Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste
Acties:
  • 149.379 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
JeroenH schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 12:24:
[...]

Ik ben benieuwd wat mijn kinderen ooit van mij gaan vinden als ze doorkrijgen hoe het werkelijk zit. Ik hoop maar dat ik ze onder ogen durf te komen.

Duurzaamheid is meer, oneindig veel meer, dan alleen duurzame energie-opwek. Het is ook zorgen voor een maatschappij die voor zichzelf kan zorgen, die naar de toekomst kijkt, problemen onder ogen durft te zien en die de juiste maatregelen durft te nemen, ook als dat betekent dat het individu misschien iets moet inleveren.

/rant
Ditzelfde probleem zie je ook op diverse andere vlakken terug.
Bijvoorbeeld de pensioen-leeftijd. We weten al zo'n 50 jaar dat we een vergrijzing krijgen en dat de baby-boomers op een gegeven moment 65 zullen worden. En nu ze bijna 65 zijn, komen we er ineens achter dat het niet te betalen zal zijn.

Soms vraag ik wel eens af of een land de bestuurders krijgt die het verdient, of andersom.
We worden alsmaar verder in slaap gesust door onze eigen overheid en kennelijk kiezen we er ook nog voor.
Aan de ene kant worden de problemen dusdanig complex gemaakt dat niemand eigenlijk nog een idee heeft waar te beginnen en dus maar niet begint en aan de andere kant worden alle initiatieven ook mooi weer de grond in geboord.
Het niet aan beginnen zie je mooi terug in de miljoenen-nota van dit jaar en initiatieven die de grond in worden geboord, zie je zat terug in deze topic-reeks.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Ik ben benieuwd hoe onze kinderen over een paar decennia hierop terugkijken. "Zeg pa, in 2009 he, jullie wisten toen toch al van peak oil en kilmaatverandering? Wat raar dat er niets aan gedaan is.... Had je toen niet meer kunnen doen dan die paar zonnepaneeltjes op je dak die je wel eens op je vergeelde foto's laat zien?"
Precies hierover is zojuist een mooie film gemaakt: http://www.ageofstupid.net/
Ik heb 'm nog niet gezien maar uit de recensies lees ik dat het een indrukwekkend verhaal is, dat de vinger precies op de zere plek legt. Nu maar hopen dat veel mensen 'm gaan kijken en er over na gaan denken...
@jeroenh: Let op de banner van deze filmsite :*)

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:40
@hhints

Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg.
Onze hr ketel is de thermomaster 3hr 24t

In mijn vorige bericht zei ik dat de CV watertemperatuur op 67 graden stond, nadat ik zonet even heb gekeken bleek dat 86 graden te zijn 8)7
(Hoe ik aan die 67 graden kom geen idee)
Ik heb hem nu maar eens op 70 graden gezet, ben benieuwd.

Ik heb zelf geen handleiding bij de ketel (huurhuis), maar op internet heb ik er wel 1 kunnen vinden (klik). Onze ketel heeft geen automatisch geregelde CV watertemperatuur. Ik heb geen idee hoe 'slim' de ketel verder is.

Ons huis is redelijk goed geïsoleerd, behalve de bovenverdieping is alles dubbelglas. Het is een hoekhuis uit 1980 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^^^^^ Lezen we met zijn alleen even goed wat hierboven staat? Hier worden hele juiste dingen gezegd.
en wat is nu 10 jaar, het is bijna 2010, doelstellingen en schaarste in 2020...
2000 10 jaar geleden, het milleniumprobleem, en waiting for tonight op nummer 1.
hoe lang is dat nu eigenlijk geleden, helemaal niet zo lang he...google is net 10 geworden.

er is helemaal geen aantoonbare ruimte om de komende 10 jaar ons te blijven gedragen,
zoals de afgelopen 10 jaar, maar verandering kan leuk zijn, misschien zelfs..... winstgevend !

/edit : jaa daar is het zonnetje weer, lekker koud, harde wind en wolkjes, ik piek net even weer voorjaars hoog op de meter, sooo priceless (en useless ook)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:02
Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 13:06:
[...]

en wat is nu 10 jaar, het is bijna 2010, doelstellingen en schaarste in 2020...
2000 10 jaar geleden, het milleniumprobleem, en waiting for tonight op nummer 1.
hoe lang is dat nu eigenlijk geleden, helemaal niet zo lang he...google is net 10 geworden.

er is helemaal geen aantoonbare ruimte om de komende 10 jaar ons te blijven gedragen,
zoals de afgelopen 10 jaar, maar verandering kan leuk zijn, misschien zelfs..... winstgevend !

/edit : jaa daar is het zonnetje weer, lekker koud, harde wind en wolkjes, ik piek net even weer voorjaars hoog op de meter, sooo priceless (en useless ook)
Kun je niet een deal met je buren maken? Lijntje leggen, meter er tussen (aan jouw kant ;)) en een stopcontact voor hun koelkast o.i.d. En dan gewoon met hun 15ct afrekenen per kWh >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ik al 13 cent per kwh ;-)
en daarom mag ik nu hun garagedak gebruiken, en lever dan in die garage ook stroom voor een tl balk.
(ze hebben er nu geen stroom, ik heb het wel in mijn garage)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/boom.jpg
er is zelf al gesproken over overschakelen als ik op 0 kom volgend jaar.
een goede buur, een goede vriend is ook heel belangrijk.
"samen nuon een poot uitdraaien, hij en ik"

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
haha, serieus? Niet vergeten meetkosten in rekening te brengen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 11:10:
[...]
Hoeveel schimmelwerend spul zit er in pallet hout?
Niets, als je pallets gebruikt met het opschrift HT (Heat Treatment) hebben ze een hitte behandeling ondergaan zodat alle bacterien en schimmels gedood zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 11:10:
[...]
Hoeveel PAK, Poly Aromatische Koolwaterstoffen komen er bij de buren binnen?
Laat mijn beide buren ook allebei een prachtige speksteen hebben _/-\o_

Het lijkt er op dat jij je problemen elders neerlegt alwaar er grootschalige natuurvernietiging plaatsvind bij de gaswinning aldaar.
En dan de duizenden kilometers pijplijn die er gelegd zijn om het goedje hier heen te transporteren.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Het zonneboilerseizoen lijkt ten einde. We stappen over van zonneboilerwarmwater met een beetje CV-ondersteuning op CV-warmwater met een beetje zonneboilerondersteuning. De cascade-schakeling tussen zonneboiler en cv-boiler heeft goed gewerkt. De heetwatercirculatiepomp heeft flink wat uren gedraaid en daarmee de inhoud van de Nefit Solarline 2-110 met 50 liter vergroot. Nu wordt de Combifort weer op 60° gehouden door aardgas. Dat betekent direkt dat de heetwatercirculatiepomp vrijwel niet aan zal gaan. Vanwege legionella en mogelijke pompschade is dat natuurlijk niet gewenst.

De Steca TR0603 mc moest daarom een beetje anders ingesteld worden. Ik had daarvoor de "legionellaschutz Funktion" willen gebruiken, maar ik kreeg een foutmelding dat alle uitgangen in gebruik waren. Blijkbaar worden andere functies niet "overruled" door de Legionellabeschermfunctie. Daarom heb ik de cascadefunktie maar even uitgeschakeld en een circulatiefunctie ingeschakeld. Nu wordt de pomp elke dag 2 minuten ingeschakeld en gaat er water van 60+ door de pomp en het stukje leiding (25cm.). En volgend voorjaar moet het weer teruggezet.

Ook op andere fronten laat de Steca niet helemaal zien wat er mogelijk is. De display toont standaard alleen de collectortemperatuur en of de collectorpomp draait. Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in de temperatuur van beide boilers. Die krijg je te zien als je op de knopjes drukt. Maar er is ruimte genoeg op de display. Als je een sensor hebt, die niet gebruikt wordt in een functie, dan krijg je die niet te zien op de display. Ook een statusscherm, waarop je kan zien wat er op alle in- en uitgangen gebeurt ontbreekt.

Ook is Steca niet erg open over firmwareupgrades. Alleen als je problemen hebt en je mailt met Steca, krijg je misschien te horen dat er upgrades zijn. Een beetje frustrerend eigenlijk dat een apparaat niet zo te configureren is als je graag zou willen, zo ingewikkeld zal die firmware toch niet zijn?

Misschien tijd om uit te kijken naar (Technische) alternative?

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 03-10-2009 14:35 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:44
ericplan schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 14:10:
Het zonneboilerseizoen lijkt ten einde.
Dat geldt niet alleen voor zonneboilers, ook PV is op zijn retour:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/20091002jaargrafiek.png

(Dit is de grafiek van onze meterstand, dus het verschil tussen consumptie en productie).

We zijn duidelijk op de 'bodem' van de grafiek aanbeland, de meterstand is al een kleine week bijna niet van zijn plaats geweest en zal spoedig weer gaan stijgen. Maar nog altijd niet tot het punt van 1 januari 2009: kortom een overschot :)

De multi-jaargrafiek ziet er nog leuker uit:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/20091002multijaargrafiek.png

(blauwe lijn is fictieve meterstand zoals hij geweest zou zijn zonder zonnestroompanelen, rode lijn is de echte meterstand, dus verschil tussen consumptie en productie). Die gaat, bij ongewijzigd verbruik, nog veel verder dalen!

[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 03-10-2009 14:41 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://van.wijk.net/pvt/donqiball.wmv

opvallend was trouwens toen ik hier stond dat ik moest stoppen van iemand van taqa,
ze waren achter mijn rug een enorme gaspijp aan het ingraven..dwars door het natuurgebied.
als ik daarvan foto`s zou nemen, zouden ze mijn telefoon afnemen...
dit is de bergermeer he, so far voor de democratie in nederland,
de inspraak procedure loopt nog, v/d hoeven studeert er officieel nog op.

niet geloven ? ga zelf kijken (tom tom naar postcode gebied 1817da)
neem wel een oud toestelletje mee, voor je het weet ben je hem kwijt...

(/thinking ... en dan zitten sommige mensen hier nog met vergunnikjes te klooien omdat ze het netjes willen doen, voor 3 paneeltjes...)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 16:29:
http://van.wijk.net/pvt/donqiball.wmv

opvallend was trouwens toen ik hier stond dat ik moest stoppen van iemand van taqa,
ze waren achter mijn rug een enorme gaspijp aan het ingraven..dwars door het natuurgebied.
als ik daarvan foto`s zou nemen, zouden ze mijn telefoon afnemen...
dit is de bergermeer he, so far voor de democratie in nederland,
de inspraak procedure loopt nog, v/d hoeven studeert er officieel nog op.

niet geloven ? ga zelf kijken (tom tom naar postcode gebied 1817da)
neem wel een oud toestelletje mee, voor je het weet ben je hem kwijt...

(/thinking ... en dan zitten sommige mensen hier nog met vergunnikjes te klooien omdat ze het netjes willen doen, voor 3 paneeltjes...)
Ik kon het niet helemaal goed zien, is dat het molentje bij Besseling? Vandaar dat het fietspad daar al een tijd open ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik bedoel maar...................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat fietspad door de loterijlanden in de bergermeerpolder,
http://www.natuurmonument...atuurgebied-loterijlanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Iets voor in de keuken :9

http://www.aga.nl/1167.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Echt iets voor een houtkachel terrorist als jij :P

Ik wist niet dat dit soort dingen nog nieuw verkocht werden.

-edit-

*Proest* _O- Van de website van Conrad:

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/sap/its/mimes/zcop_nl3/99/cms/banner/3x1_gloeilampen_e14.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 03-10-2009 20:25 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij ons in de krant stond een item over een warmtekorf om je woning mee te verwarmen.
Ik had er nog nooit van gehoord, onderstaand een link.

http://www.aardwarmtekorf.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 20:34:
Bij ons in de krant stond een item over een warmtekorf om je woning mee te verwarmen.
Ik had er nog nooit van gehoord, onderstaand een link.

http://www.aardwarmtekorf.nl/
Wel eens eerder gezien, het is "gewoon" een ondiep warmtepompsysteem. "Gewoon" tussen aanhalingstekens omdat dergelijke systemen nog helemaal niet gewoon genoeg zijn.

Hier is een interessant Youtube-filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=oRQB2YXUxvY

Het enige wat het filmpje helaas niet noemt is de meeste duurzame energiebron van allemaal: besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

En als je het zonder vergunning doet kan je ze net zo hard weghalen, zo zijn ze dan ook wel weer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
PV op dak is voorzover ik weet altijd vergunningsvrij, mits je niet in een monument woont en je je aan een paar simpele en logische regeltjes houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vraag voor iedereen met zonnepanelen.

Het stormt hier op dit moment behoorlijk, windkracht 7 a 8 op dit moment. Het schijnt nog harder te gaan waaien. Hoe vonden jullie de eerste storm met betrekking tot je zonnepanelen?

Ik vind dit in elk geval doodeng.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:52
flitspaal.nl schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 23:25:

Het stormt hier op dit moment behoorlijk, windkracht 7 a 8 op dit moment. Het schijnt nog harder te gaan waaien. Hoe vonden jullie de eerste storm met betrekking tot je zonnepanelen?

de eerste storm die ik sinds december 2006 had, was het fikse briesje medio februari 2007.... toen lagen de dakpannen naast mijn woning ipv er op.
En de zonnepanelen ietwat verschoven. Nadien heb ik elk paneel extra ballast geplaatst van een kilo of 10-15. Momenteel ligt op het platdak per paneel ca 35-40 kg. Dat moet voldoende wezen :)

Eerst storm is altijd net als alle eerste keren: beetje spannend, maar naderhand wel lekker ontspannend! :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een storm is als een wasstraat, ik heb het plantenspuitje met wat afwasmiddel er even vanuit het zolderraam opgezet, en alles glimt weer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe simpel kan het zijn?
Een nieuwe koelkast, een paar standby-killers, een oude video-rec eruit en wat spaarlampen.
1/3 van de huidige stroomrekening is al gevonden 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 09:54:
Hoe simpel kan het zijn?
Een nieuwe koelkast, een paar standby-killers, een oude video-rec eruit en wat spaarlampen.
1/3 van de huidige stroomrekening is al gevonden 8)7 .
Kan je nagaan als iedereen dat in Nederland deed :).

Ik durf bijna te zeggen dat in minimaal 50% van de gezinnen er een koelkast staat die eigenlijk kapot is en vervangen moet worden.

Koelkasten en standbykillers, extreem low hanging fruit. zelfs als je kruipt zijn ze al te plukken :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan ook nog zonder enig comfortverlies.
Maar het kan nog beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Mijn eerste storm was eind 2006, direct gevolgd door een storm drie weken later (zie 19 januari). Tijdens die eerste storm heb ik mijn neus nog wel even boven het (platte) dak uitgestoken om te kijken hoe het ging. Dat was wel even spannend maar ik had toen bij wijze van spreken nog rugpijn van het sjouwen van de ballast, dus bang dat er iets mis zou gaan was ik niet.

Nu denk ik er niet eens meer over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Brussel wil CO2 - uitstoot burgers belasten

Op zich kan ik mij er wel in vinden dat ze proberen om CO2 uitstoot te verminderen door het feitelijk duurder te maken (omdat zogenoemde CO2 uitstoot min of meer evenredig is met energieverbruik), maar waar het geld heen gaat, weer niet.
Probeer goedkope middelen te verzinnen om co2 uitstoot te verminderen en als het werkt, zal men dat wereldwijd gaan inzetten, maar geld naar ontwikkelingslanden sturen omdat het ontwikkelingslanden zijn is niet echt productief.
Ga dan stimuleren dat benodigde producten daar geproduceerd worden, zodat het dan al min of meer op locatie is en je de welvaart er ook mee stimuleert (en hopelijk stijging van het energieverbruik er niet mee stimuleert), maar ga er geen geld heen pompen in de hoop dat ze het gaan gebruiken om CO2 uitstoot terug te dringen, want dat verdwijnt dan vaak niet in de potjes waarvoor het bedoeld is.

Langetermijndenken en doen is namelijk heel lastig met een hongerige maag.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het zo langzamerhand niet meer?
De wereldbevolking groeit de komende decennia gigantisch.
http://www.hoesnel.nl/dem...wereldbevolking-2050.html
Bij gelijkblijvend geboortecijfer dus bijna een verdubbelling in 2050.

Iedere mens stoot (ademt) 24ltr/uur co2 uit.
Kun je tellen?
M'n telmachine is te klein.
Daar zullen mensen een hongerig gevoel van krijgen.
Grondstoffen?
Energie?
Voedsel?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 12:58:
Ik snap het zo langzamerhand niet meer?
De wereldbevolking groeit de komende decennia gigantisch.
http://www.hoesnel.nl/dem...wereldbevolking-2050.html
Bij gelijkblijvend geboortecijfer dus bijna een verdubbelling in 2050.

Iedere mens stoot (ademt) 24ltr/uur co2 uit.
Kun je tellen?
M'n telmachine is te klein.
Daar zullen mensen een hongerig gevoel van krijgen.
Grondstoffen?
Energie?
Voedsel?
Om je telraam wat rust te gunnen, zou je natuurlijk in kiloton of megaton CO2 uitstoot kunnen rekenen, al geven die eenheden vaak een iets andere associatie...
Maar hoeveel van die 24 liter/uur is er aan door de mens toegevoegde CO2?

Persoonlijk verwacht ik niet dat de groei van mensen zo door blijft gaan, want niet alleen qua aandachtsspanne zijn we te vergelijken met een goudvis. Als er geen ruimte is, groeien we minder. En ruimte kun je hier natuurlijk op veel manieren interpreteren. (geld/voedsel/ruimte/resistentie voor ziektes/tolerantie naar anderen/etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, laat het dan het gunstigste geval zijn 9miljard inwoners.
Dat is nog altijd een zeer aanzienlijke stijging.

Co2 toegevoegd door de mens?
De mens is een toevoeging op deze bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Heb gisteravond een tijdje voor onze voordeur gestaan om te kijken wat de panelen boven de voordeur zouden doen..... helemaal niets, ze bewegen helemaal niets. Moet er wel bij zeggen dat de wind niet recht op de panelen staat maar er voor en achterlangs waait.
Laat de herfststormen maar snel komen dan komt het voorjaar ook weer sneller. ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 13:40:
Oke, laat het dan het gunstigste geval zijn 9miljard inwoners.
Dat is nog altijd een zeer aanzienlijke stijging.

Co2 toegevoegd door de mens?
De mens is een toevoeging op deze bol.
De CO2 die door mensen wordt uitgeademt is van de catogorie korte termijn. Is allemaal CO2 die nog geen jaar eerder of korter uit de lucht is gehaald door ander organisch leven, ons voedsel. We eten nog steeds geen aardolie om die vervolgens in ons lichaam te verbranden tot H2O en CO2. (Ok, indirect een beetje door de kunstmest en chemische toevoegingen aan geprepareerd voedsel)
Deze CO2 uitstoot is abslouut niet verantwoordelijk voor temperatuurstijging op aarde. De CO2 die daarvoor verantwoordelijk is miljoenen jaren geleden uit de atmosfeer gehaald en vastgelegd in steenkool, aardolie en aardgas. Deze wordt nu in record tempo, een veel kortere periode dan die nodig was om het uit de lucht te halen, weer teruggepompt in de atmosfeer.

De mens is geen toevoeging van deze aardbol maar een product van deze aardbol met een beetje zonnestralen erbij.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:26:
[...]

De CO2 die door mensen wordt uitgeademt is van de catogorie korte termijn. Is allemaal CO2 die nog geen jaar eerder of korter uit de lucht is gehaald door ander organisch leven, ons voedsel. We eten nog steeds geen aardolie om die vervolgens in ons lichaam te verbranden tot H2O en CO2. (Ok, indirect een beetje door de kunstmest en chemische toevoegingen aan geprepareerd voedsel)
Deze CO2 uitstoot is abslouut niet verantwoordelijk voor temperatuurstijging op aarde. De CO2 die daarvoor verantwoordelijk is miljoenen jaren geleden uit de atmosfeer gehaald en vastgelegd in steenkool, aardolie en aardgas. Deze wordt nu in record tempo, een veel kortere periode dan die nodig was om het uit de lucht te halen, weer teruggepompt in de atmosfeer.

De mens is geen toevoeging van deze aardbol maar een product van deze aardbol met een beetje zonnestralen erbij.
:) Ben ik het mee eens en roken is ook niet echt milieuvervuiling.
Een auto zit altijd nog rond de 120-150 gram CO2 in vaste toestand per enkele kilometer en dat haalt een mens niet en dat haalt de hele Nijmeegse vierdaagse nog niet bij elkaar per kilometer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Bevolkingsgroei in de meest ontwikkelde landen is negatief. Naarmate een land verder ontwikkeld is (en waarschijnlijk met name de gezondheidszorg) daalt het geboortecijfer. Het sterftecijfer uiteraard ook, maar het netto resultaat is een minder grote groei. Dus voor die doemscenario's dat we per persoon straks 2 m2 hebben ben ik niet zo bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het directe ruimtegebruik zal ik niet het probleem vormen denk ik. Het is meer dat al die nieuwe inwoners van ontwikkelingslanden ook een televisie en internet willen. En zodra ze dat hebben zien ze ons westerlingen wonen in grote huizen en rijden in grote auto's - en dat willen ze ook. En ze willen big macs, ze willen een grote dubbeldeurs koelkast die ijsblokjes maakt, ze willen een paar keer per jaar op vliegvakantie etc. etc.

En dat kon wel eens de mist ingaan tegen een achtergrond van peak oil en misschien klimaatverandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-10 16:29
Afbeeldingslocatie: http://www.asg-solartechnik.com/grafiken/einschaetzung.jpg

Kennen jullie dit plaatje? Kwam het net op een duitse site van een zonnecollectorsystemen leverancier tegen.

Interessant vind ik het. Links is wat mensen denken dat het meeste energie kost en rechts is hoe de verdeling is.
39% denkt dat elektriciteit de grootste post terwijl dit samen met WW op 8% de kleinste post is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Da's een grappig plaatje... typisch ook dat mensen het energieverbruik van de auto zo laag inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ach, die mensen denken gewoon vooruit. Die denken dat de helft van de mensen al elektrisch rijd! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
JeroenH schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:09:
Da's een grappig plaatje... typisch ook dat mensen het energieverbruik van de auto zo laag inschatten.
Nee hoor. Je moet het zo lezen: 26% van de mensen hadden het aan het rechte eind en wisten dat de meeste energie naar verwarming gaat. 14% dacht dat naar de auto gaat, en hadden het helaas fout, maar zaten er vergeleken met de andere 60% dicht bij, aangezien de auto wel een grootverbruiker is in vergelijking met die andere categorieen.

Plaatje is wat dat betreft een beetje raar. Als die 100 personen het allen goed hadden dan was de linker taart helemaal blauw rood, terwijl de rechter taart natuurlijk gelijk blijft. Het plaatje suggereert wat anders dan wat werkelijk gevraagd is....

[ Voor 0% gewijzigd door Joba op 06-10-2009 08:53 . Reden: kleurtje vergist ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 07-10 19:30

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik dacht met mijn energy check 3000 van Conrad de opbrengst van mijn (dit weekend geinstalleerde) zonnepanelen te kunnen meten. In de volle zon gaf de EnergyCheck helaas niks aan, terwijl er toch bijna het volle vermogen teruggeleverd werd. Stekker van de Soladin zat in de EnergyCheck, en die in een stopkontakt op het lichtnet(aparte groep)

[ Voor 9% gewijzigd door sander817 op 05-10-2009 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 11:25:
ik dacht met mijn energy check 3000 van Conrad de opbrengst van mijn (dit weekend geinstalleerde) zonnepanelen te kunnen meten. In de volle zon gaf de EnergyCheck helaas niks aan, terwijl er toch bijna het volle vermogen teruggeleverd werd. Stekker van de Soladin zat in de EnergyCheck, en die in een stopkontakt op het lichtnet(aparte groep)
Heb je heb wel opgebouwd tot opbrengst meter? De voltcraft meet maar 1 richting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Joba schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:57:
Nee hoor. Je moet het zo lezen: 26% van de mensen hadden het aan het rechte eind en wisten dat de meeste energie naar verwarming gaat. 14% dacht dat naar de auto gaat, en hadden het helaas fout, maar zaten er vergeleken met de andere 60% dicht bij, aangezien de auto wel een grootverbruiker is in vergelijking met die andere categorieen.

Plaatje is wat dat betreft een beetje raar. Als die 100 personen het allen goed hadden dan was de linker taart helemaal blauw, terwijl de rechter taart natuurlijk gelijk blijft. Het plaatje suggereert wat anders dan wat werkelijk gevraagd is....
Het lijkt er op dat je gelijk hebt. Beide grafieken geven iets compleet anders weer, maar dat is (mij, althans) niet in één oogopslag duidelijk. Zo zie je maar, met statistiek kun je mensen makkelijk in de war maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ja, wat Joba zegt klopt. Had ik ook al gezien. Vond het ook al raar, maar desalniettemin interessante grafiek. Wat die linker pie betekend komt wel naar voren uit "Weiß nicht" (weet het niet).

Maar statistieken misbruiken doet iedereen, ook de olieboeren bijv.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 17:48

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Volgens mij kan je met deze meter alleen het verbruik meten en NIET de opbrengst van bijv. zonnepanelen.
Als je de opbrengst van je PV-systeem wilt meten, kun je beter de opbrengst-meter van DM-metering aanschaffen, zit rond de 25 euro. Deze heb ik en bevalt goed- Ook Jeroen H. heeft deze meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gewoon zo'n nostalgische ferraris-meter is ook leuk :)
neem dan wel een geijkte versie (ook via Conrad te bestellen).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:36:
[...]

Volgens mij kan je met deze meter alleen het verbruik meten en NIET de opbrengst van bijv. zonnepanelen.
Als je de opbrengst van je PV-systeem wilt meten, kun je beter de opbrengst-meter van DM-metering aanschaffen, zit rond de 25 euro. Deze heb ik en bevalt goed- Ook Jeroen H. heeft deze meter.
Dat zeg ik: gamma ;)

Je kan de voltcraft ombouwen zodat ie de andere kant op meet (eigen risico).
Ik dacht rode en zwarte draadje binnenin omwisselen en klaar is kees. had het zelf in 5 min klaar. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Zijn er nog mensen die belangstelling hebben voor SunPower SPR-300-WHT? Kunnen over ongeveer 2 weken worden geleverd.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:50:
Hey Niels! Welkom terug van vakantie! Goed gehad?

Ferrarismeters zijn mooi maar ik ben toch huiverig voor het sluipverbruik - elke Watt = 9kWh per jaar. Mijn DMMetering metertje heeft voorzover ik kan meten een te verwaarlozen sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:49:
Ik heb antwoord van Rob van Rees (directeur GreenChoice) betreffende het salderen en het verrekenen van overproductie;

Vraag van mij aan Rob van Rees (directeur GreenChoice);

Beste Rob,

Er is bij mij enige onduidelijkheid over de verrekening met elektriciteit op het moment dat je meer produceert dan jezelf verbruikt als particulier.
Stel ik verbruik 3000kWh stroom op jaarbasis en produceer 5000kWh met zonnepanelen.
Greenchoice neemt dat overschot van 2000kWh van mij over. Welke vergoeding krijg ik daar dan over? Welk bedrag krijg ik dan op mijn rekening gestort van jullie? Is dat inclusief of exclusief Energiebelasting en BTW?

Vriendelijke Groeten, Guus Lambalk

Antwoord van Rob van Rees;

Hallo Guus,

Wij hebben ism Diederik Samson en Kees Vendrik weten te regelen dat we de teruglevering tot aan het verbruik mogen salderen. Dat wil het volgende zeggen:
- voor een kWh afgeneomen stroom betaal je: levering (ca. 7 cent), energiebelasting (circa 11 cent) en BTW (circa 3,5 cent) totaal circa 21,5 cent (verschilt voor dag en nacht en per regio, maar stel even 21 cent.
- de stroom zelf is gemiddeld slechts ca. 7 cent waard
- salderen houdt in, ook al heb je teruggeleverd tegen een waard evan 7 cent, mogen wij verrekenen met het verbruik. Dus, we reken niet 3000 euro * 21 cent, maar die 3000 wordt afgetrokken van de totaal 5000 teruglevering.
- resteert inderdaad 2000 extra teruglevering, die we niet meer mogen salderen. Daarvoor betalen we dan de stroomwaarde. Die hebben we bepaald op 9 cent, om een zo goed mogelijke vergoeding te beiden (het betreft veelal ook hoogtarief, niet laagtarief de teruglevering van zonnestroom, behalve dan de teruglevering in het weekend).
- 'salderen' met verbruik mag tot aan 5000 kWh, maar dan moet er dus ook 5000 kWh verbruikt zijn, om daadwerkelijk te kunnen salderen.

Ik hoop dat dit goed antwoord biedt op je vraag, anders mail graag de aanvullende vragen.

vrgr Rob van Rees
Sorry Glambalk, maar ik heb toch gelijk.
Het heeft even geduurd want mijn verhaal werd bevestigd terwijl Glambalk zijn verhaal bevestigd kreeg dus heb ik even het verhaal van Rob van Rees gecopieerd en terug gestuurd wie nu echt gelijk heeft en wat Greenchoice nu daadwerkelijk uitbetaald. Hier het uiteindelijke antwoord. Vanwege administratieve redenen krijg je gewoon het bedrag inclusief BTW en energiebelasting. *O*
Toch maar die extra panelen plaatsen dus onder Greenchoice.

Beste Daniel,

Het antwoord van Rob van Rees is zoals het officieel in de wet staat. Echter, Greenchoice heeft besloten (vanwege administratieve redenen) de regel “tot uw eigen verbruik” niet toe te passen. U krijgt dus altijd maximaal 5.000 kWh vergoed tegen dezelfde prijs die u voor uw afname van energie aan ons betaalt (incl BTW en energiebelasting).

Mocht u nog vragen hebben over het salderen van zonnestroom, dan kunt u het beste direct met mij contact op nemen.

Met vriendelijke groet,

Sierk Hennes.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:51
SolarKing schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 16:05:
[...]

Vanwege administratieve redenen krijg je gewoon het bedrag inclusief BTW en energiebelasting. *O*
Die extra panelen kun je natuurlijk wel plaatsen, maar hoelang Greenchoice het bedrag inclusief BTW en energiebelasting terugbetaald is natuurlijk de vraag.
Er wordt hier geklaagd over de onzekerheid met SDE, maar investeren op basis van deze 'toezegging' lijkt me helemaal onzeker.
Als te veel mensen meer gaan terugleveren als verbruiken zal Greenchoice zeker zijn administratieve processen aanpassen, anders zullen ze dit niet kunnen blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

[...]

Het heeft even geduurd want mijn verhaal werd bevestigd terwijl Glambalk zijn verhaal bevestigd kreeg dus heb ik even het verhaal van Rob van Rees gecopieerd en terug gestuurd wie nu echt gelijk heeft en wat Greenchoice nu daadwerkelijk uitbetaald. Hier het uiteindelijke antwoord. Vanwege administratieve redenen krijg je gewoon het bedrag inclusief BTW en energiebelasting. *O*

Beste Daniel,

Het antwoord van Rob van Rees is zoals het officieel in de wet staat. Echter, Greenchoice heeft besloten (vanwege administratieve redenen) de regel “tot uw eigen verbruik” niet toe te passen. U krijgt dus altijd maximaal 5.000 kWh vergoed tegen dezelfde prijs die u voor uw afname van energie aan ons betaalt (incl BTW en energiebelasting).

Mocht u nog vragen hebben over het salderen van zonnestroom, dan kunt u het beste direct met mij contact op nemen.

Met vriendelijke groet,

Sierk Hennes.
Nou, doe mij dan ook maar een container sunpowertjes (de echte... :P ). Doorsalderen tot 5.000. In de min. Als het "mag" van mijn verhuurder (die begon al te stuiteren en te schuimbekken toen ik d'r slechts twee aleo'tjes bij wilde... ;( )

En: nu nog effekes in de herherherziene E-wet inbakken. Piece of cake.... :N

Ik ga in ieder geval de pagina met deze "toezegging" op harde schijf zetten. Je weet nooit wanneer die backup van pas kan komen als de website van GC weer eens is "aangepast aan de moderne realiteit"... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 05-10-2009 16:35 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Beste Daniel,

Met vriendelijke groet,

Sierk Hennes.
Uiteraard is dit antwoord weer ter verificatie naar Rob van Rees gestuurd. Hij is toch nog steeds directeur en daarmee eindverantwoordelijk. Zolang GreenChoice dit niet officieel en niet voor meerder uitleg vatbare tekst op hun website plaats zullen we deze controles zelf moeten doen.

Daniel, het gaat mij er trouwens niet om wie er gelijk heeft. Mij gaat het erom dat er duidelijkheid is. Ook GreenChoice doet kennelijk onvoldoende hun best, net als de grote jongens, om die duidelijkheid zelf te geven. Dat dit nu via allerlei "prive" contactjes moet gebeuren is natuurlijk de waanzin ten top.
zonnigtype schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 16:33:
[...]
Nou, doe mij dan ook maar een container sunpowertjes (de echte... :P ).
Jij komt nu ongeveer al op 0 uit als ik je verslagen volg. Dat betekend dat je ongeveer 5600Wp bij moet plaatsen om de 5000kWh te verkopen. Wil je 18 of 19 SPR-300-WHT? Zeg het maar.

[ Voor 69% gewijzigd door ZonneStroom op 05-10-2009 17:12 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RikTW schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 13:12:
[...]

Kun je niet een deal met je buren maken? Lijntje leggen, meter er tussen (aan jouw kant ;)) en een stopcontact voor hun koelkast o.i.d. En dan gewoon met hun 15ct afrekenen per kWh >:)
Deed ik al in 2003 toen het zo absurd zonnig was dat ik in de min terecht dreigde te komen.

Buurman had oude koelkast, die lustte wel wat, dus het negatieve verbruik [bij ons] in dat onzekere jaar werd op tijd afgewend (inmiddels is er e.e.a. veranderd, en ik zit bij GC die me vorig jaar wel negatief heeft gesaldeerd).

En meetkosten ga je natuurlijk niet in rekening brengen. Een goede buur is beter dan een verre vrind... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vanwege administratieve redenen krijg je gewoon het bedrag inclusief BTW en energiebelasting. *O*
Dan ga ik ook maar weer eens Michiel mailen, want mijn laatste afspraak van begin 2008 was dat ik voor ons overschot ook maar 9ct per kWh zou krijgen. Op 250kWh scheelt dat toch best veel als dat naar ongeveer 22-25ct (?) gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 17:16:
[...]

Dan ga ik ook maar weer eens Michiel mailen, want mijn laatste afspraak van begin 2008 was dat ik voor ons overschot ook maar 9ct per kWh zou krijgen. Op 250kWh scheelt dat toch best veel als dat naar ongeveer 22-25ct (?) gaat.
Voor diegenen die het niet meer snappen: Rob van Rees is CEO, Michiel Rexwinkel is CFO, en Sierk is een medewerker van GC die nogal lastig is gevallen door "een niet nader genoemd GoT forum lid" ;)

Huidige standaard grijs enkel tarief prijs bij NUON energie is momenteel 24,07 eurocent/kWh. Als je zonnepanelen hebt en als zodanig staat geregistreerd bij Greenchoice ("zonnekorting"), EN je woont in het netgebied van netbeheerder Liander, krijg je die halve eurocent incl. BTW korting bij GC, en is de prijs die je per kWh (NU) betaalt 23,57 eurocent/kWh. Daarmee moet je dan rekenen voor de saldering. Is natuurlijk verder volledig afhankelijk van het contract, tegenwoordig een duizelingwekkende hoeveelheid mogelijkheden. Bij variabele contracten per 1 januari weer anders, vermoedelijk stuk hoger wegens "doorrekenen gestegen olieprijzen". Etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

JeroenH schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 17:16:
[...]

Ze stellen wel deze eis anders gaat het feest niet door.
• De energie moet geregistreerd worden met een
elektriciteits meter met terugleverregistratie

Er was trouwens nog een medewerker bij Greenchoice die mijn verhaal bevestigde. Zal naam maar niet noemen om nog meer verwarring te voorkomen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SolarKing schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 18:53:
OK, never mind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"een niet nader genoemd GoT forum lid"
oh wie ?

anyway, voor wie het nu begrijpt, tot -5000kwh kan dus,
ik had dat al begrepen, en bevestigd gekregen.
pas toch nog even op voor je netbeheerder, die toch 0 doormeld.
hiervoor heb ik de volgende truuk toegepast :
ik heb een fors deel van de stand niet doorgegeven
ik heb exact 30-06 afgerekend (binnen is binnen, vlak voor de tariefswijziging)
de periode 1-7 tot 31-12 is wat onzeker vanwege de netbeheerder
na 1-1-2010 ziet het er nu erg riant uit om 5000Wp+ te hebben bij greenchoice,
ook met gewone oude schijfmeter.
na 1-1- 2010 heeft greenchoice het recht verworven de standen van de netbeheerder te negeren, en zelf met de consument de meterstanden te regelen.
zelfs met mijn "ik zeg doen" kontrakt (jan 2009 3 jaar vast) is het geen probleem,
klik nog even naar mijn hoogtarief voor 3 jaar,
http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg
ze hebben redelijk de pest aan me inmiddels,
maar wat energieboeren met consumenten doen, dat kunnen wij toch ook ? (/puh mode off)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
Heeft iemand de film 'the age of stupid' al gezien? Ik wil hem eigenlijk wel zien maar kan nergens vinden waar en hoe :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:32:
[...]
anyway, voor wie het nu begrijpt, tot -5000kwh kan dus,
Volgens mij kan tot -5000KWh alleen als je 0 zelf verbruikt of als je een draaischijf meter hebt. En omdat ze een teruglevermeter eisen kom je dus nooit aan de -5000.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

FicoF schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:12:
Heeft iemand de film 'the age of stupid' al gezien? Ik wil hem eigenlijk wel zien maar kan nergens vinden waar en hoe :S
The double-disc Stupid extravanganza - with more than six hours of extras - will be released on October 19th 2009. Please pre-order it here

[ Voor 9% gewijzigd door harold65 op 05-10-2009 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53
Joba schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:57:
[...]

Plaatje is wat dat betreft een beetje raar. Als die 100 personen het allen goed hadden dan was de linker taart helemaal blauw, terwijl de rechter taart natuurlijk gelijk blijft. Het plaatje suggereert wat anders dan wat werkelijk gevraagd is....
? Je bedoelt toch dat de linker taart helemaal ROOD was geweest toch, als ze het allemaal goed hadden gehad?

Maar goed, het geeft wel duidelijk aan waarom isolatie zo'n groot voordeel kan opleveren, en dat een zonneboiler (voor tapwater) en PV dus feitelijk maar een erg klein aandeel hebben in de taart.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat zou ik weghalen als ik jou was... en het is een slechte kwaliteit rip ;)

Maar ik wil 'm ook wel zien, ik ben wel benieuwd. Ik was niet zo onder de indruk van The inconvenient truth, om eerlijk te zijn verwacht ik ook hier niet zo veel van maar je weet maar nooit.

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 05-10-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

harold hoe kom je aan de wijsheid dat ik geen draaischijf mag hebben,
het mag namelijk wel, en ik heb het op papier en email.
En omdat ze een teruglevermeter eisen kom je dus nooit aan de -5000.
ze eisen helemaal niets.
en de schijfmeter saldeert dus vanzelf.
je kunt dan dus 3000kwh verbruiken en 8000kwh terugleveren.
na een jaar sta je dus op -5000kwh.
nogmaals, kun je met overlegging van email van greenchoice ons laten zien dat ze een teruglevermeter eisen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
eric-pvt heeft het bij het rechte eind.

Meterstanden een maand, 5 sept - 5 okt.
45 kwh elec. (waarvan 18kwh voor de 10 jaar oude koelkast) (wat best netjes is)
15 kuub gas (met moederhaard en keukengeiser)

Nieuwe huisje, in 6 dagen... :'(
15 m3 gas. Om de boel droog te stoken...
En 6 kuub water...? Snappen dit echt nog niet.

Vloerisolatie gaat sowieso gebeuren, voor spouwmuurisolatie wil ik de VVE in beweging proberen te krijgen (moet nu verplicht potje met geld opbouwen). Warmwater leidingen heb ik geisoleerd en zo ver als kon de cv leidingen (alle onder de vloer).

De valliant VHR-C ketel vind het nodig om zonder warmtevraag toch te gaan stoken als de ketel onder de 32c is gekomen (dat is de eco stand, anders houdt hij de temp op de ingestelde warmwater temp). Dus daar komt denk ik nog een schakelaartje voor.
Ook de ketel ingesteld op 40c ipv 90c dus we hebben nu ltv.

[ Voor 30% gewijzigd door SpiceWorm op 05-10-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:52:
harold hoe kom je aan de wijsheid dat ik geen draaischijf mag hebben,
het mag namelijk wel, en ik heb het op papier en email.
ze eisen helemaal niets.
en de schijfmeter saldeert dus vanzelf.
je kunt dan dus 3000kwh verbruiken en 8000kwh terugleveren.
na een jaar sta je dus op -5000kwh.
nogmaals, kun je met overlegging van email van greenchoice ons laten zien dat ze een teruglevermeter eisen ?
Ik tel alleen 1+1 op. Solarking schreef:
Een meter met terugleverregistratie is volgens mij een aparte meter. Op een ferraris meter kan je alleen het netto resultaat zien.
Ik wil niet flauw doen, maar je kan de GC mails nog steeds op verschillende manieren interpretren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ik denk dat GreenChoice snel falliet gaat als iedereen 5000kWh overproductie gaat creeeren.
5000kWh x €0,237 = €1185,00. Daarvan is €450 de vergoeding voor de geproduceerde elektriciteit en de rest is energiebelasting en BTW. Uit welke inkomsten vergoed GreenChoice dit laatste?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
In de folder "Haal meer rendement uit uw zonnepanelen" staat dat je een ferrarismeter mag hebben.

Sierk:
"Het aantal klanten dat (significant) meer teruglevert dan afneemt maar wel onder de 5.000 kWh afname blijft is niet groot. Het uitzonderen van deze kleine groep is erg kostbaar. Vandaar dat er voor deze oplossing is gekozen."

Ik: "Een negatieve afname op de jaarrekening kost Greenchoice geld, of wordt de energiebelasting / BTW intern door Greenchoice verrekend (met een andere particuliere afnemer)?"

Sierk:
"Op dit moment kost het ons inderdaad geld omdat het wettelijk niet mogelijk is die extra teruglevering op andere afnemers te salderen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:21
@Glambalk

Volgens mij verrekend GC de betaalde BTW en Energiebelasting met de ontvangen. Het kost ze dus niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit welke inkomsten vergoed GreenChoice dit laatste?
dat wij het erover hebben en veelvuldig noemen,
zijn marketing technisch inkomsten.
de variabele veelzuip verbruikers leveren verder genoeg op.(het is een energiebdrijf he)
het statement wat greenchoice maakt is duidelijk en marketing technisch verantwoord.
ik verwacht niet dat ze dit lang gaan doen, tegen de 28 cent per kwh variabel zal het feest wel over zijn,
maar pv is dan ook allang rendabel.(pv goedkoper <> stroom en accijns duurder)

ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik ook geen betere leverancier weet,
en als vrienden ernaar vragen... dan....ja dan word het geen kolenstoker advies.
dus het is slim wat ze doen, en het werkt, het is in nederland de minst slechte keuze.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

alex75 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:38:
@Glambalk

Volgens mij verrekend GC de betaalde BTW en Energiebelasting met de ontvangen. Het kost ze dus niets!
Nee, zo makkelijk is dat met de energiebelasting al helemaal niet. Dat is een belasting die opgelegd wordt aan afnemers en niet aan producenten (dat ben je namelijk nog steeds als je een overschot creeert). Die mag dus niet zomaar worden verrekend. GreenChoice moet die innen en afstaan aan de overheid.
BTW kan alleen maar worden verrekend als iemand BTW plichtig is. Een particulier is niet verplicht BTW te heffen en derhalve valt er ook niets te verrekenen. (Wet op de omzetbelasting artikel 1)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
ok, ik begrijp het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:09:
Tja. Auto vreet nogal wat energie.

Hoe idioot is het eigenlijk dat we 1000+ kilo nodig hebben aan een vervoersmiddel om onszelf te verplaatsen terwijl we niets wegen vergeleken met een auto. Eigenlijk belachelijk en ik doe er ook aan mee met mijn leasebak en een 2.8 liter 6 klepper trekt goed door en verbruikt lekker. Met diesel 1 op 11 en dan doe ik het rustig.
Planken kost 1 op 4.
Een liter diesel heeft iets van 9 kWh aan energie en dat blaas je er zo doorheen.

Verbaast mij nog dat de verwarming het grootste aandeel heeft.

Ik ben dan nog bewust want als ik naar Parijs moet pak ik vanaf Brussel de TGV en dat is ten eerste pas een trein met tempo en ik vraag me af wat meer energie kost. Een TGV (8 rijtuigen en 1 barrijtuig lust op 300 km/h ook een lekkere 12.000 kW!! Is het stroomaandeel dan nog maar 8% :? )

Zet die trein dan ook hier in en weer 2 miljoen auto's van de weg ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atag qsolar tip : (sc200 & sc380)
achter menu-parameter 43 zit het hele menu van wat de gasketel moet doen voor warm tap water.
deze staat standaard op vol vermogen (25/38kw) direkt op volle kracht warmte aanvullen.
deze kan gerust terug naar het minimum van 4.4kw.
effect : de ketel is op een laag niveau heel lang bezig na een douche de boiler (top) weer op temperatuur te krijgen, en dat is nu net precies heel efficient.
na 2 metingen scheelt het ongeveer 0,5m3 per 3 dagen (op warmwater) bij dagelijks 15 minuten douchen voor 2 personen.

ik heb geen nadelige effecten kunnen bespeuren, 2x achter elkaar douchen kan gewoon nog.
ipv na 3 minuten klaar is de ketel ongeveer 30 minuten bezig; tijdens het douchen is op deze lage stand het warmte verlies op het tapwater ongeveer 3 graden per minuut. (in de boiler, niet onder de douche dus)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:07:
Eigenlijk belachelijk en ik doe er ook aan mee met mijn leasebak en een 2.8 liter 6 klepper trekt goed door en verbruikt lekker.
2,8 liter diesel heeft zo'n 150 kw netto vermogen. Daarvoor is benodigd 450 kw brandstof input bij volgas.
Een TGV (8 rijtuigen en 1 barrijtuig lust op 300 km/h ook een lekkere 12.000 kW!! Is het stroomaandeel dan nog maar 8% :? )
12.000 kW is dan nog maar 24 dieselauto's op vol vermogen. Maar miss moet je bij de trein dan ook het rendement van de elec. centrale meerkenen... (en de bekabeling etc. jadiejadieja)
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:11:
effect : de ketel is op een laag niveau heel lang bezig na een douche de boiler (top) weer op temperatuur te krijgen, en dat is nu net precies heel efficient.
Is dat efficienter dan tapwater stromend verwarmen? Het lijkt me dat de ketel daar ook voldoende vermogen voor heeft. Je houdt wel altijd je boiler verliezen.

[ Voor 24% gewijzigd door SpiceWorm op 05-10-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat efficienter dan tapwater stromend verwarmen?
geen idee maar misschien wel, omdat je wel direkte warmte hebt, maar nooit vol gas...
de boiler word dan een soort peak shaver.

@och auto voor jeroen ? :
Smart start dit jaar met elektrische fortwo
In de smart-fabriek in het Franse Hambach rolt vanaf november de nieuwe fortwo electric drive van de band. De auto is eerst beschikbaar voor een beperkt aantal leasingklanten, pas in 2012 kan elke geinteresseerde hem kopen.

(/edit : en salderen hoeft dan ook niet meer, je rijd het gewoon weg accijnsvrij en je houd je hand op op je werk voor een fossiele woon werk vergoeding)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:45:
[...]

@och auto voor jeroen ? :
Smart start dit jaar met elektrische fortwo
In de smart-fabriek in het Franse Hambach rolt vanaf november de nieuwe fortwo electric drive van de band. De auto is eerst beschikbaar voor een beperkt aantal leasingklanten, pas in 2012 kan elke geinteresseerde hem kopen.
Of je wordt uitgenodigd om in de elektrische Lotus rond te rijden als ik de Triodos hoofdprijs win (nieuwsbrief nummer 108 is net uit, mijn foto, met dank aan de vele ondertekenaars _/-\o_ , staat er - als meest opvallende? - in te prijken... 8) ). Jammer dat ik niet rook, noch een rijbewijs heb, anders zou ik mijn achternaam nog eer kunnen aandoen met een dikke Cubaans/kommunistiese bolknak in de mondhoek :7 terwijl de gelukkige tweakert mij elektries rondrijdscheurt door het mooie Nederland.

Wie stelt zich beschikbaar? Niet allemaal tegelijk s'ils vous plaît... ;)

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik slechts een biologische make-up set ga winnen als troostprijs. Iemand interesse? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ja, dat lijkt me echt wel super gaaf! Is toch wel een beetje een droomauto voor mij... onafhankelijk van die schaarse fossieltje en CO2 vrij!

Maar ik zou het ook niet erg vinden om m'n plaats af te staan aan Jeroen, als hij er dan een uitgebreide review van maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:48
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:07:
[...]
Een TGV (8 rijtuigen en 1 barrijtuig lust op 300 km/h ook een lekkere 12.000 kW!! Is het stroomaandeel dan nog maar 8% :? )
Niet omdat ik er aan twijfel, maar puur uit interesse, waar heb je deze 12.000 waarde vandaan? En bedoel je hier KWH mee? Heb je ook waarden voor normale treinen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

feelthepower schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 01:22:
[...]

Niet omdat ik er aan twijfel, maar puur uit interesse, waar heb je deze 12.000 waarde vandaan? En bedoel je hier KWH mee? Heb je ook waarden voor normale treinen?
kijk eens op www.energiefeiten.nl. Daar staan ontzettend veel gegevens over energieverbruik van diverse systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

feelthepower schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 01:22:
[...]

Het is een foute goochel met cijfers. Een TGV (zowel de enkeldeks als dubbeldeks) hebben een maximum vermogen van 12.000 pk (geen kW!), ofwel 8.800 kW.
Maar dat vermogen is nodig om de 300 km/h te bereiken (ze rijden er in de normale dienst op de LGV Est zelfs 330 km/h mee) en is echt niet nodig om 300 km/h constant te rijden.

Nog een leuk nieuwtje: PV shingles van Dow, rollout in 2010.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 07-10 19:30

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

NielsTn schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:50:
[...]

die heb ik ook er tussen zitten, maar ik wilde graag het geleverde vermogen zien op dat moment..
ik zal hem eens ombouwen

andere vraag: mijn 2e ferraris tbv de panelen draait, weliswaar heel langzaam, als het donker is ook vooruit sinds de panelen aangesloten zijn. Waardoor zou dat komen? Hij heeft maanden erin gehangen voordat de panelen kwamen en stond toen stil

[ Voor 8% gewijzigd door sander817 op 06-10-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 21:55
sander817 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 08:50:
[...]

die heb ik ook er tussen zitten, maar ik wilde graag het geleverde vermogen zien op dat moment..
ik zal hem eens ombouwen

andere vraag: mijn 2e ferraris tbv de panelen draait, weliswaar heel langzaam, als het donker is ook vooruit sinds de panelen aangesloten zijn. Waardoor zou dat komen? Hij heeft maanden erin gehangen voordat de panelen kwamen en stond toen stil
Sluipverbruik omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
harold65 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:22:
[...]

The double-disc Stupid extravanganza - with more than six hours of extras - will be released on October 19th 2009. Please pre-order it here
14 pond en dan komen er nog 4 pond verzendkosten bij...

Via Amazon is ie goedkoper: http://www.amazon.co.uk/A...dvd&qid=1254815795&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:18
IJsbeer schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 09:59:
[...]

14 pond en dan komen er nog 4 pond verzendkosten bij...

Via Amazon is ie goedkoper: http://www.amazon.co.uk/A...dvd&qid=1254815795&sr=8-1
Hij is gewoon te downloaden hoor. In goede kwaliteit. Gewoon even goed zoeken.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag worden de collectoren gemonteerd van de qsolar.
Als de foto's klaar zijn zal ik ze publiceren.

Duurt nu niet erg lang meer voor dat we zonnewarmte kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:45:
geen idee maar misschien wel, omdat je wel direkte warmte hebt, maar nooit vol gas...
Dat kun je denk ik niet makkelijk uitproberen of wel?

Ik wil ook wel een rondje mee in de Tesla trouwens >:), ondanks dat het een zwaar en energieverslindend apparaat is. En ik denk dat ik JeroenH z'n mening ook wel weet ;)

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 06-10-2009 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 13:19:
Ik wil ook wel een rondje mee in de Tesla trouwens >:), ondanks dat het een zwaar en energieverslindend apparaat is. En ik denk dat ik JeroenH z'n mening ook wel weet ;)
Exact hetzelfde O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 23:09:
Wie stelt zich beschikbaar? Niet allemaal tegelijk s'ils vous plaît... ;)
Ik wil dat wel doen hoor :) als je er geen bezwaar tegen hebt met je hoofd in een proefrit-artikel op mijn website te verschijnen :P
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik slechts een biologische make-up set ga winnen als troostprijs. Iemand interesse? :$
Als je die niet kwijt kunt heb ik zelfs daar wel interesse in - niet voor mij natuurlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 23:09:
[...]

Of je wordt uitgenodigd om in de elektrische Lotus rond te rijden als ik de Triodos hoofdprijs win (nieuwsbrief nummer 108 is net uit, mijn foto, met dank aan de vele ondertekenaars _/-\o_ , staat er - als meest opvallende? - in te prijken... 8) ).
hmmm gelukkig gaat de vakkundige jury ook zijn mening vormen over de 1e 100 inzendingen... dus moi op plek 82 maak ook nog kans :)
inschrijven kan hier ook dus nog ;) (dubbele kansen voor tweakers :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:03:
eric-pvt heeft het bij het rechte eind.

Meterstanden een maand, 5 sept - 5 okt.
45 kwh elec. (waarvan 18kwh voor de 10 jaar oude koelkast) (wat best netjes is)
15 kuub gas (met moederhaard en keukengeiser)

Nieuwe huisje, in 6 dagen... :'( 15 m3 gas. Om de boel droog te stoken...
En 6 kuub water...? Snappen dit echt nog niet.

Vloerisolatie gaat sowieso gebeuren, voor spouwmuurisolatie wil ik de VVE in beweging proberen te krijgen (moet nu verplicht potje met geld opbouwen). Warmwater leidingen heb ik geisoleerd en zo ver als kon de cv leidingen (alle onder de vloer).

De valliant VHR-C ketel vind het nodig om zonder warmtevraag toch te gaan stoken als de ketel onder de 32c is gekomen (dat is de eco stand, anders houdt hij de temp op de ingestelde warmwater temp). Dus daar komt denk ik nog een schakelaartje voor.
Ook de ketel ingesteld op 40c ipv 90c dus we hebben nu ltv.
Echt nieuw of gewoon al een bestaand huis?
Nieuwe huizen moeten letterlijk uitdrogen en dat kost energie.

Het staat de thermostaat op 17.5 graden en dat is een vaste waarde.
Vannochtend mijn eerste kuub aan stoken besteed sinds dit jaar.
Nu is het buiten 16 graden en mijn huisje is nu 17.5 18.5 graden en de
radiatoren zijn helemaal koud :)

Warmte van de buren, van boven en apparatuur zoals computer.
Ze geven warmte af en ruim genoeg om de verwarming geheel
te ontzien.

Ik ben ook zuinig en me wel degelijk bewust van mijn energie-
comsumptie. Zonnepanelen zijn hier helaas geen optie.
Dan maar zo zuinig mogelijk en ik ben best tevreden met
mijn voorschot van 88 euro voor gas en elektra. En dat is
dekkend (hoef nooit bij te betalen).
De normale index is voor 1 persoon 989 kuub!
Ik bespaar er 400 kuub op zonder het koud te hebben.

Beetje bewust met energie omgaan kost niet eens zoveel
moeite ;) Ik voel me het meest behaaglijk bij 17-18 graden
en in de serverruimte op ons werk is het altijd 18 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat voor soort huis woon je? In een appartement is het idd een stuk makkelijker dan een twee-onder-een kap.

Mijn vorige woning, een twee kamer appartement, had ik ook een gasverbruik van amper 600 m3, met een zeer oud VR keteltje. Dat alles dankzij beide buren die veel thuis waren en lekker warm stookten.
In ons huidige huis, rijtjeshuis, verstokten we hetzelfde verbruik er in 3 maandjes door (december gekocht met, toen nog, een oude VR ketel).

/ps: je hoeft neit achter ieder zinnetje een enter te geven, dat leest niet handig.

[ Voor 8% gewijzigd door IJsbeer op 06-10-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:32:
[...]

2,8 liter diesel heeft zo'n 150 kw netto vermogen. Daarvoor is benodigd 450 kw brandstof input bij volgas.
Tegen de 200 pk? Ik heb geen idee, maar ik voeg met 130 km/h in en met gemak. Is best een aardig vermogen en 450 kW is te belachelijk voor woorden. Grote bak onder m'n reet, maar nu schaam ik me er even voor :/ 450 kW zijn geen grappen meer :o
[...]

12.000 kW is dan nog maar 24 dieselauto's op vol vermogen. Maar miss moet je bij de trein dan ook het rendement van de elec. centrale meerkenen... (en de bekabeling etc. jadiejadieja)
Foutje denk ik.

Misschien zie ik het verkeerd en neem me het niet kwalijk, maar als ik 12.000 deel door 450 kom ik uit op 27 auto's op vol vermogen en vol vermogen heb je niet continue nodig en kan het getal al op 40 uitkomen.
In een TGV koppel (zit er elke maand in) passen 200 mensen. Dan is de TGV alleen al 5x zuiniger.
Als je er ooit ingezeten hebt zul je om de 100 kilometer een verdeler tegenkomen en deze trafo is van 380.000 Volt direct naar 25.000 Volt. Het verbruik uit het stopcontact is van 380.000 naar 10.000 en dan naar 3x 230 volt.
2 traps en veel minder efficiënt. Met 25.000 Volt heb je relatief weinig verlies over 2x50 kilometer. De TGV tapt dan slechts 500 Ampere over 3 wiggels.
Zou het factor 3 zijn dan is die TGV alsnog zuiniger.
In Nederland is de bovenleiding 1800 volt DC en daar heb je meer trappen voor nodig, dus de Nederlandse spoorwegen scoren beroerd als het gaat om efficiënt met stroom omgaan.
Ik betwijfel wat zuiniger is uit milieuoogpunt:
1. Met de auto naar Brussel rijden (140 km) en vanaf daar de TGV nemen
2. Of geheel per trein naar Parijs met een verlies van 2,5 uur reistijd per enkele reis. Van Oss naar Brussel is beroerd treinen.
3. vanaf huis direct naar Parijs rijden. 1,5 uur verlies tov de TGV en dan moet ik stevig doorkaggelen.
[...]

Is dat efficienter dan tapwater stromend verwarmen? Het lijkt me dat de ketel daar ook voldoende vermogen voor heeft. Je houdt wel altijd je boiler verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geenstijl haalt Plan Lievense van stal: *klik*. Heerlijk al die genuanceerde reacties....

-edit-

Paar voorbeeldjes:
Nou Balkenende, hier heb je je VOC mentaliteit.
Prima plannen, met een vooruitstrevende blik naar de toekomst.

De positieve sfeer van de jaren 50, 60 en 70 met ruimtevaart, snelle auto's, nieuwe infrastructuur en futurisme is totaal DOODgemaakt door milieufanatici.

Soepsidie is de stroop in onze machinerie. Milieufreaks houden de vooruitgang van de mensheid tegen.

Één simpel argument: in Nederland is geen natuur, alleen maar landschap, gecreëerd door de mens. Dus we mogen er mee doen wat we willen.
Ja, dat is het Plan Lievense.
Volstrekt briljant.
Maar daar kon het groene gespuis niks aan verdienen, omdat het een klus voor Waterstaat was geworden.
De huidige windmolenbeeveetjes (die niet op wind maar op supsidie draaien) zijn veel lucratiever voor de dames en heren soosjalen.
(Soepsidie is kennelijk een nieuw modewoord voor subsidie, vgl. met reaguurder enz. In een groep moet je er bij horen, nietwaar?)

Echte nuance is er ook:
Ik ben het niet met Ir. Kokervisie eens, en al helemaal niet met de reaguurders hierboven die duidelijk geen enkel verstand van zaken hebben. Lekker dom roepen dat immigratie zo duur is dat we dit niet kunnen betalen. Hoe Haal je het in je hoofd. Echt.
Dan over dit plan: leuk bedacht, maar technisch gesproken is die waterbekken slechts een vorm van energieopslag. Je maakt stroom met de wind, en je slaat het op in een meer met een waterkrachtcentrale. Niks nieuws onder de zon. Maar ook misschien niet de meest efficiente manier van energiopslag, en sterker nog: misschien niet de efficientste manier van energie opwekken. In 1983, toen dit plan werd bedacht, kostte het bouwen van een wind nog steeds meer dan dat ie aan energie opbracht. Daar is slechts kort geleden, door technologische ontwikkeling, een omslag in gekomen. De stand van zaken is echter dat we op dit moment slecht een klein deel van onze energie met windmolens produceren (ongeveer 4%). Dit groeit echter wel met ongeveer 20% per jaar (dus volgend jaar 5%). Zolang we zo weinig energie opwekken met windmolens, heeft het ook niet echt veel nut om grootschalige opslag ervan te gaan regelen: we consumeren het namelijk meteen. Op het moment dat je vaak met een groot overschot aan windenergie zit, kun je na gaan denken over opslag. Tot die tijd is dit echt een geinig plan, maar zeker geen economisch haalbaar idee. Het kost alleen maar HEEEL VEEEEL geld, en het is nergens voor nodig. Punt.

[ Voor 89% gewijzigd door JeroenH op 06-10-2009 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Ik zat dit ook door te lezen vanmorgen. Inderdaad heeft het weinig nu om die energie op te slaan. Anderzijds, als je de opslag (oppompen van water) geografisch koppelt aan het opwekken d.m.v. windmolens is veel meer opwek mogelijk zonder overbelasting van het net.
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets binnenkort energetisch rendabel wordt, dat pompen van water moet toch enorme verliezen geven?

edit:
Zou het niet een idee zijn om in plaats van water op te pompen lucht te comprimeren? Kun je dan niet veel meer energie kwijt in een kleinere ruimte? Wie weet kan dit zelfs binnenin de mast van een windmolen, waardoor je piekvermogens kunt dempen.

[ Voor 24% gewijzigd door RikTW op 06-10-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RikTW schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:22:
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets binnenkort energetisch rendabel wordt, dat pompen van water moet toch enorme verliezen geven?
Dat klopt ook, vooral omdat je het over kleine hoogteverschillen hebt. In bv. Noorwegen kun je het water 100m
omhoog pompen, dat zet zoden aan de dijk.
edit:
Zou het niet een idee zijn om in plaats van water op te pompen lucht te comprimeren? Kun je dan niet veel meer energie kwijt in een kleinere ruimte? Wie weet kan dit zelfs binnenin de mast van een windmolen, waardoor je piekvermogens kunt dempen.
Lucht comprimeren is een mogelijkheid, maar is in principe erg inefficiënt omdat er veel warmte bij vrijkomt. Als je die warmte nuttig in kunt zetten kan het zinvol zijn, maar dat zal lastig worden als je decentraal gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
JeroenH schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:42:
[...]

Dat klopt ook, vooral omdat je het over kleine hoogteverschillen hebt. In bv. Noorwegen kun je het water 100m
omhoog pompen, dat zet zoden aan de dijk.

[...]

Lucht comprimeren is een mogelijkheid, maar is in principe erg inefficiënt omdat er veel warmte bij vrijkomt. Als je die warmte nuttig in kunt zetten kan het zinvol zijn, maar dat zal lastig worden als je decentraal gaat doen.
die warmte weer inzetten om een kleine turbine aan te drijven? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ideaal weer!!!!
Kun je tenminste lekker op je gemak aan de zonneboiler klussen.
Heb gisteren de opbrengstmeting ertussen gebouwd.

Nu valt mij tot m'n grote verbazing iets op.
Nu de meting functioneerd en deze in het programma is toegevoegd, blijkt dat de zonneboiler veel vroeger begint te draaien en dus meer opbrengst maakt.
De pomp bleef hier geruime tijd draaien op lage toeren (laagste stand) ondanks dat er maar 100-45W/m2 instraling was (meer dan anderhalf uur)
Er is dan wel minimale opbrengst van een 0,2kW maar hiermee doe je in ieder geval geen temperatuur verliezen in je boiler.
Sterker nog de temperatuur steeg nog met 1gr/uur onderin de ww-boiler.

Dit had ik niet verwacht.
Tevens heb ik de PID-regeling van de solarpomp verandert zodat ie iets minder agressief reageert.
De pomp was zo fel dat er geregeld een negatieve opbrengst effe kwam (overreactie) als de pomp een te grote sprong maakte.
Door de opbrengstregeling komt dit er optimaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

RikTW schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 16:01:
[...]

die warmte weer inzetten om een kleine turbine aan te drijven? O-)
Wetten van de thermodynamica laten niet toe dat restwarmte zomaar even in in mechanische energie wordt omgezet. Helaas want dan zouden elektriciteits centrales een stuk rendabeler zijn dan 40% gemiddeld. Maar decentraal zou je wel de warmte die bij compressie van lucht vrijkomt op kunnen slaan in je douche en/of badwater.

ZonneStroom

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.