Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 17:51:
voorheen lag ik in de winter echt niet op de grond tv te kijken, dat was een ijskoude vloer,
koude die de ruimte niet inkomt heeft ook geen koeleffect.
vandaag wezen kijken naar een nieuwe schuifpui tav de nieuwe regeling die er komt,
en weer alle installateurs zeer negatief, dus ik ben uiteraard dan weer hoogst geinteresseerd...
alle vragen over R Kwm2 en U waarden worden met bullshit afgedaan,
gelukkig heb ik nu echte duitse schuco folders en weet nu al een stuk meer.
essentieel :
Bij een buitentemperatuur van 0°C en een binnentemperatuur van 20°C, krijgt men aan de binnenzijde van enkel glas een temperatuur van 5,6°C en van 17,3°C bij hoogrendementsglas met U=1.1 W/(m2.K).
nederlandse installateurs praten alleen maar over geld.....
zodra je andere vragen stelt valt het volledig stil.
Jou wil ik als monteur wel
Hier ook HR+ dubbelglas en dat scheeld veel.
Op de vloer liggen doe ik niet en op blote voeten lopen ook niet.
En ja, bij onze oosterburen kun je dan nog het beste terecht en misschien is het zelfs rendabeler om een Duitse monteur te laten komen.
Als ik op lage temperatuur stook is dat 45 graden CV temperatuur bij een stookhoogte van 17,5 graden. Ik ben geen koukleum en vind 17,5 graden beter dan een muffe 20 graden.
Omdat 20 graden vergeleken met 0 graden inderdaad een delta 20 graden is zijn mensen zuiniger met hun warmte want die willen ze niet kwijt en zo wordt het droog en muf in huis (statisch zijn, pijnlijke slijmvliezen, kloven en rode ogen).
17,5 graden is met vorst een verschil van 17,5 graden en al minder. Als ik de deuren tegenover elkaar openzet terwijl de ijspegels aan de deurklink hangen gaat mijn ketel op 20% draaien.
Als je dit bij 20 graden gaat doen en je CV temperatuur 80 graden is (default) verliest een radiator ineens enorm veel warmte en gaat de ketel als een gek stoken om dat te compenseren.
Zodra ik mijn deuren weer sluit is het na 3 minuten al weer 17,5 graden en de relatieve luchtvochtigheid is dan ook hoger en dat scheeld dus dubbelop.
Ik wil weten wie het hier ook redt met 600 kuub aan gas per jaar.
LTV instelling is leuk en bespaard zeker, maar als je door je vloer tussen de 600-1000W continu aan warmte verliest dan moet je verwarming behoorlijk hard bijstoken. om de kamer op temperatuur te houden.
Warmteverlies door een oppervlak heeft weinig te maken met convectie dat warmte naar boven stijgt, maar alles met stralingswarmte. Als je de vloer niet isoleert dan zal deze, ondanks de verwarming die draait, een temperatuur bereiken van een graad of 12. Daar zet je niet met plezier je voeten op in de winter.
Daarnaast voelt de vloer ook ontzettend koud aan. Dit komt doordat onze warmte uitstraalt richting de vloer. Met vloerisolatie blijft de vloer warmer, voelt dus minder koud aan, en de verwarming hoeft minder hard te werken.
Ik heb het uitgerekend. Mijn oude situatie was dat bij een kruipruimte temperatuur van 10 graden en een kamertemperatuur van 20 graden er continu 682W aan warmte werd afgestaan naar m'n kruipruimte. Met 10cm extra piepschuim is dit nog maar 157W. Dat scheelt dus meer dan 500W continu aan warmte afvoer naar mijn kruipruimte. Bij een temperatuur van -13 is dit verschil maar liefst 1.7kW.
Dus ook de kruipruimte isoleren is ontzettend rendabel
bedankt

Ik vind dat je goed punt hebt en ik ga eens kijken want 1.7 kW is best veel en dat 24 uur per dag.
En mijn excuus. Ik dacht dat het minder uitmaakte, maar weer wat geleerd vandaag
Echter dubbel enthousiast want met de vereniging huiseigenaren hebben we besloten het spouwen van de muren collectief te delen
[werk in uitvoering]Foto's maken van situatie kruipruimte[/werk in uitvoering]
Dikte van de vloer ten opzichte van de kruipruimte:
Ik hoef niet bang te zijn voor doorzakkende vloeren
Wel isolatie over de warmwaterleidingen
Zou het nog steeds zinvol zijn om te isoleren. De betonlaag tussen mijn vloer en de kruipruimte is nogal fors.
Er is al jaren niemand geweest want de bezem zat onder het spinrag. Geen lekken in ieder geval
[
Voor 32% gewijzigd door
Verwijderd op 27-09-2009 14:16
]