Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
daar kan je ook een schakelaar van maken, en heb je een zomer-winterstand flow.
ik heb net eens de flow op max gehad, het vat word dan zo snel warm dat je het hoort tikken in het metaal.
....zonne energie werkt inderdaad niet..... huhughe...
@ricktw : heb je de zonnesteek folder ook in de bus gehad ?
zielig he, voor egmond-bergen-heiloo maar subsidie voor 3 huizen...(14.000 inwoners)
jaaaa zo komen we er wel.
als je dus 601 wp of meer besteld, krijg je maximaal 600wp*2,5 euro uitbetaald.(1500Eur)
niets houd je tegen om >1000Wp te bestellen, en elders, dat staat er duidelijk.
als je na 1-1-2010 besteld of de faktuur betaald, kan je met een systeem groter dan 601wp gewoon ook weer sde 2010 aanvragen, je terugverdientijd (ughe ughe) is dan 1500 euro / 1kwh (0,25) = 6000kwh eerder, als je aan de sde begint, jammergenoeg verdwijnt dit geld de eerste 4 jaar gewoon in de zak van de netbeheerder,
die daar uiteraard niets voor hoeft te doen.
/edit damn, al 22 buren aan de deur gehad & counting.. door die folder...
moet ik dit doen, is het goed, wanneer verdien ik het terug, ga jij me helpen (voor niks natuurlijk)....
wat een zootje idioten zeg.
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 14:58 ]
Opzich dat ze aan de deur komen en interesse tonen is natuurlijk niet verkeerd. Het feit dat ze verwachten dat jij ze met alles gaat helpen gaat natuurlijk wel wat ver.Opzich zou ik hier een paar buren best willen helpen met eea maar uiteindelijk zullen ze veruit met merendeel wel zelf moeten doen.Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 14:46:
moet ik dit doen, is het goed, wanneer verdien ik het terug, ga jij me helpen (voor niks natuurlijk)....
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Bijna alle schroefkoppelingen geven problemen. Bijvoorbeeld de schroefkoppeling welke de spiraal dicht maakt, de schroefkoppeling moet de spiraal op zo'n manier aandrukken dat daar geen lucht meer langs komt. Als je dat niet doet is de spiraal gewoon lek en kan het collectorcircuit en het tapwater vermengt krijgen. Daar mag ook geen tape/hennep tussen, want dan kun je hem er niet ver genoeg in draaien.Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:07:
Zijn de aansluitingen van de boiler dan zo dunwandig?
De aansluiting heeft toch niks met het afpersen te doen, of scheurt de aansluiting van de boilerwand af?
Anders een Loctite vloeibare pakking gebruiken = altijd dicht (wel effe kijken voor de goede, er zijn veel soorten ).
Het was ook deze koppeling welke spontaan (!) ging lekken en harder ging lekken terwijl hij werd aangedraaid (?!). Vervolgens wou er 1200 liter lucht (met stevig aandringen) langs en dat was niet zo'n succes.
Wat vreemd. Mijn boiler van Sunsystems heeft ook allemaal schroefkoppelingen. Ik weet 100% zeker dat de aansluitingen van mijn collectorcircuit met hennep en een speciale lijm? zijn gedaan. Die zijn volledig luchtdicht. Deze aansluitingen zien er ook ontzettend solide uit. minimaal 2 of 3mm dik metaal zit hier. We hebben notabene de boiler aan deze aansluitingen naar boven lopen sjouwen.SpiceWorm schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 15:47:
[...]
Bijna alle schroefkoppelingen geven problemen. Bijvoorbeeld de schroefkoppeling welke de spiraal dicht maakt, de schroefkoppeling moet de spiraal op zo'n manier aandrukken dat daar geen lucht meer langs komt. Als je dat niet doet is de spiraal gewoon lek en kan het collectorcircuit en het tapwater vermengt krijgen. Daar mag ook geen tape/hennep tussen, want dan kun je hem er niet ver genoeg in draaien.
Het was ook deze koppeling welke spontaan (!) ging lekken en harder ging lekken terwijl hij werd aangedraaid (?!). Vervolgens wou er 1200 liter lucht (met stevig aandringen) langs en dat was niet zo'n succes.
De aansluitingen voor warm en koud water zijn gedaan met teflontape en ongebruikte gaten van de tweede warmtewisselaar zijn ook afgedopt met hennep.
En hier dus absoluut, gelukkig, geen problemen.
Een paar dagen terug heb ik nog gekeken of er nog lucht in het collectorcircuit zat. Dit was gelukkig niet zo en het glycol wat hieruit kwam was nog volledig transparant en helder. Hier was ik ook erg blij mee.
Vandaag gaat her overigens weer geweldig met de zonneboiler. Inmiddels staat het boilervat weer op 72 graden and rising smoothly.
behalve mijn spaarsaldo, ik moet keuzes maken jammer genoegVerwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 14:46:
[]
@ricktw : heb je de zonnesteek folder ook in de bus gehad ?
zielig he, voor egmond-bergen-heiloo maar subsidie voor 3 huizen...(14.000 inwoners)
jaaaa zo komen we er wel.
als je dus 601 wp of meer besteld, krijg je maximaal 600wp*2,5 euro uitbetaald.(1500Eur)
niets houd je tegen om >1000Wp te bestellen
Geen folder gezien, maar dat kan ook aan de nee/nee sticker liggen (ook goed voor het milieu, nietwaar?, en elders, dat staat er duidelijk.
als je na 1-1-2010 besteld of de faktuur betaald, kan je met een systeem groter dan 601wp gewoon ook weer sde 2010 aanvragen, je terugverdientijd (ughe ughe) is dan 1500 euro / 1kwh (0,25) = 6000kwh eerder, als je aan de sde begint, jammergenoeg verdwijnt dit geld de eerste 4 jaar gewoon in de zak van de netbeheerder,
Kun je niet een uurtarief gaan berekenen voor advies?
Ik wilde je eigenlijk net vragen naar die offertes die je had liggen, die zagen er best interessant uit namelijk. Het scheelt zo op het eerste gezicht al snel een euro per Wp met wat ik tegenkom op verschillende sites
Zo tussen 13:00 en 14:00 waren de panelen op maximum vermogen.
Dit was ook te zien met het communicatie programma. De MAX indicator was aan.
Via een variac heb ik een Soladin 600 aangesloten. Het programma actief en de spanning en stroom meten.
Als ik de spanning opvoer, gaan de stroom omlaag.
En bij een lagere spanning gaat de stroom omhoog.
Hierbij heb ik stroom en spanning gemeten aan de kant van de Soladin.
De indicatie op de computer over het AC vermogen blijft daarbij precies gelijk en zit soms beduidend onder de 500W. Ik heb waarden tussen de 475 en 494 gezien, terwijl MAX aan was.
Op de gemeten inverter zijn 5 stuks Kyocera 125Wp panelen aangesloten.
Hieruit meen ik te mogen opmaken dat de indicatie MAX afkomstig is van de DC-kant.
En de begrenzing is helaas op het totaal AC vermogen en niet op een stroom.
Guus Assmann
Bij SDE geldt de regel dat je mag bestellen nadat je je aanvraag hebt gedaan. In 2008 en 2009 kon je pas rond 1 april je aanvraag doen.Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 14:46:
Op 22-6 had ik dus 10.2 kWh met 2100wp op zuid met 1050 op 20 graden en 1050 op 10 graden.stegen schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 01:41:
Log gegevens (nog handmatig) van ons Sunpower 5400Wp systeem:
19-8 0,4 kWh (installatie dag)
20-8 21,6 kWh
21-8 23,9 kWh
22-6 26,3 kWh
Oriëntatie van de panelen is ZO, en het dak heeft een hoek van 36 graden.
De 21e een piek in het afgegeven vermogen waargenomen van 5515 Watt, schommelde nog een minuut rond de 5500 watt, en zakte toen weer een heel stuk in.
Wat wel aardig is, dat de Blauwe hoek exact de helft van het vermogen heeft van mijn installatie, en zich ook nog slechts op 12 kilometer afstand bevindt (Spijkenisse vs Rhoon). Dit maakt een vergelijking of de panelen het goed doen, redelijk eenvoudig.
Tot nu toe ben ik zeker niet ontevreden
Even omrekenen: 2100/5400 * 26.2 = 10.2 kWh.
Dat is toevallig!
En dat met 120 160

[ Voor 0% gewijzigd door tw_eek op 23-08-2009 18:53 . Reden: 40 meter x 4 is toch echt wel 160 ]
Verwijderd
Een ventilator kan niet op een vaste bekende hoeveelheid m3 zijn afgesteld, wel op een bepaald vermogen of toerental.flitspaal.nl schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:33:
@Zonnigtype,
De ITHO ventilatoren hebben ook een regelaar intern zitten, mocht het debiet in de laagste stand te weinig zijn dan kan je die zo opschroeven naar het gewenste toerental / m3 debiet .
Standaard staat het debiet afgesteld op ik meen 75m3 / uur, deze kan je in de laagste stand terugschroeven naar 50m3 of 100m3 uit m'n hoofd.
Hier staat de ITHO in de laagste stand op 50m3 en dat is nog ruim zat hier.
Het debiet, de m3 ventilatielucht, hangt namelijk sterk af van de lengte van de afvoer buis. En of de toevoer naar binnen gemakkelijk gaat, met een open raam of rooster, of juist niet omdat alles dicht zit.
Dus als een leverancier een bepaald debiet noemt, dan is dat altijd met een bepaalde bekende lengte en diameter van de afvoerbuis.
edit 20.55 99.9 kWh
[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 23-08-2009 20:57 ]
A'dam PVOutput
Ik had hier hetzelfde probleem. Uiteindelijk bleek dat het extra getal of cijfer wat Source automatisch toevoegd aan het begin wordt gezet en nie aan het eind. De automatisch gegenereerde id's zijn waarschijnlijk wel de juiste en moet je NIET verwijderen.Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:38:
Het lijkt er op dat mijn plugwise avontuur dezelfde vormen aan gaat nemen als die van Jeroen.
Na uren worstelen is nu eindelijk de Circle+ gevonden.
Hij blijft trouwens wel met steeds andere ID's aankomen.'
Bij de stap voor de normale circle ziet het programma 2 circles (ik heb er 1) met foutieve ID's.
Ik kan ze niet verwijderen uit de lijst; en bij het invoeren van mijn circle ID loopt het programma vast.
Heb de circle's nu gereset; als ik ze vandaag niet aan de praat krijg gaat het pakketje retour.
heb wel wat beters te doen met dit weer !
Geplaatst heb ik een 20 buis vacuum (47mm) collector met reflectors en een 200l dubbelspriaals boiler.
Spullen komen uit bulgarijen, de vacuumbuizen zijn de bekende 47x1500 diverse bedrijven bied ze te koop aan.( de controller is van intiel.
Het systeem gat het warmetapwater voorverwarmen om te kunnen vaatwassen en te badderen.
Foto's volgen nog..
[ Voor 7% gewijzigd door macheld op 23-08-2009 23:29 ]
Iemand enig idee hoe zoiets heet en waar het te halen is?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Volgens mij gewoon een pompschakelaar, eventueel pompschakelaar vloerverwarming googlen. Systeem kost tussen de 50-75 euroCasGas schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 01:22:
Op het moment wil ik mijn energiepeil ook maar eens wat terug drukken. Nu hoorde ik laatste over een soort "tijdschakelaar" voor de vloerverwarming. Normaal in de zomer wordt er niks verwarmd, maar de pomp om het water te circuleren blijft wel draaien. Nu schijnen er ook kastjes te zijn die de temperatuur meten van de leiding voor de vloerverwarming en daarop de waterpomp aan en uit schakelt. Eens in de 48 uur even circuleren voor 10 minuten, om daarna weer netjes te wachten. Aangezien de pomp niet helemaal uit mag, anders krijg je echt een puinhoop in je kanaal systeem.
ik heb al meldingen gemaakt voor elk van de website die ik beheer bij hen. Anderen momenteel hetzelfde probleem bij deze host? Het staat in elk geval nog niet bij de storingen
9:47u: blijkbaar heeft eea geholpen, site & webmail weer bereikbaar
[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 24-08-2009 09:48 . Reden: storing hersteld.... ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Inderdaad een pompschakelaar, zoek maar eens op marktplaats.CasGas schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 01:22:
Op het moment wil ik mijn energiepeil ook maar eens wat terug drukken. Nu hoorde ik laatste over een soort "tijdschakelaar" voor de vloerverwarming. Normaal in de zomer wordt er niks verwarmd, maar de pomp om het water te circuleren blijft wel draaien. Nu schijnen er ook kastjes te zijn die de temperatuur meten van de leiding voor de vloerverwarming en daarop de waterpomp aan en uit schakelt. Eens in de 48 uur even circuleren voor 10 minuten, om daarna weer netjes te wachten. Aangezien de pomp niet helemaal uit mag, anders krijg je echt een puinhoop in je kanaal systeem.
http://link.marktplaats.nl/272090154
@flitspaal: Hoe schroef jij de flow terug. De flow staat bij ons zelfs in de zomer (veel) te hoog. Heb je tips om dat voorelkaar te krijgen. Wij hebben overigens een 20-buizensysteem van Rivusol (+ 200l boiler + tweede verwarmingsspiraal die we aan de CV houtkachel gekoppeld hebben)flitspaal.nl schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:59:
Ik heb trouwens daarnet de flow van de pomp nog verder teruggeschroefd voor mijn zonneboiler. Ik kan nu al merken dat de pomp nu langer blijft draaien in plaats van dat hij constant aan/uit slaat. Wat dat betreft zou een modulerende variant nog mooier zijn.
Ik heb op mijn pompgroep hiervoor een kleine flowregelaar aan de zijkant zitten. Ik heb een kijkglaasje waarin ik kan zien hoe hoog de flow staat. Daar vlak boven zitten een stelbout die ik met behulp van een combinatietang kan draaien. Hiermee kan ik dus de flow extra beperken.windfreak schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:02:
[...]
@flitspaal: Hoe schroef jij de flow terug. De flow staat bij ons zelfs in de zomer (veel) te hoog. Heb je tips om dat voorelkaar te krijgen. Wij hebben overigens een 20-buizensysteem van Rivusol (+ 200l boiler + tweede verwarmingsspiraal die we aan de CV houtkachel gekoppeld hebben)
De vuistregel is ongeveer per buis 0,1 liter / m flow. Bij 20 buizen zal je dus rond de 2 liter per minuut moeten zitten.
Wij hebben hem hier vandaan: http://www.heatnet.nl/pompschakelaar.htmlhjs schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 08:59:
[...]
Inderdaad een pompschakelaar, zoek maar eens op marktplaats.
www.zonvogel.nl
Komt mooi overeen inderdaad. Geeft wel aan dat het niet zo heel veel uitmaakt wat de orientatie is, de afwijking is niet heel groot. Waar bevindt zich jouw installatie?tw_eek schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:47:
[...]
Op 22-6 had ik dus 10.2 kWh met 2100wp op zuid met 1050 op 20 graden en 1050 op 10 graden.
Even omrekenen: 2100/5400 * 26.2 = 10.2 kWh.
Dat is toevallig!![]()
En dat met 120 160meter 4mm2 kabel aan de gelijkstroomkant
Gisteren was echt een top dag. 31,2 kWh. Vandaag ziet er ook weer heel goed uit.
Amersfoort.stegen schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:30:
[...]
Komt mooi overeen inderdaad. Geeft wel aan dat het niet zo heel veel uitmaakt wat de orientatie is, de afwijking is niet heel groot. Waar bevindt zich jouw installatie?
Gisteren was echt een top dag. 31,2 kWh. Vandaag ziet er ook weer heel goed uit.
En gisteren 12,06 kWh. Wel gemeten met een brakke meter... (2100/5400*31,2=12,13)
Op 1 van 4 stringen staat in de ochtend een klein stukje schaduw.
Ja hier ook. Vanavond de website maar eens goed doorlezen.
al lang enkele kritische vragen teruggesteld en op de blog geplakt
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik zit nog te broeden op een manier om de pomp van de CV (80 watt) minder te laten draaien, 't ding hoeft amper iets te doen (water door in totaal 4 meter buis rondpompen).hjs schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 08:59:
Inderdaad een pompschakelaar, zoek maar eens op marktplaats.
Kan je hem niet vervangen door een energiezuiniger exemplaar? Voor zover ik weet is een CVpomp een CVpomp.SpiceWorm schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:28:
[...]
Ik zit nog te broeden op een manier om de pomp van de CV (80 watt) minder te laten draaien, 't ding hoeft amper iets te doen (water door in totaal 4 meter buis rondpompen).
Verwijderd
http://www.telegraaf.nl/s...s_75_euro_op__.html?p=3,2
komt koos:
In de winter is de warmte opbrengst van GLOEI lampen mooi meegenomen.De kachel verbruikt dan minder gas!In de zomer branden de lampen maar kort.Dus : onzin die spaarlampen, vooral de goedkope die naar 1 jaar al kapot zijn.
Koos Utrecht | 13:26 | 24.08.09
Prima koos; verwarm jij je huis deze winter maar met gloeilampen
Ik heb me bescheurd om sommige reacties.
Deze is ook goed
Daarom is mijn stroomverbruik met 30% gestegen, juist vanwege de spaarlampen. Ik heb voor de fun vorig jaar de gloeilampen in mijn huis vervangen door spaarlampen (van gerenomeerde merken). en wat blijkt, 30% MEER verbruik. En dat ligt niet aan het aantal wasbeurten, vaatwasser, etc. Dat heb ik allemaal verdisconteerd en bijgehouden. Een grote hoax dus van de achterlijke overheid.
Bij een bouwvergunning heeft de gemeente altijd het laatste woord. Zojuist de ambtenaar van Bouw en Woningtoezicht op bezoek gehad voor de eindcontrole van vergunning 1. Alles is volgens de regels. Dat betekent dat ik het "bouwwerk" in gebruik mag nemen. De 100 kWh van de afgelopen periode is illegaal opgewekt
A'dam PVOutput
Dit is wel een heel hardnekkige, ik kwam dit argument laatst nog tegen in de NWT (!!!!!!) in een lijst van argumenten waarom de gloeilamp nog niet verboden zou mogen worden. Het is ook niet onwaar, maar mensen vergeten even dat het, ookal verstook je minder gas, dit nog steeds ongewenst is.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:31:
In de winter is de warmte opbrengst van GLOEI lampen mooi meegenomen.De kachel verbruikt dan minder gas!In de zomer branden de lampen maar kort.Dus : onzin die spaarlampen, vooral de goedkope die naar 1 jaar al kapot zijn.
zKoos Utrecht | 13:26 | 24.08.09
Oei, dat is met water enzo heflitspaal.nl schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:36:
Kan je hem niet vervangen door een energiezuiniger exemplaar? Voor zover ik weet is een CVpomp een CVpomp.
De aansluitingen van deze boiler zien er totaal niet degelijk uit, plastic afdichtplaatjes welke rondom grof zijn afgezaagd, dat maakt me niet eens zo veel uit, ze passen gewoon niet en steken aan alle kanten uit. Het geheel geeft al vanaf het uitlaad-moment een erg brakke / goedkope indruk. De installateur die we er bij hebben gehad wou dit soort spul eigenlijk niet installeren en was het totaal niet eens met de bewering dat het een kwaliteitsproduct zou zijn (let wel: dit is 'de' RVS boiler, merkloos, gemaakt in Frankrijk (volgens Johan)).flitspaal.nl schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:07:Wat vreemd. Mijn boiler van Sunsystems heeft ook allemaal schroefkoppelingen. Ik weet 100% zeker dat de aansluitingen van mijn collectorcircuit met hennep en een speciale lijm? zijn gedaan. Die zijn volledig luchtdicht. Deze aansluitingen zien er ook ontzettend solide uit. minimaal 2 of 3mm dik metaal zit hier. We hebben notabene de boiler aan deze aansluitingen naar boven lopen sjouwen.
Zoals eerder gezegd: de rest van de spullen van Sunsystems lijkt me degelijk.
Had het nog niet gezien maar nu blijkt mijn Outlook Junk-mail filter mail van insnet.org als Junk-mail aan te zien.
Na de sde beschikking en het zelf plaatsen van de installatie ben ik aan het plaatsen van de brutoproductiemeter toe. (Ondertussen ook via certiq met digid het verzoek tot vaststelling van duurzame electriciteit aangevraagd).
Stedin (voormalig eneco) moet bij mij de meter plaatsen en ik dacht dat de meter in de meterkast moet. Helaas heb ik op die plek al een glasvezelmodem staan die ik niet kan en mag verplaatsten.
Steden nog een keer bellen en wat blijkt nu dat je de brutoproductiemeter gewoon mag plaatsen bij de omvormer als je maar aan de voorschriften voldoet die op www.aansluitingen.nl staan.
Wie, van de SDE klantjes, hebben de brutoproductiemeter niet in de meterkast. En wat zijn de ervaringen.
Continuon (nu Liander) was heel strikt met zijn voorschriften: naast de verbuiksmeter, moet zelfs op gelijke hoogte.tw_eek schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 17:19:
Het plaatsen van een brutoproductiemeter.
Wie, van de SDE klantjes, hebben de brutoproductiemeter niet in de meterkast. En wat zijn de ervaringen.
Vergeet niet dat de meteropnemer deze meter gelijk met de normale meter komt opnemen. Ik denk die dat die naar je zolder wil om de stand op te nemen.
Het lijkt er op dat ik het glasvezelmodem maar moet laten verplaatsen om in ieder geval de bruto opbrengstmeter in de meterkast te krijgen. De bepalingen zijn best wel strikt. En wat ook niet onbelangrijk is: het moet er wel netjes uit komen te zien, ook al is het de meterkast.deejeebv schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 18:13:
[...]
Continuon (nu Liander) was heel strikt met zijn voorschriften: naast de verbuiksmeter, moet zelfs op gelijke hoogte.
Vergeet niet dat de meteropnemer deze meter gelijk met de normale meter komt opnemen. Ik denk die dat die naar je zolder wil om de stand op te nemen.
ik ben nieuw op het gebied van zonne-energie en heb wat posts doorgekeken, maar vind niet echt een guide over waar / wat te kopen. Ik ben op zoek naar een zelfbouw systeem. Weten jullie of ergens een goede intro-post staat?
Verder nog een vraagje, kennen jullie het Chinesche merk Fennel? Is dat wat?
Thx!
Welkom op het Tweakers-forum. Wat bedoel je precies met zelfbouw? Wil je het paneel zelf bouwen uit losse cellen? Of wil je panelen kopen en die zelf installeren.TheJudge schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:35:
Hoi allemaal,
ik ben nieuw op het gebied van zonne-energie en heb wat posts doorgekeken, maar vind niet echt een guide over waar / wat te kopen. Ik ben op zoek naar een zelfbouw systeem. Weten jullie of ergens een goede intro-post staat?
Verder nog een vraagje, kennen jullie het Chinesche merk Fennel? Is dat wat?
Thx!
Het eerste moet je naar mijn mening alleen uit hobby-overwegingen doen, wat ik hier en daar zie op forums en zo wijst er op dat dergelijke panelen absoluut korter meegaan dan gekochte panelen, en daarmee is de in eerste instantie lage prijs toch hoger dan het lijkt. Er is hier op het Tweakers-forum dan ook nog niemand die het aangedurfd heeft, terwijl je hier een experimenteerlustig publiek treft
Het tweede is in veel gevallen prima te doen, hoewel het afhangt van hoe makkelijk je op een dak durft te werken. Op het platte dak van onze vorige woning heb ik het met weinig moeite zelf gedaan, op het schuine dak van onze huidige woning heb ik het laten doen.
-edit-
Fennel ken ik niet, maar de panelen zijn (naar eigen zeggen) IEC 61215 gecertificeerd en ze geven 25 jaar / 80% vermogensgarantie wat normaal is. Ga je zelf importeren?
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 24-08-2009 22:31 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
voor chinese 220wp panelen...wilt u zonder montage alleen de panelen dan kosten ze € 2,30 ,- per Wp excl btw
voor meer informatie of een offerte kunt u mij gerust mailen.
Met vriendelijke groeten,
en de zonnesteek subsidie is 2,5 euro...
23 cent per wp ? euh ? inc btw...
Ik zeg doenVerwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:30:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Wil je geloven dat er origineel Europeesch (Duitse cellen, elders in Europa geassembleerd) spul te krijgen is voor €2,25/Wp exclusief BTW? Ok, zijn dan wel 200WP en geen 220 panelen. Rendement 13,5% (opbrengst per m2 paneel oppervlak en niet cel oppervlak). Zit er nog winst op ook.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:30:
na ja, zit er dit in me mailbox :
[...]
voor chinese 220wp panelen...
[ Voor 8% gewijzigd door ZonneStroom op 24-08-2009 23:03 ]
Verwijderd
weet je wat nou zo rot is, mijn eigen stroom is maar 13 cent per kwh,
als ik nog nuon fout rot zuur rokerig zwavelig fossiel had gehad, dan betaalde ik wel die 26 cent,
en was elke wp dus in 1 jaar terugverdient.
nu ik zonnepanelen heb is dat ineens 2 jaar geworden, die rotpanelen ook !
Ik denk dat de ochtendzon wel beter is, want dan is het nog niet zo warm.
Ik weet dus niet zo goed wat ik zal doen. De WAF is hierdoor wel erg laag geworden...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Zie je wel, oude fossiele energie is veel beter. Dan heb je je investering van panelen zo terugverdiendVerwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:48:
nee, dat wist ik ook niet, zullen we over terugverdientijd praten ?
weet je wat nou zo rot is, mijn eigen stroom is maar 13 cent per kwh,
als ik nog nuon fout rot zuur rokerig zwavelig fossiel had gehad, dan betaalde ik wel die 26 cent,
en was elke wp dus in 1 jaar terugverdient.
nu ik zonnepanelen heb is dat ineens 2 jaar geworden, die rotpanelen ook !
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Formele ingangsdata: SDE 2008 1 april; SDE 2009 6 april...deejeebv schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:33:
[...]
Bij SDE geldt de regel dat je mag bestellen nadat je je aanvraag hebt gedaan. In 2008 en 2009 kon je pas rond 1 april je aanvraag doen.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
WAUW! Dan kan je er inderdaad nog wel een paar panelen bij nemen. Dat zijn nog eens prijzen.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:30:
na ja, zit er dit in me mailbox :
[...]
voor chinese 220wp panelen...
* mkleinman jaloers is, en tegelijkertijd semi kwaad omdat zijn gemeente praktisch niets doet aan duurzaamheid.
Verwijderd
Of je waagt het er gewoon op net als ik. 1 april 2008 subsidie aangevraagd, 23 april 2008 de installatie laten leveren en lekker alvast genieten van de terugdraaiende meter.deejeebv schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:33:
[...]
Bij SDE geldt de regel dat je mag bestellen nadat je je aanvraag hebt gedaan. In 2008 en 2009 kon je pas rond 1 april je aanvraag doen.
Wel wachten met de aanvraag van de brutoproductiemeter totdat je de subsidiebeschikking binnen hebt..
Bij mij ging de subsidie officieel in op 1 nov. 2008, maar de zomer van 2008 heb ik al mooi mee kunnen pakken
Niet vergeten je omvormer te resetten als ze komen controleren.Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 07:47:
[...]
Of je waagt het er gewoon op net als ik. 1 april 2008 subsidie aangevraagd, 23 april 2008 de installatie laten leveren en lekker alvast genieten van de terugdraaiende meter.
Wel wachten met de aanvraag van de brutoproductiemeter totdat je de subsidiebeschikking binnen hebt..
Bij mij ging de subsidie officieel in op 1 nov. 2008, maar de zomer van 2008 heb ik al mooi mee kunnen pakken
Heeft dit veel onderhoud nodig? En is het verbruik van de pomp niet erg hoog?
Over het grijs water systeem zit ik ook te denken. Volgens mij zijn er veel hydrofoor systemen die best snel hun druk verliezen waardoor de pomp weer aan moet -> onzuinig. Ik zou dus ook wel eens willen weten of er systemen zijn die dit netter oplossen en wat die kosten per jaar an elektriciteit en onderhoud.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
BedanktJeroenH schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:30:
[...]
Welkom op het Tweakers-forum. Wat bedoel je precies met zelfbouw? Wil je het paneel zelf bouwen uit losse cellen? Of wil je panelen kopen en die zelf installeren.
[...]
Fennel ken ik niet, maar de panelen zijn (naar eigen zeggen) IEC 61215 gecertificeerd en ze geven 25 jaar / 80% vermogensgarantie wat normaal is. Ga je zelf importeren?
Ik bedoel dus losse panelen kopen en zelf installeren. Een kennis van mij (die bezig is met LED-lampen importeren) noemde Fennel idd, dus zelf importeren kan interessant zijn. Zijn er hier mensen met import-ervaringen?
Maar gewoon een web-shop hier lijkt me ook prima. Zijn er aanbevelingen?
ik heb al een hele tijd contacten in Duitlsand over PV panelen. Alle prijzen die ik gehad heb, ook via dat forum EXCL. Mwst a 19%styno schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:05:
14 stuks Mitsubishi panelen Eur 2.15/Wp + Mwst (bedoelen ze daarmee nou incl. of excl.?) hier. Hoe dan ook, dat zijn echt koopjes!
Ik heb een aantal grote tonnen op zolder staan (Samen 600 l) regenwater gaat daar direct in. Heb in huis een apart leidingnet(je) aangelegd naar de wasmachine en wc. Gaat op zwaartekracht, dus heb geen pomp nodig. Scheelt me op jaarbasis zo'n 15-20 kuub water. Is voor de wc nagenoeg toereikend, de wasmachine is de eerste spoelbeurt hotfill van de zonneboiler (dus geen regenwater), daarna gaat ie als er water genoeg is op het regenwater, en dat is in ongeveer 60% vd gevallen voldoende.Thombias schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:39:
Iemand ervaring met een grijs water systeem?
Heeft dit veel onderhoud nodig? En is het verbruik van de pomp niet erg hoog?
Mijn onderhoud is 1x in de zoveel tijd mijn filter (= oude doek waar het regenwater doorheenloopt, dus niet optimaal) schoonspoelen, en 1x per jaar als de tonnen helemaal leeg zijn nog eens de laatste restjes van de bodem afhalen.
Verder perfect schoon water, omdat alle eventuele hele kleine deeltjes bezinken en je dus geen vuile was hebt.
Ik heb ook mijn ouders enthousiast kunnen maken voor duurzame energie nadat ze o.a. onze zonneboiler gezien hebben. Ze hebben nu ook een nieuwe CV ketel nodig. Heeft iemand tips voor een zonneboiler combi? Kennen jullie goede systemen hiervoor? Of, is het toch handig een losse CV ketel en een losse zonneboiler te installeren? Ik dacht dat het handiger was dit te achterhalen.
Elke CV installatie is praktisch met elke zonneboiler te combineren mits de CV installatie uiteraard het NZ keurmerk heeft.windfreak schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:39:
Hoi,
Ik heb ook mijn ouders enthousiast kunnen maken voor duurzame energie nadat ze o.a. onze zonneboiler gezien hebben. Ze hebben nu ook een nieuwe CV ketel nodig. Heeft iemand tips voor een zonneboiler combi? Kennen jullie goede systemen hiervoor? Of, is het toch handig een losse CV ketel en een losse zonneboiler te installeren? Ik dacht dat het handiger was dit te achterhalen.
Wat willen je ouders? Alleen de zonneboiler gebruiken voor warm water? Of ook voor de ondersteuning van de verwarming alla Eric-PVT? Hoeveel mensen wonen er bij je ouders nog thuis en hoeveel wordt er gedouched / gebadderd?
Hoe groot is het huis, en hoe goed is deze geisoleerd? Hebben je ouders vloerverwarming op dit moment of zijn ze dat van plan?
Nogal wat vragen voordat er een specifieker antwoord gegeven kan worden
NWT is een leuk blad maar niet wat duurzaamheid/groene energie betreft.SpiceWorm schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:00:
[...]
Dit is wel een heel hardnekkige, ik kwam dit argument laatst nog tegen in de NWT (!!!!!!) in een lijst van argumenten waarom de gloeilamp nog niet verboden zou mogen worden. Het is ook niet onwaar, maar mensen vergeten even dat het, ookal verstook je minder gas, dit nog steeds ongewenst is.
[...]
Zo hadden ze vorig jaar (twee jaar gelden?) een artikel waarin ze beweerden dat de poolkappen helemaal niet smelten!!

Ik zit nog te dubben om weer een abo te nemen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Is dat niet iets anders dan grijs water?gatgda schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:27:
Ik heb een aantal grote tonnen op zolder staan (Samen 600 l) regenwater gaat daar direct in.
Ik wil, als de isolatie van huis op orde is, ook aan een regenwateropvangsysteem gaan werken. Uit een mailtje wat ik laatst verstuurde:
Ik zit nu toevallig tekeningen en berekeningen te maken voor het
regenwateropvangsysteem (3x de woordwaarde) wat ik wil bouwen zodra de
isolatie en wellicht de lucht/lucht warmtepomp gerealiseerd zijn. Vandaag
overigens het geïsoleerde luik in het zoldertrapgat voltooid en voor
vrijwel het gehele huis gevoerde gordijnen besteld, dat gaat van de winter
veel warmte binnenhouden. Voor volgende week zaterdag heb ik een 18kg
breekhamer gehuurd om een bakstenen muurtje in de kruipruimte weg te
breken. Als die weg is kan ik inventariseren wat nodig is voor
vloerisolatie.
Maar over het regenwater:
Een paar cijfers: beschikbaar dakoppervlak: 8m2 schuur + 30m2 huis
(geschat oppervlak achterste helft vh dak). In NL valt gemiddeld over de
lange termijn 800 l per meter per jaar aan neerslag. In theorie zou ik
30m3 regenwater per jaar op kunnen vangen. Ik ga conservatief uit van de
helft (verliezen in de aftakking van regenpijp, tank is af en toe vol,
kleine buitjes leveren misschien niets op, etc.). Ik heb geen flauw idee
hoeveel van die 15m3 we daadwerkelijk kunnen gebruiken, omdat het
regenwater natuurlijk niet voor alle toepassingen bruikbaar is. Het
stappenplan wat ik aan het opstellen ben gaat als volgt:
Fase 1:
- Tank (1000 liter IBC in de schuur) + aftakkingssysteem + drukgestuurde
pomp + watermeter + overloopsysteem installeren
- Monitoringsysteem installeren (10 vlottertjes en/of reed switches boven
elkaar voor in huis aflezen vulstand en eventueel aansturen elektronica)
- Buitenkraantje op de schuur monteren voor beregening tuin
- Een tijdje meten hoeveel regenwater er binnenkomt, aanvoelen wat voor
weertype welke hoeveelheid water oplevert, kwaliteit van het water
bekijken etc. kortom feeling krijgen voor het systeem.
Fase 2:
- Indien er naar schatting voldoende regenwater wordt opgevangen wil ik de
waterleiding ondergronds, goed geïsoleerd, doortrekken naar het huis en er
de wc op de begane grond mee voeden. De aanvoerleiding hiervan is prima
toegankelijk (kruipruimte). Ik moet natuurlijk wel nadenken over een
manier om weer over te kunnen schakelen op leidingwater als de tank leeg
mocht raken.
- Een tijdje monitoren hoe de balans tussen inkomend/uitgaand water is.
Fase 3:
- Indien de buitenkraan + wc begane grond zo weinig regenwater verbruiken
dat er een overschot is overweeg ik om ook de wc op de eerste verdieping
aan te sluiten. Hiervoor is vermoedelijk enig hak- en breekwerk nodig,
maar het is wel te doen denk ik.
Fase 4:
- Indien de buitenkraan + wc begane grond + wc eerste verdieping zo weinig
regenwater verbruiken dat er een overschot is overweeg ik om ook de
wasmachine aan te sluiten. Hiervoor is enig hak- en breekwerk nodig, maar
de voorbereiding hiervoor doe ik al als ik aan de wc op de eerste
verdieping begin omdat beide waterverbruikers zich in de badkamer
bevinden. Een extra koperpijpje naar de wasmachine leggen is dat zo
gebeurd. Als het met het regenwater niets wordt kan het wellicht ooit nog
voor hotfill gebrikt worden :-)
Fase 5:
- Indien alles fantastisch werkt maar er is af en toe regenwatertekort kan
ik overwegen om ook de regenpijpen aan de voorzijde van het huis af te
takken en naar de opslagtank te leiden. Dit is echter best complex en daar
wil ik ook over nadenken omdat het water bij een wolkbreuk ook goed
afgevoerd moet worden, ook als ik niet thuis ben. Ook zal er dan misschien
een tweede tank geplaatst moeten worden (IBC's kun je stapelen en twee
hoog past in onze schuur). Maar dit is allemaal toekomstmuziek.
Voorlopig ben ik de constructie aan het plannen en tekenen, en na aan het
denken over scenario's - wat gebeurt er als de tank leegraakt, of juist
volraakt, wat gebeurt er als tank of leiding lek raakt, wat gebeurt er bij
bevriezing - en hoe worden al deze omstandigheden (het liefst
volautomatisch) opgevangen. Ik wil wat beveiligingen inbouwen omdat grote
hoeveelheden water flink wat schade aan kunnen richten. Ook denk ik na
over filtering en dat soort zaken. Het is een leuk veld, veel disciplines
komen bij elkaar.
Terugverdientijd? Sja... Water is nog altijd veel te goedkoop, dus de
terugverdientijd zal in eerste instantie in decennia liggen, maar de pret
die ik nu al heb is onbetaalbaar :-)
De ton van 1000 liter op (grofweg) 45 m2 gaat met dit weer hard voor het watergeven van de planten (ok zijn er ook nog wel wat, 20 fuchia's van 20 jaar oud en nog +/- 10 grote bakken met ander bloemen spul).JeroenH schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:23:
Ik wil, als de isolatie van huis op orde is, ook aan een regenwateropvangsysteem gaan werken. Uit een mailtje wat ik laatst verstuurde:
Maar gatgda heeft wel een grijs leidingsysteem?
Bij de 12 ambachten hebben ze een systeempje bedacht waardoor de eerste x aantal liter (met meestal extra vuil van het dak/ vogelpoep ed. apart geloosd wordt, waardoor je dat alweer kwijt bent (kan het alleen niet vinden).
Wij hebben maar een kleine tuin die we ook nog eens nauwelijks water geven, planten moeten ook maar voor zichzelf zorgen vind ik. Als de tuin volgend jaar aan de beurt is overweeg ik ook om een druppelirrigatiesysteempje aan te leggen. Dat is niet moeilijk en bespaart veel water (er verdampt bijna niets).SpiceWorm schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:28:
De ton van 1000 liter op (grofweg) 45 m2 gaat met dit weer hard voor het watergeven van de planten (ok zijn er ook nog wel wat, 20 fuchia's van 20 jaar oud en nog +/- 10 grote bakken met ander bloemen spul).
Google maar eens op 'first flush' of 'rainwater first flush' en dan kun je daar meer over vinden. Het nadeel is dat je vooral bij klein buitjes relatief veel water weggooit, het voordeel is dat je schoner water zou moeten hebben.Bij de 12 ambachten hebben ze een systeempje bedacht waardoor de eerste x aantal liter (met meestal extra vuil van het dak/ vogelpoep ed. apart geloosd wordt, waardoor je dat alweer kwijt bent (kan het alleen niet vinden).
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 25-08-2009 14:50 ]
Vorige zomer heb ik zelf het 'nodige' gesloopt en verbouwd. Uit ervaring weet ik nu dat een 11kg breekhamer goed is voor beton, maar al een zwaar rotding is wanneer hij niet in de richting van de zwaartekracht werkt. In andere gevallen moet je zelf de slagkracht compenseren door hem aangedrukt te houden.JeroenH schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:23:
[...]
Voor volgende week zaterdag heb ik een 18kg
breekhamer gehuurd om een bakstenen muurtje in de kruipruimte weg te breken.
[...]
Met een 6-8kg kan je mooi muurtjes slopen en nog een beetje in de hand houden wat je sloopt.
Nog een tip, bij een goed verhuurbedrijf zullen ze je geen elektrisch gereedschap mee willen geven wanneer je het gebruikt in kruipruimtes, omdat het daar vaak vochtig is en bij een (elektrisch) ongeluk je er ook bijna niet meer uit te sleuren ben.
In mijn geval ging dat allemaal niet door omdat de hele vloer eruit lag en er dus niet echt sprake was van een kruipruimte
Dat is wel een aardige tip. Dus een kleintje zou al goed zijn voor een 80 jaar oude bakstenen muur denk je?JakeNL schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:54:
Vorige zomer heb ik zelf het 'nodige' gesloopt en verbouwd. Uit ervaring weet ik nu dat een 11kg breekhamer goed is voor beton, maar al een zwaar rotding is wanneer hij niet in de richting van de zwaartekracht werkt. In andere gevallen moet je zelf de slagkracht compenseren door hem aangedrukt te houden.
Met een 6-8kg kan je mooi muurtjes slopen en nog een beetje in de hand houden wat je sloopt.
Ook een goede tip. Niet zeggen dus dat het voor een kruipruimte is. Overigens is onze kruipruimte kurkdroog.Nog een tip, bij een goed verhuurbedrijf zullen ze je geen elektrisch gereedschap mee willen geven wanneer je het gebruikt in kruipruimtes, omdat het daar vaak vochtig is
Ik ga voorzichtig doen en ik zorg dat er iemand met zijn aan de stekker staat. We hebben ook aardlek, dus ik denk dat de risico's meevallen.en bij een (elektrisch) ongeluk je er ook bijna niet meer uit te sleuren ben.
Zeker voor een halfsteense muur is zo'n 6 kg. ding genoeg. Je bent continue aan het trillen op zo'n muur en die langzame, zware dreunen van een 11kg hamer zorgen ervoor dat de stukken voor je uitvliegen. Met een lichte hamer kon ik veel beter sturen wat wel en niet weg moest (dragende tussenmuur moest gedeeltelijk gesloopt worden voor open keuken).JeroenH schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:02:
[...]
Dat is wel een aardige tip. Dus een kleintje zou al goed zijn voor een 80 jaar oude bakstenen muur denk je?
[
Morgen gaat de bestelling voor 2000 x 240w panelen de deur uit
*SLIK*.. 2000x240W. Dat is 480kWp WOW. Ga je ze zelf allemaal gebruiken?DatraxZ schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 18:03:
* DatraxZ heeft er net een weekje zonnepaneelfabrikanten bezoeken opzitten.
Das 3 containers vol!!!!!!!!!!! 40' containers dan wel! Welk merk en type?DatraxZ schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 18:03:
[ Voor 10% gewijzigd door ZonneStroom op 25-08-2009 18:23 ]
Ze komen van een gereputeerde Chinese fabrikant, aan prijzen een eind beneden de 2 euro/w.
Kun je wat meer info geven, waar komt de PV centrale (ik kan me niet voorstellen dat ze Nederlanders vragen voor een Duitse PV plant)? Ik neem aan dat dit niet voor SDE is
Of is dat allemaal nog lastig qua geheimhouding ed.
Hmmpf vanmiddag nog een poging gedaan de boiler dicht te maken, had de tip gekregen om er een klein beetje vaseline op te smeren, maar poging 3 met twee sleutels van 30 cm en veel kracht wou 't ding nog niet dicht. Met Sunsystems gebeld en hij gaf het advies om er een pakking tussen te zetten. ("ja die dingen zijn lastig dicht te krijgen...")
Antwoord:In de folder "Haal meer rendement uit uw zonnepanelen" lees ik dat er meer teruggeleverd mag worden dan het eigen verbruik ("Greenchoice heeft besloten deze laatste voorwaarde ..."). Wat ik er ook uit haal is dat voor de teruggeleverde stroom (bij negatief jaarverbruik) tot -5000 kwh een prijs betaald wordt inclusief energiebelasting en btw, dus 20-25 cent / kwh ("Hierdoor ontvangt u voor uw teruggeleverde stroom dezelfde vergoeding ..."). Vanaf -5000 kwh betaald Greenchoice de hoogste terugleververgoeding die in Nederland betaald wordt namelijk 9 cent / kwh (elders op de website gevonden).
Oftewel, je krijgt bij -5000 kwh echt 5000x 20-25 cent voor je stroom (of de medewerker heeft over mijn opmerking over een negatief jaarverbruik heen gelezen). Eigenlijk een soort van Feed-in (zonder garanties, weet niet of we dit zwart op wit kunnen krijgen). Kan het me haast niet voorstellen, aangezien er zoveel gedonder is over 'neggies'.Mits u een kleinverbruikers-aansluiting heeft (t/m 3x80A) klopt het wat er in de PDF vermeldt wordt. Voor de eerste 5.000 kWh krijgt u altijd een vergoeding inclusief energiebelasting en BTW (dus precies dezelfde prijs als wat u voor de afname zou betalen).
Ook de 9,1 cent (incl. btw en variabel) voor het deel dat na de eerste 5000 kWh teruggeveerd wordt klopt zolang u teruglevert op een kleinverbruikers-aansluiting.
Vervolgvraag: hoe zit dat met een ferrarismeter.
Heb ik dit jaar ook gedaan. Verbruikt idd nauwelijks water en je hoeft in je vakantie gaan plantenoppas te regelen :-) Ik gebruik daar nu nog kraanwater voor, maar het zou ook met regenwater moeten lukken in combinatie met een pomp in de regenton.JeroenH schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:40:
[...]
Wij hebben maar een kleine tuin die we ook nog eens nauwelijks water geven, planten moeten ook maar voor zichzelf zorgen vind ik. Als de tuin volgend jaar aan de beurt is overweeg ik ook om een druppelirrigatiesysteempje aan te leggen. Dat is niet moeilijk en bespaart veel water (er verdampt bijna niets).
[...]
@jeroenh En ook zo'n muurtje in de kruipruimte heb ik moeten slopen. Met een breekhamer uit de D.h.z. shop van minder dan 10kg denk ik. Ging perfect (kruipopening maken in dubbel bakstenen muurtje)
[ Voor 11% gewijzigd door windfreak op 25-08-2009 21:49 ]
Wat zijn de maten van die panelen? En heb je informatie over de IMPP/Vmp Imax en Vmax?DatraxZ schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 18:03:
Ik heb nog 2 of 3 panelen nodig om op een verbruik van 0 uit te komen
En 480,720 kWp.
ja en nee.SpiceWorm schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:28:
[...]
Officieel is een grijs leidingsysteem volgens mij als je een aparte waterleiding binnenkrijgt met water wat net niet goed genoeg is (En dus ook wat goedkoper is)
Binnen is er dan dus ook een heel 2e net aangelegd.
Ik heb dus geen 2e wateraansluiting, maar wel een apart (klein) waterleidingnet, zoals al gezegd vanaf de regentonnen naar de wc en watermachine.
Tis dus eigenlijk een groen/grijs systeem.
Verwijderd
ik mocht recent zelfs kiezen of ik mijn negatieve verbruik variabel wil houden of conform mijn vaste kontrakt,
ik heb voor vast gekozen, en kan elk moment wijzigen.
na 1 januari is greenchoice meetgemachtigd, en heb ik niets meer met de netbeheerder te maken,
ik meld aan greenchoice en greenchoice administreert.
het probleem van neggie komt bij de netbeheerders vandaan.(maar bestaat dan voor mij niet meer)
ik mag zelf aangeven of ik mijn ferraris houd of een nieuwe digitale wil.
ik wil een digitale, zodra een kwh boven de 33 cent komt,
de digitale word dan gewoon een uitbetaalmeter op telwerk 3,
en weer mag ik dan kiezen mijn stroom variabel of vast te verkopen,
greenchoice heeft er zelfs een apart kontrakt voor.
bij een fossiele leverancier blijven is net zoiets als in je eigen voet schieten.
(mijn saldering/afrekening is al binnen, 30 juni halfjaarstand doorgemeld, nu op me rekening)
en... een cv ontluchter als kadootje die op de terugloop zonneboiler past van plastic, toppie,
ik had steeds half verbrande vingers, met die ijzeren.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2009 22:15 ]
Is dit het begin van een samenkoopactie ala solarking?SpiceWorm schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 21:52:
Dan is het straks een bestelling van 2003 panelen.
En 480,720 kWp.
Geen 2000 maar 2x00. Dat scheelt toch weer heel wat vervoerskosten.
Maar niet meer voor mij, ik ben voorzien en er kan niets meer bij.
Binnen ong. een maand weet ik meer
Ik heb zelf al een aantal keren panelen geïmporteerd uit de VS en China.TheJudge schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:38:
[...]
Bedankt![]()
Ik bedoel dus losse panelen kopen en zelf installeren. Een kennis van mij (die bezig is met LED-lampen importeren) noemde Fennel idd, dus zelf importeren kan interessant zijn. Zijn er hier mensen met import-ervaringen?
Maar gewoon een web-shop hier lijkt me ook prima. Zijn er aanbevelingen?
Zelf importeren is vooral interessant bij grote hoeveelheden vanwege dure transport/overslag kosten.
Verder betaal je alleen nog de 19% BTW aan de douane maar met die lage dollar en hoge eurostand is importeren erg aantrekkelijk.
Wil je meer weten of heb je interesse dan stuur me maar een mailtje.
Binnenkort ga ik eens kijken of ik kleine 90 Wp (120x55cm) panelen kan importeren uit China. Daar is nogal vraag naar.
[ Voor 16% gewijzigd door SolarKing op 26-08-2009 00:28 ]
www.sunsolar.nl
Nou, dat plastic dingetje kreeg ik ook heus wel als "lucratief stadswarmte klant" van mijn gedwongen fossiel-atomaire leverancier Vattenfall/NUON Warmte, hoor, vorig jaar...Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:13:
bij een fossiele leverancier blijven is net zoiets als in je eigen voet schieten.
(mijn saldering/afrekening is al binnen, 30 juni halfjaarstand doorgemeld, nu op me rekening)
en... een cv ontluchter als kadootje die op de terugloop zonneboiler past van plastic, toppie,
ik had steeds half verbrande vingers, met die ijzeren.
Van diverse mensen in het complex al gehoord dat het Chinese plastieken speeltje reeds dolgedraaid was...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik weet niet waar dit over gaat maar ipv Vaseline kan je ook fitterskit gebruiken.SpiceWorm schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:41:
Hmmpf vanmiddag nog een poging gedaan de boiler dicht te maken, had de tip gekregen om er een klein beetje vaseline op te smeren, maar poging 3 met twee sleutels van 30 cm en veel kracht wou 't ding nog niet dicht. Met Sunsystems gebeld en hij gaf het advies om er een pakking tussen te zetten. ("ja die dingen zijn lastig dicht te krijgen...")
En dan een beetje van dat vlastouw eromheen en het lekt nooit meer.
Snap het nu niet meer, de ene installateur zegt dat er absoluut geen hennep tussen mag, de andere dat het juist wel moet...
Ff nagedacht, zo werkt de koppeling en de blauwe lijn is hoe de lucht ontsnapt.
Je kan dan wel vanalles op het schroefdraad van de plug gaan zetten, maar daarmee voorkom je niet dat het lek optreed wat nu optreed. Sterker nog, je kan de plug er misschien wel minder ver indraaien waardoor de trompet nog steeds niet goed geklemd wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door SpiceWorm op 26-08-2009 11:00 ]
Kan je een foto maken?SpiceWorm schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 10:59:
De vaseline is voor het vaster kunnen aandraaien van de plug. Het is een zogenaamde flare koppeling.
Snap het nu niet meer, de ene installateur zegt dat er absoluut geen hennep tussen mag, de andere dat het juist wel moet...
Ff nagedacht, zo werkt de koppeling en de blauwe lijn is hoe de lucht ontsnapt.
[afbeelding]
Je kan dan wel vanalles op het schroefdraad van de plug gaan zetten, maar daarmee voorkom je niet dat het lek optreed wat nu optreed. Sterker nog, je kan de plug er misschien wel minder ver indraaien waardoor de trompet nog steeds niet goed geklemd wordt.
A'dam PVOutput
Maar kost ze dat nu geld of niet? Kun je daarmee naar de bank en vertellen; ik heb afname garantie en prijs garantie. Als ze dat geld kost dan blijven ze dat echt niet doen in de toekomst.Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:13:
greenchoice heeft mijn neggie gewoon betaald hoogtarief, geen probleem onder 0.
Dit is de beste foto die ik kon maken. Je ziet het uiteinde van de spiraal (in koper), je kijkt in een trompet zeg maar. Voor de duidelijkheid, op deze aansluiting moet het collectorcirquit, maar het tapwater (lucht in dit geval) lekt naar buiten zoals in de tekening eerder gepost.

Dus de trompet zit aan de spiraal. Waarmee probeer je de aansluiting te maken? Je zou een een passende contra moeten hebben zoals hierSpiceWorm schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 11:50:
[...]
Dit is de beste foto die ik kon maken. Je ziet het uiteinde van de spiraal (in koper), je kijkt in een trompet zeg maar. Voor de duidelijkheid, op deze aansluiting moet het collectorcirquit, maar het tapwater (lucht in dit geval) lekt naar buiten zoals in de tekening eerder gepost.
[afbeelding]
(in Frankrijk werken ze veel met dit soort aansluitingen en zacht koperen pijp)
[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 26-08-2009 12:08 ]
A'dam PVOutput
Ik heb eventueel ook wel belangstelling!DatraxZ schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 18:03:
Ben van plan om dit najaar of volgend jaar een 14 tal panelen te gaan leggen.
Afhankelijk van de afmetingen.
Met een plug welke er bij zat, dus dat zou goed moeten passen. (lijkt hier op)ericplan schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:06:
Dus de trompet zit aan de spiraal. Waarmee probeer je de aansluiting te maken?
Belangrijkste is dat je alles spanningsvrij monteert, controleer de flens en de fitting op bramen en oneffenheden, eventueel met heel fijn schuurpapier. Vaseline zou moeten helpen, zorg dat de moer ook soepel over de flens kan draaien. Maar het blijft lastig, je hebt weinig ruimte om de moer goed te pakkenSpiceWorm schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:31:
[...]
Met een plug welke er bij zat, dus dat zou goed moeten passen. (lijkt hier op)
A'dam PVOutput
Dit soort vragen moet je ook niet stellen, de ketel is ondertussen zo goed als overledenhjs schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 09:43:
Waar achterhaal ik hoeveel kuub gas het scheelt als ik mijn AWB VR ketel uit 1996 (met waakvlam) ga vervangen voor bv de Remeha Calenta
Gaat om een hoekwoning uit begin jaren 80 en ons verbruik in 2008 was ongeveer 2500 kuub gas.
Lol. Ik kan je wel een indicatie geven. Wij hadden ook een VR ketel hangen uit halverwege de jaren 90. Deze hebben wij toen vervangen voor een Remeha Avanta.hjs schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:22:
[...]
Dit soort vragen moet je ook niet stellen, de ketel is ondertussen zo goed als overleden
Ons gasverbruik is afgenomen met ongeveer 300-400m3 gas. We zaten eerst rond de 1800-1900, na de ketelwissel rond de 1450-1550.
Verwijderd
Jullie zijn van harte welkom om eens bij mij (in Barneveld) te kijken hoe ik eea gebouwd heb. Mijn systeem bespaard ongeveer 50 kuub per jaar en heeft ongeveer 500 euro gekost. Ik gebruik het voor toiletten, buitenkranen en de wasmachine.
Een paar dingen zijn belangrijk:
Je reservoir moet op een vorstvrije diepte staan. Anders blijven regenpijpen vol staan op het niveau van je reservoir. Bij vorst zal eea dan stuk gaan.
Om overlopen te voorkomen, zijn er 2 opties:
- je past filters toe die ook als overloop dienen (in de valpijp bij DBcom).
- je maakt een overstort in je reservoir. Als een bepaald niveau bereikt is, loopt het water gewoon weer het riool in.
Ook mijn andere meter hangt er nu een jaar (helaas verplichte vervanging van de ferrarismeter):
verbruik: 2221
teruglevering: 2284
Feitelijk jaarverbruik dus 2221+3044-2284=2981
Mijn PV installatie is dus dekkend geweest over het afgelopen jaar (zelfs 63 kWh over).
Ik neem de uitnodiging graag aan.Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 16:29:
@ grijs water geinteresseerden
Jullie zijn van harte welkom om eens bij mij (in Barneveld) te kijken hoe ik eea gebouwd heb. Mijn systeem bespaard ongeveer 50 kuub per jaar en heeft ongeveer 500 euro gekost. Ik gebruik het voor toiletten, buitenkranen en de wasmachine.
Was de SDE-subsidie niet begrensd op 850kWh/kWp of zoiets? Hoe wordt dat precies geregeld?deejeebv schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 17:09:
Vandaag is mijn bruto productiemeter 1 jaar operationeel, tijd om de stand op te nemen: 3044 kWh = 870 kWh/kWp.
Per kalenderjaar is dat inderdaad het maximum. We zien wel waar we op uitkomen. De meteropnemer komt in januari.JeroenH schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 18:32:
[...]
Was de SDE-subsidie niet begrensd op 850kWh/kWp of zoiets? Hoe wordt dat precies geregeld?
Verwijderd
Als ik het zo zie, dan zou ik ook een pakking nemen.SpiceWorm schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 11:50:
[...]
[afbeelding]
De pakking zorgt er ook nog voor dat je nippel beter aangedraait kan worden ( is er schroefdraad genoeg ?).
Ik vraag me alleen af waarom dan nog een 45gr nippel?.
Met een pakking kun je misschien beter een vlakke nippel pakken ( of de foto moet het slecht weergeven)
dan dicht ie op de vlakke rand.
Met een 45gr nippel is waarschijnlijk een rubber dichtring beter (flexibel).

1 maal raden wat de datum is geweest dat ik de stekker uit m'n CV ketel getrokken heb.
Verwijderd
Let op het verschil met voorgaande jaren.

[ Voor 197% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2009 20:06 ]
Ik kom er net achter dat het een beetje krap gaat worden om boven of onder de dakkapel nog panelen te plaatsen

Verwijderd
Er zijn wel voorbeelen van, maar of het mooi is?RikTW schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 20:08:
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op een kunststof prefab dakkapel (plat dak)?
Ik kom er net achter dat het een beetje krap gaat worden om boven of onder de dakkapel nog panelen te plaatsen
Je moet wel weten hoeveel draagkracht je dakkapel heeft.
Hoeveel kilo wil je er op zetten?
Ook nog maar even goed kijken naar de afmetingen, als het goed is heb ik ongeveer een meter (loodrecht) over onder de kapel, mogelijk kan ik daar dan nog wat in landscape tussen krijgen.
Dit topic is gesloten.