Qwerty-273 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 00:49:
Wat ik juist van een andere MCM gehoort heb, is dat juist de training zelf en het netwerken met andere klasgenoten die in de zelfde discipline ook tot de top behoren eigenlijk het meest waarde volle is van MCM. Bij het alleen doen van de examens (theorie en daarna een lab omgeving) mis je volgens hem eigenlijk het grootste stuk van de MCM status die er nu bestaat. (naast dat je natuurlijk 100% de stof moet zien te vinden en door te nemen - ipv een expert die het in een wervelwind tempo aan de groep staat te vertellen).
Ook werd er onder de huidige MCM's gediscuseerd over de titel MCM of deze wel toegekend moet worden aan de mensen die alleen de examens doen, en dus niet een aantal weken in Redmon verblijven. Een MCM lite oid tegenover MCM full.
Het lijkt me persoonlijk een hele toffe uitdaging, maar ik zie zeker tegen de kosten op. Een training in Redmond kost de nodige knaken natuurlijk ($18,500.00 USD exclusief de reiskosten etc.). Maar ook als je alleen de examens zou doen kost dat een berg (ik neem voor het gemak aan dat ik zowel bij het theorie als praktijk examen waarschijnlijk de eerste keer zou zakken - zeker omdat het heel diep gaat en je net tegen een aantal cruciale zaken aan kan lopen die je totaal gemist hebt met je thuis studie - zodat je in totaal toch nog iets van $6,000.00 USD mag aftikken, als ik me de prijzen goed voor de geest heb).
tja, ik had het niet beter kunnen verwoorden...
zoals ik ook al hierboven zei, wat voor mij het meeste waard was aan de certificering was dat je praat met de mensen die het bedacht hebben, en je trekt 3 weken intensief op met mensen die je kent van blogs, twitter en fora..
je krijgt dus les van de mense die het gewoon hebben bedacht. hoe tof is dat? je kunt alles vragen, er zijn geen foute vragen, en alle dingen die je niet wist omdat ze simpelweg niet zijn gedocumenteerd leer je daar. een MCM die geen class-room based training heeft gevolgd heeft simpelweg wat gemist.
het samenwerken met mensen die je eigenlijk al lang kent van het werk wat ze doen, en die jou ook al kennen, is bizar. je bent met een clubje mensen samen die gewoon tot de toip van het veld horen, en dat is een bizarre ervaring.. ik kan je zeggen dat je na 3 weken ook gewoon een paar dagen een zombie bent. je bent echt 14 uur of meer op een dag super intensief bezig. ook dat mis je met "gewoon" examens doen.
qua kosten ben je er nog niet met 18.5k USD... nog lang niet.
je bent minimaal 3 weken niet inzetbaar. ik zeg minimaal, want de eerste paar dagen dat je terugbent ben je echt een zombie. als je kijkt naar mijn dagtarief en het dagtarief van mense die in de MCM klasse vallen, heb je het dan al snel over 15 tot 20 dagen van minimaal 1400 euro aan misgelopen inkomsten..
en dan heb ik het nog niet over een hotel\appartement a 115 dollar per nacht, eten, auto huur, vliegtickets...
in euros hebben wij berekend dat we tussen de 30.000 en 50.000 per master kwijt zijn..