Half-Life 2 met Cinematic Mod 10 op een:
- Pentium 4 541 3,2 GHz @ 3,6 GHz
- FSB @ 225 MHz
- 3 GB DDR RAM-geheugen dual-channel @ 400 MHz
- Sapphire 4770 512 MB @ 830/850
- PCI-E @ 105 MHz
- XP x64 SP2
- WD Caviar Black 1 TB met 32 MB cache
- 1600 x 1200, 4xMSAA, 16xAF, alle settings high/aan
Niet zo'n heel nieuw systeem meer en met lichte overclocks op de meeste fronten. Geheugen heeft standaardclocks omdat mijn BIOS me alleen de keuze laat tussen 333 MHz en 400.
Nou, dat valt alleszins mee zeg. Ik bereidde me al voor op een slideshow die zijn weerga niet kende, of überhaupt gelijk zou crashen, maar hij start en draait zo vlot dat ik eerst drie keer moest kijken of die mod eigenlijk wel draaide

Laadtijden zijn een stuk langer dan normaal wat een beetje irriteert, maar op zich is dat niet zo gek, gezien alle extra data die geladen moet worden. Zelfs met alles hoog en 4xMSAA en 8xAF loopt het geheel als een trein. 8x heb ik nog niet geprobeerd gezien mijn ervaringen in Fallout 3 (4xAA draait met een GPU-load van minder dan 50%, 8x max ik de GPU continu). Het speelt eigenlijk net zo prettig als zonder cinematic mod, heel soepel.
Ik merk af en toe wel een soort stutter, vooral als ik snel ronddraai in wat intensievere omgevingen. Dat voelt heel duidelijk niet als een framedrop en ik heb dan ook het vermoeden dat het wellicht grote (duh) textures zijn die net niet snel genoeg geladen worden. Ik denk dat dat met een kaart met meer dan 512 MB of op een computer met DDR2-geheugen in plaats van DDR al een stuk minder zou moeten zijn, al kan ik die vermoedens niet proefondervindelijk onderbouwen.
Hoewel ik waarschijnlijk nog niet de meest grafisch intensieve stukken van het spel gespeeld heb omdat ik geen savegames kon laden en weer opnieuw moest beginnen valt de performance tot nu toe me erg mee. De omgevingen zijn iets minder mooi dan ik verwacht had maar ik heb het vermoeden dat als ik nu HL2 vanilla opstart dat het verschil me wel opeens duidelijk wordt.
Over het algemeen lijkt de processor het in mijn geval er zwaarder mee te hebben dan de 4770. De processor heeft op één van de HT cores in ieder geval continu een load van bijna 100% terwijl de tweede ook wat aan het werk gezet wordt. Dat betekent dat de processor continu zo'n 90% belast wordt. De load van de 4770 verschilt een beetje, die schommelt tussen 50 en de 90 procent, afhankelijk van de scene. Aan de grafiek van het RAM-geheugen is te zien dat ik niet de volle 3 GB benut, maar met ongeveer 2,6 GB toch een aardig eind in de buurt kom. Ik weet dan ook niet wat er gebeurt mocht ik de 3 GB overschrijden. Het viel me wel op dat naarmate je verder komt de RAM-usage iedere keer een trapje hoger lijkt te zijn. Of dit komt door levels die in toenemende mate steeds complexer worden of omdat het RAM niet goed wordt vrijgegeven weet ik niet.
Al met al valt één en ander me helemaal niet tegen. Ik ga de komende tijd maar eens een langer stuk spelen met de Cinematic Mod, dan zie we vanzelf of hij 't op de lange termijn zo goed blijft doen
Oh, en Alyx met physics-gestuurde boobs... Echt hoor

Die gozer die die mod gemaakt heeft heeft echt iets met cheape Russisch aandoende vrouwen ofzo.