Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste
Acties:
  • 149.333 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JeroenH

De uitnodiging geld natuurlijk ook voor jou ;)

Het wordt wel even passen en meten in de tijd ben ik bang, want vanaf deze week ben ik aan het verbouwen op mijn zolder ivm gezinsuitbreiding.

BTW,
Kent iemand zonneboiler systemen van het met NAU Umwelttechniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:42
Thanks! Ik zie wel een datum voorbijkomen dan...

Vraagje aan de duurzame GoTters hier: wie wil het maken van openingspost overnemen? Ik ben diverse zaken die ik doe aan het afstoten en anders in aan het richten omdat ik het mede door de hoge werkdruk op mijn werk niet meer redt. Zo heb ik met pijn in mijn hart het opmaken van de PttP na één nummer al moeten staken en heb ik met nog veel meer pijn in mijn hart mijn website op een laag pitje moeten zetten.

Het is heel simpel: elke (ongeveer) 1000 posts maak je een nieuw deel aan, en laat je het 'volle' deel sluiten. Verder heb je natuurlijk volledige vrijheid om de OP in te richten zoals je wilt :) Ik had nog graag een overzicht gemaakt van welke GoTter wat heeft gedaan op het gebied van duurzaamheid (bv: JeroenH, zonnestroompanelen, verregaande besparing. Flitspaal: zonneboiler, zonnestroompanelen. etc.) maar dat gaat er nu echt niet van komen als ik de OP blijf maken.

Dus: dappere vrijwilliger gezocht :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Net weer eens de subsidievoorwaarden van de actie Zon Op Je Dak 2009 in Amsterdam bekeken en ja hoor het maximaal te vergoeden bedrag is verhoogd van 55% naar 60%. Iemand die die nu een installatie van 600Wp voor €2500 koopt krijgt dan ook €1500 subsidie.
Nog even zeuren en dan wordt iedereen bedient ook degene die het voor €2400 weten te bemachtigen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
*O* *O*

Een klein feestje hier in huis. De totale opbrengst van de pv panelen heeft de 100kwh bereikt (101,55 om precies te zijn volgends de brakke meter).

Onze dank gaat uit naar de vele forumleden die met enthousiastme het virus hebben overgedragen. Wat is nu leuker dan de meter zien teruglopen en de vermeden uitgaven zien oplopen 8)

Velen zullen een maandrecord hebben, in ieder geval Zonnigtype voor zover ik het na kan gaan.

Thumbs up d:)b en laat die nieuwe kolen/gas centrales overbodig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

glambalk schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:12:
Net weer eens de subsidievoorwaarden van de actie Zon Op Je Dak 2009 in Amsterdam bekeken en ja hoor het maximaal te vergoeden bedrag is verhoogd van 55% naar 60%. Iemand die die nu een installatie van 600Wp voor €2500 koopt krijgt dan ook €1500 subsidie.
Nog even zeuren en dan wordt iedereen bedient ook degene die het voor €2400 weten te bemachtigen.
Dat heet in goed hollandsch ook wel: wipkip-knipperlicht "beleid". :X

tw_eek:

OK4'tjes zijn momenteel het laatste wattuurtje per stuk d'r aan het uitpersen.

Zat vanmiddag al over het vorige augustus record (van 2003) heen, zit nu reeds op 122,2 kWh voor het langjarige 1,02 kWp deelsysteem, dus genormeerd 119,8 kWh/kWp. Ton Peters zit een stuk hoger, maar die heeft een geoptimaliseerde installatie met overmaat aan omvormer vermogen. Ik ben zeer tevreden met het hakken over de sloot recordje... Komt op PPV, eerst eten en dergelijke... (jippie, alweer bonen van eigen moestuin... :'( ) ;)

[ Voor 34% gewijzigd door zonnigtype op 31-08-2009 19:46 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaja meesterlijke records, ook hier voor de zonneboiler, en nu dik over de 1kwh/kwp heen !
ik sta nu -1,505 mwh in de min,
en wat de netbeheerder daarvan vind boeit toch zo ontzettend <niet>...
(mooie zonnesteek aanbieding van solarking in de mailbox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39
JeroenH schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 16:48:
Thanks! Ik zie wel een datum voorbijkomen dan...

Vraagje aan de duurzame GoTters hier: wie wil het maken van openingspost overnemen? Ik ben diverse zaken die ik doe aan het afstoten en anders in aan het richten omdat ik het mede door de hoge werkdruk op mijn werk niet meer redt. Zo heb ik met pijn in mijn hart het opmaken van de PttP na één nummer al moeten staken en heb ik met nog veel meer pijn in mijn hart mijn website op een laag pitje moeten zetten.

Het is heel simpel: elke (ongeveer) 1000 posts maak je een nieuw deel aan, en laat je het 'volle' deel sluiten. Verder heb je natuurlijk volledige vrijheid om de OP in te richten zoals je wilt :) Ik had nog graag een overzicht gemaakt van welke GoTter wat heeft gedaan op het gebied van duurzaamheid (bv: JeroenH, zonnestroompanelen, verregaande besparing. Flitspaal: zonneboiler, zonnestroompanelen. etc.) maar dat gaat er nu echt niet van komen als ik de OP blijf maken.

Ik geloof niet dat ik al een vrijwilliger gezien heb, jammer dat je er zo weinig tijd voor hebt.
Ik vind het geen probleem om af en toe een nieuwe startpost te maken. Bijwerken zal dan waarschijnlijk beperkt blijven tot wat er wordt aangedragen in het topic, aangezien mijn tijd ook beperkt is en mijn kennis en kunde waarschijnlijk een stuk minder dan een aantal experts hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 18:34
zonnigtype schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 02:19:
[...]
Oppassen met via vergelijkingssites aanmelden. Dat gaat vaak om 1-jarige "voordeelcontracten", waarna automatisch op "standaard contract" wordt overgestapt (met ongunstiger condities, dus staar je niet blind op de tarieven, die wijzigen sowieso per half jaar bij variabel contract).
Dat begrijp ik even niet. Je zegt dat je met zo'n voodeelcontract na 1 jaar op een standaardcontract wordt overgezet. Wat krijg je dan als je je direct bij GC aanmeldt? Is dat niet ook een standaardcontract? Dat zou betekenen dat je dan toch niet slechter uit bent? Alleen dat je na het eerste jaar meer betaalt, maar niet meer dan wanneer je je direct bij GC aanmeldt.

Of krijg je via GC een ander standaardcontract dan waar je na 1 jaar via een voordeelcontract op terecht komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:08

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 16:48:

Waarom bij elke 1000 posts een nieuwe startpost? Ik zie threads die daar ver overheen gaan. Voor het zoeken maakt het niets uit, dat is toch hopeloos.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
ericplan schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 20:45:
[...]

Waarom bij elke 1000 posts een nieuwe startpost? Ik zie threads die daar ver overheen gaan. Voor het zoeken maakt het niets uit, dat is toch hopeloos.
Volgens mij is dat meer traditie en een legacy uit het verleden. Ik kan me voorstellen dat oudere forum-software moeite had met topics met (veel) meer posts. Dus een gewoon handig te hanteren grens.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
TD-er schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 20:54:
[...]

Volgens mij is dat meer traditie en een legacy uit het verleden. Ik kan me voorstellen dat oudere forum-software moeite had met topics met (veel) meer posts. Dus een gewoon handig te hanteren grens.
Ik heb het eerlijk gezegd ook nooit begrepen op GoT, en het is een onnodige en onhandige actie, die niet nodig is als de essentie van het topic niet veranderd is.
Het maakt het quoten en linken lastig, terugzoeken van een eerder bericht is een crime (in welk deeltje was dat nu gepost), ik erger me er in elk geval mateloos aan.

Vooral bij hardlopende topics zoals deze, komen de nadelen extra hard terug.

Nogal offtopic dit, maar het is dan ook het enige topic op GoT waar ik regelmatig in terugzoek. En dat wordt met de maand lastiger.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
zonnigtype schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:37:
Zat vanmiddag al over het vorige augustus record (van 2003) heen, zit nu reeds op 122,2 kWh voor het langjarige 1,02 kWp deelsysteem, dus genormeerd 119,8 kWh/kWp....
Hier net de geijkte ferraris-meters nauwkeurig afgelezen, en...<tromgeroffel> :

228,41 kWh geproduceerd (genormeerd: 133,57 kWh/kWp) _/-\o_

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 23:54:
[...]

Hier net de geijkte ferraris-meters nauwkeurig afgelezen, en...<tromgeroffel> :

228,41 kWh geproduceerd (genormeerd: 133,57 kWh/kWp) _/-\o_
Hmmmmmm. Ik gun het je van harte, maar nog steeds klinkt het me ietwat onwaarschijnlijk in de oren daaro in het limbabwaanse land (ook al is het het "verre noorden" van limbabwe...). Dat je beter presteert dan ons suboptimale systeem in het zonnige westen wil ik best wel geloven (factoren in ons nadeel: oude modules, OK4tjes die het wel best doen, maar af en toe een warmte appelflauwte hebben, 25 meter DC bekabeling, klein beetje schaduw in de winter op deel van het systeem). Maar dat jij zoveel hoger zou zitten dan het geOPtimaliseerde systeem van Ton Peters (127,93 kWh/kWp in augustus 2009) in het ook al zeer zonnige Spijkenisse, dat gaat er wat lastiger door, door het protesterende polderstrotje... :/

Ik zou die bekende meneer van Oskomera eens lief aankijken en de flashdata van je moduultjes gaan opvragen eisen ... of heb je toch stiekem warmte effect negerende amorfe paneeltjes gekocht??? :?

... of wellicht een dag teveel bij augustus (ochtend 1 aug. tot en met avond 31 aug.) geteld voor de opbrengst? >:)

... nogmaals: van harte gegund, maar toch ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mistraller schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 22:35:
[...]

Ik heb het eerlijk gezegd ook nooit begrepen op GoT, en het is een onnodige en onhandige actie, die niet nodig is als de essentie van het topic niet veranderd is.
Het maakt het quoten en linken lastig, terugzoeken van een eerder bericht is een crime (in welk deeltje was dat nu gepost), ik erger me er in elk geval mateloos aan.

Vooral bij hardlopende topics zoals deze, komen de nadelen extra hard terug.

Nogal offtopic dit, maar het is dan ook het enige topic op GoT waar ik regelmatig in terugzoek. En dat wordt met de maand lastiger.
Ik had geen idee dat een topicwissel na 1000 posts niet standaard was... maar ik lees en post dan ook voornamelijk hier. Het is aan de nieuwe TS hoe hij (of zij...) dit doet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb zelf een hele tijd het Demon-internet topic bijgehouden en die openingspost werd dus ook steeds langer.
Op een gegeven moment was die post 2 berichten (stomme 64k limiet per post) en een 3e bericht met de samenvatting van het vorige deeltje.
Dat was wel een goede avond werk, elke keer, maar dan heb je ook wat ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 02:59:
[...]
...
... of wellicht een dag teveel bij augustus (ochtend 1 aug. tot en met avond 31 aug.) geteld voor de opbrengst? >:)

... nogmaals: van harte gegund, maar toch ...
Nope voor de maandstand-notatie noteer ik letterlijk beginstand 1e dag, en eindstand laatste dag van de maand :)

Of het amorfe zijn? neuh, je hebt ze met de Open Solar dag bij mij prive kunnen aanschouwen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Hier in Glanerbrug hebben we de beste maand van het jaar gedraaid.
Met als kanttekening dat de OK4's pas sinds juni echt meedoen.
Gezien de opbrengst van onze Soladin, zou mei het meest opgebracht hebben, dat was vorig jaar ook zo.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/software_images/augustus.jpg

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

zonnigtype schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:37:

Zat vanmiddag al over het vorige augustus record (van 2003) heen, zit nu reeds op 122,2 kWh voor het langjarige 1,02 kWp deelsysteem, dus genormeerd 119,8 kWh/kWp.
Hier in Arnhem hebben we in Augustus 698kWh opgewekt, dat is genormeerd 119,6 kWh/kWp.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
zonnigtype schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 01:42:
[...]

<knip>

Ik heb met het slachtoffer te doen. Maar als het zo door gaat (augustus topmaand, mogelijk recordmaand qua productie), ga ik ook op een (klein) negatief verbruik afstevenen. De vraag is dan: ga ik het er op aan laten komen (zeg maar: precendentwerking zoeken), of ga ik doorleveren aan de buren om vergelijkbaar verschrikkelijk gezeik te voorkomen?

De billion dollar question?
Ik zeg: gewoon door de nul! Ik doe mee. Waarschijnlijk ga ik naar de -500 dit jaar.
Het wordt tijd voor een elektrische auto...

Trouwens, op dit moment nadert mijn speksteen kachel zijn voltooiing. Ben benieuwd wat dat met het gasverbruik gaat doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Met onze kleine zonneboiler is nu toch ook echt een trend aan het verschijnen...Sinds de verwarming uitstaat, wordt er echt vrijwel alleen maar gas verstookt om te koken...

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/uploaded_images/gas_aug09-750585.gif

Voor meer info: http://solar.reinieren.ne...r-en-de-meterstanden.html

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
324 voor 2,880 kwp is 112,5 kwh/kwp. Nog steeds midden in het bos, dus vooral 's ochtends en 's avonds schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik doe het beduidend slechter. Dit komt voornamelijk doordat ik nu veel meer last heb van de schaduw van het dak van de buren.

Ik kom niet hoger dan 88kWh/kWp voor de gehele installatie in huis (1.913kWp ). Overigens nog steeds ruim voldoende om ons verbruik voor deze maand te dekken en ook redelijk akelig dicht ( 89kWh/kWp ) bij de verwachtingen in JSunnyReports.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 08:15:
[...]

Nope voor de maandstand-notatie noteer ik letterlijk beginstand 1e dag, en eindstand laatste dag van de maand :)

Of het amorfe zijn? neuh, je hebt ze met de Open Solar dag bij mij prive kunnen aanschouwen :)
Misschien heb je ze wel stiekem zitten verwisselen voor die überhypte extreem mysterieuze "dunnelaagmikrokristallijnemultimono" Sonnengeld modules met rendement van wel 20,7% (waar Ines Rutschmann in de laatste Photon op haar karakteristieke wijze wederom GEHAKT van maakte...). :P

Volgens mij moet Niels een module inspecteur op zijn dak krijgen. Dan weten we het zeker. :*)

jja
Hier in Arnhem hebben we in Augustus 698kWh opgewekt, dat is genormeerd 119,6 kWh/kWp.
Netjes! En dat in het hol van de (fossiele) leeuw...

Ik heb trouwens geprobeerd via je grafiekmodule (klasse!) de genormeerde productie van je systeem te pakken te krijgen, maar op een of andere wijze loopt dat vast op een lege grafiek. Kun je een tabelletje weergeven met absolute (kWh) en genormeerde (kWh/kWp) productie per kalenderjaar? Ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen, zeker met de laatstgenoemde "genormeerde" productie (ook al vanwege die bezopen 850 kWh/kWp.jaar cap in de SDE, waar Blauwe Hoek [en ik in mindere mate] al tijden vet boven zit).

off-topic: Iedereen die heeft gestemd op mijn "Italiaans zonnepaneeltje" foto van de Triodos fotowedstrijd, nogmaals hartelijk dank. 159 stemmen, 12e plaats op de publieke tribune (gisteren gesloten), nu afwachten wat de vakjury d'r van gaat brouwen. Ik ga echter geen (elektrische) autoles nemen, PPV heeft zo zijn principes... (hoewel: je zou er zomaar duurzaam mee in Zutphen kunnen geraken vanuit Leiden. Hmmmmm.... ;) )

[ Voor 42% gewijzigd door zonnigtype op 01-09-2009 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:13:
[...]

Volgens mij moet Niels een module inspecteur op zijn dak krijgen. Dan weten we het zeker. :*)
HELL NO! ik heb niet voor niets die hopeloze SDE-subsidie-draak links laten liggen 8)
kan ik tenminste zonder extra meetkosten, onbeperkt uitbreiden tot een maximum dat de groep aan kan, en ik kan betalen ;)

maar komt gerust eens, ik heb niets te verbergen (en heb ook geen subtiel opgestelde PV-afdakjes bij de voordeur hangen voor de laatste kWh-tjes te verzamelen) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:13:off-topic: Iedereen die heeft gestemd op mijn "Italiaans zonnepaneeltje" foto van de Triodos fotowedstrijd, nogmaals hartelijk dank. 159 stemmen, 12e plaats op de publieke tribune (gisteren gesloten), nu afwachten wat de vakjury d'r van gaat brouwen. Ik ga echter geen (elektrische) autoles nemen, PPV heeft zo zijn principes... (hoewel: je zou er zomaar duurzaam mee in Zutphen kunnen geraken vanuit Leiden. Hmmmmm.... ;) )
mooie is, dat uit de 100 foto's met de meeste stemmen, uiteindelijk de jury gaat bepalen wie nummer 1 is. Dus... het kan nog gek gaan met prijstoekennen :) Verhip, dus ik op plaats 85 kan dadelijk door de jury unaniem tot winnaar gekozen worden ! :9~

nadeel is wel dat je foto daarna gebruikt kan worden in alle vormen van PR/reclame, en je nergens kan beroepen. Kan nog leuk worden met portretten van mensen die gefotografeerd zijn, en hier nog niet van af weten :) je bent verplicht hen te informeren (en schriftelijk vast te leggen over doel etc).... mijn doel is bereikt, 3 weken voor het einde inzenden, en hopen binnen de top -100 te blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan alle duurzame zonnestroom-bakkers.

De Landelijke Opbrengst Berekening over AUGUSTUS staat op de website van Siderea.
Voor wie even niet heeft opgelet, de LOB is een kaartje met actuele opbrengsten voor zonnestroom.
Het zijn berekende opbrengsten nav (daglicht)metingen van het KNMI.
De opbrengsten worden berekend op 5 locaties in het land voor 2 pv-systemen met verschillende orientaties.
Kaartje voor augustus kun je hier vinden.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 15:58:
Aan alle duurzame zonnestroom-bakkers.

De Landelijke Opbrengst Berekening over AUGUSTUS staat op de website van Siderea.
Voor wie even niet heeft opgelet, de LOB is een kaartje met actuele opbrengsten voor zonnestroom.
Het zijn berekende opbrengsten nav (daglicht)metingen van het KNMI.
De opbrengsten worden berekend op 5 locaties in het land voor 2 pv-systemen met verschillende orientaties.
Kaartje voor augustus kun je hier vinden.

Rob
Mit sehr grossen Dank für diese grossartige Solar Energie Promotion Service, Herr Doktor Siderea!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonneschijn schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 11:34:
[...]

Trouwens, op dit moment nadert mijn speksteen kachel zijn voltooiing. Ben benieuwd wat dat met het gasverbruik gaat doen >:)
Dat dendert naar beneden, waarschijnlijk heb je alleen nog maar gas nodig voor je tapwater.
Wat voor kachel heb je?
Ik heb een kleintje (Altech Eclips) maar voldoet prima om de begane grond mee te verwarmen.
Op de slaapkamers hebben we nooit de verwarming aan (en beneden ook niet meer) :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Hier heb ik dus zo'n hekel aan, vooral omdat de reclame zo toegespitst is op duurzame energie

Deze e-mailing ontvangt u omdat u in het verleden de vragenlijst van Jouw Energielabel heeft ingevuld.
Indien u geen commerciële aanbiedingen meer wenst te ontvangen, kunt u zich hier afmelden.
- Bekijk hier de webversie

Bent u die stoere man die een weekend lang in een trendy Dodge Journey over de weg zou willen cruisen, die sportieve man die graag gaat golfen of die moderne man die tijd voor zichzelf neemt met een luxe verwenpakket van Yves Rocher?

Uiteraard komt dit in m'n spambox, maar toch...

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:09
Hier (Barneveld, met installatie op ZW) in augustus 121.4 kWh/kWp. September is helaas slecht begonnen.
Totaal in jan. tm aug. 2009 2572 kWh=735 kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

herr dokter instraling(@siderea), ik heb in de bergermeerpolder (binnenkort 4cm omhoog dankzij v/d hoeven en het nationale belang * ) 135,2 kwp/kwp.
dit is iets hoger dan wijk aan zee, is het mogelijk ook de cijfers van de kooy mee te nemen op de kaartjes ?

* iemand riep tegen v/d hoeven waarom we niet meteen 2,5 meter omhoog kunnen, in onze bergermeer polder gas putin rotonde van nationaal belang, volgens ene meneer gore zouden we dan droge voeten houden... zelfs bij matige aardbevingen waarbij de dijk bij petten scheurt....
ik heb zelden een gevaarlijkere politieke ignorant persoonlijkheid gezien dan deze mevrouw van ez,
echt ijskoud en kippevel opwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
Ik heb een nieuwe installatie op ZZO met een hoek van 25graden

1 paneel met een gridfid staat om half 4 in de schaduw
Deze komt op 96kwh/kwp, dat valt me reuze mee

De andere string van 6 panelen ligt gunstiger en valt zo rond half 5 in de schaduw
Deze komen ook op 96kwh/kwp op een SB1100
Dat valt me eigenlijk nogal tegen.

Moet ik me nu schamen voor 85% van de top waardes die ik hier zie ?
Meteen die SB1100 eruit en iets goeds kopen.
Of valt dit allemaal wel mee voor een ZZO setje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat valt reuze mee hoor, mijn zuid panelen doen het ook slechter, mijn woning staat ervoor tot 11 uur s`ochtends, en die halen die cijfers dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja

jja

zonnigtype schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:13:

Netjes! En dat in het hol van de (fossiele) leeuw...

Ik heb trouwens geprobeerd via je grafiekmodule (klasse!) de genormeerde productie van je systeem te pakken te krijgen, maar op een of andere wijze loopt dat vast op een lege grafiek. Kun je een tabelletje weergeven met absolute (kWh) en genormeerde (kWh/kWp) productie per kalenderjaar? Ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen, zeker met de laatstgenoemde "genormeerde" productie (ook al vanwege die bezopen 850 kWh/kWp.jaar cap in de SDE, waar Blauwe Hoek [en ik in mindere mate] al tijden vet boven zit).
De grafieken-online is gemaakt voor eenvoudige grafieken, de genormeerde productie is niet zo eenvoudig automatisch te berekenen omdat ik de installatie regelmatig uitgebreid heb. Als ik tijd heb zal ik het genereren van grafieken iets verder uit werken.
Een tabelletje staat onder de jaar opbrengst grafieken (in Wh/Wp):
Afbeeldingslocatie: http://www.myecohouse.net/pv200X.png
Zo op het eerste gezicht klopt die 850 Wh/Wp dus wel redelijk voor mijn installatie.

Ben overigens bezig om mijn installatie nogmaals met 8x300Wp uit te breiden, maar het valt niet mee om deze panelen te kopen (SPR300 of Solon 300).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 19:06:

ik heb zelden een gevaarlijkere politieke ignorant persoonlijkheid gezien dan deze mevrouw van ez,
echt ijskoud en kippevel opwekkend.
Volgens mij moet je dan helemaal vrieskast verschijnselen van haar baas Verhagen krijgen...

(ok, off-topic, ik stop al >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

jja schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:09:
[...]

Ben overigens bezig om mijn installatie nogmaals met 8x300Wp uit te breiden, maar het valt niet mee om deze panelen te kopen (SPR300 of Solon 300).
Ik zoek er ook nog 10, Glambalk kan ze (mogelijk) leveren via Sunconnex. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar de Sunpowers,die iets beter matchen met de Sunny Boys. Microsolar.at heeft overigens de spr-315-wht, goedkoper dan de 300 versie?!

Mijn eerste maand, vanaf 5 augustus, heeft 133,7 kWh opgeleverd ofwel 111,42 kWh/kWp. Dat is dus voor panelen pal zuid en een hoek van 35 graden. in hartje Amsterdam. Ik ben niet ontevreden (over de productie dan..)

[ Voor 25% gewijzigd door ericplan op 01-09-2009 21:11 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

nu op het preview kanaal bij ziggo (discovery science) een docu over zonnepanelen
althans, meer over alternatieve energie zie ik

[ Voor 22% gewijzigd door sander817 op 01-09-2009 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 06-09 16:31
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:05:
dat valt reuze mee hoor, mijn zuid panelen doen het ook slechter, mijn woning staat ervoor tot 11 uur s`ochtends, en die halen die cijfers dus niet.
Ach ja het is allemaal relatief. En ze waren ook maar 1.75 euro /wp
Mijn prijs / prestatie is super :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
Speksteenkachel schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:06:
[...]

Dat dendert naar beneden, waarschijnlijk heb je alleen nog maar gas nodig voor je tapwater.
Wat voor kachel heb je?
Ik heb een kleintje (Altech Eclips) maar voldoet prima om de begane grond mee te verwarmen.
Op de slaapkamers hebben we nooit de verwarming aan (en beneden ook niet meer) :)
De mijne is wat groter. Het is een Tulikivi, een massieve speksteenkachel, model TU2200/4.
Ik hoop 800 tot 1000 m3 gas per jaar te besparen. Ik ga hem stoken met pallet hout, daar kan ik vrij gemakkelijk (en gratis) aankomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kajb/speksteenkachel/tu2200.jpg

Excuses voor de slecht foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik heb wat panelen in onderhandeling, een klein experimenteer setje (2 caravanpanelen 30x90cm type nog niet bekend) ik schat zo'n 30W per stuk. Zou ik die panelen parallel of in serie ook aan een soladin 120 kunnen aansluiten? Die set is dan gewoon voor de leuk, en wellicht voor op de camping of zo.

Verder een set van 4x110Wp met 2 omvormers voor 950 euro, maar daar ben ik de 2e gegadigde. Maar ik twijfel, of 950 euro niet teveel is voor 440Wp (siemens sm110 met 2x gridfit 250 en montagebakken). Op zich niet, maar gezien de marktprijzen van nu wellicht wel. Iemand tips?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-07 20:41

JanJeen

3315Wp

Een zelfbouw windturbine. Ik en een collega lopen al een tijdje met het plan om zelf een windturbine te maken op basis van een autodynamo. Deze zou weer gekoppeld kunnen worden aan een (zonnepaneel-) omvormer voor teruglevering aan het net. Zijn jullie dergelijke zelfbouw ontwerpen al eerder tegen gekomen?

Ik zit te denken aan een mast zoals in de afbeelding. Door de panelen te laten verspringen krijg je een vloeiende beweging. Vanzelfsprekend is de vorm windrichting onafhankelijk.

We doen dit trouwens niet vanuit commercieel oogpunt voor het bedrijf waar we werken, gewoon hobby. ;)
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/sl73w3.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door JanJeen op 01-09-2009 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonneschijn schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 21:53:
[...]

De mijne is wat groter. Het is een Tulikivi, een massieve speksteenkachel, model TU2200/4.
Ik hoop 800 tot 1000 m3 gas per jaar te besparen. Ik ga hem stoken met pallet hout, daar kan ik vrij gemakkelijk (en gratis) aankomen.
Dat is onder de speksteenkachels het beste wat er te krijgen is :P
Alleen een finoven kan het evenaren.
Zelf stook ik ook veel met gratis en kurkdroog pallet hout.
Als er HT (Heat Treatment) op gedrukt staat weet je zeker dat het droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat je daar hebt is een variant op de Savoniusrotor, deze is technisch simpel maar niet efficiënt:

"Because they are drag-type devices, Savonius turbines extract much less of the wind's power than other similarly-sized lift-type turbines. Much of the swept area of a Savonius rotor is near the ground, making the overall energy extraction less effective due to lower wind speed at lower heights."

Denk daar aan als je hem bouwt: het is ongetwijfeld een leuk project (ik heb er ook nog eentje half af staan) maar verwacht er weinig (beter gezegd: geen) nuttige energie uit te halen, tenzij je hem op een hoge mast (20+ m) kunt plaatsen en je in een windrijk gebied woont.

Veel info over zelfbouw windturbines kun je vinden op http://www.otherpower.com/, maar als je daar een tijdje leest zijn drie conlusies onontkoombaar:

1. Plaats de turbine hoog, hoog, HOOG
2. Maar de turbine zo groot mogelijk, windturbines profiteren van schaalvoordelen
3. Woon in een windrijk gebied
(en 4. Wees bereid de turbine na elke storm op te knappen. De energie in wind neemt toe met de DERDE macht van de windsnelheid. M.a.w. als jouw turbine bij 10 m/s (windkracht 6) bv. 50W produceert dan levert hij bij 20 m/s (slechts windkracht 8 ) 400W. Bij 30 m/s (windkracht 11) kun je 1350W verwachten. Daar moet je constructie op berekend zijn, en dat maakt hem nóg minder efficiënt bij lage windsnelheden. Want het werkt ook andersom: bij een windsnelheid van 5 m/s (windkracht 3) heb je maar een vermogen van iets meer dan 6W tot je beschikking; waarschijnlijk nauwelijks genoeg om de turbine onbelast te laten draaien.)

[ Voor 36% gewijzigd door JeroenH op 01-09-2009 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Leuke bliksem ontlading kaartjes op KNMI site.

O.a. 28 augustus...

Gelukkig zijn zowel Blauwe Hoek in Spijkenisse als PPV in Leiden d'r zonder kleerscheuren doorheen gekomen, met de zonnepaneeltjes...

Ook relevant voor zonne-energie aanbidders de maandrapporten, met leuke grafiekjes.

Augustus 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 19:06:
herr dokter instraling(@siderea), ik heb in de bergermeerpolder (binnenkort 4cm omhoog dankzij v/d hoeven en het nationale belang * ) 135,2 kwp/kwp.
dit is iets hoger dan wijk aan zee, is het mogelijk ook de cijfers van de kooy mee te nemen op de kaartjes ?
De kaartjes geven een redelijke indruk van de productie van pv-systemen met een optimale en gemiddelde orientatie. Maar wat jij wilt is maatwerk voor 1 specifiek systeem. Ook daar is een oplossing voor....Neem een abonnement op de pv-monitor.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

i know, maar ik bedoelde meer de kuststreek alkmaar-denhelder texel,
die hebben nogal een afwijkende instraling net als vlissingen.
als ik zelf naar de gegevens kijk dan zit er bijvoorbeeld een enorm verschil tussen lelystad en de kooy, terwijl dat maar hemelsbreed 45 kilometer is.
het staat bijvoorbeeld ook op de knmi site :
De kustgebieden waren het zonnigst. Van de KNMI-stations noteerde Vlissingen de meeste zonneschijn: 259 uren. Heino en Lelystad registreerden het minste aantal uren zon:
Afbeeldingslocatie: http://www.solaronline.nl/images/nedinstraling.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2009 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Speksteenkachel schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 22:02:
[...]

Dat is onder de speksteenkachels het beste wat er te krijgen is :P
Alleen een finoven kan het evenaren.
Zelf stook ik ook veel met gratis en kurkdroog pallet hout.
Als er HT (Heat Treatment) op gedrukt staat weet je zeker dat het droog is.
Zaag jij die pallets aan stukken? Haal je de spijkers er nog uit, of heeft jouw kachel daar geen last van?
Vorige week kreeg ik nog een buurvrouw aan de deur. 'Of ik interesse hat in een pallet met opstaande randen?'. Ik begin blijkbaar de naam te krijgen dat ik niet vies ben van een beetje hout :) , dus ik heb maar ja gezegd. Maar eigenlijk vind ik pallets irritant vanwege die spijkers. Mijn kachel heeft een schudroooster, waarmee ook de luchtstroom wordt geregeld. Spijkers, en vooral kromme, hebben nogal eens de neiging te blijven hangen in de openingen van het rooster. Hierdoor kan de luchttoevoer niet meer helemaal dicht, totdat ik de spijker er weer uit gepeuterd heb. :|

Overigens krijg je wel ervaring in het snel uit elkaar rammen van houten kisten/pallets en op maat zagen. Ik doe het nu stukken sneller dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:30:
[...]

Ik zoek er ook nog 10, Glambalk kan ze (mogelijk) leveren via Sunconnex. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar de Sunpowers,die iets beter matchen met de Sunny Boys. Microsolar.at heeft overigens de spr-315-wht, goedkoper dan de 300 versie?!
Klopt, maar dan wel goedkoper als Microsolar.at. Overigens heeft dat "mogelijk" te maken met de aanlevering van Sunpower zelf. Niemand in Europa is op dit moment in staat om te garanderen dat Sunpower panelen van dit rendement (18+%) op tijd geleverd kunnen worden. Eind oktober misschien. Zou nog wel binnen de termijnen van de Zon Op Je Dak passen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na mevrouw froger, wijsvingertje De Hond, krijgen we nu het volgende rol model voor de NEM

trommel roffellllll roffellll : Frand Bauer!

_/-\o_

Hulde!
http://www.nieuwsvanneder...energie_maatschappij.html

Nog even en ik begin dr zelf in te geloven ; LOL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.siderea.nl/producten
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 07:49:
i know, maar ik bedoelde meer de kuststreek alkmaar-denhelder texel,
die hebben nogal een afwijkende instraling net als vlissingen.
als ik zelf naar de gegevens kijk dan zit er bijvoorbeeld een enorm verschil tussen lelystad en de kooy, terwijl dat maar hemelsbreed 45 kilometer is.
De gehele westelijke kuststrook heeft de hoogste instraling op jaarbasis. Vandaar dat ik Wijk aan Zee heb opgenomen in de kaartjes om een indruk te geven wat er in de kustregio mogelijk is qua productie. De overige 4 stations zijn representatief voor andere delen van het land (daar wonen ook mensen).
Zodra ik Vlissingen, Terschelling en Den Helder in het kaartje opneem, is het wel zo eerlijk om ook Maastricht, Nieuw Beerta en Hupsel te vermelden. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het beste zou zijn om ALLE stations in het kaartje op te nemen. Misschien ook nog wel voor verschillende orientaties en hellinghoeken......Ik zou niets liever willen.
Iedereen in Nederland kan dan GRATIS controleren of de zonnepanelen goed functioneren. Maar wie o wie gaat dat dan doen. En Is er wel interesse in zo'n systeem?? Of blijven we met z'n allen geloven dat er niet meer inzit dan die 850kWh/kWp. 8)7
Het blijft dus nog even bij die 5 stations maar ik verzeker je dat ik er een gratis dienst van wil maken.
Tot die tijd blijft het (betaalde) abonnement op de pv-monitor de enige mogelijkheid om je panelen echt te controleren.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Laatst online: 02-09 15:41

stegen

8710Wp

glambalk schreef op woensdag 02 september 2009 @ 08:22:
[...]

Klopt, maar dan wel goedkoper als Microsolar.at. Overigens heeft dat "mogelijk" te maken met de aanlevering van Sunpower zelf. Niemand in Europa is op dit moment in staat om te garanderen dat Sunpower panelen van dit rendement (18+%) op tijd geleverd kunnen worden. Eind oktober misschien. Zou nog wel binnen de termijnen van de Zon Op Je Dak passen.
Ik had toen ik bij microsolar.at mijn bestelling plaatste, ook al problemen met de beschikbaarheid. Heb ze uiteindelijk wel met enkele weken vertraging ontvangen.
Ik betaalde er incl verzenden Eur 3,00 /Wp voor (ex BTW). Heb er nog 5 stuks van over. Deze kunnen met factuur geleverd worden.

Vandaag ook verder gegaan met m'n solarlog kloon. Het begint er op te lijken. De data is uit de inverter te lezen, en heb momenteel al een Pac waarde, die via de website realtime te raadplegen is.
Nu nog grafieken, en meters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:37:
http://www.siderea.nl/producten
[...]

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het beste zou zijn om ALLE stations in het kaartje op te nemen. Misschien ook nog wel voor verschillende orientaties en hellinghoeken......Ik zou niets liever willen.
Iedereen in Nederland kan dan GRATIS controleren of de zonnepanelen goed functioneren. Maar wie o wie gaat dat dan doen. En Is er wel interesse in zo'n systeem?? Of blijven we met z'n allen geloven dat er niet meer inzit dan die 850kWh/kWp. 8)7
Het blijft dus nog even bij die 5 stations maar ik verzeker je dat ik er een gratis dienst van wil maken.
Tot die tijd blijft het (betaalde) abonnement op de pv-monitor de enige mogelijkheid om je panelen echt te controleren.
Met flink wat gehobby kan dat zelf. Wat je kan doen is het hindcast gedeelte van de GSF forecasts downloaden en daar een grid tijdserie van straling uit destilleren (heb ik ooit gedaan). Is niet echt gemeten data maar die is er wel in verwerkt en het zit er zelden naast.
Je kan dan ook nog kijken of het in jou regio (maar dan moet je heel veel data downloaden) in de middag of ochtend zonniger is en daar de orientatie van je panelen op aanpassen.

Maar goed dat alles kost flink wat tijd en volgens mij kan je uit de stations die er nu zijn prima halen of je systeem het goed doet.

Note : En ja die 850kWh/kWp kan best hoger. Ik blijk zelfs (met wat schaduw problemen) 916 kWh/kWp/yr te hebben gehaald (Aug 08- Aug 09) meer dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Terugkomend van de moestuin (alweeeeer 2 kilo plopbonen, alweeeeer 3 courgettes.... :'( ) nog effe langs de boerenmarkt voor wat eerlijk biologisch fruit, en natuurlijk zoals gebruikelijk effe langs de openbare bieb voor een krantenrondje. Normaal kijk ik noooooooit O-) in de "wakkerste krant van Nederland", maar blijkbaar stond het zesde zintuig van het zonnigtiepje op scherp. Want ja hoor, daar in de Woonkrant:

Flitspaal "geflitst" met een artikel "Verslaafd aan zonnepanelen"!!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Inmiddels ook elektronisch verkrijgbaar.

Erg leuk, enthousiast artikel, met foto van "de familie", en flitspaal bij de controller van de zonneboiler. "Onze correspondent" was wel af en toe in de war m.b.t. het verschil tussen zonnestroom modules en zonnecollector panelen (hij dacht blijkbaar dat flitspaal's afdakje een collector was...). En in de elektronische versie een foto die volgens mij uit de Stad van de Zon (???) komt. Maar dat zijn details. In ieder geval een enthousiasmerend artikel, broeva, haro, meer van dit smeuiigs, plies.

Flitspaal: maak jij een scan en zet je die op je site? Dan wil ik d'r gaarne naar linken! (ik heb wel een fysieke kopie hier van het krantenartikel, zwart/wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op woensdag 02 september 2009 @ 16:31:
hij dacht blijkbaar dat flitspaal's afdakje een collector was...
En dat is het natuurlijk strikt genomen ook :) "Collector" betekent natuurlijk alleen maar "verzamelaar", en dat doen zonnestroompanelen en zonneboilers natuurlijk allebei met zonne-energie. Daarom heb ik het altijd over zonnestroompanelen als ik het over PV-panelen heb, en over een zonneboiler als ik het over een... zonneboiler heb. Op die manier stamp je elke onduidelijkheid direct de grond in. Vooral onder leken is er al veel verwarring (en dan heb ik het nog niet eens over kWh/kW)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11-09 15:57
En nog een: http://www.nrc.nl/binnenl..._eist_meer_groene_stroom_

Wat een hypocriet mens zeg! Geef de bedrijven maar de schuld, als zij gewoon een goede feed-in regeling regelt dan waren we niet zo ver gezakt!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op woensdag 02 september 2009 @ 17:16:
[...]

En dat is het natuurlijk strikt genomen ook :) "Collector" betekent natuurlijk alleen maar "verzamelaar", en dat doen zonnestroompanelen en zonneboilers natuurlijk allebei met zonne-energie. Daarom heb ik het altijd over zonnestroompanelen als ik het over PV-panelen heb, en over een zonneboiler als ik het over een... zonneboiler heb. Op die manier stamp je elke onduidelijkheid direct de grond in. Vooral onder leken is er al veel verwarring (en dan heb ik het nog niet eens over kWh/kW)....
In "de branche" is het gebruikelijk om het over "zonnecollectoren" te hebben als het "warm water genererende modules" gaat, ik zelf hanteer al jarenlang "zonnestroompaneel" voor onze elektra opwekkende PV dingeskes. Om verwarring extra de kop in te drukken kun je ook voor de eerste categorie "thermische zonnecollectoren" gebruiken, maar dan zou je bij een echt slechte journalist ook weer in de war kunnen geraken met CSP achtige toestanden. Wat natuurlijk ook weer niet onterecht is, maar daar gaat het natuurlijk over compleet andere schaalgrootte (en ook weer een range aan diverse types nogal anders werkende centrales). Alhoewel, we moeten de parabool(spiegel)kokers natuurlijk ook niet vergeten (laat vooral zo benoemd blijven worden), en we hebben inmiddels ook al concentrating solar photovoltaics (uitgebreid geevalueerd in laatste Photon), waarvan Concentrix van het ISE lab in Freiburg reeds flink commercieel aan de weg timmert met lopende band productie. Dan zijn er ook nog (op een geheel andere wijze dan eric-pvt werkzaam is) "PVT modules" die PV zonnecellen en zonthermische absorber in een en dezelfde module verenigt (al diverse commerciële modellen). En gaat zo maar door. Leve zonne-energie. In al haar fantastische, soms ietwat verwarring zaaiende verschijningsvormen.

Misschien een extra taak voor Holland Solar om nou eindelijk eens universele en voor iedereen te begrijpen (en verplicht te gebruiken...) begippen voor elke modaliteit te verzinnen. Maar veel leden van HS lijken de laatste tijd vooral bezig te zijn om goedkope paneeltjes te importeren en ze duurder weer te exporteren en ze in lucratieve buitenlandse projectjes te plaatsen.... :/

QuestionMarc
Wat een hypocriet mens zeg! Geef de bedrijven maar de schuld, als zij gewoon een goede feed-in regeling regelt dan waren we niet zo ver gezakt!
(a) Ik ben geen fan van Cramer, al heeft ze het hart beslist op de goed plaats.
(b) Verder weet ze best waar ze het over heeft, alleen drukt ze zich maar al te vaak extreem slecht of zwak uit (publicitair is ze een ramp).
(c) Zodra mevrouw Cramer van VROM ook maar een enkele millimeter over haar competenties heen stapt en zaken gaat proberen te "regelen" die al vele jaren lang op het door terriërs bewaakte gebied van het Ministerie van Economische Zaken liggen, wordt haar kop er af gehakt door haar schattige collega van der HO-daar-eens-seffekes.
(d) Ergo: Cramer mag wel willen, maar ze krijgt daarvoor never nooit niet de middelen.
(e) EZ heeft het gedrocht genaamd de SDE in elkaar getimmerd, het kabinet heeft zich daar aan gecommitteerd (omdat ze geen **** snappen van hoe extreem grondig de Duitsers het wel goed hebben geregeld en zich elke dag weer door EZ laten piepelen), en DUS verandert er nix in Nederland.
(f) Daar zal geen Zonvogel verandering in brengen. De vraag is zelfs of ze een deukje kunnen schoppen...

(g) Over tot de orde van de dag

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 02-09-2009 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

stegen schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:42:
[...]

Ik had toen ik bij microsolar.at mijn bestelling plaatste, ook al problemen met de beschikbaarheid. Heb ze uiteindelijk wel met enkele weken vertraging ontvangen.
Ik betaalde er incl verzenden Eur 3,00 /Wp voor (ex BTW). Heb er nog 5 stuks van over. Deze kunnen met factuur geleverd worden.
Jij hebt toch de Sunpower SPR-225 of zijn dat ook de SPR-300 panelen?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonnigtype schreef op woensdag 02 september 2009 @ 16:31:

Flitspaal: maak jij een scan en zet je die op je site? Dan wil ik d'r gaarne naar linken! (ik heb wel een fysieke kopie hier van het krantenartikel, zwart/wit)
Your wish is my command.

http://www.familie-kleinm...aaf_02_09_2009_middel.jpg

Redelijk hoge resolutie.

Ook nog een iets kleinere

http://www.familie-kleinm...graaf_02_09_2009_laag.jpg

:-) Het is een leuk stuk geworden. Staan alleen een paar niet helemaal waarheden in. Ik vind klussen wel leuk, maar wel op zijn tijd. Ik kan niet elk weekend klussen dan wordt ik gestoord :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou na lang passen meten, is de beslissing gevallen, ik ga 10 panelen bijplaatsen,
de reeds allang in 2 jaar terug(kots)verdiende pv-panelen (legionella vrij) onder de 150Wp gaan weg.
op naar de 5,8Kwp dus... en dat voor 880 eurootjes extra.(no sde)
(met dank aan solarking voor de strakke offerte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:08:
nou na lang passen meten, is de beslissing gevallen, ik ga 10 panelen bijplaatsen,
de reeds allang in 2 jaar terug(kots)verdiende pv-panelen (legionella vrij) onder de 150Wp gaan weg.
Wat ga je met je oude paneeltjes doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:24:
[...]

Ik denk "terugverdienen"2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:24:
[...]

Die ligt er iets te dik bovenop, beste flits... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan flits vergeven, zonder winst, dan kan ie nog wat meer terugverdienen,
nee dat komt wel goed.
misschien wel verloten op polderpv met kerst ?
wie weet, ze hebben hun werk al meer dan goed gedaan.
het betreft trouwens 4 alfasolars (duits) van 105wp(op steca 300) en 2 photowatts van 155wp(op steca 300) en 3x luxor 135wp solar(duits) (op steca 300)
http://van.wijk.net/pvt/garage2008.jpg
dit word ook de plek waar 10x 185wp komt te liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2009 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:56:
aan flits vergeven, zonder winst, dan kan ie nog wat meer terugverdienen,
nee dat komt wel goed.
misschien wel verloten op polderpv met kerst ?
wie weet, ze hebben hun werk al meer dan goed gedaan.
het betreft trouwens 4 alfasolars (duits) van 105wp(op steca 300) en 2 photowatts van 155wp(op steca 300) en 3x luxor 135wp solar(duits) (op steca 300)
http://van.wijk.net/pvt/garage2008.jpg
dit word ook de plek waar 10x 185wp komt te liggen.
En ik dacht dat solarking alleen 175wp had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11-09 15:57
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:08:
Ik begrijp iets niet helemaal...je gaat dus zonder SDE naar de 5.8 kwp, dat gebruik je niet zelf, dus je krijgt voor die KwH's de marktprijs. Het kan aan mij liggen, maar ben je dan niet gewoon geld aan het weggooien?

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JakeNL schreef op woensdag 02 september 2009 @ 08:19:
[...]

Zaag jij die pallets aan stukken? Haal je de spijkers er nog uit, of heeft jouw kachel daar geen last van?
Ik zaag de pallets aan mooie handzame plankjes, de tussenliggende blokken gooi ik weg want die branden slecht.
Mijn kachel heeft geen last van spijkers omdat tijdens het stoken het schudrooster gesloten is.
De kachel is voorzien van twee hendels, 1 voor de schoorsteenklep en 1 voor de primaire luchtklep.
Met deze laatste klep regel ik de felheid van de verbranding.
Na de stookbeurt een paar keer op en neer met het schudrooster en de spijkers vallen mooi in de as-lade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

QuestionMarc schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:13:
[...]

Ik begrijp iets niet helemaal...je gaat dus zonder SDE naar de 5.8 kwp, dat gebruik je niet zelf, dus je krijgt voor die KwH's de marktprijs. Het kan aan mij liggen, maar ben je dan niet gewoon geld aan het weggooien?
Daar is eric-pvt veel te slim voor. Hij saldeert negatief "verbruik" [lees: zonnestroom overschot] met zijn restant aan gasverbruik bij GC. Dat lijkt nu goed te gaan. Hoe dat in de nabije toekomst zal gaan, gaan we nog zien, het zei hem echter van harte gegund, natuurlijk.

(off-topic, ik ga met de bosonderhoudsdag van GC mee, komende zaterdag, was vorig jaar ook erg leuk. Dan kun je bijvoorbeeld effe met de CFO van die leverancier praten... ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

glambalk schreef op woensdag 02 september 2009 @ 18:00:
[...]

Jij hebt toch de Sunpower SPR-225 of zijn dat ook de SPR-300 panelen?
Nope, het zijn inderdaad de Sunpower SPR-225 WHT.
In de toenmalige aanbieding van microsolar.at waren de SPR-300 modules ook te verkrijgen voor Eur 3,00 / Wp
Kan jij ze nu nog goedkoper leveren?
:) Heb je nog steeds dak ruimte over?

Leuk kranten artikel btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@questionmarc
ik heb zwart op wit dat ik tot -5000kwh marktprijs krijg.(ik heb een dubbele meter)
in januari zette ik op het duurste moment mijn hoge stroom vast,(3 jaar)
op 31+ cent per kwh.
ik mag kiezen voor belasting of ik het van het gas laat aftrekken(het overschot stroom) of dat ik het laat uitbetalen. ik betaal na subsidie 83 cent per wp netto all in.
al na 3 jaar produceren de panelen gratis stroom oftewel genereren ze opbrengst,
en vermijden ze elke prijsstijging.
de vermeden energiekosten investeer ik nu in het windmolenpark burgervlotbrug,(8+% rendement)
en ik krijg er ook stroom van (molen 12)
ben ik geld aan het weggooien ? misschien wel, misschien niet.
of ben jij geld aan het weggooien ? zeker wel op termijn.
mijn geld doet verder niets op dit moment op de spaarbank, 3% rente 3% inflatie.
ik houd wel een buffer voor calamiteiten, maar door de duurzame verbouwing is het meeste nieuw.
beleggen heb ik gedaan, en doe ik een beetje.
nee, in alle opzichten werkt dit plaatje erg goed, ver boven verwachting.

jammer ook dat de ing mij de hypotheek tegen variabele rente 1% heeft geweigert,
ze bieden dat produkt per direkt niet meer aan, ik had dan gratis kunnen wonen...
(hun administratiekosten zijn hoger dan de opbrengst.. zeiden ze)
het werkt hier alleen maar zo goed omdat ik een brak huurhuis heb gekocht wat nu een duurzaam paleisje is geworden, mijn uitgangspositie (duur en slecht) bepaald dus ook het rendement nu,
woon je in een modern huis, met lage epc, dan is het natuurlijk veel moeilijker allemaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2009 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Je zou nog kunnen overwegen om de hypotheek af te lossen, nog steeds de grootste vaste lasten post per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonnigtype schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:43:
[...]

Die ligt er iets te dik bovenop, beste flits... O-)
LOL. Zo lomp was het niet bedoeld, uiteraard heb ik wel, mogelijk, interesse in meer panelen. Zoals de titel van het artikel ook al zei. Ik ben verslaafd aan zonnepanelen.

De geniale constructie die Eric-PVT nu heeft met zijn electra overschot vastgezet tegen hoog tarief e.d. gaat mij voorlopig nog even te ver. Maar verder verlagen van mijn energierekening en investeren in mijn huis? JA.

OJA..

*HELLLUP*. Mijn ogen! FRANS BAUER EN DE NEEM> AAAAAAAAAAAAAAARGH. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@speksteen :
heb ik aan gedacht ja, maar omdat ik dus mijn brakke huurhuis mocht kopen is die al erg laag,
ik houd wel een balkie-ellende buffer achter de hand, als de aftrek word afgeschaft,
maar nog meer aflossen zou niet handig zijn nu (aftrek)
al met al heb ik mijn lasten dik onder de 500 euro gekregen(*), en de energie is daar (ideeel en wel) toch dik 30% van geweest.
(*) = gas+licht+water+us+hypotheek+reinigingsheffing+kabeltv+internet+telefoon

echt alle mensen met een ouder huis (> 1980 & standaard), moeten echt snel aan de slag,
dit werkt erg goed.

@flitspaal : `t zit zo...

ik zei doen, en de leverancier zei ja, niet helemaal wetende dat ik negatief zou eindigen
toen zei ik weer doen; we gaan afrekenen doen, en toen konden ze hun vaste dikke tarief van januari uitbetalen, aan mij dus doen.
hier is mijn ik zeg doen GC dossier/kontrakt :
http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg (zo is 2kwh al 1m3 waard... ik maak 2kwh in een uurtje of minder)
op het lage moment 1 juli 2009 zette ik mijn gas ook weer vast, veel gesputter bij de leverancier,
ze zagen de bui al hangen....

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

stegen schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:57:
[...]

Nope, het zijn inderdaad de Sunpower SPR-225 WHT.
In de toenmalige aanbieding van microsolar.at waren de SPR-300 modules ook te verkrijgen voor Eur 3,00 / Wp
Kan jij ze nu nog goedkoper leveren?
€3,00 ex is €3,57 inclusief btw (niet iedereen kan de btw verrekenen). Nee, zo laag kan ik niet gaan. Maar voor die prijs zie ik ze ook niet op microsolar,at. Daar is het nu €4,26 inclusief volgens mij.
Dat klopt overigens wel met de prijsontwikkeling. In tegenstelling tot de "chineesjes" verhogen de "yankees" hun prijzen juist. Beetje het verhaal van de populariteit wat we ook gezien hebben met Apple laptops.
Ik zie trouwens dat de Suntechs bij micosolar.at heel erg duur zijn. Veel te duur. Snap ik niet helemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door ZonneStroom op 02-09-2009 22:50 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:15:
@speksteen :
heb ik aan gedacht ja, maar omdat ik dus mijn brakke huurhuis mocht kopen is die al erg laag,
ik houd wel een balkie-ellende buffer achter de hand, als de aftrek word afgeschaft,
maar nog meer aflossen zou niet handig zijn nu (aftrek)
al met al heb ik mijn lasten dik onder de 500 euro gekregen(*), en de energie is daar (ideeel en wel) toch dik 30% van geweest.
(*) = gas+licht+water+us+hypotheek+reinigingsheffing+kabeltv+internet+telefoon

echt alle mensen met een ouder huis (> 1980 & standaard), moeten echt snel aan de slag,
dit werkt erg goed.

@flitspaal : `t zit zo...

ik zei doen, en de leverancier zei ja, niet helemaal wetende dat ik negatief zou eindigen
toen zei ik weer doen; we gaan afrekenen doen, en toen konden ze hun vaste dikke tarief van januari uitbetalen, aan mij dus doen.
hier is mijn ik zeg doen GC dossier/kontrakt :
http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg (zo is 2kwh al 1m3 waard... ik maak 2kwh in een uurtje of minder)
op het lage moment 1 juli 2009 zette ik mijn gas ook weer vast, veel gesputter bij de leverancier,
ze zagen de bui al hangen....
Ik zei niet voor niets in een vorige post: "Dat lijkt nu goed te gaan. Hoe dat in de nabije toekomst zal gaan, gaan we nog zien...". Maar nogmaals: van harte gegund! Ik denk dat de heer Rexwinkel wel wat "maatregelen" zal gaan nemen om deze "voortvarende initiatieven van slimme klanten" niet al te veel uit de klauwen te laten lopen. Kijken of 't ie d'r zaterdag weer bij is (en of ik ook negatief mag blijven doorsalderen met mijn microscopische restverbruikjes danwel wat kWh grut onder de nul...).

glambalk
Ik zie trouwens dat de Suntechs bij micosolar.at heel erg duur zijn. Veel te duur. Snap ik niet helemaal.
Die gaan ze met leuke marge verkopen aan die paar gelukkigen van de Oostenrijkse PV aanschafsubsidie loterij waar half Oostenrijk (beetje overdreven gesteld) voor te hoop liep... (340 procent overtekening op inschrijfdag...). 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 02-09-2009 22:56 ]

• stegen

stegen

8710Wp

glambalk schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:44:
[...]

€3,00 ex is €3,57 inclusief btw (niet iedereen kan de btw verrekenen). Nee, zo laag kan ik niet gaan. Maar voor die prijs zie ik ze ook niet op microsolar,at. Daar is het nu €4,26 inclusief volgens mij.
Dat klopt overigens wel met de prijsontwikkeling. In tegenstelling tot de "chineesjes" verhogen de "yankees" hun prijzen juist. Beetje het verhaal van de populariteit wat we ook gezien hebben met Apple laptops.
De prijzen op hun website, zijn ook niet de prijzen die ik toen voor de mini-inkoop actie betaald heb.
Bij 30+ panelen zakte de prijs naar € 2,95 /Wp, verzendkosten en btw niet meegerekend.
Ik wil nog wel eens informeren wat de prijs momenteel is.

Ze presteren echt boven verwachting goed. Zelfs met de niet ideale OZO ligging van het dak, heeft de installatie tot nu toe al 296,8 kWh opgewekt.

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:01:
@questionmarc
ik heb zwart op wit dat ik tot -5000kwh marktprijs krijg.(ik heb een dubbele meter)
Ik hoop voor je dat het gaat lukken. Bij mijn informeren werden de mailtjes steeds grimmiger van sfeer. Oftewel, ze vinden het niet zo leuk. In ieder geval voor mij een reden om niet veel meer neer te leggen dan het verwachtte verbruik.
Maar je wil toch ook een warmtepomp installeren? Met een 800 kuub gasverbruik kun je zo 2500 kwh in je warmtepomp kwijt.

• jja

jja

stegen schreef op donderdag 03 september 2009 @ 02:54:
[...]

De prijzen op hun website, zijn ook niet de prijzen die ik toen voor de mini-inkoop actie betaald heb.
Bij 30+ panelen zakte de prijs naar € 2,95 /Wp, verzendkosten en btw niet meegerekend.
Ik wil nog wel eens informeren wat de prijs momenteel is.
Ik heb een offerte liggen voor 8 stuks, ze komen dan op € 3,19 / Wp excl 20% btw.

• JeroenH
Roelf van Til van New Energy TV nodigde mij een tijdje geleden uit om een column in te spreken. Dat heb ik gedaan en dit is het geworden:

*klik*

(Ik vind het nooit zo briljant om mezelf terug te zien en vooral te horen, maar ik vind het wel aardig gelukt). Inhoudelijk commentaar is welkom :)

• SpiceWorm
JeroenH schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:44:
Roelf van Til van New Energy TV nodigde mij een tijdje geleden uit om een column in te spreken. Dat heb ik gedaan en dit is het geworden:

*klik*

(Ik vind het nooit zo briljant om mezelf terug te zien en vooral te horen, maar ik vind het wel aardig gelukt). Inhoudelijk commentaar is welkom :)
Leuk! Je stem is niet raar (voor jezelf wel, dat is altijd).
't argument kan echter nog steeds zijn dat je in plaats van zonnepanelen goedkoper groene stroom kan nemen. 4,5 € / wp heb je genomen omdat dit voor iedereen binnen bereik is (NL installateur/ laten installeren etc.?)?

Het stukje van de prius is ook geniaal; snij die medeweggebruiker een keer af met je prius, ram de pinautomaat met je prius. Dan wordt ie stoer.

[ Voor 7% gewijzigd door SpiceWorm op 03-09-2009 13:59 ]

Verwijderd

SpiceWorm schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:58:
[...]
Het stukje van de prius is ook geniaal; snij die medeweggebruiker een keer af met je prius, ram de pinautomaat met je prius. Dan wordt ie stoer.
Doe een wedstrijdje bij het stoplicht met een Golf. Das pas lachen!!. Continue het optimale koppel. Tot 50km/uur hebben er een hoop het nakijken. En toch 5,1l/100km

• JeroenH
Een tikje offtopic, maar weet iemand hoe ik het filmpje van New Energy TV direct op mijn eigen site af kan spelen? De link naar het flv filmpje is dit, maar dan gaat hij de flv file downloadn...

• AnneTweaks
  • Laatst online: 06-05 10:21
JeroenH schreef op donderdag 03 september 2009 @ 15:55:
maar weet iemand hoe ik het filmpje van New Energy TV direct op mijn eigen site af kan spelen?
Deze html code zou moeten werken;

<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0"
width="480"
height="360">
<param name="flashvars"
value="file=http://www.new-energy.tv/uploaded/coverage/1002-jeroen-haringman.flv" />
<param name="movie"
value="http://www.walkernews.net/mediaplayer.swf" />
<embed src="http://www.walkernews.net/mediaplayer.swf"
width="480"
height="360"
type="application/x-shockwave-flash"
pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer"
flashvars="file=http://www.new-energy.tv/uploaded/coverage/1002-jeroen-haringman.flv" />
</object>

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

• AnneTweaks
  • Laatst online: 06-05 10:21
Nu ik hier toch weer even ben .. :)

Naar aanleiding van de goede adviezen hier ben ik bijna zo ver dat ik een zonneboiler op het (72m2 pal op het zuiden gerichte) dak ga laten plaatsen.

Ik heb daarvoor een (vrij standaard) offerte ontvangen die er redelijk uit ziet; een Agpo Aquasol 4 IT 90L voor ca 3300,= incl BTW en montage (uit mijn hoofd). Excl eventuele subsidie.
Dit wordt dan geregeld door Paans, de mensen die ook het onderhoud aan mijn Agpo CV ketel en Agpo indirect gestookte boiler doen. Een aanspreekpunt is altijd fijn.

Er is maar een 'maar'. In de offerte is geen rekening gehouden met een warmte opbrengst meter.
De offerteur (is dat een woord?) heeft ook aangegeven dat er van Apgo uit geen standaard warmte opbrengst meters geleverd worden.

Maar ik wil een meter, want meten is weten en ik moet mijn vriendin toch echt regelmatig kunnen laten zien dat we enigzins energie aan het besparen zijn.

Dus is de vraag; waar haal ik een warmte meter vandaan?
Vreemd genoeg kan ik daar hier, noch op het grote boze internet veel over vinden.
Laat staan een vertrouwd adres die zo'n meter zou kunnen leveren incl de bevestigingsmaterialen.
Voor relatief weinug natuurlijk ook nog :)

Dus daarom hier maar direct gevraagd;

Wat is een goede warmte opbrengst meter die opgenomen kan worden in een vrij standaard zonneboiler systeem en liefst ook datalogging heeft welke via een PC uitgevraagd kan worden?

En waar is die verkrijgbaar, voor 'weinug' ?

Iemand enig idee waar ik die info vandaan kan halen ?

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:09
AnneTweaks schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:21:
Nu ik hier toch weer even ben .. :)

Naar aanleiding van de goede adviezen hier ben ik bijna zo ver dat ik een zonneboiler op het (72m2 pal op het zuiden gerichte) dak ga laten plaatsen.

Verbruik: 9500kWh/j - 3000m3/j - 210kL/j
Als ik zo je verbruik zie zou je eerst eens naar je vebruik moeten kijken. Is dit alleen privé verbruik.

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:44:

*klik*

Klasse!

Nu moet ik nog verzinnen waar ik het over moet gaan hebben (was ook uitgenodigd). Dank voor het wegmaaien van een hoop groen gras... ;)

Iemand nog suggesties voor een (deel)topic?

Verwijderd

[...]

Wat is een goede warmte opbrengst meter die opgenomen kan worden in een vrij standaard zonneboiler systeem en liefst ook datalogging heeft welke via een PC uitgevraagd kan worden?

Anne.
Als het alleen om de beswustwording gaat is het het simpelst om de boilertemperatuur te laten zien.

Een opbrengsmeter is niet goedkoop en lastig te krijgen. Ik zag op http://zonstraal.forumup.be/ iemand die relatief goedkope meter had gevonden. Ik heb zelf iets in elkaar geknutselt, dat kan ook (http://fitzcarraldo.xs4al...lar/Zonneboiler+opbrengst).

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

jja schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:43:
[...]

Ik heb een offerte liggen voor 8 stuks, ze komen dan op € 3,19 / Wp excl 20% btw.
Zou de prijs zakken als we er samen 18 of 20 kopen?

A'dam PVOutput

• JeroenH
Dank u :7
Nu moet ik nog verzinnen waar ik het over moet gaan hebben (was ook uitgenodigd). Dank voor het wegmaaien van een hoop groen gras... ;)
Het grappige is dat ik tot een dag van te voren werkelijk geen flauw idee had waar ik het over moest gaan hebben. Ik wilde er per sé een positief stukje van maken, niet klagen dat de SDE niet deugt en dat de netbeheerders/leveranciers niet meewerken enz. Ik heb Roelf toen opgebeld en dat verteld. Hij moest hartelijk lachen en zei dat hem dat regelmatig gebeurde. Hij begon me toen wat vragen te stellen, en toen ik zei dat we 1465Wp aan zonnestroompanelen hadden zei hij "ah, waarschijnlijk ongeveer een derde van je verbruik dus". Toen ik zei dat dat meer opleverde dat we verbruiken bleef hij even stil en zei hij "en daar heb je je verhaal". Binnen een uur daarna had ik het stukje geschreven en er in de trein ernaartoe nog wat aan geschaafd.
Jouw terrein is toch subdidies, netbeheerders, politiek enz. maar het lijkt me moeilijk daar een positief stukje van te maken, gesteld dat je dat wilt. Een tip: zorg dat je stukje tussen de drie en de vijf minuten duurt, volgens Roelf is dat de ideale lengte voor een dergelijke column. Korter; en je krijgt je boodschap waarschijnlijk niet uitgelegd, langer; en je gaat mensen verliezen. Ik vond het retespannend en moest me er ook hard op concentreren om het niet veel te gehaast voor te lezen. Het hoefde maar één keer over en er zit stiekem ergens een 'knipje' in het filmpje. Je text wordt in grote letters geprojecteerd op een autocue, en dat is erg makkelijk. Oh, en de achtergrond is niet wat het lijkt, maar dat zie je vanzelf wel :)

Zijn er nog meer mensen die wij kennen (GoTters, wellicht) uitgenodigd?
Dank u! Daarmee ga ik aan de gang.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 03-09-2009 19:08 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anne.
Ik ben goed te spreken over mijn Kamstrup Picocal die ik op Ebay voor EUR 85 op de kop getikt heb. Ze hebben overigens al een tijdje geen warmtemeters gehad. Er is ook een duitse firma actief, http://www.wasseruhr.de die soortgelijke producten voor rond de 100 EUR aanbiedt op Ebay .
Kijk daar eens rond. Meten is weten.

A'dam PVOutput

Verwijderd

Ik hoop voor je dat het gaat lukken. Bij mijn informeren werden de mailtjes steeds grimmiger van sfeer. Oftewel, ze vinden het niet zo leuk. In ieder geval voor mij een reden om niet veel meer neer te leggen dan het verwachtte verbruik.
zo werkt dat inderdaad je bent afgebluft, dat laat ik niet toe,
ik woon om de hoek van de rechtbank, en laat graag dingen daar beoordelen,
na 21 keer een betekening aan de leverancier kan ik zeggen dat ik nog nooit heb verloren.
3 jaar vast=3 jaar vast betalen (cq uitbetalen), kontrakt is kontrakt, en ze gaan helemaal nat omdat ik hun eigen truukjes heb toegepast, wie een kuil graaft......

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

tw_eek schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:11:
[...]

En ik dacht dat solarking alleen 175wp had liggen.
Dat klopt. Maar binnenkort gaan we weer bestellen en deze keer worden het 185Wp panelen. Ik verwacht ze pas eind november/begin december binnen te krijgen. De prijs zal nog gunstiger worden dan half jaar geleden vanwege wereldwijde prijsdalingen. Reserveren kan mocht je interesse hebben.
Tevens probeer ik ook aan 90Wp panelen te komen. (120cm x 55cm) Leuk als afdakje of om je accu mee op te laden.

www.sunsolar.nl

• jja

jja

ericplan schreef op donderdag 03 september 2009 @ 18:26:
[...]

Zou de prijs zakken als we er samen 18 of 20 kopen?
Ik zal er eens een mailtje aan wagen en vraag de prijs voor 18stuks.

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
jja schreef op donderdag 03 september 2009 @ 19:33:
[...]

Ik zal er eens een mailtje aan wagen en vraag de prijs voor 18stuks.
Heb ook wel interesse, ongeveer 16 stuks :*) Dus als je ook zou willen vragen voor 34 stuks dan doe je mij een groot plezier _/-\o_

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op donderdag 03 september 2009 @ 18:21:
[...]

Vastrecht van de stadsverwarming O-)

• TD-er
  • Sluipverbruik, wat kost het nu werkelijk? (ook al deels aangestipt door Jeroen)
  • Effect van zonne boiler
  • Lijst van broodje aap verhalen
  • De voordelen van piek en dal tarief (of is dat eigenlijk meer eentje voor Eric-PVT?)
  • Super simpele bespaar technieken
  • Isolatie
  • Voordelen van lokale opwek
  • De zin en onzin van gloeilampen verbod
  • Voors en tegens van lokale wind energie (schijnt toch niet van het positieve imago af te komen, terwijl er een heel erg negatief imago is voor grootschalige windenergie)
Volgens mij onderwerpen zat.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Weet ik, ik dol polderboy maar een beetje :+

• zonnigtype

zonnigtype

Nee joh! Ik wil Roelf wel te vriend houden... :P

En TD-er: ik denk dat 'ie wat over zonnestroom van me wil horen. Van zonneboilers weet het zonnigtiepje door de bank genomen te weinig. Geen praktijkervaring, en hier sowieso economisch (te laag warmteverbruik, standaard 3 en een halve euromeier/jaar kwijt aan SV vastrecht), praktisch (benedenwoning, balkonrand, zeer kritische verhuurder) en technisch (inpassing in SV systeem waar NUON/Vattenfall als een broedse kip bovenop zal blijven zitten) nogal onhaalbaar...

Ik heb wel al een idee. Iets met "Die Grüne Grenze"... :?

[ Voor 54% gewijzigd door zonnigtype op 03-09-2009 23:17 ]

• jja

jja

Joba schreef op donderdag 03 september 2009 @ 19:48:
[...]

Heb ook wel interesse, ongeveer 16 stuks :*) Dus als je ook zou willen vragen voor 34 stuks dan doe je mij een groot plezier _/-\o_
Offerte voor 34 stuks is aangevraagd. Zal het ook nog bij www.photovoltaikhandel-online.de doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grappig filmpje, welicht voor kinderen:

http://www.youtube.com/watch?v=1-g73ty9v04

Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.