Volgens mij is hier een misverstand

Ik ga er graag vanuit dat ik in mijn view modellen heb, die ik kan gebruiken voor de voorbeelden uit mijn vorige post (zie edit). Sowieso is de methode om de paginator vanuit een action helper te gebruiken daar geen oplossing voor. Hoe zien jullie dat dan?
Daarnaast even wat dingen die ik niet snap, waarvan jij aanneemt die ik zeg (leuke zin

) hier neer zetten:
Je paginator heeft het model al aangesproken om daar na de rowset door de mapper te halen?
[...]
Alleen eerst je model aanspreken en dan je mapper in je controller is echt niet the MVC way hoe je het ook buigt of keert.
Ik doen in mijn controller dit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| class Blog_ArchiveController extends Zend_Controller_Action
{
public function indexAction()
{
$article = new Blog_Model_Article;
$page = $this->_getParam('page', 1);
$count = $this->_getParam('count', 20);
$articles = $article->fetchPage($page, $count);
$this->view->articles = $articles
}
} |
Dus waar je normaal met een Model::fetchAll() of Model::find() in je controller dit doet:
model -> mapper -> dbTable -> mapper -> model
Doe je met dit met een paginator aanroep in je controller:
model -> mapper -> dbTable -> paginator -> mapper -> model
Daar gaat de vergelijking met de eerste wel héél erg goed op (en die is zeker the MVC way).
Ik wil nergens iemand afkraken of wat dan ook, ik wil graag via een discussie meer inzicht hebben in het principe en hiermee een duidelijke oplossing vinden voor dit probleem.
Het gaat mij meer om dat je door de paginator in je controller te plaatsen, je (naar mijn idee) verkeerd bezig bent de data te behandelen, omdat je direct met kolommen van je database zit te werken. Alle "in- en uitgangscontroles" die je kan doen bij je model door middel van getters en setters doe je dan compleet te niet. Of zie ik dat verkeerd?