Heb zelf vorig jaar een OCZ Agility 3 in mijn 13" macbook pro gezet en daarbij ook de superdrive eruit gehaald om die te vervangen met een Hard Drive caddy. Nu heb ik een 240GB SSD en 500GB HDD, maar helaas nog te weinig capaciteit...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
[ Voor 94% gewijzigd door London op 07-04-2013 20:26 ]
Tesla M3LR '21
Heb enkele dagen geleden de HDD van mijn mid 2010 MBP 13 vervangen door een Samsung 840 120gb en hij vliegtExtreme smell schreef op zondag 07 april 2013 @ 19:34:
Hoe zit dat nou met die loeiende fans? Heb ik daar last van als ik mijn standaard hdd in mijn MBP vervang door een Samsung 840? Of alleen als ik mijn superdrive ook vervang?
13" MacBook Pro | iPhone Xr
Nee, heb ik geen last van. Maar let wel, zet je SSD op de plek waar normaal je harde schijf zit en zet je HDD waar je superdrive zat. Dan is het geen probleem.Extreme smell schreef op zondag 07 april 2013 @ 19:34:
Hoe zit dat nou met die loeiende fans? Heb ik daar last van als ik mijn standaard hdd in mijn MBP vervang door een Samsung 840? Of alleen als ik mijn superdrive ook vervang?
Was niet van plan om mijn Superdrive eruit te halen, ik gebruik een NAS en een externe schijf voor mijn massaopslagkerst.man schreef op zondag 07 april 2013 @ 21:37:
[...]
Nee, heb ik geen last van. Maar let wel, zet je SSD op de plek waar normaal je harde schijf zit en zet je HDD waar je superdrive zat. Dan is het geen probleem.
Ja normaal wel. Ikzelf heb vorige week een Samsung 840 Pro 512GB gekocht en geïnstalleerd in mijn macbook pro late 2011. Daarna geboot met usb stick met OS X recovery en time machine backup laten terugzetten. De SSD werkt super! Blij dat ik de overstap gemaakt heb, ondanks de kostprijs.Extreme smell schreef op maandag 08 april 2013 @ 16:49:
[...]
Heb zojuist een 840 Pro besteld.
Ik kan mijn huidige boot gewoon klonen naar een usb drive met Superduper en later terugzetten met Disk Utility op de SSD begrijp ik?
[ Voor 9% gewijzigd door JSS540 op 08-04-2013 16:56 ]
[ Voor 35% gewijzigd door WRT54G op 08-04-2013 20:34 ]
TRIM is eigenlijk beter aangezien het de plaats wist op de moment dat het bestand verwijdert wordt, 100% automagisch.Marcel_EA schreef op maandag 08 april 2013 @ 18:43:
Overigens heb ik nog een vraag mbt TRIM.
Bij de een lees ik dat ie hem perse aan moet hebben en bij de ander perse uit (ivm goede GC die er al op zit).
Wat is nou het beste om te doen, aan of uit? (ik draai OSx 10.8.3)
En als ik TRIM uit zou zetten moet ik dan zelf nog handelingen doen om te cleanen?
Of gaat dat allemaal automatisch?
Je kan inderdaad iedere 2,5" ssd kopen die je maar wilt.Nazlive schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 00:50:
Als ik zo alles zie, hoef ik eigenlijk alleen een sata II compatible schijf te hebben? En maakt de hoogte iets uit? Adviseren jullie mij toch een ander merk?
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
[ Voor 3% gewijzigd door Extreme smell op 09-04-2013 17:34 ]
Dit is op SATA II neem ik aan? Ik haal namelijk dubbele snelheden met mijn MBP mid 2012 zoals je kan zien een pagina terug.Extreme smell schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 17:33:
Net de 840 Pro (256gb) binnen gehad en gelijk geïnstalleerd in mijn mid 2010 MBP!
Voor:
[afbeelding]
Na:
[afbeelding]
Wat een verschil!
[ Voor 3% gewijzigd door Peaky op 09-04-2013 21:38 ]
Of voor de 5 jaar garantie en het MLC geheugen.Peaky schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 21:37:
tenzei deze in aangekocht met de gedachte dat er een andere mbp word aangeschaft.
[ Voor 21% gewijzigd door Malantur op 09-04-2013 21:47 ]
Heb je de schijf wel al geformatteerd?geldermalsen schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 23:26:
Ik zit met een probleem.
Ik heb hier een MacBook pro 2010 en daar wil ik een Samsung 840 SSD erin zetten.
Echter als ik deze geplaatst heb kan ik geen internet recovery doen ik vermoed dat de schijf niet word gevonden.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
De SSD moet op de plek waar de HDD nu zit.MotleyCrue schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 21:44:
FF een vraag, ik lees verschillende verhalen en wil zekerheid erover.
Ik heb een MBP 5,5 13" op 2,26 GHz. Daar wil ik waarschijnlijk deze (pricewatch: OCZ Vector 128GB) induwen. En vanaf daar mn OS draaien. Heb er verder een 750 GB hdd voor als dataschijf inzitten. Maar kan de ssd met os nu beter op de plek van de superdrive of op de hdd plek vanwege de valbescherming en snelheden.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
PSN: Bellerophon-
Gewoon spullen
Erg simpel, geduld en de juiste tools en het is zo gedaan.Bellerophon schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:34:
Iemand hier ervaring met het laten plaatsen van een SSD in een iMac? Ik heb er meerdere berichten over gelezen en krijg een beetje het idee dat het echt een hels karwij is
Betekend vaak hij de OS niet ziet, staat er wel iets op ?, want de recovery werkt natuurlijk niet met een nieuwe harddisk en heb je dus de CD nodig ( dvd )geldermalsen schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:05:
Het lukt me maar niet mijn 250 GB Samsung 840 ssd aan de praat te krijgen in een 2010 MacBook pro.
Als ik opstart met Command + R krijg ik een mapje met een vraag.
Heeft iemand een idee?
Serieus? Zelfs als je als een leek nog nooit een iMac uit elkaar hebt gehaald?Mektheb schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:29:
[...]
Erg simpel, geduld en de juiste tools en het is zo gedaan.
Ja zeker.Bellerophon schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:10:
[...]
Serieus? Zelfs als je als een leek nog nooit een iMac uit elkaar hebt gehaald?
Ik had op een website een soort toolkit gezien, is zoiets aan te raden daarvoor?Mektheb schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:13:
[...]
Ja zeker.
Het is eigenlijk dood eenvoudig, de glasplaat van het scherm afhalen met een zuignapje ( zie de vele filmpjes ) vervolgens zijn het 8 Torx schroeven die het paneel vasthouden, als die los zijn paneel iets naar je toe kantelen en de 3 kabeltjes loshalen van het LCD / Backlight / Webcam.
Vervolgens het paneel eruit halen en goed bewaren ( ik bewaarde hem in de cover die komt als je hem koopt in de doos )
Daarna is het met 4 schroeven de HDD eruit halen, en dan een SSD ( in bracket ) op de zelfde plek terug zetten en dan is het eigenlijk weer het paneel erin zetten, kabels vast maken en weer op ze plek vastschroeven.
En daarna het paneel even stoffvrij maken en dat ook met de glassplaat en die er weer op en voila klaar.
( na je O.S installatie een progje installeren die de " fan " op normale speed laat draaien en klaar )
Apple gebruikt namelijk een stukje firmware in harddisks die er voor zorgt dat de fan speed geregeld word, dit gebeurd natuurlijk niet met een SSD van een ander merk waardoor de fan op 100% gaat draaien.
Ben er zelf denk ik nog geen 15min mee bezig geweest.
Heb ik zelf ook gekocht inderdaad, van iFixit.Bellerophon schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:15:
[...]
Ik had op een website een soort toolkit gezien, is zoiets aan te raden daarvoor?
[ Voor 23% gewijzigd door Mektheb op 15-04-2013 16:19 ]
Met mijn huidige MacBook nieuwste model kon ik wel gewoon het besturingssysteem installeren via het online installeren.Mektheb schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:08:
[...]
Betekend vaak hij de OS niet ziet, staat er wel iets op ?, want de recovery werkt natuurlijk niet met een nieuwe harddisk en heb je dus de CD nodig ( dvd )
Heb je geen DVD er van ?geldermalsen schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:21:
[...]
Met mijn huidige MacBook nieuwste model kon ik wel gewoon het besturingssysteem installeren via het online installeren.
Hoe moet ik nu mac OS erop krijgen?
In 2010 nog wel hoor.Sjoerdfoto schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:08:
Naar mijn weten krijg je die niet mee bij een nieuwe. Kreeg hem ook niet bij mijn MacBook, mid 2010.
[ Voor 4% gewijzigd door WRT54G op 15-04-2013 20:05 ]
Inderdaad ja. Je zal 'm maar per ongeluk bij het vuilnis zetten...Mektheb schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:13:
Vervolgens het paneel eruit halen en goed bewaren
Bij 2010 doet hij dat niet tenzij je 10.8 hebt geinstalleerd. Wat je kan doen is de dmg van mountain lion downloaden uit de app store. Dan via disk utility de dmg naar een USB stick clonen. Vervolgens kan je vanaf die USB opstarten en een verse installatie uitvoeren.geldermalsen schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:16:
Bij mij MacBook 2012 heb ik gewoon opnieuw geinstalleerd doormiddel van command +r met opstarten echter doet hij dit niet bij de 2010 mac variant heeft iemand een idee?
Gewoon spullen
Verwijderd
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2013 23:07 ]
[ Voor 30% gewijzigd door fukutoshin op 26-04-2013 12:18 ]
[ Voor 23% gewijzigd door vj_slof op 26-04-2013 12:52 ]
Waarom koop je niet de 256gb. Is wel duurder uiteraard. Maar uit de tests blijkt dat ie ook een stuk sneller is dan de 128gb versie. Heb zelf de 256 besteld. Komt vandaag hopelijk binnen voor m'n MacBook unibody late 2008. Ik weet dat ik niet de volledige snelheid ga halen door beperking van m'n MacBook zelf. Maar ik neem m'n SSD gewoon mee naar de volgende laptop.Verwijderd schreef op zondag 21 april 2013 @ 20:55:
Binnenkort een Samsung 840 Pro 128GB in m'n iMac 20" Early 2009 stoppen.
Zonet al geprobeerd de glasplaat er af te halen, de zuignap van m'n navigatie houder werkte prima. Dat scheelt weer zuignappen aanschaffen die ik daarna nooit meer gebruik.
Een Torx T6 en T10 had ik ook nog liggen, dus het is nu wachten tot de Torx T8 schroevendraaier aankomt. Samen met een bracket van eBay geplukt.
Moet je bij MacOS 10.8.3 ook de .kext patch toepassen om TRIM voor niet-Apple-SSD's te laten werken?
SATA-III is halverwege 2011 dmv een firmware upgrade aan gezet, ik heb zelf een imac 21 inch uit 2011 waarbij SATA-III werkt/snel is..vj_slof schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 12:46:
het lijkt erop dat de SATA-controller van je iMac nog op SATA-II staat i.p.v. SATA-III. De snelheid die je nu krijgt lijkt eerder op SATA-II en dat is 3 Gb/s. Misschien kun je een firmware-upgrade voor je iMac vinden.
edit: je hebt misschien pech deze iMac gaat tot SATA-II snelheid dus het maximale heb je behaald. Had je idd geen PRO-schijf nodig.
Dan zal de iMac 2011 van fukutoshin misschien een early 2011 model zijn en derhalve dus SATA-II?thijskl schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 13:17:
[...]
SATA-III is halverwege 2011 dmv een firmware upgrade aan gezet, ik heb zelf een imac 21 inch uit 2011 waarbij SATA-III werkt/snel is..
[ Voor 62% gewijzigd door fukutoshin op 26-04-2013 15:15 ]
Scheelt dat heel veel in snelheid dan? Ik twijfel tussen de Samsung 840 Pro 128 en 256 GB voor mijn mid 2009 15" MBP (SATA II). Door SATA II zal de snelheid toch niet veel of nauwelijks verschillen tussen die twee modellen?dangerpaki schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 13:00:
[...]
Waarom koop je niet de 256gb. Is wel duurder uiteraard. Maar uit de tests blijkt dat ie ook een stuk sneller is dan de 128gb versie. Heb zelf de 256 besteld. Komt vandaag hopelijk binnen voor m'n MacBook unibody late 2008. Ik weet dat ik niet de volledige snelheid ga halen door beperking van m'n MacBook zelf. Maar ik neem m'n SSD gewoon mee naar de volgende laptop.
[ Voor 35% gewijzigd door ronaldme op 01-05-2013 14:35 ]
Met SATA ll zul je het verschil niet echt merken tussen een gewone 840 of een pro, de aanschaf van een pro is wel aan te raden mocht je een nieuwe MBP kopen met SATA lll.Exotic schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 22:51:
[...]
Scheelt dat heel veel in snelheid dan? Ik twijfel tussen de Samsung 840 Pro 128 en 256 GB voor mijn mid 2009 15" MBP (SATA II). Door SATA II zal de snelheid toch niet veel of nauwelijks verschillen tussen die twee modellen?
Overigens heb ik wel genoeg aan 128 GB aan capaciteit, twijfel is meer in de snelheden op SATA II.
De levensduur van TLC geheugen is misschien korter dan dat van MLC geheugen, maar hier bij de buren kun je lezen dat ook de 840 non-pro met TLC geheugen ons allemaal gaat overleven bij normaal gebruik.ppl schreef op zondag 28 april 2013 @ 17:59:
Qua snelheid niet maar qua levensduur wellicht wel. De 840 heeft TLC NAND terwijl de 840 Pro MLC NAND heeft. Deze laatste kan wat meer writes verduren. Of dat in de praktijk voor jou wat uitmaakt ligt eraan hoeveel je naar die ssd heen en weer schrijft in de loop der tijd en wanneer je het ding weer gaat vervangen.
Oké mooi. Maar doelde meer op het feit of er snelheidsverschil zit tussen de 840 Pro 128 GB en 840 Pro 256 GB, puur tussen die twee capaciteiten.Peaky schreef op zondag 28 april 2013 @ 13:39:
[...]
Met SATA ll zul je het verschil niet echt merken tussen een gewone 840 of een pro, de aanschaf van een pro is wel aan te raden mocht je een nieuwe MBP kopen met SATA lll.
Snelheids verschil is er wel(althans hier met een MBP late 2011) 128gb whrite 390 en read 490. bij de 256gb is dat w 450 en r 513, maar in gebruik merk ik daar niks van.Exotic schreef op zondag 28 april 2013 @ 20:21:
[...]
Oké mooi. Maar doelde meer op het feit of er snelheidsverschil zit tussen de 840 Pro 128 GB en 840 Pro 256 GB, puur tussen die twee capaciteiten.
gelukkig heeft Macrepair mijn probleem opgelost, ze moesten het kabeltje inprikken op de vrije 6Gbit/s bus op het moederbord en nu kan ik dus genieten op volle snelheid van mijn SSDvj_slof schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:10:
Zou dus SATA-III snelheid moeten ondersteunen volgens bovenstaande. Alleen de disk die er nu in zit (WDC) is SATA-II. Wat geeft 'Over deze Mac' aan als de SSD er in zit ? Welke Boot Rom Versie heeft je iMac (kun je ook vinden onder Hardware Overview van Over deze Mac) ? Misschien toch een nieuwe firmware (bootrom) voor je iMac opzoeken.
Levensduur hoef je je echt geen zorgen over te maken dus ik zou niks aan of uitzetten puur en alleen omdat het de levensduur zou verkorten, van 50 jaar blijven er dan nog 45 jaar over of wat dan ook, is inderdaad een leuk stukje over bij de buren hw.info.Tjoekie schreef op zondag 28 april 2013 @ 18:53:
[...]
De levensduur van TLC geheugen is misschien korter dan dat van MLC geheugen, maar hier bij de buren kun je lezen dat ook de 840 non-pro met TLC geheugen ons allemaal gaat overleven bij normaal gebruik.
Nee, het gaat overleven bij wat zij als normaal gebruik definiërenTjoekie schreef op zondag 28 april 2013 @ 18:53:
De levensduur van TLC geheugen is misschien korter dan dat van MLC geheugen, maar hier bij de buren kun je lezen dat ook de 840 non-pro met TLC geheugen ons allemaal gaat overleven bij normaal gebruik.
[ Voor 8% gewijzigd door king_dude op 02-05-2013 10:20 ]
Verwijderd
Waar baseer je dit op?king_dude schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:19:
Ik zie een aantal keren voorbijkomen dat TRIM aangezet is, zeker voor de 840-niet pro is dit niet nodig
Ik heb op een externe ssd OS X geinstalleerd inclusief trim hack, en eens per maand of zo start ik vanaf die externe ssd op en voer een repair disk uit op de interne ssd et voila, disk utility zegt "trimming unused blocks" en done.king_dude schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:19:
Ik zie een aantal keren voorbijkomen dat TRIM aangezet is, zeker voor de 840-niet pro is dit niet nodig
Beter is om tussen de 25 en 30% van je schijf als overprovision weg te zetten (niet te gebruiken) en Samsung's eigen garbage collection zijn ding te laten doen. Deze is nl wat voorzichtiger met write's wegzetten voor wat ik gelezen heb uit de testen.
De overprovision zorgt voor snelheid, en onnodig schrijfacties.
Verwijderd
Verwijderd
Bedankt, Sjoerd!Sjoerdfoto schreef op zondag 05 mei 2013 @ 08:32:
Het makkelijkste zou zijn om je SSD inderdaad een clean install te gaan doen op de SSD, en die op de plaats van de HDD te zetten. Vervolgens zou het inderdaad het beste zijn om die HDD naar een externe HD te backuppen, dan intern die HDD te formatteren en de bestanden weer terug te verhuizen ;-)
Vraagje aan de rest:
Sinds februari heb ik een SSD in m'n MacBook pro (mid 2010) zitten. Werkt als een zonnetje, lekker snel, heerlijk. Echter, het lijkt wel alsof hij steeds langer over het opstarten doet. De tijdsduur van het witte scherm aan het begin is zeker verlengd. Zodra het grijze appeltje verschijnt gaat het weer snel en goed. Iemand enig idee?
Even bij de Systeemvoorkeuren de opstartschijf selecteren. Het kan zijn dat je ooit een andere schijf als opstartschijf gekozen hebt maar deze nu niet meer aangesloten is. Dan wacht je Mac eventjes om je de tijd te geven die opstartschijf aan te sluiten of te laten starten. Als deze opstartschijf niet binnen een x aantal tellen gevonden is start ie automatisch op van een andere opstartschijf.Sjoerdfoto schreef op zondag 05 mei 2013 @ 08:32:
Het makkelijkste zou zijn om je SSD inderdaad een clean install te gaan doen op de SSD, en die op de plaats van de HDD te zetten. Vervolgens zou het inderdaad het beste zijn om die HDD naar een externe HD te backuppen, dan intern die HDD te formatteren en de bestanden weer terug te verhuizen ;-)
Vraagje aan de rest:
Sinds februari heb ik een SSD in m'n MacBook pro (mid 2010) zitten. Werkt als een zonnetje, lekker snel, heerlijk. Echter, het lijkt wel alsof hij steeds langer over het opstarten doet. De tijdsduur van het witte scherm aan het begin is zeker verlengd. Zodra het grijze appeltje verschijnt gaat het weer snel en goed. Iemand enig idee?
[ Voor 5% gewijzigd door vj_slof op 05-05-2013 13:06 ]
Dacht dat ik dat al had gedaan. Heb het opnieuw gedaan, bij de volgende start zullen we het verschil merkenvj_slof schreef op zondag 05 mei 2013 @ 13:05:
[...]
Even bij de Systeemvoorkeuren de opstartschijf selecteren. Het kan zijn dat je ooit een andere schijf als opstartschijf gekozen hebt maar deze nu niet meer aangesloten is. Dan wacht je Mac eventjes om je de tijd te geven die opstartschijf aan te sluiten of te laten starten. Als deze opstartschijf niet binnen een x aantal tellen gevonden is start ie automatisch op van een andere opstartschijf.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjoerdfoto op 06-05-2013 10:40 ]
Er is inderdaad geen standaard plaats voor een 2e.TranceSetter schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:43:
Ik ben er zelf over aan het denken om een SSD in mijn iMac 27" Mid-2011 te plaatsen. Nu wil ik dit doen door de superdrive te vervangen (ik dacht dat er geen plaats is voor een 2e hdd zonder aan de superdrive te komen?).
Aangezien hier veel over de macbooks gaan, vind ik het lastig om me te concentrern op de imac-posts in dit topic. Waar moet ik op z'n minst rekening mee houden?
Dan zou ik hem inderdaad gewoon plaatsen op de Superdrive positie.TranceSetter schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:50:
"Probleem" waar ik mee zit is dat ik dan wel redelijk wat opslag thuis heb, maar dat 256GB té weinig is voor wat ik met de iMac doe. Ik heb sowieso een extra bootcamp partitie voor Win7, en ondertussen doe ik erg veel met foto-bewerking, en daar gaan ook de nodige GB's inzitten.
Ik heb precies hetzelfde gehad met een Samsung 830. Uiteindelijk bleek de .DMG corrupt te zijn. Heb 'em opnieuw gedownload, de USB stick opnieuw gemaakt en daarna geen problemen meer!ghulst schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:48:
Ok, probleem...
Het lukt me ook niet om de ML DMG als image te gebruiken om een DVD te branden.
Ik zit dus aan hetzelfde te denken. Ik heb een Imac 20 inch, early 2009.TranceSetter schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:43:Waar moet ik op z'n minst rekening mee houden?
WDC WD3200AAJS-40H3A0: Capaciteit: 320,07 GB (320.072.933.376 bytes) Model: WDC WD3200AAJS-40H3A0 Revisie: 11.04A11
Niet waar, er zit een plek voor een tweede HDD in die iMac. Ik kan het weten, heb zelf ook zo'n iMac en heb er een Samsung 830 128GB ingezet. Zie ook deze link: http://www.ifixit.com/Gui...ual+Hard+Drive+Kit/7575/1Mektheb schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:52:
[...]
Dan zou ik hem inderdaad gewoon plaatsen op de Superdrive positie.
Vreemd, want in min 2011 Mid 27" zit geen 2e harddisk plek.Volkan1984 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:49:
[...]
Niet waar, er zit een plek voor een tweede HDD in die iMac. Ik kan het weten, heb zelf ook zo'n iMac en heb er een Samsung 830 128GB ingezet. Zie ook deze link: http://www.ifixit.com/Gui...ual+Hard+Drive+Kit/7575/1
[ Voor 35% gewijzigd door Mektheb op 10-05-2013 19:03 ]
Caddy kopen, open (laten) schroeven, superdrive eruit, nieuwe erin en osx opnieuw installeren (evt als fusion drive). Oh ja en een backup maken en terugzetten natuurlijk.TranceSetter schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:43:
Ik ben er zelf over aan het denken om een SSD in mijn iMac 27" Mid-2011 te plaatsen. Nu wil ik dit doen door de superdrive te vervangen (ik dacht dat er geen plaats is voor een 2e hdd zonder aan de superdrive te komen?).
Aangezien hier veel over de macbooks gaan, vind ik het lastig om me te concentrern op de imac-posts in dit topic. Waar moet ik op z'n minst rekening mee houden?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq