Staatscourant publicaties zijn tegenwoordig elektronisch te raadplegen. Je moet wel een jurist zijn of alle "vorige stukken" in huis hebben om wijs te kunnen worden uit de vreselijk nietszeggende "artikelverwijzingen". Wat natuurlijk ook de bedoeling is dat Jan met de Pet d'r niks van snapt (die krijgt pas in een veel te laat stadium te horen dat zaken "minder rooskleurig zijn" (geworden) dan hij van commerciële aanbieders had begrepen (of zo).
Aanfijn, het gedoe is hier terug te vinden, onder "Artikel I van het Besluit"...:
Bijlage 3, onderdeel 1, komt te luiden:
1. een zonneboiler: een systeem bestaande uit één of meer zonnecollectoren in combinatie met één of
meer warmteopslagvaten, dat wordt ingezet om met zonne-energie tapwater te verwarmen, waarbij
onderscheid wordt gemaakt tussen:
a. kleine zonneboiler: een zonneboiler met een collectoroppervlak van minder dan of gelijk aan
6,0 m2, waarbij de zonneboiler voldoet aan de eisen van NEN-EN 12976; en
b. een grote zonneboiler: een zonneboiler met een collectoroppervlak van meer dan 6,0 m2, waarbij
de collectoren voldoen aan de eisen van NEN-EN 12975 en als collectoroppervlakte geldt de
apertuuroppervlakte berekend volgens NEN-EN 12975;
D
In bijlage 5 wordt in de cel rechts van de cel met de aanduiding ‘Grote zonneboiler met een collectoroppervlak
> 6,0 M2’, ‘180 per GJ’ vervangen door: 125 per GJ.
Uit de "toelichting" onder het kopje "Doel", mijn vetdruk:
De openstellingstermijn van het programma Duurzame warmte voor bestaande woningen wordt
verlengd en bovendien wordt een aanpassing van het subsidiebedrag voor grote zonneboilers
doorgevoerd. In de praktijk bleek dat de subsidie voor grote zonneboilers relatief hoog is ten opzichte
van de subsidie voor systemen met een collectoroppervlak kleiner dan 6 m2. Daarnaast is bij de
omschrijving van de technische vereisten voor zonneboilers opgenomen dat deze aan bepaalde
NEN-EN normen moeten voldoen. Hierdoor worden de meest duurzame en efficiënte zonneboilers
gesubsidieerd.
(EZ is immers voor "innovatie", dat moet wel ergens uit blijken, vandaar dus)
Link naar Staatscourant/bekendmaking site, Nr. 11836 van 7 augustus 2009:
http://eb.sdu.nl/eb/show.do?key=SC102570&type=op
Let wel: het gaat dan ook om een "tijdelijke energieregeling". Waar ambtenaren maximaal aan kunnen vingeren als het niet gaat zoals ze willen dat het gaat. Buiten de parlementaire controle om.
IJsbeer
Als je gaat zoeken op GreenChoice kom je idd hele foute praktijken tegen. Mensen die aan de deur komen, zich voordoen als van de lokale energieboer en onder valse verhalen dus proberen een krabbel van je te krijgen.Radar forum staat er vol mee, is wel van een paar jaar geleden, dus ik hoop dat ze hiermee gestopt zijn.
Maar smerig waren (?) ze wel!
Heb ik meermalen gerapporteerd, over de "bevindingen op TROS Radar". Het laatste wat ik hoorde van "een bekend persoon bij GC", in e-mail:
Colportage blijft lastig. Het ligt overigens bijna nooit aan de colporteur. Mensen vinden het angstig dat er aangebeld wordt en gaan vervolgens naar Nuon/Eneco/Essent bellen of dat allemaal wel goed was. Je kan een beetje raden wat er dan vervolgens gezegd wordt en wat mensen dan gaan publiceren op internet. Dit is natuurlijk niet in 100% van de voorvallen zo, maar ik durf te beweren dat 80% van de internetklachten die oorsprong heeft.
Natuurlijk blijft een forum als TROS Radar "a tricky one", en regelmatig blijken d'r "dubieuze posters" tussen te zitten, maar met deze nogal boude stellingname van GC ben ik het dus pertinent niet eens, ik geloof d'r nix van, en zeker niet van genoemde percentages. Overigens laatste maanden niets meer over colportage via/in opdracht van GC gehoord, dus mogelijk hebben mijn prikkelende vragen toch geholpen. Laten we hopen dat ze dat "middel" niet meer inzetten. In ieder geval beslist nooit meer met de figuren die ze daar een tijdje geleden nog voor gebruikten. Want dat was, gezien de berichten daarover, dus ook geen zuiver koffie. To be on the mild side...
Ben overigens ook GC klant, meer of min noodgedwongen bij gebrek aan beter (zat bij Echte Energie, maar die is opgevroten door Eneco Energie, klanten zijn gedumpt bij GC). Verder redelijk tevreden (ben paar kWh "door de nul heen gesaldeerd", wat in NL nogal "byzonder" is...), alleen doen ze soms "rare" dingen met nota's, vastrechten en zo (eerder ook al over gerapporteerd op Tweakers). Het blijft oppassen geblazen. Ik heb in ieder geval de "verzekering" (for whatever that is worth), dat ze "onafhankelijk" blijven. Moet je wel bij zeggen dat ze 30% belang van Eneco in samenwerkingsproject hebben, waar ik zo mijn vraagtekens bij zet...
We blijven roeien met de riemen die we hebben. Momenteel is er niks beters dan GC. Let wel: Windunie etc. laat ook administratie door GC doen, echt onafhankelijk kun je die constructies ook niet noemen. Heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat je als "leverancier" van energie zo'n beetje een pakhuis aan juristen ter beschikking moet hebben om het hoofd boven water te kunnen houden in de door kuddes ambtenaren, NMa juristen, bemoeizuchtige politici, ranzige piraten als concurrenten, en gruwelijke regelgeving verziekte "markt" in ons land. Dat gaat Windunie in hun eentje natuurlijk nooit trekken, al gun ik het ze van harte. Dat betekent wel dat er maximaal geprofessionaliseerd dient te worden, en dat kost pecunia...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)