swhnld schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:57:
Ik heb afgelopen week eindelijk een schotel laten installeren met 4 duo LNB's er op door een installateur.
Er zit een tuner in mijn Panasonic TV, dus canal digitaal CI module er in en het werkt, ik heb beeld.
Na wat spelen ermee blijkt dit niet te voldoen, de canal digitaal zenderlijst is niet compleet met alles wat op de satelliet uitzend, en er is een zenderlijst Hans van De transponder die wel alles heeft, maar ik kom er niet achter hoe ik die op mijn TV geladen krijg, laat staan updaten wat blijkbaar automatisch kan.
Ook zijn er zenders die ik niet hoef dus wil blokkeren uit het overzicht, ook na updates.
Mijn conclusie was dan ook een losse tuner te nemen, misschien een die ik als server in de meterkast kan neerzetten zodat ik dan de tuner van de TV kan gebruiken om daar het signaal vandaan te halen, en tevens te gebruiken om op de tablet te kijken als mijn vrouw wat anders wil zien dan ik, zij komt uit Polen dus ik wil daar ook nog een kaart halen en erbij stoppen als de FTA zenders daar vandaan niet voldoende blijken?
Echter ga ik op zoek naar tuners, dan duikt het gelijk richting de diepte in met custom images, enigma 1/2, openpli scripts, maar ook dat sommige Dreamboxen wel of niet compatible zijn, of dat VU het merk is om mee te rommelen, en ik krijg het gevoel te verdrinken, dus tijd voor een stapje terug.
Waar kan ik rustig beginnen me in te lezen op dit onderwerp, mag gerust in het Engels zijn, zijn er goede websites of artikelen hiervoor?
Je kan even kijken op
https://nl.kingofsat.net/ waar je per satelliet een transponderlist kan vinden.
De Nederlandse kanalen (niet-FTA's) kan je voornamelijk terug vinden op de Astra 3 (Canal Digitaal) en een paar zenders nog op de Astra 1. Op de Eutelsat 9 zit Joyne, die ook de Nederlandse markt bedient.
Een aantal van de Poolse zenders kan je ook weer op de Astra 3 terug vinden.
Eventuele andere interessante satellieten:
Astra 1 - voornamelijk Duitstalig georienteerd
Astra 2 - Britse zenders
Astra 3 - Benelux + PL
Astra 4 - Scandinavië
Hotbird - PL (en enkele andere Oost-Europese landen)
Thor 5 - Hongarije, Roemenie en Scandinavie
Eutelsat 9 - Benelux
Wil je dus zoveel mogelijk kunnen zien, dan moet je meerdere satellieten kunnen bereiken. Dat kan met Duo LNB's (mits de betreffende satellieten niet te ver uit elkaar staan en je een LNB kan vinden die alle twee de gewenste satellieten kunnen bedienen).
Een andere mogelijkheid is om je schotel op een motor te plaatsen, zodat je de gewenste satelliet kan kiezen. Dan is een DuoLNB weer niet geschikt, aangezien je dan dus een steeds wisselende satelliet benadert. Een normale LNB (al dan niet meer meerdere uitgangen) is dan de handigere keuze. Hou er wel rekening mee dat je dan dus voor alle tuners in je TV-netwerk bent gebonden aan de satelliet waarop je schotel op dat moment staat uitgericht. Normaal gesproken gebruik je dan 1 van je tuners om je motor te besturen; de andere tuners “gaan mee” in wat je 1e tuner voor satelliet heeft gekozen.
De laatste mogelijkheid is (uiteraard) om meerdere schotels op te hangen, uitgericht per satelliet, en via switches gekoppeld. Op elke tuner kan je dan elke zender ontvangen. Dat geeft je qua zenderkeuze en beschikbaarheid de grootste vrijheid en zekerheid, maar is ook het duurst en esthetisch niet het fraaist natuurlijk.
Kortom: Veel oplossingen hierin zijn mogelijk, maar ik zou beginnen met het checken welke zenders je nu eigenlijk écht wil ontvangen en op basis daarvan je hardware gaan kiezen.
Dan de vraag hoe je al dat fraais dan uiteindelijk weer op de kijkbuis tevoorschijn kan toveren. Ook hier weer, vele wegen die naar Rome leiden en er is er geen een die dé ideale manier is.
Zelf maak ik gebruik van een servertje met 3 tuners voor de DVB-S-omgeving die via DVBViewer (gecombineerd met 2 DVB-C tuners) hun rommel het op het lokale netwerk aanbieden, en alle 3 werken prima voor het doeleinde. Ik merk wel dat de Digital Devices tuners (ik gebruik daarvoor
pricewatch: Digital Devices DuoFlex S2-V7A Uitbreidingskaart in combinati met
pricewatch: Digital Devices DuoFlex CT (V3) inclusief Common Interface Module... sneller functioneren dan de
pricewatch: Terratec Cinergy S7 . Alle3 werken ook netjes met Diseqc en de positioner voor het aansturen van de motor.
In DVBViewer kan je de rommel vervolgens weer via de Media Server als stream in je netwerk aanbieden en vervolgens kan je (nagenoeg) elke willekeurige client gebruiken om erop te connecten. Zelf doe ik dat via Kodi (werkt ideaal. De tuner in mn TV’s heb ik al zeker 2 jaar niet meer gebruikt), maar dat kan bijvoorbeeld ook met VLC Player. DVBViewer handelt op het backend alles netjes voor je af. Als je een kanaal kiest dat op een andere satelliet staat, dan zal de motor netjes je schotel draaien naar de juiste positie. Let wel, dat werkt echter alleen als je de schotel-sturing op je primaire tuner zet én je dus ook op diezelfde tuner een kanaal kiest dat op een andere satelliet zit. In de praktijk komt dat erop neer dat als je de enige kijker bent op dat moment ,de schotel draait. Als er meerdere kijkers zijn, heb je zeer waarschijnlijk niet de primaire tuner in gebruik en dus draait je schotel niet naar de andere satelliet.
Zou je met fysieke tuners werken en niet met tuners in een server, dan heb je daar iets meer controle over uiteraard.