Ik zou het niet durven zeggen maar ik denk toch dat het met water cooling wel 1.6Vcore kan verdragen als je hem dan op 3.9-4.1Ghz hebt geklockt of 3.9-4.0 met de 4de core unlocked.
Pff ik denk niet dat ik dat aan zou durven.. Ik vind t altijd al een beetje link als ik ga benchen op 1.5x Volt met x<5
Beetje offtopic: Als ik nog een fan op mn Mugen 2 zou willen zetten in push pull configuratie, is het dan aan te raden om 2 dezelfde fans te gebruiken, of maakt t niet zoveel uit als t verschillende fans zijn?

Beetje offtopic: Als ik nog een fan op mn Mugen 2 zou willen zetten in push pull configuratie, is het dan aan te raden om 2 dezelfde fans te gebruiken, of maakt t niet zoveel uit als t verschillende fans zijn?
Nee ik ben niet gek johTHE_FIREFOX schreef op zondag 17 januari 2010 @ 22:29:
[...]
Erg kort. Ik hoop dat je niet ook op deze manier je processor op stabiliteit test. Veelste kort om zeker te zijn dat je systeem stabiel is en dat de hoogste temperatuur is gehaald.
Dat was alleen even om de temps te bekijken
Als je 2 andere fans neemt zal 1tje overtoeren gaan draaien, ookal hebben ze dezelfde rpm's . Komt omdat 1tje altijd meer lucht zal verplaatsen door zijn ontwerp, en dan gaat de ander dus harder draaienfaust2016 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:16:
Pff ik denk niet dat ik dat aan zou durven.. Ik vind t altijd al een beetje link als ik ga benchen op 1.5x Volt met x<5![]()
Na beetje gekloot gister bleek 3.7Ghz op 1.408V toch niet stabiel.. Misschien nog even wat meer tweaken want ik had tot nu toe alleen de Vcore aangepast
Ik haal btw 15.500 in chinebench R10, Jullie?
Draai nu op 3.96 GHz.
220x18, vind dit een erg mooie overklok maar ik ga natuurlijk voor de 4 GHz
220x18, vind dit een erg mooie overklok maar ik ga natuurlijk voor de 4 GHz
Welke voltages gebruik je bij die overclock? Mijn 955be wilt niet hoger dan 206mhz en dan klapt hij eruit??
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
1.525 Vcore. en ik geloof 1.35 V op de CPU-NB.Henkie schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:08:
Welke voltages gebruik je bij die overclock? Mijn 955be wilt niet hoger dan 206mhz en dan klapt hij eruit??
Ja het ligt er bij jou denk ik aan dat je je voltage op je RAM niet verhoogd (of de geheugenmultiplier lager zet) of dat je het voltage van je CPU-NorthBridge niet verhoogd.
Verwijderd
Een hele stabiel staande 3850Mhz met m'n phenom 955 in een jaar nu alweer.Het geheugen had ik met zeer strakke timings ook prachtig staan. Echter is het geval nu , ik ben naar 2 keer 2gb gegaan en ben met verschillende dividers mem en cpu bezig om gewoon eens een keer de htt referntieklok te gebruiken om een hoge ramfrequentie te krijgen.
Ik heb alleen de vraag: Hoeveel vdimm spanning is het maximale wat ik m'n OCZ3P13332G's kan geven?
Ik heb alleen de vraag: Hoeveel vdimm spanning is het maximale wat ik m'n OCZ3P13332G's kan geven?
Ik heb even een vraagje.
Stel: Je hebt een moederbord die maximaal 125 watt processoren ondersteunt.
Je neemt een processor (X4 965 C3) die een TDP van 125W heeft.
Zou je met het overclocken van deze processor minder ver komen dan op een bord die wel 140W processoren ondersteunt? Dit ivm met de fases van stroomtoevoer. Ik ga er vanuit dat een mobo die 140W processoren ondersteunt, een stabielere en hogere stroomtoevoer heeft dan een mobo die tot 125 W support.
Als je gaat overclocken ga je uiteraard over die 125 W heen, vandaar mijn vraag
Stel: Je hebt een moederbord die maximaal 125 watt processoren ondersteunt.
Je neemt een processor (X4 965 C3) die een TDP van 125W heeft.
Zou je met het overclocken van deze processor minder ver komen dan op een bord die wel 140W processoren ondersteunt? Dit ivm met de fases van stroomtoevoer. Ik ga er vanuit dat een mobo die 140W processoren ondersteunt, een stabielere en hogere stroomtoevoer heeft dan een mobo die tot 125 W support.
Als je gaat overclocken ga je uiteraard over die 125 W heen, vandaar mijn vraag
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Ja dat zou heel goed kunnen.
Ben nieuw met AMD, dus vandaar ook het volgende dat ik post.
Nu zit ik op 4,2GHz en is stabiel in 3dmark 06 met 1.45V
4,3GHz is na een aantal fps in 3dmark 06(cpu test) BSOD.
Omdat ik erg nieuw ben met AMD: Welke voltages kan ik pakken als max en wat moet je veranderen om je cpu stabiel te houden/krijgen?
Misschien ook nog tips voor mem settings? 2T ipv 1T bijv.?
Houd amd ook nog van bepaalde Multi's voor cpu of is alles goed?
Dan als laatste, wat zijn de Max NB en HTT freq's(AM3 bord)
Hieronder mijn stabiele settings. dit is op stock voltage.
[System Specs]:
CPU: Phenom II 965
Stepping: C3
CPU Cooler: TRUE 120
Moederbord + Bios: DFI LanParty DK 790FXB M3H5
Geheugen: Corsair Dominator GT 1866 CL7 2x2Gb
Voeding: IN-Win Commander 1500W(no comment
)
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.375
CPU NB Voltage: auto
HTT Voltage: auto
SB Voltage: auto
Memory Voltage: 1.65x
CPU Multiplier: 20
NB Multiplier: 200
HTT Speed:
HTT Multiplier:
Memory Divider:
Advanced Clock Calibration Setting:
[OC Results]:
CPU Speed: 4GHz
NB Speed:
HTT Speed:
Memory Speed + Timings: 1333 cl7 1t
Max Load Temp:
Idle Temps: 23-25 graden
Stability Tests: 3Dmark 06 cpu test
Omdat ik erg nieuw ben met AMD: Welke voltages kan ik pakken als max en wat moet je veranderen om je cpu stabiel te houden/krijgen?
[System Specs]:
Voeding: IN-Win Commander 1500W(no comment
[OC Settings]:
HTT Speed:
HTT Multiplier:
Memory Divider:
[OC Results]:
NB Speed:
HTT Speed:
Max Load Temp:
Uplay: Red--Death
Weekje terug een Zalman 9900 ontvangen, @ 100% cpu usage op 3.6 ghz wordt ie nog ongeveer 40 graden(60 met stock)CPU:AMD Phenom II X4 940BE
Moederbord: Gigabyte GA-M790GP-UD4H
Stepping: 2
CPU Cooler: Zalman 9900
Moederbord + Bios: Gigabyte GA-M790GP-UD4H F3a
Geheugen: OCZ Gold OCZ2G10664GK @ 1066mhz
Voeding: Cooler Master Real Power M620
CPU V-Core: 1.375v
CPU Speed: 3.5Ghz
CPU Multiplier: 18x
Rest: Stock
Weet iemand wat de beste voltage is om op 4.0 te zitten?
Wat voor voltages gebruik je nu ? je kan tot maximum 1.5V geven aan je CPU met luchtkoeling.Dorest0rm schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:23:
[...]
Weekje terug een Zalman 9900 ontvangen, @ 100% cpu usage op 3.6 ghz wordt ie nog ongeveer 40 graden(60 met stock)
Weet iemand wat de beste voltage is om op 4.0 te zitten?
4GHz zal je ieder geval niet snel halen met een 940
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Hij loopt nu op 1.3500vSpeedy-J schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 16:27:
[...]
Wat voor voltages gebruik je nu ? je kan tot maximum 1.5V geven aan je CPU met luchtkoeling.
4GHz zal je ieder geval niet snel halen met een 940
@speedy-J
Ik draai 24/7 met 1.520Vcore aan 3.7Ghz met mijn 720.
Ik heb sinds een paar weken ook een PII X4 955 BE. Hiervoor had ik Intel (E2140 en E8200) systeem, dus het is wel weer even wennen hoe de bios ingesteld moet worden.
In eerste instantie ziet het er toch wat ingewikkelder uit. Veel meer instellingen in de bios om te oc-en. Ik ga er binnenkort ook mee beginnen. Met een snelle bench kon ik met de stock cooler 3600mhz (18x200) draaien op standaard voltage (1 uur OCCT). De processor werd 60 graden. Niet echt een goede basis wat betreft koeling, maar ik had even niks anders.
Ik heb gisteren eindelijk de aansluitingen ontvangen, zodat ik de TRUE weer kon bevestigen. Dus ben er nu wel klaar voor.
Wat ik jammer vond, dat wanneer je de multiplier (heet dat nog zo?
) aanpast, er geen gebruik meer gemaakt wordt van Cool & Quiet, maar na even in dit topic te duiken ben ik erachter gekomen dat daarvoor een tooltje bestaat, PhenomMsTweaker. Deze heb ik nu ingesteld (uiteraard de power savings opties in de bios allemaal op disabled gezet) en het werkt perfect.
Idle modus geactiveerd op 1.15v cpu en een mp van 4 (effectief 800mhz). De custom cool & quiet lijkt ook prima te werken. Ingesteld op een cpu load van minimaal 25% dat de mp weer naar 16 gaat.
Mijn hardware:
AMD Phenom II X4 955 BE
Gigabyte GA MA-790FXT-UD5P
OCZ Platinum Low Voltage 2x2GB DDR3 PC1333
Asus Radeon HD5850
OCZ Vertex 60GB
Nu dus focussen op het echte oc-en. Ik ben benieuwd hoever ik kom. Met de koeling zit het in elk geval wel goed.
Ik heb ook nog even getest om te kijken hoever ik zou komen op stock speeds als ik de vcore zou verlagen. Op 1.3000volt was het in elk geval OCCT-stable (3 uur infinite test). Misschien kan dit nog lager.
Maar eerst eens inlezen in al die bios instellingen.
In eerste instantie ziet het er toch wat ingewikkelder uit. Veel meer instellingen in de bios om te oc-en. Ik ga er binnenkort ook mee beginnen. Met een snelle bench kon ik met de stock cooler 3600mhz (18x200) draaien op standaard voltage (1 uur OCCT). De processor werd 60 graden. Niet echt een goede basis wat betreft koeling, maar ik had even niks anders.
Ik heb gisteren eindelijk de aansluitingen ontvangen, zodat ik de TRUE weer kon bevestigen. Dus ben er nu wel klaar voor.
Wat ik jammer vond, dat wanneer je de multiplier (heet dat nog zo?
Idle modus geactiveerd op 1.15v cpu en een mp van 4 (effectief 800mhz). De custom cool & quiet lijkt ook prima te werken. Ingesteld op een cpu load van minimaal 25% dat de mp weer naar 16 gaat.
Mijn hardware:
AMD Phenom II X4 955 BE
Gigabyte GA MA-790FXT-UD5P
OCZ Platinum Low Voltage 2x2GB DDR3 PC1333
Asus Radeon HD5850
OCZ Vertex 60GB
Nu dus focussen op het echte oc-en. Ik ben benieuwd hoever ik kom. Met de koeling zit het in elk geval wel goed.
Ik heb ook nog even getest om te kijken hoever ik zou komen op stock speeds als ik de vcore zou verlagen. Op 1.3000volt was het in elk geval OCCT-stable (3 uur infinite test). Misschien kan dit nog lager.
Maar eerst eens inlezen in al die bios instellingen.
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Je idle voltage in phenommsrtweaker is best wel hoog. Ik denk dat je zonder problemen het op 0.85v kan zetten. Ik draai zelfs 0.7750v en ik wil het zelfs lager instellen alleen kan dat nietSmarron schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 12:44:

Als hij niet te warm wordt is er niets aan de hand,de x3 wordt niet echt warm dus dan kan je best een eind komen met die CPU.PRaGA88 schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 12:04:
@speedy-J
3.7GHz is al heel wat met die chip.
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Direct maar even op 0.85v gezet. Tot nu toe werkt het prima. Is het aan te raden om het nb voltage ook te verlagen in idle modus ?THE_FIREFOX schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 13:19:
[...]
Je idle voltage in phenommsrtweaker is best wel hoog. Ik denk dat je zonder problemen het op 0.85v kan zetten. Ik draai zelfs 0.7750v en ik wil het zelfs lager instellen alleen kan dat niet. Het is sowieso veel lager dan de standaard idle voltage
Je kan het verlagen, hoeveel is mij niet bekend omdat ik met een hoge CPU-NB werkt. Denk dat het geen probleem moet zijn om bij idle de voltage 0.05v lager in te stellen.Smarron schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 14:39:
[...]
Direct maar even op 0.85v gezet. Tot nu toe werkt het prima. Is het aan te raden om het nb voltage ook te verlagen in idle modus ?
rsnubje schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 13:03:
Ja dat zou heel goed kunnen.
[System Specs]:
Voeding: IN-Win Commander 1500W(no comment)
[OC Settings]:
HTT Speed:
HTT Multiplier:
Memory Divider:
[OC Results]:
NB Speed:
HTT Speed:
Max Load Temp:
Uplay: Red--Death
Hij heeft alleen maar 3dmark gedraait. Ik denk niet dat die prime stabiel is
Ik krijg die met 3dmark al niet eens stabiel...StefanvanGelder schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 19:43:
Hij heeft alleen maar 3dmark gedraait. Ik denk niet dat die prime stabiel is
Multiplier 20x, HT ref clock op 204, en CPU VID op 1.45V... Dan krijg ik een clock van 4080. Maar tijdens een 3dmark run BSOD...
Nou nou, op 1.40 volt stijgt de temperatuur van de cores al naar de 60 graden toe (infinite OCCT). Wat een heethoofdjes zijn die X4's. Of de TRUE zit niet goed bevestigd wat me sterk lijkt, evenals de koelpasta. De cores worden vrijwel even warm, dus dat zit dan wel goed. En dat met 2 fans op de TRUE. 
Ik heb hem voorlopig even op 1.35 volt gelaten en draait nu prima op 3500Mhz (200x17,5), maar daar ben ik natuurlijk niet echt tevreden mee.
Oh ja, welke temperatuur moet ik aanhouden voor de limiet? De onafhankelijke cores of de complete cpu? De laatste is net een paar graden koeler.
Edit: Het 1e probleem gevonden, de pull-fan draaide niet. Ik denk dat het weerstandje een te laag voltage doorgeeft. Dat weerstandje komt van de Noctua die er nieuw inzit en die moest ik ook al aanzwengelen.
Ik heb hem voorlopig even op 1.35 volt gelaten en draait nu prima op 3500Mhz (200x17,5), maar daar ben ik natuurlijk niet echt tevreden mee.
Oh ja, welke temperatuur moet ik aanhouden voor de limiet? De onafhankelijke cores of de complete cpu? De laatste is net een paar graden koeler.
Edit: Het 1e probleem gevonden, de pull-fan draaide niet. Ik denk dat het weerstandje een te laag voltage doorgeeft. Dat weerstandje komt van de Noctua die er nieuw inzit en die moest ik ook al aanzwengelen.
[ Voor 30% gewijzigd door Smarron op 24-01-2010 14:09 ]
Met 1.45v haal ik net de 55 grade en dat met een 2 jaar oude scythe infinitySmarron schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:27:
Nou nou, op 1.40 volt stijgt de temperatuur van de cores al naar de 60 graden toe (infinite OCCT). Wat een heethoofdjes zijn die X4's. Of de TRUE zit niet goed bevestigd wat me sterk lijkt, evenals de koelpasta. De cores worden vrijwel even warm, dus dat zit dan wel goed. En dat met 2 fans op de TRUE.
[ Voor 5% gewijzigd door THE_FIREFOX op 24-01-2010 16:22 ]
Maar weer eens een lijstje
[System Specs]:
CPU: Phenom II X4 955 BE
Stepping: C2
CPU Cooler: Ninja 2 Rev. B
Moederbord + Bios: MSI 785GT-E63 BIOS V28.2
Geheugen: Merkloos (Vdata) DDR2 geheugen 2x 1GB 667 MHz + 1GB 800 MHz (Adata)
Voeding: Corsair HX450W
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.390
CPU NB Voltage: 1.264
Memory Voltage: auto
CPU Multiplier: 18
NB Multiplier: 12
HTT Speed: auto
HTT Multiplier: auto
Memory Divider: 1:1.66
Advanced Clock Calibration Setting: auto
[OC Results]:
CPU Speed: 3600 MHz
NB Speed: 2400 MHz
HTT Speed: 2000 MHz
Memory Speed + Timings: 667MHz 5-5-5-15-20-2T
Max Load Temp: 42 gr C
Idle Temps: 25 gr C
Stability Tests: OCCT 1:05 hr stabiel
3.6 GHz met 1.390 VCore leek mij wel red netjes, of niet?
3.5 GHz haal ik op auto, dus op stock (1.35 Vcore).
[System Specs]:
Geheugen: Merkloos (Vdata) DDR2 geheugen 2x 1GB 667 MHz + 1GB 800 MHz (Adata)
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.390
CPU NB Voltage: 1.264
Memory Voltage: auto
CPU Multiplier: 18
[OC Results]:
CPU Speed: 3600 MHz
Memory Speed + Timings: 667MHz 5-5-5-15-20-2T
[ Voor 6% gewijzigd door Ghost Dog op 27-01-2010 17:38 ]
Bump!
Dooie boel hier
Maar even serieus, ik krijg mijn 955 niet stabiel op 3.9 GHz (19.5 x 200), ben tot 1.512Vcore gegaan in de bios van mijn MSI 785GT-E63, ook nog even geprobeerd de CPU-NB te verhogen tot 1.284V. Ik koel met een Scythe Ninja 2 Rev. B.
Moet ik nog hoger gaan met Vcore, of CPU-NB, of mijn nederlaag erkennen?
Verder, waarom zou je hoger moeten kunnen gaan qua voltage met waterkoeling, blijft de CPU daarmee zoveel koeler dat dat extra stabiliteit oplevert?
Als ik zorg dat mijn CPU niet warmer wordt dan 60 graden, zou het voltage toch niet zoveel uit moeten maken, of krijg je bij hogere voltages/temperaturen meer last van electromigratie en is dat de limiterende factor?
Zit nu weer terug op 3.7 GHz @ 1.412 Vcore (nog even langer testen
) voor waarschijnlijk 24/7.
Dooie boel hier
Maar even serieus, ik krijg mijn 955 niet stabiel op 3.9 GHz (19.5 x 200), ben tot 1.512Vcore gegaan in de bios van mijn MSI 785GT-E63, ook nog even geprobeerd de CPU-NB te verhogen tot 1.284V. Ik koel met een Scythe Ninja 2 Rev. B.
Verder, waarom zou je hoger moeten kunnen gaan qua voltage met waterkoeling, blijft de CPU daarmee zoveel koeler dat dat extra stabiliteit oplevert?
Als ik zorg dat mijn CPU niet warmer wordt dan 60 graden, zou het voltage toch niet zoveel uit moeten maken, of krijg je bij hogere voltages/temperaturen meer last van electromigratie en is dat de limiterende factor?
Zit nu weer terug op 3.7 GHz @ 1.412 Vcore (nog even langer testen
[ Voor 6% gewijzigd door Ghost Dog op 30-01-2010 19:00 ]
Wat je nog kan proberen is nog een iets hogere CPU-NB voltage. Ik draai die van mij al een langere tijd op 1.325v.Ghost Dog schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 03:45:
Bump!
Dooie boel hier
Maar even serieus, ik krijg mijn 955 niet stabiel op 3.9 GHz (19.5 x 200), ben tot 1.502Vcore gegaan in de bios van mijn MSI 785GT-E63, ook nog even geprobeerd de CPU-NB te verhogen tot 1.284V. Ik koel met een Scythe Ninja 2 Rev. B.
Zit nu weer terug op 3.7 GHz @ 1.402 Vcore (nog even langer testen) voor waarschijnlijk 24/7.
Ik moet toch even zeggen dat ik hier heb gepost dat de mijne op 4,9 ghz draaide, maar dat is 3,9 ghz.
Dat was een typo.. P
Dat was een typo.. P
Ik krijg die van mij (965BE) al moeilijk stabiel op 3.9GHZ... Even Prime95 er op met 4 workers en hij staat al vast. Ik denk toch echt dat ik iets fout doe
Wanneer moeten voltages omhoog? HT ref. clock omhoog of multiplier? NB voltages? NB multiplier? Want volgens mij moet die van mij toch echt wel boven de 4.0GHZ uit kunnen komen.. Verdere specs staan in sig.
[ Voor 17% gewijzigd door Kiwitje op 31-01-2010 21:21 ]
Hoe hoog waren je voltages?Kiwitje schreef op zondag 31 januari 2010 @ 21:19:
Ik krijg die van mij (965BE) al moeilijk stabiel op 3.9GHZ... Even Prime95 er op met 4 workers en hij staat al vast. Ik denk toch echt dat ik iets fout doeWanneer moeten voltages omhoog? HT ref. clock omhoog of multiplier? NB voltages? NB multiplier? Want volgens mij moet die van mij toch echt wel boven de 4.0GHZ uit kunnen komen.. Verdere specs staan in sig.
He je alleen je CPU overgeklokt, of nog meer?
Had vcore op 1.4V staan, multiplier 19X. Alleen CPU.Ghost Dog schreef op zondag 31 januari 2010 @ 22:47:
[...]
Hoe hoog waren je voltages?
He je alleen je CPU overgeklokt, of nog meer?
[System Specs]:
CPU: Phenom 2 940 BE
Stepping: C3 << dus niet goed hhmm weet niet welke.
CPU Cooler: Arctic Freezer Pro 64
Moederbord + Bios: Gigabyte GA-MA790X-UD4 Bios 2.0
Geheugen: Kingston 8 GB 800 MHz DDR2, 2 x KVR800D2N5K2/4G
Voeding: Cooler Master RealPower 520W
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.350
CPU NB Voltage: 1.17 V
HTT Voltage: AUTO
SB Voltage: AUTO
Memory Voltage: AUTO
CPU Multiplier: 17x
NB Multiplier: AUTO
HTT Speed: 200Mhz
HTT Multiplier: AUTO
Memory Divider: AUTO
Advanced Clock Calibration Setting: Disabled. Nadat ik het op 0% heb gezet voor dit bord. Grappig genoeg maakt dit wel uit. Als hij op -2% + disabled staat, krijg je dat 1 core standaard op 98% procent loopt bij full load van 4 cores in plaats van 4x 100%. De 98% flipt dan over de cores heen. Dus zelfs met ACC disabled doet het wat. Als ik het aanzet maakt het geen verschil qua snelheid, alleen lijkt de IO throughput naar HD's wat meer instabiel.
[OC Results]:
CPU Speed: 3400 Mhz
NB Speed: 1800 Mhz
HTT Speed: 200 Mhz
Memory Speed + Timings: 800 MHz standaard timings 5-5-5-?
Max Load Temp: 53 C
Idle Temps: 32 C balanced, 40 C High power.
Stability Tests:
- 17H OCCT + 17H Prime95 + 17H Memtest ('s avonds laat aan volgende avond vroeg uit).
- 10x kopieren van een 10Gb rar bestand over de 4 HD's die erin hangen + CRC checks.
- Resultaten vergelijking van een Genoomscan met een niet overklokte Core i7.
PowerMrsTweaker:
P0 state:
17x 17x 17x 17x , 1.350 Volt CPU, 1.17 Volt NB.
P1 state:
4x 4x 4x 4x, 0.985 Volt CPU, 1.17 Volt NB.
Verder nog wat aan het spelen geweest met de service zodat het wat langer duurt voordat hij states switcht. Als ik geen intesnsieve rekentaken heb dan loopt hij op 800 Mhz en alleen als ik serieus ga rekenen met de PC dan knalt hij naar 3.4 Ghz. Verder is het nu ook zo dat niet bij elk programma dat ik open gooi, of als ik even met mijn muis door een internet pagina scroll, hij gelijk naar de turbo state schiet. Zal die settings nog hierbij editen voor de liefhebbers.
Dank tweakers voor alle info hier, mijn ideale computer is zo klaar.
CPU: Phenom 2 940 BE
Stepping: C3 << dus niet goed hhmm weet niet welke.
CPU Cooler: Arctic Freezer Pro 64
Moederbord + Bios: Gigabyte GA-MA790X-UD4 Bios 2.0
Geheugen: Kingston 8 GB 800 MHz DDR2, 2 x KVR800D2N5K2/4G
Voeding: Cooler Master RealPower 520W
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.350
CPU NB Voltage: 1.17 V
HTT Voltage: AUTO
SB Voltage: AUTO
Memory Voltage: AUTO
CPU Multiplier: 17x
NB Multiplier: AUTO
HTT Speed: 200Mhz
HTT Multiplier: AUTO
Memory Divider: AUTO
Advanced Clock Calibration Setting: Disabled. Nadat ik het op 0% heb gezet voor dit bord. Grappig genoeg maakt dit wel uit. Als hij op -2% + disabled staat, krijg je dat 1 core standaard op 98% procent loopt bij full load van 4 cores in plaats van 4x 100%. De 98% flipt dan over de cores heen. Dus zelfs met ACC disabled doet het wat. Als ik het aanzet maakt het geen verschil qua snelheid, alleen lijkt de IO throughput naar HD's wat meer instabiel.
[OC Results]:
CPU Speed: 3400 Mhz
NB Speed: 1800 Mhz
HTT Speed: 200 Mhz
Memory Speed + Timings: 800 MHz standaard timings 5-5-5-?
Max Load Temp: 53 C
Idle Temps: 32 C balanced, 40 C High power.
Stability Tests:
- 17H OCCT + 17H Prime95 + 17H Memtest ('s avonds laat aan volgende avond vroeg uit).
- 10x kopieren van een 10Gb rar bestand over de 4 HD's die erin hangen + CRC checks.
- Resultaten vergelijking van een Genoomscan met een niet overklokte Core i7.
PowerMrsTweaker:
P0 state:
P1 state:
Verder nog wat aan het spelen geweest met de service zodat het wat langer duurt voordat hij states switcht. Als ik geen intesnsieve rekentaken heb dan loopt hij op 800 Mhz en alleen als ik serieus ga rekenen met de PC dan knalt hij naar 3.4 Ghz. Verder is het nu ook zo dat niet bij elk programma dat ik open gooi, of als ik even met mijn muis door een internet pagina scroll, hij gelijk naar de turbo state schiet. Zal die settings nog hierbij editen voor de liefhebbers.
"That was left handed..." - JJH
Knap een 940BE met C3 stepping,je overklok is wat aan de magere kant er zou nog makkelijk 200Mhz bij kunnen met die CPU.
offtopic:
Wordt het geen tijd voor een nieuw deeltje van het Phenom II overclock topic?
Wordt het geen tijd voor een nieuw deeltje van het Phenom II overclock topic?
[ Voor 29% gewijzigd door Speedy-J op 01-02-2010 11:58 ]
Dus die moet ik ook op 0% zetten? Staat bij mij nu ook op disabled.Jouke74 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 10:49:
Laat die instellingen maar even achter. Ben wel benieuwd. In de P1 state, kun je de vcore nog wel verder naar beneden schroeven, was mij ook aanbevolen. Lager dan 0.785 gaat hij dacht ik niet, maar met 800mhz in idle is dat ook voldoende. 1.17 nb core is ook veel teveel. Ik heb hem nu op 1.00 staan, mogelijk kan dit nog lager.PowerMrsTweaker:
P0 state:
P1 state:
Ik heb voor een mp van 18 al 1.4 volt nodig, dus wellicht heb je te weinig juice als je de mp op 19 zet?Kiwitje schreef op maandag 01 februari 2010 @ 07:12:
[...]
Had vcore op 1.4V staan, multiplier 19X. Alleen CPU.
Ja bij mijn Gigabyte moederbord en met de F2 BIOS doet ie dus zelfs wat op disabledDus die moet ik ook op 0% zetten? Staat bij mij nu ook op disabled.

Ik wilde eigenlijk de standaard AMD C&Q settings weten van de laagste Phenom 2 step. Ik weet dat de core dan op 800 Mhz draait bij een gemiddeld voltage van 1 volt, dus dat heb ik ingesteld. Nergens kon ik echter een tabel vinden met wat de NB dan doet qua voltage.Laat die instellingen maar even achter. Ben wel benieuwd. In de P1 state, kun je de vcore nog wel verder naar beneden schroeven, was mij ook aanbevolen. Lager dan 0.785 gaat hij dacht ik niet, maar met 800mhz in idle is dat ook voldoende. 1.17 nb core is ook veel teveel. Ik heb hem nu op 1.00 staan, mogelijk kan dit nog lager.
Als laatste, weet ik dat ik nog verder kan overclocken maar het is niet mijn doel om zo snel mogelijk te gaan. Ik draai regelmatig wetenschappelijke applicaties en daar wil ik niet te veel risico mee lopen. Ze zijn echter zo veel sneller klaar met 3.4 Ghz
[ Voor 6% gewijzigd door Jouke74 op 01-02-2010 12:26 ]
Hoe weet je hoeveel volt je nodig hebt? Ik zal hem eens hoger zetten dan...Smarron schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:02:
[...]
Ik heb voor een mp van 18 al 1.4 volt nodig, dus wellicht heb je te weinig juice als je de mp op 19 zet?
Welke Gigabyte heb je? Ik heb de 790FXT UD5P. Ik ga het straks ook even aanpassen.Jouke74 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:22:
Ja bij mijn Gigabyte moederbord en met de F2 BIOS doet ie dus zelfs wat op disabledIk heb dus eerst ACC enabled, toen op de waarden voor elke core op 0% gezet, en daarna weer disabled
Dan krijg ik de volle 4x 100% bij prime95 en OCCT. Bij -2% en disabled kreeg ik op mijn mobo 3x100% en 1x een flippende 98% voor de cores.
Verhogen totdat hij stabiel is.Kiwitje schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:40:
[...]
Hoe weet je hoeveel volt je nodig hebt? Ik zal hem eens hoger zetten dan...
Dan ga ik daar eens mee prutsenSmarron schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:50:
[...]
Welke Gigabyte heb je? Ik heb de 790FXT UD5P. Ik ga het straks ook even aanpassen.
[...]
Verhogen totdat hij stabiel is.
OCCT schijnt nog wat intensiever te zijn. Die gebruik ik zelf in elk geval, maar Prime95 is altijd goed geweest.Kiwitje schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:01:
[...]
Dan ga ik daar eens mee prutsenIk gebruik nu Prime95 voor stresstesten, dan neem ik de Blend met 4 workers. Dan worden alle 4 de cores 100% benut. Neem aan dat deze test goed genoeg is?
En zoals beloofd nog de service settings van PhenoMsrTweaker waarbij de switch van High Performance naar Power Saver wat wordt vertraagt. Let op dit betekend dus dat je niet gelijk full power krijgt. Voor mij is dat niet zo erg omdat ik meestal voor iets langere tijd iets intensief draai, of juist helemaal niet.
Sampling interval: 100 ms
Overal CPU threshold: 20% (dit betekend dus van alle cores bij elkaar gemeten in de taskmanager).
# samples before P0 : 20 (dit maakt het 2 seconden)
# samples before P1 : 50 (dit maakt het 5 seconden)
De 2 seconden zorgt ervoor dat je een beetje kan scrollen door pagina's of Word opstarten zonder dat hij gelijk naar high performance schiet.
De 5 seconden zorgt ervoor dat er ook een kort interval kan zijn waarin de Proc niets doet, waarbij hij niet gelijk heen en weer gaat springen tussen P1 en P0.
Probleem met deze instellingen: Rarren. Bij komt dit namelijk onder 20% uit waardoor hij vrolijk terug schiet van 3.4 Ghz naar 800 mhz rar. Dit komt omdat de disk access vaak voor zo'n vertraging zorgt dat 3.4 Ghz uit z'n neus staat te peuteren bij wijze van spreken. Als ik haast heb zet ik het programma daarom dan ook op High performance voor de tijd dat het duurt.
NB dit geldt natuurlijk voor mijn systeem. Jullie moeten misschien anders tweaken.
Sampling interval: 100 ms
Overal CPU threshold: 20% (dit betekend dus van alle cores bij elkaar gemeten in de taskmanager).
# samples before P0 : 20 (dit maakt het 2 seconden)
# samples before P1 : 50 (dit maakt het 5 seconden)
De 2 seconden zorgt ervoor dat je een beetje kan scrollen door pagina's of Word opstarten zonder dat hij gelijk naar high performance schiet.
De 5 seconden zorgt ervoor dat er ook een kort interval kan zijn waarin de Proc niets doet, waarbij hij niet gelijk heen en weer gaat springen tussen P1 en P0.
Probleem met deze instellingen: Rarren. Bij komt dit namelijk onder 20% uit waardoor hij vrolijk terug schiet van 3.4 Ghz naar 800 mhz rar. Dit komt omdat de disk access vaak voor zo'n vertraging zorgt dat 3.4 Ghz uit z'n neus staat te peuteren bij wijze van spreken. Als ik haast heb zet ik het programma daarom dan ook op High performance voor de tijd dat het duurt.
NB dit geldt natuurlijk voor mijn systeem. Jullie moeten misschien anders tweaken.
Ik ben er ook achter gekomen dat mijn geheugen (2x DDR2-667 C5, 1x DDR2-800 C6, waarschijnlijk lag het aan de DDR2-667) niet stabiel was.
Ik had Memtest 3.3 laten draaien, en kreeg in 10 min al 17 fouten. Daarna heb ik de CAS op 6 gezet voor beide kanalen, en de hele nacht opnieuw Memtest laten draaien, met deze keer na 8 uur geen enkele fout.
Tijd om dus nog maar een keer OCCT te draaien, want die crashte dus telkens, maar dat lag dus voor een groot deel aan het geheugen.
De overklok van mijn 955 BE naar 3.7 GHz lijkt nu ook opeens wél stabiel op 1.432 Vcore (met de rest op auto); ik krijg na 1:45 hr geen fouten.
Misschien dat het dus ook mijn geheugen was dat roet in het eten gooide toen ik mijn CPU op 3.9 GHz probeerde te krijgen. Tijd om nog eens te proberen dus!
Ik had Memtest 3.3 laten draaien, en kreeg in 10 min al 17 fouten. Daarna heb ik de CAS op 6 gezet voor beide kanalen, en de hele nacht opnieuw Memtest laten draaien, met deze keer na 8 uur geen enkele fout.
Tijd om dus nog maar een keer OCCT te draaien, want die crashte dus telkens, maar dat lag dus voor een groot deel aan het geheugen.
De overklok van mijn 955 BE naar 3.7 GHz lijkt nu ook opeens wél stabiel op 1.432 Vcore (met de rest op auto); ik krijg na 1:45 hr geen fouten.
Misschien dat het dus ook mijn geheugen was dat roet in het eten gooide toen ik mijn CPU op 3.9 GHz probeerde te krijgen. Tijd om nog eens te proberen dus!
[ Voor 13% gewijzigd door Ghost Dog op 03-02-2010 00:26 ]
NVT,
[ Voor 97% gewijzigd door Majin Buu op 09-02-2010 17:11 ]
Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC
Jongens, waar blijven de resultaten met de C3 stepping?
Volgens mij moeten bijna alle C3 processors wel de 4Ghz halen met een goede lucht koeling
Volgens mij moeten bijna alle C3 processors wel de 4Ghz halen met een goede lucht koeling
Mijn verbeterde overklok, met C2
:
[System Specs]:
Geheugen: Merkloos (Vdata) DDR2 geheugen 2x 1GB 667 MHz CAS 5 + 1GB 800 MHz (Adata) CAS 6
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.472
CPU NB Voltage: 1.296
Memory Voltage: 1.9
CPU Multiplier: 18.5
[OC Results]:
CPU Speed: 3800 MHz
Memory Speed + Timings: 667MHz CAS 5 2T (sneller wil niet echt, lees mijn vorige post maar
)
Max Load Temp: 56 gr C
Ik kwam tot 3.9 GHz op 1.552V, toen vond ik het wel mooi geweest, want zelfs met mijn Ninja werd de CPU zo'n 60 graden, en meer voltage vond ik ook niet echt verantwoord.
Waar ligt de grens voor de CPU-NB quo voltage? Want misschien krijg ik die nog wel op 2.6 GHz met wat meer juice.
[System Specs]:
Geheugen: Merkloos (Vdata) DDR2 geheugen 2x 1GB 667 MHz CAS 5 + 1GB 800 MHz (Adata) CAS 6
[OC Settings]:
[OC Results]:
Memory Speed + Timings: 667MHz CAS 5 2T (sneller wil niet echt, lees mijn vorige post maar
Max Load Temp: 56 gr C
Ik kwam tot 3.9 GHz op 1.552V, toen vond ik het wel mooi geweest, want zelfs met mijn Ninja werd de CPU zo'n 60 graden, en meer voltage vond ik ook niet echt verantwoord.
Waar ligt de grens voor de CPU-NB quo voltage? Want misschien krijg ik die nog wel op 2.6 GHz met wat meer juice.
Even semi offtopic: ik ben van plan om een arctic freezer 7 pro rev2 te kopen, omdat de huidige stock koeler van mijn X3 720BE wat luid is en niet echt goed koelt.
Ik acht de arctic in staat om zowel stiller als koeler te blijven. Ik weet echter dat er betere modellen bestaan, zoals de scythe mugen 2 of de prolimatech megahalems, maar zijn die hun meerprijs waard als ik niet zwaar ga overclocken? Probleem is dat er op google niet veel vergelijkend materiaal te vinden is, maar wel dat deze koeler veel wordt gekozen in budget-opstellingen, waar mijn pc toch wel onder valt.
Momenteel draai ik mijn overclock dus met standaard koeler, maar een eventueel betere overclockmarge is altijd mooi meegenomen. Ik draai nu op 3,2GHz op standaard voltage, wat volgens mij dicht aanleunt tegen de maximale clock op dat voltage, als ik de ervaringen hier lees.
Ik acht de arctic in staat om zowel stiller als koeler te blijven. Ik weet echter dat er betere modellen bestaan, zoals de scythe mugen 2 of de prolimatech megahalems, maar zijn die hun meerprijs waard als ik niet zwaar ga overclocken? Probleem is dat er op google niet veel vergelijkend materiaal te vinden is, maar wel dat deze koeler veel wordt gekozen in budget-opstellingen, waar mijn pc toch wel onder valt.
Momenteel draai ik mijn overclock dus met standaard koeler, maar een eventueel betere overclockmarge is altijd mooi meegenomen. Ik draai nu op 3,2GHz op standaard voltage, wat volgens mij dicht aanleunt tegen de maximale clock op dat voltage, als ik de ervaringen hier lees.
[ Voor 37% gewijzigd door RuddyMysterious op 05-02-2010 01:51 ]
Verwijderd
wat zijn je temps nu?DevilsProphet schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 01:49:
Even semi offtopic: ik ben van plan om een arctic freezer 7 pro rev2 te kopen, omdat de huidige stock koeler van mijn X3 720BE wat luid is en niet echt goed koelt.
Voor een C2 wel redelijk volgens mijGhost Dog schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 00:27:
Ik ben op forums ook tegen gekomen dat mensen tot 1.5V gaan op de NB
http://www.overclock.net/...md-x4-945-955-965-c3.html
HmmStefanvanGelder schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 09:02:
[...]
Voor een C2 wel redelijk volgens mij![]()
Ik ben op forums ook tegen gekomen dat mensen tot 1.5V gaan op de NBWat is die standaard eigenlijk? Ik zit ff te zoeken wat het bij mij is, ik zie 1.0V staan. Waarmee lees jij die uit? En wat is de temp van die northbridge? Ik zie wel een moederbord temp in Everest, maar ik heb geen idee of die sensor in de northbridge zit
![]()
http://www.overclock.net/...md-x4-945-955-965-c3.html
Bij mij geeft ie standaard 1.1 V aan op de CPU-NB.
Dit lees ik uit met AMD Overdrive
1.1V is het stock voltage van de CPU-NB,dit is bij ieder moederbord hetzelfde.Lars93 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 12:54:
[...]
Hmm
Bij mij geeft ie standaard 1.1 V aan op de CPU-NB.
Dit lees ik uit met AMD Overdrive
Hmm, dezelfde cpu. Als ik dit zo zie, dan moet mijn koeler wel verkeerd bevestigd zitten, want met 1.4v (18x200) op de cpu zit ik al boven de 60 graden en dat met 2 fans erop!Ghost Dog schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 00:27:
Mijn verbeterde overklok, met C2:
[System Specs]:
[OC Settings]:
[OC Results]:
Memory Speed + Timings: 667MHz CAS 6 2T (sneller wil niet echt, lees mijn vorige post maar)
Van het weekend maar alles demonteren en opnieuw doen, koeler is TRUE 120 met push en pull fan.
Is het nog gelukt met het unlocken van Cores? Heb je ook al aan overclocken gedaan?fvdn77 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 23:15:
Van de week zal ik wat resultaten posten van mn X2 555 BE. Hopelijk kan ik nog wat extra cores enablen. Het bordje is een Asus M4A79XTD EVO en mem is 4GB OCZ DDR3 1600-C8
Ow dat klopt niet helemaalSmarron schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 15:22:
[...]
Hmm, dezelfde cpu. Als ik dit zo zie, dan moet mijn koeler wel verkeerd bevestigd zitten, want met 1.4v (18x200) op de cpu zit ik al boven de 60 graden en dat met 2 fans erop!
Van het weekend maar alles demonteren en opnieuw doen, koeler is TRUE 120 met push en pull fan.

Ik heb die post aangepast van mn vorige, maar de temps vergeten aan te passen, ik haal ongeveer 62 graden met 1.552Vcore als ik de CPU-fan instel op 50 graden (Nexus Real Silent 120mm PWM), min 0%, anders 58 met de standaard Scythe fan op 1000 rpm.
Dan doe je het nog netjes. Ik zit dus al boven de 60 graden met 1.4Vcore. Maar goed. Morgen even knutselen.
Het rotte is, is dat mijn koeler heel lastig te bevestigen is. Ik moet de koeler een gedeelte draaien (schuiven over de cpu), omdat de schroeven met veel pijn en moeite ingedraaid kunnen worden. Dan staat er namelijk al spanning op. Ik krijg dan met moeite de diagonale schrijf erop, dan zit het blok al behoorlijk vast. Echter ligt de koeler er dan scheef op, anders kan ik de schroeven niet normaal aandraaien. Ik probeer het morgen wel op een andere manier.
Het rotte is, is dat mijn koeler heel lastig te bevestigen is. Ik moet de koeler een gedeelte draaien (schuiven over de cpu), omdat de schroeven met veel pijn en moeite ingedraaid kunnen worden. Dan staat er namelijk al spanning op. Ik krijg dan met moeite de diagonale schrijf erop, dan zit het blok al behoorlijk vast. Echter ligt de koeler er dan scheef op, anders kan ik de schroeven niet normaal aandraaien. Ik probeer het morgen wel op een andere manier.
[ Voor 13% gewijzigd door Smarron op 05-02-2010 21:25 ]
Iemand misschien een idee hoe ik mijn htt multiplier kan unlocken? Mijn systeem, zie: Dit linkje (CPU-Z) en deze
ik kom (vind ik) te laag met 20%OC
[ Voor 32% gewijzigd door daantjer94 op 07-02-2010 22:18 ]
Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.
Een multiplier kan je niet unlocken. Dit is alleen het geval als je een Phenom BE (Black Edition) hebt.
In jou geval niet dus.
In jou geval niet dus.

Die Vcore kan toch ook wel een stuk omhoog? Of wordt ie nu al (te) warm?daantjer94 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:15:
Iemand misschien een idee hoe ik mijn htt multiplier kan unlocken? Mijn systeem, zie: Dit linkje (CPU-Z) en deze
Dit is trouwens ook het topic voor Phenom II. Maargoed, je kunt je Vcore nog wel wat omhoog gooien, en dan met je FSB gaan spelen. Verwacht alleen niet al teveel van de Phenom I generatie..

Nee, ik was het wachten zat en het is uiteindelijk een i3 530 geworden.StefanvanGelder schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 16:23:
[...]
Is het nog gelukt met het unlocken van Cores? Heb je ook al aan overclocken gedaan?
Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC
Dus je hebt die processor niet in huis?fvdn77 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 17:13:
[...]
Nee, ik was het wachten zat en het is uiteindelijk een i3 530 geworden.
ben nu de koelingskracht van mijn nieuwe (P183) kast aan het testen
.
had hiervoor een CM Elite 331, wat een verschil!
betreft een AMD phenom II 955 BE
draai nu nog veilig op 3500 (17,5x200), maar ga nu zeker verder overklocken!
stressed komt de temperatuur namelijk op het moment niet boven de 39/40 graden (OCCT).
dus binnenkort de voltages en snelheden omhoog
.
stressed komt de temperatuur namelijk op het moment niet boven de 39/40 graden (OCCT).
dus binnenkort de voltages en snelheden omhoog
[ Voor 5% gewijzigd door Henkie op 10-02-2010 14:43 ]
Ik heb bij mijn athlon II X3 de 4e core unlocked en heb nu een phenom II X4 B35.
Het probleem is alleen dat ik hem niet stabiel krijg. Iedere keer als in Windows 7 zit loopt ie binnen 5 minuten vast.
Ideeën, suggesties?
Het probleem is alleen dat ik hem niet stabiel krijg. Iedere keer als in Windows 7 zit loopt ie binnen 5 minuten vast.
Ideeën, suggesties?
MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3
Is de 4e core dan niet gewoon brak? Heb je alleen de 4e core unlocked of heb je em ook overgeclocked?JohanValentijn schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:01:
Ik heb bij mijn athlon II X3 de 4e core unlocked en heb nu een phenom II X4 B35.
Ideeën, suggesties?
Is eigenlijk ook mijn vermoeden. Ik heb nog niet overgeclocked met 4 cores. Wel met 3 en toen was ie ook stabiel @3.35 (nog geen tijd gehad de max te zoeken).
Tja, dan hebben ze best een goede rede gehad om die 4e core te locken.. Dat is dan een beetje pech bij deze aankoop.JohanValentijn schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:11:
Is eigenlijk ook mijn vermoeden. Ik heb nog niet overgeclocked met 4 cores. Wel met 3 en toen was ie ook stabiel @3.35 (nog geen tijd gehad de max te zoeken).
Welke cpu-koeler gebruik je ?Henkie schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:53:
ben nu de koelingskracht van mijn nieuwe (P183) kast aan het testen.
dus binnenkort de voltages en snelheden omhoog.
scythe mugen 2. met stock-fan.
als ik ergens keer tegen rendabele prijzen zo'n extra hang beugeltje kan scoren met 2 fans sluit ik ze aan in push-pull.
als ik ergens keer tegen rendabele prijzen zo'n extra hang beugeltje kan scoren met 2 fans sluit ik ze aan in push-pull.
Ik ga er morgenavond nog eens naar kijken. Beetje in de bios spelen om te kijken of ik hem stabiel kan krijgen.BoZ_ schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:14:
[...]
Tja, dan hebben ze best een goede rede gehad om die 4e core te locken.. Dat is dan een beetje pech bij deze aankoop.
Ik heb de mijne nu in mijn kast zitten, waar de temp zo laag blijft dat de fan niet eens gaat draaien.Henkie schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 19:36:
scythe mugen 2. met stock-fan.
Binnekort maar eens overclocken, maar van het weekend geen tijd (hopelijk schaatsen).
Mijn mungen zit wel in een push pull achtig princiepe (achter de fan zit de case fan die lucht uitblaast waar de orginele er lucht doorheen blaast.
Ik wil wel wat overclocken om hem gewoon te gebruiken 3.5 ghz zou daarvoor zo te lezen niet zo'n probleem moeten zijn.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Moet nog eens zoeken waar ik de fan door de temp kan laten sturen.. Blaast nu constant volgas (1300 rpm oid). En achter mijn mugen zit ook een casefan, ook nog 1 erboven, en 2 voorin de kast die aangesloten staan op mijn fancontroller.. Die draaien max 2000rpm, maar normaal rond de 900.
Voor die 3500mhz kan je gewoon je multiplier verhogen.. Naar 17,5 uit mijn hoofd. Voltages etc hoef je niet eens te veranderen.
Voor die 3500mhz kan je gewoon je multiplier verhogen.. Naar 17,5 uit mijn hoofd. Voltages etc hoef je niet eens te veranderen.
[ Voor 18% gewijzigd door Henkie op 11-02-2010 12:29 ]
Na het verhogen van mn chipset voltage 'lijkt' het erop dat ik mn 4e core stabiel heb op stock speeds. Hij is nu een kleine 10 minuten met Prime95 bezig en heeft nog niks raars gedaan.
Eens kijken of mn computer morgenochtend nog steeds aan staat
.
update:
Vannacht de hele tijd Prime95 aangehad en vanochtend was mn computer nog steeds lekker bezig. Bijna 8 uur zonder errors.
Eens kijken of mn computer morgenochtend nog steeds aan staat
update:
Vannacht de hele tijd Prime95 aangehad en vanochtend was mn computer nog steeds lekker bezig. Bijna 8 uur zonder errors.

[ Voor 27% gewijzigd door JohanValentijn op 12-02-2010 11:28 . Reden: update+plaatje ]
Gisteren even gespeeld, en ik had hem vrij snel op 3800mhz, maar toen sloeg amd's overdrive een keer vast. (waarom weet ik niet) temps daarbij waren ca 30 graden idle en 47 stressed. Dus de 4 ghz lijkt makkelijk te doen.
Vraagje, als je overdrive gebruikt moet je daarna die settings in de bios overnemen. Het lijkt er namelijk op dat bij een reboot steeds alles weer op stock staat.
Vraagje, als je overdrive gebruikt moet je daarna die settings in de bios overnemen. Het lijkt er namelijk op dat bij een reboot steeds alles weer op stock staat.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
je kan in Overdrive aanvinken dat ie automatisch je instellingen laad.Kevinp schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:53:
Gisteren even gespeeld, en ik had hem vrij snel op 3800mhz, maar toen sloeg amd's overdrive een keer vast. (waarom weet ik niet) temps daarbij waren ca 30 graden idle en 47 stressed. Dus de 4 ghz lijkt makkelijk te doen.
Dat kan ik dus niet adviseren omdat:
1. Overclocken via windows is altijd minder betrouwbaar
2. Stel je schiet uit met je clocks en je pc valt uit, dan blijf hij maar proberen op te starten met die clocks, en als die echt te hoog zijn kun je niks meer in window
zie het dan maar eens uit te krijgen. ( veilige modus en al dat gekloot )
2. Stel je schiet uit met je clocks en je pc valt uit, dan blijf hij maar proberen op te starten met die clocks, en als die echt te hoog zijn kun je niks meer in window
^j0ren schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 12:06:
2. Stel je schiet uit met je clocks en je pc valt uit, dan blijf hij maar proberen op te starten met die clocks, en als die echt te hoog zijn kun je niks meer in windowzie het dan maar eens uit te krijgen. ( veilige modus en al dat gekloot )
Ik zou het dus gewoon in overdrive veranderen, kijken hoe stabiel die draait en vervolgens alles in je BIOS veranderen.
Zo doe ik het ook altijd ja.
Dan nog iets :
220 Fsb houd hij wel als ik hem met Overdrive steeds verder omhoog doe, maar als ik hem ineens op 220 zet, slaat hij vast.
Gelukkig heb ik een Hardware OC draaiknop
werkt prima moet ik zeggen, alleen had ik er liever mn multi mee aangepast..
Dan nog iets :
220 Fsb houd hij wel als ik hem met Overdrive steeds verder omhoog doe, maar als ik hem ineens op 220 zet, slaat hij vast.
Gelukkig heb ik een Hardware OC draaiknop
Bij mij ongeveer dezelfde constructie met de Mugen 2, ik kom ook niet over de 40 graden stressed heen (28 idle) met een 955 BE @ stock, en volgens speedfan draait de fan daarbij op ong. 400 rpm, dus ik ga binnenkort ook maar eens kijken hoever die kanKevinp schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:43:
[...]
Mijn mungen zit wel in een push pull achtig princiepe (achter de fan zit de case fan die lucht uitblaast waar de orginele er lucht doorheen blaast.
Ik wil wel wat overclocken om hem gewoon te gebruiken 3.5 ghz zou daarvoor zo te lezen niet zo'n probleem moeten zijn.
heb je helemaal gelijk in. Ik heb mn overclock ook niet via Overdrive, maar het kan evt wel. Dat was ik probeerde aan te geven (en niet te adviseren, alhoewel het er wat ongelukkig uitkwamj0ren schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 12:06:
2. Stel je schiet uit met je clocks en je pc valt uit, dan blijf hij maar proberen op te starten met die clocks, en als die echt te hoog zijn kun je niks meer in windowzie het dan maar eens uit te krijgen. ( veilige modus en al dat gekloot )
Verwijderd
Ik had even een paar kleine Vraagjes..
Ik krijg vandaag mijn nieuwe kast binnen (Nzxt Tempest)
en heb dan dus voldoende "airflow / koeling"
Setup
Asus M3A78-PRO
Amd Phenom II 940BE (AM2+ cpu)
4x 1Gb DDR2 800Mhz Ram
Corsair HX450
Scythe Mugen 2 (rev.B geloof ik!)
alleen staan zowat al mijn voltage's nog op Auto (ja ik weet het shame on mé)
Mijn mobo laat 1.3V toe als Vcore. maar op Auto gaat hij volgens Cpu-Z tot 1.45!
Dit is een algemeen bekend probleem met dit bord, en Asus weigert er iets aan te doen Qua bios (terwijl volgens de specs het bord tot 1.6 kan geloof ik).
op wat voor voltage's en multipliers moet ik alles stock instellen?
Alsvast Bedankt ^^
Ik krijg vandaag mijn nieuwe kast binnen (Nzxt Tempest)
en heb dan dus voldoende "airflow / koeling"
Setup
Asus M3A78-PRO
Amd Phenom II 940BE (AM2+ cpu)
4x 1Gb DDR2 800Mhz Ram
Corsair HX450
Scythe Mugen 2 (rev.B geloof ik!)
alleen staan zowat al mijn voltage's nog op Auto (ja ik weet het shame on mé)
Mijn mobo laat 1.3V toe als Vcore. maar op Auto gaat hij volgens Cpu-Z tot 1.45!
Dit is een algemeen bekend probleem met dit bord, en Asus weigert er iets aan te doen Qua bios (terwijl volgens de specs het bord tot 1.6 kan geloof ik).
op wat voor voltage's en multipliers moet ik alles stock instellen?
Alsvast Bedankt ^^
CMOS reset via jumper of batterij werkt dan ook niet?j0ren schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 12:06:
zie het dan maar eens uit te krijgen.
* chim0 heeft geen ervaring met oc'en via Windows
Nee, want Overdrive bewaard zijn instellingen op je HD, en niet op een chip in je mobo.chim0 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:37:
[...]
CMOS reset via jumper of batterij werkt dan ook niet?
* chim0 heeft geen ervaring met oc'en via Windows
hmm... die 6 giga doe je niet op water nee
Ik wil het overclocken ook eens proberen, echter ben ik hier niet zo'n held in...
Heb een Phenom II X4 955BE, icm een Asus M4A79XTD Evo, iemand gewoon basic tips om het zaakje een beetje leuk te overclocken?
Enne, Snot_Aap, mooie score zeg, heb je mazzel mee en vind dat echt wel netjes, 6,5GHz voor zo'n CPU'tje...
Lekker ook dat je een 5970 hebt
Alleen weer jammer van WinXP
Heb een Phenom II X4 955BE, icm een Asus M4A79XTD Evo, iemand gewoon basic tips om het zaakje een beetje leuk te overclocken?
Enne, Snot_Aap, mooie score zeg, heb je mazzel mee en vind dat echt wel netjes, 6,5GHz voor zo'n CPU'tje...
Lekker ook dat je een 5970 hebt
[ Voor 30% gewijzigd door Dharion op 16-02-2010 12:24 ]
Ah ok, en die worden pas geactiveerd als je in Windows zit, duidelijk.Bobbeh schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 12:15:
[...]
Nee, want Overdrive bewaard zijn instellingen op je HD, en niet op een chip in je mobo.
Alleen cpu en geheugen zijn van mij mobo en videokaart zijn/waren geleend.Dharion schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 12:21:
Ik wil het overclocken ook eens proberen, echter ben ik hier niet zo'n held in...
Lekker ook dat je een 5970 hebt![]()
En als je dan toch de keuze hebt is een 5970 wel leuk.
Moederbord is trouwens echt een aanrader. Heb ondertussen met een boel verschillende bordjes gespeeld onder stikstof maar deze is veruit het stabielst/fijnst. Wel jammer van prijs.
Ten eerste ACC aan zetten om vervolgens twee extra cores the unlocken.
Voor de rest, cpu, cpu-nb en geheugen omhoog
Ik heb een goeie richtlijn nodig, voor bijv. multiplier, FSB etc... Ik ben echt een noob wat betreft overclocken
En ik heb al een X4, dus unlocken gaat niet meer
En ik heb al een X4, dus unlocken gaat niet meer
[ Voor 19% gewijzigd door Dharion op 16-02-2010 14:59 ]
Het is sowieso het handigst alle onderdelen eerst los over te klokken, voordat je alles samen overgeklokt draait, want dan is het veel eenvoudiger uit te vinden waar de fout zit.
Probeer voor het overklokken van je CPU de multiplier met stapjes van .5 te verhogen (want je hebt toch een BE
). Dan telkens zo lang mogelijk (meestal wordt 8-12 uur aanbevolen; meer is beter) stressen om te checken of de OC stabiel is. Ik gebruik OCCT hiervoor.
Als hij crasht moet je het voltage voor je CPU wat hoger zetten tot hij stabiel is.
Verder is het natuurlijk zaak je CPU koel te houden, want de temperatuur gaat lineair omhoog met de frequentie, en kwadratisch met het voltage.
De max voor een 955 is ongeveer 3.9/4.0GHz op lucht.
In principe overklok je alles zo:
Frequentie met kleine stapjes verhogen, stressen, en als het onstabiel blijkt het voltage iets verhogen.
Probeer voor het overklokken van je CPU de multiplier met stapjes van .5 te verhogen (want je hebt toch een BE
Als hij crasht moet je het voltage voor je CPU wat hoger zetten tot hij stabiel is.
Verder is het natuurlijk zaak je CPU koel te houden, want de temperatuur gaat lineair omhoog met de frequentie, en kwadratisch met het voltage.
De max voor een 955 is ongeveer 3.9/4.0GHz op lucht.
In principe overklok je alles zo:
Frequentie met kleine stapjes verhogen, stressen, en als het onstabiel blijkt het voltage iets verhogen.
[ Voor 23% gewijzigd door Ghost Dog op 16-02-2010 15:14 ]
Goed nieuws. Ik heb de PC even gedemonteerd en alles opnieuw in elkaar gezet. Zojuist een OCCT-test gedaan met de X4 955BE @ 17.5*200 (@ 1.35v CPU en 1.2v NB) en de cpu wordt niet warmer dan 52 graden. Voorheen was dat 58 graden. Er moet dus iets niet goed hebben gezeten bij de koeler. Ik heb er ook nog een klein beetje koelpasta bijgedaan. Blijkbaar werkt het.
Ik vind de temps nog steeds niet denderend, maar volgens mij is dit wel vrij gangbaar voor een X4. Ik heb in elk geval weer wat speling.
Ik bedenk me nu dat ik al mijn fans op 7v heb draaien, omdat ik ook een zeer stille PC wil. Dat is overigens perfect gelukt. Daardoor zijn de temps sowieso dus wat hoger. Ik weet niet hoe dit bij de rest is?
Ik vind de temps nog steeds niet denderend, maar volgens mij is dit wel vrij gangbaar voor een X4. Ik heb in elk geval weer wat speling.
Ik bedenk me nu dat ik al mijn fans op 7v heb draaien, omdat ik ook een zeer stille PC wil. Dat is overigens perfect gelukt. Daardoor zijn de temps sowieso dus wat hoger. Ik weet niet hoe dit bij de rest is?
[ Voor 18% gewijzigd door Smarron op 16-02-2010 16:51 ]
wat voor kast heb je?
ik kom stressed @ 17,5x205 niet boven de 40 graden uit
.
ik kom stressed @ 17,5x205 niet boven de 40 graden uit
Verwijderd
Zo.. even wat dingen in de bios van auto gehaald.
Ben nu 4x3.5Ghz aan het benchen.. 200*17.5
Wat is Stock NB voltage?
Ben nu 4x3.5Ghz aan het benchen.. 200*17.5
Wat is Stock NB voltage?
Antec Sonata DesignerHenkie schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 17:00:
wat voor kast heb je?
ik kom stressed @ 17,5x205 niet boven de 40 graden uit.
2x 92mm Nexus Real Silent @ 7v intake
2x 120mm Nexus Real Silent @ 7v push-pull
1x 120mm Noctua NF-S12 @ 7v outtake
2x 120mm SilenX @ 7v VGA
1x 80mm Antec Eartwatts voeding outtake
Moederbord temp: 29 graden
Ik ben op dit moment aan het OCCT-en @ 18*200 @ 1.4v vcore en 1.2v NB.
Temp voor elke core is nu 59 graden en wordt niet hoger.
Stock zat het op dit:
Multiplier: x16.0
Bus Speed (FSB): 200.0MHz
HT-Link: 2000.0MHz
CPU Voltage (auto): 1.349
Stock clockspeed: 3,2GHz
Nu heb ik dit:
Multiplier: x18.5
Bus Speed (FSB): 205.0MHz
HT-Link: 2050.0MHz
CPU Voltage (auto): 1.434
Clockspeed: 3.792GHz
Zo ff kijken of hij er al uit klapt met een spel, en erna OCCT stressen
Had voor de grap ook multiplier x20.0 gedaan, liep op 4,1GHz alleen wou Windows niet eens meer starten
Edit: klapt er vrij snel uit met OCCT, hoe kan ik dit nu stabiel krijgen?
Nja, laat maar, je krijgt er wel honger van btw xD
Heb hem nu @ 3,5GHz, FSB op 205MHz en multiplier op 17.0, vind het wel prima zo, wil nog wel een tijdje met deze CPU doen namelijk.
Laatste edit
Vcore heb ik nu op auto staan, en nu heb ik hem @ 3,7GHz draaiend, en klapt er niet meer uit met stressen
Multiplier: x16.0
Bus Speed (FSB): 200.0MHz
HT-Link: 2000.0MHz
CPU Voltage (auto): 1.349
Stock clockspeed: 3,2GHz
Nu heb ik dit:
Multiplier: x18.5
Bus Speed (FSB): 205.0MHz
HT-Link: 2050.0MHz
CPU Voltage (auto): 1.434
Clockspeed: 3.792GHz
Zo ff kijken of hij er al uit klapt met een spel, en erna OCCT stressen
Had voor de grap ook multiplier x20.0 gedaan, liep op 4,1GHz alleen wou Windows niet eens meer starten
Edit: klapt er vrij snel uit met OCCT, hoe kan ik dit nu stabiel krijgen?
Nja, laat maar, je krijgt er wel honger van btw xD
Heb hem nu @ 3,5GHz, FSB op 205MHz en multiplier op 17.0, vind het wel prima zo, wil nog wel een tijdje met deze CPU doen namelijk.
Laatste edit
Vcore heb ik nu op auto staan, en nu heb ik hem @ 3,7GHz draaiend, en klapt er niet meer uit met stressen
[ Voor 33% gewijzigd door Dharion op 16-02-2010 23:45 ]
Verwijderd
@Dharion.
Probeer eens in Windows Via PhenomMsrTweaker je Vcore in te stellen op ~1.38/1.4V
tevens kan je dan ook meteen je multi aanpassen.
en als je hem niet stabiel krijgt kan je je NB-Vid ook wat opschroeven.
Probeer eens in Windows Via PhenomMsrTweaker je Vcore in te stellen op ~1.38/1.4V
tevens kan je dan ook meteen je multi aanpassen.
en als je hem niet stabiel krijgt kan je je NB-Vid ook wat opschroeven.
Weet iemand eigenlijk hoe je de temp nog kan aflezen als je de 4de core hebt ontlokt?
dat kan niet meer, maar met HWmonitor kon je de temps aflezen van een sensor die vlak bij je processor zit.PRaGA88 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 23:48:
Weet iemand eigenlijk hoe je de temp nog kan aflezen als je de 4de core hebt ontlokt?
Depending on your motherboard, the cpu socket temperature sensor can be TMPIN0, TMPIN1, or TMPIN2. Next, observe how closely TMPIN0 or TMPIN1 or TMPIN2 relates to core temperatures at 100% load. This will tell you your approximate temperatures when unlocked. You can use this reading as a rough estimate of your core temperatures.
Je ziet toch gewoon de cores staan van je CPU?
34 graden dus...
Maar dat is gewoon, ik will 24/7 met een 4de core gaan draaien.
MAar is dan die TMPIN0 de sensor die het dichtste bij de cpu zit?
MAar is dan die TMPIN0 de sensor die het dichtste bij de cpu zit?
Als ik dat zo zie wel ja, als je nou ook ff je CPU 100% stressed en dan kijkt of ze alsnog redelijk goed met elkaar overeenkomen kan je die als uitgangspunt gebruiken.
Hallo!
Ik ben de laatste tijd enthousiast geraakt over overclocken (veel over gelezen) en heb sinds een week een X4 955 in m'n nieuwe pc'tje. Nou ben ik heel de middag al een beetje aan het overclocken, stressen en benchen. Heb via AMD Overdrive de Multiplier op 19x staan (3800MHz dus), ben al een half uur OCCT aan het draaien, alle cores op 100%. Heb geen voltages aangepast of niks, maar ik kom bij volle belasting amper boven de 40 graden. Is dat niet heel laag? Ik ben bang dat die temperatuurmeting niet klopt. (Mijn Athlon XP1700+ tikte vroeger regelmatig 90 graden aan). Draaien die Phenoms sowieso veel koeler?
Of heb ik mazzel met een goede chip, of heb ik het stiekem/per ongeluk gewoon goed gedaan met m'n eerste zelfbouw pc... (Cooler Master Sniper, Scythe Mugen 2, Arctic Silver 5)...
(Intussen loopt m'n OCCT vrolijk verder op 100% CPU en zie ik de temperatuur max de 40,5 aantikken)
Ik ben de laatste tijd enthousiast geraakt over overclocken (veel over gelezen) en heb sinds een week een X4 955 in m'n nieuwe pc'tje. Nou ben ik heel de middag al een beetje aan het overclocken, stressen en benchen. Heb via AMD Overdrive de Multiplier op 19x staan (3800MHz dus), ben al een half uur OCCT aan het draaien, alle cores op 100%. Heb geen voltages aangepast of niks, maar ik kom bij volle belasting amper boven de 40 graden. Is dat niet heel laag? Ik ben bang dat die temperatuurmeting niet klopt. (Mijn Athlon XP1700+ tikte vroeger regelmatig 90 graden aan). Draaien die Phenoms sowieso veel koeler?
Of heb ik mazzel met een goede chip, of heb ik het stiekem/per ongeluk gewoon goed gedaan met m'n eerste zelfbouw pc... (Cooler Master Sniper, Scythe Mugen 2, Arctic Silver 5)...
(Intussen loopt m'n OCCT vrolijk verder op 100% CPU en zie ik de temperatuur max de 40,5 aantikken)
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
40 graden is inderdaad wel heel erg weinig.
Dit topic is gesloten.