Met Carbon Copy Cloner kun je heel makkelijk je systeem kopieren met of zonder de user/gebruiker map.Den Deze schreef op maandag 09 april 2012 @ 16:47:
Ik ben van plan om binnenkort een Crucial 256GB SSD in mijn 2 jaar oude MBP te steken.
Nu heb ik al verschillende manieren gelezen om mijn data over te zetten op deze SSD, maar nu weet ik helemaal niet meer welke de beste/makkelijkste is.
Mijn MBP bevat niet veel data, meestal heb ik op mijn windows-computer gewerkt (en deze ga ik ook verkopen).
clean install, geniet van de snelheid. Met wat google werk heb je zo een Lion bootdrive gemaaktDen Deze schreef op maandag 09 april 2012 @ 16:47:
Ik ben van plan om binnenkort een Crucial 256GB SSD in mijn 2 jaar oude MBP te steken.
Nu heb ik al verschillende manieren gelezen om mijn data over te zetten op deze SSD, maar nu weet ik helemaal niet meer welke de beste/makkelijkste is.
Mijn MBP bevat niet veel data, meestal heb ik op mijn windows-computer gewerkt (en deze ga ik ook verkopen).
M1 Max user
Mja, dat is het 'probleem'.
Momenteel draai ik nog Snow Leopard, aangezien ik meer negatieve dan positieve zaken hoor over Lion
Ben nu wat aan het zoeken dat Lion nodig is om een upgrade te doen naar Mountain Lion (in de toekomst).
Momenteel draai ik nog Snow Leopard, aangezien ik meer negatieve dan positieve zaken hoor over Lion
Ben nu wat aan het zoeken dat Lion nodig is om een upgrade te doen naar Mountain Lion (in de toekomst).
Verwijderd
Ik heb alle berichten doorgelezen en ook de zoekfunctie gebruikt maar kon het antwoord op de volgende vraag niet vinden:
Ik heb een 24" Imac 9,1 (early 2009) En nu wil ik een extra ssd plaatsen naast mijn normale HDD. Overal zie ik dat ik dat de optibays in de 21" en 27" passen, maar nergens kom ik de 24" tegen.
Kan iemand mij vertellen welke ik hiervoor kan gebruiken en wat ik precies moet aanschaffen aan kabels? Hoe kan ik zien of ik SATA of PATA heb?
Ik heb een 24" Imac 9,1 (early 2009) En nu wil ik een extra ssd plaatsen naast mijn normale HDD. Overal zie ik dat ik dat de optibays in de 21" en 27" passen, maar nergens kom ik de 24" tegen.
Kan iemand mij vertellen welke ik hiervoor kan gebruiken en wat ik precies moet aanschaffen aan kabels? Hoe kan ik zien of ik SATA of PATA heb?
je iMac zal een SATA drive hebben, dat hebben ze al een paar jaar. Helaas zal er geen 2e connector in zitten waarschijnlijk en er is ook geen teardown van te vinden. Het is dus je dvd drive opofferen ten behoeve van de extra HDD. Aangezien het nog altijd een slotloading drive is en Apple een hekel heeft aan echte nieuwe dingen zullen optibay's van andere iMac's gewoon passen.Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 18:04:
Ik heb alle berichten doorgelezen en ook de zoekfunctie gebruikt maar kon het antwoord op de volgende vraag niet vinden:
M1 Max user
Vraagje, waar heb je dit laten doen? En hoe zit het met garantie en eventuele schadevergoeding als er iets misgaat bij de zaak waar je dit laat doen?Wingie schreef op zondag 08 april 2012 @ 18:10:
Heb sinds gisteren een SSD laten inbouwen in mijn iMac late 2009 in de plaats van de superdrive. E.e.a is prima gelukt[..]
Ik heb een iMac 27" uit 2011 en wil graag een SSD naast de HDD (laten) installeren. Na het bekijken van deze youtube video van OCW over hoe je dit zelf kunt doen, ben ik toch wel enigszins geschrokken van de moeilijkheidsgraad (terwijl ik vroeger mijn pc's meerdere keren per week uit elkaar haalde om ze daarna weer in elkaar te zetten

Ik ben van plan een nieuwe MacBook Pro te kopen zodra de nieuwe modellen er zijn, daarna wil ik deze upgrade wel gaan uitvoeren, maar het liefst laat ik dit door iemand doen die dit werk dagelijks doet.
Ideeën?
telt ook een tweaker die dit al 3x heeft gedaanDJMurtz schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:00:
[...]
Ik ben van plan een nieuwe MacBook Pro te kopen zodra de nieuwe modellen er zijn, daarna wil ik deze upgrade wel gaan uitvoeren, maar het liefst laat ik dit door iemand doen die dit werk dagelijks doet.
Ideeën?
Maar serieus, zo moeilijk is dat niet.
Goed plannen
Niet freaken
Gaat goed komen
en anders vraag je een ervaren tweaker om hulp in ruil voor lekkere koffie ofzo (lang leve crowdsourcing)

M1 Max user
De iMac ziet er inderdaad ingewikkeld uitDJMurtz schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:00:
[...]
Vraagje, waar heb je dit laten doen? En hoe zit het met garantie en eventuele schadevergoeding als er iets misgaat bij de zaak waar je dit laat doen?
Ik heb een iMac 27" uit 2011 en wil graag een SSD naast de HDD (laten) installeren. Na het bekijken van deze youtube video van OCW over hoe je dit zelf kunt doen, ben ik toch wel enigszins geschrokken van de moeilijkheidsgraad (terwijl ik vroeger mijn pc's meerdere keren per week uit elkaar haalde om ze daarna weer in elkaar te zetten).
Ideeën?
recent dus een iMac open gehad en HDD meuk gedaan. Werkelijk kinderspel.iMars schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:48:
[...]
De iMac ziet er inderdaad ingewikkeld uitMaar op de MacBook Pro is het echt kinderwerk
Als zuignappen de noppen van de douche shampoo bak gebruikt =)
Kan er maar één ding over zeggen:
--> PRINT DE HANDLEIDING VAN IFIXIT <---
M1 Max user
Printen is zoooo jaren '80. Nu hebben we de iPaddmvdberg schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:15:
--> PRINT DE HANDLEIDING VAN IFIXIT <---
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Exirion schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:50:
[...]
Printen is zoooo jaren '80. Nu hebben we de iPad
M1 Max user
Ik twijfel. Mac Pro 2.66 GHz. En een 30GB OCZ Vertex. Laatstgenoemde is te krap. Nu ze her en der nog te verkrijgen zijn wil ik er wel een Intel 510 inhangen. Twijfel alleen tussen de 120 en de 250 GB. Die laatste vind ik eigenlijk te duur.
Kun je bij de nieuwere versies van iMovie en iPhoto opgeven dat je je rommel op een andere schijf wilt dan de systeemschijf? In iTunes kan het.
Dan nog iets en dat vind ik minstens zo belangrijk. Kun je met time machine ook andere schijven dan je systeemschijf laten meebackuppen?
Kun je bij de nieuwere versies van iMovie en iPhoto opgeven dat je je rommel op een andere schijf wilt dan de systeemschijf? In iTunes kan het.
Dan nog iets en dat vind ik minstens zo belangrijk. Kun je met time machine ook andere schijven dan je systeemschijf laten meebackuppen?
bij deze kudo 2:Exirion schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:50:
[...]
Printen is zoooo jaren '80. Nu hebben we de iPad
Net een Crucial M4 256 GB in mijn MBP 15 mid 2010 gezet.
Een woord: Wooooooooow!
Wat een snelheid. schrijfsnelheid 230 mb/s gemiddeld en leesnelheid 260 mb/s gemiddeld.
Nooit meer terug naar een HDD!
Een woord: Wooooooooow!
Wat een snelheid. schrijfsnelheid 230 mb/s gemiddeld en leesnelheid 260 mb/s gemiddeld.
Nooit meer terug naar een HDD!
1) Koop een Intel 320, Crucial M4 of Samsung 830 ivm betrouwbaarheid. De 510 is prijstechnisch niet interessant.Dancing_Animal schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:33:
Ik twijfel. Mac Pro 2.66 GHz. En een 30GB OCZ Vertex. Laatstgenoemde is te krap. Nu ze her en der nog te verkrijgen zijn wil ik er wel een Intel 510 inhangen. Twijfel alleen tussen de 120 en de 250 GB. Die laatste vind ik eigenlijk te duur.
2) Time machine backupped ALLE disks van je mac.
In mijn geval bv de 120Gb SSD en de 500Gb die nu op de plek van de DVD zit.
Vorig jaar heb ik nog een Mac Pro (1.1) van SSD voorzien, een icydock is geniaal hiervoor! En anders een elastiekje. (google maar). Timemachine deed verder niet moeilijk over alle nieuwe disks.
[ Voor 4% gewijzigd door dmvdberg op 11-04-2012 23:29 ]
M1 Max user
iMovie herkent automatisch projecten die op een andere schijf staan (mits in de hoofdmap volgens mij). Bij iPhoto zou je evt een symbolik link maken naar je ext hdDancing_Animal schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:33:
Mijn 30 GB OCZ zit ook in zo'n Icy Dock, mooi ding.dmvdberg schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:28:
[...]
1) Koop een Intel 320, Crucial M4 of Samsung 830 ivm betrouwbaarheid. De 510 is prijstechnisch niet interessant.
2) Time machine backupped ALLE disks van je mac.
In mijn geval bv de 120Gb SSD en de 500Gb die nu op de plek van de DVD zit.
Vorig jaar heb ik nog een Mac Pro (1.1) van SSD voorzien, een icydock is geniaal hiervoor! En anders een elastiekje. (google maar). Timemachine deed verder niet moeilijk over alle nieuwe disks.
Ik kan Time Machine alleen aan en uit zetten en een doelschijf kiezen. Is het nieuw in Lion dat het meerdere bronschijven kan backuppen? Draai op deze Mac Pro Snow Leopard.
Ik weet nog niet of ik het helemaal eens ben met je keuze van de 320 boven de 510, moet ik nog eens op gaan Googlen. Dacht dat het grote voordeel was dat de 510 single cell deed ipv multi, zo even uit m'n hoofd.
Hm. Symbolic link zegt me niet zo veel icm iPhoto.Yvad schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:20:
[...]
iMovie herkent automatisch projecten die op een andere schijf staan (mits in de hoofdmap volgens mij). Bij iPhoto zou je evt een symbolik link maken naar je ext hd
Ik draai Lion en beide disks in mijn Macbook Pro worden gebackupped.Dancing_Animal schreef op donderdag 12 april 2012 @ 02:37:
[...]
Mijn 30 GB OCZ zit ook in zo'n Icy Dock, mooi ding.
Ik kan Time Machine alleen aan en uit zetten en een doelschijf kiezen. Is het nieuw in Lion dat het meerdere bronschijven kan backuppen? Draai op deze Mac Pro Snow Leopard.
Ik weet nog niet of ik het helemaal eens ben met je keuze van de 320 boven de 510, moet ik nog eens op gaan Googlen. Dacht dat het grote voordeel was dat de 510 single cell deed ipv multi, zo even uit m'n hoofd.
[...]
Hm. Symbolic link zegt me niet zo veel icm iPhoto.
Symbolic links maken beteken dat je een hele map verplaatst naar een andere disk. Hiermee voorkom je dat OSX je SSD vol blijft gooien of daar steeds om vraagt.
de 510 heeft gewoon MLC nand van intel, maar is overpriced t.a.v. de concurentie. Zeker als je een Crucial M4 neem die prijstechnisch vaak als meer interessant gezien wordt.
Zelf heb ik dus een Intel 320 vanwege de absolute betrouwbaarheid van intel waar ik als fotograaf en editor op moet kunnen vertrouwen.
[ Voor 6% gewijzigd door dmvdberg op 12-04-2012 09:33 ]
M1 Max user
Ik heb het zelf door LJS in Den Haag laten doen; zie mijn post eerder in dit topic.DJMurtz schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:00:
[...]
Vraagje, waar heb je dit laten doen? En hoe zit het met garantie en eventuele schadevergoeding als er iets misgaat bij de zaak waar je dit laat doen?
Ik heb een iMac 27" uit 2011 en wil graag een SSD naast de HDD (laten) installeren. Na het bekijken van deze youtube video van OCW over hoe je dit zelf kunt doen, ben ik toch wel enigszins geschrokken van de moeilijkheidsgraad (terwijl ik vroeger mijn pc's meerdere keren per week uit elkaar haalde om ze daarna weer in elkaar te zetten).
Ideeën?
Dancing_Animal schreef op donderdag 12 april 2012 @ 02:37:
[...]
Hm. Symbolic link zegt me niet zo veel icm iPhoto.
- Zet de iPhoto bibliotheek op de plek waar je hem wilt hebben.
- Klik rechts en kies 'maak alias aan'.
- Zet dat alias bestand in de map 'Afbeeldingen' (waar je originele iPhoto bibliotheek hoort te staan).
- Hernoem het naar 'iPhoto-bibliotheek'.
Kennis van me heeft een oude macbookpro 15 inch te koop. Geloof dat hij van 2008 is. Alu grijs, met grijs toetsenbord. 1.5gb ram.
Wat mag zo'n apparaat nog kosten, en weet iemand wat de kosten zijn voor 4gb geheugen voor dit model?
Wat mag zo'n apparaat nog kosten, en weet iemand wat de kosten zijn voor 4gb geheugen voor dit model?
een Alias is niet hetzelfde als een Symbolic Link. Symbolic Links kun je niet met de Finder maken, wat jij hier maakt zijn Alias'en.Yvad schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:38:
[...]Should work. Werkt met alles eigenlijk. Maar misschien is iPhoto ook wel zo slim om een bibliotheek op een ext HD te herkennen..
- Zet de iPhoto bibliotheek op de plek waar je hem wilt hebben.
- Klik rechts en kies 'maak alias aan'.
- Zet dat alias bestand in de map 'Afbeeldingen' (waar je originele iPhoto bibliotheek hoort te staan).
- Hernoem het naar 'iPhoto-bibliotheek'.
Persoonlijk gebruik ik Symbolic Links voor verwijzingen naar mappen als Movies, Downloads en Pictures (en dus ook de iPhoto database).
Je zit toch echt in het verkeerde topic.Twanjo schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:42:
Kennis van me heeft een oude macbookpro 15 inch te koop. Geloof dat hij van 2008 is. Alu grijs, met grijs toetsenbord. 1.5gb ram.
[ Voor 19% gewijzigd door thaan op 12-04-2012 12:43 ]
Over de prijs kan ik niks zeggen, maar daar kan maar 3gb in (naja, er kan wel meer in, maar hij ziet maar 3gb).Twanjo schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:42:
Ah, weer wat geleerd. Maar in principe komt het op hetzelfde neer toch?thaan schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:43:
[...]
een Alias is niet hetzelfde als een Symbolic Link. Symbolic Links kun je niet met de Finder maken, wat jij hier maakt zijn Alias'en.
Om nog even on-topic te blijven. Ik werk nu bijna 2 maanden met een intel 320 icm MBP early 2008 met trim ingeschakeld. Werkt nog steeds fantastisch! Geen spijt van, geld zeker waard (ook voor zo'n relatief oude laptop).
Crucial heeft weer een firmware update voor de M4 uitgebracht! En dit keer is ie gelukkig ook vanaf bootable USB te doen, dus als het goed is ook als je een 2e hdd op de plek vd optibay hebt!
Crucial
Release Date: 04/11/2012
Firmware for the m4 SSD is being updated from version 0309 to 000F. The m4 is updatable to this new firmware starting from versions 0001, 0002, 0009, or 0309 in a single step. If updating from an early version directly to 000F, all interim improvements will also be included (please see Release Notes for version 0002, 0009 and 0309 for details).
Changes between version 0309 and 000F include the following changes:
Improved compatibility with certain SAS expanders and peripheral RAID cards.
Improved throughput stability under extremely heavy workloads.
Improved data protection in the event of unexpected, asynchronous power loss.
This firmware update is recommended for all drives currently in the field if the end user is experiencing any of these symptoms.
Crucial
Firmware for the m4 SSD is being updated from version 0309 to 000F. The m4 is updatable to this new firmware starting from versions 0001, 0002, 0009, or 0309 in a single step. If updating from an early version directly to 000F, all interim improvements will also be included (please see Release Notes for version 0002, 0009 and 0309 for details).
This firmware update is recommended for all drives currently in the field if the end user is experiencing any of these symptoms.
Bedankt voor het mededelen, vanavond eens proberen.diedbase schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:25:
Crucial heeft weer een firmware update voor de M4 uitgebracht! En dit keer is ie gelukkig ook vanaf bootable USB te doen, dus als het goed is ook als je een 2e hdd op de plek vd optibay hebt!
Crucial
Iemand de firmware upgrade op de M4 al succesvol uitgevoerd?
Heb hem zelf via de cd gedaan, maar de M4 is zo traag als ik weet niet wat en bij elke actie verschijnt een beachball! Xbench score van 20 is ook niet echt lekker......
Heb hem zelf via de cd gedaan, maar de M4 is zo traag als ik weet niet wat en bij elke actie verschijnt een beachball! Xbench score van 20 is ook niet echt lekker......
De hardeschijf van mijn late 2009 iMac begon SMART Failures te geven, toch maar besloten een SSD te kopen in plaats van een nieuwe hardeschijf.
Uiteindelijk de iFixit guide erbij gepakt, leek allemaal straightforward dus een Samsung 830 SSD besteld.
iMac opengemaakt, Drive erin. Daarna veel gezeik om het apparaat weer werkend te krijgen
de meegeleverde OS X Install DVD gaf errors, dus uiteindelijk op mn MacBook Air maar even via de piratebay een mooie nieuwe Lion DMG gedownload(heb wel een licentie trouwens).
Geïnstalleerd en dit is het resultaat:
Ik denk dat het een prima resultaat is gezien de SataII poorten van een late 2009 iMac.
Uiteindelijk de iFixit guide erbij gepakt, leek allemaal straightforward dus een Samsung 830 SSD besteld.
iMac opengemaakt, Drive erin. Daarna veel gezeik om het apparaat weer werkend te krijgen
de meegeleverde OS X Install DVD gaf errors, dus uiteindelijk op mn MacBook Air maar even via de piratebay een mooie nieuwe Lion DMG gedownload(heb wel een licentie trouwens).
Geïnstalleerd en dit is het resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Results 433.43 System Info Xbench Version 1.3 System Version 10.7 (11A511) Physical RAM 4096 MB Model iMac11,1 Drive Type SAMSUNG SSD 830 Series Disk Test 433.43 Sequential 297.31 Uncached Write 348.26 213.83 MB/sec [4K blocks] Uncached Write 328.54 185.89 MB/sec [256K blocks] Uncached Read 196.35 57.46 MB/sec [4K blocks] Uncached Read 408.82 205.47 MB/sec [256K blocks] Random 799.47 Uncached Write 704.48 74.58 MB/sec [4K blocks] Uncached Write 543.82 174.10 MB/sec [256K blocks] Uncached Read 2476.12 17.55 MB/sec [4K blocks] Uncached Read 745.63 138.36 MB/sec [256K blocks] |
Ik denk dat het een prima resultaat is gezien de SataII poorten van een late 2009 iMac.
Ja maar er moet toch een reden voor zijn dat de 510 duurder is dan de 320. Dacht dat die 510 ook sneller is.dmvdberg schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:32:
[...]
Ik draai Lion en beide disks in mijn Macbook Pro worden gebackupped.
Symbolic links maken beteken dat je een hele map verplaatst naar een andere disk. Hiermee voorkom je dat OSX je SSD vol blijft gooien of daar steeds om vraagt.
de 510 heeft gewoon MLC nand van intel, maar is overpriced t.a.v. de concurentie. Zeker als je een Crucial M4 neem die prijstechnisch vaak als meer interessant gezien wordt.
Zelf heb ik dus een Intel 320 vanwege de absolute betrouwbaarheid van intel waar ik als fotograaf en editor op moet kunnen vertrouwen.
maar niet sneller dan een Samsung 830 en die is goedkoper. Daarnaast is de 510 een sata600 disk en de 320 een sata300 disk. En dat komt mij wel uit want mijn Macbook Pro heeft geen sata600Dancing_Animal schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:44:
[...]
Ja maar er moet toch een reden voor zijn dat de 510 duurder is dan de 320. Dacht dat die 510 ook sneller is.
[ Voor 17% gewijzigd door dmvdberg op 13-04-2012 00:27 ]
M1 Max user
Installatie een fluitje van een cent. Op youtube staat uitgebreid de handleiding vermeld.
Geen spijt van!
Hier sinds een maandje ( meteen dat ik mijn MBP 13 late 2011 kocht ) een SSD erin.
Veel fijner en sneller als de standaard hdd, echter liep ik gisteren tegen ruimte te kort aan ( 120gb is niet zoveel ). Heb de originele 500gb er maar even weer ingezet, en nu is het wachten op de Optibay.
Merk wel meteen dat de standaard 500GB een stuk langzamer is met opstarten, apps opstarten etc.
Veel fijner en sneller als de standaard hdd, echter liep ik gisteren tegen ruimte te kort aan ( 120gb is niet zoveel ). Heb de originele 500gb er maar even weer ingezet, en nu is het wachten op de Optibay.
Merk wel meteen dat de standaard 500GB een stuk langzamer is met opstarten, apps opstarten etc.
Zucht...
ik duim voor jerichardeshuis schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:44:
Vanavond ook maar de SSD erin gezet in mijn macbook pro 2010. Het is de Vertex3 120GB geworden .....
Geen spijt van!
M1 Max user
Daarstraks mijn 8GB ram en Crucial SSD in mijn mid 2010 MBP gestoken, ging vrij vlotjes 
SSD is ook een pak verschil
SSD is ook een pak verschil
Moet je bij het verwisselen van hdd naar ssd Mac os weer erop zetten? Ik neem aan dat garantie vervalt bij het verwisselen van de hdd?
Ok thanks en moet er dan wel nog mac os erop worden gezet?Froggle schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:11:
Als je die SSD erin laat zitten wel. Maar garantie blijft garantie. Als je alles weer terug op z'n plekkie zet en niet de helft van de schroefjes doorgedraaid hebt, kunnen ze dat niet zien.
geheugen en harddiskschijf mogen zelf worden vervangen binnen de garantie. Je loopt hier geen risico mee.Froggle schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:11:
Als je die SSD erin laat zitten wel. Maar garantie blijft garantie. Als je alles weer terug op z'n plekkie zet en niet de helft van de schroefjes doorgedraaid hebt, kunnen ze dat niet zien.
[ Voor 3% gewijzigd door Zygivt op 15-04-2012 02:12 ]
Inderdaad 
Al bij al was het nog niet zo moeilijk.
Laptop openschroeven, geheugen eruit, nieuw geheugen erin en dan eens booten om te zien dat er geen errors zijn ofzo.
Ging allemaal vlotjes, dus dan maar de standaard hdd eruit gehaald en de Crucial M4 128GB erin gestoken.
Firmware update gedaan, rebooten en dan verder aan de slag met de Lion bootable usb dat ik gemaakt had.
Denk dat op een half uurtje het hele OS was geïnstalleerd
Al bij al was het nog niet zo moeilijk.
Laptop openschroeven, geheugen eruit, nieuw geheugen erin en dan eens booten om te zien dat er geen errors zijn ofzo.
Ging allemaal vlotjes, dus dan maar de standaard hdd eruit gehaald en de Crucial M4 128GB erin gestoken.
Firmware update gedaan, rebooten en dan verder aan de slag met de Lion bootable usb dat ik gemaakt had.
Denk dat op een half uurtje het hele OS was geïnstalleerd
het wandelt iig niet magich op je SSDUntouchablezz20 schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:28:
[...]
Ok thanks en moet er dan wel nog mac os erop worden gezet?
M1 Max user
Een SSD in mijn MBP 15' lijkt mij wel wat. Er staat er nu een triple boot op (Win7/Ubuntu/OSX Lion). Maar ik merk dat de HD soms nogal bottleneckt. Nu meen ik gelezen te hebben dat triple boot op een SSD zeker i.c.m. Ubuntu erg lastig kan zijn.
Mijn vraag: Is het mogelijk om alles te clonen naar een 512-SDD?
Dit zou helpen met 1. de installatieproblemen i.c.m. ubuntu op SSD. 2. Scheelt het opnieuw instellen van mijn compleet gecustomiseerde installaties.
Dit zou helpen met 1. de installatieproblemen i.c.m. ubuntu op SSD. 2. Scheelt het opnieuw instellen van mijn compleet gecustomiseerde installaties.
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.
compleet klonen van je disk gaat tricky worden of je moet gelijk een hele grote SSD nemen.Koekje schreef op zondag 15 april 2012 @ 11:14:
Een SSD in mijn MBP 15' lijkt mij wel wat. Er staat er nu een triple boot op (Win7/Ubuntu/OSX Lion). Maar ik merk dat de HD soms nogal bottleneckt. Nu meen ik gelezen te hebben dat triple boot op een SSD zeker i.c.m. Ubuntu erg lastig kan zijn.
Wat wellicht wel kan is OSX / win7 op de SSD en ubutu op de 2e disk zetten? (waarbij de 2e disk je huidige is maar dan in een optibay)
M1 Max user
als ik 512-SSD mag lezen als 512 gig, dan lijkt me dat groot zat toch ?dmvdberg schreef op zondag 15 april 2012 @ 13:09:
[...]
compleet klonen van je disk gaat tricky worden of je moet gelijk een hele grote SSD nemen.
Wat wellicht wel kan is OSX / win7 op de SSD en ubutu op de 2e disk zetten? (waarbij de 2e disk je huidige is maar dan in een optibay)
SSD erin, 8GB erin, hijs lekker snel. Alleen welke dingen raden jullie mij aan?
Ik heb Crucial M4 128 erin zitten, heb sluimerstand uitgezet, evenals die sudden motion sensor en hibernation. Alleen TRIM, moek die aanzette nof niet?
Ik heb Crucial M4 128 erin zitten, heb sluimerstand uitgezet, evenals die sudden motion sensor en hibernation. Alleen TRIM, moek die aanzette nof niet?
Google is je vriendThe Great HooD schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:19:
SSD erin, 8GB erin, hijs lekker snel. Alleen welke dingen raden jullie mij aan?
EN verder tja .... Probeer eerst eens zonder trim. Then again, Apple zet het zelf ook aan en ik merk zelf geen prestatie verlies.
M1 Max user
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
is intel dus gaat perfect werkendjkavaa schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:50:
Iemand een idee of deze goed gaat werken in Macbook Pro Early 2011?
pricewatch: Intel 330 180GB
heeft sandforce controller dus spannend
voorzien van custom firmware + 3 jaar garantie ......
Met de ervaring die ik tot nu toe zie/heb met de 520 drive met de zelfde controller .... sure
mijn conclusie: prima te doen.
M1 Max user
Vanwaar dit antwoord, heeft sandforce controller dus spannend.
Lees er ook verschillende dingen over maar het meeste gaat over de firmware van de drive.
Lees er ook verschillende dingen over maar het meeste gaat over de firmware van de drive.
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Intel heeft z'n geheel eigen firmware, en bij de 520 drive durven ze 5 jaar garantie te bieden dus er zit daar echt wel iets goed. De 330 heeft minder hip NAND geheugen dus goedkoper maar wel zelfde firmware.djkavaa schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 12:09:
Vanwaar dit antwoord, heeft sandforce controller dus spannend.
M1 Max user
Mooi dan denk ik dat ik die ga bestellen.dmvdberg schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:20:
[...]
Intel heeft z'n geheel eigen firmware, en bij de 520 drive durven ze 5 jaar garantie te bieden dus er zit daar echt wel iets goed. De 330 heeft minder hip NAND geheugen dus goedkoper maar wel zelfde firmware.
120GB was net wat te weinig 240 weer net wat te veel dus 180 komt precies goed uit.
Heb nu eindelijk eens de tijd gehad om mijn Kingston V100+ 96 in mijn 2011 Mac Mini te bouwen, deze had ik voorheen in mijn Macbook Pro (2008)
Had meer verwacht qua snelheid tov de MacbookPro 2008, maar het voelt in elk geval lekker vlot aan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Results 319.29 System Info Xbench Version 1.3 System Version 10.7.3 (11D50b) Physical RAM 8192 MB Model Macmini5,2 Drive Type KINGSTON SVP100S296G Disk Test 319.29 Sequential 212.07 Uncached Write 319.16 195.96 MB/sec [4K blocks] Uncached Write 322.40 182.41 MB/sec [256K blocks] Uncached Read 101.41 29.68 MB/sec [4K blocks] Uncached Read 361.59 181.73 MB/sec [256K blocks] Random 645.77 Uncached Write 461.39 48.84 MB/sec [4K blocks] Uncached Write 597.97 191.43 MB/sec [256K blocks] Uncached Read 1967.93 13.95 MB/sec [4K blocks] Uncached Read 541.63 100.50 MB/sec [256K blocks] |
Had meer verwacht qua snelheid tov de MacbookPro 2008, maar het voelt in elk geval lekker vlot aan.
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Ik heb een macbook mid 2009 en wil zoals iedereen hier mijn macje weer wat leven in blazen.
Ik heb geen strenge eisen buiten de snelheid van opstarten en accuduur, deze moeten beide erop vooruit gaan.
Een aantal vragen:
- Ik zie aan de onderkant van mijn mac "gewone" kruiskopjes, kom ik binnen nog voor verrassingen te staan?
- Welke ssd zou ik het beste kunnen nemen? (budget is 150 maar weet niet of dit realistisch is)
Ik heb geen strenge eisen buiten de snelheid van opstarten en accuduur, deze moeten beide erop vooruit gaan.
Een aantal vragen:
- Ik zie aan de onderkant van mijn mac "gewone" kruiskopjes, kom ik binnen nog voor verrassingen te staan?
- Welke ssd zou ik het beste kunnen nemen? (budget is 150 maar weet niet of dit realistisch is)
dat is heel realistisch voor de SSD.schiedamnees schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:30:
Ik heb een macbook mid 2009 en wil zoals iedereen hier mijn macje weer wat leven in blazen.
Een aantal vragen:
Op dat budget kun je het beste voor de Crucial M4 128Gb gaan. Met een kleine uitstap in je budget kun je dan evt een optibay overwegen om je huidige HDD op de dvd plaats te zetten.
Check even iFixit voor alle stappen en schroeven.
M1 Max user
iFixit is inderdaad een goed begin, ik heb m'n Mac ertussen gevonden (bit.ly/IVxMRj) geniale website! Ik zie philips en torx, geen bijzonderheden dus.dmvdberg schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:54:
[...]
dat is heel realistisch voor de SSD.
Op dat budget kun je het beste voor de Crucial M4 128Gb gaan. Met een kleine uitstap in je budget kun je dan evt een optibay overwegen om je huidige HDD op de dvd plaats te zetten.
Check even iFixit voor alle stappen en schroeven.
En waar moet ik naar kijken met SSD's en prijs, het hoeft uiteraard niet voor het volledige budget. Wanneer weet ik of het bijv. in 10 sec. opstart of 20 sec.?
Verwijderd
[Ik heb een Macbook Pro 15" (8,2 start 2011) en een Intel 520, 120GB.
De SSD schijnt goed geinstalled te zijn: 6Gbit negotiated, goede speeds 400/400 etc. Laatste firmware voor Macbook.
Mijn systeem heeft sinds de installatie last van random freezes, soms 5 soms 10 seconden. Muziek gaat door, muis kan over scherm bewegen, maar voor de rest geen acties mogelijk. Getest met basic browsing op zowel Safari als Chrome
Probeer dit nu al een week te fixen, probleem doet zich voor onder zowel Snow Leopard als Lion, Trim enabled / Trim Disabled, clean installs, Vram resets / EFI resets. Er is amper software geinstalleerd op deze Mac.
De enige mogelijkheid die ik nu nog zie is om of mijn SSD in een caddy te doen en dan te kijken of hij in de Bay wel goed werkt of te proberen om de negotiated link speed van 6 naar 3Gbit te forcen. Is er iemand die weet hoe dat zou kunnen?
Ik heb standaard verify disks gedaan en die zeggen dat de SSD healthy is.
Heeft iemand hier misschien een oplossing?]
Update, Fixed: Het blijkt dat 2011 Macbooks door de ATI videokaart een bug hebben met shockwave flash. Hierdoor gebeurde de freezes als er een browser openstond met flash. Je kan dit fixen door hardware acceleration uit te zetten> youtube flash video afspelen > full screen > settings > display > hardware acceleration uit
Voor een ieder die 5-10s random freezes met zijn macbook heeft is dit een oplossing totdat flash & apple hun sores uitvechten. In je console.app kan je checken of dit de bug is waar je last van hebt door te zoeken op: 4/17/12 11:13:47.000 PM kernel: IOSurface: buffer allocation size is zero
Er was uiteindelijk niks mis met mijn SSD/aansluiting etc. Hoop dat iemand hiermee nog geholpen is!
De SSD schijnt goed geinstalled te zijn: 6Gbit negotiated, goede speeds 400/400 etc. Laatste firmware voor Macbook.
Mijn systeem heeft sinds de installatie last van random freezes, soms 5 soms 10 seconden. Muziek gaat door, muis kan over scherm bewegen, maar voor de rest geen acties mogelijk. Getest met basic browsing op zowel Safari als Chrome
Probeer dit nu al een week te fixen, probleem doet zich voor onder zowel Snow Leopard als Lion, Trim enabled / Trim Disabled, clean installs, Vram resets / EFI resets. Er is amper software geinstalleerd op deze Mac.
De enige mogelijkheid die ik nu nog zie is om of mijn SSD in een caddy te doen en dan te kijken of hij in de Bay wel goed werkt of te proberen om de negotiated link speed van 6 naar 3Gbit te forcen. Is er iemand die weet hoe dat zou kunnen?
Heeft iemand hier misschien een oplossing?]
Update, Fixed: Het blijkt dat 2011 Macbooks door de ATI videokaart een bug hebben met shockwave flash. Hierdoor gebeurde de freezes als er een browser openstond met flash. Je kan dit fixen door hardware acceleration uit te zetten> youtube flash video afspelen > full screen > settings > display > hardware acceleration uit
Voor een ieder die 5-10s random freezes met zijn macbook heeft is dit een oplossing totdat flash & apple hun sores uitvechten. In je console.app kan je checken of dit de bug is waar je last van hebt door te zoeken op: 4/17/12 11:13:47.000 PM kernel: IOSurface: buffer allocation size is zero
Er was uiteindelijk niks mis met mijn SSD/aansluiting etc. Hoop dat iemand hiermee nog geholpen is!
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2012 10:54 ]
Door reviews te lezen en grafiekjes te vergelijkenschiedamnees schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 23:54:
[...]
iFixit is inderdaad een goed begin, ik heb m'n Mac ertussen gevonden (bit.ly/IVxMRj) geniale website! Ik zie philips en torx, geen bijzonderheden dus.
En waar moet ik naar kijken met SSD's en prijs, het hoeft uiteraard niet voor het volledige budget. Wanneer weet ik of het bijv. in 10 sec. opstart of 20 sec.?
Uit hard cijfermateriaal is het maar amper uit te halen, aangezien de file size en queue depth varieert.
Je kan het waarschijnlijk nog het beste zien aan hoge random 4K leessnelheden.
Zoals zo vaak al herhaald: tussen ssd's onderling voel je weinig verschil. Dus koop een Crucial M4, Samsung 830 of Intel 320/330. Wat er dan ook het goedkoopste is momenteel.
Als ik zo even in de pricewatch kijk, dan lijken de Intel 330 120GB of een Crucial M4 128GB de 2 beste opties.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Hoe heb je destijds trim aan & uit gezet?Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 00:14:
Ik heb een Macbook Pro 15" (8,2 start 2011) en een Intel 520, 120GB.
Heeft iemand hier misschien een oplossing?
M1 Max user
Of als je net even wat meer wilt:Malantur schreef op woensdag 18 april 2012 @ 00:37:
[...]
Door reviews te lezen en grafiekjes te vergelijken![]()
Uit hard cijfermateriaal is het maar amper uit te halen, aangezien de file size en queue depth varieert.
Je kan het waarschijnlijk nog het beste zien aan hoge random 4K leessnelheden.
Zoals zo vaak al herhaald: tussen ssd's onderling voel je weinig verschil. Dus koop een Crucial M4, Samsung 830 of Intel 320/330. Wat er dan ook het goedkoopste is momenteel.
Als ik zo even in de pricewatch kijk, dan lijken de Intel 330 120GB of een Crucial M4 128GB de 2 beste opties.
pricewatch: Intel 330 180GB
Verwijderd
Probleem is gefixed (bleek flash te zijn , zie message)Hoe heb je destijds trim aan & uit gezet?
Ter info: antwoord van Crucial n.a.v. het zeer traag worden van de M4 in een Macbook (13inch) na de upgrade van de 000F firmware.
Crucial_Junket
Moderator
Registered: 05-25-2011
0
Re: Firmware 000F
Options
04-18-2012 02:12 AM
Hi everyone,
We are investigating the problems you are having with the Macbook systems in our lab at the moment, I'm sorry for the problems you have had and I will update you as soon as we have a resolution to this issue.
Once again I'm sorry for the problems you have had and we are working on a solution for this.
Junket, Crucial Moderator UK
FAQs and Top Forum Solutions
We want your feedback! Post in the Suggestion Box
Did a user help you? Say thanks by giving Kudos!
Still need help? Contact Customer Service
Crucial_Junket
Moderator
Registered: 05-25-2011
0
Re: Firmware 000F
Options
04-18-2012 02:12 AM
Hi everyone,
We are investigating the problems you are having with the Macbook systems in our lab at the moment, I'm sorry for the problems you have had and I will update you as soon as we have a resolution to this issue.
Once again I'm sorry for the problems you have had and we are working on a solution for this.
Junket, Crucial Moderator UK
FAQs and Top Forum Solutions
We want your feedback! Post in the Suggestion Box
Did a user help you? Say thanks by giving Kudos!
Still need help? Contact Customer Service
[ Voor 6% gewijzigd door OkeOkeOke op 18-04-2012 12:23 ]
Een macpro 12core met een sata300 OWC 480gb ssd.
Dit zijn toch teleurstellende resultaten niet?
Hij zit aangesloten op de sata van de superdrive.

Een amiga 500 met 512 kb ram !
Zijn er mensen die problemen ondervinden met hun Samsung 830 inc Macbook Pro early 2011?
Ik heb een hele tijd random freezes gehad en wijtte dat eerst aan mijn werkgeheugen, aangezien ik die ook heb vervangen (van 4GB naar 8GB) maar toen ik er ook last van kreeg met de standaard latjes geïnstalleerd, ben ik de SSD gaan verdenken.
Ik draai nu een aantal dagen de standaard configuratie en sinds vandaag zelfs de 8GB inclusief de mechanische schijf en ook dit werkt soepel. Dan moet het toch de SSD zijn neem ik aan.
Ik kan best het ongeluk hebben een defecte SSD te hebben, maar ik wil toch zeker weten dat er geen incompatibiliteit is met mijn MBP. Ik heb sowieso al een retour aangevraagd, de verkoper gaat de SSD testen voordat ze deze innemen, dus ik hoop dat ook zij tot dezelfde conclusie komen.
Ik heb een hele tijd random freezes gehad en wijtte dat eerst aan mijn werkgeheugen, aangezien ik die ook heb vervangen (van 4GB naar 8GB) maar toen ik er ook last van kreeg met de standaard latjes geïnstalleerd, ben ik de SSD gaan verdenken.
Ik draai nu een aantal dagen de standaard configuratie en sinds vandaag zelfs de 8GB inclusief de mechanische schijf en ook dit werkt soepel. Dan moet het toch de SSD zijn neem ik aan.
Ik kan best het ongeluk hebben een defecte SSD te hebben, maar ik wil toch zeker weten dat er geen incompatibiliteit is met mijn MBP. Ik heb sowieso al een retour aangevraagd, de verkoper gaat de SSD testen voordat ze deze innemen, dus ik hoop dat ook zij tot dezelfde conclusie komen.
voor een sata300 vindt ik dat niet zo gek, doe eens test met Blackmagic Disk Speed test?multipasser schreef op woensdag 18 april 2012 @ 23:47:
M1 Max user
Vanwege een inmiddels door mij niet meer vertrouwde WD 1TB HD (opstartschijf van mijn MacPro), ga ik er een SSD in zetten.
Vanavond de hele avond mijn Time Machine backup terug gezeet, alles werk wel weer, maar ja, waarom weigert je machine ineens op te starten?
Juist. SMARTreporter geeft groen licht, maar één keer falen is er één te veel.
Beetje schuiven met de data, een derde 2TB-dataschijf erin, en dat zou zomaar een fijne upgrade moeten worden.
En nu twijfel ik tussen Intel, Samsung en Crucial.
Alhoewel, als je alle Sandforce weglaat, is de keuze nog altijd reuze...
http://tweakers.net/price...JVNBRtSglNz994KbOK_rGvu8_
Ik neig naar Intel. En 5 jaar garantie.
Deze pricewatch: Intel 330 180GB springt eruit, helaas nog geen reviews.
Vanavond de hele avond mijn Time Machine backup terug gezeet, alles werk wel weer, maar ja, waarom weigert je machine ineens op te starten?
Beetje schuiven met de data, een derde 2TB-dataschijf erin, en dat zou zomaar een fijne upgrade moeten worden.

[ Voor 62% gewijzigd door Ramzzz op 20-04-2012 03:17 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
mis ik iets? waarom geen sandforce?Ramzzz schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 03:02:
je mist 9 delen SSD topic. Not even kidding.
M1 Max user
Afhankelijk welke Mac Pro je hebt (1.1 ?) kun je kijken of een SATA600 disk niet overkil is.Ramzzz schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 03:02:
Vanwege een inmiddels door mij niet meer vertrouwde WD 1TB HD (opstartschijf van mijn MacPro), ga ik er een SSD in zetten.
Wbt garantie, geen sandforce en wel intel kun je voor bv de Intel 510 gaan. Super betrouwbaar.
Zelf werk ik op een intel 320 SSD, puur omdat mijn laptop toch geen sata600 heeft en meer overkill zou zijn.
Bij een nieuwe laptop komt er toch wel een nieuwe SSD.
Recent iig ervaring gehad met d e 520 van intel. Leuke 5 jaar garantie en wat ik er tot nu toe van mee maak hele positieve ervaringen, geen beachballs of rare freezes.
M1 Max user
2.1 (Clovertown, 2 x 3.0 GHz 8-core)dmvdberg schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 08:40:
[...]
Afhankelijk welke Mac Pro je hebt (1.1 ?) kun je kijken of een SATA600 disk niet overkil is.
Wbt garantie, geen sandforce en wel intel kun je voor bv de Intel 510 gaan. Super betrouwbaar.
Zelf werk ik op een intel 320 SSD, puur omdat mijn laptop toch geen sata600 heeft en meer overkill zou zijn.
Bij een nieuwe laptop komt er toch wel een nieuwe SSD.
Recent iig ervaring gehad met d e 520 van intel. Leuke 5 jaar garantie en wat ik er tot nu toe van mee maak hele positieve ervaringen, geen beachballs of rare freezes.
Persoonlijk denk ik nu aan de Intel 330 / 180 of 120 GB, om mee te beginnen. Betaalbaar en groot genoeg als ik mijn data wat anders indeel.
[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 20-04-2012 08:51 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
nog steeds SATA300 dus ipv SATA600.
De Intel 320 zou perfect samengaan met je Mac
Toekomst gericht zou ik echter voor een Samsung model gaan ipv hogere snelheden en nog steeds goede betrouwbaarheid.
[ Voor 4% gewijzigd door dmvdberg op 20-04-2012 08:49 ]
M1 Max user
Echt sneller kan volgens mij alleen nog maar met een RAID-kaart, of met een Revodrive, inderdaad.dmvdberg schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 08:48:
[...]
nog steeds SATA300 dus ipv SATA600.
De Intel 320 zou perfect samengaan met je MacMeer is niet merkbaar of aantoonbaar op de sata300.
Toekomst gericht zou ik echter voor een Samsung model gaan ipv hogere snelheden en nog steeds goede betrouwbaarheid.
Hier de mijne. Nou heb ik er een 64GB M4 inzitten. En die staat niet bekend als 's wereld snelstemultipasser schreef op woensdag 18 april 2012 @ 23:47:
[afbeelding]
Hij zit in slede nummer 1.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
een revodrive zou ik nooit doen, hele brakke dingen.Ramzzz schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 08:56:
[...]
Echt sneller kan volgens mij alleen nog maar met een RAID-kaart, of met een Revodrive, inderdaad.
RAID kaarten zijn verder ERG duur.
Dan maar lekker een Intel 320
M1 Max user
Ik heb een Samsung 830 128GB in mijn MBP 13" Late 2011 zitten; een volle Lion installatie boot in +/- 14 seconden. XBench score van 495.94, Windows 7 in Fusion geeft hem zelfs een 7.9 !!!
YouTube: Apple MBP 13" i7 booting from a SSD disk

[ Voor 31% gewijzigd door Neus op 20-04-2012 17:11 ]
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
Nee, helemaal perfect. Heb de oude 750GB disk eruit gehaald en vervangen met deze SSD. Via Carbon Copy Cloner alles overgezet (behalve 90GB aan iPhoto) en klaar. Verder geen tweaks e.d. Zelf wel geheugen geupgrade naar 2x 4GB.
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
Met mn hdd in mn optibay verlies ik toch wel erg veel van mijn levensduur van mn accu.
Probeerde cocktail om een eerdere spindown te forceren dit lukt alleen niet omdat cocktail de schijven niet los van elkaar ziet. Zijn er nog andere programmatjes of moet ik via de terminal gaan prutsen?
Probeerde cocktail om een eerdere spindown te forceren dit lukt alleen niet omdat cocktail de schijven niet los van elkaar ziet. Zijn er nog andere programmatjes of moet ik via de terminal gaan prutsen?
Waarom zou Cocktail dat niet doen? Dat heb ik hier toch echt wel zo geregeldAsprine schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 10:37:
Met mn hdd in mn optibay verlies ik toch wel erg veel van mijn levensduur van mn accu.

M1 Max user
Ik heb een Mac Mini en heb daarin een Samsung 830 series SSD geplaatst. Nu is mijn vraag of en hoe ik de Trim functie aan moet zetten. Heeft iemand hier ervaring mee?
op de volgende link staan de commando's die je moet uitvoeren om de trim functie in te schakelen ;-)
http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/
http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/
Ik heb mijn intel320 geen extra trim gegeven, en draait al een jaar prima.Martijn2280 schreef op zondag 22 april 2012 @ 09:14:
Ik heb een Mac Mini en heb daarin een Samsung 830 series SSD geplaatst. Nu is mijn vraag of en hoe ik de Trim functie aan moet zetten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoe heb je die copy gedaan door eerst nog gewoon te booten vanuit de HDD?Neus schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:29:
Nee, helemaal perfect. Heb de oude 750GB disk eruit gehaald en vervangen met deze SSD. Via Carbon Copy Cloner alles overgezet (behalve 90GB aan iPhoto) en klaar. Verder geen tweaks e.d. Zelf wel geheugen geupgrade naar 2x 4GB.
Raden jullie mijn een SSD aan? Dagelijks programmeer ik veel en ben ik veel met programma's zoals Adobe Photoshop, xCode, Coda, Dreamweaver e.d. bezig.
Macbook 13'' 2.4 GhZ - iC 5
4 GB geheugen 1333 MHz DDR3
Zoja, welke SSD? Ik dacht zelf aan de OCZ Vertex 3 120 GB
http://www.redcoon.nl/B29..._SSDs-tot-25?refId=basenl
Macbook 13'' 2.4 GhZ - iC 5
4 GB geheugen 1333 MHz DDR3
Zoja, welke SSD? Ik dacht zelf aan de OCZ Vertex 3 120 GB
[ Voor 24% gewijzigd door nathanchunkie op 22-04-2012 13:50 ]
Front-end developer.
SSD is altijd veel sneller. Zeker ook met ontwikkelwerk met het builden met veel kleine source files e.d.nathanchunkie schreef op zondag 22 april 2012 @ 13:50:
Raden jullie mijn een SSD aan? Dagelijks programmeer ik veel en ben ik veel met programma's zoals Adobe Photoshop, xCode, Coda, Dreamweaver e.d. bezig.
Tip: http://www.alternate.nl/t...ent.html%3FdocId%3D698675Zoja, welke SSD? Ik dacht zelf aan de OCZ Vertex 3 120 GB
Iets duurder, maar dan heb je voor 250 euro een 256GB Crucial SSD.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Exirion schreef op zondag 22 april 2012 @ 13:57:
[...]
SSD is altijd veel sneller. Zeker ook met ontwikkelwerk met het builden met veel kleine source files e.d.
[...]
Tip: http://www.alternate.nl/t...ent.html%3FdocId%3D698675
Iets duurder, maar dan heb je voor 250 euro een 256GB Crucial SSD.
code:
1
| &affiliateID=30757 |
Maar bedankt he, zal kijken!
Front-end developer.
Neem iig niet de OCZ. Kijk uit naar richting bv een Samsung of zoals eerder al vermeld de Crucial.nathanchunkie schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:13:
[...]
code:
1 &affiliateID=30757
Maar bedankt he, zal kijken!
Zelf ben ik zeer te spreken over de Intel 320 in mijn MacbookPro.
M1 Max user
Zelf ben ik zeer te spreken over de Vertex Plus in een MSI Wind notebook, de Vertex 2 in de iMac van m'n vriendin en de Vertex 3 Max IOPS in mijn eigen iMac. Oftewel, kap eens met dat gezeik over die OCZ's. Het is overdreven en grotendeels achterhaald aan het raken.dmvdberg schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:25:
Neem iig niet de OCZ. Kijk uit naar richting bv een Samsung of zoals eerder al vermeld de Crucial.
Ik heb hier ook een Vertex 1 en een Vertex Plus, dat jij en ik er geen problemen mee ondervinden betekent niet dat het probleemloze SSD's zijn. Er zijn voor minder geld betere, betrouwbaardere en snellere SSD's te krijgen dan de OCZ's. Het gezeik over de Vertexen is toch echt wel gerechtvaardigd.Exirion schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:33:
[...]
Zelf ben ik zeer te spreken over de Vertex Plus in een MSI Wind notebook, de Vertex 2 in de iMac van m'n vriendin en de Vertex 3 Max IOPS in mijn eigen iMac. Oftewel, kap eens met dat gezeik over die OCZ's. Het is overdreven en grotendeels achterhaald aan het raken.
Maar guys, welke SSD van Samsung raden jullie aan dan?dmvdberg schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:25:
[...]
Neem iig niet de OCZ. Kijk uit naar richting bv een Samsung of zoals eerder al vermeld de Crucial.
Front-end developer.
specifiek de 830 serie, die is zeer snel en betrouwbaar geblekennathanchunkie schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:45:
[...]
Maar guys, welke SSD van Samsung raden jullie aan dan?
M1 Max user
Tja, je kunt geluk hebben, in mijn directe omgeving draaien ook twee Agility's en een Vertex 2. Tot zo ver zijn de Agility disks de meer stabielere gebleken zelfs. Die vertex begint nu echt wat random kuren te vertonen.Exirion schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:33:
[...]
Zelf ben ik zeer te spreken over de Vertex Plus in een MSI Wind notebook, de Vertex 2 in de iMac van m'n vriendin en de Vertex 3 Max IOPS in mijn eigen iMac. Oftewel, kap eens met dat gezeik over die OCZ's. Het is overdreven en grotendeels achterhaald aan het raken.
Verder is het niet prse OCZ maar meer de brakke SandForce firmware.
Zelf heb ik iig veel hoop van de nieuwe Vertex4. Goede snelheid en Indilinx controller. MAAR: eerst zien en dan geloven.
M1 Max user
Iemand nog een idee?SaURoN schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 20:53:
Ik heb ondertussen de Vertex 3 in me iMac van 2011 zitten, aangesloten op de vrije sata poort met het aangeraden kabeltje (http://www.microsatacable...22-pin-sata-female-cable/)
Echter me negotiated linkspeed blijft op 3gbps staan ipv 6gbps
1) Ik heb al een SMC en PRAM reset uitgevoerd.
2) Ben ondertussen een expert geworden in de iMac los schroeven want heb nu ook al 4 verschillende sata kabels geprobeerd.
3) Heb de laatste EFI er opstaan
4) OCZ bootable disc gebruikt om linkspeed naar default te zetten
5) Firmware 2.15 staat op de drive
Wat kan het nog meer wezen?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 Intel 6 Series Chipset: Vendor: Intel Product: 6 Series Chipset Link Speed: 6 Gigabit Negotiated Link Speed: 3 Gigabit Description: AHCI Version 1.30 Supported OCZ-VERTEX3: Capacity: 120.03 GB (120,034,123,776 bytes) Model: OCZ-VERTEX3 Revision: 2.150000 Serial Number: OCZ-XXXXXXX Native Command Queuing: Yes Queue Depth: 32 Removable Media: No Detachable Drive: No BSD Name: disk1 Medium Type: Solid State TRIM Support: No Bay Name: SSD Partition Map Type: GPT (GUID Partition Table) S.M.A.R.T. status: Verified
Merk je het in je dagelijks gebruik? Ik heb zelf een sata-300 ssd en ik kan me gewoon niet voorstellen dat die 300mbit extra zoveel meer 'gevoelssnelheid' oplevert.
Tuurlijk is het mooi en zou het moeten kunnen. Is het een hals-zaak? Ik weet het niet
Tuurlijk is het mooi en zou het moeten kunnen. Is het een hals-zaak? Ik weet het niet
300mbit????sebastius schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:07:
Merk je het in je dagelijks gebruik? Ik heb zelf een sata-300 ssd en ik kan me gewoon niet voorstellen dat die 300mbit extra zoveel meer 'gevoelssnelheid' oplevert.
Het gaat om 3Gb/s.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Oh dan ben ik in de war
Maar dan nog: merk je het in je dagelijks gebruik?
Nouja het gaat meer om, ze kunnen beiden 6gbps aan, dus waarom doet hij het niet dansebastius schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:37:
Oh dan ben ik in de warMaar dan nog: merk je het in je dagelijks gebruik?
In mijn huidige MBP (mid 2010) zit een 500GB 7200rpm schijf, welke ik wil gaan vervangen voor een SSD.
Is een SSD schijf geschikt voor het extracten van grote RAR bestanden? (icm Grabit) of is dit qua snelheid een achteruitgang?
Is een SSD schijf geschikt voor het extracten van grote RAR bestanden? (icm Grabit) of is dit qua snelheid een achteruitgang?
Voor zover ik weet is er niks dat een HDD sneller doet dan een SSD.Rickstah schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:57:
In mijn huidige MBP (mid 2010) zit een 500GB 7200rpm schijf, welke ik wil gaan vervangen voor een SSD.
Ik heb deze net ook besteld.Neus schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:10:
Ik heb een Samsung 830 128GB in mijn MBP 13" Late 2011 zitten; een volle Lion installatie boot in +/- 14 seconden. XBench score van 495.94, Windows 7 in Fusion geeft hem zelfs een 7.9 !!!
[afbeelding]
Nou kijken of hij een beetje gemakkelijk in te bouwen is...