Het Ligfietstopic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Topicstarter
Denk je dat je minder hard op de bukker valt? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:01

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op maandag 09 november 2009 @ 14:43:
Denk je dat je minder hard op de bukker valt? :S
nee maar ik denk dat ik daar wel beter mijn evenwicht op kan bewaren :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ssj3gohan schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 09:26:
Nouja, dat argument gaat niet bepaald op he. Je kunt op een ligger gewoon de volle tractie van je voorband gebruiken zonder over de kop te slaan. Als je veel remt op het voorwiel van een bukker/mtb sla je over de kop. Ik zou wel weten waar ik op stap? Of zijn bukkers/mtbs magische fietsen waar de voorband nooit bij slipt?
Ik wil mezelf geen super ervaren MTB-er noemen, maar heb wel genoeg ervaring om met mijn eigen MTB op het voorwiel balancerend tot stilstand te komen. Daarvoor heb je uiteraard wel grip nodig met de ondergrond. Zodra er iets te veel zand op een hard oppervlak ligt, dan haal ik zo'n geintje uiteraard niet uit. Dito met andere oppervlakken waar ik minder grip verwacht. Wat dat betreft maak ik altijd eerst vliegensvlug een schatting van de ondergrond voordat ik een noodstop maak en mijn voorrem hiervoor gebruik.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:37
Nu ik de Optima mag / kan gaan aankleden, ben ik op zoek naar ervaringen van goede fietsverlichting.
Dit om te voorkomen dat je bij een Halfords of zo een kwalitatief uitmuntend teleurstellend setje koopt, die voor geen meter verlicht.
ZIjn er merken/modellen (en prijzen) die jullie van harte aan raden?
Ik wil een setje wat ik niet via een dynamo hoef te voeden. AA-cellen (en AAA-cellen) heb ik hier genoeg.

Eventuele montage tips, zijn altijd welkom ! :)

(en ja heb al de topics van ligfiets hier op tweakers gevolgd, en ligfiets.net ook (maar het forum is daar niet meer?))

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 09-11-2009 16:58 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Heb zelf 2 lampen van Basta, de comet III (gecombineerd LED / Halogeen) en de Comet IV (LED)

Als je voor batterijen gaat: for gods sake, koop geen halogeen! Dan ben je na een uurtje door je batterijen heen. LED is superfijn al is het wat minder prettig als je in een donkere omgeving moet rijden of door bossen ofzo, dan is een halogeen weer prettiger dus misschien een combinatie zoals de comet III ? (als die nog te koop is).

Achterlichtjes heb ik gewoon die standaard 2,50 dingen van de halfords, werken prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat voor verlichting wil je? Wil je persee een schijnwerper of is het verlichting waar je puur mee gezien wilt worden? Wat betreft de schijnwerper: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2933 . Wat betreft de montage, ik zou bij deze wel kijken of deze wat degelijker zou kunnen. Bundel is verder top, heb hem hier thuis ook liggen (alleen nooit op een fiets gezet).

Verder heb ik vorig jaar bij de Halfords een paar ledlampjes gehaald. Een brightlight voor (model lijkt hier erg op, maar mijn model had maar 1 enorm felle led) en een gewone 3 led versie achter. Die voorlamp is behoorlijk fel en verlicht zelfs nog wat van de grond. Zoiets had ik nog niet eerder gezien bij dit type lampjes.

Met andere setjes heb ik vrijwel geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@jules: voorkeur schijnwerper als koplamp, achter wil ik gewoon een rood LEDje doen (bv zoals Halfords wat Metro2002 noemt).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een sigma setje, en ben er erg tevreden mee. Volgens mij heb ik de mirage evo-x. Twee koplampen, twee accu's en een achterlicht in een set. Kost ff wat, maar nu kan ik met 30km/h ook echt iets zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Op een fiets mag je maar 1 voorlamp en maar 1 achterlamp hebben officieel. Of ze nu boven of onder elkaar zitten maakt niet uit, meer dan 1 paar verlichting mag je niet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

burne schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:21:

Tip: Koop goede regenkleding, experimenteer een beetje zodat je weet wat goed werkt qua kleding, en je kunt de hele winter comfortabel doorfietsen. Ik heb een ruime verzameling shirts, van gewoon katoen tot dure merino-schapenwol, dunne en dikke fleeces en een waterdichte buitenlaag en voor alles, tot en met 15 graden vorst, is er iets wat me warm en droog houdt. Het enige waar ik nog geen goede oplossing voor hebt is m'n gezicht drooghouden. Met een motorhelm op de fiets gaat me net te ver.
Dat is ook het grootste probleem wat ik heb, mijn gezicht. Zowel op de bukker als de ligger heb ik erg snel last van een ijskoud voorhoofd, vooral als het regent en waait bij lage temperaturen, een muts oid lijkt me een oplossing ( al zit dan daarna je haar gelijk niet meer ) maar die beschermt niet de rest van je gezicht. Best lastig idd.

Voor het smeren van kettingen gebruik ik PTFE spray van Motip. Heb zowel de ketting van mijn hybride fiets als mijn ligfiets hiermee gedaan. Eerst de enorme laag viezigheid eraf gehaald, toen het vet ( :X leek wel opgedroogde motorolie) eraf gehaald voor het grootste gedeelte, de derailleur en overige tandwielen helemaal uitgebaggerd en dan een klein laagje PTFE erop gespoten. Resultaat: stillere aandrijving en voor mijn gevoel ook een veel soepeler
lopende ketting.
jules schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:04:
Op een fiets mag je maar 1 voorlamp en maar 1 achterlamp hebben officieel. Of ze nu boven of onder elkaar zitten maakt niet uit, meer dan 1 paar verlichting mag je niet hebben :)
Is dat zo, ik wilde nog een 2e achterlichtje eigenlijk (aan beide kanten vd bagagedrager) , lijkt me beter zichtbaar maar ok als het niet mag dan niet :/

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 10-11-2009 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Metro2002 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 07:57:
[...]

Voor het smeren van kettingen gebruik ik PTFE spray van Motip. Heb zowel de ketting van mijn hybride fiets als mijn ligfiets hiermee gedaan. Eerst de enorme laag viezigheid eraf gehaald, toen het vet ( :X leek wel opgedroogde motorolie) eraf gehaald voor het grootste gedeelte, de derailleur en overige tandwielen helemaal uitgebaggerd en dan een klein laagje PTFE erop gespoten. Resultaat: stillere aandrijving en voor mijn gevoel ook een veel soepeler lopende ketting.
Houd er rekening mee dat PTFE (ook wel teflon) bij een regenbuitje er heel makkelijk vanaf spoelt. Op zich niet erg, maar daarna moet je hem wel weer in smeren :)
Is dat zo, ik wilde nog een 2e achterlichtje eigenlijk (aan beide kanten vd bagagedrager) , lijkt me beter zichtbaar maar ok als het niet mag dan niet :/
Zo was het vroeger toen ik op de basisschool zat. Neem aan dat de regels wat dat betreft niet veranderd zijn. Reflectoren zijn een ander verhaal, daar mag je er wel een hoop van opplakken volgens mij. Maar let dan wel op de kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Metro2002 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 07:57:
ik wilde nog een 2e achterlichtje eigenlijk (aan beide kanten vd bagagedrager)
Ik zat me vanmiddag af te vragen of je richtingaanwijzers mag voeren op een fiets. Gewoon vier high-power dome-leds, twee aan iedere kant, met een mooi knippertje erin.

Iemand een idee?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Er lijkt geen wetgeving op, althans, je mag eigenlijk achterop je fiets alleen rood licht voeren, dat zou je heel strikt als verbod kunnen interpreteren.

IMO is het gewoon noodzakelijk op een velomobiel en handig voor de fietsert die veel in het donker fietst zonder verlichte armen. Maar mijn mening is zeker geen wet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Nee, mag niet. Een fietser mag niet meer dan een naar voren wit of geel stralend licht hebben en een rood licht naar achteren (of eigenlijk: dat moet) maar meer mag niet. Geen remlicht, geen mistlicht, geen seinlicht, geen richtingaanwijzers, geen remlicht.
Alleen driewielers met twee voorwielen MOETEN twee voorlichten hebben die symetrisch van het midden gemonteerd zijn.

En tja..... ik ben op enorm veel vlakken zo schuldig als wat.
1) Remlicht
2) Seinlicht
3) Extra lamp in het midden van de Quest
4) Remlicht
5) Mist-achterlicht
6) Twee rode achterlichten en ook nog eens twee aan de zijkanten van de staart

Maar ook op vlak van reflectie:
7) Oranje achterreflectie ipv rood
8 ) Wielreflectie die voor nog geen 20% zichtbaar zijn
9) Trapperreflectie die ontbreekt (en al zou die er zitten, dan is het niet zichtbaar)
10) Véél meer reflectie dan in de wet staat voorgeschreven

En weet je: I don'f f*ck*ng care! Mocht een (overijverige) agent mij daarvoor beboeten, dan ga ik daar zeker tegen in beroep op basis van 'billijkheid'. Ik heb er geen kermisattractie van gemaakt, het is allemaal functioneel en herkenbaar.

Er zijn héél wat dingen waarvoor ik bekeurd zou worden en wat ik netjes zou betalen zonder mopperen zoals bijvoorbeeld door rood rijden. Maar op basis van de verlichting van m'n fiets zou ik zeker protesteren en aanvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zolang alle verlichting functioneel is en bijdraagt aan de veiligheid zou het inderdaad raar zijn als je daarvoor bekeurd zou worden. Ik lees ook alleen maar dat een fiets geel / wit licht voor en rood licht achter moet hebben, niet dat je dat maar uit bv 1 lampje mag halen of dat je geen remlicht mag hebben. Dat staat er niet volgens mij :P

En brr koud voorhoofd momenteel, ga binnenkort maar eens kijken voor een muts ofzo want zo met die regen en de kou is het niet erg comfortabel op de ligger.

Heb mijn voorbandspanning geloof ik eindelijk goed, geen gestuiter meer en ook niet het gevoel dat ik op een halfzachte band rij, weet niet hoeveel bar erin zit maar ik kan hem nu net inknijpen met mijn duim en wijsvinger. Een klein voorwiel is best vervelend op klinkerweggetjes heb ik gemerkt, veel nerveuzer.

* Metro2002 gaat tegenwoordig wél een stuk rustiger door de bochten en probeert sneller zijn beentjes op de grond te zetten bij bijna stilstand

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 11-11-2009 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Metro2002 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 08:29:
Zolang alle verlichting functioneel is en bijdraagt aan de veiligheid zou het inderdaad raar zijn als je daarvoor bekeurd zou worden.
Ik ben wel eens staande gehouden omdat ze dachten dat ik met een brommer door een bos aan het crossen was. Dat was een rol-dynamo, 6W halogeen voorop en een achterlicht met rode leds, toen nog een ongewone combinatie. Maar dat leverde bij de uitgang van het bos eigenlijk alleen maar complimentjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 08:29:
Zolang alle verlichting functioneel is en bijdraagt aan de veiligheid zou het inderdaad raar zijn als je daarvoor bekeurd zou worden. Ik lees ook alleen maar dat een fiets geel / wit licht voor en rood licht achter moet hebben, niet dat je dat maar uit bv 1 lampje mag halen of dat je geen remlicht mag hebben. Dat staat er niet volgens mij :P
helaas.... in de wet staat wat je aan verlichting MOET voeren in donker of bij slecht zicht maar ook dat je NIET méér mag dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
quote: Wetboek
Artikel 5.9.65
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52 en
5.9.57 is voorgeschreven of toegestaan.
Hij heeft gelijk (http://www.m-gineering.nl/voertuigreglement.PDF)

edit: ik zou nooit aan jou twijfelen hoor, WFvN. :+

[ Voor 8% gewijzigd door mux op 11-11-2009 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op woensdag 11 november 2009 @ 18:34:
[...]

Hij heeft gelijk (http://www.m-gineering.nl/voertuigreglement.PDF)

edit: ik zou nooit aan jou twijfelen hoor, WFvN. :+
:P

Maareh.... je verwijst wel naar oude wetteksten. Het voertuigreglement geldt niet meer, het is tegenwoordig het Reglement Voertuigen :+ Jaaaaaaah, véél verschil in naam. Maar wel een paar wijzigingen. Dat heeft te maken met de losse LED-lampjes die toegestaan zijn en dus niet meer aan de fiets gemonteerd hoeven te zitten. Wat was in het voertuigreglement wel zo maar in het reglement voertuigen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als jij een link daar naartoe vindt, zet ik 'm in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Staat in de startpost :)

Trouwens, Tomino, jij bestaat zeker alleen in het weekend? :)

check je DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Het gekke is dat ik in sectie 5.9 (permanente eisen, fietsen) niets kan vinden over verlichting, enkel over reflectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
burne schreef op woensdag 11 november 2009 @ 21:10:
[...]

Het gekke is dat ik in sectie 5.9 (permanente eisen, fietsen) niets kan vinden over verlichting, enkel over reflectoren.
Nee hoor, zo vreemd is dat niet. De verlichting voor fietsen staat in de RVV. De reden dat het niet meer in het Reglement Voertuigen staat, is omdat verlichting voor fietsers niet meer op de fiets vast hoeft te zitten maar ook aan de jas/tas gedragen mag worden. Daarom kàn het dus niet meer in het regelement voertuigen staan.

• NielsTn
zooo.... de Optima is nu voorzien van een fietscomputer. Dan kan ik tenminste kijken wat ik presteer op top en cruise-snelheden, en natuurlijk de totale afgelegde afstand (ivm onderhoud).
Wel even zitten puzzelen met het invoeren van de bandomtrek (ja ja... je kan met een stoep, meetlint etc werken, maar ik doe nu liever even wat hoofdrekenen).

De bandjes heb ik ook voorzien van verse lucht. Er zat net/krap 4 bar in, heb ze maar op 6 bar (max.) geplaatst. Benieuwd hoe dit rijden zal. Wat is wijsheid? het zal minder rolweerstand houden, maar hoe het zal zijn met grip op koud wegdek.... ach what the heck: de sportbanden van mijn motor zijn nagenoeg hetzelfde profiel en kleven ook goed :)

nu nog wat fietskleding en km's alvast maken. Ik heb er zin an! :)

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hoe heten je bandjes precies? Als je het bijvoorbeeld over Schwalbe Big Apple of Marathon Plus hebt (welke je niet hebt, zo te zien aan de foto's) heb je onder de 4 bar gewoon veel weerstand, 4-4.5 bar goed comfort en daarboven weinig weerstand maar ook minder grip. Als je het over continental sport contact of schwalbe stelvio hebt kun je gemakkelijk naar de 6 bar gaan zonder comfort of grip te verliezen, die doen pas boven 7 bar echt super-racy zijn.

• NielsTn
ssj3gohan schreef op donderdag 12 november 2009 @ 17:13:
Hoe heten je bandjes precies? Als je het bijvoorbeeld over Schwalbe Big Apple of Marathon Plus hebt (welke je niet hebt, zo te zien aan de foto's) heb je onder de 4 bar gewoon veel weerstand, 4-4.5 bar goed comfort en daarboven weinig weerstand maar ook minder grip. Als je het over continental sport contact of schwalbe stelvio hebt kun je gemakkelijk naar de 6 bar gaan zonder comfort of grip te verliezen, die doen pas boven 7 bar echt super-racy zijn.
Het zijn Continental Sport Contact bandjes.

Iemand op zoek naar een Alleweder? Hier net 10 km verder
Marktplaats urrel

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 12-11-2009 17:51 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Lekker op 6 bar oppompen. Heb ze zelf niet op de fiets, maar mn vriendin en vriend hebben ze op de ligfiets, en daar zijn ze perfect grippy op 6 bar. Je hebt het volle voordeel van de smalle slick: absoluut maximale grip zolang er contact met de weg is. Op je fiets heb je, in tegenstelling tot in de auto of op de motor, niet of maar een heel klein beetje profiel nodig omdat de banddruk op de weg zo hoog is dat water en troep sowieso wel opzij worden geduwd, dus je hoeft je geen zorgen te maken om te weinig grip. [probeer dit niet uit met auto's, karts, motoren, die hebben te weinig wegdruk]

Het is gevaarlijk om dit soort relatief-hogedrukbandjes te zacht op te pompen: de wangen kunnen niet goed tegen vervorming dus hij zal heel snel slijten, en je krijgt supersnel snakebites (stoepje op->band komt tegen velg aan->twee symmetrische lekken) met een zachte band. Ik had met mijn stelvio niet zo lang geleden op 4,5 bar een snakebite, en de stelvio daarvoor is doodgegaan aan een kapotte wang, om maar even aan te geven hoe gevoelig deze bandjes kunnen zijn.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag weer even 12km op de bukfiets gefietst maar dat doen we dus mooi niet meer nog een keer :P god wat was dat afzien zeg. Gemiddelde snelheid lag wel ongeveer gelijk maar het kost zóveel meer moeite dan op de ligfiets 8)7 niet normaal. Het veiligheidsaspect kan ook gelijk achterwege blijven want op gladde blaadjes glij je net zo makkelijk bijna op je plaat zoals ik net gemerkt hebt >:)

Mja heb dan ook redelijk doorgebikkeld met een snelheid van 25-26 met wind tegen en 30+ op stukken waar het niet zo hard waaide. :P En dat op een bijna 20 kilo zware hybride fiets. Merk wel gelijk weer hoe ontzettend anders je je lichaam gebruikt. Je benen doen in verhouding véél minder en je gebruikt zo'n beetje je hele lichaam. Ook ben ik sneller buiten adem en moet mijn hart veel meer werk verzetten.

Ben bang dat de bukker veel stof gaat vangen de komende tijd :o

ligfietsen ftw _/-\o_ misschien hierna maar eens sparen voor een lowracer :9 :9~

Een leuke raptobike met FWD:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/raptobike.jpg

Of een M5 :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/m5_cromo_low_racer.jpg

zucht, dromen mag altijd toch ;)

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:26
Ik werd net door mijn collega gewezen op deze tweet:
http://twitter.com/brewbart

en dan de link over die fietssnelweg, da's mijn fiets in de stalling op het werk!

Ben ik toch nog een keer een beetje in het wild waargenomen, nou ja, mijn schil dan :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist 20 km gefietst op de ligger, met de banden op 6 bar. En het valt me reuze mee! Maar dat komt misschien ook door de demper op het achterwiel. Na het uurtje trappen (in motregen en momenten van opklaren) toch met lichte koppijn thuis gekomen. Zal wel rijwind gedaan hebben?
In elk geval een fietsbel d'r op gezet. Toch merk ik dat trappen met sportschoenen niet helemaal optimaal is: soms glij je van het pedaal af. Maar of SPD met bijbehorende schoenen wel zo verstandig is? Hoe lang duurt het voor je er aan gewend bent, aan die SPD dingen?

PS: kan in de openingpost een link geplaatst worden naar het eerste ligfietstopic? scheelt weer zoeken :)

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 13-11-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik praat buiten m'n eigen straatje, maar SPD pedalen zijn snel aangeleerd en alleen maar goed voor het fietsen. Het enige nadeel is dat zodra je erop gaat lopen, de cleats snel slijten (je moet dus je schoenen wisselen als je de fiets voor het werk gebruikt) en dat je zeker weten een keer ermee gaat omvallen.

Hoofdpijn is niet goed, zorg dat je niet te gespannen op de fiets zit en dat, als het koud is en het regent, je een hoofddeksel draagt (sommige mensen doen een dun laagje piepschuim met een plastic kapje op, anderen een muts). Je hoofd is het oppervlak waar de meeste warmte wordt afgevoerd, en dat is goed als je het ook daadwerkelijk te warm hebt, maar als dat niet zo is gaat je lichaam de bloedtoevoer afknijpen en dat heeft als neveneffect hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 14:30:
Ik praat buiten m'n eigen straatje, maar SPD pedalen zijn snel aangeleerd en alleen maar goed voor het fietsen. Het enige nadeel is dat zodra je erop gaat lopen, de cleats snel slijten (je moet dus je schoenen wisselen als je de fiets voor het werk gebruikt)
Nee hoor, tenminste.... ligt eraan waar je loopt misschien en ook onder welke schoenen je de plaatjes monteert. Maar ik doe ongeveer een jaar met m'n plaatjes en loop er dagelijks op. Op het werk blijven m'n schoenen gewoon aan.
en dat je zeker weten een keer ermee gaat omvallen.
Ik ben wel eens gevallen (met m'n tweewieler :+ ) maar dat had niet te maken met het niet kunnen uitklikken. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Belangrijk is om gewoon de pedalen eerst helemaal los te zetten. Dan steeds een klikje strakker zetten als je ongewild uitklikt. Op die manier krijg je de minimale instelling om toch lekker te kunnen fietsen maar ook goed te kunnen uitklikken (deed ik met skieën ook altijd; dat scheelt je knieën/kruisbanden)

Wat betreft druk in de banden. Ik rijd doorgaans met 5 tot 6 bar rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vandaag weer ca. 20 km totaal gepeddelt! En de fiets voorzien van GPS, zodat ik de routes onder begeleiding kan trappen zonder elke keer te moeten stoppen om de kaart te lezen.
Bevalt goed de Garmin Etrex Vista C: op 2 penlites ca. 20 uur functionaliteit.
(voordeel: deze GPS-serie is 'end of life' en voor schappelijke prijs op marktplaats te vinden. Even updaten met kaartmateriaal van 2009 (City navigator 2009) voor een 70-80 USD, en je hebt up to date navigatie :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
He he... zojuist weer ca. 2 uur gefiets met de Optima. Op een mooi vlak stuk fietspad even een topsnelheid behaald van 38,9 km/u over toch wel langere afstand op dat fietspad :)
Qua kruissnelheid vind ik rond de 25 km/u lekker trappen: fijn ritme wat ik goed vol kan houden. Klimmen (viaduct op) is wat wennen.... dan wordt het lichtste verzet maar benut.
Toch voel ik nu wel even mijn beentjes gloeien, maar dat zal wel gewennen zijn. Een ding zeker: I LOVE IT :)
Hier nog mensen die km's gemaakt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
Da's een aardig stukje in twee dagen Niels, zo te zien heb je de smaak te pakken! :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op zondag 15 november 2009 @ 18:16:
Da's een aardig stukje in twee dagen Niels, zo te zien heb je de smaak te pakken! :)
Jip.... zolang het maar droog is he! ;)
en vanuit het zonnige zuiden was het aangenaam trappen.
Nadeel is nu wel de verlichting (die ik nog niet gevonden heb), maar de zijreflectie van 3M doet zijn werk in elk geval ook al aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het was mn bedoeling om vandaag nog wat kilometers te maken maar helaas :( misschien later in de week nog. Ik ben dit weekend trouwens bezig geweest m'n achterbak voor de M5 klaar te stomen en dat lukt al aardig. Hij is geschuurd en geverfd, en nu ben ik er een definitief scharnier in aan het zetten. Misschien lukken de elektra vandaag ook nog, anders morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
NielsTn schreef op zondag 15 november 2009 @ 17:55:
Hier nog mensen die km's gemaakt hebben?
Ik heb zaterdag op mijn Optima Lynxx er een heuze mini sleeptouw estafette van gemaakt. Eerst een vriend van me opgewacht op de Hollandse Brug die uit Almere kwam, daarna met hem terug naar Bussum gereden, daar een neef laten aanhaken die net was gestopt met roken, toen langs de Vecht via Weesp weer naar Muiden, voorbij Muiderberg bij de A6 weer afgescheid genomen van die vriend en daarna door gereden om die kuchende en benauwde neef weer in Bussum af te zetten.
Die vriend reed in mijn Alleweder en die neef ouderwets op een mountainbike. Hij begon lekker fanatiek, was vroeger ook een fanatieke wielrenner met zijn toppunt een rondje om het IJsselmeer van 300km. Na een paar kilometer in de weide reed ie al gauw tegen die muur op die 'wind' heet en zakte het aardig in. :)

Totaal 62 km met een toch niet onaardig gemiddelde van 23 km/u gezien het feit dat ik me aan moest passen aan twee personen zonder conditie.

Best lekker weer was het zaterdag, afgezien van de wind. Vrijdag was het zelfs nog wat warmer, zat ik met mijn korte broek en T-shirtje in mijn Quest te zweten.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zondag 15 november 2009 @ 22:08:
Ik heb zaterdag op mijn Optima Lynxx er een heuze mini sleeptouw estafette van gemaakt.
Ik heb gisteren niet gefietst en vandaag ook niet. Vandaag heb ik maar weer eens een spaak vervangen van m'n linker voorwiel van de Quest. 3 down, 6 to go. En aan de rechterkant ook nog 8 te gaan overigens.

* WFvN is goed in het breken van spaken in de voorwielen

Morgen denk ik maar even een retourtje Dronten rijden om m'n spaakvoorraad weer wat aan te vullen en direct een paar nieuwe Kojaks te halen want die voorraad is helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb het plan opgevat om toch maar eens de daad bij het woord te voegen en een flevobike-verbetering te gaan bouwen. Het gaat er niet snel van komen, want ik kan niet lassen en heb nog geen onderdelen en ben ook niet van plan de volle prijs voor onderdelen te gaan betalen (dat wordt dus onderdeeltjes opsparen in de loop van maanden).

Anyway, daar gaan allemaal exotische combinaties van naven en wielen op zitten. Dat, gecombineerd met dat ik op mijn bestaande flevobike een SRAM P5 + I-brake wil zetten en op mn M5 een Nexus 8V met rollerbrake, zorgt voor een flink vreemde-maten-spaakverbruik. Idealiter zou ik dus zelf mijn spaken rollen maar... hier komt de echte vraag... Waar de hell kun je een spaakwals krijgen (behalve in amerika) voor een niet-buitenaards bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dude! :o

Spaakwals? Ik moest zelfs even googlen om te zien wat dat was. Maar nog weet ik het niet helemaal. Goed, een ding om spaken op maat te maken maar daar kan ik twee dingen bij bedenken:

1) Spaak fysiek langer maken
2) Te lange spaak voorzien van schroefdraad op een 'kortere' lengte

Welke van de twee is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mijn fietsenmaker heeft verschillende spaken op de juiste maat moeten maken voor mijn vouwfiets. Schroefdraad maken heet eigenlijk schroefdraad tappen.
Op zich is het niet zo heel moeilijk. Scoor wat tapjes voor de juiste dikte van de spaak die je op het oog hebt. Knip/zaag hem op de juiste lengte en tappen maar... Afhankelijk van het materiaal waarin je tapt, moet je het in verschillende stappen doen. Heb zelf nog nooit een spaak getapt, maar de keren dat ik een draadeinde aan een metalen iets moest maken, deed ik dat in 3 stappen. Eerste tap die heel lichtjes een groef tapt. Deze draai je tot zover je het schroefdraad wilt hebben. Draai hem een paar keer heen en weer zodat deze er uiteindelijk soepel overheen gaat. Gebruik ook iedere keer wat olie om de levensduur van de tap te verlengen. Herhaal hetzelfde bij de 2e en de 3e tap. Iedere tap gaat weer iets dieper.

Uiteindelijk wel een bewerkelijk klusje als je dit 20-40x moet herhalen (afhankelijk van de hoeveelheid spaken die je hebt). Is het niet makkelijker en goedkoper als je ze op maat koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nou, ehm, een spaak hoor je niet te tappen. Tappen is snijden, en dat zorgt voor scheurtjes die bij de diktes van spaken nogal uitmaken en de levensduur flink beinvloeden. Bij een spaak draai je hem in een wals die de schroefdraad erin 'drukt' - dat beschadigt de spaak niet, integendeel, het maakt hem lokaal zelfs nog wat sterker.

En ja, het is om spaken uit oudere wielen op maat te knippen en opnieuw van schroefdraad te voorzien. Spaken fysiek langer maken is volgens mij niet eens mogelijk :D Goedkoper? Dat niet persé, maar wel oneindig makkelijker op de lange termijn, dan kan ik het me ook eens veroorloven om random velgen te kopen en daar random naven in te zetten zonder wéér een pak van 144 spaken à 75 ct/stuk te moeten kopen omdat de maat raar is.

Maarrr, nu we het toch over tappen hebben: voor reservespaakjes is tappen prima. Alleen, de juiste taps kan ik niet vinden, ze beginnen meestal vanaf 3mm en spaken zijn 1.45-1.6-1.8-2-2.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ssj3gohan schreef op maandag 16 november 2009 @ 09:22:

Maarrr, nu we het toch over tappen hebben: voor reservespaakjes is tappen prima. Alleen, de juiste taps kan ik niet vinden, ze beginnen meestal vanaf 3mm en spaken zijn 1.45-1.6-1.8-2-2.3.
Wilde al zeggen, moet ik mijn lbs een earslapper geven omdat er nu een paar getapte spaken in zitten?

Anyhow, wat is nu goedkoper? Een dure spakenwals kopen, oude wielen scoren en een hoop handwerk, of een gros spaken kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ehm, spaakwals van 130 euro (ex verzenden uiteraard), dat heb ik er met twee rare wielen al uit (of als toevallig die maten op voorraad zijn, 5 wielen, maar die schade is alsnog goed te overzien). En ik houd van dingen zelf kunnen doen he, gereedschap betaalt zich altijd terug. Maargoed, zo'n wals heb ik alleen in Amerika teruggevonden.

Als het nou 1000e zou kosten is het een ander verhaal. Het punt is dat ik zo'n spaakwals gewoon niet kan vinden. Iemand van m-gineering heeft me zojuist nog verteld dat Cyclus tools een betaalbare wals heeft, maar die kan ik in NL winkels niet terugvinden (enkel de importeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Importeur bellen en vragen aan welke shops hij het ding verkoopt, of wellicht ook direct aan een consument wil uitleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ssj3gohan schreef op maandag 16 november 2009 @ 15:18:
Iemand van m-gineering heeft me zojuist nog verteld dat Cyclus tools een betaalbare wals heeft, maar die kan ik in NL winkels niet terugvinden (enkel de importeur).
Bedoel je dit? : http://www.fietspunt.nl/s...hap_wiel_spaakgereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Woei!

asjeblieft, een koekje:
Afbeeldingslocatie: http://lucasraggers.files.wordpress.com/2008/10/koekje.jpg

[ Voor 98% gewijzigd door mux op 16-11-2009 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Komende week ontvang ik het Ventisit matje voor de ligfiets :)
Can't hardly wait to test it !
Ben benieuwd of en hoe dit fietst (heb op de huur-ligfiets er al eens mee mogen proefrijden).
UIteraard ga ik voor mijn Stinger voor de 2cm dikke versie, ipv die 'comfort' uitvoering.
Als ik comfort wil, dan reed ik wel in een dikke sloep >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

als je geen comfort had gewild had je een racefiets gekocht toch? :+

Ventisit matje bevalt mij uitstekend, ik heb ook de 'gewone' versie.

Edit: net weer bijna doodgereden :( ik rij op een rotonde, heb voorrang en er komt een auto echt met een bloedvaart aanscheuren, nou ben ik altijd nogal van het stug doorrijden maar deze reed echt enorm hard dus ik maak een noodstop (net niet gevallen :X ) en die auto stopt alsnog! Ik zat alleen nog half in shock :+ dus ik kon niet direct weg (zware versnelling, trappers niet goed en half evenwicht weer aan het vinden) dus de automobiliste moest even wachten tot ik weer op pad was maar tjongejonge dat verzin je toch niet, ik gok erop dat ze de rotonde met 60 of 70 naderde en remde pas op het allerlaatste moment -O- (en het was zo'n kleine 1 baans rotonde)

[ Voor 70% gewijzigd door Metro2002 op 17-11-2009 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:36

McMiGHtY

- burp -

Zeker zo'n gassie met een petje?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hij heeft het over een zij :+
Ach, in dat geval maar goed ook dat je versnelling nog in een zwaar verzet stond. Des te langer dat ze moest wachten voordat ze weer verder kon rijden. Ik probeer dit soort situaties altijd ruim vantevoren in te schatten zodat ik de versnelling al in het juiste verzet heb voordat zoiets gebeurd. Zeker met een ligfiets kan het lastig weer wegfietsen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Het was een vrouw in een rode lupo, dit keer eens geen petje. En tja ik probeer het ook altijd wel in te schatten maar ben ook niet te bang om mezelf half voor een auto te gooien maar als de auto dan écht niet stopt dan moet je wel een noodstop maken om niet in de gril van een VW te eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zooo... de ventisit is gemonteerd! Nu maar geduldig wachten op vrijdag/zaterdag, dan wordt er beter herfst-weer verwacht!
De 2 cm versie (Classic) maakt het wel extra sporty! Ben benieuwd naar het comfort hoe dat is in vergelijking met het oorspronkelijke foam matje.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:36

McMiGHtY

- burp -

Het waait momenteel nauwelijks..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist terug van een rond (ca 35-40km) liggen ;)
heerlijk weer, relatief weinig wind, en in mijn (geplande) route op GPS wel een paar fikse heuveltjes....
maar het afdalen staat mijn PR op de topsnelheid op 45 km per uur...

gemiddeld zat ik rond de 24 km/u over de gehele route. Pffffff... ik blijf het gaaaaaaaaaaf vinden :D
En de ventisit zorgt ervoor dat je toch lekker contact houd met de fiets. Hoe goed het ventileren zal,
weet ik niet, ik zat er met een windjack op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Altijd leuk om te lezen over enthousiaste liggers :)

Zelf heb ik het rustig aan gedaan deze week, lekker een weekje vrij en daarom af en toe eens op een van mijn andere (lig)fietsen gezeten. Vandaag wat boodschappen gedaan en daarna nog even een stukje omgereden, iets van 23 km totaal op een rustig tempo. Wel een voordeel van zo'n 2 wielerige ligfiets, je kan hem met een eenvoudig slot parkeren, hij zal niet zo snel gejat worden, zeker de mijne niet die er wel al een beetje slecht uit begint te zien.

Jammer dat je niet zoveel heuveltjes hebt hier in de buurt. Woensdag met die storm speelde ik nog met de gedachte om eventjes met de wind mee van de Stichtse brug af te gaan scheuren met mijn Quest om de 76 km/u uit de boeken te rijden. Gelukkig bedacht ik me dat dat met die rukwinden of windstoten best gevaarlijk kan zijn, dus dat heb ik maar niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

76 km/u met een ligger vanaf een lichte helling? :X Dat is echt ziek! 't Is me wel eens gelukt om richting de 65 km/h te komen met een MTB. Maar de enige vergelijking die je dan hebt kwa rijden lijkt me de snelheidservaring. Kwa wegligging en luchtweerstand is het behoorlijk waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hehe, grappig genoeg ligt mijn snelheidsrecord op 63 km/h met een mountainbike toen ik in Maastricht was met mijn broer zijn mountainbike. Ik was toen 14 ofzo...

Nooit meer verbeterd :) Op de ligfiets heb ik de 50 één keer getopt, vlak, op het lange fietspad van Wassenaar naar Katwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
jules schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 18:52:
76 km/u met een ligger vanaf een lichte helling? :X Dat is echt ziek! 't Is me wel eens gelukt om richting de 65 km/h te komen met een MTB. Maar de enige vergelijking die je dan hebt kwa rijden lijkt me de snelheidservaring. Kwa wegligging en luchtweerstand is het behoorlijk waardeloos.
Dat was wel in de Quest, dus met 3 wielen en dus vrij stabiel, op mijn 2 wieler ben ik een keer ergens bij Rhenen een steile helling afgereden, ik deed het rustig aan, want ik had geen helm op. Zonder dat ik er erg in had stond er opeens 65 km/u op de teller, dat was pas echt gekkenwerk achteraf gezien.
Nu ik toch aan het opscheppen ben ;) in Noorwegen een keer met de mountainbike 72,2 km/u gereden. Nou ja de teller heeft wel een kleine afwijking, dus 70 zal het wel geweest zijn denk ik. Dat was wel met helm uiteraard.

Die 76 met de Quest was onder het aquaduct bij Enkhuizen op de dijk, dat gaat daar echt goed hard naar beneden en weer naar boven. Op de stichtse brug is het maximum ietsjes lager, maar ook dicht tegen die snelheid aan. Wel had ik naast die helling ook wind mee naar beneden, dat helpt zeker ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mijn record staat op 70km/u met een hybride bukfiets met volle bepakking een afdeling in de franse alpen :X achteraf een beetje ziek en de remmen hadden het er flink moeilijk mee maarja, ik was 15 en onbesuisd 8) Mijn ouders vonden het wat minder leuk geloof ik :+ (was op fietsvakantie)

Met de ligger heb ik tot nu toe een maximumsnelheid van 46km/u neergezet in de beneluxtunnel bij de afdaling (moest wel flink meetrappen om dat te halen) en een top van 37 km/u op het vlakke stuk.

Echt hele lange afdalingen heb ik op de ligger nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Voor mij is het ook jaren geleden, ergens in midden Limburg op de grens met Duitsland. Ergens rond m'n 20e. Maar moet met beetje training niet al te moeilijk zijn volgens mij om dat nog eens te evenaren. Beetje jammer alleen dat die weg vanwege de A73 plaats heeft moeten maken. Moet dus een nieuw stuk zien te vinden :P

Op het vlakke ooit wel eens met de MTB de 43 km/h aangetikt. Da's best wel pittig met van die brede banden :+

Zag gisteravond nog een ligger gaan op de prinsengracht in Den Haag in een rode/oranje jas. Frame bestond uit 1 buis van voor tot achter, geen idee welk merk, zo goed kan ik de liggers nog niet herkennen :/
Metro2002 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 19:22:
Mijn record staat op 70km/u met een hybride bukfiets met volle bepakking een afdeling in de franse alpen :X achteraf een beetje ziek en de remmen hadden het er flink moeilijk mee maarja, ik was 15 en onbesuisd 8) Mijn ouders vonden het wat minder leuk geloof ik :+ (was op fietsvakantie)
Mja, gewicht is bij een afdaling belangrijk om hoge snelheid te kunnen halen ;). Dus echt verwonderlijk vind ik het niet. Op m'n 14e kon ik er anders ook aardig wat van, was met m'n ouders op fietsvakantie in Hongarije (ook incl bepakking). Wat dat betreft ben ik nu nog steeds even gek of soms zelfs nog gekker, maar heb wel bakken meer verkeersinzicht.

[ Voor 37% gewijzigd door jules op 20-11-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dom vraagje, heb het niet kunnen vinden in dit topic, maar moeten fietsen zich aan de maximumsnelheid houden? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Was het een Flevobike Greenmachine? http://www.flevobike.nl/content/view/16/79/lang,en/

Daar rijdt iemand die minstens 2 ligfietsen heeft in de winter op. In de zomer heeft hij volgens mij ofwel een roeifiets, ofwel een lage ligger (ben er nog niet achter wat precies, misschien een hurricane). Ik zie hem veel langs de Schie. Die greenmachine wordt echt precies gebruikt zoals hij bedoeld is: er zit meestal 2 kilo aan modder op en de persoon erop scheurt er ook aardig mee. Heeft ook een kinderwagen erachter soms.

@hierboven: een fietser is een bestuurder, dus ja. Je wordt er schijnbaar zelfs voor aangehouden als je een snelheidsovertreding begaat, hoewel mij dat nog nooit is voorgekomen (ik ga ook zelden te hard).

[ Voor 16% gewijzigd door mux op 20-11-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ssj3gohan schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 19:32:
@hierboven: een fietser is een bestuurder, dus ja. Je wordt er schijnbaar zelfs voor aangehouden als je een snelheidsovertreding begaat, hoewel mij dat nog nooit is voorgekomen (ik ga ook zelden te hard).
Okee, bedankt :)
Dacht dat het misschien vanwege ongemotoriseerd andere regels zou hebben, vandaar :)

Moest eraan denken vanwege dit filmpje:

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 20-11-2009 19:49 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

anandus schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 19:32:
Dom vraagje, heb het niet kunnen vinden in dit topic, maar moeten fietsen zich aan de maximumsnelheid houden? :)
De lezing zoals ik hem nog kan herinneren van de verkeerslessen van de basisschool: er is geen maximumsnelheid, wel kun je een waarschuwing krijgen van een agent om het langzamer aan te doen (waar je je dan uiteraard wel aan hebt te houden). Daarnaast moet het ook geen gevaar voor andere verkeersdeelnemers opleveren, anders lijkt het me dat oom agent (ik dacht) regel 5 van de verkeerswet mag toepassen: gevaarlijk rijgedrag. Een hogere snelheid betekend een veel langere remweg en een fiets die toch wel heel anders aan voelt dan bij 30-40 km/h. Je moet dus wel uitkijken met jezelf te overschatten. Heb zelf altijd het ongeluk van mijn broer in mijn achterhoofd gehad. Die ging in zijn kinderjaren te hard met zijn fietsie van de Goudseberg (Lunteren) waardoor hij viel en een zware hersenschudding op liep. Hij heeft eerst een week in coma gelegen voordat ie weer bij kwam.
Nope, geen frame met een rechte buis, maar eentje die wel de kromming van het voorwiel, rug en achterwiel een beetje volgt.
De enige waarschuwing die ik ooit gehad heb was in de Grote Marktstraat. Daar mogen sinds een jaar of 7 geen auto's meer rijden en sinds een jaar of 5 rijden er ook geen trams meer. Er mogen nu alleen fietsers rijden. Maar dit "fietspad" is in het wandelgebied dusdanig slecht afgebakend, dat voetgangers niet kijken voordat ze oversteken. En dan krijg je dus een waarschuwing als je te hard fietst, terwijl die voetgangers vrijuit gaan :s. En te hard was dan 20km/h

[ Voor 31% gewijzigd door jules op 20-11-2009 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oh, wacht, ik zit fout. Het zit zo:

De fietser is een bestuurder dus moet zich aan bestuurdersregels houden. Echter, maximumsnelheden zijn vastgesteld voor specifieke voertuigen, niet bestuurders. Dus je hebt je per voertuigsoort te houden aan een bepaalde snelheid:
Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:

1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;

2. op de rijbaan 45 km per uur;

c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.

Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:

1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 40 km per uur;

2. op de rijbaan 45 km per uur;

c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
En de fiets wordt niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ssj3gohan schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 19:52:
Oh, wacht, ik zit fout. Het zit zo:

De fietser is een bestuurder dus moet zich aan bestuurdersregels houden. Echter, maximumsnelheden zijn vastgesteld voor specifieke voertuigen, niet bestuurders. Dus je hebt je per voertuigsoort te houden aan een bepaalde snelheid:

[...]

En de fiets wordt niet genoemd.
Oftewel, er is nog weinig veranderd tov vroeger. Dus er geld nog steeds wat ik melde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Vanaf 3:50 trouwens:

Daar verteld oom agent dat je met een fiets ook 60 km/h mag rijden in een 30km/h zone. Ja, je kan een stopteken krijgen, maar als ze na een klein onderzoeken ontdekken dat je ongemotoriseerd bent, moeten ze je alsnog laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 19:32:
Was het een Flevobike Greenmachine? http://www.flevobike.nl/content/view/16/79/lang,en/

Daar rijdt iemand die minstens 2 ligfietsen heeft in de winter op. In de zomer heeft hij volgens mij ofwel een roeifiets, ofwel een lage ligger (ben er nog niet achter wat precies, misschien een hurricane). Ik zie hem veel langs de Schie. Die greenmachine wordt echt precies gebruikt zoals hij bedoeld is: er zit meestal 2 kilo aan modder op en de persoon erop scheurt er ook aardig mee. Heeft ook een kinderwagen erachter soms.

In die aflevering van Blik op de weg met die quest werd anders gezegd dat de maximumsnelheid alleen voor gemotoriseerd vervoerd gold en niet voor bv fietsers.

Beetje een grijs gebied denk ik.

edit: spuit 11 :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik had mezelf al verbeterd. Overigens, @blik op de weg: dat is bijna verkapte reclame voor de ligfiets! Ze zeggen nota bene dat de ligfietser over het algemeen 'defensiever rijdt'... Politie is aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik had net een bijzonder soort aantrekkingskracht op andere fietsers, brommers en auto's. Alsof ik een groot bord op mijn voorhoofd had met daarop: raak me! FIETS ME VAN DE WEG ALSJEBLIEFT.

Echt serieus waar in nog geen 4km welgeteld 1 brommer die op me af kwam rijden (zonder licht!) , zo mijn rijbaan op en richting me, daarna een fietser die me bijna van de weg afreed en daarna een auto die me graag in de gril wilde hebben en daarna NOG een fietser die mijn weghelft op kwam rijden (die heb ik dus wel even in minder vriendelijke bewoordingen verteld dat ie op zijn eigen helft moest blijven) En alsof dat nog niet genoeg was stond er nog een busje midden op het fietspad zodat ik over de rijbaan moest.

Tevens heeft de gemeente schiedam de fietspaden gebombardeerd tot afvoerputje ofzo. Alle bladeren en modder worden op het fietspad geveegd :( Voel af en toe de fiets echt een stap opzij doen en wegglijden.

NJa, niet echt een fijne fietsrit gehad dus iig vandaag.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 20-11-2009 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hmm als je fiets breder is dan 75 cm dan mag je de autoweg op....
Dus een paar antennes (ook goed voor aerodynamica ;) )aan de zijkanten, en hoppa, lekker het strakke asfalt op bij de lokale wegen, en peddelen maar >:)

Nu begint de uitdaging om te zien of ik geflitst wordt als fietser :D
kunnen we niet een meet regelen op zo'n mooi stuk asfalt met flitser en er es even ons vervoersmiddel laten vereeuwigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ohja, over meets gesproken:

Er zijn nu meerdere omg. Den Haag-lig-tweakers op GoT actief. Toertochtje plannen? Andere tweakers die dit topic lezen danwel hier reageren mogen ook mee hoor... Of is hier geen animo voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

NielsTn schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:28:
Hum. Nee. Autosnelwegen en autowegen blijven verboden voor fietsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

NielsTn schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:28:
Dus een paar antennes (ook goed voor aerodynamica ;) )aan de zijkanten, en hoppa, lekker het strakke asfalt op bij de lokale wegen, en peddelen maar >:)
Lol, daar zat ik dus ook aan te denken :+ evt uitklapbaar/intrekbaar om aan de op dat moment geldende regels te voldoen ;)
Nu begint de uitdaging om te zien of ik geflitst wordt als fietser :D
Ben al ooit eens vereeuwigd toen ik met de fiets door rood fietste. Heb de foto echter nooit toegestuurd gekregen :( O-)
ssj3gohan schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:33:

[...] Andere tweakers die dit topic lezen danwel hier reageren mogen ook mee hoor... Of is hier geen animo voor?
Jeuj, mag ik!? Heb er helaas nog geen, zo'n ligger dan. (mocht dat niet al duidelijk zijn :P) Maar wel interesse. Voorlopig alleen nog steeds (zucht) herstellende van een hersenschudding. Wanneer dat over is? Geen idee, hoop snel, maar kan her helaas weinig over zeggen. En ligfietsers kennende, zal het tempo er wel aardig inzitten. Aangezien ik al een maandje of 3 niet meer heb kunnen fietsen en m'n slechtste conditie ever heb, vraag ik me af of het wel een goed idee is voor mij. Maar ja, we zullen het zien...
burne schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:37:
[...]

Hum. Nee. Autosnelwegen en autowegen blijven verboden voor fietsers.
Denk dat die meneer in dat filmpje 50 km/h wegen bedoelde. Denk niet dat je je leven wilt riskeren op 80+ km/h wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nja, ik ben ook niet zo'n enorme krachtpatser op de ligger hoor, kmtje of 25 hou ik wel een tijdje vol maar veel harder dan dat ook niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ssj3gohan schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:33:

Er zijn nu meerdere omg. Den Haag-lig-tweakers op GoT actief. Toertochtje plannen? Andere tweakers die dit topic lezen danwel hier reageren mogen ook mee hoor... Of is hier geen animo voor?
dan moet ik eerst ff kijken hoe ik de Optima in de Honda Civic Hybrid krijg:
  • geen trekhaak
  • achterbank niet neerklapbaar
maar als er in regio 024 wat gehouden wordt, houd ik me van harte aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jules schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:07:
Denk dat die meneer in dat filmpje 50 km/h wegen bedoelde. Denk niet dat je je leven wilt riskeren op 80+ km/h wegen.
Je mag, met een 75.1 centimeter brede ligfiets op de volgende wegen komen:

Woonerf, fietspaden, Erftoegangsweg (ETW), gebiedsontsluitingswegen (GOW). En op een GOW is buiten de bebouwde kom de maximale snelheid voor motorvoertuigen 80km/h. ETW is 60km/h, buiten de bebouwde kom. Overigens kun je op een GOW ook een trekker tegenkomen met een maximum-snelheid van 25km/h, en ik ga op m'n Santos wel wat harder dan dat. Als ik lekker trap gaat het richting de 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
jules schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:07:

Jeuj, mag ik!? Heb er helaas nog geen, zo'n ligger dan. (mocht dat niet al duidelijk zijn :P) Maar wel interesse. Voorlopig alleen nog steeds (zucht) herstellende van een hersenschudding. Wanneer dat over is? Geen idee, hoop snel, maar kan her helaas weinig over zeggen. En ligfietsers kennende, zal het tempo er wel aardig inzitten. Aangezien ik al een maandje of 3 niet meer heb kunnen fietsen en m'n slechtste conditie ever heb, vraag ik me af of het wel een goed idee is voor mij. Maar ja, we zullen het zien...
Ik heb nog wel een liggertje over voor je, als je 1.86-1.90m bent. Maareh, wanneer kun je weer fietsen? Dat brengt me op het volgende:

Als er een ligfietsmeet komt, is dit voor de wet en verzekering een totaal toevallige ontmoeting van mensen zonder organisator, en is iedereen zelf aansprakelijk voor wat dan ook, alles eigen risico, etc.. Ligfietsers zijn mensen met dure zut die hard plegen te fietsen, net als een groepje fotografen met L-glas bij zich is dat een risico dat geen organisator op zich wil nemen.

Dat gezegd hebbende, ik kijk nog even of er meer animo is en dan open ik wel een topique en meetingmanager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Even een paar dingen over dingen die in heel wat berichten hierboven geschreven zijn.

1) Even pochen met mijn max: 81,5 km/h met m'n Versatile. Berg-af bij Nijverdal in de buurt.

2) Fietsen van 75,1 cm worden genoemd. Moet je er wel even rekening mee houden dat die fiets dan wel méér dan 2 wielen moet hebben. Een tweewielige fiets mag namelijk maximaal 75 cm breed zijn. Daarboven moet hij dus 3 of meer wielen hebben.

3) Ook fietsen hebben zich te houden aan snelheden. Het verhaal over motorvoertuigen die bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom 50 mogen klopt wel en is niet van toepassing op fietsers echter:
- Zodra er bord A1 staat (rond wit bord met rode rand en zwarte cijfers van de snelheid), moet elke verkeersdeelnemer (zelfs voetgangers!) zich daaraan houden.
Dit kan je lezen in:
3 Verkeerstekens
3.1
Algemene bepalingen
Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de
verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
- 30-km-zones gelden dus ook voor fietsers
- Woonerven geldt ook een maximumsnelheid voor fietsers (stapvoets) want dat geldt voor alle bestuurders (een voetganger mag dus véél harder gaan dan dat)

Dus óók voor fietsers gelden weldegelijk bepaalde snelheidsbeperkingen.

Maar goed, in de praktijk betekent het vaak dat de fietser niet eens zo hard rijdt behalve:
1) Op woonerven
2) Op plekken waar max 30 km/h geldt (of minder)

Bij het binnenrijden van de bebouwde kom staat vaak bord A1. Daar moet de fietser zich dus ook aan houden..... echter tot de eerste zijweg, daarna niet meer tenzij het bord herhaald wordt. Voor auto's hoeft die herhaling niet omdat die al binnen de gehele bebouwde kom max 50 mogen.

* WFvN probeert volledig op de hoogte te blijven van de regels/rechten/plichten voor fietsers

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 20-11-2009 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wie herkent zichzelf?

Google Streetview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vandaag voor het eerst echt aan 1 stuk gefietst, en 50km afgelegd (2 uur weg geweest). Voel me lekker, geen hoofdpijn etc., en het fietsen ging gewoon lekker :)
Echter ik voel tijdens het fietsen wel een 'zeurende' pijn net aan de onderzijde van de knieschijf.
Ik trap tijdens de vlakke stukken toch wel in een licht-draaiend verzet. Kan evt. de afstelling van de beenlengte op het frame nog verbetering geeft?

En qua energieverbruik, kan ik dat ergens vinden op een website waar men e.e.a. gemeten heeft met ligfietsers? Verbruik je juist meer energie (door de hogere cadans/trapsnelheid)? Zo ja: mooi, ik mag nog 8 kg kwijt raken :)

nee... al met al best verslaafd dat ligfietsen. Veel positieve reacties van mensen/kinderen die je voorbij zoeft.
Nu nog decent fietskleding en schoeisel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ssj3gohan schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:51:
[...]

Ik heb nog wel een liggertje over voor je, als je 1.86-1.90m bent. Maareh, wanneer kun je weer fietsen?
Oe, klinkt wel erg gaaf. Ben zelf een 183-185cm. In principe kan ik nu al weer fietsen. Alleen veel hoofddraaien/onverwachte bewegingen gaan nog steeds niet lekker. Hoe verder vooruit, des te beter ik me zal voelen. Mijn laatste 'verre' fietstocht was 6 km, dat ging wel, maar dan moet het daarna niet te druk zijn.
En een valpartij (voor een ongeoefende ligfietser zeker niet buiten te sluiten) zal me ook zeker niet ten goede komen. Heb wel een fiets helm, da's wellicht wel een aanrader voor een van de eerste keren op een ligger. Al gebruik ik die voor doorsnee toertochten nooit. Alleen bij heftig MTB gebeuren... En mits je mij er op durft te laten natuurlijk.
Zucht, hier allemaal aan denkende zal het beter zijn als ik in het voorjaar pas weer dingen ga afspreken. De intentie is er, maar mijn lichaam wil gewoon nog niet :/
Dat brengt me op het volgende:

Als er een ligfietsmeet komt, is dit voor de wet en verzekering een totaal toevallige ontmoeting van mensen zonder organisator, en is iedereen zelf aansprakelijk voor wat dan ook, alles eigen risico, etc.. Ligfietsers zijn mensen met dure zut die hard plegen te fietsen, net als een groepje fotografen met L-glas bij zich is dat een risico dat geen organisator op zich wil nemen.
't Is niet de eerste keer dat ik naar een fotografie meeting ben geweest. Gelukkig is daar nooit iets beschadigd of kwijt geraakt. Bij onervaren liggers lijkt me de kans groter op schade. In zo'n geval lijkt het mij de normaalste zaak van de wereld dat als je iemand anders schade toe brengt, jij opdraait voor de kosten (als de verzekering het niet dekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
NielsTn schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 17:50:
Vandaag voor het eerst echt aan 1 stuk gefietst, en 50km afgelegd (2 uur weg geweest). Voel me lekker, geen hoofdpijn etc., en het fietsen ging gewoon lekker :)
Echter ik voel tijdens het fietsen wel een 'zeurende' pijn net aan de onderzijde van de knieschijf.
Ik trap tijdens de vlakke stukken toch wel in een licht-draaiend verzet. Kan evt. de afstelling van de beenlengte op het frame nog verbetering geeft?
Mijn éérste gok: zet de trapas een centimeter dichterbij (dus korter afstellen)
En qua energieverbruik, kan ik dat ergens vinden op een website waar men e.e.a. gemeten heeft met ligfietsers? Verbruik je juist meer energie (door de hogere cadans/trapsnelheid)? Zo ja: mooi, ik mag nog 8 kg kwijt raken :)
Helaas..... ligfietsen is efficiënter bewegen en kost dus minder energie. Je zal er dus minder door afvallen :D
nee... al met al best verslaafd dat ligfietsen. Veel positieve reacties van mensen/kinderen die je voorbij zoeft.
Nu nog decent fietskleding en schoeisel.
:) Moet je in een rijdende Nemo rijden..... dan krijg je nog héél wat meer naar je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
jules schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 19:25:
[...]
Oe, klinkt wel erg gaaf. Ben zelf een 183-185cm. In principe kan ik nu al weer fietsen. Alleen veel hoofddraaien/onverwachte bewegingen gaan nog steeds niet lekker. Hoe verder vooruit, des te beter ik me zal voelen. Mijn laatste 'verre' fietstocht was 6 km, dat ging wel, maar dan moet het daarna niet te druk zijn.
En een valpartij (voor een ongeoefende ligfietser zeker niet buiten te sluiten) zal me ook zeker niet ten goede komen. Heb wel een fiets helm, da's wellicht wel een aanrader voor een van de eerste keren op een ligger. Al gebruik ik die voor doorsnee toertochten nooit. Alleen bij heftig MTB gebeuren... En mits je mij er op durft te laten natuurlijk.
Zucht, hier allemaal aan denkende zal het beter zijn als ik in het voorjaar pas weer dingen ga afspreken. De intentie is er, maar mijn lichaam wil gewoon nog niet :/

[...]
't Is niet de eerste keer dat ik naar een fotografie meeting ben geweest. Gelukkig is daar nooit iets beschadigd of kwijt geraakt. Bij onervaren liggers lijkt me de kans groter op schade. In zo'n geval lijkt het mij de normaalste zaak van de wereld dat als je iemand anders schade toe brengt, jij opdraait voor de kosten (als de verzekering het niet dekt).
Mijn fiets heeft twee spiegels, je hoeft je hoofd niet te draaien. Wanneer je valt (meermalen gebeurd bij mij) val je op je bovenbeen (maar niet op je heup hoor, het blijft bij een schram op je broek), je stoeltje en je stuur. In principe hoef je je geen zorgen te maken om problemen bij vallen. Een helm lijkt me ook niet nodig, maar mag natuurlijk altijd (zeker met een hersenschudding zou ik tegen beter weten in maar even 'het zekere voor het onzekere nemen'). Wel een groot probleem met mijn fiets is dat hij toerversnellingen heeft: een hoop versnelligen dicht bij elkaar (laagste versnelling trapt pas lekker bij 21-22 km/h), dus opstarten is wat moeilijker.

En @NielsTn: je was hiervoor niet zo actief? Überhaupt een goede conditie opbouwen is al een geweldige vooruitgang, het afvallen gaat dan zowat automatisch zolang je niet (zoals ik) elke dag een zak chips leegeet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ssj3gohan schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:24:
[...]

Mijn fiets heeft twee spiegels, je hoeft je hoofd niet te draaien. Wanneer je valt (meermalen gebeurd bij mij) val je op je bovenbeen (maar niet op je heup hoor, het blijft bij een schram op je broek), je stoeltje en je stuur. In principe hoef je je geen zorgen te maken om problemen bij vallen. Een helm lijkt me ook niet nodig, maar mag natuurlijk altijd (zeker met een hersenschudding zou ik tegen beter weten in maar even 'het zekere voor het onzekere nemen'). Wel een groot probleem met mijn fiets is dat hij toerversnellingen heeft: een hoop versnelligen dicht bij elkaar (laagste versnelling trapt pas lekker bij 21-22 km/h), dus opstarten is wat moeilijker.
Oh, dat klinkt allemaal super dus. Wellicht is het opstarten dan wat moeilijker, maar mijn cruisesnelheid licht zelfs bij mijn oma fiets op + 20km/h (geen versnellingen). Verder is mijn ervaring dat als je eenmaal vaart hebt met een tweewieler, dat je minder snel valt.
En wat betreft mijn hersenschudding, iedere tik die mijn hoofd nu krijgt, is er nog een te veel. Dus of ik nu wel of geen helm gebruik, het zal een marginaal verschil wezen. Verder; een hersenschuddings is niets anders dan een kneuzing van de hersenen (zoals ik het begrepen heb van mijn huisarts). Iedere wat heftigere belasting kan het herstellen dwarsbomen. (waarbij ik bij een val doel op fysieke belasting van de hersenen.
En @NielsTn: je was hiervoor niet zo actief? Überhaupt een goede conditie opbouwen is al een geweldige vooruitgang, het afvallen gaat dan zowat automatisch zolang je niet (zoals ik) elke dag een zak chips leegeet :+
Mijn eigen ervaring is dat je je eetpatroon ook moet aanpassen wil je afvallen. Probeer daarnaast geen prop momenten te hebben, maar probeer juist de eetmomenten te spreiden. Als je voorheen 3x per dag wat at (ontbijt, lunch en avondeten), probeer dan nu op wat meer tussen momenten iets te eten (tijdens de koffie in de ochtend, middag en evt avond) en op de andere momenten dus wat te minderen. Ook het op gezette tijden eten voorkomt dat je een honger gevoel kweekt en te veel gaat proppen.
Verder moet je je niet heel erg verbazen als het afvallen langzaam gaat, er word vetten omgezet in spieren. Spieren zijn dan wellicht zwaarder, maar wel minder groot van omvang dan vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zelf ben ik aangekomen van beweging (en val ik ook af van niet bewegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Als je af wilt vallen zul je een specifiek niveau van belasting moeten zoeken om dat te bereiken.

Simpel samengevat is het als volgt:

Het uitgangspunt is je maximale hartslag. Die kan getest worden door een sportarts, of je kunt als vuistregel 220 min je leeftijd in jaren aanhouden. Zeker als je geen topsport wilt bedrijven is dat genoeg. Ik ben 43, dus mijn maximale hartslag is 180 bpm, en dat komt overeen met 100% belasting en de anaërobe drempel. Zwaarder belasten hou je vol totdat de ATP in je spieren op is, en lukt dus alleen voor sprints. Belastingen onder je maximale hartslag zijn aërobe belastingen en die kun je -los van je conditie- lang volhouden.

Verschillende belastingen hebben elk hun eigen effect op je lichaam.

50-60% van je maximale hartslag: goed voor je hart, maar doet verder niet zoveel. gezonde recreatie?
60-70% van je maximale hartslag: energetisch intensief, dus je verbrand vet
70-80% van je maximale hartslag: aërobisch intensief, dus je bouwt uithoudingsvermogen op
80-90% van je maximale hartslag: hou je kort vol, maar samen met de vorige zone bouwt het aan je conditie.

Als je dus alleen af wilt vallen zul je een hartslagmeter moeten kopen, de onder- en bovendrempel op 60 en 70 procent van je hartslag zetten en je snelheid zo moeten kiezen dat je meestal midden in dat gebied zit. In het begin hou je dat niet lang vol (je hartslag schiet omhoog omdat je uitgeput raakt) en dan is het tijd om te stoppen. Na een paar dagen begin je te merken dat je dat langer volhoudt. En na een week of zes kun je dat een uur per dag volhouden en vliegen de kilo's er af.

Google helpt je aan meer informatie en kant-en-klare trainingsschema's.

Een goede manier van trainen bestaat overigens uit alle van de bovenstaande zones.

[ Voor 3% gewijzigd door burne op 21-11-2009 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:52

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Vandaag mijn (eerste) ligfiets besteld, een challenge furai. Om eerlijk te zijn een redelijke blinde aankoop, maar volgens mij kan het niet erg tegenvallen :+.

Nu nog een week of 4 - 6 wachten voor ik de fiets ook effectief in bezit heb en afzien op mijn bukker tijdens de 23km (enkel) die ik naar mijn werk moet fietsen.

Ik heb om de prijs niet te hard te laten stijgen niet echt zitten stoeien in de opties en extra's, het 'allround package' en de sram-d7 naafdynamo zijn de enigste opties die ik genomen heb. De fiets zal zo wel compleet genoeg zijn en hopelijk mijn bruut geweld en stukken zand/modderweg overleven in mijn dagelijkse route. Wel heb ik om 26" banden gevraagd (wat volgens de verkoper geen probleem zou vormen), maakt het vinden van (binnen)banden toch net iets makkelijker en ik ben toch weer die paar cm hoger :).

Ik kijk nu al met spanning uit naar de dag dat ik eindelijk comfortabel mag en kan fietsen, hopelijk is dat nog dit jaar! Dan kan ik me eindelijk eens gaan oefenen (buiten het ww-verkeer) in grotere afstanden fietsen, dat lijkt me echt super. 100,150,200 en 250km zijn toch wel ritten die ik hoop te kunnen maken tegen de zomer :P.

Nog even een afbeelding van het model:
Afbeeldingslocatie: http://www.angletechcycles.com/FuraiPMfrontRedSatinFS380.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
heb van de internist een zout-arm dieet ontvangen, dus s'ochtends 2 sneetjes brood met 30+ kaas en 1 beker melk, s'middags 3 sneetjes brood (allemaal grof volkoren) met mager vlees (rosbief etc) en/of 30+ kaas en 1 beker melk (of yoghurtdrank), aangevuld met 2 stuks fruit op een dag. 'savonds warm eten met oog op zouthoudende zaken.

Ik bewoog hiervoor weinig: het lopen bleef echt beperkt, lange dagen veel op de autosnelwegen, geen actief sportleven, veel studeren.
Denk dat vooral de aangepaste voeding bij mij kilo's kwijt raakt, het bewegen met ligfiets is volgens mij wel super goed voor mijn conditie (ik kan me nu de hele dag fitter voelen, en beter concentreren, evenals mijn leervermogen is ook enorm gegroeid sinds ik elke avond tenminste 1 uur wandel (6km/u) en nu per november weekenden op de fiets lig ;)
dus het is een combinatie van beiden as you see!

@Deadlock: gefeli met de nieuwe aanwinst! Dat het maar een gezonde verslaving zal mogen blijven! :)

@ss3gjohan: die eetmomenten van proppen heb ik gelukkig niet. Natuurlijk probeer ik gewoon strict te blijven voor mijzelf, maar een keer zondigen (zojuist terug van een feestje) moet gewoon kunnen. Zolang niet elke dag een feestje is ;) En verder geen chips/snoep in huis halen doordeweeks helpt al, in het weekend kun je toch lekker trappen op de fiets :)

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 22-11-2009 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:34
Ik moet m'n band plakken, stom dat als je dat gelijk niet doet je het maar wat laat staan.
Grmblt, eerst een frans ventiel pomp vinden en aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Deadlock: Met de hoogte zit het meestal wel goed bij midden/hoge modellen (je kijkt hoe dan ook de automobilisten toch wel goed aan, je zult nooit boven auto's kunnen kijken en je zult nooit in de buurt van de positie van een lowracer komen), de voornaamste reden voor grote wielen is comfort bij een slechter wegdek. En dat helpt echt flink!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op zondag 22 november 2009 @ 09:34:
Deadlock: Met de hoogte zit het meestal wel goed bij midden/hoge modellen (je kijkt hoe dan ook de automobilisten toch wel goed aan, je zult nooit boven auto's kunnen kijken en je zult nooit in de buurt van de positie van een lowracer komen), de voornaamste reden voor grote wielen is comfort bij een slechter wegdek. En dat helpt echt flink!
Je zit wel een stukje lager zodat je af en toe net achter heggetjes of geparkeerde auto's verdwijnt maar dat moet je gewoon zelf goed in de gaten houden en weten wanneer je niet gezien wordt. Kleine wielen en slecht wegdek = hel op aarde. Op asfalt maakt het weinig uit idd.

@ deadlock, gefeliciteerd met je aanschaf. Hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Liefhebbers voor een leuke instapvelomobiel?

Er staat een, zo op het oog zeer nette, Flevobike Alleweder te koop voor maar 1000 euro:

http://www.ligfiets.net/a...php3?soort=tekoop#id10167

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/advertenties/images/BAgKyZcE.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En deze kom ik nog regelmatig tegen :) Rijdt altijd wel redelijk door, die gast. Da's wellicht ook wel te berekenen aan de hand van het aantal opnames dat de Google-auto er naast rijdt :+
Tomino schreef op zondag 22 november 2009 @ 01:05:
Ik moet m'n band plakken, stom dat als je dat gelijk niet doet je het maar wat laat staan.
Grmblt, eerst een frans ventiel pomp vinden en aan de slag!
Je kent ook die verloopnippels? Altijd handig om bij je te hebben, samen met een verloopstukje voor een compressor (autoventiel compatibel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:13:
Je kent ook die verloopnippels? Altijd handig om bij je te hebben, samen met een verloopstukje voor een compressor (autoventiel compatibel).
Ik heb standaard 3 soorten bij me:

Van Frans naar Hollands
Van Hollands naar auto
Van auto naar Hollands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ssj3gohan schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 23:08:
Zelf ben ik aangekomen van beweging (en val ik ook af van niet bewegen).
Paar jaar geleden ben ik ook aangekomen door meer te gaan bewegen maar niet meer te gaan eten. Heel vreemde gewaarwording in eerste instantie. Uiteindelijk wat kunnen afvallen door minder te gaan eten. Al zou ik op een gemiddelde dag nog steeds niet voldoende hebben aan het menu wat NielsTn hier voorschrijft. Terwijl ik met mijn gemiddeld 80 kg nou ook niet bijzonder zwaar ben?
DeadLock schreef op zondag 22 november 2009 @ 00:35:
Nog even een afbeelding van het model:
Afbeeldingslocatie: http://www.angletechcycles.com/FuraiPMfrontRedSatinFS380.jpg
Mooie aankoop! Ben benieuwd hoe hij je gaat bevallen! Zeker met die grotere wielen. Hij word daardoor iets zwaarder, je komt iets hoger te zitten en vraag me af hoe makkelijk je dan nog met je benen bij de grond komt, zeker als beginner zijnde. Verder vraag ik me ook af wat het met je stabiliteit doet. Het grootste voordeel lijkt me iig dat je comfortabeler rijd dan met kleinere wielen. Da's iig het grootste verschil tussen mijn vouwfietsje (20") en oma fiets (28").

PS, zo'n soortgelijk model zag ik dus afgelopen donderdag om 18:30 op de Prinsengracht in Den Haag rijden. (niet persee hetzelfde merk, wel het zelfde uiterlijk).
WFvN schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:48:
Liefhebbers voor een leuke instapvelomobiel?

Er staat een, zo op het oog zeer nette, Flevobike Alleweder te koop voor maar 1000 euro:

http://www.ligfiets.net/a...php3?soort=tekoop#id10167

[afbeelding]
's nie duur! Kan hem helaas niet kwijt in mijn huidige berging :X
WFvN schreef op zondag 22 november 2009 @ 20:56:
[...]

Ik heb standaard 3 soorten bij me:

Van Frans naar Hollands
Van Hollands naar auto
Van auto naar Hollands
Daarvoor hebben ze tegenwoordig toch van die handige kleine pompjes waarvan je de kop kan veranderen zodat hij op alle 3 de modellen past? Thuis eentje met barometer om de boel te finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Metro2002 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 19:22:

Met de ligger heb ik tot nu toe een maximumsnelheid van 46km/u neergezet in de beneluxtunnel bij de afdaling (moest wel flink meetrappen om dat te halen) en een top van 37 km/u op het vlakke stuk.

Echt hele lange afdalingen heb ik op de ligger nog niet gedaan.
update: Vanochtend mijn oude record van 37km/u verbroken, staat nu op 41km/u 8)

Moest ik gewoon ff melden
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste