeten ondervinden :/

@benoni
Heb zelf ook zo'n flikkerlicht achter. Dan doet ie het perioden wel weer goed, en dan weer slecht. En of het nu door regen komt weet ik niet. Paar keer erop tikken en hij doet het meestal weer prima.

• NielsTn
zijn er ergens testen te lezen over de diverse vormen van fietsverlichting (m.n. de LED/halogeen)?
om nu maar 'even' 100+ euro neer te leggen voor een systeem van Cateye oid vind ik erg veel, zonder wat testen te hebben kunnen vergelijken....

wil n.l. s'avonds ook wel een blokje om met de ligfiets :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik weet ze allemaal zo niet te vinden maar ik heb de indruk dat MTB-'ers nogal actief zijn op dat vlak.

Leuk voorbeeld:

http://reviews.mtbr.com/blog/category/lights-shootout/

Even googlen op:

[google=test bicycle lighting]

of

[google= review bicycle lighting]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Die baya LED lamp lijkt me best goed. Alleen behoorlijk heftig geprijst :X

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Maarehm, wat is er mis met standaard lampjes, wat voor specifieks zoek je? De meeste ligfietsers/mtbers/wielrenners gaan maar in zeldzame gevallen in minder dan ideale omstandigheden op pad, plan jij zodanig veel de verlichting te gebruiken dat action-2-euro-batterijlichten geen optie meer zijn?

(ik gebruik mn ligger voor alles, zeker in dit jaargetijde ook veel 's nachts, dus heb ik er monsterverlichting op gezet)

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 10-12-2009 23:14 ]

• NielsTn
ssj3gohan schreef op donderdag 10 december 2009 @ 23:13:
Maarehm, wat is er mis met standaard lampjes, wat voor specifieks zoek je? De meeste ligfietsers/mtbers/wielrenners gaan maar in zeldzame gevallen in minder dan ideale omstandigheden op pad, plan jij zodanig veel de verlichting te gebruiken dat action-2-euro-batterijlichten geen optie meer zijn?

(ik gebruik mn ligger voor alles, zeker in dit jaargetijde ook veel 's nachts, dus heb ik er monsterverlichting op gezet)
Wil mijzelf vooral behoeden voor een mis-koop.... vandaar de vraag. En vele reacties op ligfiets.net zijn ehhh nogal verouderd. Vandaar.

action 2 euro batterijlichten?? vertel? foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 14:31
NielsTn schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:40:
zijn er ergens testen te lezen over de diverse vormen van fietsverlichting (m.n. de LED/halogeen)?
om nu maar 'even' 100+ euro neer te leggen voor een systeem van Cateye oid vind ik erg veel, zonder wat testen te hebben kunnen vergelijken....
Misschien eerste schifting te maken is om te kiezen tussen wel of geen (naaf)dynamo verlichting. Naafdynamo is waarschijnlijk wel weer duurder in aanschaf dan de gemiddelde batterij lamp, maar hoef je nooit op te laden, en geen accu's/batterijen die stuk gaan/leeglopen.
En ze geven in mijn ervaring bakken meer licht dan welke batterij lamp die ik tot nu toe heb gezien. (echte 'zware' accu lampen kan ik niet zoveel over zeggen, nooit echt in actie gezien.)

Tot deze herfst/winter altijd gereden met batterij lampjes van Cateye/BBB (van tussen de €25 en €50) maar een paar maanden geleden overgestapt op een naafdynamo/LED lamp van B&M (LUMOTEC IQ Cyo
LED 60 Lux). Echt een wereld van verschil, je kan gewoon tig meter verder kijken, met die batterij lampjes kon ik zelf in het donker nooit echt lekker doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ga van het weekend mijn voor en achterrem even omwisselen op het stuur, als ik een noodstop moet maken rag ik instinctief de rechterrem (achterrem) het hardst in, waarschijnlijk omdat ik rechtshandig ben oid maar op de achterwielen heb ik te weinig gewicht zitten dus dat glijdt lekker en in een bocht glijdt het onder je fiets vandaan :X

Meer liggers dit probleem?

Qua verlichting ga ik ook eens wat verbouwen, waarschijnlijk een lamp erbij oid want ik heb soms echt het idee dat mensen me slecht zien ondanks dat ik bijna altijd met licht aanrij

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 11-12-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

De gemiddelde LED lampjes onder de € 10,- zijn bij mijn weten ook niet bedoeld om de weg voor je zichtbaar te krijgen, ze zijn er alleen om je voor het overige verkeer zichtbaar te maken. Zodra jij een beam voor je wilt hebben op de grond mag je gewoon wat dieper in de buidel gaan tasten.

Overigens denkende aan vroeger met de dynamo nog op het wiel en van die gloeilampjes in de voorlamp, ook dat zorgde niet echt voor een bijster felle en goede beam. Doorgaans is deze nog voldoende in Nederlands wat minder goed verlichte gebieden, maar dan wel met aangepaste snelheid ;). Want om nu stevig te investeren in marginaal betere zichtbaarheid naar anderen toe... Denk dat je dan beter kunt investeren in reflectoren op je ligfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 14:31
Ja die ouwe band dynamo's zijn (gelukkig bijna waren) niet echt ideaal. Maar met mijn huidige opzet heb ik dus wel een echte beam voor op de weg, gok tot +/- 30 meter heb je gewoon een volledig verlichte weg/deel berm voor je, zeker als je ergens rijdt waar geen verdere verlichting is. Kan nu zonder veel problemen 30km/u rijden.

Enige minpuntje van meeste (weliswaar idioot dure) LED lampen is dat je soms wat minder contrast hebt is me opgevallen. Zeker wanneer het schemert/regent merk je dat wat meer.

Voor de rest is me positief opgevallen dat automobilisten je ook echt beter zien en serieuzer nemen. Al vaak genoeg gehad dat ik een beetje moest doortrappen omdat een auto stond te wachten om rechtsaf te slaan op dezelfde weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:39:
Ik ga van het weekend mijn voor en achterrem even omwisselen op het stuur, als ik een noodstop moet maken rag ik instinctief de rechterrem (achterrem) het hardst in, waarschijnlijk omdat ik rechtshandig ben oid maar op de achterwielen heb ik te weinig gewicht zitten dus dat glijdt lekker en in een bocht glijdt het onder je fiets vandaan :X
Rechts hoort ook je achterrem te zijn, dat is op elke fatsoenlijke fiets zo. Stadsfietsen zijn daarbij niet inbegrepen ;) Ik zou het zo laten, maar goed, het is jouw fiets natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
jules schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:47:
Denk dat je dan beter kunt investeren in reflectoren op je ligfiets.
Er zijn meerdere invloedrijke/bekende fietsmensen (waaronder wijlen legende Sheldon Brown) die in zoverre tegen het gebruik van reflectoren zijn dat ze het veel belangrijker vinden om eerst overal licht te plaatsen, en pas helemaal op het allerlaatst over reflectoren na te gaan denken. Reflectoren werken alleen als je medeweggebruiker ook licht heeft, en laat het nou net zo wezen dat fietsers voornamelijk op stationaire objecten, voetgangers, andere fietsen en brommers botsen, en nauwelijks op auto's (die, mag je aannemen, zo goed als altijd wel licht hebben om de reflectoren te doen gelden).

edit@hierboven: mensen die een beetje tweaken met hun fietsen zetten vaak remmen, versnellingen en allerlei andere dingen anders dan standaard. Je primaire hand, de hand die je het meest op je stuur hebt zitten danwel je hand die je het snelst gebruikt voor wat dan ook, moet je voorrem zijn. Nooit eerst de achterrem gebruiken wanneer je voor iets belangrijks moet remmen, je belangrijkste rem is voren. Je voorband heeft altijd meer tractie tijdens het remmen dan de achterrem. De voorrem is het belangrijkste. Gebruik altijd de voorrem. Voorremmen rulen. Rem voor!

[ Voor 26% gewijzigd door mux op 11-12-2009 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ssj3gohan schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 12:32:
[...]

Er zijn meerdere invloedrijke/bekende fietsmensen (waaronder wijlen legende Sheldon Brown) die in zoverre tegen het gebruik van reflectoren zijn dat ze het veel belangrijker vinden om eerst overal licht te plaatsen, en pas helemaal op het allerlaatst over reflectoren na te gaan denken. Reflectoren werken alleen als je medeweggebruiker ook licht heeft, en laat het nou net zo wezen dat fietsers voornamelijk op stationaire objecten, voetgangers, andere fietsen en brommers botsen, en nauwelijks op auto's (die, mag je aannemen, zo goed als altijd wel licht hebben om de reflectoren te doen gelden).
Ben het met je eens dat als een auto vanaf een zijweg komt je pas ziet met je reflectoren als je pas in de stralen van z'n voorlampen fietst. Dat kan idd wat laat zijn.
edit@hierboven: mensen die een beetje tweaken met hun fietsen zetten vaak remmen, versnellingen en allerlei andere dingen anders dan standaard. Je primaire hand, de hand die je het meest op je stuur hebt zitten danwel je hand die je het snelst gebruikt voor wat dan ook, moet je voorrem zijn. Nooit eerst de achterrem gebruiken wanneer je voor iets belangrijks moet remmen, je belangrijkste rem is voren. Je voorband heeft altijd meer tractie tijdens het remmen dan de achterrem. De voorrem is het belangrijkste. Gebruik altijd de voorrem. Voorremmen rulen. Rem voor!
Jep, ik rem ook voornamelijk met de voorrem als ik wat steviger moet remmen. Met de achterrem remmen is dan vrijwel nutteloos. Maar denk toch dat het een kwestie van smaak is. Als ik aan het MTB-en ben, druk bezig ben met remmen en moet schakelen, dan ben ik blij dat ik met links maar 1x hoef te schakelen en verder me bezig kan houden met remmen, en dat ik met rechts met gemak 3-4 versnellingen kan schakelen en als het moet kan bijspringen om te remmen met achter.
Enige minpunt is als ik op de fiets iets groters vervoer en dat in de hand houd, ik maar beperkt kan schakelen dan wel beperkt kan remmen (met de achterrem). Aangezien ik toch wat instabieler fiets kies ik dan vaak voor schakelen met als handicap minder hard kunnen remmen, omdat ik toch niet tegen de max van m'n snelheid ga fietsen.

Kwestie van smaak lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 12:32:
[...]

Dat bedoel ik dus :P Ik wil graag als ik uit schrik reageer de juiste rem inknijpen en niet de verkeerde (achterrem :r )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Niks mis met de achterrem, als je die eerst gebruikt kan je daarna nog harder met je voorrem remmen bijvoorbeeld. Of je kan ermee je fiets dwars zetten, terwijl je in dezelfde situatie niet op tijd stil kon staan met enkel je voorrem. Beetje respect voor je achterrem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist weer ff gesleuteld, en de Stinger voorzien van SPD pedalen :)
uiteraard met bijbehorende schoenen van Shimano, heerlijk die opruim-acties van de lokale fietsshop !

en...
<confess mode ON>
ook al 2 keer onvrijwillig met Moeder Aarde tot stilstand gekomen, met de voeten nog in de bindingen...
:X
<confess mode OFF>

maar wel lekker om gewoon geen kracht te hoeven benutten om de schoenen op de pedalen gedrukt te houden. Alleen dat al is een zegen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tipje: zet je pedalen eerst zo los mogelijk. Ga fietsen en stel ze steeds wat strakker als je ongewenst uitklikt. En dan net zo lang daarmee doorgaan tot je niet meer ongewenst met je voeten los komt. Dan heb je de pedalen minimaal strak gezet, strak genoeg voor het gewenste comfort maar toch nog gemakkelijk om uit te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
WFvN schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:53:
Tipje: zet je pedalen eerst zo los mogelijk. Ga fietsen en stel ze steeds wat strakker als je ongewenst uitklikt. En dan net zo lang daarmee doorgaan tot je niet meer ongewenst met je voeten los komt. Dan heb je de pedalen minimaal strak gezet, strak genoeg voor het gewenste comfort maar toch nog gemakkelijk om uit te klikken.
heb inderdaad (ook advies van de bikeshop) de pedalen helemaal "los" gesteld, en daarna 1 slag terug (zodat nog wat weerstand is).
moet gewoon nog die nieuwe actie onder de knie krijgen: twist and unlock :)
komt wel goed.... met vallen en opstaan :X

Is het nu trouwens wenselijk om de lengte opnieuw af te stellen van de trappers tot zit?
en wat zijn richtlijnen/adviezen hieromtrent??

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 11-12-2009 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
NielsTn schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 16:08:
Is het nu trouwens wenselijk om de lengte opnieuw af te stellen van de trappers tot zit?
en wat zijn richtlijnen/adviezen hieromtrent??
Totaal geen idee. Ligt denk ik aan de wijziging in de combinatie schoenen/pedalen. Kwestie van proberen en goed luisteren naar je lichaam denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
okay! thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik ben ook gespot op Google :P Was net een stukje voor Calais.

http://www.ligfietsvakantie.nl/blog/

100 Meter verderop was iemand heel veel oud papier verloren trouwens: :P
http://maps.google.com/ma...787&spn=0,359.995494&z=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
jules schreef op donderdag 10 december 2009 @ 19:05:

@budi
Echt nooit je bril met een papiertje schoonmaken. Het beschadigd de coating van je glazen. De opticien heeft van die mooie stoffen brildoekjes. Vind zelf die zijden achtige het prettigste. Heb het helaas zelf ook zo moeten ondervinden :/
Dankje voor de ongetwijfeld goed bedoelde tip, maar het vreemde is dat ik de afgelopen vier jaar dat mijn nu 'oude' bril oud is hem goed heb mishandeld wat dat betreft en dat er vrijwel geen kras is te bekennen! Misschien dat het wat afhangt van het soort glas?
Nou is het ook zo dat ik met dat doekje alleen een beetje over de voorkant van de bril wrijf terwijl ik hem op heb en hij nat is. Dat natte maakt het doekje ook zachter. Als ik stil sta voor het stoplicht trek ik nog wel eens snel de beslagen en/of natte bril van mijn hoofd en neem hem even snel af met mijn fietsshirt op mijn buik. Dan heb ik de eerste meters weer wat zicht en trekt de rest door de rijwind schoon. Of omgekeerd als het regent natuurlijk :)
Verdere mishandeling bestaat nog uit het gebruik van glassex of andere glas reiniger met keukendoekjes.

Lekker koud trouwens de afgelopen twee dagen! Ik merk dat de Quest een stuk warmer zit/ligt dan de Alleweder wat ook wel logisch is natuurlijk. Ik heb nu gewoon een lange fietsbroek, t-shirt met daarover een dun fietsshirt aan. Mijn hoofd en nek bescherm ik met een col en muts. De eerste paar kilometer is het wat fris en daarna rijdt het prima.

Rijden jullie ook gewoon lekker door in de vorst? Ik moet toegeven dat ik maar een watje ben met zo'n velomobiel. Ik zou niet zo graag op mijn tweewieler gaat liggen of zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Pyjamabroek en t-shirt als 'thermo-ondergoed' en ik heb eigenlijk helemaal geen last van de kou. 's Avonds en 's nachts de bivakmuts op, anders lijkt het echt alsof letterlijk mijn wangen bevriezen (gaat ook echt pijn doen dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ssj3gohan schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:51:
Pyjamabroek en t-shirt als 'thermo-ondergoed' en ik heb eigenlijk helemaal geen last van de kou. 's Avonds en 's nachts de bivakmuts op, anders lijkt het echt alsof letterlijk mijn wangen bevriezen (gaat ook echt pijn doen dan).
Ik zit net een beetje op te drogen van een fietstochtje door de kou en het donker. Het enige wat ik nog niet voor elkaar heb zijn schoenen. Ik draag nu legerkisten, want hoog, dus steun voor m'n enkels, stijf, dus steun voor m'n enkels, harde rubberzool en waterdicht. Maar met een dun en een dik paar sokken over elkaar heb ik nog altijd ijsteentjes. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Werkschoenen (met stalen neus en zool dus). Verreweg het warmste van al mijn schoenen, zelfs warmer dan mijn van binnen beklede lederen laarzen (klinkt vrouwelijker dan het is) en bergschoenen. Enige nadeel is dat de zool harder rubber dan normaal is, dus klikplaatjes gaan moeilijk (niet dat ik die gebruik) en het is sneller glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Voorlopig nog een goede fietskleding verzamelen.... het Gaastra windjack doet wel goed zijn ding (thermoshirt van de sportmotor eronder en gaan). Helaas nog 'kouwe klauwen' en bevroren hoofd, maar daar ga ik ook nog voor op zoek.

Verwacht elk moment een pakketje sleutelmateriaal binnen (oa remblokjes), dan kan ik wat onderhoud uitvoeren (en de koplamp (Sigma Powerled Black pro) monteren).
Reflectie heeft de fiets genoeg: de zijkanten heb ik flink voorzien van 3M Scotchlite folie :)

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste