Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 21 Laatste
Acties:
  • 149.332 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Zeker weten, dat dit kinderen aanspreekt.
Ik zal hem mijn zoon ook laten zien en vragen wat hij ervan vind.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Leuk filmpje ja.

Ik heb gisteravond na veel bloed zweet en tranen een electriciteitskabel van de meterkast naar zolder getrokken waar de omvormer over een paar weekjes komt te staan. Ik zit er aan te denken de voorbereiding voor het plaatsen van de beruchte bruto productiemeter zelf te doen (meterbord en schakelaar plaatsen). Ik heb al wat voorbeelden op internet gezien. Iemand nog tips en / of waarschuwingen wat dit betreft.
Er is al een vrije groep. Kan ik de kap van de groepenkast gewoon openschroeven om de draden op de groep aan te sluiten?

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

windfreak schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 09:24:
Leuk filmpje ja.

Ik heb gisteravond na veel bloed zweet en tranen een electriciteitskabel van de meterkast naar zolder getrokken waar de omvormer over een paar weekjes komt te staan. Ik zit er aan te denken de voorbereiding voor het plaatsen van de beruchte bruto productiemeter zelf te doen (meterbord en schakelaar plaatsen). Ik heb al wat voorbeelden op internet gezien. Iemand nog tips en / of waarschuwingen wat dit betreft.
Er is al een vrije groep. Kan ik de kap van de groepenkast gewoon openschroeven om de draden op de groep aan te sluiten?
Heb je een hoofdschakelaar? Zoja zet die dan uit. Daarna je kast open. En controleer dan voor de zekerheid nog met een multimeter of er nog spanning ergens op staat.

In mijn geval kan ik mijn kast spanningsloos maken met een hoofdschakelaar maar deze zit in dezelfde kast waar ook de groepen zitten.

En gewoon met beleid werken :) En uiteraard foto's maken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

jammer ook dat de ing mij de hypotheek tegen variabele rente 1% heeft geweigert,
ze bieden dat produkt per direkt niet meer aan, ik had dan gratis kunnen wonen...
(hun administratiekosten zijn hoger dan de opbrengst.. zeiden ze)
het werkt hier alleen maar zo goed omdat ik een brak huurhuis heb gekocht wat nu een duurzaam paleisje is geworden, mijn uitgangspositie (duur en slecht) bepaald dus ook het rendement nu,
woon je in een modern huis, met lage epc, dan is het natuurlijk veel moeilijker allemaal.
[/quote]
Wat bedoel je met: ING heeft hypotheek geweigerd? en: ik had dan gratis kunnen wonen? spreekt mij zeer aan dat GRATIS wonen. :*)
Wat bedoel je met: mijn uitg.positie- duur en slecht en wat is lage EPC??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:25
EPC = Energieprestatiecoëfficiënt Een lage EPC betekent dat je woning goed geïsoleerd is, een zuinige CV-ketel heeft, mogelijk een zonneboiler, etc.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:01:

jammer ook dat de ing mij de hypotheek tegen variabele rente 1% heeft geweigert,
ze bieden dat produkt per direkt niet meer aan, ik had dan gratis kunnen wonen...
(hun administratiekosten zijn hoger dan de opbrengst.. zeiden ze)
het werkt hier alleen maar zo goed omdat ik een brak huurhuis heb gekocht wat nu een duurzaam paleisje is geworden, mijn uitgangspositie (duur en slecht) bepaald dus ook het rendement nu,
woon je in een modern huis, met lage epc, dan is het natuurlijk veel moeilijker allemaal.
Herstel: vorige reactie = ging iets fout :'(

Wat bedoel je met: ING heeft hypotheek geweigerd?
en: ik had dan gratis kunnen wonen? spreekt mij zeer aan, dat gratis wonen. :9

JEROEN: d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JAN-B schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 13:10:
[...]

Herstel: vorige reactie = ging iets fout :'(

en: ik had dan gratis kunnen wonen? spreekt mij zeer aan, dat gratis wonen. :9

JEROEN: d:)b
"Gratis wonen" is net zo min een haalbare issue (in NL) als "gratis energie", ook al wordt daar heel wat over afgeronkt (helaas tot in de TopSolar50 aan toe...).

JeroenH: dank voor link leuk(st)e filmpje. Inmiddels off-line reeds in mijn linklijst opgenomen!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en: ik had dan gratis kunnen wonen? spreekt mij zeer aan, dat gratis wonen
mijn huidige hypotheek is 10 jaar vast 5%
ik moet nog 2 jaar, ik betaal dus nog 2 jaar 5%
als ik deze 2 jaar zou omzetten naar variabel, betekend dit dat ik 2 jaar misschien wel 1% rente betaal,
in mijn geval is dat ~150 euro per maand.(de besparing zet je natuurlijk apart om het risico af te dekken)
en ach, dat is op te wekken.(--> het is 483 kwh nu en misschien 200kwh over 5 jaar)
(zo goed als) gratis & duurzaam wonen is zeker wel mogelijk, als je goed je ogen open houd,
met dit kabinetsbeleid komen we daar heel snel aan.
geweigerd : niet echt geweigerd, ik wilde dat produkt, maar ze hebben dat produkt teruggetrokken,
precies hetzelfde al mijn leverancier van energie, die heeft geld geboden om mijn huidige kontrakt te ontbinden, het is verliesgevend voor ze.
niets doen ? 5% betalen, wel iets doen ? 4% vermijden.
as simple as that.

/edit : wel pv(en sde), overschot, en geen zonneboiler ruimte meer over ? (en lekker comfortabel cw6 in het huis?) http://www.inventum.info/...on%20warmtepompboiler.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier vandaag nog een aardige PV dag gehad.

Het begint hier nu hard te waaien en te regenen. Dat gaat nog wel ff duren denk ik als ik de beelden zie op buienradar.nl

Daarnet mijn appels en peren geoogst uit de tuin. ( 1 pereboom, 2 appelboompjes ). Totale oogst iets van 5 emmers van 10 liter vol met fruit. Vooral de pereboom heeft het zeer goed gedaan.

De komende tijd neem ik lekker appels en peren mee naar m'n werk uit eigen tuin. MJAM!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
Vraagje over dimmers en energie besparing

Een electronische dimmer zal denik ik de sinus aansnijden.
Zal een electronisch gedimde lamp minder kwh's verbruiken ?

En dezelfde vraag voor normale dimmer. (trafo)
Ik denk eigenlijk wel maar om me heen denkt iedereen van niet.

Met m'n Remeha Quinta en Celcia 20 ben ik er nog niet uit trouwens.
Ik wil GEEN warmwater voorrraadje.

Nu lukt me dat alleen als ik eco mode kies in het klokprogramma.
Dit b.v. 's nachts en als ik overdag weg ben.

Zodra het klokprogramma naar b.v 19 graden gaat om 17 uur dan zal hij de boiler opstoken.
Iemand een idee hoe ik dit voorkom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zowel sinusaansnijding als gebruik van een trafo leidt tot minder verbruik. Dit is gewoon een technisch feit, beide gebruiken zelf nagenoeg geen energie.

Je kan het ook op "lekenmanier" beredeneren. De lamp brandt minder fel en gebruikt dus minder energie. Zou het geheel dan niet minder energie gebruiken, dan zouden die "voorschakeldingen" het bespaarde deel moeten opslurpen en daardoor loeiheet worden. Doen ze niet, dus .....

Je kan het effect ook bereiken door een regelbare weerstand, maar die wordt wel heet, gebruikt dus gewoon het vermogen P = I2R. Allemaal verlies dus. Zet je daarentegen twee lampen in serie, dan dimmen ze allebei ook, gebruiken samen globaal de helft van de energie die de ene eerst opnam, maar alle energie wordt nu wel nuttig gebruikt.
Met globaal bedoel ik dat de weerstand van een lamp iets afneemt door de wat geringere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Techneut schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 20:09:
Zowel sinusaansnijding als gebruik van een trafo leidt tot minder verbruik. Dit is gewoon een technisch feit, beide gebruiken zelf nagenoeg geen energie.

Je kan het ook op "lekenmanier" beredeneren. De lamp brandt minder fel en gebruikt dus minder energie. Zou het geheel dan niet minder energie gebruiken, dan zouden die "voorschakeldingen" het bespaarde deel moeten opslurpen en daardoor loeiheet worden. Doen ze niet, dus .....

Je kan het effect ook bereiken door een regelbare weerstand, maar die wordt wel heet, gebruikt dus gewoon het vermogen P = I2R. Allemaal verlies dus. Zet je daarentegen twee lampen in serie, dan dimmen ze allebei ook, gebruiken samen globaal de helft van de energie die de ene eerst opnam, maar alle energie wordt nu wel nuttig gebruikt.
Met globaal bedoel ik dat de weerstand van een lamp iets afneemt door de wat geringere temperatuur.
Dat hitte opstoken was ook mijn argument
De dure HTS'ers waren het niet met mij als simpele MTS'er eens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:07
Woodski schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 19:21:

Met m'n Remeha Quinta en Celcia 20 ben ik er nog niet uit trouwens.
Ik wil GEEN warmwater voorrraadje.

Nu lukt me dat alleen als ik eco mode kies in het klokprogramma.
Dit b.v. 's nachts en als ik overdag weg ben.

Zodra het klokprogramma naar b.v 19 graden gaat om 17 uur dan zal hij de boiler opstoken.
Iemand een idee hoe ik dit voorkom ?
Ben je in het bezit van de orginele handleiding? Ik ben er hiermee namelijk wel uitgekomen.

Ik heb zo'n zelfde thermostaat gehad, je kan per inschakelmoment een temperatuur kiezen. Deze waarden zijn echter al van te voren ingevoerd en kun je ook aanpassen.
Dus: voor alle temperatuur waardes moet je het eco programma OOK inschakelen.

Je hebt zeg maar temperatuur 1 = 19 graden
Temp 2 = 18
Temp 3 = 15 + ECO

Op dit moment zal alleen bij het kiezen van "temp 3" ook het eco programma actief worden.
Truc is dus om voor alle waarden (temp 1 t/m 3) ook het ECO programma actief te maken.
Hier is een apart menu voor om de verschillende temp waarden aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Super tip en zo simpel

"even snel" is dit helaas niet gelukt
Ik heb slechts 1 eco temp
Die anderen zijn niet eco

Straks even lezen anders maandag maar weer bellen

[ Voor 66% gewijzigd door Woodski op 05-09-2009 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Vonkenregen in Volendam verwacht (van een "ander kaliber" dan wat je op die mooie KNMI ontladingen kaartjes ziet).

Commentaar op een interpretatief artikel met interview met de voorzitter van de ZPV n.a.v. "het incident" inmiddels uitgebreid op mijn website ("Gejatte zonnestroom"). Het sappige vervolg komt binnenkort. Gaat (hopelijk) leuk worden. Soms komen "ze" (de netboys) gewoon de verkeerde persoon tegen, en dan breekt - terecht - de pleuris uit...

Morgen effe lekker boompjes zagen met, jawel, ons aller Greenchoice personeel, om CO2 extra te laten binden. Leg ik nog wel een keertje uit... :? ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het zal maar op je dak liggen :
http://www.noordhollandsd...lkmaar/article5069995.ece
vonkenregen in de stad van de zon, vele dakvullende panelen blijken ineens eigendom van nuon, die met subsidie zijn neergelegd (!), de bewoner krijgt niets, behalve rekeningen natuurlijk.
en dan denk je mijn huis, ik heb het gekocht, zeker de kleine lettertjes vergeten, vooral nuon is goed in arial font 0,0001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 14:49:
het zal maar op je dak liggen :
http://www.noordhollandsd...lkmaar/article5069995.ece
vonkenregen in de stad van de zon, vele dakvullende panelen blijken ineens eigendom van nuon, die met subsidie zijn neergelegd (!), de bewoner krijgt niets, behalve rekeningen natuurlijk.
en dan denk je mijn huis, ik heb het gekocht, zeker de kleine lettertjes vergeten, vooral nuon is goed in arial font 0,0001
tja, panelen van NUON dus 8)7
Ik heb daar gehuurd, maar volgens mij hadden de kopers wel een fors bedrag neergelegd voor die panelen. Dat was om een of ander langdurig onderhoudscontract af te kopen geloof ik.
@eric-pvt: zou je me eens een dm willen sturen met je e-mail adres? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Interessant stukje over het effect van decentrale opwek op het elektriciteitsnet:

http://www.theoildrum.com/node/5753#more

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
JeroenH schreef op zondag 06 september 2009 @ 00:11:
Interessant stukje over het effect van decentrale opwek op het elektriciteitsnet:

http://www.theoildrum.com/node/5753#more
Wat ze dus eigenlijk zeggen is dat je tot 7-10% van 'een buurt' kunt voorzien van forse PV-installaties (ze hebben het over 5kWp, maar we kunnen dat voor het gemak "eigen verbruik dekkend" noemen, aangezien de schaal en verbruik hier wat kleiner/lager is dan in de States en feitelijk gaat het over het verbruik van een sub-grid.) zonder enig probleem en dat je daarboven in heel specifieke situaties kunt krijgen dat er een heel gebied in zijn eigen energie voorziet en dus niet meer door de centrale voorzien wordt van energie. In dergelijke gevallen wordt uit veiligheidsoverwegingen de inverter dan losgekoppeld, omdat het sub-grid anders te veel uit fase zou kunnen lopen met de centrale.

Als je het dus een beetje versimpelt, dan kunnen we dus nog even vooruit, want voordat er per wijk 10% van het verbruikte vermogen opgewekt wordt door decentrale opwek, zijn we weer een hele tijd verder.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dm willen sturen
gaat niet, stuur anders jouw dm even met je email naar mij....

had je nou ook die zonnesteek subsidie ? onder nummer 49 heb je subsidie,
bij een andere leverancier moet je even mailen met iemand van de gemeente, ik heb z`n emailadres,
het is iemand anders dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 10:34:
[...]

bij een andere leverancier moet je even mailen met iemand van de gemeente, ik heb z`n emailadres,
Als je wilt dat men je een DM kan sturen (geen reply dus) dan moet het wel aan staan. Bij jezelf zie je geen mail icoontje. Ik dacht recentelijk ook dat het niet aan stond bij mij. Dank zij Jeroen weet ik nu dat je dan moet kijken onder myReact > voorkeuren.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:08

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag een draadloze bewegingsmelder tussen de Quooker gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.draadloosschakelen.nl/uploads/RTEmagicC_im_bw_melder_01.jpg.jpg

In combinatie met een tijdklok moet dit het verbruik van de Quooker verder omlaag schroeven. Na de eerste actie van ombouw tot hotfill verwacht ik hier nog meer te besparen, zonder iets op gemak in te leveren.

Over de TVT van deze actie hebben we het maar even niet, het valt vooral onder tweaken :)

Off Topic: Weet iemand of je in Openoffice Calc een gestapelde grafiek en een niet gestapelde grafiek in één diagram kan onderbrengen? Mij lukt alleen het één of het ander.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hoeveel verbruikt zo'n Quooker nou op jaarbasis? Ik zie op de website dat het sluipverbruik alleen al 10 W is (-> 90kWh per jaar), maar daar komt nog de energie voor het warm maken en vooral houden van het water bij...
Off Topic: Weet iemand of je in Openoffice Calc een gestapelde grafiek en een niet gestapelde grafiek in één diagram kan onderbrengen? Mij lukt alleen het één of het ander.
Wat bedoel je met gestapelde grafiek? Zoals ik hier gebruik? Ik zou niet weten of je het kunt mengen maar als workaround kun je sommige waarden gewoon op 0 zetten en dan zijn die balken niet gestapeld...

Iets anders, ik ben de afgelopen tijd flink aan het brainstormen geweest over regenwateropvang, en ik heb mijn gedachten op papier (nou ja, PDF dan) gezet. Dit is wat ik tot nu toe heb. Het is zeg maar versie 0.1, nu moet ik de plannen gaan verfijnen en een gedeelte zal ik pas definitief maken tijdens de constructie.

Ik wil graag feedback, vooral van mensen die er al ervaring mee hebben - als die er zijn. :) ben ik dingen vergeten? Moeten dingen absoluut anders?

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/09/Regenwateropvang.png

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 06-09-2009 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
JeroenH schreef op zondag 06 september 2009 @ 21:34:
[...]

Iets anders, ik ben de afgelopen tijd flink aan het brainstormen geweest over regenwateropvang, en ik heb mijn gedachten op papier (nou ja, PDF dan) gezet. Dit is wat ik tot nu toe heb. Het is zeg maar versie 0.1, nu moet ik de plannen gaan verfijnen en een gedeelte zal ik pas definitief maken tijdens de constructie.

Ik wil graag feedback, vooral van mensen die er al ervaring mee hebben - als die er zijn. :) ben ik dingen vergeten? Moeten dingen absoluut anders?

[afbeelding]
Geen idee of het echt anders moet, maar krijg je op deze manier niet dat het oudste water onderin blijft zitten?
Oftewel is enige vorm van circulatie geen goed idee?
Je zou de overloop onder aan kunnen sluiten met het tuitje op de hoogte waar je de overloop wilt hebben.
En hoe voorkom je dat er zooi in komt, of eigenlijk hoe haal je die zooi eruit als je filter onverhoopt een keer losschiet oid.?
Daarnaast moet er volgens mij nog op de een of andere manier een zekerheid op dat bacteriën uit de ton met geen mogelijkheid bij het drinkwater kunnen komen. Mogelijk is een simpele kraan vlak bij de ton met een loskoppelbare tuinslang al meer dan voldoende.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:49
toevallig net vanmiddag over regenwateropvang zitten lezen:
http://www.bouwinfo.be/forum/about10053-0-asc-30.html

veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op zondag 06 september 2009 @ 21:41:
Geen idee of het echt anders moet, maar krijg je op deze manier niet dat het oudste water onderin blijft zitten?
Oftewel is enige vorm van circulatie geen goed idee?
Je zou de overloop onder aan kunnen sluiten met het tuitje op de hoogte waar je de overloop wilt hebben.
Daar zeg je wat... ik heb bij een ondergronds regenwatervat wel eens gezien dat het inkomende water helemaal onderin de tank omhoog wordt gericht. Op die manier is er bij instroom circulatie. Dit is met wat PVC-bochtjes simpel te maken natuurlijk.
En hoe voorkom je dat er zooi in komt,
Diverse filters. Een grof filter voordat het water vanaf het dak de regenpijp inloopt, en dan in de tank een fijn filter in de vorm van een emmertje. Via het inspectiegat van de tank kan ik dat er dan uithalen en schoonmaken.
of eigenlijk hoe haal je die zooi eruit als je filter onverhoopt een keer losschiet oid.?
Het zal op termijn onvermijdelijk zijn dat er wat drab op de bodem bezinkt, daarom wordt het 'productiewater' ook net onder het oppervlak afgenomen. Hier zou het water het schoonst moeten zijn, en dit zie je dan ook terug bij bijna alle systemen die je kant en klaar koopt. Als ik na een tijdje merk dat er te veel drab op de bodem van de tank ligt dan kan ik dat met een tuinslang er wel uit hevelen denk ik (gewoon een beetje over de bodem bewegen als een waterstofzuiger).
Daarnaast moet er volgens mij nog op de een of andere manier een zekerheid op dat bacteriën uit de ton met geen mogelijkheid bij het drinkwater kunnen komen. Mogelijk is een simpele kraan vlak bij de ton met een loskoppelbare tuinslang al meer dan voldoende.
Yep, daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat ik ook al wel weet hoe ik dat ga doen: een 40mm PVC-pijp met bovenaan een trechter met 10cm (of zo) daarboven een kraan, eventueel automatisch bediend door een regelsysteem. Daar zijn regels voor en ik ga me inlezen.

@wheez50: dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:08

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Hoeveel verbruikt zo'n Quooker nou op jaarbasis? Ik zie op de website dat het sluipverbruik alleen al 10 W is (-> 90kWh per jaar), maar daar komt nog de energie voor het warm maken en vooral houden van het water bij...
Ik heb op dit moment alleen metingen gedurende een week en dat omgerekend naar jaarverbruik. Dat was als coldfill 400 kWh. Na de ombouw naar hotfill is dat 350 kWh geworden. En nu ga ik weer een weekje meten en het verbruik bijhouden. Voor onze gezinssituatie is het, denk ik, een goede oplossing. We gebruiken meer dan 60 liter kokend water per week, vooral voor koffie en thee. Ik zal volgende week laten weten of de nieuwe oplossing bespaart. Ik zou het graag meer precies meten, maar na jullie successen met Plugwise zie ik daar maar even van af. :+
Wat bedoel je met gestapelde grafiek? Zoals ik hier gebruik? Ik zou niet weten of je het kunt mengen maar als workaround kun je sommige waarden gewoon op 0 zetten en dan zijn die balken niet gestapeld...
Afbeeldingslocatie: http://server2.uploadit.org/files/JonnieDoe-diagramm.jpg
Ik bedoel zoiets, waarbij de grijze balk zou moeten aangeven wat je verbruik zou zijn geweest als er geen zonnestroom was geweest en de blauwe balken de meterstanden weergeven. Ik heb het al opgelost door een extra kolom in te voegen met een berekening.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 07-09-2009 09:02 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JeroenH

Een vlotter voor lage stand is misschien wenselijk, zodat de pomp afslaat bij lage stand van water en niet droogloopt.
Verder zou ik er geen pallet onder doen, die rot alleen maar weg en 1 m3= 1000kg
Filters buiten de tank zodat ze eenvoudig te reinigen zijn.

Het grootste probleem wordt op den duur algvorming, die drijft ook boven.
Eventueel op te lossen door wat chloor, maar ja dat is niet wenselijk.

Kraan op de aanvoer regenpijp, zodat je die kan afsluiten als het moet.
Een hydrofoorset zodat je continu druk hebt.

Gaat de tank niet de grond in?
Polyester tank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben weer een stap verder met het berekenen van al ons verbruik in huis, de tweede ronde zeg maar. Ik ben me rot geschrokken hoeveel ons audiomeubel verbruikt. Omgerekend naar een jaar zou dit ongeveer 325kWh zijn. En we gebruiken onze TV echt niet als bewegend behang overdag. Met zoveel verbruik is ons audiomeubel met stip de grootste verbruiker in huis. Verantwoordelijk voor ongeveer 18% van ons jaarverbruik.

En zoveel staat er niet in het audiomeubel ( Tele2 decoder, DVD speler, versterker ) + een 32" TFT televisie. Alles uiteraard aangesloten op een stekkerblok, zodra we weggaan of de TV uit gaat dan gaat de schakelaar om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 18:08
JeroenH schreef op zondag 06 september 2009 @ 22:51:
[...]

Daar zeg je wat... ik heb bij een ondergronds regenwatervat wel eens gezien dat het inkomende water helemaal onderin de tank omhoog wordt gericht. Op die manier is er bij instroom circulatie. Dit is met wat PVC-bochtjes simpel te maken natuurlijk.
Het niet voor, maar juist tegen circulatie. Anders zou je tijdens een heftige regenbui troebel water kunnen krijgen. Door zo'n U-bocht onderin de tank wordt de meeste energie geabsobeerd voordat het in de tank komt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:21:
Ik ben weer een stap verder met het berekenen van al ons verbruik in huis, de tweede ronde zeg maar. Ik ben me rot geschrokken hoeveel ons audiomeubel verbruikt. Omgerekend naar een jaar zou dit ongeveer 325kWh zijn. En we gebruiken onze TV echt niet als bewegend behang overdag. Met zoveel verbruik is ons audiomeubel met stip de grootste verbruiker in huis. Verantwoordelijk voor ongeveer 18% van ons jaarverbruik.

En zoveel staat er niet in het audiomeubel ( Tele2 decoder, DVD speler, versterker ) + een 32" TFT televisie. Alles uiteraard aangesloten op een stekkerblok, zodra we weggaan of de TV uit gaat dan gaat de schakelaar om.
Muah, valt nog mee.
Dit weekend ook maar eens een Cresta meter gehaald, ik had namelijk m'n twijfels over de oude koel/diepvries.
Na 1 uurtje was het me wel duidelijk :(
Na 1 dag kwam ik op een jaarverbruik van 806 Kwh 7(8)7 terwijl een A++ van die grote 181Kwh verbruikt.
De koel/diepvries staat trouwens in de kelder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:33:
[...]

Na 1 dag kwam ik op een jaarverbruik van 806 Kwh 7(8)7 terwijl een A++ van die grote 181Kwh verbruikt
Nou ja, daar kun je tenminste eenvoudig wat aan doen (mits eht app. net te oud is). Vervangen en lachen om je nieuwe meterstanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:35:
[...]

Nou ja, daar kun je tenminste eenvoudig wat aan doen (mits eht app. net te oud is). Vervangen en lachen om je nieuwe meterstanden!
Jip, vervangen!!
Hoe bedoel je net te oud is?
De verwijderingsbijdrage?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:18:
Een vlotter voor lage stand is misschien wenselijk, zodat de pomp afslaat bij lage stand van water en niet droogloopt.
Sowieso wil ik uiteindelijk met meerdere vlotters gaan werken om e.e.a. te automatiseren.
Verder zou ik er geen pallet onder doen, die rot alleen maar weg en 1 m3= 1000kg
Onder IBC's zit altijd een kunststof of stalen pallet, dus dit zal geen probleem zijn (google maar eens, IBC = Intermediate Bulk Container).
Filters buiten de tank zodat ze eenvoudig te reinigen zijn.
Da's een goeie...
Het grootste probleem wordt op den duur algvorming, die drijft ook boven.
Eventueel op te lossen door wat chloor, maar ja dat is niet wenselijk.
Wat ik hier en daar zo lees kan alg alleen ontstaan als er licht bij het water gelaten wordt. Ik ga de tank, die van semi-doorzichtig wit plastic is, inpakken in isolatiemateriaal (tegen vorst), dit zal ook gelijk het licht buiten houden.
Kraan op de aanvoer regenpijp, zodat je die kan afsluiten als het moet.
Yep, dat ga ik ook doen. Had je de PDF met mijn ideeën tot dusver gezien?
Een hydrofoorset zodat je continu druk hebt.
Dat wil ik inderdaad ook doen. Ik weet hier nog bijna niets van, moet ik nog veel over lezen.
Gaat de tank niet de grond in?
Nee, dat is me veel werk en te duur. Zo'n IBC koop je voor € 25 of zo en ik wil 'm binnen zetten, in de schuur. Daar staat hij goed beschermd tegen vorst en ik kan er makkelijk bij voor onderhoud etc. Ook zorgt het flink lager plaatsen van de tank voor een hoger energieverbruik van de pomp, omdat het water minimaal een meter hoger verpompt moet worden.
Polyester tank?
Volgens mij zijn IBC's van ABS gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59

Bij ons was de harddisk recorder van sony de grootste boosdoener. 30 Watt verbruik als die uit staat. En dat terwijl dat ding het nieuwste onderdeel is in ons audiomeubel.
De stekker gaat er gewoon uit. De kinderen van 2 en 4 weten dat ook en doen de stekker er in als ze een dvd willen kijken en trekken de stekker er ook weer uit. Gewoon jong mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Ik heb op het consumentenelectronica forum een topic gestart over sluipverbruik door apparaten die stroom vreten in de standbystand. Inspiratie was mijn UPC kast, die 14 watt continu vreet en niet standy kan. De Hd versie vreet 24 Watt. Ik heb berekend dat als alle 2 miljoen UPC klanten de laatste zouden hebben dit net zoveel stroom zou kosten als 91000 huishoudens per jaar verbruiken. Graag zou ik jullie willen uitnodigen om het standby verbruik van vergelijkbare HD recorder / digitale TV / modems te vermelden, het liefst doorgemeten met een metertje. Dit alles voor een onderzoekje en omdat ik me oprecht druk maak over dit soort wanontwerp. Ik doe hier een oproepje, omdat ik schat dat hier mensen zijn die zulke meters hebben en zich ook bezig houden met dit soort problematiek.

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:56:
Beste mensen,

Ik heb op het consumentenelectronica forum een topic gestart over sluipverbruik door apparaten die stroom vreten in de standbystand. Inspiratie was mijn UPC kast, die 14 watt continu vreet en niet standy kan. De Hd versie vreet 24 Watt. Ik heb berekend dat als alle 2 miljoen UPC klanten de laatste zouden hebben dit net zoveel stroom zou kosten als 91000 huishoudens per jaar verbruiken. Graag zou ik jullie willen uitnodigen om het standby verbruik van vergelijkbare HD recorder / digitale TV / modems te vermelden, het liefst doorgemeten met een metertje. Dit alles voor een onderzoekje en omdat ik me oprecht druk maak over dit soort wanontwerp. Ik doe hier een oproepje, omdat ik schat dat hier mensen zijn die zulke meters hebben en zich ook bezig houden met dit soort problematiek.

Dank jullie wel!
Tele2 decoder ( merk Samsung ) doet standby zo rond de 10W continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Over regenwater systemen; kijk eens bij DBcom.nl.

Allerlei mogelijkheden. Wellicht niet ter aanschaf, maar het kan je ook aan ideeën helpen!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heb je dit gemeten? en wat gebruikt deze normaal verbruik? Eerste is belangrijk voor betrouwbaarheid, tweede voor het demonstreren dat deze apparaten feitelijk geen standbystand hebben. Het enige verschil op die UPC kast lijkt het Ledje op de voorkant te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JeroenH

Ik weet niet of je een groentetuin hebt?

In het regenwater wat van het dak afkomt schijnt nogal wat verontreiniging van lood, bitumen en zink in terecht te komen.
Hoe erg dat is (mate), weet ik niet.
Maar misschien wel een punt van aandacht als je een groentetuin hebt

Je pdf heb ik nu gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:13:
Hoe heb je dit gemeten? en wat gebruikt deze normaal verbruik? Eerste is belangrijk voor betrouwbaarheid, tweede voor het demonstreren dat deze apparaten feitelijk geen standbystand hebben. Het enige verschil op die UPC kast lijkt het Ledje op de voorkant te zijn....
Met een EM600 meter. ik zal alles nog eens voor de zekerheid nameten. Ik begin nu zelf te twijfelen over mijn meetmethode. Het kan best dat die 10W sluipverbruik van meer is dan alleen de decoder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
ericplan schreef op maandag 07 september 2009 @ 08:59:
[...]

Ik zou het graag meer precies meten, maar na jullie successen met Plugwise zie ik daar maar even van af. :+

[...]
Hier geen problemen met Plugwise hoor! Doet het reeds twee weken en geen problemen gehad. Ik merk nu wel dat als je meer dan 10 meter tussen de pluggen in hebt dat het een poosje duurt voordat je de data hebt (1 uur) maar verder gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wmeester schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:41:
Hier geen problemen met Plugwise hoor! Doet het reeds twee weken en geen problemen gehad. Ik merk nu wel dat als je meer dan 10 meter tussen de pluggen in hebt dat het een poosje duurt voordat je de data hebt (1 uur) maar verder gaat het goed.
En toch krijg ik nog wel eens mailtjes van andere plugwise bezitters die gaan Googelen omdat ze problemen hebben en daardoor bij mij terechtkomen. Ik weet natuurlijk niet welk percentage van de PW-bezitters problemen heeft, maar absoluut gezien vind ik het er toch wel veel. Ook geven sommige mensen aan dat ze op mijn website voor het eerst over de walgelijke privacyaantastingen van PW lezen, en hier en daar geven de mensen aan dat ze het mede daarom direct terugsturen.

Ook zie ik dat de artikelen over Plugwise tot de best gelezen artikelen op mijn website horen... Zoals ik al eeder zei: mooi dat jij geen problemen hebt, maar over het algemeen is er toch echt nog wel wat aan verbetering te bedenken aan het product.

Ik heb overigens nog een losse PW-plug liggen. Als iemand interesse heeft, PM me maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:37:
[...]

Jip, vervangen!!
Hoe bedoel je net te oud is?
De verwijderingsbijdrage?
Voor de verwijderingsbijdrage maakth et geen hol uit. Een winkel is zobiezo verplicht je app. aan te nemen (ook als je daar niets hebt gekocht, al willen ze dat niet graag).
Maar als je app. net een jaar oud is, is milieutechnisch niet echt zinvol om al te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
JeroenH schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:56:
[...]

En toch krijg ik nog wel eens mailtjes van andere plugwise bezitters die gaan Googelen omdat ze problemen hebben en daardoor bij mij terechtkomen. Ik weet natuurlijk niet welk percentage van de PW-bezitters problemen heeft, maar absoluut gezien vind ik het er toch wel veel. Ook geven sommige mensen aan dat ze op mijn website voor het eerst over de walgelijke privacyaantastingen van PW lezen, en hier en daar geven de mensen aan dat ze het mede daarom direct terugsturen.

Ook zie ik dat de artikelen over Plugwise tot de best gelezen artikelen op mijn website horen... Zoals ik al eeder zei: mooi dat jij geen problemen hebt, maar over het algemeen is er toch echt nog wel wat aan verbetering te bedenken aan het product.

Ik heb overigens nog een losse PW-plug liggen. Als iemand interesse heeft, PM me maar.
Ik heb je een DM gestuurd.

Ik heb op dit moment ook een energylogger 3500 van de conrad in gebruik, ik vond het onzin om nog zo'n ding aan te schaffen. (à 40 euro) dan maar het dubbele uitgeven voor een totaal plaatje. Iedere keer de standen uitlezen is ook werk. Prijs kwaliteit verhouding is redelijk ok (ik had ook 20% korting) Die privacy regeling is idd op het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:56:
[...]

Voor de verwijderingsbijdrage maakth et geen hol uit. Een winkel is zobiezo verplicht je app. aan te nemen (ook als je daar niets hebt gekocht, al willen ze dat niet graag).
Maar als je app. net een jaar oud is, is milieutechnisch niet echt zinvol om al te vervangen.
RIP, bouwjaar 1990 ons oudste apparaat in gebruik zijnde in huis.
Ga het hele huis eens nalopen om te kijken wat het verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:40:
[...]

Met een EM600 meter. ik zal alles nog eens voor de zekerheid nameten. Ik begin nu zelf te twijfelen over mijn meetmethode. Het kan best dat die 10W sluipverbruik van meer is dan alleen de decoder
Dank! Verder zou ik jullie willen verzoeken om jullie bevindingen op het betreffende topic te posten, voor ik van crossposten beticht wordt ;) Ik begin me hier steeds drukker over te maken. Je zou denken dat techniek met de tijd beter wordt. Dan ben ik nog niet eens toegekomen aan (wifi)modems, liveboxen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
ericplan schreef op maandag 07 september 2009 @ 08:59:
Ik zou het graag meer precies meten, maar na jullie successen met Plugwise zie ik daar maar even van af. :+
Hier nog een zeer tevreden plugwise gebruiker.
Soft- en hardware lopen prettig.Absoluut een aanrader.
Mijn server staat trouwens altijd aan, dat helpt.

De kortingscodes schelen ook leuk bij de aanschaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb trouwens net een prijsopgave gekregen van de ELGA, http://www.techneco.nl/sy...mpen_bestaande_bouw/elga/ voor wie hem vergeten was.

Installatieprijs inclusief BTW is € 3.519,43 . Dat vind ik nog een forse hoeveelheid geld .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[afbeelding]
Ik zag zo gauw niets in je pdf over een eerste (klein) opvangbakje dat bedoeld is om het eerste water van een bui op te vangen. 95% van alle verontreiniginen zit daarin (door oa droge depositie). Dit wordt bij een cistern bijna altijd toegepast. De dimensie van zo'n "first flush" opvang is afhankelijk van de grootte van het opvang oppervlak. Zie voor een ontwerpje:

http://www.rainharvesting...flush_water_diverters.asp

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Pfix heeft grootse plannen in NL:
http://www.duurzameenergi...n-de-achterhoek-2713.html

Wat mij betreft onder het motto: eerst zien dan geloven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik ben weer een stap verder met het berekenen van al ons verbruik in huis, de tweede ronde zeg maar.
Wat bedoel je met tweede ronde?
Misschien een goed idee om een soort Top 10 van elektra-verbruik van het huishouden te maken?
het idee is trouwens-uiteraard- van Jeroen H; zie zijn website 20 november 2008! _/-\o_
Heb ik recent ook gedaan, met een leuke grafiek erbij. Kun je in 1 keer zien wat nu de grootverbruikers -en kleinverbruikers -in je huis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JAN-B schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:59:
[...]

Wat bedoel je met tweede ronde?
Misschien een goed idee om een soort Top 10 van elektra-verbruik van het huishouden te maken?
het idee is trouwens-uiteraard- van Jeroen H; zie zijn website 20 november 2008! _/-\o_
Heb ik recent ook gedaan, met een leuke grafiek erbij. Kun je in 1 keer zien wat nu de grootverbruikers -en kleinverbruikers -in je huis zijn.
Ik had een soortgelijke exercitie al gedaan. Daarmee hebben we nu ons verbruik van 5500kWh per jaar teruggebracht naar 1800kWh. De originele Excelsheet is nogal vervuild geraakt met extra informatie en aangezien we ook apparaten hebben vervangen ben ik dus nu met een tweede ronde begonnen van metingen.

Daaruit kwam dat de A++ vriezer in de schuur netjes volgens specificaties van de leverancier werkt en dat mijn audiomeubel hoogstwaarschijnlijk met stip op #1 terecht gaat komen van verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:04:
[...]
Daaruit kwam dat de A++ vriezer in de schuur netjes volgens specificaties van de leverancier werkt en dat mijn audiomeubel hoogstwaarschijnlijk met stip op #1 terecht gaat komen van verbruik.
Wat heb je staan dan? een type-A versterker of buizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:09:
[...]

Wat heb je staan dan? een type-A versterker of buizen?
Geen van de twee. Een 32" LCD televisie van Panasonic ( 110W gemiddeld ), Tele2 decoder, el cheapo DVD speler met aan/uit knop en een versterker met aan/uit knop. Thats it. Het verbruik van het audiomeubel is ongeveer 325kWh per jaar.

En daarbij is het sluipverbruik al 99% weggehaald, er zit een stekkerblok tussen waarmee we alles netjes uitzetten als we het audiomeubel niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:12:
[...]

Geen van de twee. Een 32" LCD televisie van Panasonic ( 110W gemiddeld ), Tele2 decoder, el cheapo DVD speler met aan/uit knop en een versterker met aan/uit knop. Thats it. Het verbruik van het audiomeubel is ongeveer 325kWh per jaar.

En daarbij is het sluipverbruik al 99% weggehaald, er zit een stekkerblok tussen waarmee we alles netjes uitzetten als we het audiomeubel niet gebruiken.
Dan is het waarschijnlijk je versterker. LCD's hebben bij mijn weten bijna geen sluipverbruik en de meeste DVDspelers ook niet (alleen ledje) en met die 110 watt kom je er niet.

Bij versterkers heb je nog geen labelling en vaak worden deze omgekeerd aangeprijst (hoe meer watt hoe beter), wat overigens onzin is. Ze zouden verbruik wel eens mogen meewegen in becijfering op kwaliteit, want een 50 watt versterker kan wel degelijk beter zijn dan een 200 watt versterker, al hangt dit van heel veel af (efficientie van de speakers, etc)

edit: overigens heb ik een class-A marantz 7200, die ongeacht verbruik 100 watt vreet, dus het is geen verwijt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zojuist een pompschakelaar voor de vloerverwarming besteld.
http://www.heatnet.nl/vloerverwarmingindex.html

scheelt weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:19:
[...]

Dan is het waarschijnlijk je versterker. LCD's hebben bij mijn weten bijna geen sluipverbruik en de meeste DVDspelers ook niet (alleen ledje) en met die 110 watt kom je er niet.

Bij versterkers heb je nog geen labelling en vaak worden deze omgekeerd aangeprijst (hoe meer watt hoe beter), wat overigens onzin is. Ze zouden verbruik wel eens mogen meewegen in becijfering op kwaliteit, want een 50 watt versterker kan wel degelijk beter zijn dan een 200 watt versterker, al hangt dit van heel veel af (efficientie van de speakers, etc)

edit: overigens heb ik een class-A marantz 7200, die ongeacht verbruik 100 watt vreet, dus het is geen verwijt ;)
het verbruik ( 325kWh ) is dus het daadwerkelijke verbruik per jaar, sluipverbruik is het dus niet, en de versterker staat meer uit dan aan, en hij staat ook echt uit. Dit heb ik gemeten .Het verbruik is dus de hele audio toren + de TV samen.

Magoed. ons verbruik is met 1800kWh nog niet hoog alleen valt het me zo tegen dat ons audiomeubel verantwoordelijk is voor 18% van het totaal :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En weer 1 gevonden!!!
De oude video-recorder, staat al jaren in de tv-meubel maar wordt ook al jaren niet meer gebruikt.
continu 20watt standby = 175Kwh x hoeveel jaar grrrrrrrrr
Tv wordt altijd echt uit gezet.
De harddisk-recorder + bioscoopset verbruiken 17 watt in standby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:54:
En weer 1 gevonden!!!
De oude video-recorder, staat al jaren in de tv-meubel maar wordt ook al jaren niet meer gebruikt.
continu 20watt standby = 175Kwh x hoeveel jaar grrrrrrrrr
Tv wordt altijd echt uit gezet.
De harddisk-recorder + bioscoopset verbruiken 17 watt in standby
aii, zonde.

Wat voor merk is die hd recorder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Ik heb hier een aantal jaren (7) een grijswater systeem gehad voor wasmachine en toiletten. Momenteel is het afgekoppeld omdat de pomp alweer de geest heeft gegeven. (aandachtspunt)
Mijn grootste probleem/bezwaar is het aanvullen van het systeem met drinkwater. Bij een te laag niveau drinkwater toevoegen heeft als nadeel dat je er relatief veel duur water in stopt en waar je de energie (druk) uit laat lopen en er vervolgens weer energie in moet stoppen om dit water bij de verbruiker te krijgen.
Dit gebeurde vaker dan mij lief was. Er zijn systemen te bedenken met een klein tussenbakje waar je uit kunt pompen als de tank onder niveau is. Hierdoor zou je een stuk naukeuriger kunnen doseren maar is bij mijn systeem met de pomp in de tank en de tank in de grond niet eenvoudig te realiseren. In jouw geval is dat een stuk eenvoudiger. Leidingen direct koppelen met een tweeweg klep mag in nederland (terecht) niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:56:
[...]

aii, zonde.

Wat voor merk is die hd recorder?
Een pioneer, maar die is het dus niet.
Die verbruikt er 4 watt.
De bioscoopset (ook Pioneer) met subwoofer verbruikt er 13 in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ JeroenH:

De aanvoer is niet goed zo. Als het water het vat instroomt, krijg je nogal wat gekletten op het oppervlak en misschien ook wel op de bodem. Gevolg, het bezinksel en de film aan de oppervlakte worden weer lekker door het water gemengd.
Je moet een "rustige" aanvoer maken. Dit is niets anders dan de aanvoerbuis tot op de bodem laten doorlopen en dan een bocht van 180 graden maken. Ook kun je het best de drikwatersuppletie hierop aansluiten.

De afvoer bij vol is goed. Bij overloop, raak je zo de bovenlaag met het eventuele drijvende vuil kwijt.

Isolatie is afhankelijk van de ruimte waarin je het water opslaat. Is dit in een kelder, is het vooral in de zomer aan te raden ivm condensatie op de tank. Het wordt dan nogal vochtig in de ruimte. In de winter kan het zorgen dat de tank niet bevriest.

Je constructie lijkt op basis van een IBC. Mocht je meer capaciteit willen, kun je deze in serie zetten via de "noodafvoer bij tank lek". Deze loopt dan ook gewoon vol (communicerende vaten). Ikzelf het er zo 3 staan.

Je hebt ook buiten de tank een filter nodig dat het water gefilterd naar de opslag voert en het vuil (met een beetje water) afvoert naar het riool. Anders raakt je filter vol en kun je er niet bij omdat hij in je tank zit. Ikzelf het filters in de valpijpen zitten. Deze zijn zelfreinigend en filteren op deeltjes van 0.1mm. Mochten ze toch vuil worden, kan ik ze makkelijk schoon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:04:
[...]

Een pioneer, maar die is het dus niet.
Die verbruikt er 4 watt.
De bioscoopset (ook Pioneer) met subwoofer verbruikt er 13 in standby.
Hmm, misschien ook maar eens een postje doen voor surround apparatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kent iemand Drowa-chips?
Dit zijn die chips die ze ook als verpakkingsmateriaal gebruiken in dozen.
Deze worden schijnbaar ook gebruikt om de kruipruimte te isoleren.
Moet 3-6m3 gas /m2 uitmaken met een laag van 30cm van dat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens, met de IBC bovengronds maak je een enorme sifon van je regenpijp. Dit is niet erg handig met vorst. Met een of ander minipompje zou je de rest kunnen overpompen in je vat. Maar, aftappen lijkt mij niet voldoende. Overdag krijg je dooi, pijp loopt weer vol en 's nachts bevriest hij.

Je zou een kleine dompelpomp met vlotterschakelaar in een speciekuip of een dikke PVC pijp kunnen ingraven, hierop dan het gefilterde regenwater aansluiten en hiermee je IBC vullen. Wordt alleen wel duurder zo met 2 pompen.

Mogelijke suppletieconstructie:

Op een punt boven het hoogste afnamepunt plaats je een terugslagklep op de leiding. Staat de leiding onder druk, dan is deze afgesloten. Geen druk, laat deze water door. Boven in de nok van je zolder plaats je een stortbak met vlotter. deze sluit je vervolgens aan op de leiding aan de andere kant van de klep.

Geen regenwaterdruk -> terugslagklep opent en drinkwater stroomt via de stortbak je leiding in.
Wel regenwaterdruk -> terugslagklep sluit af.

Op deze manier houd je beide circuits gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn UPC kastje gaat gewoon uit (echt uit!) wanneer ik de TV, DVD speler ed uit zet. Lak aan wat ze bij UPC daarvan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:40:
Kent iemand Drowa-chips?
heb ik idd ook overwogen. Volgens mij moet je minimaal 37cm storten in je kruipruimte + extra als je water in je kruipruimte hebt. Hoeveel R waarde dat levert weet ik niet.

Ik plaats liever 10cm extra piepschuim onder de vloer, daarmee blijft m'n kruipruimte begaanbaar en kan ik bij alle buizen die er liggen.

Met die drowa chips wordt dat een speld in een hooiberg zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:05:
[...]

heb ik idd ook overwogen. Volgens mij moet je minimaal 37cm storten in je kruipruimte + extra als je water in je kruipruimte hebt. Hoeveel R waarde dat levert weet ik niet.

Ik plaats liever 10cm extra piepschuim onder de vloer, daarmee blijft m'n kruipruimte begaanbaar en kan ik bij alle buizen die er liggen.

Met die drowa chips wordt dat een speld in een hooiberg zoeken.
Dat lijkt me HET argument om niet voor drowa te kiezen. Daarnaast isoleert het ook gewoon slechter dan piepschuim tegen de onderkant, je moet immers eerst weer de lucht tussen de bovenkant van de vloer en de bovenkant van de drowa chips verwarmen voroadt je bij de isolatie bent.
(en die ruimte kun je niet echt opwarmen, want dat moet ventileren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:02:
Bij een te laag niveau drinkwater toevoegen heeft als nadeel dat je er relatief veel duur water in stopt en waar je de energie (druk) uit laat lopen en er vervolgens weer energie in moet stoppen om dit water bij de verbruiker te krijgen.
...
Leidingen direct koppelen met een tweeweg klep mag in nederland (terecht) niet.
Kun je de waterleiding niet tussen de hydrofoor en de afnemers aansluiten?
Kraantje + terugslagklep erop, voor handmatige bediening of een 3weg klep + terugslagklep voor autmatische bediening. Zo raak je je druk niet kwijt, en wordt het water pas op het laatste moment toegevoegd (bij gebruik en onvoldoende grijs water aanbod).

Of is zo'n terugslagklep volgens de regeltjes niet voldoende om het water te scheiden? Bij de watermeter voldoet dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:19:
[...]

Kun je de waterleiding niet tussen de hydrofoor en de afnemers aansluiten?
Kraantje + terugslagklep erop, voor handmatige bediening of een 3weg klep + terugslagklep voor autmatische bediening. Zo raak je je druk niet kwijt, en wordt het water pas op het laatste moment toegevoegd (bij gebruik en onvoldoende grijs water aanbod).

Of is zo'n terugslagklep volgens de regeltjes niet voldoende om het water te scheiden? Bij de watermeter voldoet dat wel.
Ik heb hier wel eens wat over gelezen, een terugslagklep is niet voldoende. Als je het via een dergelijke constructie aan wilt sluiten heb je een enorm complexe klep nodig die onder alle omstandigheden voorkomt dat 'vies' water het net in kan stromen.

Eigenlijk grappig: met onze zonnestroominstallaties willen we niets liever dan terugleveren aan het net, maar met water willen we het koste wat het kost voorkomen. Logisch natuurlijk: elektriciteit is veel makkelijker en betrouwbaarder te 'zuiveren' van drinkwater.

Iedereen bedankt voor de vele tips, ik ga daar zeker wat mee doen. Vooral de omhoog gerichte waterinlaat bij de bodem teken ik gelijk in. Een filter buiten de tank is ook wel makkelijk maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat mechanisch gezien op moet bouwen. De webwinkel van dbcom had ik wel eens gezien maar ga ik nog eens beter bestuderen, die hebben wel heel interessante dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de regel is een terugslagklep niet voldoende. Er moet echt een fisieke scheiding zitten. Bacterien kunnen toch ophopen op een terugslagklep en zo alsnog het drinkwatercircuit vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alleen valpijpfilters van DBcom in mijn systeem en mijn IBC's zijn nog steeds schoon na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:40:
Kent iemand Drowa-chips?
Ja, ik heb sinds een paar jaar ook chips in de kruipruimte. Moet je niet proberen op te eten hoor :-)

Ik kan zo niet direct zeggen of het gasverbruik er door afgenomen is (mede omdat we vooral hout verstoken). De kruipruimte wordt wel veeeeel minder vochtig. Maar, ik kan me nog wel voorstellen dat (wanneer de kruipruimte goed doorlucht is) het ook niet veel aan energie hoeft te schelen. Die chips liggen tenslotte op de grond.

Kwa begaanbaarheid. Je kan er best nog goed doorheen zwemmen hoor. Ik heb sindsdien heel wat geklust in de kruipruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door windfreak op 07-09-2009 15:20 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Eind dit jaar komt men 3kWp aan zonnepanelen installeren hier :) Ik ben zeer benieuwd naar de opbrengst, aangezien ons dak niet 100% optimaal geörienteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n systeem kun je wel zelf maken met een oude stortbak ofzo. Als het niveau in de tank te laag wordt schakelt de klep en ontrek je water aan de stortbak. Dan ben je van de directe koppeling af en vul je toch geen drinkwater in de tank.
http://www.pompes-neptune.be/biblio/fich_tech/66_tea3_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De drowa chips zorgen dat er oa geen (heel weining) water meer verdampt in je kruipruimte. Verdamping onttrekt nogal wat warmte aan de omgeving, waardoor het in je kruipruimte afkoelt. Als je dit tegengaat, krijg je een kleiner temperatuurverschil met binnen en dus minder warmteverlies.

Ikzelf was gewoon van plan een bouwzeil in de kruipruimte te gooien. Dit is een mogelijkheid die ze bij TonZon ook gebruiken. Ik heb hem al gekocht voor mijn zoderverbouwing. Hierna gaat hij in de kruipruimte, samen met een lading dakpannen die ik dan over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:00:
Mijn UPC kastje gaat gewoon uit (echt uit!) wanneer ik de TV, DVD speler ed uit zet. Lak aan wat ze bij UPC daarvan vinden
Tuurlijk, maar het gaat mij om het slechte ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flitspaal :
audiomeubel hoogstwaarschijnlijk met stip op #1 terecht gaat komen van verbruik
don`t be a weaner, dump de zooi, ik was ook een audiofreak,(ik raak de oude audio set niet kwijt...)
maar heb nu alles op een media centertje, leuk om te doen, schoon snel zuinig vet hd, en mooie audio, via harman en kardon 5.1, alles digitaal, via spdif en hdmi
uit=uit aan=32 watt mce, en 35 watt lcd tv op eco dynamic
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/hdmce.jpg

mce specs :
Code name Dothan
Specification Intel(R) Pentium(R) M processor 1.60GHz
Family/Model/Stepping 6D6
Extended Family/Model 0/0
Brand ID 22
Package mPGA-479M
Core Stepping B1
Technology 0.09µ
Instructions Sets MMX, SSE, SSE2
Clock Speed 595.5 MHz
Clock multiplier x6.0
Front Side Bus Frequency 99.3 MHz
Bus Speed 397.0 MHz
Stock frequency 1600 MHz

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 19:21:
@flitspaal :

[...]

don`t be a weaner, dump de zooi, ik was ook een audiofreak,(ik raak de oude audio set niet kwijt...)
maar heb nu alles op een media centertje, leuk om te doen, schoon snel zuinig vet hd, en mooie audio, via harman en kardon 5.1, alles digitaal, via spdif en hdmi
uit=uit aan=32 watt mce, en 35 watt lcd tv op eco dynamic
[afbeelding]
Nice, Wat voor merk/type televisie heb je? Ik heb nu een Panasonic 32" LCD ook op eco dynamic staan ( equivalente functie ). Maar nog steeds 100+W verbruik tijdens usage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je op een panasonic alle poorten uitzet die je niet gebruikt (rgb hdmi 2-3-4 svideo etc)
dan stuitert je vermogen momentaan naar beneden.(chipjes gaan uit denk ik)
deze tv is ook een panasonic lcd, maar intern staat dat het een sharp LE600 led-scherm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 19:49:
als je op een panasonic alle poorten uitzet die je niet gebruikt (rgb hdmi 2-3-4 svideo etc)
deze tv is ook een panasonic lcd, maar intern staat dat het een sharp LE600 led-scherm is.
Ik heb me in de verschillende menus de schompes lopen zoeken om de poorten uit te zetten :-). Ik kan zo in de verschillende menu's helemaal niets vinden over het aan/uitzetten van externe poorten.

Ik zal morgen de handleiding er eens bij pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik moet een sunny boy gaan kopen, wat is eigenlijk het verschil tussen de tl en de gewone transformator sunny boy ? qua specs zijn ze hetzelfde....
nou heb ik op dit moment met transformator, en die maken best geluid, als ze in derating mode gaan (max dc) is dat bij de tl versie niet zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 10:34:
[...]

Lukt ook niet
Maar dit lukt wel denk ik ;)
eenmaligadres@live.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:50:
ik moet een sunny boy gaan kopen, wat is eigenlijk het verschil tussen de tl en de gewone transformator sunny boy ? qua specs zijn ze hetzelfde....
nou heb ik op dit moment met transformator, en die maken best geluid, als ze in derating mode gaan (max dc) is dat bij de tl versie niet zo ?
Dat klopt..TL maakt praktisch geen geluid. Geen gezoem van transformator want die zit er niet in en passieve cooling. TL hebben ook hogere rendementen.

Ik heb een 3 x Sb3300TL's live gezien bij een bedrijf die gewoon elk 2000 Watt aan het leveren waren en ik hoorde niks. Het zijn wel joekels van bakken.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:29:
Ik heb alleen valpijpfilters van DBcom in mijn systeem en mijn IBC's zijn nog steeds schoon na een jaar.
Kijk dat is nuttige info! Wellicht is het filter in mijn tekening dan helemaal niet nodig. Mocht mijn tank dan alsnog sneller vervuilen dan ik dacht kan ik in de aanvoerleiding altijd nog extra filters plaatsen.
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:40:
Zo'n systeem kun je wel zelf maken met een oude stortbak ofzo. Als het niveau in de tank te laag wordt schakelt de klep en ontrek je water aan de stortbak. Dan ben je van de directe koppeling af en vul je toch geen drinkwater in de tank.
http://www.pompes-neptune.be/biblio/fich_tech/66_tea3_nl.pdf
Dat is een erg interessant systeem maar ik kan op de site geen prijs ontdekken. Dat kon wel eens vies tegenvallen. Ook ben ik bij dit soort dingen altijd erg benieuwd naar het sluipverbruik.
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:02:
Mijn grootste probleem/bezwaar is het aanvullen van het systeem met drinkwater. Bij een te laag niveau drinkwater toevoegen heeft als nadeel dat je er relatief veel duur water in stopt en waar je de energie (druk) uit laat lopen en er vervolgens weer energie in moet stoppen om dit water bij de verbruiker te krijgen.
Dat snijdt hout.... daar had ik nog niet over nagedacht. Daarmee gooi je inderdaad energie weg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:09
SolarKing schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:16:
[...]

Dat klopt..TL maakt praktisch geen geluid. Geen gezoem van transformator want die zit er niet in en passieve cooling. TL hebben ook hogere rendementen.

Ik heb een 3 x Sb3300TL's live gezien bij een bedrijf die gewoon elk 2000 Watt aan het leveren waren en ik hoorde niks. Het zijn wel joekels van bakken.
Bij de SB3300 van mij hoor je vooral de ventilator die aangaat bij hogere vermogens. Ik vind het geluid niet hinderlijk. Het snort lekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
@ JeroenH

Is het niet mogelijk dat je de IBC ergens hoog neerzet? Dan kan je (net als bij ons) alleen de zwaartekracht dienst laten doen. Heb je ook geen pompen nodig, kost dus ook geen elektriciteit.

Heb zelf alles met 40 mm met rubberaansluitingen gedaan, 3 200 Liter tonnen aan elkaar gekoppeld. Ik heb niet gelijmd, omdat het dan makkelijk ook weer uit te breiden/schoon te maken is. Eerst een deel gelijmd, maar na een keer stevig stoten ging het in een bocht lekken, dus toen maak rubber gepakt. Een lekbak is errug handig..... (weet ik uit ervaring!)

Zelf heb ik geen last van algen, wel een heel klein beetje bezinksel, maar dat is verwaarloosbaar (heb zelf een filter van een oude lap gemaakt waar het water over/door loopt.Die maak ik iedere maand een keer schoon. Wel een keer last gehad van muggelarven in de ton, maar je hebt altijd wel ergens een gaatje naar de buitenlucht.

Mijn uitstroomopening naar de wc ed zit gewoon aan de onderkant, maar ik merk geen waterkwaliteitsverschil tussen onder en boven.

Tip: zorg dat de overloop meer water kan afvoeren dan de aanvoer binnenbrengt. Ik heb gemerkt dat vooral tijdens hele zware buien het waterpeil wel een 5 cm boven je overloop (bij mij 40 mm, aanvoer ook 40 mm) kan komen. In mijn geval geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
gatgda schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:50:
Is het niet mogelijk dat je de IBC ergens hoog neerzet? Dan kan je (net als bij ons) alleen de zwaartekracht dienst laten doen. Heb je ook geen pompen nodig, kost dus ook geen elektriciteit.
Helaas niet. Alles heeft bij ons houten daken en vloeren, daar vertrouw ik geen 1000 kg aan toe. Ik zet de tank het liefst binnen ivm vorst. Ik realiseer me dat een pomp elektriciteit kost, maar ik heb toch een zonnestroomoverschot, en financieel gezien kan ik een kWh beter zelf opmaken dan leveren als overschot.
Tip: zorg dat de overloop meer water kan afvoeren dan de aanvoer binnenbrengt. Ik heb gemerkt dat vooral tijdens hele zware buien het waterpeil wel een 5 cm boven je overloop (bij mij 40 mm, aanvoer ook 40 mm) kan komen. In mijn geval geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.
Dat is een goeie, ik had al bedacht dat ik de 40mm aanvoer vanaf de drie regenpijpen eerst samen wilde voegen in één 40mm pijp en die naar de tank leiden. Op die manier dacht ik dacht dat er door de aanvoer nooit meer water aangevoerd zou kunnen worden als de afvoer (ook 40mm) zou kunnen afvoeren. Maar dat werkt dus niet altijd goed begrijp ik... Nu wil ik direct na de drie vulautomaten toch kleppen maken, zodat ik de aanvoer kan stoppen als ik met een bijna volle tank zit en een wolkbreuk aan zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de 10 miljard stopkontakten even vet onderuit gehaald in een korte reactie op de ode site :
Henk Daalder :

Ik heb 3 kritiekpunten op de onwaarschijnlijk hoge kosten raming van het stopcontact op zee:
- er is niet gekeken naar energie handel met het UK
- er zijn geen enkele leereffecten in de kostenschatting en verwerkt,
- ook zie ik zo geen enkele onderbouwing van de feitelijke kosten.

Ter vergelijking de NorNed kabel: (HVDC kabel tussen Groningen en Noorwegen)
- ca 600 km lang
- 600 MW vermogen
- voor 600 miljoen EUR
- en door de handel met Noorwegen levert die kabel ca 100 - 200 miljoen EUR winst op. Per jaar.

Daarom is handel met het UK zo belangrijk om mee te nemen in de kosten schatting.
Als de gegevens van de NorNed kabel worden vertaald naar de lengtes en vermogens van de Noordzee kabels, kom je op de volgende cijfers:

Stel we gebruiken voor onze Noordzee parken dezelfde soort kabel als bij NorNed
Dus komen er 10 stopcontacten van 600 MW, in totaal 6000 MW.
Neem even aan dat de gemiddelde afstand dan 60 km is
Eigenlijk kom je dan uit op diezelfde 600 miljoen voor alle stopcontacten samen, voor 6000 MW.
En dat is een heel ander bedrag dan die 10 miljard.
en zo worden we maar bedot door ez, slaap zacht nederland......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 19:49:
Hoe ben je daar achter gekomen? Heb je daar misschien een linkje van?

Ik ben trouwens toch wel gek op mijn gouwe ouwe geluid. Marantz pm7200 en B&W DM14/12. Ach ergens mag je wel een beetje zondigen. Als je maar bewust bent...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

via circuitsonline, weet niet meer waar, eigenlijk is het sluipverbruik tijdens gebruik,
alle samsung en sharp lcd tv`s hebben die stand ook, meestal aangeduid met eco.
en zelf gemeten met een watt meter, het scheelt best een hoop, zomaar 30-40%,
voor een apparaat wat best lang aanstaat op jaarbasis, of 10 jaar lang...

ik ben gewoon eens vrij brutaal met een wattmeter naar bcc gegaan, savonds aan het eind van koopavond,
en dan zie je leuke dingen op de meter.... de verkopers waren ook wel geinteresseerd.
mensen die TVT hoog in het vaandel hebben zijn eigenlijk verplicht dit bij de nieuwe tv ook te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:37:
[...]

Hoe ben je daar achter gekomen? Heb je daar misschien een linkje van?

Ik ben trouwens toch wel gek op mijn gouwe ouwe geluid. Marantz pm7200 en B&W DM14/12. Ach ergens mag je wel een beetje zondigen. Als je maar bewust bent...
Zo heeft iedereen wel wat speciaals. Ik geniet zeer bewust van mijn elac fa 209 a setje. De 25 jaar oude TA speakertjes versleten en vervangen.

Ondertussen bewust ingeschreven voor het windpark burgervlotbrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tw_eek schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:55:
[...]

Zo heeft iedereen wel wat speciaals. Ik geniet zeer bewust van mijn elac fa 209 a setje. De 25 jaar oude TA speakertjes versleten en vervangen.

Ondertussen bewust ingeschreven voor het windpark burgervlotbrug.
Respect _/-\o_ Ik ben heel blij met mijn 20 jaar oude tweedehandsjes. lekker clean ouderwets B&W geluid. Vrienden vinden het kaal. Ik vind het heerlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:52:
via circuitsonline, weet niet meer waar, eigenlijk is het sluipverbruik tijdens gebruik,
alle samsung en sharp lcd tv`s hebben die stand ook, meestal aangeduid met eco.
en zelf gemeten met een watt meter, het scheelt best een hoop, zomaar 30-40%,
voor een apparaat wat best lang aanstaat op jaarbasis, of 10 jaar lang...

ik ben gewoon eens vrij brutaal met een wattmeter naar bcc gegaan, savonds aan het eind van koopavond,
en dan zie je leuke dingen op de meter.... de verkopers waren ook wel geinteresseerd.
mensen die TVT hoog in het vaandel hebben zijn eigenlijk verplicht dit bij de nieuwe tv ook te doen.
Absoluut, naast de schandelijke vertoning dat steeds meer apparaten geen 'harde' uitknop hebben, mag er ook wel eens aandacht worden gegeven aan dat de default instellingen onzuinig zijn.

Dat scheelt dus 30-40% op de volle mep van laten we zeggen 100 watt? of zijn ze al zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat dacht je dan van Windows Vista? Mijn laptop werd standaard geleverd met Vista, maar na het installeren daalde het gemiddelde verbruik van 35 naar 30W. Vista drijft op grote schaal het energieverbruik van computers omhoog, en ik vermoed dat voor Windows 7 wel hetzelfde zal gelden. Slechte zaak :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
JeroenH schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:13:

Dat is een goeie, ik had al bedacht dat ik de 40mm aanvoer vanaf de drie regenpijpen eerst samen wilde voegen in één 40mm pijp en die naar de tank leiden. Op die manier dacht ik dacht dat er door de aanvoer nooit meer water aangevoerd zou kunnen worden als de afvoer (ook 40mm) zou kunnen afvoeren. Maar dat werkt dus niet altijd goed begrijp ik... Nu wil ik direct na de drie vulautomaten toch kleppen maken, zodat ik de aanvoer kan stoppen als ik met een bijna volle tank zit en een wolkbreuk aan zie komen.
Op die aanvoer zit dan nogal een druk he ;)

Ik heb zelf een vulautomaat van DBcom voor mijn regenton. (T33) Die hangt er nu drie jaar, en het is een prima ding. Werkt simpelweg op basis van communicerende vaten. Ton vol - filter loost in de afvoer.

Nu is het in mijn geval zo, dat mijn regenton 4 meter verderop staat. Ik heb de ton en de vulautomaat met een stuk slang verbonden. Precies op zo'n manier dat de vulopening van de ton, en de vulautomaat op de juiste hoogte staan. Ook dan werkt het principe van de communicerende vaten. Nadelen zijn natuurlijk dat de ton wat langzamer volloopt doordat er wat weerstand overwonnen moet worden, en dat er na verloop van tijd toch wat bezinksel in de slang zal komen (ligt onder de bestrating door) maar dat gaat alweer 3 jaar prima, zonder schoonmaken. Zodoende heb ik geen overstort in de ton nodig, en geen mechanische delen.

Wellicht dat je met dat idee iets kan? Het lijkt mij dat je beter kan afkoppelen aan de bron, en liefst niet met mechanische zaken, dat geeft maar waterschade. Zeker als het vat op een "gevoelige" plek staat.

Wist je dat er ook speciale tonnen zijn voor kelders, en zakken die in de kruipruimte gelegd kunnen worden?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
JeroenH schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:31:
Wat dacht je dan van Windows Vista? Mijn laptop werd standaard geleverd met Vista, maar na het installeren daalde het gemiddelde verbruik van 35 naar 30W. Vista drijft op grote schaal het energieverbruik van computers omhoog, en ik vermoed dat voor Windows 7 wel hetzelfde zal gelden. Slechte zaak :(
windows wasda???
<zegt hij die tot Mac OSX is bekeerd> _/-\o_

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:15:
de 10 miljard stopkontakten even vet onderuit gehaald in een korte reactie op de ode site :

[...]

en zo worden we maar bedot door ez, slaap zacht nederland......
Maarrrrrr: gaat het bij die windkabels om AC of DC? Norned is DC. Daar zijn "nogal" forse DC-AC converter stations voor nodig bij de aanlandingspunten. Die claimen ruimte die in het westen van het land (meest aannemelijke lokatie voor meeste windstroom off-shore kabels naar TenneT spullie op land) waarschijnlijk slechts met bloed zweet en tranen geclaimd zullen kunnen worden (zal de Raad van State vast wel weer een leuke kluif aan krijgen). Ik neem dus aan: AC kabels? Dan de verschillen in business case ook meenemen in het hele financiële verhaal in relatie tot het extreem lucratieve Norned DC dingeske...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

JeroenH schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:31:
Maar na het installeren van wat? Stel je voor dat Microsoft producten opeens perfect zouden zijn? Zou ik meteen mijn baan kwijt zijn. En jij Jeroen? >:)
Overigens zijn er benchmarks gedaan en is het verschil in stroomgebruik tussen XP en Vista gemeten. Zelfde hardware, zelfde applicaties. Daar zit geen noemenswaardig verschil tussen.
Bij de introductie van Vista kreeg Aero het stempel opgedrukt dat het veel stroom zou verbruiken. Waarschijnlijk had dit meer te maken met fabrikanten die op dat moment nog niet de hardware konden leveren waarop Aero kon functioneren en dus een excuus moest worden gezocht om Vista niet te installeren. Zoals vaak bij de introductie van Windows producten waarbij hardware fabrikanten "achter" lopen krijgt het OS de schuld.
Het lijkt er ook op dat de hardware er ook toe doet. Ubuntu 8.04 vs. Windows Vista Power Usage
Maar ook tussen de verschillende Ubuntu versies zit een verschil in vermogen. Het is niet perse de nieuwste versie die een lager vermogen nodig heeft. Ubuntu's Power Consumption Tested

[ Voor 47% gewijzigd door ZonneStroom op 08-09-2009 07:56 ]

ZonneStroom

Pagina: 1 ... 10 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.