Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 21 Laatste
Acties:
  • 149.340 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:16:
@ficof

de verbruiker betaald, is veel socialer, en het capaciteitstarief geen stimulans en asosiaal vanwege het ontbreken van elke wederdienst, ik heb tenslotte niemand iets zien doen of veranderen, die de 120 euro rechtvaardigd (ik betaalde eerder immers niets) het komt zo uit de lucht vallen zonder duidelijke tegenprestatie.
Maar goed dat je geen stadsverwarming hebt met een vastrecht van 350 euro per jaar.
Afsluiten van die handel kan wel maar kost een paar duizend euro. :X

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JeroenH schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:01:
[...]

Toch zijn er installaties op het Noorden... ongeveer een kilometer bij mij vandaan in het pittoreske Hilversum heeft iemand een dak wat licht afhelt naar het noorden en hij heeft daar een forse zonnestroominstallatie op liggen. Zijn rendement komt aardig overeen met de hierboven getoonde schijf.

Link
... niet vergeten bij te vertellen dat dit een verhuisd systeem betrof, dat een deel op een pergola is gebouwd, en dat de enige grote beschikbare ruimte dat licht hellende noorddak was. Want wat mot je anders met je (met veel aanschafsubsidie...) gekochte overschot aan mooie moduultjes?

Laat verder buiten kijf dat "deze persoon" zo gigantisch veel pech en gezeur heeft gehad, en zelf zo enorm veel energie in die fraaie installatie heeft gestoken, dat hij wat mij betreft de Van der Ho-Effekes troostprijs 2009 mag krijgen... }:O >:)

Overigens, de teerling is eindelijk geworpen bij PPV. "Hij" is ook "aan de terugverdientijd berekening" gegaan en heeft weer wat leuke grafiekjes geproduceerd. Zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Total_overviews/Financial_yields/CFPB.gif

Voor de rest weten jelui waar je moet kijken, neem ik aan... :*)

En, nu we toch zo vrolijk bezig zijn nog effekes een vrolijk nieuwtje (althans, voor diegenen die nog hoop hadden gevestigd op extra SDE budget...):

Onder uitdrukkelijke "voorwaarden" (goed lezen die brief en de SenterNovem "uitleg"!!!):

11,8 MegaWattpiek extra zonnestroom capaciteit beschikbaar (als wind op land aanvragen tenminste, zoals trouwens valt te verwachten volgens Jaap Langenbach van Wind Service Holland, vet zullen blijken tegen te vallen dit jaar). *O*

EZ brief van 14 augustus
SenterNovem interpretatie van 14 augustus

Nogmaals: extreem goed lezen die stukken, reken jezelf niet van tevoren rijk s.v.p. ... -O-

(ik blijf er bij, mede door dit inherent aan de regeling veroorzaakte oneindige [politieke] gestoethaspel en permanente gestuntel, dat de SDE een prutsregeling is waar je continu door in onzekerheid wordt gebracht. Vlaanderen heeft dit jaar al dik over de 100 MWp aan geaccumuleerde capaciteit, nergens "gecapt".)

Ben bezig met stukske voor op PPV, voor het "SDE dossier"...

Totaal dus, als ALLES meezit, 20 [reeds "vergeven" cq. "beschikt"] + 11,8 [maximaal nieuw te vergeven als alles meezit] = 31,8 MWp aan zonnestroom te vergeven dit jaar. Nog steeds te weinig (alleen al voor de "grote categorie" was op 6 mei 2009 voor 222,1 MWp aangevraagd...), en de vraag is natuurlijk of (a) alle "beschikten" daadwerkelijk zullen gaan plaatsen, en (b) wanneer dan wel. Maar "er zit schot in", zullen we dan maar stellen...

[ Voor 38% gewijzigd door zonnigtype op 15-08-2009 00:40 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ik heb een tijdje terug nog met SN gebeld over de SDE 2009; ze waren volledig op de hoogte dat van 2008 slechts 20% van de verleende subsidies definitief waren (intern cijfer of lezen ze daar ppv??).

Tweede punt wat ze mij melden was dat de bedragen die gereserveerd zijn maar niet gebruikt worden niet opnieuw worden uitgedeeld in dezelfde ronde. Het geld blijft wel gereserveerd voor duurzame energie, maar niet persé voor dat jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door SpiceWorm op 15-08-2009 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Ik heb afgelopen week ook nog naar SN gebeld voor SDE 2009, omdat ik nog niks binnen had dan alleen een oprekking vd beslissingstermijn van 13 weken.
Toen vroeg ik ook nog naar de SDE 2008, en toen vertelden ze dat de ingebruikname daarvan 'op schema' ligt....

Het enige wat ze me verder nog konden vertellen is dat alleen de mensen die subsidie krijgen al bericht hebben gehad, dat de rest nog even aan het lijntje wordt gehouden omdat er mensen zijn die de toewijzing terugsturen en dat daardoor anderen wel subsidie zouden kunnen krijgen.

Ondanks dat ik op 6 april heb aangemeld dus toch erg weinig kans......
Of ik moet nog in het potje van 5,9 MWp komen te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@eeepc deze :
http://www.mydigitaldisco...--800008DC-1224229027.jsp
maar laten we het topic niet vervuilen met pc talk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Jamaar dat is gewoon een PCI-express kaartje wat toevallig door je PC gezien wordt als schijf ;) (geen SDHC dus)
En tsja PC-talk vervuiling op Tweakers.... ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
gatgda schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:19:
Het enige wat ze me verder nog konden vertellen is dat alleen de mensen die subsidie krijgen al bericht hebben gehad, dat de rest nog even aan het lijntje wordt gehouden omdat er mensen zijn die de toewijzing terugsturen en dat daardoor anderen wel subsidie zouden kunnen krijgen.
Bijzonder, de medewerker heeft het voor mij nog nagevraagd en terug gebeld met de mededeling dat wanneer een toewijzing om de een of andere manier niet door gaat hij niet in dezelfde ronde nogmaals vergeven wordt.

Het lucht/water dicht krijgen van de boiler begint ondertussen een redelijke soap te worden... Heb je het ene dicht, begint de volgende koppeling te lekken... Nadat de boiler 2 dagen op druk is gebleven hebben we het collectorcirquit onder druk gezet, bleek daar een koppeling van te lekken. Prima, dus opnieuw hennep erop en aandraaien. Vervolgens weer druk erop, blijkt opeens de koppeling die er direct tegenaanzit ook te lekken, waarschijnlijk eerder nog niet opgemerkt. Deze konden we simpel strakker draaien, maar die begon vervolgens harder te lekken. De druk van het collectorcirquit weer af, maar het ding blijft blazen... hebben we de tapwaterkant weer lek gekregen (terwijl we die plug vaster hebben gezet)...
Bleeeeh
Zelfs de bevriende installateur had slechts 50% van de koppelingen in een keer dicht...

Als ik er iets van geleerd heb is het een ding: vanuit zo'n boiler is het enige wat je wil: zo snel mogelijk naar knelkoppelingen. De rest is een ramp!

@ Sunhacker: hoe heb jij dat aangepakt? Wordt er redelijk simpel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:34:
[...]

Bijzonder, de medewerker heeft het voor mij nog nagevraagd en terug gebeld met de mededeling dat wanneer een toewijzing om de een of andere manier niet door gaat hij niet in dezelfde ronde nogmaals vergeven wordt.

Zelfs de bevriende installateur had slechts 50% van de koppelingen in een keer dicht...

Als ik er iets van geleerd heb is het een ding: vanuit zo'n boiler is het enige wat je wil: zo snel mogelijk naar knelkoppelingen. De rest is een ramp!

Mijn collectorcircuit was in 1x helemaal dicht. Daar staat overigens ook slechts 1,4bar op, dus snel lekken zal dat niet.

Aan mijn watercircuit waren twee koppelingen aan het lekken, dit is meteen de eerste dag ontdekt en heb ik zelf ff opgelost met twee steeksleutels. Bij mij is overigens alles gedaan met knelkoppelingen bij mijn zonneboiler.

Overigens, daarnet even gemeten er wordt op dit moment een gezellige 750W continu aan electriciteit gebakken door mijn zonnepanelen.

De zon is inmiddels over het dak heen, mijn oost installatie geeft nog 400W, mijn afdakje bakt lekker 60W mee en mijn oost installatie begint nu het werk over te nemen en bakt op dit moment 250-300W continu _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, die harde windkracht 6-7 hier doet zijn werk lekker,
kan het niet laten af en toe even op de display te kijken,
vooral bij een forse windvlaag komt er zomaar een paar honderd watt bij,
en de sunny boy maakt dan een lekker geluidje. (wraaarrrrrrrrrrrr zoem...)

@zonneboiler, ik heb alles in 1 keer zelf gedaan met unipipe, de kans op lekkage is dan 0, en alles was meteen dicht, ook bij het 2 jaar later vervangen van het vat, alles weer los, en alles weer vast en 1x dicht.
(de unipipe drukschaar had ik van een loodgieter geleend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikonline
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 03:36
Ik weet dat terugverdientijd een vies woord is. Zonnigtype heeft er weer een prachtig verhaal over geschreven Ik lees de kritische stukken en het tweakers forum altijd graag, maar reageer zelden. In het licht van de toekomstige ontwikkelingen is terugverdientijd toch relevant om de grote massa te kunnen overtuigen dunkt mij. Op wikipedia staat het volgende:

"De terugverdientijd voor fotovoltaïsche zonnepanelen ligt anno 2008 rond de 30 jaar bij gelijkblijvende elektriciteit-prijs. Bij een stijging van 10% per jaar wordt het ca. 13 jaar. (Gemiddeld kost een Wp EUR 5.50 (ex. montage), 1Wp levert in Nederland 850Wh per jaar aan energie op, dat is met een gemiddelde prijs van 23 cent per kWh (juni 2008) = 18.4 cent. 5,50 / 0,184 = 29.9 jaar)
Een zonnepaneel kost ongeveer €550 per 100 Wp (prijspeil 2008). Een PV paneel levert in Nederland per 100 Wp op jaarbasis ca. 85 kWh. Elektriciteit kost €0,23 per kWh (NL, 2008). De jaarlijkse besparing bedraagt dus €19,55 per 100 Wp. Een paneel verdient zich daarom volgens de huidige stand van zaken (bij een stroom-prijs stijging van 10% per jaar) in 14 tot 15 jaar terug. Als de elektriciteitsprijs nog sneller stijgt zal deze tijd korter worden. In het geval dat de prijzen niet stijgen zal de installatie net quitte draaien.

Europese deskundigen voorspellen dat zonnestroom vanaf 2015 of 2017 volledig kan concurreren met marktprijzen van conventioneel opgewekte elektriciteit."

Vooral dat laatste zou de zaken geweldig versnellen, volgens mij knalt ieder bedrijf en particulier de panelen dan op het dak. Maar gevoelsmatig (en ik hoop dat jullie het meer met argumenten kunnen beantwoorden) lijkt dit wel heel snel. Dan moeten de prijzen bijna halveren (uitgaande van stijging van de energieprijs van 10%). Wanneer denken jullie dat panelen concurrerend worden? En in hoeverre denken jullie, dat als dit moment aanbreekt, dat we dan in 20/30 jaar grotendeels kunnen overstappen? Als het qua prijs concurrerend is, zal er vanuit het oogpunt van energiezekerheid en duurzaamheid toch massaal worden overgegaan op zon, wind etc? Maar ik ben nog niet overtuigd dat het qua prijs zo snel concurrerend wordt zonder subsidies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
ikonline schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:42:
Wanneer denken jullie dat panelen concurrerend worden?
Grid-parity.

Ik durf daar persoonlijk niets over te zeggen, omdat het afhankelijk is van zo enorm veel factoren. Elektriciteitsprijs, bijvoorbeeld. En die lijkt op korte termijn eerder omlaag dan omhoog te gaan. Efficiëntieverbeteringen in het productieproces van zonnestroompanelen en schaalvergroting zouden de prijs van zonnestroompanelen kunnen drukken. Aan de andere kant zou een stijging van de grondstofprijzen de prijs juist weer omhoog kunnen drukken. Ook zou een groot land (VS? China? Rusland?) ineens een ijzersterk feed-in tarief kunnen invoeren waardoor de vraag ineens sterk toeneemt, dat zal de prijs weer doen stijgen. Misschien komt er wel ineens een CO2-heffing op fossiel opgewekte elektriciteit, wat weer gunstig is voor zonnestroom. Misschien krijgen die !@#$%^&* netbeheerders & leveranciers eindelijk eens op hun flikker dat het nu klaar moet zijn met hun dwarsliggerij en dat ze met mensen met zonnestroompanelen op elke mogelijke wijze van dienst moeten zijn i.p.v. te sarren en tegenwerken. En zo zijn er nog vele factoren waar ik helemaal niet van weet die de prijs van zonnestroom kunnen beïnvloeden

Maar om een gooi te doen: 2015-2017? Voor Nederland dan, want hoe zuidelijker je komt, hoe eerder zonnestroom grid-parity benadert, behalve in Frankrijk waar zwaar door de overheid gesponsorde kernenergie de prijs van elektriciteit kunstmatig laag houdt.. In Zuid-Italië schijnt grid-parity al bereikt te zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 15-08-2009 16:06 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey,
hoe zit dat economisch, als je ook nog bespaart.
hoe zit dat economisch, als in 2012 co2 belast word voor produktie.
(vervuiling word nu op de burger voor later afgewimpeld)
hoe zit dat economisch als je de spaarente van nu beschouwd ? 2%
dan treden er vele variaties op in je voordeel, en is een dergelijk model, al snel vatbaar voor :
dan ben je nu eigenlijk al te laat, want met een levensduur van >20 jaar eindig je met je investering dus in 2030.
ik kom zelf op een terugverdientijd in eenvoudig geld van ongeveer 3,5 jaar voor de volledige installatie.
warmte en stroom vullen elkaar namelijk aan, waardoor er excessen in besparing optreden (hotfill bijvoorbeeld)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikonline
JeroenH schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:05:
[...]

Maar om een gooi te doen: 2015-2017? Voor Nederland dan, want hoe zuidelijker je komt, hoe eerder zonnestroom grid-parity benadert, behalve in Frankrijk waar zwaar door de overheid gesponsorde kernenergie de prijs van elektriciteit kunstmatig laag houdt.. In Zuid-Italië schijnt grid-parity al bereikt te zijn...
Ik vraag me af of Italië dat ook zonder subsidie al bereikt heeft. Google gaf me het antwoord niet direct. Als dat waar is, waarom zou een land als Spanje dan nog met subsidie moeten werken? Dan zou de markt het zelf al oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Overigens, als je de energiebelasting meetelt die nu zit op electriciteit en je neemt een periode van 30 jaar ( levensduur van een zonnepaneel ) dan is zonnestroom allang concurrerend met normale stroom.

Over een periode van 30 jaar inclusief invertervervanging om de 10 jaar kost mijn stroom van mijn panelen ongeveer 18 cent / kWh

Dus het hangt ook heel erg af van de definitie van wat grid parity is. Als je dus de netto consumentenprijs als maatstaaf neemt inclusief belasting dan is wat mij betreft grid-parity ook in Nederland allang bereikt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt trouwens clean energy en dirty energy niet met elkaar vergelijken in prijs,
en anders moet je eens diep de coencentrale (amsterdam) over je longen nemen een middagje.
gaan we het daarna nog over euro`s hebben als je dan nog leeft.

/helder moment : wat siderea heeft gezegd over de asi panelen,
en hun sterke performance bij warmte, vraag ik me af of dat geen betere optie is voor die zuidelijke landen.
Afbeeldingslocatie: http://static.seekingalpha.com/uploads/2008/12/9/saupload_gridparityandthegreat1myth_medium_image1_1513_thumb1.png

lekker plekkie :
Afbeeldingslocatie: http://static.seekingalpha.com/uploads/2008/12/9/saupload_gridparityandthegreat1myth_medium_image2_1514.png

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ah, de Hemweg centrale. Daar werk ik een paar kilometer bij vandaan. Die centrale braakt wat bagger de lucht in elke dag zeg :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet je de amerikahaven eens gaan kijken verderop, hoe die kolenoverslag eruit ziet.
brrrrr, nee gridparity vind ik maar een eng woord, terugverdienen trouwens ook,
want wat ben je aan het vergelijken dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vergelijken is inderdaad lastig. Wij ( mensen ) gaan snel in dat geval vereenvoudigen. Als je het gehele plaatje erbij pakt ( klimaatinvloed / co2 uitstoot, banen etc ) dan is er gewoonweg geen vergelijking te maken tussen grijze stroom van een kolencentrale en zonnepanelen op het dak.

Laat staan dat de prijzen van de verschillende kWh's vergelijkbaar zijn.

Overigens ben ik nog steeds uitermate blij met onze zonnepanelen en de opbrengst ervan :) inmiddels dik 525kWh vanaf mei 2009 t/m heden. En onze hoofdmeter blijft maar achteruit draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikonline
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:37:
moet je de amerikahaven eens gaan kijken verderop, hoe die kolenoverslag eruit ziet.
Die vergelijking is vanuit idealistisch oogpunt niet van belang. Maar als je heel nederland aan de duurzame energie wil helpen is dit absoluut vereist. Je kunt veel mensen anders niet overtuigen, wat het volledig overschakelen naar duurzame energie zal dwarsbomen.
Terugverdientijd zonder subsidies is voor de wereldwijde ontwikkelingen van levensbelang. Het is niet de bedoeling dat alleen enkele tweakers met een groen hart die dingen op het dak leggen.
Ik vind enerzijds dat we nu al veel meer moeten investeren, maar weet dat het pas hard zal gaan als duurzame energie concurrerend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:37:
[..]
Weet je wat ook grappig is, als men de PV-installatie uit een hypotheek gaat betalen.
Je hoort wel altijd het begrip terugverdientijd, maar nooit de totale kosten.
Looptijd bijvoorbeeld 30 jaar, a 5.6% op dit moment.

Rekenvoorbeeldje:
10'000 euro voor de installatie.
5.6% rente per jaar, dus 560 euro rente per jaar, dat is bijna 47 euro per maand aan rente en bijna 28 euro aflossing per maand. (10k/360, bij spaarhypotheek zal je aflossing iets minder zijn)
Volgens mij kun je deze rente niet aftrekken van de belasting, dus heb je na die 30 jaar 16800 euro aan rente betaald. (en 10k aan aflossing).

Probeer dan nog maar eens de terugverdientijd mee te nemen ;)

Het is natuurlijk iets anders als je door de toepassing van duurzame investeringen als dit een korting op de rente kunt krijgen. (0.1% verschil scheelt al 6000 euro over 30 jaar op een hypotheek van 2 ton)

Dit kun je trouwens ook als argument meenemen wanneer mensen de auto financieren uit de hypotheek ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TD-er op 15-08-2009 17:08 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als al die beleende platte tv`s zonnepanelen waren de afgelopen 5 jaar,
dan waren we al aardig in de buurt van de doelstelling.....
kuddegedrag is the way to go, niet de financien.
de hollander motiveer je zodra hij het gevoel heeft er niet bij te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:17:
Wat dat betreft ben ik weer blij dat ik niet meeloop met diezelfde kudde. Die kudde loopt nu namelijk keihard af op een afgrond ( Lemmings anyone ;) ).

Overigens hier ook een platte TV, die is overigens aangeschaft nadat ons oude toestel ( 63cm 4:3 mono geval ) er eind vorig jaar er de brui aangaf.

En er is geen 48" plasma muurbehang ding voor in de plek gekomen maar een bescheiden 32" TFT TV van Panasonic waar we ontzettend tevreden mee zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
TD-er schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:59:
[...]
Volgens mij kun je deze rente niet aftrekken van de belasting, dus heb je na die 30 jaar 16800 euro aan rente betaald. (en 10k aan aflossing).
Een PV installatie is een verbetering van de woning, dus de hypotheekrente daarvoor mag je wel degelijk van de belasting aftrekken.
Ik heb de installatie wel gefinacierd. Je weet dan precies wat je maandlasten zijn, in mijn geval, bij een looptijd van 20 jaar zo'n 111 €. SDE subsidie en vermeden inkoop (850*3.5*0.56)/12=€ 139. Netto voordeel, niet pas op termijn, maar nu dus €27 per maand.
SDE subsidie stopt na 15 jaar, maar waarschijnlijk is de prijs van een kWh dan > de 0,56 € van de SDE.
Onzekere factor is verder de levensduur van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Het leuke van een nieuwe installatie is de records die steeds sneuvelen. Vandaag is de teller blijven staan op 7,14 kWh voor onze 6 Suntech 200 18/U-b panelen en dat is, sinds de installatie op 5 augustus, een hoogterecord. Ook in de zonneboiler was het water aan de maximum temperatuur gekomen, ook dat had ik nog niet eerder gezien. Wat me opvalt is overigens het verschil in meting tussen de display van de Sunny Boy (54,1kWh) en de analoge Powermonitor die op 51,3 staat. Vergeet de Sunny Boy z'n eigen verbruik of is de powermonitor niet goed?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het lucht/water dicht krijgen van de boiler begint ondertussen een redelijke soap te worden... Heb je het ene dicht, begint de volgende koppeling te lekken... Nadat de boiler 2 dagen op druk is gebleven hebben we het collectorcirquit onder druk gezet, bleek daar een koppeling van te lekken. Prima, dus opnieuw hennep erop en aandraaien. Vervolgens weer druk erop, blijkt opeens de koppeling die er direct tegenaanzit ook te lekken, waarschijnlijk eerder nog niet opgemerkt. Deze konden we simpel strakker draaien, maar die begon vervolgens harder te lekken. De druk van het collectorcirquit weer af, maar het ding blijft blazen... hebben we de tapwaterkant weer lek gekregen (terwijl we die plug vaster hebben gezet)...
Bleeeeh

Tja, er zitten nogal wat koppelingen aan natuurlijk.
50% vind ik toch wel erg veel.

Je gebruikt dus hennep, ook met fittings-pasta?
Genoeg hennep er om heen gedaan?
Ook eerst het schroefdraad mishandeld met een ijzerzaagblad, zodat de hennep hangen blijft?

Normaal gezien moet hennep geen probleem zijn, ik had 2 koppelingen die lekten.
Alle 2 hetzelfde probleem:
Met het aandraaien was de hennep niet op de plaats blijven zitten en daardoor lekte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Ik gebruik al enige tijd Teflon draad, zoals Tangit Uni-Lock Dat werkt snel, dicht beter af dan teflon tape, is temperatuurbestendig tot 130° en eenvoudiger dan hennep met kit. Wel altijd de schroefdraad opruwen met een zaag of een grove vijl. Ook nu zonder problemen gebruikt voor de vaste aansluitingen van de boiler en niet één lekkende aansluiting gehad.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 20:35:
Het leuke van een nieuwe installatie is de records die steeds sneuvelen. Vandaag is de teller blijven staan op 7,14 kWh voor onze 6 Suntech 200 18/U-b panelen en dat is, sinds de installatie op 5 augustus, een hoogterecord. Ook in de zonneboiler was het water aan de maximum temperatuur gekomen, ook dat had ik nog niet eerder gezien. Wat me opvalt is overigens het verschil in meting tussen de display van de Sunny Boy (54,1kWh) en de analoge Powermonitor die op 51,3 staat. Vergeet de Sunny Boy z'n eigen verbruik of is de powermonitor niet goed?
Bij wie heb je je installatie besteld?
Die 6 suntechs gaan volgens sunny design niet erg lekker op een SB1100.

ik haal straks met zon op je dak ook weer 3 extra suntechs (niet bij besseling, veel te duur!) ; wil ook graag die sb1100; echter als sma zelf aangeeft dat het niet een lekkere combi is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:22:
[...]

Bij wie heb je je installatie besteld?
Die 6 suntechs gaan volgens sunny design niet erg lekker op een SB1100.

ik haal straks met zon op je dak ook weer 3 extra suntechs (niet bij besseling, veel te duur!) ; wil ook graag die sb1100; echter als sma zelf aangeeft dat het niet een lekkere combi is...
Inderdaad, bij die dus.
Overigens weet ik niet helemaal hoe ik Sunny Design moet interpreteren. Je hebt Ertragsverlust en Ertragsverlust. Voer voor de grap maar eens 3 panelen Suntech 200Wp in. Ook dan krijg je Ertagsverlust. Uit ervaring weet ik dat de omvormer dan helemaal niets doet. Momenteel heb ik nog geen logging, waardoor ik niet goed kan zien wat er gebeurt. Wel staan ze, net als bij jou, op het platte dak, en zullen ze dus minder warm worden dan in een schuin dak situatie. Het speelt bij temperaturen boven de 52°. Ik heb geen idee hoe heet ze vandaag geworden zijn. Ik kwam vandaag op 6 kWh/kWp. Weet niet wat anderen (Guus?) vandaag hadden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6 suntechs 200 op een sb 1100 geven al bij een paneel temperatuur van 45 graden problemen met de mpp,
erboven daalt de spanning zelfs onder de mpp.(=uit)
Min DC-spanning :
147,6 V String-MPP_spanning bij +65°C : 120,0 V <121 V !
String-MPP_spanning bij +45°C : 138,6 V ( Uac <234 V ! )

de paneel temperatuur bij de blauwe hoek was vandaag maximaal 50,5c

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:52:
6 suntechs 200 op een sb 1100 geven al bij een paneel temperatuur van 45 graden problemen met de mpp,
erboven daalt de spanning zelfs onder de mpp.(=uit)
Min DC-spanning :
147,6 V String-MPP_spanning bij +65°C : 120,0 V <121 V !
String-MPP_spanning bij +45°C : 138,6 V ( Uac <234 V ! )

de paneel temperatuur bij de blauwe hoek was vandaag maximaal 50,5c
Ik kom in Sunny Design op iets andere getallen, en krijg pas Yield loss boven de 52 graden. Heb je wel de goede genomen? STP200-18/Ub is mijn paneel. Met de c versie zit je inderdaad slechter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 12:53
Onze Zonnepanelen liggen er nu 1 maand. Toch alweer 710Kwatt gekregen. ik vind dit toch redelijk netjes.

24*suntech 210W
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/2nk1lvo.jpg

Sunny mini central 4600
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/346p3bp.jpg

Het meeste wat ik op een dag gekregen heb is 31kw.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:17:
Kan wel zijn, maar economische terugverdientijd is toch echt wel belangrijk. Ik heb wel eens op de duurzame beurs gestaan en dat was steevast de tweede vraag die werd gesteld. Een TV zie je, daar heb je meteen profijt van omdat je het filmpje in HD kan kijken en omdat die lelijke bak uit de kamer is. Dat is niet het geval bij bijvoorbeeld een zonneboiler op PV panelen. Je staat onder de douche en je hebt nog steeds warm water. Veel mensen hebben geeneens een idee hoe dat water warm wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Opbrengst zonnepanelen:
Op de 14 e was het 10,8 kWh
En de 15e leverde 11,6kWh
De boiler draaide achtereenvolgens 3,6 en 4,2 uur om op een temperatuur van boven de 90 graden te stoppen.
Ik heb 2375 Wp aan Kyocera panelen liggen, op pal zuid.
Alles bij elkaar een prima resultaat.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag terug van vakantie, meteen een kadootje gevonden bij de post.
Senter Novem heeft de subsidie toegekend voor de zonne boiler.
De gemeente de bouwvergunning af gegeven.
De zonne panelen welke ik op een zelfgemaakt (veelste lichte contructie volgens sommig hier) Houten frame heb geplaatst hebben de stormen overleeft en nu al 124KW opgeleverd.

Al met al een leuke meevaller zo na de vakantie.

Week 37 ga ik samen met de buurman de dakpannen en dakbeschot vervangen en dan gelijk de zonne panelen op hun definitieve plek.

gr, Sprokkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:43:
[...]

Inderdaad, bij die dus.
Overigens weet ik niet helemaal hoe ik Sunny Design moet interpreteren. Je hebt Ertragsverlust en Ertragsverlust. Voer voor de grap maar eens 3 panelen Suntech 200Wp in. Ook dan krijg je Ertagsverlust. Uit ervaring weet ik dat de omvormer dan helemaal niets doet. Momenteel heb ik nog geen logging, waardoor ik niet goed kan zien wat er gebeurt. Wel staan ze, net als bij jou, op het platte dak, en zullen ze dus minder warm worden dan in een schuin dak situatie. Het speelt bij temperaturen boven de 52°. Ik heb geen idee hoe heet ze vandaag geworden zijn. Ik kwam vandaag op 6 kWh/kWp. Weet niet wat anderen (Guus?) vandaag hadden.
Mijn Delta 3300 SI met 3,4 kWp kwam op deze stralende dag niet verder dan 5,9 kWh/kWp
De blauwe hoek kwam niet verder dan 5,49, maar eigenljk zijn dit soort vergelijkingen niet anders dan praten over het weer, het zegt niets over de installatie. Hooguit als er tijdelijk schaduw op de panelen valt.

Een belangrijker getal is het maximum vermogen. Ik vind het nog steeds heel vreemd dat mijn 3,4 kWp niet verder komt dan 2,60 kW piek, en dat bij een stralend blauwe lucht.
De blauwe hoek komt met zijn 2,7 kWp niet verder dan 2,15 kW volgens de grafiek van vandaag, je kunt dan mooi het maximum onder belasting zien, niet een toevallige piek als de panelen en inverter koud zijn.

Om te vergelijken deel je max afgegeven vermogen "onder belasting bij volle zon" door het opgegeven paneel vermogen (bij 25 graden celcius)
Bij mij: 2,6 / 3,4 = 0,76
Blauwe Hoek 2,15 / 2,7 = 0,8 daar wordt ik nu ontevreden van. Mijn Delta 3300 SI belooft een rendement van 95%, net als de Philips EVO 500 van de blauwe hoek, maar kennelijk haalt mijn inverter niet dat rendement.

Het lijkt me leuk dit getal met dat bij anderen te vergelijken. De buitentemperatuur is dan wel belangrijk, omdat die de paneel temperatuur beinvloedt. En je moet zorgvuldig het maximum onder belasting opzoeken. Dat is bijna altijd anders dan het dagmaximum van de inverter.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Bestaat er overigens ook een soort pricewatch voor PV panelen? Ik heb op een aantal sites gekeken waarbij ik het vermoedden had dat ze wel enige info hierover hadden staan, maar dat is dus niet het geval.

Dus een vergelijkingssite met wat reviews en prijzen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 00:32:
[...]

Om te vergelijken deel je max afgegeven vermogen "onder belasting bij volle zon" door het opgegeven paneel vermogen (bij 25 graden celcius)
Blauwe Hoek 2,15 / 2,7 = 0,8 daar wordt ik nu ontevreden van. Mijn Delta 3300 SI belooft een rendement van 95%, net als de Philips EVO 500 van de blauwe hoek, maar kennelijk haalt mijn inverter niet dat rendement.
Kijk hier eens:
http://www.siderea.nl/producten/pvverm/pvverm_0.html
Voeg ik het max. vermogen er ook bij.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
[...]

Bleeeeh

Even een paar tips van mijn kant (slechts 2x een lekke (knel)koppeling)

Als je twijfelt over een teflon verbinding kan je er een paar sliertjes hennep (zonder kit) tussen wikkelen. Dan komt het vanzelf strakker te zitten als het mocht lekken. Voor overige hennep verbindingen; zorg voor voldoende kit, ruwe draad, en gebruik niet teveel hennep, want dan past het niet en gaat het inderdaad schuiven. Als een hennep koppeling begint te lekken dan zit er niet genoeg hennep op de juiste plek. Goed opletten of de draad conisch is.

Ik heb verder op een beperkt aantal plaatsen gesoldeerd met tin/zilver. Dat mag 175 graden hebben. De koppelingen zitten een eind van de collector af, dus dat is geen probleem. De meningen zijn er echter over verdeeld, maar hier werkt het prima.

Bij het vullen ook testen bij overdruk want als er stagnatie optreedt heb je dat immers ook. En dan moet het ook dichtblijven.

Persoonlijk blijf ik een hekel houden aan knelkoppelingen...Want juist daarmee had ik wat lekjes, en ander gezeik doordat de vorige bewoner hier een aantal koppelingen veel te strak had zitten, en dus niet meer dicht te maken waren na de aanpassingen.

Verder, zit er inmiddels een inlaatcombi voor je boiler?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

ericplan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:43:
[...]

..................
Ik kwam vandaag op 6 kWh/kWp. Weet niet wat anderen (Guus?) vandaag hadden.
Ik zat vandaag met mijn door met NUON stickers overgeplakte (Australische en/of Chinese) Solar Enertech op 5,22. Ik heb alleen wel al gemerkt dat er zelfs op een afstand van 1-1,5km al verschillen kunnen zitten in dagopbrengst. Hangt oa van de windrichting af (wordt tie nog net een beetje afgekoeld door over een koude Sloterplas te waaien of niet).
Ben overigens serienummers van zonnepanelen die door NUON zijn geleverd bij elkaar aan het zoeken om de flashrapporten op te kunnen vragen. Als er nog mensen zijn die ook hebben of weten.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan wel zijn, maar economische terugverdientijd is toch echt wel belangrijk.
en heel armoedig, toch is het vreemd hoeveel mensen het wel aan het doen zijn....
"with money you can buy a house but not a home"

neem nu ton,
http://www.pv-solar24.info/boiler.html
het zou toch verboden moeten worden zo mooi en leuk.

/edit : pv om 11:48 boven stc vermogen gepiekt, bij windkracht 6 west , 17,4 graden en witte dikke wolken,
ook de blauwe hoek tipte 2627 watt rond die tijd, misschien dat wat meer mensen vandaag lente-achtige pieken halen. priceless useless fun :P

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 00:32:

Mijn Delta 3300 SI met 3,4 kWp kwam op deze stralende dag niet verder dan 5,9 kWh/kWp
De blauwe hoek kwam niet verder dan 5,49, maar eigenljk zijn dit soort vergelijkingen niet anders dan praten over het weer, het zegt niets over de installatie. Hooguit als er tijdelijk schaduw op de panelen valt.

Een belangrijker getal is het maximum vermogen. Ik vind het nog steeds heel vreemd dat mijn 3,4 kWp niet verder komt dan 2,60 kW piek, en dat bij een stralend blauwe lucht.
De blauwe hoek komt met zijn 2,7 kWp niet verder dan 2,15 kW volgens de grafiek van vandaag, je kunt dan mooi het maximum onder belasting zien, niet een toevallige piek als de panelen en inverter koud zijn.

Het lijkt me leuk dit getal met dat bij anderen te vergelijken. De buitentemperatuur is dan wel belangrijk, omdat die de paneel temperatuur beinvloedt. En je moet zorgvuldig het maximum onder belasting opzoeken. Dat is bijna altijd anders dan het dagmaximum van de inverter.
Mijn Delta SI 3300 met 3,4 kWp kwam gisteren op 20,3 kWh. Dat is 20,3 / 3,4 = 5,97 kWh/kWp.
Mijn systeem kwam trouwens ook niet boven de 2600W piek, maar dat zal vooral komen omdat hier in Tilburg maar weinig wind was vergeleken met de kuststreken.
De hoogste rendementspiek bij de Delta SI 3300 ligt bij 1600W volgens grafiek in handleiding, bij hoger loopt de rendementsgrafiek weer iets naar beneden. Met een EU werkingsgraad van 95,7% ben ik erg blij met deze transformator omvormer. Er zijn maar weinig transformator omvormers die dit rendement halen en dan ook nog eens voor een redelijke prijs. Een Sunny Boy 3300 zit maar op 94,4% en die was niet geschikt om 18 x 190Wp Evergreen panelen op aan te sluiten en ik moest persé een galvanisch gescheiden systeem hebben.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:55
Beste HHints
maar eigenljk zijn dit soort vergelijkingen niet anders dan praten over het weer, het zegt niets over de installatie.
Nee hoor
Vergelijking de jouwe met de blauwehoek zie ik de volgende verschillen
Volgens post van Geplaatst op maandag 27 juli 2009 18:16
zie ik dat je een erg lage spanning heb dus rendement van je omvormer is ook bijna 2 % lager

De blauwe hoek heeft ook iets last van schaduw ..maar omdat hier 6 MMP trackers aan het werk zijn
Worden de panelen ten alle tijden op hun max vermogen leeg getrokken ;-)
Ook bij minder instraling 200-600W/m2 zijn de MMP trackers de meest ideale positie aan het zoeken

Door dat jouw dag vermogen op 5,9 kWh/kWp uitkwam( iets hoger dan de blauwe hoek a 5,49)
Heb ik sterk de indruk dat jouw panelen platter liggen dan de 45 graden van de blauwe hoek
Wat dan bevestigd word door jouw piek die iets lager licht dan de blauwe hoek

Dus hoek panelen en richting zouden best handig zijn als je gaat vergelijken ;-)
En dan kan je eens kijken naar de temperatuur ….. maar die verschillen kan je al goed zien bij de blauwe hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb met de mededame des huizes eens zitten babbelen over de verdere aanpassingen aan/in onze woning. Ons lijkt het, corrigeer ons als het niet zo is, gezien onze situatie (relatief laag elektraverbruik, hr ketel uit 2007,dak op zuidoost) wenselijk om als eerste een zonneboiler te overwegen.

De verwarming van water door een zonneboiler bespaart gas en gas is duurder dan elektra (besparing in euro's groter) waardoor wij van het "bespaarde" geld dan verder kunnen kijken naar aanpassingen in onze woning (nog meer ledlampen, vloerisolatie, helianthos zonnefolie? :P ). Ben nog aan het rondkijken of een zonneboilercombi kan, hoe meer besparing er is te realiseren, hoe harder ons potje groeit ;)
Tevens is er door de subsidie (onze gemeente heeft ook een potje van 20k, lovenswaardig) al een extra stimulans om het te overwegen.

Ga me eens lekker inlezen in de materie :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Het regent zonnestralen, euhm zonnepanelen.

@ Nock, ziet er strak uit man!

Bedankt voor de ZB installatie adviezen. De knelkoppelingen zijn het probleem niet maar meer de schroefaansluitingen die op de boiler zitten (o.a. electrisch element welke met dop 56 (welke niet bestaat...) moet worden aangedraaid, moet dus met dop 60, kom er maar eens aan en passen doet het dan ook niet). Ik geloof dat we de enige zijn met de RVS Sunsystems boiler. Voordeel: licht, 80 kg. Nadeel: bouwkwaliteit. Er staat niet eens een merk op :X.

Grid parity is in NL allang bereikt, energiebelasting en BTW meegerekend (niet 50% bonus voor de Nederlandse installateur maar shoppen m.n. in Duitsland). Maar hoe dan ook is het 10x makkelijker en minder discussie om te stellen dat je PV installatie stroom produceert voor 15/18 cent / kwh. En tegelijkertijd je stroomrekening vast zet voor een periode van minimaal 30 jaar. Misschien is dat een goede slogan voor op een beurs "Zet uw stroomrekening vast voor 30 jaar"
Als groene stroom van Greenchoiche 100% groen is dan is het berekenen van terugverdientijd van een PV installatie een terecht iets (en hopeloos ingewikkeld, en geeft een kansloze voorspelling).

[ Voor 19% gewijzigd door SpiceWorm op 16-08-2009 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X21r schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:10:
Beste HHints

[...]

Nee hoor
Vergelijking de jouwe met de blauwehoek zie ik de volgende verschillen
Volgens post van Geplaatst op maandag 27 juli 2009 18:16
zie ik dat je een erg lage spanning heb dus rendement van je omvormer is ook bijna 2 % lager

De blauwe hoek heeft ook iets last van schaduw ..maar omdat hier 6 MMP trackers aan het werk zijn
Worden de panelen ten alle tijden op hun max vermogen leeg getrokken ;-)
Ook bij minder instraling 200-600W/m2 zijn de MMP trackers de meest ideale positie aan het zoeken

Door dat jouw dag vermogen op 5,9 kWh/kWp uitkwam( iets hoger dan de blauwe hoek a 5,49)
Heb ik sterk de indruk dat jouw panelen platter liggen dan de 45 graden van de blauwe hoek
Wat dan bevestigd word door jouw piek die iets lager licht dan de blauwe hoek

Dus hoek panelen en richting zouden best handig zijn als je gaat vergelijken ;-)
En dan kan je eens kijken naar de temperatuur ….. maar die verschillen kan je al goed zien bij de blauwe hoek
De situatie vanmijninstallatie is goed vergelijkbaar met die van de blauwe hoek:
Ook 45 graden dakhelling
Er is bij mijn installatie geen schaduw, dus de MP van de delta 3300 SI zou dat gewoon optimaal voor alle panelen moeten doen, toch?

Wel is de orientatie van de blauwe hoek iets zuidelijker, die piekt om 12.30 en mijn installatie om 14.30.
Dat zou niet zo'n verschil kunnen verklaren.
Hooguit het temperatuurverschil van de panelen in Rotterdam en Oost Brabant, maar het woei gisteren weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 14:57:

Bedankt voor de ZB installatie adviezen. De knelkoppelingen zijn het probleem niet maar meer de schroefaansluitingen die op de boiler zitten (o.a. electrisch element welke met dop 56 (welke niet bestaat...) moet worden aangedraaid, moet dus met dop 60, kom er maar eens aan en passen doet het dan ook niet). Ik geloof dat we de enige zijn met de RVS Sunsystems boiler. Voordeel: licht, 80 kg. Nadeel: bouwkwaliteit. Er staat niet eens een merk op :X.
Dat zullen waarschijnlijk wel 1,5"" of 2"" zijn.
Die kun je het beste met een 2"of 3" buizentang liefst met rechte bek aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:59:
[...]

Mijn Delta SI 3300 met 3,4 kWp kwam gisteren op 20,3 kWh. Dat is 20,3 / 3,4 = 5,97 kWh/kWp.
Mijn systeem kwam trouwens ook niet boven de 2600W piek, maar dat zal vooral komen omdat hier in Tilburg maar weinig wind was vergeleken met de kuststreken.
De hoogste rendementspiek bij de Delta SI 3300 ligt bij 1600W volgens grafiek in handleiding, bij hoger loopt de rendementsgrafiek weer iets naar beneden. Met een EU werkingsgraad van 95,7% ben ik erg blij met deze transformator omvormer. Er zijn maar weinig transformator omvormers die dit rendement halen en dan ook nog eens voor een redelijke prijs. Een Sunny Boy 3300 zit maar op 94,4% en die was niet geschikt om 18 x 190Wp Evergreen panelen op aan te sluiten en ik moest persé een galvanisch gescheiden systeem hebben.
Ik vermoed dat de Delta 3300 SI gewoon niet zijn beloofde rendement haalt.

Maar hoe zit dat met wel of geen transformator?
Zijn niet alle consumenten inverters met transformator, om de benodigde isolatie te realiseren?

Als er geen transformator in zit, en je steekt de stekker verkeerd om in het stopcontact, dan staan de cellen in de panelen op 220 wisselspanning. Ook dat is allemaal tot 1000 V geisoleerd, tenminste bij mijn Sharp panelen, maar het lijkt me niet de bedoeling.

Mijn vraag was dus waarom je perse een inverter met transformator wilde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Je kan spanning ook wel zonder transformator omzetten, echter zijn die componenten redelijk duur (met name als je grote stromen wil schakelen). Een transformator is dan makkelijker en goedkoper te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:37:

Mijn vraag was dus waarom je perse een inverter met transformator wilde?
Deze Evergreen panelen moeten aan de DC zijde negatief geaard worden. (bij Sunpower modules positieve zijde) anders vervalt de garantie en gaat de prestatie achteruit.
Hierdoor kun je alleen gebruikmaken van galvanisch gescheiden omvormers (transformator omvormers)
Ook thin film modules zijn vaak aangewezen op transformator omvormers. Vandaar.

Anders had ik wel een SB 3300TL toegepast.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
@hhint
Wel is de oriëntatie van de blauwe hoek iets zuidelijker, die piekt om 12.30 en mijn installatie om 14.30.
Dat zou niet zo'n verschil kunnen verklaren.
Dus eens kijken naar de piek

Even naar http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php# en wat data ingevoerd
Rotterdam, tilt 45 orientation ..-22 of 45 graden, augustus

blauwe hoek …piek 955 W /m2 rond 11:07 ( 2uur tijdverschil)

hhint ……piek 947W/m2 rond 13:07 45 graden uit het zuiden ??( tijd +2uur)

(Hoogste stand word bereikt om 12:00 959W/m2 als paneel een hoek heeft van 0 graden… dus hoogste stand van de zon

De blauwe hoek -22,5 tov zuid
En hhint +45 Tov zuid (grote afwijking van zuid )

Hou er rekening mee dat je temperaturen al weer 5 a 10 graden hoger zijn dan de blauwe hoek… als je aan je piek gaat beginnen ;-)
Dus lagere piek is heel gewoon ..toch….

Als ik dan de totalen van die berekening op tel dan zou (in Rotterdam)
Je met(+ 45 graden) 27355w/m2 vangen op een dag en de blauwe hoek( -22 graden)zou 28555w/m2 vangen
Terwijl de dag opbrengst in werkelijkheid totaal omgekeerds is

En wat ook zou kunnen.. te lage spanning die je aan de omvormer geeft .. en de temperatuur van je omvormer.. ik zag in de rendement grafiek dat hij al snel terug schakelt .. bij 40graden begint hij al terug te schakelen

Dus doe de berekening nogmaals en dan met je echte woonplaats en Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ben vandaag lid geworden van de tweakers en heb even een vraag,
Ik heb 3 zonnepanelen 175 watt piek met een steca 500. Nu wil ik nog eens dezelfde set erbij kopen en vraag mij af of het koppelen van de twee steca omvormers een voordeel met zich meebrengen of beter om twee losse strings te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:35

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Als je de twee Steca omvormers koppelt, blijft elke string van 3 panelen zijn eigen omvormer houden.

Het voordeel is dat je maar 1 stopcontact nodig hebt en dat de data-bus gekoppeld is (voor eventuele StecaGrid)

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X21r schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:02:
@hhint
[...]

Dus eens kijken naar de piek

Even naar http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php# en wat data ingevoerd
Rotterdam, tilt 45 orientation ..-22 of 45 graden, augustus

En wat ook zou kunnen.. te lage spanning die je aan de omvormer geeft .. en de temperatuur van je omvormer.. ik zag in de rendement grafiek dat hij al snel terug schakelt .. bij 40graden begint hij al terug te schakelen

Dus doe de berekening nogmaals en dan met je echte woonplaats en Rotterdam
Die website maakt inderdaad een leuke vergelijking mogelijk.
Maar je cijfers zijn verkeerd.

Blauwe hoek, Rotterdam -20 graden tov zuid
Oost Br, 10 gr tov zuid
Beide komen dan op 955 W voor een 1000 Wp installatie
Oost Brabant is echter wel 1,3 graad warmer op een gemiddelde aug dag, dan Rotterdam.
Maar daarmee is het werkelijk gemeten verschil niet verklaard, mijn inverter geeft in verhouding ca 5% minder dan die van de Blauwe Hoek (zie de bijdrage van zondag 16 augustus 2009 00:32)

Mijn Delta 3300 SI is het tweede exemplaar, de eerste inverter werd niet zo warm als deze, daarom heb ik geexperimenteerd met een ventilator. Het lijkt alsof koelen met een ventilator het vermogen ook laat zakken, maar dat kan ook komen doordat de vermogens meting in het apparaat andere fouten geeft bij een andere temperatuur. Ik kan nergens de meetnauwkeurigheid van het apparaat vinden
Volgens de grafiek in mijn handleiding, gaat hij zichzelf pas afremmen boven de 55 graden celsius, vandaar de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:07:
Zo ben vandaag lid geworden van de tweakers en heb even een vraag,
Ik heb 3 zonnepanelen 175 watt piek met een steca 500. Nu wil ik nog eens dezelfde set erbij kopen en vraag mij af of het koppelen van de twee steca omvormers een voordeel met zich meebrengen of beter om twee losse strings te houden.
2 losse omvormers is alleen handig als je aan beide een aparte opbrengstmeter wilt aanhangen of beide op een andere huisgroep wilt aansluiten omdat beide aan elkaar je verplicht een aparte groep voor je zonnepanelen te hebben waar niks anders op staat aangesloten. Anders kun je ze beter aan elkaar koppelen en een aansluitsnoer/stopkontakt uitsparen. Je blijft trouwens sowieso 2 aparte strings van 3 panelen houden.

Ps mocht je nog goedkope 175 Wp panelen zoeken, ik heb nog over.

[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 16-08-2009 20:56 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ikonline schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:22:
[...]

Ik vraag me af of Italië dat ook zonder subsidie al bereikt heeft. Google gaf me het antwoord niet direct. Als dat waar is, waarom zou een land als Spanje dan nog met subsidie moeten werken? Dan zou de markt het zelf al oplossen.
In Spanje wordt de elektraprijs voor consumenten gesubsidieerd door de overheid, en die zijn dus impliciet de terugverdientijd (ongewild?) aan het oprekken door de elektraprijzen voor de burgers kunstmatig te laag te houden (wat ook nog eens verspilling uitlokt). Maar omdat het daar hartstikke zonnig is, zou je wel gek zijn om niet te investeren in zonnestroom. Ondanks de keiharde marktcap van 500 MWp/jaar (voor subsidie uit het nieuwe Real Decreto systeem, ingegaan per oktober 2008).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
@ hhints
Die website maakt inderdaad een leuke vergelijking mogelijk.
Maar je cijfers zijn verkeerd.

Blauwe hoek, Rotterdam -20 graden tov zuid
Oost Br, 10 gr tov zuid
Waarom is je piek dan om 14:30 ( twee uur later dan blauwe hoek... hier ging ik van uit @#$)
Het lijkt alsof koelen met een ventilator het vermogen ook laat zakken, maar dat kan ook komen doordat de vermogens meting in het apparaat andere fouten geeft bij een andere temperatuur
Dat is de eerste keer dat ik daarvan hoor.. vind het heel vreemd
Ik kan nergens de meetnauwkeurigheid van het apparaat vinden
Ik zou zeggen mail de fabrikant eens .. 3 tot 5 % meet afwijking is normaal bij omvormers
Het zijn namelijk geen meetinstrumenten ;-)
Heb je (kan je) een aparte meter er naast staan(zetten) ? op de DC en AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Goed bericht voor zonnestroom installaties.
http://www.volkskrant.nl/...aantal_centrales_niet_aan

Gaan de prijzen voor de consument inderdaad omhoog dan zijn we des te sneller bij GridParity aan beland. Geen verzet tegen bieden, prijzen moeten gewoon verder omhoog.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mars1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 13:31
glambalk schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 11:04:

Gaan de prijzen voor de consument inderdaad omhoog dan zijn we des te sneller bij GridParity aan beland. Geen verzet tegen bieden, prijzen moeten gewoon verder omhoog.
Als het maar niet in "vastrecht" wordt berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat daar positief aan is. Doordat de energiebedrijven zelf over overcapaciteit beschikken zullen ze het jou zo lastig mogelijk maken om stroom terug te gaan leveren. Daarbij hebben ze dan nog minder belang bij goede isolatie en duurzaamheid. Tenminste, dat is mijn vermoeden.

En als het aanbod groter is dan de vraag, waarom niet de prijs omlaag gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Uit het artikel:
In Nederland worden de komende jaren zoveel nieuwe centrales gebouwd, dat het elektriciteitsnet dat niet aankan. Door het grote aanbod zullen er files ontstaan op het hoogspanningsnet, die pas worden opgelost als de centrales worden uitgeschakeld. De energieproducenten willen dat de consument voor de kosten daarvan opdraait.
Dat zal congestie veroorzaken. De energiebedrijven eisen compensatie voor stroom die ze daardoor niet kunnen leveren.
Wat een grappenmakers die electriciteitsbedrijven.
Veel te veel stroom produceren voor het buitenland, van de consument verwachten dat deze de prijs betaald voor het transport van het overschot of compensatie verwachten als niet alle stroom getransporteerd kan worden.

Ik hoop dat de politiek dit net zo'n grap vind als ik. Anders is het iets om erg droevig van te worden. Oftewel de energiebedrijven zien kansen om over de ruggen van de consument nog veel meer geld te verdienen met goedkeuring van de politiek.

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 17-08-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heel apart verhaal dit. Er wordt dus 30GW aan capaciteit bijgebouwd. Terwijl we nu 25GW aan capaciteit hebben staan. Deze 25GW is op dit moment ruim voldoende om onze Nederlandse samenleving van electriciteit te voorzien.

Deze extra capaciteit zou dus tot gevolg moeten hebben dat de energieprijs zou moeten dalen. Dit aangezien het aanbod meer dan wordt verdubbeld. En bovendien is er geen extra vraag naar electriciteit vanuit ons eigen land.

Deze extra capaciteit wordt dus neergezet om het buitenland te kunnen bedienen zodat we een netto stroomexporteur worden. Wij gebruiken dus als Nederland zijnde deze stroom niet maar toch willen de energiebedrijven deze, niet gevraagde, extra capaciteit laten betalen door de Nederlandse samenleving?

AMAHOELA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

En toch is het zo dat hoe eerder de kWh prijs voor grijze stroom die van groene inhaalt iedereen sneller zal overstappen op groene stroom. De nieuwe energie wet zal ongetwijfeld net als in de landen om ons heen al het geval is voorrang gaan geven aan groene stroom. Daar bij heeft NL een verplichting om de CO2 uitstoot te beperken.
Als dus de KWh prijs omhoog gaat door belastingmaatregelen en de NL staat probeert op die manier de CO2 uitstoot te sturen dan zitten we goed. Gaat tie omhoog voor vastrecht dan zitten we fout. Ik hoop dus op het eerste.
Dit zijn stuiptrekkingen van fossiele energiemaatschappijen die alleen met fossiele energie werken.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Overstappen voor EUR 12 voordeel per jaar?

Net de "Bereken uw voordeel" check gedaan op Greenchoice gedaan. Een contract afsluiten bij Greenchoice levert me een voordeel op van 12 EUR per jaar ten opzichte van mijn huidige contractloze NUON aansluiting. Dat is niet echt de moeite van overstappen waard, ook al omdat we nu Nuon Natuurstroom hebben, of toch? Wie heeft argumenten voor of tegen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik zie dit niet als goed bericht. De kans is groot dat vastrecht omhoog schiet en wij met z'n allen voor uitbreiding van het hoogspanningsnetwerk moeten opdraaien terwijl de energiebedrijven er lekker aan verdienen. Ik zit als zonnepaneelhouder er niet op te wachten dat de stroomprijs omlaag gaat vanwege veel aanbod en vastrecht omhoog gaat vanwege uitbreiding stroomnetwerk.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:20:
Overstappen voor EUR 12 voordeel per jaar?

Net de "Bereken uw voordeel" check gedaan op Greenchoice gedaan. Een contract afsluiten bij Greenchoice levert me een voordeel op van 12 EUR per jaar ten opzichte van mijn huidige contractloze NUON aansluiting. Dat is niet echt de moeite van overstappen waard, ook al omdat we nu Nuon Natuurstroom hebben, of toch? Wie heeft argumenten voor of tegen?
Een helpdesk te hebben die wel gewoon te bereiken is? Wel reageert op mail?
Daarbij vind ik natuurstroom bij de nuon een behoorlijke adder hebben:
http://www.nuon.nl/produc...icaat/aandachtspunten.jsp
Soms heeft Nuon niet voldoende NatuurStroom beschikbaar. Nuon kan de levering van NatuurStroom dan tijdelijk aanvullen met andere stroom. Deze stroom is zoveel mogelijk duurzaam opgewekt.
Met andere woorden, verkopen dezelfde kolen stroom gewoon voor een duurdere prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:18:
En toch is het zo dat hoe eerder de kWh prijs voor grijze stroom die van groene inhaalt iedereen sneller zal overstappen op groene stroom. De nieuwe energie wet zal ongetwijfeld net als in de landen om ons heen al het geval is voorrang gaan geven aan groene stroom. Daar bij heeft NL een verplichting om de CO2 uitstoot te beperken.
Als dus de KWh prijs omhoog gaat door belastingmaatregelen en de NL staat probeert op die manier de CO2 uitstoot te sturen dan zitten we goed. Gaat tie omhoog voor vastrecht dan zitten we fout. Ik hoop dus op het eerste.
Dit zijn stuiptrekkingen van fossiele energiemaatschappijen die alleen met fossiele energie werken.
Stuiptrekking van de fossiele energiemaatschappijen? Ammehoela

We hebben juist sinds 1 jan 2009 het capaciteitstarief.
Daardoor is de kWh prijs juist gedaald, om het moment van Grid Parity in Nederland nog wat uit te stellen

Er is in de tweede kamer een wetswijziging aangenomen, waarin precies is geregeld (door die fossiele energiebedrijven) wat er nu gebeurd.
Dank U 2de kamer voor hert uitslapen.

Consumenten betalen het capaciteits tarief, ca 250 EUR per jaar, voor het gebruik van het net, wat al 25 jaar is afgeschreven, en nog steeds goed is.
Ook de hoogspannings lijnen worden er van betaalt
In de wet staat ook dat er meer hoogspannings lijnen moeten komen als de opwek capaciteit groeit. (de consument betaalt)

We moeten naar een gebruiks gerelateerd capaciteitstarief.
En ook grootgebruikers moeten gaan betalen voor het net.
Duurzame stroom moet voorrang krijgen, dat is het grote gebrek in nederland.
EZ heeft het wel beloofd, maar nog niet geregeld

Iemand met een zonnestroom installatie zorgt voor een lagere belasting van het net, daar hoort hij voor beloond te worden, bijvoorbeeld met een korting op zijn capaciteits tarief
Wek je op jaarbasis even veel op als je verbruikt, dan krijg je 90% terug.

De tweede kamer kan ook dit onderdeel van de wetswijziging weer terug draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:35:
[...]

Stuiptrekking van de fossiele energiemaatschappijen? Ammehoela

We hebben juist sinds 1 jan 2009 het capaciteitstarief.
Daardoor is de kWh prijs juist gedaald, om het moment van Grid Parity in Nederland nog wat uit te stellen

Er is in de tweede kamer een wetswijziging aangenomen, waarin precies is geregeld (door die fossiele energiebedrijven) wat er nu gebeurd.
Dank U 2de kamer voor hert uitslapen.

Consumenten betalen het capaciteits tarief, ca 250 EUR per jaar, voor het gebruik van het net, wat al 25 jaar is afgeschreven, en nog steeds goed is.
Ook de hoogspannings lijnen worden er van betaalt
In de wet staat ook dat er meer hoogspannings lijnen moeten komen als de opwek capaciteit groeit. (de consument betaalt)
Capaciteit tarief gaat over de capaciteit van je eigen aansluiting op het netwerk niet over de capaciteit van het netwerk in NL. Indirect zit daar dus wel degelijk een gebruik gerelateerd prijs aan vast.
En ook grootgebruikers moeten gaan betalen voor het net.
Duurzame stroom moet voorrang krijgen, dat is het grote gebrek in nederland.
EZ heeft het wel beloofd, maar nog niet geregeld

Iemand met een zonnestroom installatie zorgt voor een lagere belasting van het net, daar hoort hij voor beloond te worden, bijvoorbeeld met een korting op zijn capaciteits tarief
Dat kan je niet zomaar zeggen. Als je off grid bent of met accus werkt ja, maar als je aan het netwerk bent gekoppeld zonder eigen opslagcapaciteit maak je heel veel gebruik van het netwerk. Eigenlijk net zoveel als iemand die geen zonnestroom produceert. Je overcapaciteit geef je namelijk altijd aan het netwerk af en je neemt het weer op je als je zelf niet meer voldoende produceert. Om dat met 90% korting op het capaciteitstarief te belonen is volgens mij veel te veel.
De tweede kamer kan ook dit onderdeel van de wetswijziging weer terug draaien.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
[...]

Waar baseer je op dat 'het nog goed is'. Zeg je dat ook tegen de gemeente als ze eindelijk na 25 de straat voor je huis weer eens op orde komen brengen? :)
Wanneer je een aansluiting hebt van meer dan 3x25A is dat 'min of meer' ook zo. Het geïnstalleerde en te onderhouden net ligt tot aan je voordeur, of je het nu wel of niet gebruikt. Helemaal aan gebruik koppelen kan volgens mij dus niet.
90% is wel wat veel, maar het principe lijkt me erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
glambalk schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:06:
Om dat met 90% korting op het capaciteitstarief te belonen is volgens mij veel te veel.
Je zou kunnen het overwegen een dergelijke constructie tijdelijk te doen om zonnestroom e.d. te stimuleren, met een goed gedefinieerd lange-termijn traject om de tarieven naar een 'reëel' niveau (wat dat dan ook moge zijn) te brengen.

Aan de andere kant ben ik ervoor om de kosten voor energie zoveel mogelijk in het variabele deel ipv in het vaste deel te leggen omdat dat mensen aanzet tot energiebesparing. Als je je verbruik met de helft weet terug te brengen maar je maandelijkse kosten dalen slechts met 20% zal dat nou niet veel mensen aansporen om iets aan hun verbruik te gaan doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 11:44:
Heel apart verhaal dit. Er wordt dus 30GW aan capaciteit bijgebouwd. Terwijl we nu 25GW aan capaciteit hebben staan. Deze 25GW is op dit moment ruim voldoende om onze Nederlandse samenleving van electriciteit te voorzien.

Deze extra capaciteit zou dus tot gevolg moeten hebben dat de energieprijs zou moeten dalen. Dit aangezien het aanbod meer dan wordt verdubbeld. En bovendien is er geen extra vraag naar electriciteit vanuit ons eigen land.

Deze extra capaciteit wordt dus neergezet om het buitenland te kunnen bedienen zodat we een netto stroomexporteur worden. Wij gebruiken dus als Nederland zijnde deze stroom niet maar toch willen de energiebedrijven deze, niet gevraagde, extra capaciteit laten betalen door de Nederlandse samenleving?

AMAHOELA!
Dat doen ze in Frankrijk al decennia lang.

Daar betalen de burgers voor de overcapaciteit aan stroom van de destijds door De Gaulle gewenste Power Nukes via de belastingen. Frankrijk is al tijden een van de grootste stroomexporteurs van Europa (omdat je die :X dingen niet "zomaar uit kunt zetten"), en saboteert daar dus al jaren de Europese stroomvoorziening mee. Want het MOET "afgenomen" worden, omdat ze het anders niet kwijt kunnen (heb nog nooit gehoord dat ze d'r dan maar waterstof van gaan maken of zo, voor de eigen mobiliteits"behoefte"). Kunstmatige stroomoverschotten "kweken" en daarmee Power Politics bedrijven, is een van de smerigste praktijken in de elektra business geworden. Gevolg tevens: veel te lage stroomprijzen door het overaanbod, aantrekken van elektra zuipende industrieën die geen enkele incentive hebben om bedrijfsprocessen energiezuiniger te laten verlopen, kunstmatig door belachelijk goedkope atoomstroom gedrukte stroombeurs prijzen, en als resultante: dus ook nauwelijks prikkels om te verduurzamen bij de consumenten, want de prijzen bij de leveranciers, grotendeels ook "lekker goedkope atoomstroom" in de mix aanbiedend, blijven dus veel te laag. De consumenten vinden het allemaal natuurlijk welletjes, "lekker goedkope stroom, dondert niet wat".

Hetzelfde dreigt in Duitsland en Nederland te gebeuren met schofterig veel dreigende NIEUWE kolen (e.a. fossiele) capaciteit, die [verdere] verduurzaming tot een lachertje zal gaan maken, en wat met alle middelen bestreden moet gaan worden. Er mag geen enkel kolenkreng bij, anders is het kwaad reeds geschied. Kijk om u heen en bezie de realiteit... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
[...]
Dat gaat niet werken. Ik zal het voorbeeld van mijn garage er weer bij halen. :) Ik heb een losse garage waar een aansluiting in zit, die is momenteel niet aangesloten wegens dat tarief. Als bovengestelde doorgevoerd wordt leg ik een 100w paneeltje op het dak en kan ik in de winter mooi een paar spaarlampen laten branden in mijn garage. Voor de prijs van zo`n paneeltje heb ik dan dus een (bijna) gratis aansluiting.

Waarom niet veel makkelijker? Je krijgt per kWh (bijv.) 5 cent subsidie, wat betaalt wordt door een belasting op de grijze stroom. Dat werkt twee kanten op:
- meer mensen gaan PV panelen aanschaffen, waardoor deze panelen goedkoper worden;
- doordat hierdoor meer energie terug geleverd wordt, zal grijze stroom steeds duurder worden.

Je krijgt dan een soort hefboom effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wellicht een aardige tip voor mensen die relatief goedkoop willen starten met een zonnestroomsysteempje:

http://link.marktplaats.nl/272186864

Als je ze alle vijf gebruikt tik je gewoon een Soladin 600 of Steca 500 op de kop (of desnoods vijf OK4's, wel binnen hangen), of je maakt er vijf afdakjes van met vijf OK4's of S120's :D

Bieding staat nu net onder de E 2 per Wp, dat is al enigszins aan de hoge kant omdat er nog (een) omvormer(s) bij moet(en), maar een compleet systeem voor E 3 per Wp is nog altijd niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:42:
Wellicht een aardige tip voor mensen die relatief goedkoop willen starten met een zonnestroomsysteempje:

http://link.marktplaats.nl/272186864

Als je ze alle vijf gebruikt tik je gewoon een Soladin 600 of Steca 500 op de kop (of desnoods vijf OK4's, wel binnen hangen), of je maakt er vijf afdakjes van met vijf OK4's of S120's :D

Bieding staat nu net onder de E 2 per Wp, dat is al enigszins aan de hoge kant omdat er nog (een) omvormer(s) bij moet(en), maar een compleet systeem voor E 3 per Wp is nog altijd niet verkeerd.
Ik doe deze panelen weg omdat mijn omvormer kapot is gegaan.
Dubieus motief :? , alsof er geen goedkope Steca'tjes te koop zouden zijn ... ik vermoed dus "een andere" reden ...

... verder natuurlijk prima paneeltjes ("klassieke Shell moduultjes"). Ik zeg: voor wie nog moet "beginnen": DOEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:38:
Iemand met een zonnestroominstallatie zorgt voor een lagere belasting, dus heeft eigenlijk recht op lagere aansluit kosten [...]

Dat gaat niet werken. Ik zal het voorbeeld van mijn garage er weer bij halen. :) Ik heb een losse garage waar een aansluiting in zit, die is momenteel niet aangesloten wegens dat tarief. Als bovengestelde doorgevoerd wordt leg ik een 100w paneeltje op het dak en kan ik in de winter mooi een paar spaarlampen laten branden in mijn garage. Voor de prijs van zo`n paneeltje heb ik dan dus een (bijna) gratis aansluiting.

Waarom niet veel makkelijker? Je krijgt per kWh (bijv.) 5 cent subsidie, wat betaalt wordt door een belasting op de grijze stroom. Dat werkt twee kanten op:
- meer mensen gaan PV panelen aanschaffen, waardoor deze panelen goedkoper worden;
- doordat hierdoor meer energie terug geleverd wordt, zal grijze stroom steeds duurder worden.

Je krijgt dan een soort hefboom effect.
3 opmerkingen
- de vervuiler latenbetalen is altijd een goede remedie, maar gebeurt helaas vrijwel niet. De vervuilende kolenboerten laten juist de (groene) stroom consument betalen voor de kolenstroom die Duitse energiebedrijven, RWE, EON in Rotterdam opwekken. Dat is geen plan, het gebeurt nu al.
- Een zonnestroom installatie levert stroom tijdens piekvraag, dus kan het wel degelijk een dempend effect heeft op de pieken. Zie het spaanse realtime verbruik, piek om 14.00.

- De netwerkkosten bestaan vooral uit investeringen voor nieuwe netwerkdelen.
Daar betaal je ook al los voor, bij de eerste aansluiting. Ik geloof dat mijn nieuwbouw aansluiting Fl 1720 kostte. het netwerk bestaat verder uithet lokale laagspannings net, dat veranderd bijna nooit meer, en het hoogspannings net, hier is alleen maar nieuwbouw.
Het net is vaak meer dan 50 jaar oud,omdat het niet slijt, daarom is het capoacitietstarief veel te hoog.

De enige echte kosten die netbeheerders hebben is dus de nieuwbouw.
De verplichte, corrupte uitrol van de te domme slimme meter. Er wordt nu onderzocht of er geen slimmere slimem meter moet komen, maar de uitrol gaat lekker door. En we betalen er wel voor, iedereen. Ook al heb je hem nog niet.
Daarnaast wat gedoe met heraansluitingen en sabotage bij illegale aftap door wietkwekerijen
Dat zijjn de kosten, daarom is een capacitietistarief van 10% van wat het nu is best eerlijk. Het net slijt vrijwel niet.
De hogere tarieven voor 25+ Amp[ aansluitingen zijn natuurlijk helemaal fout.
En een teken van uit de hand gelopen monopolie gedrag van de netbeheerders.

Dat een aparte garage een aparte aansluiting moet hebben, is ook een gevolg van dat monopolie.

Een blok garages zou minstens een groeps aansluitng moeten kunnen hebben, dan deel je de aansluitkosten.
Ik zou een snoer door de lucht latenlopen, via een boom. Een permanent verlengsnoer, geen vaste aansluiting als dat niet mag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Zojuist antwoord gekregen van GC op mijn mail.
FicoF schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:29:
Overigens zojuist een e-mail naar GC gestuurd met de vraag wat hun mening is t.o.v. dit soort praktijken.
Antwoord van GC op mijn e-mail:
Naar aanleiding van uw e-mail, kan ik u het volgende meedelen. Het klopt inderdaad dat onze verkooporganisatie langs de deur gaat om uit te leggen waar Greenchoice voor staat en of de mensen eventueel willen overstappen. Wanneer een klant niet netjes te woord is gestaan, nemen wij deze klacht zeer serieus en zullen wij er alles aan doen de klant tegemoet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sinds vandaag is het op de Steca TR0603mc kijken of we warm kunnen douchen ook voorbij. Het laatste draadje tussen Steca en de Daalderop Combifort is gelegd.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2638/3830358460_9afc416556.jpg
In de Combifort heb ik de draad naar de temperatuursensor van de CV-boiler onderbroken en aangesloten op het 3e relais van de Steca.
Al eerder had ik een extra temperatuurvoeler op de boiler van de Combifort gemonteerd en op de Steca aangesloten. De Daalderop sensor en de Steca sensor geven bij benadering dezelfde temperatuurwaarden.
Uiteraard geeft het onderbreken van de boilersensor een foutmelding op de Daalderop, maar deze is van de categorie "waarschuwing" en blokkeert de verdere werking (met name de CV) van de ketel niet.
Komt nu de temperatuur in de Combifort onder een bepaalde (op de Steca instelbare) waarde, dan gaat de Combifort verwarmen, totdat de (ook weer op de Steca) ingestelde temperatuur bereikt is.
Mocht deze oplossing uiteindelijk niet voldoen, dan is het heel eenvoudig ongedaan te maken, door twee draadjes weer te verbinden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
glambalk schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:06:
Dat kan je niet zomaar zeggen. Als je off grid bent of met accus werkt ja, maar als je aan het netwerk bent gekoppeld zonder eigen opslagcapaciteit maak je heel veel gebruik van het netwerk. Eigenlijk net zoveel als iemand die geen zonnestroom produceert. Je overcapaciteit geef je namelijk altijd aan het netwerk af en je neemt het weer op je als je zelf niet meer voldoende produceert. Om dat met 90% korting op het capaciteitstarief te belonen is volgens mij veel te veel.
Je gebruik inderdaad veel het netwerk, maar hoeveel meter koper gebruik je daadwerkelijk? Vaak niet meer dan die 10 meter tussen jouw en je buurman. Zowieso schofterig dat ze jou voor je piek-productie overschot slechts 10-15 cent hoeven te geven en de meter bij de buurman leuk vooruit draait a 20-25 ct. Dat kost ze echt 0,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
Pff al een jaar een zonnepaneel en nog geen auto accu. gelukkig doet ie t.
Uiteindelijk moet dit mn arm mediacenter gaan poweren, maar eerst een
experiment
Zo houden we de dingen interresant.

[ Voor 22% gewijzigd door verleemen op 17-08-2009 17:52 ]

The freedom of saying E=MC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:07:
[...]

- De netwerkkosten bestaan vooral uit investeringen voor nieuwe netwerkdelen.
Daar betaal je ook al los voor, bij de eerste aansluiting. Ik geloof dat mijn nieuwbouw aansluiting Fl 1720 kostte. het netwerk bestaat verder uithet lokale laagspannings net, dat veranderd bijna nooit meer, en het hoogspannings net, hier is alleen maar nieuwbouw.
Het net is vaak meer dan 50 jaar oud,omdat het niet slijt, daarom is het capoacitietstarief veel te hoog.

De enige echte kosten die netbeheerders hebben is dus de nieuwbouw.
[...]
Dat zijjn de kosten, daarom is een capacitietistarief van 10% van wat het nu is best eerlijk. Het net slijt vrijwel niet.
[...]
Heb je dan ook een verklaring hoe het komt dat het net in Groningen-stad zo allerbelabberdst is, als het net niet slijt?
Persoonlijk wil ik best wel geloven dat er weinig tot geen onderhoud gepleegd wordt, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 18:47:
[...]

Heb je dan ook een verklaring hoe het komt dat het net in Groningen-stad zo allerbelabberdst is, als het net niet slijt?
Persoonlijk wil ik best wel geloven dat er weinig tot geen onderhoud gepleegd wordt, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet nodig is.
Misschien komt het wel omdat het gebied rond "Mainport van Noord Nederland", Eemshaven alle (lucratieve) aandacht van het hoog- en middenspannings-netbeheer opeist. Jeweetwel, NorNed, alusmelters, grote windparken, biomassafabrieken, enorme nieuwe gasgestookte centrale van Advanced Power, kolenvergasser Magnum van Vattenfall/NUON, kolenbakbeest van Essent-vreter RWE, en meer van dat soort GigaWh zuipende resp. producerende spullie... :?

Dan is er natuurlijk helemaal niks geen tijd meer voor het updaten/upgraden van alleen maar geld kostende laagspanningsnetjes binnen provinciale hoofdsteden als Groningen, zou wellicht de inschatting kunnen zijn... :/

SpiceWorm
Zowieso schofterig dat ze jou voor je piek-productie overschot slechts 10-15 cent hoeven te geven
Hoe kom je bij die "10-15 eurocent/kWh"??? Zelfs "de donkergroenste leverancier van dit moment, GC, geeft je niet meer dan 9 zielige euricentjes voor "overschot aan elektra" (noemen ze "terugleververgoeding", zie hun FAQ pagina onder hoofdje "Onder welke voorwaarden kan ik salderen?"). Waarbij ze ook nog eens de "progressieve fout" maken, de salderingsgrens op 5.000 te stellen, terwijl het er echt beslist nog steeds niet door is. Lees: de nu nog steeds geldende "wettelijke" grens is 3.000 kWh/jaar. Want dat "voorstel" (grens 5.000 kWh/jaar, zonder belachelijke extra "voorwaarden") zit nog steeds vast in dat vreselijke pakket door te voeren wijzigingen in de Elektriciteitswet waar heel veel mis mee is en waar nog de nodige spraakwater over zal vloeien in de Tweede en mogelijk Eerste Kamer... Knappe jongen die een "leverancier" weet te vinden die nu meer biedt dan die schamele 9 centjes/kWh voor "het overschot" (laat staan "het overschot onder de nul"... :X ) ...

[ Voor 35% gewijzigd door zonnigtype op 17-08-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TD-er schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 18:47:
[...]

Ik kan dat wel eens aan m'n pa vragen. Die heeft jarenlang in de middenspanning onderhoud gezeten in de stad Groningen en omstreken.

Aan het netwerk zit relatief weinig onderhoud wat ik mij kan herinneren. Veruit de meeste tijd waren het kabels die tijdens werkzaamheden werden kapotgetrokken. Verder zelf twee keer een kapot transformatorhuis meegemaakt.

Wat ik me ook nog herinner is dat in Groningen het 10kV net gedeeltelijk wordt opgewaardeerd tot 20kV. De kabels kunnen dat prima hebben, echter als een kabel niet correct wordt aangesloten / gekoppeld in bijvoorbeeld een transformatorhuis dan kan op zo'n overgang een zwakke plek ontstaan door het sterkere magnetische veld van 20kV t.o.v. 10kV en dit kan kabelbreuk tot gevolg hebben.

Misschien dat om die reden het netwerk in Groningen brakker dan gebruikelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Hier een helder verhaal over wat je nou eigenlijk betaald.
http://www.energieleveran...pag_view.asp?pag_id=23620

Overigens vind ik het redelijk logisch dat zo`n netwerk geld kost. Het zijn echt niet alleen koperen kabeltjes die van de centrale naar jou huis lopen, maar ook transformatorhuisjes, onderverdeelstations etc.. Of willen we allemaal lekker goedkoop gaan doen en de kabels ophangen zoals in India?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JopieE schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:37:
Als je de twee Steca omvormers koppelt, blijft elke string van 3 panelen zijn eigen omvormer houden.

Het voordeel is dat je maar 1 stopcontact nodig hebt en dat de data-bus gekoppeld is (voor eventuele StecaGrid)
vergeef mijn domme vraag buiten dat ik de twee stecagrids wil koppelen is ook de bedoeling om de 2maal 3 panelen te verbinden in serie.
Wat ik mij afvraag wat geeft een betere opbrengst, 2 aparte strings van 3 maal 175 watt zonnepanelen met 1 stecagrid 500 of het geheel koppelen, over deze installatie krijg ik de senternovem subsidie.
Het stopcontact en de meterkast is al aangepast, hoef maar te wachten op de bpmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:12:Hoe kom je bij die "10-15 eurocent/kWh"??? Zelfs "de donkergroenste leverancier van dit moment, GC, geeft je niet meer dan 9 zielige euricentjes voor "overschot aan elektra" (noemen ze "terugleververgoeding", zie hun FAQ pagina onder hoofdje "Onder welke voorwaarden kan ik salderen?"). Waarbij ze ook nog eens de "progressieve fout" maken, de salderingsgrens op 5.000 te stellen, terwijl het er echt beslist nog steeds niet door is. Lees: de nu nog steeds geldende "wettelijke" grens is 3.000 kWh/jaar. Want dat "voorstel" (grens 5.000 kWh/jaar, zonder belachelijke extra "voorwaarden") zit nog steeds vast in dat vreselijke pakket door te voeren wijzigingen in de Elektriciteitswet waar heel veel mis mee is en waar nog de nodige spraakwater over zal vloeien in de Tweede en mogelijk Eerste Kamer... Knappe jongen die een "leverancier" weet te vinden die nu meer biedt dan die schamele 9 centjes/kWh voor "het overschot" (laat staan "het overschot onder de nul"... :X ) ...
Het tarief is idd 9 cent zoals te lezen is http://www.greenchoice.nl/klantenservice/vragen. De vorige folder was daar niet duidelijk over.

Wat ik wel uit die folder heb gehaald is:
SpiceWorm schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:34:
Ik lees in de folder dat je (nu een goed linkje)
  1. Voor de teruggeleverde stroom de prijs krijgt die je anders voor levering had betaald
  2. Dat je tot 5000 kwh mag terugleveren en daarvoor de prijs van 1 ontvangt
  3. Een ferrarismeter mag hebben, daar deze automatisch saldeert
  4. Als je netto meer terugleverd dan 5000 kwh je de energieprijs min de energiebelasting krijgt
1&2 gecombineerd geeft: met een ferrarismeter kun je 5000 kwh terugleveren bovenop je gebruik.
Tot 5000 kwh terugleveren geeft je dat recht op de gehele prijs * 5000.

We missen de polderjongen in deze :'(
edit: de originele folder (niet meer te vinden op de GC site) staat hier.
edit 2: en hier een uitgebreidere uitleg van mijn vermeende conclusies.

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 17-08-2009 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verrek, ik moet nog steeds Greenchoice ff bellen dat we willen overstappen naar ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik volg de discussie een beetje met verbazing,
nuon bouwt een voor ons nutteloze niet duurzame kolencentrale die niemand wil, in ons mooie land,
dat staat buiten kijf, en onze kinderen willen het zeker niet.
dan blijf je wel klant omdat het maar 12 euro scheelt ?

hoe kan het dan mensen niet denken < ! dat wil ik niet ! > verdomme, en het scheelt nog 12 euro ook !
vraag vernietiging jongens(&meisjes) zo werkt het economisch, en daadkracht, niet l*llen maar doen.

je kan ook klant blijven bij een maatschappij die kolencentrales bouwt, maar dan zeg je dus eigenlijk :
ik ben lui, het scheelt me niks, ik denk alleen in euro`s, en mijn eigen kinderen zoeken het verder maar uit.
het is niet moeilijker dan dat.
geld is een middel, nooit een doel,
what a fool believes, wise men have the power.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Welke discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:22:
[...]

Ik kan dat wel eens aan m'n pa vragen. Die heeft jarenlang in de middenspanning onderhoud gezeten in de stad Groningen en omstreken.

Aan het netwerk zit relatief weinig onderhoud wat ik mij kan herinneren. Veruit de meeste tijd waren het kabels die tijdens werkzaamheden werden kapotgetrokken. Verder zelf twee keer een kapot transformatorhuis meegemaakt.

Wat ik me ook nog herinner is dat in Groningen het 10kV net gedeeltelijk wordt opgewaardeerd tot 20kV. De kabels kunnen dat prima hebben, echter als een kabel niet correct wordt aangesloten / gekoppeld in bijvoorbeeld een transformatorhuis dan kan op zo'n overgang een zwakke plek ontstaan door het sterkere magnetische veld van 20kV t.o.v. 10kV en dit kan kabelbreuk tot gevolg hebben.

Misschien dat om die reden het netwerk in Groningen brakker dan gebruikelijk is?
Hmm dat van die 10-20 kV overgang klinkt best wel logisch.
Er is alleen dit jaar (2009 dus) al zo vaak een complete wijk (of wijken) uitgevallen dat je dat niet meer op 2 handen kunt tellen.
Mijn netspanning schommelt met grote regelmaat tussen 85 en 250V en zonet even gekeken op de EnergyMonitor 3000 (Ja JeroenH, niet de loggert ;)) en de min en max staan op dit moment (reset een kleine week geleden) op resp. 59.7 en 255.9V

Maar goed Essent/Enexis en de gemeente zij sowieso al vaag bezig.
Groot deel van de wijk heeft al bijna 4 week geen straatverlichting of portiekverlichting en pas nadat ik de politie erop af heb gestuurd heeft Essent een nieuwe smoes bedacht, oftewel de hele wijk hier is nog steeds bezig met ongewenste energiebesparing (en dat in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SpiceWorm schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:27:
[...]
Je gebruik inderdaad veel het netwerk, maar hoeveel meter koper gebruik je daadwerkelijk? Vaak niet meer dan die 10 meter tussen jouw en je buurman. Zowieso schofterig dat ze jou voor je piek-productie overschot slechts 10-15 cent hoeven te geven en de meter bij de buurman leuk vooruit draait a 20-25 ct. Dat kost ze echt 0,0.
Waar haal jij je stroom vandaan? Ik betaal voor de stroom die ik van Greenchoice koop 21,24€cent/kWh inclusief belasting en btw. Gelukkig heb ik een automatisch salderende Ferraris meter dus krijg ik keurig ook 21,24€cent/kWh voor de electriciteit die ik te veel produceer overdag.
Vervolgens bepaal ik niet waar de buurman zijn electriciteit koopt maar dat zal niet ver uit de richting liggen van 21,24€cent/kWh.
Die 9€cent (ZonnigType) is inderdaad pas boven de 5000kWh geproduceerde stroom (bij GreenChoice) en/of de zonnestroom die je meer produceert dan je zelf gebruikt. Gelukkig heb ik dat zelf al helemaal niet nodig en met de huidige SDE regeling wil ik ook absoluut niet meer produceren dan ik zelf gebruik. Kijk eens naar het gezeur wat Eric-PVT heeft (gehad). Zelfs met GreenChoice.

[ Voor 3% gewijzigd door ZonneStroom op 17-08-2009 20:42 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke discussie?
tsja...

ik heb niet zozeer een probleem met greenchoice maar met de netbeheerder,
ik heb via de rechter afgedwongen dat ze mijn negatieve stand registreren.
nadat ze dat hebben gedaan, ben ik administratief verdwenen, ean nummer en al, nadat ik eerst een brief kreeg dat ik mijn huis niet heb bewoond 2 jaar lang... jaja...(heel mooi ict systeem hebben ze daar)

ik heb hierop positief geantwoord, ze willen het zo dus krijgen ze het zo,
en nu krijg ik 2 jaar netbeheer en meetdienst terug, en heeft greenchoice mij weer keurig heraangesloten afgelopen vrijdag, cashen binnen een week.
het licht is altijd blijven branden hoor, maar greenchoice is het probleem niet, kijk maar eens hoezeer ze me helpen, met netto aan mij niets verdient, een grote pluim !
ik heb een nieuwe hobby, netbeheerder terug pesten, als het mag van greenchoice,
want die worden er niet blij van, oh ja, ik reageer meestal, ik start nooit zelf,
het begint een beetje roadrunner-coyote verhaal te worden met die netbeheerder.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

glambalk schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:39:
[...]

Waar haal jij je stroom vandaan? Ik betaal voor de stroom die ik van Greenchoice koop 21,24€cent/kWh inclusief belasting en btw. Gelukkig heb ik een automatisch salderende Ferraris meter dus krijg ik keurig ook 21,24€cent/kWh voor de electriciteit die ik te veel produceer overdag.
Vervolgens bepaal ik niet waar de buurman zijn electriciteit koopt maar dat zal niet ver uit de richting liggen van 21,24€cent/kWh.
Die 9€cent (ZonnigType) is inderdaad pas boven de 5000kWh geproduceerde stroom (bij GreenChoice) en/of de zonnestroom die je meer produceert dan je zelf gebruikt. Gelukkig heb ik dat zelf al helemaal niet nodig en met de huidige SDE regeling wil ik ook absoluut niet meer produceren dan ik zelf gebruik. Kijk eens naar het gezeur wat Eric-PVT heeft (gehad). Zelfs met GreenChoice.
Ja, maar het wordt wel degelijk een probleem met de nieuwe SDE categorie 0,601 tot en met 15,000 kWp!!! Die mensen worden straks gewoon belazerd, die (10-) 15 kWp gaan plaatsen (ik heb er reeds een in de mailbox met een beschikking). Want die gaan gewoon, bij niet al te excessief eigen verbruik voor een zeer grote hoeveelheid "overschot boven de 5.000 kWh/jaar netinvoeding" een [gesimuleerde] kolenfooi van hun leverancier ontvangen voor dat forse overschot aan kWh. En dat is gewoon te bezopen voor woorden. Over de grotere categorie heb ik het hier dan nog niet eens, als het elektraverbruik achter de aansluiting ongunstig uitpakt, word je belazerd met de op het net gezette overschotten voor die 15,001 tm. 100 kWp installaties. Ik heb hier een heel epistel liggen van een betrouwbare aanbieder van PV-systemen die EZ en ECN Beleidsstudies het hemd van het lijf heeft gevraagd, en je wil niet weten welk antwoord die persoon heeft gekregen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:17:
ik volg de discussie een beetje met verbazing,
nuon bouwt een voor ons nutteloze niet duurzame kolencentrale die niemand wil, in ons mooie land,
dat staat buiten kijf, en onze kinderen willen het zeker niet.
dan blijf je wel klant omdat het maar 12 euro scheelt ?

hoe kan het dan mensen niet denken < ! dat wil ik niet ! > verdomme, en het scheelt nog 12 euro ook !
vraag vernietiging jongens(&meisjes) zo werkt het economisch, en daadkracht, niet l*llen maar doen.

je kan ook klant blijven bij een maatschappij die kolencentrales bouwt, maar dan zeg je dus eigenlijk :
ik ben lui, het scheelt me niks, ik denk alleen in euro`s, en mijn eigen kinderen zoeken het verder maar uit.
het is niet moeilijker dan dat.
geld is een middel, nooit een doel,
what a fool believes, wise men have the power.
Ik heb de indruk dat je op mij reageert?
Ik ben klant bij Nuon, al 30 jaar, maar dat was ik al toen het nog gewoon GEB Amsterdam heette. Ik ben een grote tegenstander van marktwerking als het gaat om nutsvoorzieningen, zoals gas, water en electriciteit. Hoe interessant het ook is om te besparen op die nutsvoorzieningen, er is altijd iemand die daarvoor de rekening betaalt. Dat zijn de mensen die niet willen of kunnen veranderen, zoals mijn schoonouders van 88 en 89 jaar oud. Ik vind dat iedere Nederlander het recht zou moeten hebben om voor een redelijk bedrag nutsvoorzieningen te kopen. En niet een klein groepje, zoals nu, dat kien genoeg is om alle voors en tegens te vergelijken en daar een voordeeltje mee behaalt.
En door een contract aan te gaan met Greenchoice, zou ik dus mee gaan doen aan een systeem dat ik verfoei.

Dat is niet lui of gemakzuchtig, het is een visie op de inrichting van onze samenleving.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:58:
[...]

Ja, maar het wordt wel degelijk een probleem met de nieuwe SDE categorie 0,601 tot en met 15,000 kWp!!! Die mensen worden straks gewoon belazerd, die (10-) 15 kWp gaan plaatsen (ik heb er reeds een in de mailbox met een beschikking). Want die gaan gewoon, bij niet al te excessief eigen verbruik voor een zeer grote hoeveelheid "overschot boven de 5.000 kWh/jaar netinvoeding" een [gesimuleerde] kolenfooi van hun leverancier ontvangen voor dat forse overschot aan kWh. En dat is gewoon te bezopen voor woorden. Over de grotere categorie heb ik het hier dan nog niet eens, als het elektraverbruik achter de aansluiting ongunstig uitpakt, word je belazerd met de op het net gezette overschotten voor die 15,001 tm. 100 kWp installaties. Ik heb hier een heel epistel liggen van een betrouwbare aanbieder van PV-systemen die EZ en ECN Beleidsstudies het hemd van het lijf heeft gevraagd, en je wil niet weten welk antwoord die persoon heeft gekregen... :'(
Volgorde van vragen die je jezelf moet stellen als je overstapt op zonnepanelen binnen de huidige SDE regeling.
Hoeveel elevctriciteit gebruik ik?
Hoeveel kan ik bezuinigen?
Kan ik met de ruimte die ik heb dan zonnepanelen plaatsen die de hoeveelheid benodigde electriciteit opwekken?

Volgens mij moet je inderdaad ook niet meer willen plaatsen. Zorgt er ook nog eens voor dat minder individuele huishoudens SDE subsidie kunnen verkrijgen want op is op.
Ik kan me best voorstellen dat er een hoop mensen of verenigingen zijn die meer stroom willen produceren dan ze zelf nodig hebben maar gunstig voor je portomonnee is het niet. Wel gunstig voor SenterNovum want die hoeven minder individuele aanvragen uiteindelijk te behandelen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:04:
[...]

Ik ben klant bij Nuon, al 30 jaar, maar dat was ik al toen het nog gewoon GEB Amsterdam heette. Ik ben een grote tegenstander van marktwerking als het gaat om nutsvoorzieningen, zoals gas, water en electriciteit. Hoe interessant het ook is om te besparen op die nutsvoorzieningen, er is altijd iemand die daarvoor de rekening betaalt. Dat zijn de mensen die niet willen of kunnen veranderen, zoals mijn schoonouders van 88 en 89 jaar oud. Ik vind dat iedere Nederlander het recht zou moeten hebben om voor een redelijk bedrag nutsvoorzieningen te kopen. En niet een klein groepje, zoals nu, dat kien genoeg is om alle voors en tegens te vergelijken en daar een voordeeltje mee behaalt.
En door een contract aan te gaan met Greenchoice, zou ik dus mee gaan doen aan een systeem dat ik verfoei.

Dat is niet lui of gemakzuchtig, het is een visie op de inrichting van onze samenleving.
Vind ik beetje kort door de bocht, alhoewel ik sympathiseer met "het idee". Ik ben bij NUON weggegaan door totaal rampzalige administratieve ellende die zij hebben veroorzaakt (100 procent, hadden wij beslist niets mee te maken), door bewuste afbraak van hun onder Annemarie Goedmakers opgetuigde duurzame energie business unit. Ik ben daar al zeer vroeg 100% Natuurstroomklant geweest. Ruilde ik in voor een klein bedrijf met duurzaamheid 100% hoog in het vaandel, Echte Energie (voor de liberalisering totale non-issue en onmogelijk). Met kort een "later bekend geworden parlementslid" als directeur die het geen probleem vond dat we met een reeds absurd laag restverbruik elektra tot een van hun allerslechtste, "niet-profijtelijke" klanten zouden gaan worden. Zonder deze pioniers had er niets gebeurd. GreenChoice is vergelijkbaar, maar was niet mijn keus (feitelijk vanzelf klant geworden nadat EE was opgevroten door Eneco Energie). Ik ben zelf ook wel anti marktwerking zoals dat nu is geschied, omdat het een puinhoop van "onze" energie markt heeft gemaakt, maar de 100% duurzame bedrijfjes die er ook uit zijn voortgekomen zijn de zeldzame pareltjes die er anders niet hadden geweest. Nu gaat NUON, die onder Ludo van Halderen altijd een redelijk progressief "anti-kernenergie" standpunt hadden (althans: niet zelf aan beginnen, natuurlijk wel voor dumpprijzen van de Fransen afnemen, een beetje huichelaars waren het toen ook al een beetje...), gewoon overgenomen worden door een met kernreactor ongelukken "gezegende", en massaal bruinkolen in oost Duitsland plunderende en in de fik stekende Zweede holding die hier niets heeft te zoeken. Daar ben ik nu dus "verplicht klant" (voor de stadswarmte) van... Dus plussen en minnen van die "marktwerking".

@SpiceWorm

Overigens bizar en tale-telling dat die folder die SpiceWorm linkte naar de ZPV site niet meer op Greenchoice site staat. Wel nog steeds een OUDE "Teruglevering" folder (gelinkt op deze pagina), die echter tot en met 31 december geldt en waarin nog volop over die nog steeds geldige 3.000 kWh grens wordt gerept... HIER!

Op de op deze pagina gelinkte pdf, dus in dit document, WEL op de GC site, wordt WEL over die 5.000 kWh grens gespeculeerd (nogmaals: nog steeds geen "Wet"), maar het is beslist niet die "Greenchoice folder" die SpiceWorm had opgeduikeld (was tijdens mijn vakantie, heb ik dus niet gezien die berichten).

Ergo: GC mag hun website wel eens op gaan schonen, en ik wil die "goede folder" wel weer terugzien op die site. Flitspaal: als je toch gaat "vissen" daar, vraag dan naar die "goede folder", en waar die dan wel staat op de site... ;)

@glambalk
Volgorde van vragen die je jezelf moet stellen als je overstapt op zonnepanelen binnen de huidige SDE regeling.
Hoeveel elevctriciteit gebruik ik?
Hoeveel kan ik bezuinigen?
Kan ik met de ruimte die ik heb dan zonnepanelen plaatsen die de hoeveelheid benodigde electriciteit opwekken?
Niks "moet", we leven in een vrij land. Meer iets van "je zou kunnen overwegen om bij jezelf de vraag te gaan stellen ... ". Ik ben meer het type van: ik stel mezelf een heel ander soort vragen, en ik trek bij niet bevredigende beantwoording (of zelfs uitblijven van antwoord, gebeurt nogal eens bij energiebedrijven), mijn eigen "conclusies".
Volgens mij moet je inderdaad ook niet meer willen plaatsen. Zorgt er ook nog eens voor dat minder individuele huishoudens SDE subsidie kunnen verkrijgen want op is op.
Ik kan me best voorstellen dat er een hoop mensen of verenigingen zijn die meer stroom willen produceren dan ze zelf nodig hebben maar gunstig voor je portomonnee is het niet.
Daar ga ik niet in mee. Duitsland is wereldkampioen zonnestroom e.a. duurzame elektriciteit geworden juist vanwege de limietloosheid ervan. Dat heeft "de burger" tot een medebeslisser, medeplaatser, medegenerator, en dus, een zeer belangrijke en niet meer weg te vlakken factor van betekenis in de (duurzame, democratische!!!) energievoorziening gemaakt. En het heeft de oppermachtige marktpositie van de vier energie molochs daar bij de fundamenten aangevroten, tot 15% duurzame decentrale elektriciteit aan toe. Dat is on-be-taal-baar! Honderden Bürgerbeteiligungsprojekte, velen daarvan op scholen (gewoon het hele schooldak volplempen met paar tientallen kWp aan (voor een prikkie door de lokale professionele installateur aangesloten) PV-systemen, gefinancierd door ouders en sympathisanten), had door totaal onmogelijk geweest onder die ranzige, alles en iedereen afknijpende SDE condities. En waarom zou een boer niet dat prachtige verder werkeloze zuid-georiënteerde dak tot een van de duurzaamste hernieuwbare elektra genererende "plants" uit de wijde omgeving om "kunnen" danwel "mogen" toveren, als 't ie zelf de tienduizenden Euri daarvoor uit eigen zak betaalt of op eigen risico leent? Dat schiet tenminste op! Met de SDE krijg je nulkommaniks aan industriële ontwikkeling in eigen land (ik wil die term "innovatie" binnen de SDE niet meer horen!), de hele zooi behalve wat ClickFit rails (en bij keuze MV omvormer) wordt geïmporteerd, en de installatiesector wordt knettergek van de hit-and-run condities die inherent het gevolg zijn van de "SDE systematiek".
Wel gunstig voor SenterNovum want die hoeven minder individuele aanvragen uiteindelijk te behandelen.
Die hele kermis is alleen maar goed voor het achter het bureau houden van ambtenaren. Het is zoooooo demotiverend allemaal. Totaal geen issue in Duitsland, daar is al die kolder niet nodig en kun je direct plaatsen op het moment dat het jou uitkomt, en niet een of andere vage kantoorschim die voor jou wel effekes zal bepalen "wanneer u kunt gaan plaatsen".... Ook die "100 kWp" max. categorie binnen de SDE slaat helemaal nergens op, het is en blijft prutswerk, en veel bedrijven die er in stinken, gaan mogelijk een niet renderend systeem op het dak plempen. Dat is bezopen!

Overigens moeten "de ambtenaren" weer aan het werk. Er is weer 11,8 MWp bij elkaar gescharreld (onder voorwaarden!), dus mot er weer geloot worden en het volgende PV contingentje "onder voorbehoud" worden "klaargezet" totdat begin november het "go or no-go" startschot valt.

En dan moet voor 1 januari 2010 weer alles "geregeld" zijn voor de derde ronde. Schei toch uit met dat eeuwige gepruts, beste mensen... :'(

[ Voor 31% gewijzigd door zonnigtype op 17-08-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, misschien indirekt, iedereen mag kiezen, maar die centrale in de eemshaven, daarvan mag je als klant van nuon toch wel even het CCC voor bellen, en zeggen : ik wil die niet.
verder was het generaliserend, op de discussie volkskrant artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

'k Ben twee weken geleden dat zonnepaneel/batterij ding van den Action gaan halen en 'k ben er toch niet zo heel tevreden van eigenlijk :'(
Volgens de specs zou het na zo'n 26u zon opgeladen moeten zijn (1300mAh @ 5V (batt) vs 50mA @ 5V (paneel)), nu ligt dat ding al 5 dagen in de zon en is ie nog niet vol. Nu uit pure miserie maar ff aan USB gehangen om te zien hoelang die nog moest zonnen om vol te geraken.

Ik was trouwens ook niet zo happig met de temperaturen in het toestel, 53°c voor de batterij ging er net iets over, dus heb 'k het ding maar aan een oude PSU heatsink geplakt >:)

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:35:

Daar ga ik niet in mee. Duitsland is wereldkampioen zonnestroom e.a. duurzame elektriciteit geworden juist vanwege de limietloosheid ervan. Dat heeft "de burger" tot een medebeslisser, medeplaatser, medegenerator, en dus, een zeer belangrijke en niet meer weg te vlakken factor van betekenis in de (duurzame, democratische!!!) energievoorziening gemaakt. En het heeft de oppermachtige marktpositie van de vier energie molochs daar bij de fundamenten aangevroten, tot 15% duurzame decentrale elektriciteit aan toe. Dat is on-be-taal-baar! Honderden Bürgerbeteiligungsprojekte, velen daarvan op scholen (gewoon het hele schooldak volplempen met paar tientallen kWp aan (voor een prikkie door de lokale professionele installateur aangesloten) PV-systemen, gefinancierd door ouders en sympathisanten), had door totaal onmogelijk geweest onder die ranzige, alles en iedereen afknijpende SDE condities. En waarom zou een boer niet dat prachtige verder werkeloze zuid-georiënteerde dak tot een van de duurzaamste hernieuwbare elektra genererende "plants" uit de wijde omgeving om "kunnen" danwel "mogen" toveren, als 't ie zelf de tienduizenden Euri daarvoor uit eigen zak betaalt of op eigen risico leent? Dat schiet tenminste op! Met de SDE krijg je nulkommaniks aan industriële ontwikkeling in eigen land (ik wil die term "innovatie" binnen de SDE niet meer horen!), de hele zooi behalve wat ClickFit rails (en bij keuze MV omvormer) wordt geïmporteerd, en de installatiesector wordt knettergek van de hit-and-run condities die inherent het gevolg zijn van de "SDE systematiek".
Vergeet juist jij ZonnigType dat we hier niet dezelfde regeling hebben als in Duitsland? Natuurlijk werkt het in Duitsland wel en zou ik direct de tennishal van mijn zwager afhuren om vol te plempen met zonnepanelen. Gelukkog blijft er dan genoeg over voor mijn buurman om in zijn eigen stroom te voorzien door een installatie van 3500Wp op zijn dak te leggen want er is geen limiet. In NL is wel een limiet.
Ik vind het heel erg jammer dat we doordat er nu een kleiner aantal met grotere installaties zijn de gehele subsidie pot al op is. Is overigens het uitzoeken absoluut waard. Uit welke aanvragen is geloot? Hoeveel aanvragen zijn er van boven de 5000Wp geweest? Hoeveel eronder? Ook na loting moet die verhouding nagenoeg gelijk zijn. Jammer dat we die gegevens niet nu al op kunnen vragen
Die hele kermis is alleen maar goed voor het achter het bureau houden van ambtenaren. Het is zoooooo demotiverend allemaal. Totaal geen issue in Duitsland, daar is al die kolder niet nodig en kun je direct plaatsen op het moment dat het jou uitkomt, en niet een of andere vage kantoorschim die voor jou wel effekes zal bepalen "wanneer u kunt gaan plaatsen".... Ook die "100 kWp" max. categorie binnen de SDE slaat helemaal nergens op, het is en blijft prutswerk, en veel bedrijven die er in stinken, gaan mogelijk een niet renderend systeem op het dak plempen. Dat is bezopen!

Overigens moeten "de ambtenaren" weer aan het werk. Er is weer 11,8 MWp bij elkaar gescharreld (onder voorwaarden!), dus mot er weer geloot worden en het volgende PV contingentje "onder voorbehoud" worden "klaargezet" totdat begin november het "go or no-go" startschot valt.

En dan moet voor 1 januari 2010 weer alles "geregeld" zijn voor de derde ronde. Schei toch uit met dat eeuwige gepruts, beste mensen... :'(
We zijn het weer helemaal eens ;)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Is fietsen duurzaam?

Ik woon op 21.4 km van mijn werk (Hilversum -> Utrecht) en dat doe ik over het algemeen met de trein + vouwfietsje. Echter, de laatste tijd met het mooie weer heb ik deze afstand bijna elke dag gefietst. Mijn collega's vielen steil achterover maar zover is het echt niet - op de heenweg doe ik er maar iets meer dan een uur over omdat ik me dan niet in het zweet wil fietsen, en op de terugweg kan ik het in 50 minuten doen als ik zin heb.

Anyway, je zou zeggen dat fietsen een stuk minder energie verbruikt dan een trein, nietwaar? Toch zijn er wat zaken die de balans de andere kant op beïnvloeden. Zo gaan mijn kleren veel vaker in de was, elke dag terwijl als ik met de trein ga een broek best twee dagen meekan. Dat kost extra water en elektriciteit, en ook slijten de kleren er harder van (van het fietsen zelf ook trouwens). Ook douche ik veel vaker. Normaal douche ik 's ochtends maar als ik 's avonds bezweet thuiskom spring ik gewoon nog een keer onder de douche. Dat kost water en gas. Verder eet ik ook duidelijk meer, ik rammel van de honger als ik thuiskom, en de productie van eten kost natuurlijk op alle mogelijke manieren energie.

Dan zijn er ook nog effecten de andere kant op: doordat ik meer beweeg ben ik (hopelijk) gezonder en omdat ik minder in de trein zit heb ik (misschien?) minder kans op griepjes en zo. Aan de andere kant is de kans op een verkeersongeluk misschien groter en adem ik in de stad ook veel uitlaatgassen in.

Iemand een idee hoe deze balans zou kunnen liggen? Ik vind het interessant om over na te denken, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen om er aan te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:19:
Is fietsen duurzaam?

Ik woon op 21.4 km van mijn werk (Hilversum -> Utrecht) en dat doe ik over het algemeen met de trein + vouwfietsje. Echter, de laatste tijd met het mooie weer heb ik deze afstand bijna elke dag gefietst. Mijn collega's vielen steil achterover maar zover is het echt niet - op de heenweg doe ik er maar iets meer dan een uur over omdat ik me dan niet in het zweet wil fietsen, en op de terugweg kan ik het in 50 minuten doen als ik zin heb.
Ik heb precies hetzelfde, zelfs de afstand is gelijk, alleen de plaatsen zijn Amsterdam en Overveen. Meestal fiets-trein-fiets maar nu al weken alleen fietsend.

En inderdaad, zover is het echt niet.

Positieve punten zijn zondermeer
- gezondheid
- ruimtegebruik

Met betrekking tot vaker kleding wassen en extra douchen zou je kunnen overwegen om speciale fietskleren aan te schaffen, deze zijn veel eenvoudiger te wassen. En het douchen kan je beperken, door pas te douchen nadat je weer afgekoeld bent.

Maar wat zou je er aan willen rekenen? Als iedereen op de fiets naar z'n werk zou (kunnen) gaan zijn we als maatschappij een stuk beter af.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
glambalk schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:39:
Piektarief GC is 24 cent en daltarief is 20 cent. En ongeveer 2/3 van de productie van zonnepanelen komt in het piektarief terecht.
Pagina: 1 ... 4 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.