Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste
Acties:
  • 149.335 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:15

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/harmenj/files/flens.jpg
Wat Sunhacker al zegt, een vlakke fiberpakkingring met een vlak puntstuk zou kunnen werken. Voor rubber O-ringen is het, denk ik, minder geschikt.
Als het een Franse boiler is, dan is de buisdiameter waarschijnlijk 14 mm. In theorie zou je nl de flens er af kunnen halen en er een knelfitting voor in de plaats zetten, maar dat lijkt ook geen begaanbare weg. Heb je wel een klauwsleutel oid om de moer goed te kunnen vastdraaien? Ik heb evt een 24mm te leen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

deejeebv schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 17:09:
Vandaag is mijn bruto productiemeter 1 jaar operationeel, tijd om de stand op te nemen: 3044 kWh = 870 kWh/kWp.
Ook mijn andere meter hangt er nu een jaar (helaas verplichte vervanging van de ferrarismeter):
verbruik: 2221
teruglevering: 2284
Feitelijk jaarverbruik dus 2221+3044-2284=2981
Mijn PV installatie is dus dekkend geweest over het afgelopen jaar (zelfs 63 kWh over).
Ik zal wel dom zijn, maar ik snap de getallen die je hier noemt niet. Je hebt een meter die zowel verbruik als levering meet, dus 2221 verbruikt en 2284 teruggeleverd. Dan kom ik op -63 verbruik. Tot zo ver begrijp ik het nog.

Maar dan heb je nog een meter waarop je 3044 hebt geleverd aan het net? Dan zou ik zeggen dat je verbruik -63+-3044=-3107 is.

Hoe zit het nu? Let wel, ik stel deze vraag puur uit interesse, niet om vervelend te doen of zo. Ik ben hier al tijden aan het lurken om meer kennis op te doen voor mijn eigen toekomstige PV-installatie, maar ik begrijp niet hoe jouw situatie nu precies werkt.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
ericplan schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 21:33:
Als het een Franse boiler is, dan is de buisdiameter waarschijnlijk 14 mm. In theorie zou je nl de flens er af kunnen halen en er een knelfitting voor in de plaats zetten, maar dat lijkt ook geen begaanbare weg.
Komt alleen het douchewater nog steeds naar buiten. (Wel punten voor het sowieso creatieve 'met de franse slag' idee)
Heb je wel een klauwsleutel oid om de moer goed te kunnen vastdraaien? Ik heb evt een 24mm te leen.
Bedankt voor het aanbod, er is voldoende keus. Een hele set steek/ring sleutels geleend van een fanatiek gereedschapverzamelaar.

Bedankt ook voor de tips nog, echter morgenmiddag komt de installateur :*), hij is er handig mee (installeert veel Sunsystems systemen). Ben benieuwd hoe hij het oplost (kan bijna niet geloven dat het gedonder dan is afgelopen, maar laten we het hopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zag vanmiddag flitspaal en sunhacker lopen, net als de postbank/ing leeuwen, ze keken scheel en zagen er pips uit van de legionella ....(zei de gek die dat nu al voor het 3e jaar doet)

@greenchoice onder 0 :
ze verdienen er niets aan, maar verliezen er ook niet op want het is verkocht aan de buren voor een identieke prijs, maar ze verdienen er wel klanten mee die slim zijn denken en pv hebben, en dat is best een interessante doelgroep.
sales zou zeggen : leads to a market, en dat mag geld kosten, met strategie als einddoel.
Van diverse mensen in het complex al gehoord dat het Chinese plastieken speeltje reeds dolgedraaid was...
zoals je weet is mijn 26e keer eindelijk de juiste afrekening, dus ik heb er nu 26,
als je 10 nieuwe wilt, mail me dan even ... hehehehe....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:08:
ik zag vanmiddag flitspaal en sunhacker lopen, net als de postbank/ing leeuwen, ze keken scheel en zagen er pips uit van de legionella ....(zei de gek die dat nu al voor het 3e jaar doet)
_O- en ik maar denken dat ik teveel hik alcohol ophad.
Vanaf april 1 dag de ww-boiler (200l) op 55gr zien zakken, de rest met gemak 75gr +.
Meestal 11.30uur 85gr onderin

Is dat Eric-pvt met het L-woord? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik blaf toevallig op dit moment wel mijn longen binnenstebuiten, maar ik geloof niet dat dat het (L) woord is. :)

* mkleinman heeft een zoontje van 4 die net ruim 1 week weer naar school is. Lees het grootste incubatiecentrum van virussen en bacterieen.

Laagste temperatuur hier bovenin de boiler op 44 graden. Dat was 7 mei 2009. Voor de rest alleen maar hoger. Gemiddelde temperatuur hier zo rond de 70-80 graden. Heerlijk comfortabel

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 26-08-2009 22:29 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, ik ook een grafiekje dan :
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
did i mention the war ?
al die tijd was de atag blauwe engel dus ook niet idle op 12,2 watt continu 24x7,
en die kwh`tjes zijn nu teruggeleverd, of in de collectorpomp verdwenen.
het kleine gasverbruik in mei was het nieuwe boilervat, die ik even warm heb gestookt met gas,
dom natuurlijk want na 2 dagen was ie alweer integraal 85+ c
al met al volledige dekking vanaf eind maart.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2009 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Eric-pvt
Vanaf sept 2008 toch al een redelijke stijging niet?
Gaat dat ook voor 2009 gelden, of heb je aanpassingen gedaan?
8)7 natuurlijk meer boiler dus meer dekkingsgraad

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2009 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb inmiddels de inregeling wel aardig op orde, maar in 2008 was ook al redelijk,
maar ja, vanaf september gaat soms de ketel weer aan om te douchen en vanaf half oktober is het gewoon de vlam er weer in, als de temperatuur daalt onder 15c.
toch, is het me tot nu toe enorm meegevallen en met na 500 dagen 1570m3 op de afrekening,
ben ik alleen maar erg happy met het bereikte resultaat, ik kom van >2500+ m3 per jaar.
in de folder stond... 50% op uw gasverbruik op warm water besparen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou ik ook zijn.
Afgelopen afrekeningsjaar 1875m3 (t/m 11 maart)

But I will be back!! (next year)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Dennis D.
Ook ik heb intresse in waterbesparing.
En ik woon (bijna) op loopafstand in EDE. :+
Laat a.u.b. even, per PM, weten wanneer het uitkomt.

Guus Assmann

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

TheJudge schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:38:
[...]

Bedankt :)

Ik bedoel dus losse panelen kopen en zelf installeren. Een kennis van mij (die bezig is met LED-lampen importeren) noemde Fennel idd, dus zelf importeren kan interessant zijn. Zijn er hier mensen met import-ervaringen?

Maar gewoon een web-shop hier lijkt me ook prima. Zijn er aanbevelingen?
Hoi TheJudge,

Kun je me opnieuw een berichtje sturen? je mailtje was per ongeluk verwijdert als spam.. :o sorry.

www.sunsolar.nl

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
RikTW schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 20:08:
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op een kunststof prefab dakkapel (plat dak)?
Ik kom er net achter dat het een beetje krap gaat worden om boven of onder de dakkapel nog panelen te plaatsen :X
zit je wel met je hellingshoek. Zet je ze schuin dan zijn ze volgens mij officieel niet vergunningsvrij, maar wat belangrijker is, is dat je dan een enorme windvanger hebt en dus ballast moet plaatsen.

Ik heb zelf zonnecollectoren op mijn schuine (10 graden helling) dakkapel.

Van onderaf zie je er niet zoveel van. Maar ze liggen dan ook vlak.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39
Mistraller schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 00:59:
[...]

zit je wel met je hellingshoek. Zet je ze schuin dan zijn ze volgens mij officieel niet vergunningsvrij, maar wat belangrijker is, is dat je dan een enorme windvanger hebt en dus ballast moet plaatsen.

Ik heb zelf zonnecollectoren op mijn schuine (10 graden helling) dakkapel.

Van onderaf zie je er niet zoveel van. Maar ze liggen dan ook vlak.
Tot 35 graden heb je dacht ik nog geen vergunning nodig, maar dan moet je ook weer ver genoeg van de rand af blijven. Dit gaat een beetje heilloze onderneming worden, ook vanwege de benodigde ballast inderdaad.
Ik ga voorlopig uit van 3 panelen onder de kapel, 525 Wp is ook een begin ;)
(op mijn vorige huis had ik 3400 Wp :'( )

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

RikTW schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 01:07:
[...]

Tot 35 graden heb je dacht ik nog geen vergunning nodig, maar dan moet je ook weer ver genoeg van de rand af blijven. Dit gaat een beetje heilloze onderneming worden, ook vanwege de benodigde ballast inderdaad.
Ik ga voorlopig uit van 3 panelen onder de kapel, 525 Wp is ook een begin ;)
(op mijn vorige huis had ik 3400 Wp :'( )
Ik weet niet hoe breed je dakkapel is maar je kan ook je dakkapel overspannen met rails en ze aan de zijkanten vastzetten. Ik ken iemand die dat gedaan heeft en zo 6 panelen geplaatst heeft, alleen is de hellingshoek maar 10 graden ofzo maar altijd beter dan niks.

www.sunsolar.nl

• RikTW
Diegene heeft zeker geen site waar dat te bewonderen is? ;)
Klinkt interessant. Mijn kapel wordt 4.5 m. ongeveer.

[ Voor 17% gewijzigd door RikTW op 27-08-2009 01:28 ]

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

RikTW schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 20:08:
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op een kunststof prefab dakkapel (plat dak)?
Ik kom er net achter dat het een beetje krap gaat worden om boven of onder de dakkapel nog panelen te plaatsen :X
Hoi,

Wij hebben onze zonneboiler collector op het dak van onze dakkapel staan. Het is weliswaar geen kunststof dakkapel maar toch. Werkt prima. Met zonnepanelen moet het goed kunnen. Iemand bij ons in de straat heeft 2 grote zonnepanelen op zijn dakkapel staan.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
MrScratch schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 21:55:
[...]

Ik zal wel dom zijn, maar ik snap de getallen die je hier noemt niet. Je hebt een meter die zowel verbruik als levering meet, dus 2221 verbruikt en 2284 teruggeleverd. Dan kom ik op -63 verbruik. Tot zo ver begrijp ik het nog.

Maar dan heb je nog een meter waarop je 3044 hebt geleverd aan het net? Dan zou ik zeggen dat je verbruik -63+-3044=-3107 is.

Hoe zit het nu? Let wel, ik stel deze vraag puur uit interesse, niet om vervelend te doen of zo. Ik ben hier al tijden aan het lurken om meer kennis op te doen voor mijn eigen toekomstige PV-installatie, maar ik begrijp niet hoe jouw situatie nu precies werkt.
De 3044 is de totale productie van de panelen gemeten voor de SDE subsidie. De andere meter heeft twee telwerken, verbruik 2221 en teruglevering 2284.
Ik heb dus van de zelf opgewekte energie 3044-2284 = 780 kWh direct zelf verbruikt. Daarnaast heb ik 2221 kWh uit het net verbruikt, dat is samen 2981 kWh.
Netto verbruik uit het net is dus -68 kWh.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

deejeebv schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 08:11:
[...]

De 3044 is de totale productie van de panelen gemeten voor de SDE subsidie. De andere meter heeft twee telwerken, verbruik 2221 en teruglevering 2284.
Ik heb dus van de zelf opgewekte energie 3044-2284 = 780 kWh direct zelf verbruikt. Daarnaast heb ik 2221 kWh uit het net verbruikt, dat is samen 2981 kWh.
Helder verhaal, nu snap ik hoe het zit. Bedankt. _/-\o_

Look behind you! A three headed monkey!

• SpiceWorm
@greenchoice onder 0 :
ze verdienen er niets aan, maar verliezen er ook niet op want het is verkocht aan de buren voor een identieke prijs, maar ze verdienen er wel klanten mee die slim zijn denken en pv hebben, en dat is best een interessante doelgroep.
sales zou zeggen : leads to a market, en dat mag geld kosten, met strategie als einddoel.
Ik heb het nog even nagevraagd, maar ze leggen er geld op toe. Dat kan omdat het erg kleinschalig gebeurt, en dat de aanpassing aan het computersysteem duurder is dan deze oplossing. Ze mogen het bij wet niet doorverkopen aan een andere afnemer.
Oftewel; het is niet slim om er vanuit te gaan dat GC dit blijft doen (helemaal wanneer men icm met een ferrarismeter een beetje door de mazen van de GC wet heen gaat terugleveren).
flitspaal.nl schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:26:
Ik blaf toevallig op dit moment wel mijn longen binnenstebuiten, maar ik geloof niet dat dat het (L) woord is. :)
Laagste temperatuur hier op 44 graden.
Mijn eerste reactie was: dat is een beste koorts!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:42
deejeebv schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 08:11:
[...]

Wat verder de nadelen van de SDE ook zjin, het leuke van deze situatie is wel dat je kunt zien welk deel van je opgewekte zonnestroom je daadwerkelijk zelf opgemaakt hebt. Daar heb ik geen idee van... ik kan alleen zien dat ik over een bepaalde periode X kWh opwek zie en Y kWh verbruik.

Is het trouwens voor je SDE inkomsten handig om zoveel mogelijk zonnestroom op te maken, of om juist zoveel mogelijk terug te leveren? Met vraagsturing (bv. wassen als de zon wel/niet schijnt) kun je het natuurlijk een eindje een bepaalde kant opsturen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
JeroenH schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 13:43:
[...]

Is het trouwens voor je SDE inkomsten handig om zoveel mogelijk zonnestroom op te maken, of om juist zoveel mogelijk terug te leveren? Met vraagsturing (bv. wassen als de zon wel/niet schijnt) kun je het natuurlijk een eindje een bepaalde kant opsturen.
Voor de SDE maakt het niet uit of je je opgewekte stroom zelf direct gebruikt of niet. De subsidie is gebaseerd op wat de bruto productiemeter registreerd.
Alleen als je boven de 3000 kWh zou terugleveren kun je problemen krijgen met de salderingsgrens van 3000 kWh. Voor mij speelt dat niet omdat ik niet veel meer als die 3000 kWh zal produceren met mijn 3.5 kWp SDE 2008 installatie. Mensen met een grotere SDE 2009 installatie lopen dat risico wel.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Feestje! de vlag kan uit. vandaag overgestapt naar Greenchoice :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NoUser
  • Laatst online: 13:56
RikTW schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 01:25:
Diegene heeft zeker geen site waar dat te bewonderen is? ;)
Klinkt interessant. Mijn kapel wordt 4.5 m. ongeveer.
Misschien komt dit in de buurt van wat je zoekt?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Vandaag voor weinig een 30L HDPE vat gekocht voor het mini zonneboilertje. HDPE zou maar tot 70 graden kunnen, maar ik heb het gisteren getest met een klein tonnetje en het ging prima met kokend water erin. Wordt wel wat zachter, maar nog stevig genoeg.

Nu is het wachten op de radiator voor de collector. Ik kon niet meer vinden hoeveel energie je bij volle zon uit een vlakke plaat collector kan halen per vierkante meter. Heb 10 a 15 liter warm water nodig voor de afwas, mocht het te snel heet worden, kan er 30 liter in. Radiator wordt 1100 bij 500.

Klik mee voor GoT!........

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-08 23:45

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

hier al een paar keer gelezen over problemen met NUON over sladering.
Heb hier een mooie brief van Continuon waarin ze uitleggen dat het na de jaarafrekening wordt uitbetaald.
Dit najaar voor het eerst meteropname met teruglevering.

Zijn hier lezers waar het wel goed gaat met de uitbetaling?

• RikTW
Bij mij is het een tijd lang redelijk goed gegaan (na heel lang zeuren, bellen, schrijven, etc). Ik moest ieder jaar de meterstanden doorgeven, los van de normale jaarafrekening. Dit werd afgehandeld door een aparte afdeling geloof ik. (Een behoorlijke afrekening nadat ik verhuisd was heeft me toen nog behoorlijk wat slapeloze nachten gekost :X)

• Mistraller
JeroenH schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 13:43:
[...]

Wat verder de nadelen van de SDE ook zjin, het leuke van deze situatie is wel dat je kunt zien welk deel van je opgewekte zonnestroom je daadwerkelijk zelf opgemaakt hebt. Daar heb ik geen idee van... ik kan alleen zien dat ik over een bepaalde periode X kWh opwek zie en Y kWh verbruik.

Daarvoor heb je de SDE natuurlijk echt niet voor nodig. Als je een digitale meter hebt dan kan je dat keurig aflezen. In combinatie met de metingen die je uit de omvormer haalt, of een extern metertje kan je exact alles bepalen. (Zie http://solar.reinieren.net/2009/05/verbruik-april-2009_02.html voor onze stats, groen is solar zelf verbruikt, geel is solar teruggeleverd.)

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 27-08-2009 21:37 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Deze kreeg ik vanochtend doorgemailed

http://energietransitiemodel.nl/lite/launch/ Energietransitiespel.

Hierin wordt ervanuit gegaan dat to 50% van de energieproductie uit windmolens en zonnepanelen kan komen. Of dit 100% realistisch is weet ik niet. Duidelijk is in elk geval dat ook dit "spel" ervanuit gaat dat je meer dan 25% aan duurzame energie zo op het net kan invoeden zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
flitspaal.nl schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:48:
Deze kreeg ik vanochtend doorgemailed

http://energietransitiemodel.nl/lite/launch/ Energietransitiespel.

Hierin wordt ervanuit gegaan dat to 50% van de energieproductie uit windmolens en zonnepanelen kan komen. Of dit 100% realistisch is weet ik niet. Duidelijk is in elk geval dat ook dit "spel" ervanuit gaat dat je meer dan 25% aan duurzame energie zo op het net kan invoeden zonder problemen.
Ondersteund door Shell.

Laten ze dit spel nu maar eens open source maken, er zitten vast wat Jeroen van der Veer regeltjes in.

Maar alle gekheid op een stokje, het is wel een goed initiatief 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Beste Tweakers, ik ben nieuw op dit forum.
Sinds enkele maanden - 12 mei - de bezitter van een kleine PV installatie, gelegen in het Zonnige Zeeland.
2 x Sharp 175 Wp= 350 Wp + een Steca 500 omvormer. Volgens Peter- Polder boy: Small = beautiful! ;)
Jaarverbruik was 180=dagtarief en 1100=nachttarief. ik verwacht / hoop uit te komen op - 70 dag en
1020 nacht.

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Fotos-0029.jpg

Jeroen H : _/-\o_ Bedankt voor alle hulp!
Niels : _/-\o_ Ook nog Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
JAN-B schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:52:
Sinds enkele maanden - 12 mei - de bezitter van een kleine PV installatie, gelegen in het Zonnige Zeeland.
2 x Sharp 175 Wp= 350 Wp + een Steca 500 omvormer. Volgens Peter- Polder boy: Small = beautiful! ;)
Jaarverbruik was 180=dagtarief en 1100=nachttarief. ik verwacht / hoop uit te komen op - 70 dag en
1020 nacht.

[afbeelding]

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/w8rzx5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
JAN-B schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:52:
1020 nacht.

[afbeelding]

Graag gedaan Jan!
Inderaad, eerste vraag: waarom liggen ze niet recht tov de dakpannen?
Laat ons niet langer in spanning zitten Jan: vertelvertelvertel!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
NielsTn schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:59:
[...]

Graag gedaan Jan!
Inderaad, eerste vraag: waarom liggen ze niet recht tov de dakpannen?
Laat ons niet langer in spanning zitten Jan: vertelvertelvertel!
Laten we raden: de gordingen staan ook niet helemaal horizontaal (Wikipedia: Gording)

En.. waarom liggen de pv panelen van zonnigtype zo 'slordig' op het dak. Trouwens daar kan nog wel wat bij :9. Ik dwaal af geloof ik.

Ondertussen een heerlijk zonnetje op m'n 12 paneeltjes :9~

Maar Jan: prima, die twee panelen. Respect. En een compliment voor het schilderwerk, ziet er strak uit!

[ Voor 27% gewijzigd door tw_eek op 28-08-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi setje Jan!

Hier in A'dam sloeg mn omvormertje pas om 7:30 aan of zo ; zo donker.
Had gedacht dat het een droevige dag zou worden, echter nu tettert ieop en neer tegen zn max!

Mooi fris windje dr overheen doet wonderen! :9~

Wordt weer een mooie maand augustus! woehoe!
September komt er meer blauws bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Mijn vriendin en ik douchen nu al een paar maandjes volledig op de zonneboiler (CV staat uit) en samen met de wasmachine hotfil en zelfgebouwde WTW op het douche water leek de boiler van 90L niet leeg te kunnen: na twee douches en een was nog steeds dik in de 70+ graden. Kan niet op zou je zeggen....nou dat kan dus ook anders hebben we gister gezien....

De boiler was al niet superwarm door het bewolkte weer: 79 graden (de pomp stopt normaal bij 84) en nadat ik een douche genomen had wilde de zij eens met hoge uitzondering een bad nemen. Bij het vullen zag ik de temperatuur rap dalen (elke paar seconden een graad) en toen het bad half vol was stond de boiler op 29 graden :(

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de systemen van 200/300 liter of meer (die door sommigen als oversized/overdone beschouwd worden) wellicht nog niet zo'n rare keus is.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yep, dat had ik met 200 liter ook vorig jaar september,
nu met 380 liter nog nergens last van, de buffer is iets groter.
het bad is hier ook een killer, maar als je er gewoon met zijn tween in gaat zitten, is ie sneller vol,
is het veeel gezeligger, en jawel daar komt ie : eigenlijk dus comfortabeler.
dus :

if wife goes bath
<then>
styno wil not shower, styno will dive also.
:end
(het uitzicht in bad met vrouwlief is ook beter dan een koude douchemuur)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Woodski en Niels:volgens mij zit het zo: de panelen staan precies recht t.o.v. de dakgoot+kozijnen en panlatten. de dakpannen lopen schuin naar rechtsonder iets uit. waarom: als je goed kijkt zie je dat de breedte van het dak bij de schoorsteen korter is dan de breedte bij de goot. de pannen moeten dus onder een grotere lengte of breedte overbruggen dan boven, daarom lopen ze iets uit.
de monteur die de panelen plaatste vertelde ook dat de pannen niet optimaal liggen met soms kieren van enkele centimeters. moet ik nog eens naar kijken.
Voor de rest: Knus(oud) huis-1894-maar alle buitenmuren+dak+kozijnen zijn recent vernieuwd.
@tw_eek: strak schilderwerk, ja, dat lijkt maar zo, het zijn Kunststof kozijnen, behalve de voordeur. ben ik toevallig mee bezig.
@sjondedon: Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:26:
if wife goes bath
<then>
Ja, als ik nu eens de gedachten van vrouwlief kon voorspellen ;) Voor de rest heb je helemaal gelijk!

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

wiljan_M schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 19:56:
Heb hier een mooie brief van Continuon waarin ze uitleggen dat het na de jaarafrekening wordt uitbetaald.

Nuon heeft een afdeling zonnepanelen en die doet de afhandeling v/d saldering, dit gaat jaarlijks met een creditnota. Dus wij betalen elke maand het volle pond en na de jaarafrekening wordt de boel gesaldeerd met een creditnota. Er lastig, Nuon speelt voor bank, maar uiteindelijk gaat het wel goed en ze salderen tot 5000kwh/jaar.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

styno schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:12:

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de systemen van 200/300 liter of meer (die door sommigen als oversized/overdone beschouwd worden) wellicht nog niet zo'n rare keus is.
Ik ben hier ook nog steeds heel erg blij met die 300 liter. Het volledige vat wordt dan weliswaar geen 90+ graden (89 nu hoogste gezien ), het vat is nu weer lekker 56 graden van boven tot onder and still rising. 300 liter van 56 graden is weer genoeg om 3 mindere dagen het uit te zitten.

Gisteren was zo'n beroerde dag. Nauwelijks zon, bijna geen PV opbrengst maar nog wel steeds lekker warm water in de boiler :)

Dus je hebt volledig gelijk. Het absolute minimum voor een zonneboiler is 200 liter. Met 90-110 liter ( Remeha, Agpo ) aan inhoud kan je slechts 1 dag genieten van je warme water. Daarna is die weer te koud en moet er bijverwarmd worden.

* mkleinman zou dolgraag nog meer solar geweld willen op z'n dak :)

Vandaag trouwens ook bij Raab Karcher geweest om te informeren naar isolatie in de kruipruimte. De keuze is gevallen op 100x100x10cm EPS platen die met lijm tegen de bestaande isolatie worden aangelijmd.

Mijn vloer is 50m2. dus 50*10cm = 5 KUUB aan EPS wat ik voor mezelf moet bestellen. 8)7 . MIjn buurman doet ook mee. We bestellen met z'n tweetjes dus ff 10 KUUB piepschuim 8)7.Als je erover nadenkt is dat echt een idiote hoeveelheid aan isolatie.

Isolatiewaarde gaat wel behoorlijk omhoog. Van een R van 1.4 naar een R van 4.0 _/-\o_

Ook de gasbesparing uitgerekend. Dit gaat tussen de 70 en de 100m3 gas op jaarbasis schelen. Dat moet dus merkbaar zijn in de grafieken.

[ Voor 25% gewijzigd door mkleinman op 28-08-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:43
Leuk, zonnecellen in de vorm van dakpannen.
Ziet er al een stuk mooier uit ;)

http://freshgadgets.nl/zonne-cellen-in-dakpannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar uiteindelijk gaat het wel goed en ze salderen tot 5000kwh/jaar
nuon saldeert helemaal niet, liander saldeert, nuon doet niets en is onwettig bezig.
ik heb het nog nooit goed zien gaan bij al mijn pv kennissen, nuon = pv salderings hell.
zodra je een credit nota krijgt na minimaal 3 maanden (gc=1 week) blijkt op de afrekening dat je altijd te hoog bent ingeschat(=betalen), hun it systeem is ingesteld op winst maximering, en pv stroom diefstal.
als je dan liander belt (de leverancier saldeert? maar alleen nuon niet),
krijg je automatisch nuon aan de lijn ?splitsing anyone?
en die verwijzen naar liander, maar ja die was je aan het bellen.

je kunt ze ook mailen bij problemen: ketenteam.teruglevering[at]liander.nl,
als je klant bent bij nuon, maar is liander je netbeheerder niet, word het helemaal moeilijk.
en daarvoor bestaat maar 1 antwoord, de ferrarismeter.
het is allemaal volstrekt onnodig en stressvol.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Provincie Noord-Holland
Naam Kennemerwind 12 - Windkrachten
Opwek type Windmolen
Kortingsgarantie 0,21 eurocent per kWh
U gaat stroom afnemen van bovenstaande installatie.
Uw overeenkomst is voor onbepaalde tijd en altijd direct opzegbaar.
U krijgt de stroom geleverd met een kortingsgarantie van 0,15 eurocent per kWh t.o.v. normale grijze energie van uw regioleverancier.
zo, nu de zon zakt, komt mijn stroom deze winter daar vandaan, ik kan de molen zien vanaf mijn woning.
/edit : en das maar goed ook, door de bosbrand bij schoorl zit ik midden in de rook, opbrengst ... 0

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 18:47

Punkrocker

Mostly harmless

vandevorst schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:48:
Leuk, zonnecellen in de vorm van dakpannen.
Ziet er al een stuk mooier uit ;)

http://freshgadgets.nl/zonne-cellen-in-dakpannen
Mooi!

Zijn ze er ook in het rood? :P

Lijkt mij een mooie oplossing voor al die schoonheidscommisies.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Punkrocker schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:14:
[...]

Mooi!

Zijn ze er ook in het rood? :P

Lijkt mij een mooie oplossing voor al die schoonheidscommisies.
Alleen jammer dat ze maar 500W opleveren per 9 meter.

Vandaag heb ik van iemand een mailtje gelezen over die zonopjedak actie binnenkort in Amsterdam. Het blijkt dat als je niet voor Besseling kiest ze niet meer dan 55% van de aanschafprijs vergoeden met een maximum van 1500 euro voor 600Wp. Koop je dus ergens anders een goedkoper setje dan betalen ze minder subsidie. Vreemde manier van subsidiëren. Dit klinkt meer als Besseling subsidiëren. Betaal teveel want dan krijg je meer subsidie?? Kun je beter een paar Sunpowers of Sanyo's bestellen voor meer subsidie als je die 2,5 euro/Wp wilt opstrijken.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tw_eek schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:48:
[...]

Over http://www.energietransitiemodel.nl

Ondersteund door Shell.

Laten ze dit spel nu maar eens open source maken, er zitten vast wat Jeroen van der Veer regeltjes in.

Maar alle gekheid op een stokje, het is wel een goed initiatief 8)
Je kunt in dit model alles zelf instellen.

Hoeveel er wordt opgewekt, hoeveel dat kost op het land en op zee, en hoeveel zonnestroom km2 je wilt.
Mijn conclusie was dat we alles met veel windparken op het land en op zee, en met behoorlijk wat zonnestroom, kunnen opwekken
Er zijn dan 2 of 3 gascentrales nodig voor de nacht en als het echt niet waait.
Bovendien wordt er meer met het buitenland uitgewisseld. Net als Denemarken nu al doet.

Deze combinatie levert de laagste kosten op, en er is genoeg voor alle elektrische auto's.

Het leuke is dat je het fossiele verbruik sterk ziet dalen als je een hoog percentage elektrische auto's in stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

wiljan_M schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 19:56:

Heb hier een gigantisch epistel liggen van iemand die bij de rechtsopvolger Liander door de nul is gegaan en inmiddels een burgeroorlog is gestart vanwege de waanzin terreur die er vervolgens is uitgebroken.

De mooie dames en heren kunnen na VIJF JAAR artikel 31-C in de E-Wet namelijk nog steeds geen negatieve meterstanden aan. Hun ge-wel-di-ge ICT systemen lopen er op stuk met hun melktandjes... 8)7

Wat mij betreft mag er bloed aan de muur, dit is niet normaal meer. Ik vrees dat Den Haag de kop nog wat dieper in het woestijnzand gaat drukken om de storm van ellende (steeds meer grotere systemen dus steeds meer kans op negatieve verbruiken) niet te hoeven horen of voelen.

Ik heb met het slachtoffer te doen. Maar als het zo door gaat (augustus topmaand, mogelijk recordmaand qua productie), ga ik ook op een (klein) negatief verbruik afstevenen. De vraag is dan: ga ik het er op aan laten komen (zeg maar: precendentwerking zoeken), of ga ik doorleveren aan de buren om vergelijkbaar verschrikkelijk gezeik te voorkomen?

De billion dollar question?

tw_eek
En.. waarom liggen de pv panelen van zonnigtype zo 'slordig' op het dak. Trouwens daar kan nog wel wat bij :9. Ik dwaal af geloof ik.
Al aardig wat opmerkingen over gehad. Tuttuttut. Heb ik me daarvoor zo uitgesloofd. Eerste zooi allemaal door "de dochter van NUON/Vattenfall" aangelegd, ben ik lekker van afgebleven, want dak van de verhuurder, dus hoe minder gesodemieter, hoe beter. Ik altijd in de veronderstelling (net als de installateurs...) dat het complex pal zuid stond. Totdat ik de Google Earth kompasroos (na jaren) voor de neus kreeg. :X Complex staat paar graden oost van zuid, dus parallel aan de wanden van het complex de moduleopstelling = niet pal zuid. Ik had geen zin in een hoop gesleep met de frames, betontegels (constructie is niet erg fijn voor je handen, heb al aardig wat vel opengesneden aan die alu freempjes), etc., voor marginaal meer opwek. Maar toen ik die spotgoedkoop verkregen twee laatste moduultjes van mijn buurvrouw overnam (neen, beste Jeroen, ze is geheel zelfstandig verhuisd, ik heb d'r echt NIET weggepest! :N ), heb ik ze natuurlijk als experiment meteen pal zuid gezet. Ze doen het, het is niet te geloven, hartstikke goed en presteren iets beter dan de rest (ook de identieke modules die SSE staan). Kan trouwens ook toevallig aan de OK4'tjes liggen die d'r aan zitten gekoppeld, met 25 meter DC bekabeling naar beneden, binnen in huis. Maar aangezien ik toch al "in de min" dreig te raken, laat ik de rest gewoon zo staan. Alleen helikopterpiloten valt het op. En mensen die die foto's zien (die ik op een mooie avond plotsklaps in mijn in-box vond...). :z

Ja, d'r kan nog "wat" bij. Formeel "mag" het niet van de verhuurder, maar ik ga er beslist nog twee bijzetten om de 14-aderige DC kabels volop te gebruiken (heb nog 4 aders over, dus d'r kunnen d'r nog twee bij). Hoe ik verder met het overschot omga, zullen we dan wel weer zien. Want zonnestroompotentie niet invullen, beschouw ook ik als een doodzonde... Eigenlijk zou ik dat hele dak vol ECHTE Sunpowertjes willen volproppen, maar ja. Eerst maar eens kijken hoe groot de pijngrens bij Greenchoice is wat negatief salderen betreft... }:O

eric-pvt
if wife goes bath
<then>
Volgens mij zou je het erg goed doen in de marketing afdeling van een willekeurige zonneboiler aanbieder... _/-\o_

[ Voor 45% gewijzigd door zonnigtype op 29-08-2009 02:03 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
stegen schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:40:
Hoera!

[afbeelding]

De installatie van de Sunpower panelen is gereed.
SolarNRG is gisteren ochtend begonnen met de montage, en gisteren avond lagen ze er alle 24 op.
5400Wp in totaal.
Zoals jullie kunnen zien, past het allemaal -net- ;)

Alleen met een enorme hoosbui, is het mischien mogelijk dat het water zo hard van de onderste rij panelen af stroomt, dat het de dakgoot mist.
Bij ons vorige huis hadden wij ook een dak vol zonnepanelen (deze hebben we meeverhuist moet hier nog geinstalleerd worden), met harde regen kan het er overheen gutsen. Maar wacht maat met sneeuw. Dan krijg je als je een beetje pech hebt een heuse daklawine. schuift zo de sneeuw van jepanelen langs je goot naar de grond.

Moet vriedelijke groet,

NielsH :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Vandaag heb ik van iemand een mailtje gelezen over die zonopjedak actie binnenkort in Amsterdam. Het blijkt dat als je niet voor Besseling kiest ze niet meer dan 55% van de aanschafprijs vergoeden met een maximum van 1500 euro voor 600Wp. Koop je dus ergens anders een goedkoper setje dan betalen ze minder subsidie. Vreemde manier van subsidiëren. Dit klinkt meer als Besseling subsidiëren. Betaal teveel want dan krijg je meer subsidie?? Kun je beter een paar Sunpowers of Sanyo's bestellen voor meer subsidie als je die 2,5 euro/Wp wilt opstrijken.
Mm, dat klinkt niet goed. Ik wou juist niet via Besseling aan de gang. Je kan voor helzelftde geld bijna het dubbele krijgen. Wel mag je dit jaar twee systemen van 600Wp installeren (met subsidie).

Voorwaarden: http://www.klimaat.amster...waardenzonopjedak2009.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 10:04:
[...]

Mm, dat klinkt niet goed. Ik wou juist niet via Besseling aan de gang. Je kan voor helzelftde geld bijna het dubbele krijgen. Wel mag je dit jaar twee systemen van 600Wp installeren (met subsidie).

Voorwaarden: http://www.klimaat.amster...waardenzonopjedak2009.pdf
Het verhaal klopt ook niet. Bekijk de subsidie voorwaarden er maar op na. Eerst de subsidie toekennen op basis van de aanvraag en dan pas bestellen bij willekeurig welke leverancier, daarna de rekening opsturen en dan wordt de toegekende subsidie uitbetaald. Dat moet dan hetzelfde zijn als wat eerder is toegekend. Kan niet anders. Het blijft natuurlijk elke oneerlijke praktijken door bij ene leverancier wel meteen de subsidie te verrekenen en bij de ander niet. Oneerlijke concurrentie. Volgens mij is dit iets voor de gemeenteraad

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:23:
[...]
dat mailtje klopt dan niet.
Subsidie komt vanuit de gemeente en is max 1500e ongeacht waar je je panelen haalt.
enige voordeel als bij besseling besteld is dat ze de subsidie direct verrekenen met de nota.
Je hoeft deze dan niet voor te schieten.

Nadeel is dat je jezelf met een schot hagel in de voeten knalt : zie de prijzen van besseling! 600Wp voor €2925,-
Vind het schandalig dat ze met zo'n prijs komen voor jan met de pet. |:(
beetje om je heen kijken en je hebt het voor bijna 400e goedkoper; kan je mooi je hele huis voorzien van led/spaarlampen.

In alkmaar zijn de taferelen nog erger: daar is zelfs de subsidie inschrijving bij Besseling! Hoe kom je daar als andere aanbieder ooit bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klinkt inderdaad allemaal erg vaag.

Ik blijf jaloers op jullie. Bij jullie wordt er tenminste subsidie gegeven vanuit de gemeente. Mijn gemeente doet helemaal niets en is ook niet van plan iets te gaan doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 10:24:
[...]

Subsidie komt vanuit de gemeente en is max 1500e ongeacht waar je je panelen haalt.
enige voordeel als bij besseling besteld is dat ze de subsidie direct verrekenen met de nota.

Nadeel is dat je jezelf met een schot hagel in de voeten knalt : zie de prijzen van besseling! 600Wp voor €2925,-
beetje om je heen kijken en je hebt het voor bijna 400e goedkoper; kan je mooi je hele huis voorzien van led/spaarlampen.

In alkmaar zijn de taferelen nog erger: daar is zelfs de subsidie inschrijving bij Besseling! Hoe kom je daar als andere aanbieder ooit bij!
Ik ben net terug van Besseling voor de aanvraag (ik was op tijd *O* ). Inderdaad hele rare gang van zaken. Er stond nog een meisje te flyeren van een installateur uit Heerhugowaard met hetzelfde systeem als Besseling voor 400,- minder of zo >:)
Ik stond er bij toen haar vriendelijk doch dringend verzocht werd om te vertrekken door iemand van de gemeente Alkmaar :Z
--> Iemand van de gemeente komt dus direct op voor de belangen van Besseling 8)7
flitspaal.nl schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 10:47:
Klinkt inderdaad allemaal erg vaag.

Ik blijf jaloers op jullie. Bij jullie wordt er tenminste subsidie gegeven vanuit de gemeente. Mijn gemeente doet helemaal niets en is ook niet van plan iets te gaan doen :(
Dat is voor mij nu nog de enige reden om niet de NMA of zo in te lichten over de innige relatie tussen gemeente Alkmaar en Besseling.

[ Voor 18% gewijzigd door RikTW op 29-08-2009 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 10:24:
[...]

Hoezo klopt het mailtje niet?(kwam van de gemeente zelf trouwens)
Nu ik de voorwaarden eens goed lees staat het er zelfs tussen.

Subsidievoorwaarden Zon op je Dak – 2009
2
• Het is mogelijk subsidie te ontvangen voor maximaal twee PV-systemen van 600 Wattpiek per
particuliere woningeigenaar en per woning.
• Per particuliere eigenaar en per woning kan een maximum van € 3000,- aan subsidie worden
verleend.
• Het subsidiebedrag per voorziening is ten hoogste het bedrag genoemd in Tabel I
subsidiebedragen per techniek, maar zal nooit meer bedragen dan 55% van de daadwerkelijk
gemaakte kosten voor het aanschaffen van de voorziening.

Staat toch duidelijk nooit meer bedragen dan 55% van de daadwerkelijk gemaakte kosten. Natuurlijk krijg je bij een goedkoper systeem nog steeds iets meer dan de helft terug maar het zal niet de max van 2,5 euro/Wp zijn.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SolarKing schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:12:
[...]

Staat toch duidelijk nooit meer bedragen dan 55% van de daadwerkelijk gemaakte kosten. Natuurlijk krijg je bij een goedkoper systeem nog steeds iets meer dan de helft terug maar het zal niet de max van 2,5 euro/Wp zijn.
In mijn geval lijkt het erop dat we weer wat dichter bij volledige dekking gaan komen. Door deze regeling worden hoog rendement panelen voor mij aantrekkelijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--> Iemand van de gemeente
jammer dat je niet was opgevallen wat mijn reactie was,
ik heb haar flyers helpen uitdelen, puur als statement.
dan hadden we meteen even shake hands kunnen doen ;-)
anyway, ik heb dus de subsidie met nummertje 16...
nu eens kijken waar ik dat nog kwijt kan...
vrouwlief wil graag mooie blackline of amorf op het schuurdak,
en solarnrg heeft best hippe goedkope sharps sg2r, gezien de zwarte teerlaag op mijn garage en ditto warmte, en die millingen opbrengst misschien wel mooi en leuk om te doen...
ik ga rustig shoppen tot kerst.

we moeten gewoon stoppen met dat klagen op de overheid enzo,(en niets doen)
het is namelijk ook energie verspilling, nergens kom je namelijk witte boorden tegen die in jouw belang handelen, dus in de duurzame energie ook niet.(eg : autoverkopers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07-2018
RikTW schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:26:
[...]

Ik stond er bij toen haar vriendelijk doch dringend verzocht werd om te vertrekken door iemand van de gemeente Alkmaar :Z
Vraag me af hoe ze daarmee omgaan bij de energiemarkten van de Gemeente Amsterdam. hoop dat mensen daar wel een alternatief mogen bieden.

Is er hier iemand die ervaring heeft met de combinatie Zon PV en mos/sedumdaken? Ik ben bezig met een project in Amsterdam waar we dit willen uitvoeren.
Afbeeldingslocatie: http://www.newelectric.nl/zonpvgroen.jpg
-Quote artikel-
Dat heeft nog voordelen richting zonnepanelen. De Fotovoltaic elementen van de zonnepanelen werken het best bij lage termperaturen, bij zo’n 25 graad Celsius. In de zomermaanden liggen de daktemperaturen maar meestal ver boven. Tussen een ‚onbedekt’ dak en een groendak ontstaan dus in de zomer makkelijk temperatuurverschillen van rond de 40 graden. Een grove vuistregel zegt dat elk graad Celsius boven de 25 graden de prestatie van de zonnepanelen om 0,5 % laat zakken. Door het groen werken de zonnepanelen dus veel efficienter!

Over montage/onderhoud heb ik niet veel kunnen vinden. Misschien moet ik mijn Duits maar gaan oppoetsen, daar schijnt dit vaker toegepast te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook een laagje water op een plat dak doet wonderen....groen is nog veel mooier natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SolarKing schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:12:
[...]

Hoezo klopt het mailtje niet?(kwam van de gemeente zelf trouwens)
Nu ik de voorwaarden eens goed lees staat het er zelfs tussen.

Subsidievoorwaarden Zon op je Dak – 2009
2
• Het is mogelijk subsidie te ontvangen voor maximaal twee PV-systemen van 600 Wattpiek per
particuliere woningeigenaar en per woning.
• Per particuliere eigenaar en per woning kan een maximum van € 3000,- aan subsidie worden
verleend.
• Het subsidiebedrag per voorziening is ten hoogste het bedrag genoemd in Tabel I
subsidiebedragen per techniek, maar zal nooit meer bedragen dan 55% van de daadwerkelijk
gemaakte kosten voor het aanschaffen van de voorziening.

Dat staat er wel maar er staat ook dat €1500 subsidie wordt gegeven voor 600Wp in tabel 1. eens zien hoe de gemeente daamee weg denkt te komen. Het lijkt erop alsof het regeltje van die 55% er op het allerlaatst aan is toegevoegd. In ieder geval is het zo dat eerdere jaren dit niet werd gesteld. Ik zie het al voor me de leus; koop bij Besseling voor de maximale subsidie van €1500!!!!!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 16:29:
@ grijs water geinteresseerden

Jullie zijn van harte welkom om eens bij mij (in Barneveld) te kijken hoe ik eea gebouwd heb. Mijn systeem bespaard ongeveer 50 kuub per jaar en heeft ongeveer 500 euro gekost. Ik gebruik het voor toiletten, buitenkranen en de wasmachine.

Een paar dingen zijn belangrijk:
Je reservoir moet op een vorstvrije diepte staan. Anders blijven regenpijpen vol staan op het niveau van je reservoir. Bij vorst zal eea dan stuk gaan.

Om overlopen te voorkomen, zijn er 2 opties:
  1. je past filters toe die ook als overloop dienen (in de valpijp bij DBcom).
  2. je maakt een overstort in je reservoir. Als een bepaald niveau bereikt is, loopt het water gewoon weer het riool in.
Optie 2 heeft de voorkeur omdat dan je reservoir ahw doorgespoeld wordt.
Ik kom graag eens bij je kijken. Ik zit in Amersfoort :-)

NielsH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
SpiceWorm schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 11:50:
[...]

Maar kost ze dat nu geld of niet? Kun je daarmee naar de bank en vertellen; ik heb afname garantie en prijs garantie. Als ze dat geld kost dan blijven ze dat echt niet doen in de toekomst.

Dit is de beste foto die ik kon maken. Je ziet het uiteinde van de spiraal (in koper), je kijkt in een trompet zeg maar. Voor de duidelijkheid, op deze aansluiting moet het collectorcirquit, maar het tapwater (lucht in dit geval) lekt naar buiten zoals in de tekening eerder gepost.
[afbeelding]
Volgens mij heb jij eenheel andere koppeling nodig. De koppelingen die men je laat zien zijn Airco koppelingen. Het konische aansluitstuk moet ook een contra vorm treffen om af te sluiten, en dat vlak zie ik niet terug

Ik denk dat jij de maat eens moet meten, (inwendig, of met de handleiding met de maten) en dan naar zoiets als de warmteservice moet. Het zou best kunnen dat je een schoefdraad probleem hebt in de vorm van BSP en NPT (taps/konisch of rechte draad). Als ik het zo zie zou je systeem op de draad lekdicht gemaakt moeten worden. er zit geen mooie plat vlak op waarop je iets kan laten afsluiten.

NielsH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
"Interessante" website....

http://www.gloeilampenverbod.nl/

Lees hun argumenten en lig dubbel (alleen punt 2 zie ik wat in, maar punt 3 is een giller):

De belangrijkste redenen hiervoor:

1. LICHTKWALITEIT. Gloeilicht is de enige lichtbron met een puur natuurlijke kleurweergave, de zgn 100Ra. Dit zorgt voor een goed gevoel en een comfortabele omgeving. Mensen, natuur en kunst zien er het beste uit.
2. KEUZEVRIJHEID. De keuzevrijheid van de mens wordt genegeerd. We mogen onbeperkt producten kopen die elektriciteit gebruiken en er komen steeds meer luxe producten. Maar die energie mogen we niet gebruiken voor een basisproduct als een gloeilamp... Gloeilampen dan maar als luxe product? Een volkomen willekeurig verbod ingegeven door eenzijdige lobby in Brussel en Den Haag, zonder inspraak van tegenstanders.
3. GEZONDHEID. Spaarlampen zijn ongezond. U kunt er ziek van worden. Dit onnatuurlijke licht geeft u geen goed gevoel. Vooral het blauwe licht dat altijd in spaarlampen (maar ook in ledlampen) zit, zorgt 's avonds voor activiteit terwijl je lichaam dan juist in de slaapstand terecht moet komen, met bijv slaapstoornissen als gevolg.
4. MILIEU. Een gloeilamp is beter voor het milieu dan een spaar- en ledlamp. Lage productiekosten en geen milieuvervuilende onderdelen.
5. DUURZAME ENERGIE. Een verbod negeert bewustwording en mist aandacht voor de echte oplossing van duurzame energie opwekking. Gloeilampen zijn in combinatie met duurzaam opgewekte energie de beste oplossing.

[ Voor 92% gewijzigd door JeroenH op 29-08-2009 15:27 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:37:
[...]

jammer dat je niet was opgevallen wat mijn reactie was,
ik heb haar flyers helpen uitdelen, puur als statement.
dan hadden we meteen even shake hands kunnen doen ;-)
anyway, ik heb dus de subsidie met nummertje 16...
nu eens kijken waar ik dat nog kwijt kan...
vrouwlief wil graag mooie blackline of amorf op het schuurdak,
en solarnrg heeft best hippe goedkope sharps sg2r, gezien de zwarte teerlaag op mijn garage en ditto warmte, en die millingen opbrengst misschien wel mooi en leuk om te doen...
ik ga rustig shoppen tot kerst.

we moeten gewoon stoppen met dat klagen op de overheid enzo,(en niets doen)
het is namelijk ook energie verspilling, nergens kom je namelijk witte boorden tegen die in jouw belang handelen, dus in de duurzame energie ook niet.(eg : autoverkopers)
Hee geinig, dan zat ik maar een paar nummertjes boven jou. Ik was daar met mijn zoontje.
Als er volgend jaar weer een actie is doen we meteen een tweakers meet & greet.

En je hebt gelijk, minder klagen en gewoon lekker shoppen. De regeling van Alkmaar is wat dat betreft gewoon erg goed _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:11:
[...]

Dat staat er wel maar er staat ook dat €1500 subsidie wordt gegeven voor 600Wp in tabel 1. eens zien hoe de gemeente daamee weg denkt te komen. Het lijkt erop alsof het regeltje van die 55% er op het allerlaatst aan is toegevoegd. In ieder geval is het zo dat eerdere jaren dit niet werd gesteld. Ik zie het al voor me de leus; koop bij Besseling voor de maximale subsidie van €1500!!!!!
@sunhacker: doh! ik lees het nu ook pas van die 55% max.

Wat een rare regeling ; ik zie dat helemaal niet terug bj bijvoorbeeld Alkmaar; daar krijg je altijd 1500e.
Het is toch debiel dat men nu duurder moet aanschaffen om die 1500e te krijgen!

Ik ga maandag even een telefoontje naar de gemeente plegen hoe dit zit.
Eens kijken of ze vatbaar zijn voor het laten vallen van "NMA"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:24:
[...]

Wat een rare regeling ; ik zie dat helemaal niet terug bj bijvoorbeeld Alkmaar; daar krijg je altijd 1500e.

Ik heb ook het gevoel dat die regel er later bij geplakt is. Eerst promoten met 2,5 euro/Wp en dan later wijzigen naar max 55% van de aanschaf. Vraag me af of je nog wel een groter systeem mag aanschaffen dan die 2 x 600Wp om zo toch aan die 3000 euro subsidie te komen. Voor die Besseling prijs koop je ergens anders gewoon een groter systeem voor.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:24:
[...]

Is de subsidie niet van de provincie? En zijn de voorwaarden dan ook niet van de provincie?

Ik ga mogelijk mijn zes suntech 200 panelen verkopen (vrijwel nieuw, dus niet voor een prikkie). Om vervolgens HR panelen op m'n dak te leggen. stuur me maar een PM.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hr panelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vandaag had ik wat tijd over en heb ik de temperatuur controller (van conrad) op m'n Remeha Quinta goed aangesloten.

Op plaatje 1 is de onderbreking in de flowswitch te zien (kroonsteentje rechts)

En het andere plaatje is de controller te zien die onder de quinta hangt
Deze meet met een diode de temperatuur direct op de uitgang van de boiler.
Het meetdraadje komt links uit de groene isolatie.

Het leuke van deze controller is dat ie goed instelbaar is.
b.v. Inschakelen bij 50 en uitschakelen bij 55 graden.
Dat werkte goed de afgelopen weken.

Vandaag heb ik ook de trafo van de controller van de print genomen.
Primair en secundair op de print heb ik doorverbonden en de voeding komt nu uit de Quinta.
Ik heb een mooi langspannings punt gevonden op de enige elco in het deurtje bij het display.
Scheelt toch weer mooi een klein sluitverbruikertje.

Remeha verkoopt dit ook, alleen 4x duurder en niet instelbaar.
En het werkte niet goed voor mij.

Het hok raakt wel vol zo met de zonneboiler en de MS1002

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture030.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture040-1.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Woodski op 29-08-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

how stuff works... :
'Grapje' met voorschot levert Nuon geld op
Gepubliceerd op 24 augustus 2009, 15:53
Laatst bijgewerkt op 24 augustus 2009, 15:55
Energieleveranciers verlagen hun tarieven met ingang van 1 juli 2009. Het was begin dit jaar groot nieuws. Maar de aanpassing van het voorschot wordt bij Nuon pas in augustus doorgevoerd. ,,Als ze dit grapje met al hun klanten uitvoeren, levert dat een kapitaal op'', schrijft een ontstemde J. Piest.

Er zijn meer mensen die reageren op de verlate verlaging. Piest: ,,Volgens Nuon was deze verlaging per 1 juli wegens computertechnische problemen niet uitvoerbaar geweest. We hebben de tarieven van 2008 er ook eens bijgenomen. Het volgende valt dan op: de tariefsverhoging per 1 juli werd gelijk doorgevoerd. Toen had men blijkbaar geen computerproblemen.''
bron www.nhd.nl
en wij maar lelijke dingen zeggen over mug besseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
300 liter met 41c (boven onder vrijwel gelijk)! (heeft 2 uurtjes zon gehad vanmiddag)

(de korte versie: kies bij zelf installeren 1 van de 3 opties:
1. koop een kwaliteitsboiler
2. laat het waterdicht maken van de boiler over aan iemand die handig is met dat type (belangrijk)
3. weet zeker dat je er zelf heeeel erg handig mee bent. bijv. als er koppelingen afbreken etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SpiceWorm schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:51:
300 liter met 41c (boven onder vrijwel gelijk)! (heeft 2 uurtjes zon gehad vanmiddag)

(de korte versie: kies bij zelf installeren 1 van de 3 opties:
1. koop een kwaliteitsboiler
2. laat het waterdicht maken van de boiler over aan iemand die handig is met dat type (belangrijk)
3. weet zeker dat je er zelf heeeel erg handig mee bent. bijv. als er koppelingen afbreken etc.)
Het werkt? Proficiat. Maar blijkbaar zat het toch nog tegen, ook met de installateur erbij?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

`k heb hier een offerte voor me van 6 zytech 175wp panelen, 2,10 euro/wp..
iemand bekend met dit merk ?
als ik er 8 neem, betaal ik er 2...

(ZYTECH GROUP: Spain - Germany - Hong Kong - China - USA)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RikTW schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:26:
[...]

Ik ben net terug van Besseling voor de aanvraag (ik was op tijd *O* ). Inderdaad hele rare gang van zaken. Er stond nog een meisje te flyeren van een installateur uit Heerhugowaard met hetzelfde systeem als Besseling voor 400,- minder of zo >:)
--> Iemand van de gemeente komt dus direct op voor de belangen van Besseling 8)7

[...]

Dat is voor mij nu nog de enige reden om niet de NMA of zo in te lichten over de innige relatie tussen gemeente Alkmaar en Besseling.
De NMA gaat niet over wangedrag van de overheid, alleen concurrentie vervalsing doorj bedrijven is het domein van de NMA
De gemeenteraad moet er op aangesproken worden, maar politici zijn meestal toneelspelers, dus op het helpt is een loterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en weer boren we ons vast, in de verkeerde mensen, die juist iets WEL doen,(low level players)
mijn post over nuon was een inkoppertje, en niemand hapt,
dat vind ik erg jammer, het is zoveel erger, want wie is eigenaar van nuon en besteeld dus 4 miljoen burgers ?
gemeente en overheid.
die hele actie zonnesteek is niet op zijn plaats, van de opbrengst van de energiebedrijven zouden juist veel zinvolle dingen voor burgers mogen gebeuren, zo was nuon ooit de pen, eigendom van ons, publiek geld.
de opbrengst van dit fossiele monster investeren in een economischere en dus zuinigere produktie in ons land is een zaak van overheid, en je zou denken ez ?
maak je daar alsjeblieft zorgen om, ipv 49 pv systemen van 600 watt, het is een lachertje.
(om nog maar te zwijgen over het economische wonder slochteren, allemaal een mooie efficiente thermische installatie en we kunnen zo 50 jaar verder, ipv aan de kraan van putin..... die trouwens nu mijn woning in de bergermeer 4,5cm omhoog gaat blowen, omdat de hollanders gas willen, en het liefst 3000m3 of meer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:32:
en weer boren we ons vast, in de verkeerde mensen, die juist iets WEL doen,(low level players)
dat vind ik erg jammer, het is zoveel erger, want wie is eigenaar van nuon en besteeld dus 4 miljoen burgers ?
gemeente en overheid.
....
Nuon is verkocht aan Vattenval. Die overheid heeft nu geld, en krijgt geen jaarlijks dividend meer.
wat nu?
Ik denk geen PV subsidie, maar windparken bouwen. Dat levert veel meer duurzame energie op voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:17:
Vandaag had ik wat tijd over en heb ik de temperatuur controller (van conrad) op m'n Remeha Quinta goed aangesloten.

Op plaatje 1 is de onderbreking in de flowswitch te zien (kroonsteentje rechts)

En het andere plaatje is de controller te zien die onder de quinta hangt
Deze meet met een diode de temperatuur direct op de uitgang van de boiler.
Het meetdraadje komt links uit de groene isolatie.

Het leuke van deze controller is dat ie goed instelbaar is.
b.v. Inschakelen bij 50 en uitschakelen bij 55 graden.
Dat werkte goed de afgelopen weken.

Vandaag heb ik ook de trafo van de controller van de print genomen.
Primair en secundair op de print heb ik doorverbonden en de voeding komt nu uit de Quinta.
Ik heb een mooi langspannings punt gevonden op de enige elco in het deurtje bij het display.
Scheelt toch weer mooi een klein sluitverbruikertje.

Remeha verkoopt dit ook, alleen 4x duurder en niet instelbaar.
En het werkte niet goed voor mij.
......
Welke controller heb jij gebruikt? Ik had zelf de 195715-89 van Conrad op het oog.
We hebben dezelfde ketel, zie jij nog enig nut voor het ingebouwde voorraadvaatje?
Als je zonneboilerwater moet worden naverwarmd wil de ketel ook steeds dat vaatje op temperatuur brengen.
Eruitslopen? Ik denk dat je dan sneller warm water hebt met minder gasverbruik.
De ECO warmwaterstand staat hier altijd actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

'Grapje' met voorschot levert Nuon geld op
Gepubliceerd op 24 augustus 2009, 15:53
Laatst bijgewerkt op 24 augustus 2009, 15:55
Energieleveranciers verlagen hun tarieven met ingang van 1 juli 2009. Het was begin dit jaar groot nieuws. Maar de aanpassing van het voorschot wordt bij Nuon pas in augustus doorgevoerd. ,,Als ze dit grapje met al hun klanten uitvoeren, levert dat een kapitaal op'', schrijft een ontstemde J. Piest.

Er zijn meer mensen die reageren op de verlate verlaging. Piest: ,,Volgens Nuon was deze verlaging per 1 juli wegens computertechnische problemen niet uitvoerbaar geweest. We hebben de tarieven van 2008 er ook eens bijgenomen. Het volgende valt dan op: de tariefsverhoging per 1 juli werd gelijk doorgevoerd. Toen had men blijkbaar geen computerproblemen.''
Inderdaad heel toevallig. Ook de verhoging van 01-01-2009 ging per direct in. Daar kregen wij in december, bij onze afrekening, al een bericht over.

De Nuon strijkt dus nu toch extra rente op voor 1 maand voor alle klanten. En die zien wij niet terug.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:44:
`k heb hier een offerte voor me van 6 zytech 175wp panelen, 2,10 euro/wp..
iemand bekend met dit merk ?
als ik er 8 neem, betaal ik er 2...

(ZYTECH GROUP: Spain - Germany - Hong Kong - China - USA)
Ik had er nog niet van gehoord. Even gekeken op hun website. Dat ziet er verder allemaal wel netjes uit. Ook SunnyDesign van SMA kent het merk.

Ik vond deze datasheets die mogelijk van die 175Wp panelen zijn waarover je schrijft.

http://www.zytech.es/download/monopdf/165s.pdf ( 175 mono )
http://www.zytech.es/download/polypdf/175p.pdf ( 175 poly )

Gezien de prijs vermoed ik dat het gaat om de 175Wp poly panelen. 99,2cm*146,6cm. Dikte 5cm. Er zit dus een aardig frame omheen.

Prijs ziet er ook wel goed uit.

Btw als je geen 8 panelen kwijt kan denk aan mij :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 01:13:
[...]

Welke controller heb jij gebruikt? Ik had zelf de 195715-89 van Conrad op het oog.
We hebben dezelfde ketel, zie jij nog enig nut voor het ingebouwde voorraadvaatje?
Als je zonneboilerwater moet worden naverwarmd wil de ketel ook steeds dat vaatje op temperatuur brengen.
Ik heb deze , aanrader wegens de hysteresis.
Hier staat de Eco functie gewoon uit. Dus geen warm voorraadvaatje.
Tot 40 graden is het nog comfortabel. Alleen is dat weer link met legionella enzo dus heb ik 'm hoger gezet.

Volgens de handleiding van de Celcia zal het voorraad vat niet warm blijven met eco uit en "kan" het langer duren voor je warm water krijgt. Ik gok/hoop dat het water nu niet door dit kleine opslagvat loopt. Weet iemand hoe dit werkt ? Het zou wel jammer zijn als je eerst 3 liter koud water krijgt.
Mijn ervaring is trouwens dat het goed gaat, je krijgt snel warm water. Ook met eco uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

augustus word een recordmaand, ik ga vandaag ook de 1000kwh/kwp aantikken !
(dwz 1 kwh uit elke wp)
blauwe hoek :
Afbeeldingslocatie: http://www.pv-solar24.info/pics/kWh365.png
zuid-noord holland zitten dit jaar erg hoog, en friesland zelfs nog hoger

uit sonnenertrag :
Im Jahr 2009 hat meine Anlage 711.63 (kWh/kWp) erwirtschaftet.
Im Vergleich zu Anlage BlueCorner 749.35(kWh/kWp) = -5.03%
Im Augenblick hat meine Anlage 71.16% des erwarteten Ertrages erwirtschaftet. (in kWh/kWp)
dat valt dus reuze mee, 30% oost(good old shells). 50% west(nieuwe gloria mono) en 20% zuid (photowatt poly), het verlies is na 8 maanden slechts 5.03%, tov bluecorner alles op zuid,
het verlies zal nu wel snel erger worden nu de zon lager gaat staan.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2009 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Hmm is die 1000 kWh/kWp nu iets van dit jaar, of zijn de Wp's wat conservatiever opgegeven door de fabrikanten?
Die 850 kWh/kWp voor NL kan toch niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen (nou ja, letterlijk wel natuurlijk ;) )

Kortom, wat van die opbrengst is klimaat en wat is het verschil per jaar? En is er ook een verandering in labeling/verbetering van apparatuur verantwoordelijk voor dat verschil? (efficiëntie verbetering van de omvormer bijvoorbeeld)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 01:13:
Ik weet niet zeker of ik je begrijp, maar je zou de temperatuursensor van het ingebouwde voorraadvaatje kunnen verzetten en op de zonneboiler kunnen maken. De ketel verwarmd dan enkel na wanneer nodig. Bij sunsystems staan wel schema (onder doe het zelf -> CV na verwarmen -> kies uw type).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 10:40:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je begrijp, maar je zou de temperatuursensor van het ingebouwde voorraadvaatje kunnen verzetten en op de zonneboiler kunnen maken. De ketel verwarmd dan enkel na wanneer nodig. Bij sunsystems staan wel schema (onder doe het zelf -> CV na verwarmen -> kies uw type).
Heb ik min of meer gedaan.
Uit m'n oude losse Nefit 120l boiler heb ik de voeler eruit gehaald.
Deze verlengd en in de nieuwe 200ltr warmwaterboiler bovenin erin gestoken.
M'n Nefit bewaakt de ingestelde waarde en zonnodig verwarmt ie bij (de warmwaterfunctie staat nu uit :P ).

Nu overweeg ik om de Nefit dit niet meer te laten regelen omdat m'n nieuwe controller meer mogelijkheden heeft om zuiniger met de branderstarts om te gaan en preciezer te regelen.

Nu heb ik een vraag:
Kun je de Nefit HR30 Excellent (geen combi dus) een extern signaal geven dat ie moet starten. (extra aansluiting)
De 3-weg klep is geen probleem die kan gewoon via de controller aansturen
M'n controller kan de ketel aansturen, zelfs moduleren
Weet iemand dat, hoe of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Op de 10.000 urige - verjaardag van de zonnige zoon
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/harmenj/sunnyboy10000h.jpg

Kwam, alsof ze het zo geplanned hadden, de zonneboiler tot leven.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/harmenj/DSC_0743.JPG

Gisteravond geheel 41c, 4x douchen zonder naverwarming waarvan een keer lang (dat was ik). Ik voelde mij bijzonder genoeg schoner dan anders... (aardgas stoken is vies). Het fossiele hoofd flink duurzaam doorgespoeld. Bijzonder genoeg vannochtend nog 39c bovenin(gisteravond 40c!).

Ondanks dat het stevig bewolkt is draait de pomp nu wel op 30%, onderin alweer 26c (vanaf 17c).
ericplan schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:32:
Het werkt? Proficiat. Maar blijkbaar zat het toch nog tegen, ook met de installateur erbij?
Ja, hij doet 't! Er is een koppeling afgebroken (welke in de boiler zat geschroefd), gelukkig had de SunSystems huis-installateur het zelf gedaan. De avond ervoor lekte deze een beetje (water, hij zou toen écht, écht écht waterdicht moeten zijn, niet dus), dus ik hem steeds wat meer aandraaien. Werd steeds minder, maar op een gegeven moment meer. Toen maar gestopt en de installateur weer laten komen.
Als de koppeling toen geknapt was hadden we 200 liter water op de verdieping gehad... De installateur zette niet eens heel veel kracht (flink minder dan ik de avond ervoor)... Zo'n chinese boiler... (ja daar komen ze vandaan) kan ik niet enthousiast over worden... Voorzichtig uitgedrukt.

edit: Met 3 a 4 man de buizen op het dak leggen, een klein beetje vaseline voor de op rubbers in de collector, en in een ochtend installeer je 72 buizen (inclusief boiler perikelen). De eerste 5 buizen duren het langst.
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:56:
Heb ik min of meer gedaan.
Uit m'n oude losse Nefit 120l boiler heb ik de voeler eruit gehaald.
Deze verlengd en in de nieuwe 200ltr warmwaterboiler bovenin erin gestoken.
M'n Nefit bewaakt de ingestelde waarde en zonnodig verwarmt ie bij (de warmwaterfunctie staat nu uit :P ).

Nu overweeg ik om de Nefit dit niet meer te laten regelen omdat m'n nieuwe controller meer mogelijkheden heeft om zuiniger met de branderstarts om te gaan en preciezer te regelen.

Nu heb ik een vraag:
Kun je de Nefit HR30 Excellent (geen combi dus) een extern signaal geven dat ie moet starten. (extra aansluiting)
De 3-weg klep is geen probleem die kan gewoon via de controller aansturen
M'n controller kan de ketel aansturen, zelfs moduleren
Weet iemand dat, hoe of wat?
Ik heb de ketel achter een aansluiting van de controller gezet welke normaalgesproken de electrische naverwarmer aanstuurt, is dat voor jou misschien ook een idee?

[ Voor 65% gewijzigd door SpiceWorm op 30-08-2009 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er strak uit Spiceworm proficiat!!!
SpiceWorm schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:07:

Ik heb de ketel achter een aansluiting van de controller gezet welke normaalgesproken de electrische naverwarmer aanstuurt, is dat voor jou misschien ook een idee?
Is hier niet nodig, kan met mijn controller zelfs een pid-regeling voor de ketel maken.
Heb er zelfs een kamerthermostaat bij.
Ik kan de Nefit dus met de controller eventueel compleet aansturen

Je krijgt nog een mooie testweek aankomende week ;)

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2009 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Hmm dat is wel een iets andere mate van aansturen dan enkel aan/uit ;). Zoals 't nu lijkt gaat het hier perfect werken (ketel snapt het allemaal gewoon ;). Enige waar ik nog op zit te broeden is een functie waardoor de ketel 1x in de week even 5 min. stroom krijgt.

Door de gebroken koppeling is wel de bovenste spiraal onklaar gemaakt (koppeling is over gezet), dus geen aansluiting op de vloerverwarming voor ons. Maar in plaats van het hele vloerverwarmingsysteem over de kop te halen, kan het systeem veel simpeler op de luchtverwarming worden aangesloten. We hoeven dan enkel de inkomende lucht door een heater te blazen, en deze heater kunnen we voeden wanneer de collector retourtemp > 20c (Dan verhoog je het rendement van de panelen). Deze heater blaast in het stookhok, en deze lucht wordt door de luchtverwarming weer door het huis verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 08:56:
[...]

Ik heb deze , aanrader wegens de hysteresis.
Hier staat de Eco functie gewoon uit. Dus geen warm voorraadvaatje.
Tot 40 graden is het nog comfortabel. Alleen is dat weer link met legionella enzo dus heb ik 'm hoger gezet.

Volgens de handleiding van de Celcia zal het voorraad vat niet warm blijven met eco uit en "kan" het langer duren voor je warm water krijgt. Ik gok/hoop dat het water nu niet door dit kleine opslagvat loopt. Weet iemand hoe dit werkt ? Het zou wel jammer zijn als je eerst 3 liter koud water krijgt.
Mijn ervaring is trouwens dat het goed gaat, je krijgt snel warm water. Ook met eco uit.
Ja, ok, met ECO aan bedoel ik ook geen (voor)verwarmd vat.
Er staat dan een kruis door het kraantje op de Celcia 20.
Het watervat zit in het cv-circuit, de driewegklep staat standaard op warmwaterstand.
Je hebt dan het circuit: brander, vaatje (is trouwens ca 15 liter dacht ik), warmtewisselaar en weer naar de brander via de driewegklep.
Ga je nu warm water vragen dan moet ook die 15 liter (extra) opgewarmd worden.
Daarom dacht ik om dat vat er uit te halen.
Ik heb al allerlei foefjes uit gehaald met sensoren om de ketel te neppen, maar zo gauw de flowsensor geactiveerd wordt, begint de ketel hoe dan ook dat vat te verwarmen.
Er zit een boilersensor-ingang op het aansluitblok van de ketel maar wat ie doet? Bij mij niets in ieder geval, hoewel ik wel op het ketel-display netjes de temperatuur van de sensor kan opvragen.

De enige optie is dus inderdaad de flowsensor te onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik heb voor de ketel hier een thermostaat gezien welke ook de ww functie aan en uit kon zetten, misschien is zo'n thermostaat voor meer ketels beschikbaar? Dan kun je uit het schema afleiden welke aansluiting je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
We lieten net het bad vollopen. De losse temperatuur controller die met een plakbandje op de boiler is geplakt gaf 50 graden aan. Ik heb het schakelmoment op 45 graden gezet. Onder de legionella grens dus.

Maargoed ik zie net dat de Quinta die sinds gisteren meedraait 0 61 aangegeeft.
0 is geen brander en 61 is de werkelijke temperatuur.
Dus werkelijk is 10 graden hoger dan ik op de leiding meet.

Super, ik ga 'm nu denk ik zelfs wat lager zetten.
Een branderstart als het onder de 50 graden zakt en brander stop bij 53.

leuk spelen dit en ik weet zeker dat ik veel gas bespaar.
Sowieso gebruik ik het voorraadboilertje niet meer en de Quinta is normaal heel erg scheutig met branderstarts.
Zonder die controller ging achter elkaar de vlam aan bij b.v douchen.
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:33:
[...]

Het watervat zit in het cv-circuit, de driewegklep staat standaard op warmwaterstand.
Je hebt dan het circuit: brander, vaatje (is trouwens ca 15 liter dacht ik), warmtewisselaar en weer naar de brander via de driewegklep.
Ik heb al allerlei foefjes uit gehaald met sensoren om de ketel te neppen, maar zo gauw de flowsensor geactiveerd wordt, begint de ketel hoe dan ook dat vat te verwarmen.
Er zit een boilersensor-ingang op het aansluitblok van de ketel maar wat ie doet? Bij mij niets in ieder geval, hoewel ik wel op het ketel-display netjes de temperatuur van de sensor kan opvragen.

In de handleiding staat dat bij een externe boiler de ECO functie UIT moet, dus niet aan.
Zie pagina 18

Als ik de kraan dan open draai heb ik toch heel snel warm water.
Alleen heb ik dat getest met de stekker van de Quinta eruit.

De Quinta heeft geen boiler alleen een platenwisselaar.
Het vat in de ketel is een voorraad vat met cv water.

[ Voor 48% gewijzigd door Woodski op 30-08-2009 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:36:
Ik heb voor de ketel hier een thermostaat gezien welke ook de ww functie aan en uit kon zetten, misschien is zo'n thermostaat voor meer ketels beschikbaar? Dan kun je uit het schema afleiden welke aansluiting je moet hebben.
Nefit moduline thermostaat kan dat aan en uit zetten

De afgebroken koppeling zit nog in de boiler dus?
Kun je em er niet uit krijgen door een grote schroevendraaier ( of kleine beitel ) erin te tikken met een hamer en dan eruit te draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2009 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

HAHAHAHA

Bij die thuiswinkels op rtl6 was net een mastervolt omvormer te koop.

De Mastervolt XS 3200 voor maar 969,- :+
Zie teletrends.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:51
TD-er schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 10:19:
Hmm is die 1000 kWh/kWp nu iets van dit jaar, of zijn de Wp's wat conservatiever opgegeven door de fabrikanten?
Die 850 kWh/kWp voor NL kan toch niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen (nou ja, letterlijk wel natuurlijk ;) )
Die 850 kWh/kWp is een "oud" lang jaren gemiddelde (voor het hele land)
Maar we zijn afhankelijk van de cyclus van de zon( en niet de regering met 850kWh/kWp ........
Zoals in onderstaand registratie van de instraling jaren lang

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/08/24/1251140594-290.jpg
(H= plat liggend H45= tilt 45 oriëntatie zuid)
Zoals je ziet veranderend de instraling per jaar ... en tot nu toe met een stijgende upgaande trend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Zo, het collectorcircuit geïsoleerd, en natuurlijk moest ik even douchen om alle jeukende glaswol van je af te spoelen (daarmee is de zolder geïsoleerd), wat een straf ;).

55c bovenin, na het douchen nog steeds 40c onderin. Help, we hebben een overschot, nu al.
Iets met een wasmachine, al zal dat nog even op zich laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:32:
gemeente en overheid.
die hele actie zonnesteek is niet op zijn plaats, van de opbrengst van de energiebedrijven zouden juist veel zinvolle dingen voor burgers mogen gebeuren, zo was nuon ooit de pen, eigendom van ons, publiek geld.
de opbrengst van dit fossiele monster investeren in een economischere en dus zuinigere produktie in ons land is een zaak van overheid, en je zou denken ez ?
maak je daar alsjeblieft zorgen om, ipv 49 pv systemen van 600 watt, het is een lachertje.
(om nog maar te zwijgen over het economische wonder slochteren, allemaal een mooie efficiente thermische installatie en we kunnen zo 50 jaar verder, ipv aan de kraan van putin..... die trouwens nu mijn woning in de bergermeer 4,5cm omhoog gaat blowen, omdat de hollanders gas willen, en het liefst 3000m3 of meer...)
Stemmen met de voeten! ;)
Ik ga morgen overstappen op Greenchoice. Kan ik iemenad aan een voordeeltje helpen als ik zijn klantnummer opgeef bij aanmelden?
Zou het trouwens voordeliger zijn om via een vergelijkingssite aan te melden? Anders doe ik het direct bij GC zelf, variabel (ik hou niet van die lange contracten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

RikTW schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 00:22:
[...]

Ik ga morgen overstappen op Greenchoice. Kan ik iemenad aan een voordeeltje helpen als ik zijn klantnummer opgeef bij aanmelden?
Zou het trouwens voordeliger zijn om via een vergelijkingssite aan te melden? Anders doe ik het direct bij GC zelf, variabel (ik hou niet van die lange contracten)
d:)b

Je "mag" mijne wel gebruiken, mail me dan effekes... ;)

Oppassen met via vergelijkingssites aanmelden. Dat gaat vaak om 1-jarige "voordeelcontracten", waarna automatisch op "standaard contract" wordt overgestapt (met ongunstiger condities, dus staar je niet blind op de tarieven, die wijzigen sowieso per half jaar bij variabel contract). Ook eventjes zeer kritisch kijken naar de zonnekorting die je bij een standaard variabel contract (met aangemelde PV installatie met aankoopbewijs) wel krijgt, maar bij vaste contracten (volgens eric-pvt) bij GC niet. Ik weet niet of daar clausules over staan in die aanbiedingen via de vergelijkingssites.

Alvast veel succes met overstappen. Weer eentje voor de "marktwerking van vdH"...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
RikTW schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 00:22:
[...]

Het helpt ook als je lid bent van een coöperatieve vereniging zoals Kennemerwind of anderen. Het is niet veel maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ NielsH/JeroenK,

Je bent welkom om en keertje te komen kijken. Vorige week zijn Guus.Assmann en DeeJeeBV ook al geweest. Volgens mij zegt kijken 100x meer dan erover schrijven en zie je dan hoe ontzettend simpel een dergelijk systeem kan zijn.
Stuur maar een meeltje wanneer je wilt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 10:34:
@ NielsH/JeroenK,

Je bent welkom om en keertje te komen kijken. Vorige week zijn Guus.Assmann en DeeJeeBV ook al geweest. Volgens mij zegt kijken 100x meer dan erover schrijven en zie je dan hoe ontzettend simpel een dergelijk systeem kan zijn.
Stuur maar een meeltje wanneer je wilt komen.
Ik ben ook nog altijd aan het plannen en rekenen aan onze regenwateropvanginstallatie die ik wil gaan bouwen, en extra inspiratie is nooit weg. Ik ben ook geïnteresseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:33:
[...]

Bij nefit toestellen die flow-gestuurd zijn, is een extra regelaar verkrijgbaar. Weet niet of dat bij andere merken wellicht ook zo is?

Als je aanpassingen gaat doen aan de ketel, verlies je wel de garantie, en de onderhoudsmonteur zal er ook niet gelukkig mee zijn ;)

Mijn ketel stuurt gelukkig op temperatuur, dus zolang de boiler maar voldoende heet water heeft, slaat de ketel niet aan, en wordt het interne vaatje netjes gevuld met voorverwarmd water.

Maar daarnaast hebben we ook een ecomline thermostaat, waarmee je de warmwater voorziening kan sturen. Zowieso staat ie ingesteld dat het vat niet bijgewarmd mag worden buiten de ingeprogrammeerde tijden, en tijdens vakantie.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42
Heb sinds zaterdag middag mijn tweede set van drie panelen aangesloten. Ik heb nog geen foto gemaakt die zal ik later nog even posten.
Zijn drie "SolarKing" panelen met Steca 500 omvormer. Gisteren reeds 1,5 kwh opgeleverd. (gelegen op OZO)

Ik heb er een plugwise stekker voor gebruikt en dat systeem werkt nog steeds erg goed. De Cicle + bevind zich beneden en de circle (waar de steca op aangesloten zit) op zolder.
Ben erg benieuwd hoe dit systeem gaat presteren in verhouding tot mijn lager gelegen ZZW systeem.
Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.