Toon posts:

Duurzame Energie deel 16 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:
  • 142.243 views

• sprokkie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-04-2012

sprokkie

1140wp+Zonneboiler

eric-pvt schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:11:
atag qsolar tip : (sc200 & sc380)
achter menu-parameter 46 zit het hele menu van wat de gasketel moet doen voor warm tap water.
deze staat standaard op vol vermogen (25/38kw) direkt op volle kracht warmte aanvullen.
deze kan gerust terug naar het minimum van 4.4kw.
Hoi Eric,

Goeie tip,
Is het niet toevallig menu parameter 43 ?
menu 46 parameter staat niet in mijn handleiding
bij 43 staat maximaal vermogen WW in KW fabrieksinstelling is max

groeten
Sprokkie

[Voor 11% gewijzigd door sprokkie op 06-10-2009 21:19]

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:28
Ik heb van de week de temperatuur van onze CV-ketel omlaag gezet van 75 graden naar 65 graden en later naar 60 graden. In de woonkamer merk ik er niet zo veel (beter gezegd: niets) van, de temperatuur klimt gewoon naar de waarde die ik instel (19,5 gr), maar ik ben natuurlijk wel erg benieuwd naar hoeveel het op het gasverbruik scheelt.

Ik heb al van een paar stookseizoenen meetdata (dagelijks meterstanden opgenomen), maar de vraag is natuurlijk hoe dat te vergelijken valt. Ons leefpatroon is iets veranderd (ik werk verder van huis dan vorig jaar en ben dus twee uur per werkdag minder thuis) en uiteraard is er de invloed van het weer.

Is er ergens meer informatie te vinden over het vergelijken van het gasverbruik in verschillende perioden? Ik moet me nog eens verdiepen in het verschijnsel 'graaddagen'.

Illusion is the ultimate weapon

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-11 22:56

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

JeroenH schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:06:
Geenstijl haalt Plan Lievense van stal: *klik*. Heerlijk al die genuanceerde reacties....
Zo, kwam ik terecht op de website van De Groene Rekenkamer. Nou is de berichtgeving daar nogal tedentieus (de artikelen zijn iig niet met een zekere journalistieke onafhankelijkheid geschreven), maar de reacties daarop zijn echt tranentrekkend kortzichtig. Ik hoop echt niet dat dit de reacties zijn van het merendeel van de Nederlanders...

Edit: En ook typisch wellicht is het feit dat de Groen Rekenkamer opgericht is door mensen die geboren zijn tijdens of vlak na de tweede wereldoorlog. Dit is de generatie die lange tijd ten koste van alles ongebreidelde groei heeft meegemaakt maar niet de armoe van de eerste jaren na de oorlog. Gestudeerde mensen (dr. ir. en drs enzo) die zouden moeten weten hoe de wereld inelkaar steekt en een subjectief kritische verslag zouden kunnen maken van de huidige vergroenings pogingen, jammer dat zo'n site zulke slechte en eenzijdige artikelen publiceert.

[Voor 29% gewijzigd door styno op 06-10-2009 18:00]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• Sunhacker
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23-04-2012

Sunhacker

ZB25,2GJ /21kW cvhoutk /2000Wp

www.zonpower.nl zonpowerforum

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:59

ericplan

5180 Wp PV

SMA heeft een nieuw type Sunny Boy, de 1200. Hij wordt dit najaar geleverd (volgens de website) Deze Sunny Boy past wel goed bij twee "Zon op je dak" setjes met Suntech 200 Wp panelen. Dit in tegenstelling tot de 1100 die bij warm weer voor verliezen kan zorgen. Deze Sunny Boy staat in versie 1.5 van Sunny Design en dat (Windows)programma kan je downloaden bij SMA.

ZonPHP PVOutput

• zonnigtype
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 01-11 20:23

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

styno schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 17:46:
[...]
Zo, kwam ik terecht op de website van De Groene Rekenkamer. Nou is de berichtgeving daar nogal tedentieus (de artikelen zijn iig niet met een zekere journalistieke onafhankelijkheid geschreven), maar de reacties daarop zijn echt tranentrekkend kortzichtig. Ik hoop echt niet dat dit de reacties zijn van het merendeel van de Nederlanders...

Edit: En ook typisch wellicht is het feit dat de Groen Rekenkamer opgericht is door mensen die geboren zijn tijdens of vlak na de tweede wereldoorlog. Dit is de generatie die lange tijd ten koste van alles ongebreidelde groei heeft meegemaakt maar niet de armoe van de eerste jaren na de oorlog. Gestudeerde mensen (dr. ir. en drs enzo) die zouden moeten weten hoe de wereld inelkaar steekt en een subjectief kritische verslag zouden kunnen maken van de huidige vergroenings pogingen, jammer dat zo'n site zulke slechte en eenzijdige artikelen publiceert.
Ach. Het is heel erg af en toe wel leuk om daar just for the "fun" of it effekes te verpozen en je te verbazen over zoveel onzin. Sjefke van atoomstroomjeweetwel heeft er ook al stukjes geschreven (duurzame energie te duur, kernenergie lost "zonder subsidies" al onze energieproblemen op e.d. _O- ). Ach ja. Effe lekker ergeren, en dan weer voor een paar maanden wegwezen...

Net ook in, ik dacht het Financieele Dagblad (die hun voorkeur voor kernsplijting zelden onder stoelen of banken steken) alweer het zoveelste bere-ranzige stukske broddelwerk van windturbine hater Lukkes die weer flink van bil ging (en daarvoor ook nog eens de ruimte krijgt, ook al is hij in het verleden meermalen genadeloos op argumenten onderuit geschoffeld). Als het niet te triest voor woorden was, zou je liggen te rollebollen onder je bureau van zoveel domheid. Je struikelt over dat soort figuren in ons op energiegebied echt permanent in de prehistorie verkerende land (alles in de fik steken, dondert niet wat, als leidraad voor "de energievoorziening", de ceeoohtwee proppen "we" dan met wat Europese subsidie in de grond, zand d'r over, klaar is kees...). :'(

Een leuk nieuwtje (Energeia en Financieele Dagblad). NUON/Vattenfall schijnt hun CO2 afvang project ("multifuel", lees: kolen plus gas plus biomassa als het goedkoop is te verkrijgen Magnum bij Eemshaven) niet gesubsidieerd te krijgen (gaat dat ding weer op de helling of komen er meer financiële truken uit de mouw getoverd?). Nadeel: de even fossiele schurken van Electrabel/E.ON/Taqa krijgen het mogelijk wel voor elkaar om voor hun kolenmonsterplannen in Rotterdam 180 miljoen Euro (!!!) Europese subsidie te krijgen om dat driedelige molecuultje tonsgewijs onder het aardoppervlak terug te gaan stoppen... Mogelijke glijmiddel wat daarvoor is gebruikt, het zal u wellicht niet verbazen: onze aalgladde fossiele, CO2 minnende paling Blubbers die effe in Brussel is gaan lobbyen... :r

@ericplan
SMA heeft een nieuw type Sunny Boy, de 1200. Hij wordt dit najaar geleverd (volgens de website) Deze Sunny Boy past wel goed bij twee "Zon op je dak" setjes met Suntech 200 Wp panelen. Dit in tegenstelling tot de 1100 die bij warm weer voor verliezen kan zorgen. Deze Sunny Boy staat in versie 1.5 van Sunny Design en dat (Windows)programma kan je downloaden bij SMA.
Leuk. Zou tijd worden. SMA 1100 kwam er niet best vanaf in de laatste Photon test. Waardering (zeer byzonder voor een SMA omvormer!): "mangelhaft" (...). Is te wijten aan het feit dat deze omvormer al uit een fors verouderde serie stamt, met "achterhaalde" topologie. Tegenwoordig worden compleet andere omvormer concepten (ook bij SMA selbstverständlich) gebouwd. Andere SMA bakken kregen "sehr gut" tot "befriedigend" kwalificaties. Is dan ook niet voor niets wereldkampioen omvormer maken (in 2008 al 2,2 GW aan productie, nieuwe fabriek, uitbreidingsplannen, etc.).

[Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 06-10-2009 19:24]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 28-11 21:30
RikTW schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:22:
Ik zat dit ook door te lezen vanmorgen. Inderdaad heeft het weinig nu om die energie op te slaan. Anderzijds, als je de opslag (oppompen van water) geografisch koppelt aan het opwekken d.m.v. windmolens is veel meer opwek mogelijk zonder overbelasting van het net.
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets binnenkort energetisch rendabel wordt, dat pompen van water moet toch enorme verliezen geven?

edit:
Zou het niet een idee zijn om in plaats van water op te pompen lucht te comprimeren? Kun je dan niet veel meer energie kwijt in een kleinere ruimte? Wie weet kan dit zelfs binnenin de mast van een windmolen, waardoor je piekvermogens kunt dempen.
Kijk hier eens:
Wikipedia: Wasserkraftwerke im Zillertal – Wikipedia

Daar zie o.a. dit plaatje, wat een goed overzicht bied:

Je hebt daar drie stuwmeren:
Zillergründspeicher van 86,7 miljoen m³
Schlegeisspeicher van 130 miljoen m³
Stillupspeicher

De eerste twee genoemde stuwmeren liggen op grote hoogte boven zeeniveau en voeren water aan naar de Stillupspeicher die niet zo groot is als de eerste twee stuwmeren, daar word dan stroom gegenereerd en het water uit de stillupspeicher word naar Mayrhofen geleid, alwaar nog een waterkrachtcentrale staat die met water uit de stillupspeicher werkt. Ook word het water uit de tussenliggende dalen verzamelt in de stillupspeicher, zodat deze ook gebruikt kan worden.

Maar op jou op jou vraag terug te komen het water uit de stillupspeicher kan dus ook omhoog gepompt worden naar de hoger gelegen stuwmeren om zo piekproductie op te vangen. En als je je afvraagt of dit economisch is, dan moet je maar eens even op zoek gaan naar een grafiekje van de spot-prijs van elektriciteit (die schommelt namelijk nogal met regelmatig uitschieters naar de 1ct en 25ct of meer per kWh).

En kijk hier maar eens, als je ziet hoeveel installaties er zijn, dan snap je wel dat het rendeerd!
Wikipedia: Pumped-storage hydroelectricity
RikTW schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 16:01:
[...]

die warmte weer inzetten om een kleine turbine aan te drijven? O-)
Hoe lager je de temperatuur weet te houden, hoe efficiënter de compressie is, maar voor een turbine heb je juist een hoge delta t nodig.

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
de windkaart van nederland lijkt sterk op de zonnekaart van nederland..
http://www.duurzameenergi...art_nederland_700x810.gif

een goedkoop molentje van 150 watt zou voor mij (6km achter de duinen) op 10 meter hoogte meer dan 1mwh leveren op jaarbasis...ik mag rekenen met 7m/sec hier.

[Voor 4% gewijzigd door 238103 op 06-10-2009 20:31]

• Crackh34d
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 25-11 09:19
eric-pvt schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:30:
de windkaart van nederland lijkt sterk op de zonnekaart van nederland..
http://www.duurzameenergi...art_nederland_700x810.gif

een goedkoop molentje van 150 watt zou voor mij (6km achter de duinen) op 10 meter hoogte meer dan 1mwh leveren op jaarbasis...ik mag rekenen met 7m/sec hier.
1 mwh? :P Neem aan dat die M een hoofdletter moet zijn want voor 1 milliwattuur zul je de moeite niet nemen denk ik

• SpeksteenWP
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 01-04 23:16

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Mooie installatie, is het totaal van al die waterkrachtcentrales opgeteld nu 1500 MW?

[Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-10-2009 20:37]

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• 238103
ik bedoelde 1mw ipv mwh, oftewel 1000kwh per jaar, ik kan via een bedrijf in spaarnwoude aan een klein molentje komen met een soladin windmaster(2e handsie).... maar ben nog aan het bedenken....
ik kwam nog een mooi plaatje tegen over de soepsidie gekken, en de windhater demogogen :

jaaaah dat willen we !

• Crackh34d
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 25-11 09:19
eric-pvt schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:54:
ik bedoelde 1mw ipv mwh, oftewel 1000kwh per jaar, ik kan via een bedrijf in spaarnwoude aan een klein molentje komen met een soladin windmaster(2e handsie).... maar ben nog aan het bedenken....
ik kwam nog een mooi plaatje tegen over de soepsidie gekken, en de windhater demogogen :

[afbeelding]
jaaaah dat willen we !
Eh, 1 mW= 0,001 J/s. Een jaar telt 365X24=8760 uur. 1mW*8760 uur=8,76 Wh per jaar, en geen 1000 kWh per jaar

• JeroenH
ik bedoelde 1mw ipv mwh, oftewel 1000kwh per jaar,
Crackh34d bedoelde Mega-wattuur = MWh, met een hoofdletter M dus. mwh (eigenlijk mWh) zoals jij schreef is milli-wattuur wat inderdaad een beetje weinig is op jaarbasis. Het is hier Tweakers he... en ik moet zeggen dat ik ook altijd een beetje de rillingen krijg als ik zie hoe soms de eenheden en grootheden mishandeld worden.

In jouw regio heb je voor 1MWh zo'n 800-900Wp aan zonnestroompanelen nodig wat tegenwoordig ongeveer €2500-3000 nieuw kost. Hoeveel geld zou je naar schatting kwijt zijn voor een hele wind-setup? Dus turbine, omvormer+heatdump, bekabeling en mast?

[Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 06-10-2009 21:06]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Na de vastloper van afgelopen weekend van mijn Steca TR0603 mc zonneboilerregeling besloot ik maar eens met Steca te mailen. Ik kreeg snel antwoord, de firmware stond inmiddels op versie 2.2 en ik heb, in een apparaat van nog geen half jaar oud, versie 1.4. Ik was benieuwd naar de nieuwe mogelijkheden, op hun website is het een verkoopargument dat de firmware te upgraden is, waardoor nieuwe mogelijkheden en nieuw layouts van installaties ingevoerd kunnen worden.
Mijn reply op deze mail was dan ook of er een lijst was van deze nieuwe mogelijkheden, bugfixes en nieuwe layouts en waar ik deze firmware kon krijgen. Ook op deze mail kreeg ik snel antwoord. Deze firmware was niet geschikt voor mijn versie, omdat de hardware gewijzigd is }) Een reden waarom je denkt een apparaat veilig te kunnen aanschaffen, namelijk aan te passen aan een nieuwe situatie, wordt dus zo opzij geschoven. De (flink gewijzigde) hardwareversie heeft dezelfde typeaanduiding. Als je er één bestelt via het net, moet je maar afwachten welke versie je krijgt.
Duidelijk een firma, waar ik geen zaken meer mee wil doen. Ik voel me, zachtjes gezegd, bekocht.

ZonPHP PVOutput

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:01
RikTW schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:22:
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets binnenkort energetisch rendabel wordt, dat pompen van water moet toch enorme verliezen geven?
Dat valt mee. Vooral als je bedenkt dat piek/dal-prijzen een factor 10 kunnen schelen, en bij niet-opslaan de energie simpelweg kwijt is (afhankelijk van de productie).
Zou het niet een idee zijn om in plaats van water op te pompen lucht te comprimeren? Kun je dan niet veel meer energie kwijt in een kleinere ruimte? Wie weet kan dit zelfs binnenin de mast van een windmolen, waardoor je piekvermogens kunt dempen.
Google eens op (Adiabatic) CAES (Compressed Air Energy Storage). Ook in de windturbine-mast opslaan is al geopperd, maar zo'n mast is van binnen volgebouwd met laddertjes en doorvoergaten, dus dat is niet erg praktisch.

• zonnigtype

zonnigtype

pcmadman schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:51:
[...]
Je hebt daar drie stuwmeren:
Zillergründspeicher van 86,7 miljoen m³
Schlegeisspeicher van 130 miljoen m³
Stillupspeicher

... etc.
De Alpen zijn al vele jaren een grote gatenkaas van stuwmeren die aan elkaar zijn geknoopt met tientallen kilometers lange druckstollen, vereveningsbekkens, op de meest strategische punten gelegen turbines, etc. Op diverse topografische kaarten kom je al die buizen als blauwe stippellijntjes tegen (Frankrijk: "galerie souterraine"). Tijdens mijn vakantie in de Italiaanse Alpi Orobie (Bergamasker Alpen) was het aantal stuwmeren op gegeven moment niet meer te tellen, bijna allemaal via vernunftige trajecten aan elkaar verknoopt via buizenstelsels. Italiaans semi-staatsbedrijf ENEL verdient goud geld aan de witte steenkool, evenals de andere Alpenlanden. Met name door het spel met de lage nacht/hoge dagtarieven. Vandaar dat bijvoorbeeld in Zwitserland ondersteuning voor zonnestroom zo pover is, ze stikken reeds in de atoom- en waterkracht. Frankrijk genereert ook gigantische hoeveelheden waterstroom. 65 Terawattuur volgens CBS rapport NL 2008, in het jaar 2007, "genormaliseerd volgens EU-richtlijn duurzame energie". Slechts weinig minder dan het merenrijke Zweden, met bijna 69 TWh (Oostenrijk: 39 TWh).

Het verhaal gaat dat in Zwitserland 's nachts de hoogst gelegen stuwmeren met goedkope atoomstroom uit Frankrijk (toch absurde overschotten daar die de Europese markt blijvend kunstmatig blijven verstoren) worden volgepompt, en overdag weer over de generatoren worden leeggestort om perperdure pieklast stroom aan domme elektra zuipende lage Europese landjes te verkopen. Nog geen verifieerbare harde data over gelezen, maar het zou me niets verbazen, de slimme Zwitsers een beetje kennend...

Potentieel in Alpen is trouwens behoorlijk uitgeput, ze moeten het doen met de meren die er nu zijn, sommigen worden qua capaciteit nog uitgebreid door de dammen te verhogen (o.a. het Lago di Luzzone in Ticino, Zuid Zwitserland), maar zeer veel meer potentieel is er niet. Bovendien slibben de meren op den duur dicht en wordt rentabiliteit minder. Leeghalen van die meren (zeker die in geologisch instabiele gebieden met enorme puinvelden, bergen blijven immers eroderen) kost goud geld of zorgt (bij "alle sluizen open methode", zou het slib op de bodem met geweld moeten loswoelen) voor een spoor van beekbedding vernietiging en ecologische catastrofes. Waterkracht op zijn merites beoordeeld nog steeds prima, maar zoals gebruikelijk stevig in handen van "de grote jongens", want peperdure investeringen nodig.

Ze onderhouden wel leuke wandelpaden in Italië, de big-water-boys. Ach, toch geld zat, kunnen ze mooi de bevolking en de toeristen (zonnigtype incluis ;) ) mee paaien...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• 238103
Hoeveel geld zou je naar schatting kwijt zijn voor een hele wind-setup? Dus turbine, omvormer+heatdump, bekabeling en mast?
450 euro
het is een molentje van nominaal 150 watt (220 watt piek) en die levert dan dus 1000kwh per jaar op
het is hier, zoals je hebt gezien vrij makkelijk een tui mastje naast het huis te zetten....de buren vinden het niet erg

@ericplan -> zomaar ? stuk garantie bitte

[Voor 5% gewijzigd door 238103 op 06-10-2009 21:21]

• freijman
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09-10-2009

freijman

88Sigh

JeroenH schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:06:
Geenstijl haalt Plan Lievense van stal: *klik*. Heerlijk al die genuanceerde reacties....
Zo slecht idee is het niet en heel wat beter dan hoe we het nu doen.
Het zoutgehalte in zee speeld hierin een rol.
Ook thermolyse via het ondiep-diepzee wisselsysteem.

Genoeg mogelijkheden en precies zoals de link omschrijft is het een kwakkelend kabinet. het kost weer eens te veel geld, maar ze beseffen niet dat hiermee een flinke basis zetten die na 10 jaar echt rendabel zal zijn.

Ik weet het. Het lamme tak gehalte in Den Haag is hoog :/

The real basterd operator from hell

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

eric-pvt schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:19:
[...]

@ericplan -> zomaar ? stuk garantie bitte
Hij is niet stuk, hij had een vastloper. Toch ook wel eens Windows opnieuw geïnstalleerd?

ZonPHP PVOutput

• freijman
  • Laatst online: 09-10-2009

freijman

88Sigh

[afbeelding]
jaaaah dat willen we !
Nu maar hopen dat dit goed blijft gaan. Een grote stalen pijp en je hebt feest })

The real basterd operator from hell

• sprokkie

sprokkie

1140wp+Zonneboiler

Foto's van het plaatsen van de collectoren van de zonneboiler staan online
ook foto's van de pv panelen

http://tecsun.nl/zonneboiler/index.html
http://tecsun.nl/pv/index.html

• Paul C
Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:36:
Mooie installatie, is het totaal van al die waterkrachtcentrales opgeteld nu 1500 MW?
Nee, niet helemaal, maar ze kunnen wel een 1500MW verschil maken op het net. Ze kunnen namelijk 950MW genereren en 600MW pompen, dus als ze van 600MW pompen overschakelen op 950MW genereren, dan is er 1500MW extra capaciteit beschikbaar op het net. Omgekeerd kan ook. En het mooie is dat de ramping-rate van waterkracht héél erg hoog is. Waar een gestookte centrale een paar procent per minuut haalt weet ik bijv. dat ze in de UK een 1500MW pumped storage hebben die ze ook gebruiken om het stroomnet te herstellen na een complete black-out, die in 15 seconden van 0% tot 100% gaat!!! _/-\o_ :9~

Waterkracht = O+

Mijn dinnetje woont heel dicht bij die waterkrachtcentrale in Mayrhofen en als we naar het dorp lopen, dan lopen we altijd over dat terein en dan ga je met een loopbrug over die buizen. Als die centrale dan op volle kracht draait, dan voel je dat dat hele gebouw trilt op 50Hz.Enorm machtig gevoel hoeveel energie daar vrij komt! _/-\o_

• 238103
erg mooie collectors zeg !
http://tecsun.nl/zonneboiler/slides/DSC_3858.JPG
die is helemaal top, en als jullie dan samen in bad zitten ben je bovenmatig happy !
(wel balen dat dat nog tot maart gaat duren...)
je hebt het fors aangepakt zeg......

• sprokkie

sprokkie

1140wp+Zonneboiler

eric-pvt schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:00:
erg mooie collectors zeg !
http://tecsun.nl/zonneboiler/slides/DSC_3858.JPG
die is helemaal top, en als jullie dan samen in bad zitten ben je bovenmatig happy !
(wel balen dat dat nog tot maart gaat duren...)
je hebt het fors aangepakt zeg......
Gelukkig maakte ik die foto :)
Vrouw lief is stukke sterker dan ik :)

Deze 4 collectoren worden aangesloten op een Qsolar 25sc380.
Ik hoop in het voor en naseizoen voldoende opbrengst te hebben voor verwarming van het huis

• Paul C
De stroom is er in Oostenrijk iig niet goedkoper om.

De rek is er misschien wel uit voor de grote centrales, maar ik weet zeker dat er in Oostenrijk nog heel veel te behalen valt met kleine waterkracht systemen. Waterkracht is heel eenvoudig massa * zwaartekracht * hoogte is potentiele energie en omdat 1L water 1Kg weegt (ong.) en de zwaartekracht 10m/s² is (ong.) en een watt = joule / sec kun je dat formuletje ook schrijven als: Liters per seconden maal het hoogteverschil maal tien is het vermogen in watt.

Dat laatste regeltje moet zonnigtyp eens in z'n achterhoofd houden als hij weer eens in de alpen "spazieren geht", want ieder klein stroompje dat je uit de hoogte ziet komen (bv. 1L/s * 100m = 1kW á 24u*365d = 8.760kWh (Hoeveel zonnestroomtaarten zijn dat? :9~ )) is waarschijnlijk weer een (of meerdere) "Nederlandse gezinnen" aan stroom! O+

• 238103
stel dat het warmer word, dan valt er daar minder sneeuw, en smelt het eerder weg,
los van alle drinkwater voor midden europa wat er dan niet meer is, valt er dus ook een hoop kilo`s minder water naar beneden...

• Sunhacker

Sunhacker

sprokkie schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:52:

Ziet er erg mooi uit!!
ericplan schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:06:
Na de vastloper van afgelopen weekend van mijn Steca TR0603 mc zonneboilerregeling besloot ik maar eens met Steca te mailen. Ik kreeg snel antwoord, de firmware stond inmiddels op versie 2.2 en ik heb, in een apparaat van nog geen half jaar oud, versie 1.4. Ik was benieuwd naar de nieuwe mogelijkheden, op hun website is het een verkoopargument dat de firmware te upgraden is, waardoor nieuwe mogelijkheden en nieuw layouts van installaties ingevoerd kunnen worden.
Mijn reply op deze mail was dan ook of er een lijst was van deze nieuwe mogelijkheden, bugfixes en nieuwe layouts en waar ik deze firmware kon krijgen. Ook op deze mail kreeg ik snel antwoord. Deze firmware was niet geschikt voor mijn versie, omdat de hardware gewijzigd is }) Een reden waarom je denkt een apparaat veilig te kunnen aanschaffen, namelijk aan te passen aan een nieuwe situatie, wordt dus zo opzij geschoven. De (flink gewijzigde) hardwareversie heeft dezelfde typeaanduiding. Als je er één bestelt via het net, moet je maar afwachten welke versie je krijgt.
Duidelijk een firma, waar ik geen zaken meer mee wil doen. Ik voel me, zachtjes gezegd, bekocht.
Toch tijd voor de UVR?
Werkt hier naar tevredenheid.
Nog geen problemen ontdekt.
Geregeld updates van firmware en software.
TA werkt met hardware-versienr en geeft duidelijk aan welke update van toepassing is.

• zonnigtype

zonnigtype

pcmadman schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:12:
[...]

De stroom is er in Oostenrijk iig niet goedkoper om.

De rek is er misschien wel uit voor de grote centrales, maar ik weet zeker dat er in Oostenrijk nog heel veel te behalen valt met kleine waterkracht systemen. Waterkracht is heel eenvoudig massa * zwaartekracht * hoogte is potentiele energie en omdat 1L water 1Kg weegt (ong.) en de zwaartekracht 10m/s² is (ong.) en een watt = joule / sec kun je dat formuletje ook schrijven als: Liters per seconden maal het hoogteverschil maal tien is het vermogen in watt.

Dat laatste regeltje moet zonnigtyp eens in z'n achterhoofd houden als hij weer eens in de alpen "spazieren geht", want ieder klein stroompje dat je uit de hoogte ziet komen (bv. 1L/s * 100m = 1kW á 24u*365d = 8.760kWh (Hoeveel zonnestroomtaarten zijn dat? :9~ )) is waarschijnlijk weer een (of meerdere) "Nederlandse gezinnen" aan stroom! O+
Yep, gegarandeerd veel zonnestroomtaarten. :9

Vergeet echter de (vaak terechte) tegenstand van de lokale bevolking niet. Enigzins vergelijkbaar met de windturbinehaat in Nederland, maar voor waterkracht, zelfs kleinschalig, zijn behoorlijke "ingrepen" nodig (sowieso bij de bouw) in het - meestal zeer fraaie en zeer kwetsbare - landschap (Nederland is echter een grote kunstmatig groene, vol mest gepompt weiland, effe overdreven gesteld). En de Alpen zuchten al steen en been onder de toeristendruk. Yep, ook ik, maar ik vervoer en beweeg mezelf wel op zo min mogelijk milieubelastende wijze (let op formulering), en we gaan spaarzaam met water om en gebruiken al helemaal weinig elektra tijdens onze vakanties. Kleine centrales prima, maar niet tegen elke prijs. Zeker niet als er grof geld mee verdiend kan worden, dan gaan de spreekwoordelijke hemelsluizen open en is het hek van de dam ("er komt geen eind aan"). Dat zal heel wat natuurschoon gaan kosten (en natuurlijke beekbeddingen voor decennia lang naar de knoppen helpen). Besparen über alles, en beslist geen tomeloze elektrazuiperij "duurzaam" gaan faciliteren. Dat is een gebed zonder einde.

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:52
sander817 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 08:50:
[...]

die heb ik ook er tussen zitten, maar ik wilde graag het geleverde vermogen zien op dat moment..
ik zal hem eens ombouwen

andere vraag: mijn 2e ferraris tbv de panelen draait, weliswaar heel langzaam, als het donker is ook vooruit sinds de panelen aangesloten zijn. Waardoor zou dat komen? Hij heeft maanden erin gehangen voordat de panelen kwamen en stond toen stil
Eigen verbruik van de ferrarismeter?

Mooi land voor wat betreft hydrokracht blijf ik toch Noorwegen vinden. Volgens mij halen die ruim 90% uit waterkracht, en met zulke enorme gletschers als ze daar nog hebben is er voorlopig nog geen probleem. Het verval van hoog naar laag is daar soms zo abrupt dat ze met een redelijk simpel pijpje soms een bijna loodrecht verval van ruim 1200 meter kunnen bereiken, vanwege de fjorden.

Sturen wij trouwens onze overtollige stroom niet die kant op om aldaar water op te pompen?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:47:
[...]

Mooi land voor wat betreft hydrokracht blijf ik toch Noorwegen vinden. Volgens mij halen die ruim 90% uit waterkracht, en met zulke enorme gletschers als ze daar nog hebben is er voorlopig nog geen probleem. Het verval van hoog naar laag is daar soms zo abrupt dat ze met een redelijk simpel pijpje soms een bijna loodrecht verval van ruim 1200 meter kunnen bereiken, vanwege de fjorden.
Vandaar dat REC daar siliciumwafers maakt met goedkope hydropower. Ik voorspel als ze slim genoeg daarvoor zijn, dat Abu Dhabi straks met CSP centrales grootschalig zonnestroomcel wafers gaan maken (energie intensief proces) en daarmee "milieuvriendelijke zonnecellen" gaan maken om in Europa aan te bieden.
Sturen wij trouwens onze overtollige stroom niet die kant op om aldaar water op te pompen?
Yup. Via ook door jou en mij mede betaalde NorNed kabel. Waarvan de nu al forse inkomsten niet naar ons maar naar de Staatskas vloeien. Bodemloze put zeg maar... ;(

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:13:
[...]
.........
Het verhaal gaat dat in Zwitserland 's nachts de hoogst gelegen stuwmeren met goedkope atoomstroom uit Frankrijk (toch absurde overschotten daar die de Europese markt blijvend kunstmatig blijven verstoren) worden volgepompt, en overdag weer over de generatoren worden leeggestort om perperdure pieklast stroom aan domme elektra zuipende lage Europese landjes te verkopen. Nog geen verifieerbare harde data over gelezen, maar het zou me niets verbazen, de slimme Zwitsers een beetje kennend...
...........
Niet alleen maar "het verhaal gaat", het verhaal is gewoon waar. En al heel lang gaande. Ik heb de eigenlijke feiten helaas ook niet voorhanden. Gebeurde overigens ook al toen er nog geen kerncentrales waren.

• zonnigtype

zonnigtype

Techneut schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:59:
[...]
Niet alleen maar "het verhaal gaat", het verhaal is gewoon waar. En al heel lang gaande. Ik heb de eigenlijke feiten helaas ook niet voorhanden. Gebeurde overigens ook al toen er nog geen kerncentrales waren.
Ik ben voorzichtig(er) (geworden) met het "aannemen van waarheden" (zie ook onderschrift van mijn bijdragen). "De" waarheid is als een stekelig, continu veranderend, extreem glibberig beest. Moeilijk vat op te krijgen. Ik zie gaarne harde bijdragen van mensen die meer feiten weten/linken over dit "verhaal wat gaat en wat sommigen als gewoon waar" beschouwen...

• Sunhacker

Sunhacker

Iets zal er toch wel loos zijn in Zwitserland:
http://cms.webofsections....speich.BriefUSOs_BR_L.pdf
Waar rook is, is vuur?
Zoeken onder 'Pumpspeicherkraftwerke'

[Voor 10% gewijzigd door Sunhacker op 07-10-2009 00:05]

• Paul C
Gepompte elektriciteitsopslag is goed mensen. Dit gaan we héél veel nodig hebben als we ooit aan een hoog percentage duurzame energie willen komen zonder een extreem hoge inefficiëntie op tijden. Het is nou eenmaal niet zo dat de productie van wind en zonne-energie (ook maar enigszins) in de pas gaan lopen met consumptie. We hebben gewoon windstil en bewolkte dagen, even zo goed als we winderige zonnige dagen hebben. Zelfs als we een super efficiënt Europees net krijgen, zodat we de overproductie aan de ene kant van Europa meteen door kunnen spelen om een tekort aan de andere kant op te vangen blijven er nog grote invloeden die opgevangen moeten worden. Het kan best eens voorkomen dat de overblijfselen van een orkaan over Europa trekken en er overal veels teveel wind energie, dan kunnen we dit mooi in Scandinavië, de Alpen en de Pyreneeën opslaan. Onze gezamenlijke autoaccu's vormen een mooie oplossing om de kortetermijnfluctuatie in aanbod, zoals die van zon, op te vangen zonder veel heen en weer transportverliezen, maar die accu's zullen nooit een oplossing bieden voor seizoensfluctuatie. Dat is iets wat met gepompte opslag wel kan.

Het afstemmen van vraag en aanbod is het grootste probleem als duurzame energie een groot percentage van onze elektriciteitsproductie begint te vervullen. Er zal niet een enkele oplossing zijn om dit probleem op te lossen, maar wel een combinatie van veel oplossingen.
- Een goed net dat pieken in vraag en aanbod op verschillende plaatsen kan opheffen is misschien wel het belangrijkste
- Grootschalige introductie van slimme gebruikers
http://www.inference.phy....hotair/c26/page_197.shtml :
In South Africa (where there are frequent electricity shortages), radio-controlled demand-management systems are being installed in hundreds of thousands of homes, to control air-conditioning systems and electric water heaters.
- Slimme auto laders
- Gepompte opslag

Dat stukje over Zuid Afrika is hierop gebaseerd. Dat is uit 2008, dus als het goed is hebben ze daar nu al een behoorlijk smart grid. Een heleboel loads die ze uit kunnen schakelen. Iedereen met een verbruik van >500kWh aan de "time-of-use tariffs". Vanaf 2010 moeten alle elektrische boiler verplicht een zonnecollector eraan hebben (dat zal opschieten in afrika!). En zo nog wel een paar dingen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sunhacker schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:23:
Toch tijd voor de UVR?
Werkt hier naar tevredenheid.
Nog geen problemen ontdekt.
Geregeld updates van firmware en software.
TA werkt met hardware-versienr en geeft duidelijk aan welke update van toepassing is.
Dat zou nog wel kunnen, zeker nu ze een versie hebben met een losse display, dat maakt het een stuk minder lomp in de gang.

ZonPHP PVOutput

• Thombias
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Volgend jaar ga ik een nieuwhuis laten bouwen en ik zat mij te informeren over aardwarmte, zonneboilers, etc.
Zo kwam ik ook op de site van senternovem, de subsidie organisatie. Ik las tot mijn verbazing dat er geen subsidie wordt verleend aan nieuwbouw voor energiebesparende oplossingen. Een huis moet minstens twee jaar oud zijn. Dit is toch uitermate vreemde zaak? Of ben ik de enige die dat raar vind? Terwijl het kabinet wil dat na 2020 alle nieuwbouw energieneutraal worden opgeleverd. Dus ik moet eerst een paar jaar energie onzuinig leven om zo de subsidie te kunnen ontvangen. Vreemde zaak...

• Spotmatic
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:32

Spotmatic

Ken sent me

Thombias schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 08:31:
Volgend jaar ga ik een nieuwhuis laten bouwen en ik zat mij te informeren over aardwarmte, zonneboilers, etc.
Zo kwam ik ook op de site van senternovem, de subsidie organisatie. Ik las tot mijn verbazing dat er geen subsidie wordt verleend aan nieuwbouw voor energiebesparende oplossingen. Een huis moet minstens twee jaar oud zijn. Dit is toch uitermate vreemde zaak? Of ben ik de enige die dat raar vind? Terwijl het kabinet wil dat na 2020 alle nieuwbouw energieneutraal worden opgeleverd. Dus ik moet eerst een paar jaar energie onzuinig leven om zo de subsidie te kunnen ontvangen. Vreemde zaak...
Ik vind het niet echt een vreemde zaak. De bouw- en isolatiekwaliteit is tegenwoordig vele malen hoger dan in de jaren '70 en '80. Het is voor de terugdringing van de CO2 uitstoot bovendien veel interessanter om bij oude woningen te beginnen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 28-11 21:37

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Mistraller schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:47:
[...]

geen idee, als ik de stekker van de soladins eruit trek draait hij nog steeds, pas als ik de zekering(de koppeling tussen lichtnet) en de zonnepanelen groep uitzet staat hij stil

Als ik een verbruiker op de stekker zet waar de soladins opzitten draait hij linksom, rechtsom als de panelen energie leveren. Als het eigenverbruik van de ferraris zou zijn zou hij toch linksom moeten draaien en iet rechtsom?

• Sunhacker

Sunhacker

ericplan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 07:29:
[...]

Dat zou nog wel kunnen, zeker nu ze een versie hebben met een losse display, dat maakt het een stuk minder lomp in de gang.
Helaas geen grafische display, alleen meetwaarden en in- en uitgangen worden weerggeven.
Daarentegen kun je via internet wel alles grafisch bekijken.
Het is een goede controller, maar ben je er ook van bewust dat het geen controller is voor leken.
De programmering moet je zelf doen.
Het is wel mogelijk om dit te laten doen, maar kost veel geld.
Daarbij is het wel leuk om allemaal zelf uit te zoeken.
Er is veel op het net over te vinden (voorbeelden programmering, tips, ed)
Goede ervaring met de volgende shop in Oostenrijk welke gespecialiseerd in de UVR is en officieel dealer van TA.
http://stores.shop.ebay.com/koop-energie__W0QQ_armrsZ1

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

.................nieuwbouw voor energiebesparende oplossingen. ...................energie onzuinig leven om zo de subsidie te kunnen ontvangen. Vreemde zaak...
Als het goed is bouw je direct al op een manier die ervoor zorgt dat je minder energie gebruikt. Als je teminste niet alle bouwbesluiten aan je laars lapt.Vaak tegen dezelfde kosten. Verschil in kosten voor isolatiemateriaal van 10 of 12 cm dik zullen het niet zijn. Wel in de hoeveelheid energie die je nodig hebt om je huis te verwarmen of koel te houden. Je kan dus ook meteen een verwarmingsinstallatie kiezen die kleiner dus goedkoper is en dat combineren met een warmtepomp, zonnecollectoren etc.Gevolg is dat je niet meer energieonzuinig leeft. Hierdoor geef je direct vanaf het begin al minder geld aan inkopen van energie uit en dat kan je dan reserveren voor aanschaf van een zonnestroom installatie.
Laat het maar eens doorrekenen door een ing bureau over een termijn van 25 jaar. Dan heb je echt geen subsidie nodig als je wat extra maatregelen neemt om je energie verbruik te verminderen of zelf op te wekken.

Draai het eens om: ik bouw nu een energie onzuinig huis zodat ik over een paar jaar in aanmerking kom voor subsidie. 8)7

ZonneStroom

• Thombias
  • Niet online
glambalk schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:40:
[...]
Draai het eens om: ik bouw nu een energie onzuinig huis zodat ik over een paar jaar in aanmerking kom voor subsidie. 8)7
Gelijk heb je. tegenwoordig wordt, wat je al schreef, de huizen al behoorlijk energiezuinig gebouwd.
Maar het wordt niet gestimuleerd om het direct met aanvullende energiebesparende oplossingen, in nieuwbouw toe te passen.

Ik heb het idee dat de prijs van energiebesparende oplossingen kunstmatig hooggehouden wordt.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
pcmadman schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 02:15:
Gepompte elektriciteitsopslag is goed mensen. Dit gaan we héél veel nodig hebben als we ooit aan een hoog percentage duurzame energie willen komen zonder een extreem hoge inefficiëntie op tijden. Het is nou eenmaal niet zo dat de productie van wind en zonne-energie (ook maar enigszins) in de pas gaan lopen met consumptie. We hebben gewoon windstil en bewolkte dagen, even zo goed als we winderige zonnige dagen hebben. .........
Helemaal waar, daar hoeft m.i. geen discussie over te bestaan.
Ik heb de informatie die Zonnigtype noemt over Zwitserland zelf jaren geleden al gelezen in de vakbladen electrotechniek. Die ik uiteraard niet meer in m'n bezit heb en waarvan ik ook niet naar bepaalde nummers kan refereren. Het principe is als zodanig ook niets mis mee, integendeel.
Maar ik neem aan dat Zonnigtype met name die 's nachts goedkope kernenergie bedoelt. En dàt is een daarvan losstaande discussie.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Techneut schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:08:

Maar ik neem aan dat Zonnigtype met name die 's nachts goedkope kernenergie bedoelt. En dàt is een daarvan losstaande discussie.
Of zodirect die overtollige kolencentrales in Delfzijl die hun zwarte stroom goedkoop naar Noorwegen transporteren via NORNED en als groene stroom weer terug laten komen. Groenwassen heet dat.

ZonneStroom

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:01

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

sprokkie schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:52:

Wow!

NETJES! En heel serieus aangepakt. Heb je ook nog foto's van de binnenkant van de installatie?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afgelopen maandag bezig geweest om een Stork CMS mechanische ventilatie te vervangen. Uiteraard ook hier een energiezuinige Itho Eco-fan opgehangen. De Stork was na 20 jaar trouwe dienst aan vervanging toe. Doordat de ventilator op een iets andere plaats gehangen moest worden, was het toch nog een flinke klus in een kast met een vloeroppervlak van 0,4 m2.
Besparing op jaarbasis hooguit 90 kWh, niet veel meer, want deze ventilator staat 99% van de tijd stationair te draaien. Maar alle beetjes helpen.

ZonPHP PVOutput

• sprokkie

sprokkie

1140wp+Zonneboiler

flitspaal.nl schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:56:
[...]

Wow!

NETJES! En heel serieus aangepakt. Heb je ook nog foto's van de binnenkant van de installatie?
De binnenkant is nu alleen de zwarte solarbuis.
De rest van de installatie komt nog.

PV: van de sunnyboy, rs483/rs232 omvormer en de lantronix mss1-t zal ik tzt een foto maken.
De lantronix gebruik ik om het rs232 signaal van de sunnyboy via het netwerk naar de pc te halen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sunhacker schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 08:45:
Helaas geen grafische display, alleen meetwaarden en in- en uitgangen worden weerggeven.
Daarentegen kun je via internet wel alles grafisch bekijken.
Het is een goede controller, maar ben je er ook van bewust dat het geen controller is voor leken.
De programmering moet je zelf doen.
Het is wel mogelijk om dit te laten doen, maar kost veel geld.
Daarbij is het wel leuk om allemaal zelf uit te zoeken.
Er is veel op het net over te vinden (voorbeelden programmering, tips, ed)
Goede ervaring met de volgende shop in Oostenrijk welke gespecialiseerd in de UVR is en officieel dealer van TA.
http://stores.shop.ebay.com/koop-energie__W0QQ_armrsZ1
Ik zit toch wel aan te hikken tegen de prijs. Een UVR + bootloader kost ongeveer EUR 570. Als ik kijk naar de (nog niet leverbare) Resol Deltasol MX met V-bus-LAN interface kost me dat ongeveer EUR 370. Ik weet nu wel veel beter wat belangrijk voor mijn setting is. Dat betekent dat ik een betere keuze kan maken.

@Sunhacker
Weet jij of een uitgang zo te programmeren is dat hij de weerstandswaarde van een sensor op een ingang doorgeeft? Dan zou hij transparant in de CV-installatie gekoppeld kunnen worden.

ZonPHP PVOutput

• NEOeo
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12-02 08:38
JeroenH schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 17:29:
Ik heb van de week de temperatuur van onze CV-ketel omlaag gezet van 75 graden naar 65 graden en later naar 60 graden. In de woonkamer merk ik er niet zo veel (beter gezegd: niets) van, de temperatuur klimt gewoon naar de waarde die ik instel (19,5 gr), maar ik ben natuurlijk wel erg benieuwd naar hoeveel het op het gasverbruik scheelt.
..........
Ben erg benieuwd naar je bevindingen.
Ikzelf heb de temperatuur van de cv ook behoorlijk verlaagd en merk ook geen verschil qua comfort.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:06:
[afbeelding]
Afgelopen maandag bezig geweest om een Stork CMS mechanische ventilatie te vervangen. Uiteraard ook hier een energiezuinige Itho Eco-fan opgehangen. De Stork was na 20 jaar trouwe dienst aan vervanging toe. Doordat de ventilator op een iets andere plaats gehangen moest worden, was het toch nog een flinke klus in een kast met een vloeroppervlak van 0,4 m2.
Besparing op jaarbasis hooguit 90 kWh, niet veel meer, want deze ventilator staat 99% van de tijd stationair te draaien. Maar alle beetjes helpen.
Volgens mij bespaar je meer. De oude Stork heeft in stand 1 een vermogen nodig van 35W. Dat is 307kWh/jaar als de CVE 24x7 aan staat.
De ITHO gebruikt maar 60kWh/jaar in stand 1. Dat is dus een besparing van ruim 240kWh/jaar

ZonneStroom

• sjondedon
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 26-08-2010

sjondedon

600Wp op mn dak!

Stroom opwekken met "bio"-massa : http://www.spitsnieuws.nl...kt_stroom_op_tijdens.html

"Lijk"t me een prima plat; mogen ze straks met mij ook wel doen. >:)
Stuk beter dan onder de grond.
Behalve als het onder het bijstoken valt; wil natuurlijk niet bij de kolenboeren in de oven

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:23

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JeroenH schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 17:29:
Ik betwijfel of het ook maar iets uitmaakt, zowel in comfort als in energieverbruik.
Een moderne, modulerende ketel zal hooguit als het heel koud is de CV temperatuur flink gaan opstoken.
Als ik kijk naar de stooklijn van de Calenta icm een buitentemperatuursensor dan gaat hij pas richting de 90graden bij een buitentemperatuur van onder de -15graden.

Bij ons worden de radiatoren op dit ogenblik niet veel warmer dan 40graden, onafhankelijk of ik de max CV temperatuur nu instel op 45, 60 of 90 graden...

https://www.home-assistant.io/ | https://www.instagram.com/amoebelabs/

• mkleinman

mkleinman

sjondedon schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:55:
Stroom opwekken met "bio"-massa : http://www.spitsnieuws.nl...kt_stroom_op_tijdens.html

"Lijk"t me een prima plat; mogen ze straks met mij ook wel doen. >:)
Stuk beter dan onder de grond.
Behalve als het onder het bijstoken valt; wil natuurlijk niet bij de kolenboeren in de oven
Deze wilde ik ook net plaatsen, op de Telegraaf staat inmiddels ook een artikeltje hierover, http://www.telegraaf.nl/b..._op_hitte_crematie__.html :-).

Ik vind het een geniaal plan. Het cremeren blijft cremeren, alleen de restwarmte wordt gebruikt voor het opwekken van energie. Lijkt mij absoluut geen slecht plan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• sjondedon
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 26-08-2010

sjondedon

600Wp op mn dak!

flitspaal.nl schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:59:
[...]

Deze wilde ik ook net plaatsen, op de Telegraaf staat inmiddels ook een artikeltje hierover, http://www.telegraaf.nl/b..._op_hitte_crematie__.html :-).

Ik vind het een geniaal plan. Het cremeren blijft cremeren, alleen de restwarmte wordt gebruikt voor het opwekken van energie. Lijkt mij absoluut geen slecht plan.
Geeft maybe wel een bijsmaak aan het pas gebakken plakkie cake _O-

• Sunhacker

Sunhacker

ericplan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:32:
[...]

Ik zit toch wel aan te hikken tegen de prijs. Een UVR + bootloader kost ongeveer EUR 570. Als ik kijk naar de (nog niet leverbare) Resol Deltasol MX met V-bus-LAN interface kost me dat ongeveer EUR 370. Ik weet nu wel veel beter wat belangrijk voor mijn setting is. Dat betekent dat ik een betere keuze kan maken.

@Sunhacker
Weet jij of een uitgang zo te programmeren is dat hij de weerstandswaarde van een sensor op een ingang doorgeeft? Dan zou hij transparant in de CV-installatie gekoppeld kunnen worden.
De prijs is idd stevig.
Het verschil zit 'm ook wel in de leverbare accesoires.
Bij TA zijn er diverse uitbreidingen mogelijk.

Het lijkt me niet dat de sensorwaarde transparant kan worden doorggeven (ik kan me vergissen).
Wel kan de UVR met uitgang 15 en 16 de ketel modulerend sturen dmv een eigen thermostaat (optioneel)

Ik moet er nog effe achteraan om de naverwarming van de nefit via de UVR te kunnen gaan regelen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:51:
[...]

Volgens mij bespaar je meer. De oude Stork heeft in stand 1 een vermogen nodig van 35W. Dat is 307kWh/jaar als de CVE 24x7 aan staat.
De ITHO gebruikt maar 60kWh/jaar in stand 1. Dat is dus een besparing van ruim 240kWh/jaar
Helaas, de Stork CME 16/2-3-12 verbruikte volgens het typeplaatje 13-21-50 W afhankelijk van de stand.
Ik heb stand 1 nagemeten en kwam op 12,7 W
De Itho ECO-Fan 2p komt volgens opgave van Itho op 3,2-7,5-22/44 afhankelijk van de stand. Ik ga voor het gemak even uit van 100% laagstand. Dan kom ik op (13-3,2) x 24 x 365 = 85,85 kWh. Met m'n 90 kWh besparen zit ik dus al aan de hoge kant.

[Voor 3% gewijzigd door ericplan op 07-10-2009 12:54]

ZonPHP PVOutput

• SpiceWorm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 29-11 15:32
Passiefhuizen hebben de toekomst. Dat zijn huizen waarin bijna geen verwarming meer nodig is. Een goed gebouwd passiefhuis heeft geen verwarming, mocht het een week echt koud zijn (<-10) kun je een electrisch straalkacheltje bijplaatsen. In Nederland alleen niet zoveel ervaring mee, helaas.
Kost je wat extra, maar liever je geld uitgeven aan isolatie dan aan russisch gas. En de maandlasten (hogere hypotheek vs. lagere hypotheek+verwarmingslasten) schelen nogal eens in het voordeel van het passiefhuis (bij huidige prijzen).

• Thombias
  • Niet online
SpiceWorm schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 13:54:
[...]
En de maandlasten (hogere hypotheek vs. lagere hypotheek+verwarmingslasten) schelen nogal eens in het voordeel van het passiefhuis (bij huidige prijzen).
Dit is een argument wat zeker meerwaarde heeft. Of je je energieinvestering nu aan de bank betaald of aan de energiemaatschappij maakt best veel uit. Het voordeel bij betalen aan de bank is dat aan de investering aan de bank een einde zit. Plus het voordeel van een hogere hypotheekrenteaftrek :P

[Voor 5% gewijzigd door Thombias op 07-10-2009 14:42]

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:52:
[...]

Helaas, de Stork CME 16/2-3-12 verbruikte volgens het typeplaatje 13-21-50 W afhankelijk van de stand.
Ik heb stand 1 nagemeten en kwam op 12,7 W
De Itho ECO-Fan 2p komt volgens opgave van Itho op 3,2-7,5-22/44 afhankelijk van de stand. Ik ga voor het gemak even uit van 100% laagstand. Dan kom ik op (13-3,2) x 24 x 365 = 85,85 kWh. Met m'n 90 kWh besparen zit ik dus al aan de hoge kant.
Ik kwam bij het nameten van de oude Stork op 35,55 en 75 W voor resp stand 1,2 en 3. Maar nou weet ik uit mijn hoofd niet meer welk type ik had. Zal eens bij de buren kijken die hebben de oude nog hangen.

ZonneStroom

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:37
Even een 'tip': donderdag 8 oktober "filevrije' dag.
Ofwel:
een dag telewerken of op andere wijze inplannen, om zodoende files te voorkomen.
meer informatie: Filevrije dag 2009

Overigens, ik heb mijn oude ventilator (Stork CMFe, bouwjaar 2006) via marktplaats kunnen verkopen (hergebruik, voor ventileren van voliere).
EN vervangen door de ITHO Ecofan2 (naar volle tevredenheid, ook uitgebreid met draadloze schakelset).

Aanrader, alleen al voor een daling in geluidsniveau erg prettig!!

[Voor 49% gewijzigd door NielsTn op 07-10-2009 14:21]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• JeroenH
NielsTn schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:19:
Even een 'tip': donderdag 8 oktober "filevrije' dag.
Ofwel:
een dag telewerken of op andere wijze inplannen, om zodoende files te voorkomen.
meer informatie: Filevrije dag 2009
Sja, dat was vorig jaar ook al rond deze tijd. De organisatie noemde 214 km in plaats van de gebruikelijke 250 km file een succes, ik denk daar anders over.

Ik ben benieuwd of het dit jaar wel een filevrije dag wordt of, net zo als vorig jaar, of een "dag-met-iets-minder-file-dan-normaal-maar-met-veel-hoempapa-er-om-heen". We zullen zien.

• Paul C
Thombias schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:05:
[...]

Dit is een argument wat zeker meerwaarde heeft. Of je je energieinvestering nu aan de bank betaald of aan de energiemaatschappij maakt best veel uit. Het voordeel bij betalen aan de bank is dat aan de investering aan de bank een einde zit.
En het is ook goed voor de waarde van je huis. Als jij bij verkoop kunt zeggen dat je voorschot €50,- is en je 'buurman' met z'n niet passiefhuis €500,- betaald, dan denk ik wel dat dat een behoorlijke meerwaarde van je huis rechtvaardigd!

En dat je geen subsidie krijgt bij nieuwbouw is ook omdat je energiebesparende maatregelen tijdens nieuwbouw veel goedkoper kunt toepassen dan naderhand. De subsidie zorgt er dus voor dat het naderhand toepassen ongeveer net zo veel kost als tijdens nieuwbouw.

Het maakt voor een metselaar namelijk helemaal niets uit in tijd of hij nu de 10cm standaard of 30cm passiefhuis-isolatie in de spouw inmetselt. Idem dito met vloerverwarming in plaats van radiatoren en als je een zonneboiler tijdens de bouw plaatst, dan kun je weer besparen op de dakpannen, de stijger die er toch al staat, de leidingen die niet in een bestaand huis weggewerkt hoeven worden en de loodgieter die z'n voorrijkosten toch al berekend voor je badkamer. En leg de afvoer van je badkamer ook meteen goed, zodat je er een WTW tussen kunt plaatsen op een strategische plek. Zo zijn er wel 100 dingen die je beter en gemakkelijker kunt doen als je er voor de bouw aan denkt.

Checklistje (waarschijnlijk niet eens compleet):
- Overal dikke isolatie
- Tochtvrij
- Meer ramen op het zuiden en minder/geen op het noorden
- De ruimtes die je het liefs warm hebt (woonkamer, keuken) aan de zuidkant
- Berging, WC, hal, garage, etc aan de noordzijde
- Energie zuinige installaties (CV pomp, luchtverversing, deurbel, etc)
- LTV verwarming (vloer en(/of) muurverwarming)
- Zonneboiler met CV ondersteuning
- WTW
- PV

• billebong
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 02-02-2011

billebong

qsolar200

Sinds een week hebben we de Atag Q25SC200 en 5m2 collector.

Legionella programma staat standaard op 63C continue (!) voor ww gedeelte van boiler (bij 200L is dit dacht ik 60L). Wel safe maar ook wat duur. Kan dit ook naar 1x per week aangezien de zon dit nu niet gaat redden?

• sprokkie

sprokkie

1140wp+Zonneboiler

billebong schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:09:
Sinds een week hebben we de Atag Q25SC200 en 5m2 collector.

Legionella programma staat standaard op 63C continue (!) voor ww gedeelte van boiler (bij 200L is dit dacht ik 60L). Wel safe maar ook wat duur. Kan dit ook naar 1x per week aangezien de zon dit nu niet gaat redden?
In de gebruiksaanwijzing van de BrainQ thermostaat,
staat een tegenstrijdigheid

Het legionella programma wordt uitgevoerd op Maandag = fabrieks instelling (dag keuze is instelbaar)
of alle dagen om 02:00 staat ook bij fabrieks instelling.

Geen idee wat de instelling nu is, maar je kan het dus veranderen

• JeroenH
pcmadman schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:57:
Checklistje (waarschijnlijk niet eens compleet):
- Overal dikke isolatie
- Tochtvrij
- Meer ramen op het zuiden en minder/geen op het noorden
- De ruimtes die je het liefs warm hebt (woonkamer, keuken) aan de zuidkant
- Berging, WC, hal, garage, etc aan de noordzijde
- Energie zuinige installaties (CV pomp, luchtverversing, deurbel, etc)
- LTV verwarming (vloer en(/of) muurverwarming)
- Zonneboiler met CV ondersteuning
- WTW
- PV
Dichtbij een NS-station en andere voorzieningen zodat een auto niet of minder nodig is...

• Paul C
JeroenH schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:53:
[...]
Dichtbij een NS-station en andere voorzieningen zodat een auto niet of minder nodig is...
Ergens in het buitengebied, zodat je de ruimte hebt om je eigen biomassa te produceren. Verwarming is nog altijd de grootste energieverbruiker! })

Nee, ik wil gewoon persoonlijk vervoer. De vrijheid die dat brengt is bijna onbetaalbaar. Ik woon liever in een kleiner huis met een auto, dan in een groot lux huis zonder auto.

Overigens vind ik het ook prachtig waar ik nu woon, ver van het openbaar vervoer, maar ik kon net tijdens de lunch wel mooi twee eekhoorntjes observeren die druk bezig waren hun wintervoorraad op te bouwen in de houtwal naast ons huis. En gisteren bij het avondeten waren het drie fazanten. De mooie natuur en vrijheid hier zou ik niet graag opgeven om dichter bij een NS station te kunnen wonen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

pcmadman schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:12:
[...]

En gisteren bij het avondeten waren het drie fazanten.
Op je bord of in de tuin? :+

ZonPHP PVOutput

• zonnigtype

zonnigtype

Vlaanderen in september alweer 17,7 MWp aan PV d'r bij (ruim 5.000 installaties nagelneu en alles gecertificeerd draaiend)...

... u weet vast wel het bericht te vinden ...

pomtiedomtiedomdom... O-)

• JeroenH
pcmadman schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:12:
Ergens in het buitengebied, zodat je de ruimte hebt om je eigen biomassa te produceren. Verwarming is nog altijd de grootste energieverbruiker! })
Niet als je alle maatregelen neemt die je opsomt :P
Nee, ik wil gewoon persoonlijk vervoer. De vrijheid die dat brengt is bijna onbetaalbaar.
Ik verwacht dat het dat inderdaad zal worden...

• JAN-B
  • Laatst online: 29-11 10:39

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Wat vinden jullie van DEZE uitspraak van de directeur van 1 van de bekendste zonne-panelen installatie bedrijven, nadat ik een offerte had aangevraagd voor de levering + plaatsing van 2 panelen:
Ik citeer: '' Als je dit echt wilt kunnen we het installeren, maar economisch verantwoord vind ik het niet. '' :?
Mijn eerste reactie was zoiets van: waarom verkoopt een bedrijf een product en zegt dan: zou U dat wel doen?
Navraag leerde mij - de directeur kreeg ik nooit aan de telefoon, te druk - dat ze bedoelden: is het wel zo verstandig om slechts 2 panelen te plaatsen door 2 monteurs ( 400 euro montage-kosten ) + enkele uren reistijd. Daar kan ik mij iets bij voorstellen, maar ik blijf het toch een vreemde reactie vinden.
Voor alle duidelijkheid: ik heb de PV-installatie toch bij hun gekocht en ben 100 % tevreden! :)

• Sunhacker

Sunhacker

Mooie dag vandaag (not! :( )
9kW opbrengst met de zonneboiler toch nog.
ww-boiler 52gr onderin
Was 30,2gr

• NielsTn
Sunhacker schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 17:32:
ww-boiler 52gr onderin
Was 30,2gr
positieve van vandaag: de PV-installatie is bezig aan zijn -tig-ste spoel/reinigingsbeurt van Moeder Natuur.... :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ww-boiler 52gr onderin
Was 30,2gr
Ik had gehoopt vandaag de totaalopbrengst tot nu toe van 250 kWh te passeren, maar ik ben op 249,56 kWh blijven steken. :'(
Weet iemand of het eenvoudig is om een weekoverzicht toe te voegen op de opbrengstpagina? Dan lijkt het tenminste nog ergens op.

ZonPHP PVOutput

• 238103
@qsolar warmwater parameter :
<<43 max. maximaal vermogen WW in kW min-max>>
installatie manual met parameters heb ik online staan :
parameters zie pagina 33/34
http://van.wijk.net/pvt/qsolartechNL.pdf
als er behoefte aan is kan ik eens een txt file maken met mijn huidige parameters.
de fabrieksinstellingen zijn nogal op fossiel onzuinig ?comfortabel? ingesteld.
extreme besparingen zijn heel goed mogelijk met de qsolar, vooral met zon-cv icm ltv

[Voor 38% gewijzigd door 238103 op 07-10-2009 19:17]

• Paul C
http://www.3sat.de/mediathek/?mode=play&obj=13701

Duitse docu over de milieuvernietiging die oliezand heet.

• mkleinman

mkleinman

Ontzettend beroerde dag hier qua opbrengst.

Slechts 0,37kWh uit m'n 1.32kWp systeem ( 0,28kWh/kWp ) :S

Zonneboiler heeft amper gedraaid hier vandaag. Bovenin nu 26 graden...

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:40:
Ontzettend beroerde dag hier qua opbrengst.

Slechts 0,37kWh uit m'n 1.32kWp systeem ( 0,28kWh/kWp ) :S

Zonneboiler heeft amper gedraaid hier vandaag. Bovenin nu 26 graden...
Wees gerust het kan echt nog slechter......in december en januari als de dagen echt kort zijn. 8)

ZonneStroom

• 238103
geen opbrengst ? dan gewoon verder besparen....

fritzbox eco mode firmware :
- USB: Spindown for USB harddrives to reduce energy consumption

aan de fritzbox kan gewoon een usb powered disk drive (zelfs met ntfs nu)
de eerste metingen :
fritzbox met lacie little disk 500gb in use : 7,83 watt
fritzbox disk idle 5,51 watt
fritzbox idle disk spindown 4,41 watt
de gemeten wattages zijn het gemiddelde van een elroM12 en een conrad energy logger.
meer info hier : http://download.avm.de/fr...x.fon_wlan_7170/firmware/

de fritzbox is gratis te verkijgen bij kpn/xs4all adsl bij kontrakt verlenging
het is op dit moment de zuinigste router verkrijgbaar.
met een usb verdubbelaar is de usb printer ook beschikbaar.
in deze firmware zit zelfs een power usage meter

[Voor 6% gewijzigd door 238103 op 07-10-2009 20:20]

• tw_eek
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 24-11 06:21
eric-pvt schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:18:

de eerste metingen :
de gemeten wattages zijn het gemiddelde van een elroM12 en een conrad energy logger.

Kijk dan ook naar het basisstation van siemens 301d. Router, telefoneren via de vaste lijn en via het internet.

• QuestionMarc
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 26-11 19:43
glambalk schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:53:
[...]

Wees gerust het kan echt nog slechter......in december en januari als de dagen echt kort zijn. 8)
Hier hadden we vanmiddag nog 2 uurtjes zon dus hij kon nog naar de 35 graden :)

Ik heb inmiddels een bestelling gegaan bij Tonzon. Ik ga de kruipruimte isoleren. Eerst de bodem afdekken met folie en noppenfolie, daarna de thermokussens aanbrengen. Ik moet wel toegeven, veel zin heb ik er niet in...het is hier beneden zo gigantisch klein en muf, (hoogte 50 cm onder de balken maximaal), daar wil ik niet al te lang vertoeven :( Maar goed het is voor een goed doel zullen we maar zeggen.
Ik zal als ik eenmaal aan de gang ga wel een paar pics posten hier.

Op de fiets vervuil je niets!

• aip
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 28-11 22:25
tw_eek schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:45:
[...]

Kijk dan ook naar het basisstation van siemens 301d. Router, telefoneren via de vaste lijn en via het internet.
De Fritz 7270 combineert dat met modem/router, USB host voor FTP/netwerk + printer. Dus nog iets meer alles-in-een.

@ericpvt: die lacie doet het dus (altijd) goed zonder extra voeding? Heb al twee verschillende hd's geprobeerd die het niet of niet altid goed doen - blijven tikken maar geen spin-up. Als die lacie het goed doet, koop ik die anders wel.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

aip schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 21:28:
[...]

De Fritz 7270 combineert dat met modem/router, USB host voor FTP/netwerk + printer. Dus nog iets meer alles-in-een.

@ericpvt: die lacie doet het dus (altijd) goed zonder extra voeding? Heb al twee verschillende hd's geprobeerd die het niet of niet altid goed doen - blijven tikken maar geen spin-up. Als die lacie het goed doet, koop ik die anders wel.
Off topic:
Ik heb ook de 7270, maar de Spinup is een bug in de firmware. Ik heb al weer een tijdje een ticket aangemaakt bij AVM, maar hun workaround is om de spindown uit te schakelen. :(
Als je nog ongemodificeerde firmware hebt, wil je dan ook een ticket aanmaken? Hoe meer klachten hierover, hoe beter.

ZonPHP PVOutput

• tw_eek
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 24-11 06:21
aip schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 21:28:
[...]

Voor FTP en andere zaken is fritzie mij iets te eenvoudig. Daar gebruik ik een synology voor die elke avond automatisch uit gaat (is in te stellen hoor, hij kan ook 24/7 aan blijven maar dat wil ik niet)

• Mistraller

de eerste metingen :

USB power down werkt helaas in heel veel gevallen niet omdat dat niet in de USB harddisk chipsets is ingebouwd. Ik ben er lang naar aan het zoeken geweest, maar het lukt me niet. Nu blijkt overigens dat een harddisk die idle gaat, zowieso al veel minder stroom verbruikt hoewel de platters nog draaien. Maar daar heeft de software meestal geen invloed op.

Powerdown instellen voor de WIFI interface maakt geen fluit uit in verbruik. Eigenlijk niet gek, als je bedenkt dat dat het met wifi in de orde van miliwatts gaat.

De metingen worden bij mij weergegeven in een percentage. Een percentage van wat?

Mijn conclusie: Het is wel een zuinige router, maar dat zit hem puur in de software. De hardware had nog veel en veel beter gekund.

USB1.1 is ook niet meer van deze tijd. Had er USB2.0 in gezeten, dan had de disk inderdaad nog eens als fileservertje kunnen dienen. Met USB 1.1 is de overdracht zelfs langzamer dan een gemiddeld ADSL abbo, waarmee zelfs FTP-en dus niet meer zo interessant is.

Het is leuk dat ie gratis was bij XS4ALL, maar anders was het veel geld geweest.

Je kan het een en ander wel verbeteren met Freetz, de aangepaste firmware voor de Fritzbox, maar de hardware is en blijft niet geweldig.

Ik weet niet of de 7270 veel beter is. Ik heb ons basisstation van de DECT eens gemeten, maar dat is ook maar enkele watts, en je moet de handset toch ook ergens opladen. Dus daar bespaar je uiteindelijk niet zo veel mee denk ik.

---------------

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 21:55:

Mijn conclusie: Het is wel een zuinige router, maar dat zit hem puur in de software. De hardware had nog veel en veel beter gekund.
Het verbaast me dat dat kreng zo warm wordt.
USB1.1 is ook niet meer van deze tijd. Had er USB2.0 in gezeten, dan had de disk inderdaad nog eens als fileservertje kunnen dienen. Met USB 1.1 is de overdracht zelfs langzamer dan een gemiddeld ADSL abbo, waarmee zelfs FTP-en dus niet meer zo interessant is.

Het is leuk dat ie gratis was bij XS4ALL, maar anders was het veel geld geweest.

Je kan het een en ander wel verbeteren met Freetz, de aangepaste firmware voor de Fritzbox, maar de hardware is en blijft niet geweldig.
Zodra je iets verandert aan de firmware kan je geen ticket insturen bij AVM, zelfs het vrijgeven van Telnet (#96*7*) is voldoende om je Ticket te laten weigeren.
Ik weet niet of de 7270 veel beter is. Ik heb ons basisstation van de DECT eens gemeten, maar dat is ook maar enkele watts, en je moet de handset toch ook ergens opladen. Dus daar bespaar je uiteindelijk niet zo veel mee denk ik.
De 7270 heeft een USB 2.0 aansluiting, maar die is ook niet erg snel. Het DECT basisstation werkt bij mij redelijk, maar in Duitse fora wordt er geklaagd over het (gebrek aan) zendvermogen.

[Voor 9% gewijzigd door ericplan op 07-10-2009 22:11]

ZonPHP PVOutput

• SpiceWorm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 29-11 15:32
Thombias schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:05:
Plus het voordeel van een hogere hypotheekrenteaftrek :P
Je had het een stukje terug over dat er zo weinig subsidies waren voor nieuwbouw, maar hier heb je je subsidie ;). (hypotheekrente aftrek voor isolatie, zonneboiler, warmtepomp, ltv etc).
De gemeenschap betaald wel mee aan het energiezuinig maken van je huis, maar niet aan je gasrekening.

Zojuist in het tv-programma de bouwval, een bovenverdieping van een huis (zo'n 60m2 in een echt oud huis) met electrische vloerverwarming verwramen... :X

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:04:
[...]

Ik had gehoopt vandaag de totaalopbrengst tot nu toe van 250 kWh te passeren, maar ik ben op 249,56 kWh blijven steken. :'(
Weet iemand of het eenvoudig is om een weekoverzicht toe te voegen op de opbrengstpagina? Dan lijkt het tenminste nog ergens op.
Gewoon, net als de netbeheerders: opbrengsten schatten?

Ik zeg: DOEN! :+

owjaa: Nederland heeft er 270 systeempjes bijgeplaatst in september volgens CertiQ, inmiddels ook weer bijgewerkt (just for the record, stelt natuurlijk nix voor) ;(

• 238103
blijven tikken maar geen spin-up. Als die lacie het goed doet, koop ik die anders wel.
mijn lacie little disk doet het goed met de firmware uit augustus.
als ik hem benader start de disk en 3 seconden later kan ik erbij.
ook de corsair flash voyager doet het goed, en verbruikt onmeetbaar weinig.
het verschil is 1 watt, een tijdklok tussen 1 snachts en 6 sochtends is wat dat betreft ook een goede keuze...
bel-me-niet maar dan goed.

[Voor 10% gewijzigd door 238103 op 07-10-2009 22:39]

• JeroenH
SpiceWorm schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:24:
De gemeenschap betaald wel mee aan het energiezuinig maken van je huis, maar niet aan je gasrekening.
Toch wel he... de gemeenschap heeft het grootste deel van de aardgasinfrastructuur betaald toen het allemaal nog staatsbezit was, de gemeenschap betaalt voor landschapsverzakkingen, de gemeenschap betaalt voor de schade door de honderden kleine aardbevingen in Groningen, de gemeenschap betaalt voor de mogelijke klimaatverandering door het verstoken van aardgas, etc. etc. etc.

Maar ja, sommige van die dingen zijn niet makkelijk in 2009-euro's uit te drukken en dan zijn ze makkelijk uit het oog te verliezen.

(overigens geheel terechte opmerking over de hypotheekrente-aftrek hoor, belachelijk systeem natuurlijk)

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:47
[....]
de eerste metingen :
[...]
Ik heb 'm zelf ook en bevalt prima.
Maar is die Lacie little disk (de naam suggereert het al) een 2.5" schijf?
Best wel apart dat 'ie kennelijk 3.4 Watt verschil maakt tussen in gebruik en idle. Dat zou suggereren dat de CPU en andere componenten van de Fritzbox ook in power-save mode gaan, want die schijfjes trekken max. 2.5 Watt (1 USB-poort)
Best wel impressive wat er te halen valt met wat simpele optimalisaties.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• 238103
ja, het is een laptopschijfje (en erg goedkoop per gb)

en erg zuinig

[Voor 4% gewijzigd door 238103 op 07-10-2009 23:05]

• Mistraller
ericplan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 21:34:
[...]

Off topic:
Ik heb ook de 7270, maar de Spinup is een bug in de firmware. Ik heb al weer een tijdje een ticket aangemaakt bij AVM, maar hun workaround is om de spindown uit te schakelen. :(
Als je nog ongemodificeerde firmware hebt, wil je dan ook een ticket aanmaken? Hoe meer klachten hierover, hoe beter.
Vaak dat is een hardwarematige fout.

Voordat een harddisk ook maar begint met communiceren naar buiten, start ie eerst zichzelf op. Geen spin-up=geen communicatie met de host.
Softwarematig is dat dan ook niet op te lossen voor zover ik weet.
Waar ligt het dan wel aan? Meet voor de grap eens de stroom die kortstondig benodigd is voor spinup. Dat is vaak tegen de 1A. En hoewel veel USB poorten dat gewoon leveren, is het volgens de specificaties zo, dat er maar 500mA geleverd hoeft worden.

Dus als de harddisk geen spinup doet, dan trekt ie teveel stroom. Die komt er niet, dus zakt de spanning in. Met als gevolg; te lage spanning, en de disk komt niet op toeren, en blijft proberen. (=tikken)

Edit:
Het enige wat Fritz misschien doet voor de spindown, is met de power op de USB poort klooien. Dan werkt het natuurlijk met elke harddisk, maar dat is niet zo netjes. En dan kan ik me wel voorstellen dat het een firmware bug is.

---------------

• SolarKing
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-11-2020

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

JAN-B schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 17:03:
Wat vinden jullie van DEZE uitspraak van de directeur van 1 van de bekendste zonne-panelen installatie bedrijven, nadat ik een offerte had aangevraagd voor de levering + plaatsing van 2 panelen:
Ik citeer: '' Als je dit echt wilt kunnen we het installeren, maar economisch verantwoord vind ik het niet. '' :?
Mijn eerste reactie was zoiets van: waarom verkoopt een bedrijf een product en zegt dan: zou U dat wel doen?
Navraag leerde mij - de directeur kreeg ik nooit aan de telefoon, te druk - dat ze bedoelden: is het wel zo verstandig om slechts 2 panelen te plaatsen door 2 monteurs ( 400 euro montage-kosten ) + enkele uren reistijd. Daar kan ik mij iets bij voorstellen, maar ik blijf het toch een vreemde reactie vinden.
Voor alle duidelijkheid: ik heb de PV-installatie toch bij hun gekocht en ben 100 % tevreden! :)
Koop je toch gewoon bij mij een setje en installeer je zelf met vrienden, familie of buren. Voor die 400 euro montage kosten die je uitspaart kun je mooi een groter setje plaatsen. (desnoods kom ik je wel een handje helpen)

www.sunsolar.nl

• NielsTn
Even een leuk verhaal: deze amerikaanse fotograaf raakt toch wel een goed punt mbt vervoer.

quote:
"Another advantage of not commuting by car is the benefit to our environment. Buying a new Prius is the worst thing anyone can do for the environment, but it's exactly what big car makers want you to do. Car makers and tire makers and the oil companies want you to keep buying and using new cars. The last thing they want you to do is to do the healthy thing (take your bike,) which would make you stronger, fitter, better looking, happier and more resistant to disease simply by changing how you get to work.

Another advantage of not wasting your car to get to work is that you can have fun cars. Instead of being stuck in a boring commuter car for hours every day, you can get a real car worth driving. You won't be wearing it out. Heck; I honestly can't even remember when I last bought gas for any of the gas-sucking V8 hot rods sitting in my garage, since I drive them so infrequently. My wife's 521 horsepower twin-turbo V-8 minivan uses far less gas than any Prius, simply because she never drives it."

Ergo: van de besparingen van het niet-hebben van een auto, kan de fotograaf in kwestie elk jaar een nieuwe (professionele) camera halen.... of besteden aan andere zaken, naast het verkrijgen van een betere gezondheid (bewegen/fietsen).... hmmm goede mind-set :)

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
ww-boiler 52gr onderin
Was 30,2gr
Ik lees dit berichtjes vaker hier; een zonneboiler heeft x kW opgebracht.

Maar hoe meten jullie dat dan? Aan mijn zonnepanelen hangt een plugwise set, dat is makkelijk uitlezen. Maar hangt er een meter aan jullie zonneboiler of is het simpel rekenwerk ala: x liter water x graden opgewarmt = zoveel energie.

• mkleinman

mkleinman

Daarnet maar weer eens met de Nuon gebeld. Mijn eindafrekening electriciteit is nog steeds niet binnen en er staat nog een creditfactuur open ivm de dag/nachtstand problemen die we hadden.

Daarnaast ook maar een detailfactuur gas opgevraagd. Ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe ze deze berekening hebben gemaakt over 3 periodes. Namelijk

17-11-2008 - 31-12-2008, 01-01-2009 t/m 30-06-2009 en 01-07-2009 t/m 17-09-2009. Ik weet de exacte meterstanden van deze dagen, maar ik ben ontzettend benieuwd wat er is berekend vanuit de Nuon.

Mijn electriciteitsafrekening kan nog twee maanden ( 2 maanden! ) duren voordat deze uberhaupt is opgesteld. Ik heb zelf al zitten rekenen dat ik minimaal 500 euro terug moet krijgen. Ik ben benieuwd op wat voor rare bedragen de Nuon gaat zitten.

Ik hou inmiddels maar een logbestand bij met alle correspondentie/afspraken die er gemaakt zijn. Ik begin namelijk te vrezen dat dit een lange strijd gaat worden.

• Sunhacker

Sunhacker

wmeester schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 08:12:
[...]

Ik lees dit berichtjes vaker hier; een zonneboiler heeft x kW opgebracht.

Maar hoe meten jullie dat dan? Aan mijn zonnepanelen hangt een plugwise set, dat is makkelijk uitlezen. Maar hangt er een meter aan jullie zonneboiler of is het simpel rekenwerk ala: x liter water x graden opgewarmt = zoveel energie.
Dat doe je met een opbrengstmeter die de ltr/uur meet icm temperatuur aanvoer solar en temperatuur retour solar.
Ik heb deze er van de week tussen gezet, zodat ik eindelijk zie wat de zonneboiler opbrengt.
http://cgi.ebay.at/Volume...trksid=p4634.c0.m14.l1262
Deze hoort bij mijn controller.

Je hebt ook compacte meters die je zelf kunt uitlezen (infrarood meestal ook) bijv
http://cgi.ebay.at/SensoS...a2b6&_trksid=p3286.c0.m14

Hier is de meter best wel belangrijk omdat ie in de software van de controller geintrigeerd zit om de opbrengst te optimaliseren.

Je kunt dit ook ongeveer met excel uitrekenen.
Op http://www.solartirol.at/ kun je de tool kWhRechnerV1 downloaden.
Effe de waarden aanpassen en hopla.

[Voor 5% gewijzigd door Sunhacker op 08-10-2009 08:56]

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
Sunhacker schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 08:51:
[...]

Dat doe je met een opbrengstmeter die de ltr/uur meet icm temperatuur aanvoer solar en temperatuur retour solar.
Ik heb deze er van de week tussen gezet, zodat ik eindelijk zie wat de zonneboiler opbrengt.

http://cgi.ebay.at/Volume...trksid=p4634.c0.m14.l1262

Deze hoort bij mijn controller.
Je hebt ook compacte meters die je zelf kunt uitlezen (infrarood meestal ook) bijv

Hier is de meter best wel belangrijk omdat ie in de software van de controller geintrigeerd zit om de opbrengst te optimaliseren.
Ah, vernuftige hardware dus. :)

• Sunhacker

Sunhacker

En leuk

• sprokkie

sprokkie

1140wp+Zonneboiler

Dit apparaat heeft maar 1 temp. voeler, werkt het dan wel ?
Je schrijft dat je aanvoer en retour moet meter voor de opbrengst.

@eric-pvt heeft de qsolar een uitlezing voor het opgewekte vermogen van de zonne collectoren ?

net de spec's van het apparaat goed gelezen, mag maar max 90 graden worden.

[Voor 6% gewijzigd door sprokkie op 08-10-2009 09:35]

• Sunhacker

Sunhacker

sprokkie schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 09:32:
[...]

Dit apparaat heeft maar 1 temp. voeler, werkt het dan wel ?
Je schrijft dat je aanvoer en retour moet meter voor de opbrengst.

@eric-pvt heeft de qsolar een uitlezing voor het opgewekte vermogen van de zonne collectoren ?

net de spec's van het apparaat goed gelezen, mag maar max 90 graden worden.
Er zit er ook 1 ingbouwd in de meter, de andere is voor de aanvoerleiding.
De meter bouw je in de retourleiding in, zodat ie minder hoge temperaturen te verduren krijgt.
Is speciaal voor zonneboilers gemaakt.

[Voor 11% gewijzigd door Sunhacker op 08-10-2009 09:41]

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee