De Devschuur Coffee Corner Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 201 Laatste
Acties:
  • 852.027 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Nou dat wordt flink koffie drinken vandaag. Vannacht tot 6 uur bezig geweest met een website. Om 7 uur sliep ik ongeveer. En om half 9 ging de wekker :O

En nu weer een volle werkdag voor de boeg. Ach ik sleep mezelf er wel doorheen met een paar goeie albums en koffie.

/me Gaat snel verder met de redesign van een vuurwerk-website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Godsakke... Straks een sollicitatie, dus gisteren vroeg, 22:30 licht uit, gaan slapen... Word ik om 4 uur wakker van een piepende telefoon en kwam ik niet meer in slaap. Normaal kan ik daar best wel goed tegen, maar aangezien ik zaterdag heel de dag ben wezen mountainbiken + nog naar een verjaardag en even naar de kroeg geweest ben kon ik wel wat extra slaap gebruiken.
Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Matis schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:03:
Minder is natuurlijk niet altijd beter, maar de docent begreep er niets meer van. Ik had het op dat moment objectgeorienteerd gemaakt. Apart threadje en niet meer inline code.

De docent begreep het niet, dus het kon bijna niet goed zijn :P

Tunnelen over poort 80 heeft toch geen zin, Sebazzz moet toch gewoon op zijn schoolservert draaien ;)
Als de demonstratie op je eigen pc gedaan mag worden kun je de hosts file nog aanpassen (mits deze niet gelockt is..). Dan kun je hem lekker zelf hosten en de docent ziet t niet :)

Overigens zou ik aankaarten dat jij de werking niet kunt garanderen als je aangeboden hosting niet in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

Cartman! schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:17:
Als de demonstratie op je eigen pc gedaan mag worden kun je de hosts file nog aanpassen (mits deze niet gelockt is..). Dan kun je hem lekker zelf hosten en de docent ziet t niet :)
Klopt, totdat hij op de webserver gaat kijken voor wat broncode :P Dan heb je de poppen aan het dansen.... Moet je IMO niet willen!
Overigens zou ik aankaarten dat jij de werking niet kunt garanderen als je aangeboden hosting niet in orde is.
Precies. Gewoon op safe spelen. Doodzonde als je project afgekeurd wordt, omdat je hebt lopen kloten met configuratie / host bestandjes ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Hoi hoi hoi websites zijn nog steeds offline (alle 10 oid). Dat krijg je ervan als je een veel te duur enterprise CMS systeem gebruikt en (blijkbaar) onvoldoende backup / calamiteitenporcedures zijn. Of die zijn mislukt, weet ik nog niet. Weekendje sites offline, ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Matis schreef op maandag 21 september 2009 @ 08:37:
Bij ons op school *moesten* we het intern doen, zodat docenten onze broncode konden *evalueren* (lees jatten).
Sorry, maar nee, jatten is er niet bij. De broncode die jij schrijft binnen de school of inlevert is namelijk gewoon van de school, staat in een contract wat jij getekend hebt bij aanmelding. Het zou jatten zijn als jij zelf die code nog ergens anders voor zou gebruiken.

Tenminste, ik ken je school natuurlijk niet, maar dat is een redelijk standaard gang van zaken.

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 21-09-2009 12:14 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

.oisyn schreef op maandag 21 september 2009 @ 12:14:
[...]

Sorry, maar nee, jatten is er niet bij. De broncode die jij schrijft binnen de school of inlevert is namelijk gewoon van de school, staat in een contract wat jij getekend hebt bij aanmelding. Het zou jatten zijn als jij zelf die code nog ergens anders voor zou gebruiken.

Tenminste, ik ken je school natuurlijk niet, maar dat is een redelijk standaard gang van zaken.
Daar komt het inderdaad wel op neer ja. Daarom moest ik bij mijn stage ook een formulier laten tekenen door school waarin stond dat mijn werk _niet_ van school was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
AtleX schreef op maandag 21 september 2009 @ 08:56:
[...]

Minder code is niet altijd beter. ;) Zeker niet in combinatie met regular expressions. Ik heb daar al eens wat over gepost:
Tsja, maar dat is nu ook niet het toonbeeld van een mooie regexp natuurlijk, waardoor je een oneerlijke strijd krijgt. :)

In .NET bijvoorbeeld kan je een regex trouwens gewoon compileren naar machinecode, dus is het zelf uitprogrammeren van een goede regex al snel onnuttig. Dan nog is het verschil maar zo'n 30%. In Java zal het verschil bij een andere regex ook minder oplopen.

Ik kan het draadje niet terugvinden (besloten forum :?), dus ik weet niet of er iemand was die al wat dingen heeft laten zien. Maar even een voorbeeldje:
code:
1
(\"[a-zA-Z0-9-_/?&\\|=:%\\.\\p{Space}@]*\"){1}

--->
code:
1
(\"[^\"]*+\")

Het belangrijkste is een possessive quantifier om onnutige backtracking tegen te gaan (*+) en de onnutige {1} weg. Daarnaast geloof ik er niks van dat je andere versie ook alle characters valideert; lijkt me niet zo nuttig bij een logfile.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

.oisyn schreef op maandag 21 september 2009 @ 12:14:
[...]

Ik kan me niet herinneren ooit een dergelijk contract te hebben getekend tijden mijn opleiding (HIO Avans Hogeschool s'-Hertogensbosch 2001 - 2005). Nu is het ook wel zo dat ik de code die ik tijdens mijn opleiding heb gemaakt of verder op heb moeten bouwen niet eens zou willen jatten.

De code die je moest maken (of die je als voorbeeld kreeg) was meestal van een dermate laag niveau dat het in de praktijk niet fatsoenlijk te gebruiken is.

Maar als jij iets maakt hoe kan school dat dan "bezitten"? Als je betaalde arbeid doet of een opdracht voor een opdrachtgever snap ik dat de code (en de achterliggende processen en gedachten) voor de gene is die betaalt (uiteraard ook afhankelijk van de afspraken die je maakt), maar voor een opleiding lijkt me dat sterk. Ben wel benieuwd of er veel mensen zijn die dergelijke papieren hebben moeten tekenen. Ik namelijk niet volgens mij.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

.Gertjan. schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:07:
Maar als jij iets maakt hoe kan school dat dan "bezitten"? Als je betaalde arbeid doet of een opdracht voor een opdrachtgever snap ik dat de code (en de achterliggende processen en gedachten) voor de gene is die betaalt (uiteraard ook afhankelijk van de afspraken die je maakt), maar voor een opleiding lijkt me dat sterk. Ben wel benieuwd of er veel mensen zijn die dergelijke papieren hebben moeten tekenen. Ik namelijk niet volgens mij.
Je maakt het uit opdracht van je opleiding (daar hoef je niks voor te tekenen, behalve wellicht het aanmeldformulier) of dat nu betaald is of niet maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Erkens schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:10:
[...]

Je maakt het uit opdracht van je opleiding (daar hoef je niks voor te tekenen, behalve wellicht het aanmeldformulier) of dat nu betaald is of niet maakt niet uit.
Mmmm... Wel een raar, stel dat je op de middelbareschool een tekening zou maken bij tekenen, is die dan ook van school of mag je die dan wel doorverkopen? En hoe zit het eigenlijk met scripties en dergelijke?

Je maakt code inderdaad in opdracht van je opleiding, maar met als doel te bewijzen dat je de stof hebt begrepen en niet met als doel een werkend product op te leveren wat je opleiding gaat gebruiken. Het zal allemaal wel goed in elkaar zitten, maar vind het een beetje raar overkomen dat de code die je zelf maakt van je school is.

Volgens mij stond een dergelijke regel ook niet op mijn aanmeld formulier. Het lijkt me logisch dat je er op zijn minst voor zou moeten tekenen. En voor zover ik weet heb ik dat echt niet gedaan.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
.Gertjan. schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:07:
[...]

Ik kan me niet herinneren ooit een dergelijk contract te hebben getekend tijden mijn opleiding (HIO Avans Hogeschool s'-Hertogensbosch 2001 - 2005). Nu is het ook wel zo dat ik de code die ik tijdens mijn opleiding heb gemaakt of verder op heb moeten bouwen niet eens zou willen jatten.
Bij de TU ga je bij je inschrijving akkoord met het studentenstatuut. Daarin wordt ook verwezen naar het Onderwijs en Examen reglement. In een van die twee staat dan opgenomen dat alle "uitvindingen" die je doet als student eigendom zijn van de TU Delft. Er zal ook zoiets bij hogescholen gelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:19
Maar ik kan mij ook niets herinneren dat je "de op/voor school gebruikte documenten en code niet zelf ook mag gebruiken". Wel ben ik het ermee eens dat het niveau op school behoorlijk laag was en dat je er dus uiteindelijk niet zoveel mee kan in de toekomst.

@Erkens
Je maakt het in opdracht van de school, maar de werkstukken e.d. die je hebt gemaakt, of je "eindwerkstuk" (scriptie) mag je die ook nergens anders voor gebruiken? Lijkt mij namelijk nogal een vreemde gang van zaken dat je dingen die je op school zelf maakt niet zelf nog ergens anders voor zou mogen gebruiken.

Volgens mij mag dat zelfs gewoon hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

jbdeiman schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:23:
Maar ik kan mij ook niets herinneren dat je "de op/voor school gebruikte documenten en code niet zelf ook mag gebruiken".
Dat staat er ook niet. Er staat dat de rechten van jouw werk de school toekomt, en dat jij er afstand van doet. Daaruit volgt dan wel weer dat jij er zelf geen rechten meer over hebt en het dus ook niet kan gebruiken voor eigen gebruik, maar dat is niet wat er letterlijk in staat.

En leuk dat jullie dat allemaal maar raar vinden, maar het is toch écht een algemeen bekende standaard regel :)

.edit: een leuk voorbeeld is trouwens de studentengame De Blob (staat in spielerij een topic over). Die is in eerste instantie gemaakt door studenten van de Hogeschool van Utrecht in opdracht van Gemeente Utrecht om het publiek op een leuke manier bekend te maken met de nieuwe inrichting van de binnenstad. Uitgever THQ kwam hiervan op de hoogte en wilde graag de rechten kopen om een Wii port te doen. Hardstikke leuk voor de studenten natuurlijk, behalve dan dat zij er geen cent van hebben gezien omdat alle rechten de school toebehoorden.

[ Voor 40% gewijzigd door .oisyn op 21-09-2009 13:52 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
.oisyn schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:30:
[...]

.edit: een leuk voorbeeld is trouwens de studentengame De Blob (staat in spielerij een topic over). Die is in eerste instantie gemaakt door studenten van de Hogeschool van Utrecht in opdracht van Gemeente Utrecht om het publiek op een leuke manier bekend te maken met de nieuwe inrichting van de binnenstad. Uitgever THQ kwam hiervan op de hoogte en wilde graag de rechten kopen om een Wii port te doen. Hardstikke leuk voor de studenten natuurlijk, behalve dan dat zij er geen cent van hebben gezien omdat alle rechten aan de school toebehoorden.
De TU Delft heeft dan weer een regeling dat haar wel de rechten toekomen, maar dat ze niet per definitie de (financiële) winsten willen hebben. Mocht je een uitvinding doen die veel geld waard is, heeft de TU daar de rechten van. Als er een multinational komt die voor €1.000.000 dat octrooi wil kopen, is het dus mogelijk dat ook jij daar iets van terug ziet.
offtopic:
Hoe het in de praktijk gaat is een ander verhaal, daar ken ik ook geen voorbeeld van eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Bij ons op school is het juist expliciet zo dat de studenten ALLE rechten op zelfgemaakte software en/of art behouden. De school moet ook vragen of ze artwork van studenten mogen gebruiken in folders etc. Mij werd verteld dat dat een uitzondering was op de algemene regels op scholen, maar ik zie nu pas hoe waar dat is :) Maar ik neem aan dat je op alle scholen wel rechten hebt om je werken op te nemen in je portfolio bijvoorbeeld (anders is ben je wel kansloos op de arbeidsmarkt als je klaar bent)

-niks-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Bij mij is het geloof ik zo dat het instituut alle commerciele rechten krijgt en ik zelf alleen het auteursrecht behoud maar wel het instituut verplicht toestemming verleen het te gebruiken. Het is dus nog wel mijn tekst, maar niet langer mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
.oisyn schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:30:
[...]

Dat staat er ook niet. Er staat dat de rechten van jouw werk de school toekomt, en dat jij er afstand van doet. Daaruit volgt dan wel weer dat jij er zelf geen rechten meer over hebt en het dus ook niet kan gebruiken voor eigen gebruik, maar dat is niet wat er letterlijk in staat.

En leuk dat jullie dat allemaal maar raar vinden, maar het is toch écht een algemeen bekende standaard regel :)

.edit: een leuk voorbeeld is trouwens de studentengame De Blob (staat in spielerij een topic over). Die is in eerste instantie gemaakt door studenten van de Hogeschool van Utrecht in opdracht van Gemeente Utrecht om het publiek op een leuke manier bekend te maken met de nieuwe inrichting van de binnenstad. Uitgever THQ kwam hiervan op de hoogte en wilde graag de rechten kopen om een Wii port te doen. Hardstikke leuk voor de studenten natuurlijk, behalve dan dat zij er geen cent van hebben gezien omdat alle rechten de school toebehoorden.
Ik vraag me af in hoeverre zo'n clausule geldig is. Ik neem nl. aan dat je tijdens je inschrijving niet expliciet hierop gewezen bent. Ik weet in elk geval dat dat destijd bij mij niet het geval was. Het stond zelfs niet in het uittreksel van het studentenstatuut wat we even snel door te lezen kregen voordat we onze handtekening moesten zetten (want de volgende groep wachtenden stond al klaar).

Voor de geldigheid van zo een clausule die jouw intellectueel eigendom afdraagt aan een tweede of derde partij, is het volgens mij wel zo bij wet geregeld dat je er expliciet op gewezen moet worden (evenals bij een non-concurrentie beding). De hierboven geschetste situatie is alles behalve expliciet...

Lijkt me dan ook dat een rechter zou oordelen dat een hogeschool of universiteit hun claim op een IP kunnen steken waar de zon niet schijnt, om het maar even platvloers te zeggen. Vreemd dat van de situatie rondom The Blob geen juridische heisa gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat jij er niet expliciet op gewezen bent wil niet zeggen dat dat in het geval van De Blob ook niet zo is. Ik werd er zelf bijv. wél expliciet op gewezen (je kreeg een contract thuisgestuurd waar de clausule in stond en waar je je handtekening onder moest zetten, veel explicieter kan het niet). En dat was de Hogeschool van Utrecht, hetzelfde moederinstituut als waar De Blob vandaan komt (HKU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Waarschijnlijk dat met die studenten daarover al afspraken waren gemaakt. Ik weet echter heel zeker dat ik nergens gewezen ben op deze feiten die blijkbaar op de school waar ik mijn studie op heb gevolgd. Het lijjkt mij daarom ook vreemd en juridisch onjuist als ze wel de rechten e.d. zouden kunnen claimen op mijn werk.
Natuurlijk: De ideeën komen van school af en ze sturen je in principe altijd een bepaalde richting op. Dat wil echter niet zeggen dat het jou niet vrij staat om hetgeen jij op en voor school maakt uit te geven dan wel voor andere zaken dan school te gebruiken toch?

Lijkt mij nogal vreemd in elk geval, dan zouden scholen waarbij de meest creatieve mensen (dan bedoel ik in de brede zin van het woord) werken nogal wat unieke stukken in hun bezit hebben (of iig het recht daarop hebben)
Dit lijkt mij ook niet reëel om op die manier te doen, een combinatie van beiden kan wel (dat jij zelf eigenaar bent, maar dat school het ook mag gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

MLM schreef op maandag 21 september 2009 @ 14:14:
Maar ik neem aan dat je op alle scholen wel rechten hebt om je werken op te nemen in je portfolio bijvoorbeeld (anders is ben je wel kansloos op de arbeidsmarkt als je klaar bent)
Over het algemeen wil je dat niet eens ;)

Ik moet er niet aan denken om mijn "briljante" code die ik gemaakt heb tijdens mijn opleiding te delen met mijn werkgever of klanten. Gedurende mijn studie had ik nogal eens de visie: "Met een paar flesjes bier kom ik vast wel tot een goede oplossing" (of na een avondje borrelen ineens tot de ontdekking komen dat je nog wat moet programmeren voor de volgende dag). In veel code was dat ook goed terug te zien :+. Functioneel is het allemaal perfect, maar (code) technisch niet. Naarmate het later werd gingen de namen van de variabelen er bijvoorbeeld op achter uit :) (gelukkig werd er meestal alleen gekeken naar het functionele deel van de applicatie en niet naar de code)

[ Voor 0% gewijzigd door .Gertjan. op 21-09-2009 15:27 . Reden: Syntax error. ) vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hmm.. het spelletje Bobail (geschreven in plain C, met een "UI" alleen op de commandline) in m'n portfolio opnemen. Nah, I'll pass ;) en zo zijn er nog wel wat zaken. Misschien dat dat voor een grafisch ontwerper/designer wat anders ligt maar de dingen die ik puur voor mijn studie heb ontwikkeld hoeven niet in mijn CV / Portfolio te staan.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik zag er een klein beetje tegenop, maar uiteindelijk is het uitstekend verlopen! Ik ben gelukkig niet op m'n mondje gevallen en we hebben zo'n 45 minuten zitten praten over werkzaamheden en bijkomstigheden. Het kwam er op neer dat hij het prettig zou vinden als ik zo snel mogelijk zou kunnen beginnen, dus er komt een conceptcontract deze kant op deze week. Het klikte wel had ik het idee!
Het lijkt me een uitdagende baan, veel meer diversiteit dan ik nu heb, veel meer zelfstandigheid en inbreng, meer kans om dichter bij de klant te staan (iets wat ik nu totaal niet heb en erg mis), veel kleiner bedrijf (van 5k+ in 12 landen naar mini :)), maar toch grote klanten én salaris omhoog. Ik ben zeer, zeer benieuwd naar het conceptcontract :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Klinkt veel beleovend. Veel succes in ieder geval (als het contract iets wordt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Blehh een hele dag van Ax en interop en wat geneuzel met shockwavedlletjes en imports van user32.dll en nog wat (zelfs een topic hier, had ik niet moeten doen laat op de middag, het antwoord was volgende keer wel gekomen, wel mooi snel een diagnose die klopte gelukkig).

Wel www.pinvoke.com gevonden, handig website om door die dll-etjes heen te komen :).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Laatst online: 08:52
Pff gisteren tot 12 uur bezig geweest vanwege projectdeadline. Blijk ik de build gesloopt te hebben, kunnen we nog niet uitleveren :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wordt trakteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Pop quiz: Wat is de toverspreuk waarmee je binnen een paar minuutjes het aantal foutmeldingen in 5 GB aan logbestanden uitprint?

Antwoord:

code:
1
for file in *; do echo -n "${file} "; cat $file | grep -c "Server too busy"; done

(+ een import in Excel, + grafiekje)

Cygwin is een blijvertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
YopY schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:13:
Pop quiz: Wat is de toverspreuk waarmee je binnen een paar minuutjes het aantal foutmeldingen in 5 GB aan logbestanden uitprint?
code:
1
grep "Server too busy" -c *

Doet dit niet hetzelfde?

En Useless use of cat ;)

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 22-09-2009 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Ads door Google
Wil je een platte buik?
Stop met 100 situps per dag te doen Probeer deze simpele tips eens even
Alsof er veel programmeurs zijn met een dikke pens.

@.oisyn: waarom bereken je de viewport niet gewoon met JS? Dan heb je tenminste een cijfer in pixels waar je mee kunt gaan rekenen.

[ Voor 27% gewijzigd door MoietyMe op 22-09-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:32
Wat is bij jullie de grootste ergernis in in je dagelijks werk?

Bij mij is dat een ASP.Net webforms project welke in de tijd van .Net 1.1 gestart is (met ASP) later "upgrade" is naar asp.net 2.0 webforms, nooit goed opgezet is en ondertussen zo groot is dat het alleen al builden ervan 5 minuten duurt op mijn laptop.
Over het algemeen is het een grote hoop stront en een wekelijkse bron van irritatie. Gelukkig hoef ik maar 1 dag per week aan te werken. Ironisch detail: Mijn voorganger op dit project is ergens anders gaan werken. Mede omdat ze hem niet van dit project af wilden halen.
Begin er steeds meer over te denken om hetzelfde te doen.... misschien binnenkort maar eens met mijn manager over hebben.

einde rant :+

Dus, wat is jullie dagelijkse frustratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:18

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Klanten. En koffieautomaten die schoongemaakt moeten worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
japaveh schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 15:38:
ZF is prima te gebruiken, maar voor dit soort dingen moet je altijd wel goed nadenken vind ik, gelukkig zijn er wel meerdere wegen die naar Rome leiden.
Daarom zit ik nu ook wel veel op irc wanneer ik aan het werk ben (@Freenode, #zftalk). Dan pik je toch wel wat dingen op van adviezen voor anderen en kan je snel discussiëren over problemen met "experts". De mailinglist (fw-general@lists.zend.com etc) werkt ook wel, maar toch minder makkelijk dan irc vind ik (gaat langzamer, discussie gaat minder diep, veel meer rotzooi ed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

.oisyn schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 17:28:
Ik gebruik HTML4 strict ja. Bovenstaand voorbeeld was even uit de losse pols.
Hmm, misschien toch maar een apart topic openen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, 't is uiteindelijk niet de bedoeling om dit topic te laten verzanden in een "Korte vraagjes topic" oid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

BalusC schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 17:55:
Ja, 't is uiteindelijk niet de bedoeling om dit topic te laten verzanden in een "Korte Lange vraagjes topic" oid ;)
Fixed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Even de CSS discussie afgesplitst naar [CSS] Vert. centreren in parent element zonder vaste hoogte?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op maandag 21 september 2009 @ 08:23:
Ik denk ook dat het is omdat de school hardstikke gesponsord wordt door Sun. We hebben natuurlijk Java lokalen met computers waar alleen maar Solaris op staat, de studenten- en medewerker server draait op Apache Tomcat, een Java server, en daar zit ook het probleem. Ik heb op mijn eigen webserver (waar ook mijn homepage op draait) alleen maar PHP en MySQL draaien en in project 2 moeten we de website die we nu maken, dynamisch maken met behulp van JSP. Op de servers van school, tenminste die wij als INF studenten kunnen gebruiken, draait Java, Oracle en PostgreSQL. De GMT studenten mogen overigens wel in hun eigen taaltje proggen en kunnen kiezen tussen bijna alles, Java, Python, PHP, noem maar op. Ik heb ook liever dat het doctype probleem fixen want daar heb ik en toekomstige studenten profijt van.
Nou, nou, nou, je kunt het ook overdrijven. Die "computers waar alleen maar Solaris op staat" zijn terminals, die setup hebben ze voornamelijk voor de java tentamens omdat een gecentraliseerde omgeving nu eenmaal makkelijker is dicht te timmeren tegen eigenwijze studenten (weet ik alles van O-) ).

Verder heeft de HRO ooit voor Java gekozen omdat uit een evaluatie bleek dat die taal erg geschikt is om studenten te leren programmeren, het gaat dus niet zozeer om Java zelf. Wat mij betreft zou er in latere jaren ook wel les in andere talen gegeven mogen worden, maar ja in de tijd dat het onderwijs zo erg om geld verlegen zit dat een docent voor het opzetten van een compleet vak één dagdeel krijgt moet je niet te veel willen.

Overigens heb ik gewoon een VPSje draaien waar ik zelf op mag installeren wat ik wil, zo beperkt is de HRO helemaal niet. Maar ja, dat soort geintjes heb je als eerstejaars die net komt kijken niet meteen toegang toe natuurlijk. :*

Overigens gaat het er mij niet om om de HRO steeds te verdedigen, maar ik heb de nare eigenschap om er slecht tegen te kunnen als mensen dingen beweren die in mijn ogen niet kloppen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Google is goed op dreef. Ze hebben nu een plugin voor IE gemaakt waarmee je door het toevoegen van deze tag:
HTML:
1
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="chrome=1">

IE gebruik laat maken van Webkit + V8 etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compufreak88
  • Laatst online: 02-05 17:51
Haha, ok dan. Maar dan moeten ze die plugin dus wel geïnstalleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

JanDM schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 22:08:
Google is goed op dreef. Ze hebben nu een plugin voor IE gemaakt waarmee je door het toevoegen van deze tag:
HTML:
1
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="chrome=1">

IE gebruik laat maken van Webkit + V8 etc :)
Wat... de... neuk... is dat voor onzin? :X Like, waarom de neuk zou een IE-user Google Chrome Frame wel gaan installeren en Chrome niet?

Dit is net zoiets frigging idioots als Firefox als ActiveX control voor IE uitbrengen. Half jaartje te laat voor 1 april jongens :Z

Professionele website nodig?

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:18
Leuk. Vandaag mag ik uit gaan vogelen waarom onze iDEAL implementatie ruk is. Er blijven te veel orders hangen en volgens de iDEAL servicedesk is het een probleem met onze implementatie. Leuke is, ik heb geen flauw idee hoe die implementatie is uitgewerkt, de collega die dat gedaan heeft is weg en er is geen documentatie.

Enfin, eerst maar eens dubbele espresso.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
curry684 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 22:24:
[...]

Wat... de... neuk... is dat voor onzin? :X Like, waarom de neuk zou een IE-user Google Chrome Frame wel gaan installeren en Chrome niet?

Dit is net zoiets frigging idioots als Firefox als ActiveX control voor IE uitbrengen. Half jaartje te laat voor 1 april jongens :Z
Check. Ik vind die plugin echt het slechtste idee van het jaar. :r

Het is een vieze quickfix welke conservatief richting IE6 is. Op deze manier help je het web _niet_ vooruit en ik zou zelfs durven stellen dat je het tegendeel bereikt. Hoogstens als de plugin de default renderer werd en je met een knop IE mode kan aanzetten zou ik er iets van een voordeeltje in kunnen zien.

En daarnaast vraag ik me ook sterk af of een dergelijke plugin uberhaupt wel significant geadopteerd wordt in vastgeroeste corporate omgevingen.

{signature}

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Ik heb even de Pagination discussie afgesplitst naar \[PHP/ZF] Zend_Paginator

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

In Visualstudio wil ik met XmlTextReader een XML file inlezen.
Zodra er een é of iets dergelijks in voor komt crasht ie.
Terwijl als ik in de code een é aan een string toeken, werkt ie prima.
xml_read_row.ReadString() of .Read() crasht met de melding:
Invalid character in the given encoding.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01
Encoding die je wilt gebruiken meegeven aan je TextReader hé.

https://fgheysels.github.io/

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Hoe?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Google of MSDN bekeken? :P

http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

http://msdn.microsoft.com...ltextreader.encoding.aspx

Ik gok op C#, in VS kun je heel veel talen gebruiken ;)
C#:
1
2
3
/Create the XmlParserContext with encoding
XmlParserContext context = 
    new XmlParserContext(null, null, string.Empty, XmlSpace.None, Encoding.UTF8);

Edit: Vroeg :w

[ Voor 25% gewijzigd door Matis op 23-09-2009 11:43 ]

• Cloud
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Je zou erop kunnen Googlen natuurlijk. 8)7 Maar vooruit: [google=xmltextreader encoding].

/laat

[ Voor 11% gewijzigd door Cloud op 23-09-2009 11:43 . Reden: /laat ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Woy in "[PHP] enquete" argh. Ik had net mijn betoog af :'( Een officiële Error(tm).

Ik dacht eerst dat ik gebanned was :P

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:20

Haan

dotnetter

dev10 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 09:21:
Leuk. Vandaag mag ik uit gaan vogelen waarom onze iDEAL implementatie ruk is. Er blijven te veel orders hangen en volgens de iDEAL servicedesk is het een probleem met onze implementatie. Leuke is, ik heb geen flauw idee hoe die implementatie is uitgewerkt, de collega die dat gedaan heeft is weg en er is geen documentatie.

Enfin, eerst maar eens dubbele espresso.
Dat zijn de leukste dingen ja >:) Heb zelf ook een aantal keer in code moeten duiken waarvan niemand meer wist hoe het inelkaar zat, om ergens een bug te fixen.
Matis schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:52:
Woy in "[PHP] enquete" argh. Ik had net mijn betoog af :'( Een officiële Error(tm).

Ik dacht eerst dat ik gebanned was :P
Zou daar een reden voor zijn dan? >:)

[ Voor 19% gewijzigd door Haan op 23-09-2009 11:53 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Haan schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:52:
Zou daar een reden voor zijn dan? >:)
You never know, ik had mss wat liever kunnen zijn tegen Emile :P

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Zijn we weer, was laat van vannacht zie ik! >:) Tijd voor een Monster Ripper

[ Voor 73% gewijzigd door iH8 op 23-09-2009 12:10 ]

Aunt bunny is coming to get me!

• dev10
Haan schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:52:
[...]

Dat zijn de leukste dingen ja >:) Heb zelf ook een aantal keer in code moeten duiken waarvan niemand meer wist hoe het inelkaar zat, om ergens een bug te fixen.
Het probleem lijkt te zijn dat de serverside code van ING vernieuwd is en wij nooit geupgrade hebben. Vanmiddag maar eens kijken hoe we dat op gaan lossen. Maar nu eerst pauze. :)

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:44
curry684 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 22:24:
[...]

Wanneer die tag in het document staat komt er volgens mij automatisch een 'gele' balk ala installeer flash nu, dat zal toch wel sneller geinstalleerd worden dan een losse Chrome/Safari/Firefox installatie.

Ook op bedrijven waar 'oude systemen' moeten blijven werken onder de browser, werkt dit prima, aangezien de webkit engine enkel wordt getriggerd als de tag aanwezig is, welke dat niet zal zijn in oudere projecten.

Daarnaast heb je het 'probleem' niet dat de GUI van je browser veranderd, alles werkt hetzelfde als voorheen, geen 'bladwijzers' ipv favorieten e.d.

Nu is voor ons dat niet een grote stap, maar er zijn zat mensen welk daar zo ongeveer van in de war raken omdat ze dat andere gewend zijn.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ZpAz schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:19:
[...]

Wanneer die tag in het document staat komt er volgens mij automatisch een 'gele' balk ala installeer flash nu, dat zal toch wel sneller geinstalleerd worden dan een losse Chrome/Safari/Firefox installatie.
Met een meta tag? Hoe dan? Moet IE automagisch raden waar die plugin vandaan gehaald moet worden? 't Is nou eenmaal geen object of embed tag waar een dergelijke beschrijving in staat.

• compufreak88
.oisyn schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:36:
[...]

Met een meta tag? Hoe dan? Moet IE automagisch raden waar die plugin vandaan gehaald moet worden? 't Is nou eenmaal geen object of embed tag waar een dergelijke beschrijving in staat.
Google heeft een script die je kan toevoegen aan je website die detecteert of GCF geïnstalleerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door compufreak88 op 23-09-2009 13:55 . Reden: Link toegevoegd. ]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:44
.oisyn schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:36:
[...]

editz: My bad, dacht dat ik dat ergens gelezen had.... Je kan altijd nog een gele balk faken met html en css als dat moet :+

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• Creepy

Creepy

Matis schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:41:
[...]

Google of MSDN bekeken? :P

http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

http://msdn.microsoft.com...ltextreader.encoding.aspx

Ik gok op C#, in VS kun je heel veel talen gebruiken ;)
C#:
1
2
3
/Create the XmlParserContext with encoding
XmlParserContext context = 
    new XmlParserContext(null, null, string.Empty, XmlSpace.None, Encoding.UTF8);

Edit: Vroeg :w
Even onderstrepen dit. Dus volgende keer en zelf zoeken en als je echt een vraag wilt stellen: open een eigen topic.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

hell sorry, ik zal een topic openen. Ik zoek me suf, voor het geval je dat niet dacht :)

[ Voor 55% gewijzigd door Guillome op 23-09-2009 13:58 ]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Creepy schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:55:
Even onderstrepen dit. Dus volgende keer en zelf zoeken en als je echt een vraag wilt stellen: open een eigen topic.
:$
Note to self: Geen quickfix meer!

• Creepy

Creepy

Give a man a fish.... etc ;)

• YopY
Hoi hoi hoi, vandaag zelf verzonnen bezigheidstherapie: Neem een in elkaar geprutste Java class die een webservice aanroept, xml leest, xsl transformeert en teruggeeft, schrijf er eerst een unit test voor, refactor beide en zorg ervoor dat het blijft werken.

• compufreak88
YopY schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:19:
Hoi hoi hoi, vandaag zelf verzonnen bezigheidstherapie: Neem een in elkaar geprutste Java class die een webservice aanroept, xml leest, xsl transformeert en teruggeeft, schrijf er eerst een unit test voor, refactor beide en zorg ervoor dat het blijft werken.
Dat lijkt me een leuke bezigheid, slechte code omtoveren tot iets waar je mee kan werken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vraag is wat je met refactoren wil bereiken, en hoe refactorbaar die code is.
Soms is het vanaf scratch herschrijven een stuk nuttiger.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Sebazzz
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Boudewijn schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:31:
Totdat je tegen de baas zegt dat het beter is maar wel langer duurt ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• creator1988
Boudewijn schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:31:
De grootst gemaakte fout in de IT

• P_de_B
  • Niet online
* P_de_B rant even op de levercier van het framework dat wij gebruiken

De property ReadOnly van alle controls is gewijzigd naar AllowEdit. Zoek&vervang is dus niet mogelijk omdat de true of false vaak in een variable zit of anfhankelijk is van een complexe routine.

Dus handmatig honderden properties en functies wijzigen :( en ik mag het ook nog zelf doen omdat het een test is om te zien of de nieuwe versie een performanceprobleem oplost en de developers te druk zijn.

Leuke hobby :(

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• P_de_B
  • Niet online
creator1988 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:54:
[...]

Ik ben het in principe met je eens, maar soms ontkom je er niet aan. Wij zitten met een grote applicatie in het Progress (+ framework) is geschreven en overwegen nu toch hard een rewrite naar .Net. Dit kost uiteraard bakken met geld en je weet van te voren dat je veel nieuwe bugs gaat introduceren en dat je klanten er wellicht niet op zitten te wachten. Toch lijkt het de juiste manier omdat het huidige framework uit z'n voegen barst en Progress ontwikkelaars die ook nog voldoende kennis van het framework hebben schaars zijn

(en omdat Progress zuigt /persoonlijke mening)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• YopY
compufreak88 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:23:
[...]

Dat lijkt me een leuke bezigheid, slechte code omtoveren tot iets waar je mee kan werken.
sja, ik zeg niet dat het per definitie slecht is - het doet wat het moet doen, alleen de code is niet echt leesbaar of strak in elkaar. Denk in de trant van (waarschuwing, lang - is er btw een bbcode waarmee je iets kunt verbergen totdat iemand erop klikt)

Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
public void doeIets(Dinges ding, Dinges ding, Dinges ding) throws eenException {
    try {
        // doe iets
    } catch (Exception e){
        // rethrow
    }

if (iets){
        try {
            // iets
        } catch (Exception e){
            //rethrow
        }
    }

if (iets) {
        try {
            // iets
        } catch (Exception e){
            // rethrow
        }
    }

if (iets){
        try {
            // iets
        } catch (Exception e){
            // rethrow
        }
    }

if (iets) {
        try {
            // iets
        } catch (Exception e){
            // rethrow
        }

try {
            if (iets) {
                if (iets) {
                    try {
                        // iets
                    } catch (Exception e) {
                        // rethrow
                    }
                }

if (iets) {
                    // doe iets
                } else {
                    // log
                    // exception
                }
            } else {
                // log
                // exception
            }
        } catch (Exception e) {
            // log
            // exception
        }
    } else {
        // log
    }
}

Een draak om een unit test voor te schrijven, maar ja, ik wil het niet per ongeluk vernielen.
Sebazzz schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:45:
[...]
Totdat je tegen de baas zegt dat het beter is maar wel langer duurt ;)
Nouja, de baas hier luistert wel naar 'het is stabieler' of 'het is beter getest', 'betrouwbaarder', etc. Zie ook eerdere posts, de baas is niet echt blij op het moment ;).
[...]

Gelukkig is het maar 1 class. Oké, herschrijven (en vooral de test ervoor schrijven zodat hij blijft doen wat 'ie deed) duurt ook een dag of twee, maar het is gelukkig geen enorm project.

En overigens, jarenlang aanmodderen (en omheen werken) van een bestaand systeem dat uit zijn voegen aan het groeien is, is ook niet ideaal. Maar meestal kun je iets gefaseerd refactoren / herschrijven, dus dat scheelt.

En ja, soms kun je niet anders. Het is een investering, maar als je nog tien+ jaar met een programma moet werken, is het een afweging die je moet maken: Inefficient blijven aanmodderen, of een rewrite. Beide kosten veel geld en tijd, dus het is maar net welke is beter.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

+1 genuanceerd.

Je zorgt in ieder geval dat je van een stuk (nare) software evolutie afkomt.
Tevens is het handig als:

Je weinig tot geen documentatie hebt.
Het systeem allerlei legacy eisen stelt aan je omgeving.
Het systeem dusdanig legacy is dat je er geen ontwikkelaars meer voor vindt.

Om maar even wat voordelen te noemen.

Verwijderd

Een rewrite moet je niet zomaar doen, je moet wel een fatsoenlijke kosten/baten afweging maken. Maar uiteindelijk heeft een codebase geen eeuwige levensduur en zul je dus ooit aan de bak moeten. Als je nu een goede reden hebt waarom zou je dan nog een tijd aan blijven prutsen met de oude codebase?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Omdat een rewrite onzekerheden meebrengt:

1: Weet je alle trade-off's uit de oude implementatie?
2: Gaat het uberhaupt lukken?
3: Wat gaat de rewrite kosten?
4: Hoeveel bugs maak je in je rewrite?

Dat zijn zo maar 4 onzekerheden die ik zo kan verzinnen.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik heb ook een leuke... van een externe partij gaat er tweewekelijks per e-mail gegevens aangeleverd worden. Er zijn meerdere formaten beschikbaar, maar allemaal zijn ze ruk door hun eigen limitaties.

Optie 1 is positioneel, en dan komt de data dus binnen in dit formaat:
code:
1
2
3
4
XXXXXXXXXXXXXXXXYYYYYZZZZZ111335263

(Waarbij de verschillende tekens dus verschillende data voorstelt)

Dit is leuk en aardig, en het werkt vast wel, maar ik ben er persoonlijk nogal huiverig voor. Er hoeft maar één teken te verschuiven, of men besluit om ineens andere data af te nemen, en de hele boel gaat op z'n bek en het is een draak om dan te troubleshooten en te fixen. Ik heb dit liever niet.

Optie 2 is een CSV-bestand, wat al een betere optie zou zijn. Jammergenoeg heeft dit bestand ook zo z'n beperkingen:
code:
1
2
3
"Veld 1","Veld 2",,,,"Veld 6","Veld "met quotes erin" 7","Veld 8",,,,"Veld 12"
"Veld 1","Veld 2",,,,"Veld 6","Veld "met quotes en een komma erin", 7","Veld 8",,,,"Veld 12"

Dit is heel erg slecht te parsen, en talloze parsers heb ik al op hun bek zien gaan door de manier waarop die quotes zijn geëscaped. Het is gebruikelijk in CSV dat de quotes dan worden verdubbeld, hier kennelijk dus niet. Excel kan er niks mee, OLEDB heeft er geen zin in, en zelf splitten op komma's enzo is ook lastig omdat ik dan niet alle velden pak, of juist te veel.

Optie 3 is een Excel-sheet, welke vooralsnog het beste werkt. Kwestie van OLEDB naar de XLS wijzen, de boel in een DataTable gooien en er zelf een CSV van bakken. Dit werkt vooralsnog prima, maar het is de bedoeling dat alles straks in BizTalk komt te draaien dus voorlopig ben ik er nog niet mee klaar.

Ohja, had ik al gezegd dat de files in codepage 850 zijn en dat er onderaan een teken staat wat Windows niet herkent, maar wat uiteindelijk teken 26 blijkt te zijn?

We are shaping the future

Verwijderd

Oh joy, dat gaat genieten worden, dat kan ik je melden. Wij hebben er dan voor gekozen het niet van scratch opnieuw te bouwen, maar we bouwen in deze fase een schil om de oude progress programmatuur heen. Deze schil wordt onderdeel/module van een veel groter ERP pakket. Alle bugs die in de Progress software bestaan worden nu dus gewoon gehouden, het is in feite het aansluiten van een UI, erg kort door de bocht gezegd.
In de volgende fase gaan we de business logica ombouwen naar .NET.
Je zou je af kunnen vragen of dit handig is (vanuit programmeurs perspectief), persoonlijk vind ik van niet. De eerste release had zo'n 2 jaar geleden moeten zijn en is nu waarschijnlijk medio 2010 ergens. De volgende fase zal 2012 worden en daarna moet de hele UI waarschijnlijk weer omgegooid worden in verband met grondige wijzigingen in het leading pakket.

Management ziet het anders, we zijn een groot bedrijf en willen gewoon met een product op de markt komen.
Als we nu ook alle business logica zouden ombouwen zou dat zomaar nog 2-4 jaar langer kunnen duren en we hebben op basis van een code-freeze gebouwd van dán inmiddels 6 jaar oud, wat dus betekent dat alle functionaliteit die in tussentijd is bijgebouwd óók nog overgebouwd moet gaan worden.

Kortom een complete rebuild kan leuk zijn voor kleine projectjes waar je met een mannetje of 4 aan werkt, maar voor echt serieuze softwarepakketten is het een heel flink stuk lastiger om dat zomaar even te doen. :+

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Alex) schreef op donderdag 24 september 2009 @ 08:18:
Ik heb ook een leuke... van een externe partij gaat er tweewekelijks per e-mail gegevens aangeleverd worden. Er zijn meerdere formaten beschikbaar, maar allemaal zijn ze ruk door hun eigen limitaties.

Optie 1 is positioneel, en dan komt de data dus binnen in dit formaat:
code:
1
2
3
4

(Waarbij de verschillende tekens dus verschillende data voorstelt)

Dit is leuk en aardig, en het werkt vast wel, maar ik ben er persoonlijk nogal huiverig voor. Er hoeft maar één teken te verschuiven, of men besluit om ineens andere data af te nemen, en de hele boel gaat op z'n bek en het is een draak om dan te troubleshooten en te fixen. Ik heb dit liever niet.

Optie 2 is een CSV-bestand, wat al een betere optie zou zijn. Jammergenoeg heeft dit bestand ook zo z'n beperkingen:
code:
1
2
3
"Veld 1","Veld 2",,,,"Veld 6","Veld "met quotes en een komma erin", 7","Veld 8",,,,"Veld 12"

Dit is heel erg slecht te parsen, en talloze parsers heb ik al op hun bek zien gaan door de manier waarop die quotes zijn geëscaped. Het is gebruikelijk in CSV dat de quotes dan worden verdubbeld, hier kennelijk dus niet. Excel kan er niks mee, OLEDB heeft er geen zin in, en zelf splitten op komma's enzo is ook lastig omdat ik dan niet alle velden pak, of juist te veel.

Optie 3 is een Excel-sheet, welke vooralsnog het beste werkt. Kwestie van OLEDB naar de XLS wijzen, de boel in een DataTable gooien en er zelf een CSV van bakken. Dit werkt vooralsnog prima, maar het is de bedoeling dat alles straks in BizTalk komt te draaien dus voorlopig ben ik er nog niet mee klaar.

Ohja, had ik al gezegd dat de files in codepage 850 zijn en dat er onderaan een teken staat wat Windows niet herkent, maar wat uiteindelijk teken 26 blijkt te zijn?
Misschien kun je SQL Server Integration Services (SSIS) hier voor inzetten? Kost wat maar het is hier wel voor gemaakt.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
code:
1
2
3
Och, zolang je nog geen velden met "," of ",, erin hebt ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

code:
1
2
3

Wat voor taaltje doe je? In Java zijn uitstekende CSV parsers beschikbaar. Dit is ook makkelijk zelf te schrijven in 20 regeltjes ofzo. Ervan uitgaande dat het aangeleverde bestand ook daadwerkelijk een CSV bestand is ;) Er zijn maar 3 regeltjes waar een parser rekening mee hoeft te houden.

• Alex)
Het is BizTalk... kan wel een pipeline schrijven en daar wat custom meuk voor coden, dat is dan C#.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Argh, lekker zo'n webhoster met RedHat en daarom een antieke versie van PHP (5.1.6).
Wat is er toch mis met RedHat dat ze geen recentere php versies in hun RPM repository willen mikken? :?

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
php 5.xx? luxe!
ik moest laatst een websitetje maken met heel simpele cms-functies.. wordpress voor gebruikt, templateje gemaakt, beetje getweaked enzo.. blijkt de host niet verder te komen dan php en mysql 4.xx :/

nuja, niet helemaal mijn probleem. wel een statische versie aangelevert om tijdelijk erop te zetten tot ze waren overgestapt.. bleek dat het hele archief met een paar schamele pdf-jes (waar het allemaal om te doen was) niet op de 25MB web-ruimte te passen. en dat voor 40euro/jaar (dacht ik) :P

ze maken nu wel haast om over te stappen naar een iets normalere web-host :P

• jbdeiman
Boudewijn schreef op woensdag 23 september 2009 @ 17:05:
Omdat een rewrite onzekerheden meebrengt:

1: Weet je alle trade-off's uit de oude implementatie?
2: Gaat het uberhaupt lukken?
3: Wat gaat de rewrite kosten?
4: Hoeveel bugs maak je in je rewrite?

Dat zijn zo maar 4 onzekerheden die ik zo kan verzinnen.
1) Alleen als je goed gedocumenteerd hebt
2) In principe moet het altijd gaan lukken, maar wordt het beter
3) Als de rewrite ervoor zorgt dat de code
a) werkbaarder wordt
b) sneller wordt
c) generieker wordt
d) minder last heeft van bugs en aanverwante zaken
4) Die zijn er altijd,.

Maar
1) hoeveel "lapmiddeltjes" zitten in je originele code, waardoor je vroeger of later tegen problemen aan gaat kan lopen?
2) Hoeveel code en rekenkracht kan er worden bespaard
3) Hoe oud is de code, gaat die mee met de tijd? (je moet op gegeven moment vernieuwen)
4) Het blijven gebruiken van oude / brakke maar wel werkbare code, gaat je vroeg of laat ook problemen op leveren. Kan je deze grote problemen voorkomen, dan lopen met je weg.

• Voutloos
  • Niet online
zwippie schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:04:
Argh, lekker zo'n webhoster met RedHat en daarom een antieke versie van PHP (5.1.6).
Wat is er toch mis met RedHat dat ze geen recentere php versies in hun RPM repository willen mikken? :?
Check. Compleet absurde policy welke schadelijke gevolgen heeft. Iedere idioot die die policy verdedigt moet zich direct voortaan met een niet IT gerelateerde hobby gaan bezig houden.

offtopic:
nuanceren is saai, IRL had ik allang 'moet dood' gezegd. :+

{signature}

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Voutloos schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:42:
[...]
Check. Compleet absurde policy welke schadelijke gevolgen heeft. Iedere idioot die die policy verdedigt moet zich direct voortaan met een niet IT gerelateerde hobby gaan bezig houden.

offtopic:
nuanceren is saai, IRL had ik allang 'moet dood' gezegd. :+
offtopic:
'moet dood'? -> 'moet worden gegeseld, geradbraakt en gevierendeeld' zul je bedoelen! :+

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Alex)
Update: ik weet nu wat meer. Het wordt niet per e-mail aangeleverd, maar per CD-ROM. En het gebeurt maandelijks.

Dat wordt dus BizTalk zo configureren dat die vanaf een bepaalde locatie op een filesystem alle *.csv's plukt en die parset... en dus documenteren waar die CSV gedropt moet worden, wie de write-rechten moet krijgen is gelukkig niet mijn zorg.

Helaas is het wel een (brakke) CSV zoals in mijn eerdere voorbeeld. Werk wat mijn collega's op een ander project hebben gedaan, heb ik weinig aan want zij hebben de positional versie gebruikt, en die krijgt mijn klant niet.

Maandag maar even met de architect overleggen... morgen vrij.

• dev10
Na het gekloot in onze iDEAL implementatie gisteren, vandaag begonnen met op onze drie websites iDEAL opnieuw te implementeren. Na een gesprek met de servicedesk gisteren, bleek dat de software die bij ING vandaag kwam vorig jaar september is vernieuwd, maar dat bij ons niet is gedaan. :X

Gelijk de kans aangepakt om alles eens mooi up to date te helpen en te documenteren. :)

[ Voor 1% gewijzigd door dev10 op 24-09-2009 18:35 . Reden: Typo ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Mijn hoster draait nog PHP 4.3.11. :X

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

AtleX schreef op donderdag 24 september 2009 @ 19:09:
Ik kan kiezen (Sohosted) tusse n 5.2.6 of 4.4.8 :D

• Voutloos
  • Niet online
5.2.6 is zo erg nog niet. :P
AtleX schreef op donderdag 24 september 2009 @ 19:09:
Als je al zo lang bij een hoster zonder enige vorm van onderhoud zit heb je echt geen recht tot klagen meer en mag je jezelf verwijten dat je nog met 4.3 zit.

{signature}

• Creepy

Creepy

Heb laatst een server moeten inrichten met php 4 om een CMS draaiend te krijgen. Het draait niet onder PHP 5 en heb geen tijd om het zelf te fixen zodat dat wel gaat werken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Daarom is ASP.Net zo mooi, 1.1; 2.0; 3.0; 3.5; 4.0, allemaal naast elkaar te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Hmm, ik ben opzoek naar de naam van de
PHP:
1
<?= "lala" ?>

tags (dit omdat ik dat net wat sjieker vind), of geven jullie de voorkeur aan
PHP:
1
<?php echo "lala" ?>

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

creator1988 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:05:
Daarom is ASP.Net zo mooi, 1.1; 2.0; 3.0; 3.5; 4.0, allemaal naast elkaar te draaien.
En dat kan niet met PHP wil je zeggen? Je kan "probleemloos" php 3, 4, 5 en zelfs 6 gewoon op dezelfde server naast elkaar hebben hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Matis schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:08:
PHP:
1
<?= "lala" ?>

PHP:
1
<?php echo "lala" ?>

?
Short open tags. :) Ik geef trouwens de voorkeur aan dat laatste omdat short open tags conflicteert met XML en volgens mij staat het vanaf PHP 5 standaard ook uit.
Voutloos schreef op donderdag 24 september 2009 @ 20:35:
[...]
Als je al zo lang bij een hoster zonder enige vorm van onderhoud zit heb je echt geen recht tot klagen meer en mag je jezelf verwijten dat je nog met 4.3 zit.
Iets met sponsoring enzo...

[ Voor 117% gewijzigd door AtleX op 25-09-2009 13:12 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Creepy schreef op donderdag 24 september 2009 @ 20:41:
Heb laatst een server moeten inrichten met php 4 om een CMS draaiend te krijgen. Het draait niet onder PHP 5 en heb geen tijd om het zelf te fixen zodat dat wel gaat werken......
Zolang er nog nieuwe releases uitkomen in de PHP 4-series zie ik geen probleem. :P
creator1988 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:05:
En PHP niet? :?
PHP:
1
<?= "lala" ?>

PHP:
1
<?php echo "lala" ?>

?
Die is leuk als je valid XHTML wil maken en je document wil beginnen met <?xml. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door NMe op 25-09-2009 13:11 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
PHP:
1
<?= "lala" ?>

PHP:
1
<?php echo "lala" ?>

?
Ik heb de voorkeur aan gewoon "lala", ;). Of dan ${lala} (JSP) of {lala} (Smarty, als ik het goed herinner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Okee, ik dacht dat short open tags <? was en <?= gelijk stond aan <?php echo....

enfin, ik ga niet voor XHTML ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

NMe schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:10:
Die is leuk als je valid XHTML wil maken en je document wil beginnen met <?xml. ;)
<?= "<?" ?>xml. Dat is voor dat ene ding in het document nou niet echt onoverkomelijk ;)

[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 25-09-2009 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Is toch standaard deze oplossing voor? :?
edit:
dat dus :P

[ Voor 36% gewijzigd door Guillome op 25-09-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:56
NMe schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:10:
[...]

Zolang er nog nieuwe releases uitkomen in de PHP 4-series zie ik geen probleem. :P
PHP4 is alleen al EOL sinds 1 januari 2008, en op 7 augustus 2008 zijn met 4.4.9 de laatste security patches uitgebracht.
Pagina: 1 ... 13 ... 201 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak