Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:
  • 148.796 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-04 16:30
Anoniem: 281733 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 09:37:
[...]

Er zit er ook 1 ingbouwd in de meter, de andere is voor de aanvoerleiding.
De meter bouw je in de retourleiding in, zodat ie minder hoge temperaturen te verduren krijgt.
Is speciaal voor zonneboilers gemaakt.
Ik heb een Solar TDC3 controller, deze heeft de energieopbrengst standaard in het menu zitten. Zal wel natte vinger werk zijn, maar goed het geeft een indicatie. Er zitten trouwens ook grafieken in met de opbrengst per dag/maand/jaar etc.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

QuestionMarc schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 09:45:
[...]

Ik heb een Solar TDC3 controller, deze heeft de energieopbrengst standaard in het menu zitten. Zal wel natte vinger werk zijn, maar goed het geeft een indicatie. Er zitten trouwens ook grafieken in met de opbrengst per dag/maand/jaar etc.
Je hebt waarschijnlijk eenmalig de max flow als waarde ingegeven (kijken op de setter).
Als de pomp ook nog moduleert dan berekent de controller het zelf uit.
Maar is idd iets minder exact, maar zeker beter dan niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heeft iemand toevallig nog de energietarieven van juli-december 2008 nog ergens liggen van de Nuon? Deze gegevens zijn nergens meer op de website van de Nuon te vinden :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 23:19:
[...]
Dus als de harddisk geen spinup doet, dan trekt ie teveel stroom. Die komt er niet, dus zakt de spanning in. Met als gevolg; te lage spanning, en de disk komt niet op toeren, en blijft proberen. (=tikken)
Bij mij gaat het toevallig om een harde schijf met externe voeding. Een spanningsprobleem kan het dus niet zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door ericplan op 08-10-2009 10:23 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321211

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:15:
@qsolar warmwater parameter :
<<43 max. maximaal vermogen WW in kW min-max>>
installatie manual met parameters heb ik online staan :
parameters zie pagina 33/34
http://van.wijk.net/pvt/qsolartechNL.pdf
als er behoefte aan is kan ik eens een txt file maken met mijn huidige parameters.
de fabrieksinstellingen zijn nogal op fossiel onzuinig ?comfortabel? ingesteld.
extreme besparingen zijn heel goed mogelijk met de qsolar, vooral met zon-cv icm ltv
Hierin ben ik zeker geinteresseerd, hoewel nog weinig ervaring (pas 1 week in gebruik) wil ik er uiteraard zoveel mogelijk rendement uithalen.

ltv radiatoren/vloerverwarming staan wel op verlanglijstje (onder vloerisolatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
NielsTn schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 01:13:
Even een leuk verhaal: deze amerikaanse fotograaf raakt toch wel een goed punt mbt vervoer.
Hij maakt IMO nog een veel beter punt een stukje eerder in het artikel:

quote:
I've never commuted by car.

Call me wishful, but I've made this happen by only applying for jobs in places near my home, or in places to which I'd enjoy moving. I would never apply for a job someplace in which I would not want to live.

I've always taken my bicycle, or walked.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat het zonneboilerseizoen/pv-seizoen is voorbij?
Vlammen vandaag!!!!!! :P

ww-boiler is al 65gr onderin (12:35uur)

Update ww-boiler vol 75gr onderin (13:21uur) en overgeschakeld naar cv-boiler

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 08-10-2009 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

als er behoefte aan is kan ik eens een txt file maken met mijn huidige parameters.
extreme besparingen zijn heel goed mogelijk met de qsolar, vooral met zon-cv icm ltv
Heb je toevallig ook de installatie manual van een nieuwer type ?
Deze manual heeft het over een terugloop systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

Anoniem: 287219 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:28:
[...]

Heb je toevallig ook de installatie manual van een nieuwer type ?
Deze manual heeft het over een terugloop systeem.
http://www.atagverwarming...=Installatievoorschriften

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc

remoc

Q25SC380N

De parameters tussen de "Vented" en de "Not Vented" systemen verschillen. Mijn "Not Vented" QSolar heeft parameter 43 niet.

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365

Goeiemiddag allen,

Al enige tijd volg ik met grote belangstelling de berichten in dit forum.
Zelf zijn wij in het bezit van een Q atag solar (200) druksysteem en 1600 wp pv systeem..

Over de laatste heb ik een vraagje!! Onze panelen zijn niet helemaal optimaal geplaatst, vooral door de beschaduwing van het dak van de buren.. Overigens wel op de best mogelijke richting van het Zuiden..
Maar sinds eind sept begin ik last te krijgen van schaduw, op de onderste 4 panelen... die alle 8 in 1 sting op de inverter zitten. Een Sunmaster XS2000.
Nu is mijn vraag.. Aangezien de bovenste 4 panelen samen 800wattpiek de gehele winter niet in de schaduw zullen vallen, lonend om de string aan de inverter te verkleinen naar een string van 4?? Gaat dit het huidige rendement verhogen?? Of is het zonder van de tijd.. Ik sta overigens zo op het dak. En zou dan op 1 maart de onderste 4 weer in de string kunnen opnemen.
Overigens maak ik me niet heel druk, want sinds 28 mei dit jaar heeft het pv systeem 701,84 Kw opgewekt (De helft van het jaarverbruik dagstroom 2008!).

Ik dank jullie alvast vriendelijk voor de antwoorden die komen gaan. _/-\o_ _/-\o_

En Eric PV met name mijn dank over je vele berichtjes over jouw solarQ, dit heeft mij al een aantal malen geholpen om de juiste instellling verder te bepalen.. Overigens draait hij hier constant 24 uur pd op 20C. En ik verbuik eigenlijk nagenoeg geen gas. Vorige week, net geen 9 kub. en dat is inclusief een week koken :P En de kids een flink aantal keer in bad met de blubber en regen buiten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik die link volg kom ik niet bij de installatie voorschriften :'(

Als jij ze wel ziet kan je ze dan hier neerzetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc

remoc

Q25SC380N

Anoniem: 287219 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:30:
[...]

Als ik die link volg kom ik niet bij de installatie voorschriften :'(

Als jij ze wel ziet kan je ze dan hier neerzetten ?
De ATAG site werkt blijkbaar niet direct op de URL. Dan maar zo: http://www.atagverwarming.nl/ en klik dan rechtsboven op "Zakelijk". Dan kun je links in het menu "Installatievoorschriften" zien staan. Klik daarop, en je ziet de lijst met PDF's voor de ATAG systemen staan. Daarna zie je pas in het menu links "Gebruikshandleidingen" staan.

[ Voor 5% gewijzigd door remoc op 08-10-2009 13:44 ]

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

remoc schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:39:
[...]

De ATAG site werkt blijkbaar niet direct op de URL. Dan maar zo: http://www.atagverwarming.nl/ en klik dan rechtsboven op "Zakelijk". Dan kun je links in het menu "Installatievoorschriften" zien staan. Klik daarop, en je ziet de lijst met PDF's voor de ATAG systemen staan. Daarna zie je pas in het menu links "Gebruikshandleidingen" staan.
Ja ik heb ze thx man _/-\o_

wel jammer dat er minder uitleg staat over de menu parameters.
Parameter 43 staat in de manual van het druksysteem niet beschreven.
wellicht dat iemand een complete lijst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 09-05 08:10
Ik ben een beetje rond aan het kijken voor een zonneboiler met ruimte verwarming ondersteuning. Wat ik hierbij niet begrijp is waarom er zo veel geclaimd wordt dat er zo'n groot boilervat nodig is. Ik snap dat er met wisselvallig weer wat over verschillende dagen gebufferd kan worden. Maar als het een beetje koud wordt trek je alle GJ die je panelen kunnen leveren toch direct je huis in? Het lijkt mij zelfs dat het gebruik van een enkele erg grote boiler juist een negatief effect heeft omdat de water temperatuur dan lager komt te liggen en dus minder goed gebruikt kan worden voor (LTV) verwarming.

Verder was me niet duidelijk wat het verschil is tussen de "ATAG Q-SOLAR Q 25 SC" en de "ATAG Q-SOLAR SC 200N" zit nogal een prijsverschil in.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ice-T106 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 14:44:
Ik ben een beetje rond aan het kijken voor een zonneboiler met ruimte verwarming ondersteuning. Wat ik hierbij niet begrijp is waarom er zo veel geclaimd wordt dat er zo'n groot boilervat nodig is. Ik snap dat er met wisselvallig weer wat over verschillende dagen gebufferd kan worden. Maar als het een beetje koud wordt trek je alle GJ die je panelen kunnen leveren toch direct je huis in? Het lijkt mij zelfs dat het gebruik van een enkele erg grote boiler juist een negatief effect heeft omdat de water temperatuur dan lager komt te liggen en dus minder goed gebruikt kan worden voor (LTV) verwarming.

Verder was me niet duidelijk wat het verschil is tussen de "ATAG Q-SOLAR Q 25 SC" en de "ATAG Q-SOLAR SC 200N" zit nogal een prijsverschil in.
Helemaal mee eens.
De grotere boilers hebben meer zin als je ook bijv een houtgestookte cv-kachel in het systeem opneemt.
Je huis is een veel grotere buffer.
Hierin kun je veel meer warmte in kwijt, mits je huis wel goed geisoleerd is.
Het nadeel van (zeer) grote boilers is dat het dus ook veel langer duurt voordat de boiler op temperatuur komt.
Ik praat natuurlijk wel over de verhouding collector/boiler.
Het extreme voorbeeld is mijn 200l WW-boiler die door 6 X 24 vacuumbuizen wordt opgewarmd.
In No Time is deze dus opgewarmd.
Daarna kan de zonneboiler op z'n gemak de 1000ltr opwarmen.
Voor vloerverwarming heb je gewoon minder hoge temperaturen nodig.
Zeker in het najaar en voorjaar werkt dit principe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:19
Anoniem: 321365 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:26:
Goeiemiddag allen,

Zelf zijn wij in het bezit van een Q atag solar (200) druksysteem en 1600 wp pv systeem..

Over de laatste heb ik een vraagje!! Onze panelen zijn niet helemaal optimaal geplaatst, vooral door de beschaduwing van het dak van de buren.. Overigens wel op de best mogelijke richting van het Zuiden..
Maar sinds eind sept begin ik last te krijgen van schaduw, op de onderste 4 panelen... die alle 8 in 1 sting op de inverter zitten. Een Sunmaster XS2000.
Nu is mijn vraag.. Aangezien de bovenste 4 panelen samen 800wattpiek de gehele winter niet in de schaduw zullen vallen, lonend om de string aan de inverter te verkleinen naar een string van 4?? Gaat dit het huidige rendement verhogen?? Of is het zonder van de tijd.. Ik sta overigens zo op het dak. En zou dan op 1 maart de onderste 4 weer in de string kunnen opnemen.
Overigens maak ik me niet heel druk, want sinds 28 mei dit jaar heeft het pv systeem 701,84 Kw opgewekt (De helft van het jaarverbruik dagstroom 2008!).

Ik dank jullie alvast vriendelijk voor de antwoorden die komen gaan. _/-\o_ _/-\o_
toon volledige bericht
Je moet er voor zorgen dat het voltage van de 4 panelen in het MPP bereik van je inverter zit:

MPP voltage range at nom. power 145 - 360 V DC

Ik vrees dat je dat niet gaat halen, maar misschien heb je geluk. Kijk even naar de specs van je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelijk gedaan, maar dat ga ik inderdaad niet halen met 4 panelen suntech stp 200-18u/b..

Ik laat het zo, ben eigenlijk al wel heel tevreden, want alles gaat veel beter, dan ik aanvankelijk bij de planning van installatie en verbouwingen had durven dromen.. Zonnekracht daar zit echt heel wat in _/-\o_

En mij dank voor de snelle reactie... als het had uitgemaakt, had ik zeker al even op het dak gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:58

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik ben dringend op zoek naar SMA Sunny Mini Central 11000tl of 10000tl, 31stuks.

Heeft iemand een contact adresje waar deze inverters nog te verkrijgen zijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ice-T106 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 14:44:

Laat me raden, bengshop.nl... Die eerste is alleen de ketel die bij de installatie hoort en niet de boiler (dat is de laatste). Je hebt ze dus beide nodig. (volledige type is dus ook 25 SC 200N / 25 SC 380N )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 09-05 08:10
IJsbeer schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 16:38:
[...]
Laat me raden, bengshop.nl... Die eerste is alleen de ketel die bij de installatie hoort en niet de boiler (dat is de laatste). Je hebt ze dus beide nodig. (volledige type is dus ook 25 SC 200N / 25 SC 380N )
Bedankt voor de verduidelijking. Inderdaad bengshop, wel slechte omschrijving dan. Bij de ATAG Q-SOLAR Q 25 SC staat gewoon "Voorraad warmtapwater: 200 l", maar die zit er dan dus mooi niet bij.
Met deze prijzen denk ik dat het beter is om voor een chinese buizen installatie te gaan. Iemand nog tips voor hr-ketels die hier goed mee te combineren zijn met gebruik van ruimte verwarming? Misschien wel gewoon de atag q solar maar dan met andere boiler en collectoren?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor vandaag 36,4 kWh met de zonneboiler :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 281733 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 18:36:
Voor vandaag 36,4 kWh met de zonneboiler :*)
Is dat je opbrengst of je verbruikte warmte?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Opbrengst, waarvan een gedeelte het huis is ingegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Is het niet gebruikelijker de opbrengst van een zonneboiler in J (of MJ) uit te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Warmte gaat inderdaad in J, stadsverwarming zelfs in GJ :X

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 19:35:
Is het niet gebruikelijker de opbrengst van een zonneboiler in J (of MJ) uit te drukken?
Misschien omdat warmtemeters in Nederland voornamelijk toegepast werden bij stadsverwarming welke ook in GJ rekenen?

Is mij ook al opgevallen met de subsidie.
Nederland is als enige die zonneboilers in GJ berekent, andere landen in kWh

Aangezien mijn meter uit Oostenrijk komt zal het dus wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Als je hier kijkt (ook TA controller), dan zie je daar ook alles in kWh:
http://www.vrksolaranlage.kilu.de/Livedaten.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Op mijn dierbare vakantiebestemming Vlieland is de woningbouw ook bezig met zonneboilers. Hier een plaatje van de Sunstock Solior. Benieuwd hoe deze het gaat doen in het winderige en zanderige klimaat op Vlieland. (Vooral zo'n kunststof koepel)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

En Eric PV met name mijn dank over je vele berichtjes over jouw solarQ
graag gedaan, it`s the puh factor.

de qsolars zijn allemaal identiek, echter heb je een vented (v) met terugloop en water en non vented (n) met glycol. verder is er geen verschil.
het is geen enkel probleem een dikke sunsystems heatpipe aan een glycol (N) qsolar te hangen,
it`s just a collector, en de qsolar gewoon een boiler met 3 wisselaars.
de computer is van luigjes en het vat is duits, samengevoegd in lichtenvoorde door atag.
luigjes is gekocht door atag.
als de atag serviceman komt `oplever` controleren, vraag dan de firmware te unlocken,
want anders heb je user level toegang ipv C123 admin level.
anders kan atag lekker vaak terug komen, en dat hoeft niet, want het is JOUW boiler,
>>ook hier lekker warm in huis, de konijnen kijken boos,
want het is 23,4c in huis, en dat vinden ze te warm.

pas wel op voor je contact met atag, klant is koning,
maar dan dien je je wel te gedragen als een vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

ericplan schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 19:52:
Op mijn dierbare vakantiebestemming Vlieland is de woningbouw ook bezig met zonneboilers. Hier een plaatje van de Sunstock Solior. Benieuwd hoe deze het gaat doen in het winderige en zanderige klimaat op Vlieland. (Vooral zo'n kunststof koepel)
Is opgekocht door ITHO trouwens.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Thombias schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 08:31:
Volgend jaar ga ik een nieuwhuis laten bouwen en ik zat mij te informeren over aardwarmte, zonneboilers, etc.
Zo kwam ik ook op de site van senternovem, de subsidie organisatie. Ik las tot mijn verbazing dat er geen subsidie wordt verleend aan nieuwbouw voor energiebesparende oplossingen. Een huis moet minstens twee jaar oud zijn. Dit is toch uitermate vreemde zaak? Of ben ik de enige die dat raar vind? Terwijl het kabinet wil dat na 2020 alle nieuwbouw energieneutraal worden opgeleverd. Dus ik moet eerst een paar jaar energie onzuinig leven om zo de subsidie te kunnen ontvangen. Vreemde zaak...
Vandaag op de energiebeurs gezien passiefbouwen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 19:56:
[...]

als de atag serviceman komt `oplever` controleren, vraag dan de firmware te unlocken,
anders kan atag lekker vaak terug komen, en dat hoeft niet, want het is JOUW boiler,

Hoe bedoel je kan ATAG lekker vaak terug komen ?
Hoe wordt de firmware ge unlocked ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 11:51
Goeiemiddag allen,

En Eric PV met name mijn dank over je vele berichtjes over jouw solarQ, dit heeft mij al een aantal malen geholpen om de juiste instellling verder te bepalen.. Overigens draait hij hier constant 24 uur pd op 20C. En ik verbuik eigenlijk nagenoeg geen gas. Vorige week, net geen 9 kub. en dat is inclusief een week koken :P En de kids een flink aantal keer in bad met de blubber en regen buiten :?
toon volledige bericht
Als alle panelen in serie staan, dan betekent in principe dat 1 cel volle schaduw zo'n 90% capaciteitsverlies oplevert voor de hele string...Als ik bij mij in volle zon een boek leg op 1 a 2 cellen, dan ga ik van 500W opbrengst in een klap naar 50W.
Door juiste plaatsing van diodes kan het verlies minder zijn.
Maar zoals je aan de grafiekjes op mijn site kunt zien, kan je exact aflezen wanneer de blaadjes van de eikenboom hun schaduw op het eerste celletje werpen. Direct stort de opbrengst in. Gelukkig is het piekmoment dan al geweest.

Maar een mooie winterse of voorjaarsdag levert hier bij ons soms toch nog onverwachte resultaten op.

Dus ik zou het wel goed in de gaten houden. Als die schaduw voor een groot deel van de dag meespeelt, kan je misschien beter 2 losse strings nemen met 2 omvormers die wel passend zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 08-10-2009 21:53 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mistraller schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 21:51:
[...]

Als alle panelen in serie staan, dan betekent in principe dat 1 cel volle schaduw zo'n 90% capaciteitsverlies oplevert voor de hele string...Als ik bij mij in volle zon een boek leg op 1 a 2 cellen, dan ga ik van 500W opbrengst in een klap naar 50W.
Door juiste plaatsing van diodes kan het verlies minder zijn.
Maar zoals je aan de grafiekjes op mijn site kunt zien, kan je exact aflezen wanneer de blaadjes van de eikenboom hun schaduw op het eerste celletje werpen. Direct stort de opbrengst in. Gelukkig is het piekmoment dan al geweest.

Maar een mooie winterse of voorjaarsdag levert hier bij ons soms toch nog onverwachte resultaten op.

Dus ik zou het wel goed in de gaten houden. Als die schaduw voor een groot deel van de dag meespeelt, kan je misschien beter 2 losse strings nemen met 2 omvormers die wel passend zijn?
Nee ik heb niet het idee dat ik dat zou willen als oplossing... Tenminste op jaarbasis lijk ik zo wie zo mijn rendement te gaan halen.. Het is zo dat het dak pal zuid is, maar nu langzaam hand beschaduwd gaat worden door het dak van de buren (lagere zonnestand). Dit gaat zo door tot 1.40 op het dak... de onderste helft van het dak van 3.50meter.. Na 1 februari 2010 is het dak dan weer schaduw vrij!!! En kan ik weer gewoon de 100% halen op de omvormer, wat overigens ook goed lukt... ik heb hem deze zomer regelmatig 100% zien draaien... geeft dan 1600+ watt continue..
Ik heb van 26 mei t/m 1 okt. 701 kwh opgewekt, waarvan nu 376 op de SDE teruglever meter... Volgens mij gaat dat redelijk in de richting van wat het systeem over een heel jaar moet kunnen maken.

Ik heb ook op moment zeker geen budget meer over om nog 2 nieuwe omvormers aan te schaffen, 8)7 Dank voor de reacties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Op de XS200 kunnen twee stings worden aangesloten. Weliswaar met 1MPP maar zo beperk je het verlies wel enigzins. Je zou dus niet meteen nog een omvormer erbij hoeven aanschaffen. Op de site van Mastervolt kan je een configuratie tool downloaden om te kijken of twee strings met het type paneel wat je hebt goed gaat. Te ingewikkled? geef dan even de specs van de panelen doe ik het even.
Het zou namelijk heel goed kunnen zijn dat de XS2000 prima functioneerd met twee strings en dat je niet hoeft te wisselen bij zomer-winter en winter-zomer. Kost je hoogstens wat extra DC kabel met connectoren.
Heb je net nog een van de beste dagen van dit jaar meegemaakt namelijk 29 mei. :+

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

glambalk schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 22:11:
[...]

Op de XS200 kunnen twee stings worden aangesloten. Weliswaar met 1MPP maar zo beperk je het verlies wel enigzins. Je zou dus niet meteen nog een omvormer erbij hoeven aanschaffen. Op de site van Mastervolt kan je een configuratie tool downloaden om te kijken of twee strings met het type paneel wat je hebt goed gaat. Te ingewikkled? geef dan even de specs van de panelen doe ik het even.
Het zou namelijk heel goed kunnen zijn dat de XS2000 prima functioneerd met twee strings en dat je niet hoeft te wisselen bij zomer-winter en winter-zomer. Kost je hoogstens wat extra DC kabel met connectoren.

[...]

Heb je net nog een van de beste dagen van dit jaar meegemaakt namelijk 29 mei. :+
Ik zit ook eens even te stoeien met die excel sheet.. ziet er mooi uit, ontdek je zulke dingen maar eerder he :+

Ik geloof overigens dat het niet kan, maar als je de moeite zou willen nemen mijn bevindingen te controleren.. dan graag..

Momenteel heb ik 8 panelen in 1 string. Suntech Stp 200 S-18u/b. Als ik de string naar 2 zet met 8 panelen..kom er wel rode cijfertjes uit... met 8 panelen in 1 sting, ziet alles keurig groen! Maar graag jullie mening.. wat kabel erbij zou idd geen enkel probleem zijn.
Overigens nog best eens iets om rekening mee te houden als de inverter ooit eens aan vervanging toe is. Dan zou 2 kleinere inverters nog helemaal zo gek niet zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 19:56:
[...]

graag gedaan, it`s the puh factor.

de qsolars zijn allemaal identiek, echter heb je een vented (v) met terugloop en water en non vented (n) met glycol. verder is er geen verschil.
het is geen enkel probleem een dikke sunsystems heatpipe aan een glycol (N) qsolar te hangen,
it`s just a collector, en de qsolar gewoon een boiler met 3 wisselaars.
de computer is van luigjes en het vat is duits, samengevoegd in lichtenvoorde door atag.
luigjes is gekocht door atag.
>>ook hier lekker warm in huis, de konijnen kijken boos,
want het is 23,4c in huis, en dat vinden ze te warm.

toon volledige bericht
Ik kan idd het volledige menu bedienen van de Qsolar, en heb de stooklijn al ingesteld en alles op de eco standen gezet. Buitenvoeler als optie genomen. En van de week ook de brander wat terug gezet voor het opwarmen van WW. Maar niet zo ver als jij!

Verder heb ik idd al eens zitten spelen met het idee van vacuumbuizen colletor. Eerst al, met een klein vaatje om het water voor de Qsolar aan , op te warmen... dus het instromende water een boost te geven.. Maar eventueel ook gewoon als collectoren eraan. Ik heb de drukglycol versie en las enkele weken geleden op een Duitse site dat het kon. Mijn installateur bezwoer me, dat het alleen vlakkeplaat atag collectoren mochten worden. :X

Ach ik ben er nu al zo blij mee, misschien ga ik van de komende besparingen, (lees enecoteruggave einde '09) weleens kijken of er nog meer uit te halen valt. Ik heb nog een flink platdak van de dakkapel. En eventueel nog 6 meter ongunstig gelegen dak op het noordoosten. Maar dat is allemaal toch nog toekomst muziek...

Ondertussen lees ik aandachtig mee, en geniet van de zon, net als velen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anoniem: 321365 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 22:42:
[...]

Ik zit ook eens even te stoeien met die excel sheet.. ziet er mooi uit, ontdek je zulke dingen maar eerder he :+

Ik geloof overigens dat het niet kan, maar als je de moeite zou willen nemen mijn bevindingen te controleren.. dan graag..

Momenteel heb ik 8 panelen in 1 string. Suntech Stp 200 S-18u/b. Als ik de string naar 2 zet met 8 panelen..kom er wel rode cijfertjes uit... met 8 panelen in 1 sting, ziet alles keurig groen! Maar graag jullie mening.. wat kabel erbij zou idd geen enkel probleem zijn.
Overigens nog best eens iets om rekening mee te houden als de inverter ooit eens aan vervanging toe is. Dan zou 2 kleinere inverters nog helemaal zo gek niet zijn!
Klopt, de opstartspanning wordt te laag. Als je ooit eens je omvormer wilt vervangen dan is de Steca 2000+ een hele mooie. Daar zit standaard 2 MPP's in. Dan kan je 2 aparte strings maken die onafhankelijk van elkaar werken. Je kan ook proberen de XS2000 in te ruilen voor de Steca 2000+

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:44
Waar gaat eigenlijk de voorkeur naar uit van de mensen betreft omvormers? zijn er nog grote voor of nadelen?
Ik zit nu naar steca en sunny te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 21:55

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martijnr17 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 09:32:
Waar gaat eigenlijk de voorkeur naar uit van de mensen betreft omvormers? zijn er nog grote voor of nadelen?
Ik zit nu naar steca en sunny te kijken.
Een omvormer kiezen is over het algemeen best wel lastig technisch gezien.. en kun je heel erg afgepast op je persoonlijke situatie kiezen.

Hoe veel panelen komen er? Wat zijn de specificaties. Heb je last van schaduw val op de plaats van bestemming. Wil je ze allemaal in 1 sting of maak je er meerdere. Moeten die onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren? Allemaal belangrijke zaken, die je kunt overwegen bij je keuze. Achteraf voor was mij persoonlijk gezien het beter geweest om 2 kleine inverters te nemen.. Dus bedenk je goed wat je doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anoniem: 321365 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:00:
[...]
Achteraf voor was mij persoonlijk gezien het beter geweest om 2 kleine inverters te nemen.. Dus bedenk je goed wat je doet!
Ga nog eens praten met je leverancier!!!!! Die had je beter moeten voorlichten.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Als je er niet uitkomt.
Ik heb een soortgelijk programma geschreven.
Het is wel een Béta versie en er zitten nog bugs in.
Ik wil hem toch een keer samen met een ander testen.
Hoeveel Soladin's wil je uitlezen?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

graag
ik heb de maker al een paar keer gemaild, maar krijg geen reactie

in principe 2 soladin's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Mike70 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:32:
Als je er niet uitkomt.
Ik heb een soortgelijk programma geschreven.
Het is wel een Béta versie en er zitten nog bugs in.
Ik wil hem toch een keer samen met een ander testen.
Hoeveel Soladin's wil je uitlezen?
Als het onder Windows draait ben ik ook wel geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Undocumented features, ik ben er dol op :( De Steca TR0603 mc heeft ze gelukkig ook. Vanwege legionellapreventie had ik de circulatiefunctie aktief gemaakt, zodat dagelijks de heetwaterpomp 2 minuten zou draaien. Dat werkte allemaal perfect tot gisteren, toen ik midden op de dag toevallig de pomp hoorde draaien. Er was ook een schermpje te zien met een tekst in krom Nederlands over hygienebescherming oid. Om 14.00 uur bleek de pomp al sinds 08.00 uur te draaien. Daardoor was m'n CV-boiler leeggetrokken en de zonneboiler was volledig op 60 graden gekomen, maar dan wel gasgestookt }:| Niets over te vinden in de handleiding.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

sander817 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:52:
graag
ik heb de maker al een paar keer gemaild, maar krijg geen reactie

in principe 2 soladin's
Ik ga hem dit weekeinde nog eens met lege data opstarten, als dat goed gaat stuur ik hem wel naar je toe.
Jeroen, ik stuur hem jou dan ook.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 22:40
Mike70 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 14:12:
[...]

Ik ga hem dit weekeinde nog eens met lege data opstarten, als dat goed gaat stuur ik hem wel naar je toe.
Jeroen, ik stuur hem jou dan ook.
en als je een Mac-versie hebt houd ik me aanbevolen....
"windows is zoooo eighties" ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
NielsTn schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 15:44:

Windows 7 is toch juist zo seventies? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens mij zijn we de 1000 posts al ruim gepaseerd .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 287219 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 15:54:
volgens mij zijn we de 1000 posts al ruim gepaseerd .....
Beter nog, we gaan al richting de 2000 in dit topic ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 12:31
Ik had een tijdje terug aangeboden om de startpost voor mijn rekening te gaan nemen. Als er behoefte aan is wil ik het graag doen, maar ik geloof dat de algemene teneur was dat het weinig toegevoegde waarde heeft en zoeken lastiger zou maken.
Meningen hierover zijn welkom, ik zal ook eens bij een modje informeren of het nog steeds vanuit GOT de bedoeling is om steeds een nieuw topic te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[...]

Mac (Donalds)? 8)

Sorry ik programmeer het in VB 2008

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Mac is soooooooooooooo expensive!!!!!!!!!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 22:40
glambalk schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:02:
[...]

Mac is soooooooooooooo expensive!!!!!!!!!
mwah valt wel mee dat 'duur' zijn. Het is goed ontworpen, geen sores met computervirus(sen), en spam/spyware/adware weet er hier gelukkig ook al weinig raad mee :)
Maar da's een andere discussie :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe bedoel je kan ATAG lekker vaak terug komen ?
Hoe wordt de firmware ge unlocked ?
druk net zolang op de mode toets (ingedrukt) totdat code verschijnt
kies via +/- C123
druk op store
je hebt nu volledige toegang tot de computer, en parameters zoals in het installatiedocument.
normaal gesproken zijn alle consumenten parameters gewoon beschikbaar zonder deze optie,
bijvoorvbeeld mode-para 1 = cv water temperatuur

ik heb inmiddels de WW in KW waarde tot minimum geset,
het duurt na een douche nu 45 minuten voordat de boiler weer op temperatuur is,
maar verbruikt dan slechts 0,1m3 en de uitvoerpijp van de hr ketel is dan lauw.
in tegenstelling tot de gewone naverbrander, die in de winter fors hoog moduleert, kun je de qsolar dwingen tot efficient verwarmen, in ieder geval niet op volle kracht.
de hot top bevat ruim voldoende water voor 2 lekkere douches van 15 minuten zonder spaarkop,
en dan nog is het water 58c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:46

virus.elektro

profesionele monitor sloper

zo de hier wordt ook weer terug geleverd, solladin 600 is weer gemaakt hier.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

flitspaal.nl schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 09:59:
Heeft iemand toevallig nog de energietarieven van juli-december 2008 nog ergens liggen van de Nuon? Deze gegevens zijn nergens meer op de website van de Nuon te vinden :(
Uiteraard heb ik die liggen (zijn de basis waarvoor Greenchoice in mijn geval rekent, gaat standaard de zonnekorting van af voor elektra en standaard korting voor het pruts-beetje kookgas wat ik verbruik). Ik ga binnenkort een forse serie grafieken publiceren met tariefcomponenten ontwikkeling over paar afgelopen jaar, NUON Energie als basis/voorbeeld (er zijn honderden tariefstellingen op onze piratenmarkt, ga ik niet allemaal bijhouden).

Ik stuur de zooi voor 2008 effe naar je door (juli-dec. 08 tijdvak). Effe graven op de harde schijf...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonnigtype schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 19:10:
[...]

Ik stuur de zooi voor 2008 effe naar je door (juli-dec. 08 tijdvak). Effe graven op de harde schijf...
Thanks!

Trouwens wat heel anders. Ik heb berekend met het graaddagen principe hoeveel gas ik op een dag verbruik. ( eerder over gehad ). Ik kwam bij een gemiddelde dagtemperatuur van -0,8 graden ( dus 18,8 graaddagen ) op een gasverbruik van 10m3.

De energieinhoud van 10m3 aardgas is ongeveer 350MJ. Dat is omgerekend ( 3.6MJ = 1kWh ) * 90% ( efficientie van de CV ketel ) 87kWh aan warmte opgewekt. Als ik dat omreken naar Watt dan kom uit op 3625W continu aan uitstraling.

En nu het frappante. Mijn isolatieberekening van mijn huis met een deltaT binnen/buiten van 19.4 graden binnen en -0.8 graden buiten kom ik ook uit op ongeveer 3600W continu uitstraling.

Met mijn vloerisolatie, HR++ glas achter en aanpassing van m'n ventilatie in huis zou mijn nieuwe uitstraling naar buiten 30% lager moeten uitkomen. Nu hopen dat ik ook 30% lager uitkom met het stoken. Zou wel idioot zijn dat m'n formules kloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

count on it, maar ook dat het best lang duurt voor je het echt weet, door de seizoenen.
wat ik had becijferd met mijn toendertijds fossiele hoofdje is veelal het dubbele geworden.
pas nu; sinds mei 2007 begin ik het duidelijk te zien, in vermogen (opwek/isolatie) en het geld hobbelt daar weer een half jaar achteraan)

/edit vandaag de hele dag electrische bijverwarming aangehad, en de meter liep nog langzaam terug,
het schijnt niet efficient te zijn, maar volgens mij is dat het wel op deze manier. (lokale opwek direkt verbruiken zonder accijns)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-10-2009 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
virus.elektro schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 19:08:
zo de hier wordt ook weer terug geleverd, solladin 600 is weer gemaakt hier.
wat was het probleem? En hoe oud is die Soladin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
guus.assmann schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:36:
@Mistraller
Bedankt voor de link.
Helaas gaat die kabel niet werken, de Soladin heeft geen RS485 maar RS422.
Dat is dus current loop en geen busstruktuur.
De originele kabel voorziet de transmit en receive apart van signaal en haalt de voeding uit de RS232.
De transmit naar de Soladin kun je eenvoudig in serie schakelen.
Alle Soladins krijgen dan de commando's.
De receive naar de uitlezende computer moet dan gemultiplexed worden.
Omgekeerd kan ook, maar is iets lastiger.

De oplossing met een USB hub is ook leuk.
Helaas zijn de USB2RS232 converters niet zo heel goedkoop.

Het schema van de originele interface komt bij mij vandaan. 8)
Is het dan mogelijk om met 1 usb2rs232 converter 2 of meer soladins tegelijk uit te lezen? Zo ja, hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Een gat in de markt of een idee-fixe?
Onder de plat dak opstelling van mijn zonnecollector zit een grote ruimte met een inhoud van meer dan 2m3
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2630/3996238146_2a6d43222e.jpg
Daar zou met gemak een zeer goed geïsoleerde boiler van 500 liter geplaatst kunnen worden. Die zou dan direct de ballast van 450 kilo kunnen vervangen. Waarom bestaat zo iets niet? Of zie ik iets over het hoofd?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

of de opslag van het regenwater om je onderliggende toilet mee te spoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14
[b][message=32712839,noline]ericplan schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 2
Daar zou met gemak een zeer goed geïsoleerde boiler van 500 liter geplaatst kunnen worden. Die zou dan direct de ballast van 450 kilo kunnen vervangen. Waarom bestaat zo iets niet? Of zie ik iets over het hoofd?
Het gewicht? Edit: hmm, nee dat niet dus. Problemen met roest en warmteverlies 's nachts dan misschien?

Maar op Cyprus zie je overal dergelijke constructies, alleen denk ik niet dat het dan om 500 liter gaat.

Zoiets bedoel ik dan (heb er zelf ook wel eens wat foto's van gemaakt, maar geen zin om te zoeken):

Afbeeldingslocatie: http://www.worldofstock.com/slides/BEN2029.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Wilke op 09-10-2009 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ik heb er weer 660Wp bij:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/10/Beldezon_660Wp.jpg

Ligt nog niet op het dak, moet er ook nog frames voor maken, maar ze zijn al wel in the pocket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Wilke schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 20:53:
[...]

Het gewicht? Edit: hmm, nee dat niet dus. Problemen met roest en warmteverlies 's nachts dan misschien?

Maar op Cyprus zie je overal dergelijke constructies, alleen denk ik niet dat het dan om 500 liter gaat.

Zoiets bedoel ik dan (heb er zelf ook wel eens wat foto's van gemaakt, maar geen zin om te zoeken):

[afbeelding]
Die werken volgens het thermosyphonprincipe, mooi maar vanwege Welstand niet bespreekbaar. Onder de collector kan je zoiets mooi wegwerken, al heb je dan wel een pomp nodig

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Beetje een roestbak... Het is er ook gewoon professioneel:
Afbeeldingslocatie: http://navitron.org.uk/product/product_1_115.jpg

En dit:
This is a very effective panel for Southern Europe, but its performance is not ideal for the UK (it will work very well from March to October, but because the cylinder is outside in cold air, the losses on winter nights are high - particularly from evaporation). Also, in the UK, you would need planning permission to fit this type of panel, due to its physical size, and you may need to strengthen the roof due to the weight of water contained.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 21:07:

[afbeelding]

Ligt nog niet op het dak, moet er ook nog frames voor maken, maar ze zijn al wel in the pocket.
JALOERS IS!

Gefeli trouwens! Waar heb je ze gekocht? Nieuw/2e hands? Marktplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 20:39:
Een gat in de markt of een idee-fixe?
Onder de plat dak opstelling van mijn zonnecollector zit een grote ruimte met een inhoud van meer dan 2m3
[afbeelding]
Komt de Solior FL150 misschien in de buurt?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:46

virus.elektro

profesionele monitor sloper

gatgda schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 20:31:
[...]

wat was het probleem? En hoe oud is die Soladin?
weet ik niet. Ik heb er expres niet aangezeten. Was ook niet thuis toen het gebeurde. Maar de groep waar de omvormer op zit was er uit geknald. Soladin stond op constant rood en het rook naar kortsluiting daar. Apparaat geheel los gekoppeld en monteur laten bellen. Toen de monteur kwam wederom niet thuis dus ik heb het van mijn moeder moeten vernemen. Maar wat ik er uit begrepen heb, is het zo gegaan. monteur heeft de zekering in de soladin vervangen om vervolgens er weer een mooie kortsluiting mee te maken(nu met licht effecten). vervolgens is hij echt kapot bevonden en vervangen door een nieuwe. Oude hadden we iets langer dan 3 jaar.
nu ik het zo lees denk ik dat er iets van een diode of transistor is doorgebrand binnenin, komt ook wel overeen met wat ik rook.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
JeroenH schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 21:07:

[afbeelding]

Hmm kijk maar uit, als je zo doorgaat, zet je zoveel zonnewarmte om in elektriciteit, dat de aarde niet meer opwarmt en dan hebben we ineens geen broeikaseffect meer... ofzo ;)

Maar even serieus, gefeliciteerd met de nieuwe dakbedekking. (kan ook zonder komma ;) )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Nou hebben we gisteren even de loodgieter laten komen, bevriend enzo, heeft voor twee tientjes de vaatwasser op hot-fill gezet, maar nou had ik vannacht bij het wassen even gemeten en ik kom op 1,17kWh uit, tegen 1,22kWh voor ombouw! :S

Wel vergeten om van tevoren even de leiding te spoelen met warm water, maar toch zou het wel meer mogen schelen, want ik heb wel eens gemeten dat het water na 800ml al op temperatuur is uit de keukenkraan! Ik snap er niets van en ga wss morgen als de vaatwasser weer vol is nog eens meten en dan eerst de leiding met warm spoelen en dan het stukje leiding tussen de kraan en de vloer nog isoleren... hopelijk is het dan beter, want dit valt me vies tegen! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sommige af&was machines draaien gewoon hun programma af,
en doen verder niets, ik had ook zo`n afwasmachine van siemens(1998) en heb die maar gewoon weggedaan,
voor eentje die het wel snapt. het verschil moet minstens 50% besparing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik zie dat ik mijn meterstanden door kan geven bij GC voor de eindafrekening. Vreemd alleen dat de gas meterstand van maart 2009 hoger ligt dan de huidige, dus ik kan die niet doorgeven, negatief verbruik pakt ie niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

virus.elektro schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:23:
[...]

weet ik niet. Ik heb er expres niet aangezeten. Was ook niet thuis toen het gebeurde. Maar de groep waar de omvormer op zit was er uit geknald. Soladin stond op constant rood en het rook naar kortsluiting daar. Apparaat geheel los gekoppeld en monteur laten bellen. Toen de monteur kwam wederom niet thuis dus ik heb het van mijn moeder moeten vernemen. Maar wat ik er uit begrepen heb, is het zo gegaan. monteur heeft de zekering in de soladin vervangen om vervolgens er weer een mooie kortsluiting mee te maken(nu met licht effecten). vervolgens is hij echt kapot bevonden en vervangen door een nieuwe. Oude hadden we iets langer dan 3 jaar.
nu ik het zo lees denk ik dat er iets van een diode of transistor is doorgebrand binnenin, komt ook wel overeen met wat ik rook.
Hmmmmm..... :| . D'r zijn er veel van verkocht.... Hopelijk wordt dit geen "Philips PSI" probleem. We hebben d'r ook een hangen hier, inmiddels dik twee en een half jaar, goed presterend (zeker gezien de onoverkomelijke lange DC bekabeling), maar wel lawaaierig bij veel zon.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik ben bang dat m'n koelkast het gaat begeven en ben dus dringend op zoek naar een nieuwe. Dat moet een vrijstaand A++ type zijn. Probleem: de maximale hoogte is 148 (evt +4,0) cm. Ook moet er een diepvriesruimte in zitten. Ik heb geen schuur/bijkeuken oid voor een aparte vriezer. De "kieskeurig" database komt met één keuze een AEG Santo 60240 DT4, maar wij hebben het vriesvak liever beneden (en iets groter). Voorbeeld
Weet iemand nog bronnen buiten de kieskeurig database? Zijn er merken of types die niet in die database staan?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297607

Mijn Soladins maken alle drie een hoop lawaai doordat de kastjes meetrillen met de ventilator.

Volgens mij zit in de Soladin de goedkoopste ventilatoren in die ze konden vinden.
Als een ventilator van Euro 10 in mijn PC zo'n trilling zou gaan veroorzaken zou ik snel een nieuwe ventilator kopen.

Verder laat ook de kasttemperatuur bij vollast weinig goeds vermoeden over de halfgeleider/condensator temperaturen binnen in het kastje zelf.

Niet alleen een goedkope ventilator, maar ook nog ondergedimensioneerd?

Een van mijn Soladins is al direct in de eerste weken gewisseld omdat de zekering uit de houder gevallen was en lekker los in het kastje lag. Ze hebben toen een nieuwe Soladin gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koelkast projectje...
ga voor een nieuwe koelkast voor "the max" zo`n ding koop je voor 10 jaar dus doe je huiswerk maximaal goed. ik kwam zelf al snel tot de conclusie dat je niet conservatief moet zijn, en het uiterlijk moet laten vallen, en het merk ook.
ik heb de koelkast toch ingebouwd, en gezocht bij witgoed zaken waar ik zelf even mocht meten, met het watt metertje. alleen de a++ is eigenlijk een optie, je wilt je pv stroom niet verstoken in een matige "koude lekkende" koelkast omdat ie zo lekker goedkoop was.
ik heb hem ingebouwd en na lezing van het artikel op olino (ombouw vriezer tot a+++++ koelkast) een extra laagje isolatie gegeven. de resultaten zijn extreem, het verbruik is op warme zomerdagen niet boven de 0,15kwh per dag geweest. de koelkast heeft als de deur niet opengaat slechts 6 aansla momenten,(24h)
de isolatie van de a++ met mijn extra isolatie (alleen dak deur en flanken) doet zijn werk.
de achterkant is maximaal geventileerd. het ziet er verder erg mooi uit, en het was veel werk, maar het bevalt erg goed.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/buitenrand.jpg
verder is voor de toekomst hiermee ook voorzien dat bij stroomuitval de cornetto`s hard blijven en het biertje koud. deze opzet bespaarde na 1 jaar 403kwh tov de oude (siemens 1994)
10 jaar lang 403 kwh minder dan uitgangspositie = gratis koelkast <1007 euro>

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-10-2009 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
glambalk schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:20:
Komt de Solior FL150 misschien in de buurt?
Ik zag een tijd geleden op mijn werk een schattig schaalmodel van de Solior voorbijkomen:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/solior_scale.jpg

Ik weet er weinig van maar ik zou huiverig zijn om (in het NL klimaat) een opslagvat buiten te hebben. Ook kan de Solior uitsluitend warm tapwater verzorgen, hij kan - zonder eigenhandige aanpassingen - niet helpen met woningverwarming.
flitspaal.nl schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:11:
JALOERS IS!

Gefeli trouwens! Waar heb je ze gekocht? Nieuw/2e hands? Marktplaats?
Het zijn gebruikte panelen, volgens mij niet meer dan een jaar of twee oud, en ik krijg ze van een bedrijfsonderdeel van mijn werk (Beldezon) in ruil voor een banner op mijn website. Ze liggen nog niet op het dak, ze staan nog op mijn werk en ik moet nog frames maken. Maar op het dak komen ze zeker!
sander817 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:58:
ik zie dat ik mijn meterstanden door kan geven bij GC voor de eindafrekening. Vreemd alleen dat de gas meterstand van maart 2009 hoger ligt dan de huidige, dus ik kan die niet doorgeven, negatief verbruik pakt ie niet
Ben je stiekem gas aan het terugleveren? ;) GFT in een overdekt composthoopje, gas door een waterfilter, compressortje en dan de gasmeter terug zien snorren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:11:
Ben je stiekem gas aan het terugleveren? ;) GFT in een overdekt composthoopje, gas door een waterfilter, compressortje en dan de gasmeter terug zien snorren?
Laat Hans Overdiep van GasTerra het maar niet horen... Die wil immers tienduizenden micro-WKK's afzetten, goed voor de omzet van zijn werkgever. Desnoods van Putin-Medvedev-gas wat onder eric-pvt's rete-duurzaam verbouwde woning de grond in gepompt mag worden... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het gasprijsje afgelopen winter was dan ook niet mis,
niets liever dan je verbruik van na 1 juli, lekker terugduwen in de periode voor 1 juli, dat scoort toch effe 77 cent per m3, ipv 52 cent.
"ach meneer u komt toch op die stand, onze schatting is heel redelijk"
en ondertussen lezen we op consuwijzer, dat je op basis van de spookschatting op een spookdatum slechts 15 dagen de tijd hebt voor protest, anders zijn de geschatte cijfers "leading" (en jij maar meetdienst betalen)
graaddagen zijn zo graaidagen geworden.
Desnoods van Putin-Medvedev-gas wat onder eric-pvt's rete-duurzaam verbouwde woning de grond in gepompt mag worden...
jaaaa, zo rond januari staat mijn huis 4,5 cm hoger, dus ook dichter bij de zon...
misschien wel scheef ook, ik hoop zelf iets naar links, dan word de dakhoek 36 graden.
schandalig wat hier gebeurt, dwars door natuurgebieden heen, en wat ook vreemd is, is dat zo`n enorme diameter gaspijp zo langs bestaande bebouwing kan gaan.
met fossielle geldrolletjes is blijkbaar alles mogelijk en te koop.
"nederland heeft volgens nederland" nog gigantische voorraden gas,
maar wat doet dat russische gas dan hier ?

tip : http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=16169
let op de laatste 4 zinnen, en vergelijk : het amalia park word weggehaald .. without a trace.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-10-2009 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:23:
let op de laatste 4 zinnen, en vergelijk : het amalia park word weggehaald .. without a trace.
Wat betekent dat precies? Dat lees ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik las daar : als petten word opgeruimd is het terrein verder onbruikbaar
ik lees daar ook, als ze de nieuwe isotopen reactor in borssele neerzetten, is dat terrein ook onbruikbaar
wat ik eruit begrijp is dat als het amalia park word opgeruimd, er feitelijk met de zee niets is gebeurt.
het laat zien wat de firma atoomstroom niet zegt.
( en over 50 jaar is een nieuwe lekkerkerk geboren Wikipedia: Gifschandaal Lekkerkerk )

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-10-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Ik weet er weinig van maar ik zou huiverig zijn om (in het NL klimaat) een opslagvat buiten te hebben. Ook kan de Solior uitsluitend warm tapwater verzorgen, hij kan - zonder eigenhandige aanpassingen - niet helpen met woningverwarming.
Hier wat meer info van de Solior F150
Er zit zowel een beveiliging in tegen oververhitting als tegen bevriezing. Ik mag aannemen dat dit is getest door je oude werkgever.
Is het rouwens niet zo dat er maar enkele zonneboiler sustemen zijn die ook gebruikt kunnen worden voor verwarming van de CV? En is het niet zo dat daar ook altijd aanpassingen voor nodig zijn? Dit is een hele mooie "back to basic" voor mensen die klein behuisd zijn en geen ruimte hebben in huis voor een opslagvat. De consumenten prijs is €1799 inclusief en montage schijnt maar 5 uurtjes werk te zijn.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

[...]
als dat zou kunnen :)
Nee, zoals zovelen is mijn jaarverbruik door Essent veel te hoog geschat en doorgegeven aan GC, voor zowel gas als electriciteit. Destijds ook gebeld met GC daarover, maar omdat het minder dan 50% was deden ze er niks aan, en wordt dus verrekend met hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
pcmadman schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:41:
Nou hebben we gisteren even de loodgieter laten komen, bevriend enzo, heeft voor twee tientjes de vaatwasser op hot-fill gezet, maar nou had ik vannacht bij het wassen even gemeten en ik kom op 1,17kWh uit, tegen 1,22kWh voor ombouw! :S

Wel vergeten om van tevoren even de leiding te spoelen met warm water, maar toch zou het wel meer mogen schelen, want ik heb wel eens gemeten dat het water na 800ml al op temperatuur is uit de keukenkraan! Ik snap er niets van en ga wss morgen als de vaatwasser weer vol is nog eens meten en dan eerst de leiding met warm spoelen en dan het stukje leiding tussen de kraan en de vloer nog isoleren... hopelijk is het dan beter, want dit valt me vies tegen! :(
Het verschil is bij ons ook niet zo groot. Eigenlijk ook niet gek, want het enige wat je doet is initieel het water op de juiste temp binnenbrengen.
De hoeveelheid water is verder gering bij een vaatwasser.

Grootste deel aan energie gaat op aan het op temperatuur houden (vanwege de koude vaat koelt het snel af) van het water. En dat dan ook nog ruim een uur lang warm houden. Daarna komt het drogen, ook dat gaat met temperatuur.

Vergeleken bij een wasmachine is dat anders. Die begint met behoorlijk wat warm water, en de spoelgangen gaan gewoon met koud water. Die is niet de hele duur van het programma met warm water bezig. Een vaatwasser wel.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ja, dat valt me erg tegen, maar ik hoop dat het beter word als we eerst de kraan even met warm water laten lopen, zodat de leiding alvast warm is.

Ik ben er trouwens achter gekomen dat de knelkoppeling niet goed zit en heel langzaam drupt, kan ik deze gewoon wat strakker aandraaien?

Storen jullie je trouwens ook zo mateloos aan het verkrachten van eenheden?
Ik zat net bij Zizon op de website te kijken. Nou kan ik er nog wel mee leven dat ze KWh/m2 schrijven, maar als ze specifieke warmte capaciteit gaan uitdrukken in Ws/m2/K dan lopen de rillingen me over de rug. Hoe kan het zijn dat dit soort mensen die er notabene hun geld mee verdienen zo dom zijn? (Ws (Watt seconde) is natuurlijk gewoon Joule (Watt is Joule per seconde en J/s×s=J)) Vraag me af of deze mensen ook doodleuk zouden zeggen: "Het is 500 kilometer per uur maal uur van hier naar Parijs."???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

pcmadman schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:17:
Storen jullie je trouwens ook zo mateloos aan het verkrachten van eenheden?
Ik zat net bij Zizon op de website te kijken. Nou kan ik er nog wel mee leven dat ze KWh/m2 schrijven, maar als ze specifieke warmte capaciteit gaan uitdrukken in Ws/m2/K dan lopen de rillingen me over de rug. Hoe kan het zijn dat dit soort mensen die er notabene hun geld mee verdienen zo dom zijn? (Ws (Watt seconde) is natuurlijk gewoon Joule (Watt is Joule per seconde en J/s×s=J)) Vraag me af of deze mensen ook doodleuk zouden zeggen: "Het is 500 kilometer per uur maal uur van hier naar Parijs."???
Is doodnormaal in Nederland. Veel energie zombies hier, we moeten nog zo veel leren (ik heb al vaker geprobeerd correctief in te grijpen over zaken waar ik iets meer van denk te weten, maar het is vechten tegen de bierkaai in NL) ...

Ook effe wat anders. Ben bezig met brief naar de verhuurder (concept voor bestuur) voor die gelijkstroom ventilatoren van ITHO. Een "leuke" doch nogal overdreven besparings berekening van het in-house model t.o.v. een wisselstroom variant vindt je op pagina 5 van deze folder. (waardeloze navigatie op die site trouwens, er schijnt aan een nieuwe site gewerkt te worden)

In dat rekenvoorbeeld wordt gerekend met 8 uur laagstand, 14 uur (!!!!) middenstand en 2 uur hoge stand van de beroemde driestanden schakelaar per dag (let wel: bij de betreffende vermogens van 21, 45, resp. 68 Watt continu voor de wisselstroom variant, 1,6, 7,5 resp. 19,2 Watt voor de gelijkstroom variant). Nou, dat gaat bij ons dus beslist niet die opbrengst halen (bij ons moeten we sowieso de op-dak buisvariant hebben, die heeft weer andere vermogens). Want bij ons is de realiteit eerder (maximaal...) 23 uur laagstand en max. 1 uur hoogstand per dag gemiddeld (we douchen max. 3x in de week, vaak vlak na elkaar, vrijwel de enige periode dat we de ventilatieschakelaar op hoog zetten), en dan kom je wel aan wat lagere bedragen. Maakt verder niet uit, ik ga toch proberen om in ieder geval voor onszelf de wisselstroom unit vervangen te krijgen (NB: als huurder). Kijken of ik mensen in het complex mee kan krijgen en onder wat voor condities de verhuurder dat wil gaan faciliteren (zal zeker niet gratis geschieden).

Wat wel weer klein beetje gewicht terug brengt in de weegschaal is dat ze met tarieven voor eerste helft van 2008 rekenen, en dat ze met dubbeltarief zitten te zakjapanneren (wat ook in beslist niet alle huishoudens zo is, zoals het onze). Huidige tarieven zijn fors hoger, dus verschil wissel <<>> gelijkstroom variant wordt sowieso steeds interessanter, doch ook sterk afhankelijk van je eigen ventilatiegedrag. Vergeet ook niet dat verschil dag/nacht tarief sluipsgewijs steeds minder aan het worden is.

Afijn, weer een leuke klus gaat dat worden. Veel hangt van de bereidheid bij de verhuurder af. Dat kan je initiatief maken of breken.

ITHO stond trouwens op Energie2009 in Den Bosch. Ze schijnen de grootste te zijn in NL. En, het komt nog steeds voor: er zijn aannemers die maximale marge willen, en gewoon de oude (voor hen natuurlijk goedkoopste) wisselstroom spullen bestellen. Ik heb ze gevraagd of ze die dingen uit het assortiment willen gooien. Doen ze niet, ze willen geen opdrachten van honderden stuks per sociaal woningbouw project weigeren. :( ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:12
zonnigtype schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 19:01:
[...]
ITHO stond trouwens op Energie2009 in Den Bosch. Ze schijnen de grootste te zijn in NL. En, het komt nog steeds voor: er zijn aannemers die maximale marge willen, en gewoon de oude (voor hen natuurlijk goedkoopste) wisselstroom spullen bestellen. Ik heb ze gevraagd of ze die dingen uit het assortiment willen gooien. Doen ze niet, ze willen geen opdrachten van honderden stuks per sociaal woningbouw project weigeren. :( ;(
De prijzen van gelijk- en wisselstroomboxen van Itho zijn exact hetzelfde. Daardoor kiezen ook prijsvechters voor de gelijkstroomversie. Stukje historie: In het verleden zat er subsidie op gelijkstroomboxen, die is afgeschaft. Itho heeft toen besloten deze subsidie uit eigen zak te betalen. Daardoor zijn ze marktleider geworden en verdienen ze die bedragen ruimschoots terug. Jammer dat ik niet in Den Bosch kon zijn trouwens... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik weet dat het onderhand vervelend word, maar nog maar eens een bewijsstuk dat Duitsland mijlenver vooroploopt als het op duurzaamheid aankomt. Kijk eens op pagina 4 & 5 van deze 'speichertechnik' catalogus:
http://solarbayer.de/php/...=speichertechnik_internet

Interessant als je nog een huis gaat bouwen. Buffervaten tot wel bijna 60m³(!!!) voor seizoensopslag. Tot 12m hoog. Deze zijn bedoelt om op de keldervloer te zetten en dan door de verdiepingen naar boven te laten steken. De aansluitingen voor de houtvergasser zit beneden, omdat die normaal in de kelder staat. Het bovenste stukje is afgescheiden voor hygiënisch drinkwater. Er zitten drie warmtewisselaars in voor drie prioriteitsniveau's: bovenin voor WW, net daaronder voor CV-ondersteuning en helemaal onderin voor seizoensopslag. Alle aansluitingen voor de zonnecollector zitten bovenin, zodat er een minimale leiding lengte naar de zonnecollector nodig is!

Briljant stukje techniek van onze (zuid)oosterburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 19:01:
Maakt verder niet uit, ik ga toch proberen om in ieder geval voor onszelf de wisselstroom unit vervangen te krijgen (NB: als huurder). Kijken of ik mensen in het complex mee kan krijgen en onder wat voor condities de verhuurder dat wil gaan faciliteren (zal zeker niet gratis geschieden).

Afijn, weer een leuke klus gaat dat worden. Veel hangt van de bereidheid bij de verhuurder af. Dat kan je initiatief maken of breken.
Wel even oppassen dat de verhuurder niet de noodzakelijke vervanging na x jaren op jouw kosten gaat doen. Je zou Itho nog even kunnen vragen naar de standaardlevensduur van de oude ventilator.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

interesting : http://download.sma.de/sm...uennschicht-UNL093821.pdf

volgens deze sheet is het volgens mij altijd verstandig bij poly of mono negatief te aarden,
baat het niet dan schaad het ook niet. mijn ervaring op het dak is dat er een flink verschil zit tussen diverse strings, indien deze aparte omvormers gebruiken, bij aanraking is dat onaangenaam.

qsolar parameters in mijn systeem :
http://van.wijk.net/pvt/qcfg102009.txt

parameters disclaimer :
optimale instellingen voor een gerenoveerde woning 1974 hoek
goed ge(her)isoleerd met hr++ glas maar met grote vrije noordmuur
voorzien van jaga/vasco low h2o ltv radiatoren
beneden verdieping is eerste aanvoerradiator
cv druk minimaal 1.0/1.1 bar idle (low h2o)
de instellingen zorgen voor comfortabele warmte bij lage modulatie,
direkte hoge vraag is niet mogelijk, dit moet uit het vat komen.
hr109 blauwe engel moduleert nooit meer naar vol vermogen maar altijd tussen 20% en 55%
de woning 4 graden verwarmen duurt 3 uur *
na 2 cw6 douches (15 min) duurt herverwarmen van het vat (top) 40 minuten.
gerealiseerde gasbesparing in een jaar met deze parameters : ~1400 m3
de delta T noem ik hier expliciet niet, opstelling en collectortype bepaald de instelling.

* beter is de thermostaat niet teveel te varieren, maar altijd tussen 18 en 20 te laten staan, dag en nacht

** lees hier eerst hoe je de fabrieksinstellingen kunt herstellen voordat je parameters verandert :
Fabrieksinstelling activeren (groene toetsfunctie)
Ga om de fabrieksinstellingen opnieuw te activeren als volgt te werk (alle gewijzigde
instellingen vervallen hierdoor) :
- Selecteer, indien nodig, de technische weergave;
- Selecteer met de MODE-toets hoofdstuk PARA;
- Druk op de STORE-toets.
Het woord "Copy" wordt zichtbaar en de fabrieksinstellingen zijn weer actief.
opvallend met deze instelling (cv temp onder 50c) is de cv, die overdag als de zon doorkomt, simpelweg stopt, en doorgaat op de zon; display geeft dan code 6 met een temperatuur tussen 22 en 45c, volledige zon cv
voorbeeld 7-12-2008 : http://van.wijk.net/pvt/qsolardec2008.wmv
referentie 7-12-2008 : http://www.pv-solar24.info/archive/0812/sb081207.png

[ Voor 142% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-10-2009 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
pcmadman schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:17:
Ja, dat valt me erg tegen, maar ik hoop dat het beter word als we eerst de kraan even met warm water laten lopen, zodat de leiding alvast warm is.
Hier ook al eens geprobeerd, maar dat scheelt maar weinig. Apparaat verbruikt nu eenmaal weinig water, dus daar valt weinig op te winnen. Het is het op temperatuur houden van dat water waar veel energie in gaat zitten.
Ik ben er trouwens achter gekomen dat de knelkoppeling niet goed zit en heel langzaam drupt, kan ik deze gewoon wat strakker aandraaien?
Dat kan helpen, maar als ie niet mooi recht gemonteerd is, dan kan ie juist harder gaan lekken. Als het lekken erger wordt na in elkaar draaien, dan moet ie uit elkaar en moet je nieuwe knelringen plaatsen.
Sommigen doen in dit geval wat tape over de knelring, maar zo hoort het niet.

Persoonlijk soldeer ik daarom liever. Dat heeft bij mij nog nooit gelekt. Het niet voor niets dat koppelingen die ingemetseld worden nooit gekneld mogen worden...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

FicoF schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 22:43:
[...]

De prijzen van gelijk- en wisselstroomboxen van Itho zijn exact hetzelfde. Daardoor kiezen ook prijsvechters voor de gelijkstroomversie. Stukje historie: In het verleden zat er subsidie op gelijkstroomboxen, die is afgeschaft. Itho heeft toen besloten deze subsidie uit eigen zak te betalen. Daardoor zijn ze marktleider geworden en verdienen ze die bedragen ruimschoots terug. Jammer dat ik niet in Den Bosch kon zijn trouwens... :/
Sorry, je hebt gelijk wat betreft de ventilatiebox voor in huis (CVE Ecofan). Echter, het geldt wel degelijk voor de (in ons complex voor het middensegment gebruikte) "pijpdakventilatoren" type CVD Ecofan-2), die bedoeld zijn voor huizen met schuindak waarbij er blijkbaar geen ruimte voor die unit is in-house, en voor platte daken: wisselstroom exemplaar 345 Euri, gelijkstroom exemplaar 425 Euri. Ergo: voor 80 Euri margewinst door de aannemer "mag" de (meestal) huurder/bewoner van het betreffende huis/appartement dus gewoon talloze kilowatturen verspilling bloeden. Terwijl het veel duurzamer alternatief al lang op de markt is (bij dezelfde grote producent), de Staat der Nederlanden de (meel)mond vol van energiebesparing en duurzaam heeft, maar waar de eindverbruiker blijkbaar geen r**t over heeft te zeggen... :(

En die "klassieke", nog steeds in het assortiment zittende CVE 166 wisselstroom ventilator unit heeft opgenomen vermogens van: "spaarstand" 21 Watt (!), "dagstand" 45 Watt (!), en "kookstand" 71 Watt (!). Alleen al de "spaarstand" kost je op jaarbasis 184 kWh, 44 Euro aan elektra (bij 0,24 ct/kWh all-in, volgend jaar hoger). Komt alle "hoger verbruik" nog bovenop, sterk afhankelijk van eigen ventilatiegedrag.

Toepassingsgebied voor die CVE 166 volgens ITHO technische spec's (mijn vetdruk)

in nieuwbouw eengezinswoningen
- in nieuwbouw meergezinswoningen (hoogbouw)
- het verbeteren van bestaande individuele mechanische ventilatiesystemen
- het vervangen van bestaande afzuigunits of ventilatorboxen
- het verbeteren van bestaande natuurlijke ventilatie in eengezinswoningen.

En dat terwijl er dus gewoon een veel zuiniger gelijkstroom unit voor dezelfde prijs is te krijgen bij ITHO! Wat zit daar eigenlijk achter? Mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zit aan die gelijkstroomvariant ook een 5-polige stekker zoals op de wisselstroomuitvoering?
M.a.w. kan ik hem zo omwisselen?
Hoeveel verbruikt de gelijkstroomvariant op jaarbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:00:
[...]
........
Persoonlijk soldeer ik daarom liever. Dat heeft bij mij nog nooit gelekt. Het niet voor niets dat koppelingen die ingemetseld worden nooit gekneld mogen worden...
Even uit nieuwsgierigheid:
Mogen gesoldeerde verbindingen dan wel ingemetseld worden? Ik ben allerminst vakman, maar er staat me heel vaag iets van bij dat alleen leidingen zonder enig verbindingswerk ingemetseld mogen worden. Het kan zijn dat ik me vergis, dus .....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat is wel het beste, maar hoeft niet perse maar er moet dan wel iets omheen.
In ieder geval 48 uur laten zitten om te kijken of het niet lekt.
Je moet er niet aan denken als je lekkage krijgt.
Door waterslag in de leiding kan de zaak aardig gaan trillen en bonken.
Je kunt bijvoorbeeld wikubuis nemen koper van binnen en kunststof van buiten wat makkelijk aan een stuk te leggen is.

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-10-2009 16:53 ]

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Dit topic is gesloten.