All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dat kan je in- en uitschakelen bij de Voorkeuren van je Dock. Op een kale Snow Leopard-installatie staat dat standaard uitgeschakeld.SmoothVision schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:12:
- Dubbelklikken op menubalk/knoppenbalk boven in het venster werkt niet meer voor minimaliseren
MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB
Dit is ook in te stellen in de System Preferences.SmoothVision schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:12:
- Rechtermuiskknop dmv twee vinger 'tab' werkt niet meer, alleen met twee vingers op het trackpad en dan de muisknop indrukken.
Tesla Model Y RWD (2024)
Om precies te zijn is dat onder 'Appearance' te vinden.IT-Pro schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:29:
[...]
Dat kan je in- en uitschakelen bij de Voorkeuren van je Dock. Op een kale Snow Leopard-installatie staat dat standaard uitgeschakeld.
Ze hebben ook altijd al geclaimd dat dit een gepolijste versie is van Leopard, daarom is de naam ook Snow Leopard en niet een compleet andere katachtige en hebben ze de prijs ook 100$ lager gelegd. Die Mac Box Set is een vreemde eend in de bijt trouwens. Dit is een doosje bedoeld voor mensen die hun oude Mac naar de nieuwste versie van iLife, iWork en OS X willen upgraden. Als je bedenkt dat iLife en iWork al 79 euro per stuk kosten dan is de versie van OS X bij die Mac Box Set maar 11 euro van de prijs (minder dan de 29$ en 129$). Het is bedoeld voor een specifiek publiek. Wil je alleen je OS X upgraden dan heb je die set niet nodig en volstaat 29$ voor een Snow Leopard licentie.rclahsen schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 11:59:
[...]
Dit zal waarschijnlijk ook wel de reden zijn waarom een upgrade vanuit Leopard € 29 kost. Als een losse licentie van Snow Leopard € 129 had gekost (net als de upgrade van Tiger naar Leopard), dan denk ik dat de featureset van SL onvoldoende is om veel consumenten te overtuigen om de portemonnee te trekken. Bij een prijs van € 129, laat staan het kopen van een Mac Box Set, zou ik een upgrade niet doen: naar mijn idee te duur.
[ Voor 4% gewijzigd door alienfruit op 17-08-2009 13:12 ]
Alleen als je wil upgraden vanaf Leopard. Als je vanaf Tiger wil upgraden moet je per se de box set kopen (en dus iLife enzo er bij kopen). Eigenlijk een beetje koppelverkoop, maar ik denk dat het ook is omdat ze anders die 130 euro voor Leopard mis lopen in het upgrade proces.ppl schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:52:
[...]Die Mac Box Set is een vreemde eend in de bijt trouwens. Dit is een doosje bedoeld voor mensen die hun oude Mac naar de nieuwste versie van iLife, iWork en OS X willen upgraden. Als je bedenkt dat iLife en iWork al 79 euro per stuk kosten dan is de versie van OS X bij die Mac Box Set maar 11 euro van de prijs (minder dan de 29$ en 129$). Het is bedoeld voor een specifiek publiek. Wil je alleen je OS X upgraden dan heb je die set niet nodig en volstaat 29$ voor een Snow Leopard licentie.
Edit: Bron
[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 17-08-2009 13:41 ]
Dank u; dit was idd de oplossing!IT-Pro schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:29:
[...]
Dat kan je in- en uitschakelen bij de Voorkeuren van je Dock. Op een kale Snow Leopard-installatie staat dat standaard uitgeschakeld.
Dan interpreteer je dat verkeerd. Er zit een verschil tussen licentie en techniek. Apple heeft het alleen maar over de licentie. Immers, je mag alleen OS X op een Apple computer draaien en daar zit al een licentie bij dus is het ook alleen maar zinnig om een upgrade licentie te hebben. Daarbij is het ook zo dat het meest gebruiksvriendelijk gewoon je huidige systeem naar het nieuwe upgraden is, dus geen clean install. Desondanks kun je er prima een clean install mee doenGekkePrutser schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 13:39:
[...]
Alleen als je wil upgraden vanaf Leopard. Als je vanaf Tiger wil upgraden moet je per se de box set kopen (en dus iLife enzo er bij kopen). Eigenlijk een beetje koppelverkoop, maar ik denk dat het ook is omdat ze anders die 130 euro voor Leopard mis lopen in het upgrade proces.
Edit: Bron
Van koppelverkoop is overigens nooit en te nimmer sprake. Koppelverkoop is er wanneer je om het werkend te krijgen je verplicht bent om een ander product erbij te kopen. Als je een printer koopt dan moet je cartridges hebben wil je het ding kunnen gebruiken. Zelfde geldt voor scheermesjes (zonder die steel wordt het nogal lastig scheren) en meer dingen. In dit geval heb je Snow Leopard niet nodig om je computer te laten werken, dat doet het al met het OS wat erbij zit. Dat heb je ook niet apart gekocht, je hebt namelijk een totaal product incl. hardware en software gekocht en daar ook voor betaald. Andere OEM's zijn daar geen uitzondering op.
Die Mac Box Set is overigens iets wat al langer op de markt is. Die kun je nu ook gewoon kopen alleen heb je dan geen Snow Leopard maar gewoon Leopard erbij zitten. Het idee van die Mac Box Set was en is nog steeds dat je iLife, iWork en OS X naar de nieuwste versie kunt updaten voor een leuker prijsje dan wanneer je al die dingen los moet kopen. Een doosje met een korting dus. Mensen die Leopard hebben op hun machines zullen ook eerder mensen zijn die toch al aardig hun software up to date hebben. Dit in tegenstelling tot Tiger mensen. Althans, dat zal Apple wel gedacht hebben en zich daarom wat specifieker met die Mac Box Set op de Tiger users zijn gaan richten. Het is dus een advies wat ze uitbrengen, niet een verplichting!
Er is helemaal nergens moeten aan, het is gewoon zoals bepaalde dingen in de markt worden gezet. De Mac Box Set richt zich op mensen met oude software (waaronder Tiger) zodat die de hele zut kunnen updaten tegen een lager prijsje dan wanneer alles los gekocht zou worden. Met Snow Leopard zal dat niet anders zijn, er zal niet ineens een beperking in zitten dat het gaat kijken naar welk OS je draait. Sterker nog, er staat nergens vermeldt dat er een beperking in zit, ook niet op hetgeen wat jij als bron aanduidt.
Bron: Online Apple StoreKoop de nieuwste versies van de Apple software voor uw Mac, bij elkaar in één doos:
Ik vind het niet zo duidelijk vanuit Apple eigenlijk, er wordt wel gezegt dat je, als je Tiger hebt, de Box Set moet kopen. Er staat alleen niet expliciet bij dat de $29 disk een beperking bevat inderdaad, en misschien is dat ook niet zo. Het is ook nog niet zo duidelijk omdat de $29 versie nog niet in de Apple store te bestellen is, dan zou dat er waarschijnlijk bij staan.ppl schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:07:
[... rest van quote gewist om het leesbaar te houden ...]
Er is helemaal nergens moeten aan, het is gewoon zoals bepaalde dingen in de markt worden gezet. De Mac Box Set richt zich op mensen met oude software (waaronder Tiger) zodat die de hele zut kunnen updaten tegen een lager prijsje dan wanneer alles los gekocht zou worden. Met Snow Leopard zal dat niet anders zijn, er zal niet ineens een beperking in zitten dat het gaat kijken naar welk OS je draait. Sterker nog, er staat nergens vermeldt dat er een beperking in zit, ook niet op hetgeen wat jij als bron aanduidt.
Ik begrijp wat je zegt, maar ik vind het vanuit Apple nog niet helemaal duidelijk. Ik heb het idee dat het best nog mogelijk is dat de ze $29 versie gaan beperken zodat je die alleen kan gebruiken om vanaf Leopard te upgraden en niet vanaf Tiger.
Als ik deze quote van het persbericht lees (heb het zelf vet gedrukt)
..dan lees ik nog steeds dat je de upgrade alleen kan gebruiken vanaf Leopard en voor Tiger de box set moet hebben. Maar de vraag is natuurlijk of ze dat echt gaan beperken. Zowiezo denk ik niet dat veel mensen nog op Tiger draaien, en degenen die dat doen hebben waarschijnlijk ook vrij oude hardware die mogelijk niet eens ondersteund wordt in SL.Mac OS X version 10.6 Snow Leopard will be available as an upgrade to Mac OS X version 10.5 Leopard in September 2009 through the Apple Store® (www.apple.com), Apple’s retail stores and Apple Authorized Resellers. The Snow Leopard single user license will be available for a suggested retail price of $29 (US) and the Snow Leopard Family Pack, a single household, five-user license, will be available for a suggested price of $49 (US). For Tiger® users with an Intel-based Mac, the Mac Box Set includes Mac OS X Snow Leopard, iLife® ’09 and iWork® ’09 and will be available for a suggested price of $169 (US) and a Family Pack is available for a suggested price of $229 (US).
Je bedoelt zoiets als deze: http://www.amazon.com/Com...pproach-4th/dp/0123704901 ?Digistorm schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:39:
[...]
Je kunt ook even een goed boek over computerarchitectuur gaan lezen
Heb ik cover to cover gelezen (de 2nd edition dan). 2 maal zelfs. 4 van de aangerade andere boeken op die page heb ik trouwens ook gelezen.
Mijn opmerking was natuurlijk een tikkeltje sarcastisch, maar als je al wat langer meedraait in de IT dan kom uittingen als "het heeft toch geen voordeel" zo dikwijls tegen, dat je er af en toe wat moe van wordt. AGP had zogenaamd geen voordelen t.o.v. PCI. AGP 2x had al helemaal geen voordelen en AGP 4x was volgens tweakers wel het domste ooit, dat had -echt- geen voordelen. In de meer recente geschiedenis met multiple-cores hetzelfde laken een pak. Dual core zou volgens tweakers een totaal onzinig concept zijn, alleen maar gebasseerd op hype en domme consumenten. Quad core was dan zogenaamd helemaal belachelijk, dat had werkelijk geen enkel voordeel.
Etc etc...
Terug gerekend, naar alles wat volgens diverse tweakers 'geen enkel voordeel heeft', zaten we nu echt nog op die Mac plus met een 68000 te werken, want alles, maar dan ook werkelijk alles had toch nooit ook maar 1 voordeel?
Terug op die 64 bits... tegelijkertijd worden natuurlijk ook de caches groter, de memory controllers sneller en het main geheugen al helemaal groter. Daarnaast biedt de 64 bits architectuur op het x86 platform ook voordelen als meerdere registers, wat zeker de snelheid kan verhogen.
Er is al gezegd in deze thread dat 4GB geheugen nu een gemiddelde hoeveelheid is. Met 4GB memory heb je al voordelen met 64 bits. Vergeet niet dat op 32 bits veel processen gelimiteerd zijn tot 2GB en dat een boel addressen reserved zijn door diverse memory mapped devices. Dus JUIST met 4GB memory is 64 bits al nodig. Omdat het echter een gemiddelde is, zijn er dus ook mensen met MEER dan 4GB geheugen, waarvoor 64 bits dus echt helemaal nodig is.
Daarnaast is het nog zo dat er op steeds meer plekken 64 bits en 128 bits getallen gebruik worden. Veel IDs en zeker GUIDS zijn 64 bits resp 128 bits. Een 64 bit CPU rekent daar veel sneller mee dan een 32 bits CPU.
Ook heb je nog ontwikkelingen als compressed pointers. Dit wordt b.v. gebruikt in de laatste JVMs (vanaf 6 update 14 algemeen beschikbaar). Als je dan minder als 32 GB geheugen hebt nemen je pointers niet de volledige 64 bits in.
Al met al is van de daken schreeuwen dat 64 bits geen voordelen biedt gewoon "not helping". Er is meer baad bij een snellere overgang dan bij een langzamere overgang. Zoals gezegd, we zitten nu al op 6 jaar. Het enige wat jij misschien bereikt met dat geschreeuw is er voor zorgen dat het duale 32 bits / 64 bits tijdperk toch wel echt naar die 16 jaar gaat. Zeg nou eerlijk, is dat nu echt wat je wil?
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Als je het over alle computers van consumenten hebt: ja. Heb je het overa alle recent verkochte computers dan zitten we al lang over de 1GB heen. Voor 70 euro koop je tegenwoordig 4GB geheugen en minder dan 2GB is moeilijk te vinden. Zelfs bij netbooks zie je al een tijd steeds meer 2GB.MrAcid schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:48:
volgens mij is het absoluut onzin dat tegenwoordig de gemiddelde (!) PC/Mac al 4GB (!) geheugen aan boord heeft. Het lijkt me over het geheel genomen bij desktop en notebook PC's en Mac's dat we eerder net boven 1GB gemiddeld zitten.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
That said, de meeste consumenten hebben op dit moment nog niets aan 64-bit. Dus ze nu al opstapelen met alle gerelateeerde problemen van drivers die niet 64-bit zijn e.d. is onzin. Wacht daarmee tot alle devvers up to speed zijn en dan kun je overstappen.
Ik vind op dit moment overschakelen naar IPv6 veel belangrijker dan 64-bit cpu's.
Verwijderd
tikje offtopic, maar grappig dat je dit zegt. zo reageren mensen in mijn directe omgeving namelijk ook als ik vertel wat ik zo mooi aan het multitouch principe vind (of andere slimme features in het Mac concept). 'ach, dat zijn leuke gimmicks maar uiteindelijk stel het niks voor' en gelijke opmerkingen. Wat is dit voor onzin? Zei je dat ook toen de muisbal vervangen werd door een laser? en toen er schermen met een hogere resolutie dan 640x480 kwamen?flowerp schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:28:
[...]
Terug gerekend, naar alles wat volgens diverse tweakers 'geen enkel voordeel heeft', zaten we nu echt nog op die Mac plus met een 68000 te werken, want alles, maar dan ook werkelijk alles had toch nooit ook maar 1 voordeel?
ik vind mezelf geen mac fanboy, maar als je het er over hebt word je al snel in dat hoekje gedrukt want altijd wordt de vergelijking met Windows erbij gehaald, en alle argumenten om aan te tonen dat dat platform 'echt niet slechter' is. Why?
Verwijderd
Niet teveel aandacht aan schenken en gewoon blij zijn met wat je hebt...
Dat is met alles zo. Natuurlijk heb je vooral op een forum momenten dat je wel MOET reagerenVerwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:07:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Als we niet overgaan dan komen die drivers ook nooit.CyBeR schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:00:
Mwah. Bij de meeste MBPro's krijg je standaard al 4GB meegeleverd.
That said, de meeste consumenten hebben op dit moment nog niets aan 64-bit. Dus ze nu al opstapelen met alle gerelateeerde problemen van drivers die niet 64-bit zijn e.d. is onzin. Wacht daarmee tot alle devvers up to speed zijn en dan kun je overstappen.
Ik vind op dit moment overschakelen naar IPv6 veel belangrijker dan 64-bit cpu's.
Ik snap de vergelijking met IPv6 helaas niet helemaal. Een machine op 64-bit (met fatsoenlijke hardware) draait gewoon soepeler. Een machine met IPv6 helemaal niet lijkt me.
Valt me op (ik zeg niet dat dat nu zo is) dat mensen 64-bit vaak bashen als ze zelf geen hardware hebben waar het lekker op draait.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Dat is niet waar. Je hebt namelijk de power users en de devvers die 't wel graag doen omdat zij er voordeel in zien (of dat voordeel bestaat is een 2e). Daaruit komt de ontwikkeling van de drivers voort. Maar ik zie geen reden om m'n moeder op te zadelen met drivergezeur als ze prima in 32-bit mode kan doen wat ze wil.Donstil schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:38:
[...]
Als we niet overgaan dan komen die drivers ook nooit.
Onzin. Dat ligt aan de fatsoenlijke hardware, niet aan het al dan niet 64-bits zijn ervan. Ik heb meerdere 64-bits machines en dat draait echt niet 'soepeler' dan de 32-bits machines er vlak boven of onder.Ik snap de vergelijking met IPv6 helaas niet helemaal. Een machine op 64-bit (met fatsoenlijke hardware) draait gewoon soepeler.
IPv6 levert een heleboel meer voordeel op voor consumenten dan 64-bits cpus. Alleen heeft dat minder marketing erachter zitten dus weet men 't niet.Een machine met IPv6 helemaal niet lijkt me.
Mijn MBPro doet idd geen 64-bits nee, is een Core Duo. Maar die heb ik omdat het in mijn ervaring niet zo boeiend is. Anders had ik gewacht op een Core 2 Duo.Valt me op (ik zeg niet dat dat nu zo is) dat mensen 64-bit vaak bashen als ze zelf geen hardware hebben waar het lekker op draait.
Ik zou een (redelijk) nieuwe mbp/macpro pakken en daar SnowLeopard op installeren met de 64bits kernel.
Dan weet je gelijk wat we bedoelen.
Ik gebruik me Machine redelijk zwaar dus mogelijk dat ik daarom het verschil merk. Of het zit tussen me oren dat kan ook natuurlijk haha.
Dat is ook wel weer waar, het voordeel van een Mac is juist dat je dat hele driver gezeur niet hebt. Ik heb Snow Leopard nog niet geprobeerd, maar het zou wel vervelend zijn als je van alles moet gaan tweaken. Jammer, ik vond vooral het voordeel van extra veiligheid (betere No-Execute functie) een pluspunt.CyBeR schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:47:
[...]Dat is niet waar. Je hebt namelijk de power users en de devvers die 't wel graag doen omdat zij er voordeel in zien (of dat voordeel bestaat is een 2e). Daaruit komt de ontwikkeling van de drivers voort. Maar ik zie geen reden om m'n moeder op te zadelen met drivergezeur als ze prima in 32-bit mode kan doen wat ze wil.
Ik hoopte eigenlijk dat ze het hele 64-bit verhaal nu eindelijk een beetje goed voor elkaar hadden in Snow Leopard (dit is nota bene al de 3e versie waarin ze er aan bezig zijn). Andere OS'en (Solaris bijvoorbeeld) zitten al jaren op 64-bit. Al zijn die wel voor een iets andere markt natuurlijk.
Wel jammer dat het blijkbaar nog steeds niet goed genoeg werkt om het default te maken. Dat had ik niet verwacht aangezien er zo groots mee wordt geadverteerd op de Snow Leopard pagina op de Apple site.
Ik denk niet dat je een driver-hell hoeft te verwachten hoor. Wat dat betreft heeft Apple zijn zaakjes meestal wel goed op ordeGekkePrutser schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:17:
[...]
Dat is ook wel weer waar, het voordeel van een Mac is juist dat je dat hele driver gezeur niet hebt. Ik heb Snow Leopard nog niet geprobeerd, maar het zou wel vervelend zijn als je van alles moet gaan tweaken. Jammer, ik vond vooral het voordeel van extra veiligheid (betere No-Execute functie) een pluspunt.
Ik hoopte eigenlijk dat ze het hele 64-bit verhaal nu eindelijk een beetje goed voor elkaar hadden in Snow Leopard (dit is nota bene al de 3e versie waarin ze er aan bezig zijn). Andere OS'en (Solaris bijvoorbeeld) zitten al jaren op 64-bit. Al zijn die wel voor een iets andere markt natuurlijk.
Wel jammer dat het blijkbaar nog steeds niet goed genoeg werkt om het default te maken. Dat had ik niet verwacht aangezien er zo groots mee wordt geadverteerd op de Snow Leopard pagina op de Apple site.
Ik heb bij het aanschaffen van mijn iMac voor de 64bits gewacht op de Core 2 Duo versie en wat blijkt? De hardware kan het wel, maar ik moet Windows of Linux gaan draaien om het te gebruiken. Het AppleOS gebruikt het niet. Vrij kansloos imo.CyBeR schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:47:
[...]
Mijn MBPro doet idd geen 64-bits nee, is een Core Duo. Maar die heb ik omdat het in mijn ervaring niet zo boeiend is. Anders had ik gewacht op een Core 2 Duo.
Maargoed; genoeg 64 vs 32 bits; wat zijn de verdere ervaringen?
Dat heeft dus alles te maken met de doelgroep voor de producten die ze hebben. Mensen met Tiger zullen ook met een verouderde iWork en iLife werken (volgens mij ook omdat ze Leopard-afhankelijke zaken hebben) dus die wil je liever naar die Mac Box Set hebben. Leopard mensen kunnen dan gewoon richting Snow Leopard. Het punt is alleen dat die set zoals het nu is gewoon de losse versies van Leopard, iWork en iLife is in 1 doosje, het verschilt niet met de losse retail versies van die softwarepakketten. Dan is het ook niet zo raar dat wanneer Snow Leopard uit komt ze die Leopard versie gewoon vervangen voor Snow Leopard en je dus hetzelfde doosje hebt als nu.GekkePrutser schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:36:
[...]
..dan lees ik nog steeds dat je de upgrade alleen kan gebruiken vanaf Leopard en voor Tiger de box set moet hebben. Maar de vraag is natuurlijk of ze dat echt gaan beperken. Zowiezo denk ik niet dat veel mensen nog op Tiger draaien, en degenen die dat doen hebben waarschijnlijk ook vrij oude hardware die mogelijk niet eens ondersteund wordt in SL.
Dat ze het hebben over een upgrade komt dus omdat het upgrade licenties zijn want dat is logischer dan wanneer je full licenses verkoopt.
Het overgaan naar het nieuwe is inderdaad ook iets wat IPv6 enorm veel parten speelt. We zitten met de inefficiëntie van IPv4 en een tekort aan IPv4 adressen. We kunnen door efficiënter met IPv4 adressen om te springen al aardig wat tijd rekken maar dat houdt op een gegeven moment op. Uiteindelijk moet je toch over. Om nou te voorkomen dat je door de wet van de remmende voorsprong wordt geveld is het verstandig om tijdig te upgraden naar iets als 64 bit of IPv6. Dat is echter een andere discussie of het technisch gezien iets uithaalt voor de gemiddelde gebruiker. Iets als 64 bit doet dat simpelweg niet omdat de gemiddelde gebruiker niet van de software gebruik maakt die het meeste baat hebben bij dat 64 bit. Internetten, briefje tikken, e-mailen, chatten, etc. worden niet sneller door het switchen naar IPv6 of 64 bit. Er is wel een stukje added security wanneer mensen switchen naar 64 bit maar dat moet je ook niet overdrijven.Donstil schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:38:
[...]
Als we niet overgaan dan komen die drivers ook nooit.
Ik snap de vergelijking met IPv6 helaas niet helemaal. Een machine op 64-bit (met fatsoenlijke hardware) draait gewoon soepeler. Een machine met IPv6 helemaal niet lijkt me.
Valt me op (ik zeg niet dat dat nu zo is) dat mensen 64-bit vaak bashen als ze zelf geen hardware hebben waar het lekker op draait.
Dat is niet een kwestie van dingen lopen bashen omdat je de hardware niet hebt (ter info: als je vandaag de dag een computer koopt is het verdomde lastig om iets aan te schaffen wat niet 64 bit stuff kan runnen) maar logisch nadenken en weten wat de gemiddelde gebruiker met z'n computer uitvoert. Of je nou wel of geen 64 bit kernel met dito userland, etc. draait is voor de meeste mensen niet eens van belang, zolang dingen maar werken.
Overigens is IPv6 wel degelijk een component die networking wat sneller kan maken. Een van de dingen die men bij IPv6 heeft zitten optimaliseren is de grootte/inhoud van het pakketje en de routering. Hierdoor zouden de diverse netwerkcomponenten de IPv6 pakketjes sneller kunnen afhandelen en heb je een snelheidswinst geboekt. Het zal waarschijnlijk niet iets zijn die je direct merkt als gebruiker zijnde, misschien dat je traffic wat soepeler is dan voorheen (met name wanneer je apparatuur hebt die al op z'n tenen loopt). Als je een 64 bit kernel op zo'n 64 bit enabled Mac zou gebruiken moet je in diezelfde orde van grootte denken qua performancewinst voor de gemiddelde gebruiker. Heel erg minimaal en meestal niet merkbaar. Gebruik je echter spul dat goed gebruik kan maken van het 64 bit zijn dan is het een ander verhaal. Daarnaast heb je bij IPv6 ook wat andere zaken die nogal een enorm voordeel zijn, grootste op dit moment zijn de hoeveelheid adressen.
Dat is pertinent onjuist. Leopard doet al 64 bit en Snow Leopard zet die traditie voort. Het punt is alleen dat Snow Leopard het wat anders doet dan Leopard. Bij Leopard heb je een 32 bit systeem waar je 64 bit apps bovenop kunt draaien. Dat heb je bij Snow Leopard ook maarrrrrr het kan ook anders, namelijk 64 bit als basis met daar bovenop de mogelijkheid om 32 bit software te draaien. Met zowel Leopard als Snow Leopard kun je dus prima zonder wat voor problemen dan ook 32 EN 64 bit software draaien.zAo schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:20:
[...]
Ik heb bij het aanschaffen van mijn iMac voor de 64bits gewacht op de Core 2 Duo versie en wat blijkt? De hardware kan het wel, maar ik moet Windows of Linux gaan draaien om het te gebruiken. Het AppleOS gebruikt het niet. Vrij kansloos imo.
Maargoed; genoeg 64 vs 32 bits; wat zijn de verdere ervaringen?
De discussie over het 64 bit verhaal gaat op het punt dat men van Snow Leopard verwacht dat die 32 bits basis van Leopard nu vervangen wordt door een 64 bits basis. M.a.w. men verwacht volledige 64 bit vanaf de kernel tot aan de applicatie aan toe. Dat deel kan dus qua beta's op de Xserve en een aantal andere Macs maar op veruit de meeste gaat dat niet werken. Zoals gezegd is dat merkbaar als je apps hebt die ook echt dat 64 bit moeten hebben om goed te kunnen presteren, denk hierbij aan wetenschappelijke apps die nogal wat aan berekeningen moeten doen. De hardware waarop je die dingen zou willen draaien kan ook worden gestart met die 64 bit kernel (aantal Mac Pro machines en de Xserve dus) maar doet dat alleen standaard niet. Op de gewone Macs is het eigenlijk niet eens zo super interessant, zeker niet omdat het geen machines zijn waar meer dan 64 GB aan geheugen in kan, hooguit een achtste. Een 32 bit kernel op die machines is an sich al voldoende.
[ Voor 18% gewijzigd door ppl op 17-08-2009 19:10 ]
IPv6 wordt al ondersteund door alle OS'en inclusief OSX. Het feite dat het nog maar mondjesmaat gebruikt wordt ligt aan de applicaties en services op Internet. Daar kan Apple niks aan doen, dus dit is sowieso een totaal andere discussie.CyBeR schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:00:
Ik draai Solaris. En inderdaad, die zitten al ettelijke jaren op 64-bit. EN het helpt dat zij nu al een enorme tijd geen 32-bit hardware meer maken en Solaris SPARC het inmiddels gewoon niet meer ondersteunt. Solaris x86 nog wel, overigens. Maar daar blijft het feit dat 64-bit daar heel erg normaal is, terwijl 't voor OSX nog vrij nieuw is.GekkePrutser schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:17:
[...]
Oh, maar dan begrijp je me verkeerd. Het werkt op zich prima. Net als ppc/x86 kan een binary gewoon x86_32 en x86_64 code tegelijk bevatten. Qua applicaties zul je 't dus niet zomaar merken. Waar je het wel in merkt is zodra je ergens een stuk 64-bit code draait dat intiem moet gaan samenwerken met 32-bit code. En met intiem bedoel ik shared libraries en plug-ins. En de belangrijkste daarvan zijn Kernel Extensions. Op het moment dat je een driver hebt voor een stuk hardware die in de kernel draait moet dat exact hetzelfde zijn als je kernel zelf. Je kunt geen 64-bit kernel een 32-bit extension laten inladen.Wel jammer dat het blijkbaar nog steeds niet goed genoeg werkt om het default te maken. Dat had ik niet verwacht aangezien er zo groots mee wordt geadverteerd op de Snow Leopard pagina op de Apple site.
Met applicatieplugins hetzelfde laken een pak, hoewel daar met wat extra werk nog wel omheen te sturen is. Safari bijvoorbeeld doet tegenwoordig plug-ins in een ander proces draaien. Afhankelijk van hoe dat precies geïmplementeerd is, kan dat subproces gewoon 32-bit zijn als de plug-in 32-bit is. Maar dat soort grapjes kun je in je kernel niet uithalen.
Het probleem is dus dat 64-bitheid nog niet genoeg verweven is in het bestaan van OSX dat het standaard is dat je er rekening mee houdt als je programmeert, zoals dat bij Solaris e.d. het geval is. Zolang dat nog niet zodanig het geval is dat de meeste apparatuur en apps 64-bit versies van hun drivers en plug-ins hebben is het onverstandig om standaard in 64-bit mode te booten. En dat is op dit moment zo.
IPv6 wordt idd al jaren ondersteund door vrijwel alle mainstream OS'en (in winxp is het nog niet automatisch). Alle mainstream OS'en ondersteunen ook 64-bit, dus dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat het tijd is om over te schakelen, en dat ik dat op dit moment dringender vind dan overschakelen naar een 64-bits kernel.Exirion schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 18:05:
[...]
IPv6 wordt al ondersteund door alle OS'en inclusief OSX. Het feite dat het nog maar mondjesmaat gebruikt wordt ligt aan de applicaties en services op Internet. Daar kan Apple niks aan doen, dus dit is sowieso een totaal andere discussie.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 17-08-2009 18:31 ]
Verwijderd
dat is een wijze les die ik al van anderen heb geleerd.... vorig jaar had ik een collega die blij was met zijn mac en op heel wat cynisme kon rekenen aan de lunchtafel. okay, duidelijk. en blij ben ik er zeker mee, ga verder de discussie ook maar niet aanVerwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:07:
Zo reageerde ik eerst ook als ik eerlijk ben. Totdat ik de mogelijkhad om er eens een dagje mee te werken..... Heb meteen een Imac en kort daarna een macbook gekocht... geen windows machines meer voor mij.........
Thanks.
[ Voor 1% gewijzigd door Bigg Balls op 17-08-2009 21:38 . Reden: snow vergeten toe te voegen ]
Onder Schijfbeheer kan jeje externe USB zodanig voorbereiden dat je hier van kan booten.Bigg Balls schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:08:
Hoe installeer ik Leopard vanaf een externe HD? Ik heb een Macbook Air maar heb mijn externe DVD hier niet liggen.
Thanks.
Bij terug zetten kies je als bron de image en als doel je externe schijf.
Sorry zal van het dak af komenflowerp schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:28:
[...]
Al met al is van de daken schreeuwen dat 64 bits geen voordelen biedt gewoon "not helping". Er is meer baad bij een snellere overgang dan bij een langzamere overgang. Zoals gezegd, we zitten nu al op 6 jaar. Het enige wat jij misschien bereikt met dat geschreeuw is er voor zorgen dat het duale 32 bits / 64 bits tijdperk toch wel echt naar die 16 jaar gaat. Zeg nou eerlijk, is dat nu echt wat je wil?
Tja dat van die compressed pointers wist ik niet eens, maar mijn "boek" is ook tikkeltje ouder
Hier stond achterhaalde informatie…
Zeker als je dat vergelijkt met bv Microsoft die al jaren gewoon een 64b OS laat draaien op zo'n beetje elke hardware die leverbaar is op deze aardkloot.
Persoonlijk vind ik het dus volkomen belachelijk dat een C2D systeem van een jaar oud geen 64b SL kernel kan draaien omdat Apple het verdomd om in 5 jaar tijd een 64b GMA driver te ontwikkelen. Ik heb er dan wel zelf geen last van aangezien mijn MBP minder dan een half jaar oud is, maar ik vind dit soort dingen dus echt te belachelijk voor woorden.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Ben ik dan wel al mijn gegevens kwijt die nu op de schijf staan?Donstil schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:10:
[...]
Onder Schijfbeheer kan jeje externe USB zodanig voorbereiden dat je hier van kan booten.
Bij terug zetten kies je als bron de image en als doel je externe schijf.
'groots'? Het is genoemd in een developer keynote (dat is de doelgroep tot zover, dus da's goed) en het staat op de website als een nieuwe feature van SL (wat klopt). Ik noem dat niet 'groots adverteren'.afterburn schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:17:
Cyber, ik denk dat je een belangrijk punt een beetje mist: Apple adverteert groots met 64b voor SL, hoeft maar een extreem beperkte hoeveelheid hardware te ondersteunen en nog zijn ze kennelijk niet in staat om in de (bijna) 5 jaar die staat tussen L en SL drivers te ontwikkelen voor alle systemen van ze die in principe volledig 64b kunnen draaien.
Laat mij de spandoeken, posters, billboards en TV-reklames zien voor '64-bit kernel in SL'.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 17-08-2009 21:33 ]
Schiet me ook nog zoiets te binnen inderdaad. "Multitasking is onzin, je kunt toch maar 1 ding tegelijk doen", dit gezegd door de grijze kantoormuisen met hun nog grijzere MS DOS PC. Terwijl ik op de Amiga en de Mac (multifinder) al lekker meerdere apps tegelijk open had, vonden 'zij' het maar onzin.Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:01:
[...]
tikje offtopic, maar grappig dat je dit zegt. zo reageren mensen in mijn directe omgeving namelijk ook als ik vertel wat ik zo mooi aan het multitouch principe vind (of andere slimme features in het Mac concept). 'ach, dat zijn leuke gimmicks maar uiteindelijk stel het niks voor' en gelijke opmerkingen.
Het bleef in hun ogen ook onzin, totdat Windows het ook kon...
Maar zoals Cyber zegt, het is natuurlijk belangrijk dat eerst developers op 64 bits draaien. Helaas worden die juist net zo hard of nog meer beinvloed door het mantra "het heeft geen voordeel, alles wordt er juist langzamer van!".

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Sinds wanneer zit er tussen 26-10-2007 en 09-2009 5 jaar?afterburn schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:17:
de (bijna) 5 jaar die staat tussen L en SL
Jammer dat ze nog geen 64 bit drivers voor alle hardware hebben. Misschien gaan ze die niet eens maken, dat zou zuigen. Dien een klacht in bij Apple als je er zo erg mee zit. Je computer (en de mijne) kan SL draaien, niet met een 64-bit kernel (de mijne ook niet).
Als je volledig 64 bit wilt draaien op een systeem waar niet eens 4GB ram in gezet *kan* worden (mijn MBP wil niet meer dan 3GB hebben) installeer je toch gewoon Linux?
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
JazekerBigg Balls schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:31:
[...]
Ben ik dan wel al mijn gegevens kwijt die nu op de schijf staan?
Minder. De meeste devvers (die ik ken toch iig) zijn namelijk ontzettende prutsers. Letterlijk. Lekker klooien met dit soort spullen, kijken wat er mee kan en hoe je er het meeste uit haalt. Die gaan 64-bit draaien ongeacht of dat een goed idee is of niet.flowerp schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:34:
[...]
Maar zoals Cyber zegt, het is natuurlijk belangrijk dat eerst developers op 64 bits draaien. Helaas worden die juist net zo hard of nog meer beinvloed door het mantra "het heeft geen voordeel, alles wordt er juist langzamer van!".
Dei van mij draait het prima (MBP maart 09) en straks met 8GB mem is het wel handig ook, maar het gaat om het principe. En so what, dan is het 2 jaar. Laten we wel wezen wat voor hardware moet Apple ondersteunen?Gerco schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:35:
[...]
Sinds wanneer zit er tussen 26-10-2007 en 09-2009 5 jaar?
Jammer dat ze nog geen 64 bit drivers voor alle hardware hebben. Misschien gaan ze die niet eens maken, dat zou zuigen. Dien een klacht in bij Apple als je er zo erg mee zit. Je computer (en de mijne) kan SL draaien, niet met een 64-bit kernel (de mijne ook niet).
Als je volledig 64 bit wilt draaien op een systeem waar niet eens 4GB ram in gezet *kan* worden (mijn MBP wil niet meer dan 3GB hebben) installeer je toch gewoon Linux?
intel chipsets
nvidia chipsets
GMA950 en 3100 intel video
nvidea 9400 en 9600 nvidia video
een handvol losse ATI kaarten
en een paar losse nvidia kaarten
Als 1 bedrijf het makkelijk heeft met hardware ondersteuning dan is het Apple het wel. Ik heb op mijn werk een grotere diversiteit aan Sun hardware staan dan Apple hoeft te ondersteunen voor SL.
Het goed gaan lopen praten is gewoon fanboy gedrag. En zeggen dat je er toch niks aan hebt isnatuurlijk een dooddoener van de eerste orde. Apple impliceert dat SL volledig 64b is, muv een paar applicaties. En nee, ze hebben het nergens over de kernel. En dat zullen ze ook nooit doen, omdat 99% van de mensen niet eens weet wat een kernel is. Maar diezelfde mensen zullen als ze http://www.apple.com/macosx/ lezen denken dat SL 64b is, maar met een 32b kernel is het dus gewoon 32b. En is er feitelijk dus geen verschil met Leopard, anders dan dat ze de ppc code gestript hebben en een paar interface items hebben geupdate.
Je hebt een 64b OS, of je hebt het niet. En als je het hebt, betekend dat ook een 64b kernel.
Computer specs
Er is een 64b kernel.afterburn schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:55:
[...]
Je hebt een 64b OS, of je hebt het niet. En als je het hebt, betekend dat ook een 64b kernel.
En zelfs Tiger is nog geen 5 jaar geleden...Good Fella schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:36:
Leopard kwam uit op 26 October 2007, hoe is dat bijna 5 jaar geleden? Dat is bijna twee jaar geleden, niet vijf.
Natuurlijk. Omdat iemand het niet eens is met een ongefundeerde anti-Apple rant is hij meteen een fanboy. Op die manier is het niet de moeite waard hier nog meer woorden aan vuil te maken.afterburn schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:55:
Het goed gaan lopen praten is gewoon fanboy gedrag.
Is het niet tijd voor een soort aanvulling op Godwin's Law mbt fanboy beschuldigingen?
[ Voor 9% gewijzigd door Gerco op 17-08-2009 23:08 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Snow Leopard heeft een 64-bit kernel.afterburn schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:55:
[...]
Welke GUI gebreken? Gebruik SL al een paar dagen, maar ben er nog geen tegengekomen. Je maakt me wel nieuwsgierigme_mrtn schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:58:
Heb SL nu twee dagen draaien op een MacBook 4,1 (2.4GHz, 2GB, 160GB) en het draait erg soepel. En daar is het eigenlijk ook wel mee gezegd. Ik denk niet dat dit de GM is, door de GUI-gebreken. Overigens valt het aantal programma's dat niet werkt nog wel mee. Enkel met InsomniaX heb ik problemen, doordat InsomniaX niet wil unloaden.
Mij ook wel trouwens.Zoefff schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:27:
[...]
Welke GUI gebreken? Gebruik SL al een paar dagen, maar ben er nog geen tegengekomen. Je maakt me wel nieuwsgierig
hoewel ik op macrumors forum las dat mensen wat lettertype foutjes waren tegen gekomen.
Aqua is een gebrek! Kom er weer op terug (sorry). Maar nee in de tijd van de alu macs kan dit echt niet meer. Kom met iets eenduidigs meneer apple. Half doorzichtige scrollbars in het ene programma en het andere weer niet is lelijk. Con·sis·ten·tie AUBZoefff schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:27:
[...]
Welke GUI gebreken? Gebruik SL al een paar dagen, maar ben er nog geen tegengekomen. Je maakt me wel nieuwsgierig
Er is consistentie. Jij ziet 't alleen niet. (En iTunes is een uitzondering, is een beetje UI-speeltuin volgens mij.)lowfi schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 01:01:
[...]
Aqua is een gebrek! Kom er weer op terug (sorry). Maar nee in de tijd van de alu macs kan dit echt niet meer. Kom met iets eenduidigs meneer apple. Half doorzichtige scrollbars in het ene programma en het andere weer niet is lelijk. Con·sis·ten·tie AUB
[ Voor 4% gewijzigd door lowfi op 18-08-2009 02:39 ]
Mischien valt 't je op dat al die programma's (finder heeft geen eigen UI-stijllowfi schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 02:35:
Eh! Aperture/itunes/quicktime/mail/finder/garageband allemaal programmas van Apple met elk hun eigen stijl. Wijs mij de consistentie even aan aub. iTunes mag dan een speeltuin zijn maar met zijn scrollbars ed loopt hij voorop. Ik vind die zuurstok scrollbars echt zum kotzen.
Alle A/V apps op alle platformen hebben eigen widgets. Het is gewoon de moeite niet waard om het soort widgets dat die apps nodig hebben in standaard libraries te proppen. Andersom is 't gewoon ronduit kut om de standaardwidgets in A/V apps te gebruiken. Een scrubber in de vorm van een horizontale scrollbar zeker? Werkt niet. Standaard OSX interface in fotobewerkingsapp? Te licht, werkt niet. (Werp eens een blik op de interface van Lightroom.) Dat lijstje gaat zo wel even verder. Als Apple afwijkt van hun eigen HIG is daar meestal een best goede reden voor. Ze denken daar bijzonder hard over na, namelijk.
[ Voor 49% gewijzigd door CyBeR op 18-08-2009 03:12 ]
Computer specs
Bigg Balls schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:31:
[...]
Ben ik dan wel al mijn gegevens kwijt die nu op de schijf staan?
Helemaal niet, geen onzin lopen verkondigen!

Ik heb gister SL geinstalleerd en ben op zoek gegaan naar een manier om dat te doen, omdat ik geen lege dual layer dvd's had liggen. Je kan het dus inderdaad via een externe HD doen en wel de op de volgende manier.
Zorg dat je via Schijfhulpprogramma een extra partitie maakt op je externe HD in de lege ruimte. Je hebt minimaal 10GB nodig in die partitie. Schijfhulpprogramma snoept dan 10 GB van je externe HD af en reserveert die. Vervolgens ga je naar het tabje "terugzetten" (of restore) en kies je de SL image en de zojuist gemaakte partitie. Wanneer hij hiermee klaar is, zal hij gelijk in Leopard die image mounten. Deze sluit je af en je start je Mac opnieuw op. Tijdens het opstarten de option toets ingedrukt houden (met alt erop) en je krijgt een keuze van welke schijf je wilt booten. Hier staat als alles goed is gegaan ook de SL image bij en hoppa, off you go.
Na het installeren kan je in SL via schijfhulpprogramma die zojuist gemaakte partitie weer verwijderen en je oorspronkelijke partitie weer over de hele schijf heen zetten.
Op deze manier ben je geen data verloren. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je vantevoren al minimaal 10GB vrij had op je externe HD.
Heb het trouwens gedaan op een iMac7,1. Dus een 2008 versie 2,8Ghz, 4GB, Radeon 2600. Loopt lekker snel! Ook na een normale upgrade. Start snel op, programma's zijn "snappy", en alles voelt wat soepeler. Ook leuk dat je mp3's vanuit de finder kunt starten met de muis (beetje zoals op de iPhone in iTunes app) doordat er een playknop overheen wordt gezet. Verder al wat nieuwe animaties gezien (het commando "ruim op" zorgt ervoor dat alles mooi op zijn plek schuift ipv springt).
Cyberduck werkt, zoals eerder gemeld, niet. Ook ScrobblePod werkt niet. Verder nog niets raars gezien.
[ Voor 15% gewijzigd door Sluuz op 18-08-2009 08:11 ]
PSN: Sluuz
wil ik net gaan zeggen. die drivers moeten van de chipmaker komen. als apple die niet krijgt dan kunnen ze er ook niets aan doen. ze zijn zelfs strafbaar als ze zelf drivers ervoor gaan ontwikkelen want dat betekent meestal reverse enginering van de bestaande drivers die closed source zijn.markclausing schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:31:
Leopard is in 2007 uitgebracht hoor. En Apple moet drivers gaan ontwikkelen voor een intel chip?
heb trouwens een macbook alu uit eind februari 2009
daar zit nu 4gb ram in. hoeveel kan daar max in? ik las dat je onofficeel toch met 6gb aan de gang kon. dat zou wel handig zijn met 64 bits.
En dus kritiekloos moeten blijven? Het verwijderen/verplaatsen van de refresh button in safari is ook niet zon handige move geweest. De tabs aan de bovenkant zijn ze ook op terug gekomen. Etcafterburn schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 06:38:
UI design is een vak apart, en bedrijven als Apple (en ook Microsoft) hebben daar speciaal mensen voor rondlopen die weten waar ze mee bezig zijn. Je hoeft het niet mooi te vinden, maar het gaat primair om hoe je er mee kan werken. Een goede UI hoef je niet of nauwelijks over na te denken en werkt logisch. En Apple heeft dat (over het algemeen) prima voor elkaar. En dat heeft niks met kleurtjes te maken.
Ik kan me er inderdaad wel in vinden dat garageband/aperture &co er anders uit zien omdat ze een zeer specifiek doel dienen. Het verschil in vorm van de knoppen in preview/mail en andere apps zoals finder/addressbook heeft niks met ui design te maken alleen met slechte smaak
En ja... ik neuk mieren
Ik vrees dat je als Senior Technology Consultant een beetje gebrekkige technische kennis hebtafterburn schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:55:
Maar diezelfde mensen zullen als ze http://www.apple.com/macosx/ lezen denken dat SL 64b is, maar met een 32b kernel is het dus gewoon 32b. En is er feitelijk dus geen verschil met Leopard, anders dan dat ze de ppc code gestript hebben en een paar interface items hebben geupdate.
En by the way, iemand fanboy noemen doe je alleen als je verder geen argumenten hebt om de mening van diegene te ontkrachten. Het is toch wel een ultiem zwaktebod.
[ Voor 9% gewijzigd door Exirion op 18-08-2009 09:37 ]
To boldly go where no man has gone before...
Dat weten we pas als hij in de winkels ligt, of als Apple bekend maakt dat dit de GM isfjs schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:52:
Iemand enig idee of dit nu wel de GM of niet...
Dat weet alleen Apple. Het is waarschijnlijk eerder een GM candidate, dan dat Apple de build bij voorbaat al uitroept tot GM. Mochten er nog ernstige bugs gemeld worden, dan lost men die op en komt er weer een nieuwe GM candidate. Ik zou er niet raar van opkijken als ze binnenkort nog een nieuwe build vrijgeven aan ontwikkelaars.fjs schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:52:
Iemand enig idee of dit nu wel de GM of niet...
MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB
Ik vrees dat jij geen idee hebt wat voor werk ik doe, en een mening aanmatigen over mijn al dan niet aanwezige professionele technische kennis is flamen, trollen en een persoonlijke aanval tegelijkertijd. Voorlopig vind mijn baas al jaren dat ze mij een zeer dik belegde boterham moeten betalen, dus die heeft duidelijk andere ideeen. Zullen we verder dus maar even de persoonlijkheden achterwege laten?Exirion schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:35:
[...]
Ik vrees dat je als Senior Technology Consultant een beetje gebrekkige technische kennis hebtEr is wel wat meer gebeurd dan een beetje code strippen en wat interface items updaten. Je hebt werkelijk geen idee waar het over gaat. Bovendien is SL weldegelijk 64-bits, mits het platform het ondersteunt. Standaard gebruikt het een 32-bits kernel maar dat zegt niks over de 64-bits-waardigheid van het OS in volle potentie.
En by the way, iemand fanboy noemen doe je alleen als je verder geen argumenten hebt om de mening van diegene te ontkrachten. Het is toch wel een ultiem zwaktebod.
Verder vrees ik dat je of niet goed kan lezen, of dat te snel probeert te doen zodat je de helft overslaat. Ik zei namelijk dat het geen 64b systeem is met de 32b kernel. En in dat geval is het feitelijk niet zoveel anders als Leopard. Ja, er zijn wat applicaties herschreven. Catagorie lekker belangrijk.
Dat het volledig 64b is als de 64b kernel geladen kan worden lijkt me nogal een open deur. Het punt was dat Apple suggereert dat SL 64b is, terwijl alle niet-server installaties op dit moment gewoon 32b + 64b truukendoos zijn net als dat Leopard nu is.
Computer specs
|>
Idd, iTunes had al de aqua scrollbars onder OS9, terwijl het OS deze nog niet had. Dingen als coverflow die je nu overal vind (Finder, Safari) komen ook uit iTunes.CyBeR schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 01:37:
[...]
Er is consistentie. Jij ziet 't alleen niet. (En iTunes is een uitzondering, is een beetje UI-speeltuin volgens mij.)
De iTunes scrollbars zijn dan wel apart. Deze zijn niet overgenomen in L en ook niet in SL.
Voorderest was OS X zeker t/m 10.4 toch eigenlijk wel een ratjetoe van stylen. Je had nog enkele apps met de originele aqua look (dus inclusief de pin stripes die ooit waren gemaakt om bij de originele iMac aan te sluiten), daarna kreeg je de brushed metal look en verschillende gradiaties (een donkere en een iets lichtere variant) en had je nog zoiets als dat milk theme. In 10.4 zag je goed dat verschil tussen Mail en Safari. Allemaal daar dwars door heen had je dan ook nog de "pro" theme, waarvan ellementen ook af en toe doorlekte naar "non-pro" apps.
In 10.5 ("L" voor de kenners
Verwijderd
Ik heb op mijn notebook ( een HP 6720S ), een Leopard geïnstalleerd om te testen.
De installatie is goed afgerond. Ik heb in Windows Vista de boot volgorde aangepast dat ik een multi boot wil. Ik heb op mijn C:/ schijf een bestandje geplaatst genaamt: nst_mac.mbr, deze heb ik geplaatst in het mapje: C:/NTS.
Nu komt het probleem, als ik naar de opstart van Leopard ga, krijg ik het Apple logo te zien, daarna kom ik bij de 1e instellingen, ik volg de stappen tot ik de optie krijg om bestanden te verplaatsen/kopieren, maar aangezien ik niks heb, kies ik voor niets kopieren en ga ik verder, dan gaat leopard even denken en wordt mijn scherm even zwart, ( dit alles duurt ong 10 sec ) en dan kom ik weer terug bij de optie alles in te stellen.
Iemand enig idee hoe of wat dit probleem veroorzaakt, ik zou graag Leopard op mijn notebook hebben om een multiboot te draaien en zo doende leopard te testen.
Alvast bedankt voor de/alle hulp
^Q
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Mensen, die een mening vormen op basis van professioneel danwel hobbymatig opgedane kennis en ervaring, uitmaken voor fanboy is net zo goed flamen/trollen en persoonlijk aanvallen. Ik kaatste de bal alleen maar terug.afterburn schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:09:
Ik vrees dat jij geen idee hebt wat voor werk ik doe, en een mening aanmatigen over mijn al dan niet aanwezige professionele technische kennis is flamen, trollen en een persoonlijke aanval tegelijkertijd.
Verder blijf ik het oneens met je standpunt, want er is echt wel wat meer werk in SL gaan zitten dan wat jij schetst. Als je er Powerpointjes van zou laten zien dan valt het op hoofdpunten misschien tegen, maar reken maar dat er heel wat regels code in zijn gaan zitten.
Jouw eigen manier van posten lokt reacties zoals die van Exirion uit. Waarom? Omdat jouw posts niet minder gechargeerd zijn dan die van hem. If you can't stand the heat, get out of the kitchen.afterburn schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:09:
[...]
Ik vrees dat jij geen idee hebt wat voor werk ik doe, en een mening aanmatigen over mijn al dan niet aanwezige professionele technische kennis is flamen, trollen en een persoonlijke aanval tegelijkertijd. Voorlopig vind mijn baas al jaren dat ze mij een zeer dik belegde boterham moeten betalen, dus die heeft duidelijk andere ideeen. Zullen we verder dus maar even de persoonlijkheden achterwege laten?
De grootste snelheidswinsten zitten hem in de herschreven apps en de optimalisaties dmv GCD. De 64-bits kernel voegt daar niet enorm veel aan toe. Ik ben wel van mening dat Apple niet '64bit top to bottom' als killer feature moet gaan marketen als nog niet eens de helft van de huidige Macs met een 64bits kernel kan booten.Verder vrees ik dat je of niet goed kan lezen, of dat te snel probeert te doen zodat je de helft overslaat. Ik zei namelijk dat het geen 64b systeem is met de 32b kernel. En in dat geval is het feitelijk niet zoveel anders als Leopard. Ja, er zijn wat applicaties herschreven. Catagorie lekker belangrijk.
Kan iedereen nu z'n testosteron weer opbergen en op een normale manier posten zonder flamen, trollen, mening-als-feit-presenteren, en ander onwenselijk gedrag?
Launching containers into space
Zoals Lowfi al aangeeft is de GUI niet altijd constant. En dan doel ik ook op dingen als QuickTime X. Desalniettemin is het heerlijk, snel werken met SL. Overigens, is het nieuw dat als je een netwerkschijf open hebt staan en de desbetreffende PC/Mac wordt afgesloten, dat je hier een nieuwe melding van krijgt? Of heb ik dat gemist in L?Zoefff schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:27:
[...]
De vraag of je de 'mount' wil laten bestaan of dat je de verbinding wilt verbreken? Die zat al in Lme_mrtn schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:40:
[...]
Zoals Lowfi al aangeeft is de GUI niet altijd constant. En dan doel ik ook op dingen als QuickTime X. Desalniettemin is het heerlijk, snel werken met SL. Overigens, is het nieuw dat als je een netwerkschijf open hebt staan en de desbetreffende PC/Mac wordt afgesloten, dat je hier een nieuwe melding van krijgt? Of heb ik dat gemist in L?
http://www.macrumors.com/...2-designated-gold-master/
Met google kun je ook al een downloadlocatie vinden voor deze versie. Heb hem net binnen, maar moet eerst al mijn gegevens back-uppen, terwijl ik mijn externe harde schijf heb uitgeleend.

Leopard heb ik toentertijd ook bij de Apple store gepreordered en dat is me toen goed bevallen.
heb het idee dat mn batterij veel sneller leeg is omdat de processor niet gelockt is. Wel wordt mijn mbp een stuk minder warm en maakt hij minder geluid.
Dat is raar de batterij is sneller leeg maar hij word minder warm.. als de processor op zijn hoogste multiplier stand staat moet hij ook het warmst worden en het meeste energie verbruiken. Als de processor niet gelocked is zou hij juist minder snel leeg raken en warm worden omdat de cpu zich terug klokt als je de rekenkracht niet nodig hebt..lastlong schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:50:
is het iemand al opgevallen dat op een laptop niet meer geselecteerd kan worden om de processor naar beneden te klokken om de accutijd te verlengen?
heb het idee dat mn batterij veel sneller leeg is omdat de processor niet gelockt is. Wel wordt mijn mbp een stuk minder warm en maakt hij minder geluid.
Je verhaal is een beetje tegenstrijdig kan je het herzien?
[ Voor 3% gewijzigd door -NRG- op 18-08-2009 19:21 ]
Ik heb dezelfde iMac, heb je misschien toch de 64 bit kernel kunnen booten, ondanks dat hij niet in de lijst van capable imacs staat (eigenlijk wel raar, want hij is er wel op voorbereid, 64 bit EFI etc)?Sluuz schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 08:07:
Heb het trouwens gedaan op een iMac7,1. Dus een 2008 versie 2,8Ghz, 4GB, Radeon 2600. Loopt lekker snel! Ook na een normale upgrade. Start snel op, programma's zijn "snappy", en alles voelt wat soepeler. Ook leuk dat je mp3's vanuit de finder kunt starten met de muis (beetje zoals op de iPhone in iTunes app) doordat er een playknop overheen wordt gezet. Verder al wat nieuwe animaties gezien (het commando "ruim op" zorgt ervoor dat alles mooi op zijn plek schuift ipv springt).
Cyberduck werkt, zoals eerder gemeld, niet. Ook ScrobblePod werkt niet. Verder nog niets raars gezien.
Tweede vraag, ik heb toevallig windows 7 64 bit onder bootcamp met leopard aan de praat gekregen. Heeft iemand met bootcamp al naar SL geupgraded (of misschien zelfs opnieuw geinstalled op de leopard partitie) zonder bootcamp en windows kapot te maken?
|>
je hebt gelijk, het is tegenstrijdig, maar het klopt wel met mijn bevindingen. de batterij gaat duidelijk minder lang mee dan onder leopard, maar de laptop wordt minder warm en maakt minder geluid!-NRG- schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:20:
[...]
Dat is raar de batterij is sneller leeg maar hij word minder warm.. als de processor op zijn hoogste multiplier stand staat moet hij ook het warmst worden en het meeste energie verbruiken. Als de processor niet gelocked is zou hij juist minder snel leeg raken en warm worden omdat de cpu zich terug klokt als je de rekenkracht niet nodig hebt..
Je verhaal is een beetje tegenstrijdig kan je het herzien?
NOFI, maar ik mag dan gechargeerd reageren, ik heb nooit en te nimmer iemand persoonlijk aangevallen. Exirion doet dat wel, en laat zich op die manier wel erg kennen.Whieee schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 13:35:
[...]
Jouw eigen manier van posten lokt reacties zoals die van Exirion uit. Waarom? Omdat jouw posts niet minder gechargeerd zijn dan die van hem. If you can't stand the heat, get out of the kitchen.

[ Voor 3% gewijzigd door afterburn op 18-08-2009 20:32 ]
Computer specs
Het kernprobleem zijn mensen zoals jij en dat is eigenlijk ook iets wat Apple een beethe over zichzelf heeft afgeroepen. Ze hebben namelijk tijdens de keynote en andere communicatievormen het beeld zitten scheppen dat Snow Leopard een volledig 64 bits systeem wordt (ook al staat er in het klein ergens onderaan de Snow Leopard pagina dat de getoonde features mogelijk kunnen veranderen). In dat licht is de verwachting dat er dan gebruik wordt gemaakt van een 64 bits kernel niet raar maar normaal. Het punt is alleen dat ook een half 64 bit systeem zoals Leopard en straks kennelijk ook Snow Leopard eigenlijk ook al voldoet aan de term "64 bit systeem". Je kunt er namelijk prima 64 bit applicaties op draaien en gebruik maken van de 64 bit mogelijkheden die bijv. de cpu biedt. Dat het dan niet volledig is maar voor 75% (om maar eens iets te noemen) is dan weer detail. Als je het dan toch meer in de details gaat zoeken dan zou je je ook eens goed moeten gaan afvragen wat dat 64 bit zijn van het systeem en de kernel in het bijzonder nou daadwerkelijk toevoegt gezien de gebruikers en de hardware (bv.: wat heb je aan een 64 bit kernel op een Mac mini uit 2008 gezien de hardware?).afterburn schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:09:
Verder vrees ik dat je of niet goed kan lezen, of dat te snel probeert te doen zodat je de helft overslaat. Ik zei namelijk dat het geen 64b systeem is met de 32b kernel. En in dat geval is het feitelijk niet zoveel anders als Leopard. Ja, er zijn wat applicaties herschreven. Catagorie lekker belangrijk.
Dat het volledig 64b is als de 64b kernel geladen kan worden lijkt me nogal een open deur. Het punt was dat Apple suggereert dat SL 64b is, terwijl alle niet-server installaties op dit moment gewoon 32b + 64b truukendoos zijn net als dat Leopard nu is.
Ik ben bang dat als de final versie hetzelfde gaat doen als de huidige builds Apple nogal eens forse kritiek kan gaan oogsten wat betreft het 64 bit verhaal. Er zullen dan ongetwijfeld wel weer mensen zijn die een class action suit gaan beginnen. Zoals je nu al op diverse fora ziet is het wel/niet volledig 64 bit zijn het grootste kritiekpunt die mensen eigenlijk hebben.
Het gaat er ook om dat die kernel standaard geladen/gebruikt wordt en niet een of andere 32 bit kernel. Het wel/niet aanwezig zijn is niet van toepassing wat betreft de discussie.
Kan zijn maar geheel onschuldig ben je niet en je functie doe je nou ook niet bepaald eer aan. Je bent enorm aan het mierenneuken over hele futiele dingen waarbij je hele cruciale vragen vergeet te stellen. Ik mis bij jou namelijk al de hoofdvraag hoe zinnig van top tot teen 64 bit op een groot aantal Apple systemen nou is. Vragen die je als consultant behoort te stellen en behoort te kunnen beantwoorden omdat je een bepaald advies aan je klant moet uitbrengen ("waarom moet ik dat nemen?" "nou omdat...."). Ik gaf al eerder het voorbeeld van een Mac mini uit 2008. Als je nou eens goed kijkt naar de hardware, past daar dan een volledig 64 bit systeem bij of zou het ook al prima in orde zijn wanneer het ding gewoon 64 bit software kan draaien op een 32 bit kernel? Daarnaast behoor je als senior consultant ook wel te weten hoe bepaalde zaken in de markt werken en dat je al voldoet aan het 64 bit predicaat wanneer je 64 bit applicaties kunt draaien. Je mag wel zo je vraagtekens plaatsen bij de afwezigheid van die 64 bit kernel als default zijnde maar overdrijf het niet zoals je het nu doet. Eigenlijk net als dat Exirion zo zijn vraagtekens zet bij jouw kunnen als Senior Technology Consultant. Dat heb ik eerlijk gezegd ook wel omdat ik een zekere denkwijze mis (afgezien van het feit dat op internet bijna iedereen kan roepen wat ie wil).afterburn schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:31:
[...]
NOFI, maar ik mag dan gechargeerd reageren, ik heb nooit en te nimmer iemand persoonlijk aangevallen. Exirion doet dat wel, en laat zich op die manier wel erg kennen.Dat is dus geen kwestie van "If you can't stand the heat, get out of the kitchen".
Stiekem moet ik toch wel een beetje lachen bij iedereen die ineens tot de ontdekking komt dat Snow Leopard niet zo erg veel meerwaarde heeft t.o.v. Leopard. Tja, dat is dus nou exact het hele idee achter Snow Leopard: Leopard maar dan zoals het eigenlijk had moeten zijn vanaf het begin
Het is best mogelijk dat Apple nog een EFI update uitbrengt voor of na de release/installatie waarin dan de kernel wel getriggerd wordt om 64bits kernel te draaien op specifieke mac's.
Apple is nu net niet het bedrijf wat vrolijk allerlei meldingen doet en vervolgens niet na komt.
En ik snap niet waarom. Je wint er niets mee. Als je op 64-bit hw draait doet de 32-bit kernel al alles om jou zoveel mogelijk van 64-bitheid te voorzien. Je krijgt een grotere virtual memory space, je krijgt extra cpu registers, etc. Je krijgt niet meer met een volledig 64-bit kernel.ppl schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:12:
[...]
Ik ben bang dat als de final versie hetzelfde gaat doen als de huidige builds Apple nogal eens forse kritiek kan gaan oogsten wat betreft het 64 bit verhaal. Er zullen dan ongetwijfeld wel weer mensen zijn die een class action suit gaan beginnen. Zoals je nu al op diverse fora ziet is het wel/niet volledig 64 bit zijn het grootste kritiekpunt die mensen eigenlijk hebben.
Eens, maar de 32-bit kernel geeft je ook alle 64-bit mogelijkheden. Zolang als dat volstaat (je bent iets gelimiteerder in fysiek geheugen, maar zie maar 's met de huidige hardware tegen die limiet aan te lopen) is een volledig 64-bit kernel niet nodig en op dit moment zelfs vragen om moeilijkheden.Het gaat er ook om dat die kernel standaard geladen/gebruikt wordt en niet een of andere 32 bit kernel. Het wel/niet aanwezig zijn is niet van toepassing wat betreft de discussie.
Miki: gezien hoe lang er zit tussen nu en de release (geschat op 25 september) mag je er vanuit gaan dat de huidige dev seed dezelfde is als voor de release gebruikt gaat worden. Mischien dat er nog wat in de docs gedaan wordt, maar ga in ieder geval uit van een code freeze.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 18-08-2009 22:38 ]
Mmm, waar heb ik dat eerder gehoord, juist ja: Windows 7 is zoals Windows Vista eigenlijk had moeten zijn vanaf het beginppl schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:12:
[...]
Stiekem moet ik toch wel een beetje lachen bij iedereen die ineens tot de ontdekking komt dat Snow Leopard niet zo erg veel meerwaarde heeft t.o.v. Leopard. Tja, dat is dus nou exact het hele idee achter Snow Leopard: Leopard maar dan zoals het eigenlijk had moeten zijn vanaf het begin
Ik hoop het, zo tevreden als ik was over de stabiliteit van Tiger, zo ontevreden was ik met de 'stap terug' die Leopard op dat gebied was.ppl schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:12:
[...]
Snow Leopard gaat er hier op zodra ik m'n dvdtje binnen heb van Apple, voor 30 euro ga ik niet moeilijk doen over het feit dat het maar weinig nieuwe functionaliteit biedt.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Geinig, dan hebben we precies dezelfde setup. Met als enige verschil dat ik de 32 bit versie van Windows 7 via Bootcamp in Leopard heb geinstalleerd. Beide OS staan op de interne HD van de iMac en het feit dat deze twee er stonden gaf geen problemen tijdens de install van Snow Leopard. Ik heb Windows 7 alleen nog niet getest, zal dat vanavond eens doen. Ook nog niet getest om de 64bit kernel te starten.Trunksmd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:35:
[...]
Ik heb dezelfde iMac, heb je misschien toch de 64 bit kernel kunnen booten, ondanks dat hij niet in de lijst van capable imacs staat (eigenlijk wel raar, want hij is er wel op voorbereid, 64 bit EFI etc)?
Tweede vraag, ik heb toevallig windows 7 64 bit onder bootcamp met leopard aan de praat gekregen. Heeft iemand met bootcamp al naar SL geupgraded (of misschien zelfs opnieuw geinstalled op de leopard partitie) zonder bootcamp en windows kapot te maken?
PSN: Sluuz
Heeft dat alleen zin voor/bij een Windows 7 installatie of ook nog voor Windows XP of Vista ?
Je leest wel erg selectief he? Nog een keer:afterburn schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:31:
NOFI, maar ik mag dan gechargeerd reageren, ik heb nooit en te nimmer iemand persoonlijk aangevallen. Exirion doet dat wel, en laat zich op die manier wel erg kennen.
Zoals iemand anders ook al opmerkte:Exirion schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:35:
Je diskwalificeert jezelf door mensen zomaar Apple fanboys te gaan noemen.Gerco schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:03:
Natuurlijk. Omdat iemand het niet eens is met een ongefundeerde anti-Apple rant is hij meteen een fanboy. Op die manier is het niet de moeite waard hier nog meer woorden aan vuil te maken.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
het scrollen in een stack, previews, bladeren, dat soort eind gebruikers activiteiten.
Ik zit niet diep in de mac materie en beoordeel het even puur als eindgebruiker, vandaar dat ik ook benieuwd ben of gebruikers dit allemaal wel zien. Ik vermoed dat de meeste ook een ander layout willen zien, zodat ze echt denken "ik werk met wat nieuws".
Persoonlijk vind ik het bij Windows 7 wel knap gedaan.. Het neigt erg naar Vista, maar toch denk je gelijk: het is Vista niet, bijv door nieuwe taakbalk.
Ik draai zelf SL niet, maar wat ik zag geen "eigen look" in de filmpjes. Nu las ik ook ergens dat Apple express dat er uithield en dat het op het laatst wordt toegevoegd?
Persoonlijk boeit mij eigenlijk hun motor weer niet (64 of 32bit) bijv.
Ik teken nergens meer voor
ik denk dat je niet teveel moet veranderen aan iets wat lekker werkt. en eerlijk gezegd denk ik dat de meeste gebruikers van osx de interface wel lekker vinden werken. ennou moeten we wel eerlijk zijn. de nieuwe takbalk van windows7 is gewoon een gejatte versie vanuit osx. met het enige verschil zijnde dat er nog wel een soort van een balk is. terwijl het in osx allemaal losse icoontjes zijn. het idee is precies hetzeflde: kleine icoontjes die er net anders uit zien als er windows van open staan.Quakie schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 14:32:
Ik vind het wel grappig, hetgene wat mij opviel of stoorde bij eerste keer leopard gebruik nu gefixt wordt; zoals
het scrollen in een stack, previews, bladeren, dat soort eind gebruikers activiteiten.
Ik zit niet diep in de mac materie en beoordeel het even puur als eindgebruiker, vandaar dat ik ook benieuwd ben of gebruikers dit allemaal wel zien. Ik vermoed dat de meeste ook een ander layout willen zien, zodat ze echt denken "ik werk met wat nieuws".
Persoonlijk vind ik het bij Windows 7 wel knap gedaan.. Het neigt erg naar Vista, maar toch denk je gelijk: het is Vista niet, bijv door nieuwe taakbalk.
Ik draai zelf SL niet, maar wat ik zag geen "eigen look" in de filmpjes. Nu las ik ook ergens dat Apple express dat er uithield en dat het op het laatst wordt toegevoegd?
Persoonlijk boeit mij eigenlijk hun motor weer niet (64 of 32bit) bijv.
nou kan windows prima wat ideetjes jatten van osx maar anderom werkt gewoon niet omdat osx erop achteruit zou gaan
Ik ben het met je eens dat windows de taakbalk gejat heeft, windows 7 heeft ook nog een preview van de open staande venstertjes zoals snow leopard dat ook krijgt. Maar moet deze reactie nu:dangerpaki schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 14:52:
[...]
ik denk dat je niet teveel moet veranderen aan iets wat lekker werkt. en eerlijk gezegd denk ik dat de meeste gebruikers van osx de interface wel lekker vinden werken. ennou moeten we wel eerlijk zijn. de nieuwe takbalk van windows7 is gewoon een gejatte versie vanuit osx. met het enige verschil zijnde dat er nog wel een soort van een balk is. terwijl het in osx allemaal losse icoontjes zijn. het idee is precies hetzeflde: kleine icoontjes die er net anders uit zien als er windows van open staan.
nou kan windows prima wat ideetjes jatten van osx maar anderom werkt gewoon niet omdat osx erop achteruit zou gaanmaar goed apple kennende zullen ze bij de volgende os wel met echt nieuwe ideeen komen.
hierdoor krijg je dus reacties van mensen "dat is weer een apple fan boy" ik wil niet zeggen dat jij dit bent, laat dit duidelijk zijn! Maar ik vind de reactie wat overbodig het is niet zo dat apple altijd alles goed/beter doet.nou kan windows prima wat ideetjes jatten van osx maar anderom werkt gewoon niet omdat osx erop achteruit zou gaan
Apple staat bekend om het niet updaten van de EFI en het niet gelijk trekken van de EFI updates die er wel zijn. Daardoor zijn er nogal wat problemen die wel op het ene model spelen maar totaal niet op de andere. Dan zou je denken dat de point releases van Leopard dat wel fixen maar helaas pindakaas, they don't. Wat je wel mag verwachten is dat deze maatregel iets voor het beta proces is en dat het bij de final anders gedaan is. Dat is wel weer iets wat vaker voorkomt. Anyway, er zijn hele valide redenen om niet direct met een 64 bit kernel te booten en ik denk dat die een veel grotere rol spelen dan het nastreven van een systeem dat van top tot teen 64 bit is. Stabiliteit boven functionaliteit zeg maar.Miki schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:39:
Ik vind het nog te vroeg om nu al te verkondigen dat de kernel niet volledig 64bits draait. Niemand weet of de huidige release de echte GM is.
Het is best mogelijk dat Apple nog een EFI update uitbrengt voor of na de release/installatie waarin dan de kernel wel getriggerd wordt om 64bits kernel te draaien op specifieke mac's.
Apple is nu net niet het bedrijf wat vrolijk allerlei meldingen doet en vervolgens niet na komt.
Overigens kan het systeem prima 64 bits zaken doen dus die belofte van 64 bit komen ze wel na, eigenlijk ook niet zo moeilijk omdat ze dat al met Leopard deden
Dat wat je wint is minimaal maar het gaat hier voor velen om het principe. Dat 64 bit is pas echt 64 bit als alles in het systeem ook daadwerkelijk 64 bit kan zijn dus ook die kernel, althans zo lijkt de denkwijze te zijn. Netzoiets als een buskaartje declareren, je schiet er niet veel mee op qua inhoud van je portemonnee maar het gaat om het principe dat de zaak het zakenreisje maar moet betalen.CyBeR schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:37:
[...]
En ik snap niet waarom. Je wint er niets mee. Als je op 64-bit hw draait doet de 32-bit kernel al alles om jou zoveel mogelijk van 64-bitheid te voorzien. Je krijgt een grotere virtual memory space, je krijgt extra cpu registers, etc. Je krijgt niet meer met een volledig 64-bit kernel.
[...]
Eens, maar de 32-bit kernel geeft je ook alle 64-bit mogelijkheden. Zolang als dat volstaat (je bent iets gelimiteerder in fysiek geheugen, maar zie maar 's met de huidige hardware tegen die limiet aan te lopen) is een volledig 64-bit kernel niet nodig en op dit moment zelfs vragen om moeilijkheden.
Yup, Windows 7 en Snow Leopard zijn inderdaad meer bedoeld als de release die hun voorganger had moeten zijn. Prima dat OS bouwers erkennen dat ze orde op zaken moeten stellen en dat vervolgens ook doen. Gezien de positiviteit omtrent Windows 7 en Snow Leopard denk ik dat ze daar ook wel in zijn geslaagd.Trunksmd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 23:19:
[...]
Mmm, waar heb ik dat eerder gehoord, juist ja: Windows 7 is zoals Windows Vista eigenlijk had moeten zijn vanaf het begin
Het heeft netzoveel zin als ieder andere driver update. Je kunt eens opzoek gaan naar de changelog voor die nieuwere drivers, volgens mij waren er wat handige fixes.Vhond schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 09:36:
Over Bootcamp gesproken: is het handig om de drivers te updaten als je 10.6 GM hebt geinstalleerd ?
Heeft dat alleen zin voor/bij een Windows 7 installatie of ook nog voor Windows XP of Vista ?
Het rare is dat je niet altijd dingen kunt veranderen. Als het anders is dan krijg je gebruikers die in blinde paniek zijn omdat het kleurtje anders is, die komen dan brullend bij de sysadmin naar binnen stormen dat ze NIETS meer kunnen vinden en alles weg is. Het klinkt overdreven maar die reactie is helaas vaak wel realiteitQuakie schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 14:32:
Ik vermoed dat de meeste ook een ander layout willen zien, zodat ze echt denken "ik werk met wat nieuws".

Over het algemeen is het wel zo dat een gebruiker moet merken dat er e.e.a. is veranderd maar ze moeten niet merken dat er van alles en nog wat is veranderd want dan krijg je het probleem dat ze dingen niet meer vinden/snappen. Users zijn verrekte lastig in ieder geval.
Nah, met iets als de developer preview willen ze dat trucje wel eens uithalen maar als we de final release naderen niet. Als je de hele GUI in een ander jasje zou steken dan moet je die dingen wel weer testen en gezien de aankomende release ergens in september lijkt het me sterk dat ze dat nu nog gaan doen (as in er is geen tijd meer). Het is eerder wishful thinking van wat mensenIk draai zelf SL niet, maar wat ik zag geen "eigen look" in de filmpjes. Nu las ik ook ergens dat Apple express dat er uithield en dat het op het laatst wordt toegevoegd?
Ik ben gebruiker geweest van beide systemen, en ik gebruik nu nog steeds beide systemen, en ik denk dat het een feit is dat OSX qua features en gebruiksvriendelijkheid voorop loopt op windows. En ik denk dat iedereen beide systemen heeft gebruikt daarmee eens zal zijn. Daarom is het ook een feit dat features overnemen vanuit Windows een achteruitgang zou zijn. Ik begrijp wat je bedoelt, dat er een aantal mensen zullen zijn die op hun teentjes getrapt zullen zijn met die opmerking. Maar het blijft een feit, en ik vind dat dat best gezegd mag worden zonder dat daar gelijk een ruzie mee begint. Of een fanboy war.-NRG- schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 15:43:
[...]
Ik ben het met je eens dat windows de taakbalk gejat heeft, windows 7 heeft ook nog een preview van de open staande venstertjes zoals snow leopard dat ook krijgt. Maar moet deze reactie nu:
[...]
hierdoor krijg je dus reacties van mensen "dat is weer een apple fan boy" ik wil niet zeggen dat jij dit bent, laat dit duidelijk zijn! Maar ik vind de reactie wat overbodig het is niet zo dat apple altijd alles goed/beter doet.
Ik zag mezelf nooit als fanboy. Hoewel ik nu wel een Mac Fanboy aan het worden ben, echter betekent dit niet dat m'n oordelingsvermogen over meerdere systemen opeens niet goed zou zijn.
Het is helemaal niet erg om een Apple fanboy te worden hoordangerpaki schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 16:28:
[...]
Ik ben gebruiker geweest van beide systemen, en ik gebruik nu nog steeds beide systemen, en ik denk dat het een feit is dat OSX qua features en gebruiksvriendelijkheid voorop loopt op windows. En ik denk dat iedereen beide systemen heeft gebruikt daarmee eens zal zijn. Daarom is het ook een feit dat features overnemen vanuit Windows een achteruitgang zou zijn. Ik begrijp wat je bedoelt, dat er een aantal mensen zullen zijn die op hun teentjes getrapt zullen zijn met die opmerking. Maar het blijft een feit, en ik vind dat dat best gezegd mag worden zonder dat daar gelijk een ruzie mee begint. Of een fanboy war.
Ik zag mezelf nooit als fanboy. Hoewel ik nu wel een Mac Fanboy aan het worden ben, echter betekent dit niet dat m'n oordelingsvermogen over meerdere systemen opeens niet goed zou zijn.
Verder heb ik altijd het idee dat Windows7, Microsoft's idee is van Leopard.
Dit topic is gesloten.