Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 70 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

PBP

eXSs schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 14:40:
[...]

Als je maar 50GB gebruikt zou ik er geen tweede schijf inzetten. Ik had van mijn 320GB schijf meestal minder dan 50GB vrij dus ik had niet veel keus. (Ik heb dan ook geen Desktop wat dit voor een deel kan verklaren).
Ik kan je in ieder geval wel zeggen dat met een SSD je laptop als nieuw zal aanvoelen op sommige gebieden. Een upgrade van 50~100 euro waardoor ik in ieder geval minimaal een half jaartje langer kan doen met m'n laptopje, binnenkort ook de accu vervangen (666 cycles zie ik net, en 46% health.)
Overigens is een tweede schijf geen extra beheer, gewoon symbolic links maken van de grootste mappen naar de tweede schijf :+ (mocht je niet weten wat een symbolic link is, even google gebruiken. Het commando is ln -s)
Gebruik mn MacBook voornamelijk voor wat html-werk maar merk dat de HDD gewoon de bottleneck is. Of de HDD is aan het doodgaan, dat kan ook nog :P. Wil nog het laatste uit mijn MacBook persen door er 8GB en een SSD in te zetten. Want eigelijk is hij verder nog prima. Goed om te lezen dat het upgraden het nog wel waard is.

Heb hiernaast nog een iMac waar ik 1TB in heb dus daarom gebruik ik weinig op mijn MacBook. Zie het alleen niet zo zitten om in mijn iMac de SSD te plaatsen. Dan ga ik van 1TB naar 128/256gb en dat is me toch net even teveel. Optibay heeft weinig nut omdat de superdrive PATA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Geen idee geen ervaring mee. Weet wel dat dit op internet de meest geroemde zijn:

http://www.mcetech.com/optibay/

Op fora etc. is men hier wel enthousiast over. Schijnt wel goede kwaliteit te zijn. Die van optibay.nl zijn goedkoop chinees fabrikaat.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• LegeBoekenkast
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:21
Ik wil graag een SSD en memory update voor mijn Mac Mini (late 2009) gaan doen. Heeft iemand een aanrader voor een goede en betaalbare SSD? Heb maar 120GB nodig.

Kun je een SSD er gewoon inprikken, formatteren en OS X installeren of moet er nog een aantal stappen doorlopen worden?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

LegeBoekenkast schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:17:
Ik wil graag een SSD en memory update voor mijn Mac Mini (late 2009) gaan doen. Heeft iemand een aanrader voor een goede en betaalbare SSD? Heb maar 120GB nodig.

Kun je een SSD er gewoon inprikken, formatteren en OS X installeren of moet er nog een aantal stappen doorlopen worden?
Inprikken, partitie maken en installeren zou voldoende moeten zijn. Een Samsung 830 is een prima SSD, maar een Intel 320 ook. Zijn er bergen goede schijven op de markt.

Ik draai in mijn iMac 2010 nu een Samsung 830 en een Intel 320 en die bevallen me prima.

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
sebastius schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:38:
[...]

Inprikken, partitie maken en installeren zou voldoende moeten zijn. Een Samsung 830 is een prima SSD, maar een Intel 320 ook. Zijn er bergen goede schijven op de markt.

Ik draai in mijn iMac 2010 nu een Samsung 830 en een Intel 320 en die bevallen me prima.
Ik ben van plan om een Intel 520 te kopen voor mijn MBP (Late 2009). Heb ook iets gelezen over conflicten tussen 3Gbps en 6Gbps. Is daar meer over bekend? Raden jullie mij af om zo'n SSD te plaatsen in mijn MBP?

• LegeBoekenkast
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:21
sebastius schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:38:
[...]

Thanks, mijn mac mini ondersteunt toch alleen Sata-300? Samsung 830 is sata-600, heeft weinig zin dan toch?

Verwijderd

Voor degene die dit nog niet wisten en die er over zitten te denken om een SSD in Mini te zetten (en het niet aandurven om dit zelf te doen): ik ben bij een APR geweest (waar ik ook m'n Mini heb gekocht) en zij kunnen dit ook voor je doen. Je bent hem dan wel +/- 2 weken kwijt en de indicatie van de kosten zijn € 100. Je kan de SSD zelf aanleveren of bij hun aanschaffen, maar dit is wel veel duurder schat ik.

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 18:36
Vandaag m'n MBP van mid 2009 een welverdiende upgrade gegeven met een Samsung 830 van 256 GB en 8 GB ram, voelt toch wel als een verademing, ik voelde wel dat hijhet wat lastig begon te krijgen met zware bestanden in photoshop, illustrator en andere adobe software.

Installatie ging gelukkig zeer vlot, alleen wat vertraging omdat ik perongeluk een image van Snow Leopard op m'n usb stick gezet ipv Mountain Lion :p

Wel 1 vraag:

Ik heb TRIM enabler laten draaien, herstart en toen zei hij dat TRIM geactiveerd was. Maar later, toen ik na een keer herstarten nog eens TRIM enabler liet draaien zei hij dat TRIM niet geactiveerd was.

Moet je die TRIM enabler elke keer laten draaien als je herstart?

[ Voor 25% gewijzigd door Simon Shipperd op 27-12-2012 23:39 ]

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Simon Shipperd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:10:
Vandaag m'n MBP van mid 2009 een welverdiende upgrade gegeven met een Samsung 830 van 256 GB en 8 GB ram, voelt toch wel als een verademing, ik voelde wel dat hijhet wat lastig begon te krijgen met zware bestanden in photoshop, illustrator en andere adobe software.

Installatie ging gelukkig zeer vlot, alleen wat vertraging omdat ik perongeluk een image van Snow Leopard op m'n usb stick gezet ipv Mountain Lion :p
Goed om te horen. Ben hetzelfde van plan. Wat voor schroevendraaiers (maat) heb je gebruikt om je MBP te openen?

• Simon Shipperd
Kruisschroevendraaier #00 voor de vijzen van de case en een Torx T6 voor de vijsjes uit de HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Simon Shipperd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:10:

Wel 1 vraag:

Ik heb TRIM enabler laten draaien, herstart en toen zei hij dat TRIM geactiveerd was. Maar later, toen ik na een keer herstarten nog eens TRIM enabler liet draaien zei hij dat TRIM niet geactiveerd was.

Moet je die TRIM enabler elke keer laten draaien als je herstart?
Nee, dit zou eenmalig moeten.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
Als ik bij systeemoverzicht kijk staat er bij de SATA info:

TRIM-ondersteuning: Ja

dus ik neem aan dat die dan geactiveerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Laatst online: 27-08 22:26
Voor de mensen die wel eens willen weten wat een SSD écht doet en waarom het zo veel sneller aanvoelt, zie hier dit artikel:
http://arstechnica.com/in...-state-disks-really-work/

Andere artikelen in die reeks, ook ontzettend interessant:
http://arstechnica.com/in...e-devices-and-modern-oss/
http://arstechnica.com/in...ing-the-most-of-your-ssd/

Als leek heb ik er ontzettend veel van geleerd, fantastisch om te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben aan het twijfelen tussen een plextor SSD en eentje van Samsung. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een van beiden in een late 2009 mbp 13" ? Mijn 128 GB Crucial is te klein en dus ben ik op zoek naar een 240/256 GB model.

De plextor (pricewatch: Plextor M5 Pro 256GB) is duurder dan de samsung maar "vroeger" heb ik Plextor altijd ervaren als een zeer degelijk merk maar heb geen idee hoe ze presteren op de SSD markt (afgezien van een aantal positieve reviews).

De samsung 830 serie is opgevolgd door de 840 waardoor de 830 nu lastig te verkrijgen is en ook duurder is dan de nieuwe 840 serie. zowel de 830 als de 840 is goedkoper dan de plextor en ik weet dat er mensen helemaal weglopen met de samsung SSD's. Daarbij is er van de 840 een zogenaamde "pro" versie die 40 euro meer moet kosten dan de niet-pro maar ik weet niet wat het me oplevert.

Nu is mijn vraag; wie hier kan iets zeggen over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de plextor-SSD en/of kan me aanraden / afraden er een te kopen.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Pixeltje op 28-12-2012 18:24 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
|sWORDs| schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 00:30:
[...]

Nee, dit zou eenmalig moeten.
Klopt, maar controleer de setting even na een OS upgrade, bij een patch van Apple wordt hij vaak overschreven en staat dan inderdaad weer uit.

Even aanzetten, reboot en weer klaar tot de volgende OS patch/upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
Zoals ik hierboven al plaatste, Als ik bij systeemoverzicht kijk staat er bij de SATA info:

dus dan neem ik toch aan dat trim aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
Pixeltje schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:19:
Ik ben aan het twijfelen tussen een plextor SSD en eentje van Samsung. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een van beiden in een late 2009 mbp 13" ? Mijn 128 GB Crucial is te klein en dus ben ik op zoek naar een 240/256 GB model.

De plextor (pricewatch: Plextor M5 Pro 256GB) is duurder dan de samsung maar "vroeger" heb ik Plextor altijd ervaren als een zeer degelijk merk maar heb geen idee hoe ze presteren op de SSD markt (afgezien van een aantal positieve reviews).

De samsung 830 serie is opgevolgd door de 840 waardoor de 830 nu lastig te verkrijgen is en ook duurder is dan de nieuwe 840 serie. zowel de 830 als de 840 is goedkoper dan de plextor en ik weet dat er mensen helemaal weglopen met de samsung SSD's. Daarbij is er van de 840 een zogenaamde "pro" versie die 40 euro meer moet kosten dan de niet-pro maar ik weet niet wat het me oplevert.

Nu is mijn vraag; wie hier kan iets zeggen over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de plextor-SSD en/of kan me aanraden / afraden er een te kopen.

Alvast bedankt!
Na zelf wat bekeken te hebben koos ik tussen de 830 of de 840 PRO, omdat zij beiden gebruik maken van MLC. 840 gebruikt TLC, wat net wat anders werkt. Heb de 830 gewoon bij bol.com besteld en had hem de volgende dag in huis, voor een nette 99 euro. Voor een paar euro minder kun je het ook wel via de pricewatch krijgen, zie hier:

http://tweakers.net/serie/2364/830-series/
http://tweakers.net/serie/2902/840-series/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

Len

Leeg

Simon Shipperd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:55:
Zoals ik hierboven al plaatste, Als ik bij systeemoverzicht kijk staat er bij de SATA info:

Trim is niet echt nodig, je SSD heeft al goede GC.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

TB1989 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:58:
[...]

Na zelf wat bekeken te hebben koos ik tussen de 830 of de 840 PRO, omdat zij beiden gebruik maken van MLC. 840 gebruikt TLC, wat net wat anders werkt. Heb de 830 gewoon bij bol.com besteld en had hem de volgende dag in huis, voor een nette 99 euro. Voor een paar euro minder kun je het ook wel via de pricewatch krijgen, zie hier:

http://tweakers.net/serie/2364/830-series/
http://tweakers.net/serie/2902/840-series/
Thanks, dat het de 840 pro zou worden was ik al over uit, de 830 is duur geworden en de gewone 840 gebruikt inderdaad tlc, maar het verschil met de plextor interesseert me wel.. anyone?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
Simon Shipperd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:55:

Yep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathanchunkie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 22:53

nathanchunkie

Developer

Ik ben nog altijd opzoek naar de perfecte SSD voor mijn Macbook Pro 13''

Ik ben een developer dus ik heb vaak enorm veel tabbladen in verschillende browsers open ook heb ik Xcode, Photoshop, Coda, Sublime text 2, Spotify e.d. aanstaan.

Ik merk dat mijn laptop heel traag begint te werken bij het opstarten van Xcode (iOS simulator etc).

Is er een goede SSD beschikbaar die een beetje aan mijn eisen voldoet (moet WAT 'grote' programma's zonder moeite kunnen draaien)

Het gaat mij niet om de opstarttijd van de laptop (staat altijd op sluimer)

Bedankt!

Front-end developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar voldoet een ssd van 3 jaar geleden zelfs nog ruimschoots aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathanchunkie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 22:53

nathanchunkie

Developer

ppl schreef op zondag 30 december 2012 @ 00:37:
Daar voldoet een ssd van 3 jaar geleden zelfs nog ruimschoots aan.
Ook een specifiek merk oid?

Front-end developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 16:39
De Crucial M4 en Samsung 830 hebben weinig vijanden hier op Tweakers. Veel MBP-eigenaren zijn je voorgegaan met een van deze twee.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heb een Imac gekocht en heb dus binnenkort me windows bak niet meer nodig. Nu heb ik daar recentelijk een samsung 830 serie SSD disk ingezet die ik wel graag wil hergebruiken.
Is er een kit of zo te koop waardoor je hem omvormt naar een externe disk met thunderbolt of usb 3.0?

Heb zelf met google niet zoiets kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Bij Externehardeschijfbehuizingen kan je links aangeven wat je zoekt en kom je volgens mij genoeg tegen :) Maar zit er in je iMac ook al een SSD dan, dat je je Samsung 830 extern wilt gaan gebruiken?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 30 december 2012 @ 17:51:
Bij Externehardeschijfbehuizingen kan je links aangeven wat je zoekt en kom je volgens mij genoeg tegen :) Maar zit er in je iMac ook al een SSD dan, dat je je Samsung 830 extern wilt gaan gebruiken?
Top precies wat ik nodig had, paar prima behuizingen kunnen vinden :p

Heb een iMac met een Fusion drive genomen dus ja die zit er al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Topic lezen en je vindt er genoeg. Kortom, doe vooral zelf ook eens moeite ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 17:11

Underworld

+1 Inzichtvol

OCZ Octane OCT1-25SAT3-1T 2.5" 1TB SATA III 2Xnm Synchronous Mode Multi-Level Cell (MLC) Internal Solid State Drive (SSD)

SSD 1TB $2,549.99 O+
Anyone? Wel vet, denk nog een paar jaar en dan is deze jongen ook beter betaalbaar.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook een SSD in m'n MacBook gaan bouwen en ik weet hoe het moet en ik kan aan een SSD vinden, nu kan ik alleen geen winkel in Nederland vinden die een behuizing ervoor verkoopt om hem in te bouwen i.p.v. m'n SuperDrive. Heeft iemand een link naar een winkel die dit spul verkoopt?

Alvast bedankt

Edit: Zoiets als hier, maar dan een winkel in NL/BE/DE

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2012 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Verwijderd schreef op maandag 31 december 2012 @ 19:10:
Ik wil ook een SSD in m'n MacBook gaan bouwen en ik weet hoe het moet en ik kan aan een SSD vinden, nu kan ik alleen geen winkel in Nederland vinden die een behuizing ervoor verkoopt om hem in te bouwen i.p.v. m'n SuperDrive. Heeft iemand een link naar een winkel die dit spul verkoopt?

Alvast bedankt

Edit: Zoiets als hier, maar dan een winkel in NL/BE/DE
Zoek eens op Optibay op MP ;)

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerddebruin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 16:39
Ik heb vandaag bij Azerty een Plextor PX-128M3 gewonnen.

Nou wil ik het allerliefst deze inbouwen in mijn 27-inch iMac uit 2010.

Ik zie mijzelf niet zitten om dit zelf te doen, dus weet iemand hier een goede winkel in de buurt van Groningen die deze operatie kan uit kan voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er tweakers die ervaring hebben met raid-0 in een mac maar met twee verschillende ssd's.

Ik heb al een samsung 830 series 256Gb en wil graag er nog één in mijn macbook pro steken en dan in raid-0 zetten maar ik zie juist dat deze ssd nog moeilijk te verkrijgen is. Kan je dan bv. een andere ssd zoals de intel 520 240Gb gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja raid 0 met 2 veschillende drives is niet aan te raden.
je raakt zowiezo dan 14GB kwijt van je samsung als je er een intel drive aan knoopt.
niet 2e hands een 256GB 830 te vinden?

pricewatch: Samsung 830 series 256GB
cdromland heeft ze op voorraad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:14
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:37:
Zijn er tweakers die ervaring hebben met raid-0 in een mac maar met twee verschillende ssd's.

Ik heb al een samsung 830 series 256Gb en wil graag er nog één in mijn macbook pro steken en dan in raid-0 zetten maar ik zie juist dat deze ssd nog moeilijk te verkrijgen is. Kan je dan bv. een andere ssd zoals de intel 520 240Gb gebruiken?
Het is sowieso niet aan te raden. In Raid0 is de zwakste schakel de bottleneck, en qua capaciteit hetzelfde.
Je hebt dus sowieso maar 480GB van de 496GB ter beschikking, en waarschijnlijk is de Samsung trager met sequentieel schrijven, terwijl hij waarschijnlijk sneller is met 4K iops.
De Intel heeft een SandForce controller, dus de performance is ook sterk afhankelijk van het schrijven van al dan niet comprimeerbare data.

Daarbuiten zie ik persoonlijk ook het nut van Raid0 met ssd's niet echt, zelfs met dezelfde ssd's. Leuke bragging rights maar op functioneel vlak vaak niet nuttig (tenzij je natuurlijk veel met grote bestanden werkt binnen videobewerking oid).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey ik wil graag mijn macbook upgraden met een SSD.

Graag ontvang ik wat advies voor welke SSD van ongeveer 250gb goed zou zijn voor mij....

Het gaat om deze macbook:

Afbeeldingslocatie: http://www.onemorething.nl/uploads/community/c6d8ea973ddf2f7c6ec61901611158b1fe6e7033_0.png

Zat even te kijken in de pricewatch en kwam deze tegen:
pricewatch: Samsung 840 series SSD 250GB

Zal dit een goede koop zijn ?
Budget is ongeveer 150-170 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Laatst online: 17-09 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:56:

Graag ontvang ik wat advies voor welke SSD van ongeveer 250gb goed zou zijn voor mij....

[afbeelding]

Persoonlijk zou ik het niet doen.
Of een Samsung 840 Pro of een 830

Kijk even hier.
reviews: Samsung 840 250GB: iets minder snel?

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke is deze dan misschien beter ?

pricewatch: OCZ Agility 4 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of anders gezegd. wat is de bete koop voor rond de 180 euro ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2013 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Met crucial m4/samsung830/840 SSDs heb je geen miskoop.

De Agility 4 schijnt ook wel ok te zijn maar de geur van de brakke sandforce controllers blijft nog steeds hangen bij die agility 3 ssd's

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
De 840 non-Pro heeft TLC geheugen, wat minder keren beschreven kan worden en toch ook een stuk trager is. Investeer dus best in een Pro versie of een oude (maar zeer goede) 830.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En dat oude valt uiteindelijk ook mee, want de SATA-bus doet max 3 Gbps en zal altijd de beperkende factor zijn.

Niet erg trouwens als dat de beperkende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:56:

[afbeelding]

Ik zou in de plaats van een 840 voor een 830 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
Even een korte vermelding; eergisteren besteld, vandaag binnen en meteen erin gezet. Alles werkt, nu dus een 128GB Samsung 830 SSD en de oude 320GB Hitachi in mijn MBP Late 2008 zitten. Fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 17:16
Ik ga dit weekend een Crucial M4 in mijn MBP mid 2009 zetten (Sata II). Ik heb nu Lion draaien. Wat raden jullie aan, een clone (met bijv. CCC) maken, verse install van Mountain Lion en schoon beginnen of een verse install en de boel recoveren met een Time Machine backup?

Zijn er verder nog speciale dingen die ik moet doen bij de installatie van de SSD qua formateren, TRIM, etc? Ik ga uiteindelijk de huidige HDD in een Caddy zetten. Is daar ook nog wat te tweaken om stroomwinst te behalen?

Ik heb aardig wat gezocht in dit topic en via Google. Is het misschien een idee om de TS bij te werken met wat linkjes naar guides en tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

bartsled schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:13:
Ik ga dit weekend een Crucial M4 in mijn MBP mid 2009 zetten (Sata II). Ik heb nu Lion draaien. Wat raden jullie aan, een clone (met bijv. CCC) maken, verse install van Mountain Lion en schoon beginnen of een verse install en de boel recoveren met een Time Machine backup?

Ik heb aardig wat gezocht in dit topic en via Google. Is het misschien een idee om de TS bij te werken met wat linkjes naar guides en tips?
Een verse installatie is altijd het beste, zonder recovery van een time machine backup. Dan heb je de minste kans dat er iets fout gaat maar dan moet je ook alles weer handmatig terugzetten wat tijd kost. Het is maar waar je het meeste belang aan hecht.

En TS bijwerken kan natuurlijk altijd, wat voor guides en tips zou je erin zetten? Ik denk dat het meeste wel behandeld is eigenlijk in het topic. Wellicht wat grafiekjes over de verschillende snelheden van de SSD's?

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Nu online

PBP

Eindelijk de knoop doorgehakt en een Samsung 830 128GB besteld voor mijn alu unibody MacBook uit 2008.

Ben benieuwd :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paskaal
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Heb gisteren mijn Macbook Pro voorzien van een 128GB Samsung 830 en woeii hij voelt weer lekker snel! Ook 8GB RAM geprobeerd te installeren, maar al bij 2 setjes hetzelfde probleem: kernel panic. Alles geprobeerd maar geen idee wat ik eraan kan doen. Iemand enig idee? Zie ook mijn post in paskaal in "\[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 14:23
Iemand ervaring met macrepair.nl ? Ik zit al een hele tijd te kijken voor een betaalbare manier om een SSD in mijn iMac (27" late 2011(?)). Eigen SSD leveren kost €131,- terwijl een normale HDD €77,- kost 8)7

Of zijn er andere zaken die het goedkoper/beter doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Beste mensen, mijn eerste post op dit forum.

Ik ben aan het rondkijken om mijn macbook te upgraden. Ik heb een groot deel van dit topic doorgelezen maar ik raak er niet veel wijs uit specifiek.

Allereerst gaat er 8 gb RAM in, daarover is alles duidelijk.

Verder komt er op den duur een SSD, en gaat de superdrive (ODD) eruit.
Het hardware systeem is duidelijk. De SSD van 2,5 inch komt in een behuizing in de macbook, waardoor het perfect past in de ruimte van de ODD.
Mijn systeem en data staan allemaal op een externe 1TB schijf via Time Machine. Echter, op de HDD die er nu inzit staat ook al het systeem, en dat is de opstartschijf. Kan ik dan de SSD erin zetten, en dan het systeem en alle programma's daarheen slepen, zodat hij voortaan vanaf de SSD opstart? Hoe gaat dat gedeelte?

Uiteindelijk wil ik dat alle programma's en het hele systeem vanaf de SSD opstart. Alle muziek en documenten komen op de HDD (foto en filmcollectie staan op de ext. HDD).

Alvast bedankt voor de nuttige antwoorden _/-\o_

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 18:13
Sjoerdfoto schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 23:10:
Beste mensen, mijn eerste post op dit forum.

Ik ben aan het rondkijken om mijn macbook te upgraden. Ik heb een groot deel van dit topic doorgelezen maar ik raak er niet veel wijs uit specifiek.

Allereerst gaat er 8 gb RAM in, daarover is alles duidelijk.

Verder komt er op den duur een SSD, en gaat de superdrive (ODD) eruit.
Het hardware systeem is duidelijk. De SSD van 2,5 inch komt in een behuizing in de macbook, waardoor het perfect past in de ruimte van de ODD.
Mijn systeem en data staan allemaal op een externe 1TB schijf via Time Machine. Echter, op de HDD die er nu inzit staat ook al het systeem, en dat is de opstartschijf. Kan ik dan de SSD erin zetten, en dan het systeem en alle programma's daarheen slepen, zodat hij voortaan vanaf de SSD opstart? Hoe gaat dat gedeelte?

Uiteindelijk wil ik dat alle programma's en het hele systeem vanaf de SSD opstart. Alle muziek en documenten komen op de HDD (foto en filmcollectie staan op de ext. HDD).

Alvast bedankt voor de nuttige antwoorden _/-\o_
Slepen gaat niet, niet om een werkende OS X installatie daarop te zetten. Wat je uiteraard wel kan doen is simpelweg OS X opnieuw installeren op je SSD. Ook kun je een Time Machine backup terugzetten op je SSD (mits groot genoeg voor de backup, of je laat er zaken uit, dat kun je kiezen bij het restoren).

Opstarten met alt ingedrukt, en je kunt kiezen voor je recovery schijf, waarmee je vervolgens de volgende keuzes hebt:
1. Opnieuw schoon Mac OS X installeren op je SSD
2. Mac OS X installeren op je SSD met een Time Machine backup.

Je kan dit doen zonder je 1TB schijf aan te tasten, dus dan kun je vervolgens zelf je 1TB schijf inrichten hoe je dat wilt. Je hebt dan echter wel op beide schijven Mac OS X staan totdan je de 1TB schijf formatteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Bedankt voor het snelle antwoord.

Voor mij lijkt het handigst:

Systeem en programma's vanuit de TM installeren (De documenten en muziek staan ook op de andere partitie in de 1TB schijf).
Dan de HDD in de mac formatteren. Op dat moment heb ik toch slechts een Mac met een systeem en alle programma's?
Vervolgens handmatig de documenten en muziek (het enige wat er verder op staat) terugkopiëren naar de HDD (zie ik in finder dan onder "Apparaten" 2 schijven staan? (HDD en SSD))
Vervolgens de Time Machine partitie op m'n Externe HD formatteren (350gb). En daarna weer een schone Time Machine maken van de huidige situatie.

Thanks voor alle hulp. Het word steeds duidelijker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Hier nu ook een samsung 840 pro 256GB ingebouwd in mijn late 2011 macbook.. Nice! Wilde eigenlijk een 830, maar die word steeds lastiger te bestellen bij de webshops. Uiteindelijk de knoop maar doorgehakt om de nieuwste 840 pro te kopen.
Daarnaast ook een optibay van ebay (15 GBP) afgehaald, hij is op zich redelijk goed in te bouwen (1 schroefje van de optibay was dolgedraaid, de rest van schroefgaatjes kloppen goed).

Alleen nu een probleem met booten vanaf de optibay met de SSD ingebouwd. Booten van de SSD in de standaardlocatie gaat goed, maar andersom niet (krijg niet eens een apple logo). Misschien een optibay probleem dat de SATA III niet gehaald wordt?

Ik ga zo nog een poging wagen, eerst een backupje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 17:16
Bij power-on alt ingedrukt houden dat krijg je alle mogelijke bootopties te zien. Heb op internet gelezen dat het te adviseren is om je SSD op de HDD plaats te zetten vanwege SATA bus problemen. Daarnaast haal je dan ook volle snelheid met je SSD (de optical is volgens mij geen SATA III).

Ik heb net een Crucial M4 128gb in m'n MBP2009 gezet. Gaat ook heerlijk snel, helaas maar de helft van de snelheid omdat ik SATA II heb. Zo even wat spul overzetten en installeren, dan ben ik weer een happy camper :)

Merk alleen wel dat Mountain Lion nogal slecht is voor m'n accu. Lever minstens een derde van de kracht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Dus het beste is om de HDD via bijvoorbeeld dit (http://hddcaddy.nl/winkel...tegory=1735046&id=9550109) op de plek van de ODD te zetten, en dan de SSD op de plek van de HDD?

Maar het is mogelijk om dan OS X etc op de SSD te installeren vanaf de TM, en vervolgens de HDD te formatteren? En zo weer "Schoon" Te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
Sjoerdfoto schreef op zondag 06 januari 2013 @ 14:55:
Dus het beste is om de HDD via bijvoorbeeld dit (http://hddcaddy.nl/winkel...tegory=1735046&id=9550109) op de plek van de ODD te zetten, en dan de SSD op de plek van de HDD?

Maar het is mogelijk om dan OS X etc op de SSD te installeren vanaf de TM, en vervolgens de HDD te formatteren? En zo weer "Schoon" Te beginnen?
Zo het ik het wel gedaan. SSD op de oude HDD plek, en de oude HDD in een HDDCaddy op de plek van de superdrive gezet. De SSD heb ik Mountain Lion op gezet, en daarna heb ik de oude HDD geformatteerd en helemaal leeg weer begonnen met mijn download folders etc. Werkt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Top! Bij mij houdt ik alles zoveel mogelijk schoon (Downloadfolders, afbeeldingen en films zijn allemaal leeg (alleen wat programma mappen). Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Sjoerdfoto schreef op zondag 06 januari 2013 @ 14:55:

De standaard HDD locatie van een Macbook heeft rubbers om de vibraties van de HDD te minimaliseren. Mijn caddy had dit niet. Na het plaatsen van de 7200RPM schijf in de caddy kreeg ik merkbare vibraties in de behuizing/toetsenbord.
Ik zou dus de SSD in de caddy doen en een HDD op de originele plek. Maar wellicht heeft jouw caddy wel rubbers.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Kanarie schreef op zondag 06 januari 2013 @ 16:28:
[...]

De standaard HDD locatie van een Macbook heeft rubbers om de vibraties van de HDD te minimaliseren. Mijn caddy had dit niet. Na het plaatsen van de 7200RPM schijf in de caddy kreeg ik merkbare vibraties in de behuizing/toetsenbord.
Ik zou dus de SSD in de caddy doen en een HDD op de originele plek. Maar wellicht heeft jouw caddy wel rubbers.
Echter, de HDD is aangesloten op de SATA-III connector. de ODD op een SATA-II.

Ik zal er op letten als het zover is, misschien plaats ik er dan wel rubbers bij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Sjoerdfoto schreef op zondag 06 januari 2013 @ 16:40:
[...]

Echter, de HDD is aangesloten op de SATA-III connector. de ODD op een SATA-II.

Ik zal er op letten als het zover is, misschien plaats ik er dan wel rubbers bij :-)
Ah ok. Ik heb een Macbook Pro van eind 2008 en die heeft 2x SATA II.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezjell
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-09 20:43
Beste allemaal,

Is er iemand die een goedkoop adresje weet om een SSD in een iMac te laten bouwen? Misschien iemand die er zelf ervaring mee heeft en het tegen eventuele vergoeding, of als hobby natuurlijk, zou willen doen?

Hoor het graag. Durf het zelf namelijk niet aan. :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Nope.. SSD wil echt niet booten vanaf de Superdrive plek.. Geen idee waarom, zou toch 6GBs moeten zijn.

Ach, alles maar weer teruggebouwd. Nu ff alle mapjes netjes een plekje geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Nu online

PBP

Ben al vast backups aan het maken aangezien morgen mijn Samsung 830 128GB SSD binnen komt. Nu vraag ik mij af, moet ik TRIM aanzetten? Lees heel veel verschillende meningen :? . Zijn er mensen die problemen hebben met clonen van hun harddisk naar SSD? Of kan ik beter clean installen.

Zal morgen ook even benchmarks posten. Gaat om een alu unibody MacBook uit 2008 (met SATA2 aansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
Ik heb gewoon belangrijke documenten bewaard, voor de rest een clean install gedaan en alle programma's er opnieuw op gezet. Leek mij in ieder geval het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Vraagje. Is het mogelijk om je muziek in de "Muziek" map (Goh) wat dus in Itunes staat, op een HDD te bewaren intern? En dat je systeem op de SSD draait? Mijn itunes library is nu zo'n 86 gig, en op een SSD is dat dus zeg maar te groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:20
In Preferences van iTunes kan je bij "Advanced" de "iTunes Media folder location" veranderen (staat standaard op "/Users/<username>/Music/iTunes/iTunes Media")

Je zou ook "/Users/<username>/Music/iTunes/iTunes Media" een symlink naar "/Volumes/HDD/Path/naar/muziek" kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ja, je kunt de locatie van je iTunes library gewoon aanpassen in je preferences.

http://support.apple.com/kb/ht1449

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Superchill! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoerdfoto schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:54:
Vraagje. Is het mogelijk om je muziek in de "Muziek" map (Goh) wat dus in Itunes staat, op een HDD te bewaren intern? En dat je systeem op de SSD draait? Mijn itunes library is nu zo'n 86 gig, en op een SSD is dat dus zeg maar te groot...
Ik heb de hele home drive naar de Externe HDD geplaatst. Hierdoor zijn al mijn documenten / muziek ed op de HDD. Dit doe je door de advanced eigenschappen van een gebruiker aan te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Daar moet je wel mee "oppassen" met een laptop die je nog wel eens zonder de externe HDD wilt gebruiken. In je Home folder zit ook een "Library" map (verborgen) waar veel applicaties je voorkeuren opslaan... Als die map niet gevonden kan worden bij het starten van applicaties kan dat nog wel eens voor wat unexpected/unwanted behavior gaan zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

Len

Leeg

PBP schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:03:
Ben al vast backups aan het maken aangezien morgen mijn Samsung 830 128GB SSD binnen komt. Nu vraag ik mij af, moet ik TRIM aanzetten? Lees heel veel verschillende meningen :? . Zijn er mensen die problemen hebben met clonen van hun harddisk naar SSD? Of kan ik beter clean installen.

Zal morgen ook even benchmarks posten. Gaat om een alu unibody MacBook uit 2008 (met SATA2 aansluiting).
Ik zou TRIM niet aanzetten. De nieuwe SSD's hebben al goede GC. En het is en blijft een "hack" (hoe onschuldig ook) en niet ondersteunt door Apple.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
Miezjell schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:29:
Beste allemaal,

Is er iemand die een goedkoop adresje weet om een SSD in een iMac te laten bouwen? Misschien iemand die er zelf ervaring mee heeft en het tegen eventuele vergoeding, of als hobby natuurlijk, zou willen doen?

Hoor het graag. Durf het zelf namelijk niet aan. :)

Alvast bedankt!
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 14:17
http://www.macrepair.nl/ wordt meerdere malen genoemd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op maandag 07 januari 2013 @ 15:07:
Daar moet je wel mee "oppassen" met een laptop die je nog wel eens zonder de externe HDD wilt gebruiken. In je Home folder zit ook een "Library" map (verborgen) waar veel applicaties je voorkeuren opslaan... Als die map niet gevonden kan worden bij het starten van applicaties kan dat nog wel eens voor wat unexpected/unwanted behavior gaan zorgen!
Klopt, ik zei het ook verkeerd. Heb een SSD en HDD in mijn Mac Mini zitten. En ik bedoelde de HDD ipv Externe HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
Dank. Ik heb ook gelijk een mailtje naar iCentre gestuurd en gevraagd wat het kost als ik zelf een SSD lever en als ik er één bij hun zou kopen. De prijs was hiervoor 250,- voor het inbouwen en daarnaast komt de prijs voor SSD nog.

Ik heb toch nog even verder gekeken want ik vind 250,- + kosten voor ssd erg veel geld voor het inbouwen. Nu ben ik op marktplaats nog een advertentie tegen gekomen. Klik deze vriendelijke man (heb even gebeld) vraagt er 50 euro voor het inbouwen, dit is incl. bracket en plaatsen waar de originele schijf zit. Ook was het mogelijk om de SSD te plaatsen waar de superdrive zich bevind. Dit koste 35 a 40 euro als ik het goed begrepen heb.

Het is niet duur en volgens recensies die op marktplaats staan ziet het er goed uit... even over nadenken dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
MyCom Maastricht bouwt ook voor vier tientjes je SSD in. Velen zijn bang ivm garantie, maar als garantie je niet boeit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Laatst online: 02-09 11:11
@ Jasper: Ik had MacRepair gemaild en zij zeiden tegen mij dat ze dat niet deden.

@Riiccardo: bij IamMac in Utrecht vroegen ze €100 als kosten voor het inbouwen, dus excl. de SSD.

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:09
Wat is nou eigenlijk het voordeel van een SSD? Ben zelf echt een leek op dit gebied...Wil er misschien wel 1 aanschaffen en dan plaatsen op de plek van de cd drive van m'n macbook pro. Maar dan heb je alleen extra opslag? Of werkt OSX dan via de SSD i.p.v. de harddrive? Sorry als ik een beetje dom overkom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Goodie schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 19:55:
Wat is nou eigenlijk het voordeel van een SSD? Ben zelf echt een leek op dit gebied...Wil er misschien wel 1 aanschaffen en dan plaatsen op de plek van de cd drive van m'n macbook pro. Maar dan heb je alleen extra opslag? Of werkt OSX dan via de SSD i.p.v. de harddrive? Sorry als ik een beetje dom overkom :P
Joh, doe jezelf en ons een plezier en lees je een beetje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Meer info over ssd's staat inderdaad te lezen op pagina 1.
Een ssd is inderdaad 'enkel extra opslag'. OS X werkt niet automagisch van de ssd, je zal het OS er op moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 14:17
MJ23 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 18:18:
@ Jasper: Ik had MacRepair gemaild en zij zeiden tegen mij dat ze dat niet deden.
Dat is wel erg apart, want op hun site kan ik de optie SSD inbouwen in laptop selecteren als reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:09
Malantur schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:25:
Meer info over ssd's staat inderdaad te lezen op pagina 1.
Een ssd is inderdaad 'enkel extra opslag'. OS X werkt niet automagisch van de ssd, je zal het OS er op moeten installeren.
Over het hoofd gezien ;) maar toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Nu online

PBP

Inmiddels mijn Samsung 830 128gb binnen en ingebouwd in mijn alu unibody MacBook uit 2008. Enorme verbetering! Voorheen waren de snelheden met de stock 5400rpm hdd 45 MB/s read en write.

Let op snelheden SATA2
Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/0u0X2R2G0i171F2x0L0k/Schermafbeelding%202013-01-08%20om%2021.06.02.png
_/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door PBP op 08-01-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb inmiddels een Samsung 840 Pro (256 GB) in huis, die de 128GB crucial M4 in mijn late 2009 mbp moet vervangen. Nu heb ik even in de rondte gekeken hier op GoT maar ik kan maar lastig vinden met welk programma ik de huidige schijf kan clonen om die 1:1 over te zetten op de nieuwe SSD.

Welk programma is hier goed geschikt voor, en wellicht belangrijker; zitten er nadelen aan vast? Ik zou ook Lion vers kunnen installeren van USB stick of DVD, maar dan moet ik ook al mijn programma's opnieuw installeren etc. Ik heb een TM backup om eventueel spul terug te zetten maar als ik toch alles terugzet kan ik net zo goed een kloon maken toch?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb een Macbook pro medio 2009 en wil deze ook voorzien van een ssd. Nu hoop ik wat advies in te winnen welke van de volgende ssd's de beste keus is.

Mijn oog was in eerste instantie gevallen op de Samsung 830 (128gb), gezien de goede reviews en door velen hier gebruikt wordt. Maar gezien de prijsstijging 90 > 125, is de Samsung 840 pro (128gb) voor dezelfde prijs misschien een betere keus? Tevens wil ik de Crucial M4 ook nog meenemen in mijn keus, aangezien deze het goedkoopste is van de drie en qua prestaties het ook prima lijkt te doen.

Ook al zal mijn macbook de volledige snelheid niet kunnen benutten door de Sata 2 connectie wil ik toch de best mogelijke keus maken tussen prijs en performance.

Iemand die hier advies over kan geven of eventueel andere suggesties heeft?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixeltje schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:32:
Ik heb inmiddels een Samsung 840 Pro (256 GB) in huis, die de 128GB crucial M4 in mijn late 2009 mbp moet vervangen. Nu heb ik even in de rondte gekeken hier op GoT maar ik kan maar lastig vinden met welk programma ik de huidige schijf kan clonen om die 1:1 over te zetten op de nieuwe SSD.

Welk programma is hier goed geschikt voor, en wellicht belangrijker; zitten er nadelen aan vast? Ik zou ook Lion vers kunnen installeren van USB stick of DVD, maar dan moet ik ook al mijn programma's opnieuw installeren etc. Ik heb een TM backup om eventueel spul terug te zetten maar als ik toch alles terugzet kan ik net zo goed een kloon maken toch?

Alvast bedankt!
Carbon Copy cloner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Die zocht ik! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosat
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 10:58
s1ck schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 17:40:
[...]

Dank. Ik heb ook gelijk een mailtje naar iCentre gestuurd en gevraagd wat het kost als ik zelf een SSD lever en als ik er één bij hun zou kopen. De prijs was hiervoor 250,- voor het inbouwen en daarnaast komt de prijs voor SSD nog.

Ik heb toch nog even verder gekeken want ik vind 250,- + kosten voor ssd erg veel geld voor het inbouwen. Nu ben ik op marktplaats nog een advertentie tegen gekomen. Klik deze vriendelijke man (heb even gebeld) vraagt er 50 euro voor het inbouwen, dit is incl. bracket en plaatsen waar de originele schijf zit. Ook was het mogelijk om de SSD te plaatsen waar de superdrive zich bevind. Dit koste 35 a 40 euro als ik het goed begrepen heb.

Het is niet duur en volgens recensies die op marktplaats staan ziet het er goed uit... even over nadenken dus 8)
Ik las je eerste reactie hierboven(waar je vroeg of het ergens goedkoper kon) en dacht gelijk aan deze man(Macdemolition). Ik heb nl zaken met hem gedaan. Hij komt uit Tiel. Heeft mij zelfs van het station gehaald! Ik heb geheugen laten vervangen(4gb) bij hem en een nieuwe superdrive in mn macbook laten zetten. Volgens mij toen toaal voor 60,-

Hij heeft heel veel spul staan en repareert(vervangt eigenlijk vooral onderdelen) ongeveer alle macbook/imac modellen. Hij is betrouwbaar, alleen moet je wel goede afspraken maken over wanneer je langs kan komen etc, dat kon toen niet altijd. En de kosten moet je duidelijk afspreken van te voren(maar dat is meer mijn algemene mening).

Ik zie dat ie tegenwoordig een eigen zaak heeft. Had eerder een 'aan huis' service.

[ Voor 3% gewijzigd door Gosat op 09-01-2013 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Dus een MacBook pro met retina model hoef je niet perse de SSD te gebruiken van Apple zelf zoals ik het begrijp! Je kan dus ook gewoon een ander (beter) model erin stoppen?
Is dit ook makkelijk te doen? Neem aan dat je via een recovery disk de OS zo op de SSD kan zetten neem ik aan?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosat
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 10:58
Ik heb mn SSD in mn MBP early 2011 ingebouwd. Iets sneller en zelfs SATA3 kan het niet aan! Samsung 840 Pro (256gb) :*)

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/34drii9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
Ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met het volgende. Ik wil een SSD plaatsen in mijn iMac 27" (2011 model). Ik ben benieuwd of het mogelijk is om de SSD op te splitsen in 2 partities, waarvan ik 1 partitie gebruik om Windows op te draaien (booten via Bootcamp) en de 2de partitie wil gebruiken om een Fusion-drive te maken met de huidige 1 TB schijf. Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat mensen alleen de hele SSD hebben gebruikt (dus 1 partitie) om zelf een Fusion-drive in elkaar te klussen. Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Weet iemand waar ik in Nederland een OWC SSD/2.5" Hard Drive installation Kit voor de Mac Mini kan kopen?
En zijn er goedkopere versie dan € 55,00 te verkrijgen?

Voor nu zag ik de goedkoopste op macupgrade.eu, echter met verzend kosten komt dit ook op 62 euro uit.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Laatst online: 08:39
Ik heb een Macbook pro begin 2011 en ik heb een vertex 2 60 gb over.

Aantal vragen?
Mijn vertex 2 heeft een aansluiting voor zowel stroom als een sata kabel. Werkt dit wel? Of heb ik een verkeerde SSD te pakken?
Is het een zinvolle upgrade om de standaard HDD te vervangen met deze vertex 2?
Ik kan later de orginele HDD weer terugplaatsen met HDcaddy? Of moet deze normale HDD altijd op dezelfde plaats zitten?
Is er een goedkopere versie van de OCW case voor de interne DVD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:20
De connector in de Macbook sluit in 1 keer beide (stroom en sata) aan, dat werkt bij alle 2.5" sata schijven hetzelfde.
Een case voor je optical drive kan je op eBay wel goedkoper vinden, bijv. http://www.ebay.nl/itm/180543694330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2013 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:30:
Ik heb een vraag, ik zou super graag een SSD in mijn MacBook Pro 15" 2011 bouwen maar merk je een groot verschil, er zit nu een 750GB 5400rpm, ik wil de SSD erbij doen dat ik mijn main schijf wel hou. En hoe gaat he precies met OSX dan op de SSD zitten.
Man man, je post is
a) compleet onleesbaar, en
b) toont aan dat je 0,0 tijd en energie hebt gestoken om zelf informatie in te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 15:49
Ik wil in mijn Macbook Pro 13 inch mid 2012 een SSD inbouwen op de plaats van de HDD en de HDD op zijn beurt weer middels een optibay op de plek van de superdrive zetten.

Specificaties:
2,5-GHz dual-core Intel Core i5
8 GB 1600-MHz geheugen
5400-rpm harde schijf van 500 GB

Nu heb ik aan 128 GB SSD genoeg, maar ik kom er niet echt uit welke ik moet nemen. Er zijn zoveel verschillende soorten en kom er gewoon niet helemaal uit welke nu allemaal geschikt zijn.

Ik gebruik mijn macbook voor grafisch werk en draai vaak meerdere applicaties uit de Adobe Master Suite CS6.

Idee is dan ook om alle software (OS X en Adobe Master Suite) op de SSD te installeren en deze als main disk te gebruiken. Vervolgens de HDD van 500GB die ik op de plaats van de superdrive wil zetten gebruiken voor dataopslag.

Budget is zo tussen de € 75,- en € 100,-
Ik zat zelf aan deze te denken:
pricewatch: Sandisk Solid State Drive 128GB

Iemand ervaring met de genoemde programmatuur op een SSD?

[ Voor 8% gewijzigd door Dennuske1983 op 15-01-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Even de situatie momenteel op een rij:

pricewatch: Kingston SSDNow V+200 90GB
50 euro voor 90GB is niet veel geld, maar deze is Sandforce gebaseerd en dus geen snelheidsmonster.

pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
94 euro voor 128GB. Oude schijf maar wel een die zichzelf bewezen heeft. Schrijfsnelheden zijn niet top maar wel redelijk.

pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB
88 euro voor 120GB. Dit is een recenter model van Samsung. Als de firmware betrouwbaar is, dan is dit ee leuke schijf maar zo lang de M4 slechts 6 euro duurder is zou ik voor de M4 kiezen.

pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB
102 euro voor 128GB, even betrouwbaar als een M4 maar met iets hogere schrijfsnelheden. Voor 8 euro meer als de M4 zou ik toch deze kiezen.

pricewatch: Plextor M5S 128GB
97 euro voor 128GB. Deze presteerd ongeveer gelijk aan de Samsung 830, en ik heb er nog niets negatief over gehoord.

pricewatch: OCZ Vertex 4 128GB
108 euro voor 128GB. Deze gebruikt de Indilinx Everest 2 controller, die gebaseerd is op dezelfde Marvell controller als de toekomstige Crucial M500. Potentieel is groot, maar met OCZ firmwares is het altijd uitkijken.

De rest van de schijven binnen je budget zijn SandForce.

Buiten budget:
pricewatch: Samsung 840 series Pro 128GB
126 euro voor 128GB. Zeer snelle schijf, die potentieel Sata600 dicht trekt. Echter wel duur en nog niet bewezen qua firmware.

Binnenkort verwacht:
pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB
Introductieprijs gaat rond de 100 euro liggen voor 120GB. Deze schijf heeft ook potentieel om Sata600 dicht te trekken, maar deze heeft daarbij ook nog condensators om de cache leeg te maken in geval van stroomonderbreking. Dit is dus potentieel een zeer veilige en zeer snelle schijf indien de firmware in orde is.

Als ik momenteel zou moeten kiezen, dan zou ik wachten op de Crucial M500, of nog snel een Samsung 830 halen. De 840 Pro is leuk maar te duur en de rest is een minder goed alternatief dan de 830 imho.

Pagina: 1 ... 70 ... 88 Laatste