Fabrikant: STB/mediaspeler niet op AV receiver aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik ben op dit moment met een fabrikant van een STB/mediaspeler in discussie over de manier van aansluiten van het apparaat. Deze discussie is ontstaan nadat gebleken is dat de audio hapert. Volgens de fabrikant komt dat door mijn manier van aansluiten. Deze box zit dmv HDMI aangesloten op mijn AV receiver. Van daaruit gaat een HDMI kabel naar mijn televisie. Dit heb ik gedaan, omdat de STB alleen op deze manier het originele audiospoor naar de receiver kan sturen (het enige alternatief die deze speler biedt is een analoge stereoaansluiting, maar dan verlies ik elke surround mogelijkheid). Het probleem van haperende audio doet zich trouwens alleen voor in het STB gedeelte, als ik deze als mediaspeler (met o.a. Kodi) gebruik dan werkt het prima.

Volgens de fabrikant is de STB/mediaspeler helemaal niet geschikt om op die manier aangesloten te worden. Sterker nog, ze geven aan dat niemand aansluit zoals ik dat heb gedaan. Volgens mij is het toch niet vreemd om de receiver als centrum te gebruiken, zeker als de TV niet voldoende aansluitmogelijkheden heeft (en waar de TV toch al te oud is voor ARC). Mijn suggestie dat het mogelijk een bug zou zijn in het STB gedeelte werd direct weggewuifd (maar ze konden niet verklaren waarom er geen problemen waren wanneer ik iets via Kodi afspeelde).

Daarom ook mijn vraag, heeft de fabrikant een punt en is het zo ongebruikelijk om STB's/mediaspelers direct op de AV receiver aan te sluiten? Of klopt mijn gedachte en is mijn aansluitmethode juist de meest gebruikte manier?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:20
Mijn inziens is dit niet raar. Ik heb de volgende aansluiting: STB --> Receiver --> TV. Dit werkt feilloos voor mij. Alles is via de receiver aangesloten zodat ik makkelijk kan wisselen van invoerapparaat en maar 1 hdmi kabel heb naar mijn (tegen de wand bevestigde) TV.

Edit:
Wel heb ik problemen gehad met een el-cheapo oude HDMI kabel. Die gaf problemen met de PS4 die een HDCP nodig heeft. Misschien daar naar kijken?

[ Voor 22% gewijzigd door FatalZero op 02-12-2015 15:20 . Reden: extra info ]

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Dat is precies hoe ik het dus heb zitten, maar omdat de fabrikant er maar op bleef hameren dat die manier van aansluiten helemaal niet de bedoeling is (ze zeiden letterlijk dat ze alleen maar testen op TV's en nooit op versterkers), ben ik toch gaan twijfelen. Toch leek (en lijkt) het me logisch, receivers zijn voor zover ik weet ook bedoeld als centrum voor al het AV materiaal.

Goede tip trouwens van de kabel, dat heb ik getest maar het probleem blijft. Wat ik trouwens al eerder kort heb kunnen testen is een andere AV receiver. Voor zover ik heb kunnen testen, lijkt het puur een softwareprobleem te zijn in de STB omdat alleen bij televisiekijken het probleem voorkomt. Nog een stukje achtergrond, het is een Android STB, dus elke functie heeft zo'n beetje z'n eigen app. Bij Kodi gaat het goed, ook getest met een paar andere media apps. Alleen bij TV kijken gaat het mis, waarbij het niet uitmaakt of het een gecodeerd signaal is (Canal Digitaal) of FTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:40
Je hebt het imho juist wel op de goede manier aangesloten en de fabrikant probeert zich er (relatief) makkelijk vanaf te maken heb ik het idee. Maar goed, wat gebeurt er als je het device dan eens rechtstreeks eraan hangt? Want ook dat zou moeten werken. Je kan dan eventueel met een digitale aansluiting (optical of coaxial) vanaf de TV naar de receiver, maar dan moet je het in ieder geval zonder de HD-audio formaten stellen (kan alleen over HDMI) en afhankelijk van je TV waarschijnlijk ook zonder DTS, en mogelijk zonder DD51. Oftewel, het is verre van aan te raden om het zo te doen, maar als test-opstelling kan je dan wel volgens hun methode dan dus aantonen dat het device niet goed werkt.

Wat betreft de bekabeling kan het inderdaad aan je kabels liggen. Zorg dus dat je daar wel aan de juiste standaarden voldoet, anders kunnen de boys daarover gaan vallen. Meestal is het overigens een probleem met de connectoren en niet zo zeer met de kabel zelf, maar dat is weer een heel andere discussie uiteraard ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Probleem met direct aansluiten is een bepaalde instelling. Je kan voor audio kiezen voor een downmix naar stereo, dan werkt het direct op de TV en zowel daar als op de versterker heb je dan geen haperend geluid bij het kijken naar televisieuitzendingen. Nadeel is natuurlijk dat je dan alle surround informatie kwijt bent, niet alleen voor de televisie-app, maar ook voor alle mediaspelers.

De andere mogelijkheid is om het geluid onaangepast door te sturen, maar wanneer ik dat doe, krijg ik geen geluid op mijn televisie. Of dat nou ligt aan mijn televisie (al wat ouder model uit 2007) of aan de STB is mij niet duidelijk. Maar die instelling kan ik dus wel gebruiken om het geluid via de versterker te ontvangen.

Kabels heb ik intussen kunnen uitsluiten. Het kan niet aan een beveiliging liggen en de kwaliteit is ook in orde. Dat laatste heb ik kunnen testen door een video via de STB (via Kodi) af te spelen die een veel hogere bitrate (zowel video als audio) heeft dan satelliet uitzend. Dan is er geen enkel probleem.

Toch maar weer eens de fabrikant benaderen. In ieder geval bedankt voor alle input. Mochten er nog updates komen, dan plaats ik die hier wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Ik heb intussen een update, de speler is terug naar de winkel. De fabrikant claimt bij hoog en bij laag dat niemand audio via een AV receiver wilt ontvangen. Argumenten die het tegendeel bewijzen worden niet serieus genomen. Daarom een waarschuwing voor ieder die overweegt de Sab Nova Android HD in huis te halen: deze werkt niet in een moderne AV installatie en Sab geeft hier dan ook geen support op. Zo'n ervaring heb ik dus nog nooit meegemaakt, ik twijfel nu enorm of ik nu voor een ander apparaat moet gaan, of voorlopig het hele idee in de ijskast moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WD-Medic
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-03-2021
Beetje onzin van die fabrikant.

Hij zal de mensen te eten moeten geven die alle rand apparatuur via een AV naar de TV laten gaan, dan weet hij meteen hoeveel dat er zijn en wat een BS hij probeert te verkopen...

Hier ook zo'n soort opstelling voor alle media.

Intel NUC ( Kodi ) en Ziggo Horizon > HDMI > AV > HDMI > TV

Werkt geweldig!

[ Voor 5% gewijzigd door WD-Medic op 10-02-2016 15:23 ]

Kodi | Intel® NUC D54250WYK | Synology DS413j | Marantz SR7007 | Klipsch F3-C3-S3-Sub12 | Samsung UE46F8000

Pagina: 1