Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 21 Laatste
Acties:
  • 149.152 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Ben er geweest. Toch wel vreemd om op de autoloze zondag een complete caravan van autos de stad door te zien rijden. Electrisch, biodiesel of anders (twijfelachtig) duurzaam ten spijt. De autoloze zondag is meer dan alleen geen verbrandingsgassen uitstoten.
Stond er ook nog provocerend een auto van atoomstroom.nl met de mededeling dat ze voor deze manifestatie geweigerd waren.
Voor het eerst moest ik overigens getuigen bij een ongeval tussen een fietser en notabene een auto. Auto kwam uit tegenovergestelde richting en sloeg af en reed een rechtdoor fietser van de sokken. Gelukkig net op zijn voorwiel. 50 cm verder en de man, op weg naar de Dam to Dam loop, was in het ziekenhuis beland. En het was nog een zwarte Suzuki Swift ook.Maar dat is puur toeval.

[ Voor 3% gewijzigd door ZonneStroom op 20-09-2009 18:59 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
glambalk schreef op zondag 20 september 2009 @ 18:54:
Ben er geweest. Toch wel vreemd om op de autoloze zondag een complete caravan van autos de stad door te zien rijden. Electrisch, biodiesel of anders (twijfelachtig) duurzaam ten spijt. De autoloze zondag is meer dan alleen geen verbrandingsgassen uitstoten.
Geheel mee eens! Ik begrijp niet helemaal dat de organisatie zonder blikken of blozen over die tegenstelling heen stapt. Een stuk of tien leden van de fietsersbond (met hun ludieke Koning en Koningin Fiets) werden op de dam zonder pardon aan de kant geveegd omdat een auto op een bepaalde plek moest staan. Kennelijk is een elektrische auto 'cooler' dan een fiets. Echt ontzettend jammer, gemiste kans.

Daarnaast snap ik niet dat Greenwheels en collegabedrijven zo'n soort evenement niet aangrijpen om autodelen te promoten. Minder eigen autobezit -> meer ruimte op straat voor mensen -> leefbaarder stad.

(Verder overigens echt wel genoten van de dag! Het was heerlijk weer en er was veel te zien.)
Stond er ook nog provocerend een auto van atoomstroom.nl met de mededeling dat ze voor deze manifestatie geweigerd waren.
Sja, daar heb ik een beetje dubbel gevoel bij. De auto was een plug-in Prius wat technisch best aardig is (nog steeds een veel te zware auto etc. maar toch...). Puur op basis van wat het ding technisch gezien is snap ik niet dat hij geweigerd is want er waren meer plug-in hybrides. Wat hij op zijn auto heeft staan maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Ik zag dat één van die elektrische vrachtwagentjes van een bedrijf is wat voedsel bezorgt in de stad. Daar zullen ongetwijfeld ook vleesprodukten bij zitten, volgens sommigen nog meer evil dan autorijden. Hadden we die dan ook niet moeten weigeren? Waar trek je de grens?
Voor het eerst moest ik overigens getuigen bij een ongeval tussen een fietser en notabene een auto.
En weer eentje voor de statistieken....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 19:41

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

jja schreef op donderdag 03 september 2009 @ 23:33:
[...]

Offerte voor 34 stuks is aangevraagd. Zal het ook nog bij www.photovoltaikhandel-online.de doen.
Ericplan en Joba willen jullie mij even een PM sturen, dan kunnen we het bespreken van de offertes even buiten dit forum houden.
Zodra we een keuze gemaakt hebben meld ik het wel weer hier.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:48:
[...]
Sja, daar heb ik een beetje dubbel gevoel bij. De auto was een plug-in Prius wat technisch best aardig is (nog steeds een veel te zware auto etc. maar toch...). Puur op basis van wat het ding technisch gezien is snap ik niet dat hij geweigerd is want er waren meer plug-in hybrides. Wat hij op zijn auto heeft staan maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. ................. Waar trek je de grens?
Volgens mij was het een nep plug in Hybride of heb jij wel in de kofferbak gekeken? V8 op de achterkant geplakt.
Maar maakt het jou niet uit dat deze auto reclame maakt voor kernenergie?
Als iemand duidelijk aangeeft waar hij/zij voor staat kan ik de grens trekken. Die ligt bij mij duidelijk bij geen kernenergie.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Poldermans weet jij iets meer van onderstaande zonnecellen?

nieuws: Buigbare zonnecellen geprint met silicium-inkt

Mooi stuk op je site over het bedrijf nano-solar d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-09-2009 22:11 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
glambalk schreef op zondag 20 september 2009 @ 21:42:
Volgens mij was het een nep plug in Hybride of heb jij wel in de kofferbak gekeken? V8 op de achterkant geplakt.
Ik heb niet in de kofferbak gekeken maar zijn vorige Prius was wel een plugin hybride (paar jaar geleden in gereden) dus ik heb geen reden om aan te nemen dat dit geen plugin hybride zou zijn. Als je het wilt kan ik het hem vragen, we hebben af en toe mailcontact.
Maar maakt het jou niet uit dat deze auto reclame maakt voor kernenergie?
Ik ben niet voor kernenergie, ik denk dat het een tussenstap is die niet nodig is en die nogal wat nadelen heeft etc. Ik ben er echter niet ik-krijg-een-rode-waas-voor-mijn-ogen tegen als sommige andere mensen die ik wel eens spreek.

Daarnaast lijkt de Schoner Vervoer Toer de (elektrische) auto-industrie zwaar te willen sponsoren door de auto absolute voorrang en verreweg de meeste aandacht te geven op dit evenement. Daar ben ik het ook niet mee eens. Moet ik daarom maar het hele evenement mijden? Niet dus.
Als iemand duidelijk aangeeft waar hij/zij voor staat kan ik de grens trekken. Die ligt bij mij duidelijk bij geen kernenergie.
Dat kan natuurlijk, en dat is je goed recht. We zijn het hierover oneens, constateer ik :) Maar ik heb er geen sterke mening over. Balen voor hem dat hij geweigerd is, het hield hem niet tegen toch mee te doen. Ik kan dat, los van wat hij vertegenwoordigt, wel waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

Terror schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:44:
Tja, kip ei. Je kan nog zoveel duurzame electricitiet produceren, maar als niemand electrisch rijdt heb je er niks aan.
.....

Neem je de productie van accu's en electriciteit mee dan is het minder duurzaam.
.......

Overigens lijken me brandstof cellen (werkend op b.v. waterstof) een stuk beter als energiedrager dan accu's.
Nee Terror,
Het is altijd beter als elektriciteit duurzaam geproduceerd wordt.
Want die stroom wordt meteen geconsumeerd. En voorkomt met een het verbranden van fossiele brandstof.
Alleen zou de overheid duurzame stroom voorrang moeten geven op fossiel opgewekte stroom.
En natuurlijk de fossiele opwekkers moeten laten betalen voor de vervuiling en klimaatschade die ze veroorzaken.
Dat zou de nu scheve verhoudingen op de energiemarkt corrigeren.
dat hebben ze in Duitsland gedaan met het feed-in tarief, en kijk eens war voor succes dat is geworden
En hoe slecht het hier gaat. DE 19% duurzaam NL 4% duurzaam.
Verder is het waarschijnlijk dat EV eigenaren gemakkelijk te bewegen zijn om hun auto altijd met duurzaam opgewekte stroom te laden. Zo in staat er vanzelf meer vraag naar duurzaam en minder naar fossiel.

Verder moet je je realiseren dat de meeste accus al met waterstof opslag en conversie werken
Omdat accus steeds goedkoper in massa gemaakt worden zijn ze voorlopig de meest optimale manier van opslag voor EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
leonbong schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:56:
Ben ik niet helemaal met je eens. Het rendement van een centrale is een stuk beter dan van een auto. Dat is inclusief transportverliezen. Daarnaast een elektrische auto doet het erg goed op in stadsverkeer mbt rendement. (Als je stilstaat is het verbruik nul)
Het artikel zelf was niet van mij. Maar een ander punt wat aangehaald werd in het stuk, was dat het gewoonweg onmogelijk is om een echte eerlijke 100% vergelijking te maken, omdat er altijd wel zaken zijn die niet meegenomen zijn in het totaalplaatje.

Er zijn ook benzineauto's met een snelle startmotor, die verbruiken ook niets bij stilstand. Het verschil zit hem voor zover ik weet vooral in het feit dat het motorvermogen in een electrische motor juist heel efficient benut wordt. Een brandstofmotor is niet zo efficient bij de lage toerentallen.

Het artikel is in elk geval hier te vinden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

Het artikel in de volkskrant is gewoon een kletsverhaal.
Het is een ook een opinie artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Speksteenkachel schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:10:
Poldermans weet jij iets meer van onderstaande zonnecellen?
PolderPv heeft op 13 september al uitgebreid hierover gepubliceerd. Gaat inderdaad over ander techniek.

[ Voor 7% gewijzigd door ZonneStroom op 21-09-2009 07:48 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is er al iemand van jullie die de CV ketel al heeft aangehad om de woning te verwarmen?

Ik gelukkig nog niet. Het ziet er zelfs naar uit dat we het stoken met nog minimaal een week kunnen uitstellen getuigende de weersvoorspellingen. Mijn buren twee huizen verder stoken inmiddels wel weer. Huizen zijn verder identiek.

Met een beetje geluk gaan we hier thuis ons laagterecord verbreken, ons laagterecord staat nu op 15,5m3 gas in september 2006. De prognoseteller staat op dit moment op 2,6m3 voor deze gehele maand.

Overigens ik heb afgelopen weekend een kennis van me gesproken. Zijn voorschotnota is maar liefst 360,- euro per maand!

Heeft iemand trouwens achtergrond informatie waarom een open haard de totale temperatuur in een woning verlaagd ipv verhoogd? Ze hebben oa een open haarde en hij wilde niet geloven dat een open haard de temperatuur kan verlagen in de gehele woning ivm verbruik van warme lucht in huis om de verbranding om gang te houden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:14:
[...]

Dat kan natuurlijk, en dat is je goed recht. We zijn het hierover oneens, constateer ik :) Maar ik heb er geen sterke mening over. Balen voor hem dat hij geweigerd is, het hield hem niet tegen toch mee te doen. Ik kan dat, los van wat hij vertegenwoordigt, wel waarderen.
Eigenlijk had ik toch wel anders verwacht van iemand die al enkele jaren een forum in het leven houd wat "duurzame energie" heet.
Er is één heel duidelijke reden waarom kernenergie niet duurzaam is. De grondstof is uitputtelijk en niet hernieuwbaar.
Voor mij is dat niet de belangrijkste reden om tegen kernenergie te zijn. In een wereld waarin we proberen mensen bewust te maken de aarde schoner achter te laten als dat we die aantroffen past volgens mij geen kernenergie. Daar past niet in dat we vuil achterlaten wat we zelf niet op kunnen ruimen. Ook al wordt beweerd dat het in de toekomst misschien wel zou kunnen. Dan moeten we daar maar op wachten. Voorlopig liggen die plannen alleen nog op de tekentafel en waarschijnlijk blijven ze daar ook omdat kernenergie aan alle kanten ingehaald zal gaan worden door echt duurzame opwekking van elektriciteit.

"ik-krijg-een-rode-waas-voor-mijn-ogen" heeft er misschien wel voor gezorgd dat er nog maar één kerncentrale (voor commerciele elektriciteits productie) in NL staat en er geen "Kalkar" is gekomen. Als jij tenminste de tienduizenden mensen bedoeld die in de zeventiger en tachtiger jaren soms met gevaar voor eigen leven letterlijk door de bagger liepen en veldslagen leverden met de politie en "grenzschutz" om in een min of meer geslaagde poging het publiek maar vooral de "beslissers" in parlementen te beinvloeden. Ik ben daar nog steeds trots op maar ik hoef daar echt geen medaille of veteranendag voor terug.
We kunnen daar nu dubbel de vruchten van plukken.
1e minder onoplosbare vervuiling.
2e ontwikkeling van echte duurzame manieren van elektriciteit opwekking.
flitspaal.nl schreef op maandag 21 september 2009 @ 07:17:
Heeft iemand trouwens achtergrond informatie waarom een open haard de totale temperatuur in een woning verlaagd ipv verhoogd? Ze hebben oa een open haarde en hij wilde niet geloven dat een open haard de temperatuur kan verlagen in de gehele woning ivm verbruik van warme lucht in huis om de verbranding om gang te houden.
Das heel simpel; de lucht die nodig is om de open haard te stoken komt uit de ruimte waar de open haard staat en verdwijnt via de schoorsteen. De aanvulling van de gebruikte lucht vind plaats via kieren, rooster en andere ventilatie openingen in huis. Dat is koudere lucht dan binnen. Wordt dat niet bijgestookt doordat een CV automatisch aanslaat dan zal de luchttemperatuur dalen. Wat je over houdt is de stralingswarmte van de open haard. Als de thermostaat bestraald wordt door de open haard zal het bijstoken wel meevallen maar staat die in de "schaduw" dan ben je de klos.

[ Voor 20% gewijzigd door ZonneStroom op 21-09-2009 09:08 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 15:31:
Heeft iemand misschien de beschikking over het document EN1717 (regels over regenwater/drinkwater scheiding)?
Ik kan er op m'n werk misschien bij, ik zal dinsdag even kijken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Is er al iemand van jullie die de CV ketel al heeft aangehad om de woning te verwarmen?

Ik gelukkig nog niet. Het ziet er zelfs naar uit dat we het stoken met nog minimaal een week kunnen uitstellen getuigende de weersvoorspellingen. Mijn buren twee huizen verder stoken inmiddels wel weer. Huizen zijn verder identiek.
Wij kunnen ook nog wel even zonder CV. Wel moet de ketel steeds vaker inspringen om de douche op temperatuur te houden. Het was trouwens een week van extremen, dinsdag het maandminimum met 0,6 kWh, vrijdag het maandmaximum met 6,1kWh

Andere vraag. Hoe gaan jullie de zonneboiler winterklaar maken? Controle van het glycolgehalte met een refractometer(brekingsindex) of een aerometer(soortelijke massa)? Waar gekocht? Zijn er al bedrijven die zo'n controle als dienst leveren?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

ericplan schreef op maandag 21 september 2009 @ 08:09:
[...]

Wij kunnen ook nog wel even zonder CV. Wel moet de ketel steeds vaker inspringen om de douche op temperatuur te houden. Het was trouwens een week van extremen, dinsdag het maandminimum met 0,6 kWh, vrijdag het maandmaximum met 6,1kWh

Andere vraag. Hoe gaan jullie de zonneboiler winterklaar maken? Controle van het glycolgehalte met een refractometer(brekingsindex) of een aerometer(soortelijke massa)? Waar gekocht? Zijn er al bedrijven die zo'n controle als dienst leveren?
Ik heb een glycomat gekocht, ziet er +/- hetzelfde uit als een accuzuur-tester
http://cgi.ebay.nl/Frosts...trksid=p4634.c0.m14.l1262

Zitten ook gelijk Ph-teststrips bij om de zuurtegraad te kunnen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik was, nog, niet van plan mijn Glycol te testen. Ik kan bij het kijkglaasje testen en daar ziet de vloeistof er nog perfect helder uit. Laatst ook nog een ontluchtingspoging gedaan en daar zag de vloeistof er ook nog kraakhelder uit.

Verder dit seizoen geen stagnatie gehad, hoogste collectortemp was 98 graden. Dus voor zover ik kan overzien is mijn glycol nog in prima staat.

Hier ook inderdaad grote extremen. Afgelopen dinsdag moest de CVstekker er weer in omdat de boiler te koud werd. Gisteren tikte de boiler alweer 66 graden aan over het gehele vat. En de weersvoorspellingen zijn erg goed de komende dagen dus ik verwacht dat mijn boiler nog minimaal een week lekker op temperatuur blijft.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben ook nog niet van plan het te gaan testen, volgend jaar een keer denk ik.

Hier nog steeds zonder CV, laagste temp in de boiler bovenin heb ik tot nu toe 48gr gezien.
Gisteren 1200l compleet boven de 66gr met de klep naar het cv-circuit open ( dus huis verwarmen).

En nu gaat ie ook al weer lekker.
Je kunt al wel merken dat de zon lager aan de hemel staat.
De start-tijd van de pomp wordt bij heldere hemel steeds later (half uur), en de pomp stopt ook eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 281733 schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:48:
Ik ben ook nog niet van plan het te gaan testen, volgend jaar een keer denk ik.

Hier nog steeds zonder CV, laagste temp in de boiler bovenin heb ik tot nu toe 48gr gezien.
Gisteren 1200l compleet boven de 66gr met de klep naar het cv-circuit open ( dus huis verwarmen).

En nu gaat ie ook al weer lekker.
Je kunt al wel merken dat de zon lager aan de hemel staat.
De start-tijd van de pomp wordt bij heldere hemel steeds later (half uur), en de pomp stopt ook eerder.
Ik ben ontzettend benieuwd hoe je systeem het gaat/blijft doen in de komende maanden. Ik heb hier een aantal collega's die ontzettend graag ook een groot zonneboiler systeem willen alleen die twijfelen over de CV ondersteuning.

Heb je trouwens geen gedetaileerd schema van je zonneboiler? Ik ben ontzettend benieuwd hoe je de CV ondersteuning doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
ericplan schreef op maandag 21 september 2009 @ 08:09:
[...]

Mijn zonneboiler draait nu 3 zomers zonder enig onderhoud. Moet ik me ergens zorgen over gaan maken?
Als mijn zonneboiler jaarlijks onderhoud nodig heeft kan ik hem beter wegdoen, ik bespaar maar ongeveer 50 euro op de gasrekening per jaar :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je bent niet de enigste :P
Ikzelf trouwens ook.

Krijg om 12.00uur weer een geinteresseerde op bezoek.

Jawel ik heb een gedetailleerd schema, zelfs live online.
Ik heb het alleen nog niet public omdat ik het eerst wil verfraaien.
Daarbij wil ik de komende tijd bekijken of ik nog hydraulische aanpassingen ga doen.
Zodat het schema dan toch weer niet klopt.
Bijvoorbeeld de vloerverwarming (60m2) die wil ik misschien rechtstreeks met extra pomp gaan voeden vanuit de 1000ltr.
zonneschijn schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:19:
[...]

Mijn zonneboiler draait nu 3 zomers zonder enig onderhoud. Moet ik me ergens zorgen over gaan maken?
Als mijn zonneboiler jaarlijks onderhoud nodig heeft kan ik hem beter wegdoen, ik bespaar maar ongeveer 50 euro op de gasrekening per jaar :|
1x in de 2 jaar is genoeg.
Het meeste kun je zelf ook.

De anode in de ww-boiler moet ook na 2 jaar vervangen worden, zeggen ze.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 21-09-2009 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

zonneschijn schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:19:
[...]

Als je een terugloopsysteem hebt denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. Bij een druksysteem wil ik toch graag weten of er voldoende antivries in het systeem zit, ook al hebben we nooit echte winters.

Ik heb net een glycomat besteld via Ebay

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:06
Sunhacker
Ik ben ook geintresseerd in het schema van je zonneboiler met CV ondersteuning.
Ik heb zelf stadsverwarming waarbij mijn warm drinkwater met een wisselaar vanuit de CV wordt opgewarmd. Warm CVwater is voldoende om een besparing te kunnen realiseren. Drinkwater wordt dan op de klassieke manier opgewekt zonder voorraad vat.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 21-09-2009 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Eindelijk ben ik bezig om mijn zonneboilersysteem ook in orde te maken voor ondersteuning van verwarming.
Het circuit om de boiler op te warmen is vrij eenvoudig.
Maar aan de kant van de verwarming heb ik nog een uitdaging.
Er zit een boiler met 200 liter water in het verwarmingssysteem.
Met een 3-weg klep kan ik kiezen of het water dat de ketel in gaat direct of via de boiler komt.
Nu heb ik een Remeha Quinta 28C en die ketel regelt op de temperatuur van het retourwater.
Het water uit de boiler komt ook nog via een mengventiel, zodat het maximaal 40 graden wordt.
Maar nu het "probleem"
De ketel stopt op een gegeven moment, omdat aan de warmtevraag voldaan is.
Maar dan draait de pomp nog even door.
Dan zou het kunnen gebeuren dat er 40 graden water het systeem in gaat, met een overshoot in de ruimte waar de thermostaat hangt als gevolg.
Welke voorwaarde zou er moeten zijn om de 3-weg klep te laten omschakelen?
Duidelijk is, dat de temperatuur in de boiler voldoende moet zijn. Maar welke voorwaarde(n) nog meer?
Een signaal "brander aan" is ook niet goed, het kan natuurlijk zo zijn dat de brander uit is.
En het draaien van de pomp is ook niet voldoende.
Iemand goede suggesties?

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leonbong schreef op maandag 21 september 2009 @ 11:50:
Sunhacker
Ik ben ook geintresseerd in het schema van je zonneboiler met CV ondersteuning.
Ik heb zelf stadsverwarming waarbij mijn warm drinkwater met een wisselaar vanuit de CV wordt opgewarmd. Warm CVwater is voldoende om een besparing te kunnen realiseren. Drinkwater wordt dan op de klassieke manier opgewekt zonder voorraad vat.
Om je snel antwoord te kunnen geven, kijk eens op de site van Sunsystems.
http://www.sunsystems.nl/...verwarmings_ondersteuning
Diverse voorbeelden
guus.assmann schreef op maandag 21 september 2009 @ 11:53:
Eindelijk ben ik bezig om mijn zonneboilersysteem ook in orde te maken voor ondersteuning van verwarming.
Het circuit om de boiler op te warmen is vrij eenvoudig.
Maar aan de kant van de verwarming heb ik nog een uitdaging.
Er zit een boiler met 200 liter water in het verwarmingssysteem.
Met een 3-weg klep kan ik kiezen of het water dat de ketel in gaat direct of via de boiler komt.
Nu heb ik een Remeha Quinta 28C en die ketel regelt op de temperatuur van het retourwater.
Het water uit de boiler komt ook nog via een mengventiel, zodat het maximaal 40 graden wordt.
Maar nu het "probleem"
De ketel stopt op een gegeven moment, omdat aan de warmtevraag voldaan is.
Maar dan draait de pomp nog even door.
Dan zou het kunnen gebeuren dat er 40 graden water het systeem in gaat, met een overshoot in de ruimte waar de thermostaat hangt als gevolg.
Welke voorwaarde zou er moeten zijn om de 3-weg klep te laten omschakelen?
Duidelijk is, dat de temperatuur in de boiler voldoende moet zijn. Maar welke voorwaarde(n) nog meer?
Een signaal "brander aan" is ook niet goed, het kan natuurlijk zo zijn dat de brander uit is.
En het draaien van de pomp is ook niet voldoende.
Iemand goede suggesties?
Ik heb in de retourleiding van de cv een voeler ingebouwd welke kijkt naar de temp in de cv-leiding.
Deze wordt vergeleken met de temp in de cv-boiler.
Helemaal ben ik er ook nog niet omdat de klep nu vaak open en dicht gaat (auto).
Ben nu van plan om een dode zone erin te zetten zodat de klep langer open of dicht blijft

Daarbij wil ik een extra pomp in gaan bouwen om onafhankelijk van de cv-ketel te kunnen circuleren.
Dan moet er wel een bypass extra in de cv gemaakt worden en op een of andere manier gekeken worden of de pomp van de cv-ketel draait of niet.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 21-09-2009 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:54

Punkrocker

Mostly harmless

Mooi stukje hierover op Olino.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
glambalk schreef op maandag 21 september 2009 @ 07:24:
Eigenlijk had ik toch wel anders verwacht van iemand die al enkele jaren een forum in het leven houd wat "duurzame energie" heet.
Sja, ik heb het geprobeerd je uit te leggen maar dat is kennelijk niet gelukt. Ik ben het niet eens waar het bedrijf van de beste man voor staat maar ik kwam gisteren voor zijn auto, niet voor zijn bedrijf. Daarom ben ik er niet tegen dat hij meereed met de SVT.

-edit-

Wat ik gek vind is dat mensen zich toch weer lieten verrassen: nu.nl video. Het is nu al een paar jaar achter elkaar autoloze zondag in deze periode, het wordt al een paar weken met grote gele borden aangegeven bij de afslagen van de A10, er hangen door de hele stad vlaggen en aanplakborden en waarschijnlijk heeft de lokale media het er ook wel over gehad. Als je dan nog met je auto voor zo'n afzetting strandt heb je het ook wel een beetje verdiend. Gelukkig geen nare berichten over gemolesteerde verkeersregelaars dit jaar.

[ Voor 38% gewijzigd door JeroenH op 21-09-2009 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239001

Iemand al wat gehoord van Zon-Op-Je Dak? Ze zouden binnen een week bericht geven, maar dat is al (iets) meer dan een week geleden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

Anoniem: 239001 schreef op maandag 21 september 2009 @ 14:56:
Iemand al wat gehoord van Zon-Op-Je Dak? Ze zouden binnen een week bericht geven, maar dat is al (iets) meer dan een week geleden.....
Nope; hier ook nog niets.
Ook niet in de post.

Wellicht vandaag op de post gedaan, morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 165002 schreef op maandag 21 september 2009 @ 15:15:
Nope; hier ook nog niets.
Ook niet in de post.

Wellicht vandaag op de post gedaan, morgen binnen.
Volgens mij heb ik jou gisteren heel even gezien, maar het was enorm druk bij jullie kraam. Ik ben er drie keer langs gelopen maar alle keren zag ik geen gelegenheid om een praatje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op maandag 21 september 2009 @ 15:29:
[...]

Volgens mij heb ik jou gisteren heel even gezien, maar het was enorm druk bij jullie kraam. Ik ben er drie keer langs gelopen maar alle keren zag ik geen gelegenheid om een praatje te maken.
Klopt! een kleine knipoog kon er nog net vanaf ;) volgende keer beter.
Erg druk zoals altijd. Pijn in mn voeten en schorre stem van het praten pfff

Ik heb nu dit jaar ongeveel 8x op een markt gestaan met zonnepanelen. Het is echt niet normaal wat de belangstelling elke keer weer is.
Mensen willen zo ontzettend graag en weten vaak nog zo ontzettend weinig.

Ik kwam trouwens dit zojuist tegen: http://www.co2mputer.nl/resources.php
Erg mooi project!
Echter heb ik nog steeds twijfel over de gebruikte panelen.
Van de 3 installaties met Solyndra op www.sonnenertrag.eu (allemaal Belgie) presteert er eigenlijk niet een echt goed. 20% onder het gemiddelde is nou nog niet echt iets om vrolijk van te worden.
De witte ondergrond wordt binnen aanzienlijke tijd zwart van roet / groen van algen (paar maanden al)

Wie weet meer van de sunhunter buisjes. Ik kan ze bij onze oosterburen ook niet vinden met opbrengst data etc...
(Zonnigtype?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Stroomverbruik van Nederland 7% gedaald t.o.v. vorig jaar dezelfde datum: nu.nl.

Ik zie de trotse berichtgeving al voor me: aandeel duurzame elektriciteitsopwekking in 2009 gestegen! SDE werkt ondanks kritiek!

Einde vd crisis = inhaalslag (en heel wel mogelijk: de eerste echte pijnscheuten van Peak Oil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 239001 schreef op maandag 21 september 2009 @ 14:56:
Ik hoor net van Besseling dat de gemeente, door de grote toeloop, een paar dagen extra nodig heeft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op maandag 21 september 2009 @ 16:22:
Stroomverbruik van Nederland 7% gedaald t.o.v. vorig jaar dezelfde datum: nu.nl.

Ik zie de trotse berichtgeving al voor me: aandeel duurzame elektriciteitsopwekking in 2009 gestegen! SDE werkt ondanks kritiek!

Einde vd crisis = inhaalslag (en heel wel mogelijk: de eerste echte pijnscheuten van Peak Oil)
Gelukkig plaatsen we extra centrales! stel je voor ! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Je wist het niet, maar in 1'43" kan je zonnepanelen plaatsen. De gemeente heeft m'n installatie gefilmd en het filmpje staat op de site. Bekijk het hier of op Youtube

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

`t `kacheltje-thermostaatje` staat hier al tijden op 23c,
maar de gaskraan blijft lekker dicht.
savonds loop ik lekker in me tshirt...
over comfort gesproken....
ik snap sunhacker wel een beetje...ik hoop dat mijn nieuwe 380 liter me nog wat beter bedient,
en dat er nog minder gas mijn huis in zal gaan.
deze winter ga ik ook mijn zomerstroom terugnemen(nu 1966kwh), met een 1400 watt elektrische radiator.
(ik heb een groen wind kontrakt only)
zo saldeer ik lekker naar warmte terug.

ook heb ik mijn betaling iom greenchoice volledig stopgezet, we rekenen volgend jaar september wel weer af,
en wie er geld krijgt zien we dan wel weer.
mijn huidige maandbedrag spaar ik gewoon, dus als ik moet betalen dan heb ik het gewoon.
maar betalen, nee dat doe ik nu helemaal niet meer.(terwijl ik in mijn tshirt loop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op zondag 20 september 2009 @ 18:54:
[...]

Parool vandaag

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ericplan schreef op maandag 21 september 2009 @ 17:24:
Je wist het niet, maar in 1'43" kan je zonnepanelen plaatsen. De gemeente heeft m'n installatie gefilmd en het filmpje staat op de site. Bekijk het hier of op Youtube
Dat is inderdaad een stuk sneller dan mijn 2:41 ;) Leuk filmpje man! Hij staat in mijn favorites.
Ah kijk, hij had ook met een stand willen staan op de markt op Albert Cuyp, dat wist ik niet. Ik vind het niet zo gek dat hem dat niet toegestaan is.

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 21-09-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.vasco.be/ned_nl/getpage.asp?i=202

de vasco viola is eigenlijk een foute radiator,
maar met een groot zonnestroom overschot toch weer leuk (zo is de wet nu eenmaal)
met het knopje 1x ingedrukt, is de radiator 2 uur warm, en verbruikt maximaal 750Wh
ik heb overal vasco cv-ltv, en deze is identiek in model, ik denk dat ik er eentje laat aanrukken,
en zo dan maar mijn gasvebrruik ga drukken.(de radiator betaald zichzelf, met de huidige gasprijzen)
mocht putin ook ooit aan de gaskraan draaien zit ik ook niet koud.

/edit tsss hij is er zelfs gemengd, cv water word dan verwarmd door de elektrische radiator....
en dat komt dan vanzelf in de wisselaar van de boiler...
hopeloos inefficient maar wel grappig.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-09-2009 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

1 oktober gaat de vlam er weer in _/-\o_

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Hier overigens ook nog altijd niet gestookt, vooral door slim "warmtemanagement". Overdag gordijnen open, om de zonnewarmte binnen te laten, 's avonds de gordijnen dicht om de warmte binnen te houden. Het is hier 'uit zichzelf' 20,5 graden.

Ben aan het filmpje van de Schoner Vervoer Toer aan het werken, ik was weer even vergeten hoeveel tijd dat videobewerken kostte, poe hee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 18:40
Anoniem: 238103 schreef op maandag 21 september 2009 @ 18:52:
`t `kacheltje-thermostaatje` staat hier al tijden op 23c,
maar de gaskraan blijft lekker dicht.
savonds loop ik lekker in me tshirt...
over comfort gesproken....
ik snap sunhacker wel een beetje...ik hoop dat mijn nieuwe 380 liter me nog wat beter bedient,
en dat er nog minder gas mijn huis in zal gaan.
deze winter ga ik ook mijn zomerstroom terugnemen(nu 1966kwh), met een 1400 watt elektrische radiator.
(ik heb een groen wind kontrakt only)
zo saldeer ik lekker naar warmte terug.

ook heb ik mijn betaling iom greenchoice volledig stopgezet, we rekenen volgend jaar september wel weer af,
en wie er geld krijgt zien we dan wel weer.
mijn huidige maandbedrag spaar ik gewoon, dus als ik moet betalen dan heb ik het gewoon.
maar betalen, nee dat doe ik nu helemaal niet meer.(terwijl ik in mijn tshirt loop)
Je posts krijgen weer een lekker hoog 'Lekker puh' gehalte... :O ...fijn voor je dat het allemaal zo geweldig werkt!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenH schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:24:
Hier overigens ook nog altijd niet gestookt, vooral door slim "warmtemanagement". Overdag gordijnen open, om de zonnewarmte binnen te laten, 's avonds de gordijnen dicht om de warmte binnen te houden. Het is hier 'uit zichzelf' 20,5 graden.

Ben aan het filmpje van de Schoner Vervoer Toer aan het werken, ik was weer even vergeten hoeveel tijd dat videobewerken kostte, poe hee.
Klinkt bijzonder, maar die gordijnen, dat deden mijn opa en oma al...Om daar nou zoo'n duur woord voor te gebruiken. Hier geeft ie ook 20 graden aan op de meter, en ik heb er eerlijk gezegd nog geen seconde over nagedacht. Zal wel door het eten koken zijn dan of zo?

Overigens zit ik ook in mijn Tshirt, en ik geef het gewoon toe, ik vind het een beetje kil worden ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

glambalk schreef op maandag 21 september 2009 @ 06:49:
[...]

PolderPv heeft op 13 september al uitgebreid hierover gepubliceerd. Gaat inderdaad over ander techniek.
Wel al vaag van dat bedrijf gehoord, had er nog geen stukkie van gezien/gelezen. Interessant. Ha, dat zet de deur weer extra op een kier voor de harde "op wafer technologie gebaseerde" siliciumboys (als gepast antwoord op het Nanosolar geweld...). Al moet ik me daar eens in gaan verdiepen, hoe ver die techniek is. Er wordt veel beloofd in het wereldje. De kunst is om die belofte zo snel mogelijk te commercialiseren, en, het belangrijkste: om meteen door te stoten naar bewezen 1 GWp/jaar productie, gecertificeerd en wel (anders word je al snel niet meer serieus genomen). Moet ik nog zien van Innovalight, maar zeg nooit nooit.

Er is ook een spectaculaire andere ontwikkeling: het middels een protonen bombardement van een bestaande dikke (zuivere) siliciumplak creeëren van een soort "snij"laagje onder de oppervlaktelaag. Vervolgens een thermische behandeling, en "poeng", los springt de ultradunne silicium wafer. Die ook al flexibel is... Enorme kostenreducties voorzien, gezien het ondanks forse prijsdalingen nog ietwat prijzige silicium spullie. Het is dus beslist geen "printtechniek" proces, zoals Nanosolar en Innovalight, van een compleet andere orde.

Het proces wordt ontwikkeld door - uiteraard - Amerikaanse firma SiGen. Veelbelovend, maar eerst maar eens een hardwerkende commerciële plant zien en investeerders bereidheid om er pecunia voor op tafel te leggen... Er is nog veel meer gaande. May the best win.

(verwarming aan/uit)

Zit hier in mijn badjas (en mijn toch niet als bepaald "vet" te beschouwen scharrige lichaam) achter den kompjoet. Verwarmen? Hallozeg. SV hoofdkranen voor de radiatoren staan nog steeds uit hier, en die blijven uit totdat het 'dinnetje gaat protesteren (ik heb haar nog niet gehoord... ;) ). Belangrijke noot: appartement is ingebouwd in het complex, ligt bijna pal zuid, grote zuid glas fassade. Passieve zonne-energie, dus (maar wel dezer dagen: op tijd de tuindeur dicht, die bijna hele dag openstaat sinds het voorjaar, overdag). En NUON/Vattenfall pesten is natuurlijk het leukste wat er is. Ze worden toch wel rijk van die :X vastrechten... Gewoon "rechtmatig terugpesten" noem ik dat.

Ik ga mijn 'dinnetje desondanks maar weer opzoeken. 't is welletjes geweest vandaag... :)

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 22-09-2009 01:56 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anoniem: 165002 schreef op maandag 21 september 2009 @ 16:06:

Wie weet meer van de sunhunter buisjes. Ik kan ze bij onze oosterburen ook niet vinden met opbrengst data etc...
Waarom vraag je het de jongens van de zonnefabriek zelf niet? Zo eng zijn conculegas toch niet? >:)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]
(Zonnigtype?)
Op het zonstraal.be forum zijn er een aantal bezitters van Sunhunter buizen. Er was er 1tje bij die haalde bij lange na niet ( slechts 50% ) van de verwachtte opbrengst. Hij was nog aan het uitzoeken waar dat aan lag.
JeroenH schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:24:
Hier staat de schuifpui de hele dag open, pal zuid, zo rond etenstijd gaat deze dicht. Gisteravond was het een aangename 21 graden in de woonkamer. Zolang als de zon een klein beetje kracht heeft hoeven we eigenlijk nauwelijks bij te stoken om het warm te krijgen in de woonkamer en slaapkamer.

Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot de winter, dan kan ik thuis hopenlijk pas echt merken wat het HR++ glas + de 10cm extra isolatie voor gevolgen heeft op ons stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:12

Spotmatic

Ken sent me

Hier een huis uit 1979 wat volgens mij nog niet optimaal is geïsoleerd (wij wonen er pas). Wel een gunstige noord-zuid ligging, en ook wij hebben de verwarming nog niet aangehad (is tot nu toe altijd een vrij constante 20 graden 's-ochtends). Wel is twee weken geleden een nieuwe combiketel geplaatst met zonneboiler (110 liter) maar het is nog te vroeg om te zeggen wat dat oplevert. In 2 weken tijd hebben we maar 6m3 gas gebruikt, dat is inclusief koken en dagelijkse douche- en badbeurten door het hele gezin (2 volwassenen en 2 jonge kinderen). Of dat verbruik veel of weinig is: geen idee. Het verbruik van de afgelopen zomer is wel bijgehouden, ik zal eens gaan rekenen :)

De 1e verdieping moet nog wel geheel van HR++ glas worden voorzien. Dus op 1 oktober snel de waardebon aanvragen voor de subsidie hiervan.

[ Voor 5% gewijzigd door Spotmatic op 22-09-2009 08:42 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 00:10:
Klinkt bijzonder, maar die gordijnen, dat deden mijn opa en oma al...Om daar nou zoo'n duur woord voor te gebruiken.
Daarom staat het natuurlijk ook tussen aanhalingstekens :) Het zou heel normaal moeten zijn, dat heb je goed. Helaas is het dat niet. Ik zie als ik 's avonds buiten loop bij zoveel huizen de gordijnen open staan, ook bij de goedkope oude huurwoninkjes om de hoek met enkel glas en flinke kieren. Daar hoor je de warmte het pand uit geslurpt worden.

Ik baal er van dat ik de herkomst niet meer kan vinden maar ik heb ooit eens deze uitspraak (of iets in die trant gelezen): wijken met energie-onzuinige woningen zijn de sloppenwijken van de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:05:
[...]

Ik baal er van dat ik de herkomst niet meer kan vinden maar ik heb ooit eens deze uitspraak (of iets in die trant gelezen): wijken met energie-onzuinige woningen zijn de sloppenwijken van de toekomst.
Volgens mij is die uitspraak ooit eens gedaan door Zonnigtype op PolderPV of ik heb hem gelezen op de site van Floris. Misschien staat die uitspraak zelfs wel in zijn boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
flitspaal.nl schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:24:
Volgens mij is die uitspraak ooit eens gedaan door Zonnigtype op PolderPV of ik heb hem gelezen op de site van Floris. Misschien staat die uitspraak zelfs wel in zijn boek.
Ik dacht dat Floris W. het ergens geschreven had maar ik kan het op zijn website nergens vinden. Zijn boek heb ik destijds gelijk gekocht maar ik ben het kwijt :( (echt heel weird, ik ben nog nooit een boek kwijtgeraakt. ik heb hem niet uitgeleend en hij staat niet bij al mijn andere energiegerelateerde boeken...)

-edit-

Dammit, net een week of drie nadat ik een Eco Kettle heb gekocht komen ze met versie 2... Het ding werkt overigens goed!

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 22-09-2009 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op maandag 21 september 2009 @ 07:57:
[...]

Ik kan er op m'n werk misschien bij, ik zal dinsdag even kijken.
Hij staat niet online in het BRIS warenhuis. Heb je overigens bij de werkbladen op de KIWA-site gekeken? Daar zijn alle normen uitgewerkt naar praktijksituaties.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ericplan schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:55:
[...]

Hij staat niet online in het BRIS warenhuis. Heb je overigens bij de werkbladen op de KIWA-site gekeken? Daar zijn alle normen uitgewerkt naar praktijksituaties.
Nee, ik had geen idee... Maar dat is een goede tip, bedankt voor de tip en voor het kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 14:46
[...]

Klopt! een kleine knipoog kon er nog net vanaf ;) volgende keer beter.
Erg druk zoals altijd. Pijn in mn voeten en schorre stem van het praten pfff

Ik heb nu dit jaar ongeveel 8x op een markt gestaan met zonnepanelen. Het is echt niet normaal wat de belangstelling elke keer weer is.
Mensen willen zo ontzettend graag en weten vaak nog zo ontzettend weinig.

Ik kwam trouwens dit zojuist tegen: http://www.co2mputer.nl/resources.php
Erg mooi project!

...

Ik zat hier zojuist een artikel uit Technisch Weekblad over te lezen. Net op tijd kwam ik erachter dat de door jou genoemde site van dezelfde universiteit is.
Wel bijzonder dat een 'niet ICT' student compleet tegen de stroom inroeit, van hoog tot laag iederen aanspreekt en het voor elkaar krijgt dat er zonder performance verlies 55% op stroomverbruik van pc's bespaard wordt. Ik hoop toch dat het bestuur de ICT afdeling hier eens ernstig over aanspreekt.

Ik kan mij herinneren dat op de HTS het altijd broeierig was in de computerzaal van al die ronkende 350 Mhz. ;) machines met een 21" slurpbak erboven. (dat was trouwens voor Al Gore)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:30:

Dammit, net een week of drie nadat ik een Eco Kettle heb gekocht komen ze met versie 2... Het ding werkt overigens goed!
Wat is nu het verschil met zelf het water vanuit de kraan erin mikken tov op een knop te drukken om de hoeveelheid te koken water te kiezen? Klinkt als een extra overbodige handeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
IJsbeer schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:20:
Wat is nu het verschil met zelf het water vanuit de kraan erin mikken tov op een knop te drukken om de hoeveelheid te koken water te kiezen? Klinkt als een extra overbodige handeling...
Bij de meeste waterkokers moet er een minimale hoeveelheid water in (vaak 0,5 l) die je dus onnodig warm maakt als je maar één kopje warm wilt maken. Verder is het enigszins handig dat hij een reservoir heeft en dat je hem dus niet elke keer onder de kraan hoeft te houden. En het is een geinig gadget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net mail van de gemeente A'dam

Subsidie is binnen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:51:

Subsidie is binnen 8)
Heel mooi. Gefeliciteerd. Heb je al een constructie voor je portrait opstelling? Ik ga er een 16-tal laten maken. Als je mee wil liften.................

[ Voor 30% gewijzigd door ZonneStroom op 22-09-2009 12:24 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239001

Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:51:

Subsidie is binnen 8)
Hier ook, heel mooi! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:24:
[...]

Niet door mij, maar door Floris. Hij heeft hem vast ook wel van elders geplukt, want het "begrip" is natuurlijk al langer bekend bij de energie specialisten. De sociale impact zal pas echt zijn beslag krijgen als gas en elektra echt een beetje "leuke" prijs gaan krijgen. Valt nu nog steeds mee, gas is alweer omlaag gedonderd, elektra wat minder (indirecte koppeling). Energie is nog steeds veel te goedkoop. Maar inderdaad, de sociaal zwakkeren zullen (zoals altijd) de eerste en hardste klappen gaan krijgen als het echt "de goede kant" op zal gaan met de variabele kosten. Met name die voor gas (nu nog "Slochteren gas", straks bij Eric-PVT in de grond gepropt "Putin gas"). Woningbouwcooperaties (de meesten, goeden zijn er gelukkig ook) doen er tot nu toe nog nauwelijks iets aan. Probleem is dat ze het voordeel niet krijgen van de investeringen, en ingrepen in de huur (energiezuiniger maken van de woningen zou in theorie "gemiddelde" woonlasten voor de huurders moeten dempen) zijn extreem politiek gevoelig.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Op straffe van ingreep van "above" toch maar even een aparte post, want heel ander onderwerp met relevantie voor diverse Tweakerts alhier:

Zonneboiler enquête op TROS Radar site

(zie ook bericht op mijn eigen site, nog niet duidelijk is of branche organisatie Holland Solar hier in ook een rol speelt)

Dus alle (al dan niet nagelneue) zonneboiler eigenaren: doet uw best (als u d'r zin an heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:23
glambalk schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 12:14:
[...]

Heel mooi. Gefeliciteerd. Heb je al een constructie voor je portrait opstelling? Ik ga er een 16-tal laten maken. Als je mee wil liften.................
Hoe groot zijn die panelen?
maw; is zo'n constructie ook geschikt voor mijn 'SolarKing" panelen? (158 *81 cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

wmeester schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 15:33:
[...]

Hoe groot zijn die panelen?
maw; is zo'n constructie ook geschikt voor mijn 'SolarKing" panelen? (158 *81 cm)
Ik denk het wel. Ik stuur jeven een DM

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 05-06 13:14
Welke 'acties' lopen er hier?

Solarking 175Wp - Afmetingen 1580 x 808 x 35 mm - nu al leverbaar. (1,7 euro/Wp)
Solarking 185Wh - Afmetingen 1580 x 808 x 35 mm - mogelijk eind november
Glambalk ?

Welke nog meer?

[ Voor 23% gewijzigd door NoUser op 22-09-2009 22:51 . Reden: de eerste inkoop van SK vergeten te vermelden ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
zonnigtype schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 15:17:

Dus alle (al dan niet nagelneue) zonneboiler eigenaren: doet uw best (als u d'r zin an heeft).
Gedaan, ben benieuwd naar de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

NoUser schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 16:25:
Welke 'acties' lopen er hier?

Solarking 185Wh - Afmetingen 1580 x 808 x 35 mm - mogelijk eind november
Glambalk ?

Welke nog meer?
Solarking 175Wp - Afmetingen 1580 x 808 x 35 mm - nu al leverbaar. (1,7 euro/Wp)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot de winter, dan kan ik thuis hopenlijk pas echt merken wat het HR++ glas + de 10cm extra isolatie voor gevolgen heeft op ons stookgedrag.
pas op je puh gehalte dan he, er word op gelet.

wouterlood :
22 september 2009. Oranje dasje om, vlag uit. Morgen, 23 september, knipt onze Kroonprins officieel het lintje door van de Stad van de Zon, een Vinexlocatie bij Heerhugowaard.
heel snel worden er heel veel vliegenmeppers met pv neergezet, waarschijnlijk voor het plaatje.
even snel gekeken, en ze lijken duits, (schuco) waarschijnlijk gaan ze ook weer snel weg.
ze zijn wel erg mooi.

sort of peak-oil ? http://www.rtl.nl/compone..._1730_total.avi_plain.xml

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 22-09-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 21:56:
[...]

Ja, en straks ook nog verplicht vingerafdrukken en "ongebruikelijke activiteiten" gemonitord door onze nooit genoeg van ons wetende opper regenten (straks misschien zelfs Verhagen als "prime" als Zeeuwsch Balkje naar Brussel "mag"... :'( )
wouterlood :
[...]

heel snel worden er heel veel vliegenmeppers met pv neergezet, waarschijnlijk voor het plaatje.
even snel gekeken, en ze lijken duits, (schuco) waarschijnlijk gaan ze ook weer snel weg.
ze zijn wel erg mooi.
Ja, ja. Wel dure degelijke Schüco paneeltjes (or lookalikes) effe d'r in rammen voor de good looks van onze kroonprins, maar aan de bloedeigen NUON/Vattenfall klantjes zeer vage 151 (of is het toch 150?) Wattpiek Chineesjes uit Shanghai slijten om maar net boven de 0,600 grens te komen met 4 monokristallijne moduultjes... (voor absurde prijzen, destijds voor SDE 2008).

Ach, maakt het allemaal uit. Al dat gepruts, hoe mooi Stad van de Zon ook is geworden (na hoeveel hectoliters bloed, zweet en tranen???) is niks vergeleken bij wat de Vlaamse bierdrinkers effekes in een paar maanden tijd decentraal uit de grond hebben geramd. Gisteren heeft VREG weer hun update gepubliceerd (hard zitten doorwerken daar, het is niet bij te houden). Ga effe zitten: alleen Vlaanderen al heeft Nederland nu al bewezen met factor drie ingehaald (maar is pas in 2006 echt begonnen...). Accumulatie volgens de VREG augustus update: 160 MWp (Nederland heeft er sinds eind 2008, 52 MWp misschien wat megawattpiekjes netgekoppeld bijgeprutst onder SDE, maar zal niet echt veel zijn). U mag voor uzelf proberen uit te tekenen hoeveel "Steden van de Zonnen" er nog gerealiseerd zullen worden onder de huidige NL "markt"condities...

U weet waar u de hard facts kunt vinden. Met smakelijke roll-over image... :9

• JeroenH
  • Nu online
Met voorafgaand een reclame voor een SUV... als het niet zo dieptriest zou zijn zou het om te gieren zijn.

Niet helemaal Peak Oil in het filmpje he. De directeur van Total zegt dat "er voldoende reserves zijn maar dat er meer geïnvesteerd moet worden om de olie op de markt te brengen". Dat is juist niet de Peak Oil gedachte, dat is de ouderwetse fossiele gedachte, dat als je maar voldoende investeert er bij elk prijsniveau voldoende olie is. M.a.w.: marktwerking (wat ons ook zoveel andere zegens brengt, maar dat terzijde).

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]
Dat zien we dan wel weer :)

Intussen hoop ik dat het nog een week van dit mooie weer blijft. Morgenmiddag gaan we onder de grond aan de slag en ik wil/hoop dat de vloer daar een beetje droog blijft.

Trouwens. Ik zal je binnenkort mailen voor die Soladin 120 :) om een afspraak te maken die op te halen. Ik ben echt ontzettend benieuwd naar je verbouwingen in huis.

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Zo, speciaal voor de gelegenheid even naar thuis-thuis gebeld, en de boiler werkt goed en staat nog mooi op de 90c. Uiteraard is de ketel van het lichtnet afgeschakelt, dus dat scheelt een 10w continue. Werkt super goed en super mooi dus.

[ Voor 17% gewijzigd door SpiceWorm op 23-09-2009 14:41 ]

http://www.noordhollandsd...de+Zon+%28Update+video%29

bekend plekje niels en jeroen ? ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-09-2009 20:31 ]

• JeroenH
  • Nu online
Wel eens gezien :) En zowaar nog in de buurt van een NS-station ook, dus de mogelijkheid écht duurzaam te wonen - zonder auto dus.

Voor de liefhebbers van (min of meer) duurzame voertuigen: een impressie van de Schoner Vervoer Toer van afgelopen zondag. Reacties zijn welkom.

• zonnigtype

zonnigtype

Mevrouw Cramer tijdens het Symposium: "We gaan beslist onze doelstellingen halen".

Ondertussen, in de wandelgangen, werd af en toe meewarig geschud met het hoofd over deze blijvend politieke (doch door velen als onhaalbaar gekenschetste) uitspraken. Ondertussen uitkijkend over een van de mooiste PV projecten in Nederland. Wat echter wel een jaar of 17 heeft gekost om te realiseren, met hangen en wurgen (en de windturbines moeten nog worden geplaatst). Er zijn grote industriële PV daken in Duitsland die meer capaciteit hebben en die in een paar maandjes (max.) zijn volgelegd... (om het over de steeds grotere Freiflächen Anlagen maar helemaal niet te hebben).

Verder erg leuke gesprekken gehad, en weer meer geleerd over "het wereldje". Ook nieuws uit Duitsland (PVSEC in Hamburg): zowel Asbeck van SolarWorld als Miller van Q-Cells suggereren dat de degressie van de Einspeise Vergütungen volgend jaar best wel hoger mag (lees: minder waarde van de ingevoede zonnestroom), als de eigen markt maar beter beschermd zal gaan worden tegen "dumping praktijken" (lees: "Chinese Walls" opwerpen tegen het Aziatische geweld...). Volgende week verkiezingen in Duitsland... Ja, ja, de grote PV jongens bij de oosterburen hebben zeer goede en reteslimme strategen als CEO aangesteld... ;)

Oh ja. Nog een erg mooi fotoboek over de Stad van de Zon d'r aan overgehouden. Wel prijzig, maar ach: de vermeden energiekosten bij PPV heb ik graag over voor een investering in een mooi (historisch) document van een van de best geslaagde PV projecten in de Lage Landen...

Toegevoegd: hieronder zag ik bij plaatsing van het bericht een opmerkelijke reclame van Essent/RWE over "Essentbuurtenergie.nl". Man, man, man, wat doorzichtig. Effe meeliften op het "ik wil energie uit de buurt" hypeje. Ik hoop dat mensen goed nadenken voordat ze daar in meegaan. Maar ja, je kunt mensen blijkbaar veel wijsmaken.

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 24-09-2009 01:11 ]

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Het is een heerlijk zonnig jaar zie: Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/grafieken/jaar/sq24_decade260.png

Ik hoop dat het nog even zo doorgaat. Vanaf zaterdag hebben we namelijk sicicium op het dak liggen om nog meer zonnestralen te kunnen oogsten.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• martijnr17
  • Laatst online: 18-06 22:29
Een rare vraag misschien, maar als ik op mijn schuur zonnepanelen wil leggen zou ik er max 4 kwijt kunnen als ik ze op 30 graden zet. Schuur is 3 bij 4 meter.
Dan zouden ze volgens de instralingsschijf 100% goed liggen en dat zou met panelen van 175wp ongeveer 700kwh opleveren per jaar (woon aan de kust)
Echter als ik ze plat op het dak leg en ietsje smokkel kan ik er 8 kwijt wat dan op een instraling moet komen van 90%? en dat levert 1260kwh op.

Doe ik iets verkeerd?

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

martijnr17 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:09:
Een rare vraag misschien, maar als ik op mijn schuur zonnepanelen wil leggen zou ik er max 4 kwijt kunnen als ik ze op 30 graden zet. Schuur is 3 bij 4 meter.
Dan zouden ze volgens de instralingsschijf 100% goed liggen en dat zou met panelen van 175wp ongeveer 700kwh opleveren per jaar (woon aan de kust)
Echter als ik ze plat op het dak leg en ietsje smokkel kan ik er 8 kwijt wat dan op een instraling moet komen van 90%? en dat levert 1260kwh op.

Doe ik iets verkeerd?
Je doet bijna niks verkeerd. Je zonnepanelen genereren geen schaduw als ze plat liggen, dus zitten ze elkaar niet in de weg. Maar.....als ze plat liggen is het misschien toch handig giga ruitenwissers te installeren :) . Elk blaadje, zandkorreltje, takje en veertje blijft op je panelen liggen en zorgt voor een teruglopende opbrengst.

Een ander gevaar bij schuren is dat ze nogal snel schaduw vangen. Een boom of huis staat al snel ongunstig. Heb je al gekeken hoe de schaduw valt bij relatief laagstaande zon?

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

martijnr17 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:09:

Doe ik iets verkeerd?
Uiteraard leveren 8 panelen meer op dan 4. Je bent echter wel optimistisch. 700KWh/jaar ga je waarschijnlijk niet redden. Het zal eerder 630KWh zijn (900KWh/KWp aan de kust.) Daarnaast is het rendement van plat liggende panelen geen 90% maar 85%. Dat betekent dus ongeveer 1070KWh/jaar.
Afgezien van het feit dat platliggende panelen gevoelig zijn voor vuil levert een 2x zo grote investering 1.7 keer zoveel energie per jaar.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• martijnr17
windfreak schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:33:
[...]
Een ander gevaar bij schuren is dat ze nogal snel schaduw vangen. Een boom of huis staat al snel ongunstig. Heb je al gekeken hoe de schaduw valt bij relatief laagstaande zon?
Woon buitenaf en heb daardoor alleen echt diep in de winter misschien last van een schuur die 1 meter hoger is dan de mijne.
Ik kan natuurlijk ook het geheel op een hele kleine helling zetten,dan heb ik als het ware een schuin dak met een hele kleine helling paar graden en dan gaat er tijdens regen meer vuil af, bomen komen bij mijn schuur ook niet meteen voor dus blad is niet snel een probleem denk ik.

• JeroenH
  • Nu online
Nee, hoor je bent alleen tegen het verschijnsel aangelopen dat er verschillende optima mogelijk zijn. De eerste optie, met vier panelen, levert je de meeste kWh per geïnvesteerde € op, de tweede optie, met acht panelen, levert je de meeste kWh per oppervlakte op.

Je zult voor jezelf uit moeten maken welk optimum op jou van toepassing is.

@Harold65: dat is een cool geintje wat je met je icon uitgehaald hebt :D Met wat voor software maak je dat?

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 24-09-2009 10:44 ]

• martijnr17
JeroenH schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:43:
[...]

@Harold65: dat is een cool geintje wat je met je icon uitgehaald hebt :D Met wat voor software maak je dat?
Is een gif bestand.1e google hit voor een idee http://www.banner-maker.net/

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

JeroenH schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:43:
[...]

Ik heb jouw icoontje nagetekend in drawplus SE (gratis, maar je moet wel registreren met een email adres) en er een animated gif van gemaakt. Kwestie van het origineel kopieren en een beetje verdraaien. Het zijn uiteindelijk 3 plaatjes.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Anoniem: 319447

Hallo Ik ben bezig met een zonneboileroplossing.
Ik ben aan het twijfelen tussen een tapwater en tapwater/CV systeem.

Ik heb een prijs van het Solesta Blackline systeem dat ik eenvoudig zelf zou kunnen installeren. Het systeem is compact en de prijs is OK, 100l 3,6 GJ, zie bijv. www.zonneboilerspecialist.nl of www.solesta.nl

Wij hebben 2 kinderen en vloerverwarming in de woonkamer. De rest van het huis zijn radiatoren. Als ik nu een 300l boiler met dubbele spiraal en genoeg collectoren installeer (12 GJ), heeft dat dan zin in mijn geval?
Je leest op internet verschillende verhalen, dat het weinig rendement heeft en anderen zeggen weer dat het wel zinvol is. Hoeveel van die 12GJ ga je nu echt benutten? De 3,6GJ van het tapwater systeem ga je in ieder geval volledig benutten waardoor het rendement maximaal is.

De subsidie is voor tapwater systemen, dus dat wil ook wat zeggen denk ik?

Iemand nuttige ervaringen?

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

martijnr17 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:40:
[...]

Woon buitenaf en heb daardoor alleen echt diep in de winter misschien last van een schuur die 1 meter hoger is dan de mijne.
Ik kan natuurlijk ook het geheel op een hele kleine helling zetten,dan heb ik als het ware een schuin dak met een hele kleine helling paar graden en dan gaat er tijdens regen meer vuil af, bomen komen bij mijn schuur ook niet meteen voor dus blad is niet snel een probleem denk ik.
Zou het mooiste zijn als je het geheel een helling kan geven naar het zuiden gericht.(misschien 10 of 20 graden) Vuil spoelt eraf en meer opbrengst.
Het makkelijke van een schuur is wel zo dat je de panelen makkelijk zelf kan schoonmaken mochten ze te vies zijn of mocht er een berg sneeuw opliggen.

www.sunsolar.nl

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 17:33

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:17:
[...]

Voor de liefhebbers van (min of meer) duurzame voertuigen: een impressie van de Schoner Vervoer Toer van afgelopen zondag. Reacties zijn welkom.
Heel leuk filmpje :) ; is dit nu gefilmd met een mobieltje of toch iets meer professionele film-apparatuur?
Lekker muziekje ook- is bewust gekozen voor een liedje van de groep DIESEL?

• JeroenH
  • Nu online
JAN-B schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:50:
Heel leuk filmpje :) ; is dit nu gefilmd met een mobieltje of toch iets meer professionele film-apparatuur?
Canon compactcamera. Niet echt professioneel dus, maar wel van veel betere kwaliteit dan een mobieltje.
Lekker muziekje ook- is bewust gekozen voor een liedje van de groep DIESEL?
Nee hoor, ik vond het gewoon een aardig liedje wat wel bij het filmpje paste.

• martijnr17
SolarKing schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:30:
[...]

Zou het mooiste zijn als je het geheel een helling kan geven naar het zuiden gericht.(misschien 10 of 20 graden) Vuil spoelt eraf en meer opbrengst.
Het makkelijke van een schuur is wel zo dat je de panelen makkelijk zelf kan schoonmaken mochten ze te vies zijn of mocht er een berg sneeuw opliggen.
Welke omvormer zou hiervoor nou geschikt zijn? 8x175 = 1400 is dan een SMA SB1100 geschikt?

• JakeNL
Anoniem: 319447 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:01:
Hallo Ik ben bezig met een zonneboileroplossing.
Ik ben aan het twijfelen tussen een tapwater en tapwater/CV systeem.

Ik heb een prijs van het Solesta Blackline systeem dat ik eenvoudig zelf zou kunnen installeren. Het systeem is compact en de prijs is OK, 100l 3,6 GJ, zie bijv. www.zonneboilerspecialist.nl of www.solesta.nl

Wij hebben 2 kinderen en vloerverwarming in de woonkamer. De rest van het huis zijn radiatoren. Als ik nu een 300l boiler met dubbele spiraal en genoeg collectoren installeer (12 GJ), heeft dat dan zin in mijn geval?
Je leest op internet verschillende verhalen, dat het weinig rendement heeft en anderen zeggen weer dat het wel zinvol is. Hoeveel van die 12GJ ga je nu echt benutten? De 3,6GJ van het tapwater systeem ga je in ieder geval volledig benutten waardoor het rendement maximaal is.

De subsidie is voor tapwater systemen, dus dat wil ook wat zeggen denk ik?

Iemand nuttige ervaringen?
Welkom :)

100 ltr. is erg weining (zoek even op 100 of 110 in dit forum, de vraag wordt namelijk regelmatig gesteld). Verwarming in de winter is alleen haalbaar wanneer je ltv (lage temperatuur verwarming) hebt. Wanneer je vloerverwarming (=ltv) gekoppeld is aan de radiatoren, zullen de andere ruimtes nooit warm worden wanneer je op de zb probeert te stoken. Wanneer je daarvoor met de CV gaat bijstoken, is de temperatuur in je hele CV-systeem al heel snel hoger dat je boiler temperatuur, waardoor je met de CV ketel de boiler op staat te warmen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*ZUCHT*

Ik heb de overstapinformatie gekregen en eindafrekeningen van gas en stroom..
Gas klopt perfect. In de periode van 17 november 2008 t/m 17 september 2009 hebben we 1117m3 gas verbruikt. Dit is 19% minder in dezelfde periode een jaar eerder.

Ons electriciteitsverbruik klopt daarentegen van geen kant.

De standen die door door de netbeheerder aan Nuon en Greenchoice zijn doorgegeven zijn te hoog. Helaas niet hoog genoeg om deze te laten aanpassen. Er druk over maken heeft zowel volgens Nuon als Greenchoice weinig nut. De netbeheerder komt alleen maar in aktie wanneer het verschil richting een jaarverbruik gaat. In mijn geval is het "slechts" 62kWh op de nachtmeter en 165kWh op de dagmeter.

Subsidie van A'dam is ook grote loterij geworden. (zoals verwacht natuurlijk)

Mijn buren hadden maandag de 14e om 9:06 de bevestigings mail binnen.
Bellen me net op dat ze een mail hebben dat ze op de reserve lijst zitten! 8)7

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:13:
*ZUCHT*

De standen die door door de netbeheerder aan Nuon en Greenchoice zijn doorgegeven zijn te hoog. .
Ik stel de overstap nog even uit tot 1 december of 1 januari. Meestal wordt onze meter rond 15 november afgelezen, dan kan daar tenminste geen misverstand over bestaan.

En BTW, m'n subsidieaanvraag is goedgekeurd *O* Er komt dus 1200 + 600 bij op het dak!

A'dam PVOutput

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 16:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ja, had ik ook, nog een stukje meer zelfs...
wat werd er gezegd wat ermee gedaan werd door GC?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

sander817 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:21:
ja, had ik ook, nog een stukje meer zelfs...
wat werd er gezegd wat ermee gedaan werd door GC?
Greenchoice en Nuon adviseerden beide om niets te doen. De netbeheerders zijn zo snel, lees langzaam, dat het wijzigen van deze stand geen nut heeft. Voordat de wijziging is doorgevoerd is de stand allang ingehaald.

Ik betaal nu ongeveer 200kWh teveel aan de Nuon en heb 200kWh voorschot bij GC. Uiteindelijk betaal ik 2 of 3 euro teveel.

Edit:

Er ligt hier trouwens inmiddels 10m3 piepschuim. Morgen en overmorgen de kruipruimte isoleren. :P Weer 50-150m3 minder gasverbruik op jaarbasis en dat voor twee gezinnen!

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 24-09-2009 17:02 ]

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anoniem: 165002 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:19:
Subsidie van A'dam is ook grote loterij geworden. (zoals verwacht natuurlijk)

Mijn buren hadden maandag de 14e om 9:06 de bevestigings mail binnen.
Bellen me net op dat ze een mail hebben dat ze op de reserve lijst zitten! 8)7
Het lijkt erop dat waar meerdere mensen uit een straat of buurt wel op tijd hebben aangevraagd toch op een reservelijst komen. Zal dit de zoveelste klucht worden in het verhaal met die installateurs waarvan ik de namen al niet eens meer wil noemen?

ZonneStroom

Anoniem: 319524

flitspaal.nl schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:13:
*ZUCHT*

Gas klopt perfect. In de periode van 17 november 2008 t/m 17 september 2009 hebben we 1117m3 gas verbruikt. Dit is 19% minder in dezelfde periode een jaar eerder.

De standen die door door de netbeheerder aan Nuon en Greenchoice zijn doorgegeven zijn te hoog. Helaas niet hoog genoeg om deze te laten aanpassen. Er druk over maken heeft zowel volgens Nuon als Greenchoice weinig nut. De netbeheerder komt alleen maar in aktie wanneer het verschil richting een jaarverbruik gaat. In mijn geval is het "slechts" 62kWh op de nachtmeter en 165kWh op de dagmeter.
Ik heb soortgelijke problemen na overstap van Nuon naar Greenchoice maar wat jou verteld wordt is niet waar, Greenchoice is verantwoordelijk dat dit opgelost wordt. Ik heb deze info van consuwijzer.nl, zie bijgaande link / quote. Heel vreemd dat er klaarblijkelijk geen goede regeling is voor de meterstand opname als je van energieleverancier veranderd. Ook heel vreemd is dat er totaal geen info over deze problemen verstrekt wordt als je overstapt. Ben er zelf trouwens na 1,5 maand nog steeds niet uit..

http://www.consuwijzer.nl...an_een_energieleverancier

17-08-09 Nieuwsbericht
Vraag

Bij het overstappen naar een nieuwe energieleverancier is het misgegaan met de meterstanden. Nu ontvang ik een veel te hoge eindafrekening van mijn oude energieleverancier. Wat kan ik hiertegen doen?

F.J. uit Nijmegen
Antwoord
Opgeven meterstanden

Bij een overstap (of: 'switch') is de nieuwe energieleverancier verplicht om je te vragen de meterstanden op te geven. Je nieuwe energieleverancier mag tot 15 werkdagen na de datum van overstappen je meterstanden indienen bij de netbeheerder. Je nieuwe energieleverancier moet je melden dat het niet (tijdig) opgeven van de bedoelde meterstanden leidt tot een berekening of een schatting van de switchmeterstanden door de netbeheerder.
Meterstand als basis voor eindafrekening en nieuwe maandelijkse betaling

De netbeheerder geeft de (officiële) switchmeterstanden uiterlijk 22 werkdagen na de datum van overstappen door aan de oude en de nieuwe leverancier. Met deze meterstanden kan je oude energieleverancier een goede eindafrekening maken. En je nieuwe energieleverancier kan met de meterstanden bepalen hoeveel je vooraf per maand aan energie gaat betalen.

Zowel de oude als de nieuwe leverancier zijn gehouden aan deze meterstanden. Als er dus geen of niet tijdig meterstanden worden doorgegeven, zullen de berekende dan wel geschatte meterstanden van de netbeheerder gehanteerd worden op de eindafrekening en bij de bepaling van de nieuwe maandelijkse betaling.
Correctie meterstand

Wanneer je bij de eindafrekening van je oude leverancier of bij de welkomstbrief van je nieuwe leverancier constateert dat de gehanteerde meterstanden afwijken van de door jou doorgegeven meterstanden, dan kun je deze laten corrigeren. Je kunt hiervoor een meterstandenopname aanvragen bij je nieuwe leverancier. Deze kan je hiervoor kosten in rekening brengen, tenzij je kunt aantonen dat je op tijd de meterstanden aan hem hebt doorgegeven. Je nieuwe energieleverancier kan er voor zorgen dat er een correctie over de meterstanden wordt aangevraagd bij je netbeheerder.

Als je netbeheerder de meterstanden heeft gecorrigeerd, kunnen die standen overgenomen worden door zowel de oude als de nieuwe energieleverancier. Het kan echter zijn dat je oude energieleverancier geen gecorrigeerde eindafrekening wil opmaken. Als je kunt aantonen dat je op tijd, dus binnen 15 werkdagen na de switchdatum, de meterstanden hebt doorgegeven aan de nieuwe leverancier, zal deze er voor moeten zorgen dat jij niet teveel betaalt. Dat kan dus inhouden dat je de eindafrekening van je oude energieleverancier betaalt, maar dat je het teveel betaalde van je nieuwe energieleverancier terugkrijgt.
Bezwaar maken

Wil je bij je energieleverancier bezwaar maken tegen de gehanteerde meterstanden, dan kun je gebruik maken van onze voorbeeldbrief.

* Voorbeeldbrief - Klacht over de gehanteerde meterstanden

Als het probleem met je energieleverancier niet naar je tevredenheid wordt opgelost, is er sprake van een geschil. Een geschil kun je bij de Geschillencommissie Energie en Water indienen. Meer informatie kun je vinden op de website van De Geschillencommissie.

* Website van De Geschillencommissie

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:58:

Greenchoice en Nuon adviseerden beide om niets te doen. De netbeheerders zijn zo snel, lees langzaam, dat het wijzigen van deze stand geen nut heeft. Voordat de wijziging is doorgevoerd is de stand allang ingehaald.
Binnenkort wordt je opgebeld door een of ander callcenter van de Nuon met de vraag waarom je bent overgestapt. Ik kreeg het haar niet duidelijk dat ik ben overgestapt omdat Nuon nog gewoon gas-centrales bij-bouwt. 'Maar wij hebben ook groene stroom'.....
En vervolgens nog vragen of ze me in de toekomst nog mogen berichten als ze interessante aanbiedingen hebben........ |:(

Bij mij zat er overigens ook verschil tussen de meterstanden. Ik had ze bij de aanvraag van GC opgegeven, maar toch heeft (ws. de netbeheerder) iets gegokt. Gas was te laag en electra ook te hoog. Heb er ook niets aangedaan omdat het uiteindelijk niet heel veel uitmaakt aan wie je het betaald.

[ Voor 17% gewijzigd door IJsbeer op 24-09-2009 19:34 ]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:13:
[...]

Het lijkt erop dat waar meerdere mensen uit een straat of buurt wel op tijd hebben aangevraagd toch op een reservelijst komen. Zal dit de zoveelste klucht worden in het verhaal met die installateurs waarvan ik de namen al niet eens meer wil noemen?
Ik denk dat het simpeler ligt. In het Stadsdeel Centrum was budget voor ongeveer 25 sets. In Zeeburg zal het misschien iets meer geweest zijn, maar ook niet echt veel. En dat terwijl er op IJburg best wel veel potentiële
zonnedaken zijn. Dan kan het hard gaan.

A'dam PVOutput

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 18:40
SolarKing schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:30:
[...]

Met dat idee zit ik toch ook in mijn hoofd. Ik heb een dakkapel van 4.5 x 2.5 meter en 2.5 x 3 meter. Op dat grote gedeelte zou ik 6 panelen in portrait kwijt kunnen, mits ze op een helling van 10 graden liggen. Anders werpt de eerste rij schaduw op de 2e omdat er maar 50 cm tussen zit.
Zijn er montagesystemen te koop waarmee je de hellingshoek zelf kunt bepalen of wordt dat een dhz project?

Op de fiets vervuil je niets!

• Mistraller
JakeNL schreef op donderdag 24 september 2009 @ 14:49:
[...]

Welkom :)

100 ltr. is erg weining (zoek even op 100 of 110 in dit forum, de vraag wordt namelijk regelmatig gesteld). Verwarming in de winter is alleen haalbaar wanneer je ltv (lage temperatuur verwarming) hebt. Wanneer je vloerverwarming (=ltv) gekoppeld is aan de radiatoren, zullen de andere ruimtes nooit warm worden wanneer je op de zb probeert te stoken. Wanneer je daarvoor met de CV gaat bijstoken, is de temperatuur in je hele CV-systeem al heel snel hoger dat je boiler temperatuur, waardoor je met de CV ketel de boiler op staat te warmen.
Wij hebben 110 liter (nefit solarline 2-110), dat bevalt prima maar is inderdaad redelijk snel leeg, en op warme dagen erg snel vol. Maar daardoor hoefden we onze zolder niet te verbouwen, en dat was ook wel zo prettig.
Voor woningverwarming is ons systeem totaal ongeschikt, al moet ik wel zeggen dat de zolder wel altijd warmer is doordat er altijd wat warmte verloren gaat door leidingen en boiler zelf. Al zijn de meeste leidingen achter wanden weggewerkt, je ziet er binnen niets van.
QuestionMarc schreef op donderdag 24 september 2009 @ 21:55:
Zijn er montagesystemen te koop waarmee je de hellingshoek zelf kunt bepalen of wordt dat een dhz project?
Lijkt me niet, want panelen op het dak die niet in het hellingsvlak liggen zijn enorme windvangers, en kunnen ook voor lekkage tussen de pannen zorgen door de draaiende wind. Daarnaast is in die opstelling volgens mij een bouwvergunning verplicht meen ik.
Dus dat wordt DHZ denk ik.

---------------

• JeroenH
  • Nu online
Nog even over de Schoner Vervoer Toer en de controverse rondom die Plugin Prius van atoomstroom.nl... Ik ben door mijn vele (te veel) foto's en filmpjes aan het grasduinen die ik afgelopen zondag gemaakt heb. Ik zie daar meerdere voertuigen die niet alleen op bio-ethanol rijden maar het door de opschriften ook promoten. Sommige zijn nog racewagens ook. Bio-ethanol concurreert direct met de voedselvoorziening en daarom ben ik er geen voorstander van - nog afgezien van het feit dat gemechaniseerde landbouw door de vele fossiele input die nodig is uiteindelijk maar weinig bijdraagt aan duurzaamheid.

Ik zou zeggen dat als atoomstroom.nl wordt geweigerd op grond van het feit dat atoomstroom niet duurzaam is, er ook geen enkel voertuig op biobrandstof mee zou moeten doen. Gelijke monikken, gelijke kappen.

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-06 23:41

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

Ik heb een AGPO megadens 4 CV ketel en een zonneboiler van HR solar.
Ik heb de zonneboiler zelf geplaatst maar die moet nog gevuld worden. hij is dus nog niet in bedrijf.
Volgens de handleiding van de AGPO ketel moet er een brander voorwaarde thermostaat geplaatst worden bij of in de warmwater uitlaat van het boilervat ( om onnodig ontsteken van ketel te voorkomen)
Het installatie bedrijf dan de zonneboiler heeft geleverd heeft er een AGPO brandervoorwaarde thermostaat bij geleverd. Maar mijn gevoel zegt dat dit niet de juiste is.( dikke kopen voeler van ca 7 cm lang met een koperen draad naar een 'blok' waar weer wat steek kabelschoenen op aangesloten kunnen worden.)
Zelf verwachtte ik een soort 'clip on' sensor met 2 draden die ik dan in de CV ketel aansluit.
Op advies van installatie bedrijf vandaag contact gehad met AGPO maar die zeggen dat is de verantwoordelijkheid van zonneboiler fabrikant. En HR solar zegt dat ik bij AGPO moet zijn want die bepalen hoe ze omgaan met een zonneboiler.

Mijn vraag: wie heeft er een AGPO ketel met een ander merk zonneboiler en is er dan een brander voorwaardethermostaat geplaats en wat voor type is dat dan?

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op donderdag 24 september 2009 @ 21:18:
[...]

Ik denk dat het simpeler ligt. In het Stadsdeel Centrum was budget voor ongeveer 25 sets. In Zeeburg zal het misschien iets meer geweest zijn, maar ook niet echt veel. En dat terwijl er op IJburg best wel veel potentiële
zonnedaken zijn. Dan kan het hard gaan.
We zullen zien! Veel vertrouwen heb ik er niet in. Ik heb nu al uit drie stadsdelen dezelfde verhalen gehoord. Allemaal tussen 9:00 en 9:10 aangevraagd en maar 1 of 2 toegekend.
De positieve berichten zijn ondertekend alleen door het team Zon Op Je Dak en de wachtlijst mailtes door team Zon Op Je Dak en Besseling Kaptein. Waarom die laatsten er dan opeens wel bij moeten staan.............
JeroenH schreef op donderdag 24 september 2009 @ 22:24:
Nog even over de Schoner Vervoer Toer en de controverse rondom die Plugin Prius van atoomstroom.nl... Ik ben door mijn vele (te veel) foto's en filmpjes aan het grasduinen die ik afgelopen zondag gemaakt heb. Ik zie daar meerdere voertuigen die niet alleen op bio-ethanol rijden maar het door de opschriften ook promoten. Sommige zijn nog racewagens ook. Bio-ethanol concurreert direct met de voedselvoorziening en daarom ben ik er geen voorstander van - nog afgezien van het feit dat gemechaniseerde landbouw door de vele fossiele input die nodig is uiteindelijk maar weinig bijdraagt aan duurzaamheid.

Ik zou zeggen dat als atoomstroom.nl wordt geweigerd op grond van het feit dat atoomstroom niet duurzaam is, er ook geen enkel voertuig op biobrandstof mee zou moeten doen. Gelijke monikken, gelijke kappen.
Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft de concurrentie met de voedselvoorziening en daarom zou het niet moeten mogen, maar het is wel verdomde duurzaam in tegenstelling tot atoomstroom. Ik heb ook nog even de fotos van jou zitten bekijken over jou ritje in de Prius plug in. Dat is wel een heel andere dan afgelopen zondag. Bij de Prius van afgelopen zondag ging de stroomkabel de kofferbak in en je kon niet zien waar die niet op aangesloten was. Volgens mij dus een echte nepper plug-in.

[ Voor 60% gewijzigd door ZonneStroom op 24-09-2009 22:54 ]

ZonneStroom

Pagina: 1 ... 14 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.