Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Is er eigenlijk al info over de manier waarop ze de koeler inzetten? Weer het principe van hoge temperaturen want dan kan de koeler lekker langzaam draaien, of wordt het weer een stofzuiger concert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Gelukkig kun je altijd nog zelf je fanprofiles aanmaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Edmin schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:01:
Gelukkig kun je altijd nog zelf je fanprofiles aanmaken ;)
Dat weet ik, maar als de koeler en stil en koel tegelijk kan, dan zou ATI dat wel zo als default hebben ingesteld. En aangezien ik stil vele malen belangrijker vind dan koel, hoop ik dat ze dit keer daar in ieder geval ook voor gekozen hebben. Ik heb de indruk gekregen dat de standaard koeler op de 4000 serie nogal luidruchting is, (in hoeverre dat echt zo is, weet ik niet), maar ik heb geen zin om een kaart te kopen en dan bijna verplicht te worden een 3th party koeler te moeten aanschaffen om het lawaai binnen de perken te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Fly-guy schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:00:
Is er eigenlijk al info over de manier waarop ze de koeler inzetten? Weer het principe van hoge temperaturen want dan kan de koeler lekker langzaam draaien, of wordt het weer een stofzuiger concert?
Ik verwacht gewoon net als de afgelopen generaties ruk stock koelers. Ik ga dan pas ook een dx 11 kaart aanschaffen als er eentje met fatsoenlijke customkoeling beschikbaar komt

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 09:28
En waarom zou een AMD medewerker/medewerkster een gmail adres gebruiken :)
Ik heb mijn vliegticket nog maar niet geboekt iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Joep Stoffels schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 19:48:
Iedereen heeft het hier over de desktopserie, maar ik ben juist benieuwd wanneer ATI de Mobility Radeon HD 5000 Serie uitbrengt. Heeft iemand enig idee?
Volgens mij komt die in verhouding heel snel. Kan me herinneren dat daar ook al wat over voorbij is gekomen. Het wordt een steeds belangrijkere markt. Meer mensen kopen laptops waarvan ze toch willen dat ze alles kunnen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

CJ schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 19:02:
[...]

Verder kan ik je zeggen dat de stap van RV770 naar Evergreen, meer vergelijkbaar is met de stap van R5x0 naar R6x0 (wat erg groot was) dan met de stap van R6x0 naar R7x0, wat erg klein was. Hoe je dit moet interpreteren? Give it a shot...
De stap van R580 naar R600 bracht vooral vernieuwing in de architectuur en de featureset van de GPU. Qua snelheid was het verschil tussen de HD2900XT en de X1900XTX helemaal niet zo indrukwekkend en soms zelf volstrekt teleurstellend.

De stap van R600 naar RV7xx was er vooral één met tweaks voor snelheid en een lager stroomverbruik en het opschalen van het aantal shaderunits door een nieuw 55nm procédé en het kleiner maken van elke shader processor.

Als de stap naar Evergreen er eentje is zoals de eerstgenoemde moeten we het vooral hebben van de featureset en de grotere flexibiliteit met de compute shader, tesselation en dat soort zaken en niet zozeer van een verdubbeling in performance van bestaande DX9 en DX10.0 games.

Achja, ik ben wel nieuwsgierig wat er gaat komen, maar met de twee HD4890's die ik nu heb is de noodzaak tot upgraden zeer klein.. Laten ze eerste maar eens snellere processors maken, want GTA IV zit nu eerder aan de max van mijn Core i7 @ 3,9 GHz dan aan de max van mijn twee videokaarten... :D

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

CJ schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 19:02:
[...]

Verder kan ik je zeggen dat de stap van RV770 naar Evergreen, meer vergelijkbaar is met de stap van R5x0 naar R6x0 (wat erg groot was) dan met de stap van R6x0 naar R7x0, wat erg klein was. Hoe je dit moet interpreteren? Give it a shot...

[...]
Bokkiewokkie AA? ;)

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:28
Astennu schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:36:
[...]

Volgens mij komt die in verhouding heel snel. Kan me herinneren dat daar ook al wat over voorbij is gekomen. Het wordt een steeds belangrijkere markt. Meer mensen kopen laptops waarvan ze toch willen dat ze alles kunnen.
Ik heb er niks van voorbij zien komen jammergenoeg. Zoeken levert niets op. Normaal gesproken kwam de mobility reeks toch 2-3 maanden na de desktop reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Joep Stoffels schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 21:34:
[...]

Ik heb er niks van voorbij zien komen jammergenoeg. Zoeken levert niets op. Normaal gesproken kwam de mobility reeks toch 2-3 maanden na de desktop reeks?
De Mobility HD4800 serie was pas aan het einde van 2008 gereed. Voordat de eerste notebooks met dergelijke GPU's op de markt kwamen kon je er zo weer 2 a 3 maanden bij optellen.

Nou weet ik niet of AMD met de HD5000 serie eerder begint met de ontwikkeling van een laptopversie, maar het zal me niets verbazen als die generatie (codenaam Manhattan dacht ik) pas helemaal aan het eind van 2009 beschikbaar is.

Het is ook wel grappig om te zien dat de door AMD aangekondigde 40nm mobile chips (Radeon HD4830 en HD4860) nog nergens terug te vinden zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door frankknopers op 01-09-2009 21:39 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:07
Joep Stoffels schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 21:34:
[...]

The Source in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankknopers schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:43:
[...]

De stap van R580 naar R600 bracht vooral vernieuwing in de architectuur en de featureset van de GPU. Qua snelheid was het verschil tussen de HD2900XT en de X1900XTX helemaal niet zo indrukwekkend en soms zelf volstrekt teleurstellend.
Dat was nogal game afhankelijk rond die tijd. Dubbele FPS was namelijk wel gewoon mogelijk met sommige games terwijl bij anderen er bijna geen verschil in zat. Dus eigenlijk is het een hint van niks. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:28
Bedankt voor de link, het zal dus nog wel een maand of 4 duren voordat die reeks daadwerkelijk op de markt komt. Waarschijnlijk ook rond de tijd dat Nehalem mobile op de markt komt. Kost me net iets teveel geduld :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Mr.Chinchilla schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 17:52:
Ik noem een idle verschil van 8-16W toch wel aardig groot. Onder load stellen dat soort verschillen niet zoveel voor, maar idle (wat hij >80% van de tijd is) loopt het qua energieverbruik meer op.
Hoe lang staat je gamepc per dag aan? Je PC moet per dag 4 uur aanstaan en niets te doen om een uurtje gamen terug te winnen. Filmpje pakken helpt al niet om nog maar te zwijgen over F@H.
whiteguy schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:16:
En waarom zou een AMD medewerker/medewerkster een gmail adres gebruiken :)
Om geen spam van "mensen als ons" in haar mail te krijgen?

[ Voor 20% gewijzigd door neliz op 01-09-2009 22:08 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Joep Stoffels schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 22:01:
Bedankt voor de link, het zal dus nog wel een maand of 4 duren voordat die reeks daadwerkelijk op de markt komt. Waarschijnlijk ook rond de tijd dat Nehalem mobile op de markt komt. Kost me net iets teveel geduld :|
In september brengt Asus een Core i7 notebook op de markt. De naam hou ik nog even voor mezelf :)

/edit
Deze maand dus, we zijn al september 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 01-09-2009 22:11 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch kun je niet ontkennen dat het verbruik van de RV770 per vierkante mm best hoog is. En dat het gebruik van GDDR5 daar zorgde voor een flink hoger stroomverbruik. En dan vraag ik me weer af of dat naar beneden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 22:14:
Toch kun je niet ontkennen dat het verbruik van de RV770 per vierkante mm best hoog is. En dat het gebruik van GDDR5 daar zorgde voor een flink hoger stroomverbruik. En dan vraag ik me weer af of dat naar beneden kan.
Power draw per oppervlak is hoog, maar dat zijn de geleverde prestaties ook. Was het verhaal voor jou anders geworden als er nog een paar extra ringen om de RV790 werden geplaatst en hij de afmeting kreeg van een gt200b?

GDDR5 is de boosdoener voor zover ik begrijp. Het verschil tussen een 4850 en 4870 is al groot (50W onder load) en dat was grotendeels toe te schrijven aan het memory, een 4870 op 4850 clocks verbruikt nog steeds meer power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat kan naar beneden.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die een idee heeft van de prestatie winst van die nieuwe ati-kaart met de hd4890?
Ik zie vergelijkingen met hd4850 4870 maar geen hd4890

Is wel interessant als je twijfelt tussen die hd4890 en nieuwe ati-kaarten deze maand.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2009 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Volgens xbit staat Juniper als opvolger voor de 4870 en 4850 (dus in een Pro en XT uitvoering en is Cypress de opvolger van de 4890. Dat zou dus een bredere line-up betekenen en... het 1,6 mantra zou bij Cypress wel eens verdomd goed uit kunnen pakken.

:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 23:42:
Iemand die een idee heeft van de prestatie winst van die nieuwe ati-kaart met de hd4890?
Ik zie vergelijkingen met hd4850 4870 maar geen hd4890

Is wel interessant als je twijfelt tussen die hd4890 en nieuwe ati-kaarten deze maand.
Niemand hier die je een zinnig antwoord kan geven hoe de prestatie tussen de HD4xxx en HD5xxx liggen hoor.
Alles wat hier staat is vooral gebaseerd op geruchten. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 23:51:
[...]

Niemand hier die je een zinnig antwoord kan geven hoe de prestatie tussen de HD4xxx en HD5xxx liggen hoor.
Alles wat hier staat is vooral gebaseerd op geruchten. ;)
Dat is niet helemaal waar. :*)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Nou, brand maar los dan. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

CJ moet ons altijd een snoepje voorhouden he :P, om hem vervolgens niet te geven, iemand hier bekend met de schuimpjestest :D?

Persoonlijk ben ik benieuwd naat de budget serie van deze kaarten. Als er HD5xxx kaarten komen die geen extra PCI-E voeding nodig hebben maar die de performance hebben van in de HD46xx regio is het misschien tijd mijn HD2600XT te vervangen. Hopelijk dan geen 64-bit geheugenbus, dat is nou zo achterhaald.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Hap hap hap :>

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al wat bekend over Europese prijzen voor de HD5 serie? Beetje zelfde introductie prijzen als de HD4 serie? ~200 HD5850? Lijkt me dan weer een van de interessantste kaarten voor de massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

R420R schreef op woensdag 02 september 2009 @ 07:51:
CJ moet ons altijd een snoepje voorhouden he :P, om hem vervolgens niet te geven, iemand hier bekend met de schuimpjestest :D?

Persoonlijk ben ik benieuwd naat de budget serie van deze kaarten. Als er HD5xxx kaarten komen die geen extra PCI-E voeding nodig hebben maar die de performance hebben van in de HD46xx regio is het misschien tijd mijn HD2600XT te vervangen. Hopelijk dan geen 64-bit geheugenbus, dat is nou zo achterhaald.
Eens. 4670 performance met minder verbruik en een kleiner prijsje zal imho een enorme klapper kunnen worden op de markt. Stel je voor dat je de casual gamer al tevreden kan houden met de opvolger van de 4550. 3 of 4 tientjes voor een graka is zeer goed te doen in die klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 16:04
Is al eens uitgelegd door CJ:
Ten eerste moet er gesteld worden dat het W/mm2 van de RV770 relatief hoog is omdat deze vergeleken wordt/werd met GT200.
Wat er echter aan de hand is, de GT200 heeft een NVIO chip aan boord om simpele input/output af te handelen (idle/2d(?) dus). Als deze chip aan het werk is kunnen grote delen van de GPU zelf worden uitgeschakeld waardoor het idle verbruik dus stukken lager ligt.
Deze ingebouwde NVIO chip bracht echter wel met zich mee dat de kosten per GPU omhoog gingen en dat de GPU een stuk groter is dan RV770!

Hoop dat ik het verhaal juist heb onthouden maar volgens mij klopt het in grote lijnen wel, anders moet je even met de zoekfunctie door vorige delen van dit topic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Een aardige quote van een AMD werknemer (bridgeman) die werkt aan de opensource drivers voor Linux, over hoe groot de verandering tussen r7xx en r8xx is (de quote gaat voornamelijk in op complexiteit met betrekking tot het maken van de drivers):
There isn't really a good example I can use for the transition from 7xx to Evergreen. It's somewhere in between the r5xx -> r6xx transition (which was big) and the r6xx -> r7xx transition (which was small).
Op zich ligt dit wel een beetje voor de hand misschien (van DX9 naar DX10 was een grote stap, doordat AMD nu al DX10.1 heeft is de stap naar DX11 niet zo groot als van DX9 naar DX10, ook omdat een hoop dingen uiteindelijk niet in DX10 kwamen die wel in de hardware van AMD zitten).

Dan nog een quote van een gast op de Phoronix forums (Linux) over de nieuwe generatie gpu's. Neem het maar met een flinke korrel zout, hij schreeuwt altijd een hoop bij elkaar (in slecht engels) en ik heb geen idee hoe betrouwbaar hij is (dat zal later deze maand wel blijken). Als er een kern van waarheid in zit is het wel interessant echter:
for the idle amd has a good concept to Juniper/RV840 X3

R840X3 will have Good idle in fakt you can shutdown 2 GPU-cores completely.
Het idee is interessant, ben benieuwd of het compleet uit de lucht gegrepen is, of dat die gast echt ergens van op de hoogte is.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
En welke gpu cores blijven er dan wel actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
spNk schreef op woensdag 02 september 2009 @ 12:02:
En welke gpu cores blijven er dan wel actief?
Hij noemt een X3, als je er dan twee uitschakelt is er nog ééntje over (nogmaals: ik heb geen idee waar die gast zijn informatie vandaan haalt, voor hetzelfde verzint hij het allemaal zelf).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

The Flying Dutchman schreef op woensdag 02 september 2009 @ 12:12:

Hij noemt een X3, als je er dan twee uitschakelt is er nog ééntje over (nogmaals: ik heb geen idee waar die gast zijn informatie vandaan haalt, voor hetzelfde verzint hij het allemaal zelf).
hij haalt hier z'n informatie vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
neliz schreef op woensdag 02 september 2009 @ 12:19:
[...]

hij haalt hier z'n informatie vandaan.
Wat?? Nog een Evergreen kaart? Torreya? (is blijkbaar ook een `evergreen' boomsoort)

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 10:47:
Is er al wat bekend over Europese prijzen voor de HD5 serie? Beetje zelfde introductie prijzen als de HD4 serie? ~200 HD5850? Lijkt me dan weer een van de interessantste kaarten voor de massa.
Misschien heb je wat aan deze dollar prijzen.
The top dog carries the name Radeon HD 5870X2, and we are talking about single-PCB, dual-GPU card that will retail for cool $599. This is still $50 cheaper than GTX280 at the time of its debut [do you remember the outrageous $649?], but bear in mind that this is a top dog part.

For some odd reason, the $499 bracket will remain without a card. We expect that slot will be filled with a water-cooled edition of 5870, or more likely - 5870X2 once that nVidia launches their competing products. Afore mentioned Radeon HD 5870 is set to go on sale for $379-399, while the cheapest entry into the 5800 series, the Radeon HD 5850 is priced in the $279-299 bracket.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee eigenlijk niet :P. Kan dan wel dollar conversie naar euro + % tax doen, maar dat betekend nog niet dat dat de prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
The Flying Dutchman schreef op woensdag 02 september 2009 @ 12:12:
[...]

Oh op die manier, las daar even overheen.
Lijkt me stug dat er nog een soort bij komt, oke er komt vast nog wel een model bij, maar het lijkt me stug dat er nu al specs van bekend zijn, net als bij de 4890 die ik eigenlijk niet aan had zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
spNk schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:42:
[...]

Oh op die manier, las daar even overheen.
Lijkt me stug dat er nog een soort bij komt, oke er komt vast nog wel een model bij, maar het lijkt me stug dat er nu al specs van bekend zijn, net als bij de 4890 die ik eigenlijk niet aan had zien komen.
Neliz zijn reactie doet iets anders vermoeden... Maar misschien probeer ik te hard daar een hint in the vinden voor een X3 Torreya kaart ;).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat iemand er problemen mee zou hebben als ze een X3 in een dual slot krijgen. Of toch minimaal op één pcb zodat er makkelijk een waterblokje opkan.
Maar het kan evengoed een X2 zijn met een derde low end gpu. Had een tijd geleden al eens gedacht hoe leuk het zou zijn als ze een goedkope gpu bijplaatsen voor 2D en dat de andere GPU('s) dan uitgeschakeld worden. Een soort IGP op de kaart waardoor je plots idleverbruik van <10W krijgt.

We kunnen enkel dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Flying Dutchman schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:44:
[...]

Neliz zijn reactie doet iets anders vermoeden... Maar misschien probeer ik te hard daar een hint in the vinden voor een X3 Torreya kaart ;).
Inderdaad. Erg komisch om te zien hoe sommige mensen zo graag iets ergens in willen lezen/zien en dat die speculaties dan hun eigen leven beginnen te leiden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
CJ schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:52:
[...]

Inderdaad. Erg komisch om te zien hoe sommige mensen zo graag iets ergens in willen lezen/zien en dat die speculaties dan hun eigen leven beginnen te leiden. :+
Tsja, dat krijg je als mensen zoals jij en Neliz met vage hints gaan smijten ;). Soms krijgen we hier het `verwijt' dat we de hints niet door hebben, andere keren krijgen we weer te horen dat we er teveel in zien.

Een linkje naar een nationaal park met de naam Torreya erin, wat een `evergreen boomsoort' is, is heel logisch te interpreteren als dat er een evergreen gpu met de codenaam Torreya komt. Enige mogelijkheid die verder overblijft is dat die link een grap was, of bedoelt om mensen op een zijspoor te zetten. Maarja, dat kunnen wij als `gewone lezer' ook niet ruiken ;).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Hacku schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:31:
[...]

[...]
Modderfokker :/ Dat zal dan een kleine 300 euro voor een 5850 worden :/ Misschien toch maar nog een DX10 kaart op de kop tikken dan :')

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
Naluh! schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:45:
[...]

Modderfokker :/ Dat zal dan een kleine 300 euro voor een 5850 worden :/ Misschien toch maar nog een DX10 kaart op de kop tikken dan :')
De laatste jaren is ATi juist een beetje afgestapt van de $ = €-trend, dusik verwacht eerder dat hij onder de 300 duikt. Met veel geluk 250 maar ik gok hem op 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
SpankmasterC schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:52:
[...]

De laatste jaren is ATi juist een beetje afgestapt van de $ = €-trend, dusik verwacht eerder dat hij onder de 300 duikt. Met veel geluk 250 maar ik gok hem op 280
280 is voor mij een kleine 300 euro :+ En ik verwacht ook dat de launchprijzen in die richting zullen gaan.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:40:
[...]

Jij kan het ook niet en als je het wel kan bewijs het dan maar. ;)
Nice try. Je zou nu inmiddels na 5 jaar wel beter moeten weten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Naluh! schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:45:
[...]

Nou nee, eerder rond de 250 euro. Nu AMD voor een lange tijd de enige met DirectX 11 videokaarten op de markt zal zijn vind ik het niet meer dan logisch dat ze eens wat meer vragen.
-The_Mask- schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:40:
[...]

Jij kan het ook niet en als je het wel kan bewijs het dan maar. ;)
Nu info leaken is niet slim. Na acht september heb je meer kans, want de aanwezigen in Londen krijgen een Evergreen videokaart mee naar huis.

[ Voor 28% gewijzigd door XWB op 02-09-2009 16:01 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Hacku schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:57:
[...]

Nu info leaken is niet slim. Na acht september heb je meer kans, want de aanwezigen in Londen krijgen een Evergreen videokaart mee naar huis.
Toch jammer dat ik geen uitnodigingen voor dit soort events ontvang :P.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Hacku schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:57:
[...]

Nou nee, eerder rond de 250 euro. Nu AMD voor een lange tijd de enige met DirectX 11 videokaarten op de markt zal zijn vind ik het niet meer dan logisch dat ze eens wat meer vragen.
Tuurlijk is dat logisch, deden ze in het verleden ook. Alleen omdat ze technisch niet met Intel en NVidia mee kunnen/konden hebben ze het prijswapen zo drastisch gehanteerd. Daarom is het ook zo jammer dat Nvidia nog niet klaar lijkt voor hun launch.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02
hmmm... dan kan een tripje londen wel uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-08 14:48
Ik denk dat ik gewoon wacht tot Nvidia z'n troep heeft uigestalt, en dan een 5870X2 halen :D (is ie een stuk goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ga ik ook doen en kijk wat dan de snelste optie is voor een redelijke prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
Naluh! schreef op woensdag 02 september 2009 @ 16:10:
[...]
Alleen omdat ze technisch niet met Intel en NVidia mee kunnen/konden hebben ze het prijswapen zo drastisch gehanteerd.
voor de GPU markt was/is het voor ATI veel belangrijker om marktaandeel te verkrijgen als om een hogere marge krijgen. De hd3xxx generatie kon opzich prima mee, en was door de lage prijs aantrekkelijk, maar de hd4xxx serie schopte toch aardig kont, zeker gezien het verschil in productie kosten. ATI zou gek zijn als ze dat voordeel in productie-prijs/prestatie niet zouden uitbuiten om meer marktaandeel te krijgen.

de lage ATI prijzen liet Nvidia maar 2 keuzes. prijs verlagen en winst inleveren of prijs houden en marktaandeel inleveren. jammer genoeg voor ATI en de markt als geheel kozen ze voor optie 1.
maar dat kunnen ze niet eeuwig volhouden natuurlijk. als de volgende generatie een vergelijkbaar productie-prijs/prestatie verhouding heeft ten opzichte van nvidia dan kan het niet anders of ATI breid zijn marktaandeel flink uit.

ik denk dus ook niet dat ATI de prijzen flink gaat verhogen ook al zijn ze de enige met dx11 voor een lange tijd, maar gewoon lage prijzen houden om hun marktaandeel te vergrote, (en om nvidia een mogelijke troef af te nemen door met hun nieuwe GPU tijdelijk een betere prijs/prestatie verhouding te bieden... want dat blijft namelijk lange tijd hangen ook al zijn de prijzen meteen daarna aangepast)

[ Voor 29% gewijzigd door Countess op 02-09-2009 18:09 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Hacku schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:31:
[...]

[...]
Wow. Dat is erg veel voor een HD5870. Als ze écht zo duur zijn bij de launch laat ik hem eerst schieten. De kans is erg groot dat als nV haar GT300 released, dat de prijzen ver onder de 300 euro zakken, en op/naar het niveau van de HD4890 prijs zoals die nu is zakt. Off dat hij iig onder of op het 300 euro/dollar niveau zit.

Ik ben Gekke Gerrit niet (meer).... :)

Edit; ben net terug van vakantie (was heerlijk :) ) maar heb nog niet echt veel nieuw nieuws gezien hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Format-C op 02-09-2009 18:30 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Goedkoopste GTX280 is op dit moment €280.
Staat daar een kaart van €250 tegenover die op z'n minst even snel is.. dan gaan mensen nog klagen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ja, natuurlijk. De HD4870 was erg agressief geprijst. Dat is de HD5870 dus niet als hij 400 dollar/ euro kost. Helemaal niet als je meeneemt dat je gewoon 150 dollar/ euro teveel betaald als je naar het verleden kijkt. De HD5870 is imho niet duurder te maken dan een HD4870. Ze maken hem nu (ook) duurder dan hij zou moeten zijn. Als blijft het altijd zo dat als je het snelste wilt, en dit als eerste wil hebben, je teveel betaalt. Zo werkt het nu eenmaal.

Maar goed, een beetje begrijpelijk is het wel. Als je iets hebt wat (veel) sneller is dan al het andere probeer je eerst de hoofdprijs te vragen. Al is 400 nog iets heel anders dan de 600 die de GTX280 in het begin kostte.

Edit:
neliz schreef op woensdag 02 september 2009 @ 18:29:
Staat daar een kaart van €250 tegenover die op z'n minst even snel is.. dan gaan mensen nog klagen? 8)7
Een HD4890 1GHz is net zo snel of sneller, en die is goedkoper dan 200 euro...

[ Voor 31% gewijzigd door Format-C op 02-09-2009 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neliz schreef op woensdag 02 september 2009 @ 18:29:
Hoho, we zijn wel Nederlanders he. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 18:35:
[...]

Hoho, we zijn wel Nederlanders he. :+
Precies... 8)

(Ik heb altijd als eerste het nieuwste gehad, maar doe dat deze keer waarschijnlijk niet, ik zal me toch eens moeten beheersen, en volgens mij heb ik het punt in mijn leven bereikt waarop me dat wel gaat lukken... Ik voel nog niks kriebelen... Maar dat kan nog komen als ik die mooie, uitdagende, verleidelijke benchmarkgrafiekjes voorbij zie komen. Hahaha. :+ )

[ Voor 52% gewijzigd door Format-C op 02-09-2009 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 09:15

Darkasantion

Just keep swimming!

Ik moet zeggen, zodra ik een HD5870 kan krijgen, of de X2 bij de launch, koop ik hem, of het nu 350 of 250 euro is :P . Oude VGA heeft het goed gedaan, maar wil gewoon een Dx11 kaart hebben, upgrade vanaf de RV770 en dat het over 2 maanden 100 euro goedkoper is jammer dan. Misschien koop ik dan juist wel een 2e voor CF ^^ .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
RappieRappie schreef op woensdag 02 september 2009 @ 18:35:
[...]

Precies... 8)

(Ik heb altijd als eerste het nieuwste gehad, maar doe dat deze keer waarschijnlijk niet, ik zal me toch eens moeten beheersen, en volgens mij heb ik het punt in mijn leven bereikt waarop me dat wel gaat lukken... Ik voel nog niks kriebelen... Maar dat kan nog komen als ik die mooie, uitdagende, verleidelijke benchmarkgrafiekjes voorbij zie komen. Hahaha. :+ )
Bij mij kriebelt het verschrikkelijk, ik zie mezelf al weer 400 euro neerleggen voor zo'n ding :'(

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

even rustig aan trouwens, theo heeft het weer gekopieërd van een andere site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Naar mijn mening zou 300 euro ideaal zijn. :) Dan overweeg ik er zelfs 2 te kopen. Als hij 400 kost wat ik nog even. En idd, we moeten nog maar even afwachten wat de definitieve prijs zal worden. De euro staat momenteel ook erg goed tov de dollar, dus misschien "profiteren" we op dat vlak nog een klein beetje.

-Ben erg nieuwschierig naar 10 september. Ik heb er echt zin in. Ben ook benieuwd naar die nieuwe AF (dat zou toch nieuw zijn bij ATi?).

[ Voor 29% gewijzigd door Format-C op 02-09-2009 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RappieRappie schreef op woensdag 02 september 2009 @ 18:58:
-Ben erg nieuwschierig naar 10 september. Ik heb er echt zin in. Ben ook benieuwd naar die nieuwe AF (dat zou toch nieuw zijn bij ATi?).
Niet dat ik je wil teleurstellen, maar je zal nog even langer moeten wachten hoor.

Hacku in "[Algemeen] nVidia Nieuws & Discussie Top..."

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Hacku schreef op woensdag 02 september 2009 @ 19:00:
[...]

Niet dat ik je wil teleurstellen, maar je zal nog even langer moeten wachten hoor.

Hacku in "[Algemeen] nVidia Nieuws & Discussie Top..."
:'( Was ik maar reviewer... Of "pers" Of beide. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CJ schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:53:
[...]

Nice try. Je zou nu inmiddels na 5 jaar wel beter moeten weten. :+
5 Jaar? :?
Toen had ik nog niet eens van Tweakers gehoord denk ik. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op woensdag 02 september 2009 @ 19:39:
[...]

5 Jaar? :?
Toen had ik nog niet eens van Tweakers gehoord denk ik. :P
Precies... point proven...

5 jaar lang... zo lang houd ik dit topic al bij. Zeggen dat ik iets niet kan en/of niet weet en om bewijs vragen... je zou beter moeten weten na al die tijd als je dit topic een beetje volgt. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CJ schreef op woensdag 02 september 2009 @ 19:52:
5 jaar lang... zo lang houd ik dit topic al bij. Zeggen dat ik iets niet kan en/of niet weet en om bewijs vragen... je zou beter moeten weten na al die tijd als je dit topic een beetje volgt. :>
Flauw... Net doen of je iets weet maar niks zeggen...

offtopic:
Waarom dacht je dat die smilie er stond. :+

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

-The_Mask- schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:03:
[...]

Flauw... Net doen of je iets weet maar niks zeggen...

offtopic:
Waarom dacht je dat die smilie er stond. :+
Ja, flauw, dat soort dingen doet hij nou nooit... :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Hmm...

Ik snap dat er teveel onzekerheden aanhangen maar ik begin toch werkelijk te denken dat er een x3 in de pijplijn zit...

Ik herinner mij alleen al een bepaalde avater van CJ met een amd ati 8)7 x2/x3/x4 logo.. 8) :+
Laat staan alles wat nu weer ter sprake komt..

Geruchten geruchten.....

*zucht*

was het maar oktober...
:|

[ Voor 4% gewijzigd door Humma Kavula op 02-09-2009 20:47 . Reden: Eerst lezen dan posten... ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dan denk ik aan de phenom II, maar goed... :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:07
Misschien een Trillian= HD 5970= RV840 x3? = 1- 1,5 x cypress 8)7

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 16:04
Om ook nog maar een schepje bij de speculaties te doen.
Na enig ge'google' naar de Evergreen familie, heb ik gevonden dat de Torreya erg goed te vermenigvuldigen is, mits er maar gebruik wordt gemaakt van goed zaad.
Nu kunnen we dit natuurlijk ook lezen als, mits er goede drivers zijn, zijn de cores in de Evergreen familie vrij goed te scalen.

Zoals ik al zei, ik doe ook maar een duit in het zakje, maar het zou toch grappig zijn als ik over een maand kan zeggen 'Ik zei het toch :+'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben toch wel benieuwd waarom AMD een andere weg inslaat, gezien de prijzen die ze gaan vragen voor de nieuwe serie video kaarten. ( Als het klopt )

Niet dat ik er persoonlijk mee zit, maar denk als je naamsbekendheid wil op bouwen bij het grotere publiek het wat onwetende publiek doel ik dan voornamelijk op, die niet beter weten dan Nvidia.( niet dat het overgrote deel wat afweet van codenamen zoals de GT300 ) het toch wel snel doorslaggevend is Prijs + Prestatie is AMD goed bezig de laaste 2 generaties. En als je meer gaan vragen worden mensen toch ook wel nieuwsgrierig wat Nvidia te bieden heeft al is het maar om dat de prijzen dan weer naar beneden gaan. en dus hun geld in de zak houden. Denk persoonlijk dat Nvidia nog wel wat roet in het eten gaat gooien om mensen te overtuigen dat wat komen gaat het waard is. Marketing technisch dan.

Ik wacht persoonlijk toch wel op Hemlock ( Poison ) doet me toch sterk vermoeden dat de GT300 het moeilijk gaat krijgen ^^

Het is ook wel eens goed om te zien dat AMD wat zelfverzekerder overkomt gezien de prijzen die ze vragen als niet onwetend mens. belooft veel goeds. hopelijk dat ze dan hun marketing wat gaan bevorderen wat natuurlijk ook niet goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:04:
Ben toch wel benieuwd waarom AMD een andere weg inslaat, gezien de prijzen die ze gaan vragen voor de nieuwe serie video kaarten. ( Als het klopt )
Prijzen zullen niet extreem hoog zijn in vergelijking met de prestaties, ze zullen eerst klanten bij nVidia willen weg halen en dat gaat moeilijker met een extreem hoge prijs.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjah hoe langer een bedrijf aan de top staat hoe arroganter ze worden
en op den duur kost het hun weer de kop en dan is weet een tijdje de concurent
aande beurt om arrogant te worden.

Edit

De meeste nvidia klanten wachten ook gewoon af wat nvidia gaat doen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

MrOleo schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:43:
Misschien een Trillian= HD 5970= RV840 x3? = 1- 1,5 x cypress 8)7
Ik gok;

Torreya = 2x RV870 + 1x RV8?? ( soort igp ) = Beest in performance en ultra energie zuinig in 2D/idle modus...( >10W )
Maar dat is wederom speculatie.. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Humma Kavula op 02-09-2009 21:26 . Reden: Typo's ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 20:28
-The_Mask- schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:07:
[...]

Prijzen zullen niet extreem hoog zijn in vergelijking met de prestaties, ze zullen eerst klanten bij nVidia willen weg halen en dat gaat moeilijker met een extreem hoge prijs.
Toch blijft de vraag of ze 't geld waard zullen zijn. Veel mensen blijven speculeren over een bedrag van $400. Op websites als newegg koop je een 4870 1GB voor minder dan $150 met free shipping. Dus 2 van die kaarten heb je al voor minder dan $300. Dan mag je toch best wel hopen dat de nieuwe kaarten erg goede performance geven en dat de 5850 ook beter is dan 2 4870s in crossfire mocht die prijs van $300 kloppen (gezien die kaarten 2e hands heel goedkoop zullen worden/zijn, ze nieuw ook niet duur zijn en misschien zelfs nog meer dalen in prijs als de 5-serie verkocht wordt).

Mocht de 5870 dus behoorlijk prijzig zijn en twee 4870s 1GB in crossfire niet veel verschil uitmaken (i.i.g. tot er leuke DX11 spellen komen die 't voor mij waard zijn) maar wel behoorlijk veel geld schelen (een 2e kost minder dan 100 euro 2e hands), dan zal het voor mij denk ik eens Crossfire proberen worden voor een tijdje.

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 02-09-2009 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Laatst online: 05-09 13:40
Maar 2 4870's maakt nog geen DX11 :P

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Paprika schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:10:
[...]
Mocht de 5870 dus behoorlijk prijzig zijn en twee 4870s 1GB in crossfire niet veel verschil uitmaken (i.i.g. tot er leuke DX11 spellen komen die 't voor mij waard zijn) maar wel behoorlijk veel geld schelen (een 2e kost minder dan 100 euro 2e hands), dan zal het voor mij denk ik eens Crossfire proberen worden voor een tijdje.
Tevens wil ik eerst wel eens een goede DX 9/10 vs 11 compare review zien en een spel/of spellen die het ook waard zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Paprika schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:59:
Tevens wil ik eerst wel eens een goede DX 9/10 vs 11 compare review zien en een spel/of spellen die het ook waard zijn. :)
Ik denk dat correct toegepaste tesselation het al helemaal waard zal maken, nog even los van alle andere optimalisaties ten opzichte van DX10(.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
dahakon schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:03:
[...]
Ik denk dat correct toegepaste tesselation het al helemaal waard zal maken, nog even los van alle andere optimalisaties ten opzichte van DX10(.1)
True, maar gezien ik op dit moment gewoon wat oudere spellen speel voor de gameplay ipv graphics, omdat ik op Crysis wel echt ben uitgekeken (wat tevens mooi uit ziet op DX9) en er voor de rest niets is dat in de buurt komt.... zal 't voor mij niet uit maken tot er een spel komt dat de overstap waard is. De spellen die ik nu speel werken ook netjes op een single 4870, maar meer fps is altijd welkom (het enige waarvoor ik nu zou overstappen is 3 schermen in 3D en een 3e monitor + 5870 zou dan een upgrade zijn van zeg 325 euro voor de kaart + 175 euro voor een 3e scherm, waar ik op dit moment niet bepaald op zit te wachten ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
dahakon schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:03:
[...]

Ja, de vraag is of de eerste games dat ook zullen doen. De eerste games die we krijgen zijn gewoon DirectX 10(.1) engines waarbij men wat DirectX 11 features ingestopt heeft. Dat kan niet veel spannends zijn, om het maximale uit je DirectX 11 videokaart te halen is het nog even wachten op games die vanaf nul met de nieuwe API gebouwd worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Daarom gebruikte ik ook het woordje 'correct' in mijn zin. De vraag zal natuurlijk blijven wanneer er games op de markt komen die echt opgebouwd zijn met in gedachte de mogelijkheden van DX11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Hacku schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:16:
[...]

Ja, de vraag is of de eerste games dat ook zullen doen. De eerste games die we krijgen zijn gewoon DirectX 10(.1) engines waarbij men wat DirectX 11 features ingestopt heeft. Dat kan niet veel spannends zijn, om het maximale uit je DirectX 11 videokaart te halen is het nog even wachten op games die vanaf nul met de nieuwe API gebouwd worden.
die spellen kunnen we nog HEEL lang op wachten.... deels vanwege concole ports en grotendeels vanwege het feit dat het grootste gedeelte van de consumenten dx9 kaarten heeft een een kleinere groep dx10/10.1

hier kunnen we nog een flinke tijd ''last'' van hebben, aangezien nvidia hun dx9 kaarten maar blijft renamen en ''herintroduceren''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
meljor schreef op woensdag 02 september 2009 @ 23:25:
[...]

die spellen kunnen we nog HEEL lang op wachten.... deels vanwege concole ports en grotendeels vanwege het feit dat het grootste gedeelte van de consumenten dx9 kaarten heeft een een kleinere groep dx10/10.1

hier kunnen we nog een flinke tijd ''last'' van hebben, aangezien nvidia hun dx9 kaarten maar blijft renamen en ''herintroduceren''.
NVidia houdt er de laatste tijd wel een beroerde renaming-strategie op na, maar zo als jij het nu brengt, zo beroerd is het nog net niet. Ondertussen zijn alle kaarten die nVidia uitbrengt wel DX10 compliant.

Daarmee is de penetratie van DX10+ kaarten volgens mij ook aanzienlijk groter dan je denkt. Dat niet iedereen overstapte op Windows Vista is een ander verhaal, maar ondertussen is het aantal mensen dat Vista nu gebruikt of binnenkort Windows 7 gaat gebruiken toch redelijk groot. Dus vanuit dat perspectief is er weinig reden om games niet met DX11 support (en DX10(.1) fallbackpath uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

PowerColor LCS (waterblok) 4890 (1Ghz)

http://www.fudzilla.com/content/view/15263/1/1/0/

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

twe-edit

http://www.pcgamingalliance.org/

[ Voor 171% gewijzigd door neliz op 03-09-2009 00:25 ]

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:17
RappieRappie schreef op woensdag 02 september 2009 @ 18:19:
[...]

Wow. Dat is erg veel voor een HD5870. Als ze écht zo duur zijn bij de launch laat ik hem eerst schieten. De kans is erg groot dat als nV haar GT300 released, dat de prijzen ver onder de 300 euro zakken, en op/naar het niveau van de HD4890 prijs zoals die nu is zakt. Off dat hij iig onder of op het 300 euro/dollar niveau zit.

Ik ben Gekke Gerrit niet (meer).... :)

Edit; ben net terug van vakantie (was heerlijk :) ) maar heb nog niet echt veel nieuw nieuws gezien hier.
Wedden dat jij echt niet wacht :+

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

DX11 games komen eerder dan je denkt.

Wat veel mensen vergeten is dat voor bepaalde functies van DX11 je helemaal geen DX11 hardware nodig bent. Denk aan bv multi-threading. Developers hebben hier in de games die ze in ontwikkeling hebben al tijden mee kunnen experimenteren om er voor te zorgen dat die nieuwe games hier optimaal gebruik van kunnen maken. Dit zal voor iedereen goed uit komen, zelfs als je een 'oudere' DX10 kaart hebt. Zo lang je maar DX11 draait wanneer je zo'n DX11 game speelt, zal je er al voordeel van hebben, dus ook mensen met Vista en een GeForce 8800GTS die hun DX versie geupgrade hebben.

Daarnaast brengt DX11 ook ComputeShaders naar DX10 en DX10.1 hardware. Waarvoor denk je dat er ComputeShader 4.0 en 4.1 ingebakken zit naast versie 5.0 voor DX11? Dus ook daarmee hebben developers al tijden kunnen experimenteren en ook hier kan je zelfs met oudere hardware een performanceboost verwachten.

En de laatste grote aanpassing in DX11, de tesselator, ook daar hebben developers mee kunnen 'oefenen' dankzij de Tesselator in de DX10(.1) kaarten van AMD. Vergeet niet dat de Tesselator in DX11 een superset is die gebaseerd is op de Tesselator in de Xbox360/DX10(.1) generatie van AMD.

Om console-ports als schuldige aan te wijzen voor een eventueel gebrek aan DX11 titels, is een beetje kort door de bocht. De PS3 gebruikt niet eens DX, net zo min als de Wii dat doet. En de Xbox360 gebruikt iets wat meer lijkt op DX10 dan op DX9.

Als je ziet dat een aantal grote namen (EA, Codemasters, Ubisoft) al aan boord van de DX11 trein zitten, dan denk ik dat de acceptatie van DX11 een stuk sneller zal gaan dan de acceptatie van DX10, zeker nu de gehele Vista userbase gratis over zal kunnen stappen op DX11.

En als je ziet hoe snel sommige developers hun engines al DX11 Ready hebben gemaakt zoals de Frostbyte Engine van DICE, dan zou het dus goed kunnen zijn dat je dit jaar al meer DX11 titels ziet dan alleen Dirt 2. DICE heeft bijvoorbeeld een switch in de compiler gemaakt van Frostbyte 2, waardoor erg snel omgeschakeld kan worden tussen DX10 en DX11. Ter info... de laatste Battlefield game was na 3 uur volledig omgezet naar DX11. Zie bv:
The actual port of the game was not that difficult as it reportedly only took three hours to complete. You can now add Battlefield to the list of coming DX11 games. This shows a much faster adoption than DX10 did when it was at the same place. Of course there are not as many differences between DX10 and 11 as there were between DX9 and 10.
http://www.tweaktown.com/...ported_to_dx11/index.html

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:57

superwashandje

grofheid alom

wel grappig dat nvidia er ook bij zit en toch ruby groot op de frontpage staat

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• meljor
CJ schreef op donderdag 03 september 2009 @ 02:10:
DX11 games komen eerder dan je denkt.

Wat veel mensen vergeten is dat voor bepaalde functies van DX11 je helemaal geen DX11 hardware nodig bent. Denk aan bv multi-threading. Developers hebben hier in de games die ze in ontwikkeling hebben al tijden mee kunnen experimenteren om er voor te zorgen dat die nieuwe games hier optimaal gebruik van kunnen maken. Dit zal voor iedereen goed uit komen, zelfs als je een 'oudere' DX10 kaart hebt. Zo lang je maar DX11 draait wanneer je zo'n DX11 game speelt, zal je er al voordeel van hebben, dus ook mensen met Vista en een GeForce 8800GTS die hun DX versie geupgrade hebben.

Daarnaast brengt DX11 ook ComputeShaders naar DX10 en DX10.1 hardware. Waarvoor denk je dat er ComputeShader 4.0 en 4.1 ingebakken zit naast versie 5.0 voor DX11? Dus ook daarmee hebben developers al tijden kunnen experimenteren en ook hier kan je zelfs met oudere hardware een performanceboost verwachten.

En de laatste grote aanpassing in DX11, de tesselator, ook daar hebben developers mee kunnen 'oefenen' dankzij de Tesselator in de DX10(.1) kaarten van AMD. Vergeet niet dat de Tesselator in DX11 een superset is die gebaseerd is op de Tesselator in de Xbox360/DX10(.1) generatie van AMD.

Om console-ports als schuldige aan te wijzen voor een eventueel gebrek aan DX11 titels, is een beetje kort door de bocht. De PS3 gebruikt niet eens DX, net zo min als de Wii dat doet. En de Xbox360 gebruikt iets wat meer lijkt op DX10 dan op DX9.

Als je ziet dat een aantal grote namen (EA, Codemasters, Ubisoft) al aan boord van de DX11 trein zitten, dan denk ik dat de acceptatie van DX11 een stuk sneller zal gaan dan de acceptatie van DX10, zeker nu de gehele Vista userbase gratis over zal kunnen stappen op DX11.

En als je ziet hoe snel sommige developers hun engines al DX11 Ready hebben gemaakt zoals de Frostbyte Engine van DICE, dan zou het dus goed kunnen zijn dat je dit jaar al meer DX11 titels ziet dan alleen Dirt 2. DICE heeft bijvoorbeeld een switch in de compiler gemaakt van Frostbyte 2, waardoor erg snel omgeschakeld kan worden tussen DX10 en DX11. Ter info... de laatste Battlefield game was na 3 uur volledig omgezet naar DX11. Zie bv:

[...]

http://www.tweaktown.com/...ported_to_dx11/index.html
mijn reactie ging over games die vanaf de grond zijn opgebouwd voor dx11, en dus niet gebruik maken van een paar patches...

de tesselator in dx10 (.1) was toch niet bruikbaar in dx11? waarom is hij anders ook al niet vast gebruikt in dx10.1? er wel mee kunnen "stoeien" als developer maar niet eerder gebruiken dan wanneer dx11 er is lijkt me niet logisch. als het toen veel voordelen had dan was hij wel gebruikt lijkt me?

zelfde geldt een beetje voor multi-threading volgens mij? windows ondersteund het, de ATi/Nvidia drivers ondersteunen het, maar het heeft nog weinig geholpen qua frames. dualcore gaat prima, quadcores staan nog steeds meestal uit hun neus te eten. (op een klein handje vol uitzonderingen na, maar nooit 4 cores zwaar belast). een core i7 is sneller dan mijn q6600@3,6ghz , maar toch is de mijne nooit 100% belast....

als de stap van dx9 naar dx10 groter was dan van dx10 naar dx11 (waar 10.1 ook nog eens tussen zit) dan vraag ik me af of het wel echt iets zal zijn om voor warm te lopen..... in 3 uur een hele engine omzetten klinkt niet veelbelovend.

hoop natuurlijk dat ik er naast zit..

[ Voor 6% gewijzigd door meljor op 03-09-2009 16:17 ]

Je mist een beetje het punt dat ik wil maken.

Als er straks DX11 games uit komen, hoeft dat niet te betekenen dat ze "gepatcht" zijn zoals Dirt 2. En dat staat los van het feit of het slecht is of niet of een game gepatcht wordt naar DX11 support (wat het namelijk niet is). Zie bv multithreading. Dat is een van de grote verbeteringen in DX11. Dat hebben developers al lang en breed kunnen inbakken en kunnen testen op de beta versies van Win7 en DX11. Daar heb je geen DX11 videokaarten voor nodig. En toch kan het voor zo'n 20% performance boost zorgen.

De tesselator van AMD is altijd bruikbaar als developers dat zouden willen. De drivers staan het nu al meer dan een jaar toe dat developers de tesselator kunnen aanspreken op de huidige hardware om er mee te oefenen als voorbereiding op DX11. Er mee kunnen stoeien, wil zeggen dat ze het gebruik van de tesselator snel onder de vingers hebben en men er niet maanden/jaren over hoeft te doen voordat men de DX11 tesselator volledig beheerst. Hier kan dus tijd mee gewonnen worden met het ontwikkelen van DX11 games of het inbakken van support. De tesselator is namelijk snel in te zetten voor bepaalde zaken.

DX11 is eigenlijk wat DX10 had moeten zijn en daarom zal de adoptatie een stuk sneller gaan dan bij DX10, tenzij er een of andere IHV roet in het eten gooit. Maar ik denk dat AMD dit keer het voortouw zal trekken net als bij DX9. Dat een engine in 3 uur omgezet kan worden, klinkt mij juist erg veelbelovend in de oren, zeker als daardoor de performance omhoog schiet en/of er meer eyecandy op het beeld te voorschijn wordt getoverd. Daar gaat DX11 om namelijk.

ATI to launch five 40nm DX11 GPUs

Most of them in late September

The top guy that stayed in AMD after ATI acquisition, Rick Bergman has come up with a plan how to deceive journalists and partners and try to keep the graphics plans for itself, until very close to launch. We know that some other people also claim that they invented this strategy, but a few people in AMD told us it was Bergman.

We can give him credit as he did quite a good job. We know that Evergreen is the codename for the whole generation but now we got more details. R800 dual chip is codenamed Hemlock, top single chip card is Cypress while performance runner up codename (replacement for 4850) is codenamed Juniper. Redwood is the codename for a DirectX 11 card with new 3D engine, PCIe 2.0 and UVD2.0 in 40nm and this card should replace RV740 /RV730 cards.

The slowest of new DirectX 11 cards is codenamed Cedar and all of the are sharing the same basic spec that includes DirectX 11, new 3D engine (more shaders), PCIe.2.0 and UVD 2.0, all done in the new 40nm process.

Charlie has used many of these names if not all at his site here, but this is the first time we can confirm them from our sources.

AMD Nieuwsdiscussie

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:31
meljor schreef op donderdag 03 september 2009 @ 16:08:
[...]

mijn reactie ging over games die vanaf de grond zijn opgebouwd voor dx11, en dus niet gebruik maken van een paar patches...

de tesselator in dx10 (.1) was toch niet bruikbaar in dx11? waarom is hij anders ook al niet vast gebruikt in dx10.1? er wel mee kunnen "stoeien" als developer maar niet eerder gebruiken dan wanneer dx11 er is lijkt me niet logisch. als het toen veel voordelen had dan was hij wel gebruikt lijkt me?

zelfde geldt een beetje voor multi-threading volgens mij? windows ondersteund het, de ATi/Nvidia drivers ondersteunen het, maar het heeft nog weinig geholpen qua frames. dualcore gaat prima, quadcores staan nog steeds meestal uit hun neus te eten. (op een klein handje vol uitzonderingen na, maar nooit 4 cores zwaar belast). een core i7 is sneller dan mijn q6600@3,6ghz , maar toch is de mijne nooit 100% belast....

als de stap van dx9 naar dx10 groter was dan van dx10 naar dx11 (waar 10.1 ook nog eens tussen zit) dan vraag ik me af of het wel echt iets zal zijn om voor warm te lopen..... in 3 uur een hele engine omzetten klinkt niet veelbelovend.

hoop natuurlijk dat ik er naast zit..
Veel developers gebruikte de Tesselator niet omdat ze de feature op NV kaarten niet konden gebruiken. Hiermee sluit je een groot deel van de gaming markt uit, wat weer minder $$ oplevert.
Nu het een standaard feature in DX11 is moet NV hier wel in mee gaan en ligt de drempel voor developers lager.

Multithreading binnen de DX11 API zelf was er nog niet. Met andere woorden alles wat binnen D3D gebeurde was singlethreaded. Is denk ik een beetje te vergelijken met de Coentunnel(Ring A10) bij A'dam, voor de tunnel 4 baans na de tunnel (bijna) 4/3 baans maar in de tunnel 2 baans. Dus een bottleneck. Wat DX11 doet is de Coentunnel 4 baans maken.
Correct me if I am wrong.

Op architectuur niveau was de stap van DX9 naar 10 inderdaad groter, omdat MS zo'n beetje de halve API had opgeruimd en aangepast voor het nieuwe drivermodel dat Windows Vista introduceerde. Aangezien DX11 een superset is van DX10 (met andere woorden DX10 met uitbreiding) is heel veel code gewoon hetzelfde. Er zijn alleen extra features in DX11, die men kan implementeren.

[ Voor 0% gewijzigd door Meekoh op 03-09-2009 18:15 . Reden: typo ]

Computer says no

Iemand trouwens een idee hoe ATi een performance verschil tussen de HD5850 en HD5870 gaat krijgen.
Dacht zelf aan het uitschakelen van een paar Stream Processors en langzamer geklokt GDDR5, aangezien GDDR3/GDDR5 zoals bij de HD4850/4870 niet echt een optie is. En aangezien TMSC toch niet een hele hoge yieldrate gaat halen is dit natuurlijk een goede optie om het wat op te krikken. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik zit wat dat betreft hier nog even mee in de knoop. Uit de TS:
Update*:
HD5870 (Cypress XT): ~P15xxx / P17xxx
HD5850 (Cypress Pro): ~P1?xxx
Juniper XT ~P95xx
Redwood ~P46xx
Met Hemlock erboven en Cedar eronder komt het totaal op 6. Bovenstaande bericht heeft het over 5 kaarten. Dan zou Juniper de 4850 opvolgen, maar ik lees dat niet in CJ's post. Elders dacht ik ook gelezen te hebben dat juist Juniper uit een XT en een Pro zou bestaan, met Cypress erboven (vandaar ook mijn eerdere post).

Zeg het maar, ik ben lost :+

• Paprika
Misschien moet alles een beetje opschuiven? Als je de 5850 als in Cypress Pro uit die lijst weg haalt is 't verschil tussen de 5850 & 5870 wel heel erg groot (P95XX vs P15XXX-17XXX), dus misschien dat Cedar dan P46XX zou scoren, Redwood P95XX, Juniper P1?XXX (bv 12000), Cypress P16XXX en Hemlock dan iets als P24XXX (gewoon voorbeelden)
Zullen wel meer dan 6 kaarten worden, maar zijn iig 5 series: Hemlock, Cypress, Cedar, Juniper en Redwood. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!