Toon posts:

Duurzame Energie deel 16 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 21 Laatste
Acties:
  • 143.591 views

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-05 11:48

stegen

8710Wp

Ik heb ze bij microsolar.at vandaan, via een posting op het duitse photovoltaikforum:

http://www.photovoltaikforum.com/ftopic27389.html
Link kwam overigens uit dit topic (deel 13 dacht ik).

Ik moest er minimaal 30 nemen, dat werden er uiteindelijk 40 (voor mijzelf en een ander forumlid) De prijs was Eur 2,95 /Wp ex Btw, ex verzendkosten.
Inclusief verzenden, kwam het uit op Eur 3,00 /Wp ex Btw. Eur 803,25 inc Btw per paneel van 225Wp.

Ik heb er nog 5 stuks van over. Deze gaan nadat mijn panelen op het dak liggen, de verkoop in (mocht er bij de installatie een van het dak vallen, dan heb ik nog reserve).
Mocht je dus aan 5 panelen genoeg hebben (1125 Wp), dan hoor ik het graag.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 00:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Let wel op dat deze modules van SunPower positieve aarding nodig hebben om hun volle rendement te halen. Hiervoor is bij lange na niet elke omvormer geschikt. Van SMA bijvoorbeeld alleen de transformator (dus niet de -TL) varianten, en dan alleen nog met een extra aardings kit. Esdec vertelde me dat zij SunPower wel kunnen leveren op request maar meestal voor Sanyo HIT gaan als het om hoogrendement panelen gaat. De HIT panelen kun je wel op elke omvormer aansluiten.

De 11 SPR-225 panelen die ik samen (of beter: via) Stegen heb gekocht waren 803 Euro per stuk incl. BTW.

Edit: net te laat :)

[Voor 3% gewijzigd door styno op 11-08-2009 11:59]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

Anoniem: 165002

Kijk eens aan!

Weer een NL in de Navo: http://www.fd.nl/artikel/12095387/jeroen-veer-navo

Wordt wel erg duidelijk dat de belangrijkste taak van de Navo het veiligstellen van de fossiele-energie voorraden is.
Of zou Jeroen het doen om de Russen eens terug te pesten vanwege de hele shell sakhalin geschiedenis.

Hoe meer olie we steken om de olie te bewaken des te sneller gaat het op |:(

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:44

ericplan

5180 Wp PV

De afgelopen week maar eens flink huisgehouden in m'n netwerk- en telefoniezooi.

Een aparte Nas, een dect basis en een ADSL 2 modem met WLAN vervangen door een Fritz!box 7270 met WLAN, DECT en VOIP en een USB harde schijf. Ook het KPN ISDN abonnement is de deur uit. Besparing op jaarbasis ca 131 kWh en ca EUR 250 op abonnementskosten. (ISDN weg, maar nu wel linesharingkosten).

Het laaghangende fruit is hiermee wel weg. Wat nog wel op het plan staat is het vervangen van een drietal plafondspots. Lastig omdat er G4/G5.3 halogeen insteeklampjes inzitten, waardoor ik het liefst een nieuw armatuur koop. Ik ga binnenkort kijken naar de Philips Ledino lijn. Ook de koelkast moet nog, maar het probleem is de beperkte maat (vrijstaand, max 145 cm hoog), waarin nog geen A++ type te krijgen is.

Ondertussen hebben de zonnepanelen in precies een week 32 kWh opgewekt en is de zonneboiler in staat om ons verbruik te dekken, hoewel er niet teveel bewolkte dagen moeten zijn.

A'dam ZonPHP PVOutput

Anoniem: 311438

Zoals beloofd...
Simulatieresultaten voor AangenaamWonen zijn bekend.

Op mijn website heb ik een artikel geplaatst over de productie van AangenaamWonen.

Dit artikel geeft hopelijk helderheid voor eenieder die zich heeft verbaasd over de hoge opbrengsten van het amorf pv-systeem aldaar.

Zegt het voort.
Rob

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:19
Misschien iets voor de duurzame Tweakers? ;)

Vacature

Misschien kunnen we e.e.a. van binnen uithollen....

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Anoniem: 311438 schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:01:
Zoals beloofd...
Simulatieresultaten voor AangenaamWonen zijn bekend.

Op mijn website heb ik een artikel geplaatst over de productie van AangenaamWonen.

Dit artikel geeft hopelijk helderheid voor eenieder die zich heeft verbaasd over de hoge opbrengsten van het amorf pv-systeem aldaar.

Zegt het voort.
Rob
Hoi Siderea.

Fraai verhaal. Wil je eens een linkje naar het stuk naar Holland Solar uitgooien en ze effekes uit de tent lokken wat ze d'r van vinden? Dan kan de reactie d'r meteen onder... (als ze durven te happen natuurlijk). Ben benieuwd... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

JeroenH schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:10:

Vacature

Die vacature lijkt me iets voor onze polderboy :+

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:38:
[...]

Die vacature lijkt me iets voor onze polderboy :+
Zonnigtype houdt van fietsen en wandelen maar Zutphen is veel te ver weg toch!

ZonneStroom

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 02:54
Woodski schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:33:
[...]

Nah je wil de comfort stand uitzetten maar niet inleveren op comfort... :)
een metertje verder heb ik een vat wat al op temperatuur is.... c.a 130 liter.
Door de comfort stand uit te zetten heb je geen kleine warm water voorraad.
Ik zet de hele ketel uit en heb die voorraad uit niet.
Mijn warme water komt echter vrij vlot uit de zonneboiler.
Dat kan heel goed, dat is de reden voor mij om te overwegen de comfor standuit te zetten. Echter ga ik er even vanuit dat het nieta ltijdprachtig weer is in NL. en we dus ook herfst en winter kennen. Vandaar dat ik mijn ketel verder niet uit wil zetten.
Trouwens als jij je boiler terugmengt naar 60 graden en dan de gasvlam erroverheen gooit om er weer 65 van te maken is dat ook wat raar. Dus zelfs als je boiler warm genoeg is gaat toch de vlam aan. Of mis ik nu iets ?
Je mist nu iets (of ik ben onduidelijk geweest), de ketel verwarmt tot 65 graden, maar slaat pas aan als de water temperatuur onder de 60 graden is. Het mengventiel staat afgesteld zodanig dat als het water naar deketel boven deze minimale temperatuur (dat de ketel aanslaat) uitkomt.
[
quote]
Die mengkraan hoort volgens mij achter je CV en niet ervoor.
[/quote]

Neehoor niet perse, je kan ook zonder mengventiel aan de gang gaan, maar ja als je boilerwater 80 graden is, en je draait een niet thermostatische kraan open (en die hebben wij, bijvoorbeeld in de badkamer en keuken (de beruchte eenhendel mengkranen)) kan je dus 80 graden water over je handen krijgen. Dat wil ik voorkomen. Anderen moeten niet na hoeven denken over hoe wij warm water maken.

Verder ben ik er redelijk van overtuigt dat je niet te heet water door je ketel moet laten stromen (ook al zegt de fabrikant dat hij er tegen zou moeten kunnen). Als de water temperatuur inde ketel nooit meer word dan 60 a 65 graden waarom zou ik dan af en toe heter water door het systeem laten lopen? Wat heeft dat voor gevolgen op mijn leidingen, solderingen, pakkingen knelkoppelingen? Ik kan het niet zeggen. Dus maar een beetje behoudend geweest.

Jeroen

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
JeroenH schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:10:

Vacature

Ach niets mis met een slimme meter die op afstand is uit te lezen... Mits dat maar beperkt blijft tot het witgoed wat de niet noodzakelijke inschakelingen kan uitstellen tot het grid wat minder belast is.
Ik vrees alleen dat de informatiestromen hier alleen maar de verkeerde kant uit zullen gaan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• JeroenK
  • Laatst online: 29-05 02:54
SpiceWorm schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:45:
[...]

Het 230v gedeelte schakelt toch alleen uit als de boiler warm genoeg is? Hoe zou je dan minder comfort kunnen hebben?
Dat weet ik niet precies, het is voormij een stelregel. Ik kan me voorstellen dat je dan alleen de pomp uitschakelt, in een ander geval zou je ook de gehele ketel uitschakelen, deze heeft dan een opstarttijd waardoor water niet verwarmd zou worden.

Jeroen

• zonnigtype

zonnigtype

glambalk schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:54:
[...]

Zonnigtype houdt van fietsen en wandelen maar Zutphen is veel te ver weg toch!
Valt wel mee. Maar om dat elke dag heen en weer te doen is inderdaad iets teveel van het goede... ;(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Mike70
  • Laatst online: 29-05 15:39

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:30:
[...]

Valt wel mee. Maar om dat elke dag heen en weer te doen is inderdaad iets teveel van het goede... ;(
Zutphen is een leuk dorp.
Ik ken diverse mensen die vanuit het westen en vooral uit Leiden naar het oosten zijn verhuisd en niet meer terug willen. :)

www.mijnzon.info

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 23:35
Ja zonnigtype, dan kun je ook een zonneboiler op je dak leggen, en eindelijk van de stadsverwarming af. Ik vind het een goed idee ;)

@ JeroenK, zelfs als de opstarttijd een minuut is maakt het nog niet uit. Het water uit de boiler is nog steeds warm genoeg om comfortabel onder te douchen, aangezien die temperatuur maar langzaam zakt. Desnoods zet je de omschakeltemperatuur wat hoger (60c oid, ipv 50c) als je een erg klein of sterk gelaagde (qua temperatuur) boiler hebt.
Als je de ruimteverwarming weer aan zet dan moet de de ketel uiteraard weer gewoon draaien, maar dat is waarschijnlijk wel het geval als de boiler temperatuur onder de 50c komt (of je moet een erg klein vat hebben).

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 21:49
Net voor £68 deze regenton van 220 liter gekocht.
Erg mooi en het zal een flinke waterbesparing opleveren.

• hhints
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10-2019
styno schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:59:
Let wel op dat deze modules van SunPower positieve aarding nodig hebben om hun volle rendement te halen. Hiervoor is bij lange na niet elke omvormer geschikt. Van SMA bijvoorbeeld alleen de transformator (dus niet de -TL) varianten, en dan alleen nog met een extra aardings kit. Esdec vertelde me dat zij SunPower wel kunnen leveren op request maar meestal voor Sanyo HIT gaan als het om hoogrendement panelen gaat. De HIT panelen kun je wel op elke omvormer aansluiten.
Styno,
Kun je uitleggen waarom deze panelen met aarding meer opleveren?
En wat is "positieve aarding"? Moet daarvoor de + kant van een string aan aarde gelegd worden?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:02
Woodski schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:15:
Net voor £68 deze regenton van 220 liter gekocht.
Erg mooi en het zal een flinke waterbesparing opleveren.
Netjes! hier een ruime 300 liter ton in de tuin staan, en deze is snel leeg...
(en nee zo'n grote tuin met veel groen heb ik ook weer niet).

Hopelijk kun je voldoende hiermee uitzingen als het droge perioden zijn

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Woodski
NielsTn schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:54:
[...]

Netjes! hier een ruime 300 liter ton in de tuin staan, en deze is snel leeg...
(en nee zo'n grote tuin met veel groen heb ik ook weer niet).

Hopelijk kun je voldoende hiermee uitzingen als het droge perioden zijn
Je moet ook maar net plek (willen) hebben voor een 300 liter ton.
Dit is een compromis tussen iets moois en iets functioneels

• styno
  • Laatst online: 06-06 00:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

hhints schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:17:
Kun je uitleggen waarom deze panelen met aarding meer opleveren?
En wat is "positieve aarding"? Moet daarvoor de + kant van een string aan aarde gelegd worden?
Ik zal een poging doen, voor zover ik het begrijp:
Door de backcontact cellen en de 'condensator' achtige opbouw van een zonnepaneel (meerdere laagjes met verschillende dielectrische constanten) onstaat er een positieve lading op de glaslaag. Deze parasitaire lading verlaagt effectief de celspanning waardoor er minder vermogen uit het paneel komt dan wanneer deze lading weggenomen zou worden. Om dit op te lossen vereist SunPower een positieve aarding op de panelen. Dus zonder een correcte positieve lading heb je minder opbrengst (dit schijnt vaak in de praktijk voor te komen aangezien niet iedere installateur van de SunPower eigenaardigheden op de hoogte is). Het verklaart ook waarom een transformatorloze omvormer niet gaat werken.

Overigens is negatieve aarding in Europa standaard maar ik geloof dat in Amerika her en der nog wel positieve aarding gebruikt wordt.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• zonnigtype

zonnigtype

styno schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:32:
[...]
Ik zal een poging doen, voor zover ik het begrijp:
Door de backcontact cellen en de 'condensator' achtige opbouw van een zonnepaneel (meerdere laagjes met verschillende dielectrische constanten) onstaat er een positieve lading op de glaslaag. Deze parasitaire lading verlaagt effectief de celspanning waardoor er minder vermogen uit het paneel komt dan wanneer deze lading weggenomen zou worden. Om dit op te lossen vereist SunPower een positieve aarding op de panelen. Dus zonder een correcte positieve lading heb je minder opbrengst (dit schijnt vaak in de praktijk voor te komen aangezien niet iedere installateur van de SunPower eigenaardigheden op de hoogte is). Het verklaart ook waarom een transformatorloze omvormer niet gaat werken.

Overigens is negatieve aarding in Europa standaard maar ik geloof dat in Amerika her en der nog wel positieve aarding gebruikt wordt.
Het ligt iets ingewikkelder, en het heeft bij zowel Sunpower als bij Evergreen (string-ribbon technologie) in oudere productseries zelfs tot problemen geleid (die inmiddels via aarding ingrepen opgelost zijn/kunnen worden, maar dan moet de installateur er wel alles over weten en begrijpen waar hij/zij mee bezig is). Herberg PV had Titan modules uit India met Sunpower cellen waar flinke opbrengstreductie een - in zijn geval niet herstelbaar - serieus probleem gaf. Hij heeft zijn modules in kunnen wisselen voor standaard Si modules.

Ook bij nieuwe dunnelaag technologieën wordt aarding een zeer belangrijk item. Ik heb verwoestende effecten gezien bij oude dunnelaag amorf Si panelen door slechte/ondeugdelijke/ontoereikende aarding. Dat kan op termijn, bij ondeugdelijk geleverd installatiewerk, tot rampen leiden voor het module zelf (is immers maar een hele dunne laag actief materiaal).

Reden des te meer om, als je niet van de eigenaardigheden van "veeleisende" modules als de Sunpowers (back contact technologie van uit hoogwaardig Si gebouwde monokristallijne cellen), de Evergreens (string-ribbon technologie, totaal anders gefabriceerd als meeste op cellen gebaseerde modules), en in toenemende mate van de vele dunnelaag modules op de hoogte bent, echt een GOEDE installateur te kiezen, anders kon je wel eens wat "probleempjes" krijgen. Ook daarom is het zeker bij dit soort afwijkende modulesystemen erg belangrijk om goede garantievoorwaarden af te spijkeren. Op papier, in leveringscontract!

Ik meen trouwens dat in Amerika aarding van PV-systemen vanwege UL eisen verplicht is (misschien vanaf een bepaalde grootte), maar ik kan me daarin vergissen. Hier "wreekt" zich ook het verschil in certificatiesystemen tussen Amerika (UL, Underwriters Laboratories) en Europa (IEC). Er wordt wel "gewerkt" aan harmonisatie, maar dat kan lang duren, is zeer ingewikkelde materie.

Ik heb hier trouwens een Photon artikel over de aardingsproblemen bij enkele OUDE (niet nieuwe) SP en Evergreen modules). Je weet me te vinden als je belangstelling hebt. Duitstalig...

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-05 11:48

stegen

8710Wp

Technische informatie van SMA over aarding van dunnelaag en back contact cellen:
http://download.sma.de/sm...uennschicht-UEN084720.pdf

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Wat een sombere dag zeg. Het is al weer bijna 3 maanden geleden dat ik minder dan 4,5kWh op dag produceerde met mijn 3kWp

ZonneStroom

• Woodski
zonnigtype schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:40:
[...]
Ik meen trouwens dat in Amerika aarding van PV-systemen vanwege UL eisen verplicht is (misschien vanaf een bepaalde grootte), maar ik kan me daarin vergissen. Hier "wreekt" zich ook het verschil in certificatiesystemen tussen Amerika (UL, Underwriters Laboratories) en Europa (IEC). Er wordt wel "gewerkt" aan harmonisatie, maar dat kan lang duren, is zeer ingewikkelde materie.
UL heeft sinds kort een PV lab in Duitsland...

• zonnigtype

zonnigtype

Woodski schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:40:
[...]

UL heeft sinds kort een PV lab in Duitsland...
Ja, en TÜV Rheinland, de grootste IEC certificaat verstrekker ter wereld voor PV en retehard gegroeid, heeft een 70% belang genomen in het Photovoltaic Testing Lab. van Arizona State University, "Germany's bridge in North America", volgens Photon International van mei 2009. Dus de cross-over gaat beide kanten op.

Maar da's heel wat anders als het "effekes op elkaar afstemmen" van twee op nogal verschillende continenten ontstane certificatieschema's en protocol systemen. Want dan komen er cultuurverschillen, zeer verschillende juridische achtergronden, en niet te vergeten nationale economische belangen om de hoek kijken. En dat is quite different cook dan het "simpel" een testlabje elders uit de grond rammen. Reeds 18 certificerende labs worldwide en nog eens 5 in oprichting, telde het PI artikel... Zelfs KEMA heeft belangstelling, hoorde ik op Intersolar 2009 (en dat met een nationale non-markt, misschien gaan ze gezellig buurten bij hun grote collega's ergens in het Ruhrgebiet)...

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

@Zonnigtype : Op eBay zijn oa ook Evergreen zonnecellen te koop. Hebben deze automatisch last van polarisatie en zouden dus zelfgebouwde panelen met deze cellen ook positief geaard moeten worden?

Dat is namelijk best een complicerende factor bij het zelfbouwen van panelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:06
Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen om duurzamer te leven? (niet achteruitgaan op comfort)
-We hebben een 5200W zonnepaneel instalatie.(ligt er nu bijna een maand en we hebben al 600killowatt (we gaan binnen een paar jaar nog een rij van 12 zonnepanelen bij leggen en op het tuinhuis ook.
-Regenton(put) van 6000L
-Net niewe boiler(geen zonneboiler maar is nog maar net nieuw dus zuinig
-Waar we ons putwater uittrekken word verdiept van 4 meter naar 13 meter
-overal nieuwe beglazing

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

Nock372 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 22:30:
Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen om duurzamer te leven? (niet achteruitgaan op comfort)
-We hebben een 5200W zonnepaneel instalatie.(ligt er nu bijna een maand en we hebben al 600killowatt (we gaan binnen een paar jaar nog een rij van 12 zonnepanelen bij leggen en op het tuinhuis ook.
-Regenton(put) van 6000L
-Net niewe boiler(geen zonneboiler maar is nog maar net nieuw dus zuinig
-Waar we ons putwater uittrekken word verdiept van 4 meter naar 13 meter
-overal nieuwe beglazing
Meten is weten. :) Heb je al je apparatuur al doorgemeten wat het verbruik is? MIsschien dat je daar nog wat kan winnen?

Al het standbyverbruik al de nek om gedraaid?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Anoniem: 299897

Ik kijk elke dag uit op een grote hoeveelheid zonnepanelen, als ik uit ons kantoor in Rotterdam vanaf de 14e naar buiten kijk. Dan zie ik dit:

Het valt me op dat de panelen op hun rug lijken te liggen. Op het moment dat ik deze foto nam, waren twee mensen bezig met wat panelen te kantelen. Niet echt te zien op de foto (dat zijn de vlekjes in de zonnearray)

Deze week heb ik mijn DSLR camera met behoorlijke zoom lens maar eens meegenomen. Dan zie je pas goed hoe enorm deze batterij panelen is:

De panelen zijn alleen niet helemaal plat neergelegd:

(sorry dat de foto niet helemaal scherp is - maar deze foto moet je eigenlijk ook met een statief nemen!)

Ik ben erg benieuwd hoeveel Wp er op dit dak ligt! Zouden ze een tour geven van de installatie??

Mijn eigen zonnepaneel installatie ligt - voor een klein deel - op een tijdelijke manier op het dak. Neemt niet weg dat de panelen die nu online zijn al lekker aan het produceren zijn. Ik heb jsunny in gebruik om mijn plugwise metingen te analysren. Voor de geinteresseerden: mijn jsunny site

• JeroenH
Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt? Zo ervaar ik het wegdoen van onze auto als een toename van comfort, maar iets zegt me dat jij dat wellicht anders zal ervaren. Hetzelfde geldt misschien voor verstandig stoken (eerste een trui aan, pas daarna, indien nog nodig, verwarming een graadje hoger). Comfort is een persoonlijk iets...

Voorbeelden: comfort is voor mij wat geld op de bank hebben zodat ik tegenslagen kan doorstaan, i.p.v. torenhoge schulden hebben waardoor elke kleine tegenslag gelijk een groot probleem is. Comfort is voor mij geld hebben om regelmatig lekker uit eten te gaan door onze lage energierekening en het niet hebben van een auto. Comfort is voor mij redelijk dicht bij mijn werk wonen zodat ik het kan fietsen en dus geen auto nodig heb.

Als ik kijk naar elektriciteit denk ik dat de grootste besparing is geweest het compleet elimineren van sluipverbruik. Als wij slapen of weg zijn is ons huis elektrisch gezien dood, op de zonnestroompanelen, koelkast en CV-ketel na. Dat scheelt echt enorm veel. Daardoor konden we toe met een veel kleinere (en dus goedkopere) PV-installatie om ons volledige verbruik op te wekken. Dat leek mij intelligenter dan er € 20000 tegenaan te kwakken voor een heel grote installatie en niets aan ons verbruik te doen.

Met thermische besparingen ben ik op dit moment erg druk. Ik heb een luik in het zoldertrapgat gemaakt, we gaan donderdagavond shoppen voor gevoerde gordijnen voor alle ramen, daarna ga ik voorbereidingen treffen voor vloerisolatie en daarna overweeg ik dak- en spouwmuurisolatie.

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 299897 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:05:
Ik kijk elke dag uit op een grote hoeveelheid zonnepanelen, als ik uit ons kantoor in Rotterdam vanaf de 14e naar buiten kijk. Dan zie ik dit:
[afbeelding]
Het valt me op dat de panelen op hun rug lijken te liggen. Op het moment dat ik deze foto nam, waren twee mensen bezig met wat panelen te kantelen. Niet echt te zien op de foto (dat zijn de vlekjes in de zonnearray)

Deze week heb ik mijn DSLR camera met behoorlijke zoom lens maar eens meegenomen. Dan zie je pas goed hoe enorm deze batterij panelen is:
[afbeelding]

De panelen zijn alleen niet helemaal plat neergelegd:
[afbeelding]
(sorry dat de foto niet helemaal scherp is - maar deze foto moet je eigenlijk ook met een statief nemen!)

Ik ben erg benieuwd hoeveel Wp er op dit dak ligt! Zouden ze een tour geven van de installatie??
Mooi Arnoud!

Ik kon mijn nieuwsgierigheid weer niet onbevredigd laten (je weet wie het zegt...). Ben effekes gaan zoeken...

Het betreft een 174,8 kWp installatie van 1.840 vierkante meter die al in 2000 is opgeleverd op het Gemeentearchief van Rotterdam (je ziet het opschrift net staan op een van je foto's). Shell Solar RSM 95 (!) x 1.840, hellingshoek 5 graden.

Zie dit document.

Jaaropbrengst zou, ondanks "luchtkoeling" slechts 110.400 kWh zijn, wat neer zou komen op een erg magere 631,6 kWh/kWp.jaar. Geen idee of dat een schatting was of daadwerkelijk gemeten. Misschien vonden ze het zelf ook wel te weinig, vandaar dat blijkbaar de kostbare moduultjes (6,63 Euri/Wp) nu wat productievere hoek gaan krijgen???

Volgens de site van het Gemeentearchief zelf worden er ook technische rondleidingen verzorgd, o.a. "langs de zonnecellen". Als je afspraak gaat maken, heb ik ook belangstelling!

Owjaa. Doc nog effe goed bekeken.

Onder het hoofdje "Lessen uit het project"
Door de grootte van het geïnstalleerde vermogen (174,8 kW!) kunnen in- en uitschakeling of storing van het systeem een negatieve invloed hebben op het elektriciteitsdistributienet en daarmee op de levering van stroom aan derden.
Uitroepteken is van Novem (voorloper van SenterNovem), "toen" was zo'n installatie natuurlijk nog onvoorstelbaar groot (worden in Duitsland bijna dagelijks aan het net gekoppeld). HOEZO "problemen met het net"... Ach ja, those were the early days...

Erger nog deze. Wat zien ik onder het hoofdje "financiering"???
Vergoeding Eneco fl. 0,10 per kWh
Het blijft immers NEEderland, nietwaar? Let vooral ook goed op het geld teken voor dat "waanzinnige bedrag"...

;( 8)7 :( :'( :X B)

[Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 13-08-2009 01:18]

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:06
Oke dan is dat dus het puntje waar we aan gaan werken. Welk toestelletje voor verbruik te meten raden jullie aan?. Niet te duur, simpel(inpluggen en uurtje later het verbruik lezen.

Wat ik bedoel met comfort is inderdaad dus verwarming te laag. Voor mij is dit nu geen probleem aangezien mijn pc de enige warmtebron is in mijn kamer en dit al veel te veel is. Zoiezo hebben wij veel te veel sluimverbruik in ons huis.

We betaalden (voor de zonnepanelen er waren)400 euro aan gas en elektriciteit.
Enkel mijn pc draait dag en nacht.
Wel hebben wij een grote veranda met vloerverwarming, Maar onze veranda is wel de warmtebron voor ons huis in de zomer (vanaf april gaat de verwarming uit tot november.)

Moesten we nu nog ons verbruik omlaag krijgen zou dit ideaal zijn.
Als dit goed lukt verdienen we mischien nog geld aan elektriciteit. ( in belgie krijg je per 1000 kwh 450 euro premie)

De wasmachine, droogmachine en diepfries zijn nieuw en A(+)
Er word gekookt op inductie, en dampkap is ook net nieuw. Wel moet de frigo gecontroleerd worden want deze is al 5 jaar oud en is denk ik niet zuinig. Zat standaard bij keuken.
er word enkel gewassen en gedroogd snachts en in het weekend.

Ps:sorry voor spelfouten, dit is op gsm getypt

[Voor 7% gewijzigd door Nock372 op 13-08-2009 08:52]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Anoniem: 209281

In de categorie "wat zie ik daar?" heb ik ook iets te melden. Als je station Amsterdam Amstel binnenrijdt komende van Utrecht, zie je rechts vlak naast je (waar geen perron is) 6 zonnepanelen op een klein plat stationsdakje staan in 2 rijen van 3 stuks. Elke keer dat ik ze zie, verbaas ik me. Waarom niet meer dan zes? Ruimte zat, vooral op andere, hoger gelegen daken. Staan ze daar voor een specifiek doel? Of kon bruin soms niet meer trekken.

In een straat vlakbij waar ik woon, fiets ik regelmatig langs 1 eenzaam zonnepaneeltje op een redelijk hoge paal die vastzit aan zo'n parkeerautomaat. Het paneeltje is weliswaar naar het zuiden gekeerd, maar hangt permanent in de schaduw van gebouwen die hoog optorenen na het smalle stoepje. Ach, het is toch alleen voor de verlichting van de automaat, zal dus wel voldoende zijn. >:) Wat ik vooral merkwaardig vind, is dat geen enkele andere parkeerautomaat in mijn woonwijk zo'n paneeltje heeft. Misschien is het wel het enige in de hele stad! Hier is goed over nagedacht door de gemeente, dat kan niet anders.

ericplan schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 15:08:
[afbeelding]
Eindelijk werkt het *O* . De vakantiewas wordt gewassen met duurzaam verwarmd water en duurzame zonnestroom. In mijn vakantie (ook duurzaam, heenreis gefietst en natuurkamperen op (bijna) autovrij Vlieland) had de firma de laatste 3 panelen opgesteld, maar helaas nog niet goed aangesloten. Dat was met het losknippen van een paar bundelbandjes en ompluggen gauw hersteld. Sinds 4-8-2009 16.30 is er al ruim 5 kWh geproduceerd door de 6 Suntech 200 Wp panelen. Toch zijn we er nog niet: de bestelde Solarlog is nog steeds niet geleverd, maar de firma is nu met vakantie :( .
Ik las net je bericht op PolderPV.
Door wie heb je het laten plaatsen?

Ik ga zelf ook uitbreiden naar 1200Wp met de zelfde panelen over een maand. Ik wilde ook de sb1100 op de 6 Suntech 200wp panelen. Echter Sunnydesign geeft issues met deze combinatie.

Als je de grafiek bekijkt in het laatste schermpje is er opbrengst verlies.

Ik wil ook graag de sb1100 maar als sunnydesign aangeeft dat het niet mooi past dan twijfel ik nog.

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Anoniem: 209281 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 01:51:
In de categorie "wat zie ik daar?" heb ik ook iets te melden. Als je station Amsterdam Amstel binnenrijdt komende van Utrecht, zie je rechts vlak naast je (waar geen perron is) 6 zonnepanelen op een klein plat stationsdakje staan in 2 rijen van 3 stuks. Elke keer dat ik ze zie, verbaas ik me. Waarom niet meer dan zes? Ruimte zat, vooral op andere, hoger gelegen daken. Staan ze daar voor een specifiek doel? Of kon bruin soms niet meer trekken.

In een straat vlakbij waar ik woon, fiets ik regelmatig langs 1 eenzaam zonnepaneeltje op een redelijk hoge paal die vastzit aan zo'n parkeerautomaat. Het paneeltje is weliswaar naar het zuiden gekeerd, maar hangt permanent in de schaduw van gebouwen die hoog optorenen na het smalle stoepje. Ach, het is toch alleen voor de verlichting van de automaat, zal dus wel voldoende zijn. >:) Wat ik vooral merkwaardig vind, is dat geen enkele andere parkeerautomaat in mijn woonwijk zo'n paneeltje heeft. Misschien is het wel het enige in de hele stad! Hier is goed over nagedacht door de gemeente, dat kan niet anders.
In de Hengelose binnenstad staat het vol met "groene" parkeerautomaten die hun stroom door de zon verkrijgen. Zo snijd het mes voor de gemeente aan 2 kanten, geen elektriciteitskosten en natuurlijk parkeergeld. In Enschede however zijn de tarieven veel hoger en de betaald parkeertijden veel ruimer dan in Hengelo. Dat komt misschien omdat ze hier geen "groene" parkeerautomaten hebben.

www.mijnzon.info

• IJsbeer
  • Niet online
Nock372 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 01:20:

Wel hebben wij een grote veranda met vloerverwarming, Maar onze veranda is wel de warmtebron voor ons huis in de zomer (vanaf april gaat de verwarming uit tot november.)
Zit er een pompschakelaar tussen? Een beetje vloerverwarmingspomp trekt zo'n 90 W, continu! Dus 800 kWh per jaar. Een pompschakelaar slaat alleen aan als er warmtevraag is en reduceer je dit tot zo'n 300 kWh. Daarnaast hoger comfort doordat de vloer langer warm bljift (er wordt immers geen koud water meer rondgepompt als de CV is uitgeslagen).

zonnigtype schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 01:05:
[...]

Volgens de site van het Gemeentearchief zelf worden er ook technische rondleidingen verzorgd, o.a. "langs de zonnecellen". Als je afspraak gaat maken, heb ik ook belangstelling!
Consider it a date! :)
Mike70 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 08:06:
[...]

In de Hengelose binnenstad staat het vol met "groene" parkeerautomaten die hun stroom door de zon verkrijgen. Zo snijd het mes voor de gemeente aan 2 kanten, geen elektriciteitskosten en natuurlijk parkeergeld. In Enschede however zijn de tarieven veel hoger en de betaald parkeertijden veel ruimer dan in Hengelo. Dat komt misschien omdat ze hier geen "groene" parkeerautomaten hebben.
Ik gok dat niet de electriciteitskosten, maar de aansluitkosten voor iedere paal afzonderlijk reden zijn geweest om er panelen aan te hangen. Voor de kosten van het leggen van de kabel alleen al heb je een zonnepaneel en een batterij. Dat je dan ook nog eens geen vastrecht en kilowattuurtjes hoeft te betalen is dan gewoon leuk meegenomen.

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

COUNT ME IN AS WELL :)

Perfect!

Meer info over de technische rondleiding:
Naast een algemene rondleiding bieden we u tevens een technische rondleiding. Deze rondleiding belicht alle elementen van onze bijzondere behuizing. Deze voormalige parkeergarage van de hand van architect Maaskant, is in 1997 in opdracht van de gemeente Rotterdam volledig aangepast aan de normen van deze tijd.

De technische rondleiding voert u langs de zonnecellen op het dak, de regenwateropslagtanks, de digitale verbruiksmeters en de aangepaste kantoren.
Zojuist gebeld en de voicemail ingesproken van de persoon die hier meer over zou moeten weten. Ik hoop dat ik straks word teruggebeld / later zelf contact met haar kan krijgen.

Ik zal een paar dagen / tijden proberen te bemachtigen die uitkomen.

Overigens is de rondleiding wellicht niet gratis... over de technische rondleiding staat niks over kosten, maar over de algemene rondleiding:
Voor groepen is het mogelijk een kennismakingsbezoek aan het gemeentearchief aan de Hofdijk 651 te brengen. De rondleiding is bedoeld voor degenen die geïnteresseerd zijn in de Rotterdamse geschiedenis en willen weten hoe een archief te werk gaat. Naast een algemene inleiding bestaat het programma uit een interessante rondleiding.

U maakt kennis met de taken van archiefdiensten en u neemt een kijkje in de verschillende ruimtes van het archief. Tijdens deze rondgang door ons gebouw bezoekt u diverse afdelingen zoals het atelier, de beeld-& geluidsstudio's, de studiezalen en de geklimatiseerde archiefdepots. De kosten zijn € 52,- per groep (per groep maximaal vijftien personen).
Zou erg mooi zijn als de de kosten wat omlaag kunnen onderhandelen danwel met meer personen kunnen delen.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Er is vast wel ergens tijd voor te vinden. Ik wil ook wel mee.

ZonneStroom

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-05 13:05
Wellicht dat in dit forum wat gebruikers zijn die ervaring hebben met groene energie. Ik wil graag overstappen en ben dus mijn zoektocht begonnen op het internet. Nu zijn er eigenlijk 3 voorwaarden waar ik op let:

- liefst zo veel mogelijk energie opgewekt door wind en water. (biomassa geloof ik niet zo in)
- prijs mag best hoger liggen dan grijze energie, maar het moet niet te gek worden.
- in de toekomst moet het mogelijk zijn om terug te gaan leveren (plannen voor PV).

* het moet wel een fatsoenlijke partij zijn, geen NEM praktijken.

Nu valt het me op dat de Windunie best een leuk idee is, alleen staan daar nergens tarieven op de site vermeldt :? . Eneco windstroom is daarentegen best heel veel duurder :/ dan grijze stroom of gewone groene stroom.

Kortom, iedereen hier is energie bewust, hebben jullie tips o.i.d?
(misschien ook leuk om hier aandacht aan te besteden in de OP?)

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Bij Greenchoice ben je aan het juiste adres.

ZonneStroom

FicoF schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:41:
Wellicht dat in dit forum wat gebruikers zijn die ervaring hebben met groene energie. Ik wil graag overstappen en ben dus mijn zoektocht begonnen op het internet. Nu zijn er eigenlijk 3 voorwaarden waar ik op let:

- liefst zo veel mogelijk energie opgewekt door wind en water. (biomassa geloof ik niet zo in)
- prijs mag best hoger liggen dan grijze energie, maar het moet niet te gek worden.
- in de toekomst moet het mogelijk zijn om terug te gaan leveren (plannen voor PV).

* het moet wel een fatsoenlijke partij zijn, geen NEM praktijken.

Nu valt het me op dat de Windunie best een leuk idee is, alleen staan daar nergens tarieven op de site vermeldt :? . Eneco windstroom is daarentegen best heel veel duurder :/ dan grijze stroom of gewone groene stroom.

Greenchoice

www.greenchoice.nl

edit: ook een spuitje 11 voor mij |:(
had het kunnen weten

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

FicoF schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:41:

Zonder twijfel Greenchoice. :)

Edit... Spuit 11 hier 8)7

[Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 13-08-2009 11:47. Reden: spuit 11]

• FicoF
Nou dat is wel redelijk duidelijk dan :D. Ik kan ook aanmelden via een bestaande klant, krijgt diegene dan een cadeautje ofzo vanwege de lead? :P Zoja, pm je klantnummer even dan geef ik die op als lead.

ArnoudK was het snelst, die ga ik dus gebruiken. Laat wel even weten of je daar ook wat van hoort, vind ik wel leuk. :)

[Voor 37% gewijzigd door FicoF op 13-08-2009 15:42. Reden: oproep verwijderen]

FicoF schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:57:
Nou dat is wel redelijk duidelijk dan :D. Ik kan ook aanmelden via een bestaande klant, krijgt diegene dan een cadeautje ofzo vanwege de lead? :P Zoja, pm je klantnummer even dan geef ik die op als lead.
Ja, dan krijgt die persoon een participatie in een windmolen!

De zon breekt, na prutsweer van de laatste dagen, weer eens door. Meteen merkbaar in de opbrengsten:

Anoniem: 299897 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:15:
[...]

Ja, dan krijgt die persoon een participatie in een windmolen!

De zon breekt, na prutsweer van de laatste dagen, weer eens door. Meteen merkbaar in de opbrengsten:
[afbeelding]
Dat werd inderdaad weer eens tijd na die belabberde dagen.
Ik heb ook maar es een plugwise setje besteld. (tip vul " clubgreen" in als kortings code> 20% )

Eens kijken hoe dat werk; ben erg benieuwd.

heeft iemand dit ook aan een webservertje/ router geplugged ?
Ik wil het graag op afstand inkijken

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 17:19

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Een leuke dagje uit heb ik ook wel zin in.
glambalk schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:43:
[...]

Bij Greenchoice ben je aan het juiste adres.
Ook hier Greenchoice.

www.sunsolar.nl

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Hier ook GC. Als je als een keer belt krijg je ook een persoon aan de telefoon en geen machine die 15 minuten roept dat alle lijnen bezet zijn.

www.mijnzon.info

• IJsbeer
  • Niet online
Wie niet hier ;)

Anoniem: 292798

:'( Per 9 augustus is de subsidie op ZB's groter dan 6m^2 teruggeschroefd naar 125 euro (was 180) per GJ! :'(

• FicoF
Anoniem: 292798 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:12:
:'( Per 9 augustus is de subsidie op ZB's groter dan 6m^2 teruggeschroefd naar 125 euro (was 180) per GJ! :'(
Triest! Dat was nou net de mooiste regeling onder de zonneboiler-regelingen.
13-08-2009 | Wijziging subsidiebedrag grote zonneboilers

De minister van Economische Zaken heeft het subsidiebedrag voor de grote zonneboilers uit de regeling Duurzame Warmte verlaagd. Deze wijziging is bekend gemaakt via de Staatscourant. Het gaat daarbij om zonneboilers met een collectoroppervlak groter dan 6 m2. Deze boilers krijgen per geproduceerde GigaJoule EUR 125 subsidie. Eerder was dit nog EUR 180 per GigaJoule. Deze wijziging is van kracht per 9 augustus 2009.

Aanvragen voor subsidie die vòòr deze datum zijn ingediend krijgen nog het hogere bedrag. Aanvragen ingediend vanaf 9 augustus 2009 komen in aanmerking voor het lagere bedrag. Het huidige budget van EUR 16 miljoen voor zonneboilers en warmtepompen blijft in ieder geval tot en met 31 december 2009 beschikbaar.

Ideetje voor de tweakers:

Stelling:
Stel, je hebt een zonneboiler. Je wilt dan natuurlijk het hoogst mogelijke rendement uit je collectoren, maar in de winter wordt dit lastig ivm lage hoeveelheid zonneenergie en lage buitentemperatuur, waardoor het rendement van de collectoren nogal afneemt. Nu kun je natuurlijk niets doen aan de hoeveelheid zoninstraling, maar wel aan het rendement, namelijk door een warmtepomp te gebruiken.

Idee:
Schaf een 2de hands warmtepomp boiler aan. Verwijder de ventilator en vervang de verdamper voor een gas/water exemplaar. Laat het water van de zonnecollectoren door de verdamper lopen en schakel de comperssor in zodra de collectortemperatuur 20 graden is.

• FicoF
Anoniem: 292798 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:26:
Ideetje voor de tweakers:

Idee:
Schaf een 2de hands warmtepomp boiler aan. Verwijder de ventilator en vervang de verdamper voor een gas/water exemplaar. Laat het water van de zonnecollectoren door de verdamper lopen en schakel de comperssor in zodra de collectortemperatuur 20 graden is.
Dus in principe wil jij de warmte voor de warmtepomp uit de collector halen i.p.v. uit de bodem of lucht?

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

FicoF schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:57:

ArnoudK was het snelst, die ga ik dus gebruiken. Laat wel even weten of je daar ook wat van hoort, vind ik wel leuk. :)
Minder CO2 uitstoot. Maar hoezo was ArnoudK het snelst?

ZonneStroom

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:02
Nu al 3 uur aan t spelen op de Apple Mac Mini...
continue verbruik van de systeemkast(je): ca. 13 Watt..
opstarten (piekverbruik) geeft kortstondig 35Watt aan....

en geluidproductie: nada... heerlijk! nu nog meer stroom terugleveren door deze verandering!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@greenchoiceonderwerp...
wel greenchoice, maar dat is tanende, het is de enige keuze.
ik wacht nu op de 24e juiste salderende afrekening.

gelukkig kan ik blijven communiceren, mail+telefoon,
het nuon CCC had na het 3e telefoontje(2006), terwijl ze wettelijk moeten salderen, gewoon mijn nummer geblokkeerd. (gelukkig kon ik vanaf mijn werk+ouder+broer+zwageretc etc ...... verder bellen)
altijd dichtbij zeg maar...

@mac mini : die zijn erg oke ja, maar recordhouder hier is een eeepc met ssd(os), en dan gewoon een sandisk 128gb sdhc kaartje erin(data), dat doet gewoon 4,3 watt hier, en als je me site bezoekt zie je dat ie sneller is ook.(103Wh per dag / 37kwh per jaar - os is windows 2003 sbs)
(eeepc can-do linux, macos & windows)

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-08-2009 20:39]

• TD-er
moi.
Ze hebben bij mij namelijk de fout gemaakt zo'n callcenter in te huren waar van die idioten werken die niet snappen wat nee is.
Ik ben dus wel klant van ze geweest, tegen mijn zin in.

Ik hoop voor ze dat ze dat niet meer doen, maar dat soort dingen vergeet ik heel slecht.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

TD-er schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:06:
[...]

moi.
Ze hebben bij mij namelijk de fout gemaakt zo'n callcenter in te huren waar van die idioten werken die niet snappen wat nee is.

Ik hoop voor ze dat ze dat niet meer doen, maar dat soort dingen vergeet ik heel slecht.
Huh,
ik was in de veronderstelling dat de NEM, Oxxio en de Energiedirects van deze wereld dit alleen deden. Blijkbaar werken er dus ook van dit soort mensen bij Greenchoice?

• TD-er
flitspaal.nl schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:29:
[...]

Huh,
ik was in de veronderstelling dat de NEM, Oxxio en de Energiedirects van deze wereld dit alleen deden. Blijkbaar werken er dus ook van dit soort mensen bij Greenchoice?
Ik ga uit van werkten, want ik heb nog wel eens iemand van GC aan de lijn gehad of ik ooit nog klant van ze wilden worden.
In elk geval -dat moet wel even gezegd worden- was het na dat telefoontje wel afgelopen en heb ik nooit meer van ze gehoord aan de foon, noch aan de deur.

Edit:
Hmm nu ik erover nadenk, zou het ook kunnen zijn dat GC diegene was die aan de deur was geweest, terwijl 2 van de 3 anderen die op mijn bank-blokkade staan wel aan de foon zijn geweest. Die 3e is een internetprovider die ineens geld ging afschrijven zonder dat we klant waren.

[Voor 19% gewijzigd door TD-er op 13-08-2009 21:44]

• Woodski
Anoniem: 165002 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:19:
[...]

Dat werd inderdaad weer eens tijd na die belabberde dagen.
Ik heb ook maar es een plugwise setje besteld. (tip vul " clubgreen" in als kortings code> 20% )

Eens kijken hoe dat werk; ben erg benieuwd.

heeft iemand dit ook aan een webservertje/ router geplugged ?
Ik wil het graag op afstand inkijken
Martin post hier ook op het forum.
Hij heeft het mooi voor elkaar alleen ik heb nog geen idee hoe.

Ik ben blij dat ik ondanks de negatieve kritiek hier ook plugwise heb gekocht.
Voorlopig na een paar dagen gebruik een dikke aanrader.

http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs/

• IJsbeer
  • Niet online
TD-er schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:06:
[...]

moi.

Als je gaat zoeken op GreenChoice kom je idd hele foute praktijken tegen. Mensen die aan de deur komen, zich voordoen als van de lokale energieboer en onder valse verhalen dus proberen een krabbel van je te krijgen.Radar forum staat er vol mee, is wel van een paar jaar geleden, dus ik hoop dat ze hiermee gestopt zijn.
Maar smerig waren (?) ze wel!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 292798 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:12:
Staatscourant publicaties zijn tegenwoordig elektronisch te raadplegen. Je moet wel een jurist zijn of alle "vorige stukken" in huis hebben om wijs te kunnen worden uit de vreselijk nietszeggende "artikelverwijzingen". Wat natuurlijk ook de bedoeling is dat Jan met de Pet d'r niks van snapt (die krijgt pas in een veel te laat stadium te horen dat zaken "minder rooskleurig zijn" (geworden) dan hij van commerciële aanbieders had begrepen (of zo).

Aanfijn, het gedoe is hier terug te vinden, onder "Artikel I van het Besluit"...:
Bijlage 3, onderdeel 1, komt te luiden:
1. een zonneboiler: een systeem bestaande uit één of meer zonnecollectoren in combinatie met één of
meer warmteopslagvaten, dat wordt ingezet om met zonne-energie tapwater te verwarmen, waarbij
onderscheid wordt gemaakt tussen:
a. kleine zonneboiler: een zonneboiler met een collectoroppervlak van minder dan of gelijk aan
6,0 m2, waarbij de zonneboiler voldoet aan de eisen van NEN-EN 12976; en
b. een grote zonneboiler: een zonneboiler met een collectoroppervlak van meer dan 6,0 m2, waarbij
de collectoren voldoen aan de eisen van NEN-EN 12975 en als collectoroppervlakte geldt de
apertuuroppervlakte berekend volgens NEN-EN 12975;
D
In bijlage 5 wordt in de cel rechts van de cel met de aanduiding ‘Grote zonneboiler met een collectoroppervlak
> 6,0 M2’, ‘180 per GJ’ vervangen door: 125 per GJ.
Uit de "toelichting" onder het kopje "Doel", mijn vetdruk:
De openstellingstermijn van het programma Duurzame warmte voor bestaande woningen wordt
verlengd en bovendien wordt een aanpassing van het subsidiebedrag voor grote zonneboilers
doorgevoerd. In de praktijk bleek dat de subsidie voor grote zonneboilers relatief hoog is ten opzichte
van de subsidie voor systemen met een collectoroppervlak kleiner dan 6 m2. Daarnaast is bij de
omschrijving van de technische vereisten voor zonneboilers opgenomen dat deze aan bepaalde
NEN-EN normen moeten voldoen. Hierdoor worden de meest duurzame en efficiënte zonneboilers
gesubsidieerd.
(EZ is immers voor "innovatie", dat moet wel ergens uit blijken, vandaar dus)

Link naar Staatscourant/bekendmaking site, Nr. 11836 van 7 augustus 2009:

http://eb.sdu.nl/eb/show.do?key=SC102570&type=op

Let wel: het gaat dan ook om een "tijdelijke energieregeling". Waar ambtenaren maximaal aan kunnen vingeren als het niet gaat zoals ze willen dat het gaat. Buiten de parlementaire controle om.

IJsbeer
Als je gaat zoeken op GreenChoice kom je idd hele foute praktijken tegen. Mensen die aan de deur komen, zich voordoen als van de lokale energieboer en onder valse verhalen dus proberen een krabbel van je te krijgen.Radar forum staat er vol mee, is wel van een paar jaar geleden, dus ik hoop dat ze hiermee gestopt zijn.
Heb ik meermalen gerapporteerd, over de "bevindingen op TROS Radar". Het laatste wat ik hoorde van "een bekend persoon bij GC", in e-mail:
Colportage blijft lastig. Het ligt overigens bijna nooit aan de colporteur. Mensen vinden het angstig dat er aangebeld wordt en gaan vervolgens naar Nuon/Eneco/Essent bellen of dat allemaal wel goed was. Je kan een beetje raden wat er dan vervolgens gezegd wordt en wat mensen dan gaan publiceren op internet. Dit is natuurlijk niet in 100% van de voorvallen zo, maar ik durf te beweren dat 80% van de internetklachten die oorsprong heeft.
Natuurlijk blijft een forum als TROS Radar "a tricky one", en regelmatig blijken d'r "dubieuze posters" tussen te zitten, maar met deze nogal boude stellingname van GC ben ik het dus pertinent niet eens, ik geloof d'r nix van, en zeker niet van genoemde percentages. Overigens laatste maanden niets meer over colportage via/in opdracht van GC gehoord, dus mogelijk hebben mijn prikkelende vragen toch geholpen. Laten we hopen dat ze dat "middel" niet meer inzetten. In ieder geval beslist nooit meer met de figuren die ze daar een tijdje geleden nog voor gebruikten. Want dat was, gezien de berichten daarover, dus ook geen zuiver koffie. To be on the mild side...

Ben overigens ook GC klant, meer of min noodgedwongen bij gebrek aan beter (zat bij Echte Energie, maar die is opgevroten door Eneco Energie, klanten zijn gedumpt bij GC). Verder redelijk tevreden (ben paar kWh "door de nul heen gesaldeerd", wat in NL nogal "byzonder" is...), alleen doen ze soms "rare" dingen met nota's, vastrechten en zo (eerder ook al over gerapporteerd op Tweakers). Het blijft oppassen geblazen. Ik heb in ieder geval de "verzekering" (for whatever that is worth), dat ze "onafhankelijk" blijven. Moet je wel bij zeggen dat ze 30% belang van Eneco in samenwerkingsproject hebben, waar ik zo mijn vraagtekens bij zet...

We blijven roeien met de riemen die we hebben. Momenteel is er niks beters dan GC. Let wel: Windunie etc. laat ook administratie door GC doen, echt onafhankelijk kun je die constructies ook niet noemen. Heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat je als "leverancier" van energie zo'n beetje een pakhuis aan juristen ter beschikking moet hebben om het hoofd boven water te kunnen houden in de door kuddes ambtenaren, NMa juristen, bemoeizuchtige politici, ranzige piraten als concurrenten, en gruwelijke regelgeving verziekte "markt" in ons land. Dat gaat Windunie in hun eentje natuurlijk nooit trekken, al gun ik het ze van harte. Dat betekent wel dat er maximaal geprofessionaliseerd dient te worden, en dat kost pecunia...

• FicoF
IJsbeer schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:03:
[...]

Dat maakt me eerlijk gezegd niet eens zoveel uit. Dat die klagers een handtekening zetten zegt genoeg over hun niveau. Ook aan de lokale energieboer moet je geen handtekening geven. Ook al is het de koningin. Mensen die dat anno 2009 nog steeds niet begrijpen, sjah, succes bij Radar etc.. Net als die mensen die ingaan op die callcentra. Hang gewoon meteen op. Maakt het leven echt een stuk makkelijker. :Y

@ Dennis
Hoe wil je die zonneboiler exact aansluiten op een warmtepomp? Volgens mij heb je dan wel een heel groot buffervat nodig. daarnaast een vat die de uiteindelijke warmte opslaat. Maar misschien heb jij hier al verder over nagedacht. O-)

@ Zonnigtype
Die reden had ik ook gelezen ja, op zich terecht omdat het nu voordeliger was om een systeem met 3 panelen aan te schaffen dan één met 2 panelen. Maar ze hadden natuurlijk ook die kleinere zonneboilers kunnen verhogen qua subsidie. :)

[Voor 9% gewijzigd door FicoF op 13-08-2009 22:50]

• TD-er
FicoF schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:44:
[...]

Dat maakt me eerlijk gezegd niet eens zoveel uit. Dat die klagers een handtekening zetten zegt genoeg over hun niveau. Ook aan de lokale energieboer moet je geen handtekening geven. Ook al is het de koningin. Mensen die dat anno 2009 nog steeds niet begrijpen, sjah, succes bij Radar etc.. Net als die mensen die ingaan op die callcentra. Hang gewoon meteen op. Maakt het leven echt een stuk makkelijker. :Y

[...]
Ik wil dat wel even nuanceren.
(nogmaals weet niet meer zeker of GC nu aan de deur was geweest of dat het een van die andere verkopers)
De situatie:
Ik kwam 's avonds thuis, mijn vriendin helemaal onthutst op de bank. Ze had zo'n figuur aan de deur gehad die nogal bedreigend overkwam en ze dacht echt dat ze alleen maar wat gegevens ingevuld had om meer informatie te krijgen en om van die griezel af te zijn.
Geloof me, als die gasten nog in de straat zouden zijn geweest, of ik zou thuis geweest zijn, dan hadden ze nooit meer wat verkocht.
Zij was echt overstuur, dus die gast zal echt bedreigend geweest zijn. Wij hebben een buitendeur van de portiek die je op afstand open doet, dus als iemand aanbelt op de gewone deur, verwacht je dat het een buur is oid.

Verd*mm*, ik zit nu weer te trillen van kwaadheid, ookal is het jaren geleden. Dit soort lui zouden aangepakt moeten kunnen worden, maar helaas gebeurt dat niet en aangifte had volgens meneer de politie agent geen zin.
In elk geval heeft diegene die ik aan de lijn heb gehad de dag erna geen leuke ochtend gehad.

Maar goed, trek vooral de mentale capaciteiten in twijfel van de mensen die dus wel wat invullen.
* TD-er gaat offline, weer een avond verpest door de herinneringen aan dergelijke klootviolen die (vrij) rondlopen.

[Voor 6% gewijzigd door TD-er op 13-08-2009 23:00]

• FicoF
Ik doelde niet op mensen die 'wel wat invullen' maar op diegene die zomaar een handtekening zet. Als zo`n persoon bedreigend over komt moet je meteen 112 bellen. Gewoon doen. Net als aangifte trouwens, dat kan gewoon. Dat die politie agent dat liever niet wil doen is zijn probleem. Aangifte kun je gewoon doen.

Maar het blijft inderdaad geen leuk verhaal. Om met iets leuks af te sluiten. Mijn oma belde laatst de politie (als ze dat doet belt ze 112) omdat er iemand met een capuchon aanbelde, ze vertrouwde het niet. Scheen het gewoon een meteropnemer van Essent te zijn die zich niet duidelijk had voorgesteld. Toen ze dat vertelde (83 jaar) moest ik toch wel erg lachen. Ook omdat de politie echt achter die kerel aanging. :7

Overigens zojuist een e-mail naar GC gestuurd met de vraag wat hun mening is t.o.v. dit soort praktijken.

[Voor 6% gewijzigd door FicoF op 13-08-2009 23:51]

TD-er schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:00:
[...]

Ik wil dat wel even nuanceren.
Als dit inderdaad GC is, dan (laten we het zacht uitdrukken) word ik daar niet vrolijk van. Ik raad ze altijd aan als toko met juist erg goede service en met een groen beleid. Voor die 'korting op de kwh prijs' hoef je het niet te doen.

Dit soort verhalen herken ik wel van Oxxio en de Nederlandse Energie Maatschappij. Oxxio aan de deur, en de NEM door de telefoon. Geloof me, het was de veiligheid van de NEM goed dat het door de telefoon was!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 299897 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:58:
[...]

Als dit inderdaad GC is, dan (laten we het zacht uitdrukken) word ik daar niet vrolijk van.
Dat heb ik de (hooggeplaatste) persoon bij GC dan ook zeer uitdrukkelijk duidelijk gemaakt, dat ze hun goede naam te grabbel gooien als ze die colportage onzin (a) continueren, en (b) al helemaal door die *** die ze eerder hebben laten colporteren voort laten zetten. Als ik GC had geweest (en ik hoop dat ze het inderdaad hebben gedaan) had ik die gasten van de een op de andere dag gedumpt.

... maar; het blijft een vechtmarkt, en je moet van HELE goede huize komen om je rug recht te houden in die war-zone. Ga er maar aan staan...

• Niet online
never feed the shark by hand, or even small ones.

vraag vernietiging werkt het best als middel tegen ranzige praktijken.

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:32:
@mac mini : die zijn erg oke ja, maar recordhouder hier is een eeepc met ssd(os), en dan gewoon een sandisk 128gb sdhc kaartje erin(data), dat doet gewoon 4,3 watt hier, en als je me site bezoekt zie je dat ie sneller is ook.(103Wh per dag / 37kwh per jaar - os is windows 2003 sbs)
(eeepc can-do linux, macos & windows)
4.3 W. en een 128gb sdhc kaartje ???
Ik heb even het net afgespeurd maar kan zo niets vinden over een 128 gb kaart.
Ik wil mijn apparaten ook 24/7 uitlezen c.q. besturen.
Ik zat te denken aan een fit-PC2 maar een goede eee past mij ook wel, zit tenminste een scherm bij.
Wil je a.u.b. je specs wereldkundig maken ?

www.mijnzon.info

@FicoF

Idd, wordt voor die constructie de warmte van de collector gebruikt. Zo kun je het collector water rond de 20 graden houden, wat erg efficient is, en toch je boiler opwarmen to zo'n 60 graden.

Natuurlijk is dit alleen van toepassing in de seizoenen dat de opbrengst achteruit loopt. In het warme seizoen heb je waarschijnlijk toch al een overschot.

Zo kun je je collectorrendement van bijvoorbeeld 50% naar 70% verhogen.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 292798 op 14-08-2009 08:18]

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

Woodski schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:50:
[...]

Martin post hier ook op het forum.
Hij heeft het mooi voor elkaar alleen ik heb nog geen idee hoe.

Ik ben blij dat ik ondanks de negatieve kritiek hier ook plugwise heb gekocht.
Voorlopig na een paar dagen gebruik een dikke aanrader.

http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs/
Met Martin bedoel je mij? Je linkt namelijk naar mijn grafieken van mijn zonnepanelen ;). Ik zie trouwens net dat ik mijn SunnyBeam weer eens moet uitlezen, de grafieken lopen wat mank.

• Niet online

v/d hoeven in volle glorie, niets genomen, wel betalen,
er waren toch mensen hier die het over comfort hadden ?
vorig jaar betaalde ik niets, en nu wel, toch is er in de meterstanden geen verschil,
nul is namelijk gewoon 0, maar niet meer in NL.

@eeepc
ik heb een eee pc g4 ssd, 2gb ram totale kosten 138 euro.(overstock dus koopje bij its)
bij sandisk in amerika kan je al 128gb sdhc bestellen, en die heb je dan een week later in huis.
meer is het niet. met eeectl kan je de eeepc verder undervolten en onderklokken.

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 14-08-2009 11:02]

• FicoF
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 10:59:
[afbeelding]

v/d hoeven in volle glorie, niets genomen, wel betalen,
er waren toch mensen hier die het over comfort hadden ?
vorig jaar betaalde ik niets, en nu wel, toch is er in de meterstanden geen verschil,
nul is namelijk gewoon 0, maar niet meer in NL.
Dat bedrag wat je betaald is toch voor vastrecht, dus voor de aansluiting? Ook al ben je het hele jaar op de maan en gebruik je helemaal niets, dan nog zul je dat altijd moeten betalen. Of begrijp ik je nu verkeerd?

• Niet online
correct. en wat vind je daarvan in 2009 waarin elke ambtenaar de mond vol heeft van duurzaam&groen ?
mijn broek loopt ervan over.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 14-08-2009 11:20]

• NoUser
  • Laatst online: 07-06 11:03
Heeft iemand nog een tip om een noorddak (helling: 39graden) te bekleden met PV?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

NoUser schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:23:
Heeft iemand nog een tip om een noorddak (helling: 39graden) te bekleden met PV?
1 hele simpele. Niet doen. Op het noorden heb je echt helemaal niets aan PV of zonneboilers, zelfs niet als je veel te veel geld hebt.

Je zou volgens het beroemde instralingsdiagram slechts 60% rendement hebben bij 39 graden helling, maar ik vraag mij persoonlijk af of het wel uberhaupt zo hoog is. Vanaf ongeveer 21 september t/m 21 maart krijgen de panelen geen zon. De opkomst van de zon is dan namelijk pal oost of nog verder naar het zuiden.
Volgens http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php

Zou je maximaal 500kWh/kWp kunnen halen.

• FicoF
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:18:
correct. en wat vind je daarvan in 2009 waarin elke ambtenaar de mond vol heeft van duurzaam&groen ?
mijn broek loopt ervan over.
De overheid mag wat mij betreft PV ook meer ondersteunen, maar dat je moet blijven betalen voor vastrecht vin ik niet zo vreemd. Je maakt toch ook gebruik van het netwerk als je teruglevert.

Als dat gratis zou worden zou ik meteen een aansluiting laten maken in mijn vrijstaande garage. Daar heb ik heel af en toe het licht aan. Paneeltje van een paar honderd euro op het dak en klaar. Lijkt mij niet de bedoeling.

Wat Flitspaal ook zegt. Op een noordgevel moet je gewoon helemaal niet anders op het dak leggen als dakpannen ;) . Het rendement is veel te laag. Als je een dak hebt op de noordkant, heb je er ook een op de zuidkant toch? (meestal tenminste) Kun je daar niet wat realiseren?

• NoUser
  • Laatst online: 07-06 11:03
FicoF schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:40:
[...]
Het rendement is veel te laag. Als je een dak hebt op de noordkant, heb je er ook een op de zuidkant toch? (meestal tenminste) Kun je daar niet wat realiseren?
Hier geen geen zuidkant helaas.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• JeroenH
FicoF schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:09:
Dat bedrag wat je betaald is toch voor vastrecht, dus voor de aansluiting? Ook al ben je het hele jaar op de maan en gebruik je helemaal niets, dan nog zul je dat altijd moeten betalen. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Dat is natuurlijk een aardige. Als 'volledig zelfvoorzienende' netgekoppelde-zonnestroominstallatiebezitter heb je het energiebedrijf natuurlijk gewoon nodig. 's Zomers moeten ze er voor me zijn om mijn overschot op te nemen en door te verkopen aan hun ouderwetse klanten, en 's winters moeten ze er voor er zijn om mijn tekort aan te vullen uit andere bronnen. Zelfs met een verbruik van 0 kWh maak ik dus gebruik van hun diensten, ze moeten de kabels onder de grond en de hoogspanningsmasten plaatsen en onderhouden, etc. Daarvoor zal ik moeten betalen, dat staat voor mij vast. Dat dat d.m.v. een vast bedrag gaat omdat ik een verbruik van 0 kWh (of zelfs minder, -200kWh) heb vind ik niet gek.

Aan de andere kant: hoe hoger de vaste kosten zijn en hoe lager de variabele kosten, hoe minder mensen worden geprikkeld om energie te besparen. Daarnaast vind ik het niet briljant dat de bepaling van deze kosten wordt overgelaten aan commerciële partijen die niet als hoofddoel hebben duurzame energie te stimuleren.

Een constructie die ik me voor kan stellen is om het vastrecht sterk te verlagen en tegelijk de variabele kosten sterk te verhogen. Daardoor bevoordeel je mensen die weinig energie verbruiken en mensen met zonnestroominstallaties en kan er wellicht een grotere slag gemaakt worden op het gebied van energiebesparing van met ingewikkelde SDE-subsidies. Je kunt nadenken over een toekomstige constructie waarbij, als zonnestroom eenmaal op prijs kan concurreren, met een zonnestroominstallatie een bepaalde (vaste of variabele) vergoeding betalen voor de energiestromen over hun aansluiting. Als dan de prijs per kWh ook nog een variabele is (hoge prijs bij hoge vraag/laag aanbod en andersom) dan kan een zonnestroominstallatie naar mijn idee nog altijd prima rendabel zijn.

Het probleem is dat dergelijke concepten een strakke sturing nodig hebben, en in de huidige 'Vrije MarktTM' gaat dat niet gebeuren, helemaal met een regering die, bedwelmd door aardgas, eigenlijk liever niet aan besparing en duurzame opwek wil.

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[afbeelding]
@eeepc
ik heb een eee pc g4 ssd, 2gb ram totale kosten 138 euro.(overstock dus koopje bij its)
bij sandisk in amerika kan je al 128gb sdhc bestellen, en die heb je dan een week later in huis.
meer is het niet. met eeectl kan je de eeepc verder undervolten en onderklokken.
THNX! voor de info :)

www.mijnzon.info

• JeroenH
Toch zijn er installaties op het Noorden... ongeveer een kilometer bij mij vandaan in het pittoreske Hilversum heeft iemand een dak wat licht afhelt naar het noorden en hij heeft daar een forse zonnestroominstallatie op liggen. Zijn rendement komt aardig overeen met de hierboven getoonde schijf.

Link

39 graden is echter een forse hoek en dan kost je veel opbrengst. Ik zou het alleen doen als je PV tegen een absolute bodemprijs ergens kunt scoren (€ 1 per Wp compleet, in die buurt) want anders ga je heeeel dure kWhtjes produceren.

Wellicht kun je je euro's nuttiger inzetten bij verder besparen, woning isoleren, zuiniger apparaten, sluipverbruik elimineren, etc. Ook kun je geld investeren in een windturbinecooperatie, dat levert veel duurzame elektriciteit op en heeft vaak ook nog een aardig rendement.

• Joba
  • Laatst online: 10:44
1 euro per WP is wel heel laag, maar met thinfilm kan je aardig in de buurt komen. Gisteren kwam ik een aanbieding van 1,40 euro per wp tegen, maar met een hele lage opbrengst per m2. Dus als je een groot dakoppervlak hebt dan is dat het overwegen waard.

Even rekenvoorbeeld:

Stel je hebt 1 KWp thinfilm voor 2500 euro (incl omvormer, etc), op het noorden 39 graden dak, dan kom je met 60% opbrengst op 1000*0,8*0,6 op 480 kwh uit. Voor hetzelfde geld heb je (als je wat minder scherp inkoopt) ongeveer 500 Wp monokristallijne panelen. De productie van dat systeem op ideale ligging is ongeveer 400 kwh (500 *0,8).

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• JeroenH
Dat zou op het noorden nog relatief goed kunnen presteren omdat het blijkbaar in diffuus licht beter presteert dan mono/polykristallijn. Toch zou ik pas als allerlaatste in PV investeren in deze omstandigheden.

[Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 14-08-2009 13:43]

• Niet online
@ficof

en wat vind je van wegenbelasting op basis van wat je zou kunnen rijden, of wat je auto maximaal kan rijden ?
nee, ik heb mijn overschot goedkoop aan het net gegeven, en de netbeheerder heeft dit niet hoeven transporteren, maar mag dit wel aan de buurman verkopen.
de verbruiker betaald, is veel socialer, en het capaciteitstarief geen stimulans en asosiaal vanwege het ontbreken van elke wederdienst, ik heb tenslotte niemand iets zien doen of veranderen, die de 120 euro rechtvaardigd (ik betaalde eerder immers niets) het komt zo uit de lucht vallen zonder duidelijke tegenprestatie.

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

Ik twijfel.

Voor 1 jaar de prijzen vastzetten bij Greenchoice met het aktietarief, of voor 3 jaar?

1 jaar betalen we : 50 euro p/m aan energie ( inclusief netbeheer )
3 jaar betalen we : 66 euro p/m aan energie ( inclusief netbeheer )

Scheelt 32% Gaan de energieprijzen zoveel stijgen de komende 3 jaar?

Als ik een gok moet wagen nu over de energieprijs per 01-01-2010 dan kom ik uit op een 6% stijging t.o.v. het huidige prijspijl. Hierbij uitgegaan van de olieprijzen van de afgelopen twee jaar en de verhouding tussen olieprijsdaling/stijging t.o.v. het percentage dat de gasprijs is gedaald/gestegen.

Olieprijs stond in december 2008 op 40 dollar nu alweer op 65 dollar.

• FicoF
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:16:
@ficof

en wat vind je van wegenbelasting op basis van wat je zou kunnen rijden, of wat je auto maximaal kan rijden ?
nee, ik heb mijn overschot goedkoop aan het net gegeven, en de netbeheerder heeft dit niet hoeven transporteren, maar mag dit wel aan de buurman verkopen.
De verbruiker betaalt is een goed principe, daarom mag er ook best gekeken worden naar de vaste en variabele kosten. Doe de benzine maar naar €2,- en schaf BPM af oid.

Daarnaast, je maakt wel gebruik van het energienet. Als jij het voor minder dan €120,- kan leveren via een alternatief netwerk mag je bij mij thuis energie leveren. Alleen dat lukt niet omdat de hoogspanningsmasten, ondergrondse kabels, de monteur die de kabel maakt etc.. ook betaald moet worden.

Zoals ik al zei, ik heb hier 20 meter verderop een garage staan met aansluiting die niet is aangesloten. Als het vastrecht 50 euro zou zijn, zou ik hem meteen aansluiten. Wat weer energieverbruik met zich meebrengt.

Je kan discussieren over het bedrag 120euro, of dat lager of hoger moet, maar afschaffen lijkt me geen optie.
flitspaal.nl schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:27:
Ik twijfel.

Voor 1 jaar de prijzen vastzetten bij Greenchoice met het aktietarief, of voor 3 jaar?

Ik wordt altijd een beetje bang van contracten van 3 jaar bij een energiemaatschappij. Weet jij veel wat jij of dat bedrijf in die 3 jaar gaat doen...

[Voor 17% gewijzigd door FicoF op 14-08-2009 15:49]

Anoniem: 52211

bij sandisk in amerika kan je al 128gb sdhc bestellen
Lijkt me niet :? De sdhc standaard houdt op bij 32 GB.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Dat kan inderdaad. Per 1 juli zijn de gasprijzen bij alle leveranciers zo''n 30-35% naar beneden gegaan. Dat betekend dat tie ook weer met hetzelfde percentage omhoog kan. Zeker in 3 jaar tijd.
Ik heb het ook uit zitten rekenen. maar met de huidige prijs blijf ik nog even flexibel. Het verschil is niet zo groot over een periode van 3 jaar. Al helemaal niet over een periode van 1 jaar.

ZonneStroom

• IJsbeer
  • Niet online
Hou er rekening mee dat je alleen de leveringskosten vast zet, en dus niet alles wat er vauit EZ bijgegooid wordt. Zo ligt de huidige gasprijs rond de 60 ct, het leveringsdeel daarvan is zo'n 30 ct, bij electra ligt dat rond de 7 a 9 ct (afhankelijk van). Het verschil tussen die prijzen moet je dus met elkaar vergelijken en niet je (huidige) maandbedragen.

• Niet online
@tencoryn
mycom verkoopt ze gewoon, en ze zijn er ook al in 128gb usb versie, (zie tweakers frontpage)

@flitspaal : ik koos 3 jaar vast, er zijn veel redenen om dat wel te doen,
en erg weinig redenen om dat niet te doen, maar met pv en marginaal verbruik ben je ook niet vatbaar voor fluctuaties, dus je kan vrij kiezen.

Ik twijfel.

...
Tja, als de prijzen echt met meer dan 30% toenemen (anders heeft vastzetten geen zin), dan kan je beter wat extra panelen installeren lijkt me. Ik ga het niet vastzetten, het blijft een 'verzekeringspremie', en elk risico wat je zelf financieel kan dragen moet je niet verzekeren. Niet vastzetten dus!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

Anoniem: 299897 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:11:
[...]

Tja, als de prijzen echt met meer dan 30% toenemen (anders heeft vastzetten geen zin), dan kan je beter wat extra panelen installeren lijkt me. Ik ga het niet vastzetten, het blijft een 'verzekeringspremie', en elk risico wat je zelf financieel kan dragen moet je niet verzekeren. Niet vastzetten dus!
En dan nog. Mijn grootste financiele risico loop ik met gas.

We gaan over naar Greenchoice en we gaan voor het aktietarief waardoor we uitkomen op slechts 50 euro per maand. Dat is 150 euro per maand ( 1800 euro per jaar! ) minder wanneer we niets hadden gedaan.

Goed nieuws en slecht nieuws over ons solar project. We hebben weer eens de volgende vertraging opgelopen, want de verzending vanuit Duitsland (die al te langzaam was) is nu ook incompleet.

De SMA Sunny Boy is vandaag door UPS afgeleverd. Alleen, de solar kabel die we erbij hadden besteld, en bij deze zending zou moeten zitten, ontbreekt. In plaats daarvan een leeg plastic omhulsel. Dus op de vrachtbrief laten schrijven dat de kabel niet aanwezig is. Dat kon niet in het systeem worden verwerkt (suf systeem), dus de bezorger heeft het op het papiertje geschreven.

Nu dus UPS bellen. Die konden het niet registreren omdat we te snel waren met bellen. "Het staat nog niet geregistreerd als afgeleverd, dus kan ik geen melding aanmaken.". Tja, dat SMA bakbeest staat hier toch echt op de grond, maar het systeem had kennelijk gelijk. Grrr. Stomme, onflexibele IT systemen van UPS....

Ok, nu net voor 5u weer geprobeerd. Pakket staat nu wel geregistreerd als "afgeleverd". Dus nu krijgen we de melding van UPS dat het pakket gewoon is afgeleverd en dat er niks mee aan de hand is. Natuurlijk staat er geen medling dat er iets ontbreekt in het systeem. Een melding toevoegen dat iets ontbreekt is technisch niet mogelijk. Enige optie is om een onderzoek op te starten, maar dan moet ik UPS exact gaan vertellen hoe het geheel was verpakt. En aangezien ik het niet heb ingepakt, heb ik die informatie natuurlijk niet. wtf, ik moet als klant toch melding kunnen doen van een incompleet pakket?

Nou, we zijn er bijna. We hebben nu alleen nog de solar kabel nodig om het geheel te kunnen aansluiten. Frustrerend om 15 panelen niet te kunnen aansluiten om zoiets sufs.

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 23:35
Het is ook niet de taak van de bezorgboer om dat te regelen. Al zit er een baksteen in, je moet contact opnemen met de verzendende partij.

@ zonneboiler koel maken mbv warmtepomp: voordat je er aan begint reken eerst eens uit of het energietechnisch uberhaupt uit kan. Bedenk wel dat elke 4 a 5 verpompte kwh 1 kwh electriciteit kost.

[Voor 41% gewijzigd door SpiceWorm op 14-08-2009 17:33]

SpiceWorm schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:28:
Het is ook niet de taak van de bezorgboer om dat te regelen. Al zit er een baksteen in, je moet contact opnemen met de verzendende partij.
Dat hebben we natuurlijk ook direct gedaan!

Maar je tekent wel voor ontvangst, dus aangeven waar je precies wel en niet voor tekent lijkt me wel handig.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Heb vandaag mijn CVE vervangen door een ITHO gelijkstroom. Ik had weliswaar een tijdklok op de oude maar daar haalde ik toch de bezuiniging niet mee die ik met een ITHO wel haal. Heb nu net als voorheen er geen omkijken meer naar en hoef me geen zorgen te maken dat schimmelvorming in de natte ruimtes gaat optredn omdat er onvoldoende wordt geventileerd.
Zie je wel dat bezuinigen weldegelijk comfort verhogend kan werken!
Anoniem: 299897 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:31:
[...]

Dat hebben we natuurlijk ook direct gedaan!

Maar je tekent wel voor ontvangst, dus aangeven waar je precies wel en niet voor tekent lijkt me wel handig.
Je had ook de gehele zending kunnen weigeren wat overigens ook de gangbare oplossing is.

[Voor 36% gewijzigd door ZonneStroom op 14-08-2009 18:15]

ZonneStroom

Anoniem: 52211

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:57:
@tencoryn
mycom verkoopt ze gewoon, en ze zijn er ook al in 128gb usb versie, (zie tweakers frontpage)
Doe eens een link dan, want mycom heeft echt niets groter dan 32GB. De 64GB kaarten die nu pas op de markt komen zijn sdxc kaarten, geen sdhc, en die zijn geeneens compatibel met sdhc lezers, vziw.

Ik mag hopen dat je niet usbsticks met sd kaarten aan het verwarren bent?

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

Of een SSD schijfje van 128gb. Die zijn wel ruim verkrijgbaar voor zeer acceptabele prijzen.

Ik zit zelfs te denken om de 80gb schijf in mijn laptop te vervangen voor een SSD schijfje. Sneller, zuiniger en stiller.

• TD-er
[...]
@eeepc
Die 138 euro is echt extreem goedkoop.
SDHC gaat voor zover ik weet maar tot 32GB en voor het prijsverschil zou ik dan liever een USB-laptop schijfje eraan hangen. Is sneller en veel goedkoper. (laatst 500 GB voor 65 euro gekocht, continue verbruik is 1.8Watt en uiteraard kan 'ie ook in spin-down)

Edit:
Hmm niet gezien dat er al een nieuwe pagina was..

[Voor 4% gewijzigd door TD-er op 14-08-2009 20:06]

Pagina: 1 2 3 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee