Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 74 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
TranceSetter schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:40:
Ah, das fijn om te weten. Liefste natuurlijk 2 hdd's én een superdrive.
Volkan, Deze iMac heeft toch SataIII?

Ik ben nu aan het twijfelen tussen de volgende SDD's:
pricewatch: Samsung 840 series Pro 512GB
pricewatch: Samsung 840 series Pro 256GB

Ik wil eigenlijk zowel een Mac partitie als een Win7 partitie op de SDD hebben staan, dus dan hou ik zo'n 125GB over per partitie bij de 256gb versie. Is het dan niet verstandiger om voor de 512GB versie te gaan? Of heeft deze nadelen tov de 256GB versie?
Ik heb zelf de SSD achter de SuperDrive geplaatst en de originele drive gewoon laten zitten waar ie al zat. Daarnaast heb ik met symbolic links de mappen die Mac OS X normaliter op de bootdisk wil hebben, geplaatst op de grote datadisk van 1TB (de standaard disk).

Deze iMac heeft inderdaad SATAIII. Het is wel belangrijk dat je de goede SATA-kabel koopt. Je kan die kopen bij bijv. iCentre, neem even contact met ze op. Zonder deze kabel zal je fan extreem hard gaan blazen, zoek maar even op internet en je weet wat ik bedoel.

Betreffende de SSD: je kan natuurlijk gaan voor de 512GB. Er zijn geen nadelen om voor die te gaan ipv de 256GB. De 512GB is zelfs nog net iets sneller, alhoewel dit zo miniem is dat je dit niet eens zal merken. Maar: waarom een 125GB reserveren voor Windows? Wat ga je in Windows doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Volkan1984 op 11-05-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
Mektheb schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 19:00:
[...]

Vreemd, want in min 2011 Mid 27" zit geen 2e harddisk plek.

Dat er meerdere sata poorten zitten weet ik, maar de SSD onder de Superdrive is niet een orginele plek, maar mogelijk omdat het kan.
Heb namelijk alle service manuals van Apple producten vanaf ongeveer 2004 in mijn bezit, en ook de orginele Tech guide van Apple voor het 2011 model zegt hij " officeel geen 2e bay heeft ".
Tenzij hij besteld word met SSD en Harddisk vanuit de apple config.

Dat het plaatsen zelf onder de Opticaldrive kan dat wist ik al wel.
Je hebt gelijk wat betreft de plaatsing (dat het niet de originele plek is) maar maakt dat echt uit? Ik heb het zelf ook zo gedaan en ik heb nog geen issues ervaren. Daarnaast zal het feit dat dit zo op internet staat (bij een respectabele partij als iFixit) ook wat waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
B___MAN schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:07:
[...]

Ik zit dus aan hetzelfde te denken. Ik heb een Imac 20 inch, early 2009.
Daar zit een 320 GB HD in:

WDC WD3200AAJS-40H3A0:
  Capaciteit:	320,07 GB (320.072.933.376 bytes)
  Model:	WDC WD3200AAJS-40H3A0                   
  Revisie:	11.04A11

Deze wil ik dus gaan vervangen maar hoe kom ik erachter welke ATA schijven er in deze Imac passen?
Ik zat te denken aan een 1 of 1,5 TB schijf.
Jouw iMac heeft maar 1 positie voor een HDD. En om nou een 1TB SSD te plaatsen? Dat is wel extreem duur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Volkan1984 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 13:28:
[...]

Je hebt gelijk wat betreft de plaatsing (dat het niet de originele plek is) maar maakt dat echt uit? Ik heb het zelf ook zo gedaan en ik heb nog geen issues ervaren. Daarnaast zal het feit dat dit zo op internet staat (bij een respectabele partij als iFixit) ook wat waard zijn.
Dat zeker :), maar als ik kijk naar het model in 2010 die had standaard een plek ervoor, beter wat mij betreft.
Helaas is Apple dat niet met ons eens !

Maar we zijn Tweakers toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 22:01
Volkan1984 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 13:32:
[...]Jouw iMac heeft maar 1 positie voor een HDD. En om nou een 1TB SSD te plaatsen? Dat is wel extreem duur :D
Ow... oeps. Ik zie net dat er hier alleen over SSD's gaat. (veegt de soep uit zijn ogen)
Ik wilde hem gaan vervangen voor een normale. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
B___MAN schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:28:
[...]

Ow... oeps. Ik zie net dat er hier alleen over SSD's gaat. (veegt de soep uit zijn ogen)
Ik wilde hem gaan vervangen voor een normale. 8)7
Nou ja, er zijn net 960GB SSD's aangekondigd voor de luttele prijs van €527,99 :*) zie link: pricewatch: Crucial 2.5" M500 960GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
Mektheb schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:21:
[...]

Dat zeker :), maar als ik kijk naar het model in 2010 die had standaard een plek ervoor, beter wat mij betreft.
Helaas is Apple dat niet met ons eens !

Maar we zijn Tweakers toch ;)
Juist, heb hem zelf daar geplaatst, no worries. Vooral omdat zo'n SSD nauwelijks warmte genereert maakt het volgens mij niet uit dat ie in zo'n kleine ruimte geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:25

KRAI.7

Bwoah...

Mektheb schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:46:
[...]

Er is inderdaad geen standaard plaats voor een 2e.

En het kan inderdaad door je Superdrive te vervangen, ik zelf heb er voor gekozen om de 1TB te verwijderen en hem daarvoor in de plaats te doen, omdat opslag overal genoeg heb in huis.
Gelijk ook van de herrie van de schijf af.

Je kan hem dus op de plek doen van de Superdrive :), moet je wel een bracket etc hebben zodat hij er goed vast kan.
Heb jij dan geen problemen gehad met de temperatuursensor? Heb gelezen dat de fan op volle toeren gaat op het moment dat je de originele HDD vervangt door een SSD. Heb zelf een iMac Mid 2011 21.5 inch en wil er ook een SSD inzetten, maar wil m'n SuperDrive nog niet kwijt en ik wil wel zekerheid dat als ik de SSD er voor de HDD inzet dat ik dan niet dat gedoe met de fans heb. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
Volkan1984 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 13:26:
[...]

Ik heb zelf de SSD achter de SuperDrive geplaatst en de originele drive gewoon laten zitten waar ie al zat. Daarnaast heb ik met symbolic links de mappen die Mac OS X normaliter op de bootdisk wil hebben, geplaatst op de grote datadisk van 1TB (de standaard disk).

Deze iMac heeft inderdaad SATAIII. Het is wel belangrijk dat je de goede SATA-kabel koopt. Je kan die kopen bij bijv. iCentre, neem even contact met ze op. Zonder deze kabel zal je fan extreem hard gaan blazen, zoek maar even op internet en je weet wat ik bedoel.

Betreffende de SSD: je kan natuurlijk gaan voor de 512GB. Er zijn geen nadelen om voor die te gaan ipv de 256GB. De 512GB is zelfs nog net iets sneller, alhoewel dit zo miniem is dat je dit niet eens zal merken. Maar: waarom een 125GB reserveren voor Windows? Wat ga je in Windows doen?
Bedankt voor de info. Ik ben dus ook van plan om de SSD als extra te plaatsen achter mijn Superdrive. Op die manier heb ik gewoon nog én de Superdrive, én de gewone 1TB schijf, én de SSD waar dan het OS op komt te staan. Op de vraag waarom ik 125GB wil reserveren voor Windows, is omdat Windows 7 zelf al flink wat GB gebruikt (iets van 40 meen ik), ik daarbij ook Flight Simulator en add-ons wil kunnen installeren en het feit dat Windows (in tegenstelling tot OSX) het niet leuk vindt als de schijf bijna vol staat.

Wat betreft dat kabeltje, bedoel je dan dat ik ff moet informeren bij icentre.nl? Ik zie ze namelijk meer als een premium reseller, maar als ze ook losse interne kabeltjes willen leveren vind ik het allang prima natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door TranceSetter op 12-05-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Welke ssd raden jullie aan voor een macbook white 2010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
KRAI.7 schreef op zondag 12 mei 2013 @ 15:31:
[...]

Heb jij dan geen problemen gehad met de temperatuursensor? Heb gelezen dat de fan op volle toeren gaat op het moment dat je de originele HDD vervangt door een SSD. Heb zelf een iMac Mid 2011 21.5 inch en wil er ook een SSD inzetten, maar wil m'n SuperDrive nog niet kwijt en ik wil wel zekerheid dat als ik de SSD er voor de HDD inzet dat ik dan niet dat gedoe met de fans heb. :/
Als je de juiste SATA/ power cable gebruikt voor je iMac, is er geen probleem met je fans. Mijn computer is fluisterstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
TranceSetter schreef op zondag 12 mei 2013 @ 17:50:
[...]

Bedankt voor de info. Ik ben dus ook van plan om de SSD als extra te plaatsen achter mijn Superdrive. Op die manier heb ik gewoon nog én de Superdrive, én de gewone 1TB schijf, én de SSD waar dan het OS op komt te staan. Op de vraag waarom ik 125GB wil reserveren voor Windows, is omdat Windows 7 zelf al flink wat GB gebruikt (iets van 40 meen ik), ik daarbij ook Flight Simulator en add-ons wil kunnen installeren en het feit dat Windows (in tegenstelling tot OSX) het niet leuk vindt als de schijf bijna vol staat.

Wat betreft dat kabeltje, bedoel je dan dat ik ff moet informeren bij icentre.nl? Ik zie ze namelijk meer als een premium reseller, maar als ze ook losse interne kabeltjes willen leveren vind ik het allang prima natuurlijk.
Ja wellicht kan je even contact opnemen met het hoofdkantoor, zij kunnen je in contact brengen met de technische dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren een Samsung 840 120 GB SSD in mijn MB late 2012 i5 geplaatst in combinatie met 16 GB. Wat een verschil is dat. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Als ik de inbouwopties en het verschil tussen de Crucial M4 en de Samsung 830/840/840 Pro opsom komt het er dus eigenlijk op neer
  • dat de huidige HDD vervangen kan worden voor een SSD (als je je SuperDrive laat zitten)
  • dat de SSD bijgeplaatst kan worden (als je je SuperDrive eruit haalt)
  • dat je de SSD dan op twee plekken kan monteren: 1) ipv de HDD of 2) ipv de SuperDrive
  • dat eerdergenoemde modellen allemaal goede SSD's zijn met scherpe prijzen
  • dat je via eBay voor een tientje een caddy kan scoren (bijvoorbeeld hier of hier)
  • dat de 840 gebruik maakt van TLC en de rest (incl. 840 Pro) van MLC
  • dat MLC in theorie een langere levensduur heeft dan TLC
  • dat MLC in theorie sneller is dan TLC
  • dat het verschil in levensduur tussen MLC en TLC erg mee blijkt te vallen (zie torture test)
  • dat je, bij normaal gebruik, het verschil in snelheid tussen MLC en TLC niet zal merken
Ervan uitgaande dat dat allemaal klopt ga ik voor de goedkoopste direct leverbare optie: OS X en apps op de 120GB 840 van Samsung en media op m'n originele 320GB HDD (MBP 13" early 2011).

Dan rest mij nog maar één vraag: wat is wijsheid met betrekking tot de plaatsing? Heeft het vervangen van de HDD voordelen of kan ik hem simpelweg op de SuperDrive-plek monteren?
Pino112 zegt hier dat hij op de plek van de HDD moet en via Google zijn er veel issues te vinden van mensen die hem op de SuperDrive plek gezet hebben.

En (waarom) gebruiken jullie Fusion Drive met je SSD? Lijk mij erg fijn dat de meest gebruikte bestanden automatisch op de SSD komen maar erg naar dat je de controle verliest die je met twee apart gemounte drives hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste tweakers,

Ik heb afgelopen week een Samsung 840 Pro 128GB binnen gekregen voor mijn MBP 15" medio 2010. Nadat ik de SSD heb ingebouwd (als vervanging voor mij huidige HDD) en de MBP wil opstarten vanaf de DVD, krijg ik een foutmelding. Ik krijg dan een scherm van een mapje met een vraagteken erin.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Volkan1984 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:27:
[...]

Ja wellicht kan je even contact opnemen met het hoofdkantoor, zij kunnen je in contact brengen met de technische dienst.
Antwoord: Nee dat leveren wij niet.
Dus maar een kabeltje op Amazon gekocht, duurt alleen té lang voordat die binnen is. Anyway, ook daar hebben we het geduld wel voor.

Zelf geen idee nog of ik een Fusion Drive ga bouwen, of gewoon voor een standaard SSD + HDD setup kies.
Zowel Windows als Mac OS moeten erop, en ik denk dat ik dan meer controle heb met de gescheiden hard disks, als dat ik heb met een Fusion Drive (want dit lijkt iets OS X only te zijn?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 14:38
TranceSetter schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 18:45:
[...]

Dus maar een kabeltje op Amazon gekocht, duurt alleen té lang voordat die binnen is. Anyway, ook daar hebben we het geduld wel voor.

Zelf geen idee nog of ik een Fusion Drive ga bouwen, of gewoon voor een standaard SSD + HDD setup kies.
Zowel Windows als Mac OS moeten erop, en ik denk dat ik dan meer controle heb met de gescheiden hard disks, als dat ik heb met een Fusion Drive (want dit lijkt iets OS X only te zijn?).
Windows wordt dan automatisch ia Bootcamp geinstalleerd op de harddrive, volgens Apple.

Persoonlijk heb ik express geen Fusion Drive genomen, al vind ik een 'slimme' RAID0 wel interessant.
De reden dat ik het niet neem is dat mijn harddisk over het algemeen bijna altijd kan downspinnen aangezien ik de meest gebruikte data op mijn SSD heb staan. Zorgt er dus voor dat ik ongeveer zelf kan reguleren wanneer mijn harddisk opspint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Ah thanks, dan wordt dat dus heel simpel 2 verschillende drives aanhouden met op de SSD een partitie voor Windows. Vind het wel leuk dat Apple voor mij gaat bepalen waar Windows komt te staan, maar dan doe ik het lekker zelf wel :)

Voor de data hoef ik Fusion Drive, daar heb ik al een NAS voor en een backup via Time Capsule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
TranceSetter schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 18:45:
[...]

Oh dat is jammer. Ik heb die via via wel kunnen bemachtigen (een vriend werkt bij iCentre) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 17:31:
Beste tweakers,

Ik heb afgelopen week een Samsung 840 Pro 128GB binnen gekregen voor mijn MBP 15" medio 2010. Nadat ik de SSD heb ingebouwd (als vervanging voor mij huidige HDD) en de MBP wil opstarten vanaf de DVD, krijg ik een foutmelding. Ik krijg dan een scherm van een mapje met een vraagteken erin.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedank!
Heb je je SSD wel geformatteerd in het HFS+ journaled formaat voordat je je OS erop hebt geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:25

KRAI.7

Bwoah...

Volkan1984 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:25:
[...]

Als je de juiste SATA/ power cable gebruikt voor je iMac, is er geen probleem met je fans. Mijn computer is fluisterstil.
De juiste SATA/Power Cable... Dus niet de standaard? Heb je toevallig enig idee wat dan wel de goeie is? Evt. in een DM een link naar de goede kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Wellicht iets off topic maar wilde toch even mededelen dat ik de standaard 250GB SSD van mijn 15" MacBook Pro Retina heb vervangen voor 480GB van http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Retina_2012
1e indruk is uitstekend, makkelijk te installeren en read snelheid van 430 naar 511 MB/Sec.
Externe USB3 behuizing die ik er bij kreeg voor de oude SSD is ook erg fijn.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
KRAI.7 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 15:54:
[...]

De juiste SATA/Power Cable... Dus niet de standaard? Heb je toevallig enig idee wat dan wel de goeie is? Evt. in een DM een link naar de goede kabel?
Het ligt aan welke iMac je hebt. Heb je de 27" versie met EMC2429 (http://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel)

De kabel die ik besteld heb is deze: http://www.amazon.com/gp/...o00_s00_i00?ie=UTF8&psc=1

Hij is nog onderweg, dus ik kan je nog niet vertellen of hij werkt, maar ik ga er wel vanuit als ik de reacties lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Siparti schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 17:23:
[knip]
  • dat je, bij normaal gebruik, het verschil in snelheid tussen MLC en TLC niet zal merken
[knip]
Volgens mij heb ik me vergist. TLC (de 840 van Samsung) schrijft max. 130 MB/s en MLC 3x zo snel (max. 390 MB/s).
Siparti schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 17:23:
[knip]
Dan rest mij nog maar één vraag: wat is wijsheid met betrekking tot de plaatsing? Heeft het vervangen van de HDD voordelen of kan ik hem simpelweg op de SuperDrive-plek monteren?
Pino112 zegt hier dat hij op de plek van de HDD moet en via Google zijn er veel issues te vinden van mensen die hem op de SuperDrive plek gezet hebben.
[knip]
Daar heb ik ook nog wat over gevonden:
  • de Sudden Motion Sensor werkt niet meer als je de HDD naar de plek van de SuperDrive verplaatst
  • alleen de MBPs vanaf model 'Early 2011' hebben twee SATA-III (6 Gbps) interfaces aan boord
Aangezien de HDD de enige is die beweegt en dus geluid maakt en Apple die al heel netjes heeft ingebouwd zie ik geen reden om die bewegende schijf los te halen en ergens anders in een 3rd-party caddy te monteren (zonder SMS!).
Ergo: als je de SSD als extra bijplaatst en een Early 2011 (of nieuwer) hebt kun je die het beste in de caddy plaatsen en de HDD lekker laten zitten waar die zit.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Volgens mij kun je hem het beste BIJplaatsen, dus achter de Superdrive. Dan heb je en een normale HDD, en een SSD en een Superdrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Zo gisteren de SSD in mijn iMac gebouwd. Time Capsule image teruggezet, daarna mijn home folder verplaatst naar de oude drive, zodat ik niet de SSD gebruik voor de standaard data. Nu heb ik alleen het probleem dat al mijn preferences weg zijn, en ik dus alles opnieuw moet instellen (muis-snelheid, bureaublad achtergrond, etc. etc.)

Is er verder een manier om te checken of de SSD ook gebruik maakt van S-ATAIII? Ik zie hier namelijk niets over staan bij de hardware info.

Ik zie nu net Link Speed: 6 Gigabit. Dat is dus S-ATAIII :)

Wat zijn een beetje redelijke waardes die ik moet halen met de SSD kwa snelheden? Het varieert nogal wat Blackmagic Disk Speed Test geeft:

Write: tussen de 200 en 300MB/s, af en toe bij een test dat die uitschiet naar 450+ MB/s
Read: Standaard tussen de 480 en 530MB/s.

Het gaat om een 512Gb Samsung 840 Pro

Ik zou verwachten dat vooral write stabieler hoger moet kunnen? Enige tips?

[ Voor 32% gewijzigd door TranceSetter op 23-05-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

TranceSetter schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:03:
Zo gisteren de SSD in mijn iMac gebouwd. Time Capsule image teruggezet, daarna mijn home folder verplaatst naar de oude drive, zodat ik niet de SSD gebruik voor de standaard data.
Dat kan deze schijf prima aan hoor. Ik gebruik hem zelf ook, en vele met mij, als hoofdschijf. Je gaat toch niet vertellen dat je zo'n dure SSD hebt gekocht om de SSD te gebruiken als dataschijf en te werken vanaf een trage HDD? 8)7

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja, je niet blindstaren op syntethische tests en gewoon genieten van je nieuw verworven snelheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 08:33:
[...]

Dat kan deze schijf prima aan hoor. Ik gebruik hem zelf ook, en vele met mij, als hoofdschijf. Je gaat toch niet vertellen dat je zo'n dure SSD hebt gekocht om de SSD te gebruiken als dataschijf en te werken vanaf een trage HDD? 8)7
Met data bedoel ik standaard documenten, muziek, etc. Dat hoeft niet op de SSD te staan, want die relatief kleine bestanden laden sowieso snel genoeg. Muziek bijvoorbeeld speelt gewoon af, en is 40MB in 3 minuten. Daar heb ik geen SSD voor nodig.

Wat ik wél op de SSD heb staan zijn alle programma's, maar ook de catalogus van Lightroom, etc. Dát geeft snelheidswinst, niet de gewone bestandjes van max een paar MB.

Ik denk dat het woord "data" een beetje onduidelijk is.

Anyway, ik heb de SSD weer leeggegooid en een nieuwe installatie gedraaid van Mountain Lion. Daarna wederom de user-home folders verplaatst naar mijn HDD, en nu ben ik bezig met het terugzetten van een time machina backup via Migration Assistant. Hopelijk neemt deze gewoon de setting mee dat de Home folder op de HDD moet staan en de rest op de SDD, maar dat komt vast goed.

Dan kijken we vanavond wel weer waar we staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 19:18

FZ6

GIsteren een Samsung 840 Pro 256GB in m'n MBP 2012 gezet.

Install ging eerst moeizaam; m'n lion installer werkte niet lekker vanaf USB.
Toen maar vanaf de originele drive n clean install uitgevoerd, en nu werkt ie als een trein :*)

Voor de statistieken:

Afbeeldingslocatie: http://i1163.photobucket.com/albums/q543/dvn214/Tweakers/DiskSpeedTest.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Begrijp niet dat mensen soms moeite hebben met het installeren van een SSD, kanje niet gewoon je HDD cloonen naar je SSD???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Ik zie niet veel mensen die problemen hebben met het installeren van Mac OS op een SSD, die veroorzaakt wordt door de SSD, maar gewoon in het algemeen.

Mijn voorbeeld: backup op Time Machine, teruggezet, prima. Dus de iMac boot van de SSD, maar ik wil de users folder naar de HDD zetten, verkeerde guide gevolgd (blijkt later), en al mijn instellingen zijn weg. Naja, prima, dan maar opnieuw met een andere guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Zelf vind ik het wel fijn om eens in de zoveel tijd (1x per jaar ofzo) een schone install te doen. Erfenis van mijn Windows dagen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Das best wel gewoon niet nodig enzo ;-)

Iemand deze guide al gevolgd? http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1505922

Vooral het stukje over noatime flag, en de home directories vind ik interessant.

Twijfel nog of ik trim aan moet zetten.

[ Voor 74% gewijzigd door TranceSetter op 24-05-2013 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 19:18

FZ6

Bij mij was het probleem dat USB drive "beveiligd" was waardoor ik niet kon installeren.

Dus de originele HD maar opgestart met USB verloop en toen vanuit daar de installer gedraaid op de SSD.

Uiteindelijk kom je er wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
TranceSetter schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:05:
Ik zie niet veel mensen die problemen hebben met het installeren van Mac OS op een SSD, die veroorzaakt wordt door de SSD, maar gewoon in het algemeen.

Mijn voorbeeld: backup op Time Machine, teruggezet, prima. Dus de iMac boot van de SSD, maar ik wil de users folder naar de HDD zetten, verkeerde guide gevolgd (blijkt later), en al mijn instellingen zijn weg. Naja, prima, dan maar opnieuw met een andere guide.
Ik cloon mijn HDD met Carbon Copy Clooner werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Queenfanmichel schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:24:
[...]

Ik cloon mijn HDD met Carbon Copy Clooner werkt perfect.
Dat kan, maar waarom als je al een TM backup hebt? Daar zijn ze toch voor? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Nog goede tips voor waar ik een inbouwkit voor SSD voor mijn iMac late 2009 kan bestellen?
Heb besloten m'n imac te gaan upgraden ipv om te ruilen voor een MBpro, heb guides e.d. gevonden, alleen nog niet waar ik zo'n kitje ook echt kan bestellen. Of beter gewoon de losse onderdelen bestellen?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterBas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik werk veel met Lightroom voor het exporteren van raw fotobestanden naar bijvoorbeeld jpegs. Mijn macbook pro (core 2 duo 3.06 ghz, 8 gb ram) staat nu aardig te blazen als ik een batch foto's exporteer. Is een ssd in dat geval wel nuttig? Mijns inziens is de processor de bottleneck bij het exporteren, niet de harde schijf.

3 in de rij, kassa erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
MeesterBas schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:59:
Ik werk veel met Lightroom voor het exporteren van raw fotobestanden naar bijvoorbeeld jpegs. Mijn macbook pro (core 2 duo 3.06 ghz, 8 gb ram) staat nu aardig te blazen als ik een batch foto's exporteer. Is een ssd in dat geval wel nuttig? Mijns inziens is de processor de bottleneck bij het exporteren, niet de harde schijf.
Dat kun je in je systeem monitor zien he, staat je CPU daar op > 100% of is het vooral disk throughput?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

MeesterBas schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:59:
Die 2-3MB per foto die je per paar seconden exporteert zal echt het probleem niet zijn. Geen idee hoeveel megapixels je foto's zijn maar op mijn 2.6GHz i7 Macbook Pro Retina duurt het ook nog ca. 3 a 4 seconden per foto om een raw van een 16 megapixel te exporteren naar full size jpeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterBas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:15:
[...]

Dat kun je in je systeem monitor zien he, staat je CPU daar op > 100% of is het vooral disk throughput?
Goede. Niet aan gedacht. Net geprobeerd. Bij schijfgebruik gebeurt inderdaad niets spannends. Wel staat de CPU bijna constant op 100 procent tijdens het exporteren.
amphora schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:15:
[...]

Die 2-3MB per foto die je per paar seconden exporteert zal echt het probleem niet zijn. Geen idee hoeveel megapixels je foto's zijn maar op mijn 2.6GHz i7 Macbook Pro Retina duurt het ook nog ca. 3 a 4 seconden per foto om een raw van een 16 megapixel te exporteren naar full size jpeg.
Het omzetten van een 24 megapixel raw naar jpeg (900 pixels of volledig) duurt bij mij welgeteld 14 seconden 8) Een SSD lijkt, gezien bovenstaande, hier inderdaad ook geen winst te kunnen behalen. Wat betreft de 'feel' van de snelheid van de Macbook ben ik voor het overige tevreden.

3 in de rij, kassa erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
TranceSetter schreef op zondag 26 mei 2013 @ 12:03:
[...]

Dat kan, maar waarom als je al een TM backup hebt? Daar zijn ze toch voor? ;-)
Heb geen TM back-up, belangrijke dingen backup ik met regelmaat op 3 plekken. Privé foto's, belangrijke documenten, muziek en video's bewaar ik de rest aan instellingen e.d. maak ik me niet druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Laatst online: 12-09 10:10
Heb zondag in mijn late 2012 Mac Mini de Samsung 840 250gb SSD geinstalleerd. In een Dual Drive opstelling, middels een pakketje van OWC. Een uitdagende install, welke een zeer fraai resultaat opleverde. Zie hier de uitkomsten:

Afbeeldingslocatie: http://i1366.photobucket.com/albums/r772/ArjenLeut/DiskSpeedTest-ssd_zpsc276b671.png

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaj180
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08-2021
Is de 'Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB' een goede SSD voor in een Mac Mini 2012? Ik zie dat de meeste mensen de Samsung gebruiken maar die krijgt minder goede reviews dan de Crucial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

De M4 zal prima werken voor de meesten, maar het is wel al een wat ouder model.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaj180
Ethirty schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 23:55:
De M4 zal prima werken voor de meesten, maar het is wel al een wat ouder model.
Is de 'Samsung 830 series SSD 128GB' beter of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Lijkt me dat je dat prima via Google of op dit forum kan vinden ;) Beide schijven zijn al lange tijd op de markt en beide zijn al opgevolgd door nieuwere modellen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik wil SSD in m'n 27" iMac 2011 doen. Maakt het al met al nou nog echt uit welke SSD ik neem, moet ik nog ergens op letten, of zijn ze tegenwoordig allemaal wel gewoon goed?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaj180
Datafeest schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:25:
Ik wil SSD in m'n 27" iMac 2011 doen. Maakt het al met al nou nog echt uit welke SSD ik neem, moet ik nog ergens op letten, of zijn ze tegenwoordig allemaal wel gewoon goed?
Het enige wat ik kan zeggen is: Neem niet de Crucial v4. Verder zit je altijd wel goed. Hier hebben ze heel veel SSD's vergeleken. Zoals je zult zien verschilt het allemaal zeer weinig, PCMark 7 gaat over hoe je je SSD ook echt gaat gebruiken en is dus een goede test.

[ Voor 45% gewijzigd door kaj180 op 08-06-2013 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat is wel een consequent lage score voor de v4 (bedoelen ze niet m4?) :o
Ik dacht dat dat best een goede SSD was, samen met de Samsung 830. Of is dit puur het verschil tussen oude en nieuwe generatie disks?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:37

YellowCube

Wait...what?

Ik ben van plan een ssd in een mid 2009
Macbook Pro te doen en wil voor een Samsung 840 gaan.
Is het met deze MB uberhaupt zinvol om dan voor de pro versie te gaan of haal je dat snelheidsverschil er toch niet uit?
(50-60 euro extra vind ik voor een 4 jaar oude laptop nog wel redelijk wat)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:33
Het hang natuurlijk af van je gebruik en hoe lang je nog met de laptop wilt doen. Maar ik zou gaan voor de gewone versie. Het verschil tussen HDD en SSD is zo groot dat je al genoeg snelheidswinst zal hebben :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Dank. Da's het antwoord wat ik zocht.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
Ethirty schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 09:51:
Dat is wel een consequent lage score voor de v4 (bedoelen ze niet m4?) :o
Ik dacht dat dat best een goede SSD was, samen met de Samsung 830. Of is dit puur het verschil tussen oude en nieuwe generatie disks?
Nee, de m4 en de v4 zijn verschillende SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
YellowCube schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:53:
Dank. Da's het antwoord wat ik zocht.
Daarbij heeft jouw computer een SATAII-aansluiting en zal je daarom geen verschil met de Pro-versie merken. Pas als je computer een SATAIII-aansluiting heeft voor de harde schijf, ga je een verschil merken tussen de gewone 840 en de Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kwam de oplossing helaas niet tegen in het topic. Ik heb namelijk een samsung 830 ssd die ik wil gaan verkopen. Als ik een harddeschijf verkoop laat ik die altijd een paar keer met nullen overschrijven voor het geval dat. Maar hoe pak je zoiets met een SSD aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Volkan1984 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:39:
[...] Pas als je computer een SATA-III aansluiting heeft voor de harde schijf, ga je een verschil merken tussen de gewone 840 en de Pro.
Kwa lees snelheid ga je zelfs met een SATA-III poort geen verschil merken tussen de 840 en de 840 pro.
De theoretische houdbaarheid van de laatstgenoemde ssd is wel langer aangezien er een ander (duurder) type NAND geheugen is toegepast. 840 = TLC; 840 pro = MLC.
ronwiel schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 13:05:
Als ik een harddeschijf verkoop laat ik die altijd een paar keer met nullen overschrijven voor het geval dat. Maar hoe pak je zoiets met een SSD aan?
Een secure erase uitvoeren; dat kan b.v. met de Samsung Magician software.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kaj180 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 01:23:
[...]

Het enige wat ik kan zeggen is: Neem niet de Crucial v4. Verder zit je altijd wel goed. Hier hebben ze heel veel SSD's vergeleken. Zoals je zult zien verschilt het allemaal zeer weinig, PCMark 7 gaat over hoe je je SSD ook echt gaat gebruiken en is dus een goede test.
Pittig! Goed om te weten, thanks.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:16
Heb zelf een early 2011 MB Pro 13" voorzien van een Samsung 840 256GB, dit bevalt mij prima en het werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Jorruchie schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 23:05:
Een secure erase uitvoeren; dat kan b.v. met de Samsung Magician software.
Maar dat kan dan weer alleen onder windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Scuzi, zie inderdaad nu pas dat deze toolkit niet werkt onder iOS.
Needless to say dat ik zelf een Windows gebruiker ben.

Als je geen beschikking hebt over een Windows VM/PC kun je het misschien uitvoeren m.b.v. een bootable USB met daarop een linux distro en Parted Magic?

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
  • Laatst online: 14-09 17:41
Voor mijn Mac Mini (late 2012 i7) zou ik een fusion drive willen opzetten.
Dit door gebruik te maken van een Crucial M4 SSD die ik over heb uit mijn oude windows pc en de standaard 1TB HD.

Aangezien ik de Mac nog maar kort heb zou ik deze liefst (nog) niet open maken om dmv een kit de SSD als 2e disk te installeren. Nu overweeg ik om dmv de Thunderbolt aansluiting de SSD via een externe behuizing aan te sluiten en zo de build naar Fusion drive te doen. Volgens Google zal dit moeten kunnen werken. Iemand ervaring?
Ik begrijp dat het misschien niet idiaal is een externe disk hiervoor te gebruiken maar de Mac staat netjes in een kaste en het is slechts een paar maanden als test. Verder maak ik backups via TimeMachine dus risico op data verlies is klein.

Kan iemand een externe Thunderbold behuizing aanraden voor een 2,5" SSD? Ik kan er alleen vinden inclusief disc. Ik zoek dus enkel de lege behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaj180
Moet ik als is Mountain Lion op m'n SSD wil installeren dat per se kopen? Is er niet iets van een recovery o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Je hebt nu Mountain Lion nog niet?
Dan zal dat niet op magische wijze meekomen in een recovery en moet je het dus kopen.
Als je het al hebt dan kun je middels een bootable USB met Mountain Lion een installatie op je SSD uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als je ML pre installed heb of recht had op een gratis upgrade, dan kan je toch gewoon de internet recovery gebruiken?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zojuist een Samsung 840 250GB in mijn MacBook Pro (mid 2009) gestopt.

Wauw. Veel eerder moeten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaj180
Ethirty schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 12:16:
Als je ML pre installed heb of recht had op een gratis upgrade, dan kan je toch gewoon de internet recovery gebruiken?
Ik heb ML pre installed.
Op de Apple site vond ik dit: http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NL en dit: http://support.apple.com/kb/HT4848?viewlocale=nl_NL

Maar daar zie ik niets om te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

kaj180 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:18:
[...]

Ik heb ML pre installed.
Op de Apple site vond ik dit: http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NL en dit: http://support.apple.com/kb/HT4848?viewlocale=nl_NL

Maar daar zie ik niets om te downloaden.
Staat toch in het artikel :?
Als u zich in een situatie bevindt waarbij u niet kunt opstarten vanaf het herstelsysteem, zoals wanneer uw harde schijf niet langer reageert of wanneer u een nieuwe harde schijf zonder OS X hebt geïnstalleerd, gebruiken nieuwe Macs die zijn geïntroduceerd na OS X Lion of OS X Mountain Lion automatisch de functie OS X Internet Recovery als het herstelsysteem (bovenstaande methode met Command-R) niet werkt. Met OS X Internet Recovery kunt u uw Mac direct vanaf de servers van Apple opstarten. Het systeem voert een snelle test van uw geheugen en harde schijf uit om te verzekeren dat er geen hardwareproblemen zijn.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaj180
Ethirty schreef op zondag 16 juni 2013 @ 00:24:
[...]

Staat toch in het artikel :?

[...]
Dus als ik mijn Mac opstart met een SSD werkt het automatisch? Dat klinkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Prikkebeen
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-07 16:12
ik heb recentelijk een tweede SSD (Samsung 840) in mijn MacBook Pro 17" van 2009 (met Mountain Lion) gezet (op de plaats van de superdrive met de kit van Hardwrk). Ik heb wat tegenstrijdige berichten op fora her en der gelezen over mogelijke problemen, maar gelukkig werkt het bij mij probleemloos. Het OS is nog steeds op de Apple SSD geïnstalleerd en de tweede SSD gebruik ik enkel voor opslag. Ik kan nu genieten van 1 terabyte SSD opslag.

Ik was wat huiverig om de schroevendraaier in een laptop te zetten die destijds 4000 euro gekost heeft, maar in de kit zitten alle tools die je nodig hebt en het heeft mij uiteindelijk maar een half uur gekost. Je merkt pas echt hoe snel SSD's zijn als je bestanden verplaatst van de ene schijf naar de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eigenlijk een ssd in mijn iMac willen. Maar ik ben beduidend minder handig dan de meeste tweakers, en durf dat ding eigenlijk niet open te maken. Niet in de laatste plaats omdat ik mijn geld op die machine moet verdienen.

Heeft iemand ervaring met dit door een bedrijf laten doen? Dan ook gelijk maar 16 GB geheugen erin. Iemand dit wel eens laten doen ergens? (Bij voorkeur niet al te zwaar in de papieren lopend?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 16:31
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:29:
Ik zou eigenlijk een ssd in mijn iMac willen. Maar ik ben beduidend minder handig dan de meeste tweakers, en durf dat ding eigenlijk niet open te maken. Niet in de laatste plaats omdat ik mijn geld op die machine moet verdienen.

Heeft iemand ervaring met dit door een bedrijf laten doen? Dan ook gelijk maar 16 GB geheugen erin. Iemand dit wel eens laten doen ergens? (Bij voorkeur niet al te zwaar in de papieren lopend?)
Op het gevaar af reclame te maken.. Ja ervaring bij macdemolition in Tiel. Caddy en SSD gekocht, naar Tiel gereden en een uur later stond ik met een gessdeede imac weer buiten. Perfecte manier van werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is goede info, zal ze eens mailen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Hoe komt het dat er op dit moment geen betaalbare Thunderbolt behuizingen voor ssd's zijn. Heb hier een Samsung 830 liggen, maar je bent minstens 150e kwijt voor een behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Helaas gaan Thunderbolt en betaalbaar nog steeds niet samen. Er is ook weinig concurrentie om te prijzen te drukken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Ach het inbouwen is een fluitje van een cent dat is die 150euro verschil zeker waard. ( om te besparen )

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 17-06-2013 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik wil graag een SSD in mijn MacBook Pro (late 2012) gaan plaatsen (via optibay). Mijn vraag is nu alleen welke SSD, door de bomen zie ik het bos niet meer op het moment. Mijn gevoel gaat al een tijdje uit naar de Samsung 840 Pro 128GB, maar voor €30 euro meer kan ik ook een 'normale' 840 met 250GB aanschaffen. Ga je het verschil tussen deze twee echt (in grote mate) merken in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 19:35
Hoi,

zit al een tijdje met een "eigenaardigheid" en weet niet precies of er iets kapot aan het gaan is, of dat het normaal is.

Ik heb een Samsung 830 SSD in mijn MacBook Pro 17" early 2011. Nu valt het mij sinds kort op dat als er schrijf/lees acties zijn (bv TimeMachine die aan de gang gaat) dat er een gepiep uit de speaker boven de SSD komt (rechter speaker) Het is een soort van ritmisch knarsend geluid: alsof je naar een conventionele HD zit te luisteren.

Heb al wat gegoogled, maar kom er niet uit of ik mij zorgen moet maken of niet.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 21:16:
Ook ik wil graag een SSD in mijn MacBook Pro (late 2012) gaan plaatsen (via optibay). Mijn vraag is nu alleen welke SSD, door de bomen zie ik het bos niet meer op het moment. Mijn gevoel gaat al een tijdje uit naar de Samsung 840 Pro 128GB, maar voor €30 euro meer kan ik ook een 'normale' 840 met 250GB aanschaffen. Ga je het verschil tussen deze twee echt (in grote mate) merken in de praktijk?
In de praktijk zal je het verschil niet echt merken. Snelheidsverschil is niet voelbaar, minder P/E cycles door TLC geheugen is nog steeds voldoende bij normaal gebruik en meer energieverbruik scheelt waarschijnlijk minuten. 250GB is ook naar de toekomst toe altijd leuk als bootdisk voor minder belangrijke pc's.

Dat gezegd zijnde zou ik persoonlijk de 840 Pro kopen, puur omdat die een van de snelste van de moment is (zo niet: de snelste), en bovendien nog een van de zuinigste ssd's is (zo niet: de zuinigste).
Daarbij nog is normaal MLC geheugen en 5 jaar garantie, dus dan in mijn conclusie dat de Pro een van de beste ssd's van de moment is.
Of je het merkt, misschien weinig. Maar ik weet dan ten minste dat het niet sneller kan als dat :p
Mavado schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:23:
Hoi,

zit al een tijdje met een "eigenaardigheid" en weet niet precies of er iets kapot aan het gaan is, of dat het normaal is.

Ik heb een Samsung 830 SSD in mijn MacBook Pro 17" early 2011. Nu valt het mij sinds kort op dat als er schrijf/lees acties zijn (bv TimeMachine die aan de gang gaat) dat er een gepiep uit de speaker boven de SSD komt (rechter speaker) Het is een soort van ritmisch knarsend geluid: alsof je naar een conventionele HD zit te luisteren.

Heb al wat gegoogled, maar kom er niet uit of ik mij zorgen moet maken of niet.

Iemand een idee?
Dat doet mijn Macbook al sinds het begin. Gaat om een Macbook white late 2009 met een Intel 320 80GB.
Nooit problemen van ondervonden, en enkel hoorbaar 's nachts.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaj180
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 21:16:
Koop gewoon de 250GB, die is net zo snel als de 128GB Pro en 2 keer zo veel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle reacties. Heb inmiddels de Samsung 840 Pro 128GB besteld. Dit leek mij toch de meest betrouwbare van de twee en voor mijn gebruik meer dan voldoende, zeker als ik hem in combinatie met een optibay ga gebruiken (waar de standaard Apple HDD in komt te zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb zelf juist voor de 840 250GB gekozen. Als ik de reviews mag geloven ga je als normale gebruiker echt geen verschil merken tussen normaal en pro, en gaat het "data veiligheidsaspect" pas spelen als je 7 jaar lang elke dag 10GB aan data wegschrijft op de schijf (dat heeft dus betrekking op het verschil tussen tlc en mlc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogieer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-04-2023
Ik ben op zoek naar een alternatief voor de HDD van mijn late 2012 iMac (basismodel 21,5 inch) in de vorm van een SSD. Ik weet dat er diverse externe mogelijkheden zijn maar vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar een interne wisseling.

Daarom ben ik benieuwd of er al iemand is die ervaring heeft met het vervangen van de HDD door een SSD? Of een bedrijf die dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Dit topic heeft ruim 7000 reacties, maar waarschijnlijk heeft nog niemand het geprobeerd nee 8)7

Wat is je vraag nou specifiek? Wil je weten of het kan/hoe het moet? Of wil je dat een ander het voor je doet?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogieer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-04-2023
Dit topic is dan ook al een paar jaar oud, daar waar de iMac net een paar maanden oud is. Dus dat slaat als een tang op een varken. Daarnaast ben ik het nog niet tegen gekomen in dit topic, vandaar mijn vraag.

Zoals beschreven ben ik benieuwd naar de ervaring van iemand die dit al heeft gedaan. Was het een gemakkelijke klus om bijvoorbeeld het scherm los te krijgen (wat heb je hiervoor gebruikt?), welke ssd is gebruikt en functioneert deze naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 10:33

Len

Leeg

Rogieer schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:03:
Dit topic is dan ook al een paar jaar oud, daar waar de iMac net een paar maanden oud is. Dus dat slaat als een tang op een varken. Daarnaast ben ik het nog niet tegen gekomen in dit topic, vandaar mijn vraag.
We hebben het echt niet alleen over 2009.. 2012 is zeker ook voorbij gekomen!

Kijk maar vanaf hier
Zoals beschreven ben ik benieuwd naar de ervaring van iemand die dit al heeft gedaan. Was het een gemakkelijke klus om bijvoorbeeld het scherm los te krijgen (wat heb je hiervoor gebruikt?), welke ssd is gebruikt en functioneert deze naar behoren?
Gebruik gewoon even de zoekfunctie: Het SSD in je Apple topic
Pyrone89 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 22:53:
[...]

Stofzuiger er boven hangen en snel met een siliconenroller over zowel de glasplaat en display en dan snel dicht.

Is moeilijker dan het klinkt. Je komt telkens weer ergens anders een haartje of stofje tegen en je blijft bezig.

Apple zelf werkt denk ik met stofvrije ruimtes om dit voor elkaar te krijgen. Zou sowieso veel makkelijker zijn als ze gewoon de glasplaat en display integreren, zodat je beide in 1 keer afneemt ipv los. Maarja, het zal Apple natuurlijk een zorg wezen dat jij problemen hebt je iMac open te maken, daar zijn ze in principe niet voor gemaakt.
etc etc enz enz

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hahn heeft anders best een punt. En het topic mag dan al een tijdje lopen, het is nog steeds actief. Als je het topic een eind doorleest of doorzoekt vind je vast al wat info.

Er wordt hier wel een beetje verwacht dat je wat eigen inzet toont ;) Internet staat vol met handleidingen en video's over hoe dit moet. Heb je een iMac met magnetische glasplaat, dan is het vrij goed te doen. Heb je een nieuwere met een gelijmde plaat dan is het ook te doen, maar dan moet je wel handig zijn en niet bang uitgevallen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Ik heb zojuist een kloon op m'n nieuwe ssd gezet (CRUCIAL M500 240GB) en deze in de laptop gezet maar helaas krijg ik een scherm te zien met een icoon van een folder met een vraagteken en ik kan ook geen boot opties gebruiken want ineens heb ik last van een EFI wachtwoord.

Nou heb ik toevallig ook 16GB in m'n mbp gezet inplaats van de normale 2 x 4gb.

Heeft dit iets getriggered waardoor ik nu een EFI wachtwoord heb? Ik ben best handig met computers etc.. maar hier begrijp ik nu even helemaal niks van.

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:37
Clementine schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 22:56:
Ik heb zojuist een kloon op m'n nieuwe ssd gezet (CRUCIAL M500 240GB) en deze in de laptop gezet maar helaas krijg ik een scherm te zien met een icoon van een folder met een vraagteken en ik kan ook geen boot opties gebruiken want ineens heb ik last van een EFI wachtwoord.

Nou heb ik toevallig ook 16GB in m'n mbp gezet inplaats van de normale 2 x 4gb.

Heeft dit iets getriggered waardoor ik nu een EFI wachtwoord heb? Ik ben best handig met computers etc.. maar hier begrijp ik nu even helemaal niks van.
Even je PRAM resetten met Command (⌘), Option, P, en R. Je opstartschijf heb je na het clonen uit je computer verwijderd. Met een PRAM-zap reset je de ingestelde opstartschijf en heb je kans dat je Mac weer gewoon doorstart. Anders zit er niks op je Mac met een DVD of USB device op te starten en de opstartschijf opnieuw in te stellen. Hiervoor heb je een OSX-installatiedisc of usb device met osx-installatie nodig.

Ik hoop voor je dat het EFI-wachtwoord hier de boel niet blokkeerd. Anders zit er niets anders op de oude schijf terug te plaatsen en het EFI-wachtwoord uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zojuist een Crucal M500 120 GB in MBP geplaatst; met behulp van CarbonCopyClone (CCC) echt een eitje.
Nu lekker snel opstarten...écht rap!
TRIM staat uit (standaard bij Non-Apple SSD); ik laat dat maar even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heypnt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:40
Ik wil een SSD gaan plaatsen in mijn Macbook Pro i5 (8GB Ram) 15 inch uit 2010. Ik twijfel erg tussen de Samsung 840 Basic en de 840 Pro. Ik wil in ieder geval gaan voor een 500GB SSD (heb nu de standaard 320GB HDD) en prijs speelt ook wel enigzins mee. Nog andere ideeen?

En nog een vraag: Kan ik volstaan met het bestellen van de SSD of heb ik een 'Kit' nodig om de SSD in mijn Macbook te plaatsen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt geen kit nodig (als je hem op de plaats van de huidige hdd zet).

Verschil:

The 840 uses TLC NAND while the 840 Pro uses MLC toggle NAND. Basically, the 840 Pro has improved performance characteristics (faster read/write speeds) and higher endurance (i.e. the flash cells can handle more writes, which means a longer drive lifespan.) Most consumers will be happy with the 840, but of course the 840 Pro is targeted toward enthusiasts who want best-in-class SSD performance.

Als geld niet uitmaakt lekker voor de pro gaan dus ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tulipman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02-2022
Vraagje:

Ik heb een MacBook Pro 1 inch (2012, Retina) en daar zat standaard een 120GB SSD (Flashdrive) in.

Die is veels te klein gebleken, dus I want to beef it up...

Op de Apple.nl site zie ik dat je kunt 'uitbreiden' naar 256Gb, 512Gb of zelfs 750Gb

Ik begrijp de term 'uitbreiden' wel, maar bij mijn weten betekent uitbreiden dat je er iets BIJ kan zetten, zonder het bestaande weg te halen, bv bij werkgegeugen uitbreidingen.

Ik denk niet dat je de oude SSD uit een MBP 13inch (2012) kunt 'uitbreiden'.

Er moet vrees ik een compleet NIEUWE ssd in mijn MBP 13 inch, en de oude kan gewoon in de junk-box...

Tweede vraagje:
Apple heeft die 'uitbreidingen' natuurlijk, maar zijn er buiten Apple ook bedrijven die deze uitbreidingen kunnen leveren??

Vast dank voor antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Naar mijn weten heb je voor een rMBP maar 2 opties: Apple zelf of OWC.

Achteraf bij Apple is vermoedelijk nog duurder dan meebestellen, dus dan blijft alleen OWC over als alternatief.

[ Voor 45% gewijzigd door Ethirty op 02-07-2013 13:32 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist Samsung SSD 840 pro geïnstalleerd in mijn iMac 27" mid 2011 (volgens het OWC YouTube filmpje).
Leek allemaal goed te gaan. Alleen een beetje gehannes met de Sata kabel.
De computer startte goed op (godzijdank), maar ik zie de SSD niet in mijn schijfhulpprogramma.

Ik ben bang dat de satakabel beschadigd is of toch losgegaan is van de het moederboard. Morgen alles maar weer openmaken.

Of heb ik een driver of extra firmware nodig om de Samsung SSD te kunnen laten zien?
Mijn besturingssysteem is de laatste OSX 10.8.4

Anyone?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:16
Zeker weten dat de SSD geen DOA is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 23:44:
Of heb ik een driver of extra firmware nodig om de Samsung SSD te kunnen laten zien?
Mijn besturingssysteem is de laatste OSX 10.8.4

Anyone?
Dit had ik laatst ook toen ik een SSD in een MacBook plaatste.
Hoe ik het vervolgens heb opgelost is als volgd:
Mac OS geboot vanaf de HDD door deze aan te sluiten via een dock op USB (erg langzaam)
De SSD geformateerd in Mac OS Extended (Journaled). (Edit: Via Disk utility. Als de SSD hier niet tussen staat dan is hij waarschijnlijk DOA)
Vervolgens heb ik de optionkey ingehouden (want er zat 10.7 op) en heb via de recovery partition op de HDD via de dock MacOS terug gezet.

Misschien een beetje opslachtig en kan het makkelijker maar het werkte.

[ Voor 6% gewijzigd door Marinusvw op 04-07-2013 09:16 ]

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De iMac weer opengehaald, bleek dat de Sata kabel niet goed in zijn socket zat. Dom, maar toch weer veel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-07 14:51
Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 23:44:
Zojuist Samsung SSD 840 pro geïnstalleerd in mijn iMac 27" mid 2011 (volgens het OWC YouTube filmpje).
Heb je een extra schijf erbij geplaatst of je standaard HDD vervangen door de SSD?
Pagina: 1 ... 74 ... 88 Laatste