Gebruik mn MacBook voornamelijk voor wat html-werk maar merk dat de HDD gewoon de bottleneck is. Of de HDD is aan het doodgaan, dat kan ook nogeXSs schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 14:40:
[...]
Als je maar 50GB gebruikt zou ik er geen tweede schijf inzetten. Ik had van mijn 320GB schijf meestal minder dan 50GB vrij dus ik had niet veel keus. (Ik heb dan ook geen Desktop wat dit voor een deel kan verklaren).
Ik kan je in ieder geval wel zeggen dat met een SSD je laptop als nieuw zal aanvoelen op sommige gebieden. Een upgrade van 50~100 euro waardoor ik in ieder geval minimaal een half jaartje langer kan doen met m'n laptopje, binnenkort ook de accu vervangen (666 cycles zie ik net, en 46% health.)
Overigens is een tweede schijf geen extra beheer, gewoon symbolic links maken van de grootste mappen naar de tweede schijf(mocht je niet weten wat een symbolic link is, even google gebruiken. Het commando is ln -s)
Heb hiernaast nog een iMac waar ik 1TB in heb dus daarom gebruik ik weinig op mijn MacBook. Zie het alleen niet zo zitten om in mijn iMac de SSD te plaatsen. Dan ga ik van 1TB naar 128/256gb en dat is me toch net even teveel. Optibay heeft weinig nut omdat de superdrive PATA is.