ericplan schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:04:
[...]
Ik heb de indruk dat je op mij reageert?
Ik ben klant bij Nuon, al 30 jaar, maar dat was ik al toen het nog gewoon GEB Amsterdam heette. Ik ben een grote tegenstander van marktwerking als het gaat om nutsvoorzieningen, zoals gas, water en electriciteit. Hoe interessant het ook is om te besparen op die nutsvoorzieningen, er is altijd iemand die daarvoor de rekening betaalt. Dat zijn de mensen die niet willen of kunnen veranderen, zoals mijn schoonouders van 88 en 89 jaar oud. Ik vind dat
iedere Nederlander het recht zou moeten hebben om voor een redelijk bedrag nutsvoorzieningen te kopen. En niet een klein groepje, zoals nu, dat kien genoeg is om alle voors en tegens te vergelijken en daar een voordeeltje mee behaalt.
En door een contract aan te gaan met Greenchoice, zou ik dus mee gaan doen aan een systeem dat ik verfoei.
Dat is niet lui of gemakzuchtig, het is een visie op de inrichting van onze samenleving.
Vind ik beetje kort door de bocht, alhoewel ik sympathiseer met "het idee". Ik ben bij NUON weggegaan door totaal rampzalige administratieve ellende die zij hebben veroorzaakt (100 procent, hadden wij beslist niets mee te maken), door bewuste afbraak van hun onder Annemarie Goedmakers opgetuigde duurzame energie business unit. Ik ben daar al zeer vroeg 100% Natuurstroomklant geweest. Ruilde ik in voor een klein bedrijf met duurzaamheid 100% hoog in het vaandel, Echte Energie (voor de liberalisering totale non-issue en onmogelijk). Met kort een "later bekend geworden parlementslid" als directeur die het geen probleem vond dat we met een reeds absurd laag restverbruik elektra tot een van hun allerslechtste, "niet-profijtelijke" klanten zouden gaan worden. Zonder deze pioniers had er niets gebeurd. GreenChoice is vergelijkbaar, maar was niet mijn keus (feitelijk vanzelf klant geworden nadat EE was opgevroten door Eneco Energie). Ik ben zelf ook wel anti marktwerking zoals dat nu is geschied, omdat het een puinhoop van "onze" energie markt heeft gemaakt, maar de 100% duurzame bedrijfjes die er ook uit zijn voortgekomen zijn de zeldzame pareltjes die er anders niet hadden geweest. Nu gaat NUON, die onder Ludo van Halderen altijd een redelijk progressief "anti-kernenergie" standpunt hadden (althans: niet zelf aan beginnen, natuurlijk wel voor dumpprijzen van de Fransen afnemen, een beetje huichelaars waren het toen ook al een beetje...), gewoon overgenomen worden door een met kernreactor ongelukken "gezegende", en massaal bruinkolen in oost Duitsland plunderende en in de fik stekende Zweede holding die hier niets heeft te zoeken. Daar ben ik nu dus "verplicht klant" (voor de stadswarmte) van... Dus plussen en minnen van die "marktwerking".
@SpiceWorm
Overigens bizar en tale-telling dat die folder die SpiceWorm linkte naar de ZPV site niet meer op Greenchoice site staat. Wel nog steeds een
OUDE "Teruglevering" folder (gelinkt op
deze pagina), die echter tot en met 31 december geldt en waarin nog volop over die nog steeds geldige 3.000 kWh grens wordt gerept...
HIER!
Op de op
deze pagina gelinkte pdf, dus in
dit document, WEL op de GC site, wordt WEL over die 5.000 kWh grens gespeculeerd (nogmaals: nog steeds geen "Wet"), maar het is beslist niet die "Greenchoice folder" die SpiceWorm had opgeduikeld (was tijdens mijn vakantie, heb ik dus niet gezien die berichten).
Ergo: GC mag hun website wel eens op gaan schonen, en ik wil die "goede folder" wel weer terugzien op die site. Flitspaal: als je toch gaat "vissen" daar, vraag dan naar die "goede folder", en waar die dan wel staat op de site...
@glambalk
Volgorde van vragen die je jezelf moet stellen als je overstapt op zonnepanelen binnen de huidige SDE regeling.
Hoeveel elevctriciteit gebruik ik?
Hoeveel kan ik bezuinigen?
Kan ik met de ruimte die ik heb dan zonnepanelen plaatsen die de hoeveelheid benodigde electriciteit opwekken?
Niks "moet", we leven in een vrij land. Meer iets van "je zou kunnen overwegen om bij jezelf de vraag te gaan stellen ... ". Ik ben meer het type van: ik stel mezelf een heel ander soort vragen, en ik trek bij niet bevredigende beantwoording (of zelfs uitblijven van antwoord, gebeurt nogal eens bij energiebedrijven), mijn eigen "conclusies".
Volgens mij moet je inderdaad ook niet meer willen plaatsen. Zorgt er ook nog eens voor dat minder individuele huishoudens SDE subsidie kunnen verkrijgen want op is op.
Ik kan me best voorstellen dat er een hoop mensen of verenigingen zijn die meer stroom willen produceren dan ze zelf nodig hebben maar gunstig voor je portomonnee is het niet.
Daar ga ik niet in mee. Duitsland is wereldkampioen zonnestroom e.a. duurzame elektriciteit geworden juist vanwege de limietloosheid ervan. Dat heeft "de burger" tot een medebeslisser, medeplaatser, medegenerator, en dus, een zeer belangrijke en niet meer weg te vlakken factor van betekenis in de (duurzame, democratische!!!) energievoorziening gemaakt. En het heeft de oppermachtige marktpositie van de vier energie molochs daar bij de fundamenten aangevroten, tot 15% duurzame decentrale elektriciteit aan toe. Dat is on-be-taal-baar! Honderden Bürgerbeteiligungsprojekte, velen daarvan op scholen (gewoon het hele schooldak volplempen met paar tientallen kWp aan (voor een prikkie door de lokale professionele installateur aangesloten) PV-systemen, gefinancierd door ouders en sympathisanten), had door totaal onmogelijk geweest onder die ranzige, alles en iedereen afknijpende SDE condities. En waarom zou een boer niet dat prachtige verder werkeloze zuid-georiënteerde dak tot een van de duurzaamste hernieuwbare elektra genererende "plants" uit de wijde omgeving om "kunnen" danwel "mogen" toveren, als 't ie zelf de tienduizenden Euri daarvoor uit eigen zak betaalt of op eigen risico leent? Dat schiet tenminste op! Met de SDE krijg je nulkommaniks aan industriële ontwikkeling in eigen land (ik wil die term "innovatie" binnen de SDE niet meer horen!), de hele zooi behalve wat ClickFit rails (en bij keuze MV omvormer) wordt geïmporteerd, en de installatiesector wordt knettergek van de hit-and-run condities die inherent het gevolg zijn van de "SDE systematiek".
Wel gunstig voor SenterNovum want die hoeven minder individuele aanvragen uiteindelijk te behandelen.
Die hele kermis is alleen maar goed voor het achter het bureau houden van ambtenaren. Het is zoooooo demotiverend allemaal. Totaal geen issue in Duitsland, daar is al die kolder niet nodig en kun je direct plaatsen op het moment dat het
jou uitkomt, en niet een of andere vage kantoorschim die voor jou wel effekes zal bepalen "wanneer u kunt gaan plaatsen".... Ook die "100 kWp" max. categorie binnen de SDE slaat helemaal nergens op, het is en blijft prutswerk, en veel bedrijven die er in stinken, gaan mogelijk een niet renderend systeem op het dak plempen. Dat is bezopen!
Overigens moeten "de ambtenaren" weer aan het werk. Er is weer 11,8 MWp bij elkaar gescharreld (onder voorwaarden!), dus mot er weer geloot worden en het volgende PV contingentje "onder voorbehoud" worden "klaargezet" totdat begin november het "go or no-go" startschot valt.
En dan moet voor 1 januari 2010 weer alles "geregeld" zijn voor de derde ronde. Schei toch uit met dat eeuwige gepruts, beste mensen...
[
Voor 31% gewijzigd door
zonnigtype op 17-08-2009 22:08
]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)