Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste
Acties:
  • 149.338 views

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

stegen schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 15:32:
;)
Er zat een RS485 interface bij, hier ga ik nog wel wat mee doen.
In eerste instantie met Sunny Data Control en een PC, en later met een PICdem.net ontwikkel boardje met netwerk aansluiting. Zeg maar een Solarlog, maar dan minimaal 250 Euro goedkoper.
Is deze niet veel leuker? Kan je op de "salontafel" zetten en aan iedereen laten zien wat je panelen op dat moment aan het doen zijn, loopt op zonnestroom en volgens mij is het verbruik van de bluetooth connectie minder als van een datalogger. Volgens mij inclusief 1 Piggy Back rond de €325. Vanuit de Sunny Beam kan je alles op de computer zetten om mee verder te rekenen.

[ Voor 18% gewijzigd door ZonneStroom op 20-08-2009 16:21 ]

ZonneStroom

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14

sll

Paar maanden terug heeft mijn verhuurder bij mij een nieuw centraal afzuigingapparaat geinstalleerd, een StorkAir CMF-14. Ik heb daarna gevraagd waarom ze niet standaard een energiezuinig apparaat met gelijkstroommotor installeren. Daarop is geantwoord dat hun ervaring is dat deze apparaten meer onderhoud(skosten) met zich meebrengen.

Echter, de woningbouw wil mij wel tegemoetkomen en de installateur opdracht geven om bij mij de CMF-14 door een gelijkstroomapparaat te vervangen. Dit zou dan E 75,00 kosten.

Wat vinden jullie hiervan? Volgens mij is dit bedrag binnen enkele jaren sowieso weer terugverdiend door mijn lagere energierekening, en dus een goede deal?

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 15:39:
Misschien maar een pompje aanleggen om de panelen straks actief te koelen op hete dagen ;) Als dit 10% scheelt, dan haal je de energie (en kosten) van zo’n pompje er wel uit.
Hangt er helemaal vanaf hoeveel en hoe hoog je moet oppompen. Neem dat eens mee in je berekening!

ZonneStroom

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

sll schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:22:
Paar maanden terug heeft mijn verhuurder bij mij een nieuw centraal afzuigingapparaat geinstalleerd, een StorkAir CMF-14. Ik heb daarna gevraagd waarom ze niet standaard een energiezuinig apparaat met gelijkstroommotor installeren. Daarop is geantwoord dat hun ervaring is dat deze apparaten meer onderhoud(skosten) met zich meebrengen.

Echter, de woningbouw wil mij wel tegemoetkomen en de installateur opdracht geven om bij mij de CMF-14 door een gelijkstroomapparaat te vervangen. Dit zou dan E 75,00 kosten.

Wat vinden jullie hiervan? Volgens mij is dit bedrag binnen enkele jaren sowieso weer terugverdiend door mijn lagere energierekening, en dus een goede deal?
Ik heb toevallig net zelf mijn Stork eruit gegooid. Die verbruikt 307kWh/jaar. Een gelijkstroom volgens mij rond de 60kWh. Je verbruikt dus ruim 245kWh minder a €0,21 is €51,45. Nog geen 1,5 jaar en je hebt je €75 terug verdient.
Kon ik hem maar voor €75 kopen. Ik heb een ITHO gekocht voor €160. Advies; meteen doen.
Het blijft natuutlijk belachelijk dat de woningbouwvereniging die dingen niet standaard plaats. Puur economisch natuurlijk want niet zij maar de bewoner van de woning heeft het financiele voordeel maar toch.

ZonneStroom

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
Nou we hebben weer een weeralarm

Waarschuwing ZEER ZWARE WINDSTOTEN: GROTE SCHADE MOGELIJK

Hup iedereen het dak op en de boel vasthouden.
En vergeet de droogmolen niet !!

Afbeeldingslocatie: http://knmi.nl/weeralarm/weeralarmkaartje/weeralarm_w512.png

[ Voor 16% gewijzigd door Woodski op 20-08-2009 16:54 ]

Verwijderd

Ik zou direct de CVE laten vervangen door een ITHO EcoFan 2. Bij ons was de financiele tvt ongeveer 4 jaar (over tvt vloeken op tweakers is altijd leuk!). De enorme reductie in electraverbruik & de stilte van de fan zijn andere redenen om hem te willen. Installeren was een fluitje van een cent.

Eergisteren hadden we een loodgieter die wat pijpjes aan het solderen was in het toilet. Die vroeg of de mechanische afzuiginstallatie aan mocht (hij stond aan, maar zachtjes), zonder door te hebben dat ie al draaide! We hebben 'm maar harder gezet (stand 3 ipv 1) zodat ie het ook goed kon horen :)

• sll

sll

glambalk schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:34:
[...]

Kon ik hem maar voor €75 kopen. Ik heb een ITHO gekocht voor €160.
Tja, de CMF-14 was "gratis" geplaatst, dus voor de gelijkstroomversie (weet niet welk merk ze gaan plaatsen) betaal ik eigenlijk een meerprijs van 75 euro.

De berekening ziet er zeer gunstig uit, dus ik ga het zeker doen! Ik vraag wel even na of de verhuurder/installateur dan verantwoordelijk blijft voor het onderhoud, aangezien ze zeggen dat onderhoud duurder is.

En inderdaad jammer dat de verhuurder niet direct een energiezuinig apparaat plaatst, maar ja in dit geval zijn de besparingen voor de huurder en de kosten (meerprijs apparaat en onderhoud) woor de woningbouwvereniging.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Woodski schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:52:

[afbeelding]
Ik kijk wel linker uit. Zeker van die grote hagelstenen op mijn kneiter krijgen. Die zonnepanelen blijven wel staan met 75kg ballast en 3 cm grote hagestenen kunnen zij wel tegen. Ik niet. :9
Trouwens, ze kunnen wel weer een wasbeurtje gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door ZonneStroom op 20-08-2009 17:16 ]

ZonneStroom

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 15:41

stegen

8710Wp

glambak: De Sunny Beam is inderdaad wel een heel mooi apparaat. Maar een beetje DIY-en lijkt me ook wel leuk.

Ik zie net dat er bij mij ook zo'n Stork CML hangt, volgens het kaartje, dat er op zit is er "een elektromotor toegepast met een laag stroomverbruik". Nu zit er een Perilex stekker aan, dus echt meten aan dat apparaat gaat lastig. Enig idee of dit een zuinige gelijkstroom motor is?

ArnoudK: Volgens mij kan een enkelfasige meter niet gebruikt worden voor het meten van 3 fasen. Ik ben toch bang dat je meter vervangen zal worden. Ik heb dat overigens ook door MDDS laten doen (mijn oude 3 fase meter kon terugleveren niet registreren), en promt een "slimme meter" gekregen.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier op het forum wordt ook erg duidelijk gezegd dat je ‘de draaischijfmeter’ kosten wat het kost moet behouden. Hierover een vraag. Wij moeten (ivm inductie koken) gaan overschakelen van 1x35A naar 3x25A. Een inductiekookplaat trekt al bijna 12kW (maximaal), en dat is al meer dan 1x35A. Volgens Stedin hoort daar een nieuwe meter bij. Joulz (die de meterwissel zou moeten uitvoeren) zegt dat het afhangt van de leeftijd van de meter (die van ons is uit 1991), en dat de oude meter misschien wel geschikt is… maar zeker weten deed de beste man het niet. MDDS (het meetbedrijf) zegt dat er een nieuwe meter geplaatst moet worden. Wat is de waarheid – hoe kom ik erachter of ik echt een nieuwe meter nodig heb? Zijn 1 fase draaischijfmeters per definitie ook geschikt om aangesloten te worden als 3 fase meter? Heb ik überhaupt kans om mijn meter te behouden als ik wel wil dat ze de aansluiting aanpassen?
Er zit ook nog verschil in een enkelfase draaischijfmeter en een 3-fase meter. Als je nu een enkele fase hebt en je gaat dus naar 3 fasen dan moet, voor zover ik weet, zowiezo je meter worden vervangen. En dan wordt het jammer genoeg een digitale vrees ik.

Of je moet een installateur kennen of de man van je netbeheerder weten over te halen op een analoge op te hangen. Maar of ze dat doen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

stegen schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:55:
Ik zie net dat er bij mij ook zo'n Stork CML hangt, volgens het kaartje, dat er op zit is er "een elektromotor toegepast met een laag stroomverbruik". Nu zit er een Perilex stekker aan, dus echt meten aan dat apparaat gaat lastig. Enig idee of dit een zuinige gelijkstroom motor is?
http://www.harrybloemen.nl/afbeeldingen/stork/cml.gif als tie er zo uitziet dan is het er een die rond de 300kWh per jaar gebruikt namelijk dezelfde als die ik had.

ZonneStroom

Verwijderd

Woodski schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:52:

[afbeelding]
Ik ben inderdaad het dak opgeklommen om 100% zeker te weten dat niks kan wegwaaien. Het is zojuist begonnen met onweeren en (een beetje) waaien.

Al wel een hoop sirenes horen langskomen. Blijkt dat een paar honderd meter hier vandaan een binnenbrand is, sirenes gingen af enkele minuten na een zware klap. Aan de horizon kan ik een pluimpje rook zien. Bwleh, het zou je huis maar zijn...

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier is het ergste onweer, hopelijk, alweer voorbij. Onweer kan me niet zo boeien. De hagelstenen van 1cm in doorsnede vond ik een stuk beroerder. Straks buiten even kijken. Het giet hier nu nog .

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Hier lijkt het beperkt te zijn gebleven tot wat wind (niet noemenswaardig) en een onweershow. Volgens buienradar is de storm voorbij.

Een van de omvormers (een steca grid 300) maakte net wel een geluid wat ik er niet van herkende. Ik heb 'm snel opgenomen maar het is maar heel slecht te horen. Morgen eens kijken hoe hij zich voelt...

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:56:
Hier is het ergste onweer, hopelijk, alweer voorbij. Onweer kan me niet zo boeien. De hagelstenen van 1cm in doorsnede vond ik een stuk beroerder. Straks buiten even kijken. Het giet hier nu nog .
Hier in Meijel nog alles rustig. Begint alleen nu donker te worden. Volgens buienradar gaat het hier meevallen. Maar ja we gaan het meemaken.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Onweer is hier (Hilversum) nu weg en ik ga er maar van uit dat de panelen er nog liggen, hoewel de omvormers mij meldden dat er rond 18:00 al niks meer energie lag te produceren - zo donker was het. Het is hier niet zo heftig te keer gegaan als ik verwachtte. Als ik de paniekberichten op internet en radio had moeten geloven had ik orkanen, windhozen, tornado's, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, sprinkhanenplagen, meteorietinslagen, buitenaardse invasies etc. verwacht...

Ik was aan het bellen toen de eerste echte harde klap viel, en aan het verschil flits/klap te zien/horen sloeg hij ongeveer een kilometer verderop in. Ik denk dat ik wel weet waar want direct was het signaal op mijn mobiele telefoon (Vodafone) weg :) Na een paar minuten was het er weer, dus kennelijk een tijdelijke beveiliging eruit geklapt.

Plugt iemand zijn omvormers uit met dit soort weer in het vooruitzicht? Het lijkt mij niet zo zinvol, ten eerste lijkt de kans mij klein, ten tweede zou je AC én DC uit moeten pluggen anders heeft het niet zoveel zin denk ik en ten derde (foute reden misschien) het is toch verzekerd...

-edit-

Oei, dit is dan wel heel naar nieuws: Vrouw getroffen door bliksem (en waarschijnlijk overleden).

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 20-08-2009 20:12 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
stegen schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:55:
Zelfs met de perilex stekker is het gewoon aangesloten op een normale fase.
Je kan bij de draaischakelaar redelijk eenvoudig een tijdelijk meetpunt maken
Plugt iemand zijn omvormers uit met dit soort weer in het vooruitzicht? Het lijkt mij niet zo zinvol, ten eerste lijkt de kans mij klein, ten tweede zou je AC én DC uit moeten pluggen anders heeft het niet zoveel zin denk ik en ten derde (foute reden misschien) het is toch verzekerd...
Yep PV en boiler eruit hier.
Bij een inslag zal de DC kant misschien defect raken maar de rest van het huis heeft zo meer overlevingskans.

[ Voor 35% gewijzigd door Woodski op 20-08-2009 20:20 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik laat hier mijn omvormers lekker zitten.

Best apart trouwens, om 18:30 scheen de zon nog volop en zaten we lekker buiten. En om 19:45 brak hier de spreekwoordelijke hel los.

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 20:10:
De DC zijde is alleen 'at risk' als het onweer direct in de panelen / bekabeling slaat. Die kans is natuurlijk aanwezig, maar niet zo groot.

De AC zijde krijgt al een klap als het 'ergens in de buurt' inslaat. Ik heb ze zojuist alle 4 uitgeschakeld (natuurlijk in 'als het kalf verdronken is...' stijl nadat ik een harde klap hoorde). Dat kan via plugwise eenvoudig via een click. Als die plugs kapot gaan... zonde but who cares. Met de omvormers wilde ik (als PV newbee) nog eventjes kunnen doen :D

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb mijn PV en zonneboiler extra mee laten nemen in mijn verzekering. Mocht er onverhoopt iets kapot gaan door blikseminslag of hagel dan zijn wij verzekerd.

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
gatgda schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:41:
[...]

Vind ik nog behoorlijk veel!
Wij doen ook aan hot-fill:
40 graden cold: 0,85 kWh; warm: 0,19 kWh
60 graden cold: 1,02 kWh, warm: 0,29 kWh
En als we hetzelfde op 800 ipv 1600 toeren centrifugeren (buiten droogt het nu erg goed!) gaat er nog een keer 0,1 kWh vanaf.

Spoelen met (uiteraard schoon) regenwater uit een grote regenton via een aparte waterleiding geeft dan een erg goedkope was.
Tja, onze machine was destijds A+. Maar we stoppen hem altijd erg vol en maximaal centrifuguren want de was van onze kleine is vaak al snel weer nodig.

Overigens bedenk ik me het volgende: Mijn meetgegevens zijn van feb/maart. Toen was het koude water natuurlijk een stuk kouder! Daar zal ook een deel van het verschil in terug te vinden zijn. Ik zal binnenkort nog eens meten.
Ik heb er een besteld! :+ Het zou toch tijd worden dat het perpetuum mobile uitgevonden zou worden!

NB: Ik krijg van firefox een beveiligingswaarschuwing op de betaalpagina. Dus volgens mij is het een ordinaire phishing site.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
flitspaal.nl schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 20:19:
Ik laat hier mijn omvormers lekker zitten.

Best apart trouwens, om 18:30 scheen de zon nog volop en zaten we lekker buiten. En om 19:45 brak hier de spreekwoordelijke hel los.
Hier was de zon ook bijna ineens weg, binnen een kwartier van 1 kW naar 0.
Afbeeldingslocatie: http://deejee.gratis-host.eu/JSunnyReport/20082009.png
Met dank aan flitspaal.nl :)

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

sll schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:09:
[...]

Tja, de CMF-14 was "gratis" geplaatst, dus voor de gelijkstroomversie (weet niet welk merk ze gaan plaatsen) betaal ik eigenlijk een meerprijs van 75 euro.

De berekening ziet er zeer gunstig uit, dus ik ga het zeker doen! Ik vraag wel even na of de verhuurder/installateur dan verantwoordelijk blijft voor het onderhoud, aangezien ze zeggen dat onderhoud duurder is.

En inderdaad jammer dat de verhuurder niet direct een energiezuinig apparaat plaatst, maar ja in dit geval zijn de besparingen voor de huurder en de kosten (meerprijs apparaat en onderhoud) woor de woningbouwvereniging.
Hoi sll. Mooi, zeker doen, vind ik een koopje en zou ik zeker individueel op ingaan. Ik ben ook bezig om zoiets voor elkaar te krijgen, maar bij ons staan al die dingen (de pijpjes met de feitelijke motorfan) op het dak dus we kunnen geen in-house exemplaar gebruiken. Toch moet er volgens (destijds) EPA adviseur zo'n gelijkstroomvariant voor die dingen te krijgen zijn, en ik ben me de *** geschrokken van het verbruik van onze mech. ventilatie unit die steeds meer kWh lijkt te trekken (vakantieverbruik volgens Ferrarismeter in de min verrekend met geregistreerde zonnestroom opwek, eerst naar dagverbruik teruggerekend, dan naar jaar). Maar ja, er moet wel een kolom lucht van begane grond tot en met dak vierde verdieping door in ons specifieke geval. Heb jij een schriftelijke toezegging, zo ja, kan ik daar een (evt. geanonimiseerde) versie van krijgen? Dan kan ik daarmee aan het werk als extra "bewijs"materiaal richting mijn verhuurder. Alvast dank!

Windstoten zoals voor vandaag voorspeld schijnen meegevallen te zijn. (zucht van verlichting...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

deejeebv schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:26:
[...]

Hier was de zon ook bijna ineens weg, binnen een kwartier van 1 kW naar 0.
[afbeelding]
Met dank aan flitspaal.nl :)
Ik dacht al .. "Hey da's een bekende tool" :-)

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Idem in Amersfoort. Veel lichten, weinig wind en een klein beetje regen.

Morgen maar eens weer sproeien.....met het kleine beetje regenwater dat nog over is.

Maar nu eerst even wat MC4 stekkertjes solderen. 280 euro voor een tangetje is me te gek, dan pak ik liever de Weller ;)

• stegen

stegen

8710Wp

glambalk: precies dezelfde! Ik weet wat me te doen staat, bedankt!

Wat betreft een echte "perpetuum mobile" of in iedergeval een sculptuur met dezelfde naam:
http://www.galleri-finsrud.no/sider/mobile/mobile.html

Twee jaar geleden toen ik op vakantie was in Noorwegen, ben ik langs Dhr Finsrud gegaan, om o.a. zijn machine te bekijken. Je kan er geen energie aan onttrekken, maar het was fascinerend om te zien hoe een stalen kogel over een cirkelvormige baan blijft rollen, en dit zonder directe input van buitenaf.

(Het apparaat werkt waarschijnlijk doordat het gebruik maakt van de rotatie van de aarde, op de evenaar zou het niet werken)

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Tja, Tesla ( de uitvinder van ons huidige grid) was daar ook al mee bezig.

ZonneStroom

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hier in Enschede zit ik nu nog in de tuin, geen regen te bekennen :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Speksteenkachel schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:28:
Hier in Enschede zit ik nu nog in de tuin, geen regen te bekennen :)
Enschede....Kom je morgen ook naar het uitzwaaien van de 21Revolution?

ZonneStroom

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nee ik kan helaas niet, hopelijk zit er een positieverbetering in tov de laatste keer. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
zonnigtype schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:39:
[...]

Hoi sll. Mooi, zeker doen, vind ik een koopje en zou ik zeker individueel op ingaan. Ik ben ook bezig om zoiets voor elkaar te krijgen, maar bij ons staan al die dingen (de pijpjes met de feitelijke motorfan) op het dak dus we kunnen geen in-house exemplaar gebruiken.
Dan moet je de Itho CVD toepassen. Dat is de CVE Ecofan alleen dan in dakuitvoering.
link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

FicoF schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:16:
[...]

Dan moet je de Itho CVD toepassen. Dat is de CVE Ecofan alleen dan in dakuitvoering.
link
Dank voor de tip. Hmmmm. Dat is een schuindak uitvoering met slechts 1,8 meter snoer. Beetje "krap" en waarschijnlijk "niet van toepassing" voor het plat dak systeem wat ik zoek. En wat moet ventileren (en te schakelen) over een afstand van ... 4 verdiepingen.... Zie deze foto, die zwarte pijpjes links en rechts voor de zonnepanelen zijn de (AC) "buisventilatoren met motor". Ik woon op de begane grond, vier verdiepingen lager. Bekabeling is inwendig in het gebouw via ventilatiekoker, elk appartement met eigen koker...

Iemand anders nog een briljant idee voor Ecofan achtig (DC) ding met laag kWh verbruik voor plat dak en lange schakelsnoeren???

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
zonnigtype schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:55:
[...]

Dank voor de tip. Hmmmm. Dat is een schuindak uitvoering met slechts 1,8 meter snoer. Beetje "krap" en waarschijnlijk "niet van toepassing" voor het plat dak systeem wat ik zoek. En wat moet ventileren (en te schakelen) over een afstand van ... 4 verdiepingen.... Zie deze foto, die zwarte pijpjes links en rechts voor de zonnepanelen zijn de (AC) "buisventilatoren met motor". Ik woon op de begane grond, vier verdiepingen lager. Bekabeling is inwendig in het gebouw via ventilatiekoker, elk appartement met eigen koker...

Iemand anders nog een briljant idee voor Ecofan achtig (DC) ding met laag kWh verbruik voor plat dak en lange schakelsnoeren???
Misschien een hometrainer op het dak die de ventilator kan aandrijven? Je moet dan wel een fietsschema maken maar als ik de foto zo bekijk heb je genoeg potentiële deelnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:55:

Meestal zit bij dit soort ventilatoren een werkschakelaar op het dak om veilig te kunnen werken. (ook te zien op het plaatje op de brochure) Daar worden de kabels in aangesloten. De nieuwe ventilator kan dus zo op de oude kabels. Zit er bij jullie op het dak geen werkschakelaar (is verplicht, dacht ik)?

Het type Itho CVD Eco-fan 2 is overigens geschikt voor plat en schuin dak. Uitgebreide documentatie staat wel op de itho site, maar navigeren is lastig op die site.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
ericplan schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:23:
[...]

Meestal zit bij dit soort ventilatoren een werkschakelaar op het dak om veilig te kunnen werken. (ook te zien op het plaatje op de brochure) Daar worden de kabels in aangesloten. De nieuwe ventilator kan dus zo op de oude kabels. Zit er bij jullie op het dak geen werkschakelaar (is verplicht, dacht ik)?

Het type Itho CVD Eco-fan 2 is overigens geschikt voor plat en schuin dak. Uitgebreide documentatie staat wel op de itho site, maar navigeren is lastig op die site.
Hier de link
Overigens kun je ook gewoon schakelen via de standen schakelaar. Als je nu al een ventilatieunit op het dak hebt staan is het enkel een kwestie van oude d`r af, nieuwe d`r op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

FicoF schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:41:
[...]

Hier de link
Overigens kun je ook gewoon schakelen via de standen schakelaar. Als je nu al een ventilatieunit op het dak hebt staan is het enkel een kwestie van oude d`r af, nieuwe d`r op.
Hier een link CDV-ECO-FAN-2.
Via deze heb ik mijn ITHO gekocht en die waren het goedkoopst. Misschien als je er 8 tegelijk koopt er een nog leukere prijs valt te onderhandelen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren en vandaag heb ik een mini experimentje uitgevoerd wat betreft het effect van actief koelen van de zonnepanelen.

De setup is een 175Wp mono paneel aan een GridFit 250 LV omvormer. Fototje:
[afbeelding]
(just in case you are wondering - de vuilniszak zit over een kabelhaspel heen, zodat die niet nat kan worden!

Het plan is als volgt: meet de (AC) uitvoer van het paneel in volle zon. Koel het paneel vervolgens af met een aantal liter water (simpel en gratis te verkrijgen uit de -schone- sloot achterin de tuin). Ik zou hebben verwacht dat er een meetbaar, maar relatief beperkt effect van koeling zou optreden... maar het rendement schiet veel meer omhoog dan ik zou hebben verwacht (>10%). Er is natuurlijk het e.e.a. op te merken mbt de betrouwbaarheid van deze meetresultaten. Maar op hoofdlijnen geeft het een duidelijk beeld. Het gekoelde paneel aan de GridFit schiet met 10% omhoog, terwijl een ander 175 Wp paneel aan een andere omvormer geen noemenswaardig verschil in vermogen laat zien. (De panelen zijn niet 1 op 1 te vergelijken, want ze hebben een andere hoek, ze produceren nooit exact hetzelfde.)

Misschien maar een pompje aanleggen om de panelen straks actief te koelen op hete dagen ;) Als dit 10% scheelt, dan haal je de energie (en kosten) van zo’n pompje er wel uit.
Is ook al aardig wat onderzoek naar gedaan, water werkt prima. Hier een link naar onderzoek in Brazilie:http://www.stefankrauter.com/info/Front_water_SOLMAT.pdf

Aangezien ik veel water bij de hand heb (Woonboot) ga ik dat ooit nog eens proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ericplan schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:23:
[...]

ik heb bij mij ook een oude vervangen door een itho, maar het was geen kwestie van stekker eruit en de nieuwe erin. De verdeling van de draden in de perilex stekker was anders dan de stekker van de Itho. Ook de 3 standen schakelaar beneden zat anders. Dus wel eerst even goed nakijken, de mijne draaide alleen op volle toeren, of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:04:
[...]

Is ook al aardig wat onderzoek naar gedaan, water werkt prima. Hier een link naar onderzoek in Brazilie:http://www.stefankrauter.com/info/Front_water_SOLMAT.pdf

Aangezien ik veel water bij de hand heb (Woonboot) ga ik dat ooit nog eens proberen....
Dank voor de link, interessant. Niet geheel wetenschappelijk maar toch. Helaas heeft de onderzoeker er niet voor gekozen om de meting twee maal uit te voeren om de onderlinge verschillen van de panelen te achterhalen.

Er is veel voor te kiezen om dit onderzoek verder uit te diepen. Homebrew diy oplossingen liggen voor de hand. Misschien kan je een tuinsprinkler systeem gebruiken, een flexibele buis met gaatjes er in, pompje aansluiten.

Normaal gesproken is er tussen de panelen een kleine tussenruimte, dat wil je bij deze koeling niet hebben omdat het water er dan tussen gaat lopen maar je wilt ook geen warm water van het bovenliggende paneel gebruiken om te koelen. Of valt de temperatuurstijging wel mee na het bewateren van een paneel in de volle zon.

[ Voor 2% gewijzigd door tw_eek op 21-08-2009 11:30 . Reden: zin aangepast, was niet zo duidelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

sander817 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:28:
[...]

ik heb bij mij ook een oude vervangen door een itho, maar het was geen kwestie van stekker eruit en de nieuwe erin. De verdeling van de draden in de perilex stekker was anders dan de stekker van de Itho. Ook de 3 standen schakelaar beneden zat anders. Dus wel eerst even goed nakijken, de mijne draaide alleen op volle toeren, of niet
Ik heb gewoon de RA (RandAarde) besteld en niet de PE (Perilex). Is goedkoper. Het Perilex snoer van de oude afgehaald, de nieuwe open gemaakt en met kroonsteentjes aan de juiste pooltje bevestigd. In een keer goed. Het had ook kunnen zijn dat ik stand 2 aan 3 had verbonden maar dat bleek niet het geval.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Kwam ik daarnet tegen op de standaard:
Een nieuw businessmodel maakt het mogelijk om zo goed als "gratis" zonnepanelen te laten installeren. Gezinnen moeten volgens dat model enkel nog de btw van hun installatie betalen - toch al gauw zo’n 540 euro -, de zonnepanelen zijn gratis. Dat blijkt dinsdag uit een mededeling van Twinergy Sun Tile, de installateur van zonnepanelen die het businessmodel aanbiedt.
http://www.standaard.be/A...090818_112&subsection=226

Praktisch komt het erop neer dat Twinergy Sun Tile de panelen overkoopt en dus ook gaat lopen met de premies die je krijgt.
Op zich lijkt het geen slecht model, in de winter zal er waarschijnlijk toch geen restenergie zijn, maar ligt je energierekening wel lager.
In de zomer ben je de premies voor de restenergie wel kwijt, maar dan ligt je eigen verbruik quasi op 0 als de zon schijnt :+ .

Nu, allemaal mooi, maar waar zit het addertje eigenlijk ?

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Hardfreak schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:30:
Kwam ik daarnet tegen op de standaard:

[...]

http://www.standaard.be/A...090818_112&subsection=226

Praktisch komt het erop neer dat Twinergy Sun Tile de panelen overkoopt en dus ook gaat lopen met de premies die je krijgt.
Op zich lijkt het geen slecht model, in de winter zal er waarschijnlijk toch geen restenergie zijn, maar ligt je energierekening wel lager.
In de zomer ben je de premies voor de restenergie wel kwijt, maar dan ligt je eigen verbruik quasi op 0 als de zon schijnt :+ .

Nu, allemaal mooi, maar waar zit het addertje eigenlijk ?
Ik denk niet dat er een addertje onder het gras zit. Dit zijn gewoon mogelijkheden bij een goeie feed-in regeling.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tw_eek schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:36:
[...]

Dank voor de link, interessant. Niet geheel wetenschappelijk maar toch. Helaas heeft de onderzoeker er niet voor gekozen om de meting twee maal uit te voeren om de onderlinge verschillen van de panelen te achterhalen.

Er is veel voor te kiezen om dit onderzoek verder uit te diepen. Homebrew diy oplossingen liggen voor de hand. Misschien kan je een tuinsprinkler systeem gebruiken, een flexibele buis met gaatjes er in, pompje aansluiten.

Normaal gesproken is er tussen de panelen een kleine tussenruimte, dat wil je bij deze koeling niet hebben omdat het water er dan tussen gaat lopen maar je wilt ook geen warm water van het bovenliggende paneel gebruiken om te koelen. Of valt de temperatuurstijging wel mee na het bewateren van een paneel in de volle zon.
Een simpel tuin sprinklersysteem zou voldoende moeten zijn. Ik zou geneigd zijn om met wat flexibele siliconenkit de ruimte tussen de panelen dicht te maken zonder uitzetten/krimpen door warmte onmogelijk te maken. Door zo'n kitrand kan het water netjes doorlopen. Je krijgt dan inderdaad de situatie dat de bovenste panelen als eerste hun warmte afstaan en dus meer worden afgekoeld dan de onderste panelen. De vraag is of dat zo erg is, het verdampen van het water kost energie, en die energie wordt onttrokken aan het oppervlakte waar het water op zit. (zo werkt zweten ook - zweet verdampt en onttrekt warmte aan je lichaam). Met de kleine gaatjes van zo'n sprinkler moet er wel een goed filter inzitten als je geen leidingwater gebruikt (en dat zou zonde zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll

sll

zonnigtype schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:39:
[...]

Heb jij een schriftelijke toezegging, zo ja, kan ik daar een (evt. geanonimiseerde) versie van krijgen? Dan kan ik daarmee aan het werk als extra "bewijs"materiaal richting mijn verhuurder. Alvast dank!
Heb helaas alleen nog maar een telefonische aanbieding. Misschien dat er na akkoord/uitvoering nog documenten komen, die zal ik dan zeker doorsturen. Ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

FicoF schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:41:
[...]

Hier de link
Hartelijk dank voor het zoeken, beste tweakerts! Volgens mij moeten we hier wat mee kunnen doen, al zag ik ergens van toepassing "tot" 4 woonlagen staan. Zou voor ons appartement misschien net op het randje zijn/grootste afstand. Ik ga hier eens goed verder naar kijken, dat wordt allemaal al wat concreter. Grootste probleem is om de bewoners hier mee te krijgen. Niet van het meest "progressieve" soort zullen we maar zeggen (meesten hebben nog nooit hun meterkast van binnen bekeken... :'( ).

sander817
Hmpfgrmpf.... :X Ik wist dat het mogelijk niet zo "simpel" zou kunnen zijn. Toch verder kijken. Dank voor de waarschuwing... Hoe meer "probleempjes" er potentieel zijn, hoe schuwer de verhuurder wordt om mee te werken natuurlijk. Dus goed inventariseren waar "de probleempjes" dan wel zouden kunnen zitten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee...

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 21-08-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

glambalk schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:46:
[...]

Ik denk niet dat er een addertje onder het gras zit. Dit zijn gewoon mogelijkheden bij een goeie feed-in regeling.
En toch klopt het ergens niet, stel nu dat mijn verbruik constant hoger ligt dan wat mijn panelen opleveren, bey bey business model ...

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonnigtype schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:55:
[...]

Hartelijk dank voor het zoeken, beste tweakerts! Volgens mij moeten we hier wat mee kunnen doen, al zag ik ergens van toepassing "tot" 4 woonlagen staan. Zou voor ons appartement misschien net op het randje zijn/grootste afstand. Ik ga hier eens goed verder naar kijken, dat wordt allemaal al wat concreter. Grootste probleem is om de bewoners hier mee te krijgen. Niet van het meest "progressieve" soort zullen we maar zeggen (meesten hebben nog nooit hun meterkast van binnen bekeken... :'( ).

sander817

[...]

Hmpfgrmpf.... :X Ik wist dat het mogelijk niet zo "simpel" zou kunnen zijn. Toch verder kijken. Dank voor de waarschuwing... Hoe meer "probleempjes" er potentieel zijn, hoe schuwer de verhuurder wordt om mee te werken natuurlijk. Dus goed inventariseren waar "de probleempjes" dan wel zouden kunnen zitten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee...
Aanpassen valt reuze mee hoor. Ik had hetzelfde hier van een StorkAir naar een ITHO. Er moesten uiteindelijk drie draden aangepast worden in het stopkontakt. Dit staat netjes aangegeven in een kleine handleiding die je erbij krijgt.

Ik vermoed, wanneer je het in het hele gebouw laat doen, dat je het door een aannemer? laat doen. Die zal dit dan allemaal wel weten :) En als je het zelf gaat doen, meten is weten. Het enige wat je nodig hebt is een kleine geisoleerde platkopschroevedraaier en een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

glambalk schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:46:
[...]

Dat zou ik niet zomaar uit de mond laten vallen. Weest allen gewaarschouwd, met name de mensen in België. Goede feed-in regimes betekent ook dat piraten lucratieve "business-cases" zien. De eersten zijn er reeds met de nodige vooruitbetalingen vandoor en worden (werden?) gezocht door justitie:

http://zonstraal.forumup....p?t=1808&mforum=zonstraal (vooral de afloop...)
http://zonstraal.forumup....p?t=4094&mforum=zonstraal

Ook in Duitsland profiteren piraten van de naïviteit van mensen die "Sonnengeld" denken te zien. Not so, sommigen hebben duizenden Euri aanbetaald voor niet bestaande "supermodules" (de claim van die belachelijk gehypte dingen werd trouwens al snel in Duitsland gefileerd door professionals), en hebben nog steeds nix op het dak liggen. Een grote zwendel, Photon heeft er middels een vlammende bijdrage van Ines Rutschmann uitgebreid aandacht aan besteed, is terug te voeren op een zeer dubieus type bij RTM-Gruppe die al eerder wegens frauduleuze praktijken veroordeelt schijnt te zijn. Zie ook:

http://www.photovoltaikforum.com/ftopic20291.html

Oude raad van wijze ouders:
Als iets te mooi klinkt om waar te wezen: niet instinken, maar jezelf uitvoerig informeren over de achtergronden en het "aanbod"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Hardfreak schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:08:
En toch klopt het ergens niet, stel nu dat mijn verbruik constant hoger ligt dan wat mijn panelen opleveren, bey bey business model ...
Ik denk dat ze de opbrengsten (subsidie + stroomverkoop) ook in eigen zak kunnen steken. En teruggeleverde stroom kun je meten met een extra telwerk. Je koopt dan wel je stroom bij de eigenaar van de panelen ipv je energieleverancier.

[ Voor 43% gewijzigd door SpiceWorm op 21-08-2009 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
zonnigtype schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:55:
[...]

Hartelijk dank voor het zoeken, beste tweakerts! Volgens mij moeten we hier wat mee kunnen doen, al zag ik ergens van toepassing "tot" 4 woonlagen staan. Zou voor ons appartement misschien net op het randje zijn/grootste afstand. Ik ga hier eens goed verder naar kijken, dat wordt allemaal al wat concreter.
Die vier woonlagen worden genoemd i.v.m. de draadloze bediening. Als je bedrading hebt liggen kun je met een standenschakelaar werken en hoef je daar al geen rekening mee te houden. Je moet wel even rekening houden met het drukverlies in de kanalen, dat zal een installateur even voor je moeten uitrekenen. Maar als je de capaciteitsgrafiek bekijkt kan die een behoorlijke weerstand aan, dus daar verwacht ik geen problemen.

Het ligt er ook aan hoeveel ruimtes je moet ventileren? Adh daarvan kun je de capaciteit berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

FicoF schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:13:
[...]

Die vier woonlagen worden genoemd i.v.m. de draadloze bediening. Als je bedrading hebt liggen kun je met een standenschakelaar werken en hoef je daar al geen rekening mee te houden. Je moet wel even rekening houden met het drukverlies in de kanalen, dat zal een installateur even voor je moeten uitrekenen. Maar als je de capaciteitsgrafiek bekijkt kan die een behoorlijke weerstand aan, dus daar verwacht ik geen problemen.

Het ligt er ook aan hoeveel ruimtes je moet ventileren? Adh daarvan kun je de capaciteit berekenen.
Open keuken, feitelijk staat alles in ons appartement met elkaar in verbinding, deuren staan permanent open intern (OK, WC niet... }:O ). Ventielen in WC, badkamer, en boven open keuken. Lastig rekenen met oppervlakte, we hebben hier een erg scheve muur dwars door ons appartement, moet ik nog goed naar kijken. Ook buitencontour is niet recht. Volgens onze puntenlijst voor huurbepaling zouden we totaal aan "vertrekken" 73 vierkante meter moeten hebben, zou ik eens na kunnen proberen te meten... Bedrading, driestanden schakelaar en de hele zooi zitten hier inwendig al, dus afstandsbediening niet nodig. Ik had het over een mogelijk "krappe" capaciteit vanwege de lange te overbruggen luchtkolom, vooral voor ons appartement. Maar als capaciteit van die DC motor vergelijkbaar is met het AC geval wat er al zit (geen idee wat en hoe, wel dat 'ie [te]veel verbruikt), moet het allemaal geen probleem zijn. Andere appartementen hebben sowieso (veel) kortere afstand te overbruggen, dus daar moet het al helemaal kunnen. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@Zonnigtype,

De ITHO ventilatoren hebben ook een regelaar intern zitten, mocht het debiet in de laagste stand te weinig zijn dan kan je die zo opschroeven naar het gewenste toerentaal / m3 debiet .

Standaard staat het debiet afgesteld op ik meen 75m3 / uur, deze kan je in de laagste stand terugschroeven naar 50m3 of 100m3 uit m'n hoofd.

Hier staat de ITHO in de laagste stand op 50m3 en dat is nog ruim zat hier.

Overigens gaat hij hier twee verdiepingen omhoog. ( begane grond / eerste verdieping / 2e verdieping ). en dat gaat met twee vingers in de neus :)

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 21-08-2009 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:21:
[...]

Dat zou ik niet zomaar uit de mond laten vallen. Weest allen gewaarschouwd, met name de mensen in België. Goede feed-in regimes betekent ook dat piraten lucratieve "business-cases" zien. De eersten zijn er reeds met de nodige vooruitbetalingen vandoor en worden (werden?) gezocht door justitie:

http://zonstraal.forumup....p?t=1808&mforum=zonstraal (vooral de afloop...)
http://zonstraal.forumup....p?t=4094&mforum=zonstraal

Ook in Duitsland profiteren piraten van de naïviteit van mensen die "Sonnengeld" denken te zien. Not so, sommigen hebben duizenden Euri aanbetaald voor niet bestaande "supermodules" (de claim van die belachelijk gehypte dingen werd trouwens al snel in Duitsland gefileerd door professionals), en hebben nog steeds nix op het dak liggen. Een grote zwendel, Photon heeft er middels een vlammende bijdrage van Ines Rutschmann uitgebreid aandacht aan besteed, is terug te voeren op een zeer dubieus type bij RTM-Gruppe die al eerder wegens frauduleuze praktijken veroordeelt schijnt te zijn. Zie ook:

http://www.photovoltaikforum.com/ftopic20291.html

Oude raad van wijze ouders:

[...]
Dit zijn geen addertjes onder het gras maar maffia praktijken. Daar kan je niet genoeg voor waarschuwen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
zonnigtype schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:48:
[...]

Open keuken, feitelijk staat alles in ons appartement met elkaar in verbinding, deuren staan permanent open intern (OK, WC niet... }:O ). Ventielen in WC, badkamer, en boven open keuken.
Woningen moeten bij oplevering voldoen aan de bouwbesluiteisen. In dit geval:
WC (25), bad (50), keuken (75) = totaal 150 m3/h.

Vervolgens pak je de capaciteitsgrafiek erbij. Daaruit kun je opmaken dat je kanaal niet meer dan 275Pa weerstand mag hebben. In normale situaties moet dat mogelijk zijn. Hangt af van het type kaneel, aantal bochten etc.. Kanalen moet je ongeveer 1x per 8 jaar schoonmaken, als je gaat vervangen kun je dat meestal het beste ook meteen laten doen. (minder weerstand = minder energie + langere levensduur ventilator) ;)

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/a1pm2x.jpg

En wat flitspaal ook zegt, er zitten twee potmeters in waarmee je de laag- en hoogstand kun regelen. Stand 2 is altijd het midden.

[ Voor 6% gewijzigd door FicoF op 21-08-2009 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.alkmaar.nl/eCache/INT/31/368.html

wat zal ik doen mensen, het word gewoon voor de lol erbij,
dunnefilm asi`tjes of wat aleo`s 300...die vind ik ook wel erg cool.
sorry voor de rare toon, maar ik heb al een dekkend systeem, maar laat dit niet liggen,
2,5 euro per watt en wat offertes op zak van 3,1 euro per watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

wat woon jij toch in een geweldige gemeente....sigh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat nog wel een regeltje dat niet verder is uitgelegd:

"Subsidies tot 50%"

Maar dan kan je toch nog voor 1.55 euro per Wp een extra systeempje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:03:

sorry voor de rare toon, maar ik heb al een dekkend systeem, maar laat dit niet liggen,
Doen wat de meeste opbrengst geeft. Lijkt me duidelijk in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet niet waar je het regeltje ziet hoor,
het is gewoon 2,5 euro/wp, ofwel tot max 1500 euro per woonadres, 600wp max, 450wp minimum.
that`s it. sg2r amorf van solarnrg is ook wel erg leuk, 128wp x4 met soladin.
in mijn geval geeft dat risico dat ik onder de saldering kom...
of ik moet wat electrische radiatoren nemen, het blijft toch alkmaar in fossiel debiel nederland he 8)7
(gloeilamp afschaffen en kolencentrales bijbouwen anyone?)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2009 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
flitspaal.nl schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:48:
[...]

Of de snelste terugverdientijd ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:03:

Of gewoon wat subsidie voor een ander overlaten als je het zelf niet nodig hebt. Zou wel te zot zijn als jij een extra electrische radiator erbij gaat zetten om je eigen gebruik op te schroeven. Jij, die pleit voor de trias energetica? Eerst bezuinigen, dan duurzaam opwekken en dan zo zuinig mogelijk omgaan met fossiel.

Overigens wat wordt je geboden voor €3,10/Wp?

[ Voor 3% gewijzigd door ZonneStroom op 21-08-2009 23:09 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Wij gaan waarschijnlijk toch ook maar weer bijplaatsen. De vlagheidesubsidie bestaat nog steeds, met 2 euro/Wp is dat niet verkeerd. We hebben nu kyocera's en ik vind het wel mooi om dezelfde panelen te hebben, maar die zijn nog altijd vrij prijzig... (ca 4 euro/wp voor compleet systeem bij dbcom)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 00:37:
Wij gaan waarschijnlijk toch ook maar weer bijplaatsen. De vlagheidesubsidie bestaat nog steeds, met 2 euro/Wp is dat niet verkeerd. We hebben nu kyocera's en ik vind het wel mooi om dezelfde panelen te hebben, maar die zijn nog altijd vrij prijzig... (ca 4 euro/wp voor compleet systeem bij dbcom)
Waarom niet bij Buro Wilders in de Residentie? Dat is DE Kyocera specialist (al bijna anderhalf decennium...), en ik zie (ex installatie) 3,30 euri/Wp incl. BTW staan..... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
glambalk schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 23:08:
Of gewoon wat subsidie voor een ander overlaten als je het zelf niet nodig hebt.
Vaak gaan subsidies voor zonnestroom niet op, ook in mijn woonplaats Hilversum is er subsidie (€ 1 per Wp) maar het potje staat al tijden half leeg (of halg vol) te wezen. Nog te weinig mensen willen zonnestroompanelen.
Zou wel te zot zijn als jij een extra electrische radiator erbij gaat zetten om je eigen gebruik op te schroeven.
Elektrische radiator zo niet ideaal zijn nee, maar een warmtepomp wel! Daar wil ik naartoe werken.

Vandaag ga ik weer verder met de isolatiewerkzaamheden, het luik in het zoldertrapgat is klaar, vandaag gaan we gevoerde gordijnen voor alle ramen en deuren bestellen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gisteren nog een gesprek gehad met iemand in een lokale bouwmarkt.

Die was van het type "azijnpissert". Niets was goed met zonnepanelen, opbrengst te laag, 14W per m2 per uur? Hij vond dat alles naar 24 uur moest worden omgerekend. Verder een paar mythes die bij hem leefden

- Opbrengst veel te laag
- Veel te duur
- Panelen moesten veel te vaak worden schoongemaakt
- Panelen waren waardeloos gefabriceert en hielden het nooit 5 jaar vol

Toen ik vertelde dat de zonnepanelen bij ons 3/4 van osn verbruik dekten was zijn antwoord "Dan verbruik jij zeker heel erg weinig".

uiteindelijk heb ik het gesprek maar afgesloten, er was niet fatsoenlijk mee te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of gewoon wat subsidie voor een ander overlaten als je het zelf niet nodig hebt.
natuurlijk daar is al over nagedacht, maar het potje moet wel op, dus heb ik al veel mensen gemotiveerd te gaan, ik hoef niet per se, maar pak het wel als het blijft liggen.
vele kennissen gingen vorig jaar gewoon niet "ik moest naar de kapper"
"als jij vind dat ik dat moet doen leg jij ze dan op mijn dak ?"
met dergelijke flatliners hoef ik natuurlijk geen rekening te houden,
en de (0 salderende) elektrische kachel is geen exces van mij, maar van de situatie en wetgeving in nederland, een aantal mensen in dit forum, heb ik dan indien ik mazzel heb, voor een totale bottom prijs niet gesubsidieerde panelen al aangeboden.(met een kleine opslag om zonnigtype 2 shells kado te doen met een rode strik eromheen, als dank voor het inzicht en de moeite)
het is jammer dat ik in de regeling niet een warmtepomp kan nemen, de aanvraag van de unit op mijn noordgevel is al ingediend, en word beoordeeld door de welstandcommisie.. (ohoh & al 1 maand geleden)
aanbiedingen op zak zijn :
4x photowatt pw1650 voor 3,15 eur/wp (paneel 4 ipv de omvormer)
4x sharp sg2r met soladin voor 3,52eur/wp
4x gloria solar 175 met 2x steca 300 voor 3,40 euro/wp
apart is wel om te zien dat voor de gewone burger de 3x suntech en soladin gewoon nog keihard op de folder staat voor 3275 euro.....

/edit : ik vind trouwens niets mis met een elektrische radiator,
ik woon tussen het amalia park (egmond) en het nieuwe park burgervlotbrug van greenchoice.
als in november de koude herfstwind hard waait, doe ik dus eigenlijk niets verkeert,
nadat ik mijn huidige zon-overschot van 1630 kwh erdoorheen heb geruild voor windstroom is er netto niet veel op aan te merken.
wat wel wat triester is is dat mijn woning van de winter 4cm hoger staat, omdat ik bovenop de bergermeerpolder woon, en die word opgeblazen met putin gas, aan het eind van de winter zak ik weer 4 cm.
v/d hoeven is nog aan het heroverwegen, maar het kontrakt is al getekend.
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=14592
om over rekening houden met en overlaten voor een ander maar te zwijgen...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:39
De zonnesteek actie is inderdaad wel erg gunstig dit jaar :9
Ik weet nog niet hoeveel ruimte ik precies over heb, ik ga nog een dakkapel laten plaatsen, maar volgens mij kan ik mezelf gewoon aanmelden voor de subsidie toch?
Hoe lang heb ik dan ongeveer de tijd om een systeem aan te schaffen, eric-pvt? (ik krijg de indruk dat jij er redelijk dicht op zit, en dat jouw info wat betrouwbaarder is dan van Besseling, gezien mijn ervaringen vorig jaar ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb een extra ELRO M12 kWhmeter gekocht. Deze meet nu de opbrengst van de 5 Isofoton 100Wp panelen op het westen.

Wat heel erg leuk is om te zien is hoe de zon over de hemelkoepel beweegt. Je ziet namelijk letterlijk het wattage per minuut oplopen. Om half twaalf vanochtend was het om en nabij de 75W. 10 minuten later was het al boven de 80W.

Inmiddels om 14:00 is het ruim 210W die gegenereerd wordt door die set.

Zojuist gevonden op youtube

http://www.youtube.com/wa...Z4P2IXxwY&feature=related filmpje hoe een 25mm stalen kogel een vacuumbuis ramt, vergelijkbaar met 25mm hagelstenen die heel uitzonderlijk voorkomen. Resultaat: De vacuumbuis wint.

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 22-08-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lang heb ik dan ongeveer de tijd om een systeem aan te schaffen, eric-pvt?
gewoon tot mei 2010, gewoon heengaan, alles en iedereen negeren,
dan intekenen bij dhr assies van de gemeente alkmaar, en vermeld bij je intekening : andere leverancier.
en dan rustig onder de kerstboom mooie pv uitzoeken op je laptop, en hopen dat de prijzen nog verder dalen.
/dream mode on : naar 2,5 euro/wp bijvoorbeeld....
je kan dhr assies op het gemeentehuis ook gewoon bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 16:50:
[...]

gewoon tot mei 2010, gewoon heengaan, alles en iedereen negeren,
dan intekenen bij dhr assies van de gemeente alkmaar, en vermeld bij je intekening : andere leverancier.
en dan rustig onder de kerstboom mooie pv uitzoeken op je laptop, en hopen dat de prijzen nog verder dalen.
/dream mode on : naar 2,5 euro/wp bijvoorbeeld....
je kan dhr assies op het gemeentehuis ook gewoon bellen.
Dat zijn de leukere pakjes onder de kerstboom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik neem aan dat, wanneer je mee wilt doen met deze subsidie, je inwoner moet zijn van Alkmaar en omstreken?

Lelystad zal wel *NET* niet meer tot de omstreken behoren ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, helaas alkmaar regio ...
als je trouwens kiest voor een systeem na 1-1-2010 is die ook geschikt voor de sde 2010
600wp is de subsidie limiet,
ik kocht vorig jaar 7x185 wp zonder omvormer, en kreeg gewoon 600wp*2,5euro uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Lelystad valt er inderdaad net buiten ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Het leek mij wel wat om een zonneboiler te maken. Nu woon ik in een huurflat, waar ik waarschijnlijk niet meer dan 1 a 2 jaar blijf wonen. Dus een systeem installeren om me 100% van warm water te voorzien lijkt me niet handig. Ik heb nu een electrische boiler, dus aardig prijzig om zo mijn water te verwarmen. Het makkelijkst leek mij een extra (cv gestookte) boiler te plaatsen, waar de EL boiler zijn 'koude' water vandaan haalt. Deze 2de boiler dan opwarmen met een collector. Ga ik wel een keer doen als ik een eigen huis heb.

Nu ga ik bij wijze van experiment en omdat het leuk is een kleintje maken, om alleen mijn afwaswater te verwarmen. In een volle gootsteen gaat zo'n 15 a 16 liter water.
Ik ga een vat maken voor 20 liter, verwarmd door een collector met een radiator erin (platte enkelplaats). Houten bak er omheen, isolatie erin. Circulatie gaat hoop ik lukken met alleen convectie. Plaats daarom het vat hoger dan de collector. Radiator wordt b=1100 x h=500, dus denk dat ik die 20 liter wel warm krijg, misschien zelfs wel aan de kook.

Ik zie veel mensen hun zelfbouwsels zwart verven, andere mensen zeggen weer dat de kleur niets uitmaakt voor de hoeveelheid geabsorbeerde energie.

Ok, wit weerkaatst licht en zwart absorbeert het. Maar het gaat hier niet om het zichtbare licht, maar om de warmte. Iemand die dit getest heeft? Anders moet ik het maar testen. Verflaag zal wel zo dun mogelijk moeten zijn, aangezien elk materiaal isoleert.
Als afdekking komt er een kunststof plaat op van een bouwmarkt, zo'n dubbelwandig ding, weet niet meer hoe het heet. Of is 3 mm dik helder acrylglas beter? Folie is misschien ook een optie, maar wel kwetsbaar. Glas zal het beste zijn, maar dat is me te duur.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 08:06:
Gisteren nog een gesprek gehad met iemand in een lokale bouwmarkt.

Die was van het type "azijnpissert". Niets was goed met zonnepanelen, opbrengst te laag, 14W per m2 per uur? Hij vond dat alles naar 24 uur moest worden omgerekend. Verder een paar mythes die bij hem leefden

- Opbrengst veel te laag
- Veel te duur
- Panelen moesten veel te vaak worden schoongemaakt
- Panelen waren waardeloos gefabriceert en hielden het nooit 5 jaar vol

Toen ik vertelde dat de zonnepanelen bij ons 3/4 van osn verbruik dekten was zijn antwoord "Dan verbruik jij zeker heel erg weinig".

uiteindelijk heb ik het gesprek maar afgesloten, er was niet fatsoenlijk mee te praten.
Vergelijkbaar type hier al paar jaar geleden extreem intensief mee ge-emaild, er was nix goed aan, en die rotpaneeltjes konden nooit zijn 7.000 kWh/jaar afdekken.

Na wat pogingen de beste man maar in zijn onduurzame en elektra verspillende sop gaar laten koken en weer nuttiger zaken gaan doen.

Sommigen zullen het nooit leren, al liggen alle daken rond het huis helemaal vol blauw of zwart spul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mensen geloven mij (bijna) standaard niet wanneer ik vertel dat je PV stroom goedkoper is dan netstroom. Als dat toch zo is waarom doet niet iedereen dat dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
zonnigtype schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 19:33:
[...]

Sommigen zullen het nooit leren, al liggen alle daken rond het huis helemaal vol blauw of zwart spul...
Ach, dat zal altijd wel zo blijven. Ik erger mij ook aan mensen die het afval zo maar op de straat gooien.

Maar goed. Tijd voor goed nieuws 8)

Na eerder deze week 1050wp te hebben aangesloten is vanmorgen vroeg, na de laatste montage activiteit, de tweede en laatste 1050wp aangesloten.

Het was een mooie dag en de panelen hebben, liggend op zuid en een hoek van 10 en 20 graden, 10.2 kwh opgeleverd. Is dat veel? Misschien niet. Is het optimaal? Misschien ook niet. Maar ik weet wel dat 10.2 meer is dan 0 en dat doet de mens toch weer goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het was hier in noord holland een record dag,
ga er maar vanuit dat je voorlopig de komende 3 dagen je maximum waarden ziet, tot half april volgend jaar.
als ik het weerbericht mag geloven word morgen een echte clear sky day.

dit jaar en zeker deze maand gaat het allemaal erg lekker,
de blauwe hoek gaat de 1000kwh/kwp halen zo te zien, en ik lig daar 6% achter...
http://www.pv-solar24.info/pics/kWh365.png
om nog maar te zwijgen van de eindeloze stromen heet water op mijn giegel uit de boiler....

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hardfreak schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:19:
[...] "De trein rijdt toch" is niet helemaal correct. Het is een feit, het ding rijdt, maar je moet wel rekening houden dat wanneer jij op die trein zit, er meer vermogen moet geleverd worden om ook jouw lichaamsmassa in beweging te krijgen en te houden (voor 1 persoon is dit natuurlijk verwaarloosbaar, voor 100 dan weer niet).
Maar volgens mij leveren moderne treinen standaard hun remenergie terug in de bovenleiding. Met een beetje timing en efficiency kan de trein A optrekken met de remenergie van trein B :)

Maar even serieus en ontopic: is er ergens een uitleg van het gebruikte jargon in dit topic? Ik ben toch behoorlijk elektrotechnisch onderlegd (denk ik zelf) maar ik begrijp van sommige posts heel weinig.

Wat betekend Wp of de verhouding Watt/Wp bijvoorbeeld? De TS is erg uitgebreid maar het jargon staat er niet in beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
joopv schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 20:36:
[...]

Maar volgens mij leveren moderne treinen standaard hun remenergie terug in de bovenleiding. Met een beetje timing en efficiency kan de trein A optrekken met de remenergie van trein B :)

Maar even serieus en ontopic: is er ergens een uitleg van het gebruikte jargon in dit topic? Ik ben toch behoorlijk elektrotechnisch onderlegd (denk ik zelf) maar ik begrijp van sommige posts heel weinig.

Wat betekend Wp of de verhouding Watt/Wp bijvoorbeeld? De TS is erg uitgebreid maar het jargon staat er niet in beschreven.
Kijk eens op de website http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/ en klik op begrippen ABC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

superkort door de bocht :

Wp is de waarde die het paneel levert bij een instraling van 1000W/m2 (testconditie in een lab)
in nederland halen we per jaar ongeveer 0,85 kwh uit een wp, aan de kust is dit 1:1 (per jaar)
op warme dagen daalt de efficiency van een zonnecel en kan de wp waarde *0,65 worden,
een 100 watt paneel levert dan ongeveer om 13:30u 65 watt
ook :
een 100watt paneel(100wp) kan 100watt leveren in april met koude wind en dikke wolken in de buurt,
het stc vermogen (wat op de sticker staat) kan dan kortstondig gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 20:46:
superkort door de bocht :

Wp is de waarde die het paneel levert bij een instraling van 1000W/m2 (testconditie in een lab)
Inderdaad "ietwat kort door de bocht", maar het blijft belangrijk om slakken op zout te leggen, want er wordt veel mee geblunderd (vooral in de nationale pers en bij ECN Beleidsstudies, waar economen zitten die duurzaam continu stuk rekenen). Effe azijnpissen, dus, beslist niet persoonlijk bedoeld (daarvoor heb ik eric-pvt veel te hoog zitten, in meerdere opzichten... ;) ).

Die testcondities is dus belangrijk bij te vermelden dat het ook bij 25 graden celtemperatuur is. Ergo: het helaas verwarring zaaiende begrip "wattpiek" (Wp), ook wel het nominale vermogen van het module, is een VASTE waarde, EENMALIG in het lab. vastgesteld onder de hierboven genoemde condities, en een "airmass" van anderhalf (soort spectrale waarde op basis van atmosferische condities). Dat is het "stickergetal" van het module. Modules worden echter standaard met een "gemiddelde" waarde verkocht, want elk module wordt weer iets anders "geflasht" voordat het de doos in gaat (cellen mogen dan wel zijn gesorteerd, maar er zit altijd een kleine variatie in het uitgangsvermogen/cel), en ze vallen dan binnen een bepaalde "klasse" - ze worden uitgesorteerd om binnen een bepaalde STC klasse te kunnen vallen. Marketingtechnisch bezien een belangrijk "selling point", want Wp is het getal waar de meeste (ingevoerde) klanten vooral naar kijken bij het kopen van een systeem.

Een 175 Wp module kan dan bijvoorbeeld plus of min 5% afwijken van dat gemiddelde (dus in het STC bereik zitten van 166,25 tot en met 183,75 Wp), en zeker bij grote systemen kan dat een extra factor zijn waar naar gekeken zal/moet worden voor een optimaal werkend systeem (sommige kritische Duitse klanten sorteren hun modules uit voordat ze het dak op gaan, netjes strings zo exact mogelijk op hetzelfde totale "geflashte" STC vermogen van de modules zien te krijgen, wordt tegenwoordig iets minder belangrijk door gescheiden MPP trackers van moderne omvormers). Er zijn enkele fabrikanten die hun "module Wp tolerantie nu alleen nog maar als plus geven (ook puur marketing-technisch bezien een issue), je krijgt dus MINIMAAL het op de sticker vermelde nominale (Wp) vermogen, en nooit minder. O.a. Evergreen doet dat tegenwoordig. Om absoluut zeker te weten wat het geflashte vermogen per individueel module is, zul je de flashdata van alle individuele modules moeten opvragen. Dat gebeurt standaard in Duitsland, het is bij mijn weten een zeldzame gebeurtenis in NL dat je zoiets "vanzelf" krijgt.
in nederland halen we per jaar ongeveer 0,85 kwh uit een wp,
Dat is het onbewezen en nergens hard gemaakte "getal" van ECN Beleidsstudies. Even goed om hierbij te vermelden: Wp is onder STC condities vastgesteld DC-vermogen (vast getal), kWh is hier de uiteindelijke output aan AC zijde van de omvormer (inclusief alle systeemverliezen!!!) wat continu fluctueert. Siderea.nl denkt daar trouwens het zijne van, en komt al snel op een genormeerde jaaropbrengst van 900 kWh (AC)/kWp (DC-STC) (= 0,9 kWh/Wp) of zelfs hoger bij goede systemen. Ook is het in Nederland, met de zeer forse west-oost gradiënt van de instraling, eigenlijk beetje onzinnig om over "een gemiddelde waarde" te spreken, want je moet eigenlijk "een gemiddelde waarde per west-oost zone" vaststellen, anders zit je zonnige appels (kuststrook) met ietwat voze peren (oostelijk binnenland) te vergelijken. Overigens kan het nog erger, in het net door mij besproken CBS rapport Duurzame Energie 2008, wordt :X :( :'( nog steeds gesproken van een puur fictieve en totaal archaïsche BEREKENDE normopbrengst voor netgekoppelde PV-installaties van een absurd lage 700 kWh/kWp (!!!). Of ze zitten te slapen bij het CBS en/of Holland Solar, of dit is de zoveelste truuk om PV in Nederland "klein te blijven rekenen". Vul zelf in.
aan de kust is dit 1:1 (per jaar)
Juistere formulering: niet "1:1", maar: "In de kustregio is in sommige deelgebeiden (met name Zeeland, Texel) een genormeerde jaaropbrengst van 1.000 kilowatuur AC (systeemopbrengst) per kilowattpiek opgesteld nominaal STC (DC) modulevermogen haalbaar bij goede, zuid-georiënteerde systemen met hellingshoek van plm. 30-40 graden zonder beschaduwing." (of zoiets)
op warme dagen daalt de efficiency van een zonnecel en kan de wp waarde *0,65 worden,
Niet "wp waarde" (dat is immers een vaste laboratorium/post-flasher waarde), maar: "De output van het systeem kan op warme dagen reëel inzakken naar 650 kWh (variabel AC vermogen) per opgestelde nominale kWp aan (vast, onveranderlijk) STC module vermogen." (idem) "Wp" is GEEN variabel getal, maar een vaste waarde, een "systeemeigenschap van het module".
een 100 watt paneel levert dan ongeveer om 13:30u 65 watt
Met daarbij de uitleg dat die "100 Watt" het STC vermogen ("Wattpiek") van het module betreft, en die "65 Watt" het continu variabele actuele systeemvermogen na kabel en inverterverliezen betreft, dus wat je stopcontact ingaat.
ook :
een 100watt paneel(100wp) kan 100watt leveren in april met koude wind en dikke wolken in de buurt,
het stc vermogen (wat op de sticker staat) kan dan kortstondig gehaald worden.
Sterker nog: de continu variabele AC output van het SYSTEEM (dus inclusief de onherroepelijk optredende systeemverliezen) kan, bij goede installaties, zelfs kortdurend HOGER komen te liggen dan het opgestelde nominale STC (Wp) vermogen van het betreffende module (of het systeem). Ergo "Wp" is zelfs niet eens "maximaal vermogen", zoals bijna overal bij SenterNovem en in de nationale pers wordt nagewauweld. De daadwerkelijke output aan AC zijde van het systeem kan zelfs fors hoger worden dan die "stickerwaarde" aan DC zijde!!!

Ideaal: tijdens felle reflecties op wolkenranden, met harde, koude wind, bij voorkeur vlak na een flinke koude regenbui die de modules flink heeft afgekoeld, met loodrechte zoninstraling op het module. Gebeurt af en toe in het voorjaar. Niet bij ons systeem (teveel kabelverliezen en te laag rendement hebbende omvormertjes). Maar het kan beslist. Voorbeeld: Ton Peters/Blauwe Hoek op 22 maart 2008, met een 2.700 Wattpiek (nominaal DC-zijdig STC vermogen van de Solarworld modules opgeteld) installatie kreeg hij met zijn overmaat aan Philips EVO omvormers op zijn huisnet kortdurend (!!!) een respectabele 2.989 Watt AC vermogen aan zijn huisnet geleverd. Rap erna (wolk voor de zon) stortte dat totale AC systeem-vermogen terug naar zo'n 600 Watt...

Vandaag (22 augustus) maximale systeemprestaties alhier (suboptimaal PV-systeem, wel in zonnige kuststrook, dus toch hoge jaaropbrengsten), bij prachtige zomerse dag met forse bries, continue logging:

- systeem max. 6,015 kWh AC opbrengst, neerkomend (bij opgesteld DC vermogen van 1,236 kWp) op een "genormeerde opbrengst" van 4,87 kWh (AC) per kWp (DC) op een dag.
- beste deelgroep in ons systeem, pal zuid, 2 modules van 108 Wp: 5,06 kWh/kWp.
- beste omvormer/module combinatie (zelfde deelgroep): 5,14 kWh/kWp
- maximaal gemeten (beter: gelogde, interval is 5 minuten, dus mogelijk beter moment gemist) AC vermogen om 12h34: 85 Watt AC-zijdig van een OK4 omvormer geschakeld aan (25 meter 2,5 mm2 DC-bekabeling) een 108 Wp module, dus momentaan toen kort 0,79 Watt (AC) per Wattpiek (DC). Dit ondanks voortdurend schijnende zon, dus opwarming module, wat slechts deels door de forse bries kon worden "afgekoeld" (paneeltemperatuur hier helaas onbekend, geen sensor).

Voor twee ongunstiger, doch ook zonnige recente dagen, een met veel cumuluswolken en een zeer benauwde, bijna continu zonnige dag met lichte nevelbewolking, 17 en 19 augustus, heb ik een "on-the-spot" dynamische vergelijking gemaakt van accumulerende energie en momentaan AC vermogen. Zie dagcurve sectie PPV. Pagina dynamiek blokkers uitzetten en muiswijzer heen en weer bewegen over plaatje. Naar beneden scrollen voor nog twee vergelijkingen, eentje met gemiddelde waarden per deelgroep, en eentje met totale systeemwaarden.

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 22-08-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Zonnesteek actie (aka subsidie NH) Ik snap niet dat men nu 2,50e per Wp gaat geven.
Vorig jaar was het 2e per Wp. Panelen zijn goedkoper en nu subsidie hoger; hoe dom is men tegenwoordig.
De pot is beperkt, bedrag per huishouden hoger>> minder huishoudens kunnen dus een systeem aanschaffen.

Dat de inschrijving bij Bessling is in Alkmaar is voor andere pv aanbieders volgens mij een doorn in het oog.
Op de site van A'dam (www.zonopjedak.nl) zie ik dezelfde taferelen.

Dit ruikt gewoon naar een gevalletje oneenlijke concurrentie.
Is wellicht een telefoontje naar de NMA waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
zonnigtype schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 23:13:
[...]

[...] Dat is het "stickergetal" van het module. Modules worden echter standaard met een "gemiddelde" waarde verkocht, [...]
Er zijn enkele fabrikanten die hun "module Wp tolerantie nu alleen nog maar als plus geven (ook puur marketing-technisch bezien een issue), je krijgt dus MINIMAAL het op de sticker vermelde nominale (Wp) vermogen, en nooit minder. [...]
"stickergetal" vind ik persoonlijk een term die meer duidelijk maakt dan "nominaal" of "nominale waarde", hoewel het dat strikt genomen natuurlijk wel is (of zou moeten zijn).
Maar wat zegt een nominale waarde nog als het al onder zeer veel variërende parameters telkens een andere opbrengst-factor tot gevolg heeft en nog erger, als fabrikanten onderling al niet eens de mate of zelfs de richting van de marge anders hanteren?

Ik zit zelf in de (geometrische) meettechniek en daar is een nominale waarde gewoon bij een bepaalde temperatuur en luchtdruk opgegeven en met zo weinig parameters is het vaak al zeer lastig te voorspellen wat de verwachte afwijking zal zijn, maar als ik hier lees wat er nog meer meespeelt en dan is nog niet eens meegenomen dat er ook nog verschillende soorten PV-cellen zijn, dan zegt die Wp als nominaal toch echt weinig, IMHO.

[ Voor 0% gewijzigd door TD-er op 23-08-2009 00:10 . Reden: soort meettechniek gecorrigeerd, staat zelfs in de bedrijfsnaam... :O ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 23:32:
[...]

"stickergetal" vind ik persoonlijk een term die meer duidelijk maakt dan "nominaal" of "nominale waarde", hoewel het dat strikt genomen natuurlijk wel is (of zou moeten zijn).
Maar wat zegt een nominale waarde nog als het al onder zeer veel variërende parameters telkens een andere opbrengst-factor tot gevolg heeft en nog erger, als fabrikanten onderling al niet eens de mate of zelfs de richting van de marge anders hanteren?

Ik zit zelf in de (mechanische) meettechniek en daar is een nominale waarde gewoon bij een bepaalde temperatuur en luchtdruk opgegeven en met zo weinig parameters is het vaak al zeer lastig te voorspellen wat de verwachte afwijking zal zijn, maar als ik hier lees wat er nog meer meespeelt en dan is nog niet eens meegenomen dat er ook nog verschillende soorten PV-cellen zijn, dan zegt die Wp als nominaal toch echt weinig, IMHO.
Vandaar dat, als je het echt precies wilt weten, recht hebt/moet hebben op die flashdata van de gekochte modules zelf. Is doodnormaal in Duitsland. Ik heb ze een paar maal te pakken proberen te krijgen van mijn mooie Shell dingeskes, maar de administratie was naar Duitsland verhuisd (en later is de hele zooi naar Solarworld doorverkocht): dus niks ontvangen, helaas... Shell heeft trouwens ook flink zitten rotzooien met die nominale vermogens, en je wilt niet weten hoe er door sommige leveranciers mee is gefraudeerd aan het begin van de eeuwwisseling (subsidies gekoppeld aan gekocht Wp vermogen, dat was VRAGEN om ellende...). Laten we zeggen: typische "beginnersprobleempjes", we moeten gewoon als kritische consumenten harde eisen gaan stellen aan de leveranciers, en ze anders laten vallen als een baksteen als ze niet aan onze eisen willen voldoen... Ook in Duitsland trouwens, door de super markt daar, diverse piraten en "niet erg serieuze aanbieders" actief, dus gewoon druk opvoeren op de sector om het huiswerk beter te doen.

Tot nog toe is Wp het internationaal geaccepteerde "enige betrouwbare criterium" om een beetje zinnige vergelijking te kunnen maken. Omdat het om daglichtgevoelige apparatuur gaat, wil je natuurlijk eigenlijk universele output vergelijkingen hebben, dus wat komt er nou eigenlijk uit die fraaie dingen, aan kilowatturen. Dat kunnen alleen zeer goed geoutilleerde labs. Photon heeft een zooi modules uitvoerig getest, DC-zijdig, dus zonder interferentie van allemaal onvergelijkbare omvormers (ja, ik ken de kritiek van Rob van Siderea over de genoemde testen, ben het er deels niet mee eens), een van de weinige publieke testen die überhaupt hout snijdt. Daar wordt de omvormer buiten gehouden, en er wordt genormeerd naar het sticker STC vermogen van het module (Photon heeft alle reële flashdata van de modules opgevraagd en gekregen). Dat zijn slechts 16 modules van 15 fabrikanten, waarvan er nu al diverse niet meer in de handel zijn. Ga d'r maar aan staan... Consumentenbonden e.d. zijn totaal niet geëquipeerd om dat soort technisch complexe (en tijd vretende!) testen te kunnen doen, laat staan dat ze er betrouwbare conclusies aan zouden kunnen verbinden...

Ergo: roeien met de riemen die je hebt. Echt veel rommel is er niet op de markt, maar je moet wel uitkijken en niet op allerlei vage aanbiedingen met nauwelijks harde moduledata ingaan. Links laten liggen s.v.p., en niet zeuren als er toch iets blijkt tegen te vallen als je toch voor het bodem-model bent gegaan en een kat in de zak gekocht blijkt te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Log gegevens (nog handmatig) van ons Sunpower 5400Wp systeem:

19-8 0,4 kWh (installatie dag)
20-8 21,6 kWh
21-8 23,9 kWh
22-6 26,3 kWh

Oriëntatie van de panelen is ZO, en het dak heeft een hoek van 36 graden.
De 21e een piek in het afgegeven vermogen waargenomen van 5515 Watt, schommelde nog een minuut rond de 5500 watt, en zakte toen weer een heel stuk in.
Wat wel aardig is, dat de Blauwe hoek exact de helft van het vermogen heeft van mijn installatie, en zich ook nog slechts op 12 kilometer afstand bevindt (Spijkenisse vs Rhoon). Dit maakt een vergelijking of de panelen het goed doen, redelijk eenvoudig.

Tot nu toe ben ik zeker niet ontevreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 23:20:
@Zonnesteek actie (aka subsidie NH) Ik snap niet dat men nu 2,50e per Wp gaat geven.
Vorig jaar was het 2e per Wp. Panelen zijn goedkoper en nu subsidie hoger; hoe dom is men tegenwoordig.
De pot is beperkt, bedrag per huishouden hoger>> minder huishoudens kunnen dus een systeem aanschaffen.

Dat de inschrijving bij Bessling is in Alkmaar is voor andere pv aanbieders volgens mij een doorn in het oog.
Op de site van A'dam (www.zonopjedak.nl) zie ik dezelfde taferelen.

Dit ruikt gewoon naar een gevalletje oneenlijke concurrentie.
Is wellicht een telefoontje naar de NMA waard!
Volgens mij kan dit inderdaad helemaal niet. Dat je als je via Besseling bestelt de subsidie meteen naar Besseling gaat en in alle andere gevallen de klant het eerst zelf voor moet schieten is absoluut oneerlijke concurentie. Wat is het telefoonummer van Nelie? ;)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:49:
nee, helaas alkmaar regio ...
als je trouwens kiest voor een systeem na 1-1-2010 is die ook geschikt voor de sde 2010
600wp is de subsidie limiet,
ik kocht vorig jaar 7x185 wp zonder omvormer, en kreeg gewoon 600wp*2,5euro uitbetaald.
Ik ben van plan om zo'n 600-700 Wp te kopen dit jaar (of begin 2010). Ik neem aan dat de extra meter + meetkosten + "gedoe" dan niet zullen opwegen tegen de baten.

Kun je voor SDE ook beginnen met met bijv. een 700 Wp systeem en het jaar daarna uitbreiden? Of gaan ze dan moeilijk doen als de opbrengst wel erg hoog wordt t.o.v. het aantal Wp in de subsidieaanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op www.kwa.nl worden nu ook meerdere meetlocaties ( nu 34 locaties) weergegeven voor de graaddagen.
Voor mij zit er nu ook Arcen bij welke veel dichterbij is en dus reëler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 23:13:
Niet "wp waarde" (dat is immers een vaste laboratorium/post-flasher waarde), maar: "De output van het systeem kan op warme dagen reëel inzakken naar 650 kWh (variabel AC vermogen) per opgestelde nominale kWp aan (vast, onveranderlijk) STC module vermogen." (idem) "Wp" is GEEN variabel getal, maar een vaste waarde, een "systeemeigenschap van het module".
Volgens mij bedoel je 650W per opgestelde kWp.
RikTW schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:13:
Kun je voor SDE ook beginnen met met bijv. een 700 Wp systeem en het jaar daarna uitbreiden? Of gaan ze dan moeilijk doen als de opbrengst wel erg hoog wordt t.o.v. het aantal Wp in de subsidieaanvraag?
Je krijgt niet meer subsidie dan 850 kwh/kwp.

[ Voor 42% gewijzigd door SpiceWorm op 23-08-2009 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt er op dat mijn plugwise avontuur dezelfde vormen aan gaat nemen als die van Jeroen.

Na uren worstelen is nu eindelijk de Circle+ gevonden.
Hij blijft trouwens wel met steeds andere ID's aankomen.'

Bij de stap voor de normale circle ziet het programma 2 circles (ik heb er 1) met foutieve ID's.
Ik kan ze niet verwijderen uit de lijst; en bij het invoeren van mijn circle ID loopt het programma vast.

Heb de circle's nu gereset; als ik ze vandaag niet aan de praat krijg gaat het pakketje retour.
heb wel wat beters te doen met dit weer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
SpiceWorm schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:23:

[...]

Je krijgt niet meer subsidie dan 850 kwh/kwp.
ah, dus het is eigenlijk gewoon een vaste subsidie voor opgesteld vermogen, met een extra check of het ook daadwerkelijk is aangesloten (waarbij de check zo is bedacht dat er hier en daar wat aan de strijkstok blijft hangen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Nee, andersom, je krijgt subsidie voor het geleverde, met een plafond van 850 kwh / kwp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Spiceworm
Hoe is het met je zonneboiler?
Draait ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Nee, helaas

Nadat het systeem voor de zoveelste keer lek was gegaan besloten dat de (een) installateur het verder af mag maken, maar die had nog geen tijd.
Ik heb volgende week weer wat meer tijd (en wellicht moed). Zo moeilijk zou het niet moeten zijn. De bevriend installateur heeft duidelijk gemaakt dat zij 'dit soort boilers' absoluut niet verkopen, en dat met name omdat het zoveel geauwehoer is om ze dicht te krijgen. De boilers waar hij mee werkt zijn zoveel als kan dicht gemaakt in de fabriek en afgeperst. So far kan ik de RVS boiler van sunsystems niet aanraden. De rest van de componenten lijken degelijk (inclusief de chinese collectoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb trouwens daarnet de flow van de pomp nog verder teruggeschroefd voor mijn zonneboiler. Ik kan nu al merken dat de pomp nu langer blijft draaien in plaats van dat hij constant aan/uit slaat. Wat dat betreft zou een modulerende variant nog mooier zijn.

Edit:

Ik heb trouwens nog een stukje geschreven op mijn blog over de "azijnpisser" waarover ik eerder een berichtje postte hier. Het blijft me verbazen hoeveel vreemde feiten er boven water worden gehaald om zonnepanelen onderuit te halen.

Onbekend maakt onbemind?

[ Voor 34% gewijzigd door mkleinman op 23-08-2009 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:39:
Nee, helaas

Nadat het systeem voor de zoveelste keer lek was gegaan besloten dat de (een) installateur het verder af mag maken, maar die had nog geen tijd.
Ik heb volgende week weer wat meer tijd (en wellicht moed). Zo moeilijk zou het niet moeten zijn. De bevriend installateur heeft duidelijk gemaakt dat zij 'dit soort boilers' absoluut niet verkopen, en dat met name omdat het zoveel geauwehoer is om ze dicht te krijgen. De boilers waar hij mee werkt zijn zoveel als kan dicht gemaakt in de fabriek en afgeperst. So far kan ik de RVS boiler van sunsystems niet aanraden. De rest van de componenten lijken degelijk (inclusief de chinese collectoren).
Zijn de aansluitingen van de boiler dan zo dunwandig?
De aansluiting heeft toch niks met het afpersen te doen, of scheurt de aansluiting van de boilerwand af?
Anders een Loctite vloeibare pakking gebruiken = altijd dicht (wel effe kijken voor de goede, er zijn veel soorten ).

@Flitspaal
Modulerend is sowieso beter.
Maar ja dan moet je een andere controller nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 01:41:
[...]

Waarom niet bij Buro Wilders in de Residentie? Dat is DE Kyocera specialist (al bijna anderhalf decennium...), en ik zie (ex installatie) 3,30 euri/Wp incl. BTW staan..... :z
Daar ga ik ook eens naartoe mailen denk ik :) goeie tip!

Ik ga dan wel een 2e string plaatsen denk ik met een 2e soladin. Want we gaan vast nog wel een keer verhuizen, en dus kan ik nu makkelijker gewoon 500W invoeden op een andere groep. Dan alleen nog goed nadenken over de plaatsing... Optie 1 is op het platte dak, maar dat is lager, dus meer schaduw van de bomen. Optie 2 is op het schuine dak, maar daar is wat schaduw van de dakkapel voor 12:30.

---------------

Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.