Das heel gunstig. Leveren tegen hoog tarief en lurken tegen laag tarief.SpiceWorm schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:53:
[...]
Piektarief GC is 24 cent en daltarief is 20 cent. En ongeveer 2/3 van de productie van zonnepanelen komt in het piektarief terecht.
Mischien dat het boek van Mr Goodall je kan helpen?JeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:19:
Is fietsen duurzaam?
Iemand een idee hoe deze balans zou kunnen liggen? Ik vind het interessant om over na te denken, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen om er aan te rekenen.
"How to Live a Low-Carbon Life"
http://www.timesonline.co...cience/article2195538.ece
Daarbij: de trein rijdt toch.JeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:19:
Is fietsen duurzaam?
Ik woon op 21.4 km van mijn werk (Hilversum -> Utrecht) en dat doe ik over het algemeen met de trein + vouwfietsje. Echter, de laatste tijd met het mooie weer heb ik deze afstand bijna elke dag gefietst. Mijn collega's vielen steil achterover maar zover is het echt niet - op de heenweg doe ik er maar iets meer dan een uur over omdat ik me dan niet in het zweet wil fietsen, en op de terugweg kan ik het in 50 minuten doen als ik zin heb.
Anyway, je zou zeggen dat fietsen een stuk minder energie verbruikt dan een trein, nietwaar? Toch zijn er wat zaken die de balans de andere kant op beïnvloeden. Zo gaan mijn kleren veel vaker in de was, elke dag terwijl als ik met de trein ga een broek best twee dagen meekan. Dat kost extra water en elektriciteit, en ook slijten de kleren er harder van (van het fietsen zelf ook trouwens). Ook douche ik veel vaker. Normaal douche ik 's ochtends maar als ik 's avonds bezweet thuiskom spring ik gewoon nog een keer onder de douche. Dat kost water en gas. Verder eet ik ook duidelijk meer, ik rammel van de honger als ik thuiskom, en de productie van eten kost natuurlijk op alle mogelijke manieren energie.
Dan zijn er ook nog effecten de andere kant op: doordat ik meer beweeg ben ik (hopelijk) gezonder en omdat ik minder in de trein zit heb ik (misschien?) minder kans op griepjes en zo. Aan de andere kant is de kans op een verkeersongeluk misschien groter en adem ik in de stad ook veel uitlaatgassen in.
Iemand een idee hoe deze balans zou kunnen liggen? Ik vind het interessant om over na te denken, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen om er aan te rekenen.
Aan de andere kant heb je ook dingen die je niet in geld kunt uitdrukken: betere gezondheid vanwege het fietsen -> onbetaalbaar
"De trein rijdt toch" is niet helemaal correct. Het is een feit, het ding rijdt, maar je moet wel rekening houden dat wanneer jij op die trein zit, er meer vermogen moet geleverd worden om ook jouw lichaamsmassa in beweging te krijgen en te houden (voor 1 persoon is dit natuurlijk verwaarloosbaar, voor 100 dan weer niet).wmeester schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:40:
[...]
Daarbij: de trein rijdt toch.
Aan de andere kant heb je ook dingen die je niet in geld kunt uitdrukken: betere gezondheid vanwege het fietsen -> onbetaalbaar
Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management
Bovendien is de frequentie en de lengte van de trein afgestemd op de vraag.Hardfreak schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:19:
[...]
"De trein rijdt toch" is niet helemaal correct. Het is een feit, het ding rijdt, maar je moet wel rekening houden dat wanneer jij op die trein zit, er meer vermogen moet geleverd worden om ook jouw lichaamsmassa in beweging te krijgen en te houden (voor 1 persoon is dit natuurlijk verwaarloosbaar, voor 100 dan weer niet).
A'dam PVOutput
Of zou dat op zijn minst moeten zijnericplan schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:22:
[...]
Bovendien is de frequentie en de lengte van de trein afgestemd op de vraag.
Behalve als je dus piek levert en er maar 9 cent voor krijgt (nadat je je eigen verbruik hebt teruggeleverd of dat je over de 5000 kwh bent gekomen)... En de buurman piek betaald.glambalk schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:16:
Das heel gunstig. Leveren tegen hoog tarief en lurken tegen laag tarief.
En zoals zonnigtype aangeeft: dat staat een investeringsbeslissing voor > 3-5 kwp in de weg.
[ Voor 9% gewijzigd door SpiceWorm op 18-08-2009 14:52 ]
Ja, maar dat je mag verdienen aan je investering in zonnestroom is nog niet zover in NL. Zeker niet de eerste jaren. Helaas.SpiceWorm schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:46:
[...]
Behalve als je dus piek levert en er maar 9 cent voor krijgt (nadat je je eigen verbruik hebt teruggeleverd of dat je over de 5000 kwh bent gekomen)... En de buurman piek betaald.
En zoals zonnigtype aangeeft: dat staat een investeringsbeslissing voor > 3-5 kwp in de weg.
Dit wetende snap ik niet zo goed waarom mensen dan perse grotere installaties willen hebben dan ze zelf nodig hebben. Het is een heel groene gedachte maar niet goed voor je portomonnee terwijl als meer huishoudens kleinere, op hun gebruik aangepaste installaties zouden installeren dat veel beter uitkomt.
Iedereen zegt wel aan je buurman leveren, maar als die ook 3,5kWp op zijn dak heeft staan en die daarnaast ook en die daarnaast ook weer oftewel iedereen.....................
Als die 9 cent nu eens 20-24 cent zou worden is het al een stuk eerlijker, ipv dat je gewoon geld aan de energiebedrijven geeft zonder tegenprestatie.
[ Voor 71% gewijzigd door SpiceWorm op 18-08-2009 15:57 ]
[quote]JeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:19:
Is fietsen duurzaam?
I
Alle gekheid op een stokje misschien kun je een dag in week thuis werken (doe ik ook).
Dit scheelt "transport energie" en mijn Dell Hybrid pc doet maar 25Watt/h terwijl de pc op het werk 100Watt/h verbruikt.
Verder geen extra stookkosten vanwege gratis kurkdroog pallethout.
Is fietsen duurzaam?
I
Stoppen met werken zou een optie kunnen zijnJeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:19:
Is fietsen duurzaam?
.............
Alle gekheid op een stokje misschien kun je een dag in week thuis werken (doe ik ook).
Dit scheelt "transport energie" en mijn Dell Hybrid pc doet maar 25Watt/h terwijl de pc op het werk 100Watt/h verbruikt.
Verder geen extra stookkosten vanwege gratis kurkdroog pallethout.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
http://www.z24.nl/bedrijv...e_dak_fors_goedkoper.html
Wat reclame kwam nooit kwaad. Voor de bedrijven zelf is het minder gunstig nieuws natuurlijk, mede omdat het wordt veroorzaakt door bedenkelijke politieke keuzes in landen als Spanje en NL.
Desalniettemin komt een zonnepaneel op ieder dak weer ietsje dichter bij.
Wat reclame kwam nooit kwaad. Voor de bedrijven zelf is het minder gunstig nieuws natuurlijk, mede omdat het wordt veroorzaakt door bedenkelijke politieke keuzes in landen als Spanje en NL.
Desalniettemin komt een zonnepaneel op ieder dak weer ietsje dichter bij.
Maar je geeft je geld toch niet aan de energie maatschappijen? Het grootste gedeelte gaat nog steeds naar Wouter Bos in de vorm van belasting en BTW over belasting!!!!!!!!!!!!!SpiceWorm schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:57:
Als die 9 cent nu eens 20-24 cent zou worden is het al een stuk eerlijker, ipv dat je gewoon geld aan de energiebedrijven geeft zonder tegenprestatie.
9 cent is de inkoopprijs die de energie leverancier je betaald voor stroom die jij echt over hebt dus na saldering. Anders had je het in de grond kunnen stoppen en was je het echt kwijt geweest. kan je nog steeds doen hoor. Doen de grote jongens ook als ze vinden dat ze geen goeie prijs krijgen of als er overproductie is.
9 cent is dan een uitstekende prijs. Zonder belasting en BTW is mijn enkeltarief 7 cent.
Greenchoice heeft geen "vaste tarieven". Greenchoice hanteert (bij variabel contract) standaard korting op de prijs van "de leverancier die bij dezelfde holding hoort waar de onverkozen netbeheerder vroegah bij zat" (of zoietsSpiceWorm schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:53:
[...]
Piektarief GC is 24 cent en daltarief is 20 cent. En ongeveer 2/3 van de productie van zonnepanelen komt in het piektarief terecht.
Dus "zit je in het netgebied van Liander", wordt er uitgegaan van de standaard grijs variabele tarieven van de leverancier genaamd NUON Energie. Daar gaat dan een kwart eurocent/kWh (NB: incl. BTW) voor "standaard klanten" vanaf. Voor "mensen met zonnepanelen die als zodanig zijn aangemeld" krijg je een halve eurocent (incl. BTW) korting. Geen korting (voorzover ik van eric-pvt heb begrepen) bij contracten met vaste tarieven.
Zit je in het netgebied van Enexis, wordt er van tarieven voor Essent Energie uitgegaan, bij Stedin van Eneco Energie, heb je de pech in Zeeland te zitten (hoewel, lekker zonnig...
En voor enkeltarief zit je d'r tussenin en zet je ALLES voor dat tarief op het net (of consumeert het zelf). Bij mij is het (met "NUON Energie" en "zonnekorting" van een halve eurocent/kWh incl. BTW als basis uitgangspunten) momenteel 23,57 eurocent/kWh incl. BTW, continu met enkel tarief Ferrarisje doorsalderend (ook nu, en in het weekend). Voor elke situatie weer verschillend.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dat zou ik wel willen maar mijn """duurzame""" werkgever* staat niet toe dat ik bv. 4x9 uur ga werken ipv 5x8 uur en één keer in de twee weken een dag vrij. Mijn werk laat niet makkelijk toe dat ik thuiswerk, maar bij de mensen bij wie dat wel het geval is wordt daar nog heel moeilijk over gedaan. Ik begrijp dat helemaal niet, het doet mij overkomen als een gebrek in vertrouwen in het personeel. Als je je werk goed doet lijkt mij het geen probleem. Maar goed.Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:02:
Ik zou het dus wel willen, maar dat gaat dus niet.
*zeer bewust tussen meerdere aanhalingstekens omdat die op meerdere manieren niet zo duurzaam bleek als ik had gedacht
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
De Vlaamse mennekes zijn seffekes rap door de 122 MegaWattpiek heen gescheurd...
... NB: dat was al eind juni. Kan nu alweer vet hoger opgelopen zijn, met dat waanzinnige uitbouwtempo in het land van de lekkere bierkes
...
Wie gaat er mee verkassen? Wel snel wezen, want volgend jaar worden de groencertificaten voor de zonnestroom een euroduppie/kWh afhandig gemaakt (het kan ook te snel gaan, blijkbaar...)
Speciaaltje voor JeroenH:
leuk berichtje...
geen commentaar...
... NB: dat was al eind juni. Kan nu alweer vet hoger opgelopen zijn, met dat waanzinnige uitbouwtempo in het land van de lekkere bierkes
Wie gaat er mee verkassen? Wel snel wezen, want volgend jaar worden de groencertificaten voor de zonnestroom een euroduppie/kWh afhandig gemaakt (het kan ook te snel gaan, blijkbaar...)
leuk berichtje...
geen commentaar...

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 18-08-2009 17:24 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
greenchoice saldeert door op laagtarief,Behalve als je dus piek levert en er maar 9 cent voor krijgt
eerst hoog naar 0 en dan laag.
verder, als je slim was, kon je je prijs vastzetten in januari op een heel hoog duur tarief, van wel 31,15 cent,
dat heb ik, ik saldeer nu 0 op hoog en onder 0 ook, onder voorwaarde dat laag niet hoger is dan de stand van hoog onder 0. best riant, je moet gewoon even slim zijn, rianter dan de sde is het ook, jammer dat het maar 3 jaar is.
klagen over de tarieven heeft dus geen zin, je moet je huiswerk gewoon goed doen, net zoals je dat doet met de aanschaf van duurzame energie, en nadelen omzetten in voordelen voor jezelf.
een echte auto verkoper zou zeggen : ik zie kansen.
voorbeeld :
hoogtariefstand : -900kwh
laagtariefstand : +1100kwh
saldo : uitkering hoog 900 x 31,15 cent, betalen laag 200kwh x 20cent
/edit :
boiler stagnatie tip van flip :
tijdklok op de wasmachine.
het weer is lekker, dus de boiler is heter dan heet.
mijn stagnatie bij niets doen, is meestal rond 15:00u,
dus de witte was met hotfill stond vandaag klaar gescheduled om 15:00u
stagnatie ? ik dacht het niet....
dit jaar pas 3 stagnaties gehad....
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2009 17:44 ]
Zojuist nog even wezen kijken bij de 'informatiekaravaan' van Windkoepel Noordoostpolder in het gemeentehuis van Emmeloord. Uit mijn werk kon ik daar mooi even langs.
Particulieren kunnen ook participeren. Helaas (maar wel logisch) konden ze mij daar verder nog niet veel over vertellen, ook niet of mensen buiten de NOP ook kunnen investeren. De Urkers van Urkbriest hadden reddingsvesten aan, omdat hun uitzicht gered moest worden. Ik moest daar wel om lachen en heb nog een hele discussie gevoerd, omdat ik juist van mening was dat ze die vesten nodig hebben als we op kolen blijven stoken.
Particulieren kunnen ook participeren. Helaas (maar wel logisch) konden ze mij daar verder nog niet veel over vertellen, ook niet of mensen buiten de NOP ook kunnen investeren. De Urkers van Urkbriest hadden reddingsvesten aan, omdat hun uitzicht gered moest worden. Ik moest daar wel om lachen en heb nog een hele discussie gevoerd, omdat ik juist van mening was dat ze die vesten nodig hebben als we op kolen blijven stoken.
[ Voor 3% gewijzigd door FicoF op 18-08-2009 18:33 ]
@ glambalk, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Weet niet hoe deze gedachtenkronkel in mijn hoofd is gekomen
edit: jawel, doordat ik uit een - verdwenen - gc folder geconcludeerd had dat je 5 mwh terug kon leveren bovenop je gebruik, en dat vond ik heel eerlijk
Maar idd niet helemaal, want de buurman betaald dan wel 20-25 cent (ergens daartussen) maar de electriciteitsboer krijgt er maar 8 a 9 cent voor.
Maar dan is wat GC nu doet erg ongunstig, als ze tot -3000 jou 3000x de afnameprijs betalen (20-25 cent) en ze hoeven er maar 3000x 8 a 9 cent minder stroom voor in te kopen. Dan schieten ze er toch bij in?
edit: jawel, doordat ik uit een - verdwenen - gc folder geconcludeerd had dat je 5 mwh terug kon leveren bovenop je gebruik, en dat vond ik heel eerlijk
Maar idd niet helemaal, want de buurman betaald dan wel 20-25 cent (ergens daartussen) maar de electriciteitsboer krijgt er maar 8 a 9 cent voor.
Maar dan is wat GC nu doet erg ongunstig, als ze tot -3000 jou 3000x de afnameprijs betalen (20-25 cent) en ze hoeven er maar 3000x 8 a 9 cent minder stroom voor in te kopen. Dan schieten ze er toch bij in?
[ Voor 70% gewijzigd door SpiceWorm op 18-08-2009 19:52 ]
Breek me de bek niet open... gesprek van de dag hier. De meest gangbare mening: als je eenmaal een bepaald niveau hebt bereikt maakt het niet zoveel meer uit wat je goed dan wel verkeerd doet - je komt toch wel goed terecht. Als ik iets grondig verkeerd doe en het niet oplos wordt ik er na mijn eerste voortgangsgesprek uitgebonjourd - en echt niet een paar maanden later teruggehuurd als adviseur. Dat geldt kennelijk niet voor iedereen.zonnigtype schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:16:
leuk berichtje...
geen commentaar...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Hier geen enkele keer stagnatie, nog niet eens in de buurt ervan.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:34:
[...]
stagnatie ? ik dacht het niet....
dit jaar pas 3 stagnaties gehad....
Wie had dat gedacht met 144 buizen op het dak.
Heb nu wel elke nacht een koelfunctie geprogrammeerd staan zodat de 1000l boiler in de nacht zo'n 25gr tot 30gr afkoelt over de collectoren.
Nog een goeie maand en dan begint het pas interressant te worden.
Dan kunnen de grotere klappers gemaakt worden met de verwarmingsondersteuning door de zoneboiler.
Heb nu sinds 2e week april 192m3 gas (tot afgelopen zondag, dat zijn 20 weken) gespaard met de zonneboiler.
192m3 is hier al meer dan 10% van het jaarverbruik.
(192m3 / 20weken) x 52 weken = 499m3
Dit is eigenlijk wel een bodemgarantie aan opbrengst.
Aangezien de maanden welke het meest gaan opleveren niet verwerkt zijn in de 192m3. (maart, 1e week april, september, oktober )
Wat is het probleem van stagnatie. Als je een koelfunctie hebt, gebruik je eerst energie (pomp) om je water op te warmen, vervolgens ga je weer pompen om af te koelen.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:14:
[...]
Hier geen enkele keer stagnatie, nog niet eens in de buurt ervan.
Als je het warme water toch niet allemaal nodig hebt is er toch geen enkel probleem om even niet te pompen?
Verwijderd
De pomp draait in de koelfunctie op minimale snelheid (weinig stroomverbruik ), daarbij heb ik de pomp lopen tussen 00.00 en 07.00uur met temperatuurbewaking.deejeebv schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:31:
[...]
Wat is het probleem van stagnatie. Als je een koelfunctie hebt, gebruik je eerst energie (pomp) om je water op te warmen, vervolgens ga je weer pompen om af te koelen.
Als je het warme water toch niet allemaal nodig hebt is er toch geen enkel probleem om even niet te pompen?
Instelwaarde bereikt = pomp uit.
Een keer stagnatie is inderdaad geen probleem, maar als het regelmatiger wordt gaat het ten koste van de materialen en dat wil je niet.
Ik ben blij dat ik die functie nu heb.
DONDERDAG hier 37GR

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2009 21:53 ]
Zo dat is toch nog flink! Heb je de leidingen al geisoleerd?Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:14:
Heb nu wel elke nacht een koelfunctie geprogrammeerd staan zodat de 1000l boiler in de nacht zo'n 25gr tot 30gr afkoelt over de collectoren.
Verwijderd
De solarleidingen zijn goed geisoleerd met Eurobatex AT (een soort Armaflex voor hoge temp) met 19mm wanddikte.SpiceWorm schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:58:
[...]
Zo dat is toch nog flink! Heb je de leidingen al geisoleerd?
Deze functie staat standaard in meerdere controllers.
Ik heb alleen de luxe dat ik 'm vrij kan programmeren.
Ga uit van het vervoermiddel dat je anders had gebruikt. Ik was vandaag ook weer met de fiets (22km). Donderdag en vrijdag ook.JeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:19:
Is fietsen duurzaam?
Bij ons is het noodzakelijk dat ik af en toe de fiets neem, want anders had er een 2e auto voor de deur gestaan.
Zeker te weten dat fietsen hier duurzaam is!
(De meeste 2 verdieners met kinderen hebben 2 auto's.)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
"Bedenkelijke politieke keuze in Spanje" is voor de volle honderd procent gefaciliteerd, gemasseerd, en toen het al heel duidelijk spaak begon te lopen, niet op tijd aan de kaak gesteld door de bloedeigen brancheorganisaties in Spanje omdat ze d'r zelf ook goud geld aan hebben verdiend. En nu met die harde marktcap van 500 MWp/jaar keihard op de f*kken zijn geslagen door het Ministerie van Industrie. Daarbij hun eigen glazen ingooiend. Het kwam dus van twee kanten daaro.ikonline schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:13:
http://www.z24.nl/bedrijv...e_dak_fors_goedkoper.html
"... en NL" ??? Wat er in het prutslandje Nederland is gebeurd (behalve rond de eeuwwisseling, toen was het effekes leuk) heeft geen enkele invloed gehad op de mondiale moduleprijzen! Volstrekt onbetekenend marktje voor de big players. Die leggen een sporadisch opdrachtje voor een 100 kWp projectje snel opzij. Veel lucratievere projecten in de MWp klasse om continu te draaien.
Inderdaad, door daling moduleprijzen "gaat het rondzingen". Da's de beste reclame. Nu nog effekes een vast invoedingstarief zonder caps, hoeft niet eens "hoog" te zijn, minimaal 15 jaar, dan kunnen we eindelijk gaan scheuren. En niet te vergeten: netbeheerders in dwangbuizen proppen en elke drempel op voorhand in wet vastgelegd slopen. Voorrang op het net, ten allen tijde (totdat er "congestie" optreed, dan op voorhand kolencentrale dimmen en afschrijven). Eerst maar eens een inhaalslag maken hier, anders geraken we niet meer uit het rioolputje.Desalniettemin komt een zonnepaneel op ieder dak weer ietsje dichter bij.
Met de MS1002 hotfill automaat kan dat gelukkig ook, dus wij proberen ook meestal alle apparatuur te laten draaien als de boiler vol raakt. Alleen is dan de stroom wel weer in piektarief, dus wat is wijsheid...Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:34:
boiler stagnatie tip van flip :
tijdklok op de wasmachine.
het weer is lekker, dus de boiler is heter dan heet.
mijn stagnatie bij niets doen, is meestal rond 15:00u,
dus de witte was met hotfill stond vandaag klaar gescheduled om 15:00u
De vaatwasser draait daarom toch 's nachts.
Bij een electronische wasmachine moet je trouwens eerst de tijdschakelaar/ms1002/whatever gewoon inschakelen, dan de wasmachine starten, en dan de tijdschakelaar/etc weer uit, en definitief instellen. De machine draait dan in de meeste gevallen gewoon door. Bij onze Bosch is dat gelukkig het geval
---------------
Het verwarmen van water kost het meeste energie, de motoren en pompjes zijn peanuts daarbij vergeleken. 4,17kJ per graad per liter, oftewel 10L water 40 graden opwarmen kost bijna 0,5kWh.Mistraller schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 00:21:
[...]Met de MS1002 hotfill automaat kan dat gelukkig ook, dus wij proberen ook meestal alle apparatuur te laten draaien als de boiler vol raakt. Alleen is dan de stroom wel weer in piektarief, dus wat is wijsheid...
Lijkt me niet slim. Maar meten is weten. Ik heb geen idee hoeveel water en bij welke temp. een vaatwasser gebruikt.De vaatwasser draait daarom toch 's nachts.
[ Voor 12% gewijzigd door joopv op 19-08-2009 01:07 ]
Ander was het fiets-trein-fiets geweest, maar dan dus zonder zaken als extra wassen, extra douchen en extra eten.Mistraller schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 23:09:
Ga uit van het vervoermiddel dat je anders had gebruikt. Ik was vandaag ook weer met de fiets (22km).
Je zou ook iets rustiger kunnen fietsen.JeroenH schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 06:58:
[...]
Ander was het fiets-trein-fiets geweest, maar dan dus zonder zaken als extra wassen, extra douchen en extra eten.
Ik krijg het ook zonder noemenswaardig zweten voor elkaar, al moet ik wel een stuk minder ver (6.5 km enkele reis)
Maar met weer zoals vandaag neem ik er iets meer tijd voor en ga ik dus ook niet met 25-30 km/u door de stad, zoals normaal gesproken. (kwartiertje incl stoplichten tegen nu een 25 mins incl stoplichten)
Voor morgen lijkt me dat zelfs gevaarlijk als het echt zo warm gaat worden als ze voorspellen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Wij zetten thuis nu ook gewoon overdag de vaatwasser en wasmachine aan. Zeker als de boiler vol is 
Ook hier nog geen stagnatie meegemaakt. We hebben er 1x heel dicht bij in de buurt gezeten met een watertemperatuur van 89 graden onderin de boiler ( 90 graden is afslag pomp ).
Ook hier nog geen stagnatie meegemaakt. We hebben er 1x heel dicht bij in de buurt gezeten met een watertemperatuur van 89 graden onderin de boiler ( 90 graden is afslag pomp ).
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wasmachine en vaatwasser draaien hier gewoon wanneer het nodig is, ik krijg ons zonnestroomoverschot toch niet op
Ik heb het toevallig vanochtend even nagekeken, het overschot t.o.v. dezelfde datum vorig jaar is inmiddels opgelopen tot 250 kWh!
Geen problemen met stagnatie dus
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 19-08-2009 09:52 ]
Verwijderd
89% van de output 2009 (ww+cv) hier in GJ is nu <niet> uit de gasketel gekomen,
door grappen als hotfill en getime`de was kun je het rendement van een zonneboiler aardig omhoog kietelen.
voor qsolar eigenaars : dit zijn de parameters info : 21 22 en 23 (in Gj)
door grappen als hotfill en getime`de was kun je het rendement van een zonneboiler aardig omhoog kietelen.
Ben wel benieuwd: Zijn dat opbrengstdata of verbruiksdata? Oftewel is het warm water dat je werkelijk gebruikt hebt, of alleen de opbrengst van je zonneboiler? Bij dat laatste is je waarde natuurlijk hoger, omdat je niet altijd al het warme water opgebruikt.Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 10:16:
A'dam PVOutput
Net een mailtje van mijn vrouw gehad: het schijnt dat onze wasmachine het begeven heeft. Het ding is ook alweer bijna 15 jaar oud, dus exit ermee. Repareren heeft geen zin... Maar als ik nou ergens geen verstand van heb dan betreft het wel wasmachines. Iemand een goede tip voor een ruime A-klasse wasmachine (voor een gezin van 4 personen) met een tijdklok en aparte waterinlaat voor warm en koud water? Het merk is van ondergeschikt belang, maar liever geen Miele (ik wil niet betalen voor de naam maar wel voor de prestaties).
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
In Nederland weinig keus. Heb je er problemen mee de grens over te gaan? In D levert Bosch de WAE 24412, en ook Candy heeft daar een apparaat met warm water aansluiting.Spotmatic schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:03:
Net een mailtje van mijn vrouw gehad: het schijnt dat onze wasmachine het begeven heeft. Het ding is ook alweer bijna 15 jaar oud, dus exit ermee. Repareren heeft geen zin... Maar als ik nou ergens geen verstand van heb dan betreft het wel wasmachines. Iemand een goede tip voor een ruime A-klasse wasmachine (voor een gezin van 4 personen) met een tijdklok en aparte waterinlaat voor warm en koud water? Het merk is van ondergeschikt belang, maar liever geen Miele (ik wil niet betalen voor de naam maar wel voor de prestaties).
Edit: ik zie dat er de laatste maanden ook in NL verschillende internetwinkels zijn gaan leveren (op kieskeurig). Prijzen nog wel wat hoog vergeleken met D.
[ Voor 8% gewijzigd door aip op 19-08-2009 11:26 ]
http://www.kieskeurig.nlSpotmatic schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:03:
Op Youtube staat ergens een filmpje van m'n wasmachine + MS1002 in aktie. ( zoeken op MS1002
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
(1) Never heard of stagnation here too... Maar ja, ooit van een stadswarmte vaatje gehoord "wat in stagnatie is gegaan"? Wat jij, Spek?JeroenH schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 09:52:
Wasmachine en vaatwasser draaien hier gewoon wanneer het nodig is, ik krijg ons zonnestroomoverschot toch niet opIk heb het toevallig vanochtend even nagekeken, het overschot t.o.v. dezelfde datum vorig jaar is inmiddels opgelopen tot 250 kWh!
(2) Wasmachine gebruiken we weinig (max. 2x in de week, en toch fietsen we [bijna] elke dag, ik meestal "snel"), afwasmachine - wat is dat? Nooit nodig gehad, zo'n ding... Hier nog ritueel handjes dompelen in het sop (uiteraard niet warm voorspoelen, ik kijk d'r wel linker uit...). Op fietsvakantie spoel ik het fietsshirt en het ondergoed effe onder de douche uit, als er tenminste een douche is (anders de dag erna, no problem).
(3) Ja, fietsen is duurzaam. Je gelooft het misschien niet, maar het is toevallig wel zo (ik beschouw de fiets nog steeds als een van de meest hoge impact hebbende wereld uitvindingen). Ik eet er echt niet meer of minder om (hoewel, die biologische pindakaas hiero gaat best wel hard...
(4) Effe gekeken op het enkeltarief Ferrarisje alhier in het pand (wel metertje of 25 lopen, ik krijg alweer trek in zo'n pindabammetje...). Hmmmm. Die meterstand ken ik .... Hmmmm, oh ja: die heb ik in januari 2007 ook al "langs zien komen" (toen nog "in opgaande lijn", nu nog steeds in terugkerende modus)...

(5) Gaat misschien een "record augustus" worden hier, als het weer zo of vergelijkbaar blijft, ook Ton van de Blauwe Hoek staat vet in de plus tot nu toe, met de genormeerde opbrengst. Ben benieuwd.
(6) Net centraal PV-systeempje hier uitgelezen met Soladin600. Voor het eerst zie ik daar op het beetje scharrige display van het MV programma'tje de bemoedigende waarde "499 Watt AC" als maximum waarde voor de afgelopen week staan. Tot nu toe heb ik niet hoger dan "standaard 498 Watt maximaal" gezien (meeste weken van het jaar. NB: met 6 stuks 108 Wp module in 2 mini-strings, pal zuid op 30 graden hellingshoek). Mogelijk een netspannings-oprisping, waardoor de output regeling net effe wat meer "kon" leveren dan die ietwat krap afgestelde 498 Watt. Iemand ooit 500 Watt gezien op zijn/haar Soladinnetje?
Worden je vaatwasser en wasmachine voor 100% uit de ketel / ZB verwarmd? Als bijv. in de winter het ingebouwde elektrische element van deze apparaten wordt gebruikt om nog een beetje bij te warmen, zie je dat niet terug op je CV-paneel.Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 10:16:
Sowieso wel een lekker hoog percentage, die 89%
Die Bosch ziet er wel interessant uit! De Candy zegt me niet zoveel maar ik zal ook eens naar het filmpje van de MS1002 gaan kijkenaip schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:16:
[...]
In Nederland weinig keus. Heb je er problemen mee de grens over te gaan? In D levert Bosch de WAE 24412, en ook Candy heeft daar een apparaat met warm water aansluiting.
Hoezo repareren geen zin? Meestal is het de pomp die het begeeft voor een paar tientjes kan hij weer jaren mee.Spotmatic schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:03:
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Ik ga vanavond in ieder geval eens kijken wat er aan de hand is. Er blijft water in de machine staan, dus het zit inderdaad ergens in die richting. Wellicht is het gewoon het filter wat verstopt is.Mick1990 schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:30:
[...]
Hoezo repareren geen zin? Meestal is het de pomp die het begeeft voor een paar tientjes kan hij weer jaren mee.
Wij hebben een half jaar geleden voor de Miele gekozen. Wij waren toen ook wat sceptisch ten opzichte van het merk Miele maar na navraag bij wat bekenden met wat meer ervaring schijnen Mieles toch wel het summum te zijn in wasmachineland en krijg je toch wel wat extra waar voor je geld. Maar je zult zeker ook wel wat voor het merk betalen. Destijds was Miele overigens het enige model met warmwateraansluiting dat in Nederland verkrijgbaar was. Hij bevalt overigens perfect.Spotmatic schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:03:
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Uiteraard maakt Miele zeker goed spul, maar wat versta je onder "waar voor je geld"? Wat mij betreft is elke wasmachine zijn geld waard, zeker als hij het 13 jaar zonder reparaties uithoudt (Zanussi Rubino 1200).Joba schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:48:
[...]
Wij hebben een half jaar geleden voor de Miele gekozen. Wij waren toen ook wat sceptisch ten opzichte van het merk Miele maar na navraag bij wat bekenden met wat meer ervaring schijnen Mieles toch wel het summum te zijn in wasmachineland en krijg je toch wel wat extra waar voor je geld. Maar je zult zeker ook wel wat voor het merk betalen. Destijds was Miele overigens het enige model met warmwateraansluiting dat in Nederland verkrijgbaar was. Hij bevalt overigens perfect.
Ook de financiële sector in Duitsland zelf begrijpt nog steeds geen r**t van het financiële "Wälzungsmechanismus" waardoor niet de Staat betaalt, maar (a) alle kleinverbruikers van elektra, (b) vrijwel alle overige elektra afnemers (behalve de grootste, onder stringente voorwaarden vrijgestelde kWh zuipers), (c) OOK de PV-systeem bezitters die nog steeds meebetalen aan die EEG Umlage via hun nog steeds aanwezige standaard afname meter. Een Umlage trouwens, die nu nog steeds niet het niveau van anderhalve eurocent/kWh (verbruik) schijnt te hebben bereikt. Dus ook in Duitsland zelf zitten ze uit hun nek te kletsen over de financiering van het EEG (ondanks bikkelharde uitspraken van het Europese Hof daarover).außerordentlich hoher Einspeisvergütungen, also staatlicher Zuschüsse zum Solarstrom
Verder is die "crisis" natuurlijk een hele echte. Geen enkele bedrijfstak zal er aan ontsnappen, hoewel de een zijn dood is de andere zijn brood. Oude "wijsheid"...
PV systeem van 1,236 kWp doet hier nu onder hard brandende zon zo'n 770 á 780 Watt AC vermogen, afgegeven door de 12 OK4 omvormertjes. Ergo: 0,62 tot 0,63 Watt/Wp bij ongetwijfeld lekker hete paneeltjes (staan hier op het dak van de vierde verdieping, ik heb daar geen temp. sensor). Ton Peters (Blauwe Hoek) zijn modules zijn nu al 54,9 graden C heet, en mogelijk moet het ergste nog komen. Bij minder hete dagen zit ik hier met multikristallijne Shell paneeltjes rond de 0,7 á 0,75 Watt/Wp. Doodnormaal, niets om je "zorgen" over te maken. En dan heb ik nog een inefficiënt systeem met relatief veel DC kabelverlies en natuurlijk teveel omvormer verliezen. Toch produceer ik al zo'n 1.100 kWh op jaarbasis (7 km. van Noordzeekust verwijderd).
[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 19-08-2009 12:26 ]
Hier kom ik niet boven de 497 Watt.zonnigtype schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:19:
[...]
Iemand ooit 500 Watt gezien op zijn/haar Soladinnetje?
www.mijnzon.info
Voor ons was "waar voor ons geld":Spotmatic schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 12:06:
[...]
Uiteraard maakt Miele zeker goed spul, maar wat versta je onder "waar voor je geld"? Wat mij betreft is elke wasmachine zijn geld waard, zeker als hij het 13 jaar zonder reparaties uithoudt (Zanussi Rubino 1200).
- lange levensduur:blijkt uit mogelijkheid om voor weinig geld (90 euro?) 10 jaar garantie te krijgen, hoe vaak je ook wast, en dus ervaringen van de moeders en tantes: met gemak 15 jaar, vaak wel 20 jaar oude machines werken nog als zonnetjes. 13 jaar met die Zanussi is natuurlijk aardig maar kan toevalstreffer zijn. Onze oude machine begaf het na 8 jaar (Whirlpool).
- warmwateraansluiting
- stil
Maar het blijft zo dat we wel 1300 euro hebben moeten neerleggen voor het ding, en dat is een hele investering. Wel laten bezorgen, want ze zijn werkelijk loodzwaar.
Hmmm dat vraagt toch om reversed-engineering door onze club duurzame tweakerts? "DIY-omvormer"zonnigtype schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:19:
Iemand ooit 500 Watt gezien op zijn/haar Soladinnetje?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
De Blauwe Hoek is een schuin dak opstelling. Jouw panelen staan vele malen koeler, vooral door plaatsing op een plat dak en de flinke hoogte boven het maaiveld. Ik ben overigens nog steeds benieuwd naar temperatuurgegevens? Heeft iemand iets, met name van plat dak opstellingen in bebouwd gebied, (geen consoles, maar plaatsing op een frame).zonnigtype schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 12:16:
PV systeem van 1,236 kWp doet hier nu onder hard brandende zon zo'n 770 á 780 Watt AC vermogen, afgegeven door de 12 OK4 omvormertjes. Ergo: 0,62 tot 0,63 Watt/Wp bij ongetwijfeld lekker hete paneeltjes (staan hier op het dak van de vierde verdieping, ik heb daar geen temp. sensor). Ton Peters (Blauwe Hoek) zijn modules zijn nu al 54,9 graden C heet, en mogelijk moet het ergste nog komen. Bij minder hete dagen zit ik hier met multikristallijne Shell paneeltjes rond de 0,7 á 0,75 Watt/Wp. Doodnormaal, niets om je "zorgen" over te maken. En dan heb ik nog een inefficiënt systeem met relatief veel DC kabelverlies en natuurlijk teveel omvormer verliezen. Toch produceer ik al zo'n 1.100 kWh op jaarbasis (7 km. van Noordzeekust verwijderd).
A'dam PVOutput
Wij hebben de Miele Allwater. Geen goedkope maar wel een superding. Warmwater- en koudwaterinlaat. Eventueel kan je die warmwaterinlaat ook gebruiken om regenwater in te laten. (iets voor jou zonnig type?, spoelt pas op laatst met kraanwater) Verder is hier een overzichtje te vinden van wasmachines met 2 waterinvoeren:Spotmatic schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:03:
http://www.energie-vergle...warmwasser-anschluss.html
[ Voor 3% gewijzigd door windfreak op 19-08-2009 13:08 ]
Hier ook een Miele Allwater, tot volle tevredenheid. Let ook op het maximale toerental. Vooral van belang als het wasgoed naderhand in een wasdroger gaat.windfreak schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 12:58:
[...]
Wij hebben de Miele Allwater. Geen goedkope maar wel een superding. Warmwater- en koudwaterinlaat. Eventueel kan je die warmwaterinlaat ook gebruiken om regenwater in te laten. Verder is hier een overzichtje te vinden van wasmachines met 2 waterinvoeren:
http://www.energie-vergle...warmwasser-anschluss.html
A'dam PVOutput
Je hebt (deels) gelijk. Hangt ook heel erg van de dakbedekking af, bij ons is het grind, maar als ik het goed heb is het bij jou kaal (zwart!) asfaltpapier. Dat kunnen "ovens" worden, zeker bij grote oppervlaktes.ericplan schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 12:42:
[...]
De Blauwe Hoek is een schuin dak opstelling. Jouw panelen staan vele malen koeler, vooral door plaatsing op een plat dak en de flinke hoogte boven het maaiveld. Ik ben overigens nog steeds benieuwd naar temperatuurgegevens? Heeft iemand iets, met name van plat dak opstellingen in bebouwd gebied, (geen consoles, maar plaatsing op een frame).
Een indicatie hoe "warm" het bij ons heeft kunnen worden, alleen via een omweg bepaald, is de inverter temperatuur van de OK4'tjes toen die nog onder de panelen hingen. Die zijn op dagen zoals deze (eigenlijk: echt wolkeloze dagen, dus ook geen cirrus strepen e.d.) nog redelijk binnen de perken geweest. Ik heb deze grafiek gemaakt in the old days, toen de OK4tjes dus nog buiten onder de modules hingen (op vier hoog):

De module temperatuur zal in die jaren op die dagen op dat dak niet veel hoger zijn geweest, is mijn inschatting.
Ik heb hier ook een publicatie uit 2002 voor me liggen, metingen gedaan door Sunergy in Rijswijk (die nu net hun installatie hebben afgebroken wegens verhuizing naar Delft), met iets boven de 40 graden op de zonnigste julidagen op plat dak met asfaltpapier (!!!) op open frame constructie, en vaak tien graden hogere (module) temperatuur op kunststof consoles op hetzelfde dak. Omgevingstemperatuur lag toen rond de 28 graden. Verschil met de console qua uitgangsvermogen liep op tot zo'n 4%, valt me nog relatief mee.
Niet vergeten bij te vertellen: dat dak van Sunergy lag zo'n beetje op de tiende verdieping, dus hoge natuurlijke convectie...
[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 19-08-2009 13:15 ]
@zonnigtype
4 Soladins, maar maximaal 499W te zien op alle 4 nu.
@NielsTN
Om dat te kunnen doen ben ik op zoek naar een defecte Soladin, of een die een tijdje niet gebruikt wordt. -lenen-
Het onderzoek is natuurlijk volledig non-destruktief. (Heb zoiets al vaker gedaan
)
Ik zoek dan het schema uit en bekijk hoe de boel te foppen is.
Er zal wel ergens een serieweerstand zitten, waar de spanningsval over gemeten wordt.
Door er een weerstandje bij te zetten, kan wellicht de meting worden aangepast en zo de hoeveelheid afgegeven energie omhoog.
De meting is toch niet zo erg nauwkeurig en te optimistisch in vergelijking met een draaimeter.
Maar aan de andere kant, wat is er uiteindelijk mee te verdienen?
Zo'n 20 dagen met 2 uur lang meer energie? 40 uur lang misschien 100W extra. (4kWh, 1 euro)
Maar is dat niet ook de "t" vraag?
En die doen we toch niet.
Als rechtgeaard Tweaker wil ik het zeker wel proberen.
Overigens heb ik al foto's van het binnenwerk gemaakt, met wat handigheid zijn de inverters prima open te maken.
@NielsTN
Om dat te kunnen doen ben ik op zoek naar een defecte Soladin, of een die een tijdje niet gebruikt wordt. -lenen-
Het onderzoek is natuurlijk volledig non-destruktief. (Heb zoiets al vaker gedaan
Er zal wel ergens een serieweerstand zitten, waar de spanningsval over gemeten wordt.
Door er een weerstandje bij te zetten, kan wellicht de meting worden aangepast en zo de hoeveelheid afgegeven energie omhoog.
De meting is toch niet zo erg nauwkeurig en te optimistisch in vergelijking met een draaimeter.
Zo'n 20 dagen met 2 uur lang meer energie? 40 uur lang misschien 100W extra. (4kWh, 1 euro)
Maar is dat niet ook de "t" vraag?
Overigens heb ik al foto's van het binnenwerk gemaakt, met wat handigheid zijn de inverters prima open te maken.
[ Voor 5% gewijzigd door guus.assmann op 19-08-2009 13:34 . Reden: toevoeging van opmerking over fotomateriaal ]
Guus Assmann
Mijn zonnepanelen produceren op dit moment (bijna zenit) 0,67W/Wp bij een paneel temperatuur van 52graden op een paneel wat net boven dakrand uitsteekt in de bebouwde kom.
Ik denk grofweg 35km uit de kust.
[ Voor 9% gewijzigd door ZonneStroom op 19-08-2009 13:32 ]
Mijn oostinstallatie is blijven steken tussen de 800-880W continu = 0,67W/Wp. Paneeltemperatuur onbekend overigens. Installatie op schuin dak op clickFit rails. Dus een cm of 5 van het dak af.
oeioeioei ... laat het de "schoonheidscommissie" of VROM maar niet horen...glambalk schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:31:
Mijn zonnepanelen produceren op dit moment (bijna zenit) 0,67W/Wp bij een paneel temperatuur van 52graden op een paneel wat net boven dakrand uitsteekt in de bebouwde kom.
enne ... afstand tot de kust: pak je oude bosatlas, neem een lineaal, richt hem loodrecht op de kust vanaf je lokatie, kijk naar de schaal, doe er een op zonnestroom lopende zakjapanner bij, e voila!
Verwijderd
Ik heb laatst een AEG wasmachine gekocht. Deze is A++, kan 7 kg was in en centrifugeren op 1600 rpm. Het is zo dat Mieles op een langere levensduur ontworpen worden, maar die langere levensduur is bijna recht evenredig met de meerprijs.
Waarom zou je een levensduur van 20 jaar willen? De techniek van nu is dan al ver achterhaald. Ik koop liever na 10 jaar weer een nieuwe machine die waarschijnlijk weer veeeel zuiniger is dan mijn huidige nieuwe.
Daarom voor mij de AEG A++ en als ik een zonneboiler heb, daar een aparte hotfill op. De machine is op zichzelf dan al zuiniger en kost samen met een hotfill apparaat veeeeel minder dan de miele allwater.
Waarom zou je een levensduur van 20 jaar willen? De techniek van nu is dan al ver achterhaald. Ik koop liever na 10 jaar weer een nieuwe machine die waarschijnlijk weer veeeel zuiniger is dan mijn huidige nieuwe.
Daarom voor mij de AEG A++ en als ik een zonneboiler heb, daar een aparte hotfill op. De machine is op zichzelf dan al zuiniger en kost samen met een hotfill apparaat veeeeel minder dan de miele allwater.
ben wel beniewd naar de foto's.(evt via mail) Hoe kan ik em een beetje netjes open maken? Heb er zelf 2, heb ze nog nooit boven de 498 gezien, reset ze iedere week. Overigens zie ik ze nagenoeg iedere week van het jaar (behalve in de winter) daarop pieken.guus.assmann schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:26:
@NielsTN
Het onderzoek is natuurlijk volledig non-destruktief. (Heb zoiets al vaker gedaan)
Maar is dat niet ook de "t" vraag?En die doen we toch niet.
Vind het zelf wel jammer dat er energie verloren gaat (die verwarmt de toch al te warme kamer dan misschien ook extra). Overigens is die 4 kwh wel ongeveer een procent van de jaaropbrengst.
Is het een idee om er een variac voor te zetten? Dan zou je de spanning van het stopcontact (bij mij meestal vrij laag, 210-220 V) omhoog kunnen schroeven naar bijv 245 V. Dan zou je kunnen kijken of hij boven de 500 watt komt. (theoretisch zou ie afgekapt moeten worden op 2,25 A, dus zou je dan op 540 Watt uit moeten kunnen komen). Het jammere van een variac is volgens mij weer dat ie zelf ook weer verliezen heeft, dus wat je ermee wint aan vermogen, zou je er (minstens) aan warmteverlies weer uitgooien.
Heb er helaas geen over. Hier thuis, als ie in bedrijf is, zet het waarschijnlijk ook geen zoden aan de dijk?
`Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:46:
Ik heb laatst een AEG wasmachine gekocht. Deze is A++, kan 7 kg was in en centrifugeren op 1600 rpm. Het is zo dat Mieles op een langere levensduur ontworpen worden, maar die langere levensduur is bijna recht evenredig met de meerprijs.
Waarom? Omdat een langere levensduur beter strookt bij mijn streven naar duurzaamheid? Hoeveel denk je dan over 10 jaar nog extra te kunnen besparen met nasa-technologie en al wat niet meer? Wij verbruiken nu maar 0,2 kwh per was, veel minder kan denk ik echt niet. En als de boiler leeg is 0,2 kwh plus 0,05 m3 gas en dat zal ook niet veel anders worden, tenzij we met z'n allen gaan wassen op 15 graden, maar dan kan die miele ook op koud.
Zo'n hotfill is bijna 300 euro. Dat opgeteld bij je aanschafprijs van de AEG en dan zit je helemaal niet zo gek ver meer van die 1300 euro voor een Miele allwater, vooral als je van de door jouw genoemde rechtevenredigheid uitgaat.Daarom voor mij de AEG A++ en als ik een zonneboiler heb, daar een aparte hotfill op. De machine is op zichzelf dan al zuiniger en kost samen met een hotfill apparaat veeeeel minder dan de miele allwater.
Verwijderd
Huh; heb je een koelelement op je panelen ofzo .guus.assmann schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:26:
@zonnigtype
Hoeveel Wp heb je per Soladin hangen dan.
Bij dit warme weer gaat mn 600Wp installatie echt niet 499 doen.
Bij jaap (die stukkie verder op woont van mn huis) is dit de huidige waarde: http://fitzcarraldo.xs4al...solar/Our+600Wp+PV+System
Maximale waarde is niet per definitie bij het huidige weer, hoewel ik dat van guus.a niet weet. Bij ons is het het momentane maximum wat ooit is behaald in de periode (meestal ongeveer een week) die voorafgaand aan de uitlezing is bereikt. Kan dus een kortdurend moment tussen reflecterende wattenwolken zijn geweest, en de rest van de week veel lager "continu tijdens het middaguur". Ik reset eenmalig, en meet eenmalig per week. Direct na die eenmalige uitlezing reset ik de "max teller". Guus, hoe zit dat bij jou? Wanneer/onder welke condities haal je die 499 "op alle vier je Soladins'" ? En hoe vaak?Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 14:48:
[...]
Huh; heb je een koelelement op je panelen ofzo .
Hoeveel Wp heb je per Soladin hangen dan.
Bij dit warme weer gaat mn 600Wp installatie echt niet 499 doen.
Bij jaap (die stukkie verder op woont van mn huis) is dit de huidige waarde: http://fitzcarraldo.xs4al...solar/Our+600Wp+PV+System
Verwijderd
windje van zee steekt hier lekker nu op, tshirtje maar weer aan,
de omvormers zijn nu warmer dan de panelen, en het ac vermogen heerlijk hoog.
ik neem even een pv gevroren raketje.
/edit : een sunny boy is erg goed in het verhogen van de netspanning bij hoge vermogens,(as designed)
de steca 500 en soladin vinden dat heel prettig en ik zie vaak vermogens van 530 tot 550 watt ac uit de steca,
en ik niet alleen, de blauwe hoek ook.
de netspanning is hier nu 233,42 volt.
de omvormers zijn nu warmer dan de panelen, en het ac vermogen heerlijk hoog.
ik neem even een pv gevroren raketje.
/edit : een sunny boy is erg goed in het verhogen van de netspanning bij hoge vermogens,(as designed)
de steca 500 en soladin vinden dat heel prettig en ik zie vaak vermogens van 530 tot 550 watt ac uit de steca,
en ik niet alleen, de blauwe hoek ook.
de netspanning is hier nu 233,42 volt.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2009 16:30 ]
@Eric-PVT
Dat viel mij ook al op bij mijn SunnyBoy, bij volle levering ( 800+W ) loopt mijn voltage in huis op van 218V standaard naar 225V, wat ik overigens absoluut niet erg vind.
Ik heb geen idee hoe mijn systemen het nu thuis doen, dat zie ik vanavond weer. 1 ding is zeker, vandaag is weer een dag in de min
Overigens begin ik mij langzamerhand een zonneboiler/panelen evangelist te voelen. Inmiddels zijn hier een aantal collega's druk aan het orienteren op een zonneboiler en zijn er diverse mensen in mijn straat ook al begonnen aan energiebesparingen .
Overigens. De meeste mensen in mijn straat die ik spreek zitten zo rond de 300 euro aan energiekosten per maand.
Dat viel mij ook al op bij mijn SunnyBoy, bij volle levering ( 800+W ) loopt mijn voltage in huis op van 218V standaard naar 225V, wat ik overigens absoluut niet erg vind.
Ik heb geen idee hoe mijn systemen het nu thuis doen, dat zie ik vanavond weer. 1 ding is zeker, vandaag is weer een dag in de min
Overigens begin ik mij langzamerhand een zonneboiler/panelen evangelist te voelen. Inmiddels zijn hier een aantal collega's druk aan het orienteren op een zonneboiler en zijn er diverse mensen in mijn straat ook al begonnen aan energiebesparingen .
Overigens. De meeste mensen in mijn straat die ik spreek zitten zo rond de 300 euro aan energiekosten per maand.
Verwijderd
300 euro!flitspaal.nl schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 16:42:
@Eric-PVT

Over een paar jaar zijn die lasten dus hoger dan hun rente betalingen aan de hypotheek!
Verwijderd
ehm ja.. mijn buurman betaald ook 339 euro nu in zijn enkelglasje vr 1974 woning.
enkele tweakerts hier zijn al eens bij mij langs geweest, en het resultaat tov de buurman is binnen.
laten we gewoon eens even lekker kijken : (vers van de pers !)
ik maak er maar een link van ipv een (img), want sommige mensen krijgen anders het zuur,
dat alles wat ik heb gezegd, nu feitelijke waarheid is geworden, het werkt als een beest,
zeer duurzaam, deel autonomie, superieure terugverdientijden, en geen dag spijt van de investering.
(die dus geen investering was maar een renderende `dak`belegging)
http://van.wijk.net/pvt/gc500days.jpg
507 dagen he, 17 maanden...
de komende 507 dagen dus weer, en buurmans betaald dan dus 5763 euro cash.
november 2008 heb ik even op 0 gesaldeert, tussen door, zodoende was mijn maandlast toen -115 euro.
enkele tweakerts hier zijn al eens bij mij langs geweest, en het resultaat tov de buurman is binnen.
laten we gewoon eens even lekker kijken : (vers van de pers !)
ik maak er maar een link van ipv een (img), want sommige mensen krijgen anders het zuur,
dat alles wat ik heb gezegd, nu feitelijke waarheid is geworden, het werkt als een beest,
zeer duurzaam, deel autonomie, superieure terugverdientijden, en geen dag spijt van de investering.
(die dus geen investering was maar een renderende `dak`belegging)
http://van.wijk.net/pvt/gc500days.jpg
507 dagen he, 17 maanden...
de komende 507 dagen dus weer, en buurmans betaald dan dus 5763 euro cash.
november 2008 heb ik even op 0 gesaldeert, tussen door, zodoende was mijn maandlast toen -115 euro.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2009 17:30 ]
@eric-pvt:
Had je de Q-Solar met zonnepanelen en je PV die hele periode van 507 dagen?
@gatgda
Openmaken, met een schroevendraaier en wat tandenstokers.
Het donkerblouwe deel bevat een stel lipjes, die druk ik met een schroevendraaier opzij en blokkeer ze dan met een stukje tandenstoker.
Hierna tussen licht en donkere deel voorzichtig open wringen.
Ik lees ze een keer per week uit en reset met enige regelmaat. Maar wanneer er precies 499 ontstaat weet ik niet. 3, 4 en 15 augustus had ik een totaal hoog vermogen over de hele dag.
Met een variac heb je maar weinig verlies, op zich waarschijnlijk minder dan de winst.
Maar het zou een poging waard zijn.
Testen is misschien mogelijk door met een spiegel de instraling te verhogen.
Openmaken, met een schroevendraaier en wat tandenstokers.
Het donkerblouwe deel bevat een stel lipjes, die druk ik met een schroevendraaier opzij en blokkeer ze dan met een stukje tandenstoker.
Hierna tussen licht en donkere deel voorzichtig open wringen.
Ik lees ze een keer per week uit en reset met enige regelmaat. Maar wanneer er precies 499 ontstaat weet ik niet. 3, 4 en 15 augustus had ik een totaal hoog vermogen over de hele dag.
Met een variac heb je maar weinig verlies, op zich waarschijnlijk minder dan de winst.
Maar het zou een poging waard zijn.
Testen is misschien mogelijk door met een spiegel de instraling te verhogen.
Guus Assmann
Dat is dan ook niet normaal. Ik woon zelf in een hoekhuis uit `80 en heb nog geen PV of zonneboiler, maar ik heb net m`n maandbedrag op 110,- gezet. Ik vraag me af wat die gasten voor 300,- verstoken. Hebben ze allemaal zonnebanken en electrische sauna`s ofzo?Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 17:06:
[...]
300 euro!![]()
Over een paar jaar zijn die lasten dus hoger dan hun rente betalingen aan de hypotheek!
* Slecht geïsoleerd huis en/of kouwelijke bewoners die de kachel hoger zetten ipv een trui aan te trekken?FicoF schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 19:54:
Dat is dan ook niet normaal. Ik woon zelf in een hoekhuis uit `80 en heb nog geen PV of zonneboiler, maar ik heb net m`n maandbedrag op 110,- gezet. Ik vraag me af wat die gasten voor 300,- verstoken. Hebben ze allemaal zonnebanken en electrische sauna`s ofzo?
* Wellicht meerdere opgroeiende kinderen in huis? Die douchen wat af en verbruiken meestal ook de nodige stroom.
* Oude, niet-HR ketel 24/7 op 21 gr?
* Oude, onzuinige wasmachine en vaatwasser?
* Oude onzuinige wasdroger en nooit de was ophangen?
* Oude onzuinige koelkast en wellicht een aparte vriezer, misschien zelfs wel een extra koelkast voor het bier in de schuur (vaak ook een oudje)?
* Meerdere TV's, stereo's, (spel)computers, DVD-spelers, digitale TV-kastjes vaak ingeschakeld en sowieso 24/7 op standby? Computer(s) 24/7 aan om films te kunnen downloaden? Eigen servertje want dat is handig?
* Aquarium?
* Geen spaarlampen, en hier een daar een lampje wat 12/7 brandt?
* Airco?
Kortom een combinatie van een onzuinig huis, onzuinige apparatuur en onzuinige bewoners? € 300 vind ik veel maar komt volgens mij veel voor.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 19-08-2009 20:15 ]
Hier heeft de PV inmiddels 4000 kWh opgebracht (3.5 kWp sinds 12 juni 2008). Ons verbruik is met 1000 kWh per jaar gedaald naar zo'n 3000 kWh volledig gedekt door de PV.
Verbruik gedaald door:
* hotfill wasmachine en vaatwas
* verwijderen close-in boiler
* nieuwe koelvries combinatie
* gelijkstroom centrale afzuiging
* led verlichting
Huishouden van 7 personen (inclusief opgroeiende kinderen, 3 * vaste PC + 2 * laptop)
Verbruik gedaald door:
* hotfill wasmachine en vaatwas
* verwijderen close-in boiler
* nieuwe koelvries combinatie
* gelijkstroom centrale afzuiging
* led verlichting
Huishouden van 7 personen (inclusief opgroeiende kinderen, 3 * vaste PC + 2 * laptop)
Een paar opgroeiende dochters hebben is erg slecht voor je gasrekening... 2 keer per dag (per persoon) onder de douche of zelfs in bad wordt in veel gezinnen niet abnormaal gevonden.FicoF schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 19:54:
[...]Dat is dan ook niet normaal. Ik woon zelf in een hoekhuis uit `80 en heb nog geen PV of zonneboiler, maar ik heb net m`n maandbedrag op 110,- gezet. Ik vraag me af wat die gasten voor 300,- verstoken. Hebben ze allemaal zonnebanken en electrische sauna`s ofzo?
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Het is echter zo dat de vaat/wasgoed/trommel allemaal op temperatuur moet worden gebracht. Het element zal dus wel degelijk moeten stoken. Onze vaatwasser gebruikt zo'n 16 tot 18 liter water.joopv schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 01:04:
[...]
Het verwarmen van water kost het meeste energie, de motoren en pompjes zijn peanuts daarbij vergeleken. 4,17kJ per graad per liter, oftewel 10L water 40 graden opwarmen kost bijna 0,5kWh.
[...]
Lijkt me niet slim. Maar meten is weten. Ik heb geen idee hoeveel water en bij welke temp. een vaatwasser gebruikt.
Vaatwasser cold-fill: 1,33kWh
Vaatwasser hot-fill: 1,10kWh
Metingen zijn gedaan bij ECO programma op 55 graden.
Bedenk dat de vaatwasser een hele tijd lang op hoge temperatuur draait, en dan ook nog gaat drogen met warmte.
De wasmachine doet dat niet; vandaar:
40 graden cold-fill: 1,05kWh, hot-fill 0,34kWh
60 graden cold-fill: 1.61kWh, hot-fill: 0,57 kWh
Zodoende. Je ziet dat er dus maar erg weinig te besparen is, door de vaatwasser op hotfill te zetten. Want je moet in feite nog meerekenen, dat de zonneboiler pomp ook nog verbruikt.
De vaatwasser heb ik toch op warm aangesloten, omdat het een kleine moeite was, ik had wat leidingen over. En aangezien het apparaat 60graden aankan, hoeft er geen mixventiel voor.
---------------
Bij mijn Miele vaatwasser is het verschil groter: Verbruik hot-fill: 0.89 kWh. Met koudwater: 1.55 kWh.Mistraller schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:41:
[...]
Vaatwasser cold-fill: 1,33kWh
Vaatwasser hot-fill: 1,10kWh
Metingen zijn gedaan bij ECO programma op 55 graden.
Verwijderd
Ik heb dit voorjaar een Remeha Zenta zonneboiler op mijn Remeha HR ketel laten aansluiten. Op de Zenta zit een klein display met enkele leds die aangeven hoe warm de zonneboiler is etc, allemaal prima maar dat apparaat staat natuurlijk ergens op een onmogelijke plek dus daar kijk je niet zo vaak naar. Tot mijn frustratie constateerde ik pasgeleden dat hij helemaal niet functioneert. Reden: een besturingsfout. Erg vervelend als je bedenkt dat dat mogelijk al weken of maanden het geval is. Nou heeft de Remeha Celcia 20 kamerthermostaat een functionaliteit om zonneboiler temperatuur uit te lezen. Vanuit de huiskamer is het eenvoudig om regelmatig even te controleren of eea functioneert. Maar die functionaliteit is niet aangesloten. De monteur weet van niets, of heeft er geen zin in om het uit te zoeken. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Is het inderdaad mogelijk de Zenta op de Celcia aan te sluiten zodat je de zonneboilertemperatuur kunt uitlezen op de kamerthermostaat?
Dus eigenlijk is onze vaatwasser af fabriek al zuinigerdeejeebv schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:00:
[...]
Bij mijn Miele vaatwasser is het verschil groter: Verbruik hot-fill: 0.89 kWh. Met koudwater: 1.55 kWh.
Ik zat zojuist naar de tarieven bij Essent te kijken en ik was enigszins verbaasd:
variabel:
Leveringstarief per kWh 12,69 cent 7,38 cent (Piek/Dal)
Energiebelasting 0-10.000 kWh 12,91 cent
Vaste kosten per jaar € 24,99
3 jaar vast:
Leveringstarief per kWh 11,21 cent 6,55 cent (Piek/Dal)
5 jaar vast:
Leveringstarief per kWh 11,69 cent 7,02 cent (Piek/Dal)
Het verbaast me dat het drie jarige tarief lager is dan het variabele tarief. Zou er toch nog op prijsdaling gespeculeerd worden?
Ik zou bijna 3 jaar vast gaan nemen op deze manier.
---------------
Vind ik nog behoorlijk veel!Mistraller schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:41:
[...]
De wasmachine doet dat niet; vandaar:
40 graden cold-fill: 1,05kWh, hot-fill 0,34kWh
60 graden cold-fill: 1.61kWh, hot-fill: 0,57 kWh
Wij doen ook aan hot-fill:
40 graden cold: 0,85 kWh; warm: 0,19 kWh
60 graden cold: 1,02 kWh, warm: 0,29 kWh
En als we hetzelfde op 800 ipv 1600 toeren centrifugeren (buiten droogt het nu erg goed!) gaat er nog een keer 0,1 kWh vanaf.
Spoelen met (uiteraard schoon) regenwater uit een grote regenton via een aparte waterleiding geeft dan een erg goedkope was.
[ Voor 10% gewijzigd door gatgda op 19-08-2009 22:43 ]
@daniel-f
Er zijn 2 manieren om de temperatuur van de boiler op de Celcia te krijgen. (Denk ik)
Methode 1: De zekere, officiële methode is om een gateway en een extra sensor te kopen.
De gateway gaat in de thermostaatleiding ertussen. En de sensor gaat in de Zenta.
Nu zal de ketel ook niet gaan stoken voor warm water, als de Zenta boven de 60 graden komt.
Methode 2: De ketel kan een buitenvoeler krijgen.
Stop die in de Zenta en op het display van de Celcia 20 kun je dan te temperatuur zien.
Hij geeft dit wel aan als buitentemperatuur.
@gatgda
Stuur even een PM, dan zal ik de foto's van de Soladin 600 per mail toesturen.
Let op! het is 12 MB groot in totaal.
Er zijn 2 manieren om de temperatuur van de boiler op de Celcia te krijgen. (Denk ik)
Methode 1: De zekere, officiële methode is om een gateway en een extra sensor te kopen.
De gateway gaat in de thermostaatleiding ertussen. En de sensor gaat in de Zenta.
Nu zal de ketel ook niet gaan stoken voor warm water, als de Zenta boven de 60 graden komt.
Stop die in de Zenta en op het display van de Celcia 20 kun je dan te temperatuur zien.
@gatgda
Stuur even een PM, dan zal ik de foto's van de Soladin 600 per mail toesturen.
Let op! het is 12 MB groot in totaal.
[ Voor 10% gewijzigd door guus.assmann op 19-08-2009 22:51 . Reden: extra bericht erbij ]
Guus Assmann
ook hier, de vaatwasser op de warmwaterleiding aangesloten, nog zonder zonneboiler: 1.1 kWh normaal, nu slechts 0,35kWh gemiddeld. Vaatwasser van een jaar of 15 ouddeejeebv schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:00:
[...]
Bij mijn Miele vaatwasser is het verschil groter: Verbruik hot-fill: 0.89 kWh. Met koudwater: 1.55 kWh.
Verwijderd
ja, er is enkel 1kwp pv nog bijgekomen, in maart, maar dat is pas weer volgend jaar zichtbaar.@eric-pvt:
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 07:22 ]
Bij mij zit de sensor van de Gateway geklemd op de uitgang van warm tapwater. Dit vertekent wel iets het beeld. Wanneer er een langere tijd geen warm water is gebruikt, dan is de temperatuur op de Celcia 20 4-6 graden lager dan na het laten lopen van de ww-kraan voor bijv. 5 seconden.guus.assmann schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:46:
@daniel-f
Nu de discussie weer even over witgoed op de zonneboiler gaat, wie kan mij helpen met de volgende puzzel:aip schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:16:
[...]
In Nederland weinig keus. Heb je er problemen mee de grens over te gaan? In D levert Bosch de WAE 24412, en ook Candy heeft daar een apparaat met warm water aansluiting.
Edit: ik zie dat er de laatste maanden ook in NL verschillende internetwinkels zijn gaan leveren (op kieskeurig). Prijzen nog wel wat hoog vergeleken met D.
Deze Bosch heeft slechts 1200 toeren en droogresultaat B.
Als je de was daarna in de droger doet/binnen hangt, zal er meer energie nodig zijn om de was droog te krijgen dan een machine met droogresultaat A. Je bespaart op het opwarmen van het water, maar je geeft het weer weg aan het drogen
Het mooiste is natuurlijk een 1600 toeren wasmachine met een losse hotfill of de allwater, maar dat zijn nogal investeringen.
Wat is het verschil tussen drooglabel A en B? Hoe veel extra vocht blijft er acher in de was?
De Bosch is redelijk geprijsd en zou een mooie optie kunnen zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de impact van het minder goed drogen.
http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=45872
Interessant artikel over de kostprijs per watt van verschillende producenten. Hieruit blijkt ook dat de Duitse producenten het mogelijk moeilijk gaan krijgen om te concurreren met de chinese producenten. Maakt ook gelijk duidelijk waar de meeste marge opgehaald worden.
Interessant artikel over de kostprijs per watt van verschillende producenten. Hieruit blijkt ook dat de Duitse producenten het mogelijk moeilijk gaan krijgen om te concurreren met de chinese producenten. Maakt ook gelijk duidelijk waar de meeste marge opgehaald worden.
[ Voor 42% gewijzigd door Edwin de Jonge op 20-08-2009 10:27 ]
Het is dus toch waar dat de fossielen Econcern om zeep hebben geholpen; http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=660
Paul Hamm spreekt uit dat het een kwestie van tijd is voordat een nieuw bedrijf als Econcern bestaat. Laten we hopen dan zonder geld van kolenboer SHV.
Paul Hamm spreekt uit dat het een kwestie van tijd is voordat een nieuw bedrijf als Econcern bestaat. Laten we hopen dan zonder geld van kolenboer SHV.
Hoera!

De installatie van de Sunpower panelen is gereed.
SolarNRG is gisteren ochtend begonnen met de montage, en gisteren avond lagen ze er alle 24 op.
5400Wp in totaal.
Zoals jullie kunnen zien, past het allemaal -net-
Alleen met een enorme hoosbui, is het mischien mogelijk dat het water zo hard van de onderste rij panelen af stroomt, dat het de dakgoot mist.

SolarNRG is gisteren ochtend begonnen met de montage, en gisteren avond lagen ze er alle 24 op.
5400Wp in totaal.
Zoals jullie kunnen zien, past het allemaal -net-
Alleen met een enorme hoosbui, is het mischien mogelijk dat het water zo hard van de onderste rij panelen af stroomt, dat het de dakgoot mist.
Mooie installatie. En vanavond waarschijnlijk al de proef op de som met betrekking tot een flinke hoosbui!stegen schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:40:
Hoera!
1600 toeren -> drooglabel A, 44% restvocht (0,44 liter water in 1 kg wasgoed)Paide22 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:24:
[...]
Nu de discussie weer even over witgoed op de zonneboiler gaat, wie kan mij helpen met de volgende puzzel:
Deze Bosch heeft slechts 1200 toeren en droogresultaat B.
Als je de was daarna in de droger doet/binnen hangt, zal er meer energie nodig zijn om de was droog te krijgen dan een machine met droogresultaat A. Je bespaart op het opwarmen van het water, maar je geeft het weer weg aan het drogen
Het mooiste is natuurlijk een 1600 toeren wasmachine met een losse hotfill of de allwater, maar dat zijn nogal investeringen.
Wat is het verschil tussen drooglabel A en B? Hoe veel extra vocht blijft er acher in de was?
De Bosch is redelijk geprijsd en zou een mooie optie kunnen zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de impact van het minder goed drogen.
1400 toeren -> drooglabel B, 50% restvocht
1200 toeren -> drooglabel B, 53% restvocht
1000 toeren -> drooglabel B, 60% restvocht
Aardig verschil dus tussen 1600 en 1200 toeren. Theoretisch scheelt dat 17%. Uitgaande van 441 kwh per jaar aan energieverbruik voor een condensdroger label c (milieucentraal) scheelt je dat dan 75 kwh op jaarbasis.
[ Voor 9% gewijzigd door Joba op 20-08-2009 11:14 ]
Droogresultaat is natuurlijk afhankelijk van zowel het toerental als de trommel diameter. Ik heb het niet nagerekend maar het kan dus zijn dat een 7kg 1200 toeren net zo droog centrifugeert als een 5kg 1600 toeren wasmachine. Toerental is dus niet alles.Joba schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:01:
1600 toeren -> drooglabel A, 44% restvocht (0,44 liter water in 1 kg wasgoed)
1400 toeren -> drooglabel B, 50% restvocht
1200 toeren -> drooglabel B, 53% restvocht
1000 toeren -> drooglabel B, 60% restvocht
Aardig verschil dus tussen 1600 en 1200 toeren. Theoretisch scheelt dat 17%. Uitgaande van 441 kwh per jaar aan energieverbruik voor een condensdroger label c (milieucentraal) scheelt je dat dan 75 kwh op jaarbasis.
Stegen: mooie installatie! Die zwarte Sunpower cellen zien er toch wat blauwig uit zo van onderen bekeken, of ligt dat aan de foto? Weerkaatsing van de blauwe lucht misschien?
[ Voor 9% gewijzigd door styno op 20-08-2009 11:30 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Mooie installatie en ik denk dat je niet voor de gevel moet gaan staan tenzij je gratis een stortdouche wil hebben tijdens een regenbui.stegen schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:40:
Hoera!
[afbeelding]
5400Wp in totaal.
Zoals jullie kunnen zien, past het allemaal -net-![]()
Welke panelen zijn er gebruikt en welke omvormer?
[ Voor 3% gewijzigd door ZonneStroom op 20-08-2009 11:46 ]
Tsja, maar in een grotere trommel kan ook weer meer wasgoed, waardoor wasgoed wellicht weer minder tegen de buitenkant gedrukt wordt. Dat wordt nog een hele klus om dat dan goed te berekenen. De cijfers die ik gaf worden redelijk conisistent zo gepubliceerd, door verschillende fabrikanten en voor zowel wasmachines van 5 kg als voor 6 of 7. Dus ik denk dat het al met al wel een aardige benadering is.styno schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:28:
[...]
Droogresultaat is natuurlijk afhankelijk van zowel het toerental als de trommel diameter. Ik heb het niet nagerekend maar het kan dus zijn dat een 7kg 1200 toeren net zo droog centrifugeert als een 5kg 1600 toeren wasmachine. Toerental is dus niet alles.
Bovenladers hebben (uiteraard) wel afwijkende restvochtpercentages.
Styno: Ze zijn donkerder dan op de foto, denk dat het door de hoek komt waarop de foto is genomen, verder naar achteren kon ik helaas niet.
glambalk: Het zijn Amerikaanse Sunpower 225Wp panelen, afmetingen zijn 156x80cm. Voor omvormers kan je alleen een versie gebruiken met trafo, dit omdat de pluspool van de panelen, geaard moet worden. Ik gebruik een SMA Sunny Mini Central 5000A.
Ondanks de bewolking , tot nu toe toch al 11,8KwH opgewekt vandaag.
btw, Ik heb nog 5 panelen over, mocht er nog iemand interesse hebben....
glambalk: Het zijn Amerikaanse Sunpower 225Wp panelen, afmetingen zijn 156x80cm. Voor omvormers kan je alleen een versie gebruiken met trafo, dit omdat de pluspool van de panelen, geaard moet worden. Ik gebruik een SMA Sunny Mini Central 5000A.
Ondanks de bewolking , tot nu toe toch al 11,8KwH opgewekt vandaag.
btw, Ik heb nog 5 panelen over, mocht er nog iemand interesse hebben....
Droogmolens zijn erg duurzaam en verbruiken niets.Paide22 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:24:
Wow dat is een flink vol blauw dak
Ben je niet bang voor schaduwwerking met dat ene panel boven de schoorsteen ?
[ Voor 27% gewijzigd door Woodski op 20-08-2009 13:34 ]
Woodski: Het is een dak op het zuidoosten, dus ik heb van de schoorsteen geen last.
Alleen mischien heel vroeg in de ochtend, dat er iets schaduw is op het bovenste paneel, net naast de schoorsteen.
Alleen mischien heel vroeg in de ochtend, dat er iets schaduw is op het bovenste paneel, net naast de schoorsteen.
Het zijn zwarte mono cellen btw ;-)Woodski schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:30:
Wow dat is een flink vol blauw dak
Ben je niet bang voor schaduwwerking met dat ene panel boven de schoorsteen ?
Elk paneel heeft 3 bypass diodes, dus schaduwwerking van de schoorsteen zou niet heel veel inpact mogen hebben.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Klasse! Hoe doen "ze" het bij deze waanzinnige temperaturen? Hier was het rond twee uur des middags 33 graden in de schaduw onder balkon, is nu tegen drie uur plots naar 30 graden gezakt. Ik had toch rond de 0,67 Watt (AC) per Wattpiek (DC-STC) max. op de teller.stegen schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:40:
Hoera!
[afbeelding]
5400Wp in totaal.
Zoals jullie kunnen zien, past het allemaal -net-![]()
/edit
Er is weer een weeralarm afgekondigd door KNMI. Zware windstoten, onweersbuien, etc.
Alles goed vastgeklonken bij iedereen?

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 20-08-2009 14:59 ]
De hoogste piek gezien op de omvormer was 4360W, dit was rond 11 uur vanochtend. Door de zuidoost ligging van het dak, denk ik dat ik rond die tijd de maximale waarde haal.
Momenteel is het hier 29 graden in de schaduw, en sluierbewolking, maar de zon komt er nog aardig doorheen. Toch nog rond de 2500W op dit moment. Teller staat voor vandaag op 17,4KwH and counting...
Heel gaaf dit! Ik loop heel de dag naar de omvormer om de standen te bekijken...
Momenteel is het hier 29 graden in de schaduw, en sluierbewolking, maar de zon komt er nog aardig doorheen. Toch nog rond de 2500W op dit moment. Teller staat voor vandaag op 17,4KwH and counting...
Heel gaaf dit! Ik loop heel de dag naar de omvormer om de standen te bekijken...
Hoezo naar de omvormer lopen? Heb je niet zo'n mooie bluetooth Sunny Beam erbij gekregen/stegen schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 15:13:
De hoogste piek gezien op de omvormer was 4360W, dit was rond 11 uur vanochtend. Door de zuidoost ligging van het dak, denk ik dat ik rond die tijd de maximale waarde haal.
Er zat een RS485 interface bij, hier ga ik nog wel wat mee doen.
In eerste instantie met Sunny Data Control en een PC, en later met een PICdem.net ontwikkel boardje met netwerk aansluiting. Zeg maar een Solarlog, maar dan minimaal 250 Euro goedkoper.
Verwijderd
Gisteren en vandaag heb ik een mini experimentje uitgevoerd wat betreft het effect van actief koelen van de zonnepanelen.
De setup is een 175Wp mono paneel aan een GridFit 250 LV omvormer. Fototje:

(just in case you are wondering - de vuilniszak zit over een kabelhaspel heen, zodat die niet nat kan worden!
Het plan is als volgt: meet de (AC) uitvoer van het paneel in volle zon. Koel het paneel vervolgens af met een aantal liter water (simpel en gratis te verkrijgen uit de -schone- sloot achterin de tuin). Ik zou hebben verwacht dat er een meetbaar, maar relatief beperkt effect van koeling zou optreden... maar het rendement schiet veel meer omhoog dan ik zou hebben verwacht (>10%). Er is natuurlijk het e.e.a. op te merken mbt de betrouwbaarheid van deze meetresultaten. Maar op hoofdlijnen geeft het een duidelijk beeld. Het gekoelde paneel aan de GridFit schiet met 10% omhoog, terwijl een ander 175 Wp paneel aan een andere omvormer geen noemenswaardig verschil in vermogen laat zien. (De panelen zijn niet 1 op 1 te vergelijken, want ze hebben een andere hoek, ze produceren nooit exact hetzelfde.)
Misschien maar een pompje aanleggen om de panelen straks actief te koelen op hete dagen
Als dit 10% scheelt, dan haal je de energie (en kosten) van zo’n pompje er wel uit.
Hier op het forum wordt ook erg duidelijk gezegd dat je ‘de draaischijfmeter’ kosten wat het kost moet behouden. Hierover een vraag. Wij moeten (ivm inductie koken) gaan overschakelen van 1x35A naar 3x25A. Een inductiekookplaat trekt al bijna 12kW (maximaal), en dat is al meer dan 1x35A. Volgens Stedin hoort daar een nieuwe meter bij. Joulz (die de meterwissel zou moeten uitvoeren) zegt dat het afhangt van de leeftijd van de meter (die van ons is uit 1991), en dat de oude meter misschien wel geschikt is… maar zeker weten deed de beste man het niet. MDDS (het meetbedrijf) zegt dat er een nieuwe meter geplaatst moet worden. Wat is de waarheid – hoe kom ik erachter of ik echt een nieuwe meter nodig heb? Zijn 1 fase draaischijfmeters per definitie ook geschikt om aangesloten te worden als 3 fase meter? Heb ik überhaupt kans om mijn meter te behouden als ik wel wil dat ze de aansluiting aanpassen?
De setup is een 175Wp mono paneel aan een GridFit 250 LV omvormer. Fototje:

(just in case you are wondering - de vuilniszak zit over een kabelhaspel heen, zodat die niet nat kan worden!
Het plan is als volgt: meet de (AC) uitvoer van het paneel in volle zon. Koel het paneel vervolgens af met een aantal liter water (simpel en gratis te verkrijgen uit de -schone- sloot achterin de tuin). Ik zou hebben verwacht dat er een meetbaar, maar relatief beperkt effect van koeling zou optreden... maar het rendement schiet veel meer omhoog dan ik zou hebben verwacht (>10%). Er is natuurlijk het e.e.a. op te merken mbt de betrouwbaarheid van deze meetresultaten. Maar op hoofdlijnen geeft het een duidelijk beeld. Het gekoelde paneel aan de GridFit schiet met 10% omhoog, terwijl een ander 175 Wp paneel aan een andere omvormer geen noemenswaardig verschil in vermogen laat zien. (De panelen zijn niet 1 op 1 te vergelijken, want ze hebben een andere hoek, ze produceren nooit exact hetzelfde.)
Misschien maar een pompje aanleggen om de panelen straks actief te koelen op hete dagen
Hier op het forum wordt ook erg duidelijk gezegd dat je ‘de draaischijfmeter’ kosten wat het kost moet behouden. Hierover een vraag. Wij moeten (ivm inductie koken) gaan overschakelen van 1x35A naar 3x25A. Een inductiekookplaat trekt al bijna 12kW (maximaal), en dat is al meer dan 1x35A. Volgens Stedin hoort daar een nieuwe meter bij. Joulz (die de meterwissel zou moeten uitvoeren) zegt dat het afhangt van de leeftijd van de meter (die van ons is uit 1991), en dat de oude meter misschien wel geschikt is… maar zeker weten deed de beste man het niet. MDDS (het meetbedrijf) zegt dat er een nieuwe meter geplaatst moet worden. Wat is de waarheid – hoe kom ik erachter of ik echt een nieuwe meter nodig heb? Zijn 1 fase draaischijfmeters per definitie ook geschikt om aangesloten te worden als 3 fase meter? Heb ik überhaupt kans om mijn meter te behouden als ik wel wil dat ze de aansluiting aanpassen?
Dit topic is gesloten.