De Devschuur Coffee Corner Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 201 Laatste
Acties:
  • 852.022 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:12

StM

Ik geloof dat er 1 stereo type is die bijna altijd wel klopt, als er om heen te werken is (desnoods als dat veel meer werk is als dat probleem zelf oplossen) dan doen we dat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:D

Gelukkig hebben we hier van die lage/brede porseleinen kopjes die amper omvallen zodra je ze stoot O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar je koffie wel als een malloot afkoelt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:27
curry684 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 12:45:
Jij prefereert 'langzaam geld'? :P

* curry684 overigens 1.88m, bruingezond, bril- en lensloos, kaalgeschoren kop. Ook niet bepaald stereotype ICT'er ;)
Klopt, dan hoef ik er zelf niet zo snel achteraan.. :P

Maar het is gewoon een imago wat ICT'ers van eerder uit meegekregen (zeker bij de 'oudere generatie') hebben. Ik vind het wel mooi dat de "stereotyperingen" steeds minder worden, omdat er ook steeds meer mensen zijn die er niet aan voldoen.
Zo ken ik ook mensen die er wél aan voldoen, maar dan bijvoorbeeld als dokter of in de financiële markt werken. Leuk is dat in elk geval wel :)
Site.to.Make schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:04:
Ik geloof dat er 1 stereo type is die bijna altijd wel klopt, als er om heen te werken is (desnoods als dat veel meer werk is als dat probleem zelf oplossen) dan doen we dat :p
Ik geloof het niet, we werken er omheen als:
a) Dat nodig is vanwege tijdsdruk (het echte probleem oplossen kost meer tijd, dus geld)
b) Collega's daarmee begonnen zijn
c) Probleem dus danig lastig is op te lossen dat een workaround minder tijd kost (qua onderzoek) en je meteen kan beginnen te werken aan een oplossing.
d) De kans vrij groot is dat er nieuwe fouten op gaan treden in het systeem, na het verbeteren van de code.

Ik heb maar 1 keer "gedweild met de kraan open" in deze context en dat was omdat er een brak script was aangekocht. Het 1e probleem oplossen (maar dan ook echt oplossen) bracht weer een ander naar voren. Ik heb op gegeven moment maar aangegeven dat het zoveel tijd gaat kosten dat te verbeteren en dat er al helemaal geen sprake was van optimalisatie, dus dat het beter is opnieuw te beginnen.
Overigens: De belangrijkste fouten waren er al uit en het was werkbaar, gewoon niet optimaal. Dit had me tot dan toe minder tijd gekost dan het opnieuw maken van de code. Tjah, het was een tijdelijk lapmiddel, en ik ben ondertussen al een heel eind op weg met nieuwe code.

Zelfs zonder cashen is het systeem een factor 10x sneller dan wat het was.

Wat heb ik hiervan geleerd: Echt verbeteren veroorzaakt toch vaak nieuwe problemen, en dat is vaak wat je niet wilt. Wil je echt verbeteren zorg dan:
a) Dat je de originele code hebt
b) Dat je ook aanverwante functionaliteiten test na het verbeteren
c) Dat je op een testomgeving werkt
d) Dat je zeker weet dat de code niet in zijn geheel al brak is

[ Voor 55% gewijzigd door jbdeiman op 15-09-2009 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ach ik ga jurist worden (als ik ook daadwerkelijk wat met mijn 2e studie doe), daar heb ik ook wel een snel geld beeld bij. Veel meer dan bij IT'er in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Nog een studie van een paar jaar wil ik nu niet echt snel noemen :P

Echt, ik was "studeren" zo beu na m'n HBO studie. Docenten die de link met het bedrijfsleven kwijt zijn en zo in hun eigen wereld zitten en gaan zeiken om niks en je als een klein scholiertje met 0 ervaring behandelen was ik echt zo beu...... Ik hoop voor je dat dat met een rechten studie beter gaat maar bij de gemiddelde ICT opleiding.................

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:12

StM

jbdeiman schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 16:22:
[...]

Ik geloof het niet, we werken er omheen als:
a) Dat nodig is vanwege tijdsdruk (het echte probleem oplossen kost meer tijd, dus geld)
b) Collega's daarmee begonnen zijn
c) Probleem dus danig lastig is op te lossen dat een workaround minder tijd kost (qua onderzoek) en je meteen kan beginnen te werken aan een oplossing.
d) De kans vrij groot is dat er nieuwe fouten op gaan treden in het systeem, na het verbeteren van de code.
Ik doelde meer op van er zijn een aantal toetsen op mn toetsenbord kapot, remappen dan maar anders moet ik wel een hele nieuwe aansluiten! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:27
Creepy schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 16:34:

Echt, ik was "studeren" zo beu na m'n HBO studie. Docenten die de link met het bedrijfsleven kwijt zijn en zo in hun eigen wereld zitten en gaan zeiken om niks en je als een klein scholiertje met 0 ervaring behandelen was ik echt zo beu...... Ik hoop voor je dat dat met een rechten studie beter gaat maar bij de gemiddelde ICT opleiding.................
Guttegut, het lijkt wel of je op dezelfde school als ik hebt gezeten :P Vind ik zo jammer he, maar je hebt ook docenten zat die het in theorie allemaal wel leuk kunnen vertellen maar geen praktijk ervaring hebben en er (dus) maar zonder meer van uitgaan dat wat ze in theorie aan ons vertellen ook "meestal wel opgaat".

Nou, in het bedrijfsleven is het altijd anders dan wat je in de boeken leest, ja door je theoretische kennis kan je misschien wat handiger/ sneller schakelen en op dingen inspelen, maar meteen na de studie, no way dat je helemaal klaar bent voor het bedrijfsleven. Het gaat dan pas beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Boudewijn schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 16:08:
Ja maar je koffie wel als een malloot afkoelt.
Daar is het hier te warm voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, toch wel een beetje jammer dat er niet echt LINQ to MySQL is... Ik voel er weinig voor om een MSSQL server te huren bij m'n host :'(
Dan NHibernate/SubSonic maar eens gaan ontdekken :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2009 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:53

RayNbow

Kirika <3

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 17:38:
Hmmm, toch wel een beetje jammer dat er niet echt LINQ to MySQL is...
http://code2code.net/DB_Linq/ ?

(ok, het is nog een beetje in de experimentele fase als ik de site mag geloven :p)

[ Voor 18% gewijzigd door RayNbow op 15-09-2009 18:30 ]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaar ook dat ik zeg: 'niet echt' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Creepy schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 16:34:

Ach, ik ben nu 7e jaars en heb al geleerd dat studeren een feestje is, waar je zelf de slingers op moet hangen.
Het is echt maar net wat je ervan maakt. Wel is het zo dat ik het op de universiteit een stuk beter naar mijn zin heb gehad dan op het HBO (daar was ik zo min mogelijk, gewoon het hele beknepen gebeuren).

Maar ik a eigenlijk vooral voor mezelf studeren, ik ben eigenlijk altijd met andere dingen bezig geweest tijdens mijn studie (eigen bedrijf, studentenvereniging etc).
En ik vind dat de informatica welliswaar een interessant vakgebied is, maar een combinatie van meerdere vakgebieden (persoonsgegevens \ software patenten en wat daar dan wel\niet mee ma) veel spannender is.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01
Even een balletje opwerpen.

Wat is de mooiste / beste oplossing :

Ik heb een class die een entity voorstelt, en ik heb een class die een simpele view voor een entity voorstelt.

Wat is de beste / te prefereren manier:
code:
1
2
Entity someEntity = new Entity();
EntityView view = someEntity.ToView();

of
code:
1
2
EntityView view = new EntityView(someEntity);

https://fgheysels.github.io/

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het lijkt me de 2e. De Entity hoort niks van zijn view af te weten IMHO.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Janoz
  • Laatst online: 19-09 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Met Woy. Bij de eerste krijg je een wederzijdse afhankelijkheid terwijl dat bij de tweede maar 1 kant op is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• whoami
De 2de lijkt me ook 'natuurlijker'

Ik stelde de vraag omdat ik het een aantal weken / maanden op de eerste manier geimplementeerd had, en ik me nu bedenk dat de 2de manier eigenlijk beter is. :P

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:41
Tenzij het eerste een extension method is die verwijst naar de entityview constructor, dan vind ik hem wel weer kunnen.

• whoami
Daar had ik ook aan gedacht; om de 2 mogelijkheden te voorzien waarbij die ToEntityView method gewoon een nieuw EntityView instantieert mbhv die constructor maarja ...

(Trouwens, waarom persé een extension method ? 't Is niet omdat extensions methods een nieuwe feature zijn dat ze daarom te pas & te onpas moeten gebruikt worden. Hier kan dit perfect een gewone member method zijn).

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
whoami schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:32:
Daar had ik ook aan gedacht; om de 2 mogelijkheden te voorzien waarbij die ToEntityView method gewoon een nieuw EntityView instantieert mbhv die constructor maarja ...

(Trouwens, waarom persé een extension method ? 't Is niet omdat extensions methods een nieuwe feature zijn dat ze daarom te pas & te onpas moeten gebruikt worden. Hier kan dit perfect een gewone member method zijn).
Het voordeel van een extension method is in dit geval dat de kennis niet in de entity ligt, ook al roep je hem wel zo aan. Mijn vraag is dan echter waarom je op een entity ToView zou willen aanroepen? Ik vind het niet echt logisch eigenlijk

Verder zou ik misschien nog eerder kijken naar een Factory pattern om je View te maken, dan kun je later eventueel makkelijker een andere View gaan gebruiken voor een type Entity.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 16-09-2009 12:43 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• whoami
Dat laatste is een YAGNI hoor Woy ...

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
whoami schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:43:
Dat laatste is een YAGNI hoor Woy ...
Dat realiseer ik me, in veel gevallen zal het inderdaad overkill zijn, maar als je een applicatie maakt met bijvoorbeeld skins, kan het wel weer van pas komen.

Maar door het in een extension method te stoppen of het aan de class toe te voegen beperk je jezelf IMHO te veel. Je zult dan immers overal tot dezelfde view. Terwijl je op de ene plek mischien wel een andere View wil dan als op de andere.

[ Voor 28% gewijzigd door Woy op 16-09-2009 12:46 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

whoami schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:32:
Humm niet echt natuurlijk omdat je dan een circular dependency creert waarvan de helft zoals gezegd de verkeerde kant op gaat. Een extension method is wel degelijk de cleanste manier om dit soort 'utility' methods die intern gewoon shorthand voor de omgekeerde variant zijn te inserten.
Woy schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:45:
[...]

Dat realiseer ik me, in veel gevallen zal het inderdaad overkill zijn, maar als je een applicatie maakt met bijvoorbeeld skins, kan het wel weer van pas komen.

Maar door het in een extension method te stoppen of het aan de class toe te voegen beperk je jezelf IMHO te veel. Je zult dan immers overal tot dezelfde view. Terwijl je op de ene plek mischien wel een andere View wil dan als op de andere.
Mjah da's natuurlijk een kwestie van ToView definieren met parameter, dus ToView(Type type), en weer een shorthand ToEntityView definieren die intern doorsluist :)

[ Voor 35% gewijzigd door curry684 op 16-09-2009 13:14 ]

Professionele website nodig?

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

whoami schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:45:
Even een balletje opwerpen.

Wat is de mooiste / beste oplossing :

Ik heb een class die een entity voorstelt, en ik heb een class die een simpele view voor een entity voorstelt.

Wat is de beste / te prefereren manier:
code:
1
2
EntityView view = someEntity.ToView();

of
code:
1
2
EntityView view = new EntityView(someEntity);
code:
1
2
3
EntityView view = new EntityView();
someEntity.addObserver(view);

;-)

• whoami
Je ziet het verkeerd prototype ... In dit geval heeft dit helemaal niks te maken met observers ofzo.

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

whoami schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:55:
Je ziet het verkeerd prototype ... In dit geval heeft dit helemaal niks te maken met observers ofzo.
Misschien helpt 't als je uitlegt wat je view dan precies moet doen: aan een regel is dat niet echt te zien. Observers en MVC gaan namelijk bijna altijd hand in hand, dus ik zou het raar vinden als 't niet toepasbaar zou zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door prototype op 16-09-2009 14:53 ]

• whoami
Het gaat hier ook niet over MVC, al lijkt het misschien wel zo door de naamgeving in m'n voorbeeld. :P
Het was gewoon een moment van: welke implementatie is de beste.

Ik had die EntityView misschien beter 'EntityDTO' genoemd. :)

[ Voor 41% gewijzigd door whoami op 16-09-2009 14:54 ]

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

whoami schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:53:
Het gaat hier ook niet over MVC, al lijkt het misschien wel zo door de naamgeving in m'n voorbeeld. :P
Het was gewoon een moment van: welke implementatie is de beste.

Ik had die EntityView misschien beter 'EntityDTO' genoemd. :)
DTO en views... over dingen gesproken die weinig met elkaar te maken hebben ;-). In dat geval zou ik de 2e optie idd kiezen, het is dan gewoon een wrapper/facade waarbij jezelf kan aangeven wat je wel en wat je niet vrij wil geven. View lijkt me dan idd niet een geschikte naam hier.

Als je de situatie omdraait en er toType methodes voor maakt dan zorg je voor extra dependencies bij de EntityClass: die zou nu precies moeten weten welke types hij allemaal ondersteund. Dat is niet flexibel.

Zelfs met extension-methods heb je nog steeds een dependency gecreeerd in de public API. Als mensen die toType methode aanroepen, dan moet je 't ook blijven ondersteunen of anders breekt 't.

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Zo ben de laatste paar dagen lekker aan het spelen met HTML5, werkt op het eerste gezicht erg fijn. Elementen maken de code duidelijker. Nou is er alleen één probleem. Internet Explorer renderd de stijling van de elementen niet. Als ik het web mag geloven dan komt dat omdat IE de elementen helemaal niet ziet. Nou is daar wel een JavaScript oplossing voor, maar dan kan als nog +- 5% van je bezoekers het niet zien. Is er een mogelijkheid om een dergelijk JavaScript uit te voeren aan de server kant. Of een andere mogelijkheid om het zelfde te bereiken.

• mithras
  • Niet online
Good Fella schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:21:
Zo ben de laatste paar dagen lekker aan het spelen met HTML5, werkt op het eerste gezicht erg fijn. Elementen maken de code duidelijker. Nou is er alleen één probleem. Internet Explorer renderd de stijling van de elementen niet. Als ik het web mag geloven dan komt dat omdat IE de elementen helemaal niet ziet. Nou is daar wel een JavaScript oplossing voor, maar dan kan als nog +- 5% van je bezoekers het niet zien. Is er een mogelijkheid om een dergelijk JavaScript uit te voeren aan de server kant. Of een andere mogelijkheid om het zelfde te bereiken.
De fix is niet echt uit te voeren bij de server. Tenzij je detecteert dat de client een bepaalde browser heeft en daarna converteer je alle elementen (alle html5 block-elementen naar <div> en alle inline elementen naar <span> bijvoorbeeld). Maar dat is niet echt een oplossing voor je probleem.

Ik zou zeggen: je gebruikt html5 en dat heeft voor- en nadelen. Dit is het nadeel, de voordelen ken je al ;) Omdat je een vrij nieuwe technologie gebruikt zijn er gewoon nadelen, daar kan je niet omheen. Maar als je IE6 en hoger en Fx2 en hoger al te pakken hebt: wat gebruiken die 5% bezoekers van je dan?

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

mithras schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:30:
[...]
De fix is niet echt uit te voeren bij de server. Tenzij je detecteert dat de client een bepaalde browser heeft en daarna converteer je alle elementen (alle html5 block-elementen naar <div> en alle inline elementen naar <span> bijvoorbeeld). Maar dat is niet echt een oplossing voor je probleem.
Hmm, jammer. Hopelijk verzint iemand nog eens wat moois.
Ik zou zeggen: je gebruikt html5 en dat heeft voor- en nadelen. Dit is het nadeel, de voordelen ken je al ;) Omdat je een vrij nieuwe technologie gebruikt zijn er gewoon nadelen, daar kan je niet omheen. Maar als je IE6 en hoger en Fx2 en hoger al te pakken hebt: wat gebruiken die 5% bezoekers van je dan?
Dat zijn de mensen die geen JavaScript aan hebben staan. Het probleem zit hem atm alleen daar. Als dat geen 5% zou zijn dan had ik het wel gebruikt.

Ik had trouwens ook nog iets anders wat ik de laatste paar dagen een paar keer ben tegen gekomen, en dan eigenlijk alleen bij html5-websites: het centreren dmv de body-tag. Dus de breedte opgeven aan de body en deze dan met margin:0 auto; centreren. Normaal gebruik ik daar altijd een div voor met bijv id="root".

Is er een reden dat dit in html5 anders wordt gedaan, of wordt dit al langer gedaan en is mij dat totaal ontgaan? Aan de ene kant vind ik het prima want het werkt, maar aan de andere kant vind ik het een beetje raar. Wat zijn jullie meningen daar over?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

prototype schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:01:
[...]

DTO en views... over dingen gesproken die weinig met elkaar te maken hebben ;-).
Euhm.... View is een term die veel breder is dan enkel de V in mvc. Het is een beetje een hond is een dier maar een dier is geen hond discussie. Een view is gewoon een (her)-representatie van een stuk data. Dat kan een UI-achtig iets zijn (zoals in MVC), maar bijvoorbeeld ook een andere representatie van een stuk data in de database (hee, verek, daar noemen ze het ook view!). Een DTO is dus eigenlijk een 'view' op een meer ingewikkelde entity.

• creator1988
  • Laatst online: 23:41
5% geen javascript aan? kan het me bijna niet voorstellen; volgens mij moet dat veel lager zijn.

• mithras
  • Niet online
creator1988 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:08:
5% geen javascript aan? kan het me bijna niet voorstellen; volgens mij moet dat veel lager zijn.
Ik zit nu te kijken bij mijn Google Analytics, maar je kan überhaupt niet zien of er javascript enabled / disabled browsers zijn :p Dat gaat natuurlijk allemaal via javascript 8)7

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Zijn niet gewoon de meeste niet javascript enabled browsers crawlers? Wie heeft er nou geen javascript aan staan?

~ Mijn prog blog!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

roy-t schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:57:
Wie heeft er nou geen javascript aan staan?
Mensen die wel eens met Lynx browsen. :p

• curry684

curry684

mithras schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:20:
[...]
Ik zit nu te kijken bij mijn Google Analytics, maar je kan überhaupt niet zien of er javascript enabled / disabled browsers zijn :p Dat gaat natuurlijk allemaal via javascript 8)7
Tis wel te detecteren hoor.

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

creator1988 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:08:
Browser Stats

Nou moet je die natuurlijk met een korrel zout nemen, maar het toont wel aan dat er mensen zijn zonder JS.

• curry684

curry684

Good Fella schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:44:
[...]

Browser Stats

Nou moet je die natuurlijk met een korrel zout nemen, maar het toont wel aan dat er mensen zijn zonder JS.
Met alle respect, maar het is intussen 2009. Mensen met JS disabled in hun browser neem ik net zo serieus als gebruikers met IE5.5 of Netscape 4, of met cookies disabled, of met een 640x480 scherm. Als je expliciet vraagt om een kutexperience kun je 'm krijgen ook.

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Daar heb je op zich ook wel gelijk in, maar mijn baas wil toch graag zo veel mogelijk mensen bereiken.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
curry684 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:50:
[...]

Met alle respect, maar het is intussen 2009. Mensen met JS disabled in hun browser neem ik net zo serieus als gebruikers met IE5.5 of Netscape 4, of met cookies disabled, of met een 640x480 scherm. Als je expliciet vraagt om een kutexperience kun je 'm krijgen ook.
Het ligt er natuurlijk aan wat je doelgroep is. Voor mobiele devices kan ik me voorstellen dat er geen of beperkte javascript ondersteuning is.

Als je voor desktops ontwikkeld moet je er IMHO idd wel van uit kunnen gaan dat er javascript beschikbaar is.

• curry684

curry684

Woy schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:55:
[...]

Het ligt er natuurlijk aan wat je doelgroep is. Voor mobiele devices kan ik me voorstellen dat er geen of beperkte javascript ondersteuning is.

Als je voor desktops ontwikkeld moet je er IMHO idd wel van uit kunnen gaan dat er javascript beschikbaar is.
Ach ik schrijf per definitie graceful degrading code, dus bruikbaar is het wel zonder JS. Maar ik ga niet door wilde hoepels springen om luxe aan te brengen voor non-JS browsers - met 'usable' mag je al heel blij zijn (op meerprijs kan alles natuurlijk ;) ).

Dat geldt overigens dus ook voor oudere mobile browsers - stiekem doet bijv. Pocket IE het best goed met CSS-definities negeren die 'm niet handig uitkomen, waardoor sites vaak al best goed uit zichzelf renderen op 240x320. Gecombineerd met graceful degrading heb je dan al 98% van het compatibilitywerk gedaan eigenlijk.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

<noscript> ftw.

Textbased browsers zijn voor Neanderthalers.

• Creepy

Creepy

En voor blinden en slechtzienden.....

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat zegt ie toch? :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Haan
  • Laatst online: 19-09 10:08

Haan

dotnetter

En voor mensen met een niet zo state-of-the-art telefoon zoals ik heb :+
Tweakers.net nieuws lezen gaat er prima mee.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Janoz schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:47:
[...]

Euhm.... View is een term die veel breder is dan enkel de V in mvc. Het is een beetje een hond is een dier maar een dier is geen hond discussie. Een view is gewoon een (her)-representatie van een stuk data. Dat kan een UI-achtig iets zijn (zoals in MVC), maar bijvoorbeeld ook een andere representatie van een stuk data in de database (hee, verek, daar noemen ze het ook view!). Een DTO is dus eigenlijk een 'view' op een meer ingewikkelde entity.
Yeah, 'k had in m'n vorige bericht even UI view moeten schrijven: dat is namelijk de view waar de meeste mensen volgens mij View ook mee associeren. Je hebt idd ook data views, zoals dat in relational databases mogelijk is. Om verwarring te voorkomen denk ik dat het handiger is om de term view te vermijden hierbij, danwel DataView suffix te gebruiken. View als suffix is in frameworks als Cocoa wordt namelijk 9/10 keer een UI view element mee bedoelt. Kan verwarring voorkomen zeg maar.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

prototype schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:06:
Je hebt idd ook data views, zoals dat in relational databases mogelijk is
Je hebt zoveel views. std::slice<> is ook een view. En D3D heeft ook views. Een view is gewoon een bepaalde manier om naar data te kijken. Ik ben het er niet mee eens om de UI view dan voorrang te geven als het gaat om een ambiguë view :P.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Dat zeg ik, gamma.
std::slice<> is ook een view. En D3D heeft ook views. Een view is gewoon een bepaalde manier om naar data te kijken. Ik ben het er niet mee eens om de UI view dan voorrang te geven als het gaat om een ambiguë view :P.
*AmbiguousView :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compufreak88
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 17:51
Is de koffie op? Ik zie hier helemaal niemand meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
zal wel zo zijn - ik heb cola.

Ben nu een scriptje in elkaar aan het prutsen dat elke zoveel tijd kijkt of de sites nog werken. D'r zijn genoeg alternatieven waarschijnlijk, maar ik kon zo snel niet een eenvoudig en makkelijk te gebruiken dingetje vinden. De meeste zijn 'omg betaal' of 'omg wij zijn zo pro je hebt een week nodig om voorbij stap 1 te komen'. Nee bedankt, dertig lijntjes PHP script zijn sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compufreak88
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 17:51
Ik ben bezig met het toevoegen van functionaliteit aan een brakke webapplicatie waar een nieuwe versie al van op de planning staat, maar het afmaken van de oude meer prioriteit heeft.

Het ergste is dat ik degene ben die het maken van de nieuwe versie mag gaan leiden straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De koffieautomaat hier doet het wel weer, maar het is gewoon nog steeds niet te zuipen :'(

/me is de laatste hand aan het leggen aan de implementatie van de aanroep naar de interne zuig webservice (zie eerdere posts mbt naming conventions en redundante enumeraties ;) ) waarvan een eerder geïmplementeerde aanroep ineens een SoapException opgooit.

Daarnaast ben ik met een probleem aan het stoeien waarbij een gebruiker onder haar Voila account (soort Citrix omgeving) geen documenten uit onze software kan genereren. De rest van de gebruikers wel .... :X

Daarbij is dat ook nog eens lastig debuggen omdat ik dan waarschijnlijk alleen mbv message pop ups in de code de locatie van het probleem zou kunnen lokaliseren.... alleen zit ze in Polen.... :+

Maar ja... het is weer bijna weekend..... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er ook aan te denken weer eens een bakje koffie te nemen. Zit er echt helemaal doorheen en ik moet nog een uur :| Ik denk dat de PC vanavond eens helemaal uit blijft, iets teveel gehobbyd afgelopen week.
Leuk en erg leerzaam, maar iets teveel PC/laptop gezien deze week.
Zo eerst maar eens even hollen, trainen en dan maar eens lekker een koude Hertog naar binnen werken. Niet teveel, want morgen XXtig kilometer mountainbiken in de Drunense Duinen :o
Maandag een sollicitatiegesprek, dus het zal al met al een zeer gristelijk weekend worden denk ik zo :O ;)

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2009 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Hier zitten we lekker aan de thee. Even een beetje afwisseling van alle koffie.

Ben de laatste paar dagen ook meer met designen bezich geweest dan met code. Al heb ik gister avond wel een leuke website zitten devven. Is voor een collega van mij. Ze wou zo makkelijk mogelijk alle plaatjes kunnen aanpassen, maar er zaten allemaal overlays op (effecten enzo). Dus dat was lekker een hoop absolute positioneren. Ach het werkt prima. En de code is nog vrij netjes (http://devosto.nl/dev/dianne/).

[ Voor 0% gewijzigd door MoietyMe op 18-09-2009 15:16 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Zo, PHP prutsen op de vrijdagmiddag, hoi hoi hoi. Check mijn l33tpr0 website online chexx0r-o-matic, volledig retro gestyled. D'r is 1 bestand die elke 5 minuten uitgevoerd wordt en een lijst sites nakijkt, de datum en de responsecode teruggeeft, en een viewscript (zie screenshot) die het logbestand samenvat in de onderstaande gegevens, waar je kunt zien wanneer een pagina van de ene naar de andere status gegaan is en hoelang de vorige status geduurt heeft.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v457/YopY/th_leetpro.jpg

Kijken of we die uptime garantie kunnen claimen, =D. Voor een site met 1-2 miljoen pageviews / dag is dat best wel belangrijk enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ach, met 2 of 3 CSS styles ben je zo weer helemaal erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
BalusC schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 15:34:
Ach, met 2 of 3 CSS styles ben je zo weer helemaal erbij.
dit is 2 of 3 CSS styles, :+.

[/sarcasme]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 22:40

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Zow, van het weekend maar eens beginnen met voorbereiden op de Masters of Java. Dit jaar alweer voor de 4e keer meedoen en hopelijk verbeter ik m'n 3e plek van vorig jaar.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

Nick_S schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:28:
Zow, van het weekend maar eens beginnen met voorbereiden op de Masters of Java. Dit jaar alweer voor de 4e keer meedoen en hopelijk verbeter ik m'n 3e plek van vorig jaar.
Hoeveel man doet daar aan mee?

offtopic:
* Matis heeft een :X hekel aan Java

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S

Nick_S

Rond de 20 teams van 1 of 2 man, het komt vanuit de NLJUG ( Nederlandse Java User Group).

oftopic:
* Nick_S heeft een hekel aan MS. ;)
@Onder, dat weet ik, ze hebben meerdere producten/talen, maar het is een bedrijf met een bepaalde instelling, waar ik niet van houd.

[ Voor 28% gewijzigd door Nick_S op 18-09-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

MS is geen taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Klopt, je kunt ook prima c++ op Linux kloppen :D

Ik snap niet dat mensen c++ associeren met Windows/MS en Java met Linux 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Matis op 18-09-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Om ergens een hekel aan te hebben hoeft het geen taal te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S

Nick_S

Ho, ik associeer C++ helemaal niet met Windows. De meeste software op Linux is in C++ geschreven en Java is nu juist multiplatform. (Ook de gecompileerde versie itt. C++)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Weg met de koffie (die ik al niet dronk).... bier! Van Heineken ben ik geen fan maar als ie hier zo lekker koud uit de tap komt smaakt ie toch wel enorm lekker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nick_S schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:41:
* Nick_S heeft een hekel aan MS. ;)
@Onder, dat weet ik, ze hebben meerdere producten/talen, maar het is een bedrijf met een bepaalde instelling, waar ik niet van houd.
En dat is je goed recht, maar Matis uit zijn onvrede over een taal, wat een goede reden kan zijn om er niet in te willen werken. Jij richt je onvrede over een bedrijf, waarmee je aan lijkt te geven dat dat de reden is dat jij wel in Java ontwikkelt. Maar een hekel hebben aan MS heeft compleet niets met welke taal dan ook te maken. Je kunt prima een hekel hebben aan MS en toch in C# (bijv.) werken (zelfs zonder ook maar een enkel MS product aan te raken). Je hele opmerking is daarmee irrelevant :). Je had net zo goed kunnen zeggen: "Ik heb een hekel aan plastic zadels op een fiets".
Nick_S schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:50:
Ho, ik associeer C++ helemaal niet met Windows. De meeste software op Linux is in C++ geschreven
En ik maar denken dat al die linux masochisten zichzelf pijnigden met C ;)

[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 18-09-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 10:55
Ik vind Windows geen fijn OS, en werk veel liever met Linux maar moet toch zeggen dat Microsoft zijn zaakjes goed op orde heeft. Al zouden ze Office eens naar linux moeten porten want ik word schijtziek van Open Office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou lig ik toch weer op bed voor een open raam in de zon met m'n laptop :o :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S

Nick_S

.oisyn schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:57:
En dat is je goed recht, maar Matis uit zijn onvrede over een taal, wat een goede reden kan zijn om er niet in te willen werken. Jij richt je onvrede over een bedrijf, waarmee je aan lijkt te geven dat dat de reden is dat jij wel in Java ontwikkelt. Maar een hekel hebben aan MS heeft compleet niets met welke taal dan ook te maken. Je kunt prima een hekel hebben aan MS en toch in C# (bijv.) werken (zelfs zonder ook maar een enkel MS product aan te raken). Je hele opmerking is daarmee irrelevant :). Je had net zo goed kunnen zeggen: "Ik heb een hekel aan plastic zadels op een fiets".
Matis deed een ongefundeerde rant, ik dacht, laat ik eens lekker mee ranten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepie, ik kreeg gisteren een exception na het publishen van een site:
code:
1
[ProviderIncompatibleException: The store provider factory type 'MySql.Data.MySqlClient.MySqlClientFactory' does not implement the IServiceProvider interface. Use a store provider that implements this interface.]

Aangezien ik eigenlijk de web.config nog niet echt bestudeerd had moest ik me toch even achter de oren krabben.
Uiteindelijk heb ik een provider toe moeten voegen:
code:
1
2
3
4
5
6
<system.data>    
    <DbProviderFactories>      
        <clear />      
        <add name="MySQL Data Provider" invariant="MySql.Data.MySqlClient" description=".Net Framework Data Provider for MySQL" type="MySql.Data.MySqlClient.MySqlClientFactory, MySql.Data, Version=6.1.2.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=c5687fc88969c44d" />    
    </DbProviderFactories>  
</system.data>

En de MySQLConnecter DLL's referencen + de "Copy Local" property op true zetten. Presto :)
ASP.NET MVC + Entity Framework + MySql.
Het zijn de kleine stapjes vooruit zo nu en dan :P

Nu wil ik thuis wel eens een beetje aan de slag met versiebeheer... Op kantoor gebruiken we Team Foundation van MS, ik zit meer te denken aan SVN of CVS. Ben echt enorm veel bezig geweest afgelopen week.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2009 18:14 ]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Nick_S schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 17:49:
Matis deed een ongefundeerde rant, ik dacht, laat ik eens lekker mee ranten. ;)
Ongefundeerd: nee. Rant: JA! :P

Java is een prachtige taal als je je applicatie (eenvoudig) cross-platform wilt inzetten. Het feit dat je moet betalen voor programma's van Microsoft is voor veel mensen een reden om ze te haten :D

Ik had meer de indruk dat je (zoals oisyn al aangaf) Java automatisch associeerde met Linux en daarom dus niet in c++ wilde werken "omdat Microsoft C# ontwikkeld heeft".

En trouwens, ik heb liever een gel-zadel op mijn fiets ;)

• curry684

curry684

YopY schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 15:19:
Zo, PHP prutsen op de vrijdagmiddag, hoi hoi hoi. Check mijn l33tpr0 website online chexx0r-o-matic, volledig retro gestyled. D'r is 1 bestand die elke 5 minuten uitgevoerd wordt en een lijst sites nakijkt, de datum en de responsecode teruggeeft, en een viewscript (zie screenshot) die het logbestand samenvat in de onderstaande gegevens, waar je kunt zien wanneer een pagina van de ene naar de andere status gegaan is en hoelang de vorige status geduurt heeft.
Why not Hyperspin like the rest of us?
Kijken of we die uptime garantie kunnen claimen, =D. Voor een site met 1-2 miljoen pageviews / dag is dat best wel belangrijk enzo.
Dan zou ik zeker Hyperspin pakken :X

Overigens betekent 99.9% uptime dat je site 42 minuten per maand onbereikbaar mag zijn.

• Creepy

Creepy

En als je wat meer wilt checken en zelf plugins e.d. wilt maken kijk dan eens naar Nagios o.i.d.
Edit: Pfff, als je echt flink wat zaken wilt monitoring ben je een aardig bedrag per maand kwijt bij Hyperspin. Met een beetje kennis van zaken en 2 dedicated machines heb je de tijd en kosten zo teruggewonnen met een nagios install.

[ Voor 54% gewijzigd door Creepy op 19-09-2009 17:11 ]

• curry684

curry684

Bliep het wordt pas duur als je per-minuut monitoring wil hebben, voor eens-per-kwartier is $2 per maand een fooi? :?

En leuk natuurlijk, 2 dedicated machines, maar dan moet je ze ook even ver geografisch gescheiden hebben he, anders mis je nog van alles als je rack of switch eruitdonderen etc. Hyperspin doet wel iedere volgende test vanuit een ander werelddeel.

Imho is eigen monitoring pas nuttig/economisch zodra je een vol rack aan servers hebt hangen, en dat heeft YopY vast niet voor 1 site met 1 milj. pageviews per dag.

Verwijderd

curry684 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 17:24:
Bliep het wordt pas duur als je per-minuut monitoring wil hebben, voor eens-per-kwartier is $2 per maand een fooi? :?

En leuk natuurlijk, 2 dedicated machines, maar dan moet je ze ook even ver geografisch gescheiden hebben he, anders mis je nog van alles als je rack of switch eruitdonderen etc. Hyperspin doet wel iedere volgende test vanuit een ander werelddeel.

Imho is eigen monitoring pas nuttig/economisch zodra je een vol rack aan servers hebt hangen, en dat heeft YopY vast niet voor 1 site met 1 milj. pageviews per dag.
Wat dat betreft ben ik het deels met je eens. Maar als je ergens een server onderbrengt of huurt, kun je vaak ook een monitoringcontract afsluiten met de beheerder van het netwerk. Althans, dat is bij het bedrijf waar ik werk prima mogelijk.

Ik ben het met je eens dat het voor een grote internationale website interessant is om tests vanaf verschillende locaties te doen. Maar in de meeste gevallen is dat absolute overkill. Dat neemt niet weg dat voor eenvoudige checks het geen dure dienst is.

• Creepy

Creepy

curry684 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 17:24:
Ik heb inderdaad alleen de per minuut monitoring bekeken.. sommige zaken controleren we hier zelfs vaker.
Zelfs een ander werelddeel is met een virtuele dedicated server geen probleem.
Dat bedoelde ik ook met "veel" ;) Je liet het overkomen alsof "iedereen" voor een service als Hyperspin kiest en dat is lang niet altijd het geval natuurlijk. Voor "simpele" website monitoring zou ik ook voor zoiets kiezen maar als je net even wat meer wilt en meerdere servers hebt dan is Hyperspin eigenlijk best duur. Met checks 1 keer per 5 minuten zit ik hier al boven de 600 euro per maand voor een vergelijkbaar aantal zaken wat we nu ook al monitoren.

[ Voor 7% gewijzigd door Creepy op 19-09-2009 17:42 ]

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Excuses, verkeerde topic 8)7

[ Voor 85% gewijzigd door Ram0n op 19-09-2009 20:21 ]

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
ah eindelijk: in GIMP 2.8 een single-window modus:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4ab522fb98ee5/4ab522fb81fb7-lgmhistoryparadeL.jpg

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Eindelijk een GFX'er in de Coffee Corner, welkom :)

Ziet er overigens goed uit, losse windows vond ik altijd een minpunt an The GIMP.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Ik hoop alleen dat GIMP er in windows niet zo afschuwelijk grijs uitziet, en dat gewoon de gebruikte theme is :p

* Duroth vervloekt Adobe Photoshop Elements vanwege de verschrikkelijke UI :X

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Duroth schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 22:28:
* Duroth vervloekt Adobe Photoshop Elements vanwege de verschrikkelijke UI :X
Photoshop zelf niet dan?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Best knap dat ze 10+ jaar vol hebben gehouden dat losse windows the way to go is. :P

{signature}

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Photoshop ben ik gewend. Photoshop gebruikt ook gewoon de standaard windows UI kleurtjes, niks mis mee dus.

Maar dan moet ik op het werk dit maar gebruiken (omdat ik nu eenmaal geen designer ben):

Afbeeldingslocatie: http://www.jonathanbourke.ie/blog/wp-content/uploads/2008/07/ps_elements_800x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

gimpy schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 20:28:
ah eindelijk: in GIMP 2.8 een single-window modus:
[afbeelding]
Sebazzz schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 22:06:
Ziet er overigens goed uit, losse windows vond ik altijd een minpunt an The GIMP.
Of je gebruikt gewoon xmonad en een geschikte layout. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Voor het eerste project van school moeten we een website met subsites maken maar het probleem is dat de webserver alle doctypes van de HTML documenten wegknipt, en hier en daar wat spaties en newlines uit de <head> tag verwijderd. Dit zou op zich geen probleem zijn, maar de website moet in Internet Explorer én Firefox werken. Dat laatste gaat wel lukken, maar Internet Explorer heeft de laatste jaren nogal wat veranderingen doorgemaakt met betrekking tot renderen in Quircksmode, waar IE standaard in terug valt zonder doctype. Daarnaast moet je pagina ook valideren, en ook in een mobiele browser te bekijken zijn, en die zien ook graag een doctype.

Ik mail dus de ICT afdeling van mijn school met een testcase en met de vraag of ze er wat aan kunnen doen. Krijg ik een mail terug:
Beste student,

Het probleem met html docfiles kan helaas niet opgelost worden.

Hieronder een uitleg:
Webrequests voor websites van medewerkers en studenten komen binnen op een frontend webserver die vervolgens deze pagina's via reverse proxy bij de daadwerkelijke server waar de homedirectory van de student/medewerker staat opvraagt. Bij deze proxy slag gaat de doctype verloren, dit is een "feature" van de Apache proxy engine.

Mvg,
<naam medewerker>
8)7 Please, een webserver hoort de documenten niet aan te passen bij het serveren, en daarnaast lijkt het na even googlen ook nog eens een configuratie optie te zijn. Ik vraag mij af of en wat ik moet terug mailen. Ik weet wel dat een website in quircksmodus werkend krijgen in meerdere IE versies een hel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 00:02
Hij past het document ook niet aan, alleen de HTTP headers. Het is logisch dat de HTTP header niet verbatim doorgegeven kan worden, maar of het content-type ongewijzigd wordt doorgegeven hangt inderdaad van de configuratie af.

Kun je er niet simpel omheen werken met een meta-tag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Een doctype is wat anders dan een HTTP header hè ;) Hij past het document wel degelijk aan.

Doctype:
HTML:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Meta tag en HTTP header:
HTML:
1
2
3
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">

Content-Type: text/html; charset=UTF-8

[ Voor 87% gewijzigd door Sebazzz op 20-09-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 00:02
Oh, hij verwijdert echt die DOCTYPE uit je resource? Dat is niet zo mooi dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@Sebazzz, waarom in &%&*^%-naam op de webserver van school blijven kloten?

Lekker zelf een webservertje regelen en daarop verder gaan; Dat moet toch kunnen/mogen? Of speel het via je docent, zodat hij die sysadmin een doodschop verkoopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

@Soultaker: Omdat jij een doctype met een http-header verwarde heb ik maar terug gemaild of ze zich ook niet verwarren :+ Kijken wat ze zeggen.
@Sebazzz, waarom in &%&*^%-naam op de webserver van school blijven kloten?

Lekker zelf een webservertje regelen en daarop verder gaan; Dat moet toch kunnen/mogen? Of speel het via je docent, zodat hij die sysadmin een doodschop verkoopt ;)
Mag helaas niet. Ik heb voor het Multimedia & Internet vak het wel mogen doen, maar voor project niet. Ik ga het nog even aan de projectdocenten vertellen, maar de man van Multimedia & internet kon er niets mee, die zei alleen "Hmm ja. Welke beheerder was het? Nicolas? Aha. Hmm." :+

Ik vind het in ieder geval erg vervelend. Op internet is er ook niets over te vinden, alleen over HTTP headers maar niet over doctypes. Die configuratie optie van mod_proxy_html slaat ook alleen maar op hoe de module de pagina's moet behandelen, en niet moet strippen want dat doet die module niet. De enige reden die ik kan bedenken dat het doctype gestript wordt is dat ze de pagina's door mod_proxy_xml in plaats van mod_proxy_html halen, waardoor de XML parser alle invalid tags stript.

[ Voor 93% gewijzigd door Sebazzz op 20-09-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Sebazzz schreef op zondag 20 september 2009 @ 21:59:
Mag helaas niet. Ik heb voor het Multimedia & Internet vak het wel mogen doen, maar voor project niet. Ik ga het nog even aan de projectdocenten vertellen, maar de man van Multimedia & internet kon er niets mee, die zei alleen "Hmm ja. Welke beheerder was het? Nicolas? Aha. Hmm." :+
Oh, ik weet precies wat je bedoeld. Je MOET de software en hardware van school gebruiken; eigen initiatief wordt meestal niet gewardeerd :')

Wij hadden dat met de svn-server van school, welke 50% down(of up)time had. Maat van mij had zijn eigen svn-server thuis beschikbaar gemaakt voor ons projectje. Toen de docent en/of sysadmin dat hoorde, was het klaslokaal te klein :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op zondag 20 september 2009 @ 21:59:
Vaag, wij mochten wel gewoon een eigen server voor verschillende dingen (svn, http et cetera) gebruiken.
Het verandert ook echt elk jaar daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 07:36:
[...]

Vaag, wij mochten wel gewoon een eigen server voor verschillende dingen (svn, http et cetera) gebruiken.
Het verandert ook echt elk jaar daar :)
Nouja, ze hebben het impliciet eigenlijk gezegd, dus ik ga het voor de zekerheid wel navragen, zeker vanwege die doctypes. Ik ga wel pushen dat ik óf mijn eigen hosting mag gebruiken, óf dat ze die doctypes fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Sebazzz schreef op maandag 21 september 2009 @ 07:43:
Nouja, ze hebben het impliciet eigenlijk gezegd, dus ik ga het voor de zekerheid wel navragen, zeker vanwege die doctypes. Ik ga wel pushen dat ik óf mijn eigen hosting mag gebruiken, óf dat ze die doctypes fixen.
Goedzo, beetje pushen. Ik snap ook niet de toegevoegde waarde van *in-school* gebruik maken van hardware en software :S

Gewoon een beetje rellen; Werkt altijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik denk ook dat het is omdat de school hardstikke gesponsord wordt door Sun. We hebben natuurlijk Java lokalen met computers waar alleen maar Solaris op staat, de studenten- en medewerker server draait op Apache Tomcat, een Java server, en daar zit ook het probleem. Ik heb op mijn eigen webserver (waar ook mijn homepage op draait) alleen maar PHP en MySQL draaien en in project 2 moeten we de website die we nu maken, dynamisch maken met behulp van JSP. Op de servers van school, tenminste die wij als INF studenten kunnen gebruiken, draait Java, Oracle en PostgreSQL. De GMT studenten mogen overigens wel in hun eigen taaltje proggen en kunnen kiezen tussen bijna alles, Java, Python, PHP, noem maar op. Ik heb ook liever dat het doctype probleem fixen want daar heb ik en toekomstige studenten profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Blegh, fanboyishme van jouw school ;)
Bij ons op school *moesten* we het intern doen, zodat docenten onze broncode konden *evalueren* (lees jatten).
Docent van ons had ook een GPS-uitlees methode/klasse gemaakt. Die was dus letterlijk van het internet. Maar hij had zijn naam erbij gezet.
Ik had die functie/klasse herschreven. Het was niet meer dan een string matchen. Hij deed het met explode enzo. Ik met een regexp. Scheelde bijna 35 regels code :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Op school gewoon alles tunnelen over SSH port 80 naar je eigen server. Ik heb altijd via remote desktopping gewerkt, heerlijk en gewoon over port 80 omdat verder alles dichtzat :P

Matis: een regex is niet perse beter dan een paar explodes :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cartman! op 21-09-2009 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Matis schreef op maandag 21 september 2009 @ 08:37:
Ik had die functie/klasse herschreven. Het was niet meer dan een string matchen. Hij deed het met explode enzo. Ik met een regexp. Scheelde bijna 35 regels code :P
Minder code is niet altijd beter. ;) Zeker niet in combinatie met regular expressions. Ik heb daar al eens wat over gepost:
AtleX schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 09:49:
De regex n00b komt weer eens wat vragen. :X

Ik ben bezig met een Java tool die files in het Common Logfile Format moet gaan uitlezen en daar statistiekjes van moet genereren. Dat werkt goed, en ook vrij snel. Tenminste, dat dacht ik tot ik ging profilen. De regex om een regel te controleren neemt nogal wat tijd in beslag. Ik wist dat regular expressions niet al te snel waren maar zo'n verschil had ik niet verwacht. Ter vergelijking:

Met regex:
code:
1
Processed 60168 hits in 10531 ms.

Zonder
code:
1
Processed 60168 hits in 6375 ms.

Natuurlijk loopt dit verschil verder op naarmate de logfile langer wordt. Nu is de regular expression volgens mij vrij complex, dus heeft iemand nog tips om 'm sneller te maken?

De regex:
code:
1
^([a-zA-Z0-9-\\.]*){1}\\p{Space}{1}([a-zA-Z0-9_-]*){1}\\p{Space}{1}([a-zA-Z0-9_-]*){1}\\p{Space}{1}(\\[[a-zA-Z0-9/:+\\p{Space}]*\\]){1}\\p{Space}{1}(\"[a-zA-Z0-9-_/?&\\|=:%\\.\\p{Space}@]*\"){1}\\p{Space}{1}([0-9]{3}){1}\\p{Space}{1}([0-9]*){1}.*

Voorbeeld van een regel uit de logfile:
code:
1
ip54507cd8.adsl-surfen.hetnet.nl - - [30/Sep/2006:16:31:59 +0100] "GET /frames/plaatjes/colofon_f2.gif HTTP/1.1" 200 510

Ik match trouwens met String.matches()
AtleX schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 11:27:
Ik heb 'm nu omgebouwd naar een methode die split spaties en daar wat checks op los laat, dat scheelt al flink:
code:
1
Processed 60168 hits in 7144 ms.

[edit]
Na nog wat finetunen zit ik nu op zo'n 6 seconden, inclusief output. Aangezien de testfile waar hij van school aan moet voldoen maar 2289 hits kent vind ik het nu wel snel genoeg. :P Die doet hij nu in zo'n 160ms namelijk.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Minder is natuurlijk niet altijd beter, maar de docent begreep er niets meer van. Ik had het op dat moment objectgeorienteerd gemaakt. Apart threadje en niet meer inline code.

De docent begreep het niet, dus het kon bijna niet goed zijn :P

Tunnelen over poort 80 heeft toch geen zin, Sebazzz moet toch gewoon op zijn schoolservert draaien ;)

Pagina: 1 ... 12 ... 201 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak