Yep, is bekend, maar het nut ontgaat mij dus om dat je het moet laten doen. HR++ glas kost zo'n €50/m2 en die €35 compenseert echt niet het werk dat dat per m2 kost om te plaatsen, daar ben ik al wel achter
@eric-pvt:
Dat eerste plaatje kende ik al, deze

nog niet.
Geeft natuurlijk een leuke indicatie, zeker de hele sterke afname in het besparingseffect bij lager wordende U, maar ik wil het iets concreter naar ons huis hebben waar op veel plekken iets van 4-6-4 isolatieglas zit of zelfs dubbelwandig kunstof kappen (zo'n 7m2!!).
Door het meten van de temperaturen wil ik in eerste instantie inzicht krijgen in de U-waarde en de verliezen (het is in sommige delen koud, mogelijk daardoor) voordat ik geld ga uitgeven en erachter kom dat de verliezen niet daarin (dun isolatieglas, kunstof kappen) zitten, maar dus in iets anders...
Het vervangen van ruiten is niet het bedrag (wel het werk, moet hiervoor nl. kozijnen opdikken), maar het vervangen van de kunstof dakkappen door HR++ zonwerend veiligheidsglas is ingeschat tussen de €3.500 en €5.000 en het zou zonde zijn als dat NIET het gewenste effect zou hebben...
En dus wil ik eea kunnen berekenen.
En het enige dat ik dus tegenkom zijn examenopgaven met dit soort vragen waar ik mee zit, maar het probleem is dat het antwoord ook wel te vinden is, maar niet hoe je daar komt (de formule dus)...
Ik meet bijv. het volgende:
- buitentemperatuur 8,5graden
- binnentemperatuur 19,5
- op de verschillende ramen, varierend van enkelglas (12,8graden) tot verschillende diktes dubbelglas (15,4 - 16,5 - 17 - 17,5) en die kunstof kappen (14,7graden).
Volgens mij heb ik nl. de U-waarde nodig om de verliezen / m2 te berekenen volgens de formule:
Warmteverlies (W) = temperatuurverschil binnen/buiten * U * oppervlak (m2)
Dus, heeft er niet iemand toevallig een zoon/dochter die dit zo kan oplepelen?