Toon posts:

Duurzame Energie deel 16 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 21 Laatste
Acties:
  • 143.590 views

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:44

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 18:42:
[...]

Ik kan het niet helemaal goed inschatten. Welk deel dak is van jou want het lijkt of een deel van de panelen in de middag in de schaduw van dat oranje dak komt te liggen terwijl ze nog achter die andere panelen lijken te passen.

Verder een mooie set zo en een heerlijk grote collector _/-\o_
De draden zijn ook netjes gedaan, mijn complimenten.
Komt er nog meer ballast op of laat je het zo ?
Het dak is van de VvE en voor 5/30 deel van ons. We hebben toestemming van de VvE voor plaatsing. Er ligt 375 kg op de PV (3 panelen) Op de zonneboiler ligt 450 kg. Dat lijkt me genoeg. Het dak van de buren geeft schaduw, maar daar krijg ik pas in oktober last van.
Panelen verplaatsen is geen optie, want de plaats ligt vast door de bouwvergunning.

A'dam ZonPHP PVOutput

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:21
tw_eek schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 12:29:
Een vraag over de steca 500.

Ik zou graag weten of het mogelijk is om de steca's uit te lezen. Het is mogelijk om een stecagrid control aan te schaffen maar ik wil het ook wel zonder doen.
Mijn planning is 4x 500 en 3 x de 300 dan ieder apart aan een Kwh klasse 1 meter te hangen(iets van 25 euro per stuk)
Omdat ik verschillende strings heb met verschillende schaduws EN verschillende hoeken (35,10 en 60 graden >:)

Deze geven pulsen af .. en zijn dan makkelijk verder te verwerken in de pc

Voor het Dc gedeelte heb ik nog wat in de planning staan, zelfde principe

Die bus gebruiken zou inderdaad leuk zijn .. mocht er info over beschikbaar zijn .... alles is welkom

• AW-PV-vergelijk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05-2021
Inde diverse topic's duurzame energie is regelmatig het verschil in rendement tussen polykristalijn en Amorfe panelen besproken.

Mijn ervaring is dat Amorfe panelen een hoger rendement geven bij diffuus licht! Bij de aanschaf gaf mijn leverantier aan dat Amorfe panelen ca. 8% meer rendement geven dan polikristallijn panelen. In de periode januari 09 tot 23 juli 09 is o.a. via deze site gebleken dat Amorfe panelen inderdaad meer rendement geven dan gemiddeld.
Onlangs heb ik ook een installatie met polykristalijn panelen in gebruik genomen.
Hoeveel meer rendement Amorfe panelen leveren zal de komende maanden blijken uit de productiegegevens van beide installaties.
Beide installaties zijn aangesloten op een geijkte bruto productiemeter van liander. De SolarLog is gekalibreerd aan de hand van de geijkte bruto productiemeter.

De productiegegevens zijn te zien op de site van sonnenertrag.eu http://www.sonnenertrag.e...de-rijn-nl/4666/4895.html

• AW-PV-vergelijk
QuestionMarc schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:50:
[...]

Heeft iemand hier een paar links naar PV webshops in DE die eventueel ook in NL leveren?
Gewoon even google op het PV paneel dat je zoekt met zoekkenmerk DE en alleen Duits-talig. Je komt dan ook Duitse prijsvergelijkingsites tegen. Via E-bay winkels wordt ook veel aangeboden.
http://shop.fotovoltaikshop.de
www.solarshop.net
www.photovoltaik-shop.com
Overigens is mijn ervaring dat de Duitse installatiebedrijven (veel) goedkoper leveren dan de internetwinkels.
Duitse installatiebedrijvan kun je vinden door de resultaten van Duitse installaties te bekijken via http://www.solarlog-home.de

Succes!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 08:50
Weet iemand of je nog mee kan doen met de SDE als je al een systeem op je dak hebt staan of moet ik echt wachten met de aanschaf totdat ik eindelijk ingeloot ben?
Ik moet nog even kijken of ik daarop wil wachten...

SolarKing heeft mij voorgerekend dat ik voor 1500,- een 525watt/piek installatie neer kan zetten met:
3x 175watt/piek panelen
1x Steca500

Als de zon hard schijnt is dit dus mooi in evenwicht, loont het de moeite om voor de minder mooie dagen nog een 4e zonnepaneel hieraan te hangen? (de inverter heeft kan namelijk meer aan maar zet het dan niet om)
Is weet niet hoeveel % van de opgewekte energie van die super zonnige dagen in de zomer vandaan komt als je het als % van het hele jaar uitzet, piekt dit af en toe of loop ik flink wat energie mis dan?

Word de 95% efficiency van de inverter in het echt ook gehaald?

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

ericplan schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 15:08:
[afbeelding]
Eindelijk werkt het *O* . De vakantiewas wordt gewassen met duurzaam verwarmd water en duurzame zonnestroom. In mijn vakantie (ook duurzaam, heenreis gefietst en natuurkamperen op (bijna) autovrij Vlieland) had de firma de laatste 3 panelen opgesteld, maar helaas nog niet goed aangesloten. Dat was met het losknippen van een paar bundelbandjes en ompluggen gauw hersteld. Sinds 4-8-2009 16.30 is er al ruim 5 kWh geproduceerd door de 6 Suntech 200 Wp panelen. Toch zijn we er nog niet: de bestelde Solarlog is nog steeds niet geleverd, maar de firma is nu met vakantie :( .
Mooi, beste ericplan. Supergelikt. Als de schoonheidscommissie daar niet van in katzwijm valt met natte onderbroek, weet ik het ook niet meer... :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 21:28
Speksteenkachel schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 20:11:
http://www.nu.nl/economie...rk-in-sittard-geleen.html

Ik zie het al torenhoog vastrecht net zoals bij de stadsverwarming.
A-sociaal die monopolisten die warm water leveren.
Hier bij een zeer laag verbruik 350 euro per jaar aan vastrecht voor stadsverwarming.
De vastrechtpost zie ik voor elektra ook fors omhoog gaan als de gemiddelde burgerman met panelen op het dak zit.
Ik ben er ook wel benieuwd naar, mijn ouders wonen in Sittard en hebben een zonneboiler...Er zijn hier ook pas nog 2 gehele wijken voorzien van zonneboilers :X

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Lennart_1337 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:21:
Weet iemand of je nog mee kan doen met de SDE als je al een systeem op je dak hebt staan of moet ik echt wachten met de aanschaf totdat ik eindelijk ingeloot ben?
Ik moet nog even kijken of ik daarop wil wachten...

SolarKing heeft mij voorgerekend dat ik voor 1500,- een 525watt/piek installatie neer kan zetten met:
3x 175watt/piek panelen
1x Steca500

Als de zon hard schijnt is dit dus mooi in evenwicht, loont het de moeite om voor de minder mooie dagen nog een 4e zonnepaneel hieraan te hangen? (de inverter heeft kan namelijk meer aan maar zet het dan niet om)
Is weet niet hoeveel % van de opgewekte energie van die super zonnige dagen in de zomer vandaan komt als je het als % van het hele jaar uitzet, piekt dit af en toe of loop ik flink wat energie mis dan?

Word de 95% efficiency van de inverter in het echt ook gehaald?
Ik wil je graag een teleurstelling voorkomen maar voor een installatie van 525Wp is geen SDE mogelijk. Die gaat pas tellen bij 601Wp. Daarbij is het vanwege de extra kosten die je krijgt zoals brutoopbrengstmeter en de daarbij horende jaarlijkse kosten beter om een zo groot mogelijke installatie aan te schaffen.
En SDE subsidie krijg je alleen over nog niet bestaande dus nieuwe installaties.
Wat je wel kan doen is in je eigen gemeente informeren welke subsidie mogelijkheden er zijn. Maar ook provincie is een mogelijkheid.
Ook zonder subsidie heb je nu bij een gelijkblijvende ( >:) ) all-in prijs van €0,23 per kWh een terugverdientijd van 15 jaar en gratis en voor niets zo'n 4750kg minder CO2 de lucht in gepompt.

Je kan inderdaad ook een 4e paneel erbij nemen en dan 2 x Steca 300. Dat past precies bij elkaar. 700Wp en een Steca 500 geeft verlies net als de Soladin 600 van Mastervolt. Die wordt (net als de Steca 500) afgegrendeld op 499W AC. Dat kan je natuurlijk voor lief nemen zovaak komt het niet voor dat je dat vermogen kan leveren. Op zonnige dagen loopt de T van de panelen dusdanig op dat die minder gaan leveren maar continue, dat dan weer wel.

Nog een leuke link naar oplossingen om elektrische autos van zonnestroom te voorzien
http://www.schletter.de/i...=article&id=110&catid=125

[Voor 13% gewijzigd door ZonneStroom op 06-08-2009 08:40]

ZonneStroom

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
QuestionMarc schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:04:
Even een vraagje aan de zonneboiler experts.

Ik heb nu een 110 L boiler met 4,5 m2 vlakk plaat collectoren. Deze combinatie is bij zonnig weer nu om half 2 op temperatuur (90 graden) waarna de pomp afslaat. En dat is jammer, want ik zie toch best vaak dat na een beetje keukengebruik, wat douchen en badderen, dan is de boiler smorgens al weer 40 graden.
Nu heb ik een 80 L boiler op de kop getikt, deze wil ik ook gaan aansluiten.

....

2: De 2e boiler komt met een 3wegklep voor de 1e boiler, is boiler 1 op temp dan schakelt de klep om en wordt boiler 2 verwarmd. Deze regeling is beschikbaar in de TDC-3.
Dit vergt een investering in een 3wegklep.

Wat is wijsheid?
Voordeel van optie 2 is:
Nadat je eerste boiler op temperatuur is, is het hoogtepunt van de zon al voorbij. Op dat moment start je met een koude boiler en aan koud water kan de zon beter energie afdragen dan aan warm water.
Ik zie zelf regelmatig dat tegen 18:00 de boiler niet op max staat (op een half bewolkte dag), maar dat de zon toch niet meer in staat is om het water verder op te warmen.

(ZW-opstelling, 2.75m2)

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 17:19

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 08:05:
[...]

Je kan inderdaad ook een 4e paneel erbij nemen en dan 2 x Steca 300. Dat past precies bij elkaar. 700Wp en een Steca 500 geeft verlies net als de Soladin 600 van Mastervolt. Die wordt (net als de Steca 500) afgegrendeld op 499W AC. Dat kan je natuurlijk voor lief nemen zovaak komt het niet voor dat je dat vermogen kan leveren. Op zonnige dagen loopt de T van de panelen dusdanig op dat die minder gaan leveren maar continue, dat dan weer wel.
2 x Steca300 is een vrij dure oplossing omdat die Steca300 bijna net zoveel kost als een Steca500.
4 panelen aan een Steca500 is prijstechnisch een betere oplossing. De vraag is alleen hoeveel verlies heb je over een heel jaar gezien door die afknijp van piekmomenten op 500W?
Bij een hete zonnige dag als vandaag haal je die hoge piek niet vanwege lagere opbrengst door de temperatuur. Een Steca500 met 4 panelen zal dan meer opleveren dan 2x2 Steca300. (Steca300 heeft een lager rendement dan Steca500)

Met een 700Wp systeem zou ik niet aan die SDE circus beginnen inclusief meterkast aanpassingen en extra meetkosten elk jaar. Beter gewoon je Steca500 in het stopcontact steken en salderen maar.

www.sunsolar.nl

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 23:35
Woodski schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 08:46:
Het wil nog niet helemaal lukken om mijn Remeha CV slim met de Remeha zonneboiler om te laten gaan.
Ik heb een interface gekocht van Remeha maar hier zit een vervelen bug in waardor die CV constant blijft draaien.
Ik heb een contra 220v stekker op de controller gezet (op de uitgang van de electrische naverwarmer) en laat het water altijd door de ketel stromen. Ben je ook in een keer van je stroomverbruik (10w sluip) af. Op het moment dat de verwarming weer moet draaien de stekker omzetten naar gewoon 220 en dan zal de ketel af en toe onnodig aanslaan (jammer dan).

Collector cirquit is dicht en lekvrij, is vandaag al 40c geworden (zonder buizen). Dus 10 liter water op 40c enkel en alleen met 3 zwarte, geïsoleerde panelen op het dak.
Boiler vanmiddag gevuld maar dat is helaas allemaal nog niet lekvrij. En ook te horen gekregen dat er nog een inlaat combinatie voor moet (noodzakelijk?)
QuestionMarc schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:04:
1: de 2e boiler komt in serie te staan met boiler 1 en de collectoren leiding loopt door beide vaten. beide vaten worden dus gelijktijdig opgewarmd. (hiervoor is geen regeling beschikbaar in de TDC-3 die ik heb). Voordeel: spaart een 3wegklep uit.
2: De 2e boiler komt met een 3wegklep voor de 1e boiler, is boiler 1 op temp dan schakelt de klep om en wordt boiler 2 verwarmd. Deze regeling is beschikbaar in de TDC-3.
Dit vergt een investering in een 3wegklep.

Wat is wijsheid?
Ik zou ze lekker in serie zetten (warme kant collector leiding uiteraard wel als eerste door de boiler welke het dichtst bij de douche zit), geen gedoe met controllers/kleppen etc. Zo oogst je de meeste zonne warmte (omdat de collectortemperatuur zo laag mogelijk wordt houden). Als je eerst boiler a en dan boiler b gaat opwarmen heb je een warmere collector en dus meer verliezen op het dak. De warmte heb je dan in ieder geval in huis gehaald.

[Voor 34% gewijzigd door SpiceWorm op 06-08-2009 20:09]

• hhints
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10-2019
Hoe zo beschamend?
De fossielen in de energieraad vieren hun overwinning.
Dit is waar ze voor gelobbied hebben.

Wel triest dat het nieuws zomaar voorbij gaat.
Maar het wordt niet voor niets in de vakantie naar buiten gebracht, dan hoeven onze haagse politici er ok niets over te zeggen.
Ik hoorde alleen wat gepruttel van Groen Links langs komen.
Politici zijn bang voor rumoer van tgenstanders van wind op land
Daarom promoten politici liever wind op zee, ook al is dat een factor 2 tot 3 duurder

Om een bliksemafleider voor lokale politici te vormen roep ik op om in elke regio een windwerkgroep op te richten. Die kan dan actief dat lokale windpark promoten.
En de politiek hoort dan ook eens iets anders dan altijd de foute verhalen van de tegenstanders.

http://www.pakdewind.nl

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 21:49
Ik heb m'n temperatuur controller binnen :)

Net even aangesloten en het werkt zoals verwacht.
Instelling op 20 graden met een hysterese van 2 graden.

Bij 22 graden trok het relais aan wat de CV ketel uit zou zetten.
Toen in koud water gedaan en bij 18 graden viel het relais terug en zou de CV dus weer aangaan.

Stroomverbruik is ca 20kwh per jaar.
De voeding is 5 volt met een simpele 7805
Straks thuis even meten of ik dit uit de voeding van de boiler kan halen, dat scheelt weer een sluipverbruiker.
En misschien een schakelaartje maken om het display uit te kunnen zetten.

Iemand tips hoe je de beste warmte geleiding krijgt tussen de koperen buis en de vrij grote hard plastic voeler? Voorlopig doe ik het met een tie wrap of zo.

[Voor 7% gewijzigd door Woodski op 07-08-2009 11:17]

• Lennart_1337
@Woodski
Als je het met een tiewrap doet zou wel wat isolatie er omheen wikkelen, omdat anders de omgevings temperatuur teveel invloed heeft op de meting.

Over terugleveren met de SDE regeling met weinig piek vermogen, wat kost zo'n officieele verbruikmeter?
Mijn vader is zelf elektricien geweest dus die kan zelf wel een nieuwe groep aanleggen, weet alleen niet of dat dan weer gekeurd moet worden oid.

Ik hoop echt dat ik mijn pa warm kan maken voor 1kw > piek vermogen op ons dak.

Over de 4 panelen op een Steca500
De panelen hebben dan 700watt piek vermogen, stel dat de zon volop schijnt in de zomer en de panelen warm worden, hoever zitten ze dan van hun 700wattpiek vermogen af? als dit namelijk onder de 600watt komt dan lijkt het me kwa kosten toch handig om 4 panelen achter 1 inverter te zetten omdat de rest van het jaar we denk wel op onder de 500watt zitten met 700wattpiek aan panelen.

[Voor 72% gewijzigd door Lennart_1337 op 07-08-2009 13:10]

• hhints
Woodski schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 11:03:
Ik heb m'n temperatuur controller binnen :)

[afbeelding]

Net even aangesloten en het werkt zoals verwacht.
Instelling op 20 graden met een hysterese van 2 graden.
....

Iemand tips hoe je de beste warmte geleiding krijgt tussen de koperen buis en de vrij grote hard plastic voeler? Voorlopig doe ik het met een tie wrap of zo.
Zo, met enkele tie wrap, krijg je geheid meetfouten.
Maar de vraag is of dat in dit geval erg is, het ging toch om het schakelen?

Wat je zou kunnen doen is een vorm maken met kneedbaar ijzer
Wikkel de sensor in plastic folie, liefst 1 laag, om te voorkomen dat het kneedbaarijzer er aan hecht.
Plak een stuk kneedbaar ijzer zo lang als de helft van de sensor omhulling en 2 keer zo breed als de sensor, tegen de buis.
Druk de sensor er in en kneed het een beetje om de sensor heen, vooral het uiteinde, of de plek waarvan je weet dat dat de gevoelige plek is.
Liefst zo dat de sensor vanzelf klem zit, maar achteraf met een tie rap in het geultje klemmen is ook goed.
Na het uitharden schuif je de sensor er weer uit en verwijder je de folie. Daarna de sensor weer er in

En belangrijk,
het geheel omhullen met iets isolerends, zoals leiding isolatie, of en aantal wollen sokken, oid.
Doordat anders de sensor afkoelt aan de lucht, zal hij altijd wat lager meten dan wanneer de sensor in het water zit. Maar met die isolatie voorkom je dat die sensor meer afkoelt dan de leiding.
Die leiding want is op zich ook al kouder dan het water

Je kunt ook eerst alleen de isolatie proberen. Vooral als je een manier hebt om de meter te ijken.

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@lennart,
zoals de sde rekent met 850kwh/kwp, kan je ook gerust rekenen met 0,85*het wp vermogen.(gemiddelde dimensie) het aantal keren dat je het stc vermogen benadert, is gelijk aan het aantal `clear sky days` in nederland, bij, als het even kan tussen 8 en 18 graden, tussen 1 april en 1 oktober.
je ziet zo wel, dat dit zeer sporadisch voorkomt, ongeveer 8x gemiddeld per jaar.
de meeste opbrengst zit in het omvomerbereik van 35-85%, en precies op dat punt zijn de meeste moderne omvormers het meest efficient.
NL clear sky days 2009 (bron siderea.nl)

23 juni was mijn absolute knetter dag, met een continu vermogen van 3901 watt gedurende 22 minuten vanaf 13:42u uit 3855Wp, door een harde koele noordzeebries uit het noordwesten, na snachts regen.(schone pv)
de kans dat het volledig helder zonnig & koel is op 21-06 met flinke wind, is vrijwel 0,
en op jaarbasis doet deze opbrengst er ook helemaal niet toe.
het zegt wel veel over hoe optimaal het systeem is ingesteld.

[Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-08-2009 19:59]

• Lennart_1337
Wel raar dat er in de zomer bijna nooit topvermogen gehaald wordt, maar dit heeft dus met de warmte te maken.

Maar ik heb nog steeds geen antwoord hoeveel watt een 700wattpiek panelen systeem op een 500watt omvormer overgedimensioneerd is op een warme heldere zomerse dag.

Kunnen jullie bijv. je opbrengst van vandaag op een zonnig uur melden en hun maxpiek/watt vermogen van de panelen?
Bijv. 700wattpiek aan panelen, opbrengst om 13.00 620watt

Dun weet ik of 4x 175wattpiek op een 500watt omvormer kwa kosten en opbrengsten de beste oplossing is.

[Voor 72% gewijzigd door Lennart_1337 op 07-08-2009 20:44]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:20

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Zo, terug van een lang weekend Campzone ( niet echt duurzaam ) en een midweekje camperen met de familie ben ik weer thuis.

Mijn statistieken over juli 2009 in detail.

Electriciteit:

-40kWh

De installatie op het oosten ( 1320Wp ) heeft 126,6kwh opgeleverd omgerekend 95,9kWh/kWp, dat is ietsje ( 102,3% ) boven verwachting

De installatie op het westen ( 500Wp ) heeft 41kWh opgeleverd omgerekend 82,1kWh/kWp, dat is behoorlijk achter met slechts 87,6% op geschat. Het is wel duidelijk dat ik meer profijt heb van ochtendzon dan avondzon.

Het afdakje ( 93Wp ) heeft 5kWh opgeleverd, omgerekend slechts 53,7kWh/kWp. Heel duidelijk het schaduweffect tot begin in de middag.

Totaal is er 172,7kWh opgewekt door mijn zonnepanelen. Totaal heb ik er slechts 132 verbruikt. Omgerekend dus slechts 4,3kWh per dag netto.

Gas:

Gas was echt lachwekkend, slechts 0,8m3 gas hebben wij verbruikt in juli. En dit is allemaal voor het koken geweest. De stekker van de CV ligt er nog steeds uit. ( overigens heb ik de CV ketel vandaag een initialisatie laten doen inclusief het draaien van de pomp ).

We zijn ruim een week op vakantie geweest in juli en nog wat dagen afwezig. Dus de 0,8m3 gas is wat geflatteerd.

Zonneboiler:

Blijft het doen als de brandweer. Constant lekker hoge temperaturen en we hebben geen seconde koud water gehad.
Lennart_1337 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 20:38:

Maar ik heb nog steeds geen antwoord hoeveel watt een 700wattpiek panelen systeem op een 500watt omvormer overgedimensioneerd is op een warme heldere zomerse dag.

Kunnen jullie bijv. je opbrengst van vandaag op een zonnig uur melden en hun maxpiek/watt vermogen van de panelen?
Ik kwam vandaag niet verder dan 750W momentaan ( gemiddelde over 5 minuten ). Dat op een 1320Wp installatie. Dat was half mei nog wel anders. toen piekte ik ruim boven de 1100W, dat is het maximale wat mijn omvormer aankan ( SunnyBoy SB1100 ).

[Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 07-08-2009 21:00]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Lennart_1337 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 20:38:
Wel raar dat er in de zomer bijna nooit topvermogen gehaald wordt, maar dit heeft dus met de warmte te maken.

Dun weet ik of 4x 175wattpiek op een 500watt omvormer kwa kosten en opbrengsten de beste oplossing is.
Lennart, er zijn twee omvormers die kostentechnisch in aanmerking komen voor 700Wp. Dat is de Soladin 600 en de StecaGrid 500. (bij nader inzien is 2x Stecagrid 300 te duur en overgedimensioneerd.)
Alle andere omvormers zijn te klein of te groot en haal je bv de minimale opstartspanning niet. Zoals je weet heb ik hier ook de vraag al uitgezet en ik heb nog geen andere omvormer gevonden. Mijn keuze zal dan ook op de StecaGrid 500 vallen.
Maak je niet zo druk over wat vermogensverlies op een koude (18graden) zonnige dag in juni tussen 12 en 14 bij optimaal georienteerde zonnepanelen. Dat maak je de rest van de dag helemaal goed omdat de omvormer dan op zijn optimale instellingen functioneerd.
Maar als je het echt wilt weten dan moet je Rob van Siderea vragen of hij bv op grond van de weersgegevens van 2008 of 2009 tot nu toe een berekening maakt. Hij heeft de specifieke kunde en kennis om dit berekenen.

[Voor 3% gewijzigd door ZonneStroom op 07-08-2009 21:56]

ZonneStroom

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vandaag is er een man langs geweest om een offerte te maken voor een installatie met zonnepanelen op ons dak. Hij stelde 16 polykristallijne panelen voor van 230Wp elk. Het probleem is dat ons dak meer OZO gericht is (115° exact) met een hellingsgraad van ongeveer 32°.

Hij had uitgebreide software op zijn laptop, waarmee hij berekende dat de verwachte jaaropbrengst rond de 3000kWh zou liggen. Dit inclusief de verliezen in de gebruikte omvormer en kabels. Indien dit getal klopt, dan zouden we hiermee ongeveer ons jaarverbruik kunnen dekken, en de investering vrij snel kunnen terugverdienen.

Nu ken ik niet veel van de verwachte opbrengsten van zonnepanelen. Wel vond ik op een website dat de oriëntatie van ons dak in combinatie met de hellingsgraad niet zoveel problemen hoeft op te leveren. Maar denken jullie dat dit een realistische schatting is voor België? Of kent er iemand nog goede software om de berekening over te doen?

• mkleinman

mkleinman

Admiral Freebee schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 21:32:
Vandaag is er een man langs geweest om een offerte te maken voor een installatie met zonnepanelen op ons dak. Hij stelde 16 polykristallijne panelen voor van 230Wp elk. Het probleem is dat ons dak meer OZO gericht is (115° exact) met een hellingsgraad van ongeveer 32°.

Hij had uitgebreide software op zijn laptop, waarmee hij berekende dat de verwachte jaaropbrengst rond de 3000kWh zou liggen. Dit inclusief de verliezen in de gebruikte omvormer en kabels. Indien dit getal klopt, dan zouden we hiermee ongeveer ons jaarverbruik kunnen dekken, en de investering vrij snel kunnen terugverdienen.

Nu ken ik niet veel van de verwachte opbrengsten van zonnepanelen. Wel vond ik op een website dat de oriëntatie van ons dak in combinatie met de hellingsgraad niet zoveel problemen hoeft op te leveren. Maar denken jullie dat dit een realistische schatting is voor België? Of kent er iemand nog goede software om de berekening over te doen?
Je kan altijd kijken naar Sunny Design van SMA. ( www.sma.de ). Hier kan je een zeer goed beeld krijgen van je systeem en de verwachtte opbrengst.

Met 3680Wp zou je inderdaad ergens tussen de 3000-3200kWh op jaarbasis mee moeten kunnen opwekken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat is de software die de beste man gebruikte :) Ik zal zelf eens gaan rekenen. Zijn kompas gaf namelijk de oriëntatie verkeerdelijk aan als 90°.

Hij gebruikte blijkbaar Freiburg als locatie, in plaats van bijvoorbeeld Brussel. Volgens mij kan dat wel een té optimistische schatting geven. Als ik Brussel neem, kom ik uit op 2600kWh, wat al gelijk een stuk minder is. Dan is de terugverdientijd ook gelijk een paar jaar langer.

[Voor 49% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-08-2009 22:09]

• mkleinman

mkleinman

Admiral Freebee schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 21:51:
Dat is de software die de beste man gebruikte :) Ik zal zelf eens gaan rekenen. Zijn kompas gaf namelijk de oriëntatie verkeerdelijk aan als 90°.

Hij gebruikte blijkbaar Freiburg als locatie, in plaats van bijvoorbeeld Brussel. Volgens mij kan dat wel een té optimistische schatting geven. Als ik Brussel neem, kom ik uit op 2600kWh, wat al gelijk een stuk minder is. Dan is de terugverdientijd ook gelijk een paar jaar langer.
2600kWh lijkt me erg weinig. met 3680Wp * 0,85 ( Nederlandse SDE regels ) dan kom ik uit op 3100kWh als gok.

Check ook anders www.zonstraal.net en het forum aldaar. Daar zitten een groot aantal zeer ervaren mensen inclusief ervaringscijfers elke maand van een groot aantal plaatsen.

• Woodski

1330wp systeem op zzo onder een hoek van 30 graden

Dat is zeg maar het dubbele van wat jij wil, dus de grens is dan 1000wp
Daar ging ik een maand geleden nog wel overheen maar nu niet meer.

Doe slim en koop een SB700 of een losse gridfit 250
Anders zal je altijd balen dat je er niet uit haalt wat er in zit.

• Admiral Freebee
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 22:19:
2600kWh lijkt me erg weinig. met 3680Wp * 0,85 ( Nederlandse SDE regels ) dan kom ik uit op 3100kWh als gok.

Check ook anders www.zonstraal.net en het forum aldaar. Daar zitten een groot aantal zeer ervaren mensen inclusief ervaringscijfers elke maand van een groot aantal plaatsen.
Misschien is dat de "straf" van het niet op het zuiden geörienteerd zijn. 115° is immers bijna OZO. Maar ik zal eens op dat forum gaan kijken :) Bedankt voor de tip.

Ik ben momenteel bezig met het maken van een Excel spreadsheet voor het makkelijk berekenen van de netto contante waarde van de investering met verschillende aankoopprijzen, energieprijzen en verwachte opbrengst :)

Volgens mijn berekeningen zou de netto contante waarde zo verlopen:

Dit is met een aanschafprijs van bijna €18000, met alle belastingsvoordelen en subsidies inbegrepen. Ik hou rekening met een (pessimistische?) jaaropbrengst van 2600KWh en een verdiskonteringsvoet van 4%. Bovendien heb ik er rekening mee gehouden dat de omvormer sneller zal slijten dan de panelen. Ik weet alleen niet goed hoeveel die dingen ongeveer kosten. Verder hou ik gewoon rekening met de huidige energieprijzen.

Het enige wat ik nu nog moet doen is zien of een hypothecaire lening mij nog extra belastingsvoordeel kan opleveren.

[Voor 31% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-08-2009 23:21]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:02
Vandaag mijlpaal bereikt: 2.000kg CO2 emissie voorkomen door mijn PV-setje :)

zoooo..... dat gaat gevierd worden hier in op het terrasje met een koel gerstennat :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Woodski schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 22:25:
[...]

Doe slim en koop een SB700 of een losse gridfit 250
Anders zal je altijd balen dat je er niet uit haalt wat er in zit.

[afbeelding]
Helaas zijn Sunny Boys 700/850 niet meer nieuw te krijgen (tenzij iemand nog een oude voorraad nieuwe weet)
Gridfit 250 is overgedimensioneerd en daar moet je voor 4 panelen er 4 voor aanschaffen. Dat is veel duurder dan een Soladin 600 en nog veel duurder als een Steca Gridfit 500

ZonneStroom

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:59:
[...]

Helaas zijn Sunny Boys 700/850 niet meer nieuw te krijgen (tenzij iemand nog een oude voorraad nieuwe weet)
Gridfit 250 is overgedimensioneerd en daar moet je voor 4 panelen er 4 voor aanschaffen. Dat is veel duurder dan een Soladin 600 en nog veel duurder als een Steca Gridfit 500
Een 175 Wp op een Gridfit 250 LV zal ook niet zo'n erg hoog rendement halen. Het kan gewoon niet tippen aan een Steca500. Met deze lage module prijzen heeft de prijs van een omvormer een nog grotere impact.
Met 4 panelen is een Steca500 gewoon de beste en goedkoopste oplossing.(2dehands SB700 niet meegerekend)
Ik zou alleen aan Gridfits denken als er veel schaduw in het spel is.

www.sunsolar.nl

• Niet online
steca 500 is de beste keuze, maakt ook geen geluid.(no fan)
in de zomer haal je maar 55-75% van je vermogen, maar is het lang licht,
in het voorjaar heb je scherpe piekjes, maar daar koop je weinig voor.
een steca 500 maakt ook geen probleem van die 5 ampere, als je boft is je netspanning wat hoger, en gaat dat prima, ik heb wel vaker 510-530 watt ac continu op de meter.
zelf excellen hoeft niet, zoek eens op genau.xls van sma, dan kun je alles zelf dimensioneren en uitrekenen.
dit sheetje heeft mij enorm geholpen, en ik haal bijzonder hoge rendementen.
later heb ik pas alle omvormers perfect op stc vermogen afgestemd,
maar dat komt pas als je het woord terugverdientijd vergeet omdat het gewoon erg leuk is allemaal.

• zonnigtype

zonnigtype

Oorlogsverklaring van een of ander clubje "eminente" grijze mannen en een dame aan het Duitse EEG analysiert...

... zat er wel aan te komen (het water staat de fossielo's en nuko's aan de lippen, en dan gaan de spelletjes steeds vuiler gespeeld worden). :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 00:26:

zelf excellen hoeft niet, zoek eens op genau.xls van sma, dan kun je alles zelf dimensioneren en uitrekenen.
Is dat niet vervangen door Sunny Design van SMA?

ZonneStroom

• Woodski
SolarKing schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 00:15:
[...]

Een 175 Wp op een Gridfit 250 LV zal ook niet zo'n erg hoog rendement halen. Het kan gewoon niet tippen aan een Steca500. Met deze lage module prijzen heeft de prijs van een omvormer een nog grotere impact.
Met 4 panelen is een Steca500 gewoon de beste en goedkoopste oplossing.(2dehands SB700 niet meegerekend)
Ik zou alleen aan Gridfits denken als er veel schaduw in het spel is.
Mijn enkele Gridfit heeft toch een paar procent meer rendement dan mijn 6 andere panelen op een Sunny Boy. Zelfde hoek enzo.
Terwijl deze juist ietsjes eerder in de schaduw valt.
Zo rond 12 uur een gemiddelde van 100watt gisteren tegen 550 voor de andere 6.
Dit kan ik zelfs met grafiekjes laten zien.

• Niet online
Is dat niet vervangen door Sunny Design van SMA?
ja, maar in genau kun je zelf hardware muteren, hiermee kan al het nieuwe spul erbij, of oud, of ontbrekend,
en dat is best een handige feature.

• mkleinman

mkleinman

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 10:37:
[...]

ja, maar in genau kun je zelf hardware muteren, hiermee kan al het nieuwe spul erbij, of oud, of ontbrekend,
en dat is best een handige feature.
Dat kan in Sunny Design ook ( wat betreft zonnepanelen ) je kan geen eigen inverterrs toevoegen, wat dat betreft is de Excelsheet beduidend in het voordeel. Ik gebruik hier btw beide.

Ik ben trouwens op zoek naar een nieuw duurzaamheidsproject. Ik kwam via Ebay losse zonnecellen tegen, compleet met flux / draad e.d. 150 Evergreen solar cellen voor 299 dollar ( ongeveer 211 euro ). Totale set is 1,75Wp * 150 = 262,5Wp voor slechts 211 euro. Omgerekend 80 cent/Wp.

Klinkt wel verleidelijk om eens een keer zo'n set te kopen en daarmee te proberen een zonnepaneel in elkaar te lego'en. Volgens mij zouden deze losse cellen ( in 1 string ) perfect op een Gridfit aangesloten kunnen worden.

Enige wat me tegenhoud is hoe een anti UV filter te maken, Althans ik zou zo geen plek weten waar ik EVA folie vandaan kan halen.

Iemand?

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 10:44:
[...]
Enige wat me tegenhoud is hoe een anti UV filter te maken, Althans ik zou zo geen plek weten waar ik EVA folie vandaan kan halen.

Iemand?
http://www.glasfolie.nl/ ??

[Voor 54% gewijzigd door ZonneStroom op 08-08-2009 10:55]

ZonneStroom

• Admiral Freebee
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 00:26:
dit sheetje heeft mij enorm geholpen, en ik haal bijzonder hoge rendementen.
later heb ik pas alle omvormers perfect op stc vermogen afgestemd,
maar dat komt pas als je het woord terugverdientijd vergeet omdat het gewoon erg leuk is allemaal.
Zelf excellen moet wel om de terugverdientijd goed te kunnen berekenen :P We vinden het inderdaad wel leuk, maar we willen het geld graag ook terugverdienen. Het is vooral ook dat mijn vader al wat ouder wordt, en we het graag zouden terugverdienen voor het einde van die 20j.

[Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-08-2009 11:19]

• Niet online
terugverdienen is een loos woord.
ik wil niet terugverdienen, ik wil ook rijden.
sommige mensen willen economisch neutraal of positief zijn,
veel mensen willen principieel geen kolenmix in de stroom ontvangen op jaarbasis,
sommige mensen zoeken een hoger rendement dan de spaarrekening,
sommige mensen willen niet meer meewerken aan co2 uitstoot en vraag naar vieze energie met vlammen of straling,
echt terugverdienen doe je in de hele consumptie/afname breedte, niet over een paar paneeltjes.

hier 2 dagen elektrisch scooteren, (op 880Wp) los van het feit dat het uitstoot, en parkeermeterloos is.
moet ik nu kijken naar de terugverdientijd van de panelen, de vermeden afname olieprodukten, of naar de goedkopere mobiliteit icm geen parkeermeters vullen wat ik anders wel zou doen ?

ik weet zelf het antwoord ook niet, maar zie wel in de hele breedte een enorm financieel voordeel ontstaan,
namelijk belasting/btw ontduiken ;-)

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 08-08-2009 11:58]

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Woodski schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 10:31:
[...]

Mijn enkele Gridfit heeft toch een paar procent meer rendement dan mijn 6 andere panelen op een Sunny Boy. Zelfde hoek enzo.
Terwijl deze juist ietsjes eerder in de schaduw valt.
Zo rond 12 uur een gemiddelde van 100watt gisteren tegen 550 voor de andere 6.
Dit kan ik zelfs met grafiekjes laten zien.
Ik neem aan dat je de Sunny Boy 1100 bedoelt?
Kijk naar het rendement van deze omvormer en sluit je 6 panelen eens aan op 2 x Steca500. Waarschijnlijk zal je een stukje hoger uitkomen.

Zelf adviseer ik eigenlijk om het bij setjes van 3 panelen aan een Steca500 te houden om maximale opbrengst eruit te halen.

[Voor 9% gewijzigd door SolarKing op 08-08-2009 15:41]

www.sunsolar.nl

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tja, ik ben een econoom van opleiding, dus terugverdienen hoort er voor mij ook een beetje bij :P Natuurlijk doen we het niet alleen voor de opbrengsten, maar ook om ons elektriciteitsverbruik te kunnen dekken en zo een steentje bij te dragen aan een iets betere wereld.

En zonnepanelen vragen gewoon om leuke statistiekjes en cijfertjes :*)

• Niet online
ik heb 5x100 + 5x100 op een steca 500 + een steca 500, (in totaal trouwens 6 steca`s & 1 sunny boy))
de omvormers zijn rete efficient, en minstens even efficient als de sunny boy (lees gelijkwaardig of beter)
ik vond zelf de gridfit dramatisch slecht(samen met de soladin 120 trouwens), ik heb ze op diverse panelen gehad.
als je flink wat power in huis hebt, (1kw ac) en de sunny boys en steca`s gaan echt duwen, en voltages verhogen dan schakelt de gridfit af, die snapt er niets meer van.(alle versies lv-mv-hv)
verder zijn de steca`s en sunny boys ook enorm goed in het volgen van netspanning met een enorm hoge snelheid(20ms), tussen 202 en 250 volt ac, en doen dat even on the fly, terwijl de mpp keurig doorloopt.
de lichtere en vaak ook goedkopere omvormers schakelen dan gewoon even af en de mpp start opnieuw.
(zo zonde trouwens, de steca is een van origine nederlands produkt)

warmte ontwikkeling :
puristen kunnen zich ook afvragen hoeveel kwh je verliest in de soladin 600 door de ventilator, en de warmte,
de gridfit is ook een overkoker, zeker bij maximale belasting.
ik, en je kunt dit ook zien bij de blauwe hoek, heb steca`s altijd aanraakwarm gevoeld, en nooit heter,
dat zegt iets over de efficiency ook.
een sunny boy die een kilowatt staat te pompen gedurende een uur of langer mag van mij wel wat warmer worden.

• zonnigtype

zonnigtype

Admiral Freebee schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 16:52:
[...]

Tja, ik ben een econoom van opleiding, dus terugverdienen hoort er voor mij ook een beetje bij :P Natuurlijk doen we het niet alleen voor de opbrengsten, maar ook om ons elektriciteitsverbruik te kunnen dekken en zo een steentje bij te dragen aan een iets betere wereld.
[cynisme modus]Kijk eens aan, "ze" bestaan echt! Een econoom die ook een betere wereld wil! HULDE! _/-\o_ [/cynisme modus] ;)

(kun je niet gaan solliciteren bij EZ? Daar hebben ze erg veel hulp nodig bij het vertalen van hard core "economie" naar "maatschappelijk verantwoord ondernemen doe je zelf", lukt ze nog niet erg... >:) )
En zonnepanelen vragen gewoon om leuke statistiekjes en cijfertjes :*)
Yup, zie hier of hier of hier of hier of hier of hier of ....

Meer dan genoeg te beleven, dus...

eriv-pvt
(zo zonde trouwens, de steca is een van origine nederlands produkt)
Ik mail frequent met iemand die er bijna letterlijk hartzeer aan heeft overgehouden en er errug veel werk in heeft gestoken. De Duitsers mogen nu het profijt van o.a. zijn harte Arbeit binnenharken. Dank u, hooggeschatte "stimulerende" EZ ambtenarij... (of dachten jullie dat Philips uit pure balorigheid die prachtige omvormer divisie van de hand deed?).

[Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 08-08-2009 17:20]

• Admiral Freebee
  • Niet online
zonnigtype schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 17:15:
[cynisme modus]Kijk eens aan, "ze" bestaan echt! Een econoom die ook een betere wereld wil! HULDE! _/-\o_ \[/cynisme modus] ;)

(kun je niet gaan solliciteren bij EZ? Daar hebben ze erg veel hulp nodig bij het vertalen van hard core "economie" naar "maatschappelijk verantwoord ondernemen doe je zelf", lukt ze nog niet erg... >:) )
Yup, zie hier of hier of hier of hier of hier of hier of ....

Meer dan genoeg te beleven, dus...
Haha, ik ben altijd kritisch geweest tegenover de klassieke economische theorieën, die volgens mij best wel hun waarde hebben, maar niet de absolute waarheid bevatten. Sommigen lijken dit echter wel te geloven. Maar goed, daar gaat het nu niet over ;)

Zo van die statistiekjes bedoel ik dus :9~

• Woodski
Weet iemand hier toevallig hoe ik de Celcia 20 van Remeha een backup batterij kan geven ?

Het is een open therm thermostaat die zijn voeding en communicatie via dezelfde 2 draads verbinding laat lopen.
Is er ergens een aansluiting voor een accu zodat de instelling niet wegraken als de CV aanstaat ?

• mkleinman

mkleinman

Woodski schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 21:06:
Weet iemand hier toevallig hoe ik de Celcia 20 van Remeha een backup batterij kan geven ?

Het is een open therm thermostaat die zijn voeding en communicatie via dezelfde 2 draads verbinding laat lopen.
Is er ergens een aansluiting voor een accu zodat de instelling niet wegraken als de CV aanstaat ?
Da's een interessante idd. Ik weet wel dat hij een backup condensator heeft die ongeveer 30 minuten meegaat. Althans als ik hier bij de ketel aan de slag ging dan hield de Celcia 20 zijn instellingen ongeveer 30 minuten vast.

Remeha al gebeld met deze vraag?

• Woodski
flitspaal.nl schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 21:23:
[...]

Da's een interessante idd. Ik weet wel dat hij een backup condensator heeft die ongeveer 30 minuten meegaat. Althans als ik hier bij de ketel aan de slag ging dan hield de Celcia 20 zijn instellingen ongeveer 30 minuten vast.

Remeha al gebeld met deze vraag?
Ik schroef 'm net open en je hebt gelijk. Er zit een 1F elco in van max 5.5V
Maandag even bellen met Remeha, die zijn redelijk klantvriendelijk.
Anders maar wat knutselen. Elco vervangen door wat penlites moet lukken.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:02
Stond een interessant stuk in de Volkskrant over het energievraagstuk.
op www.energietransitiemodel.nl staat uitgebreid uitgelegd hoe en wat er geschipperd wordt met energie door de overheid. Site is wel gesponsord door Shell en gasterra....

• zonnigtype

zonnigtype

wmeester schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 21:37:
op www.energietransitiemodel.nl staat uitgebreid uitgelegd hoe en wat er geschipperd wordt met energie door de overheid. Site is wel gesponsord door Shell en gasterra....
Ja hoor. Energiescenario's doorrekenen tot en met 2040.

Veel plezier, ik pas.

Ik produceer liever nu zoveel mogelijk eigen duurzame energie en vreet zo geheel zelfstandig mijn hoogstpersoonlijke stukske Shell/Vattenfall/RWE e.a. energiemoloch gedoe weg van de (non-)"markt". Er wordt in Nederland al veel te veel zinloze energie in "scenario berekeningen" gestoken, al jaaaaaaaren lang. ECN Beleidsstudies en die fossiele energietransitie boys drijven op die gezellige polderkolder. Leuk voor academici. But this is reality, man! Now!

Zouden ze ook zo af en toe mondiale crises in die modellen proppen, zoals de huidige die ook niemand, Shell ook niet, heeft voorzien? Nogmaals: zinloze, voor de betrokkenen daarentegen vast wel prettige excercities met hopen getalletjes en talloze ongrijpbare variabelen...

Voor de liefhebber...

• mkleinman

mkleinman

Ik weet dat het al eens eerder is gevraagd hier in het topic door iemand anders, daar kwam toen weinig antwoord op.

Zijn er hier meer liefhebbers om zelf zonnepanelen in elkaar te gaan zetten met losse cellen die te koop zijn op eBay?

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 22:45
zonnigtype schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 21:46:
[...]
Ja hoor. Energiescenario's doorrekenen tot en met 2040.
..Er wordt in Nederland al veel te veel zinloze energie in "scenario berekeningen" gestoken, al jaaaaaaaren lang. ECN Beleidsstudies en die fossiele energietransitie boys drijven op die gezellige polderkolder. Leuk voor academici. But this is reality, man! Now!

Zouden ze ook zo af en toe mondiale crises in die modellen proppen, zoals de huidige die ook niemand, Shell ook niet, heeft voorzien? Nogmaals: zinloze, voor de betrokkenen daarentegen vast wel prettige excercities met hopen getalletjes en talloze ongrijpbare variabelen...
Tja, je zal als overheid toch een soort van quantificatie nodig hebben van het probleem en en de effecten van mogelijke oplossingen. Anders kan je subsisies voor duurzame energie helemaal niet meer verantwoorden.

Ik ben met je eens dat scenario's tot 2040 redelijk ongrijpbaar en onzeker zijn, maar het verschil in uitstoot tussen een kolencentrale en zonnepark is prima uit te rekenen, dus om nu te zeggen dat het rocketscience is, nee. Goeie studies zullen ook altijd meerdere scenario's en duidelijke geformuleerde aannames hebben zodat je een range krijgt van wat je in de toekomst kan verwachten. Zo zie je ook gelijk dat de onzekerheid toeneemt (divergerende uitkomsten van de scenario's)

Ik zie trouwens de relevantie van een mondiale crisis niet helemaal. Life goes on, zo ook de uitstoot van broeikas gassen. Ik denk dat zulke effecten kleiner zijn dan de onzekerheid in de meestel modellen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 02:54
Woodski schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 08:46:
Het wil nog niet helemaal lukken om mijn Remeha CV slim met de Remeha zonneboiler om te laten gaan.
Ik heb een interface gekocht van Remeha maar hier zit een vervelen bug in waardor die CV constant blijft draaien.

Nu moet dit simpel zelf te bouwen zijn.
NTC op de boiler, beetje electronica en een relais die de 230v van de CV uitzet als de temp b.v. >50 graden is.
Mijn angst is alleen dat de CV vaak in- en uit zal schakelen.

Is er iets nets te koop of zelf te bouwen wat dit slim kan zonder veel te klapperen.?
Ik denk bijvoorbeeld aan max 1x uitschakelen per uur.
En dan is een triac natuurlijk mooier dan een relais.
Even een vraagje, wat voor CV-ketel heb je. Ik heb van de week een zonneboiler aan mijn Bosch ketel gehangen. deze was geschikt voor het naverwarmen van de zonneboiler (NZ) op het label.

Wat ik gedaan heb is een thermostatisch regelventiel (deze regelt de uitstroomtemperatuur vande boiler doormiddel van bijmening van koud water) tussen de boiler en ketel geplaatst. Deze heb ik ingesteld op iets boven de 60 graden zodat de ketel niet aanslaat.

Verder heb ik geen elektronica nodig gehad Het ding heet Mengventiel Mix F 30- 70. Kost circa 35 euro op warmteservice.nl

Je ketel slaat nieta an als hetw ater warm genoeg is. Te heet water wil je niet door je ketel en kranen hebben lopen. Daarom meng ik het terug naar c.a. 60 graden vlak voor de ketel.

Ookouder eketels meten de inlaat temperatuur van het water. Zo zou je ook die op een zonneboiler systeem kunnen aansluiten.

• JeroenK
flitspaal.nl schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 15:10:
Ik weet dat het al eens eerder is gevraagd hier in het topic door iemand anders, daar kwam toen weinig antwoord op.

Zijn er hier meer liefhebbers om zelf zonnepanelen in elkaar te gaan zetten met losse cellen die te koop zijn op eBay?
Ik vind het idee wel erg leuk, helaas moet ik eerst nog ons bestaand PV systeem op het dak leggen. Als dat gebeurt is kan ik kijken of ik plek over heb.

Jeroen

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Flitspaal.
Ik heb in principe ook wel intresse in het zelf samenstellen van panelen. (Afdak ? )
En ik heb zelfs al een soort "handleiding" gelezen.
Het elektrische deel is helemaal geen probleem.
Mechanisch jammer genoeg wel.
Het juiste soort glas is misschien wat lastig.
Daarna is een UV-filter wel erg nuttig.
En het is lastig om de zaak waterdicht te krijgen. Kunsthars is wel een goede mogelijkheid.

Maar als de prijs van de componenten laag genoeg is, wel de moeite waard.

Guus Assmann

• mkleinman

mkleinman

guus.assmann schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:48:
@Flitspaal.
Ik heb in principe ook wel intresse in het zelf samenstellen van panelen. (Afdak ? )
En ik heb zelfs al een soort "handleiding" gelezen.
Het elektrische deel is helemaal geen probleem.
Mechanisch jammer genoeg wel.
Het juiste soort glas is misschien wat lastig.
Daarna is een UV-filter wel erg nuttig.
En het is lastig om de zaak waterdicht te krijgen. Kunsthars is wel een goede mogelijkheid.

Maar als de prijs van de componenten laag genoeg is, wel de moeite waard.
Het UV filter is hetgeen wat mij het meeste zorgen baart.

Het zaakje waterdicht krijgen is ook niet zo spannend, met goede siliconenkit kom je een heel eind. Ik heb hier siliconenkit liggen die gegarandeerd 10 jaar elastisch blijft en UV bestendig is.

Het glas kan inderdaad lastig zijn. Ik zat zelf te denken aan goedkoop 4mm dik glas van Marktplaats te halen. Of het dan een glas/cel/glas sandwich wordt of glas/cel/onderplaat heb ik nog geen idee van.

Het frame zou prima met aluminium profielen gedaan kunnen worden, ook vastgezet met dezelfde siliconenkit en de hoeken dan gesoldeerd met speciaal aluminiumsoldeer.

Prijs van de componenten is idd laag. Glas is nagenoeg gratis te krijgen van marktplaats. Siliconenkit kost maximaal 8 euro per bus. Het frame kost een paar euro.

Alleen de cellen zijn relatief prijzig. 108 Evergreen solar panelen inclusief flux, soldeer en extra aansluitbekabeling kost 219 dollar. omgerekend 155 euro. De cellen zijn 1,75Wp per stuk, totaal 189Wp.
Zo gegokt kom je met eigen installatie op ongeveer 1,40 per Wp uit. Dat is exclusief de omvormer uiteraard.

• Woodski
JeroenK schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:22:
[...]

Even een vraagje, wat voor CV-ketel heb je. Ik heb van de week een zonneboiler aan mijn Bosch ketel gehangen. deze was geschikt voor het naverwarmen van de zonneboiler (NZ) op het label.

Wat ik gedaan heb is een thermostatisch regelventiel (deze regelt de uitstroomtemperatuur vande boiler doormiddel van bijmening van koud water) tussen de boiler en ketel geplaatst. Deze heb ik ingesteld op iets boven de 60 graden zodat de ketel niet aanslaat.

Verder heb ik geen elektronica nodig gehad Het ding heet Mengventiel Mix F 30- 70. Kost circa 35 euro op warmteservice.nl

Je ketel slaat nieta an als hetw ater warm genoeg is. Te heet water wil je niet door je ketel en kranen hebben lopen. Daarom meng ik het terug naar c.a. 60 graden vlak voor de ketel.

Ookouder eketels meten de inlaat temperatuur van het water. Zo zou je ook die op een zonneboiler systeem kunnen aansluiten.
Mijn vrij nieuwe Quinta slaat eerst aan, kijkt dan wat ie aan het doen is en zet dan eventueel de gasvlam weer uit. Als het water net even 60 graden is gaat ie aan, uit, aan, uit etc.
Kouder en warmer gaat weer wel goed.

Anyway, ik zet de 230v van de hele Quinta nu gewoon uit als de aanvoer voldoende is.
Dat werkt fijner dan de losse interface die Remeha verkoopt.

Anoniem: 308166

Ik zie dat er ook wel eens over zonnepanelen wordt gepraat die de zon volgen, daar heb ik toevallig mijn profielwerkstuk over gemaakt. Zie hier bijvoorbeeld het filmpje van het prototype: http://www.youtube.com/watch?v=ZiOSjZDPbik

Dit prototype is nog niet echt effectief, werkt met lego motortje, en heeft 2 zonnepanelen nodig om 1 zonnepaneel de zon aan te laten wijzen. Maar het feit dat de zon(of in het filmpje de lamp) gevolgd werd gaf ons al genoeg vergelijkingsmateriaal :)

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Teuneboom.
Om de zon te volgen heb je helemaal geen meetinstrumenten nodig.
Mogelijk is er iets meer licht "naast" de zon, als er ook bewolking hangt, maar dat is volgens mij marginaal.
De zon maakt een vaste baan, die alleen maar afhankelijk is van tijd.
Dit wist men al lang voor het begin van onze jaartelling. (Zonnewijzer als tijdmeter)
Door via een besturing een stelmotor steels heel even aan te sturen, is de zon perfect te volgen.
Heel eenvoudig te maken en er is ook geen mechanisme nodig om bewegingen te voorkomen als er reflecties zijn.

Uitrekenen wat de theoretisch maximale opbrengst is, is ook heel eenvoudig.
De meeste opbrengstgrafieken vormen een parabool vorm.
Met een trackingmechanisme is de opbrengst vanaf dat de zon er is, net zo hoog als de piek van de grafiek.
Helemaal recht (of rechthoek) zal het niet worden, door opwarming van het paneel en de inverter.
Ook ga ik ervan uit dat de baan van de zon precies gevolgd wordt. Hiervoor is in principe een 2-assige sturing nodig.

Helaas is een extra mechanisme wel onderhoudsgevoelig en kost het geld.
Ook moet het stevig genoeg zijn. (Windbelasting)
Maar een stelmotor voor een satelietschotel zou het wel prima kunnen doen. (En simuleert de 2-assen ook !)

Guus Assmann

Anoniem: 311438

Nog even iets over het amorfe (Schott Solar) pv systeem van Aangenaamwonen bij Millingen a/d Rijn.

In een eerder bericht heb ik geroepen dat de juni-opbrengst nogal aan de hoge kant was (+15%).
Die mededeling is bij nader inzien niet terecht en neem ik dan ook terug......
Ik heb namelijk een nieuwe simulatie gedraaid voor het systeem in Millingen waarbij ik rekening heb gehouden met 2 speciale eigenschappen van amorfe panelen.
1. een hele lage temperatuur coefficient (0,2%/K volgens opgave Schott Solar)
2. een constant paneelrendement (dus geen instralingsverliezen)

Met deze eigenschappen berekend de Siderea PV-Simulator nu WEL opbrengsten die overeenkomen met de opgave volgens AangenaamWonen. Op jaarbasis gaat AangenaamWonen ruim 1000kWh/kWp produceren. Ook voorspel ik dat het nieuwe kristallijn systeem dat eind juli is bijgeplaatst absoluut gezien gelijke opbrengsten zal geven ondanks het feit dat dit nieuwe pv-systeem 8% meer vermogen heeft dan het amorfe systeem.

Op mijn website (nieuwssectie) zal ik komende week verslag doen van de simulatieresultaten voor AangenaamWonen.

Rob

Anoniem: 308166

guus.assmann schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 19:53:
@Teuneboom.
Om de zon te volgen heb je helemaal geen meetinstrumenten nodig.
Mogelijk is er iets meer licht "naast" de zon, als er ook bewolking hangt, maar dat is volgens mij marginaal.
De zon maakt een vaste baan, die alleen maar afhankelijk is van tijd.
Dit wist men al lang voor het begin van onze jaartelling. (Zonnewijzer als tijdmeter)
Door via een besturing een stelmotor steels heel even aan te sturen, is de zon perfect te volgen.
Heel eenvoudig te maken en er is ook geen mechanisme nodig om bewegingen te voorkomen als er reflecties zijn.

Uitrekenen wat de theoretisch maximale opbrengst is, is ook heel eenvoudig.
De meeste opbrengstgrafieken vormen een parabool vorm.
Met een trackingmechanisme is de opbrengst vanaf dat de zon er is, net zo hoog als de piek van de grafiek.
Helemaal recht (of rechthoek) zal het niet worden, door opwarming van het paneel en de inverter.
Ook ga ik ervan uit dat de baan van de zon precies gevolgd wordt. Hiervoor is in principe een 2-assige sturing nodig.

Helaas is een extra mechanisme wel onderhoudsgevoelig en kost het geld.
Ook moet het stevig genoeg zijn. (Windbelasting)
Maar een stelmotor voor een satelietschotel zou het wel prima kunnen doen. (En simuleert de 2-assen ook !)
Onze leraar zei dat het dan wel overal op de wereld neergezet moest kunnen worden en meteen zou moeten werken zonder iets in te stellen ;). Vandaar deze oplossing

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
Anoniem: 308166 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 21:38:
[...]

Onze leraar zei dat het dan wel overal op de wereld neergezet moest kunnen worden en meteen zou moeten werken zonder iets in te stellen ;). Vandaar deze oplossing
GPS-ontvanger, dan heb je gelijk de juiste tijd en datum erbij ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Niet online
Op jaarbasis gaat AangenaamWonen ruim 1000kWh/kWp produceren
dat moet dan voornamelijk diffuse meeropbrengst zijn, en enige % winst in de temperatuur.
ik vind het vrij gewaagd, in die regio, 1000kwh/kwp, maar ik laat me graag verassen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
Anoniem: 238103 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 21:45:
[...]
maar ik laat me graag verassen.
Nou zo warm is het toch ook weer niet ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Anoniem: 238103 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 21:45:
[...]

dat moet dan voornamelijk diffuse meeropbrengst zijn, en enige % winst in de temperatuur.
ik vind het vrij gewaagd, in die regio, 1000kwh/kwp, maar ik laat me graag verassen.
Instralingsverliezen treden op zodra de instraling op het paneel LAGER is dan 1000W/m2 (diffuus+directe straling). Instralingsverliezen voor kristallijnpanelen in Nederland bedragen ongeveer 7%, temperatuurverliezen 4%. Bij amorf heb je volgens de fabrikant geen last van instralingsverliezen en nog beperkt last van temperatuurverliezen. Tel die 2 op en een amorf systeem zal dan grofweg 8% MEER produceren PER Wp tov een kristallijnpaneel. De SolarLog van Millingen over augustus laat dat nu al goed zien. Beide systemen presteren gelijk terwijl het kristallijnsysteem 8% meer vermogen heeft.

• Niet online
dat is interessant, maar betekend dat ook dat de paneelkeuze verschilt per plaats in nederland ?

dwz, dat je in het oosten bijvoorbeeld vanaf 3kwp beter amorf kan nemen, met een dakhoek van 20graden ?
en zou bij hoge instraling aan de kust(voorjaar), de amorfe techniek dan juist nog beter presteren ?
of juist niet, vanwege de koele bries aan de kust, waardoor kristallijn juist weer beter is ?

Anoniem: 238103 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 22:29:
dat is interessant, maar betekend dat ook dat de paneelkeuze verschilt per plaats in nederland ?

dwz, dat je in het oosten bijvoorbeeld vanaf 3kwp beter amorf kan nemen, met een dakhoek van 20graden ?
en zou bij hoge instraling aan de kust(voorjaar), de amorfe techniek dan juist nog beter presteren ?
of juist niet, vanwege de koele bries aan de kust, waardoor kristallijn juist weer beter is ?
Maakt niet uit, Eric. Als amorf inderdaad GEEN instralingsverliezen heeft EN een veel gunstiger temperatuurgedrag dan levert amorf OVERAL een betere prestatie PER Wp. Bovendien is amorf zo'n 20% goedkoper in de aanschaf MAARRR het neemt wel 2x meer ruimte in beslag dan kristallijn. Je dak ligt dus binnen no-time vol. Hmmmmmm.....

• AW-PV-vergelijk
Anoniem: 311438 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 21:17:
Nog even iets over het amorfe (Schott Solar) pv systeem van Aangenaamwonen bij Millingen a/d Rijn.

In een eerder bericht heb ik geroepen dat de juni-opbrengst nogal aan de hoge kant was (+15%).
Die mededeling is bij nader inzien niet terecht en neem ik dan ook terug......
Ik heb namelijk een nieuwe simulatie gedraaid voor het systeem in Millingen waarbij ik rekening heb gehouden met 2 speciale eigenschappen van amorfe panelen.
1. een hele lage temperatuur coefficient (0,2%/K volgens opgave Schott Solar)
2. een constant paneelrendement (dus geen instralingsverliezen)

Met deze eigenschappen berekend de Siderea PV-Simulator nu WEL opbrengsten die overeenkomen met de opgave volgens AangenaamWonen. Op jaarbasis gaat AangenaamWonen ruim 1000kWh/kWp produceren. Ook voorspel ik dat het nieuwe kristallijn systeem dat eind juli is bijgeplaatst absoluut gezien gelijke opbrengsten zal geven ondanks het feit dat dit nieuwe pv-systeem 8% meer vermogen heeft dan het amorfe systeem.

Op mijn website (nieuwssectie) zal ik komende week verslag doen van de simulatieresultaten voor AangenaamWonen.

Rob
Anoniem: 311438 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 23:56:
[...]

Maakt niet uit, Eric. Als amorf inderdaad GEEN instralingsverliezen heeft EN een veel gunstiger temperatuurgedrag dan levert amorf OVERAL een betere prestatie PER Wp. Bovendien is amorf zo'n 20% goedkoper in de aanschaf MAARRR het neemt wel 2x meer ruimte in beslag dan kristallijn. Je dak ligt dus binnen no-time vol. Hmmmmmm.....
Ik vindt het leuk dat er zoveel aandacht is voor mijn Amorfe PV installatie! Ik ben zelf ook verbaasd over de productie die de installatie levert. Ik heb nu ruim 2 weken de poly kristallijn installatie in gebruik, en zie duidelijk dat de Amorfe installatie minder licht nodig heeft om te produceren. Aan het eind van de dag produceert de Amorfe installatie 80-100 watt meer dan de kristallijn installatie, en gaat ruim 30 min. langer door dan de kristallijn installatie, voordat deze zich (in nachtstand) uitschakeld.

Door de productie resultaten van beide installaties te publiceren, hoop ik dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen. Een "nadeel" van de Amorfe panelen is dat je ca. 2x zoveel dakoppervlak nodig hebt om hetzelfde vermogen te kunnen plaatsen. Voor grote (agrarische) objecten, met veel dakoppervlak kan de keuze voor het type paneel hiermee vereenvoudigd worden.

Ik ben nog opzoek naar een licht / stralingssensor die de meetgegevens geautomatiseerd op het net kan publiceren. Met deze gegevens kunnen de verschillen tussen de type panelen, naar mijn mening, nog beter onderbouwd worden. SMA heeft een stralingscensor, maar deze is naar mijn mening wel erg prijzig.
Graag hoor ik jullie tips en ervaringen.

• JeroenK
Woodski schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:38:
[...]

Mijn vrij nieuwe Quinta slaat eerst aan, kijkt dan wat ie aan het doen is en zet dan eventueel de gasvlam weer uit. Als het water net even 60 graden is gaat ie aan, uit, aan, uit etc.
Kouder en warmer gaat weer wel goed.

Anyway, ik zet de 230v van de hele Quinta nu gewoon uit als de aanvoer voldoende is.
Dat werkt fijner dan de losse interface die Remeha verkoopt.
Dat ie even aangaat heeft mijn Bosch ook (dat is koud water wat inde leiding zit vanaf de boiler. Ikzelf zit er over te denken om de comfort stand uit te zetten, dan begint ie pas te warmen als het water opengedraaid wordt. Dat klopt, er is een temperatuur waar de ketel denkt, dit is te koud, nu moet ik gaan bijwarmen.

Het 230V gedeelte uitzetten als het water warm genoeg is vind ik wel slim. Maar in mijn mening mag een energiebesparend iets niet inboeten op comfort.

Jeroen

• sander817
  • Laatst online: 04-06 09:02

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

dit weekend eindelijk na lang wachten een begin kunnen maken met de installatie van de frames voor de 3x24 buizen op het schuine dak:

[Voor 4% gewijzigd door sander817 op 10-08-2009 08:27]

• Woodski
Anoniem: 308166 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 21:38:
[...]

Lijkt me een leuk project
Heb je een fototje of zo ?

• Woodski
JeroenK schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 08:21:
[...]

Dat ie even aangaat heeft mijn Bosch ook (dat is koud water wat inde leiding zit vanaf de boiler. Ikzelf zit er over te denken om de comfort stand uit te zetten, dan begint ie pas te warmen als het water opengedraaid wordt. Dat klopt, er is een temperatuur waar de ketel denkt, dit is te koud, nu moet ik gaan bijwarmen.

Het 230V gedeelte uitzetten als het water warm genoeg is vind ik wel slim. Maar in mijn mening mag een energiebesparend iets niet inboeten op comfort.

Jeroen
Nah je wil de comfort stand uitzetten maar niet inleveren op comfort... :)

Door de comfort stand uit te zetten heb je geen kleine warm water voorraad.
Ik zet de hele ketel uit en heb die voorraad uit niet.
Mijn warme water komt echter vrij vlot uit de zonneboiler.

Trouwens als jij je boiler terugmengt naar 60 graden en dan de gasvlam erroverheen gooit om er weer 65 van te maken is dat ook wat raar. Dus zelfs als je boiler warm genoeg is gaat toch de vlam aan. Of mis ik nu iets ?
Die mengkraan hoort volgens mij achter je CV en niet ervoor.

• hhints
wmeester schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 21:37:
Het leuke van dat energietransitiemodle is, dat hoewel het is gesponsored door de fossiele industrie, je toch kunt aantonen dat er geen kolen- en kerncentrales nodig zijn.

Stel dat aantal maar op nul en vul in hoeveel km2 zonnestroom je wilt hebben.
En windparken natuurlijk.
En 90% elektrische auto's

Het kan echt, iedereen duurzame stroom met wind en zon.
Probeer het zelf maar.

Je hoeft niet de "professionele" versie te hebben. De gewone is OK, de flash versie doet het fout.
Maar je moet wel even zelf je beleid instellen.
Ging dat in den haag ook maar zo gemakkelijk, misschien kunnen we ze inspireren met onze uitkomsten.
http://www.energietransitiemodel.nl

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 00:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

hhints schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 12:25:
[...]

Het leuke van dat energietransitiemodle is, dat hoewel het is gesponsored door de fossiele industrie, je toch kunt aantonen dat er geen kolen- en kerncentrales nodig zijn.

Stel dat aantal maar op nul en vul in hoeveel km2 zonnestroom je wilt hebben.
En windparken natuurlijk.
En 90% elektrische auto's

Het kan echt, iedereen duurzame stroom met wind en zon.
Probeer het zelf maar.

Je hoeft niet de "professionele" versie te hebben. De gewone is OK, de flash versie doet het fout.
Maar je moet wel even zelf je beleid instellen.
Ging dat in den haag ook maar zo gemakkelijk, misschien kunnen we ze inspireren met onze uitkomsten.
http://www.energietransitiemodel.nl
Ze zouden een permalink van je resultaten moeten aanbieden zodat je die op kan sturen naar onze geliefde mevrouw Van der Ho!even (vrij vertaald naar zonnigtype ;-) )

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:19
En slimmer ontworpen steden waarin veel minder persoonlijk gemotoriseerd vervoer nodig is. Dat bespaart pas energie.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• hhints
zonnigtype schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 01:01:
Oorlogsverklaring van een of ander clubje "eminente" grijze mannen en een dame aan het Duitse EEG analysiert...

... zat er wel aan te komen (het water staat de fossielo's en nuko's aan de lippen, en dan gaan de spelletjes steeds vuiler gespeeld worden). :/
De fossiele industrie probeert in zijn doodsstrijd de arena te verleggen van regelgeving naar de pure marktkrachten.
Zij kunnen die CO2 markt gemakkelijk manipuleren.
En juist daarom is regelgeving om de markt eerlijk te houden, heel belangrijk, dat besef zou in Nederland ook ooit moeten doorbreken.
Maar wellicht gebeurt dat pas als Shell zijn mensen op EZ niet meer kan betalen, of als EU regels ook voor Nederland gaan gelden.

• zonnigtype

zonnigtype

AW-PV-vergelijk schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 00:15:
[...]

[...]

Ik vindt het leuk dat er zoveel aandacht is voor mijn Amorfe PV installatie! Ik ben zelf ook verbaasd over de productie die de installatie levert. Ik heb nu ruim 2 weken de poly kristallijn installatie in gebruik, en zie duidelijk dat de Amorfe installatie minder licht nodig heeft om te produceren. Aan het eind van de dag produceert de Amorfe installatie 80-100 watt meer dan de kristallijn installatie, en gaat ruim 30 min. langer door dan de kristallijn installatie, voordat deze zich (in nachtstand) uitschakeld.

Door de productie resultaten van beide installaties te publiceren, hoop ik dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen. Een "nadeel" van de Amorfe panelen is dat je ca. 2x zoveel dakoppervlak nodig hebt om hetzelfde vermogen te kunnen plaatsen. Voor grote (agrarische) objecten, met veel dakoppervlak kan de keuze voor het type paneel hiermee vereenvoudigd worden.

Ik ben nog opzoek naar een licht / stralingssensor die de meetgegevens geautomatiseerd op het net kan publiceren. Met deze gegevens kunnen de verschillen tussen de type panelen, naar mijn mening, nog beter onderbouwd worden. SMA heeft een stralingscensor, maar deze is naar mijn mening wel erg prijzig.
Graag hoor ik jullie tips en ervaringen.
Ik ben blij dat ik het nodige voorbehoud had bij de ietwat overtrokken "protesten" tegen AW-PV-vergelijk zijn zeer leuke, zeer opvallende en positieve resultaten. Je wordt vanzelf wat voorzichtiger na enkele jaren ervaring in het PV-wereldje, met ongecontroleerde "aannames" en het neersabelen van "onmogelijkheden". Onze voorouders hadden daar al een treffend spreekwoord voor: zeg nooit nooit... ;)

Als je naar een "goedkope" stralingssensor zoekt, dan zou een mogelijkheid kunnen zijn, als je een bruto productiemeter hebt die pulsen afgeeft (beter gezegd: eentje met een zogenaamde S0 uitgang), om een abo op (het Duitstalige vakblad) Photon te nemen en te opteren voor hun gratis logger met, als te betalen optie, een set stralingssensoren van Kipp & Zonen (jawel, NL fabrikant...). In de documentatie "Photon Control" die ik destijds van Intersolar 2008 heb meegenomen wordt gerept van een Sensorkit met 2 van die sensoren (een horizontaal te plaatsen en een in het modulevlak) en een temperatuursensor, optioneel pakket voor 690 Euro, waarmee zeer nauwkeurige logging en daarbij behorende service van Photon mogelijk is. Let wel: die sensorkit is dus een extra, de basisdienst (op productiemeter met puls-uitgang aan te sluiten logger in-house) is gratis zolang je abonnee bent. In Duitsland is de productiemeter van het PV-systeem hetzelfde als de beroemde "Einspeisemeter" (die in eigen beheer is te kopen, onafhankelijk van de netbeheerder...).

Voor info contact opnemen met Photon zelf:

https://photon.de:448/impressum/kontakt.htm

• mkleinman

mkleinman

Zo.

Daarnet heeft mijn vriendin de Nuon gebeld en ons maandbedrag verlaagd naar 70 euro in de maand. De persoon aan de andere kant was even stil en kwam daarna met de opmerking "Dat is wel *ERG* laag. Waarna mijn vriendin vrolijk meldde dat dat bedrag nog steeds te hoog was.

Als ik een voorzichtige berekening maak t/m het einde van het jaar dan kom ik uit op een bedrag van ruim 1900 euro wat we niet hebben uitgegeven aan de Nuon en 628 euro subsidie die we hebben teruggekregen op de zonneboiler. Totaal dus ruim 2500 euro dan alweer "terugverdiend" op onze investering van 13000 euro.

Dat gaat dus *ERG* hard :)

@Zonnigtype:

Respect trouwens voor het stukje op televisie in "Alles draait om geld".

Het is trouwens dat je het zegt dat het een oude lamp is met een doekje erover, anders had denk ik heel Nederland gelooft dat het een designlamp was geweest. _/-\o_ .

Is het overigens waar dat je EN geen baan hebt en geen uitkering? Wat is jullie primaire bron van inkomsten? Of kan je met het bijhouden van PolderPV je brood verdienen?

[Voor 25% gewijzigd door mkleinman op 10-08-2009 14:13]

• IJsbeer
  • Niet online
@Flitspaal: Leuk stuk heb je geschreven op Olino! Hopenlijk zet het meer mensen aan het denken!

• mkleinman

mkleinman

IJsbeer schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:11:
@Flitspaal: Leuk stuk heb je geschreven op Olino! Hopenlijk zet het meer mensen aan het denken!
Thanks!

Het stuk is inmiddels ook al geplaatst op http://www.nujij.nl/energ...n-een-hobby.6360184.lynkx .

Nu hopen dat veel meer mensen dit initiatief overnemen. Er zijn nu voorbeelden te over dat dit principe werkt. Kijk maar naar Zonnigtype, JeroenH, Eric-PVT, mij en diverse anderen hier op het forum _/-\o_

• Woodski
net een belletje gedaan met Remeha.
Mijn thermostaat raakt zijn instellingen kwijt als de CV uit gaat mbv een temp controller.

Ze hebben goed meegedacht en kwamen met 3 opties

De elco van 1F voor het geheugen vervangen door een accu zou moeten kunnen.
Hier hebben ze niet direct gegevens voor.

Een andere optie is om een extra voeding aan te brengen op de 2 draads verbinding.
Dan moet ik eerst uitvogelen welke spanning daar staat. Ze gebruiken dit ook voor de iSense
en in theorie moet het kunnen.

De mooiste optie kwam van Remeha zelf.
ipv met het relais van de temp controller de hele CV uitgooien kan ik ook de flowswitch onderbreken.
De CV ziet dan niet meer dat ik warm water vraag en zal de gasvlam niet ontsteken (hoop ik)
Vanavond even testen, ik weet waar dit zit.

Het voordeel is ook dat de CV pomp zijn werk kan blijven doen en ik ook bij koud weer de radiatoren kan verwarmen als m'n boiler warm is. Alleen het sluipverbruik van de CV blijft... jammer...

• JakeNL
Woodski schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:57:
net een belletje gedaan met Remeha.
Mijn thermostaat raakt zijn instellingen kwijt als de CV uit gaat mbv een temp controller.

De mooiste optie kwam van Remeha zelf.
ipv met het relais van de temp controller de hele CV uitgooien kan ik ook de flowswitch onderbreken.
De CV ziet dan niet meer dat ik warm water vraag en zal de gasvlam niet ontsteken (hoop ik)
Vanavond even testen, ik weet waar dit zit.
:O :O
JakeNL schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 09:30:
[...]

Bij mij zit ook de Celcia Gateway tussen de ZB en de ketel (Quinta). De installateur zei dat bij de Avanta het signaal van de ZB binnenkomt via de opentherm communciatie, maar dat bij de Quinta (die al wat ouder is) de stromingsensor onderbroken wordt. Mijn ketel wordt blijkbaar gewoon genept wanneer de ZB temperatuur hoog genoeg is, hij ziet niet meer dat er WW wordt gevraagd. Werkt overigens uitstekend.

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 14:11:
Zo.

Daarnet heeft mijn vriendin de Nuon gebeld en ons maandbedrag verlaagd naar 70 euro in de maand. De persoon aan de andere kant was even stil en kwam daarna met de opmerking "Dat is wel *ERG* laag. Waarna mijn vriendin vrolijk meldde dat dat bedrag nog steeds te hoog was.

Als ik een voorzichtige berekening maak t/m het einde van het jaar dan kom ik uit op een bedrag van ruim 1900 euro wat we niet hebben uitgegeven aan de Nuon en 628 euro subsidie die we hebben teruggekregen op de zonneboiler. Totaal dus ruim 2500 euro dan alweer "terugverdiend" op onze investering van 13000 euro.

Dat gaat dus *ERG* hard :)
Mijn kompelementen, beste flitspaal, ook trouwens voor je fraaie verslag van jullie duurzaamheidsoffensief op OliNo.org. Als dat niet inspirerend werkt, weet ik het ook niet meer!
@Zonnigtype:

Respect trouwens voor het stukje op televisie in "Alles draait om geld".

Het is trouwens dat je het zegt dat het een oude lamp is met een doekje erover, anders had denk ik heel Nederland gelooft dat het een designlamp was geweest. _/-\o_ .

Is het overigens waar dat je EN geen baan hebt en geen uitkering? Wat is jullie primaire bron van inkomsten? Of kan je met het bijhouden van PolderPV je brood verdienen?
Hahaha, dat deed op het werk van mijn vriendin ook de nodige wenkbrauwen fronsen. Dat is de ellende met zo'n TV-programma waarin een paar uur camerawerk tot een 3 minuten wordt samengeperst, en er de nodige nuances verloren gaan. En er vervolgens ook nog eens niet aan de gefilmde voorgelegde "leuke one-liners" worden tussengevoegd. Gaat wel vaker zo bij media, dus blijft gevaarlijk.

Geen "betaalde baan" hier bij de webmaster, maar wel bij zijn partner die 4 dagen in de week werkt. Uiteraard, uit principe al niet, geen uitkering. Polder PV brengt niks op, kost alleen maar geld aan verbruikte kWh (PV-systeem is nog lang niet "terugverdiend"...). Het genoemde gespaarde bedrag was totaal van ons beiden. Gros zit in duurzame en/of sociale fondsen van Triodos en ASN, al jaren.

We hebben gewoon al vele jaren een zeer basic, in onze ogen nog steeds rete-comfortabel huishouden, wat vele, vele malen meer luxe kent dan minimaal een kwart tot een derde van de wereldbevolking. Dus waarom nog een "salaris" (met alle toestanden die d'r bij horen) erbij? Wat voegt dat toe? M.i. byzonder weinig. Dan maar ten dienste staan van de samenleving als geheel, geheel gratis en zonder reclame ellende. De feed-back is overweldigend positief, dus waarom zou ik er mee ophouden?

Wel erbij gezegd dat dit hoogstwaarschijnlijk geen permanente situatie zal zijn, want voor je het weet staat je partner ook op straat. En dan moet er wel effekes wat anders gebeuren. We zien wel, ik ben niet bang voor de toekomst... Wie weet is de KPN dan inmiddels wel zo duurzaam geworden, dat ik alsnog weer post ga bezorgen (heb ik jarenlang gedaan).

Overigens zijn onze maandbedragen 12 Euri bij Greenchoice voor kookgas en restantje elektra (veel te hoog, we krijgen altijd terug) en blijvend absurd 44,85 Euri bij Vattenfall-NUON voor de onverkozen en niet liberaliseerbare, gedwongen stadswarmte (vastrecht eerste jaarhelft 57% van totaal, wordt tweede jaarhelft volgens opgave NUON alweer 63% van totaal bij 10 GJ verbruik, dit exclusief een moeilijk in paar woorden uit te leggen "kookgascorrectie"...). We betalen apart aan drinkwaterbedrijf Dunea ruim 10 Euri/mnd. voorschot. Totaal aan (deels niet reëele) voorschotten: 66,85 Euri/mnd. Het overgrote merendeel van onze "energie en drinkwater" lasten bestaat uit bezopen, nooit door bewust gedrag meer te beïnvloeden vastrechten. Dat was in 2008 al opgelopen tot 92,4% van onze totale energiekosten (inclusief die velen op het verkeerde been zettende teruggave energiebelasting van Min. Fin. van, anno 2009, alweer een "lieve" 379,16 Euro incl. BTW ter "compensatie" van dat bezopen capaciteitstarief)...

• Woodski
ipv achteraf bijdehand te doen had je me ook al eerder kunnen helpen

• styno
  • Laatst online: 06-06 00:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Haha, Urenco doet ook een duit in het zakje van de nucleaire propaganda machine die hun marktaandeel lanzaam weg zien zakken.

Nou stond er pas nog een mooi artikel op the oil drum over de stand van de nucleaire industrie van vandaag.

De vraag is "Nucleaire renaissance, feit of fictie?". U mag het zeggen...

Ik hoop op een laatste stuiptrekking van een smerige industrietak.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• hhints
Let altijd op hoe je op het dak in evenwicht blijft, altijd.
Een zonnestroom installateur in Belgie viel 13 m naar beneden op een pallet met aardappelen.
Hij schijnt er goed vanaf gekomen te zijn.
Hij was bezig om een Belisch formaat zonnestroom installatie aan te leggen, van 560 kWp
Op deze link het verhaal.
Heeft iemand wel eens aan zo'n tuigje gehangen na een val?

• JeroenH
hhints schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 19:32:
Een zonnestroom installateur in Belgie viel 13 m naar beneden op een pallet met aardappelen.
Dit soort berichten maakt me weer blij dat ik onze installatie heb laten plaatsen en het niet zelf heb gedaan. Dit had ook heel anders af kunnen lopen...

Uit het stukje:
Bij de voltooiing van deze installatie zal de totale opwekking van groene elektriciteit op de site van de familie Lamaire 2,3 mega watt elektrisch zijn.
2,3MWp?!? Goeiedag zeg. We wonen ECHT in het verkeerde land :'(

• mkleinman

mkleinman

Daarnet gebeld met Greenchoice.

We zitten nog ongeveer 1,5 jaar vast aan ons Nuon contract jammer genoeg, opzeggen kost ongeveer 150 euro in totaal om van de Nuon af te komen. Greenchoice zou ons met 50 euro tegemoet komen. Blijft er dus 100 euro staan van die boete.

Bij Greenchoice zou mijn jaarrekening op jaarbasis 120 euro goedkoper uitkomen en zou met ons verbruik ( Nacht 200kWh, Dag 300kWh, 1100m3 gas ) uitkomen op ongeveer 50 euro per maand aan energiekosten. Bij de Nuon zou dit dus 60 euro zijn.

En het zou ons 500x0,5cent schelen ivm de extra korting wanneer je zonnepanelen hebt. Dit is maar liefst 2,5 euro op jaarbasis :P

Vanavond overleggen met m'n vriendin of we dit doen of niet. We hebben bij de vorige switch naar een andere leverancier ontzettende ruzie gehad met de netbeheerder en hebben we 1,5 jaar lang dubbel netbeheerkosten betaald aan zowel de netbeheerder als de leverancier. En daarna hebben we nog eens 1,5 jaar erover gedaan om het geld terug te krijgen :S

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 11:08

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Zo, eindelijk de zonnepanelen besteld!

12 x 220 Wp Sunpower BLK modulen met een Fronius IG WR. Er komt als het goed is ook een datalogger bij die ik dan zelf weer d.m.v. hobbyen aan het internet ga koppelen.

Ik heb er zin in.

@zonnigtype duizendmaal excuses voor het vertraagde 2008 SDE systeem. Er kwam mede wegens de SDE wachttijd een zonneboiler en CV - houtkachel tussendoor.

Met een beetje mazzel zal een van onze 'Deutsche nachbarn' de installatie in week 36 installeren.

[Voor 119% gewijzigd door windfreak op 10-08-2009 20:40]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• mkleinman

mkleinman

windfreak schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:33:

12 x 220 Wp Sunpower BLK modulen met een Fronius IG WR. Er komt als het goed is ook een datalogger bij die ik dan zelf weer d.m.v. hobbyen aan het internet ga koppelen.

[afbeelding]
Ik heb er zin in.

@zonnigtype duizendmaal excuses voor het vertraagde 2008 SDE systeem. Er kwam mede wegens de SDE wachttijd een zonneboiler en CV - houtkachel tussendoor.

Met een beetje mazzel zal een van onze 'Deutsche nachbarn' de installatie in week 36 installeren.
GEFELI!!!!!

Je kan je Fronius ook gebruiken samen met mijn JSunnyReports reportingtooltje :)

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

flitspaal.nl schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:41:
[...]

GEFELI!!!!!

Je kan je Fronius ook gebruiken samen met mijn JSunnyReports reportingtooltje :)
Dat was ook een van de dingen die ik in gedachten had. Ik ben zelf overigens ook?? Java programmeur, dus ben ook geinteresseerd in de code. Je hebt er toch open source van gemaakt?

Ik volg je zonneboiler logs trouwens ook al, gezien het feit dat die van ons bijna even oud is en ook een buizensysteem is.

[Voor 13% gewijzigd door windfreak op 10-08-2009 20:55]

• Niet online
/mompelmode....
flitspaal gaat 200 euro ergernis oplopen
/mompelmode off

gc schermt je van de netbeheerder af, en dat is in mijn geval maar goed ook,
ze zouden failliet gaan aan alle rechtzaken.
ik heb nu redelijke rust.
ik geloof dat gc ook per 1-1 meetgemachtigd word, dan kunnen die fossiele macht potentaatjes helemaal inpakken. ik zoek even het emailtje erbij :

the nuon way :
Om voor saldering in aanmerking te komen moet er een meter aanwezig zijn die de teruglevering registreert. Zodat de leverancier en netbeheerder kunnen aflezen wat de teruglevering is en u daar een vergoeding over kan ontvangen. U heeft een draaischijfmeter.

Met vriendelijke groet,

Klant & Service | Ketenteam Teruglevering
gelukkig wel, en wat draaischijf meter ik lekker heen en weer zeg.
(let op foute boel, de mail is onwettig en rijp voor een rechtzaak)

dan de gc way :
Beste Eric,

Inmiddels ben ik maar eens even bij Michiel Rexwinkel (onze directeur) langs geweest om te achterhalen hoe het precies zit.
De netbeheerder zet de meter inderdaad niet op 0 maar rekent wel een 0-verbruik. Dat betekent dat als u een meterstand van 3200kWh heeft en uw netto verbruik -500 is dan staat de meter na een jaar op 3150 kWh. De meter blijft zo staan, maar de netbeheerder zet 3200 kWh in het systeem. Dit 0-verbruik wordt met ons afgerekend. Wij hoeven dus niets aan stroomkosten aan de netbeheerder te betalen maar krijgen ook niets voor de stoom die u teruggelevert heeft.
Echter, wij hebben ons eigen administratie systeem er zo op gebouwd dat dat ons "probleem" is. Dit omdat wij het zo gebouwd hebben dat wij wel een negatief verbruik kunnen verrekenen met u.
Het probleem lost zich vanzelf op als vanaf 2010 leveranciers zelf meetbedrijf worden en wij de meterstanden gaan opnemen. De werkelijke standen worden dan gecorrigeerd met wat de netbehherders in hun systeem hebben staan. Dit is verder alleen voor u ter info, omdat u daar verder weinig van zult merkenb(wij hebben immers al een negatief verbruik met u afgerekent als u de standen door geeft).
Uw netbeheerder geeft in december altijd uw meterstanden door. Wat u moet doen is elk jaar in december aan ons uw werkelijke meterstanden doorgeven zodat wij de meterstanden die we van de netbeheerder doorkrijgen kunnen negeren. Wij administreren hier dan een negatief verbruik zodat u gewoon een vergoeding krijgt voor de stroom die u teruglevert.

Met vriendelijke groet,
ja, daar hoef ik verder niets meer aan toe te voegen, en waar betalen we die arrogante netbeeherders dan voor ? ik betaal al 10 jaar netbeheer, en een minnetje voor de meterstand lukt niet, of doen we gewoon niet ?
it`s 2009, for crying out loud. en dan gaan ze nog 0 doormelden ook.
ik wou dat dit ook voor mijn credit card gold.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-08-2009 21:10]

• mkleinman

mkleinman

windfreak schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:54:
[...]

Dat was ook een van de dingen die ik in gedachten had. Ik ben zelf overigens ook?? Java programmeur, dus ben ook geinteresseerd in de code. Je hebt er toch open source van gemaakt?

Ik volg je zonneboiler logs trouwens ook al, gezien het feit dat die van ons bijna even oud is en ook een buizensysteem is.
Ik heb het idd in Java geschreven, ik gebruik het als test project. Ik ben van origine een 3gl ontwikkelaar ( Oracle PL/SQL ) ik doe wel een hoop in Java op het moment maar ik mis nog wat finesses. Ik release de sourcecode pas als deze acceptable is. Je mag uiteraard wel prive een copy hebben, ik ben dan ontzettend benieuwd naar je op/aanmerkingen.
/mompelmode....
flitspaal gaat 200 euro ergernis oplopen
/mompelmode off
Hoezo 200 euro ergenis oplopen? Die vat ik niet helemaal. Ik hoop juist door over te stappen naar Greenchoice een hoop ergenis te besparen. Daarnaast ook nog eens in maandlasten naar beneden te gaan *EN* ook nog eens wat ik wel verbruik weten dat dit duurzaam is opgewekt

[Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 10-08-2009 21:09]

• Niet online
ik zou die 100 euro maar voor lief nemen, nuon is stelselmatig de grootste zonnepaneel eigenaar frustrator van nederland.

http://www.herbergpv.nl/?p=417 precies hetzelfde bij mij pa, die wacht ook al vanaf november 2008,
en dat terwijl salderen wettelijk verplicht is op de eindafrekening, direkt dus, en geen creditnota`s.

http://www.consuwijzer.nl..._met_geproduceerde_stroom

(hoe zou dat eigenlijk gaan met je dure hre ketel en nuon....waarschijnlijk gewoon hetzelfde)

[Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-08-2009 22:11]

• JakeNL
zonnigtype schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 16:39:

[...]
geen "betaalde baan" hier bij de webmaster, maar wel bij zijn partner die 4 dagen in de week werkt. Uiteraard, uit principe al niet, geen uitkering. Polder PV brengt niks op, kost alleen maar geld aan verbruikte kWh (PV-systeem is nog lang niet "terugverdiend"...). Het genoemde gespaarde bedrag was totaal van ons beiden. Gros zit in duurzame en/of sociale fondsen van Triodos en ASN, al jaren.

We hebben gewoon al vele jaren een zeer basic, in onze ogen nog steeds rete-comfortabel huishouden, wat vele, vele malen meer luxe kent dan minimaal een kwart tot een derde van de wereldbevolking. Dus waarom nog een "salaris" (met alle toestanden die d'r bij horen) erbij? Wat voegt dat toe? M.i. byzonder weinig. Dan maar ten dienste staan van de samenleving als geheel, geheel gratis en zonder reclame ellende. De feed-back is overweldigend positief, dus waarom zou ik er mee ophouden?
...
Na lezen van bovenstaande begrijp ik wel dat er heel grof is geknipt is in de uitzending, ongelofelijk. Tijdens het kijken van het fragment snapte ik al niet hoe dat nou kon. Geen baan (wel vaste kosten uiteraard om te wonen en te leven) en toch heel veel verdienen.
Je had zeker niet het laatste woord over hoe de uitzending zou verlopen? Is dat uberhaupt mogelijk als je gefilmd wordt in je prive omgeving? Je zou toch zeggen van wel, want 'heel' Nederland kijkt bij je binnen.

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-05 11:48

stegen

8710Wp

windfreak schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:33:

Gaaf!! d:)b
Ben heel benieuwd hoe strak dat er uit gaat zien.

Maar ik zie dat het toch 220Wp panelen geworden zijn. De 225Wp BLK versie was niet meer te krijgen?

De montage van mijn Sunpower panelen staat voor de 19e deze mand gepland.

• zonnigtype

zonnigtype

JakeNL schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 23:23:
[...]

Na lezen van bovenstaande begrijp ik wel dat er heel grof is geknipt is in de uitzending, ongelofelijk. Tijdens het kijken van het fragment snapte ik al niet hoe dat nou kon. Geen baan (wel vaste kosten uiteraard om te wonen en te leven) en toch heel veel verdienen.
Je had zeker niet het laatste woord over hoe de uitzending zou verlopen? Is dat uberhaupt mogelijk als je gefilmd wordt in je prive omgeving? Je zou toch zeggen van wel, want 'heel' Nederland kijkt bij je binnen.
Ach, ik maak me nergens meer druk over (hoewel... O-) ). It's history. Ik heb al vaker probleempjes met de pers gehad, en ik eis tegenwoordig zeker bij schrijvende pers van tevoren het in te dienen stuk op om al te voorbarige/foute interpretaties te voorkomen. Dat gaat meestal goed. Dit ging ietwat fout, maar ik haal mijn schouders d'r over op. Ik had na paar maanden na de opnames (let wel: medio december 2008...) nog gevraagd wat er met de opnames zou gebeuren, toen waren ze d'r nog mee bezig. Ik wist helemaal niet dat het 1 augustus uitgezonden was. Ik kwam er pas achter toen ik mijn website statistieken zat te bekijken. Daar zat een vreemde link vanaf "de vrolijke vrek" site bij (die ik niet kende), en daar hadden ze het dus over die toen al uitgezonden aflevering. Van de VARA zelf niets meer gehoord om me op de uitzending te wijzen.

So be it. Ik leef nog... 8)

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 00:04:
en ik eis tegenwoordig zeker bij schrijvende pers van tevoren het in te dienen stuk op om al te voorbarige/foute interpretaties te voorkomen.
Zo doe ik het ook, en dat is vrijwel nooit een probleem. Een professionele journalist vind dat een normaal verzoek. Alleen bij een stukje in een lokale krant hier in het Gooi over de Solar Days bleef het even stil na die vraag. "Hoezo dan?"

Andersom doe ik het trouwens ook. Als ik weer eens een monsterartikel schrijf, zoals bv. over de proefrit in de Th!nk, stuur ik het ter controle even naar de betreffende persoon. In dit geval haalde hij er nog een foutje uit over de bijtelling (en drie spelfouten :$ )

[Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 11-08-2009 07:14]

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

stegen schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 00:00:
[...]

Maar ik zie dat het toch 220Wp panelen geworden zijn. De 225Wp BLK versie was niet meer te krijgen?
Ja, de 225 panelen zijn in Duitsland niet in black te verkrijgen. als ik het goed begrepen heb alleen in de VS. Jammer, maar helaas. Toch nog steeds een redelijk systeempje en dat op 'slechts' 3.0 x 4.8 meter.

Ik ben ook wel benieuwd naar jouw installatie en ervaringen straks.

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 23:35
JeroenK schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 08:21:
Het 230v gedeelte schakelt toch alleen uit als de boiler warm genoeg is? Hoe zou je dan minder comfort kunnen hebben?
Anoniem: 311438 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 21:17:
Interessant! Bedankt voor het posten.

• internet4me
  • Laatst online: 18:40
@Windfreak en Stegen:
Als ik zo vrij mag zijn, waar hebben jullie de sunpower modules vandaan.
Zelf ben ik ook op zoek naar een leverancier, helaas blijkt dat nogal lastig te zijn icm deze solarmodules.
In Nederland lijkt het erop dat alleen sunconnex deze modules aanbieden.

Ik woon aan de duiste grens maar zelf in duitsland zijn ze niet overal te verkrijgen. (echter wel op sommige duitse online aanbieders, maar die installeren het niet...)

En dan nu een hollandse vraag :) . wat hebben die sunpower modules gekost?

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

internet4me schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:57:
@Windfreak en Stegen:
Als ik zo vrij mag zijn, waar hebben jullie de sunpower modules vandaan.
Zelf ben ik ook op zoek naar een leverancier, helaas blijkt dat nogal lastig te zijn icm deze solarmodules.
In Nederland lijkt het erop dat alleen sunconnex deze modules aanbieden.

Ik woon aan de duiste grens maar zelf in duitsland zijn ze niet overal te verkrijgen. (echter wel op sommige duitse online aanbieders, maar die installeren het niet...)

En dan nu een hollandse vraag :) . wat hebben die sunpower modules gekost?
Ik koop ze bij een Duitse aanbieder in Aken (net in Duitsland dus). De prijs is ok gezien de hoogwaardige modules. Ik betaal ongeveer EUR 4,70 / Wp inc. BTW ex installatie.

Pagina: 1 2 3 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee