Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
En een ding is zeker de thermostaat staat er minimaal op 21 graden. Het is 20.3 graden in onze kamer. De muur bij de buren is 21 graden.
De overgang naar de gang bij hen is duidelijk te merken. Daar is de muur even warm als mijn thermostaat.
Deze muur is trouwens 15+spouw+15cm dik en van gewapend beton. Ik had nooit verwacht dat dit merkbaar zou zijn.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Walgelijk die die 18de eeuwse moorddadadige vermijdbare gifgassen.Speksteenkachel schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:53:
Bij ons op dit moment 21'C en de kachel nog steeds uit.
Morgen komt de schoorsteenveger en 1 oktober (zo als elk jaar) gaat de vlam er weer in.
Wij wonen rondom een plantsoen, van de 25 woningen hebben er 15 een houtkachel (allemaal anti stadsverwarming).
Heerlijk die houtlucht als ik 's avonds de hond uit laat en mooi om te zien hoe iedereen aan het begin van het stookseizoen met z'n hout bezig is.
Ik vind dat mensen die de lucht van de buren op een dergelijke onnodige manier vergiftigen, de ziekte kosten verzekering van minstens 10 buren moeten betalen.
En eigenlijk moet het vervuilen van de buitenlucht door houtstoken verboden worden.
Verwijderd
ik heb nu dus -1789 kwh op de meter, de netbeheerder gaat die opnemen en zal er 0 van maken.
greenchoice vroeg mij : wat wil je doorgeven, want wij begrijpen je, en zien het probleem.
zo heb IK ingeschat dat ik 1000kwh wil gebruiken, en de rest afgerekend mag worden.
de wereld is dus omgedraaid in mijn voordeel.
ik snap dat het onbegrijpelijk is, maar zo is het nu eenmaal gesteld in nederland,
hierdoor kom ik wat waanzinnig over, maar ik vertel wat ik weet, en dat is het probleem.
@zonnigtype gc meetgemachtigd (letterlijke mail van gc)
ik hoop dat iedereen het begrijpt.Beste,
Inmiddels ben ik maar eens even bij Michiel Rexwinkel (onze directeur) langs geweest om te achterhalen hoe het precies zit.
De netbeheerder zet de meter inderdaad niet op 0 maar rekent wel een 0-verbruik. Dat betekent dat als u een meterstand van 3200kWh heeft en uw netto verbruik -500 is dan staat de meter na een jaar op 3150 kWh. De meter blijft zo staan, maar de netbeheerder zet 3200 kWh in het systeem. Dit 0-verbruik wordt met ons afgerekend. Wij hoeven dus niets aan stroomkosten aan de netbeheerder te betalen maar krijgen ook niets voor de stoom die u teruggelevert heeft.
Echter, wij hebben ons eigen administratie systeem er zo op gebouwd dat dat ons "probleem" is. Dit omdat wij het zo gebouwd hebben dat wij wel een negatief verbruik kunnen verrekenen met u.
Het probleem lost zich vanzelf op als vanaf 2010 leveranciers zelf meetbedrijf worden en wij de meterstanden gaan opnemen. De werkelijke standen worden dan gecorrigeerd met wat de netbeheerders in hun systeem hebben staan. Dit is verder alleen voor u ter info, omdat u daar verder weinig van zult merkenb(wij hebben immers al een negatief verbruik met u afgerekent als u de standen door geeft).
Uw netbeheerder geeft in december altijd uw meterstanden door. Wat u moet doen is elk jaar in december aan ons uw werkelijke meterstanden doorgeven zodat wij de meterstanden die we van de netbeheerder doorkrijgen kunnen negeren. Wij administreren hier dan een negatief verbruik zodat u gewoon een vergoeding krijgt voor de stroom die u teruglevert.
Met vriendelijke groet,
kort samengevat, netbeheerders kunnen heel goed negatieve bedragen administreren, maar -1kwh is onmogelijk anno 2009, je zou dromen dat het je credit card maatschappij was, alles onder 0 = 0
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2009 22:20 ]
Laten we wel wezen, er is een wezenlijk verschil tussen een gesmoorde open haard (=slechte verbranding, en duivels onefficiënt) en een fatsoenlijk gestookte en aangelegde houtkachel.Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 22:02:
[...]
Walgelijk die die 18de eeuwse moorddadadige vermijdbare gifgassen.
Ik vind dat mensen die de lucht van de buren op een dergelijke onnodige manier vergiftigen, de ziekte kosten verzekering van minstens 10 buren moeten betalen.
En eigenlijk moet het vervuilen van de buitenlucht door houtstoken verboden worden.
Maar daar zullen de speksteenkachelbezitters wel iets meer over kunnen vertellen.
Er zijn inderdaad mensen die niet kunnen stoken, of gewoon een slechte haard hebben, dat ben ik met je eens. Maar om dan iedereen over 1 kam te scheren...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
Het engelse elektriciteitsnet is niet het nederlandse/NW europese net.Mistraller schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:28:
[...]
Thanx, ik wilde het ook al aanhalen, maar je had mijn site al gevonden
Het is overigens geen realtime info, wat wel te bouwen is overigens.
Doorgaans zie je dat er vrij snel gecorrigeerd wordt, want voor zover ik weet is er in veel gevallen geen relatie met de generatoren. Vaak wordt er immers met gelijkstroom getransporteerd ter voorkoming van transportverliezen. De kabel naar Noorwegen is hier een voorbeeld van.
Het kan best zijn dat in het gekoppelde NW europese net de frequentie apart gezamenlijk geregeld wordt.
los van de balans regeling. Er is een zo groot aantal aparte bronnen, dat het maar de vraag is of sturen op frequentie goed werkt. Ik verwacht eerlijk gezegd een zeer onstabiel regelgedrag, bij het grote aantal verschillende centrales op het net.
Verder is het gekoppedle NW europese net alleen maar wisselstroom
Die HVDC kabels zijn er maar een paar van. En alleen voor de lange afstand.
Laat hier geen misverstanden ontstaan. Je kan deze zin nl. op twee manieren lezen:TD-er schreef op woensdag 30 september 2009 @ 19:23:
[...]
Energy Check kan niet het verschil weergeven tussen verbruik in VA en Watt (de cos-phi dus)
........
- Hij kan helemaal geen vermogen lezen, maar alleen schijnbaar vermogen (VA). Spanning 230V stroom 10A resulteert altijd in 2300W (eigenlijk 2300VA dus), ook bij een cos phi van b.v. 0,8 wat uiteraard 1840W zou moeten worden.
- Hij meet in bovenstaande situatie wel terdege 1840W, maar hij is niet in staat die cos phi en het bijbehorende blindvermogen van 1380 VAr aan te geven. En inderdaad kan de Energy Monitor 3000 dat wel.
Daar heb je wel een punt.bouwfraude schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:20:
[...]
Vaatwasser doet 12-16 liter volgens het boekje.
Afspoelen met maar twee liter water? Dan heb je de kraan 15 sec. open staan, daar krijg je geen pan mee schoon.
Maar ik blijf het een luxe-artikel vinden.
HVDC wordt direct aan land via gigantische converter stations naar AC omgevormd. Het NorNed monster in Eemshaven staat in een gebouw van twee voetbalvelden groot (het ding in het Noorse Feda, 60 km. landinwaarts, staat niet in een gebouw). Allemaal betaald uit de over iedereen uitgesmeerde transporttarieven.Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:03:
[...]
Het engelse elektriciteitsnet is niet het nederlandse/NW europese net.
Het kan best zijn dat in het gekoppelde NW europese net de frequentie apart gezamenlijk geregeld wordt.
los van de balans regeling. Er is een zo groot aantal aparte bronnen, dat het maar de vraag is of sturen op frequentie goed werkt. Ik verwacht eerlijk gezegd een zeer onstabiel regelgedrag, bij het grote aantal verschillende centrales op het net.
Verder is het gekoppedle NW europese net alleen maar wisselstroom
Die HVDC kabels zijn er maar een paar van. En alleen voor de lange afstand.
Brochure TenneT
Alle regeleffecten vinden dus AC-zijdig plaats als het de standaard netinfrastructuur (AC) betreft.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Het kan een goed systeem zijn.ice-T106 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:30:
Ik ga hopelijk binnenkort een huis laten bouwen. Na wat zoeken naar extra goed geïsoleerde huizen kwam ik uit op OKhuis. Ze maken hierbij gebruik van "Staalframebouw " wat meer ruimte zou moeten bieden voor betere isolatie. De site geeft iig een hele slechte indruk op mij maar wil ze nog niet helemaal afschrijven.
Wat zijn jullie gedachten/ervaringen bij het vergelijken van Staalframebouw met traditionele bouw?
Op de websites kan ik niet vinden hoe het bouwsysteem nu echt in elkaar zit.
Inderdaad zeer onoverzichtelijk en incompleet.
Mijn advies is eerst een bestaande vergelijkbare klant te vinden en daar mee te gaan praten.
Ze moeten op zijn minst duidelijk maken hoe ze de koudebrug van de stalen frames oplossen.
Een huis is gebouwd van een binnenspouwblad bestaande uit stalen frames, met steen of glaswol isolatie. daar kun je inderdaad een nul energie huis mee bouwen, inprincipe.
Maar die stalen frames zijn wel koude bruggen.
Daarom zit er een extra schil isolatie op het binnenspouwblad,, eigenlijk net als bij traditionele bouw
De vraag is echter hoe ze de buitenste schil verbinden of ophangen aand ebinnenste schil.
Ik zie dat niet.
Daar komen waarschijnlijk weer extra koudebruggen uit voort.
Daarnaast is het bij een nieuwbouwhuis heel erg belangrijk of je een betrouwbare leverancier en aannemer hebt.
Of je hebt iemand die het goed doet, daar betaal je dan wellicht wat meer voor.
Of je hebt iemand die je steeds moet corrigeren, wat extra geld gaat kosten
Of je zult de problemen steeds zelf moeten oplossen, wat vertragend werkt. Wat je als opdrachtgever heel veel eigen tijd kost.
Ik spreek uit ervaring.
Om hier een keus in te maken, zul je dus eerst een vergelijkbare klant moeten vinden.
Verder kan het nog zijn dat het systeem al langer op de markt is, maar nooit aangeslagen.
Je hebt dan een evaluatie nodig, van een echt ervaren bouwdeskundige. Iemand die de ontwikkeling van dit bouwsysteem gevolgd heeft. En kan beoordelen of het nog wat wordt, of al is, of juist niet.
Ik denk dan aan de afdeling Bouwkunde van de TUe, bijvoorbeeld.
Verder noemen ze op de website dat je een lokale aannemer "krijgt" dat zal niet zo snel gebeuren als dit bouwsysteem nog niet is aangeslagen, er zijn dan geen aannemers die het systeem kennen.
Een aannemer die het dan toch voor je wil bouwen, laat dan jou zijn leergeld betalen.
Kortom, goed dat je advies vraagt
Vind meer informatie.
Meldt het hier, als je wat vindt
Zoek ook uit of er andere systemen zijn die jij aantrekkelijk vind, die zijn er wel degelijk, "houtbouw speciaal voor nulenergie woningen"
Let daarbij op in welke ontwikkelfase een "bouwsysteem voor nul energie"' zit.
En of de aannemer er al bedreven in is. Dus of hij klanbten wil en kan aanwijzen waar je de tevredenheid kunt onderzoeken.
Op zich een mooie hobby, dat soort onderzoek.
Bedenk verder dat bij nulenergie huizen de isolatie maar een klein gedeelte is van het hele huis, de luchtbehandeling en ventilatie en de temperatuurregeling, met verwarmen en koelen is dan heel erg belangrijk.
En de gebriks aanwijzing vanhet huis,moet je zelf overal op letten, op tijd ramen en deuren en luiken dicht op open, of zit er een regelsysteem bij die je daarbij helpt. Werkt het huis automatisch?
Zit het "automatische" in passieve verwarming?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2009 23:57 ]
Vergeet niet ook even de backup batterij eruit te halen en na te meten.JeroenH schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:12:
[...]
Ik overweeg dat... Maar ik ben toch nog huiverig. Aan de andere kant: Conrad doet niet moeilijk over terugsturen dus misschien probeer ik het wel. Maar eerst ga ik, zoals hierboven gesuggereerd, de meter een paar dagen uit het stopkontakt leggen, kijken wat er gebeurt. Ik hoop dat ik het energieverbruik van mijn werkplek substantieel kan verlagen zonder dat het invloed heeft op mijn productiviteit. Als het goed lukt, wie weet wat ik daarmee kan doen...
[...]
Uiteraard dat laatste en als ik me niet vergis had ik dat ook in een latere zin nog aangegeven.Techneut schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:12:
[...]
Laat hier geen misverstanden ontstaan. Je kan deze zin nl. op twee manieren lezen:Ik vermoed dat je het laatste bedoelt, met optie 1 zou het een totaal waardeloos ding zijn en ik geloof niet dat hij dat is.
- Hij kan helemaal geen vermogen lezen, maar alleen schijnbaar vermogen (VA). Spanning 230V stroom 10A resulteert altijd in 2300W (eigenlijk 2300VA dus), ook bij een cos phi van b.v. 0,8 wat uiteraard 1840W zou moeten worden.
- Hij meet in bovenstaande situatie wel terdege 1840W, maar hij is niet in staat die cos phi en het bijbehorende blindvermogen van 1380 VAr aan te geven. En inderdaad kan de Energy Monitor 3000 dat wel.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Inmiddels ben ik maar eens even bij Michiel Rexwinkel (onze directeur) langs geweest om te achterhalen hoe het precies zit.
De netbeheerder zet de meter inderdaad niet op 0 maar rekent wel een 0-verbruik. Dat betekent dat als u een meterstand van 3200kWh heeft en uw netto verbruik -500 is dan staat de meter na een jaar op 3150 2700 kWh. De meter blijft zo staan, maar de netbeheerder zet 3200 kWh in het systeem. Dit 0-verbruik wordt met ons afgerekend. Wij hoeven dus niets aan stroomkosten aan de netbeheerder te betalen maar krijgen ook niets voor de stoom die u teruggelevert teruggeleverd heeft.
Echter, wij hebben ons eigen administratie systeem er zo op gebouwd dat dat ons "probleem" is. Dit omdat wij het zo gebouwd hebben dat wij wel een negatief verbruik kunnen verrekenen met u.
Het probleem lost zich vanzelf op als vanaf 2010 leveranciers zelf meetbedrijf worden en wij de meterstanden gaan opnemen. De werkelijke standen worden dan gecorrigeerd met wat de netbeheerders in hun systeem hebben staan. Dit is verder alleen voor u ter info, omdat u daar verder weinig van zult merkenb (wij hebben immers al een negatief verbruik met u afgerekent afgerekend als u de standen door geeft).
Uw netbeheerder geeft in december altijd uw meterstanden door. Wat u moet doen is elk jaar in december aan ons uw werkelijke meterstanden doorgeven zodat wij de meterstanden die we van de netbeheerder doorkrijgen door krijgen kunnen negeren. Wij administreren hier dan een negatief verbruik zodat u gewoon een vergoeding krijgt voor de stroom die u teruglevert.
Met vriendelijke groet,
Slordig, zo'n brief van Greenchoice met taal- en rekenfouten. Ik heb een paar fouten gecorrigeerd.
A'dam PVOutput
Reactie van Eneco:alex75 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 19:20:
@Zonnigtype
Allereerst bedankt voor jouw reactie.
Ik heb bezwaar gemaakt bij Eneco en geschreven dat zij mij in ieder geval de kans moesten geven om mijn standen per 31/12 door te geven.
Hartelijk dank voor uw e-mail van 29 september 2009 waarin u aangeeft dat u het niet eens bent met de geschatte meterstanden van 31 december 2009. Ook geeft u de juiste meterstanden door. In deze e-mail geef ik graag een reactie.
Correctie
Ik heb uw meterstanden ontvangen. Aan de hand van deze meterstanden vraag ik een correctie van de jaarnota voor u aan. Vriendelijk vraag ik u geduld te hebben.
Ik ben benieuwd.
Techneut schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:12:
Laat hier geen misverstanden ontstaan. Je kan deze zin nl. op twee manieren lezen:
1.Hij kan helemaal geen vermogen lezen, maar alleen schijnbaar vermogen (VA). Spanning 230V stroom 10A resulteert altijd in 2300W (eigenlijk 2300VA dus), ook bij een cos phi van b.v. 0,8 wat uiteraard 1840W zou moeten worden.
2.Hij meet in bovenstaande situatie wel terdege 1840W, maar hij is niet in staat die cos phi en het bijbehorende blindvermogen van 1380 VAr aan te geven. En inderdaad kan de Energy Monitor 3000 dat wel.
Ik vermoed dat je het laatste bedoelt, met optie 1 zou het een totaal waardeloos ding zijn en ik geloof niet dat hij dat is.
Zeker, maar dat betrof alleen het allerlaatste, nl. de opmerking over de Energy Logger. Die kan gewoon nog wat meer, zoals een voortdurende registratie op een aangekoppelde PC.Reactie TD-er:
Uiteraard dat laatste en als ik me niet vergis had ik dat ook in een latere zin nog aangegeven.
Mijn opmerking was ook beslist niet bedoeld als kritiek, want ik veronderstelde wel dat je het correct bedoelde. Bij leken echter zou het aanleiding kunnen geven tot verkeerd lezen.
Heb dit wel overwogen maar heb na wat onderzoek heb ik het idee dat er nogal wat problemen mee zijn en dat de levensduur van houtbouw toch wat slechter is dan bij traditionele bouw. Maar zal er nog wel wat meer naar kijken.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ben op internet al aan het zoeken geweest naar ervaringen, maar kom nog niet veel verder dan dat het lastig kan zijn om een schilderij aan de binnenmuur te hangen. Vandaar dat ik ook in dit forum post voor wat meer informatie.Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:52:
[...]
Mijn advies is eerst een bestaande vergelijkbare klant te vinden en daar mee te gaan praten.
Op deze pagina staat meer informatie over de isolatie methoden: (sowieso duidelijkere site)Ze moeten op zijn minst duidelijk maken hoe ze de koudebrug van de stalen frames oplossen.
[...]
http://www.tescforce.nl/isolatiemethoden
"De secundaire isolatie wordt gevormd door een nieuw product van Ecotherm die zorgt (al naar geland de dikte) voor de rest van de isolerende werking van het wandelement. Deze isolatie zit dus in de spouw, is verouderingsbestendig en brandvertragend."
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Het was erg jammer dat Hermann Scheer verstek moest laten gaan, ik vermoed dat de organisatie hoopte dat hij de aanwezige politici "in een hoek had kunnen lullen", maar dat ging dus niet door.
Het is me nog nooit zo duidelijk geweest dat we van de overheid zoals die er nu is geen échte degelijke steun voor duurzame energie hoeven te verwachten. We zullen het zelf moeten doen, als eenzame bezorgde burger en/of verenigd in bijvoorbeeld organisaties als Windvogel en Zonvogel.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Tja, de subsidie is €35/m2 incl. BTW, moet minimaal 5m2 zijn en moet door een glaszetter uitgevoerd worden. Jammer, ik had nog de stille hoop dat je eea ook zelf mag plaatsen, want zo schokkend is dat ook weer niet als het om kleine (< 1m2) ruitjes gaat...Spotmatic schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:36:
Let op: vanaf vandaag is het mogelijk om een waardebon aan te vragen voor het laten plaatsen van dubbelglas. Zie www.meermetminder.nl
Ik vraag me nu dus even af wat goedkoper gaat worden als je ziet dat HR++ glas zo'n €50/m2 is.
Ik heb geen idee hoelang een glaszetter bezig is met het plaatsen ervan en tegen welk uurtarief dat gaat, maar het kan best zijn dat de glaszetters indirect gesubsidieerd gaan worden en dat zelf plaatsen zonder subsidie alsnog een stuk goedkoper blijft...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Is inderdaad wel wat cru gebracht. Ik wil ook best wel geloven dat een goede fatsoenlijk gestookte kachel niet alleen maar giftige dampen uitstoot.Mistraller schreef op woensdag 30 september 2009 @ 22:20:
[...]
Laten we wel wezen, er is een wezenlijk verschil tussen een gesmoorde open haard (=slechte verbranding, en duivels onefficiënt) en een fatsoenlijk gestookte en aangelegde houtkachel.
Maar daar zullen de speksteenkachelbezitters wel iets meer over kunnen vertellen.
Er zijn inderdaad mensen die niet kunnen stoken, of gewoon een slechte haard hebben, dat ben ik met je eens. Maar om dan iedereen over 1 kam te scheren...
Feit blijft wel dat het stink (hoe droog het hout ook is en hoe goed er gestookt wordt) en ik mijn was niet groen kan drogen. Dat moet dan óf in de droger (liever niet) of aan de waslijn binnen wat weer meer stookkosten geeft.
Ik ben in ieder geval blij dat ik nu in een wijk woon met maar één of twee haarden en geen één die het als hoofdverwarming gebruikt. Onze was kan weer aan de lijn buiten!
Gisteren naar de Elektrotechniek beurs geweest in Utrecht en daar opvallend veel aandacht voor groen. Opvallend ook tijdens de treinreis ernaartoe: Erg weinig PV panelen en collectoren in Nederland!
"What do you get if you multiply six by nine..."
Helaas aalleen voor huizen opgeleverd voo 1-1-1995, mijn huis is 1-10-1995 opgeleverd.Spotmatic schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:36:
Let op: vanaf vandaag is het mogelijk om een waardebon aan te vragen voor het laten plaatsen van dubbelglas. Zie www.meermetminder.nl
Verwijderd
http://www.fembusiness.nl...-subsidie-zonnestroom.htm
Het VVD&CDA van duitsland luisteren dus goed naar de bruinkoolboeren.
Dammit ik was er al bang voor. Ik snap dat Hermann Scheer er gisteravond niet was.Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:46:
Slechte berichten uit duitsland:
http://www.fembusiness.nl...-subsidie-zonnestroom.htm
Het VVD&CDA van duitsland luisteren dus goed naar de bruinkoolboeren.
Ik zou zeggen dat het onze plicht is de energievoorziening te verduurzamen zo hard we kunnen en met alle mogelijke middelen. Maar ja, VVD'ers he. Lastenverlichting staat boven aan de agenda, toekomstige generaties be damned."Het is onze plicht de stroomgebruikers te ontzien. Dat staat voor ons bovenaan de agenda," zegt een vooraanstaand FDP-politica vandaag in het Duitse Handelsblatt.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 01-10-2009 14:49 ]
Tja, in mijn situatie: een achtergevel met 2 schuifdeuren, daarnaast aan iedere kant een groot zijraam en erboven 2 klapraampjes en daartussen nog een raam is het waarschijnlijk toch wel verstandig het te laten doen. Dat gaat mij zeker niet zelf lukken.Mars Warrior schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 11:33:
[...]
Tja, de subsidie is €35/m2 incl. BTW, moet minimaal 5m2 zijn en moet door een glaszetter uitgevoerd worden. Jammer, ik had nog de stille hoop dat je eea ook zelf mag plaatsen, want zo schokkend is dat ook weer niet als het om kleine (< 1m2) ruitjes gaat...
Ik vraag me nu dus even af wat goedkoper gaat worden als je ziet dat HR++ glas zo'n €50/m2 is.
Ik heb geen idee hoelang een glaszetter bezig is met het plaatsen ervan en tegen welk uurtarief dat gaat, maar het kan best zijn dat de glaszetters indirect gesubsidieerd gaan worden en dat zelf plaatsen zonder subsidie alsnog een stuk goedkoper blijft...
Moet toch flink schelen aan warmteverlies. Wat het precies gaat kosten weet ik nog niet: moet nog offertes opvragen.
Denk dat ik de Atag A244EC ook maar meeneem in de afweging voor een nieuwe ketel. Heeft iemand hem al hangen?
MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP
Kan ik me voorstellen dat dat niet even zelf simpel te doen is. Bij ons gaat het voornamelijk om glas van nog geen 0,5m2 per stuk. Dus relatief duur om te laten maken, maar redelijk simpel om er zelf in te duwen...VincentH schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 15:32:
[...]
Tja, in mijn situatie: een achtergevel met 2 schuifdeuren, daarnaast aan iedere kant een groot zijraam en erboven 2 klapraampjes en daartussen nog een raam is het waarschijnlijk toch wel verstandig het te laten doen. Dat gaat mij zeker niet zelf lukken.
Afhankelijk van het bestaande glas (enkel of dubbel) gaat men uit van 30m3/m2 tot slechts 10m3/m2 gasbesparing. Qua kosten: als ik op werkspot kijk dan zal dat een aardig prijsje zijn. Simpele ruitjes zijn zo al een €500 - €1000 euro om te vervangen...Moet toch flink schelen aan warmteverlies. Wat het precies gaat kosten weet ik nog niet: moet nog offertes opvragen.
Van een collega weet ik (en klopt met consumentenbond test) dat dat ding heeeeeeeeeeeeel traag is met opwarmen van tapwater, je kunt zomaar een minuutje moeten wachten voordat het warm begint te worden. Maar dus wel heel zuinig: tot 95% rendement (Calenta zit op max 92% meen ik, maar is dus wel lekker snel in levering warm water), maar dus wel ten koste van het langer moeten laten lopen van water...Denk dat ik de Atag A244EC ook maar meeneem in de afweging voor een nieuwe ketel. Heeft iemand hem al hangen?
Misschien is dit een oplossing.Mars Warrior schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 16:11:
Van een collega weet ik (en klopt met consumentenbond test) dat dat ding heeeeeeeeeeeeel traag is met opwarmen van tapwater, je kunt zomaar een minuutje moeten wachten voordat het warm begint te worden. Maar dus wel heel zuinig: tot 95% rendement (Calenta zit op max 92% meen ik, maar is dus wel lekker snel in levering warm water), maar dus wel ten koste van het langer moeten laten lopen van water...
Ik heb hem ook. Je merkt het verschil wel.
Eerst een aantal seconden een trage flow en dan als de temperatuur 35+ is gaat het ding helemaal open.
www.mijnzon.info
Ik draai juist altijd de kraan zover mogelijk open als ik op warm water wacht. Mijn Nefit heeft een voorraadvat en het wachten is alleen totdat het water uit dit vat bij de douche is. Dan gaat die Brain Drain niet werken.Mike70 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 16:31:
[...]
Misschien is dit een oplossing.
Ik heb hem ook. Je merkt het verschil wel.
Eerst een aantal seconden een trage flow en dan als de temperatuur 35+ is gaat het ding helemaal open.
Ik heb er een, en ben me ervan bewust dat het niet erg efficient is. Ik stook 'm dan ook niet om te verwarmen, maar 'voor de gezelligheid'. Echter, als er iets is dat ik kan doen waardoor het efficienter wordt, dan ben ik daar wel voor te porren. Een gat in de onderkant maken om lucht uit de kruipruimte aan te zuigen leek me op zich wel een mooie optie, maar is niet heel eenvoudig te realiseren. Zijn er mogelijkheden om de efficiency wat te verbeteren? Het enige 'goede' aan onze open haard is dat hij niet tegen een buitenmuur staat. De trek enzo is verder prima.
Ik kom op 67kWh stroom. 4,5m3 gas en 8m3 water.
De zonnepanelen hebben iets meer dan 108kWh opgewekt. Dat is voor de totale set 56kWh/kWp. En onderling ( 49,5 / 58,8 / 51,6 ) voor het afdakje / de grote oost installatie en de west installatie.
Gas blijft een lachertje met 4,5m3. Zo weinig aardgas hebben we nog nooit verbruikt in september.
Ons stookseizoen is nog niet begonnen. We houden de temperatuur in de woonkamer nog steeds erg netjes rond de 19,8 - 20.3 graden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd

Electriciteit Hoog= 114Kwh
Laag= 183Kwh
Daar moet nog wat aan gaan gebeuren.
Hier wordt ook nog niet gestookt.
In de woonkamer is het 20,8gr
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 19:37 ]
Ik volg dit topic al een tijdje, erg interessant!
Nu kom ik even met een vraag, ik hoop dat deze relevant is:
Wat is de ideale verwarming temperatuur?
Mijn cv staat op 67 graden.
Verwijderd
geen gas, omdat we al het eten in de oven hebben bereid, (`t was een test voor elektrisch koken)
en de cv het nog steeds zonder gas moet stellen (kraan staat dicht) en het dus op de zon moet doen.
dit koste 26kwh meer dan normaal, en leuk dat jullie dus 3 of 5 m3 hebben, in een m3 zit ongeveer 8kwh energie... 3x8=24 en 5x8=40 klopt ongeveer wel.
alhoewel de stroom natuurlijk hier even teruggenomen word van de draaischijfmeter.
(een gasmeter kan dat niet)
uiteindelijk eindigde de meter laag op 0 en hoog op -85kwh,
nog steeds onverwacht diep negatief.
uit de pv kwam 74kwh/kwp, een mooi cijfer voor september.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 19:59 ]
Verwijderd
Oke niet voor eric-pvt
En koken op gas ongeveer een €3,00 per maand
@NEOeo
Dit kun je niet zo eenvoudig stellen.
Het is namelijk van veel factoren afhankelijk met welke temperatuur je kunt stoken.
Bijvoorbeeld:
-hoeveel m2 vloerverwarming
-hoeveel radiatoren en wat voor een type
-isolatiegraad huis
-m3 huis
-cv-ketel
-gezinssamenstelling
-bezetting van het huis (overdag niemand thuis?)
[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 20:12 ]
sinds 2e week september de 500 ltr boiler draaien: 7m3 gasVerwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:33:
Gasverbruik september 2009 = 3m32008= 31m3
Electriciteit Hoog= 114Kwh![]()
Laag= 183Kwh![]()
Daar moet nog wat aan gaan gebeuren.
Hier wordt ook nog niet gestookt.
In de woonkamer is het 20,8gr
vandaag de ketel aangezet ivm een verjaardag, schoonmoeder heeft het graag warm
97 kWh hoog en 94 kWh laag
Sunhacker, jouw stroomverbruik is nogal hoog ivm ons hier, en dat met 2 kids
[ Voor 7% gewijzigd door sander817 op 01-10-2009 20:11 ]
Verwijderd
Ben ik helemaal met je eens.sander817 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 20:10:
[...]
Sunhacker, jouw stroomverbruik is nogal hoog ivm ons hier, en dat met 2 kids
De laatste tijd ben ik daarom ook eens aan het rondlopen met zo'n mooie cresta kwh-meter.
Daar heb ik al diverse rotte appels gevonden.
Volgende maand moet al een stuk lager worden.
Zijn je pv-panelen al in bedrijf?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 20:18 ]
Morgen gaat hier jammergenoeg waarschijnlijk de ketel aan, de schilder doet het huis en de deuren en ramen staan op het moment van schrijven open. Het koelt hier nu dus wel flink af. Thermostaat zegt overigens nog 20 graden. Zonder de schilder hadden we het nog wel een tijdje volgehouden.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
of heb je het alleen over het koken?
wij koken op gas
nop, dit weekend
alhoewel het gaat stormen hoor ik
[ Voor 96% gewijzigd door sander817 op 01-10-2009 20:26 ]
Verwijderd
Conrad : 55,51
Plugwise: 56,62
Scheelt dus ~2%
Ik gok er op dat die plugwise naukeuriger is.
Heb het andere plugje op mn quooker gezet. Het gemiddelde per dag is ongeveer 0,35kWh per dag.
Drinken met zn 2en ongeveer 6 kopjes thee per dag en vullen vaak het pannetje voor de rijst/aardappelen met heet water. Het totale verbruik was 11,5 kWh.
Ons maandverbruik :144kWh ; 0,385GJ stadsverwarming
Verwarming is hier ook nog niet aan. Geen idee hoe warm het hier is (adapter van de stadsverwarmings klep heb ik uit het stopcontact
Verwijderd
stroom of gas...stroom heb ik zelf accijnsvrij.... nog steeds geen 2x2 gas/elektra combi gevonden...
en dan dit :
na dit te hebben gemaild aan mijn gemeente, kreeg ik direkt antwoord,(na 18 dagen wachten)Vanaf vandaag 1-10-2009 kunnen overheidsinstanties die niet tijdig een beslissing nemen, gedwongen worden een dwangsom te betalen aan de aanvrager. Overheden die in gebreke blijven bij vergunnings-, subsidieaanvragen of bezwaarschriften kunnen middels een dwangsom van 20 tot 40 euro per dag tot een maximum van €1260 euro onder druk worden gezet om te komen met een besluit.
en blijkt de zonnesteek subsidie alles te omvatten behalve arbeidsloon.
(dus omvormers, kabels,panelen, en montagesets)
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 21:35 ]
Betere luchtaanzuiging geeft een betere verbranding, maar is dan nog niet efficiënter in de zin van warmteafdracht. Meeste warmte zit immers in de rookgassen, dus je zal een open haard ingrijpend moeten verbouwen om efficiënter te maken.asvogel schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:38:
Even over die open haard:
Ik heb er een, en ben me ervan bewust dat het niet erg efficient is. Ik stook 'm dan ook niet om te verwarmen, maar 'voor de gezelligheid'. Echter, als er iets is dat ik kan doen waardoor het efficienter wordt, dan ben ik daar wel voor te porren. Een gat in de onderkant maken om lucht uit de kruipruimte aan te zuigen leek me op zich wel een mooie optie, maar is niet heel eenvoudig te realiseren. Zijn er mogelijkheden om de efficiency wat te verbeteren? Het enige 'goede' aan onze open haard is dat hij niet tegen een buitenmuur staat. De trek enzo is verder prima.
---------------
Mijn verbruik in september was: Dag-stroom= min 1 Kwh; Nacht-stroom= 80 Kwh; Gas= 1 m3; Water houd ik niet bij - doe ik 1x /jaar.flitspaal.nl schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 18:01:
Wat was jullie verbruik in september?
Zonopbrengst = 29,6 = 84,5 genormeerd.
Kamertemperatuur = tussen de 19/20. kan nog net zonder kachel.
Van wat ik begreep is het punt vooral dat een open haard zoveel lucht nodig heeft voor de verbranding, dat je grote hoeveelheden koude lucht je huis intrekt. Die lucht moet je weer opwarmen, waardoor je, bij erg koude buitenlucht, zelfs op een netto negatief rendement uit kunt komen. Vandaar mijn eigen suggestie om die lucht dan maar uit de kruipruimte te trekken; ook goed voor de ventilatie daar. Maar dat heeft dus wat praktische bezwaren en bovendien lijkt het me lastig om te voorkomen dat er lucht uit de kamer wordt aangezogen. Dan zou je de lucht uit de kruipruimte geforceerd de haard in moeten blazen - dat wordt me allemaal wat te ingewikkeld.Mistraller schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:10:
[...]
Betere luchtaanzuiging geeft een betere verbranding, maar is dan nog niet efficiënter in de zin van warmteafdracht. Meeste warmte zit immers in de rookgassen, dus je zal een open haard ingrijpend moeten verbouwen om efficiënter te maken.
Heeft jouw openhaard een aanzuigbuis die je kan verlengen naar de kruipruimte? Ik heb daar nog nooit van gehoord.asvogel schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:26:
[...]
Van wat ik begreep is het punt vooral dat een open haard zoveel lucht nodig heeft voor de verbranding, dat je grote hoeveelheden koude lucht je huis intrekt. Die lucht moet je weer opwarmen, waardoor je, bij erg koude buitenlucht, zelfs op een netto negatief rendement uit kunt komen. Vandaar mijn eigen suggestie om die lucht dan maar uit de kruipruimte te trekken; ook goed voor de ventilatie daar. Maar dat heeft dus wat praktische bezwaren en bovendien lijkt het me lastig om te voorkomen dat er lucht uit de kamer wordt aangezogen. Dan zou je de lucht uit de kruipruimte geforceerd de haard in moeten blazen - dat wordt me allemaal wat te ingewikkeld.
Bij onze kachel zit in de schouw een buis met afsluitklep, die door de vloer heen gaat en via een buis (door de kruipruimte heen) direct van buitenaf lucht aanvoert. In de schouw zit een rooster waardoor deze buitenlucht de woonkamer in kan stromen.
De lokale onderdruk die de kachel genereert, zorgt ervoor dat de meeste verbrandingslucht uit die buis komt want die zit er dichtbij. Je mag dus nooit zomaar op je kruipruimte aansluiten, omdat je simpelweg via de woonkamer de kachel/openhaard voedt en je in geen geval kruipruimte lucht in je woonkamer wilt/moet hebben.
Overigens: Vanochtend de vloerverwarming weer aangezet
Nieuwe technologie van IMEC moet rendement van meer dan 40% opleveren
Onderzoeksinstituut IMEC (Leuven, België) heeft een technologie ontwikkeld voor de productie van mechanisch gestapelde ‘triple-junction’ zonnecellen. Het verwachte conversierendement van meer dan 40% is hoger dan wat tot nu toe met monolithische ‘triple-junction’ cellen werd bereikt. De zonnecellen worden opgebouwd uit drie lagen van verschillende materialen (InGaP, GaAs en Ge). Deze materialen hebben verschillende spectrale gevoeligheden. Door ze in één zonnecel te combineren kan een groter deel van het zonnespectrum in elektriciteit worden omgezet dan met een zonnecel die van één materiaal is gemaakt.
De nieuwe stapeltechnologie werd tijdens de European Photovoltaic Solar Energy Conference in Hamburg gedemonstreerd met een tweelaags model van GaAs en Ge. Deze cel bestaat uit een GaAs-toplaag van slechts 4 µm dik, die transparant is voor infrarood licht en een rendement heeft van 23,4 %. Deze toplaag is mechanisch bevestigd op een Ge-onderlaag die het doorgelaten infrarode licht met een rendement van 3 – 3,5% converteert. Beide lagen zijn voorzien van aparte elektrische aansluitingen.
IMEC verwacht het eerste exemplaar van een drielaags zonnecel aan het begin van volgend jaar te kunnen presenteren.
Verwijderd

ik ga het deze winter proberen 35c ltv,
meer weten ? kijk hier :
http://www.stichtingltv.nl/
(ik heb geen belang in deze organisatie, ze hebben mij enkel goed geinformeerd)
Eindelijk!Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 09:03:
[afbeelding]
ik ga het deze winter proberen 35c ltv,
meer weten ? kijk hier :
http://www.stichtingltv.nl/
(ik heb geen belang in deze organisatie, ze hebben mij enkel goed geinformeerd)
Geweldig dat de LTV informatieverstrekking nu wat meer georganiseerd aangepakt gaat worden. Je wordt zo vaak meewarig aangekeken als je zegt een ltv systeem in huis te hebben of te plannen. Zo ben ik bijv. nu bezig om een geplande geluidisolerende voorwand direct te voorzien van wandverwarming, dat heeft weinig impact op de klus en geeft wel een aangename warmte i.c.m. de vloerverwarming.
Het uitzoeken van wandverwarming is een hele klus. Er zijn redelijk wat bedrijven die het aanbieden, alleen gebeurt dat vaak onder de noemer 'groen'. En 'groen' mag wat kosten, want het verdient zich op termijn terug. Ze leveren dus een 'beleving'. Aan mij de taak om een leverancier te vinden die gewoon meters levert tegen kostprijs+normaal winstpercentage.
Ik hoop dat er snel meer producenten zich aan gaan sluiten bij de stichting, waardoor het platform onafhankelijk kan worden van direct commerciele belangen.
Voor nu: hulde aan de ltv leveranciers die dit initiatief opgezet en er in geinvesteerd hebben.
Vraag van mij aan Rob van Rees (directeur GreenChoice);
Beste Rob,
Er is bij mij enige onduidelijkheid over de verrekening met elektriciteit op het moment dat je meer produceert dan jezelf verbruikt als particulier.
Stel ik verbruik 3000kWh stroom op jaarbasis en produceer 5000kWh met zonnepanelen.
Greenchoice neemt dat overschot van 2000kWh van mij over. Welke vergoeding krijg ik daar dan over? Welk bedrag krijg ik dan op mijn rekening gestort van jullie? Is dat inclusief of exclusief Energiebelasting en BTW?
Vriendelijke Groeten, Guus Lambalk
Antwoord van Rob van Rees;
Hallo Guus,
Wij hebben ism Diederik Samson en Kees Vendrik weten te regelen dat we de teruglevering tot aan het verbruik mogen salderen. Dat wil het volgende zeggen:
- voor een kWh afgeneomen stroom betaal je: levering (ca. 7 cent), energiebelasting (circa 11 cent) en BTW (circa 3,5 cent) totaal circa 21,5 cent (verschilt voor dag en nacht en per regio, maar stel even 21 cent.
- de stroom zelf is gemiddeld slechts ca. 7 cent waard
- salderen houdt in, ook al heb je teruggeleverd tegen een waard evan 7 cent, mogen wij verrekenen met het verbruik. Dus, we reken niet 3000 euro * 21 cent, maar die 3000 wordt afgetrokken van de totaal 5000 teruglevering.
- resteert inderdaad 2000 extra teruglevering, die we niet meer mogen salderen. Daarvoor betalen we dan de stroomwaarde. Die hebben we bepaald op 9 cent, om een zo goed mogelijke vergoeding te beiden (het betreft veelal ook hoogtarief, niet laagtarief de teruglevering van zonnestroom, behalve dan de teruglevering in het weekend).
- 'salderen' met verbruik mag tot aan 5000 kWh, maar dan moet er dus ook 5000 kWh verbruikt zijn, om daadwerkelijk te kunnen salderen.
Ik hoop dat dit goed antwoord biedt op je vraag, anders mail graag de aanvullende vragen.
vrgr Rob van Rees
Een les hieruit is wel dat je beter af bent als je je overschot nuttig in kunt zetten (warmtepomp, elektrische voertuig, o.i.d.).
glambalk schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 14:26:
Of geen overschot produceren. Das dan namelijk, net zoiets als wat de boeren doen. Eerst te veel melk produceren en dan klagen dat ze er zo weinig voor krijgen.
Verwijderd
http://www.nuzakelijk.nl/...-kritiek-mugabe-melk.html
ook op nu.nl :
je kan inderdaad beter je eigen dak beleggen...of volsparen, dat is tientjes rente per maand.Timing
Historisch is het nauwelijks de moeite waard om te sparen. Inflatie en belastingen eroderen normaal gesproken de opbrengst van spaartegoeden richting het nulpunt. Het is echter maar de vraag of spaarders er verstandig aan doen om te wachten tot de situatie zich op de spaarmarkt normaliseert.
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 16:00 ]
Ik voorzie in de toekomst geen overschot aan energieglambalk schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 14:26:
Of geen overschot produceren. Das dan namelijk, net zoiets als wat de boeren doen. Eerst te veel melk produceren en dan klagen dat ze er zo weinig voor krijgen.
Hier op marktplaats heb je er al één voor 795 euro. Lijkt me iig een stuk beter rendement geven dan verwarmingelement.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Nu moet ik toch even reageren en iets recht zetten.glambalk schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:03:
mensen die te veel voedsel produceren en het vervolgens als stront over de weilanden uitsproeien in een poging de prijs op te drijven hebben bij mij het respect verloren. De enorme winsten die ze vorig jaar nog maakten omdat er wereldwijd een grote vraag naar melk(producten) was hebben ze toch ook niet in Brussel ingeleverd. De landbouwsubsidies zijn een ramp voor de wereld en met name de derde wereld.
tussen de mensen die enorme winsten maken op melk(producten) en de mensen die het als stront uitsproeien over het land zit een vrij groot verschil. De boeren (en de koeien
De boeren moeten op elke liter melk 10cent bijleggen. Wat zou jij doen als jij werkt om uit eindelijk een negatieve saldo over te houden, en normale protesten geen effect hebben.
Het is totaal niet ontopic, maar moest dit toch even kwijt
P.s. ik ben geen boer en ook niet de zoon van.
Verwijderd
Het is al prima dat je de temperatuur weetNEOeo schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:43:
Beste mensen,
Zelf ervaar ik een prettig stookgedrag als de radiatoren niet heter worden dan 45 graden want dan krijg je weer last van een droge neus en een enorme stofgeur.
Met 45 graden haal je ook de 19 graden in huis en hoger is niet nodig. Elke graad scheeld weer 47 euries
Voor mij is 17,5 graden al te warm en dat red je makkelijk met 45 graden en je hebt dan dubbel mazzel want je ketel moduleert maar op 20% en heb je minder verliezen en als je gaat luchten is het geen ramp als je de verwarming vergeet uit te zetten. Na het sluiten van de deuren is het in no time weer op temperatuur.
Goede vraag van je en een klein onderzoekje zal dikbetaald zijn
Als je een zwembad hebt zou dat wellicht een aardige optie zijn. Dat hebben we echter niet, maar ik zit echt wel te denken aan een lucht/lucht warmtepomp. Dat is feitelijk gewoon een airco-unit die ook andersom kan werken (de buitenlucht afkoelen om het huis op te warmen). Deze kan bij niet al te lage buitentemperaturen aardig meehelpen de gasrekening te verlagen. Daarnaast heb ik een heel aardige deal gesloten waarmee ik ons zonnestroomoverschot nog verder ga vergroten waardoor dit een serieuze en echt heel interessante optie gaat worden.ice-T106 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:22:
Voor de mensen met een overschot: Zou je niet zo'n goedkope zwembad warmtepomp op je zonneboiler aan kunnen sluiten?
Hier op marktplaats heb je er al één voor 795 euro. Lijkt me iig een stuk beter rendement geven dan verwarmingelement.
Over melk- en andere landbouwoverschotten: het is inderdaad erg onhandig om subsidies te geven op iets waarvan er al te veel gemaakt wordt. Sowieso ben ik geen groot fan van subsidies, die hebben vaak toch wel nare bij-effecten. Het probleem is alleen dat niet alle nadelen van sommige zaken (bijvoorbeeld milieuvervuiling door energieproductie) zich in geld laten uitdrukken, en dan zie ik niet wat je voor andere middelen hebt dan a) regelgeving (ongewenste zaken verbieden en gewenste zaken verplichten) en b) belasting/subsidie (ongewenste zaken belasten en gewenste zaken subsidiëren). Sommige mensen zullen daar graag optie c) aan toevoegen: aan de vrije markt overlaten, maar bij dit soort zaken waarbij een te groot deel niet in geld uit te drukken valt heeft dat niet gewenste resultaat.
[ Voor 33% gewijzigd door JeroenH op 02-10-2009 17:06 ]
Verwijderd
2x iemand langs gehad voor een nieuwe schuifpui, beide zeiden :
laat die senternovum hr++ bon alsjeblieft zitten, krijg je wel gewoon als korting dan,
senter novum betaald namelijk niet, helemaal niet of pas na een jaar uit.
mensen mensen... ondernemers gaan ook gebukt onder de senter terreur dus...
het word echt helemaal niks met nederland, ook niet meer de komende 4 jaar.
Wat ik me afvraag of zou kunnen: nieuwe (Nefit?) cv-ketel plaatsen icm een Solarline-boiler? Ik heb al een lokale cv-boer op het oog en heb al een zooi folders gehad, maar toen niet gedacht aan een HR-ketel icm zonnecellen. Iemand die hier ervaring heeft met deze opstelling en informatie over kan geven? Kostenindicatie? Zou graag ervaringen horen, dan kan ik altijd nog weer terug stappen naar de cv-boer om het uit te werken en ter plekke de woning door te nemen qua mogelijkheden.
Of zou deze opstelling geen zin hebben?
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Volledig offtopic, maar ik raad je even aan het principe achter een (zuivel)coöperatie op te zoeken. Ik denk namelijk dat nou juist campina een slecht voorbeeld is.alexkroeze schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:42:
[...]
De zuivel producenten, de campina's van deze wereld, kopen de melk voor schandalig lage prijzen in en produceren hun zuivelproducten. Deze worden met schandalig hoge winst marges verkocht.
Alles draait om energie en duurzaamheid. On- of off-topic is dus een relatief begrip.alexkroeze schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:42:
[...]
De boeren moeten op elke liter melk 10cent bijleggen. Wat zou jij doen als jij werkt om uit eindelijk een negatieve saldo over te houden.................
Het is totaal niet ontopic, maar moest dit toch even kwijt
Geschiedenis in het kort na wereld oorlog 2
Veehouders hadden het heel slecht en voedselproductie moest op gang worden gebracht.
Boeren kregen subsidie en produceeerden dat het een lieve lust was.
Ging beter met de boeren. Zo goed zelfs dat er een overschot aan melk en boter ontstond.
Mansholt kwam met een plannetje. Kleine boeren wegsaneren en boeren die bleven kregen subsidie om verder uit te breiden, grotere stallen neer te zetten en nog meer koeien aan te schaffen.
Kleine boeren gingen niet weg maar werden allemaal grote boeren met hetzelfde oppervlakte land.
Gevolg we slopen de oerwouden in Brazilie om soja te maken en dat voeren we onze koeien want we hebben niet genoeg gras.
Een normale biologische koe produceert 10-15 liter melk per dag. Een opgefokte krachtvoerkoe wel 25-35 liter.
Er werd dus veel te veel melk geproduceerd. De EU neemt maatregelen. Een boer mag een maximale hoeveelheid produceren.
Na jaren verdween gelijdelijk aan de melkplas en de boterberg, maar ook het aantal boeren. Ze hebben elkaar gewoon kapot geconcurreerd.
We hebben na 30 jaar nog maar 1/3 van alle melkveehouders over maar ze produceren eigelijk nog steeds te veel melk.
Toen het vorig jaar zo goed ging wilden ze de melkquota nog afschaffen. Nu willen ze er weer geld bij. Als het goed gaat dan zitten ze boven op hun centen en als het slecht gaat moet de hele wereld opeens meebetalen.
Wat betreft de melkfabrieken; 50% van de melkfabrieken in Europa zijn cooperaties en dus in eigendom van de boeren zelf als die slecht betalen dan is dat de boeren hun eigen probleem dus.
Relatie met dit forum; niet biologische boeren gaan op een heel slechte manier met energie om.
Ik weet niet of terugkeer naar kleinschaligheid (nog) een optie is maar het zou een stuk beter voor deze wereld zijn net als het op kleine schaal produceren van elektriciteit.
Even los of het zin heeft en wat voor grootte van zonneboiler je nodig zou hebben, maar de kleinste / eenvoudigste Nefit solarline zit al snel richting €3000 incl. installatie en daar gaat dan minimaal €700 subsidie af.Tjeerd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:22:
Wat ik me afvraag of zou kunnen: nieuwe (Nefit?) cv-ketel plaatsen icm een Solarline-boiler? Ik heb al een lokale cv-boer op het oog en heb al een zooi folders gehad, maar toen niet gedacht aan een HR-ketel icm zonnecellen. Iemand die hier ervaring heeft met deze opstelling en informatie over kan geven? Kostenindicatie? Zou graag ervaringen horen, dan kan ik altijd nog weer terug stappen naar de cv-boer om het uit te werken en ter plekke de woning door te nemen qua mogelijkheden.
Of zou deze opstelling geen zin hebben?
Een ketel zit incl. installatie rond de €1800. Mogelijk dat de cv boer nog korting geeft als je alles in één keer besteld, maar dat is een kwestie van uitonderhandelen.
Melkprijs van een pak melk zegt niet zoveel. Er worden veel meer producten uit melk gemaakt dan alleen het pak melk voor consumptie; kaas (griekse feta, italiaanse mozerella), boter, medicijnen, poedermelk om in de derde wereld landen met subsidie van europa te dumpen en zo de melkproductie daar om zeep helpen.alexkroeze schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:49:
Kijk weer nieuwe inzichten en verdieping, ben zelf ook nog weer even gaan googlen en kom tot de conclusie dat wat de melkprijs betreft het probleem dus ligt bij de afnemers zoals de supermarkten en niet bij campina. het verschil tussen prijs van een liter melk van de koe en het pak wat in de winkel staat is vrij groot.
Verwijderd
vergeet anders de cv boer even en ga eens op zoek naar een dikke solarline met grote zonnecollector,
en subsidie daarop. ik heb dat ook gedaan en lach me nu rot.(maar dan zelfs zonder subsidie)
installatiekosten ga je zowieso betalen, en een boiler is supercomfortabel tov een enkel hr keteltje.
@melk&boeren
is zeker wel on topic, het is deel van de duurzaamheidsgedachte en energie,
zonder goedkope olie geen goedkoop voedsel, distributie ervan en koeling.
de argentijnse biefstuk met nieuw zeelandse wijn, met aardbeien uit israel met kerst zijn dan duidelijk van tafel. de lokale boer is dan nog belangrijker, en we moorden ze flink uit in de benelux op dit moment.
ook daar hakt peak-oil er flink in.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 18:49 ]
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
De kunst is eigenlijk dat de rookgassen een zo lang mogelijke weg afleggen voordat ze door de pijp naar buiten gaan.asvogel schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:38:
Echter, als er iets is dat ik kan doen waardoor het efficienter wordt, dan ben ik daar wel voor te porren. Een gat in de onderkant maken om lucht uit de kruipruimte aan te zuigen leek me op zich wel een mooie optie, maar is niet heel eenvoudig te realiseren. Zijn er mogelijkheden om de efficiency wat te verbeteren? Het enige 'goede' aan onze open haard is dat hij niet tegen een buitenmuur staat. De trek enzo is verder prima.
Bij een tegenstroomkachel krijg je dit effect, doordat een openhaard geen tegenstroomkanalen heeft zal de warme lucht rechtstreeks door de schoorsteen naar buiten gaan.
Op deze manier is geen mogelijkheid van warmteoverdracht naar de massa van van de haard.
Probeer ook te stoken met zo droog mogelijk hout en niet te dikke blokken.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Kleinschaligheid lijkt me voor beide punten geen totale oplossing. Bij electiciteit is het net totaal onbeheersbaar als er voornamelijk op lokaal niveau wordt geproduceerd, vraag en aanbod wordt dan heel lastig.glambalk schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:36:
Ik weet niet of terugkeer naar kleinschaligheid (nog) een optie is maar het zou een stuk beter voor deze wereld zijn net als het op kleine schaal produceren van elektriciteit.
Ook voor boeren is kleine (biologische) boeren njiet een oplossing, daar is de ruimte er niet voor. Zoals je zelf al aangaf in je verhaal (interessant trouwens!) zijn boeren hun productie gaan vergroten op hetzelfde landoppervlak (en dus hulp nodig van krachtvoeding, kunstmest enz). Als we dat ongedaan gaan maken hebben we niet genoeg land om melk te produceren. Een groot deel van de lage prijs komt ook doordat de vraag in Azie flink is verminderd, daardoor dumpen ze de melk die daar geproduceerd wordt ook hier.
Ik denk je weinig misloopt dit weekendvirus.elektro schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 19:57:
dat wordt een weekend zonder gratis stroom hier, vanmiddag heeft de omvormer van de zonnepanelen op het dak de geest gegeven. solladin 600, brandt nu constant rood en heeft kortsluiting op het vaste net gemaakt. gelukkig zit tie op een eigen groep.
Jeetje, dat is vervelend! Gelukkig is het weer toch niet briljant dus heel veel productie loop je niet mis, maar je zit er toch niet op te wachten.virus.elektro schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 19:57:
dat wordt een weekend zonder gratis stroom hier, vanmiddag heeft de omvormer van de zonnepanelen op het dak de geest gegeven. solladin 600, brandt nu constant rood en heeft kortsluiting op het vaste net gemaakt. gelukkig zit tie op een eigen groep.
Kun je dat onderbouwen?IJsbeer schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 20:16:
Bij electiciteit is het net totaal onbeheersbaar als er voornamelijk op lokaal niveau wordt geproduceerd, vraag en aanbod wordt dan heel lastig.
Verwijderd
met wat centrale punten die exchanges heten.
het is atom bomb proof ontworpen, en het succes is de vrijheid van de dataflow.
het verschil tussen een ip pakketje en een kwh over koperdraad is nauwlijks te noemen,
en het management ervan ook.
Verwijderd
Het meest kwalijke van open haarde wangedrag is niet het energie verlies.asvogel schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:38:
het is de luchtvervuiling, daarmee berokken je je buurtgenoten ernstige schade.
- Mensen CARA zoals asthma laat je stikken
- Iedereen in je omgeving bezorg je een hoger risico op kanker, door de kankerverwekkende stoffen die je als amateur stoker veroorzaakt.
Stel je voor dat je je buren op zaterdag morgen een zakje open haarden of houtkachel lucht in het gezicht komt blazen.
Je buurman vloekt je terecht zijn tuin uit.
Mijn wijk is weer vergeven van idioten die denken dat ze klimaat bewust bezig zijn voor de gezelligheid
Verwijderd
Ik noem dit een zeer goed inzicht eric-pvt@melk&boeren
is zeker wel on topic, het is deel van de duurzaamheidsgedachte en energie,
zonder goedkope olie geen goedkoop voedsel, distributie ervan en koeling.
de argentijnse biefstuk met nieuw zeelandse wijn, met aardbeien uit israel met kerst zijn dan duidelijk van tafel. de lokale boer is dan nog belangrijker, en we moorden ze flink uit in de benelux op dit moment.
ook daar hakt peak-oil er flink in.
Verwijderd
en dan nu even iets niet zo slims :
http://www.beslist.nl/mai...risch_Element_1200_W.html
http://www.beslist.nl/mai...%20Element&noshopsearch=1
dat is dat ding voor in een bestaande radiator,
zo poets je je saldering dus weer op 0 via de cv....lekker warm terug naar 0.
je kunt zelfs als je spaarzaam bent, je sde set met subsidie op eigen verbruik,
gesubsidieerd verwarmen....
rete-on-efficient natuurlijk...
/edit : met een combi boiler (cv via de boiler) dus ook elektrische naverwarming voor de boiler,
misschien maakt dat het toch weer redelijk efficient....(indien je windstroom hebt in de winter)
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 21:43 ]
Verwijderd
Dat is inderdaad een zeer relevante vraag.NEOeo schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 19:43:
Beste mensen,
De CV watertemperatuur hangt vooral af van zaken die bij een bestaande CV installatie niet meer zo goed is aan te passen.
- je gaat uit van de warmte verliezen bij - 20 graden buiten
Via alle muren, ramen, dak en vloer, en via kieren en geplande ventilatie
- die warmte verliezen moeten geleverd worden door alle radiatoren samen
- die leveren die warmte bij een bepaald temperatuurverschil, bijv 70 graden er in en 50 graden retour
- de CV circulatie pomp moet daarvoor zijn afgesteld op een voldoende grote doorstroming.
De CV ketel moet die gevraagde warmte ook kunnen leveren.
Maar tegenwoordig zijn huizen zo goed geisloeerd dat de ketel gekozen wordt op de warmwater behoefte voor bad en douche.
Dus de ontwerp temperatuur bij -20 is in hier 70 graden
Nu de praktijk, als de installatie er eenmaal in zit.
Een beetje ketel heeft een buiten-sensor, en/of een regeling die zelf een optimale water temperatuur kiest.
Omdat het meestal niet -20 is, kiest de ketel een lagere temperatuur.
Of die ontstaat vanzelf omdat de kamer thermostaat, de ketel maar af en toe aan laat slaan
Dit gebeurt ook, als het huis beter geïsoleerd wordt en de CV installatie blijft hetzelfde
Slimme CV ketels hebben een "stook lijn" een ingebouwd grafiekje waarmee de ketel bij meer en langdurig gevraagd vermogen de temperatuur van het water zelf verhoogd.
De evt aanwezige buitensensor beïnvloed die stooklijn dan ook nog. kouder buiten, geeft een hogere water temperatuur.
In de praktijk is een zo laag mogelijke watertemperatuur het zuinigst, omdat het rendement van de ketel hoger is bij een lagere temperatuur van het CV water.
In het begin en eind van het stookseizoen kan het water best op 50 graden staan, als je het met de hand instelt. En ook bij een huis dat achteraf is geisoleerd en nog de CV radiatoren heeft uit de tijd dat er nog geen isolatie was.
Let op dat als thermostaat te lang warmte vraagt of als het niet warm wil worden, dat de water temperatuur te laag is afgesteld.
Dus de ideale watertemperatuur is zo afhankelijk van het huis, de grootte van de radiatoren en de buitentemperatuur, en de warmte vraag, bijvoorbeeld als je thuis komt, dat moderne ketels daar zelf een regeling voor hebben ingebouwd.
Als je het zelf lager instelt, hou er dan rekening mee dat er verschil is tussen gewoon verwarmen, in d eloop van d edag.
En het opwarmen van het huis als je de thermostaat van de lagere nacht temperatuur op dag temperatuur zet.
Een hogere watertemperatuur geeft de installatie meer vermogen, het zal sneller warmer zijn dan wanneer je de watertemperatuur zo laag mogelijk zet.
Slimme ketels verhogen de temperatuur uit zichzelf als de thermostaat langer dan gebruikelijk warmte blijft vragen.
Als je het leuk vind zou ik beginnen te kijken welke slimheid jou ketel al heeft, en daar mee spelen.
Bij de combinatie 'huis met isolatie", CV ketel en radiatoren, ventilatie, hoort ook eigenlijk een echte gebruiksaanwijzing. Die hoor je er bij te krijgen. Maar meestal kom je met de gebruiksaanwijzing van de ketel al een heel eind.
Bij een nieuw te ontwerpen installatie hangt het sterk af van wat je wilt. Een warmtepomp bijvooreeld, levert het hoogste rendement bij lagere watertemperatuur, van bijv 40 graden, je hebt dan extra grote radiatoren nodig of speciale "Lage Temperatuur Verwarming" dat zijn dus extra grote radiatoren en vooral veel vloer en wandverwarming.
Een hoogrendement tegenstroomkachel hoef je maar 1x per 24 uur te stoken.Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 22:02:
[...]
Walgelijk die die 18de eeuwse moorddadadige vermijdbare gifgassen.
Brandstof: kurkdroog onbehandeld lokaal verkregen pallethout wat anders via het grofvuil zou verdwijnen.
Dit terwijl jou hoogrendement cv ketel om de haverklap helemaal uit Sachalin getransporteerd Putin gas staat te verstoken.
" Onafhankelijke onderzoekers adviseren de gaswinning in het leefgebied van de zeldzame grijze walvissen bij het Russische Sachalin stil te leggen." aldus het NRC vanwege de grote schade die wordt toegebracht aan de leefomgeving.
Gas dat ook nog eens opgeslagen gaat worden in de Bergermeer waardoor de bodem minimaal 10cm gaat stijgen.
Geschatte kosten nu al 150 miljoen eurotjes voor de Nederlandse belastingbetaler.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-10-2009 23:00 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Goeiedag zeg. Kijk eens naar het spreekwoord 'leven en laten leven'.Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:15:
[...]
Het meest kwalijke van open haarde wangedrag is niet het energie verlies.
- Iedereen in je omgeving bezorg je een hoger risico op kanker, door de kankerverwekkende stoffen die je als amateur stoker veroorzaakt.
Stel je voor dat je je buren op zaterdag morgen een zakje open haarden of houtkachel lucht in het gezicht komt blazen.
Mijn wijk is weer vergeven van idioten die denken dat ze klimaat bewust bezig zijn voor de gezelligheid
Waar wil je de maat leggen? Wel/geen auto's in de straat, benzine/diesel, met/zonder roetfilter, rokende/niet rokende buren, sigaren/sigaretten, bbq/frituurpan in de tuin.
Ik woon ook in een wijk met kachel/haarden stokers, maar de wijk heeft nog nooit onder een roetdeken of zoiets gelegen en ik heb er nog geen moment bij nagedacht of ergens last van gehad.
Misschien zit je in de buurt van mensen die het woord 'allesbrander' letterlijk nemen
Misschien garantiegevalletje? er zit immers 5 jaar garantie vanuit Mastervolt op die apparaten.. En anders maar upgraden naar een SunnyBoy oidvirus.elektro schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 19:57:
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
* TaXaN goes back into lurking mode...
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.
Er is alleen een wezenlijk verschil tussen een IP-netwerk en een power-grid.Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:05:
nee, dt kan niet onderbouwd worden, want het meest succesvolle netwerk (internet) werkt ook zo,
met wat centrale punten die exchanges heten.
het is atom bomb proof ontworpen, en het succes is de vrijheid van de dataflow.
het verschil tussen een ip pakketje en een kwh over koperdraad is nauwlijks te noemen,
en het management ervan ook.
Het eerste is een graaf en het 2e een ster-netwerk (eigenlijk een boomstructuur dus).
Uiteraard kun je elektriciteitsnetwerken wel aan elkaar koppelen, maar het is dan nog niet mogelijk om feitelijk de stroom van jou om te leiden naar de andere kant van het land.
Het is dan ook niet nodig om de elektronen over grote afstanden te versturen, want het maakt jouw buurman niet uit of het stroom van jouw panelen is of van een opwekker aan de andere kant van de stad.
Ook is het schakelen ook niet zo simpel als het gaat om grote vermogens, al was het alleen al omdat we er de overcapaciteit op het netwerk niet voor hebben.
Ik ben overtuigd dat we nog een hele tijd vooruit kunnen met decentrale opwek, maar dat ligt meer aan onze achterstand vrees ik.
Op een gegeven moment is er toch echt een aanpassing in ons grid nodig, al was het alleen al om de vermogens te kunnen sturen en voorkomen dat er stromen gaan lopen die groter zijn dan veilig over delen van het netwerk die daar eigenlijk niet voor ontworpen zijn.
Denk bijvoorbeeld eens aan de overboeking. Dat is berekend op een verbruik waarbij niet elk huishouden tegelijk een maximaal vermogen trekt, maar als een hele wijk op een zonnige dag maximaal vermogen gaat leveren, kun je wel dergelijke problemen krijgen, of dat de omvormers elkaar aansturen en niet meer in sync lopen met de centrale. Dat hebben we volgens mij zelfs in dit topic-nummer al eens afgeschat (percentage van grid-vermogen wat eigenlijk minimaal nodig is).
Maar goed, neemt niet weg dat we nu zeker door moeten gaan met zoveel mogelijk decentrale opwek te gaan implementeren. Al was het alleen al om het kip-ei probleem te doorbreken, want het grid zal niet aangepast/uitgebreid worden als er geen noodzaak voor is.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Als ik dat zo lees bekort je je leven meer door je op te winden dan door al die idioten in je wijk...Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:15:
Enfin, de vraag was hoe ik beter met mijn open haard kan omgaan, of hoe ik 'm kan tweaken. Lijkt me uiteindelijk toch een legitieme vraag. Misschien is er geen verbetering mogelijk, maar de optie om 'm weg te doen zat er nog even niet bij.
Als reactie op de andere reacties: Ik begrijp dus dat ik de efficientie van de open haard op zich niet zo makkelijk kan verhogen. En dat er ook niet echt een manier is om te zorgen dat je minder warme lucht uit je woonkamer trekt (waarmee je koude buitenlucht aanzuigt). Dan houdt het wel zo'n beetje op met de mogelijkheden, ben ik bang.
Kankerverwekkende stoffen in een goed gestookte haard met fatsoenlijk schoon hout...? Hoe zit dat met verbranding van afval, gasaffakkeling etc etc. Zeker nog nooit door de Botlek geredenVerwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:15:
[...]
Als Cara patient heb ik persoonlijk meer last van sigaretten, uitlaatgassen, en andere echte viezigheid. Ik heb nog nooit een hoestbui gehad door een open haard. Gaat nogal ver om Cara patienten hierin te betrekken, ik kan me wel erger dingen bedenken.
---------------
Ik heb gisteravond al moeten toegeven (3 tegen 1) maar alleen om de kou uit de kamer te krijgen. Vandaag is ie nog uit.flitspaal.nl schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 08:33:
Het stookseizoen is nu ook bij ons begonnen. Vanochtendvroeg heeft de CV ketel voor het eerst moeten draaien om de woonkamer op te warmen.
Wel heb ik de zonneboilerregeling weer aangepast zodat het water in de Combifort altijd 60 graden is. Daar is de zomer echt voorbij.
A'dam PVOutput
Verwijderd
maar das niet onoverkomelijker dan mijn werk ooit waarbij xs4all belde en zei : we hebben in 1 maand 400.000 klanten erbij wat nu ? (1994)
het is op te lossen, zeker door tweakertjes, maar zeker niet door de huidige netbeheerders.
als je dat vergelijkt met de problemen waarbij de klassieke windmolens zijn ontstaan, en met het huidige internet, dan is het een lachertje, de techniek is er al, alleen praten we nu te lang en teveel, en besluiten de wollige heren helemaal niets.
het is tijd voor een flinke brownout in nederland.
dat "verbruik geschat" is een mooi voorteken, we hebben niets geleerd van de enron praktijken, en doen ook niets om het te voorkomen.
de kiss of death is er al :

we hoeven dus niet zoveel produktie bij te bouwen voor de baseload, in nederland,
we moeten de huidige baseload gewoon verduurzamen, om groei op te vangen....
bijbouwen maakt dus produktie zonder vraag, en de prijs zal dalen, ofwel, duurzaam word dan "te duur"
in bestuurskamers van kolenboeren is vast al een discussie op gang gekomen hoe dit maximaal gefrustreerd kan worden, zie bijvoorbeeld electrabel (die zag ik op canvas) dat helemaal GEEN belasting betaald in belgie, en nu kerncentrales gaat openhouden.
vervuilen is blijkbaar onbelast, en harde werkers worden dubbel belast.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 10:27 ]
Dan vraag je je wel af waarom de netbeheerders 30GW extra willen bijbouwen voor de export. Dit plaatje laat echt overduidelijk zien dat die extra centrales never nooit niet nodig zullen zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 09:52:
de kiss of death is er al :
[afbeelding]
we hoeven dus niet zoveel produktie bij te bouwen voor de baseload, in nederland,
we moeten de huidige baseload gewoon verduurzamen, om groei op te vangen....
Verwijderd
De samenleving is van ondergeschikt belang geworden doordat persoonlijk gewin en bedrijfsresultaten(aandeelhouders) van diverse key-bestuurders bij belangrijke bedrijven voorop staat.
En dat bij bedrijven die eigenlijk het belang van de samenleving dienen zoals energiebedrijven, zorg, onderwijs.
Dit alls ingezet door de privatisering die de samenleving wat moest opleveren.
Verwijderd
Deden de houtkachel terroristen dat maar.Speksteenkachel schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 22:49: houtkachel kanker terreur
[...]
Een hoogrendement tegenstroomkachel hoef je maar 1x per 24 uur te stoken.
Brandstof: kurkdroog onbehandeld lokaal verkregen pallethout wat anders via het grofvuil zou verdwijnen.
Dit terwijl jou hoogrendement cv ketel om de haverklap helemaal uit Sachalin getransporteerd Putin gas staat te verstoken.
" Onafhankelijke onderzoekers adviseren de gaswinning in het leefgebied van de zeldzame grijze walvissen bij het Russische Sachalin stil te leggen." aldus het NRC vanwege de grote schade die wordt toegebracht aan de leefomgeving.
Gas dat ook nog eens opgeslagen gaat worden in de Bergermeer waardoor de bodem minimaal 10cm gaat stijgen.
Geschatte kosten nu al 150 miljoen eurotjes voor de Nederlandse belastingbetaler.
Hoeveel schimmelwerend spul zit er in pallet hout?
Hoeveel PAK, Poly Aromatische Koolwaterstoffen komen er bij de buren binnen?
Wat is de persoonlijke blootstelling aan bewust geproduceerde giffen?
Het gaat erom dat de gezondheidsschade veel groter is dan de reductie van het klimaatprobleem.
Nog afgezien van de vraag hoeveel aardgas is eigenlijk verbruik.
Mijn passief huis geeft rondom 14 cm isolatie.
Nu zet ik s'avonds de ventilatie uit, om de kanker buiten te houden.
Verwijderd
We leven in een overschot aan energie, we pakken het alleen nog nietJeroenH schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:58:
[...]
Ik voorzie in de toekomst geen overschot aan energieMaar op zich heb je gelijk, en daarom zeg ik ook dat je een overschot beter nuttig in kunt zetten.
Pak de Wind
Verwijderd
dan moet je eens wat supermarkt boodschappen op Enummers controleren,Nu zet ik s'avonds de ventilatie uit, om de kanker buiten te houden.
dan is diep inhaleren over de longetjes bij speksteen toch nog een stuk gezonder hoor...
maar oke, wat je zegt, pak de wind in de winter, en verwarm lekker maximaal inefficient elektrisch,
jammer alleen dat ze er niet staan.
ik ga zo toch weer even kijken in egmond op de amalia park displays, het is dik windkracht 8 hier aan de kust, en dan even een frisse neus op het strand halen.
(toch vreemd dat die niet online staan, blijkbaar te eng die megawatts...je zou zomaar kunnen gaan denken dat het werkt)
en dat is gewoon zo gaaf om te zien..
Daar heb je inderdaad een belangrijk punt. Het zien werken van windmolens + zonnepanelen en hun opbrengst in Watt displayen + kWh opbrengst is een geweldige motivator om mensen over te halen.Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 11:23:
[...]
(toch vreemd dat die niet online staan, blijkbaar te eng die megawatts...je zou zomaar kunnen gaan denken dat het werkt)
en dat is gewoon zo gaaf om te zien..
Precies om die reden heb ik dus hier een SunnyBeam display voor m'n SB1100. als je met een beetje zon al ziet dat hij van 100W richting de 1kW kruipt is geweldig om te zien.
Ik bedoelde dus zo'n goedkope zwembad warmtepomp aan sluiten op het buffervat van een zonneboiler ipv een zwembad. Zodat die die als lucht/water warmtepompt mee helpt. Vooral omdat de kosten niet veel hoger zijn dan zo'n verwarmingselement en het rendement ondanks dat die hier niet voor gemaakt is vast hoger is. Een lucht/lucht warmtepomp kan natuurlijk ook, maar is volgens mij een stuk duurder bij een vergelijkbaar vermogen. (rendement kan ik niet inschatten)JeroenH schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:55:
Als je een zwembad hebt zou dat wellicht een aardige optie zijn. Dat hebben we echter niet, maar ik zit echt wel te denken aan een lucht/lucht warmtepomp. Dat is feitelijk gewoon een airco-unit die ook andersom kan werken (de buitenlucht afkoelen om het huis op te warmen). Deze kan bij niet al te lage buitentemperaturen aardig meehelpen de gasrekening te verlagen.
[...]
Verwijderd
JakeNL je liegt.JakeNL schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 23:01:
- Iedereen in je omgeving bezorg je een hoger risico op kanker, door de kankerverwekkende stoffen die je als amateur stoker veroorzaakt.[...]
Goeiedag zeg. Kijk eens naar het spreekwoord 'leven en laten leven'.
Waar wil je de maat leggen? Wel/geen auto's in de straat, benzine/diesel, met/zonder roetfilter, rokende/niet rokende buren, sigaren/sigaretten, bbq/frituurpan in de tuin.
Ik woon ook in een wijk met kachel/haarden stokers, maar de wijk heeft nog nooit onder een roetdeken of zoiets gelegen en ik heb er nog geen moment bij nagedacht of ergens last van gehad.
Misschien zit je in de buurt van mensen die het woord 'allesbrander' letterlijk nemenwant dat kan natuurlijk wel stinken als de ...
Juist als er weinig wind is, blijft de kankerverwekkende vervuiling in de wijk hangen.
En als het wel waait, heeft elke smeerlap zo'n ziekteverwekkende pluim over zijn buren gelegd.
Je hebt gelijk het is leven en laten leven. Het gaat hier letterlijk om anderen te laten leven, door ze niet met jouw ziekmakende vervuiling te overstromen
De grens ligt bij de vervuiling.
- Hout stoken alleen als het hard waait, en met een heel hoge schoorsteen, minstens 20 m.
- Natuurlijk alleen snel en schoon brandend schoon en droog hout.
- Een barbequeue kan vergelijkbare overlast geven, maar goed geroosterd vlees, geeft geen ziekteverwekkende overlast voor anderen, gepruts natuurlijk wel. En zwart of bruin verbrand vlees bevat ook ander kankerverwekkend spul waarmee de eter de gezamenlijke ziektekostenpremie flink opjaagt Zindelijk denkende en levende mensen eten allang geen vlees meer
- Oude walmende diesels en 2-taks brommers, moeten verboden worden. Om te begonnen, moeten de berijders verplicht worden meer nooit fietsers in te halen, want die krijgen dan een vergelijkbare stoot kankerverwekkende gifgassen in hun gezicht.
Je weet dat EURO 5 en 6 vrachtwagens de lucht op de snelweg vaak schoner achterlaten dan de motor opsnuift?
In de stad zou je vanaf nu alleen maar elektrische brommers moeten toestaan.
Voor bedrijven die ergens een milieuvergunning aan moeten vragen, geldt het BAT principe.
Dat zou ook voor burgers moeten gelden
BAT staat voor Best Available Technology.
Als je iets gaat doen dat het milieuvervuilt, dan ben je verplicht, daarvoor de best beschikbare techniek en spullen te gebruiken.
Je moet dus je best doen zo weinig mogelijk te vervuilen.
Voor houtstokers is dat in een wijkcentrale, daar kan het hout professioneel gedroogd worden en onder goed geregelde condities in warmte worden omgezet.
Als je zo'n installatie in het klein thuis kunt hebben, is dat ook goed, alles wat meer vervuilt, is fout.
Ga dan alvast maar sparen voor de schadeclaim, of erger als de buurman beseft dat jij hem die kanker hebt bezorgd.
In mijn dorp woont een jongeman, die bij zijn ouders in de garage een aannemers bedrijfje is begonnen.
Ze hebben nu 3 stookinstallaties, het huis van de buurman staat al meer dan een jaar leeg te koop. Begrijpelijk als je uitkijkt op een woonhuis met 3 dikke geblakerde pijpen.
Op het bouwvakkers aanhangwagentje ligt regelmatig van alles brandbaars, en zo ruikt het ook.
Een recente hobby is de stronk van een gerooide boom buiten in de regen en zon schoon laten worden en dan in stukken zagen en opstoken
Het enige wat volgens mij moet gebeuren om decentrale opwek grootschalig mogelijk te maken, is dit te koppelen aan decentraal verbruik, waarbij het verbruik gestuurd kan worden. Volgens mij zijn de mogelijkheden eindeloos zodra je verbruikers kunt gaan sturen m.b.v. het grid. Het opladen van elektrische voertuigen is al vaker genoemd, maar stel je eens voor dat veel meer verbruikers afgestemd kunnen worden op aanbod, zoals koelkasten bij mensen thuis, maar ook de koeling bij de locale supermarkt, airco's in kantoren, etc.
Als de prijs van energie eerlijker wordt (dus zonder bijv. de enorme belastingvoordelen voor niet-duurzame opwekking, maar inclusief de toekomstige kosten door vervuiling) en variabel berekend aan de hand van de hoeveelheid lokaal opgewekte energie op dat moment, zal er genoeg reden ontstaan om zoveel mogelijk aanbod-gestuurd te verbruiken, en het grid daarmee te ontlasten.
Zo dat is nogal een verschil dan... Hier in Stad (Groningen dus) zie ik de blaadjes amper 10 cm bewegen.Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 11:23:
[...]
ik ga zo toch weer even kijken in egmond op de amalia park displays, het is dik windkracht 8 hier aan de kust, en dan even een frisse neus op het strand halen.
[...]
Nog meer een bewijs dat je windmolentjes absoluut niet in stedelijke gebieden moet willen zetten, zeker niet als die niet aan de kust liggen.
Verwijderd
(@hhints : fijnstof vrij, zet maar een kolencentrale uit vandaag, scheelt weer een ton fijnstof)Laatste update: 12:12 uur
Windsnelheid: 33.5 knopen (17 m/s, 8 Bft)
Windstoten: 43.3 knopen (22.3 m/s)
Windrichting: 230 graden (ZW)
Buiten temperatuur: 15.9 °C

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 12:20 ]
Zo hee... het zit je hoog he.Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 11:10:
Deden de houtkachel terroristen dat maar.
Als je daarmee bedoelt dat je auto's - op wat voor energiebron dan ook - in de stad zou moeten weren ben ik het met je eens (oh, en fietsers en voetgangers toestaan natuurlijk). In een goed ontworpen stad met goed OV is de auto helemaal niet nodig.Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 11:41:
In de stad zou je vanaf nu alleen maar elektrische brommers moeten toestaan.
^^^^^^ Lezen we met zijn alleen even goed wat hierboven staat? Hier worden hele juiste dingen gezegd.Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 11:06:
Ik denk dat we met z'n allen banger moeten zijn voor de graaipeak dan peak-oil.
De samenleving is van ondergeschikt belang geworden doordat persoonlijk gewin en bedrijfsresultaten(aandeelhouders) van diverse key-bestuurders bij belangrijke bedrijven voorop staat.
En dat bij bedrijven die eigenlijk het belang van de samenleving dienen zoals energiebedrijven, zorg, onderwijs.
Dit alls ingezet door de privatisering die de samenleving wat moest opleveren.
Voor de samenleving cruciale zaken, waarvan lang niet alle aspecten in geld zijn uit te drukken, moet je niet aan de vrije markt overlaten. Ik heb zelden zorg nodig, maar als ik weer eens naar de huisarts ga, of een enkele keer naar een specialist, is het elke keer weer slechter geworden. Beperktere openingstijden, nog meer gehaast personeel. Terwijl de premie hoger is dan ik ooit betaald heb! Onderwijs? Is nog nooit zo slecht als nu, hoor ik van vrienden die op de universiteit nieuwe studenten begeleiden. Ze kunnen niet rekenen, hebben geen taalgevoel, geen besef van geschiedenis. Ja, Googelen, dat kunnen ze wel. Energie... dat zal hier geen uitleg behoeven. Het is onbeschrijflijk cruciaal dat we onze energievoorziening verduurzamen. Maar omdat dat niet in (korte termijn-)geld is uit te drukken spartelt de zogenaamde vrij markt heftig tegen omdat het 'te duur' zou zijn. Openbaar vervoer... daar lijkt het nog het beste van dit soort zaken te gaan, maar ook daar merk je dat het financieel belang boven het maatschappelijk belang staat.
Meestal heb ik een positieve instelling, maar als ik te veel van dit soort dingen achter elkaar hoor vind ik het wel eens moeilijk om die vast te houden. Wat zijn wij, wij met zijn allen, ook ik, toch ontzettend domme wezens. Wat zie je in het nieuws? Hoofddoekjes en een kredietcrisis die we met onze hebberigheid over onszelf afgeroepen hebben. Ik ben benieuwd hoe onze kinderen over een paar decennia hierop terugkijken. "Zeg pa, in 2009 he, jullie wisten toen toch al van peak oil en kilmaatverandering? Wat raar dat er niets aan gedaan is.... Had je toen niet meer kunnen doen dan die paar zonnepaneeltjes op je dak die je wel eens op je vergeelde foto's laat zien?"
Ja, ik had veel meer kunnen doen, maar ook ik ben een hebbert, zit hier lekker achter mijn laptopje (made in China) aan onze houten tafel (made in Sweden) in een door aardgas (made in Russia) warmgestookt huis, pak ontbijt uit de koelkast (made in Singapore) etc. etc. etc.
Ik ben benieuwd wat mijn kinderen ooit van mij gaan vinden als ze doorkrijgen hoe het werkelijk zit. Ik hoop maar dat ik ze onder ogen durf te komen.
Duurzaamheid is meer, oneindig veel meer, dan alleen duurzame energie-opwek. Het is ook zorgen voor een maatschappij die voor zichzelf kan zorgen, die naar de toekomst kijkt, problemen onder ogen durft te zien en die de juiste maatregelen durft te nemen, ook als dat betekent dat het individu misschien iets moet inleveren.
/rant
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 03-10-2009 12:32 ]
Voor pak weg 95% mee eens. Maar heb wel oog voor uitzonderingen met speciale toestemmingen.JeroenH schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 12:24:
[...]
Als je daarmee bedoelt dat je auto's - op wat voor energiebron dan ook - in de stad zou moeten weren ben ik het met je eens (oh, en fietsers en voetgangers toestaan natuurlijk). In een goed ontworpen stad met goed OV is de auto helemaal niet nodig.
..........
Een voorbeeld van dit beleid is dat Amsterdam dit stimuleert met heel strategisch een aantal grote parkeerterreinen aan de rand van de stad waar je redelijk voordelig je auto een hele dag kan laten staan, gecombineerd met eveneens voordelig twee retourtjes openbaar vervoer naar de binnenstad. Meerdere keren gebruik van gemaakt, bevalt uitstekend, want je hebt ook geen gezoek naar een moeilijk te vinden peperduur parkeerplaatsje in het centrum.
Meerdere steden hebben dit systeem inmiddels overgenomen. Ik denk dat dit ook realistischer is dan het droomdenkbeeld om de auto helemaal uit te bannen.
Dit topic is gesloten.