Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Met kleine kinderen, en een vrouw die moleculair bioloog is, pakken wij dit toch echt anders aan. Er zijn veel virussen die bestand zijn tegen zeep/alcohol, en die je eigenlijk het beste kan doden door hoge temperaturen. Het norovirus is een goed voorbeeld van een sterk virus. (Veroorzaker van buikgriep). Vandaar dat zoveel mensen het krijgen als het eenmaal rondwaart.wmeester schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:57:
[...]
Je hoeft de bacteriën niet te doden hoor, wegspoelen is ook goed, dat vinden de bacteriën ook niet erg.
De was gaat hier gewoon op 30/40 graden.
Maar uiteraard moet iedereen dat zelf weten. Met virussen vermoed ik dat je veel eerder door direct contact besmet wordt, maar wij (vooral mijn vrouw overigens) voelen ons gewoon prettiger bij een 60 graden was voor ondergoed, rompertjes, spuugdoekjes, handdoeken, beddengoed en dat soort spul)
Veel/agressieve zeep is ook niet fijn voor babyhuidjes, dus hier wassen we gewoon op 40/60. Maar wel op zonnewarmte dus feitelijk bijna net zo zuinig als op 20 graden wassen zonder zonneboiler
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
Ach, een kleine in huisMistraller schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:46:
[...]
Brrr.. het idee alleen al, kleertjes met poep/plas/kots resten op 20 graden wassen. Bacteriën en virussen doden wij liever met temperatuur dan met chemie
Het beste is om bij het waspoeder een schep zilversoda toe te voegen en dat is niet chemisch, maar gewoon een zout wat wel alle bacteriën dood. Ook was je de was op 40 graden.
Met restjes is het wel slim om extra spoelwater te gebruiken
Ook het norovirus kan niet tegen soda
Ahh, dat is wijs, maar een pannetje water koken en samen met een scheut azijn in je wasmachine gooien werkt heel goedflitspaal.nl schreef op maandag 28 september 2009 @ 14:14:
Hier gaat alles ook inderdaad op 30 of 40 graden. 1x per maand doen we een 90 graden was ( wasmachine leeg ) met schoonmaakmiddel om de wasmachine goed schoon te houden van de binnenkant.
Liever 3 liter naar 100 graden brengen als een hele was.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 15:40 ]
Uiteraard op de fiets, JeroenJeroenH schreef op maandag 28 september 2009 @ 12:51:
...zolang je er maar niet met de auto heen gaat

(Behalve de keren dat het eens echt noodweer is- storm-regen-bliksem)
AHA, een nieuwe vaatwasserwmeester schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:24:
Heb sinds kort een nieuwe vaatwasser. De oude was op diverse onderdelen versleten en zo'n 10 jaar oud. Ik heb de laatste 3 wasbeurten nog wel even de plugwise meter eraan gehangen; zo'n 2,1 KWh per wasbeurt.
De nieuwe vaatwasser doet in het "eco" programma (van 2 en een half uur) 1,17 KWh. Er vanuit gaande dat ie zo'n 350 x per jaar draait: besparing van 325 KWh.
Ding kostte (incl alles) 600 euro. Daar koop ik geen PV panelen voor die hetzelfde opbrengen per jaar.....
Heb nog een oude wasmachine van 12-14 jaar oud, is een Miele maar wast nog prima. Zal hier toch ook eens de meter aanhangen....

Waar is de tijd gebleven van een eenvoudig hand-afwasje?
Hier draait ie eens in de 2 á 3 dagen. Hier geldt hetzelfde als bij de wasmachine: Goed volstoppen. Grote/kwetsbare spullen, of dingen de je de dag erna ook nodig hebt kunnen evt met het handje.
---------------
Look behind you! A three headed monkey!
Dat hangt er een beetje van af... ik heb er zelf nooit metingen aan gedaan maar ik heb begrepen dat een goedgevulde zuinig vaatwasser energietechnisch best eens in het voordeel zou kunnen zijn ten opzichte van de handafwas. Echter in ons geval - wij zijn maar met zijn tweetjes - hebben we alleen maar kleine afwasjes en die doe ik net zo lief op de hand. Opsparen kan, maar dan gaat het aankoeken en wordt het niet goed schoon. Afspoelen is een optie maar dan kun je het net zo goed met de hand afwassen. Hebben we eters gehad, of een feestje, gaat het linea recta de vaatwasser in.JAN-B schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:01:
AHA, een nieuwe vaatwasseren 350x per jaar gebruiken! Daar zijn een aantal Tweakers het vast niet mee eens.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Wat vinden jullie hier van?
Dat heeft natuurlijk alles te maken met je gezinsgrootte. Hier moet hij echt wel dagelijks aan (7 personen).Mistraller schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:20:
ELKE dag de vaatwasser aan ?!?
Hier draait ie eens in de 2 á 3 dagen. Hier geldt hetzelfde als bij de wasmachine: Goed volstoppen. Grote/kwetsbare spullen, of dingen de je de dag erna ook nodig hebt kunnen evt met het handje.
Verwijderd
ik draaide van de zomer af en toe de duco wijd open, en ging er 86c water in de machine,
dan alle witte kookwas erin, en de thermostaat op 90c.
dat doe ik zo iedere 3-4 maanden.
het scheelt stank in de machine, en kost nawelijks stroom.
ik heb gewerkt bij een microbiologisch waterinstituut met een rood lab erbij,
en kan zeggen dat werkelijk alles onzin is, voldoende doorstroming voorkomt alles, en geeft bacteriegroei geen kans.
Ik merk hier dat het naar mijn maatstaven nog steeds prima is (nog steeds geen jas/trui nodig op de fiets van/naar werk), maar ik vermoed dat de thermostaat hier donderdag avond toch wel aangezet gaat worden, als mijn vriendin klaar is met d'r reeks late diensten en dus 's avonds gewoon thuis is.
In elk geval hebben we dan wel tot oktober zonder gekund en dat in een helemaal niet zo geweldig geïsoleerd huurhuis.
Het viel me trouwens op dat het vandaag ineens best wel vroeg donker aan het worden is (en laat licht). Wat maakt een weekend, gecombineerd met grauwig weer, dan veel uit.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Het is hier nu 20.5. Andere dagen warmde het nog wat op door de zon. We zullen zien wanneer we het te koud krijgen.TD-er schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:10:
Heeft iedereen hier zijn/haar verwarming nog steeds uit staan?
Verwijderd
ik weet wel iemand, dr. poldermoeras !
de (zon) cv hier doet zijn werk, maar de temperatuur is laag, erg laag, 27c, en 21,2c retour.
de gaskraan(cv) staat nog dicht.
ik ben begonnen uit te zoeken wat er nu precies gebeurt met de thermostaat op 20c dag en nacht,
en de gaskraan dicht, en hoe lang het duurt voordat de kamertemperatuur onder de 20c zakt.
i`ll keep you posted.
ik was vandaag bij een installatiebedrijf en die hadden elektrische staaf verwarmers voor in een boiler,
met een enorm overschot op de meter, en de netbeheerder onderweg "ik stel u kalt op 0" zit ik nu toch te denken....(/edit je kan ze ook in een radiator steken in een vrije aansluit dop)
[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 20:45 ]
laatste jaar zitten wij op 400 kuub met jaren 30 huis, wel dubbelglas + vloerisolatie, verder nauwlijks isolatie mogelijk. Hele dag zijn er mensen thuis.[b][freijman schreef op zondag 27 september 2009 @ 13:34:
[...]
Ik wil weten wie het hier ook redt met 600 kuub aan gas per jaar.
Kachel staat hier ook nog uit.
Jup, en dat zal hopelijk nog een eindje blijven. 's Ochtends is het soms wat koud maar ik ben toch maar een uurtje thuis sochtends dus is het de moeite niet om verwarming aan te steken. Wat ik wel doe is het elektrisch vuurtje is de badkamer s' ochtends 2 minutjes op me laten blazen dan is de badkamer tenminste warm.deejeebv schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:13:
[...]
Het is hier nu 20.5. Andere dagen warmde het nog wat op door de zon. We zullen zien wanneer we het te koud krijgen.
En aangezien wij een redelijk grote grote veranda hebben die ons huis verwarmd bij het kleinste zonnestraaltje die erop schijnt kan de verwarming wel nog ff uit blijven.
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
Verwijderd
Bacterie stam-141 overleeft dat moeiteloosVerwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 19:17:
@wasmachine
ik draaide van de zomer af en toe de duco wijd open, en ging er 86c water in de machine,
en kan zeggen dat werkelijk alles onzin is, voldoende doorstroming voorkomt alles, en geeft bacteriegroei geen kans.
Zilversoda dood alles wat organisch is.
Wil je echt gaan ontsmetten? Natruimhypochloriet, wel zonder kleding doen
Morgen komt de schoorsteenveger en 1 oktober (zo als elk jaar) gaat de vlam er weer in.
Wij wonen rondom een plantsoen, van de 25 woningen hebben er 15 een houtkachel (allemaal anti stadsverwarming).
Heerlijk die houtlucht als ik 's avonds de hond uit laat en mooi om te zien hoe iedereen aan het begin van het stookseizoen met z'n hout bezig is.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
De cv-ketel nog steeds uit.
De 3-wegklep zonneboiler/cv-circuit is nu op auto(dicht) om zuiniger met de opgeslagen warmte om te gaan.
Dit omdat het zonnetje het de komende dagen wel eens kan laten afweten.
Tot op heden stond de klep continu open.
Hier ook bijna elke dag hoor. Er is hier vaak iemand thuis en dan gaat het hard. Voor 20 cent per beurt ga je niet afwassen vind ik (ca 1.2 kWh).Mistraller schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:20:
Op de fiets vervuil je niets!
Hier staat de verwarming ook nog steeds uit. Vanochtend vroeg ( half 6 ) was het 19,9 graden in de woonkamer. Nu staat de thermometer nog op 20,5 graden. Hier met z'n tweetjes ook nog niet de behoefte gehad om de verwarming aan te gaan zetten.TD-er schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:10:
Ik merk hier dat het naar mijn maatstaven nog steeds prima is (nog steeds geen jas/trui nodig op de fiets van/naar werk), maar ik vermoed dat de thermostaat hier donderdag avond toch wel aangezet gaat worden, als mijn vriendin klaar is met d'r reeks late diensten en dus 's avonds gewoon thuis is.
In elk geval hebben we dan wel tot oktober zonder gekund en dat in een helemaal niet zo geweldig geïsoleerd huurhuis.
Het viel me trouwens op dat het vandaag ineens best wel vroeg donker aan het worden is (en laat licht). Wat maakt een weekend, gecombineerd met grauwig weer, dan veel uit.
De schuifpui heeft hier vandaag trouwens wel tot en met het avondeten open gestaan. Gisteren was het hier 's avonds nog heerlijk 22 graden.
De isolatie onder de vloer is duidelijk te merken trouwens. De vloer is op dit moment 20,3 graden, de temperatuur bij het plafond 20,8. Dat was voor de isolatie wel anders. Jammer genoeg niet gelogged overigens.
Ik hoop dat we de verwarming nog een paar dagen kunnen uitstellen. De prognose is nu dat we ergens rond de 4,5m3 gas gaan uitkomen voor september 2009. En dat is nog nooit zo laag geweest voor ons.
De vaatwasser gaat hier trouwens ook praktisch elke dag aan. dus 250-300 keer op jaarbasis vind ik absoluut niet raar klinken.
[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 28-09-2009 21:36 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Daarbij wel een extra klep om te kunnen schakelen ( wel of geen direkte verwarming)
Dit moet toch eigenlijk voordeel kunnen opleveren bij lage instraling, maar hoeveel??
Hier de kachel nog steeds uit.TD-er schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:10:
Vanavond om 17:00 uur was het nog 21 graden.
Nu 20.5 graden.
www.mijnzon.info
Haha! Het is triest dat dit soort uitvindingen een nut vinden!Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:36:
ik was vandaag bij een installatiebedrijf en die hadden elektrische staaf verwarmers voor in een boiler,
met een enorm overschot op de meter, en de netbeheerder onderweg "ik stel u kalt op 0" zit ik nu toch te denken....(/edit je kan ze ook in een radiator steken in een vrije aansluit dop)
Ook al geef ik je groot gelijk als je gezeik hebt met je onder 0 gesalderde KWHtjes dat je er gebruik van gaat maken. Heb je toevallig een linkje of een foto van hoe zo'n opstelling er uit ziet?
Zo'n staafverwarmer met een tijdklok 's nachts kan best een idee zijn.
Misschien ben ik een vreemdeling in deze wereld, maar wat is "kalt"?Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:36:
......."ik stel u kalt op 0" zit ik nu toch te denken......
Enige wat ik kan bedenken is het Duitse woord voor koud, maar dat wordt er vast niet mee bedoeld.
Koud als in zonder mededogen.Techneut schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:14:
[...]
Misschien ben ik een vreemdeling in deze wereld, maar wat is "kalt"?
Enige wat ik kan bedenken is het Duitse woord voor koud, maar dat wordt er vast niet mee bedoeld.
Oftewel, "U kan dan wel het idee hebben dat u geld zou kunnen krijgen voor uw teruggeleverde kWh's, maar in onze administratie gaat toch echt niet een kleiner getal komen te staan dan 0... en dan matsen we u."
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Die kon ik natuurlijk verwachten.....JAN-B schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:01:
[...]
AHA, een nieuwe vaatwasseren 350x per jaar gebruiken! Daar zijn een aantal Tweakers het vast niet mee eens.
Maar ik heb begrepen dat het niet veel uitmaakt of je 2 x een gootsteen vol laat lopen met warm water en sop of de vaatwasser laat draaien. Ik spoel ook niet voor oid, meeste etensresten eruit schrapen, in de groene bak en hup de vaatwasser in. Daarbij heb ik niet zoveel pannen dat ik er 2 dagen eten mee kan koken.
en gemak dient de mens.
Heb al eerder de stelling hier voorbij zien komen; energiebesparen oke, maar niet op comfort inleveren.
Wat betreft de CV; hij staat hier nog steeds op de anti-vries stand. Gisteravond toen ik thuis kwam was het 21 graden in huis. Na het dichtdoen van de gordijnen rond 20.00 uur bleef de temperatuur constant.
Daarbij, de zon schijnt overdag wel minder maar 's avonds koelt het veel minder af. Vannacht was het 12 graden oid. Van zaterdag op zondag was het 7 graden!
Vannacht was het idd aardig warm, amper afgekoeld, vanochtend was het 18.8. Hopenlijk krijgen we wat zon, zodat eht weer wat opwarmt.
Deze week verhuizen
Dit ziet er wel cool uit zeg! Ik heb wel een vraag: is de netfrequentie daadwerkelijk een betrouwbare indicator van de netbelasting?el jonco schreef op maandag 28 september 2009 @ 22:06:
Yo, Tweakers, hebben we dit soort realtime gridbelasting displays ook voor nederland? In het byzonder: hebben we zoiets voor groen opgewekte stroom? Dan kan je de wasmachine aanzetten als we boven de 50 hz zitten.
Als dat zo is dan is de slimme meter misschien helemaal niet nodig, je zou dan apparaten als de wasmachine zo in kunnen stellen als "ga pas wassen bij 50,10Hz of hoger". De netfrequentie is natuurlijk wel voor het gehele net gelijk, en deze indicator houdt dus geen rekening met lokale verschillen in productie en consumptie. De indicator zou dus met 50,00Hz kunnen aangeven "all is well" terwijl de lange-afstandstransmissielijnen roodgloeiend staan omdat de zon in stad A op de zonnestroompanelen schijnt en in stad B veel elektriciteit verbruikt wordt.
Overigens ga ik morgenavond Hermann Scheer zien!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Voor zover ik het kan overzien is het hele electriciteitsnet niet meer dan een gigantisch opgeblazen stroomnet zoals je dat binnenshuis hebt; zekeringen, kabels, verdeeldozen en transformators (laders bijv.)
Zou je zelf kunnen maken als je een Soladin hebt. Zie een de statuspagina hier: http://solar.reinieren.net/actual.php (naatuurlijk alleen als de zon schijnt). Daar staat gewoon het Voltage en Frequentie vermeld.el jonco schreef op maandag 28 september 2009 @ 22:06:
Yo, Tweakers, hebben we dit soort realtime gridbelasting displays ook voor nederland? In het byzonder: hebben we zoiets voor groen opgewekte stroom? Dan kan je de wasmachine aanzetten als we boven de 50 hz zitten.
Meten is weten
Dat denk ik niet, aangezien er genoeg niet-ohmse belastingen aan hangen.JeroenH schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 11:34:
De netfrequentie is natuurlijk wel voor het gehele net gelijk, en deze indicator houdt dus geen rekening met lokale verschillen in productie en consumptie.
En, wat ga je hem vragen? Of de feed-in overeind blijft zonder spd in de regering?Overigens ga ik morgenavond Hermann Scheer zien!
Ik weet nog niet of ik hem daadwerkelijk ga spreken, ik weet nog niet eens precies wat voor gelegenheid het is omdat ik de officiële uitnodiging nog niet ontvangen heb, maar het is in Artis.SpiceWorm schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:03:
En, wat ga je hem vragen? Of de feed-in overeind blijft zonder spd in de regering?
Wat je daar stelt is trouwens wel een aardige, het was min of meer wat door mijn hoofd ging toen ik op het nieuws hoorde dat Duitsland een centrum-rechtse regering heeft gekozen. De liberalen zijn meestal niet zo happig op subsidies (jajajaja ik weet het EEG is geen 'echte' subsidie) tenzij het om, liefst verborgen, subsidies op oude, centralistische industrieën gaat als steenkool/kern/aardolie-industrie etc.
Ik hoop niet dat alle voortgang die in de afgelopen paar jaar geboekt is teniet gedaan wordt. Mocht ik hem spreken dan zal ik kijken of ik het hem kan vragen. Het zal niet de eerste keer zijn dat het hem gevraagd wordt vermoed ik.
Jammer maar helaas, dit zat er aan te komen.Woodski schreef op zondag 27 september 2009 @ 13:09:
Briefje van de SDE gekregen dat ik geen PV subsidie krijg.
En ik mag ook niet mee doen aan de volgende ronde in November.
Mijn setje ligt nu inmiddels 3 maanden vrolijk KWH's te produceren.
Mooie week was dit weer trouwens
Het is trouwens niet "volgende ronde" in november. Het is slechts een uitbreiding van de SDE2009 voor PV (en biomassa) ten koste van het budget voor wind op land. 1 januari 2010 gaat de volgende officiële ronde in, moet nog weer flink over "geboomd" worden in de Tweede Kamer. Stel je d'r niet teveel van voor, wordt weer een loterij...
Thanx voor de aandacht.
[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 29-09-2009 15:02 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Ik heb er ook zo een gekregen (had min of meer voor de vorm aangevraagd dus ben niet bedroefd). Wat me wel stoort is dat ze niet hardmaken waarom je aanvraag wordt afgewezen, Er staat iets over een overschrijving en dat ze een veilige marge nemen, maar het is allemaal heel vaag, geen enkel getal!zonnigtype schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:00:
[...]
Briefje van de SDE gekregen dat ik geen PV subsidie krijg.
En ik mag ook niet mee doen aan de volgende ronde in November.
[..]
natuurlijk ook zelf. Als je wilt. Of is het verder een nietszeggend stukske ambtenarenvlijt?
[..]
Thanx voor de aandacht.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2009 15:07 ]
Vaatwasser? Waddisdâh?Mistraller schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:20:

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dat is een afgrijselijk ingewikkeld verhaal i.v.m. de overgang van variabele transportkosten in 2008 naar een vastrecht in 2009 genaamd het Verschrikkelijke Capaciteits Tarief per 1 jan. 2009. Het is allemaal te vinden op de EDSN site, als je je daartoe zou willen verlagen. Komt feitelijk meer op een brancheafspraak, zie bijvoorbeeld de frases "Dit betekent dat de nauwkeurigheid van de stand minder belangrijk is dan het uniforme gebruik door de keten." en "Omdat de nauwkeurigheid van deze stand niet erg belangrijk is, is er geen reden massale oproepen aan klanten te doen om de stand per 1 januari door te geven." Zelfs al zou de financiële consequentie "laag" zijn voor de klant, mijn haren gaan altijd recht overeind staan als ik dat soort "geruststellende frases" lees vanuit de sector . Waar is Smit-Kroes???. Een branche afspraak waar Den Haag niet wakker van ligt, want die begrijpen d'r toch geen **** van.alex75 schreef op maandag 28 september 2009 @ 17:07:
Ik ontving vandaag mijn jaarnota van Eneco. Ik zie al een behoorlijk resultaat van mijn besparingen. Ik heb er echter wel moeite mee dat Eneco de stand van 1 januari inschat ivm tariefswijzigingen. Ik vind het eigenlijk maar vreemd dat een bedrijf tussenstanden zelf inschat.Als ik mijn standen meereken, rekenen zij 10% teveel gas toe aan 2009. Zij verplaatsen dus afgenomen energie van 2008 naar 2009. In geld zal het voor mij niet zo heel veel schelen, maar voor Eneco wèl ( de macht van de grote getallen).
Wat vinden jullie hier van?
Zie o.a deze pdf.
En vooral het "standen en verbruiken" document om de wissel per 1 januari 2009 te "schatten". Ga eerst effekes zitten...
Navigatie op de EDSN site is een verschrikking, want onbegrijpelijke formuleringen voor leken. Ik kwam alleen maar toevallig op die documenten uit. Via "afgeronde projecten in 2008" en "najaarsrelease 2008 (R11)", dan krijg je de hele r**tpaté voorgeschoteld...
Gelukkig liggen de jaren 80 al weer even achter ons.JAN-B schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:01:
Anyway, bij mij draait het ding 2 keer per week, en ik weet wel zeker dat het goedkoper is dan met de hand afwassen. Want dat moet dan wel elke dag ( :effort:

Trouwens als je met >4 mensen bent is dat ding dus echt elke dag wel vol.
Ligt er ook aan hoeveel iedereen thuis is. Bij ons is 2 dagen in de week overdag niemand thuis en op de overige dagen is het met 2 man (en een kleintje) bijna dagelijks ook al nodigWilke schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:51:
[...]
Eigenlijk wel jammer, de muziek uit de eighties is en blijft de beste!Wilke schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:51:
[...]
Gelukkig liggen de jaren 80 al weer even achter ons.
Anyway, bij mij draait het ding 2 keer per week, en ik weet wel zeker dat het goedkoper is dan met de hand afwassen. Want dat moet dan wel elke dag ( :effort:) anders wordt het zo'n stinkende zooi op je aanrecht, en ik weet wel zeker dat ik dan meer water (dus ook gas) gebruik dan de vaatwasser.

Ik moet toegeven-eerlijk is eerlijk- dat als je een gezin hebt met 3-4 pers. of meer het inderdaad heel makkelijk is om zo,n ding in huis te hebben.
Het waterverbruik: ik heb nodig- 2 personen - 4 liter voor een teiltje + 1-2 liter voor afspoelen/div.
Redt een vaatwasser het met 6 liter??
"City in the Future" conferentieJeroenH schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:07:
Ik weet nog niet of ik hem daadwerkelijk ga spreken, ik weet nog niet eens precies wat voor gelegenheid het is omdat ik de officiële uitnodiging nog niet ontvangen heb, maar het is in Artis.
En dan vinden sommigen mijn site lelijk, moet je dat onleesbare communisties-rode veld rechts eens zien (let wel: dat is een bobo site, ik pruts alleen maar onbetaald verder aan een particuliere site)...
We zullen zien. Ze hebben krappe meerderheid met CDU/CSU, en ook die Linke en Grünen zijn gegroeid (samen meer dan de liberalen van de FDP). Feit is dat ze het EEG beslist niet door de plee zullen trekken, maar beslist wel degelijk "invloed op de details" zullen uitoefenen. Kan niet meteen (de Novelle 2009 is er nog maar net door, is anderhalf jaar over onderhandeld...). Tenzij de beuk er in gaat. Maar dan krijgen ze een volksopstand (hoop ik). Daarvoor is hun meerderheid niet groot genoeg. En het is crisis. Als ze er een zooitje van gaan maken, zetten ze hun bloedeigen opgebouwde arbeidsmarkt in hernieuwbare energie op het spel. Zie ik Merkel toch niet snel doen (zeg echter nooit nooit, het blijven confessionelen die nogal vaak lijden aan wipkipvirus).Wat je daar stelt is trouwens wel een aardige, het was min of meer wat door mijn hoofd ging toen ik op het nieuws hoorde dat Duitsland een centrum-rechtse regering heeft gekozen. De liberalen zijn meestal niet zo happig op subsidies (jajajaja ik weet het EEG is geen 'echte' subsidie) tenzij het om, liefst verborgen, subsidies op oude, centralistische industrieën gaat als steenkool/kern/aardolie-industrie etc.
Nogmaals, zeg nooit nooit, maar ik denk dat het op dat vlak niet zo'n vaart zal lopen. Asbeck van SolarWorld en Milner van Q-Cells hebben al voorschotje genomen en al zelf tussen neus en lippen door aangeboden om degressie voor zonnestroom te verhogen (zelfs 15% wordt genoemd, dat is nu tussen 7 en 10 procent afhankelijk van marktontwikkeling dit jaar). Zou alvast wat "pijn" kunnen verzachten. Voor diegenen die dat niet snappen: waarde van het VASTE invoedingstarief wordt per jaar voor NIEUWE installaties altijd al minder. Alleen het tempo van die waardevermindering kan (wettelijk vastgelegd) worden versneld, dat is bij de laatste Novelle ook daadwerkelijk geschied en afhankelijk gemaakt van de progressie in de markt (zonnestroom).Ik hoop niet dat alle voortgang die in de afgelopen paar jaar geboekt is teniet gedaan wordt. Mocht ik hem spreken dan zal ik kijken of ik het hem kan vragen. Het zal niet de eerste keer zijn dat het hem gevraagd wordt vermoed ik.
Ergste is waarschijnlijk dat atoom ausstieg ter discussie gesteld gaat worden (oude al lang afgeschreven kerncentrales nog langer openhouden, zodat de beheerders woekerwinsten kunnen blijven draaien, en kans op incidenten nog groter gaat worden). En: dat er een liberaal of (mogelijk zelfs erger) een conservatieve regelneef het BMU mag gaan bestieren. Het Milieuministerie (tig keer zo machtig als ons tandeloze vrommetje). Wat uitvoerder is van (o.a.) het Duitse EEG...

Voor degenen die het nog niet wisten: Scheer is beschermheer van het nieuwste NL initiatief op het vlak van zonnestroom, Zonvogel. Heeft Peer (van WISE) toch maar mooi voor elkaar gekregen...
(business-case voor Zonvogel moet nog blijken, ik wil eerst harde data zien voordat ik daar een "mening" over kan vormen)
Beetje rare opmerking vind ik.... dus iets niet geautomatiseerd doen is meteen ouderwets?Wilke schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:51:
Gelukkig liggen de jaren 80 al weer even achter ons.
Ik weet dat niet zeker, ik heb er nooit aan gemeten. Jij wel begrijp ik? Ik ben erg benieuwd naar die resultaten.Anyway, bij mij draait het ding 2 keer per week, en ik weet wel zeker dat het goedkoper is dan met de hand afwassen. Want dat moet dan wel elke dag ( :effort:) anders wordt het zo'n stinkende zooi op je aanrecht, en ik weet wel zeker dat ik dan meer water (dus ook gas) gebruik dan de vaatwasser.
Dan vind ik de situatie wat anders... als hij na één maaltijd vol is (als we eters hebben bijvoorbeeld) gebruiken we de vaatwasser ook, hoewel ik moet zeggen dat ik er, als ik het inruimen en uitruimen meeneem, niet eens heel veel minder werk aan heb.Trouwens als je met >4 mensen bent is dat ding dus echt elke dag wel vol.
Met - zoals bij ons - twee borden, vier glazen, twee sets bestek, een snijplank en twee pannen per avondmaaltijd duurt het wel even voordat de vaatwasser vol is en zoals je terecht zegt wordt dat na een paar dagen zo'n stinkende boel op het aanrecht. Het alternatief? Eerst even afspoelen, maar dan was ik het net zo lief even helemaal af, dat kost me nauwelijks extra tijd.
Stroom : 3548kWh per jaar
Gas : 1691m3 per jaar
Stroom is maar 3000kWh te hoog ingeschat. Als ze de verbruikcijfers van ons huis hadden bekeken hadden ze gezien hier een hele sterke val in te zien is en dat met het doorgeven van de cijfers bij het overstappen hier duidelijk een trend in te zien is. 3548 is echt idioot.
Gas is maar 500m3 te hoog. Sterker nog. Sinds het bijhouden van onze meterstanden in 2006 is ons gasverbruik nog NOOIT zo hoog geweest. Afgelopen jaar, met de extreem koude winter was het maar 1550m3. Het jaar ervoor 1450m3.
Waarvoor betaal ik eigenlijk meetdienst per jaar als ze lekker blijven schatten vanaf hun buro? Da's makkelijk geld verdienen.
Met een ongetwijfeld reeds lang afgeschreven meter? Of had je die laten vervangen?[b]flitspaal.nl schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 17:53:[/b
Waarvoor betaal ik eigenlijk meetdienst per jaar als ze lekker blijven schatten vanaf hun buro? Da's makkelijk geld verdienen.
Maar netbeheerder, ja ... breek me den bek niet open ... (eigendom van provincies en gemeentes die natuurlijk beslist niet in het voor hen blijvend lucratieve potje gaan zitten roeren, anders kunnen ze geen nieuwe snelwegen e.d. aanleggen van de verzekerde inkomsten...).
Meetdienst: voor iedereen: elektra 30,05 euri/jaar incl. BTW, voor gas is nog formeel geen "universele" meetdienst, want niet in Gaswet "geregeld", bij Liander 22,80 euri/jaar incl. BTW voor capaciteit t/m G6 = standaard bij huishoudens. Totaal een vette 52,85 euri/jaar voor het "schatten van meterstanden" op meestal al lang afgeschreven bestaande meters...

Die 52,85 euri is nodig voor het "administratief verwerken" van die 2 (of 3) getalletjes. In die geweldige administratieve systemen die maar geen "minnetje" kunnen verwerken bij elektra...

Vooruitgang heerst. Met name als het betekent dat ik niet zelf hoef af te wassen.JeroenH schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 16:55:
Beetje rare opmerking vind ik.... dus iets niet geautomatiseerd doen is meteen ouderwets?
En het verschil dat vaatwassers maken gaat echt minimaal zijn qua impact op het wereldwijde energieverbruik. Om te hameren op zulke microbesparingen (als het al besparingen zijn) terwijl dat op de schaal der dingen van geen enkele betekenis is, tja. Zulk gerotzooi in de marge is denk ik een van de dingen die "milieu-activisten" soms een slechte naam geeft, terwijl dat eigenlijk jammer is (ik hou de planeet ook liever nog wat langer heel).
Waarschijnlijk is het dus beter om op andere dingen te focussen. Zoals gesteld in "without hot air", heeft het in dat opzicht een stuk meer zin om eens wat aan de (noodzaak tot) extreme mobiliteit te doen, om maar iets te noemen (een km rijden in de auto kost ook een KWh, grofweg).
Bovendien, als het netto al iets uitmaakt zal het zo marginaal zijn op de totale energierekening, dat ik het er iig graag voor over heb.
Niet echt, maar zo ff snel: vaatwasser verbruikt 1,2 KWh per wasbeurt. Bovendien: dat hoeft slechts 1-2x per week i.t.t. met de hand afwassen. Dus kost zo'n 50 ct/week. Daar kun je net zo'n 0,7 m3 gas voor kopen tegenwoordig. Ik *denk* dat als ik elke dag met de hand afwas, dat wel meer dan 0,1 m3 gas per keer kost. Puur voor deIk weet dat niet zeker, ik heb er nooit aan gemeten. Jij wel begrijp ik? Ik ben erg benieuwd naar die resultaten.
Allereerst bedankt voor jouw reactie.
Ik heb bezwaar gemaakt bij Eneco en geschreven dat zij mij in ieder geval de kans moesten geven om mijn standen per 31/12 door te geven.
Het valt mij trouwens wél mee dat Eneco het salderen van 5000Kwh toestaat
http://prive.eneco.nl/pro.../terugleververgoeding.asp
http://eneco.custhelp.com...p_sid=92hr*9Jj&p_lva=1093
Ja hoor, beste hout stokende Spek. Ook jij betaalt dat gewoon mee in het vastrecht stadswarmte, net als ik. Alleen heet het dan (niet op de nota zichtbaar), "vermeden meetdienst bij jaaropname". De zoveelste volstrekt fictieve, naar de "gas tarieven" toegerekende post in de absurde SV berekeningen. NB: niet zoals ik oorspronkelijk in onze situatie dacht voor de kookgas aansluiting, maar "voor gas voor ruimteverwarming". Gasmeter gemiddeld voor ruimteverwarming heeft hogere capaciteit en betaalde je destijds meer voor dan voor onze pruts-kookgasmetertjes van G1,6, is inmiddels ook alweer "rechtgetrokken" door netbeheer, alles onder G6 heeft zelfde [hogere, uit der aard] prijs gekregen...Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 18:26:
Volgens mij bestaat er voor de stadsverwarming ook nog geen meetdienst
Uiteraard heeft polderboy zonnigtype dat al lang geleden uitgezocht (heb laatste jaren geen/nauwelijks aandacht meer aan SV kunnen besteden, als je je daar goed in gaat verdiepen bovenop een überload aan zonne-energie werk, ben je rijp voor Endegeest, zoals we dat in de Leidse contreien zeggen):
SV Vastrecht componenten tabel (nog niet bijgewerkt)
SV Vastrecht componenten grafiek (idem)
Overigens heeft de NMa net een stuk over "regulering van de SV tarieven" gepubliceerd. Gaat weer een afschuwelijk ingewikkelde kermis worden dunkt me zo, er kan nog worden "ingesproken". Diverse SV groepen hebben al "verbetervoorstellen" ingediend, maar het gaat om onwaarschijnlijk complexe dossiers. Ben benieuwd wat daar uit gaat rollen...
Verwijderd
Nauw, dat is even een koude douche, maar je hebt groot gelijk want ik heb ook gemieter met RWE op het moment en dan hebben ze dubbel pech dat ik heel mondig kan zijn als ik pissig ben.TD-er schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 06:51:
[...]
Koud als in zonder mededogen.
Oftewel, "U kan dan wel het idee hebben dat u geld zou kunnen krijgen voor uw teruggeleverde kWh's, maar in onze administratie gaat toch echt niet een kleiner getal komen te staan dan 0... en dan matsen we u."
Echt, het mag ze geen geld gaan kosten want geld terugkrijgen is vaak lang wachten, maar betalen geschied geen dag te laat. Bah, ik haat zo'n mentaliteit.
En TD-er, laat je goed voorlichten of liever, lees jezelf goed ik.
Je kunt van leverancier wisselen, maar als hun onder de 0 komen is dan hun probleem en niet het jouwe!
*Ergert zich mateloos met je mee
Over de vaatwasmachiene. Dat is een puur luxe artikel

Met de hand afwassen en laten drogen. Kost net zoveel tijd als in en uitruimen en bespaard me dat hele apparaat
we hebben hier last van viese vlekken op de was.Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 19:17:
@wasmachine
dat zou komen door wasluis of vetluis dat ontstaat door altijd op 40 graden en met weinig water te wassen. Oplossing is om regelmatig op een temperatuur boven de 60 graden te wassen.
Mijn post was alleen een 'vertaling' van die uitdrukking.Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 19:35:
[...]
En TD-er, laat je goed voorlichten of liever, lees jezelf goed ik.
Je kunt van leverancier wisselen, maar als hun onder de 0 komen is dan hun probleem en niet het jouwe!
*Ergert zich mateloos met je mee
[...]
Vooralsnog lever ik nog steeds niets terug aan het net, dus is die ellende mij tot nog toe bespaard gebleven, maar ik zou willen dat ik een dergelijk luxeprobleem zou hebben, want dan zou ik ten eerste een eigen dak hebben en ten tweede dubbel gedekt met boven de dakpannen een paar mooie zon-opvang-systemen.

Op zo'n sombere dag mag er wel iets leuks. Een oplader voor je mobiel, die op de luchtbedpomp past. Zij wordt er best wel vrolijk van.
A'dam PVOutput
Verwijderd

legenda :
onderste is afrekening conform de wens van de netbeheerder
bovenste is de daadwerkelijk
sublegenda : onder 0 standen kan, maar alleen gc kan dat
"vergeet de teruggaaf energiebelasting niet op jaarbasis"
juist in q4 afrekenen is bedoeld om dit "even" te vergeten.
het verschil is duidelijk, afrekenen in nederland is rocket science.
verder krijg je tourette aanvallen zodra je langer dan 1 minuut met een netbeheerder belt.
even opletten scheelt zo even een 200wp paneeltje, en anders word het een nieuw voorwiel voor de direktiebmw....do the math.
ook hier zien we bizarre hoge stroomstanden die ik helemaal niet heb,
integendeel. netbeheerders zijn domme fossiele mastodonten, en ze graaien.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2009 21:09 ]
Jouw 'dinnetje?ericplan schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:23:
[afbeelding]
Op zo'n sombere dag mag er wel iets leuks. Een oplader voor je mobiel, die op de luchtbedpomp past. Zij wordt er best wel vrolijk van.
In dit document wordt er wel heel veel over "de redelijke prijs" gesproken.zonnigtype schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 19:27:
[...]
Overigens heeft de NMa net een stuk over "regulering van de SV tarieven" gepubliceerd. Gaat weer een afschuwelijk ingewikkelde kermis worden dunkt me zo, er kan nog worden "ingesproken". Diverse SV groepen hebben al "verbetervoorstellen" ingediend, maar het gaat om onwaarschijnlijk complexe dossiers. Ben benieuwd wat daar uit gaat rollen...
Of 300 euro aan vastrecht en 132 euro per jaar voor de huur van een warmwatertoestel (wat er inmiddels al 16 jaar hangt) nog een redelijke prijs is lijkt me sterk.
In een ander gedeelte van de stad (nieuwbouwwijk op de plaats van de ontplofte vuurwerkfabriek) hebben kopers en huurders in een koop/huurcontract staan dat het verboden is om het huis anders te verwarmen dan met stadsverwarming.
Waarschijnlijk door schade en schande wijs geworden door onze woonwijk
Zelfs bij het laten afsluiten van de stadsverwarming moet het vastrecht gewoon worden doorbetaald.
In ons "oude" koopcontract wordt er niets over vermeld.
Zou dat wettelijk wel mogen?
Wie zegt dat ze haar mobiel er mee oplaatericplan schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:23:
Verwijderd
dus als je spierpijn hebt en een infraroodkachel gebruikt,Zou dat wettelijk wel mogen?
en je kamerthermostaat slaat even later af, pleeg je kontraktbreuk ?
Ja hoor. Is volstrekt normaal in dit van energiepiraten vergeven poldermoeras. Niks om je druk over te maken.Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:02:
[...]
In dit document wordt er wel heel veel over "de redelijke prijs" gesproken.
Of 300 euro aan vastrecht en 132 euro per jaar voor de huur van een warmwatertoestel (wat er inmiddels al 16 jaar hangt) nog een redelijke prijs is lijkt me sterk.
In een ander gedeelte van de stad (nieuwbouwwijk op de plaats van de ontplofte vuurwerkfabriek) hebben kopers en huurders in een koop/huurcontract staan dat het verboden is om het huis anders te verwarmen dan met stadsverwarming.
Waarschijnlijk door schade en schande wijs geworden door onze woonwijk![]()
Zelfs bij het laten afsluiten van de stadsverwarming moet het vastrecht gewoon worden doorbetaald.
In ons "oude" koopcontract wordt er niets over vermeld.
Zou dat wettelijk wel mogen?
Mocht je je d'r wel druk over willen maken, zul je waarschijnlijk eerst gediplomeerd jurist moeten worden, je een paar weken in gaan graven in de gruwelijk ingewikkelde, en desondanks (lees: dankzij) bomvol gaten zittende "regelgeving". En wie weet vind je dan een mogelijkheid om dat principe aan te gaan vallen. Als je voor die tijd niet aan letterkanker bent bezweken. Zelfs Heiner uit Almere, die hier al zo'n decennium mee bezig is en zich zo'n beetje in de loopgraven heeft ingegraven met een bureau vol ordners, heeft nog niks "klaar" gekregen in dat centrum van de Nationale SV Zwijnerij.
Vergeet nooit dat [Senter]Novem ook al jaren zowel geldontvanger (terugbetalen van aan SV projecten geleend geld) was als zogenaamd "tariefstelling controleur" is geweest. Is volle dochter van EZ. Dan weet je dat het gewoon hartstikke fout zit hier... Dat "bewijzen" is slechts aan de hogere goden van de advocatuur voorbehouden. Als ze al gelijk krijgen. De tekens aan de wand vertellen geen gunstig verhaal...
Thanx, ik wilde het ook al aanhalen, maar je had mijn site al gevondenremoc schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 13:32:
[...]
Zou je zelf kunnen maken als je een Soladin hebt. Zie een de statuspagina hier: http://solar.reinieren.net/actual.php (naatuurlijk alleen als de zon schijnt). Daar staat gewoon het Voltage en Frequentie vermeld.
Het is overigens geen realtime info, wat wel te bouwen is overigens.
Doorgaans zie je dat er vrij snel gecorrigeerd wordt, want voor zover ik weet is er in veel gevallen geen relatie met de generatoren. Vaak wordt er immers met gelijkstroom getransporteerd ter voorkoming van transportverliezen. De kabel naar Noorwegen is hier een voorbeeld van.
---------------
Zo heb ik onlangs een heel gesprek gehad met eneco over de stand van 1 januari. Aanleiding was dat ik op het jaarlijkse overzicht niet kan zien of ik dubbel of enkeltarief betaal. Ik heb een dubbeltariefmeter.zonnigtype schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:47:
[...]
Dat is een afgrijselijk ingewikkeld verhaal i.v.m. de overgang van variabele transportkosten in 2008 naar een vastrecht in 2009 genaamd het Verschrikkelijke Capaciteits Tarief per 1 jan. 2009. Het is allemaal te vinden op de EDSN site, als je je daartoe zou willen verlagen. Komt feitelijk meer op een brancheafspraak, zie bijvoorbeeld de frases "Dit betekent dat de nauwkeurigheid van de stand minder belangrijk is dan het uniforme gebruik door de keten." en "Omdat de nauwkeurigheid van deze stand niet erg belangrijk is, is er geen reden massale oproepen aan klanten te doen om de stand per 1 januari door te geven." Zelfs al zou de financiële consequentie "laag" zijn voor de klant, mijn haren gaan altijd recht overeind staan als ik dat soort "geruststellende frases" lees vanuit de sector . Waar is Smit-Kroes???. Een branche afspraak waar Den Haag niet wakker van ligt, want die begrijpen d'r toch geen **** van.
Zie o.a deze pdf.
En vooral het "standen en verbruiken" document om de wissel per 1 januari 2009 te "schatten". Ga eerst effekes zitten...
Navigatie op de EDSN site is een verschrikking, want onbegrijpelijke formuleringen voor leken. Ik kwam alleen maar toevallig op die documenten uit. Via "afgeronde projecten in 2008" en "najaarsrelease 2008 (R11)", dan krijg je de hele r**tpaté voorgeschoteld...
De opmerking van eneco was dat ik dat alleen kon zien op het mutatieformulier

Het lieve meisje wist me te vertellen dat eneco heel goed kan inschatten/berekenen

Krankzinnig!tw_eek schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:45:
[...]Zo heb ik onlangs een heel gesprek gehad met eneco over de stand van 1 januari. Aanleiding was dat ik op het jaarlijkse overzicht niet kan zien of ik dubbel of enkeltarief betaal. Ik heb een dubbeltariefmeter.
De opmerking van eneco was dat ik dat alleen kon zien op het mutatieformulierbij het begin van het contract, voor ons dus véééle jaren terug. Maar goed dat is een ander verhaal.
Het lieve meisje wist me te vertellen dat eneco heel goed kan inschatten/berekenenwat de stand is van 1/1/2009. De zelf opgenomen stand van 1/1/2009 wordt niet geaccepteerd. Ik ben benieuwd wat het overzicht van november 2008-oktober 2009 gaat brengen. Ik geloof er geen r**t van dat dit goed gaat.
Je moet aan je nota kunnen zien of minstens herleiden wat voor meter je hebt. De pest bij de Eneco holding, waar netbeheerder Stedin van is afgesplitst, is dat ze een apart meetbedrijf een separate status hebben gegeven, MDDS, hun website is geen tarief op te vinden voor meterhuur (bezopen, misschien heb ik er overheen gelezen).
Ik heb hier Eneco nota's liggen van belazerde klanten in 2006 (saldering van zonnestroom uitsluitend leveringskosten, de Eneco jongens wisten wel hoe ze terugleveraars pootje moesten lichten destijds...), waar gewoon de meterstanden per telwerk op staan vermeld, en waaruit je dus zou moeten kunnen afleiden of je enkel of dubbeltarief wordt "geteld". Kan best zijn veranderd op recentere nota's, verwarring zaaien zijn de e-bedrijven, netbeheerders en meetbedrijven byzonder bedreven in geworden. De eindverbruiker zou eens te weten komen hoe nota's echt in elkaar steken. Dat kunnen "we" natuurlijk niet tolereren...
Voor meettarieven Eneco MDDS meetbedrijf voor 2007 en 2008 (laatste: geldt voor ALLE andere meterhuren voor kleinverbruik ook, bij alle netbedrijven/meetjongens) zie mijn zeer uitvoerige analyse van de Meetdienst HOAX, met name deze tabel:
http://www.polderpv.nl/As..._eindverbruikers_2008.gif
Voor 2009 geldt het tarief voor alle meters (maakt niet meer uit of enkel of dubbeltarief) van 2008 plus inflatiecorrectie, is dit jaar 30,05 Euro per jaar incl. BTW geworden (was 29,12 in 2008).
Uit het aantal dagen op je nota voor 2008 (met 29,12 als tarief op jaarbasis) en aantal dagen op je nota voor 2009 (met 30,05 als tarief op jaarbasis) moet je dan simpel kunnen traceren wat je in ieder geval voor je meetdienst had moeten betalen over de jaarnota factuurperiode. En dat checken op je nota. Je kunt er echter niet (meer) uit afleiden wat voor contract (dubbel of enkeltarief) je hebt, dat moet uit de meterstand opnames en de daaruit volgende berekeningen zijn te destilleren.
Lekkere contractvoorwaarden heeft MDDS. Lijkt wel een wurgcontract...
Vergeet s.v.p. ook niet dat in Eneco MDDS gebied sterk afwijkend van grootste deel van het land enorm veel dubbeltarief METERS zijn opgehangen. Maar dat je beslist met zo'n meter een enkel tarief CONTRACT kunt hebben (afgesloten). Maakt voor meterhuur niks meer uit per 1 januari 2008, maar beslist natuurlijk wel voor de kosten bij de leverancier. En, vergeet dat s.v.p. ook niet, voor de in 2008 nog geldende variabele, kWh georiënteerde kosten voor netbeheer, wat ook verschillende tarieven gaf afhankelijk van enkel of dubbeltarief contract. Die twee groeien trouwens wel steeds meer naar elkaar toe. Voor meterpopulatie overzicht bij alle netbeheerders/meetbedrijven in Nederland in 2005 (dat is dan wel weer geinig van NMa "besluiten", komen die gegevens ook eindelijk eens naar voren), zie dit plaatje in dat dossier op mijn site.
Dus ook uit de variabele kostenberekening netbeheer 2008 zou je kunnen afleiden waarvoor je bent aangeslagen. Tariefstelling Stedin (nieuwe naam van de netbeheerder die vroegâh tot de Eneco holding behoorde) zie deze pagina. Voor eerdere jaren zie deze pagina (2007-2008, Stedin blijkt zelfde tariefstelling gehanteerd te hebben voor beide jaren, echter alleen voor elektra. Voor gas weer anders vanaf 1 juli 2008...).
Nota zelf uitrekenen is een van die wond're zaken waar je knettergek van kan worden in ons land. Je moet in ieder geval continu extreem goed opletten, voor je het weet heb je ergens overheen gelezen of een fout gemaakt.
Ik lees dit bij eneco.alex75 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 19:20:
Het valt mij trouwens wél mee dat Eneco het salderen van 5000Kwh toestaat
http://prive.eneco.nl/pro.../terugleververgoeding.asp
http://eneco.custhelp.com...p_sid=92hr*9Jj&p_lva=1093
"Voor de eerste 5.000 kWh die u teruglevert aan het elektriciteitsnet is uw vergoeding gelijk aan het tarief dat u betaalt voor de afname van energie. Levert u meer terug dan u heeft verbruikt (een negatief verbruik) dan ontvangt u onderstaande terugleververgoeding."
Als je zuinig bent en niet zelf 5000kWh verbruikt maar wel 5000kWh teruglevert dan krijg je maar een fooi vergoeding voor die (negatief verbruik) teruglevering. (9 cent ofzo)
Bij Greenchoice is dat anders. Daar staat deze zin op hun site.
• Greenchoice saldeert altijd maximaal 5.000 kWh. Dus ook
als u meer teruglevert dan dat u zelf verbruikt."
Je krijgt gewoon de volledige consumentenprijs betaald, ongeveer 21 cent ofzo. Pas boven de 5000kWh krijg je de 9 cent vergoeding.
Ik ga nog wat panelen bijplaatsen.
www.sunsolar.nl
Volgens mij volgt uit de zinsnede "Greenchoice saldeert altijd maximaal 5.000 kWh. Dus ookSolarKing schreef op woensdag 30 september 2009 @ 01:37:
[...]
Ik lees dit bij eneco.
"Voor de eerste 5.000 kWh die u teruglevert aan het elektriciteitsnet is uw vergoeding gelijk aan het tarief dat u betaalt voor de afname van energie. Levert u meer terug dan u heeft verbruikt (een negatief verbruik) dan ontvangt u onderstaande terugleververgoeding."
Als je zuinig bent en niet zelf 5000kWh verbruikt maar wel 5000kWh teruglevert dan krijg je maar een fooi vergoeding voor die (negatief verbruik) teruglevering. (9 cent ofzo)
Bij Greenchoice is dat anders. Daar staat deze zin op hun site.
• Greenchoice saldeert altijd maximaal 5.000 kWh. Dus ook
als u meer teruglevert dan dat u zelf verbruikt."
Je krijgt gewoon de volledige consumentenprijs betaald, ongeveer 21 cent ofzo. Pas boven de 5000kWh krijg je de 9 cent vergoeding.![]()
Ik ga nog wat panelen bijplaatsen.
als u meer teruglevert dan dat u zelf verbruikt." niet dat Greenchoice ook voor jou de belasting en BTW gaat betalen op het moment dat je meer stroom levert dan je verbruikt. Je krijgt dus geen 21 cent/kWh voor je overschot maar gewoon 9 cent/kWh
Salderen is het verrekenen van gebruikte stroom met zelf opgewekte stroom (energiewet artikel 31c). Dit staat ook letterlijk in de brochure van Greenchoice. Stroom die je niet gebruikt kan je dus ook niet salderen.
Dat wil niet zeggen dat Greenchoice geen goeie vergoeding betaald voor de geleverde stroom. 9cent/kWh is volgens mij boven de gemiddelde marktprijs voor groene stroom.
Verwijderd
ik heb juist wat kwh`tjes achtergehouden om lekker op te maken.
inschatten wat je gaat verbruiken maar dan voor de consument.
het kan allemaal want de netbeheerder zet je toch op 0.
dus dat heb ik ook gedaan, en zodoende kan ik nu lekker doen wat ik wil op de schijfmeter.
het onder 0 overschot blijft buiten beschouwing,
en vanaf 1 januari is greenchoice meetgemachtigd, en zal ik de netbeheerder definitief de deur weigeren.
ik ga ook nog wat bijplaaten ;-)
Ze hebben zo'n mooie site "Mijn Nuon" waar je de termijnbedragen kan verlagen, maar nergens te vinden over hoeveel kWh-tjes en m3-tjes dat dan gaat.
Ik krijg sterk de indruk dat energiebedrijven er alles aan doen om echte prijsinformatie uit het zicht te houden. Dan krijg je zo'n zelfde situatie als bij de mobiele telefonie. De meeste mensen weten wat ze ongeveer betalen per maand, maar hebben geen idee waarvoor ze precies betalen.
A'dam PVOutput
Greenchoice,ericplan schreef op woensdag 30 september 2009 @ 08:03:
Is er één energiebedrijf dat standaard aangeeft waarop je voorschotbedrag gebaseerd is? Ik zit (nog) bij Nuon en probeer er achter te komen waar dat bedrag is gebaseerd.
Ze hebben zo'n mooie site "Mijn Nuon" waar je de termijnbedragen kan verlagen, maar nergens te vinden over hoeveel kWh-tjes en m3-tjes dat dan gaat.
Ik krijg sterk de indruk dat energiebedrijven er alles aan doen om echte prijsinformatie uit het zicht te houden. Dan krijg je zo'n zelfde situatie als bij de mobiele telefonie. De meeste mensen weten wat ze ongeveer betalen per maand, maar hebben geen idee waarvoor ze precies betalen.
Ik zie exact bij Greenchoice, wanneer ik inlog, wat mijn maandbedrag is en welk component van mijn maandbedrag in electriciteit en gas zit.
Met daarbij op welk verbruik dit bedrag geschat is.flitspaal.nl schreef op woensdag 30 september 2009 @ 08:21:
[...]
Greenchoice,
Ik zie exact bij Greenchoice, wanneer ik inlog, wat mijn maandbedrag is en welk component van mijn maandbedrag in electriciteit en gas zit.
Verwijderd
Natuurlijk blijf ik gewoon doorgaan met besparen, maar erg veel aanmoediging is dit niet!
Hoe kan je kWh'tjes achter houden als je geen accus (of ander opslagmedium voor elektriciteit) hebt staan?Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 07:21:
hallo dat doet greenchoice dus wel, en je mag zelfs manipuleren, zie mijn foto.
ik heb juist wat kwh`tjes achtergehouden om lekker op te maken.
inschatten wat je gaat verbruiken maar dan voor de consument.
het kan allemaal want de netbeheerder zet je toch op 0.
dus dat heb ik ook gedaan, en zodoende kan ik nu lekker doen wat ik wil op de schijfmeter.
het onder 0 overschot blijft buiten beschouwing,
en vanaf 1 januari is greenchoice meetgemachtigd, en zal ik de netbeheerder definitief de deur weigeren.
ik ga ook nog wat bijplaaten ;-)
Ik snap je verhaal niet helemaal. Energiebelasting wordt geheven over kWh'tjes en niet per dag. BTW gaat daar nog eens een keer overheen.
Je zegt zelf dat je onde 0 buiten schot blijft. Ik lees dat als dat je niets daarvoor krijgt. Nu weet ik dat dat bij GreenChoice niet waar is. Ik snap je verhaal misschien wel helemaal niet meer.
Ik wist niet dat je iemand anders kunt machtigen om je meterstanden uit te lezen. Volgens mij is het dus juist ook zo geworden dat netbeheerders en leveranciers gescheiden moesten gaan opereren. Hoe kan GreenChoice dan opeens jou meterstanden komen opnemen? Heeft Greenchoice daar een dienst voor in het leven geroepen?
Ik probeer je verhaal door alle posts heen te volgen maar ik raak echt de draad kwijt.
Waarom ga je bijplaatsen als je het zelf niet gebruikt? Of ga je zoals ik het nu begrijp elektrische verbruikers bijplaatsen om je te veel geproduceerde zonnestroom op te maken?
Het blok huizen waar ik in woon gaan opbouwen neerzetten. Werd meteen geopperd om daar maar weetplantages van te maken en die van stroom te voorzien met zonnepanelen. Volgens mij is dat echt de meest winstgevende manier............
[ Voor 6% gewijzigd door ZonneStroom op 30-09-2009 09:46 ]
-Netbeheerders zijn niet meer verplicht meterstanden op te komen nemen en mogen de standen schatten?
-rekenen hiervoor vervolgens wel meteropneem-kosten?
-Als de waarden afwijken; dat maakt niet uit, de klant betaald toch wel?
Afgelopen juli is bij mij gewoon iemand langs geweest om de meterstanden op te nemen? Is dat dan zo uniek?
Ik vind het allemaal een rare situatie, je gaat toch ook niet naar de AH, vult de kar en bij het afrekenen zegt de casiere zonder alle boodschappen te scannen: ik schat dat die kar zo'n 125 euro kost
Meten = weten nietwaar? Waarom hangen die meters er dan?
Of Nuon deze informatie doorgegeven heeft aan de netbeheerder weet ik niet. Ik vermoed van wel t/m 2008 ivm variabele netbeheerkosten. Vanaf 2009 hoeft dat niet meer ivm het capaciteitstarief.
De netbeheerder heeft van Greenchoice op 18-08 ( mijn overstapdatum ) mijn actuele meterstanden opgenomen. En de netbeheerder heeft het voor elkaar gekregen om in een periode van 18-08 t/m 19-09 er al ruim 350kWh naast te zitten met hun schatting.
350kWh is 50% van ons jaarverbruik. En de netbeheerder weet dat wij zonnepanelen hebben, dit heb ik namelijk aan hen doorgegeven.
Maar als ik het goed begrijp bedoel je met Nuon alleen Nuon en niet liander. (liander = netbeheerder)flitspaal.nl schreef op woensdag 30 september 2009 @ 09:19:
Ik kan mij niet herinneren wanneer bij ons voor het laatst een meteropnemer is langsgeweest. Dit is denk ik minimaal 4 jaar geleden. Al die tijd hebben wij netjes, wanneer we een brief kregen van de Nuon, de meterstanden ingevoerd op de Nuon site.
Of Nuon deze informatie doorgegeven heeft aan de netbeheerder weet ik niet. Ik vermoed van wel t/m 2008 ivm variabele netbeheerkosten. Vanaf 2009 hoeft dat niet meer ivm het capaciteitstarief.
De netbeheerder heeft van Greenchoice op 18-08 ( mijn overstapdatum ) mijn actuele meterstanden opgenomen. En de netbeheerder heeft het voor elkaar gekregen om in een periode van 18-08 t/m 19-09 er al ruim 350kWh naast te zitten met hun schatting.
350kWh is 50% van ons jaarverbruik. En de netbeheerder weet dat wij zonnepanelen hebben, dit heb ik namelijk aan hen doorgegeven.
In de oude situatie was het zo dat je meterstanden doorgaf aan Nuon, die gaven dit door aan de netbeheerder en stelde samen een rekening op. De rekening werd gemaakt door CCC. (Customer Care Center)
Nu hebben we het capaciteitstarief, dan blijft de energieleverancier (nuon of GC) toch verantwoordelijk voor de juiste meterstanden bij de netbeheerder?
Volgens mij heeft eric-pvt met dat bijltje gehakt?
[ Voor 4% gewijzigd door ZonneStroom op 30-09-2009 09:48 ]
Heeft iemand misschien een idee wanneer er weer een korting van 20% gegeven gaat worden
of nog steeds wel wordt gegeven maar dan onder een andere code?!? Zou heel mooi zijn.
ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)
5 Siemens (SITOP??) omvormers. Is 2,5 jaar oud en heeft maar een half jaar op het dak gelegen.
Heb je belangstelling neem dan even contact met me op. Breng ik je weer in contact met de verkoper.
Dat is precies de bedoeling. Ik weet het al jaren, maar dat heeft wel wat zelfstudie gekost en jarenlang kritische schriftelijke vragen stellen aan het geweldige customer care center. Het blijft rete-ingewikkeld allemaal, en je moet alles bijhouden. Weet je niet wat de werkelijke leveringstarieven in een bepaald tijdvak zijn geweest, de vaak jaarlijkse wijzigingen in de transporttarieven (deel variabel tot en met 31 dec. 2008), de jaarlijkse of (2008) halfjaarlijkse wijzigingen in de energiebelasting, kun je een zuivere eigen berekening van je nota wel vergeten. It's hell on Earth om je eigen kosten tot achter de komma te kunnen berekenen (krijg je ook nog met allerlei afrondingsverschillen te maken, dat is van ondergeschikt belang). Je krijgt er in ieder geval grijze haren van. Van SV berekeningen krijg je al gauw zelfmoordneigingen.ericplan schreef op woensdag 30 september 2009 @ 08:03:
Is er één energiebedrijf dat standaard aangeeft waarop je voorschotbedrag gebaseerd is? Ik zit (nog) bij Nuon en probeer er achter te komen waar dat bedrag is gebaseerd.
Energiebedrijven zullen nooit uit zichzelf met de billen bloot gaan, er ligt continu een verbijsterende mist over de tariefstellingen (deels veroorzaakt door de Staat die d'r ook wat van kan). Greenchoice wil een heldere nota (zeg maar, terug naar af: alleen "variabele kosten dit bedrag" resp. "vaste kosten dat bedrag". Maar maakt(e?) ook fouten (in gereguleerde tarieven...
Toen ik dacht de SV berekening op orde te hebben vorig jaar (na 1 dag rekenen, weglopen, opnieuw rekenen, etc.), bleek er geen reet van te kloppen van het nieuwe termijnbedrag. Ik kwam er pas na een tweede dag achter dat, zonder dat ik daarover was geïnformeerd, de SV voorschotbedragen niet meer, zoals al jaaaaaaren gebruikelijk, per maand, maar ... per twee maanden geïnd zouden gaan worden (kleine lettertjes op de brei aan informatie...). Wat natuurlijjk leidde tot een twee maal zo hoog voorschotbedrag (6x i.p.v. 12x per jaar). Ik had al een brief met het schuim op de lippen klaarliggen over dat nieuwe voorschotbedrag die dus niet meer verstuurd "hoefde" te worden. Energiebedrijven kunnen wat mij betreft de boom in, je krijgt er alleen maar hersenverweking van.
@wmeester
Nope. Er zat al jaren een "Chinese Wall" tussen netbeheer en de leveringstak van de energie holdings (bijvoorbeeld "NUON Energie", "Eneco Energie", etc.). Wat niet duidelijk was bij velen, is dat er in het geval van Liander (bij de Eneco holding, zie een vorige post, nog complexer in elkaar zittend, zie het MDDS verhaal) ook nog sprake was van een derde partij, genaamd "NUON Monitoring" in Zutphen, die de feitelijke de door TenneT officieel meetgemachtigde partij was. En beslist NIET de leverancierstak binnen de NUON holding, die heeft absoluut NIETS met de bemetering te maken gehad en mag er nooit wat over claimen. Ergo, destijds Continuon (nog met Chinese Wall zogenaamd afgeschermd binnen de holding structuur), nu formeel afgesplitst Liander, gaf feitelijk "opdracht" aan NUON Monitoring om de meetdata uit te lezen en die door te sturen naar de netbeheerder. Die stuurde vervolgens de gegevens door naar alle leveranciers die op de betreffende aansluitingen een "leveringscontract" hadden via dat beruchte EDSN register. Dus als je in het netgebied van Liander woonde, en een Greenchoice leveringscontract had, kreeg je gewoon via de keten NUON Monitoring >>> Liander >>> Greenchoice je meetgegevens op je nota (en daar had NUON Energie, de leveringspoot binnen de NUON holding, geen r**t mee te maken). En Greenchoice factureerde gewoon de meetdienst die niet NUON Monitoring, maar Liander int (!!!), door naar de klant en droeg/draagt dat bedrag (als alles goed gaat...) weer af aan Liander. Die neem ik aan dat bedrag doorstuurt naar de meetgemachtigde NUON Monitoring (mogelijk minus "servicekosten voor deze dienstverlening jegens een derde partij"...).In de oude situatie was het zo dat je meterstanden doorgaf aan Nuon, die gaven dit door aan de netbeheerder en stelde samen een rekening op. De rekening werd gemaakt door CCC. (Customer Care Center)
Nu hebben we het capaciteitstarief, dan blijft de energieleverancier (nuon of GC) toch verantwoordelijk voor de juiste meterstanden bij de netbeheerder?
Ik wil wel graag een reactie van eric-pvt wat hij bedoelt met "meetgemachtigd worden" van Greenchoice. Want dat gaat beslist niet met de bestaande meters die "eigendom" zijn van het meetbedrijf, dan zullen ze een eigen meter moeten gaan plaatsen als leverancier, zoals Oxxio heeft gedaan bij tigduizend klanten. En waar van alles "mis" mee blijkt te zijn (kan zeker niet zonnestroom salderen). Of ze moeten een deal met de netbeheerders maken dat zij van de bestaande meters gebruik mogen gaan maken. Dat wil ik eerst wel eens zien of dat gaat gebeuren. Ik geloof d'r namelijk niks van.
Gelukkig zeg ik daarbij ook: zeg nooit nooit. Eerst het bewijsmateriaal op papier, gaarne. Dan zien we wel verder...
http://www.energieleveran...e/pag_view.asp?pag_id=396
enDe meter in uw woning is vaak eigendom van uw huidige meetbedrijf. Daar betaalt u huurkosten voor. Uw meetbedrijf laat in de meeste gevallen geen andere meetbedrijven toe op hun meters.
Ben benieuwd wat Greenchoice als leverancier daar van gaat maken. Dan moeten ze toch echt als officieel meetgemachtigde bij TenneT aangemeld gaan worden (aparte BV), meetcontracten net als Oxxio rabiaat gescheiden van leveringscontract aan gaan bieden (koppeling wordt niet toegestaan wegens "verstoring van het vrije marktprincipe"), en belangrijkste: zelf meters gaan plaatsen, want de bestaande meters van de meetgemachtigde "mogen niet"... Gaat je in ieder geval geld kosten, maar belangrijker nog: wat levert het dan wel allemaal op t.o.v. de oude situatie? Geen mens kan dat vaststellen, tenzij je er alleen maar op uit bent om je netbeheerder te omzeilen met een nog steeds fragenswürdige keuze voor een "eigen" meetgemachtigde (niet het door de netbeheerder "aangewezen" exemplaar). Maar transportkosten blijf je betalen aan die netbeheerder. Steeds meer. Allemaal nooit meer beïnvloedbare vastrechten, die alle (verdere) besparings"prikkels" tot een Giller zullen gaan maken (ik betaal me al jaren wezenloos aan alle vastrechten, bij minimale verbruiken, rond de 92% van mijn "energiekosten" in 2008, en steeds erger wordend...)Taken en verantwoordelijkheden meetbedrijf
Het meetbedrijf is verantwoordelijk is voor de opname van de meterstanden van uw elektriciteitsmeter en/of gasmeter en geeft deze door aan uw netbeheerder. Meetbedrijven verkopen, verhuren en reparen vaak ook verschillende meters. Het meetbedrijf is eigenaar van uw gas- en/of elektriciteitsmeter.
[ Voor 45% gewijzigd door zonnigtype op 30-09-2009 11:58 ]
Hier werkt het ook niet meer, je zou plugwise kunnen mailen om te vragen of er nog een kortingscode is.PaulX schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:31:
Net nu ik van plan ben om een plugwise setje te bestellen werkt de kortingscode "clubgreen" niet meer op de bestelpagina van Plugwise. Kan dat kloppen?
Heeft iemand misschien een idee wanneer er weer een korting van 20% gegeven gaat worden
of nog steeds wel wordt gegeven maar dan onder een andere code?!? Zou heel mooi zijn.
Voor zover ik na kan gaan is plugwise wel redelijk soepel en kunnen ze je de korting alsnog geven.
Aangezien ik de afgelopen 4 jaar geen meteropnemer heb gezien wil ik hier wel eens een belletje aan wagen bij of de Nuon of Liander.
Zie mijn toevoeging paar posts naar boven (duurde effe, sorry...).flitspaal.nl schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:39:
Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de meteropnemer langs te sturen? Is dit de netbeheerder of de energiemaatschappij?
Aangezien ik de afgelopen 4 jaar geen meteropnemer heb gezien wil ik hier wel eens een belletje aan wagen bij of de Nuon of Liander.
Nog een punt wat voor extra verwarring zorg draagt: netbeheerder Liander blijft hardnekkig nog steeds het zogenaamde Customer Care Center van de NUON/Vattenfall holding misbruiken voor alle administratie richting de klant. Dus al zijn ze nu formeel afgesplitst van de NUON holding: hun nota's komen nog steeds van hun "dienstverlener", de jaarrekening opsteller Customer Care Center. Ook andere brieven (ik kreeg er kortgeleden weer eentje te zien), "namens netbeheerder Liander", staan gewoon nog keihard op het briefpapier van "NUON Customer Care Center" geprint. Wat te beestachtig voor woorden is, want leg dat de eerste de beste randdebiel in Nederland maar eens uit.
Den Haag zat erbij, keek ernaar ... en deed helemaal niets ...

[ Voor 46% gewijzigd door zonnigtype op 30-09-2009 12:09 ]
Met de vervanging zijn meteen ballofixen geplaatst in de retourleidingen.
Een deel van de leidingen gaat nl. vanuit de CV gezien omhoog en een deel omlaag, met als resultaat dat een deel van de radiatoren niet of nauwelijks warm werden. Verschillen van 30graden tussen de radiatoren was 'normaal'.
Nu met afgestelde ballofixen is het verschil niet meer dan 1 graad
De Calenta zou zo'n 10-15% zuiniger moeten zijn dan de Radson (was ook al een HR) vwb de CV en zo'n 30-40% voor het tapwater, nog los van de 60l boiler die de Calenta niet meer heeft en volgens de installateur zo'n 100m3 gas per jaar scheelt.
Samen met de veel betere afstelling van het geheel moet dat toch wel heel wat kuubjes gaan schelen. De schattingen liepen uiteen van 350 tot 600m3. Net als de prijzen een aardige range.
En de prijs? Tja, de verschillende installateurs zaten tussen de €1600 en €2600 met het zwaartepunt rond de €2000. Over prijsverschillen gesproken. De duurste was via de NUON die voor de ketel meer al vroeg dan de adviesprijs van Remeha. Het prijsverschil bleek dan ook voornamelijk in de ketel te zitten en het doorberekenen van de korting naar de klant.
Dus laat de winter maar komen
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Tja, de verloren gegane afzet aan kuubjes gas moest natuurlijk buitensporig worden gecompenseerd door "afzetterij" met de verkopen van de duurzame spulletjes...Mars Warrior schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:52:De duurste was via de NUON die voor de ketel meer al vroeg dan de adviesprijs van Remeha. Het prijsverschil bleek dan ook voornamelijk in de ketel te zitten en het doorberekenen van de korting naar de klant.
(zeker ook met zo'n leuk onderhoudscontract met de firma met de "F"?)

Met dit apparaat is het voor mij allemaal begonnen. Een jaar of tien geleden woonde ik op een etage en ik had een derdehands koelkast. Ik vond mijn stroomrekening wat hoog en ik vond ook dat die koelkast wel een erg groot deel van de tijd stond te brommen. Na aanschaf van dit meetapparaat kwam ik er achter dat de koelkast ruim 900kWh per jaar verbruikte (dat is ons totale jaarverbruik nu - met twee personen)!!! Op basis daarvan direct de koelkast ingeruild voor een A+ klasse die nog geen 250kWh per jaar verbruikt en op die manier heeft deze meter zich al vele tientallen malen terugverdiend.
Ik ga hem nog openmaken natuurlijk, kijken of hij te fixen valt, maar ik verwacht dat het einde gekomen is. Ik zie dat hij nog steeds te koop is, voor hetzelfde bedrag wat hij al jaren kost. Zodra deze overleden verklaard is bestel ik een nieuwe.

Volgens mij doen ze dat wel. Kijk hieronder.glambalk schreef op woensdag 30 september 2009 @ 07:07:
[...]
Volgens mij volgt uit de zinsnede "Greenchoice saldeert altijd maximaal 5.000 kWh. Dus ook
als u meer teruglevert dan dat u zelf verbruikt." niet dat Greenchoice ook voor jou de belasting en BTW gaat betalen op het moment dat je meer stroom levert dan je verbruikt. Je krijgt dus geen 21 cent/kWh voor je overschot maar gewoon 9 cent/kWh
Salderen is het verrekenen van gebruikte stroom met zelf opgewekte stroom (energiewet artikel 31c). Dit staat ook letterlijk in de brochure van Greenchoice. Stroom die je niet gebruikt kan je dus ook niet salderen.
Dat wil niet zeggen dat Greenchoice geen goeie vergoeding betaald voor de geleverde stroom. 9cent/kWh is volgens mij boven de gemiddelde marktprijs voor groene stroom.
• Het te salderen volume zonneenergie is maximaal gelijk aan het elektriciteitsverbruik over dezelfde periode
Greenchoice heeft besloten deze laatste voorwaarde niet te
hanteren en voor de eerste 5.000 kWh per jaar altijd uw
stroomprijs te vergoeden."
Stroomprijs,dus niet vergoeding.
Binnenkort weet ik het zeker. Hebt Greenchoice een mooie email gestuurd om precies uit te leggen hoeveel die stroomprijs vergoeding nu precies is. (zal zeker meer zijn dan die 9 cent)
www.sunsolar.nl
Ik heb ook een Radson HR (uit 1996) en wil die gaan vervangen. Zit ook te denken aan de Calenta, of anders een Intergas Combikompakt . Had vanmorgen een adviseur van Essent aan tafel. Die komt op €2473,- incl. installatie voor de Calenta en geeft aan dat het verschil met leasen dan na 12,5 jaar maar €300 is.Mars Warrior schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:52:
Wij hebben afgelopen week afscheid mogen nemen van de Radson CV uit 1991 en vervangen door een Remeha Calenta incl. iSense.
Met de vervanging zijn meteen ballofixen geplaatst in de retourleidingen.
Een deel van de leidingen gaat nl. vanuit de CV gezien omhoog en een deel omlaag, met als resultaat dat een deel van de radiatoren niet of nauwelijks warm werden. Verschillen van 30graden tussen de radiatoren was 'normaal'.
Nu met afgestelde ballofixen is het verschil niet meer dan 1 graaden warmt het huis vergeleken met oude situatie heel snel en comfortabel op waarbij de radiatoren zelf maar een graad of 40-50 worden waar de oude kachel op 80-90graden zat.
De Calenta zou zo'n 10-15% zuiniger moeten zijn dan de Radson (was ook al een HR) vwb de CV en zo'n 30-40% voor het tapwater, nog los van de 60l boiler die de Calenta niet meer heeft en volgens de installateur zo'n 100m3 gas per jaar scheelt.
Samen met de veel betere afstelling van het geheel moet dat toch wel heel wat kuubjes gaan schelen. De schattingen liepen uiteen van 350 tot 600m3. Net als de prijzen een aardige range.
En de prijs? Tja, de verschillende installateurs zaten tussen de €1600 en €2600 met het zwaartepunt rond de €2000. Over prijsverschillen gesproken. De duurste was via de NUON die voor de ketel meer al vroeg dan de adviesprijs van Remeha. Het prijsverschil bleek dan ook voornamelijk in de ketel te zitten en het doorberekenen van de korting naar de klant.
Tja, maar als ik hem voor €1700 geplaatst krijg is dat verschil al wel opgelopen naar €1000!
Denk dus dat ik maar voor kopen ga!
Waarom heb jij voor de Remeha gekozen?
Andere besparende maatregelen:
-offerte vragen voor HR++ dubbelglas in de schuifdeuren aan de achtergevel (laatste enkelglas)
-tochtstrips in en aan de schuifdeuren
-douchecoach
MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP
Wat is volgens jou dan de stroomprijs? Dat kan net zo goed de kale prijs zonder belasting en BTW zijn als de prijs inclusief. het is maar zoals je het wil zien of jezelf rijk wilt rekenen. Maar ook ik heb GreenChoice in de persoon van Rob van Rees benaderd voor uitleg, maar het zou mij vreemd lijken dat Greenchoice voor de leverancier, de zonnestroomproducent, de energiebelasting en BTW gaat betalen. De energie belasting geld namelijk alleen voor verbruik en niet voor opwekken. Strikt genomen zou je ook geen BTW hoeven te berekenen als je als particulier, en dus niet als bedrijf/ondernemer, een dienst levert. Waarom zou Greenchoice dat dan wel aan je betalen?
Wet op de omzetbelasting;
Artikel 1
Onder de naam 'omzetbelasting' wordt een belasting geheven ter zake van:
a. leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht;
Gelukkig, ben ik toch niet de ENIGE die de verhalen/opmerkingen van Eric-PVT totaal niet begrijpt.glambalk schreef op woensdag 30 september 2009 @ 09:03:
[...]
Hoe kan je kWh'tjes achter houden als je geen accus (of ander opslagmedium voor elektriciteit) hebt staan?
Ik snap je verhaal niet helemaal. Energiebelasting wordt geheven over kWh'tjes en niet per dag. BTW gaat daar nog eens een keer overheen.
Je zegt zelf dat je onde 0 buiten schot blijft. Ik lees dat als dat je niets daarvoor krijgt. Nu weet ik dat dat bij GreenChoice niet waar is. Ik snap je verhaal misschien wel helemaal niet meer.
Ik probeer je verhaal door alle posts heen te volgen maar ik raak echt de draad kwijt.
Waarom ga je bijplaatsen als je het zelf niet gebruikt?
Jeroen, wat is nu eigenlijk het verschil tussen de Energy Monitor 3000 en de Energy Check 3000, die ik heb?JeroenH schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:46:
Mijn ouwe trouwe en ietwat vergeelde Conrad Energy Monitor 3000 is vandaag overleden. Hij zat al een paar dagen op mijn werk ingeplugd omdat ik het verbruik van mijn werkplek wilde meten (en verlagen natuurlijk) en nu ineens doet hij helemaal niets meer...
Met dit apparaat is het voor mij allemaal begonnen. Een jaar of tien geleden woonde ik op een etage en ik had een derdehands koelkast. Ik vond mijn stroomrekening wat hoog en ik vond ook dat die koelkast wel een erg groot deel van de tijd stond te brommen. Na aanschaf van dit meetapparaat kwam ik er achter dat de koelkast ruim 900kWh per jaar verbruikte (dat is ons totale jaarverbruik nu - met twee personen)!!! Op basis daarvan direct de koelkast ingeruild voor een A+ klasse die nog geen 250kWh per jaar verbruikt en op die manier heeft deze meter zich al vele tientallen malen terugverdiend.
Ik ga hem nog openmaken natuurlijk, kijken of hij te fixen valt, maar ik verwacht dat het einde gekomen is. Ik zie dat hij nog steeds te koop is, voor hetzelfde bedrag wat hij al jaren kost. Zodra deze overleden verklaard is bestel ik een nieuwe.
[afbeelding]
Ik heb ook drie maanden geleden voor de calenta gekozen. Bevalt tot nu toe prima, ook al heeft hij nog maar 2 kuub gas verstookt sinds installatie begin juli.VincentH schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:35:
[...]
Ik heb ook een Radson HR (uit 1996) en wil die gaan vervangen. Zit ook te denken aan de Calenta, of anders
....
Wij hebben specifiek voor de calenta gekozen omdat deze een openhaardfuntie heeft: als de houtkachtel bij ons straks aan staat kunnen we dan via de thermostaat de ruimtetemperatuur overrulen en de cv-water temperatuur vanuit de huiskamer regelen. Dat is voor ons helemaal handig, omdat deze in de regel op 40 graden zal staan (ivm vloerverwarming in de woonkamer) en deze kan dus dan wat hoger als de houtkachel aan staat en vrouwlief of kindertjeslief boven het te koud krijgen. Radiatoren zijn boven namelijk nog niet overgedimensioneerd en hebben dus wat meer "prik" nodig.
Verder goed cv-rendement, prima tapwaterrendement, weinig geluid, lekker compact en geen voorraadboiler.
Wij hebben een extra zuinige cv-pomp bij aanschaf eruit onderhandeld. Wordt als accessoire door Remeha aangeboden.
[ Voor 18% gewijzigd door Joba op 30-09-2009 16:11 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Ik schik wel een beetje van die prijzen, als je kijkt op de website van warmteservice kost zo'n ketel 1200 euro.Dan heb je nog wat koppelingen/veiligheids toestanden maar dan komt er dus 1200 euro installatie kosten bij!!! Dat is nogal wat.VincentH schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:35:
[...]
Ik heb ook een Radson HR (uit 1996) en wil die gaan vervangen. Zit ook te denken aan de Calenta, of anders een Intergas Combikompakt . Had vanmorgen een adviseur van Essent aan tafel. Die komt op €2473,- incl. installatie voor de Calenta en geeft aan dat het verschil met leasen dan na 12,5 jaar maar €300 is.
Tja, maar als ik hem voor €1700 geplaatst krijg is dat verschil al wel opgelopen naar €1000!
Denk dus dat ik maar voor kopen ga!Overigens werden mij dezelfde rendementsverbetringen voorgespiegeld.
Andere besparende maatregelen:
-offerte vragen voor HR++ dubbelglas in de schuifdeuren aan de achtergevel (laatste enkelglas)
-tochtstrips in en aan de schuifdeuren
-douchecoach
Vaatwasser doet 12-16 liter volgens het boekje.JAN-B schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 16:34:
[...]
Het waterverbruik: ik heb nodig- 2 personen - 4 liter voor een teiltje + 1-2 liter voor afspoelen/div.
Redt een vaatwasser het met 6 liter??
Afspoelen met maar twee liter water? Dan heb je de kraan 15 sec. open staan, daar krijg je geen pan mee schoon.
Wat zijn jullie gedachten/ervaringen bij het vergelijken van Staalframebouw met traditionele bouw?
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Heb je al houtbouw overwogen? Wordt over het algemeen als meest duurzaam aangemerkt. Voor de productie van cement, baksteen en ook staal zijn grote heveelheden energie nodig die (nog) niet duurzaam worden opgewekt. Hout daarentegen is in ieder geval geheel duurzaam geproduceerd. Er is wat energie nodig voor verwerking tot balken en planken maar dat staat in geen verhouding tot dat van eerder genoemde producten. Ik heb hier een link naar houtbouw. Wij zijn daar ook naar aan het kijken ivm een opbouw op ons huis.ice-T106 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:30:
Ik ga hopelijk binnenkort een huis laten bouwen. Na wat zoeken naar extra goed geïsoleerde huizen kwam ik uit op OKhuis. Ze maken hierbij gebruik van "Staalframebouw " wat meer ruimte zou moeten bieden voor betere isolatie. De site geeft iig een hele slechte indruk op mij maar wil ze nog niet helemaal afschrijven.
Wat zijn jullie gedachten/ervaringen bij het vergelijken van Staalframebouw met traditionele bouw?
Tja, dat was ik nog vergeten te zeggen, leasen kon ook en dat scheelde inderdaad maar €300...VincentH schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:35:
[...]
Ik heb ook een Radson HR (uit 1996) en wil die gaan vervangen. Zit ook te denken aan de Calenta, of anders een Intergas Combikompakt . Had vanmorgen een adviseur van Essent aan tafel. Die komt op €2473,- incl. installatie voor de Calenta en geeft aan dat het verschil met leasen dan na 12,5 jaar maar €300 is.
Denk dus dat ik maar voor kopen ga!Overigens werden mij dezelfde rendementsverbetringen voorgespiegeld.
En de NUON had liever dat ik een Vaillant hrSOLIDE zou kopen, was nl. een actietarief.
Edit:
- Volgens mij heeft de Intergas geen modulerende pomp, lijkt me een beetje zonde dan toch?
- In de augustus 2009 test van de consumentenbond zijn de Intergas toestellen de hekkesluiters...
- De Atag A244EC, Calenta en Itho Kli-max/Nefit Proline zijn de top-3.
Feitelijk ging het na wat ovewegingen en prijscategorie om de Remeha Calenta en de Nefit Proline.Waarom heb jij voor de Remeha gekozen?
Het iets betere rendement van de Calenta, de mooie iSense, de openhaardfunctie en de instelmogelijkheden vwb de mate van snel/langzaam opwarmen/afkoelen van het huis hebben uiteindelijk tot de keuze van de Calenta geleid.
Yep, de firma "F" raadde inderdaad ook direct een jaarlijks onderhoudscontract aan, terwijl de installateur die de ketel uiteindelijk installeerde aangaf dat de ketel zelf aangeeft of er onderhoud nodig is, dat dat best langer kan zijn dan een jaar en dat ik dan zelf mag kiezen welke installateur ik ga bellenzonnigtype schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:59:
[...]
Tja, de verloren gegane afzet aan kuubjes gas moest natuurlijk buitensporig worden gecompenseerd door "afzetterij" met de verkopen van de duurzame spulletjes...
(zeker ook met zo'n leuk onderhoudscontract met de firma met de "F"?)
[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 30-09-2009 18:23 . Reden: Intergas commentaar toegevoegd ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Verwijderd
ik heb -70 in overleg doorgegeven aan greenchoice als stand.(hoog)Hoe kan je kWh'tjes achter houden als je geen accus (of ander opslagmedium voor elektriciteit) hebt staan?
Ik snap je verhaal niet helemaal.
de echte meterstand is 1000kwh lager.(zie foto van juni, daar is het al zichtbaar)
dit ga ik van de winter als de zon niet schijnt verbruiken.(achter de hand gehouden)
Die van mij overleed een paar maanden geleden ook... dacht ik.JeroenH schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:46:
Mijn ouwe trouwe en ietwat vergeelde Conrad Energy Monitor 3000 is vandaag overleden. Hij zat al een paar dagen op mijn werk ingeplugd omdat ik het verbruik van mijn werkplek wilde meten (en verlagen natuurlijk) en nu ineens doet hij helemaal niets meer...
[afbeelding]
Niets deed het meer.
Een paar dagen links laten liggen (uit het stopcontact).
Toen weer aangesloten en hij deed het weer.
Dus niet te snel opgeven.
www.mijnzon.info
Energy Check kan niet het verschil weergeven tussen verbruik in VA en Watt (de cos-phi dus)JAN-B schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:08:
[...]
Jeroen, wat is nu eigenlijk het verschil tussen de Energy Monitor 3000 en de Energy Check 3000, die ik heb?
Tevens is de Energy Check ook wat minder nauwkeurig in het lage bereik.
Ook kun je de netspanning en -frequentie niet meten. (en dus ook de min en max spanning niet zien, wat wel handig kan zijn)
Voordeel van de Energy Check tov andere meters van andere merken is dat je wel de meetwaarden in Watt ziet en dat is wat je uiteindelijk op de rekening terugziet.
@JeroenH:
Je zou natuurlijk ook de Energy Logger kunnen kopen
Dit topic is gesloten.