Het Ligfietstopic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Aikon schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 15:18:
Nou ik ben vorige week definitief afgestapt van de terugtraprem. ;)

Kon namelijk niet meer op tijd remmen voor een scooter welke mij voorrang had moeten geven. Ding kwam met 30-40 vol in m'n flank waardoor ik een paar meter de lucht doorvloog, en keihard neerkwam. Ambulance en alles erbij want kreeg 15 min. amper lucht. Verder niet zoveel aan over gehouden hoor; wat schaafwonden en een vrije dag. :) Maar voor mij geen terugtraprem meer, werkt echt voor geen meter.

Zou trouwens nog wat foto's proberen te fixen voor de TS, maar heb er eigenlijk amper tijd voor. Wellicht later...
Ja, terugtrapremmen zijn een hel. Eigenlijk zouden ze ze niet meer moeten maken, want je hebt niet te allen tijde de beschikking over je volle remkracht, en zeker op 'ergonomische' korte cranks heb je zelfs tijdens de beste momenten niet de beschikking over genoeg remkracht. Gelukkig ben je er goed afgekomen, maar dat is meestal zo met fietsongelukken.

En alvast bedankt voor mogelijke foto's :+

edit: Ik zat er trouwens over te denken om dit jaar maar eens aan de oliebollentocht mee te doen. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk, en is het zo gezellig als het lijkt? Over de oliebollentocht 2009 kan ik alleen nog maar een hele schampere beschrijving van waar het gaat plaatsvinden.

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 05-10-2009 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:50
Oliebollentocht is alleen voor velomobilisten, maar je hebt ook de appelflappentocht, meestal een dag eerder of later als knipoog naar deze oliebollentocht waar je wel welkom bent als 'open ligger'. Ook geen idee waar ie dit jaar wordt gehouden. Vorig jaar was wel makkelijk voor mij: Almere, een kort stukje vanuit Bussum. Het jaar daarvoor in Putten was wat meer een uitdaging, maar dat is ook gelukt.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik hou altijd m'n eigen oliebollentocht, misschien is dat een idee? In het kort: haal oliebollen, eet oliebollen. Kan niet meer wachten, gelukkig zijn ze weer idioot vroeg met speculaas etc, kan ik me ook mee vermaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ajammer, ik dacht dat je als gewone ligger ook wel mee mocht. Het herfsttreffen viel totaal onhandig voor mij. Zou wel leuk zijn als ik eens op een ligfietsmeet kon zijn, eens kijken of de gemiddelde ligfietser me een beetje aanspreekt (afgezien van de technici die je op dit forum vooral zult vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Misschien leuk om in de TS te zetten, indien men dat op prijs stelt natuurlijk, waar men ongeveer woont. Dan kunnen we misschien wel een GoT ligfiets tocht organiseren een keer op basis van die informatie. Eventueel ook met bukkende 'introducees' die zich kunnen laten besmetten door het ligfietsvirus :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

@terugtraprem

Ook jaaaaren zonder terugtraprem gefietst, totdat ik die omafiets kreeg van iemand. Kon ik wel gebruiken als stap/rag/boodschappen fiets. (bij deze dus de herkomst verklaard)

Ik verbaasde me erover waarom de vader van een vriend vroeger nog een handrem op een fiets met terugtraprem zette. Hij zei, je weet het nooit, voor als die terugtraprem uitvalt, dan heb je altijd nog de handrem op terug te vallen. Ik zag er nooit het nut van in....

... tot een half jaar geleden. Met een vriendin achterop ging ik de stad in. Brug omlaag gefietst met een vaart. kwamen er op het kruispunt onderaan van rechts een groepje mensen. Ik stevig in de achterrem. KRAK!! En mij voeten draaiden opeens verplicht rond, terwijl we nog steeds met een gloeiende vaart naar beneden gingen. Nog een keer geprobeerd te remmen, maar de rem bleek dol te zijn en trapte weer door. In de momenten daarna (het ging echt heel snel) het groepje fietsers ontweken, flinke stoep gepakt, daardoor aardig de balans kwijt. Het was donker en ik zag vrijwel niks, maar ik wist dat er nog een stoep zou komen met slagboom en betonnen paaltjes, ik wist dat we die NIET zouden overleven als ik niet op tijd nog een bocht wist te maken. Op de een of andere manier heb ik die bocht wel weten in te zetten en sprong die vriendin net op tijd van de bagagedrager af. Paar tellen daarna ben ik zelf van de fiets gesprongen. Beiden erg geschrokken.

Wat bleek nu achteraf? De rem zit doorgaans met een stukje metaal om de achtervrok vast, maar dit stukje metaal had het begeven. De klap tegen de stoep was dusdanig heftig, dat er een verticale slag van 1-1,5 cm in de velg zat. Vreemd genoeg geen snakebite opgelopen, de binnen en buitenband waren nog in perfecte staat! Nieuw achterwiel in gezet en hij deed het weer naar behoren :)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
budi schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 16:19:
Misschien leuk om in de TS te zetten, indien men dat op prijs stelt natuurlijk, waar men ongeveer woont. Dan kunnen we misschien wel een GoT ligfiets tocht organiseren een keer op basis van die informatie. Eventueel ook met bukkende 'introducees' die zich kunnen laten besmetten door het ligfietsvirus :)
Dat is wel leuk, maar het neemt wel een beetje privacy weg, ondanks dat VV geen publiek forum is. Maar dan toch maar hierbij:

Oproep aan alle ligfietsers: Waar woon je?

Ikke: Omgeving Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img39.imageshack.us/img39/985/nazcavoorvork.jpg

En zo ziet m'n voorvork er nu uit. Gister 40km en vanochtend 20km op gefietst. Niet echt iets vreemds gemerkt, net voor ik op m'n werk was vanochtend nog met 40 van de brug enzo, toch een redelijke belasting.

Na m'n werk rij ik even langs een andere afdeling om m'n balhoofd wat vaster te zetten, zie ik dit :D Ik snap er niks van, maar het hoort volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
En dan ben je toch wel blij dat je geen mono-ophanging hebt hè :D

Jeez, dat is vreemd. Geen obvious oorzaken van overbelasting zoals onregelmatig remgevoel, stoepje op/af, mensen van 150kg die stoepje op/af doen met je fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ssj3gohan schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:52:
[...]

Dat is wel leuk, maar het neemt wel een beetje privacy weg, ondanks dat VV geen publiek forum is. Maar dan toch maar hierbij:

Als je een zelfstandig ondernemer bent, dan moet je er helaas aan geloven. Hoe moet je anders jezelf bekend maken? Aan de andere kant, ben nog geen enkele ondernemer tegengekomen die zich verhulde in zijn anonimiteit en wel betrouwbaar was.
Weer ontopic: ook Den Haag, echter (nog) geen ligfiets.
Aikon schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:57:
[afbeelding]

En zo ziet m'n voorvork er nu uit. Gister 40km en vanochtend 20km op gefietst. Niet echt iets vreemds gemerkt, net voor ik op m'n werk was vanochtend nog met 40 van de brug enzo, toch een redelijke belasting.

Na m'n werk rij ik even langs een andere afdeling om m'n balhoofd wat vaster te zetten, zie ik dit :D Ik snap er niks van, maar het hoort volgens mij niet.
tsja, schijfremmen, brengt wat extra risico met zich mee kwa sterkte her en der in het frame. Gelukkig is het goed gegaan. Waarschijnlijk kun je er nog wel mee fietsen, al zal het wat zenuwachtiger aanvoelen bij bochten en met name het remmen met het voorwiel. Ik zou in ieder geval niet meer de voorrem gebruiken in het laatste tochtje naar huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je bent serieus?

Fietsen hierop? Dat ding is door he, 1 bocht en de andere buigt door en knakt, daar kan je echt niet meer op fietsen hoor.

En het komt ook niet door de schijfremmen, dat weet ik wel. (Hard) Remmen zal wellicht het laatste zetje hebben gegeven, maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 15:18:
Wat trouwens ook belangrijk is tegen zere knieen: veel toeren maken. Altijd terugschakelen als je gaat stoppen, en dan telkens opschakelen als je sneller gaat. Klinkt logisch, maar je moet dit consequent doen! Leer jezelf souplesse aan, in het begin denk je misschien dat je idioot snel trapt, maar daar wen je snel aan. Vergelijk anders ook met wielrenners in strakke pakjes, die doen het meestal wel goed :)

Maar 50km in 6 dagen, dat is 8km per dag ofzo, dat is wel erg weinig hoor, als je nu al last hebt zou ik heel voorzichtig aan doen.

[...]

Nou ik ben vorige week definitief afgestapt van de terugtraprem. ;)

Kon namelijk niet meer op tijd remmen voor een scooter welke mij voorrang had moeten geven. Ding kwam met 30-40 vol in m'n flank waardoor ik een paar meter de lucht doorvloog, en keihard neerkwam. Ambulance en alles erbij want kreeg 15 min. amper lucht. Verder niet zoveel aan over gehouden hoor; wat schaafwonden en een vrije dag. :) Maar voor mij geen terugtraprem meer, werkt echt voor geen meter.

Zou trouwens nog wat foto's proberen te fixen voor de TS, maar heb er eigenlijk amper tijd voor. Wellicht later...
80km ;) dus 13 per dag maar inderdaad nog niet veel. Heb van het weekend mijn buis wat verder gezet en vanochtend was het verschil al direct te merken, ging allemaal wat soepeler en de spierpijn is verder naar boven getrokken dus waar de spieren horen te zitten, heb geen last van de knieeen gehad. Ik ga (als het droog is) vanavond nog een stukje van 25km rijden om te kijken of ik dan ook geen last krijg.

Heb trouwens eindelijk gezien wat de snelheid is die ik rij, tot nu toe een niet erg indrukwekkende gemiddelde snelheid van 20km/u (hoop punten waar ik niet door kan rijden) met een kruissnelheid van 26-27 km/u en een max snelheid van 33km/u, nog niet sneller dan op mijn gewone fiets maar dat komt vast nog wel. Ik heb nog geen 100km gefietst op deze fiets dus dat verbeterd vanzelf wel lijkt me.

en wow heftig ongeluk zo te lezen. terugtrapremmen zijn sowieso k*tdingen, remmen voor geen meter en je kan nooit genoeg kracht zetten als je *ineens* moet remmen.

Ik heb van het weekend direct ook nieuwe remmen gemonteerd op mijn fiets want de remblokken waren echt compleet weg :o En ik wil wel graag een noodstop kunnen maken als dat nodig is.
ssj3gohan schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:52:
[...]

Ik woon in Schiedam.
Aikon schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:57:
[afbeelding]

:o holy hell. Hoe krijg je dat voor elkaar :X Ik zie het wel vaker bij ligfietsen, zo'n mooie rechte scheur. Zou de belasting op het frame toch anders zijn dan op een gewone fiets oid. Moet je echt niet meer mee gaan fietsen hoor!

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 06-10-2009 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

-- mag weg --

[ Voor 98% gewijzigd door Metro2002 op 06-10-2009 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Een gemiddelde van 20 is toch prima, je bent net begonnen met fietsen uberhaupt of enkel ligfietsen? Je spieren zullen in beide gevallen moeten wennen aan de specifieke houding.
holy hell. Hoe krijg je dat voor elkaar :X Ik zie het wel vaker bij ligfietsen
Is dat zo? Heb je voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 14:06:
Een gemiddelde van 20 is toch prima, je bent net begonnen met fietsen uberhaupt of enkel ligfietsen? Je spieren zullen in beide gevallen moeten wennen aan de specifieke houding.

[...]

Is dat zo? Heb je voorbeelden?
Ik ben niet net pas uberhaupt met fietsen begonnen nee ;) maar wel met ligfietsen idd.

en voorbeelden: http://www.keesswart.nl/f...servaringen.htm#vorkbreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 14:06:
Updateje: Mijn gemiddelde neemt nog steeds toe, zit nu op 22km gemiddeld en mijn maximumsnelheid is tot nu toe 36km/u. Ik vind rond de 28km/u een redelijke snelheid om flinke tijd vol te houden en 25 tot 26km/u hou ik nu vol met 2 vingers in mijn neus :+

Kwam vanochtend nog de koe velomobile tegen, nog even naar elkaar gezwaaid :P wel grappig.

Ook nog 2 bijna doodervaringen rijker. Vanochtend kwam een auto een uitrit uitscheuren, alleen een beetje jammer dat ik daar ook reed. Ik vol in de ankers maar uiteraard zag de automobilist niks, die keek star vooruit. Als ik met een vrachtwagen had aan komen rijden had ie me volgens mij nog niet gezien. En net op de terugrit bij een rotonde een busje wat me pas op het laatste moment zag (was ook wel een hoog busje), gelukkig stond ik al bijna stil toen.

[ Voor 26% gewijzigd door Metro2002 op 07-10-2009 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb totaal de tegenovergestelde ervaring wat zichtbaarheid trouwens.

De situatie: een onverlichte, vrij lage (flevobike) ligfiets, helemaal donkergroen en zwart. Van achteren is het een zwart vlak, van voren zie je misschien nog mn trappers en een streep in mn jas. Ik ben werkelijk onzichtbaar in de avond.

Vervolgens ga ik met 30-35 km/h over de onverlichte fietspaden tussen kassengebied Delftse Hout en Ypenburg rijden. Iedereen ziet me - ruim van tevoren - en ik krijg niet meer dan één verwensing naar m'n hoofd dat ik licht aan moet doen! Vervolgens rijd ik over beter verlichte weten maar wel nog steeds redelijk onzichtbaar en zonder verlichting. Geen auto toetert, niemand heeft ook maar een opmerking. Auto's stoppen voor mij en hebben mij duidelijk op tientallen meters afstand al zien aankomen - waarvoor ze echt goed moeten kijken! Mensen zijn dus kortgezegd: super-tolerant en super-nice tegen mij geweest terwijl ik als een persoon met doodswens rondfietste in het donker. En ze zien me ondanks dat ik alle moeite heb gedaan om zo onzichtbaar mogelijk te zijn.

Het zijn echt incidenten dat mensen je niet zien of anderszins een gevaar kunnen vormen voor de ligfietser-gezondheid. Over het algemeen word je zelfs in de meest onmogelijke situaties goed gezien en doen mensen serieus hun best om je intact te houden. En ze blijven nog aardig ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik heb net nog een bukfietser in de regen 'van de weg gereden' en die bleef ook nog aardig :)

Nou ja, hij kon me ook niet echt ergens van beschuldigen. Het was in de regen dat we elkaar als tegenliggers passeerden op het korte maar smalste stuk van een bepaalde route. Wij beiden in de rem en hij dacht wel even een stukje door het gras langs mij te kunnen, hij steekt even zijn been uit, maar het loopt er steil naar beneden en toen viel ie dus van zijn fiets een meter of wat het gras in. Uiteraard heb ik toch maar sorry gezegd en gevraagd of het ging. Hij overleefde het wel zei ie en toen zijn we weer door gereden.
Waarschijnlijk had ie toch al een rotdag met die regen, kon dat er ook nog wel bij :+
Het was ook duidelijk een bikkel met korte fietsbroek, helm en regenkleding en dat laatste helpt wel tegen het struikgewas/grasspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Zichtbaarheid is met name hoe je jezelf plaatst en voordoet op de weg. Als bukfietser op mijn mountainbike voel ik me op het fietspad (tussen de geparkeerde auto's en de stoep) stukken onzichtbaarder dan als het fietspad tussen de weg en de geparkeerde auto's ligt. Ondanks dat de eerst genoemde fietspaden waarschijnlijk als veiliger gezien worden, moet ik daar beduidend vaker vol in de ankers omdat automobilisten mij te laat over het hoofd zien (dan wel niet wetend waar ze hun auto moeten neerzetten als ze bij dat kruispunt over willen steken, komende vanaf een zijweg).

Als ik licht voer, dan is het wellicht iets minder erg, maar gemiddeld moet ik toch zeker 2x per 30 min fietsen vol in de ankers hier in Den Haag. En dan zijn het niet mijn eigen fouten. (Ben op zich ook wel blij dat ik op die omafiets met alleen die terugtraprem niet zo hard kan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

jules schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 00:05:
Zichtbaarheid is met name hoe je jezelf plaatst en voordoet op de weg. Als bukfietser op mijn mountainbike voel ik me op het fietspad (tussen de geparkeerde auto's en de stoep) stukken onzichtbaarder dan als het fietspad tussen de weg en de geparkeerde auto's ligt. Ondanks dat de eerst genoemde fietspaden waarschijnlijk als veiliger gezien worden, moet ik daar beduidend vaker vol in de ankers omdat automobilisten mij te laat over het hoofd zien (dan wel niet wetend waar ze hun auto moeten neerzetten als ze bij dat kruispunt over willen steken, komende vanaf een zijweg).

Als ik licht voer, dan is het wellicht iets minder erg, maar gemiddeld moet ik toch zeker 2x per 30 min fietsen vol in de ankers hier in Den Haag. En dan zijn het niet mijn eigen fouten. (Ben op zich ook wel blij dat ik op die omafiets met alleen die terugtraprem niet zo hard kan ;) )
Dat heb je in SChiedam dus ook, overal fietspaden die niet direct naast de weg liggen en overal rotondes waar je als fietser voorrang hebt. Nu rij ik zelf uiteraard ook wel eens in de auto en het is soms gewoon echt NIET te zien of er een fietser aan komt bij rotondes omdat ze achter geparkeerde auto's vandaan komen en al helemaal als het een kind of ligfiets is.
Gelukkig weet ik dat dus kijk ik op de fiets sowieso al heel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Bij die rotondes zouden ze dus eigenlijk gewoon een paar parkeerplaatsen op moeten heffen, dat zou al een hoop schelen volgens mij. Met mijn Quest rijd ik overigens zoveel mogelijk over de hoofdrijbaan, dat helpt ook een hoop. Soms sputtert er wel eens iemand tegen door naar me te toeteren, zoals vanmorgen, maar over het algemeen gaat het wel gemoedelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Las toevallig net een stuk in een lokale krant (voor insiders 'De Posthoorn') over gevaarlijke plekken in het verkeer. Dat de gemeente er een hoop aan moet doen. Ook iets over hoge auto's die op de hoek van de straat parkeren. Bij lage auto's was het minder een probleem, maar tegenwoordig worden auto's hoger, en daar moest volgens diegene weer wat strenger door de politie op gecontroleerd worden.

Nu wilden ze ook iPods in het verkeer gaan verbieden. Maar dat vind ik wat te ver gaan. Er gaat in mijn optiek iets in de basis mis. Men word steeds intolleranter, let minder goed op, wil sneller van A naar B komen. En door de steeds 'veiliger' ingerichte straten en omgevingen, lijkt het er op dat er ook meer risico's genomen kunnen worden. Voor iedere verkeersdeelnemers. Voetgangers, fietsers, automobilisten.
En wat er nu juist fout gaat, het word steeds veiliger gemaakt, maar men let ook steeds minder goed op. En dan word de schuld gelegd op de iPod (of willekeurige andere mp3 speler/telefoon etc). De schuldige is de gebruiker, die moet beter opletten. Als je je iPod hard zet, dan hoor je minder van de buitenwereld en moet je dus beter opletten.

Voor mij betekend dat idd dat ik her en der wat zichtbaarder in het verkeer begeef; midden op de rijbaan idd. Het heeft me in een enkele situatie zelf een afsnijding opgeleverd. Onbegrip van een ongeïnteresseerde asociale gemotoriseerde medemens helaas. Maar goed, schilderswijk in Den Haag, het was er te verwachten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gister nog even de tijd gevonden om een wat langer stukje te fietsen. Totaal 25km gefietst met een gemiddelde snelheid van 21km/u met een maximumsnelheid van 32 en een kruissnelheid van 27km/u . (had echt veel hoger kunnen liggen als ik niet verdwaald was en de weg moest zoeken :/ )

En ben voor het eerst omgevallen met de fiets :X ik kom bij een kruising aan en moest een 90 graden draai maken, alleen toen ik wegreed stond mijn fiets nog in een te zware versnelling en mijn stuur nog teveel gedraaid waardoor de fiets om begon te vallen en ik hem niet meer hield |:( behalve een gedeukt ego, een paar verrekte spieren en een stuur wat ik even weer recht moest zetten was er gelukkig verder weinig aan de hand en kon ik wel gewoon verder fietsen.

Voelde op een gegeven moment mijn spieren wel door de tegenwind de laatste helft van de rit maar mijn knieeen gaven geen krimp :D

Wat ook opvalt is hoe ontzettend veel auto's je voor willen laten gaan op plaatsen waar je geen voorrang hebt, heel aardig bedoeld maar ik reken daar niet op 8)7 dus moet ik weer de trappers goed zetten ed voor ik weg kan rijden. Rij gewoon door :P

Volgende keer maar even iets beter de route uitstippelen en kijken of het dan nog wat beter kan qua snelheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 10-10-2009 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Metro2002 schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:40:
Wat ook opvalt is hoe ontzettend veel auto's je voor willen laten gaan op plaatsen waar je geen voorrang hebt, heel aardig bedoeld maar ik reken daar niet op 8)7 dus moet ik weer de trappers goed zetten ed voor ik weg kan rijden. Rij gewoon door :P
Ik vind dat we ze dat echt zo snel mogelijk af moeten leren. Het is levensgevaarlijk want het kweekt fietsers die verwachten dat ze voorrang krijgen, ook als ze dat niet hebben. Tot je een keer iemand tegenkomt die op het verkeerde moment even twijfelt of gewoon een slechte dag heeft en de voorrang neemt die 'ie heeft. Dan ligt er ergens weer een gewonde fietser op het asfalt. En dat is hoogstwaarschijnlijk een scholier.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Inderdaad. Ik kom het ook veel te vaak tegen. Auto's die me voorrang verlenen terwijl ik haaietanden voor m'n neus heb en omgekeerd dat ze het fietspad opstuiven terwijl zij haaietanden voor de neus hebben.

Terecht wordt geklaagd over fietsers die het niet zo nauw nemen met de verkeersregels en vooral ook voorrangsregels maar uit ervaring weet ik dat automobilisten er ook wat van kunnen. Maar het zou inderdaad ook wel eens een foute verwachting van (met name jonge) fietsers kunnen opwekken.
Houd je gewoon aan de regels als er verder geen aanleiding is om er vanaf te wijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik maak het al jaren mee met de MTB. Bedacht me net, wellicht kennen ze mijn rijgedrag? :+

Anyway, heb een aantal jaren in het zuiden gewoond en merkte dat met name Duitsers dit deden. Hier in de randstad vind ik het onzeker gedrag. Als een automobilist mij te onzeker over komt neem ik voorrang. Bij twijfel gevallen (auto te dicht bij, of ik heb zelf nauwelijks vaart meer) rem ik en geef ik altijd een handgebaar dat hij/zij door kan rijden.

Het klinkt misschien vreemd dat ik voorrang neem in sommige situaties. Maar ik weet dat ik een zwakkere schakel ben en bij iedere situatie die ik in ga neem ik de overweging of ik daar ook weer op ieder moment uit kan zonder een andere partij te moeten laten uitwijken of anticiperen op mijn gedrag. Het komt er op neer dat ik bijv stop met trappen en op tijd rem en daarmee een signaal afgeef dat ik iets niet meer ga doen (bijv oversteken). Als ik nog aan het trappen ben en het is in mijn ogen nog geen tijd om te anticiperen op hetgene wat er gebeuren gaat en een andere verkeersdeelnemer anticipeert al wel als dusdanig, dan vind ik dat dus onzeker gedrag. Ik moet er wel bijzeggen, als ik geen voorrang heb dan geef ik ruim vantevoren al signalen af dat ik ga stoppen; stoppen met trappen, eerder beginnen met afremmen etc. Als ik voorrang heb, probeer ik tot zo laat mogelijk zo zeker mogelijk over te komen. Dit resulteert dus in 8 van de 10 keren in een behoorlijke stop. In die 2 van de 10 keren kies ik eieren voor mijn geld omdat ik al ruim van te voren inschat dat de tegenpartij niet gaat stoppen, danwel dat een rem bijv defect is en ik gewoon veel eerder moet anticiperen om op tijd stil te komen staan.

Als ik bijv op een ligfiets zou gaan fietsen, dan zou ik eerst de fiets in allerlei situaties goed moeten kunnen handlen voordat ik wat defensiever ga rijden. En ja, verplicht afstappen omdat de tegenpartij treuzelt lijkt me dan rete irritant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

is er nog een truuk om te zien of je trappers helemaal recht staan tov het frame? Ik had wel een streepje gezet bij het uitschuiven van de buis maar ik heb zelf het idee dat het een heel klein beetje scheef staat.

Tips , truuks :P?

En wat te doen tegen scholieren die breeduit gaan fietsen? (behalve een andere route pakken, wat ik nu doe). Een bel werkt niet echt.

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 14-10-2009 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Metro2002 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 12:26:
En wat te doen tegen scholieren die breeduit gaan fietsen? (behalve een andere route pakken, wat ik nu doe). Een bel werkt niet echt.
Afbeeldingslocatie: http://wpcontent.answers.com/wikipedia/en/thumb/4/42/Airhorn.png/300px-Airhorn.png?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, of de airzound natuurlijk. De oppompbare stadiontoeter zeg maar....

Tja, of een motoralarm, dat werkt ook aardig goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Motortoeters komen eens in de zoveel tijd op samenkopen, en er zijn een paar andere sjonniewebsites waar je ze ook voor weinig geld kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

haha, zoiets zou ik ook nog wel hier in Den Haag kunnen gebruiken bij mensen die te laat aan de kant gaan :+. Vaker kan ik de situatie al 50-75m vantevoren voorspellen, maar als je al bellend aan komt fietsen dan nog presteren ze het om 2-5m voor je neus die actie uit te halen. En dan hebben ze nog geeneens een iPod opgehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ssj3gohan schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 13:17:
Motortoeters komen eens in de zoveel tijd op samenkopen, en er zijn een paar andere sjonniewebsites waar je ze ook voor weinig geld kunt krijgen.
Het voordeel van dit is dat je goedkoop even kunt testen of de schaamte van dusdanig opvallen opweegt tegen voetgangers de stuipen op het lijf te jagen met oorverdovend kabaal.

Zou dit op je fiets passen? http://trainhorns.net/Hot...acken-Truck-Horns/675208/

[ Voor 10% gewijzigd door burne op 14-10-2009 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tsja, ik rijd met keiharde death metal die uit mijn achterbak schalt. Schaamte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 14:31
Of iets beschaafder, maar nog steeds luid en duidelijk. Heb hem zelf ook op mijn bukfiets zitten, en werkt in meeste gevallen prima. Als je achterop iemand komt gaan ze snel aan de kant (meestal omdat ze denken dat je formaat brommer bent) en als je op groepjes scholieren afrijdt en wat luid toetert zijn ze ook eerder geneigd aan de kant te gaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.solex-limburg.com/contents/media/Toeter%20voor%20de%20Solex.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
[brag-mode]Wat dat betreft ben ik wel blij met mijn Quest velomobiel. Die heeft een toeter ingebouwd, ook handig tegen sommige toeterende asomobilisten, kan ik tenminste lekker terug toeteren. Maar meestal negeer ik ze gewoon en daar ben ik redelijk goed in geworden, dat geeft hun ook minder voldoening.[/brag-mode] :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hebben jullie ook problemen met dit soort situaties?

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/situatie-1.jpg

Ik ben het gele blokje en moet naar de overkant toe, alleen naast het fietspad ligt een autoweg en je kan nauwelijks in je spiegel zien of er auto's aankomen. Bovendien moet je een 90 graden bocht maken én over je schouder kijken tegelijk (zo ben ik vorige keer op mijn bek gegaan). Gister kwam ik een aantal van dat soort situaties tegen. Normaal al lastig op een bukfiets maar op een ligfiets helemaal moeilijk, je moet schuin sturen om die 90 graden bocht te maken, je moet over je schouder kijken en dat terwijl je bijna stilstaat, en met wegrijden rij je ook nog een klein beetje omhoog.... Hoe gaan jullie hiermee om :P? Misschien handiger om een klein stukje op de weg te gaan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Vantevoren kan je toch zien of er iets aankomt in de verte mbv je spiegel, dan hoef je tijdens de bocht uberhaupt niet te kijken in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Langzaam aan ;) Heel vervelend om af te moeten remmen, maar door een auto afgeremd worden is nog net iets vervelender :P

Afhankelijk van de situatie pak ik ook wel eens een stukje autorijbaan mee. Maar dat gaat wat lastig natuurlijk als het een echte autoweg is (100km/h).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:34:
Vantevoren kan je toch zien of er iets aankomt in de verte mbv je spiegel, dan hoef je tijdens de bocht uberhaupt niet te kijken in principe.
Aan de onderkant van het plaatje maakt de weg nog een bocht naar links dus je kan niet zien wat er aankomt, bovendien wordt er nogal hard gereden daar dus als je kijkt dan zit er 2 sec later toch nog ineens een auto naast je. Maar het is vooral de combinatie 90 graden bochtje maken en tegelijk over je schouder moeten kijken (je spiegel ziet dan immers niks meer) en vaak een noodstop moeten maken omdat er ineens een auto aangescheurd komt.
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:36:
Langzaam aan ;) Heel vervelend om af te moeten remmen, maar door een auto afgeremd worden is nog net iets vervelender :P

Afhankelijk van de situatie pak ik ook wel eens een stukje autorijbaan mee. Maar dat gaat wat lastig natuurlijk als het een echte autoweg is (100km/h).
Tis een 50 weg dus op zich kan ik daar wel een stukje op de rijbaan, weet alleen niet of automobilisten dat zo'n goed idee vinden :o

Voor de kenners, het is in vlaardingen , als je van de marathonweg naar de arij koplaan wil, zie google maps:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/sit.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Metro2002 op 15-10-2009 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Geen mogelijkheid om überhaupt aan de andere kant van de weg te beginnen? Het lijkt me een slecht doordachte weg, de fietser heeft totaal geen overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:49:
Geen mogelijkheid om überhaupt aan de andere kant van de weg te beginnen? Het lijkt me een slecht doordachte weg, de fietser heeft totaal geen overzicht.
Nope, ik kom van rechts normaal gesproken dus ik zou in plaats van het fietspad op gewoon de weg op kunnen gaan, dan wachten de auto's maar even. Tis echt een levensgevaarlijk punt.

Kreeg zojuist nog van mijn vriendin te horen dat ze voor dr sodemieter gereden was op de fiets door een auto die ineens afsloeg en op het fietspad stil ging staan voor overstekende voetgangers |:( Gevolg: vriendin rijdt tegen de auto aan, valt om en auto rijdt gewoon door 8)7

Dat was op een bukfiets. Conclusie: bukfietsen zijn levensgevaarlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Dat is doorrijden na een aanrijding en dat is een misdrijf (dacht ik). Ook al rijd de persoon die aangereden is, en eigenlijk het slachtoffer is, door.

Anyway, uit veiligheids overweging zou ik in zo'n situatie gewoon op de weg gaan rijden als het niet te druk is. In soortgelijke situaties doe ik dat ook met m'n MTB al. Als het echt te druk is en het starten nog wat moeilijk gaat; afstappen. Een andere mogelijkheid is om al ergens vooraf over te steken en dan maar een klein stukje tegen het verkeer in te gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
En als je nou gelijk de weg op gaat daar waar het rode lijntje ongeveer begint? Kan je daar voorsorteren op de weg, heb je tijd om alles te bekijken en steek je over. Heb je nog een betere lijn ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:57:
En als je nou gelijk de weg op gaat daar waar het rode lijntje ongeveer begint? Kan je daar voorsorteren op de weg, heb je tijd om alles te bekijken en steek je over. Heb je nog een betere lijn ook :)
Daar zit nog gras tussen :P dan kan ik net zo goed dat stukje van de industrieweg naar de arij koplaan op de weg rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zo, vandaag ook m'n eerste echte wegmisbruiker sinds de 3 weken dat ik de rijbaan kies in de plaats waar ik werk. Als ik met 40 à 45 km/h op de rijbaan rijd waar 50 is toegestaan en op een autoteller ziet menig automobilist dan al 50 km/h staan, hoe verstandig is het dan al je met je auwtomobiel op nog geen 2 meter afstand van een fietser gaat rijden?

/retorische vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Maak het hier in Den Haag vaak mee met het OV; bussen, zelfs trams. Ik ben niet snel bang op de fiets, maar vind dát altijd een rot gevoel. Met name bij trams als je tussen de rails fietst. Helaas ook genoeg automobilisten in bepaalde wijken. Die zitten zeker zelf nooit op de fiets :s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 19:34:
Zo, vandaag ook m'n eerste echte wegmisbruiker sinds de 3 weken dat ik de rijbaan kies in de plaats waar ik werk. Als ik met 40 à 45 km/h op de rijbaan rijd waar 50 is toegestaan en op een autoteller ziet menig automobilist dan al 50 km/h staan, hoe verstandig is het dan al je met je auwtomobiel op nog geen 2 meter afstand van een fietser gaat rijden?

/retorische vraag
Ik vind 2 meter nog behoorlijk ruim. Sommigen knallen hem er echt met een halve meter afstand langs :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hij reed nog geen twee meter achter mij. Hoeveel het precies was, weet ik niet maar het kan ook zomaar een meter geweest zijn. Wel weet ik dat ik in m'n spiegels nog maar bar weinig van de volle breedte van de auto kon zien.

een meter afstand aan de zijkant tijdens inhalen vind ik persoonlijk voldoende; liever meer maar niet noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik kan uit ervaring bevestigen dat als je in je achteruitkijkspiegels van een Quest alleen nog maar auto ziet en niets anders, dat ie erg dichtbij zit :)

Het valt me ook op dat ik in Bussum regelmatig betoeterd wordt als ik over de hoofdrijbaan scheur, ook meestal 40 tot 45 km/u, maar dat ik in Amsterdam maar eenmaal betoeterd ben om die reden. Goed, soms rijden ze me wel eens met 60+ voorbij, maar daar heb ik geen moeite mee, als ze dat maar veilig doen. Meestal blijven ze keurig op afstand achter me rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Vat ik het nu verkeerd op? Ik dacht de afstand die ze achter je rijden. Als we het over ernaast rijden dan zijn sommige automobilisten ronduit asociaal hier in Den Haag. Word regelmatig afgesneden op bepaalde plekken. Niet voor niets dat ik op plekken waar ik het verwacht ook wat breder (lees meer richting midden van de weg) ga rijden. 1,5e week geleden zelfs nog met de hand op een auto moeten kloppen om te laten merken dat ik er ook nog reed, anders had ik vol in de remmen moeten gaan. Maak het de laatste tijd helaas steeds vaker mee :/ Alsof ik compleet onzichtbaar ben :S.

Bijna een uur geleden een klap gehoord. Kijk uit het raam, een fietser aangereden door een auto. Was een flinke klap, aangezien de mevrouw A de voorruit van de auto flink beschadigd had en zelf nog een gedeelte van het dak.
http://maps.google.com/ma...0.000537,0.00142&t=h&z=20
Auto kwam vanaf Juliana van Stolberglaan, sloeg rechtsaf onder de trambaan om naar beneden te rijden naar de Anna van Buerenstraat. Je ziet net dat stuk voordat de afslag onder de trambaan doorgaat dat hij het fietspad kruist. Echt zo'n enorm rotpunt. Zo vaak dat auto's de fietsers over het hoofd zien, en daar is het vandaag dus gebeurd. Ze is net afgevoerd door de ambulance...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

gister hele dag bedrijfsuitje. Een van de onderdelen was een fietstochtje en bij de beschikbare fietsen waren ook ligfietsen dus ik dacht: dat moet ik proberen. Heb een uurtje gereden op een Alligt (model is volgens mij de Modern of misschien de Kleine als ik de plaatjes zo kijk op hun site) met het stuur onder je. Vond het erg leuk, maar man mijn bovenbenen. Ik weet niet waarom die spieren nu ineens anders belast worden maar dat voel je wel. Misschien komt het omdat de trappers redelijk dichtbij stonden (normaal heb je SPD en kun je wat verder weg zonder dat je voeten vallen lijkt me). Lurk hier al tijden mee maar misschien toch eens op marktplaats kijken ;p

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Klinkt inderdaad als trappers te dichtbij. Op een ritje van Delft naar Rijswijk had ik op de fiets van mn vriendin ook beenpijn achteraf (terwijl ik toen al geoefend was op mn eigen ligfiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Op een trainer (?), zo'n ding in fitness ruimte, kan ik ook niet m'n ding doen. Binnen no time dood moe... Op m'n MTB kan ik er zelfs nog gemiddelde racefietsers uitfietsen als ik wil. Denk dat het puur de houding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Jazzper schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 13:29:
gister hele dag bedrijfsuitje. Een van de onderdelen was een fietstochtje en bij de beschikbare fietsen waren ook ligfietsen dus ik dacht: dat moet ik proberen. Heb een uurtje gereden op een Alligt (model is volgens mij de Modern of misschien de Kleine als ik de plaatjes zo kijk op hun site) met het stuur onder je. Vond het erg leuk, maar man mijn bovenbenen. Ik weet niet waarom die spieren nu ineens anders belast worden maar dat voel je wel. Misschien komt het omdat de trappers redelijk dichtbij stonden (normaal heb je SPD en kun je wat verder weg zonder dat je voeten vallen lijkt me). Lurk hier al tijden mee maar misschien toch eens op marktplaats kijken ;p
Ik heb het ook hoor op m'n eigen ligfiets als ik zonder SPD rijd, al na een km gaat het vervelend worden, puur omdat je je benen omhoog moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb nog altijd wat last van mijn knie na een rit. Zondag 30km gefietst maar had toch best een beetje last van mijn linkerknie (alleen van die! ) dus maar weer een beetje gekliert met de trapbuis afstelling. Hopelijk is het nu beter. Het wordt iig elke keer minder :) Heb ook het idee dat mijn benen niet helemaal evenlang zijn want van mijn rechterbeen ik heb nergens last van!

Vanochtend naar mijn werk nog ff flink doorgetrapt en dat ging best goed (was alleen wel moe), schommelde op het rechte stuk tussen de 30 en 33 km /u :P op klinkers rond de 27

Weet iemand waar ik online een standaard kan bestellen die lang genoeg is voor mijn optima? De standaard standaards ( :+ ) zijn allemaal veel te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
ELFiets kan ze leveren (maar ik heb ruzie met die man, hij wil nogal eens onredelijk zijn met zn levervoorwaarden, je bent gewaarschuwd). Andere winkels nog niet echt gevonden, maar zelf een standaard standaard verlengen met een stuk alu buis wordt vaak gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Het lijkt me dat de ligfietswinkel in Amsterdam, die ook Optima ligfietsen levert, best losse standaarden kan leveren? Oh wacht, online zei je? Dan zou je nog kunnen informeren bij Tempelman ligfietsshop.nl. Die doen zeker post-order aangezien ze ook een webshop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag op de bukfiets naar mijn werk gereden maar pff nu weet ik weer waarom ik een ligfiets heb gekocht! De eerste paar km gingen wel maar al snel begon mijn hart sneller te kloppen, begon ik ademtekort te komen en moest ik door mijn mond gaan ademen en kreeg ik last van mijn polsen.

Fijn zo'n bukker :+ niet dus. De snelheid lag ongeveer hetzelfde als op de ligfiets tussen de 25 en 30 als kruissnelheid. maar de moeite die het extra kost.... ik was het bijna vergeten. Morgen maar weer snel op de liggert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

LOL, zo te horen went het erg snel dus! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Het went snel ja, als je eenmaal een ligfiets hebt snap je niet waarom mensen zichzelf zo pijnigen door op een gewone fiets te gaan rijden :P

Eigenlijk hetzelfde idee als in een auto die 1 op 3 rijdt gaan rijden terwijl je ook een auto kan kopen die 1 op 20 rijdt (aangenomen dat ze even groot en snel zijn :P ) dat slaat ook nergens op :+

Nog steeds een standaard zien te scoren, heb momenteel even een echte tweakers oplossing, namelijk een normale standaard die ik wat verlengd heb met een stalen buis en heel veel tyrepjes :+ 8)7 werkt wel maar ziet er niet uit natuurlijk :P

Weet iemand of ligfietscentrum brielle die dingen ook verkoopt? Dat zit wat dichter in de buurt dan dronten of ferwerda etc en op die website van Elffiets staan er geen maten bij de standaarden, dalijk koop ik weer een te korte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Metro2002 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:24:
Het went snel ja, als je eenmaal een ligfiets hebt snap je niet waarom mensen zichzelf zo pijnigen door op een gewone fiets te gaan rijden :P
Pijnigen? Heb je nog bijna alleen maar gehoord over je knieën ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik zag gister een Oranje ligfietser door midden delfland rijden, ging bij die opklappaaltjes naar links het kanaal over. Weet niet wat het was voor een fiets maar het was een 26/20 model.
Mên wat was ik jaloers, ik stond voor dat paaltje te wachten met de auto ;( (kwam terug van een klant) en hij kon doorrijden :+

Momenteel bijna de eerste 300 liggende km's erop zitten (nog 8km :P ) Knieeen worden steeds minder vervelend en merk dat mijn spieren er goed aan beginnen te wennen. Snelheid ligt alleen nog altijd niet veel hoger dan op mijn bukker maargoed, daar reed ik vaak ook al niet al te traag op en zo'n optima dingo is ook geen snelheidsmonster maarja. Het blijft enorm relaxed dus dat is een groot voordeel.

[ Voor 29% gewijzigd door Metro2002 op 29-10-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Toen ik in 2005 alweer, (opa vertelt...), overging van ook een mountainbike naar het ligfietsen, deed ik dat eigenlijk ook alleen maar voor het comfort en niet zozeer de snelheid. Uiteindelijk bleek de Optima Lynxx onderstuur wel ietsjes sneller te zijn dan mijn mountainbike, maar dat was mooi meegenomen. Ik denk dat het, afhankelijk van de omstandigheden natuurlijk, zo'n 3 km/u gemiddelde snelheid scheelde in mijn geval na een paar duizend kilometer gewenning. Met 65 km totaal woon-werk verkeer per dag, kom je daar natuurlijk al snel aan, niet dat ik dat toen elke werkdag in de week kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ben nu bezig mijn eigen Ventisit te maken - althans... Het Ventisit-materiaal is verkrijgbaar voor ~25 euro per hoeveelheid materiaal die voldoende is voor één zitje. Echter, ik was marktplaats op gegaan en kwam voor de verandering terug met een fijnmazigere, witte variant van het Ventisit-materiaal. Het is ook dunner, ongeveer 3-4mm itt 10mm.

Ik ga er een matje van breien en het uitproberen. Het ligt in ieder geval nog iets fijner dan een echte ventisit, maar het ventileert wel echt minder. Ik zal in ieder geval wel redelijk uniek zijn met een witte ventilerende zitmat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ahja, een ventisit matje wil ik ook nog hebben. Dingen zijn wel redelijk aan de prijs inderdaad. Vooral fijn tegen een natte rug volgens mij en ze kunnen tegen water (doe er nu maar gewoon een vuilniszak omheen als ik denk dat het gaat regenen :P ). Bij mijn fiets heeft de vorige eigenaar er een stuk schuim oid opgemaakt, denk niet dat dat er standaard op hoort te zitten het lijkt me ERG nat worden als het gaat regenen :D

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 29-10-2009 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er enorm blij mee, zo'n ventisit matje. Regen valt er doorheen, dus zelfs als je er een emmer water op leeggiet en dan opstapt blijf je droog. Hele nuttige 75 euro geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ventisit-namaak 2

Ventisit-namaak 1

Nog een work in progress. Ik heb nu alles aan elkaar genaaid zodat het de vorm ruwweg heeft (met gewoon wit naaigaren). Morgen visdraad kopen en hem helemaal goed maken (zodat de randjes ook wat netter zijn). Totaalkosten tot nu toe 6,25 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ah, gelukkig is er toch nog iets technisch te zien op die laatste foto, weten we toch nog dat we tweakers zijn ;)

Ziet er goed uit!

Heerlijk weer deze week en vorige week trouwens, ik merk kwa snelheid dat het dan ook een stuk lekkerder en sneller gaat. Twee weken terug in de regen ging het een stuk trager en ben bang dat het volgende week ook niet meer zo snel zal gaan. Op zich gaat het dan met een versnelling lichter nog behoorlijk rap, maar je raakt toch wel verslaafd aan die 40+ km/u die ik nu rijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ziet er goed uit dat zitje. Misschien zit er handel in voor je :P

* Metro2002 wil er best 1 bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Eerst maar eens zien of dit genoeg ventileert, en daarna mag je het alsnog zelf in elkaar naaien :+ Ik ben geen ster met naaien, en het is een flink werkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag 2 accessoires rijker:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_1772.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_1773.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_1774.jpg

Een heuse standaard jaja, en een ventisit matje :o (was niet de bedoeling maarja kon hem niet laten hangen :+ ) Gekocht bij ligfietscentrum brielle :P Schijnt dat de optima dingo's daar ook vandaan komen. Wel grappig. Matje ligt wel wat harder dan de mat die erop zat toen ik hem kocht maar hopelijk voorkomt dit een natte rug en hoef ik niet constant bang te zijn voor regen. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 31-10-2009 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Psst, prijs? zeker 60-70 euro voor de ventisit, maar de standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dat matje wordt in de loop van de tijd wel wat zachter en ik heb ook het idee dat hij langzaam een béétje vormt naar je kont.
Nat? Er blijven altijd wel druppeltjes aan hangen maar dat is zo weinig dat ik het niet noemenswaardig vind. M'n shirts worden van mij natter dan van eventuele druppeltjes die nog in het matje blijven hangen.

Natte rug? Tja, dat verschilt per persoon. Ik ben een regelrecht zweetbeest. Al zou ik op lucht kunnen zweven en 100% ventilatie bij m'n rug hebben, dan nog zou ik drijfnat worden.
Maar ook de zitting maakt uit. Een normale 'zware' aluminium Challengezitting heeft veel gaten en zal veel beter ventileren in combinatie met Ventisit dan een glasvezel schaal van Optima.
Maar ik weet wel zeker dat je in ieder geval verschil zal merken tussen bijvoorbeeld Ventisit en ZOS.

Maar ik vind Ventisit z'n geld dubbel en dwars waard. Het kost meer maar ventileert goed èn heeft een enorme levensduur. Gaat véél langer mee dan bijvoorbeeld ZOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:31:
Psst, prijs? zeker 60-70 euro voor de ventisit, maar de standaard?
Ventisit was 79 euro en de standaard 37 euro. :X best duur maarja, geld moet rollen :+ (soms)
WFvN schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:35:
Dat matje wordt in de loop van de tijd wel wat zachter en ik heb ook het idee dat hij langzaam een béétje vormt naar je kont.
Nat? Er blijven altijd wel druppeltjes aan hangen maar dat is zo weinig dat ik het niet noemenswaardig vind. M'n shirts worden van mij natter dan van eventuele druppeltjes die nog in het matje blijven hangen.

Natte rug? Tja, dat verschilt per persoon. Ik ben een regelrecht zweetbeest. Al zou ik op lucht kunnen zweven en 100% ventilatie bij m'n rug hebben, dan nog zou ik drijfnat worden.
Maar ook de zitting maakt uit. Een normale 'zware' aluminium Challengezitting heeft veel gaten en zal veel beter ventileren in combinatie met Ventisit dan een glasvezel schaal van Optima.
Maar ik weet wel zeker dat je in ieder geval verschil zal merken tussen bijvoorbeeld Ventisit en ZOS.

Maar ik vind Ventisit z'n geld dubbel en dwars waard. Het kost meer maar ventileert goed èn heeft een enorme levensduur. Gaat véél langer mee dan bijvoorbeeld ZOS
Ik zweet ook best snel op de fiets en het vorige matje was niet echt heel erg ventilerend dus had elke keer een natte rug. Maar grootste reden was dat mijn vorige mat drijfnat werd als het regende en hopelijk is dat met dit ding opgelost. En tja tis duur maar het gaat (hopelijk) ook wel weer even mee.

[ Voor 71% gewijzigd door Metro2002 op 31-10-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Geld moet rollen.... heb ik vandaag ook gedacht. Ik heb nu 2 jaar gedaan met 2 Odlo shirts met fleece aan de binnenkant en glad aan de buitekant. Maar ze beginnen te slijten dus tijd voor nieuw spul.

Ik heb nu 4 nieuwe shirts gekocht. 1 Odlo die ongeveer even dik is als m'n oude alleen zacht aan de buitenkant. Verder nog een dun Nike shirt, een dunner Odloshirt in oranje; past goed bij m'n fiets :D en nog een Icebreaker merinowollen shirt dikte 200

Die 4 shirts bij elkaar zijn ook verre van goedkoop. Maar goed, als ik er weer een tijd mee vooruit kan en er plezier aan beleef, vnid ik het best.

Wat betreft standaards. Tja, met ligfietsen is het gewoon lastig omdat daar standaard niets voor is.
Ik heb destijds een standaard gekocht bij een ligfietstoko. Alleen kwam die standaard me wel erg bekend voor. Dat bleek een simpel gemodde Spanninga Varistand II te zijn. We hebben twee Challengeligfietsen waar zo'n standaard op past dus voor de ander heb ik hem zelf gemaakt. Dan hoeft geld niet echt vet te rollen:

Spanninga Varistand II kost zo'n 12 euro
Beetje afhankelijk van de fiets moet je hem verlengen en heb je dus nog een langer buisje nodig. Kost een paar eurootjes, nog geen 5 euro dacht ik. Dan nog een extra boutje en moertje en ringetje van een paar cent.

Even wat meppen met de hamer, gaatje boren en klaar.

Maar met andere ligfietsen zit je weer met andere constructies etc. Het is gewoon altijd even knutselen. Maar het kan dus voor de helft van het geld als je mazzel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik had de standaard ook zelf kunnen maken maarja, soms ben ik ook liever lui dan moe :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag voor de 2e maal op mijn bek gegaan met mijn fiets :( ik wilde een wielrenner voor laten gaan maar het fietspad was een beetje smal met een hoge afstap dus ik glij van de rand af en daar lag best veel modder dus lekker glad en boem daar lag ik. Gelukkig niet veel schade, alleen voel je je wel enorm lullig op zo'n moment. En ik zat onder de modder natuurlijk :r

Verder leuk rondje gemaakt van zo'n 33km , schoot alleen niet echt op ivm fikse tegenwind waar ik niet zozeer last van had maar mijn vriendin op haar bukfiets wel :+

Op de terugweg stond ik voor een brug te wachten en hoor ineens naast me: zo lig je lekker :z gelijk een heel gesprek. Wel grappig weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:11:
Vandaag voor de 2e maal op mijn bek gegaan met mijn fiets :( ik wilde een wielrenner voor laten gaan
Domdomdomdomdom...... |:(
:P
Nee, dat was niet serieus.
maar het fietspad was een beetje smal met een hoge afstap dus ik glij van de rand af en daar lag best veel modder dus lekker glad en boem daar lag ik. Gelukkig niet veel schade, alleen voel je je wel enorm lullig op zo'n moment. En ik zat onder de modder natuurlijk :r
Been there, done that. En dikke shit ja.... ;( Ben een keer uitgegleden op van die grote metalen platen die ze voor werkverkeer gebruiken maar ook als tijdelijke omleiding door de berm als ze aan de rijbaan bezig zijn. En die grote metalen platen met nat weer zijn dus spekglad :X

Ik heb vandaag twee kleine Compaq systeemkasten (Evo's) in m'n Quest gedrukt :D Past vrij goed. M'n linker arm kon ik niet helemaal normaal houden maar kon verder wel gewoon goed doorfietsen met zo'n 38 tot 45 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hehe, ik heb m'n flevo weer eens als vouwfiets gebruikt, maar hij begint alleen maar lastiger te worden om op te vouwen/terug op te bouwen. Ik heb er verlichting op gezet, daarvoor lopen er ook draadjes tussen de twee delen. Nu moet ik voor het uit elkaar halen dus opletten dat het blokje er niet in valt, én de remkabel losmaken én de draadjes losmaken. Iets vergeten en je zit met twee delen fiets in je handen die je niet kunt stapelen en ook niet los kunt maken....

Flevobike technology, maak eens een update van dat ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
WFvN schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 17:02:

Ik heb vandaag twee kleine Compaq systeemkasten (Evo's) in m'n Quest gedrukt :D Past vrij goed. M'n linker arm kon ik niet helemaal normaal houden maar kon verder wel gewoon goed doorfietsen met zo'n 38 tot 45 km/h.
Ja, computers vervoeren in een velomobiel heb ik ook ervaring mee. Een keer zelfs een zogenaamde midi-tower was het geloof ik in de Alleweder gezet en mezelf ernaast gewurmd en voorzichtig gaan trappen. Ik kon er niet echt goed omheen kijken, dus ik heb het rustig aan gedaan, gelukkig was het maar een kilometer of 4. Nu val je al aardig op als je in zo'n ding rijdt, maar nu al helemaal :D

Ik neem aan dat WFvN niet met die snelheid over de klinkers ging? Of had je de harddisks apart verpakt?

Op de 2wieler ben ik ook wel eens gevallen, probeerde een oudere in te halen op lage snelheid toen ie opeens naar links zwalkte. Gelukkig was het herfst en had ik een jas aan. Ik viel zo op mijn kont in het bladerdek naast het fietspad, dus dat viel weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik viel ook niet echt hard gelukkig, de valafstand is dan ook niet zo hoog :P en had ook behalve een vieze jas nergens last van gelukkig. Maar vervelend is het wel. Stabiliteit is toch wat minder als bij een bukfiets vind ik. En sommige fietspaden zijn ook wel HEEL smal gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 18:10:
Ik neem aan dat WFvN niet met die snelheid over de klinkers ging? Of had je de harddisks apart verpakt?
Neuh.... gewoon 'oude' systeemkasten. Refurbished zooitje. P4 met 40 GB harde schijf, DVD-ROM/CDRW, diskdrive, 512MB geheugen. Niks 'ingepakt' maar gewoon die twee kasten in m'n fiets gemikt.

Klinkers? Nee, geen klinkers. Vrijwel alleen maar asfalt. Maar wel 2x een tunneltje waar ik doorheen moest.
Onlangs heb ik trouwens m'n achtervering laten 'verzwaren' want hij 'bonkte' regelmatig bij de knikken onderaan de tunnel en dat is nu dus over.
Die tunneltjes heb ik echt niet met 25 km/h genomen. Hoeveel wel, weet ik niet maar zal denk ik wel 35 km/h geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Uitglijden, ook altijd een leuke. Ik let altijd op bij zebrapaden, met name als het geregend heeft. Een keer met de MTB echt goed onderuit gegaan.
Ook metalen delen op/in de weg, zoals rijplaten hierboven al genoemd werden, ben ik ook een keer goed onderuit gegaan op tramrails. Niet dat ik er in bleef haken, maar meer omdat mijn voorwiel opeens vooruit gleed in plaats van een bocht te maken. Ik til m'n voorwiel er sindsdien ook wel vaker overheen als ik het niet vertrouw.
Verder woon ik bij een brug waar ik dus met grote regelmaat overheen ga. Bij een bepaalde manoeuvre moet ik net een bocht maken terwijl ik dan over een metalen richel rijd die dient als krimp/uitzet mogelijkheid. Het is geen legale manoeuvre die ik uithaal, dus klagen bij de gemeente zal niks uithalen :P

Anyway, ik geloof graag dat het veel lastiger is om met een ligfiets de wielen goed te manoeuvreren omdat je ze niet ziet al liggende en de balans compleet anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Precies. Je kunt geen wiel lichten, je kunt je voorwiel meestal niet zien (behalve natuurlijk bij lwb/clwb apparaten, maar niemand gebruikt die serieus) en je hebt meestal ook nog funky controle over de fiets: heel twitchy/responsief waardoor je sneller over je maximale grip van het voorwiel gaat, ofwel slippen in een bocht omdat je remt in een bocht waar het glad is, en dat alles met een fiets die in principe moeilijker te balanceren is omdat je lager zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Die betonnen rijplaten met metalen randjes zijn inderdaad berucht. Op mijn werk ligt het hele parkeerterrein er bedekt mee en zo ook bij de fietsenstalling. Ik kwam daar een keer mijn 'baas' tegen toen ik daar naar binnen reed. Ik had een klein beetje vaart en rijd zo voor hem langs door de bocht (180 graden) onbedoeld driftend de stalling binnen, dat vond ie wel stoer eruit zien :D
Het was namelijk nat en glad en precies in die bocht op de metalen rand gleed mijn achterwiel een beetje weg, dus ik trapte wat bij en zo gleed ik als het ware de bocht door. Wel blij dat ik drie wielen heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hoe zit het eigenlijk met remmen? Als ik op m'n MTB stevig moet remmen dan knijp ik voornamelijk de voorrem in, zodoende is de remweg een factor 3 ofzo korter. Dit is ook mogelijk doordat er meer gewicht bij het remmen op het voorwiel komt. Maar hoe is dit bij een ligfiets? Over de kop slaan lijkt me sterk dat dat gebeurd. Eerder dat het voorwiel blokkeert en voor je wegglijd zodat je onderuit gaat vermoed ik. Nog meer reden om de ondergrond in de gaten te houden, iets wat ik al behoorlijk doe op een bukker, terwijl dat op een ligger mij lastiger lijkt.
Krijg steeds meer het idee dat liggers meer voor bikkels/durfals zijn met behoorlijk wat feeling voor evenwicht en techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nouja, dat argument gaat niet bepaald op he. Je kunt op een ligger gewoon de volle tractie van je voorband gebruiken zonder over de kop te slaan. Als je veel remt op het voorwiel van een bukker/mtb sla je over de kop. Ik zou wel weten waar ik op stap? Of zijn bukkers/mtbs magische fietsen waar de voorband nooit bij slipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Eigenlijk is de conclusie dat de fietspaden gewoon niet altijd even best zijn in dit land :P Flinke afstapjes naast het asfalt, klinker of stoeptegelpaden met gaten erin, niet gestrooid in de winter, niet geveegd in de herfst etc. Alsof fietsers een vergeten groep zijn, en dan willen ze zó graag iedereen uit de auto en op de fiets. Dan moeten ze ook zorgen dat de infrastructuur minstens evengoed is. Ook qua directheid van de fietspaden laat het wel eens te wensen over. Neem nou even als voorbeeld: Ik woon in Schiedam en vriendin en ik gaan wel eens zwemmen in Ridderkerk. Om daar op te fiets te komen moet je DWARS door het centrum van Rotterdam heen 8)7 terwijl de snelweg gewoon netjes om de stad heen loopt. Leg gewoon een fatsoenlijk fietspad naast de snelweg aan, veel handiger dan al die stomme toeristische routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je al problemen hebt met Nederlandse fietspaden en -beleid, moet je eens naar België of Engeland gaan, laat staan Schotland of Wales.

Dat praat veel situaties hier niet goed, maar het is hier allicht een factor 10-100 beter geregeld en fietsers zijn lang niet altijd een vergeten groep - zelfs langeafstandsfietsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Vandaag opgehaald (toevallig tegen het lijf gelopen die ligfiets)

Afbeeldingslocatie: http://www.renewable.niels-thijssen.nl/blog/wp-content/uploads/Optima-stinger.jpg
De Optima Stinger.
De eerste kilometers heb ik al beetje zwabberend heelhuids afgelegd,
nu nog verder aankleden met o.a. een km-teller (GPS?? ;) ) en me verder verdiepen in zaken als onderhoud etc.
8)

PS2: een vriend van me is vandaag ook overigens eigenaar geworden van een Optima Baron :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ah, dus toch na een lange tijd (nouja, een tijdje) een ligger gekocht :) Heel goed, ik hoop dat het je bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ssj3gohan schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:44:
Ah, dus toch na een lange tijd (nouja, een tijdje) een ligger gekocht :) Heel goed, ik hoop dat het je bevalt!
Belofte maakt schuld ;)
enne... 't schijnt ook nog gezond te zijn, iets wat mij nu wel door de internist helder is geworden :9
voorheen: sporten/bewegen: wa is da?
Nu (laatste maand) van ca. 0 uur per week naar 5-6 uur per week wandelen...
aanvulling hierop is in de weekenden (als t nu maar netjes zonnig herfstweer blijft) met deze ligfiets eens trainen!

Oh, en onderhoud he.... heb de ketting en derailleur maar es schoon gemaakt, en lichtjes ingevet met olie. Of gebruiken jullie echt ketting vet??

nou ja: Ik ben blij dat ik lig...fiets :+

mochten er mensen uit Noord Limburg hier op dit topic rondfietsen, dan hoor ik graag van jullie (PM maar).
Lijkt me leuk om gezamelijk es te trappen, en natuurlijk kan ik nodige bijleren qua onderhoud en zo (oh en bochtentechniek.... ondanks jaren motormuis te zijn geweest is DIT toch wel wat directer)

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 08-11-2009 17:53 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Kettingen: Indien verroest: WD-40 er ruim op, eventjes laten inwerken (10min) en dan heftig eraf poetsen, de WD-40 meenemend. Zelf gebruik ik 'racing chain lube' van de Action om de ketting daarna te smeren, maar het smeren hoeft echt niet dik. Om er zeker van te zijn dat het smeermiddel ook in de busjes komt doe ik het er dik op, laat het wederom een halfuurtje oid intrekken, en daarna passeer ik tweemaal een doek over de hele ketting. Dat is dan meer dan voldoende voor 1000+km, behalve als ik hem buiten laat staan in de regen (dan wil hij nog wel roesten).

En ja, het is een beetje jammer dat er niet zo'n goed georganiseerd ligfietsforum in NL is. Ik heb moeite met het vinden van fietsmaatjes in de buurt, en ik woon wel in het meest dichtbevolkte gebied van nederland :D Wie heeft er zin in af en toe een toertochtje in de buurt van Den Haag/Rijswijk/Delft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NielsTn schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:26:
Vandaag opgehaald (toevallig tegen het lijf gelopen die ligfiets)

[afbeelding]
De Optima Stinger.
De eerste kilometers heb ik al beetje zwabberend heelhuids afgelegd,
nu nog verder aankleden met o.a. een km-teller (GPS?? ;) ) en me verder verdiepen in zaken als onderhoud etc.
8)

PS2: een vriend van me is vandaag ook overigens eigenaar geworden van een Optima Baron :)
Wow gave fiets. * jaloers is*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Thanks! Ben er erg content mee :)

@ssj3johan: kan ik ook opgenomen worden in de openingspost ? regio N-limburg uiteraard, enne... beginnend ligfietser :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ssj3gohan schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 09:26:
Nouja, dat argument gaat niet bepaald op he. Je kunt op een ligger gewoon de volle tractie van je voorband gebruiken zonder over de kop te slaan. Als je veel remt op het voorwiel van een bukker/mtb sla je over de kop. Ik zou wel weten waar ik op stap? Of zijn bukkers/mtbs magische fietsen waar de voorband nooit bij slipt?
Ik heb m'n remmen zo afgesteld staan dat voor vol inknijpen er net niet voor zorgt dat m'n achterband loskomt van de weg. Da's het voordeel van Magura HS33 remmen: Perfect af te stellen. Voluit remmend heb ik moeite om in het zadel te blijven, en van de zomer heb ik een paar leuke bergjes gedaan en langdurig remmen op een 20% afdaling is geen enkel probleem.

Met een blokkerend voorwiel ga je net zo hard op je bek als ik. De eerste halve seconde kun je nog wel corrigeren, maar dan schuift 'ie onder je uit en lig je. Het gyro-effect valt gelijk weg zodra je wiel stilstaat en daarmee alle stabiliteit die je dacht te hebben. Iets wat jullie luie donders harder nodig hebben dan ik, omdat jullie wielen verder uit elkaar staan.
NielsTn schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:51:
Nu (laatste maand) van ca. 0 uur per week naar 5-6 uur per week wandelen...
aanvulling hierop is in de weekenden (als t nu maar netjes zonnig herfstweer blijft) met deze ligfiets eens trainen!
Tip: Koop goede regenkleding, experimenteer een beetje zodat je weet wat goed werkt qua kleding, en je kunt de hele winter comfortabel doorfietsen. Ik heb een ruime verzameling shirts, van gewoon katoen tot dure merino-schapenwol, dunne en dikke fleeces en een waterdichte buitenlaag en voor alles, tot en met 15 graden vorst, is er iets wat me warm en droog houdt. Het enige waar ik nog geen goede oplossing voor hebt is m'n gezicht drooghouden. Met een motorhelm op de fiets gaat me net te ver.
Oh, en onderhoud he.... heb de ketting en derailleur maar es schoon gemaakt, en lichtjes ingevet met olie. Of gebruiken jullie echt ketting vet??
Ik gebruik een was-suspensie om m'n ketting te smeren. Het nadeel is dat het van je ketting afspoelt en dat je na een paas hoosbuien je ketting dus opnieuw moet smeren, het voordeel is dat je ketting droog is en blijft (los van het water) en er nagenoeg geen vuil aan blijft kleven. Zelfs na een dagje moddertrappen (hoewel ik helemaal geen terreinfiets heb) is een keer met een borstel langs de ketting (of de tuinslang) genoeg om 'm weer brandschoon te krijgen. Vet of olie houdt zand vast, en zand schuurt je ketting naar een voortijdig einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 20:12
ssj3gohan schreef op zondag 08 november 2009 @ 18:18:
Kettingen: Indien verroest: WD-40 er ruim op, eventjes laten inwerken (10min) en dan heftig eraf poetsen, de WD-40 meenemend. Zelf gebruik ik 'racing chain lube' van de Action om de ketting daarna te smeren, maar het smeren hoeft echt niet dik. Om er zeker van te zijn dat het smeermiddel ook in de busjes komt doe ik het er dik op, laat het wederom een halfuurtje oid intrekken, en daarna passeer ik tweemaal een doek over de hele ketting. Dat is dan meer dan voldoende voor 1000+km, behalve als ik hem buiten laat staan in de regen (dan wil hij nog wel roesten).

En ja, het is een beetje jammer dat er niet zo'n goed georganiseerd ligfietsforum in NL is. Ik heb moeite met het vinden van fietsmaatjes in de buurt, en ik woon wel in het meest dichtbevolkte gebied van nederland :D Wie heeft er zin in af en toe een toertochtje in de buurt van Den Haag/Rijswijk/Delft?
Gezellig! Dm me maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
burne schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:21:
[...]

Ik gebruik een was-suspensie om m'n ketting te smeren. Het nadeel is dat het van je ketting afspoelt en dat je na een paas hoosbuien je ketting dus opnieuw moet smeren, het voordeel is dat je ketting droog is en blijft (los van het water) en er nagenoeg geen vuil aan blijft kleven. Zelfs na een dagje moddertrappen (hoewel ik helemaal geen terreinfiets heb) is een keer met een borstel langs de ketting (of de tuinslang) genoeg om 'm weer brandschoon te krijgen. Vet of olie houdt zand vast, en zand schuurt je ketting naar een voortijdig einde.
Momenteel heb ik de olie van de Scottoiler (van mijn sportmotor) benut: blijft soepel, stroomt mooi tussen de schakels, en vuil kun je met een doekje er zo afpoetsen (bij de motor vliegt t er af door middelpuntvliedende krachten bij o.a. het voorste tandwiel).
Verhip.... ze hebben ook een oplossing voor de fiets!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ahja, ketting waxen was ik helemaal vergeten. Dat is echt een goede optie voor de fiets die je buiten laat staan. Alle onbedekte stalen onderdelen ook even insmeren met vaseline!

NielsTn: je staat in de startpost hoor.

Ik ben net van Schagen naar Den Haag HS gegaan met de trein maar... tussen Heerhugowaard en Alkmaar reden geen treinen. In de bus - heb ik de ervaring - mag de Flevobike niet mee of met heel veel ge-onderhandel. Bovendien stopt de bus onderweg nog in Alkmaar Noord wat voor best een lange pauze zorgt. Maar hé, ik heb een ligfiets mee, zojuist 1W leds op gemonteerd, dus ik fiets.

En het was weer een heerlijk spannende tocht. Voor de waaghalzen hier: ga in de dikke mist over totaal onverlichte paden zonder maanlicht even 30 km/h fietsen. Eerder had ik al eens gemeld bij maanlicht tussen Delft en Ypenburg te hebben gefietst, maar dit is nog veel spannender. Je kunt maar 3-4 middenstreepjes voor je uit zien, de berm is onzichtbaar, en op veel punten liggen er ook nog zoveel bladeren op de weg dat je niet meer ziet waar het pad is. M'n voorlicht is superfel en nuttig als algemeen zoeklicht, maar in de mist werkt het net als in de auto vooral als wazigheidsapparaat. Anyway, voor iets dat de meeste mensen als een irritatie (onderbroken treindienst) zien heb ik erg veel lol gehad zo laat op de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vanochtend met de enorme hoeveelheid bladeren, modder en nattigheid / mist was het ook wel weer spannend op weg naar mijn werk maar ben heelhuids aangekomen, wel wat rustiger door de bochten gegaan dan normaal.

Ik had de bandenspanning van mijn voorband(je) iets verlaagd omdat ik dacht dat ik dan wat meer tractie zou hebben maar blijkt dat ie nu wel erg zacht is (wel erg comfortabel :+ ) dus vanavond maar weer even wat bijvullen voor ik naar huis ga, heb gelukkig altijd een pomp bij me :)

Als het winter wordt en er ligt sneeuw en ijs dan haal ik denk ik de bukfiets maar uit het vet.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste