SparTi schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:56:
[...]
Ik weet niet wat jouw ervaringen zijn daarmee, maar die van mij is niet bijster positief.
- ze komen online niet opdagen, waardoor je maar in de lobby blijft wachten
- en het gedoe dat je ruimte moet voldoen aan de eisen en dat je geen geluid mag maken, anders wordt je onderbroken en daarmee uit concentratie gehaald.
Nee, online examens zijn niet altijd prettiger. Ja, fijn dat die mogelijkheid er is. Maar ik ga persoonlijk nog altijd liever naar een examencentrum waar dit allemaal prima is geregeld.
Dit ervaarde ik tijdens de eerste lockdown. Besef mij ook dat anderen dit heel anders hebben ervaren (online examens afnemen) en niets anders meer willen.

Mijn laatste ervaring was eigenlijk wel positief. Ik had me van te voren goed ingelezen op de site omtrent de eisen aan de laptop en de ruimte en was in de gelegenheid om ruim aan de eisen te voldoen
-zorg dat je in een kamer zit waar niemand je gedurende het examen kan storen, bij voorkeur ben je de enige in huis. Ik had zelfs gezorgd dat de kat niet kan storen.
-zorg dat je systeem zo weinig mogelijk rommel bevat die tijdens het examen voor storingen kan zorgen (teams, skype e.d. afsluiten).
-zorg dat je een test hebt gedaan met de software van Pearson Vue om te checken of je systeem voldoet aan de eisen.
-zorg dat de plek waar je je examen doet zo leeg mogelijk is. Leeg bureau, niets anders dan je laptop, eventueel muis, stroom, netwerk (ik had het speciaal voor het examen bekabeld om de meest stabiele verbinding te hebben). Er is maar één extra scherm toegestaan, dus als je er meer hebt kun je alles wat teveel is afbreken voor je mag beginnen.
-houdt je handen aan het toetsenbord en blijf in beeld.
-zorg dat je een ID klaar hebt liggen met daarop dezelfde naam als waarmee je bij Microsoft het examen hebt aangevraagd, dus als op je ID doopnamen voluit staan, dan moet je bij Microsoft ook zo heten.
-zet je mobiel op stil, maar zorg wel dat je hem voor het examen beschikbaar hebt, want je moet foto's maken van de ruimte waar je zit (voorzijde/achterzijde, links naast je, rechts naast je)
-je moet duidelijke foto's van je ID maken en opsturen.
-zorg dat je mobiel tijdens het examen niet zichtbaar is, maar wel enigszins binnen bereik, want het zou kunnen zijn dat ze contact met je opnemen bij onregelmatigheden tijdens het examen.
-als je eenmaal aangemeld hebt om te starten met je examen mag je daarna niet meer van je plek, niets meer eten of drinken, niet praten, niet buiten beeld gaan etc. Loopt er iemand de kamer in tijdens je examen dan is het ook klaar.
Mijn laatste ervaring was dus positief. Half uur van te voren gaan zitten en alles in gereedheid gebracht. Aangemeld en foto's opgestuurd van de ruimte en mijn ID. Daarna even kort wachten tot het examen op mijn scherm verscheen en vervolgens 1,5 uur zweten, in de camera blijven kijken, hopen dat er niets technisch mis ging en na afloop vragen of je het examen kon afsluiten zonder dat het resultaat verloren ging.
Als je de reviews op internet leest dan is het online examen waardeloos, maar als je de juiste omstandigheden kan creëren vind ik het wel meevallen. Het is niet zo relaxt als in een examencentrum, waar je tenminste nog een pen en papier mag hebben en je er vanuit moet gaan dat de techniek in orde is. Daar maakt het ook niet uit als je even aan je hoofd krabt, want ze zitten niet direct op je neus te kijken (voor zover de procter dat wel doet). Je hebt in het examencentrum wel meer last van afleidingen door andere kandidaten die in en uit lopen of irritante geluiden maken met hun pen of weet ik wat.
Voor a.s. maandag staat mijn tweede online examen gepland (MS-700), hopelijk gaat dat net zo gestroomlijnd als de eerdere, zo niet dan binnenkort ook mijn klaagverhaal hier