O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Men is kennelijk van GiB (1024^3 bytes, wat men dan wel GB noemde) overgegaan op GB (1000^3 bytes). Mijn harddisk is nu ook de volle 200 GB ipv 188 ofzo.Executor16 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:19:
Ik heb hem ook geïnstalleerd en wat mij opviel is dat mijn harddisk nu gezien wordt als 499,76 GB terwijl normaal van de 500 GB schijf maar 465 GB te gebruiken is. Hoe kan dat
[ Voor 3% gewijzigd door M_V op 28-08-2009 13:30 ]
Verwijderd
Helaas lukt dat niet.
Hij begint wel met installeren maar na 12 minuten krijg ik de melding dat Snow Leopard op de HD wordt geinstalleerd en dan gooit het de CD eruit en start op in mijn huidige Leopard 10.5.8.
Dus geen Snow.
Opstarten Met C werkt ook niet... weer uitwerpen van CD.
Ook nog eens geprobeerd met de originele Leopard en met Tiger maar het zelfde verhaal.
Dus ligt het niet aan Snow Leopard.
Ik wil wel terug naar fabrieksinstelling want misschien dat een progje het e.a. veranderd heeft maar weet niet hoe.
Ik heb een 20inch allu intel.
Vroeger (heel vroeger) bij Windows formarteerde ik het geheel en installeerde alles weer opnieuw.
Kan iemand mij verder helpen?
Ze hebben wel degelijk wat veranderd dus
Ho wacht eens even, volgens deze website en info zo dus mijn early unibody 13" MacBook, die zowel een 64bit EFI en processor heeft, geen 64bits kunnen draaien.lintweaker schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:46:
Op deze site SL 32-bit/64-bit is e.e.a. te lezen over 64-bit kernels booten en of je mac het wel of niet ondersteund e.d.
Als dat inderdaad zo is word ik wel erg pissig want, als je nu de 13" unibody koopt betaal je en minder, krijg je en meer en wordt die ook nog eens als pro aangeduid waardoor je dus (als deze bron gelijk heeft) wel 64bits zou kunnen draaien.The same applies to MacBooks; it might be that Apple is planning on using 64bit as a selling point to drive people to buy MacBook Pros instead of ordinary MacBooks.
Iemand met een 13" unibody van begin 2009 hier die al 64bits heeft gedraaid?
Ook dit is weer flauwekul. Als je 32 bits software draait op Snow Leopard neemt dat niet meer of minder geheugen in dan voorheen, dat kan ook niet omdat het 32 bits is. Dat 32 bits software op een 64 bits systeem doet gewoon hetzelfde als op een 32 bits systeem omdat het geen gebruik kan maken van die 64 bit mogelijkheden. Je verhaal geldt alleen wanneer de software ook echt 64 bit is en ook echt gebruik maakt van de 64 bit mogelijkheden die het systeem biedt.Gerco schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:43:
[...]
Inderdaad flauwekul ja.... jouw reaktie dus.
Wanneer een pointer op een 32 bit systeem 4 bytes geheugen in beslag neemt, is het natuurlijk zo dat diezelfde pointer op een 64-bit systeem opeens 8 bytes in beslag neemt.
Daarnaast had ik het over geheugenadressen en niet over de grootte van die adressen. Het is mierenneuken maar dat is eigenlijk het hele geneuzel rondom het 64 bit en die kernel. Leuk dat het erin zit maar je hebt er vrij weinig aan op de meeste Macs en met de meeste software. Dat zal in de toekomst voor een aantal toepassingen ongetwijfeld wijzigen maar men moet zich er echt niet blind op gaan staren net als dat men niet de suggestie moet werken dat Snow Leopard veel meer geheugen in beslag neemt dan voorheen.
Het is trouwens "reactie".
Is het niet zo dat je bij 32 bits aan je max aantal adressering zit en dat de enige manier om meer geheugen te addresseren is om de lengte van de adressen te vergroten? Hierdoor moeten programmas onderling dus ook naar langere adressen verwijzen waardoor het geheugengebruik toeneemt?ppl schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:46:
[...]
Ook dit is weer flauwekul. Als je 32 bits software draait op Snow Leopard neemt dat niet meer of minder geheugen in dan voorheen, dat kan ook niet omdat het 32 bits is. Dat 32 bits software op een 64 bits systeem doet gewoon hetzelfde als op een 32 bits systeem omdat het geen gebruik kan maken van die 64 bit mogelijkheden. Je verhaal geldt alleen wanneer de software ook echt 64 bit is en ook echt gebruik maakt van de 64 bit mogelijkheden die het systeem biedt.
Daarnaast had ik het over geheugenadressen en niet over de grootte van die adressen. Het is mierenneuken maar dat is eigenlijk het hele geneuzel rondom het 64 bit en die kernel. Leuk dat het erin zit maar je hebt er vrij weinig aan op de meeste Macs en met de meeste software. Dat zal in de toekomst voor een aantal toepassingen ongetwijfeld wijzigen maar men moet zich er echt niet blind op gaan staren net als dat men niet de suggestie moet werken dat Snow Leopard veel meer geheugen in beslag neemt dan voorheen.
offtopic:
Het is trouwens "reactie".
Als je met de slider dan grote thumbnails weergeeft dan worden degene met border gewoon goed weergegeven. Degene die geen witte border hebben worden gewoon uitgerekt en zien er lelijk uit.
Screenshot:

[ Voor 39% gewijzigd door Executor16 op 28-08-2009 14:31 ]
Verwijderd
Heb een MB 2007 model, 64bits EFI en proc, maar kan ook niet booten in 64bits. Heb de aanpassing in dedangerpaki schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:45:
Ho wacht eens even, volgens deze website en info zo dus mijn early unibody 13" MacBook, die zowel een 64bit EFI en processor heeft, geen 64bits kunnen draaien.
Als dat inderdaad zo is word ik wel erg pissig want, als je nu de 13" unibody koopt betaal je en minder, krijg je en meer en wordt die ook nog eens als pro aangeduid waardoor je dus (als deze bron gelijk heeft) wel 64bits zou kunnen draaien.
Iemand met een 13" unibody van begin 2009 hier die al 64bits heeft gedraaid?
bootfile gemaakt, maar wanneer je in System Profiler/Software kijkt, staat er nog steeds: NO i.p.v. YES
Ach ja....misschien dat het een keer komt met een update, en anders heb ik pech.
Dat komt door Photoshop. Die embed zijn eigen preview in de JPG, die er anders uitziet dan de standaard thumbnail die de Finder aanmaakt.Executor16 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:24:
Ik heb een tienduizendtal aan foto's waarvan niet alles bewerkt is, maar in finder zie je sommige JPG's met een witte border eromheen en sommige zonder border met schaduw. Waarom zijn er 2 verschillende stijlen thumbnails in finder?
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
Dan heb ik liever de embedded previews van PS er weer uit. Want die zien er niet uit in finder als je ze groter maakt. Kan dat als in batch?FL!PNEUS schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:29:
[...]
Dat komt door Photoshop. Die embed zijn eigen preview in de JPG, die er anders uitziet dan de standaard thumbnail die de Finder aanmaakt.
Verwijderd
Ben daarna nog even bij de MediaMarkt wezen kijken, daar waren ze ook door de voorraad heen. Heb er 1 besteld en betaald, wordt gebeld als hij binnen is.
Dat is echt te triest voor woorden moet ik zeggen. Heb je compatible hardware werkt het nog niet. Ben inderdaad benieuwd of er mensen zijn die 64bits aan de praat hebben op een 13" unibody MacBook non-Pro. Ik zou het namelijk heel erg jammer vinden als het bij mij niet zou werken. Ook al is de snelheidswinst minimaal. Als deze niet werkt dan krijgt Apple namelijk wel nog een hele boze mail van mij.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:25:
[...]
Heb een MB 2007 model, 64bits EFI en proc, maar kan ook niet booten in 64bits. Heb de aanpassing in de
bootfile gemaakt, maar wanneer je in System Profiler/Software kijkt, staat er nog steeds: NO i.p.v. YES
Ach ja....misschien dat het een keer komt met een update, en anders heb ik pech.
Voordat je gaat lopen blaten, heb je al gekeken of je EFI 64bits is?dangerpaki schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:42:
[...]
Dat is echt te triest voor woorden moet ik zeggen. Heb je compatible hardware werkt het nog niet. Ben inderdaad benieuwd of er mensen zijn die 64bits aan de praat hebben op een 13" unibody MacBook non-Pro. Ik zou het namelijk heel erg jammer vinden als het bij mij niet zou werken. Ook al is de snelheidswinst minimaal. Als deze niet werkt dan krijgt Apple namelijk wel nog een hele boze mail van mij.
ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi
ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi | | "firmware-abi" = <"EFI64">
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Er is geen snelheidswinst. Het enige wat een 64-bit kernel je geeft is de mogelijkheid om meer dan 32GiB aan geheugen totaal aan te spreken. Daarom booten XServes met de 64-bit kernel en de rest niet. Als jij 32GiB aan geheugen in je MacBook weet te frotten mag je terug komen om te zeuren. Verder draaien 64-bits apps op 64-bits hardware (zoals jij hebt) gewoon in 64-bits mode.dangerpaki schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:42:
[...]
Dat is echt te triest voor woorden moet ik zeggen. Heb je compatible hardware werkt het nog niet. Ben inderdaad benieuwd of er mensen zijn die 64bits aan de praat hebben op een 13" unibody MacBook non-Pro. Ik zou het namelijk heel erg jammer vinden als het bij mij niet zou werken. Ook al is de snelheidswinst minimaal. Als deze niet werkt dan krijgt Apple namelijk wel nog een hele boze mail van mij.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ha, jammer hoor. Heb hetzelfde rondje gedaan (om 12.30 uur). Bij HTR stond een enorme rij, daar had ik geen trek in. Bij de MM was het rek leeg, maar iemand legde net een exemplaar terug, ik vermoed de laatste. En die zit nu in mijn tas . . .Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:38:
Net even bij HTR in Arnhem geweest, ze hadden ze niet meer.Ze hadden gekeken, ze waren wel op voorraad in Utrecht.
Ben daarna nog even bij de MediaMarkt wezen kijken, daar waren ze ook door de voorraad heen. Heb er 1 besteld en betaald, wordt gebeld als hij binnen is.
Van het weekend me maar verdiepen in de installatieprocedure. De harde schijf is opgedeeld via het schijfhulpprogramma. Zit nog steeds in de Windows gedachte dat mijn data die op een aparte partitie staat daarmee in stand blijft en alleen het OSX gedeelte wordt overschreven. Misvatting ??
- of je stopt de stekker er in -
Verwijderd
Whehe, wel aardige gozer daar achter de balie bij de MM.Vern schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:57:
[...]
Ha, jammer hoor. Heb hetzelfde rondje gedaan (om 12.30 uur). Bij HTR stond een enorme rij, daar had ik geen trek in. Bij de MM was het rek leeg, maar iemand legde net een exemplaar terug, ik vermoed de laatste. En die zit nu in mijn tas . . .
Van het weekend me maar verdiepen in de installatieprocedure. De harde schijf is opgedeeld via het schijfhulpprogramma. Zit nog steeds in de Windows gedachte dat mijn data die op een aparte partitie staat daarmee in stand blijft en alleen het OSX gedeelte wordt overschreven. Misvatting ??
Verdiepen in de installatieprocedure?
Dat is geen misvatting, helemaal goed begrepen.
Heb nu 64-bits draaien op iMac9,1. Zodadelijk eens even proberen op m'n MacBook5,1.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 15:01 ]
Misvatting ja. Met één partitie werkt 't namelijk precies het zelfde.Vern schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:57:
[...]
Ha, jammer hoor. Heb hetzelfde rondje gedaan (om 12.30 uur). Bij HTR stond een enorme rij, daar had ik geen trek in. Bij de MM was het rek leeg, maar iemand legde net een exemplaar terug, ik vermoed de laatste. En die zit nu in mijn tas . . .
Ik had het gister ook al gezienExtreme smell schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:02:
hmm heb volgens mij iets ontdekt. De wallpaper van de 'Snow Leopard' die dus mee wordt geinstalleerd, heeft volgens mij bloed op zijn bek. Weet niet of het aan mijn schermkleuren ligt maar op het cd doosjes is dan een gesoepte, meer vriendelijke versie te zien?
Ja tuurlijk schatCrankyGamerOG schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:55:
[...]
Voordat je gaat lopen blaten, heb je al gekeken of je EFI 64bits is?
ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi
ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi | | "firmware-abi" = <"EFI64">
Wat maakt het nou uit 32gb of niet. Als je als bedrijf ermee adverteert moet je het ook waar maken. En volgens mij stond nergens op de Apple website dat je pas 64bit support krijgt als je 32gb gaat gebruiken.CyBeR schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:57:
[...]
Er is geen snelheidswinst. Het enige wat een 64-bit kernel je geeft is de mogelijkheid om meer dan 32GiB aan geheugen totaal aan te spreken. Daarom booten XServes met de 64-bit kernel en de rest niet. Als jij 32GiB aan geheugen in je MacBook weet te frotten mag je terug komen om te zeuren. Verder draaien 64-bits apps op 64-bits hardware (zoals jij hebt) gewoon in 64-bits mode.
Mediamarkt bellen hielp ook niet echt. (wat zegt u? Michaelos ? Is dat een dvd? )
Ja, ga even af op wat een stel populistische roddelschrijvers schrijven.dangerpaki schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:08:
[...]
Ja tuurlijk schatnatuurlijk heb ik een 64bits EFI. Als je m'n eerste post hierover had gelezen had je het begrepen. Reageerde gedeelte op een artikel wat hier gepost werd. Waarin gezegd wordt dat ondanks complete 64bits hardware 64bits kernel zelfs niet te forceren valt omdat apple deze feature mogelijk een pro only wou houden. in andere woorden een gewoon macbook uit 2009 die aan alle eisen voldoet zou nog steeds geen 64bits kunnen draaien.
Een 64-bit kernel is onzin als je geen 32GiB of meer geheugen hebt. Maar het zorgt wel voor problemen. Daarom staat het niet aan. Kun je gaan zitten huilen, maar zo is het nou eenmaal.Wat maakt het nou uit 32gb of niet. Als je als bedrijf ermee adverteert moet je het ook waar maken. En volgens mij stond nergens op de Apple website dat je pas 64bit support krijgt als je 32gb gaat gebruiken.
[ Voor 54% gewijzigd door Digistorm op 28-08-2009 15:16 . Reden: verkeerde post gequote ]
Hier stond achterhaalde informatie…
Ik verwacht binnen 10 posts een ppl die in een a4tje haarfijn uitlegt waarom jij ongelijk hebtdangerpaki schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:08:
[...]
Ja tuurlijk schatnatuurlijk heb ik een 64bits EFI. Als je m'n eerste post hierover had gelezen had je het begrepen. Reageerde gedeelte op een artikel wat hier gepost werd. Waarin gezegd wordt dat ondanks complete 64bits hardware 64bits kernel zelfs niet te forceren valt omdat apple deze feature mogelijk een pro only wou houden. in andere woorden een gewoon macbook uit 2009 die aan alle eisen voldoet zou nog steeds geen 64bits kunnen draaien.
[...]
Wat maakt het nou uit 32gb of niet. Als je als bedrijf ermee adverteert moet je het ook waar maken. En volgens mij stond nergens op de Apple website dat je pas 64bit support krijgt als je 32gb gaat gebruiken.
Doet ie nog steeds. Is echter gewoon een instelling! (Finder -> voorkeuren)Serenity schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:41:
Kan iemand eens een map openen in Finder en dan kijken wat er gebeurt als je iets in het zoekveld typt? In Leopard gaat ie dan automatisch zoeken in "This Mac" (wat nergens op slaat imo) in plaats van in de map waar je op dat moment zit. Is dit anders in SL?
Verwijderd
Kan ik nu zonder partitie 2 en 3 te verliezen en de data die daaropstaat!
SL op partitie 1 installeren?
Ah nice; dat alleen is al een reden om te upgradenJeroenGans schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:44:
[...]
Doet ie nog steeds. Is echter gewoon een instelling! (Finder -> voorkeuren)
Dat is inderdaad nu gefixt, ik irriteerde mij er ook aan namelijk.Serenity schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:41:
Kan iemand eens een map openen in Finder en dan kijken wat er gebeurt als je iets in het zoekveld typt? In Leopard gaat ie dan automatisch zoeken in "This Mac" (wat nergens op slaat imo) in plaats van in de map waar je op dat moment zit. Is dit anders in SL?
[ Voor 8% gewijzigd door Executor16 op 28-08-2009 15:50 ]
Je hebt gelijk, ik had dan ook "64 bit versie van dezelfde applicatie" moeten schrijven in plaats van "systeem". Wat ik overigens in de zin erna ook doe. Kwestie van verkeerd opschrijven, het argument blijft hetzelfde (een pointer in een 64 bit binary is twee keer zo groot als een pointer in een 32 bit binary dus een 64 bit binary gebruikt iets meer geheugen dan een 32 bit binary van dezelfde applicatie).ppl schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:46:
Ook dit is weer flauwekul. Als je 32 bits software draait op Snow Leopard neemt dat niet meer of minder geheugen in dan voorheen, dat kan ook niet omdat het 32 bits is.
En ja, het is geneuzel in de marge, laten we er dan ook over ophouden.
Ik buig diep voor uw duidelijk superieure kennis van de Nederlandse taal, alhoewel dat natuurlijk geen substituut is voor weten waar je over praat.
[ Voor 4% gewijzigd door Gerco op 28-08-2009 16:06 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Ik zie het niet staan tussen de voorkeuren? Ik vond het namelijk ook al zo onlogisch.JeroenGans schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:44:
[...]
Doet ie nog steeds. Is echter gewoon een instelling! (Finder -> voorkeuren)
Dat zal het zijn, de instelling staat nergens @ Leopard, dan maar wachten tot SL binnen is, vandaag via de Apple store te horgen gekregen dat hij verstuurd werd. Zal wel na het weekend worden dan.Serenity schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:46:
[...]
Ah nice; dat alleen is al een reden om te upgraden
Dit doet me dan weer denken dat het nu wel default goed staat, ach we zullen zienExecutor16 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:49:
[...]
Dat is inderdaad nu gefixt, ik irriteerde mij er ook aan namelijk.
[ Voor 56% gewijzigd door ZpAz op 28-08-2009 16:15 ]

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)
Itt tot Windows is OSX standaard meertalig.Tyson schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:28:
Ik kan alleen 'Nederlands' bestellen (upgrade-CD), maar ik ga er vanuit dat ik ook gewoon SL in het Engels kan installeren, toch? Nederlands OS
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
ZpAz schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:11:
[...]
Ik zie het niet staan tussen de voorkeuren? Ik vond het namelijk ook al zo onlogisch.
[...]

Zegt genoeg denk ik.
Ik kan geen bloed ontdekken?Executor16 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:07:
[...]
Ik had het gister ook al gezienop apple.nl en de wallpaper zelf. Ik had ze in photoshop over elkaar gelegd en dan zie je het echt goed
Heb wel een 64 bit efi maar hij wil niet.
com.apple.Boot.plist werkt niet iemand nog een idee, niet dat het echt hard nodig is maar het lijkt me gewoon leuk.
[ Voor 36% gewijzigd door TUX2K op 28-08-2009 17:39 ]
Zo ja, hoe heb je verbinding gemaakt? (OWA? VPN?)
Ik krijg het niet voor mekaar, en ja, ik probeer verbinding te maken met een Exchange 2007 SP1 server.
In dat zelfde bericht stond ook dat ik dus dacht dat dat voor enkel SL zal zijn, en dat is dus ook zo aangezien het onder Leopard niet staat.

Mijn Macbook is weer lekker snel, geniet weer echt van het feit dat ik een Mac heb. Nu moet ik wel alle programma's installeren, maar dat is niet zo erg. Heb ik vanavond ook weer wat te doen. Quicktime X ziet er erg goed uit met de interface die wegvalt.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Verwijderd
Je doet je signature geen eer aanVerwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:59:
vraagje, bied het draaien van een 64bits kernel nou echt voordelen of is dat alleen nuttig bij hele grote hoeveelheiden geheugen (standaard word een 32bits kernel gestart begreep ik)
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Mmm zo te zien nietfilenox schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:46:
En is er nu eigenlijk al iemand weggeblazen door de snelheid van SL?
Op zowel primair LCD als op het extern LCD fullscreen Quicktime movie draaien.
Op Leopard kon 'echt' fullscreen niet op beide schermen simultaan.
Graaaauwwww
[ Voor 5% gewijzigd door matinez op 28-08-2009 18:38 ]
Heb het zonder problemen kunnen configureren via OWA, werkt goed! Heb alleen geen push in de mail.app maar weet niet of dat überhaupt hoort te werkenYorick81 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:20:
Heeft iemand het al voor mekaar gekregen om hun Exchange account te configureren (en werkend te krijgen) in de mail app?
Ik krijg het niet voor mekaar, en ja, ik probeer verbinding te maken met een Exchange 2007 SP1 server.
There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark
Ik ben er al aan gewend geraakt. Ik had als test SL op een testpartitie op mijn MBP gezet. De laatste paar weken werkte ik eigenlijk alleen nog maar op SLfilenox schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:46:
En is er nu eigenlijk al iemand weggeblazen door de snelheid van SL?
Verwijderd
Wat is er mis met een Nederlands OS? Je post hier toch ook in het Nederlands? Je bent toch Nederlander? Heb je zo'n hekel aan je eigen taal joh? Zet je met films ook geen Nederlandse ondertiteling aan (da's echt stoer).Tyson schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:28:
Ik kan alleen 'Nederlands' bestellen (upgrade-CD), maar ik ga er vanuit dat ik ook gewoon SL in het Engels kan installeren, toch? Nederlands OS
Terug naar war het hier om gaat: Snow Leopard. Heeft er hier al iemand geprobeerd om met Quicktime X het scherm te capturen naar een videobestand? Ben wel benieuwd hoe dat presteert.
[ Voor 16% gewijzigd door Dancing_Animal op 28-08-2009 20:12 ]
Ziet er inderdaad goed uit!Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:47:
Apple heeft het Image Capture programma ook flink onder handen genomen. Je krijgt nu previews van foto's te zien en je kunt ook je scanner gebruiken.
@Dancing_Animal: Bij mij staat ook alles in het Engels hoor, Macs, iPhone, PS3, etc.. Vind ik fijner lezen.
[ Voor 15% gewijzigd door MoietyMe op 28-08-2009 20:16 ]
1. Omdat een groot deel van 3rd party apps alleen maar in het Engels verkrijgbaar isDancing_Animal schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:02:
[...]
Wat is er mis met een Nederlands OS? Je post hier toch ook in het Nederlands? Je bent toch Nederlander? Heb je zo'n hekel aan je eigen taal joh? Zet je met films ook geen Nederlandse ondertiteling aan (da's echt stoer).
2. Omdat je door punt 1 dus, indien je een Nederlandstalige OS X gebruikt, een complete mix&match krijgt qua taal op je Mac.
3. Omdat sommige huishoudens meertalig zijn
4. Omdat sommige mensen inderdaad een andere taal boven hun moedertaal prefereren
5. Omdat Engels de "source language" is; bij een vertaling moet je altijd concessies maken of het kan erg krampachtig overkomen (zie ook het puntje over 3rd party apps nogmaals)
6. Omdat het een stuk handiger is wanneer je een iets aan het troubleshooten bent, 500 miljoen mensen hebben Engels als 1e of 2e taal, tegenover 27 miljoen voor Nederlands
Verschillende redenen dus.
Ontopic: de OS X (niet eens SL-specifiek) is altijd meertalig, alleen het doosje en de boekjes zullen dus in het Nederlands zijn.
Ik vind de snelheid eigenlijk helemaal niet denderend.. Merk niet veel verschil (na upgrade)
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Sommige termen zijn in het Engels gewoon 'beter/duidelijker' dan in het Engels.. En ja het is natuurlijk een beetje gemierenneuk, maar wat maakt jou het uit dat mensen hun OS in het Engels willen.Dancing_Animal schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:02:
[...]
Wat is er mis met een Nederlands OS? Je post hier toch ook in het Nederlands? Je bent toch Nederlander? Heb je zo'n hekel aan je eigen taal joh? Zet je met films ook geen Nederlandse ondertiteling aan (da's echt stoer).
(oh en ik ben zo'n persoon met Engelse subs bij films; waarom? Omdat ik vind dat de Nederlandse vertalingen vaak een groot deel van de humor / dubbele betekenissen eruit halen.)
n.a.
Wat denk je zelf, als je overal kunt lezen dat SL gestroomlijnder is dan Leopard?RHochstenbach schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:26:
Mijn grootouders hebben een Mac Mini uit 2007 (1e Intel Mini) met 1 GB aan RAM die op 10.5 draait. Zou Snow Leopard daar een beetje fatsoenlijk op draaien, of kunnen ze beter bij 10.5 blijven?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Echt wel. Gewoon eerst de ene fullscreen, dan cmd+` naar andere window en dan die cmd+f doen. Werkt prima op Leopard.matinez schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:37:
Mooiste ontdekking van vandaag:
Op zowel primair LCD als op het extern LCD fullscreen Quicktime movie draaien.
Op Leopard kon 'echt' fullscreen niet op beide schermen simultaan.
Graaaauwwww
Nee.Serenity schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:41:
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Dat idee had ik ook al, opzich nu is het wel weer meer een echte natuur foto en ziet het er niet te perfect uit.Extreme smell schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:02:
hmm heb volgens mij iets ontdekt. De wallpaper van de 'Snow Leopard' die dus mee wordt geinstalleerd, heeft volgens mij bloed op zijn bek. Weet niet of het aan mijn schermkleuren ligt maar op het cd doosjes is dan een gesoepte, meer vriendelijke versie te zien?
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
[ Voor 3% gewijzigd door DJH op 28-08-2009 20:35 ]
Dat is dus 1 punt, niet tweer0b schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:16:
[...]
1. Omdat een groot deel van 3rd party apps alleen maar in het Engels verkrijgbaar is
2. Omdat je door punt 1 dus, indien je een Nederlandstalige OS X gebruikt, een complete mix&match krijgt qua taal op je Mac.
Je bedoelt dat het huishouden van Tyson meertalig is? Per gebruiker kun je ook de taal instellen.3. Omdat sommige huishoudens meertalig zijn
Echt waar? Handig hoor.4. Omdat sommige mensen inderdaad een andere taal boven hun moedertaal prefereren
Punt 5 en 6 zijn wel goede redenen. In ieder geval beter dan die kotssmiley van Tyson.5. Omdat Engels de "source language" is; bij een vertaling moet je altijd concessies maken of het kan erg krampachtig overkomen (zie ook het puntje over 3rd party apps nogmaals)
6. Omdat het een stuk handiger is wanneer je een iets aan het troubleshooten bent, 500 miljoen mensen hebben Engels als 1e of 2e taal, tegenover 27 miljoen voor Nederlands
Ik begrijp dat je Engels verkiest boven Engelsarjen9551 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:24:
[...]
Sommige termen zijn in het Engels gewoon 'beter/duidelijker' dan in het Engels.. En ja het is natuurlijk een beetje gemierenneuk, maar wat maakt jou het uit dat mensen hun OS in het Engels willen.
(oh en ik ben zo'n persoon met Engelse subs bij films; waarom? Omdat ik vind dat de Nederlandse vertalingen vaak een groot deel van de humor / dubbele betekenissen eruit halen.)
Wat het mij uitmaakt? Nou ik vind nogal raar als er staat:
Net alsof een Nederlands OS niet deugt ofzo. Alsof je dan ineens niet weet wat er bedoeld wordt. Als je de betekenis van de Engelse woorden kent kun je vast wel bedenken wat dat hele vreemde Nederlandse woordje (Plakken, Weergave, Wijzigen... moeilijke woorden zijn het niet) dat daar staat betekent. Je maakt mij niet wijs dat iemand de betekenis van het woord Paste niet weet en alleen maar op die knop ramt als het nodig is. Als Nederlands geen vreemde taal voor je is moet het niet moeilijk zijn.
Persoonlijk zie ik geen voordelen aan het in het Nederlands gebruiken. Het is niet duidelijker, makkelijker of netter. Vaker zelfs het tegenovergestelde.
Maargoed, ik woon dan ook al een tijdje niet meer in Nederland
[/eind offtopic]
Net de Gizmodo performance demo gezien (linkje); ik sta versteld.
Ik was van plan om nog 2Gb geheugen er bij te halen, maar wacht waarschijnlijk eerst even tot mijn SL disc binnen is.
[ Voor 33% gewijzigd door r0b op 28-08-2009 21:05 ]
Ja. Met OWA. Werkt goed, voor mail, adresboek, ldap en ical.Yorick81 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:20:
Heeft iemand het al voor mekaar gekregen om hun Exchange account te configureren (en werkend te krijgen) in de mail app?
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
- Waar kan je instellen dat QuicktimeX bestanden meteen afspeelt bij openen? (vind nergens een voorkeuren panel)
- Wat doe ik fout bij opstarten in 64-bit mode; Ik hou de 6 en de 4 in bij het opstarten, maar als ik kijk bij systeemprofiel staat dat 64-bit kernel niet geactiveerd is.
- Is het mogelijk om de icoons in mijn programma's stack kleiner te maken? Het is zeer handig dat je daar nu in kan scrollen, maar wil graag meer apps kunnen zien.
Iemand die hier antwoord op heeft? :-)
Het leek wel of HD video's van 1080p minder scherp zijn in Quicktime X in 10.6 dan op 10.5 in de vorige Quicktime op een 30" Cinema Display. Is dit bij anderen ook zo of lijkt dit maar zo?
Verwijderd
Ben echt benieuwd naar 10.6. 7GB kleiner dan 10.5, vraag me af hoe ze dat gedaan hebben.
Zo'nzelfde performance boost kreeg ik in m'n Mac Pro ook toen ik onder Leopard van gewone harde schijf overschakelde naar solid state disk. Ben benieuwd wat de snelheid wordt als ik daar dan straks SL weer overheen ga zettenr0b schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:01:
[...]
Persoonlijk zie ik geen voordelen aan het in het Nederlands gebruiken. Het is niet duidelijker, makkelijker of netter. Vaker zelfs het tegenovergestelde.
Maargoed, ik woon dan ook al een tijdje niet meer in Nederland
\[/eind offtopic]
Net de Gizmodo performance demo gezien (linkje); ik sta versteld.
Ik was van plan om nog 2Gb geheugen er bij te halen, maar wacht waarschijnlijk eerst even tot mijn SL disc binnen is.
Hmm dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik zal eens een vergelijking doen tussen QTX en QT7.Fuwor schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:14:
Hier ligt Snow Leopard waarschijnlijk 1 september in de bus. Maar heb het wel al even uitgeprobeerd in de iCentre hier in Uitgeest.
Het leek wel of HD video's van 1080p minder scherp zijn in Quicktime X in 10.6 dan op 10.5 in de vorige Quicktime op een 30" Cinema Display. Is dit bij anderen ook zo of lijkt dit maar zo?
Powerpc support weghalen. Rosetta standaard uit. Niet alle printerdrivers voor alle printers ter wereld. En wat rewritesVerwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:25:
DVDtje met 10.6 gisteravond bestelt. Levertijd 3 tot 5 dagen, beetje jammer dat het zo lang moet duren. Vandaag geprobeerd Apple te bellen op 0800-0200570, na 20 min nog steeds in wachtrij dus verbinding maar verbroken
Ben echt benieuwd naar 10.6. 7GB kleiner dan 10.5, vraag me af hoe ze dat gedaan hebben.
Ja, hoewel ik de reactie van Mike Edens wel deelDancing_Animal schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:28:
[...]
Zo'nzelfde performance boost kreeg ik in m'n Mac Pro ook toen ik onder Leopard van gewone harde schijf overschakelde naar solid state disk. Ben benieuwd wat de snelheid wordt als ik daar dan straks SL weer overheen ga zetten
Pas als de identieke laptops allebei gelijk zijn (dus ook een fresh install alle twee) is het inderdaad snel. Maar anders vind ik de test niet 'representatief'. Jammer dat het er niet bij staatis the leopard macbook one that is loaded with files and the snow leopard a new clean install with nothing loaded. that could make a pretty large difference in speed and wouldnt make a very fair performance test. Very interested in finding out! thanks for making this video!
Ik weet niet of je ooit de Nederlandse versie van Photoshop hebt gebruikt? Die vertaling is een ramp. "Gereedschap Tegenhouden", "Vage Lens", "Filter Uitvloeien", "Drempel schuifregelaar" enz.Dancing_Animal schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:57:
[...]
Net alsof een Nederlands OS niet deugt ofzo. Alsof je dan ineens niet weet wat er bedoeld wordt. Als je de betekenis van de Engelse woorden kent kun je vast wel bedenken wat dat hele vreemde Nederlandse woordje (Plakken, Weergave, Wijzigen... moeilijke woorden zijn het niet) dat daar staat betekent. Je maakt mij niet wijs dat iemand de betekenis van het woord Paste niet weet en alleen maar op die knop ramt als het nodig is. Als Nederlands geen vreemde taal voor je is moet het niet moeilijk zijn.
Voor mij ook gewoon alles Engelstalig. Alleen m'n Office-pakket is dacht ik Nederlandstalig, maar is vanwege de spellingscontrole (al kun je die tegenwoordig ook los installeren geloof ik?).
Hmm, vreemd, ik heb het inmiddels wel met een VPN connectie aan de praat, "offline" lukt helaas nog niet..Royal schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:19:
[...]
Heb het zonder problemen kunnen configureren via OWA, werkt goed! Heb alleen geen push in de mail.app maar weet niet of dat überhaupt hoort te werken
Zou je via PM/mail misschien een screenshot van je instellingen kunnen sturen? (uiteraard met de zaken welke mij niks aangaan greyed out)
Heb net even QTX en QT7 naast elkaar gehad (1080p versie van Home (2009)), maar ik zie eigenlijk weinig verschil.Fuwor schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:14:
Hier ligt Snow Leopard waarschijnlijk 1 september in de bus. Maar heb het wel al even uitgeprobeerd in de iCentre hier in Uitgeest.
Maandag besteld, vandaag binnenDJH schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:35:
Shit he, had SL zondag via apple.nl besteld. Is ie vandaag pas verstuurd en ze schatten 5 werkdagen verzendtijd vanaf nuterwijl hier in een macstore SL gewoon op voorraad ligt vanaf vandaag.. Bestel dus nooit weer iets via de apple store!

http://howto.wired.com/wi..._Snow_Leopard#Tiger_users
Je kan zo te zien gewoon de upgrade disc van 29 euro kopen als je Tiger hebt.
Dat is toch wel een erg goede deal ook al mis je dan iLife en iWork 09.
Maar zolang je die niet nodig hebt, scheelt het toch mooi 140 euro.
Ik heb zelf in Leopard Exchange zonder VPN aan de praat, hij pusht ook. Het enige gekke is dat het verzenden van email dan weer niet lukt. Zou het niet eraan kunnen liggen hoe de Exchange server is geconfigureerd? De IT afdeling beweert namelijk hardnekkig dat het niet eens mogelijk is om mail op te halen/verzenden zonder VPN, terwijl de iPhone dit wel gewoon flikt.Yorick81 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:58:
[...]
Hmm, vreemd, ik heb het inmiddels wel met een VPN connectie aan de praat, "offline" lukt helaas nog niet..
Zou je via PM/mail misschien een screenshot van je instellingen kunnen sturen? (uiteraard met de zaken welke mij niks aangaan greyed out)
Edit: En nu doet hij het wel gewoon. Geen pijl op te trekken
[ Voor 8% gewijzigd door Dutch_Razor op 28-08-2009 23:28 ]
Ik las het gisteren inderdaad op NU.nl. Toch best raar, de upgrade van Tiger -> Leopard was toch €129,-? Dus als je even wacht kan je een nog grotere upgrade krijgen voor €100,- minder. Weliswaar niet mogelijk voor PowerPC, maar toch.Tha_Freak schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:09:
http://lifehacker.com/534...-or-not-youve-got-leopard
http://howto.wired.com/wi..._Snow_Leopard#Tiger_users
Je kan zo te zien gewoon de upgrade disc van 29 euro kopen als je Tiger hebt.
Dat is toch wel een erg goede deal ook al mis je dan iLife en iWork 09.
Maar zolang je die niet nodig hebt, scheelt het toch mooi 140 euro.
Kan ik bijv. mijn itunes library exporten naar een externe schijf en in SL weer importeren? En kan ik mijn iPhoto library kopieren en gewoon in SL terug slepen zonder dat ik al mijn aangemaakt folders en aangepaste foto's verlies? En moet ik voordat ik een schone installatie doe iTunes "deautorizen" of is dat niet nodig?
Even voor de duidelijkheid. Ik ben nog maar een paar maandjes bekend met OS X en heb dus nog nooit een update als deze meegemaakt
Er was al een item aan gewijd toen Apple SL officieel aangekondigde met een releasedatum. Waarom moet er op de dag van de release dan nog een keer over geemmerd worden?filenox schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:35:
Wat ik trouwens wel raar vond is dat er vandaag niks op de frontpage was te vinden over het nieuwe OS?
[ Voor 3% gewijzigd door filenox op 28-08-2009 23:38 ]
Ik ben er ook niet zolang in thuis, maar als je pas een paar maandjes je Mac hebt, denk ik niet dat een schone installatie nu al nodig is. Ik heb met mijn MacBook van Juni iig de upgrade gedaan, ging perfect.Moe_Szyslak schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:35:
Wat raden jullie aan? Gewoon upgraden van Leopard of toch maar een schone installatie van SL? Voordat ik drastische maatregelen neem wil ik natuurlijk wel het een en ander weten.
Kan ik bijv. mijn itunes library exporten naar een externe schijf en in SL weer importeren? En kan ik mijn iPhoto library kopieren en gewoon in SL terug slepen zonder dat ik al mijn aangemaakt folders en aangepaste foto's verlies? En moet ik voordat ik een schone installatie doe iTunes "deautorizen" of is dat niet nodig?
Even voor de duidelijkheid. Ik ben nog maar een paar maandjes bekend met OS X en heb dus nog nooit een update als deze meegemaaktExcuseer mij aub als ik nu "noob" vragen stel.
Opzich klopt het volgens mij ook wel.Waarschijnlijk, (ik heb 10.6 nog niet, eerst vakantie) maakt Mail verbinding met de Exchange server over een SSL verbinding. Zo werkt Entourage namelijk ook, die maakt verbinding over SSL. Ik kan dus gewoon buitenshuis verbinding maken met Exchange via Entourage. Echter Outlook heeft deze functie niet op die manier. Dan moet op de Exchange server Outlook Anywhere aangezet worden en dan kan Outlook ook via SSL verbinding maken.Dutch_Razor schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:26:
[...]
Ik heb zelf in Leopard Exchange zonder VPN aan de praat, hij pusht ook. Het enige gekke is dat het verzenden van email dan weer niet lukt. Zou het niet eraan kunnen liggen hoe de Exchange server is geconfigureerd? De IT afdeling beweert namelijk hardnekkig dat het niet eens mogelijk is om mail op te halen/verzenden zonder VPN, terwijl de iPhone dit wel gewoon flikt.
Edit: En nu doet hij het wel gewoon. Geen pijl op te trekkenGrappigste is nog dat hij het in mijn Outlook helemaal niet doet hehe.
Ik zou upgraden...Moe_Szyslak schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:35:
Wat raden jullie aan? Gewoon upgraden van Leopard of toch maar een schone installatie van SL? Voordat ik drastische maatregelen neem wil ik natuurlijk wel het een en ander weten.
Zelf net gedaan en ging echt perfect. Voordeel is dat je niet al je applicaties weer moet installen en bookmarks in Safari, bewaarde wachtwoorden niet kwijt bent .etc.
Het enige wat bij mij verdween waren mijn icoon thema's dus die standaard (Snow) Leopard iconen had ik veranderd met CandyBar en die moet je zowel na een schone install als een upgrade opnieuw instellen.
Verwijderd
Je kan inderdaad Tiger gewoon vervangen met Snow Leopard (de 29 euro versie). Vandaag nog gedaan.Emile schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:34:
[...]
Ik las het gisteren inderdaad op NU.nl. Toch best raar, de upgrade van Tiger -> Leopard was toch €129,-? Dus als je even wacht kan je een nog grotere upgrade krijgen voor €100,- minder. Weliswaar niet mogelijk voor PowerPC, maar toch.
Maar licentietechnisch ben je dan wel illegaal bezig.Emile schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:34:
[...]
Ik las het gisteren inderdaad op NU.nl. Toch best raar, de upgrade van Tiger -> Leopard was toch €129,-? Dus als je even wacht kan je een nog grotere upgrade krijgen voor €100,- minder. Weliswaar niet mogelijk voor PowerPC, maar toch.
Dat is nog geen MB verschil, kom eerder doordat de Finder compleet is herschreven.Good Fella schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 01:19:
Komt door het nieuwe rekenen van SL. Alles word nu met 1000 (GB) gerekend ipv. 1024 (GiB).
^ Wat hij zegt.
Die link van Sandman I doet het niet meer (imageshack niet bereikbaar?) maar hier vind je hem ook: http://cache.gawker.com/a.../2009/08/Snow-Leopard.jpg
Het ziet er inderdaad wel uit als bloed vind ik. Zo uitvergroot vind ik het trouwens niet meer zo'n mooie foto, de voorkant van de bek is ook onscherp (had net iets meer scherptediepte gemogen).. En ze hadden dat bloed inderdaad wel even weg kunnen soepen.
Jammer want in kleiner formaat en bijgewerkt vind ik hem wel mooi maar niet echt wallpaper-kwaliteit.
Edit: Oplossing voor FTD gevonden. De 1.2.1-versie werkt inderdaad niet onder Snow Leopard. Een nieuwere versie, die tot nu toe alleen beschikbaar is via de onderstaande link, werkt gewoon wel!
http://openftd.org/snapshots/osx/
[ Voor 36% gewijzigd door rvd50 op 29-08-2009 02:02 ]
R.D50
Verwijderd
Waar dan ?Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 02:02:
Ik heb een deel 2 aangemaakt want we zitten bijna aan de 1000 posts.
Link ??
Zelf kijken is te moeilijk? [Snow Leopard] Ervaringen en Discussie - Deel 2
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Dit topic is gesloten.