Als je een schotel kleiner dan 70 cm hebt, dan kan je het beter vervangen voor een grotere (uitgaande van dat het redelijk is uitgericht). Ik heb verleden jaar bij een van de buren de standaard schotel (64cm) + LNB (Twin LNB+ 4 poorten) vervangen. Zij gaven ook als klacht aan dat bij een beetje regen de kanalen niet te ontvangen waren. Hun zoon (in Duitsland) had geen problemen met de schotel (90cm), dus vroegen ze mij waaraan het kon liggen. Uitgelegd dat de schotel te klein was en dat er amper regenreserve aanwezig was. Hun schotel vervangen voor 88cm Triax + 3 Spaun Sar 411 + 3 quad Inverto black premium + 1 Twin Inverto Black Premium. Kosten waren rond de 180 euro (mede door de Spaun en Quad LNB's zo duur). Achteraf vonden ze het raar dat de Canaal Digitaal monteur niet van tevoren een groter schotel hadden geplaatst...
Situaties:
Vorige opstelling: Astra 1 + Astra 3
Nieuwe opstelling: Hotbird 13 (eventueel ander satelliet of te verwijderen) + Astra 1 (Duitse zenders) + Astra 3 (Nederlandse zenders) + Astra 2 (Engelse zenders)
Boodschappenlijstje:
Dus hierbij een boodschappenlijstje (toen was het een van de goedkoopste op het internet ):
TIP Geef je niks om garantie, koop de LNB's en de DISEqC via een Duitse webshopWil je makkelijker garantie claimen in het Nederlands koop dan bij een Nederlandse (web)winkel, anders kan je het goedkoper uit Duitsland halen.
Je moet ook kabels kopen voor tussen de LNB en de Switch:
zelf doen: COAX (1 euro / meter) F schroefpluggen (25~50 cent per stuk) + Coax snijder (3~8 euro)
Laten maken :
2,50 ~ 5 euro per stuk (1,5 m) Wil je het netjes afwerken >>> Koop dan een langer kabel (2m +)
Uit ervaring kan ik zeggen dat 1m20 zeer krap is en dat de kabel bungelt... tussen de LNB en de Switch Let op de kabelmanagement zodat kabels niet meebewegen door de wind. Zelfgemaakte kabels kan je ook makkelijker verwerken in een muur of stang van de schotel. Het is redelijk makkelijk te maken met behulp van filmpjes op het internet.
BASIS:
Triax 88CM (
link) 34,99 euro
SAB LNB houder (
link) 6,99 euro
Verzendkosten 6,50 euro
Totaal 48,48 euro
Optie 1 (4* Twin LNB ) >>>> als je van een Nederlandse retailer wilt hebben
4 Inverto Black Premium Selected Twin (
link) 47,96 euro
Verzendkosten 7,99 euro
Totaal 55,94 euro
Bij optie 1 moet je nog een paar switches kopen van 10-39 (afhankelijk van merk/kwaliteit) euro per stuk, waardoor totaalbedrag ligt op rond de 205 euro (50+55+80(SPAUN) + 20 euro (kabels)). Voordeel hier ligt dat je met Nederlandse winkels te maken hebt.
Optie 2 (Duitsland)(4* Twin LNB)
4 Inverto Black Premium Twin
(link) 39,56 euro
2 Spaun SAR 411 WSG (
link) 33,98 euro << Kwaliteitsmerk
Verzendkosten 11 euro
Totaal 86 euro (40+34+11)
Optie 2 geeft ruimte voor 2 TV's en ontvangst van 4 satellieten voor een prijs van 156 euro ongeveer. Je kan eventueel alleen 3 LNB's kopen waardoor het totaal plaatje met 10 euro zakt.
Optie 3 (Duitsland)(4* Quad LNB) (LET OP dit is mogelijk te zwaar voor de TRIAX zonder ondersteuning)
4 Inverto Black Premium Quad (
link) 59,56 euro
4 Spaun SAR 411 WSG (
link) 67,96 euro << Kwaliteitsmerk
Verzendkosten 11 euro
Totaal 139 euro (60+11+68)
Optie 3 geeft ruimte voor 4 TV's (Toekomst??) en ontvangst van 4 satellieten voor een prijs van 189 euro (zonder kabels) ongeveer. Kabels (16 stuks), kan je beter zelf maken (~40 euro) waardoor prijs rond de 230 zit. LNB minder > 15 euro eraf TV minder minder > 17 euro eraf per keer
Duitsland of Nederland:
Een vergelijking van de SPAUN SAR 411 WSG prijzen (geen verzendkosten inbegrepen)
Duits webshop 17 euro
Willekeurig Nederlands Webshop of
ander winkel 39 euro
Als je Optie 1 en Optie 2 vergelijkt dan is het verschil ongeveer 50 euro.
Installatie moeilijkheid:
Bij optie 1 en Optie 2: Makkelijk
Optie 3: Makkelijk indien je geen 3de of 4de kabel wilt leggen, anders moeilijk afhankelijk van de situatie
Kabels zelf maken: Hooguit irritant. Een Coax snijder is een handig hulpmiddel. Als je het netjes wilt afwerken, koop een grote rol COAX en wees niet al te zuinig met de meters per draad.
F schroef is goedkoop,
echter niet duurzaam (vervang het om de 2~3 jaar)
F compressie is
duurzamer, echter niet goedkoop (tang is al rond de 40 euro)
F schroef op een kabel valt goed zelf te maken met behulp van een mesje of een coax snjider. Het enige nadeel wat ik zelf ondervonden heb is dat de F schroef toch iets eerder roestvertoningen heeft i.t.t. F compressie stekkers.
Benodigdheden:
2 personen
Schroevendraaier
2 DECT telefoons (met intercom functie)
Indien je zelf de kabel maakt, dan moet je kijken of de lengte van ieder kabel wel lang genoeg is.
Anders laat je het installeren >> 100 euro denk ik
Hoe te installeren:
- Netjes de stroom uitschakelen van alle ontvangers
(Belangrijk)
- Draai de kabels uit de oude LNB
- Schrijf op op hoeveel graden de schotel staat
- Verwijder (alleen) de oude schotel + LNB
- Plaats de nieuwe schotel en stel de graden af (zie 2 stappen terug)
- Plaats de LNB houder (met de verlengde rail) op de nieuwe schotel
- Stop 2 LNB houdertjes links en 2 rechts in de houder
- Stop de LNB (Twin of QUAD) in de houder en schroef het losjes vast
- Plaats de DiseqC switches aan de paal
- Schroef alle kabels tussen de LNB en de Switch in
- Sluit elk kabel van de tv op een aparte DiseqC switch
- Noteer welke LNB op welke poort van de Switch staat
Welk LNB is welke satelliet?
Posities op de rail (gezien tegen de schotel aan/ je staat voor de schotel):
Van links naar rechts.
Astra 2 Astra 3 Astra 1 Hotbird
VB:
Poort 1 19.2 Astra 1 Voornamelijk Duitse zenders
Poort 2 28.2 Astra 2 Voornamelijk Engelse zenders
Poort 3 23.5 Astra 3 Voornamelijk Nederlandse zenders (Canaal digitaal)
Poort 4 13.0 Hotbird
Nu het rottige stuk
- Zoek een slachtoffer om bij de tv te staan
- Doe de stroom weer aan
- Ga naar de instellingen van de ontvanger en zet de satelliet instellingen goed (poort 1 is bijv. Astra 1 etc.)
- Ga dan naar bijv. Astra 1 in de instellingen
- Zoek op internet naar een (bestaand) transponder behorend bij de desbetreffende satelliet en stel het in
(Belangrijk)
- Kijk naar de Signaal Kwaliteit >> Hoe hoger hoe beter
- Schreeuw tegen de ander (die bij de schotel staat) dat hij LNB iets moet verschuiven en zeg of de kwaliteit hoger of lager gaat. Eventueel moet de LNB houder iets schever.
Tip: Astra 1 en Astra 3 moeten ergens in het midden. Astra 2 aan het uiteinde ergens
- Als je niet hoger komt met de signaal kwaliteit dan loont het ook om de LNB kop zelf iets schever te zetten.
- Doe dit voor alle LNB's
- Pak een tape en wikkel de F connectoren in. Indien mogelijk sluit je ook de niet gebruikte ingangen van de LNB en Switch (voor tegen de regen)
met een plastic dopje of een f stekker met lijm erin.
- Werk het netjes af met eventueel kabelbinders
Tijd nodig: 1,5~3 uur maximaal (heb zelf 6 uur

aan verknald, omdat ik een niet bestaand transponder zat te zoeken op astra 3...

)
Eindresultaat: kennis van satelliet opgedaan + schotel groter + portemonnee leeg >>> genieten van de zenders als het regent (groter regenreserve) + opscheppen over de extra zenders (FTA+HD) bij de buren.
PS: Het kan eventueel een stuk goedkoper als je alleen twee satellieten wilt ontvangen.
Of kijken of je het niet beter kan uitrichten of een 78cm schotel + Triple LNB van Canaal Digitaal
Toevoeging: F schroef is ook wel duurzaam, alleen heeft het toch eerder last van roestvorming bij mij ieder geval (of het komt door de kwaliteit). An sich weet ik niet of het zo 123 iets uitmaakt. Hier hebben ze ook 6 jaar buiten gehangen zonder gebreken en/of onderhoud. Wat je wel op het web leest is dat een F compressie (mits goed) waterdichter is (of dat is marketing). F schroef volstaat dus ook en is een stuk goedkoper. Nou weet ik ook niet of een zwarte coax buiten beter is dan een witte kabel. Ik heb ze hier in het wit (gamma kwaliteit) buiten en ze werken nog goed genoeg (/ze geven beeld).
[
Voor 8% gewijzigd door
Exor op 16-09-2013 22:08
. Reden: Kritiek erin ]