Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 21 Laatste
Acties:
  • 149.158 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:13
en je moet ook de energie instellingen "fine-tunen" , je kan toch ook instellen dat hij na 5 min. automatisch in standby gaat? of harde schijf & scherm uit? , standaard doet windows zulke dingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 11:58
Anoniem: 238103 schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:15:
de 10 miljard stopkontakten even vet onderuit gehaald in een korte reactie op de ode site :

[...]

en zo worden we maar bedot door ez, slaap zacht nederland......
Ik kan me voorstellen dat het leggen van een kabel in het drukst bevaren stukje water een tikkeltje duurder is dan de kabel van Groningen naar Noorwegen.
Maar een ruime factor 10 zal wel een beetje overdreven zijn...

@JeroenH:
Wat denk je van het verbruik van alle programma's die met enige regelmaat de CPU 100% bezig houden, ongevraagd?
Zo is er een (inmiddels al 2x teruggekomen) bug in Vista waarbij er 1 proces heel vaak het systeem vrijwel lam legt voor een aantal seconden als UAC uit staat.
AVG 8 weet onder Vista de CPU ook menigmaal per sessie vrijwel lam te leggen.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

IMHO moet het gemak om de boel even uit te zetten gewoon worden vergroot, dat bespaart het meest.
Bijvoorbeeld mijn laptop klap ik dicht en na open klappen kun je vrijwel meteen weer verder... onder XP. Onder Vista is de laptop ongeveer 10-30 sec bezig met het knipperen van het beeld, scherm 3x opbouwen, etc.
De gewone PC moet ook zo makkelijk uit en aan kunnen.
Vooral met moderne componenten (LED-backlight, SSD schijven) heeft het ook geen nadelige invloed op de levensduur van de componenten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 20:29
JeroenH schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:31:
Wat dacht je dan van Windows Vista? Mijn laptop werd standaard geleverd met Vista, maar na het installeren daalde het gemiddelde verbruik van 35 naar 30W. Vista drijft op grote schaal het energieverbruik van computers omhoog, en ik vermoed dat voor Windows 7 wel hetzelfde zal gelden. Slechte zaak :(
Na het installeren van wat daalde het verbruik ?

Bij Windows 7 zou trouwens flink aan het energie beheer gewerkt zijn.
Ik zoek nog wel iets zoals NHC om het te optimaliseren voor mijn CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik draai al 2 jaar met RightMark CPU Clock op mijn laptop om het energiebeheer van mijn laptop te verbeteren en dat bevalt mij prima. Ook mijn vriendin werkt er mee. Ik durf zondermeer te beweren dat het 10-15% scheelt op de energierekening. Misschien zelfs nog wel meer.

Als ik wat meer tijd heb zal ik eens wat uitgebreide testen gaan doen met het programmaatje en mijn kWhmeter.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op mijn oude Pentium M 735 (waar ik nu op typ), heb ik met RMClock het verbruik ook goed weten terugdringen door hem te undervolten. Die Pentium M's kunnen vaak op een véél lagere spanning werken. Nu kan ik heel de dag surfen en typen zonder dat de ventilator zelfs aanslaat :) Normaal slaat deze al na een paar minuten aan.

Het verschil voor en na heb ik nog niet gemeten, maar dat zou wel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 08:55:
Ik draai al 2 jaar met RightMark CPU Clock op mijn laptop om het energiebeheer van mijn laptop te verbeteren en dat bevalt mij prima. Ook mijn vriendin werkt er mee. Ik durf zondermeer te beweren dat het 10-15% scheelt op de energierekening. Misschien zelfs nog wel meer.

Als ik wat meer tijd heb zal ik eens wat uitgebreide testen gaan doen met het programmaatje en mijn kWhmeter.
Daar ben ik benieuwd naar. Dat je 10 tot 15% van je verbruik (1800kWh) kunt besparen, dus 180 tot 270 kWh per jaar op je laptops! Dat zou dus maximaal 30 W besparing zijn, mits de laptop 24h/7 aanstaat.

Dan heb je of erg onzuinige laptops of ik heb het niet begrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 238103 schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:50:
ik moet een sunny boy gaan kopen, wat is eigenlijk het verschil tussen de tl en de gewone transformator sunny boy ? qua specs zijn ze hetzelfde....
nou heb ik op dit moment met transformator, en die maken best geluid, als ze in derating mode gaan (max dc) is dat bij de tl versie niet zo ?
Welk type heb je nodig? Ik heb nog een nieuwe, ongebruikte Sunny Boy 1100 liggen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[b]IJsbeer schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:06:[/
Met RMClock kan je je processor een heel eind undervolten (als die het aan kan natuurlijk). Zo draait mijn processor op de laagste multiplier op 0,700V in plaats van 0,988V. Voor de hoogste multiplier is dit 1,244V in plaats van 1,340V. En waarschijnlijk kan het nog lager op die hogere multipliers.

Verder kan je natuurlijk de powerstates nog verder tweaken. Het is een geweldig programma. Jammer dat het niet bij elke processor werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:06:
[...]

Daar ben ik benieuwd naar. Dat je 10 tot 15% van je verbruik (1800kWh) kunt besparen, dus 180 tot 270 kWh per jaar op je laptops! Dat zou dus maximaal 30 W besparing zijn, mits de laptop 24h/7 aanstaat.

ehehe. die 10/15% is puur alleen het verbruik van de laptop ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:44
Woodski schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 08:45:
Na het installeren van wat daalde het verbruik ?
Chips dat was een halve zin. Het installeren van Window XP dus....
Bij Windows 7 zou trouwens flink aan het energie beheer gewerkt zijn.
Eerst zien en dan geloven. Klinkt bot maar Microsoft heeft me wel vaker dingen beloofd die niet waar bleken te zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

JeroenH schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 10:05:
[...]

Chips dat was een halve zin. Het installeren van Window XP dus....

[...]

Eerst zien en dan geloven. Klinkt bot maar Microsoft heeft me wel vaker dingen beloofd die niet waar bleken te zijn.
Ok, het gaat dus om XP versus Vista. Ik heb hier een white paper Power Consumption & Management: Windows Vista Versus Windows XP waarin de besparingen zijn vastgesteld. Het vermogen zegt dus niet altijd wat. Uiteindelijk gaat het ook om de manier waarop je hem gebruikt.

Maar lijkt me leuk om je XP zoals die nu is te upgraden (niet een nieuwe installatie) naar Windows 7 en dan kunnen we het meteen meten. Als jezelf Windows 7 nog niet hebt dan heb ik die wel. Legaal.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Beetje vaag stukje vind ik....
Een vierbaansweg die wordt opgebouwd uit de speciale zonnepanelen zou volgens de uitvinders ongeveer 500 huizen van stroom kunnen voorzien.
En dan geen lengte van die weg opgeven. En hoe nemen de prestaties af als er op gereden wordt, met rubberafzettingen e.d.? En wegen verhitten lijkt me helemaal niet briljant...
glambalk schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:33:
Het vermogen zegt dus niet altijd wat. Uiteindelijk gaat het ook om de manier waarop je hem gebruikt.
Het gebruik was outofthebox, dus waarschijnlijk zoals 90% van alle PC's wereldwijd wordt gebruik. Daarom denk ik dat Vista in totaal veel onnodige energie heeft verspild.
Maar lijkt me leuk om je XP zoals die nu is te upgraden (niet een nieuwe installatie) naar Windows 7 en dan kunnen we het meteen meten. Als jezelf Windows 7 nog niet hebt dan heb ik die wel. Legaal.
Bedankt voor het vriendelijke aanbod, maar ik heb geen interesse in Windows XP. Ik gebruik Photoshop 7, Office 2003, steeds meer webtoepassingen dus mijn OS boeit me steeds minder. XP is (in vergelijking met Vista) lichter, sneller en energiezuiniger op mijn hardware. Dus ik kijk over een tijdje nog wel eens naar de OS-markt. Misschien wordt het wel Apple, die Mac Mini's zijn erg zuinig.

[ Voor 45% gewijzigd door JeroenH op 08-09-2009 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:26
Hebben jullie het tweakers.net nieuwsartikel over het flatfee stroom abonnement ook voor elektrisch rijden ook al gevonden? http://tweakers.net/nieuw...or-elektrisch-rijden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:18

MrScratch

I am rubber, you are glue

Geweldig, ik zie het al voor me. De milieulobby zal plotseling roepen dat er meer wegen moeten komen. Immers meer wegen => meer groene energie. :)

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
glambalk schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 07:04:
[...]

Maar na het installeren van wat? Stel je voor dat Microsoft producten opeens perfect zouden zijn? Zou ik meteen mijn baan kwijt zijn. En jij Jeroen? >:)
Overigens zijn er benchmarks gedaan en is het verschil in stroomgebruik tussen XP en Vista gemeten. Zelfde hardware, zelfde applicaties. Daar zit geen noemenswaardig verschil tussen.
Bij de introductie van Vista kreeg Aero het stempel opgedrukt dat het veel stroom zou verbruiken. Waarschijnlijk had dit meer te maken met fabrikanten die op dat moment nog niet de hardware konden leveren waarop Aero kon functioneren en dus een excuus moest worden gezocht om Vista niet te installeren. Zoals vaak bij de introductie van Windows producten waarbij hardware fabrikanten "achter" lopen krijgt het OS de schuld.
Het lijkt er ook op dat de hardware er ook toe doet. Ubuntu 8.04 vs. Windows Vista Power Usage
Maar ook tussen de verschillende Ubuntu versies zit een verschil in vermogen. Het is niet perse de nieuwste versie die een lager vermogen nodig heeft. Ubuntu's Power Consumption Tested
Dat is het enige nadeel van Ubuntu op mijn laptop: Ik kan de videokaart niet handmatig terugclocken. Mijn videokaart (X1650 Pro) wordt namelijk niet meer ondersteund door ATI(Hoe oud is die kaart, 2 jaar?!?!), waardoor ik de opensource driver moet gebruiken. De opensource driver werkt perfect, 3D versnelling en alles, alleen kan die dus niet terugclocken. (Heeft iets met rechten te maken geloof ik). Dit scheelt me dus een half uur accutijd op 3 uur tov Windows XP :(

Maar dat is geen reden om terug te gaan naar XP, nu ik de wondere wereld van Ubuntu heb leren kennen _/-\o_

Ontopic:
Het idee van zonnepanelen op de weg lijkt mij ook vrij absurd. De panelen worden onvermijdelijk vies, en ik vraag me af of de grip op de weg uberhaupt in de buurt komt van gewoon asfalt, vooral bij regen. En waarom zonnepanelen op de weg als er nog zoveel lege daken zijn, waarbij de panelen vaak ook nog beter georienteerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:40:
Dus ik kijk over een tijdje nog wel eens naar de OS-markt. Misschien wordt het wel Apple, die Mac Mini's zijn erg zuinig.
Het opgenomen vermogen van de Imac is ook erg laag. Met een opgenomen vermogen van 63 W ben je meestal klaar. Zie ook de site van NielsTn. Daar komt nog bij dat alle Macs razendsnel opstarten of uit slaapstand komen. Geen reden om dáár je computer voor aan te laten.

Wel is het ergerlijk dat een hoop fabrikanten, zoals Plugwise, Steca, Moeller (domotica) (vul maar aan) alleen maar windowssoftware leveren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-06 10:39
ericplan schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:32:
[...]

Het opgenomen vermogen van de Imac is ook erg laag. Met een opgenomen vermogen van 63 W ben je meestal klaar. Zie ook de site van NielsTn. Daar komt nog bij dat alle Macs razendsnel opstarten of uit slaapstand komen. Geen reden om dáár je computer voor aan te laten.

Wel is het ergerlijk dat een hoop fabrikanten, zoals Plugwise, Steca, Moeller (domotica) (vul maar aan) alleen maar windowssoftware leveren.
Check bwired.nl eens. Daar gaat men erg ver met domotica. Je wilt alleen niet weten wat zijn energierekening :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-05 10:21
deejeebv schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:34:Als ik zo je verbruik zie zou je eerst eens naar je vebruik moeten kijken. Is dit alleen privé verbruik.
Ja dat is eigenlijk alleen prive verbruik.
Stroom is wat minder geworden; ca 8800kWh/j, gas was vorig jaar een stuk hoger; 3800m3, water verbruik is vrij constant net onder de 200m3/j.

De vermindering in stroom is gerealiseerd door waar mogelijk master-slave blokken te gebruiken, echte uitschakelaars in te zetten, een aantal halogeen plafond stralers te vervangen en een batterij aan spaarlampen in te zettten. Sinds 2 maanden is er echter een BF plasma aan de verzameling toegevoegd dus dat zal wrs wel weer enigzins een negatief effect hebben.

Het gas verbruik zit hem voor een groot deel in het verwarmen van de ca 850m3 van het pre-1900 tussen-huis. Muur isolatie is dus niet eenvoudig mogelijk, het dak is al geisoleerd maar ongeveer de helft van de ramen is nog enkel glas.

Het helpt overigens ook niet dat mijn 3 vrouwelijke huisgenoten 23oC pas comfortable vinden en dan nog met dekens om op de bank zitten :). En dat ze meestal 2 maal per dag gaan douchen.
Ook is de periode dat er niemand thuis is relatief kort, zeker vergeleken met een 1 of 2 persoons huishouden.

Het hogere gasverbruik was overigens een gevolg van een student die 5 maanden bij ons is komen logeren.
Met een zekere regelmaat hebben wij gasten die wat langer blijven. Als we dus zelf wat besparen, bijvoorbeeld zoals afgelopen jaar door wat minder lang te douchen, is dat niet altijd direct zichtbaar in het totaal verbruik.

Kortom; verdere besparingen zonder aanpassing in de manier van leven zijn wrs niet eenvoudig te realiseren.

Bij energie besparen gaat het voor mij vooral ook om de uitdaging (zoek de verbruikers) en de techniek.
Daarom wil ik ook een warmte opbrengstmeter in het systeem.
Wanneer ik eenmaal de zonneboiler op het dak hebt staan kan ik ook eens een kleine PV installatie voor 'de leuk' er naast zetten.
Ook heb ik al eens gepoogd een hoogstraler om te bouwen tot een energie zuinige variant. Helaas tot nu toe zonder het gewenste sfeer resultaat.

De kosten zijn voor mij wat minder van belang zolang er maar de mogelijkheid bestaat dat een systeem zich in zijn verwachte levensduur terugverdient en de financieringslast niet al te hoog is. Dan kan ik het thuis nl beter verkopen :).

Een zonneboiler of PV systeem van 4000,= heeft een financieringslast van ca 100,= per jaar en bij 30 jarige afschrijving nog eens zo'n 55,= per jaar. Oftewel zo'n 150,= per jaar.
Dat wordt nog minder mocht ik het huis ooit willen verkopen en een grotere winst kan realiseren omdat het (deels) zelfvoorzienend is in zijn energie.

Er zijn andere hobbies die ik heb die minder voor het mileu doen en veel meer geld kosten...

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

AnneTweaks schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:11:
[...]
PV systeem van 4000,= heeft een financieringslast van ca 100,= per jaar en bij 30 jarige afschrijving nog eens zo'n 55,= per jaar. Oftewel zo'n 150,= per jaar.
En het spaart afhankelijk van hoeveel Wp je er voor koopt rond de €200 per jaar uit. Dit bedrag is door prijsstijgingen van 7%/jaar gemiddeld ongeveer verdubbeld in 10 jaar, verviervoudigd na 20 jaar en verachtvoudig na 30 jaar.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
Anoniem: 239001 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 18:23:
Als het alleen om de beswustwording gaat is het het simpelst om de boilertemperatuur te laten zien.
Het gaat er ook om te laten zien dat ik geen geld over de balk heb gegooid alleen omdat mij dat op dat moment leuk leek :).
Het liefst zou ik een meter hebben die niet op een specifiek moment moet worden afgelezen om een betrouwbaar resultaat te krijgen. Ik ben nl niet zo heel erg goed in iets regelmatig doen.
De gas/water/licht meters lees ik meermaals per jaar af, maar dus niet regelmatig (elke week, elke maand of zo).
Anoniem: 239001 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 18:23:
Een opbrengsmeter is niet goedkoop en lastig te krijgen. Ik zag op http://zonstraal.forumup.be/ iemand die relatief goedkope meter had gevonden. Ik heb zelf iets in elkaar geknutselt, dat kan ook (http://fitzcarraldo.xs4al...lar/Zonneboiler+opbrengst).
Zelf in elkaar knutselen is voor mij geen optie; het zou veeeeeeeels te lang duren voordat ik dat voor elkaar zou hebben en dan nog maar helemaal de vraag zijn of het werkt.
Op het forum wordt ook naar Ebay verwezen, en wel naar http://www.wasseruhr.de, zie hieronder.
ericplan schreef op donderdag 03 september 2009 @ 19:06:
Ik ben goed te spreken over mijn Kamstrup Picocal die ik op Ebay voor EUR 85 op de kop getikt heb. Ze hebben overigens al een tijdje geen warmtemeters gehad.
Kamstrup kwam ik ook al tegen, maar hun meters zijn wel heel erg duur. Zou de prijs van een installatie bijna verdubbelen.
ericplan schreef op donderdag 03 september 2009 @ 19:06:Er is ook een duitse firma actief, http://www.wasseruhr.de die soortgelijke producten voor rond de 100 EUR aanbiedt op Ebay .
Kijk daar eens rond. Meten is weten.
Dat ziet er interessant uit. En is ook de firma waar 'schj' (indirect) naar verwees.
Blijkbaar leiden alle wegen dus naar wasseruhr. De prijzen lijken me ook redelijk.
Is alleen nog de vraag hoe ik moet bepalen welk type geschikt zou zijn. Daar zal ik met de installateur nog eens over aan de bak gaan.

Alvast bedankt weer,

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
Wellicht nog grappiger, alleen moet je hem wel eerst screenen vorodat je hem aan je kids laat zien.
Voor het geval je deze manier van besparen toch niet zo'n brilliant idee vindt :).

http://www.youtube.com/watch?v=XZ_DNc1zbxI

Anne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
AnneTweaks schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 18:03:
[...]

Wellicht nog grappiger, alleen moet je hem wel eerst screenen vorodat je hem aan je kids laat zien.
Voor het geval je deze manier van besparen toch niet zo'n brilliant idee vindt :).

http://www.youtube.com/watch?v=XZ_DNc1zbxI

Anne.
DIt filmpje is al eens op het jeugdjournaal geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Welk type heb je nodig? Ik heb nog een nieuwe, ongebruikte Sunny Boy 1100 liggen.
een 1100 1700 of meer, doe eens een quote ?

verder ben ik erg blij met iedereen hier,
ik heb echt "fire at will" op de markt,
alles is beschikbaar, niemand schaft aan, iedereen zwelgt in financiele calculaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:23:
[...]

een 1100 1700 of meer, doe eens een quote ?

verder ben ik erg blij met iedereen hier,
ik heb echt "fire at will" op de markt,
alles is beschikbaar, niemand schaft aan, iedereen zwelgt in financiele calculaties.
In theorie "hoef" ik nix meer aan te schaffen, ik zit al in de min (al zou ik nog een stukkie dieper willen zakken om zo dicht mogelijk bij/rond de nul te komen). En met zowel kookgas als negatief elektraverbruik op jaarbasis kan ik nulkommaniets aan stadswarmte ellende "compenseren", want daar doet Greenchoice niks mee. Dus niet iedereen kan "zomaar" effe blind "aanschaffen" en de balans om laten slaan zoals "niet gebonden" (lees: elektra en gas) klanten kunnen. Ergo: there is no single recipe, ligt per situatie anders. Laat onverlet dat er in "de markt" nog onvoorstelbaar veel kan en moet gebeuren, ben ik 100% met je eens.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

uitzonderingen daargelaten, uiteraard, de rest zit niet tussen de oren en zeker niet in het hart.
net een brief van mijn bank gehad, de spaarrente gaat naar 2,17% hilarisch gewoon.
snel weg daar, en in een wind participatie, wel jammer dat ik nu geen fossiel bankje meer heb om echt rendement te vergelijken.(waar iedereen zo graag mee vergelijkt tegen beter weten in)
ik denk dat de meeste mensen niet eens weten dat geld in 2009 totaal niet rendeert.

ik zie een energie rekening nu meer als een doorlopend krediet `zonder einde` bij een slechte bank,
morgen is het 9-9-9 een mooie datum om het roer helemaal om te gooien,
the single reciepe komt van de overheid, en dat is dus prut.
de co2 spuit uit alle cda oren, maar dat deed het al, maar je kunt het nu ook horen,
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=15124

/edit doodlopend krediet ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 08-09-2009 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:53:
uitzonderingen daargelaten, uiteraard, de rest zit niet tussen de oren en zeker niet in het hart.
net een brief van mijn bank gehad, de spaarrente gaat naar 2,17% hilarisch gewoon.
snel weg daar, en in een wind participatie, wel jammer dat ik nu geen fossiel bankje meer heb om echt rendement te vergelijken.(waar iedereen zo graag mee vergelijkt tegen beter weten in)
ik denk dat de meeste mensen niet eens weten dat geld in 2009 totaal niet rendeert.

ik zie een energie rekening nu meer als een doorlopend krediet `zonder einde` bij een slechte bank,
morgen is het 9-9-9 een mooie datum om het roer helemaal om te gooien,
the single reciepe komt van de overheid, en dat is dus prut.
de co2 spuit uit alle cda oren, maar dat deed het al, maar je kunt het nu ook horen,
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=15124

/edit doodlopend krediet ;-)
Citaat van (f)Lubbers in een artikel in een FD bijlage ("Outlook") over CO2 opslag: "We moeten CO2 leren liefhebben" (ik heb het origineel op papier). Echt waar, hij heeft dat zo opgeschreven. Die levensgevaarlijke *** zit in de Raad van Toezicht van het onderzoekscentrum ECN in Petten. Als sinds ik "politiek bewust" ben geworden onder het Regentschap van die "Torentjes overleg" meneer, krijg ik elke keer weer koude rillingen over de rug als ik een van zijn heilig-boontje volgelingen hoor prietpraten en wipkippen over "duurzame" energie.

Vergeet trouwens niet ook die monsterachtige hoeveelheid fossiel gestookte capaciteit "decentrale opwek" in het Westland (Tuinders-WKK) waardoor er "congestiemanagement" gepleegd moet worden om het net niet te overbelasten. Voorportaal tot de fossiel-nucleaire hel in Nederland waar voor "hernieuwbaar" uitsluitend nog een microscopisch stukske ruimte zal zijn (dan wel "getolereerd" zal worden) ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
JeroenH schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:34:[...]waar je de energie (druk) uit laat lopen en er vervolgens weer energie in moet stoppen om dit water bij de verbruiker te krijgen.
[...]
Dat snijdt hout.... daar had ik nog niet over nagedacht. Daarmee gooi je inderdaad energie weg :(
Laat ik beginnen te zeggen dat ik enkel ervaring heb met water putten, niet met regenwater systemen.
Ik zat echter te denken dat het zonde is om het water dat van boven komt weer te moeten oppompen om bij het toilet te komen.

De oude water torens hadden allemaal een reservoir op hoogte en ook de flatgebouwen in de US hadden kenmerkende watertonnen op het dak om de benodigde druk te leveren.

Je zou dus een systeem moeten bedenken warabij de voorraad op hoogte zit en de zwaartekracht de natuurlijk druk levert.

1000l water weegt een ton, dat wil je niet zondermeer op je dak hebben.
Als je het echter verdeeld over ene groter opervlakte dan zou dat wel moeten kunnen.

Het volgende voorbeeld gaat uit van een plat dak.

Je maakt een kleine kas uit geisoleerd glas om bescherming tegen de elementen te bieden.
Hierin maak je een doorzichtige zak als reservoir voor de opvang van het water, eventueel enigzins schuin geplaatst. Deze zak is bijvoorbeeld 200 * 250 * 20 cm. Als ik het goed heb berekend is dat 1m3 oftewel 1000l.
Dat is dus 1000kg druk, maar verdeeld over 50000cm2 dus 2 gram per cm2.
Dat klinkt al niet zo zwaar meer :)

Een voordeel van het gebruik van doorzichte materialen is SODIS; het deinfecteren van water door zonnenergie.

Aan de afvoer van het dak maak je een opvangbak met redelijk formaat en een overloop.
In die bak hang je een dompelpomp die automatisch aan gaat als er (vers) water inde bak loopt.
De dompelpomp wordt automatisch uitgeschakeld indien het waterniveau in het reservoir hoog genoeg is.

Voordeel is dat de pomp enkel werkt indien nodig; bij aanvoer van nieuw water terwijl het reservoir nog niet vol is.

Voor het aanvullen met kraanwater kun je een slang aansluiten mbt een std afsluiter zoals ook in het reservoir van het toilet zit. Een beetje zoals de stortbak mehtode welke eerder werd vermeld.

Aan de onderkant van het reservoir maak je dan een aansluiting die naar de toiletten loopt.

Ik ben er overigens wel van uit gegaan dat er niet verder gefilterd hoeft te worden.

't was zo maar een idee :)

Anne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:17
Dat is een mooi stukje.

Er zit wel 1 voordeel aan: de kans dat het licht uitgaat is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:57

Spotmatic

Ken sent me

Vandaag en morgen worden onze nieuwe combiketel (Nefit Aquapower Type HRC 25 / CW5) en zonneboiler (Nefit Solarline 2-110) geplaatst ter vervanging van de reeds 19 jaar oude ketel 8) . Wel wat laat in het jaar dus we zijn benieuwd naar de opbrengst van het systeem!

[ Voor 9% gewijzigd door Spotmatic op 09-09-2009 08:36 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Spotmatic schreef op woensdag 09 september 2009 @ 08:25:
Vandaag en morgen worden onze nieuwe combiketel (Nefit Aquapower Type HRC 25 / CW5) en zonneboiler (Nefit Solarline 2-110) geplaatst 8) . Wel wat laat in het jaar dus we zijn benieuwd naar de opbrengst van het systeem!
Wij hebben sinds vorige week (en gister ook het cv gedeelte aangesloten) een HR ketel. De Remeha Calenta 28c (incl isence thermostaat).
Voor de afvoer van het condenswater moest er nog een koof open en gelijk daar de leidingen van het warm water en de cv geisoleerd en in de woonkamer gaan we een nieuwe radiator ophangen, de oude had maar een cm speling boven en onder :/
Tevens hebben we de vloerverwarming uitgezet, de vloerverwarming zit er al een jaar of 20 en heeft nog semipermeabele leidingen, daar kan dus wat zuur inkomen van het beton en dat vreet je HR ketel langzaam op van binnen. En aangezien we over gaan op laminaat op de beneden verdieping heeft de vloerverwarming toch niet zoveel nut meer (door 2 plavuizen lagen en daarop een laminaat vloer incl ondervloer).

Dus al met al benieuwd hoeveel gas we minder gaan verbruiken.
(Heb al wel het idee dat de Calenta zuiniger met stroom omgaat dan de oude AWB VR ketel ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door hjs op 09-09-2009 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
AnneTweaks schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:42:
[...]

Het gaat er ook om te laten zien dat ik geen geld over de balk heb gegooid alleen omdat mij dat op dat moment leuk leek :).
Het liefst zou ik een meter hebben die niet op een specifiek moment moet worden afgelezen om een betrouwbaar resultaat te krijgen. Ik ben nl niet zo heel erg goed in iets regelmatig doen.
De gas/water/licht meters lees ik meermaals per jaar af, maar dus niet regelmatig (elke week, elke maand of zo).
De groene energiewinkel verkoopt ook zonneboilerregelaars met opbrengst meting, zelfs met netwerkaansluiting, besturing op afstand is mogelijk en de data kan worden gelogd.
http://www.groene-energie...+toebehoren/45165460.html
Hangt helaas wel een prijskaartje van €596 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

De pvda heeft weer eens een idee: bomen het dak op
Laten ze nou eerst maar eens zorgen dat er zonnepanelen het dak op kunnen. Eventueel gecombineerd met lage begroeing

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bomen op het dak? Dat gaat bij ons niet werken. Het gewicht van de grond + de bomen zou m'n dakconstructie niet trekken.

Daarnaast heb ik liever zonnepanelen + zonneboilers op m'n dak. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Wie weet het stroom-verbruik van mechanische ventilatie?
Mijn vriendin(huurhuis) heeft mech. ventilatie, vroeger heel simpel met een aan en uit knop, sinds 5 jaar met een afstand bediening - 3 standen - waarbij hij constant 24 hr/dag op standje 1 staat.
Ruwe schatting in een week van 168 uur: 160 uur stand 1 en 8 uur stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Leuk systeem, jammer dat het zo prijzig is.

http://www.hardware.info/...wise_energiemeters_test/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JAN-B schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:08:
Wie weet het stroom-verbruik van mechanische ventilatie?
Mijn vriendin(huurhuis) heeft mech. ventilatie, vroeger heel simpel met een aan en uit knop, sinds 5 jaar met een afstand bediening - 3 standen - waarbij hij constant 24 hr/dag op standje 1 staat.
Ruwe schatting in een week van 168 uur: 160 uur stand 1 en 8 uur stand 3.
Als je een oude 3 standen hebt van bv Stork. 35W stand 1, 55W stand 2, 75W stand 3.
In stand 1 verbruikt hij ruim 300kWh/jaar. Als je hem vervangt voor een met een gelijkstroommotor bv die van ITHO CVE-Eco 2, is je verbruik in stand 1 nog maar 60kWh/jaar. De ITHO kost rond de €160. In ongeveer 3 jaar heb je een omruil terug verdient.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@solarking...
nou de gemeente is al een week aan het praten of ik je aanbod zo mag nemen...
mooi he die ambt-te-naar(ij)
september 2009 € -6.2 (€ -81.2 jaarnotabedrag) Ontvangen
....potiepomdiedom....`t werkt inderdaad volslagen <niet> die duurzame energie ....(rotfl)
en wat betaalden jullie vanaf 9-9-2008 tot 9-9-2009 ?

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-09-2009 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:54:
@solarking...
nou de gemeente is al een week aan het praten of ik je aanbod zo mag nemen...
mooi he die ambt-te-naar(ij)

[...]

....potiepomdiedom....`t werkt inderdaad volslagen <niet> die duurzame energie ....(rotfl)
en wat betaalden jullie vanaf 9-9-2008 tot 9-9-2009 ?
Teveel in die periode. Alhoewel ons maandbedrag toen al in de vrije val zat. Onze eindafrekening kregen we half december. Onze afrekening loopt dus van december t/m december.

Dit jaar wordt het maandbedrag gedecimeerd en volgend jaar wordt het helemaal lachen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik wist niet wat me overkwam toen ik twee dagen geleden dit stukje op mijn website zette... Er kwamen 50% zoveel mensen als normaal op mijn website kijken, dit artikel was veruit het meest aangeklikte artikel, inmiddels staan er iets van 14 comments onder het stuk, ik inmiddels ongeveer evenveel mails hierover gehad.

Zowel in de comments als over de mail krijg ik sterk verdeelde reacties maar het lijkt er op dat de Nederlander nog niet klaar is om niet/minder auto te rijden. Dan kunnen we hier steggelen over een kWhtje aan sluipverbruik, een Wattje meer of minder vermogen van een adsl-router maar dit zet me wel aan het denken. Juist op het gebied waar door slimme planning en gedragsverandering zoveel winst te behalen valt wil 'men' er niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat is toch hetzelfde category als wel flink letten op je stroomverbruik, maar ondertussen wel een VR ketel hebben of enkel glas in de woonkamer. Energie technisch stelt het stroomverbruik niks voor in een huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
JeroenH schreef op woensdag 09 september 2009 @ 19:52:
Ik wist niet wat me overkwam toen ik twee dagen geleden dit stukje op mijn website zette... Er kwamen 50% zoveel mensen als normaal op mijn website kijken, dit artikel was veruit het meest aangeklikte artikel, inmiddels staan er iets van 14 comments onder het stuk, ik inmiddels ongeveer evenveel mails hierover gehad.

Zowel in de comments als over de mail krijg ik sterk verdeelde reacties maar het lijkt er op dat de Nederlander nog niet klaar is om niet/minder auto te rijden. Dan kunnen we hier steggelen over een kWhtje aan sluipverbruik, een Wattje meer of minder vermogen van een adsl-router maar dit zet me wel aan het denken. Juist op het gebied waar door slimme planning en gedragsverandering zoveel winst te behalen valt wil 'men' er niet aan...
Ik vind het een erg goed stuk, en ik ben het er dan ook helemaal mee eens. Als later in mijn leven het hoofdstuk van wonen en werken komt, zal ik zeker op de locatie van de woning letten, zodat ik zoveel mogelijk kan fietsen en met OV kan gaan, om mijn beurs, ieders gezondheid en het milieu te sparen.
(Maar misschien heb ik nu nog makkelijk praten als student met OV-kaart :X )

Sowieso denk ik dat autorijden in de nabije toekomst onbetaalbaar wordt, tenzij je je eigen elektrisch voertuig oplaadt met je paneeltjes ipv dat terug het grid in te sturen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoe horkeriger de reactie, en hoe groter het aantal reacties, hoe groter het punt is wat je hebt gemaakt.
netjes en aardig blijven en inzicht verschaffen is het enige dat goed werkt.

en dan dit : http://www.nrc.nl/binnenl...t_bijna_alle_milieudoelen

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-09-2009 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Feit is natuurlijk wel dat je in bepaalde beroepsgroepen niet ontkomt aan een auto.
Neem bijvoorbeeld maar Kraamverzorgsters, dokters, bouwvakkers, servicemonteurs etc etc.
We zitten niet allemaal op kantoor in een stadscentrum.
Zelf ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik fietsend naar m'n werk kan en 1 dag in de week telewerk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op woensdag 09 september 2009 @ 19:52:
Ik ben het van harte met je eens, een grote groep is niet bereid een stapje terug te doen in mobiliteit, terwijl dat een supergroot probleem is. Ook is de prijs niet in orde. Wie snapt dat je voor EUR 20 naar Madrid kan vliegen en EUR 35 betaalt voor een treinretour Maastricht.
Dankzij een idioot verdrag na WO II betaalt de luchtvaart geen BTW over kerosine, daardoor is vliegen veel te goedkoop. En de plannen voor rekeningrijden hebben we zo ingewikkeld gemaakt dat ze nooit ingevoerd gaan worden. Ondertussen wordt de trein helaas steeds duurder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:44:
Feit is natuurlijk wel dat je in bepaalde beroepsgroepen niet ontkomt aan een auto.
Neem bijvoorbeeld maar Kraamverzorgsters, dokters, bouwvakkers, servicemonteurs etc etc.
We zitten niet allemaal op kantoor in een stadscentrum.
Dat is waar maar ik begin te vermoeden dat als fossiele brandstoffen maar duur genoeg worden dergelijke beroepen uitsterven of anders ingericht worden. Ook zal wonen op een moeilijk bereikbare plek onaantrekkelijk worden omdat dienstverleners op een gegeven moment echt wel de hoofdprijs gaan vragen om benzine van - stel - € 6 per liter te verstoken.
Zelf ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik fietsend naar m'n werk kan en 1 dag in de week telewerk. :)
Ik kan gelukkig ook met de fiets, hoewel ik met de trein ga als het regent. Telewerken zou ik één dag in de week best wel willen, maar het is bizar dat mijn werkgever (voorheen Econcern, naar eigen zeggen op alle mogelijke manieren duurzaam) telewerken ontmoedigde. Je moest lullen als brugman om dat er doorheen te krijgen en dan nog werd er heel argwanend over gedaan. Echt heel raar. Terwijl het vooral voor de mensen die met de auto komen veel kilometers scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben schuldig wat betreft autoverbruik.

Ik kan prima met de trein naar het werk ( Lelystad - Amsterdam Sloterdijk ) alleen doe ik het niet meer. Ik heb het ruim 9 maanden gedaan, fiets - trein - lopen maar ben toch teruggegaan naar de auto.

Op goede dagen scheelt het mij met de auto ongeveer een uur, hierbij vertrek ik wel aso vroeg voor de files aan en vertrek vanaf m'n werk ook weer voor de files richting huis. En ik heb een rothekel aan de gigantisch drukke 2e klas coupes op de tijdstippen dat ik in de trein zit.

Ik zit weer te overwegen om met de trein te gaan, mijn kruipdoor/sluipdoor binnendoorweg is afgesloten en ik moet nu elke dag over de ontzettend drukke A6. Zelfs om 6 uur 's ochtends en 15:30 s middags is het al idioot druk. Overigens wordt het dan wel 1e klas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

flitspaal.nl schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:23:
Ik zit weer te overwegen om met de trein te gaan, mijn kruipdoor/sluipdoor binnendoorweg is afgesloten en ik moet nu elke dag over de ontzettend drukke A6. Zelfs om 6 uur 's ochtends en 15:30 s middags is het al idioot druk.
Kom in Twente wonen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280187

ericplan schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:46:
[...]

Ik ben het van harte met je eens, een grote groep is niet bereid een stapje terug te doen in mobiliteit, terwijl dat een supergroot probleem is. Ook is de prijs niet in orde. Wie snapt dat je voor EUR 20 naar Madrid kan vliegen en EUR 35 betaalt voor een treinretour Maastricht.
Dankzij een idioot verdrag na WO II betaalt de luchtvaart geen BTW over kerosine, daardoor is vliegen veel te goedkoop. En de plannen voor rekeningrijden hebben we zo ingewikkeld gemaakt dat ze nooit ingevoerd gaan worden. Ondertussen wordt de trein helaas steeds duurder.
Niet om een flame-war te starten:
Maar even over het ontbreken aan belasting betalen over kerosine.
Je kan jouw argument natuurlijk ook anders bekijken door juist te zeggen dat ipv "vliegen veel te goedkoop" is autorijden onnodig veelste "duur" wordt gemaakt met de BTW en de accijnzen die daar allemaal boven op komen.
Maar ik weet niet of het verstandig is om mij in dit topic te mengen, gezien het dogmatische/politieke gehalte van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Niet te vergeten de BPM op de automobielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 280187 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:31:
autorijden onnodig veelste "duur" wordt gemaakt met de BTW en de accijnzen die daar allemaal boven op komen.
Speksteenkachel schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:35:
Niet te vergeten de BPM op de automobielen.
Ik ben een groot voorstander van het direct inzetten van de inkomsten uit de diverse heffingen op autorijden voor bevordering van beter OV, de inrichting van slimmere steden waarin minder of geen gemotoriseerd vervoer nodig is. Maar dat is voorlopig een utopie, dat is me duidelijk geworden aan de hand van de reacties op mijn stukje...

Autorijden is heilig, elke vorm van discussie daarover is vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:57:
[...]

[...]

Ik ben een groot voorstander van het direct inzetten van de inkomsten uit de diverse heffingen op autorijden voor bevordering van beter OV, de inrichting van slimmere steden waarin minder of geen gemotoriseerd vervoer nodig is. Maar dat is voorlopig een utopie, dat is me duidelijk geworden aan de hand van de reacties op mijn stukje...

Gewoon argumenten bij de vleet aan blijven dragen, ook al ga ik zelf niet meer überspontaan een discussie over die vreselijke blikken aan (ben zelf rabiaat autohater, ook elektrisch gaat het een drama worden bij massale overstap, want die duur gemaakte rommel blijft maar gigantische lappen ruimte claimen in onze dorpen en steden, en dan heb ik het nog niet eens over de ongetwijfeld erg fossiel/nucleaire herkomst van de in te voeden elektra). "Discussies" heb ik al lang opgegeven toen ik jaar na jaar meewarig werd gevraagd door mijn bloedeigen familie "hoe ik daar was gekomen" als ik weer eens op de fiets het miezerige prutseindje naar een verjaardag van een van mijn ouders was geflierefloten op het stadsbarrel. Het is er gewoon niet in te krijgen, in veel koppen, dus dan helpt maar een middel: dokken, dokken, en nog eens dokken. Totdat er diverse maandsalarissen aan opgebrand worden en er geld geleend moet gaan worden om naar de appie hein om de hoek te "kunnen" rollen in het blik. Hopenloos...

PS: natuurlijk zijn er "de nodige" uitzonderingen te maken, mijn zwager is brandweerman en moet elk moment naar de kazerne kunnen uitrukken. Maar zodra "een gezin" zo'n blik voor de deur heeft, zijn ze hopeloos verkocht in veel instanties. Dan gaat dat ding gewoon ge/misbruikt worden, want hij "staat" er nu eenmaal, en hij is "duur", dus mot 'ie worden gebruikt (blijkbaar denken ze dat ze anders een miskoop hebben gedaan of zo)...

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
zonnigtype schreef op woensdag 09 september 2009 @ 23:19:
Maar zodra "een gezin" zo'n blik voor de deur heeft, zijn ze hopeloos verkocht in veel instanties. Dan gaat dat ding gewoon ge/misbruikt worden, want hij "staat" er nu eenmaal, en hij is "duur", dus mot 'ie worden gebruikt (blijkbaar denken ze dat ze anders een miskoop hebben gedaan of zo)...
Wij proberen hier uit alle macht de 2e auto buiten de deur te houden, maar we hebben inmiddels al een paar keer noodgrepen moeten uithalen om de kleine op tijd van de opvang te krijgen omdat er met de trein iets aan de hand was.

Met de fiets is niet te doen elke dag, want ik werk 4x9 (vrouwlief 4x8), tel daar pauze en 2,5 uur fietstijd bij, dan bedenk je dat we dus om 20.00 aan tafel zitten. Om dan dus om 6:30 uur weer aan de ratrace van de volgende dag te beginnen. En dan hebben we het over 1 kindje.

Ik denk dat we er dus volgend jaar een auto bij zullen nemen voor de dagen dat we het nu eigenlijk niet kunnen handelen. Want hoewel wij dachten het met 1 auto te redden, merken we dat het OV en de fiets gewoon teveel tijd en inspanning kosten.

Over ons gebruik op korte ritjes: Ja dat is ook meer geworden.

15 kilo luierafval, dat gaat niet op de fiets. 2 kratten boodschappen ook niet. Heen en weer naar het ziekenhuis op de fiets (omdat kindjelief wegens een buikgriep niet wenst te drinken) is ook niet fijn als het regent...

Een gezin runnen zonder auto is in mijn ogen heel, heel lastig tegenwoordig. Dan zal je echt consessies moeten doen. Kinderen zullen gepest worden, gezeik op de sportclub dat je nooit de kids naar een uitwedstrijd kan brengen, niet naar opa en oma kunnen bij verjaardagen, etc. etc.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• TD-er
Anoniem: 280187 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:31:
[...]

Niet om een flame-war te starten:
Maar even over het ontbreken aan belasting betalen over kerosine.
Je kan jouw argument natuurlijk ook anders bekijken door juist te zeggen dat ipv "vliegen veel te goedkoop" is autorijden onnodig veelste "duur" wordt gemaakt met de BTW en de accijnzen die daar allemaal boven op komen.
Maar ik weet niet of het verstandig is om mij in dit topic te mengen, gezien het dogmatische/politieke gehalte van dit topic.
Ik zou niet weten waarom je je niet in de discussie moet mengen, want als iedereen dezelfde mening/inzichten heeft is er weinig discussie mogelijk ;)

Maar goed, BTW, accijnzen etc. heb je ook met de andere vormen van energie, dus in die zin is het inderdaad vreemd dat kerosine er niet onder valt.
IMHO moet er ook enige stimulans zijn om niet te veel energie te verbruiken en helaas is een van de weinige middelen nog steeds om de mensen in de portemonaille te raken. Het probleem is alleen dat dat geld niet gebruikt wordt waar het voor bedoeld is.

Subsidies op elektrische scooters heeft ook geen zin, want dan is de prijs van die dingen in no-time gestegen met ongeveer die subsidie.
Biodiesel heeft als nadeel dat je je daarmee in de voedsel-keten mengt. Toch wel vervelend als je als arme burger geen eten kunt krijgen omdat er een veld volgeplant is voor brandstof en niet voor brood. Dat veroorzaakt nog meer problemen dan de olie nu.
Het is gewoon een feit dat energie schaars is en dingen die schaars zijn moet je niet verkwisten. (eigenlijk moet je niets verkwisten, maar dat even daargelaten)
Maar goed, als je een beter idee hebt, hoor ik het graag. :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• JeroenH
Mistraller schreef op donderdag 10 september 2009 @ 00:56:
Wij proberen hier uit alle macht de 2e auto buiten de deur te houden, maar we hebben inmiddels al een paar keer noodgrepen moeten uithalen om de kleine op tijd van de opvang te krijgen omdat er met de trein iets aan de hand was.
Klinkt als een perfecte situatie voor een deelauto (greenwheels of zo).
ratrace
Ah, de ratrace. Kijk... ik ben altijd huiverig om anderen te vertellen hoe het moet, zeker als het op kinderen aankomt (heb zelf nog geen kinderen). Maar is dat wat je je kind mee wil geven? Dat elke dag een race tegen de klok is?
15 kilo luierafval, dat gaat niet op de fiets. 2 kratten boodschappen ook niet.
Toch doe ik zoiets regelmatig (niet dat luierafval dan...). In het fietsaanhangertje gaat net zoveel bagage als in een kleine auto. Veel boodschappen? Klusafval naar de vuilstort? Groot spul bij de Gamma gekocht? Twee grote dozen met planten bij de Intratuin gekocht? Probleemloos in de fietsaanhanger.
Heen en weer naar het ziekenhuis op de fiets (omdat kindjelief wegens een buikgriep niet wenst te drinken) is ook niet fijn als het regent...
Het ziekenhuis is voor ons ongeveer een kilometer ver, dus dat is loopbaar in een paar minuten. Kwestie van slim gaan wonen ;) Maar serieus: klinkt ook weer als een perfecte situatie voor een deelauto omdat het kennelijk incidenteel is.
Een gezin runnen zonder auto is in mijn ogen heel, heel lastig tegenwoordig. Dan zal je echt consessies moeten doen.
Ik denk dat veel mensen het zo zullen zien, maar dat het niet waar is. De meeste van mijn vrienden met kinderen hebben inderdaad één en vaak twee auto's voor de deur. En toch ken ik ook twee stellen met kinderen die zich prima redden zonder auto. En ze hebben er niet eens een sterke reden voor volgens mij, ze vinden zo'n auto maar gedoe.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op donderdag 10 september 2009 @ 00:56:
[...]
Een gezin runnen zonder auto is in mijn ogen heel, heel lastig tegenwoordig. Dan zal je echt consessies moeten doen. Kinderen zullen gepest worden, gezeik op de sportclub dat je nooit de kids naar een uitwedstrijd kan brengen, niet naar opa en oma kunnen bij verjaardagen, etc. etc.
We hebben het ook zonder gered, en zijn overal gekomen waar we wilden. We hebben nooit scheve gezichten gehad bij de sportclubs. We zijn altijd bij opa en oma op bezoek geweest, maar zij kwamen ook wel bij ons. We hebben wel eens een noodgreep moeten toepassen om de kinderen uit de creche te laten halen, toen de trein ons in de steek liet. Nu zijn ze 14 en 17 en supermobiel op hun eigen fiets.

Boodschappen doen we eens per week op de fiets en lopend met een boodschappentas op wieltjes. Eens in de maand komt Albert met wasmiddel, frisdrank, WC-papier en dat soort zaken.

Het vergt enige planning, maar dat moet toch met kinderen. We hebben wel heel bewust een basisschool gekozen waar de kids zelf lopend naartoe konden. En ook de NSO was op loopafstand. Ook de sportclubs zijn enigzins uitgekozen op bereikbaarheid, al speelt dat nu veel minder, omdat ze zelf overal naartoe gaan.

A'dam PVOutput

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Is het ook steeds drukker aan het worden.

www.mijnzon.info

• hirogen_hunter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08-2023
Vorige week heb ik de knoop doorgehakt en heb de cree 3x2 WATT LED + trafo=dimmer aangeschaft.
Nou ben ik niet heel erg verbaasd dat de trafo ook wat watt inneemt, maar vond 6 watt nog best behoorlijk.
Ik dacht er aan om wellicht een power/standbykiller voor de trafo te plaatsen, maar gaat dit werken?
Ik ben nu al een aantal uren aan het googlen over deze combinatie, maar niemand die ook maar die link maakt.
Iemand suggesties?

JeroenH schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:57:
[...]

[...]

Wat dacht je ervan om de inkomsten die voortkomen uit het autogebruik gewoon voor wegbeheer te gebruiken, en de inkomsten uit het OV weer terug in het OV te steken.
Al dat geschuif met belastinggeld. Laat iedereen betalen voor datgene wat ze zelf gebruiken.
Nu gaat er al maar een klein deel van de belastinginkomsten van autogebruik terug naar diezelfde autogebruiker in de vorm van goed wegenbeheer.
Het is best triest dat sommige zaken alleen maar bestaan bij de gratie van subsidies cq. belastingen die uit andere zaken komen.
Het zegt natuurlijk wel wat over de levensvatbaarheid van iets wat daar zo afhankelijk van moet zijn.
Alleen de laatste paar jaar heeft men pas echt een start gemaakt met het verbeteren van de wegen.
En de A4, waar ondergetekende geregeld over rijd, ligt er op sommigen plekken nog steeds bij zoals decennia geleden, namelijk klein en smal.......en gebouwd toen Nederland nog aanzienlijk minder inwoners kende.

Ook ik ben daarentegen erg ge-interesseerd in lokale energie-opwekking.
Maar waarom ik er vooralsnog mee wacht:
- Zonnepanelen zijn nog te duur per opgeleverde watt.
Ik wacht nog tot de revolutionaire panelen, waar ik afgelopen jaar over las, in de markt komen.
- Subsidie-regelingen zijn geen zaken waar ik mij door laat leiden, maar krom zit het op dit moment wel in elkaar.
Ten eerste moet je er een smak geld tegenaan gooien wil dat interessant zijn. Sorry, zo rijk ben ik niet.
Ik wil het stapje voor stapje opbouwen, en me niet voor 1000-en Euro's meteen in zo'n avontuur stappen.
Daarnaast zijn de SDE-regelingen voornamelijk gemaakt voor BV's en niet voor eenmanszaken waar ik er zelf een van heb, en daar val ik ook al niet onder.....dus dat gaat lekker zo.
En ik wil me met het opwekken van lokale energie juist onafhankelijker maken van de rest van de energie-leveranciers.....AAI als je aanmerking wilt komen voor zo'n SDE-regeling MOET je een koppeling maken met het net.
En dat wil ik niet, ik wil me er juist langzaamaan aan onttrekken.
En windmolens gaan snel kapot, zo zag ik in een langdurige test, ergens in Zeeland. Jullie wel bekent.
Ook in Zoetermeer, waar ik ook geregeld kom, hebben ze van die Turby's in een lange laan staan...die nooit draaien.

Alhoewel ik wel ge-interesseerd ben en blijf, kijk ik vooralsnog de kat uit de boom.

• Woodski
  • Laatst online: 24-06 20:29
Goh je weet wel een hoop excuses te bedenken om niet mee te doen.

Je schrijfft wel in dit topic dus je gebruikt een computer.
Wist je al dat er nog heel veel bugs in het besturings systeem van die PC zitten.
Je kan beter nog een paar jaar wachten tot dit is opgelost.

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:31
AnneTweaks schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:11:
[...]

Ja dat is eigenlijk alleen prive verbruik.
Stroom is wat minder geworden; ca 8800kWh/j, gas was vorig jaar een stuk hoger; 3800m3, water verbruik is vrij constant net onder de 200m3/j.
....
Er zijn andere hobbies die ik heb die minder voor het mileu doen en veel meer geld kosten...

Anne.
leuk dat je zo met energie bezig bent.
Wat positief is aan je verhaal is dat je heel veel mogelijkheden hebt om te besparen. Je verbruik is namelijk een veelvoud van de meeste mensen hier op het forum. Ook lijkt het erop dat je ruimte hebt om te investeren. Een zonneboiler zou zeker nut hebben voor je, maar voor de rest zou ik toch vooral naar besparende maatregelen kijken. Dit gaat veel meer besparen dan wat kWh'tjes van een PV. Nu een PV installatie aanschaffen is ongeveer hetzelfde als een hummer uitrusten met led-verlichting, omdat dat zuiniger is.

Enkele suggesties:

douchen
- waterbesparende douchekop (ja, hier zul je even aan moeten wennen, maar na 2 weken weet je niet beter)
- douche warmtewisselaar
- zonneboiler (voldoende groot voor jullie, dus zeker geen 110 liter, minimaal 300+)

verwarming
- hr ketel
- genoeg radiatoren, zodat de stooktemperatuur omlaag kan
- evt. vloerverwarming (dit zorgt ook voor een meer behaaglijk gevoel, meestal kan de thermostaat met 1 tot 2 graden naar beneden). Maar als je veel kleine radiatoren hebt, zou vervangen door grotere ook een optie zijn.
- mooie (speksteen)kachel in de woonkamer: geeft lekkere (stralings)warmte en kun je duurzaam stoken.

isolatie
Hier is heel veel te winnen volgens mij.
- alle enkelglas vervangen door hr++
- Tocht tegengaan (die dekens zijn een aanwijzing: dicht kieren e.d., maar zorg wel voor ventilatie)
- Isolatie van de vloer (houten vloer met kruipruimte: grote mogelijkheden)
- je huis is van voor 1900 schrijf je, waarschijnlijk heb je dus geen spouwmuur die je kunt vullen. Wat een goede optie zou zijn is om voorzetwanden te plaatsen aan de binnenkant. Het is een tussenwoning, dus je hoeft dit alleen bij de muren te doen die buitenmuur zijn.

electra
je electraverbruik is bijna 3x dat van een gemiddeld huishouden. Goed, er zijn veel mensen thuis, maar dit moet toch een bijzondere oorzaak hebben. Dit is niet een TV of computer die op standby staat Een paar suggesties:
- elektrische kachels verbieden
- heb je oude vriezers of koelkasten : vervangen
- verlichting: uplighters, gloeilampen en halogeenlampen vervangen
- Investeer een paar tientjes in een goede energiemeter en loop de apparaten eens langs in je huis

Het zou me niet verbazen als je met een paar van deze maatregelen 50% van je verbruik af kunt krijgen.
Kun je daarna aan de gang met een PV :-)
Succes!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 280187 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:43:
[...]

Ook ik ben daarentegen erg ge-interesseerd in lokale energie-opwekking.
Maar waarom ik er vooralsnog mee wacht:
- Zonnepanelen zijn nog te duur per opgeleverde watt.
Ik wacht nog tot de revolutionaire panelen, waar ik afgelopen jaar over las, in de markt komen.
- Subsidie-regelingen zijn geen zaken waar ik mij door laat leiden, maar krom zit het op dit moment wel in elkaar.
Ten eerste moet je er een smak geld tegenaan gooien wil dat interessant zijn. Sorry, zo rijk ben ik niet.
Ik wil het stapje voor stapje opbouwen, en me niet voor 1000-en Euro's meteen in zo'n avontuur stappen.

En dat wil ik niet, ik wil me er juist langzaamaan aan onttrekken.
En windmolens gaan snel kapot, zo zag ik in een langdurige test, ergens in Zeeland. Jullie wel bekent.
Ook in Zoetermeer, waar ik ook geregeld kom, hebben ze van die Turby's in een lange laan staan...die nooit draaien.
Je kan ook klein beginnen, heb ik hier ook gedaan, eerst paar tientjes voor schakelaars en standbyverbruik eruit, 400 euro voor een nieuwe koelkast omdat die stuk was.. 40 euro voor een externe harddisk ipv een 24/7 server.

Zo in een jaar tijd van 5500kWh terug naar 3200kWh. En zo ben ik verder gaan optimaliseren. Ik durf gerust te beweren van in 9 van de 10 huishoudens zo 15-25% op het electriciteitsverbruik kan worden bepsaard zonder ook maar 1 centje pijn.

Inmiddels ook een grote zonneboiler en zonnepanelen, en ons verbruik is teruggevallen naar ongeveer 1000m3 gas ( was 1550m3 ) en 500kWh

Totale kosten van de investering 13000 euro. Ik bespaar per maand nu 150 euro op mijn energierekening. Dat is 1800 euro op jaarbasis. Tel uit je winst. In plaats van voor jan l*l geld naar de Nuon over te maken hou ik het nu lekker in mijn eigen zak :)

Overigens, een kWh van mijn zonnepanelen kost ongeveer 18 cent/kWh. Dat is ruim onder de marktprijs van ongeveer 25 cent/kWh op dit moment. Uitgaande van een levensduur van 30 jaar heb ik mijn electriciteitsprijs dus mooi vastgezet voor 18 cent voor 30 jaar. Not bad I think :P

Zonnepanelen kunnen dus wel degelijk een hele mooie investering + besparing zijn. Kijk maar naar zonnigtype, JeroenH, Eric-PVT, en nog meer andere mensen hier in dit topic die ontzettend blij zijn met hun zonnepanelen.

Anoniem: 292798

Even een andere belichting over de auto.

Ik werk bij een bedrijf dat systemen ontwikkeld voor alternatieve brandstoffen voor auto's, motoren en generatoren. We hebben een systeem voor ombouw naar LPG en praktisch ook aardgas. Niet echt een oplossing, maar het scheelt toch CO2. Op termijn is dus biogas (methaan, net zoals aardgas) ook mogelijk. En, we zijn bezig met bio methanol en bio ethanol!

De nieuwe generatie biobrandstoffen wordt vooral gewonnen uit reststromen ofwel bioafval. Dit gaat praktisch niet meer ten koste van het voedsel van een ander. Ook moet je niet vergeten dat Europa een deel van zijn landbouw zwaar subsidieert. Dat deel kan beter gebruikt worden voor biobrandstoffen.

Dan zit je nog met het feit dat de huidige verbrandingsmotor gewoon een slecht rendement heeft. 33% arbeid, 33% warmte uit de radiateur en 33% warmte uit de uitlaat. Beetje jammer dus dat we 66% weggooien.

Maar eigenlijk is een auto niet meer dan een blik op wielen met een aggregaat erin. Als deze dan op een biobrandstof draait en je gebruikt hem niet (staat voor de deur), kun je dan niet net zo goed een generator aandrijven en de restwarmte gebruiken om je huis te verwarmen? Als je een goede warmtewisselaar maakt voor de uitlaat en voor de radiateur, kun je een zeer hoog rendement halen en "off grid" gaan.

Het is denkbaar om een systeem te maken dat dit mogelijk maakt.

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:53:
Eric, je hebt nog gelijk ook!
Gisteren maar eens even de rente-tarieven gechekt, is mijn Ohra spaar-rekening alweer 0,5 % gezakt, tot
2,7%! :(

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Anoniem: 292798 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:25:
Even een andere belichting over de auto.
..........
Maar eigenlijk is een auto niet meer dan een blik op wielen met een aggregaat erin. Als deze dan op een biobrandstof draait en je gebruikt hem niet (staat voor de deur), kun je dan niet net zo goed een generator aandrijven en de restwarmte gebruiken om je huis te verwarmen? Als je een goede warmtewisselaar maakt voor de uitlaat en voor de radiateur, kun je een zeer hoog rendement halen en "off grid" gaan.

Het is denkbaar om een systeem te maken dat dit mogelijk maakt.
Ja, en als je dat allemaal netjes gedaan hebt, heb je een HRe CV ketel gemaakt:
http://www.duurzaamthuis....-de-hre-ketel-komt-er-aan
Nee, ik ben geen voorstander van HRe ketels, maar je hebt gelijk dat het totaalrendement er verder mee omhoog gaat.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Als het een beetje meezit dan zit ik binnenkort boven de 2kWp aan zonnepanelen. Vanavond een Shell paneel bezichtigen, ik vermoed een 93Wp, 95Wp, 100Wp paneel. In elk geval eenzelfde paneel qua afmetingen die ik al heb met 72 cellen.

Woodski schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:56:
Goh je weet wel een hoop excuses te bedenken om niet mee te doen.

Je schrijfft wel in dit topic dus je gebruikt een computer.
Wist je al dat er nog heel veel bugs in het besturings systeem van die PC zitten.
Je kan beter nog een paar jaar wachten tot dit is opgelost.
Slappe reactie natuurlijk, want dat maakt mijn laptop niet TE duur.
Het is voor mij ook een ordinaire centen kwestie, waar ik niet te veel van heb.

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

flitspaal.nl schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:10:
[...]
Zonnepanelen kunnen dus wel degelijk een hele mooie investering + besparing zijn. Kijk maar naar zonnigtype, JeroenH, Eric-PVT, en nog meer andere mensen hier in dit topic die ontzettend blij zijn met hun zonnepanelen.
Ook ik ben ontzettend blij >:) met mijn zonnepanelen, hoor, alleen zie ik het niet als een investering in geld,
maar als een investering in een schoner millieu.

[...]

Je kan ook klein beginnen, heb ik hier ook gedaan, eerst paar tientjes voor schakelaars en standbyverbruik eruit, 400 euro voor een nieuwe koelkast omdat die stuk was.. 40 euro voor een externe harddisk ipv een 24/7 server.

Zo in een jaar tijd van 5500kWh terug naar 3200kWh. En zo ben ik verder gaan optimaliseren. Ik durf gerust te beweren van in 9 van de 10 huishoudens zo 15-25% op het electriciteitsverbruik kan worden bepsaard zonder ook maar 1 centje pijn.

Inmiddels ook een grote zonneboiler en zonnepanelen, en ons verbruik is teruggevallen naar ongeveer 1000m3 gas ( was 1550m3 ) en 500kWh

Totale kosten van de investering 13000 euro. Ik bespaar per maand nu 150 euro op mijn energierekening. Dat is 1800 euro op jaarbasis. Tel uit je winst. In plaats van voor jan l*l geld naar de Nuon over te maken hou ik het nu lekker in mijn eigen zak :)

Overigens, een kWh van mijn zonnepanelen kost ongeveer 18 cent/kWh. Dat is ruim onder de marktprijs van ongeveer 25 cent/kWh op dit moment. Uitgaande van een levensduur van 30 jaar heb ik mijn electriciteitsprijs dus mooi vastgezet voor 18 cent voor 30 jaar. Not bad I think :P

Op dit moment houdt ik mij ook bezig met het efficienter omgaan met energie in mijn eigen huis.
Zo zijn al mijn gloeilampen allang vervangen door spaarlampen.
Niet omdat ik het milieu zo graag wil knuffelen.
Maar sommige peertjes gingen echt 2 a 1,5 keer per jaar kapot. En dan heb ik wel het geld over voor spaarlampen die veel lang meegaan.
Daarnaast zet ik nu selectief ook al natuurlijk-licht spaarlampen in. Ik wil namelijk experimenteren met het thuis kweken van groenten onder continue kunstmatig dag-licht. Ik heb geen tuin maar wel een kelder, dus dit zou een aardig alternatief kunnen worden.

Over die zonnepanelen.
Ik zie alleen maar mensen met rijtjeshuis, en dus een eigen dak.
Tja, zo kan ik ook makkelijk zonnepanelen plaatsen.
Als je in een flat woont heb je al aanzienlijk minder ruimte.
Tenzij ik natuurlijk alle ruimte van mijn balkon opoffer, maar dat werkt natuurlijk ook niet.
Sommige mensen zitten gewoon in een betrekkelijk luxe positie (ook financieel?), dat gaf Jeroen ook al aan.
En niet iedereen kan zomaar zonnepanelen overal kwijt.

Ik probeer het gewoon op mijn manier te doen, met de (financiele) ruimte die ik voor handen heb.

• JeroenH
Anoniem: 280187 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:48:
En toch ben ik begonnen op ons huurflatje, 555Wp en later 855Wp op het platte dak. Zonnigtype idem, die woont op de begane grond en heeft zijn panelen gewoon op het platte dak staan. Het niet hebben van een eigen huis hoeft geen belemmering te zijn. Als de dakruimte er niet simpelweg niet is wordt het een ander verhaal, maar er is vaak meer mogelijk dan men denkt.
Sommige mensen zitten gewoon in een betrekkelijk luxe positie (ook financieel?), dat gaf Jeroen ook al aan.
Ik ben niet arm, maar ook zeker niet stinkend rijk. Gewoon een modaal salaris, maar ik geef het wel slim uit. Het niet hebben van een auto bijvoorbeeld stelt mij in staat aan andere zaken meer geld uit te geven. Ook het hebben van een zeer lage energierekening zorgt voor finciële vrijheid.

[...]

Heb ik inderdaad ook.
Alles wat niet gebruikt wordt gaat uit.
Dat is inderdaad een kleine moeite die zichzelf snel terugverdient.
Maar als ik dit rekensommetje goed volg, doe je er dus meer dan 7 jaar over voor je je eigen investeringen terugverdient hebt.
Overigens moet je wel reeel zijn, "in plaats van voor jan l*l geld naar de Nuon over te maken" heb je daarentegen wel gewoon eerst even € 13000 opgehoest. En dat is me natuurlijk nogal een bedrag.
Is dat laatste iets wat je geleidelijk hebt opgebouwd of je in 1 keer opgezet?

• QuestionMarc
  • Laatst online: 31-05 18:40
JeroenH schreef op donderdag 10 september 2009 @ 07:41:
[...]
[...]
Ah, de ratrace. Kijk... ik ben altijd huiverig om anderen te vertellen hoe het moet, zeker als het op kinderen aankomt (heb zelf nog geen kinderen). Maar is dat wat je je kind mee wil geven? Dat elke dag een race tegen de klok is?
[...]
Toch doe ik zoiets regelmatig (niet dat luierafval dan...). In het fietsaanhangertje gaat net zoveel bagage als in een kleine auto. Veel boodschappen? Klusafval naar de vuilstort? Groot spul bij de Gamma gekocht? Twee grote dozen met planten bij de Intratuin gekocht? Probleemloos in de fietsaanhanger.
[...]
Het ziekenhuis is voor ons ongeveer een kilometer ver, dus dat is loopbaar in een paar minuten. Kwestie van slim gaan wonen ;) Maar serieus: klinkt ook weer als een perfecte situatie voor een deelauto omdat het kennelijk incidenteel is.
[...]
Ik denk dat veel mensen het zo zullen zien, maar dat het niet waar is. De meeste van mijn vrienden met kinderen hebben inderdaad één en vaak twee auto's voor de deur. En toch ken ik ook twee stellen met kinderen die zich prima redden zonder auto. En ze hebben er niet eens een sterke reden voor volgens mij, ze vinden zo'n auto maar gedoe.
Wij hebben ook maar 1 auto, maar toch zou ik graag wel eens 2 autos willen hebben. Het is gewoon veel makkelijker. Regelmatig moeten we halsbrekende toeren uithalen omdat mijn vriendin de kinderen brengt, en ik ze moet halen. Dan moet ik eerst de auto halen op mijn vriendin haar werk omdat de kleinste in een ander dorp bij een gastouder zit, daarna snel naar school om mijn dochter op tijd op te halen.
Dat kan allemaal met de fiets, maar ik kan je vertellen dat een karretje met 2 kidz (12 + 18 kg) + bagage NIET licht fietst.
Zonder auto zou ik niet kunnen. Ik heb geen zin om met iemand anders een auto te delen, en ik ga bijvoorbeeld wel eens surfen, en dat kan niet zonder auto. Als je het geld hebt waarom kwel je jezelf dan zo door allerlei mobiliteitsbeperkingen op te leggen?
Met kinderen / werken / opvang enzo is het gewoon makkelijk en bespaart een hoop tijd!

Op de fiets vervuil je niets!

• JeroenH
Anoniem: 280187 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:43:
Wat dacht je ervan om de inkomsten die voortkomen uit het autogebruik gewoon voor wegbeheer te gebruiken, en de inkomsten uit het OV weer terug in het OV te steken.
Ik denk dat het handig is om iets wat je wilt ontmoedigen (ongebreideld autogebruik) te belasten, en met die inkomsten iets wat je juist wilt aanmoedigen (OV + niet met de auto) te betalen.
Alleen de laatste paar jaar heeft men pas echt een start gemaakt met het verbeteren van de wegen.
Maar snap je dan niet dat het verbeteren van wegen een bodemloze put is? Weg wordt beter/breder -> Plekken worden beter bereikbaar -> Bedrijven gaan zich daar vestigen -> Verkeer wordt weer drukker -> Klachten over bereikbaarheid -> Wegen weer breder maken?

Zorg nou toch eens dat wonen, werken en recreëren dichtbij elkaar liggen zodat niet voor elk wissewasje een auto nodig is.

[ Voor 44% gewijzigd door JeroenH op 10-09-2009 14:32 ]

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 06:23

Mon

Op dit moment houdt ik mij ook bezig met het efficienter omgaan met energie in mijn eigen huis.
Zo zijn al mijn gloeilampen allang vervangen door spaarlampen.
Niet omdat ik het milieu zo graag wil knuffelen.
Maar sommige peertjes gingen echt 2 a 1,5 keer per jaar kapot. En dan heb ik wel het geld over voor spaarlampen die veel lang meegaan.
Ik heb hier iets soortgelijks; in het afgelopen jaar heb ik minimaal 3x het keukenlicht moeten vervangen, 2x het licht op mijn slaapkamer, etc. Scheen iets met een onbetrouwbare stroomlijn of golven daarin oid te maken te hebben...
Een gloednieuwe Philips peer hoort toch minimaal 2 jaar mee te gaan lijkt me. Is een spaarlamp ook beter bestand tegen wisselvallige spanning?

• JeroenH
QuestionMarc schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:06:
Als je het geld hebt waarom kwel je jezelf dan zo door allerlei mobiliteitsbeperkingen op te leggen?
Het is maar net hoe je in het leven staat. Jij ziet het als een kwelling maar dat hoeft dus helemaal niet! In plaats van je kinderen haastig over vele tientallen kilometers heen en weer te transporteren kun je er ook voor zorgen dat je zaken veel meer lokaal aanpakt en het lopend of fietsend aankunt.
Met kinderen / werken / opvang enzo is het gewoon makkelijk en bespaart een hoop tijd!
Ik blijf er bij dat dat maar net afhangt van hoe je je leven inricht. Die kennissen van mij zonder auto maar met kinderen lijken perfect gelukkig (zijn het volgens mij ook) en hebben echt niet het idee dat ze zichzelf beperken. Ik begrijp ook niet hoe dat idee zo sterk kan leven dat je zonder een stuk metaal voor de deur jezelf zou beperken. De marketingafdeling van de gezamenlijke automobielindustrie heeft zijn werk de afgelopen 100 jaar prima gedaan....

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 280187 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:04:
[...]

Heb ik inderdaad ook.
Alles wat niet gebruikt wordt gaat uit.
Dat is inderdaad een kleine moeite die zichzelf snel terugverdient.

[...]

Maar als ik dit rekensommetje goed volg, doe je er dus meer dan 7 jaar over voor je je eigen investeringen terugverdient hebt.
Overigens moet je wel reeel zijn, "in plaats van voor jan l*l geld naar de Nuon over te maken" heb je daarentegen wel gewoon eerst even € 13000 opgehoest. En dat is me natuurlijk nogal een bedrag.
Is dat laatste iets wat je geleidelijk hebt opgebouwd of je in 1 keer opgezet?
Geleidelijk opgebouwd in een periode van twee jaar. Zonneboiler is in november 2008 geplaatst, eerste zonnepaneeltje februari 2009, eerste grote set zonnepanelen in mei 2009, laatste toetje in augustus.

En je hebt gelijk die 13000 euro heb ik dus eerst moeten ophoesten. Magoed, wat is het verschil met het betalen van zoveel geld voor een nieuwe keuken of een badkamer cq een uitbouw van het huis? Het is en het blijft een investering in je huis.

Voordelen:

- Mijn huis wordt meer waard ( zal me een zorg zijn, ik wil absoluut niet verhuizen );
- Mijn huis wordt stukken energiezuiniger;
- Ik bespaar elke maand 75% op mijn energiekosten;
- Mijn huis biedt ineens stukken meer comfort ( minder tocht, koude etc );
- Het is goed voor het milieu aangezien onze uitstoot is gedecimeerd;
- Ik heb er een hobby bij;
- Het werkt aanstekelijk op andere mensen in mijn omgeving en netwerk;

Ik had een keuze, 13000 euro op een spaarrekening laten staan of 13000 euro op deze manier investeren in mijn huis. Hoeveel spaarrente levert dat op?

JeroenH schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:23:
[...]

Ik denk dat het handig is om iets wat je wilt ontmoedigen (ongebreideld autogebruik) te belasten, en met die inkomsten iets wat je juist wilt aanmoedigen (OV + niet met de auto) te betalen.

Maar snap je dan niet dat het verbeteren van wegen een bodemloze put is? Weg wordt beter/breder -> Plekken worden beter bereikbaar -> Bedrijven gaan zich daar vestigen -> Verkeer wordt weer drukker -> Klachten over bereikbaarheid -> Wegen weer breder maken?

Zorg nou toch eens dat wonen, werken en recreëren dichtbij elkaar liggen zodat niet voor elk wissewasje een auto nodig is.
Ik zie al waar dit naar toe gaat.
Tja, als jij per definitie tegen auto's bent kan ik l*llen als brugman natuurlijk, maar daar komen we uiteindelijk als ik je post zo lees toch niet verder mee.
Ik dacht in de eerste instantie dat je tegen auto's was vanwege het milieuvervuilende aspect van olie, en de afhankelijkheid daarvan vanwege een komende "oil-peak".
Excuus als ik me daarin vergist had.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JeroenH schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:31:
[...]
Ik begrijp ook niet hoe dat idee zo sterk kan leven dat je zonder een stuk metaal voor de deur jezelf zou beperken. De marketingafdeling van de gezamenlijke automobielindustrie heeft zijn werk de afgelopen 100 jaar prima gedaan....
Toch kijk ik heel hard uit naar weer zo'n stuk metaal voor de deur! Mobiliteit = vrijheid zou ik bijna zeggen. Met het OV duurt alles 2 keer zo lang, is ongeveer net zo duur, en het levert enorm in aan comfort.

Neemt niet weg dat het een zuinig autootje gaat worden :)

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 10-09-2009 14:37 ]

flitspaal.nl schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:32:
[...]

Ik had een keuze, 13000 euro op een spaarrekening laten staan of 13000 euro op deze manier investeren in mijn huis. Hoeveel spaarrente levert dat op?
€13000 al op een spaarrekening hebben staan zet de zaak natuurlijk wel in een ander perspectief.
Ik kan me goed voorstellen dat dat de keuze een heel stuk makkelijker maakt.

RemcoDelft schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:36:
[...]

Toch kijk ik heel hard uit naar weer zo'n stuk metaal voor de deur! Mobiliteit = vrijheid zou ik bijna zeggen. Met het OV duurt alles 2 keer zo lang, is ongeveer net zo duur, en het levert enorm in aan comfort.

Ik ben overgestapt van een leven lang met het OV reizen, naar het reizen met een auto.
Ik ben opgegroeid zonder auto, dus zo'n middel tot je beschikking hebben geeft dan opeens een enorme verademing.

Tevens ben ik nu ook overal sneller met de auto dan met het OV, zelfs binnen Haaglanden ;)
Van 1 a 1,5 uur met het OV, inclusief wachttijd en overstappen naar binnen 30 minuten met de auto.
Dat is gewoon een verschil in tijd en comfort waar geen enkel OV tegenop kan.

• JeroenH
Anoniem: 280187 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:36:
Tja, als jij per definitie tegen auto's bent
Dan heb je niet goed gelezen wat ik schrijf... Ik ben niet tegen auto's, ik ben tegen onnadenkend en onnodig autorijden. Het denkbeeld dat zonder auto leven 'onmogelijk' zou zijn is er diep ingestampt door de autoindustrie, zelfs zover dat je raar aangekeken wordt als je geen auto hebt.
Ik dacht in de eerste instantie dat je tegen auto's was vanwege het milieuvervuilende aspect van olie, en de afhankelijkheid daarvan vanwege een komende "oil-peak".
Dat is absoluut een grote reden waarom ik denk dat we ons zo gauw mogelijk minder afhankelijk moeten maken van de auto, maar ik wilde laten zien dat grootschalig autogebruik nog meer nadelen heeft waar niet veel mensen bij stilstaan.

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 280187 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:38:
[...]

€13000 al op een spaarrekening hebben staan zet de zaak natuurlijk wel in een ander perspectief.
Ik kan me goed voorstellen dat dat de keuze een heel stuk makkelijker maakt.
Niet in 1x overigens, de zonneboiler is van ons spaargeld betaald. De zonnepanelen zijn betaald van een financiele meevaller van het werk + belastingdienst + beetje spaargeld.

Overigens heeft JeroenH wel een punt wat betreft zijn autoverkeer. Ik vind het persoonlijk van de zotte dat ik 's ochtendsvroeg werklui zie die vanuit Groningen, staat op het busje, helemaal naar Amsterdam rijden om daar hun werk te doen?

Daarnaast verbaas ik mij nog steeds hoe lastig het inderdaad is om thuis te werken. Ik ben programmeur van beroep en ik zit 5 dagen in de week bij de klant. Ik heb vrijwel nog geen een klant gehad waarbij ik zonder meer 1 of 2 dagen in de week thuis mocht werken. En dat terwijl mijn werk redelijk goed te plannen is en bijzonder goed thuis is uit te voeren.

Het probleem met auto's in Nederland is dat het beleid van onze regering in de jaren 60/70 en 80 erop gericht was mensen UIT de grote steden te laten vertrekken naar omliggende stadjes. ( Purmerend, Hoorn, Almere, Lelystad, Hoofddorp, noem ze maar op ). Daarentegen is de onderliggende infrastructuur daar nauwelijks op aangepast. Vandaar dat we nu allemaal hopeloos elke ochtend en middag vrolijk bumper aan bumper stil staan in de file.

Daarentegen zijn alle grote bedrijven zich juist gaan concentreren in de grote steden, gevolg : Nog meer vervoerkilometers en nog meer files. Ik tel een overvolle trein waar iemand moet staan hier ook als een file.

Het werk moet dichterbij de mensen komen te staan, op die manier loopthet aantal vervoerkilometers drastisch terug.

Ik ben zelf ook overigens hardstikke schuldig, ik ga ook elke dag van Lelystad --> Amsterdam met de auto en .v.v. Pak ik ook de auto als ik naar mijn sporttraining ga en doen we ook boodschappen met de auto.

En het is inderdaad een gedragsverandering, ik heb ook een poosje getreint naar m'n werk en dat vond ik geweldig. Wat dat betreft moet ik mij er ook toe zetten.

* mkleinman moet toegeven dat hij verslaafd is aan z'n auto.

We zijn overigens nog niet zo idioot dat we ons zoontje naar school brengen met de auto. Dat is lopend nog geen 5 minuten.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

RemcoDelft schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:36:
[...]

Ik kijk uit naar een beleid dat je pas een auto mag bezitten als je er zelf een plek voor hebt. De ruimtelijke ordening in NL is vreemd. De ruimte in NL is schaars, en die gaan we dan helemaal volplempen met Vinex wijken met 1,5 parkeerplaats per woning en bedrijventerreinen met één- of tweelaagse bebouwing. Beter en slimmer bouwen met een goede integratie van wonen en werken.

A'dam PVOutput

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ericplan schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:56:
[...]

Ik kijk uit naar een beleid dat je pas een auto mag bezitten als je er zelf een plek voor hebt. De ruimtelijke ordening in NL is vreemd. De ruimte in NL is schaars, en die gaan we dan helemaal volplempen met Vinex wijken met 1,5 parkeerplaats per woning en bedrijventerreinen met één- of tweelaagse bebouwing. Beter en slimmer bouwen met een goede integratie van wonen en werken.
Nu draai je het redelijk om: het feit dat er nauwelijks nog huizen met fatsoenlijke tuin gebouwd wordt, ligt echt niet aan de 4 euro per vierkante meter die weiland kost...

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

RemcoDelft schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:59:
[...]

Nu draai je het redelijk om: het feit dat er nauwelijks nog huizen met fatsoenlijke tuin gebouwd wordt, ligt echt niet aan de 4 euro per vierkante meter die weiland kost...
Het is een kleine moeite om in het bouwbesluit een artikel op te nemen dat een woning voorzieningen moet hebben voor het stallen van een auto. Dat zou dan een oprit of een (gemeenschappelijke) garage kunnen zijn. De projectontwikkelaars voldoen meestal net aan de normen, maar niet veel meer. Als er al parkeerruimte gerealiseerd wordt, dan is dat alleen in gebieden waar parkeerruimte schaars is en het dus een verkoopargument is. Dat is ruimtelijke ordening. Maar we moesten het allemaal zo nodig aan de vrije markt overlaten...

(recent was een artikel uit het bouwbesluit geschrapt dat een woning een berging diende te hebben. De projectontwikkelaars in de grote steden hadden dat direct door en bouwden appartementen zonder (fiets)bergingen. Daardoor meer fietsen op straat geparkeerd, meer fietsendiefstal en dus minder fietsgebruik. Een kleine wijziging met veel meer gevolgen dan men had ingeschat. Gelukkig is het desbetreffende artikel weer opgenomen in het bouwbesluit)

[ Voor 21% gewijzigd door ericplan op 10-09-2009 15:24 ]

A'dam PVOutput

• QuestionMarc
  • Laatst online: 31-05 18:40
JeroenH schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:31:
[...]
Het is maar net hoe je in het leven staat. Jij ziet het als een kwelling maar dat hoeft dus helemaal niet! In plaats van je kinderen haastig over vele tientallen kilometers heen en weer te transporteren kun je er ook voor zorgen dat je zaken veel meer lokaal aanpakt en het lopend of fietsend aankunt.
[...]
Ik blijf er bij dat dat maar net afhangt van hoe je je leven inricht. Die kennissen van mij zonder auto maar met kinderen lijken perfect gelukkig (zijn het volgens mij ook) en hebben echt niet het idee dat ze zichzelf beperken. Ik begrijp ook niet hoe dat idee zo sterk kan leven dat je zonder een stuk metaal voor de deur jezelf zou beperken. De marketingafdeling van de gezamenlijke automobielindustrie heeft zijn werk de afgelopen 100 jaar prima gedaan....
Er kan idd veel meer lokaal (hoewel ik in de stad woon en vrijwel alles op de fiets doe) maar voor veel zaken is het gewoon verrekte handig om de auto te pakken. Wat trouwens ook wel meespeelt is dat veel winkels tegenwoordig buiten de stad zitten, dat is ook wel weer handig met parkeren ;)

Tegenwoordig verplaatsen wij mensen onszelf gewoon liever in een auto omdat het comfortabel is en snel. We gaan toch ook niet meer op een houtvuurtje zitten koken in de tuin? Zo is het nu eenmaal ge-evolueerd.
Neemt trouwens niet weg dat ik er ook een gigantische hekel aan het autorijden in de stad heb, de helft van de tijd sta je voor het stoplicht :(

Op de fiets vervuil je niets!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anoniem: 280187 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:48:
[...]

Over die zonnepanelen.
Tenzij ik natuurlijk alle ruimte van mijn balkon opoffer, maar dat werkt natuurlijk ook niet.
En niet iedereen kan zomaar zonnepanelen overal kwijt.

Ik probeer het gewoon op mijn manier te doen, met de (financiele) ruimte die ik voor handen heb.
Ook daar wordt al aan gewerkt. www.windvogel.nl, www.zonvogel.nl, www.zeekracht.nl en ik vergeet vast een hele hoop andere initiatieven om je eigen windmolen in collectief te beheren.Ook mensen die geen ruimte hebben om zelf energie op te wekken kunnen dat collectief doen. Er wordt aan gewerkt dat de wet dusdanig wordt gewijzigd dat je op die manier ook als producent wordt gezien. Dan mag je namelijk net als ieder ander die zelf panelen of een windmolen heeft de opbrengst (zijn jouw aandeel van de kWh'tjes) aftrekken van je verbruik inclusief belasting en btw. Salderen heet dat.

Vraagje. Zouden er ook zonnepanelen hebben bestaan als we niet zo verslaafd aan energie waren?

[ Voor 5% gewijzigd door ZonneStroom op 10-09-2009 16:49 ]

ZonneStroom

• JeroenH
glambalk schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:55:
Vraagje. Zouden er ook zonnepanelen hebben bestaan als we niet zo verslaafd aan energie waren?
Alle diersoorten, en dus ook de mens, zijn verslaafd aan energie. We hebben het nodig voor ons voortbestaan en zullen altijd proberen het in te zetten om een voordeel te behalen op andere levensvormen. Hebben echter de botte pech gehad dat we op een planeet wonen met fossiele brandstoffen in de grond en daar is ons op energieschaarste ingerichte brein niet op ingericht. Het 'verbruik-zoveel-mogelijk-energie'-mechanisme kunnen we niet uitschakelen en dat is onze vloek.

Als we niet verslaafd waren aan energie zouden we als soort niet bestaan hebben.

• deejeebv
  • Nu online
Het blijft mij opvallen hoe moeilijk het is opbrengst van PV te vergelijken. Ik vergelijk mijn opbrenst nog wel eens met die van George Wieggers.
Gisteren kwam hij op 3.07 kWh/kWp. Ik had maar 1.49 kWh/kWp.
Vandaag bij mij (tot nu toe op dit moment nog 1.2 kWh) 3.27 kWh/kWp, bij hem 2.22 kWh/kWp.
Hij zit in Varsseveld, ik in Barneveld, afstand maar 60 km.
Verklaring, hij zit verder naar het oosten, ook zijn panelen zijn meer oost georienteerd, bij mij zuidwest. Als de dag bewolkt begint en vanuit het westen opklaart (zoals vandaag) win ik, als de dag zonnig begint en daarna vanuit het westen bewolking komt (zoals gisteren) wint hij.
Over het hele jaar wijken onze opbrengsten niet zoveel af, hij 765,5, ik 763.6 kWh/kWp.
In de zomermaanden waren mijn opbrengsten gemiddeld wat hoger, mijn dakhelling is maar 25 graden, wat in de zomer een voordeel geeft.

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daarnet inderdaad het zonnepaneeltje gekocht. Het betreft een Shell RSM95 paneel 95Wp zonder omvormer. Paneel ziet er echt perfect en ongeschonden uit. Voor 1,57 euro / Wp niet duur.

Eric-PVT en/of Zonnigtype. Een Shell RSM95 werkt toch prima samen met een OK4E?

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:30:
Daarnet inderdaad het zonnepaneeltje gekocht. Het betreft een Shell RSM95 paneel 95Wp zonder omvormer. Paneel ziet er echt perfect en ongeschonden uit. Voor 1,57 euro / Wp niet duur.
Je hebt het toch wel op de fiets opgehaald? :+

A'dam PVOutput

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
JeroenH schreef op donderdag 10 september 2009 @ 07:41:
[...]

Als die mogelijkheid hier was, dan zouden we het zeker overwegen! Dat soort initiatieven zijn echter helaas allemaal gefocussed op grote steden. Juist die verstedelijking die overal voor zoveel problemen zorgt. De dichtstbijzijnde ruilauto dienst is Den Bosch, en dan ben ik dus al op mijn werk. (20km)
Mijn kind geef ik rust en regelmaat. Dat is het enige wat ik belangrijk vind. Zoveel mogelijk tijd met haar spenderen. En dat betekent dus; zo min mogelijk tijd kwijt zijn met reizen, huishouden en geld verdienen. Helaas alledrie noodzakelijk kwaad. Maar daarom doen we ons best om die noodzakelijke dingen tot een minimum te beperken. En dan is het dus racen soms. Want het KDV gaat toch echt dicht na 18:00.
Zodoende blijft er maximaal tijd over om van de gezamenlijke rust te genieten. Maar daarom werken we nu ook beiden maar 4 dagen. Helaas omdat minder niet mag van onze werkgevers.
Stort: 18km verderop. ;) Dat is het nadeel van een landelijke gemeente met 5 dorpskernen in een groot boerengebied.
In sommige gevallen heb je gelijk, maar er zal tegenwooordig altijd een kind+kinderwagen mee moeten. We combineren wel ons winkelgedrag.
Ik stap verder nogal eens in de auto om marktplaats aankopen op te halen. Altijd in de regio, dat wel. Zo is onze kinderkamer, box, een boel kleertjes 2e hands, en o zo mooi spul. Ook dat is duurzaam.
7km, en slim wonen we zeker, lekker landelijk, en toch centraal. Ik ben niet zo kapot van "de stad". Eensch voor wat betreft een deelauto, maar ik kan je verzekeren dat een hoogzwangere vrouw heeeeeeel zenuwachtig wordt als er niet 24/7 een auto startklaar staat. Kan een duur grapje worden om 5 weken lang een huurauto te huren...Of vind je een ambulance in dat geval gerechtvaardigd? (Die hoogstwaarschijnlijk te laat zal zijn!)
In de tijd dat ik mijn huidige vrouw heb leren kennen, was ik met een OVjaarkaart heerlijk mobiel. Zodoende komt ze uit Limburg. Wij wonen precies in het midden van onze ouders, (bewust zo gekozen) zodat we 50km van beide ouders en vrienden af wonen.
Over het OV; wij zijn een keer met de bus naar Eindhoven geweest, reistijd 1 uur en 20 minuten. Met de auto is het een half uurtje. Dat was dus eens en nooit weer.
Tijd is voor ons te belangrijk, om te verspillen aan zoiets als vervoer.

Zoals je weet ben ik in alle zaken altijd op zoek naar een evenwicht. Duurzaam vs. comfort. Duurzaamheid tot het ons comfort nivo gaat raken. Daar ligt de grens. Daarom rijden wij auto. Maar wel met roetfilter, en als het kan fietsen we.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:45:
[...]

Je hebt het toch wel op de fiets opgehaald? :+
Ehe, Een plaat van een kilo of 10 met afmetingen 1,32 meter * 71cm. Ehm. Nee ;)

Als ik nu wind uit het oosten had gehad misschien, dan had ik het paneel als zeil kunnen gebruiken op m'n fiets 8)

Anoniem: 287219

flitspaal.nl schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:30:
Daarnet inderdaad het zonnepaneeltje gekocht. Het betreft een Shell RSM95 paneel 95Wp zonder omvormer.
Heb je nog wel ruimte op je dak ??

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

QuestionMarc schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:40:
[...]
We gaan toch ook niet meer op een houtvuurtje zitten koken in de tuin?
Ik verwarm m'n huis wel weer met een houtvuurtje, kachel is zelfs nog uit te breiden met een bakoven :P

Zonneschijn heb je inmiddels de eerste proef stookbeurt er al op zitten?

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-09-2009 23:12 ]

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Heftige discussies hier over auto gebruik wel/niet. Ik mis een belangrijke vraag en zeker ook het antwoord daarop. Waarom hebben mensen toch zo'n ongelooflijke behoefte om mobiel te zijn? Welke diepere emotie speelt daarbij een rol waardoor de discussie over mobiliteit toch altijd weer hoog oplaait. Valt nog mee hier maar op ander fora kan het er soms harder aan toe gaan.

ZonneStroom

• Crackh34d
Bovendien vind ik wel een belangrijk argument tegen autogebruik: De gemiddelde NLer leeft 2 jaar korter dankzij uitstoot van fijnstof.

Roken in horeca moet verboden worden zodat personeel een gezonde werksfeer kan hebben(en terecht vind ik), maar een gezonde(of: niet giftige) leefomgeving lijkt iets minder de prioriteit te hebben.

Nu snap ik natuurlijk ook wel dat een rookverbod invoeren makkelijker is dan het aantal auto-kilometers te laten afnemen.

offtopic:
toch is het hypocriet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Crackh34d schreef op donderdag 10 september 2009 @ 23:48:
Bovendien vind ik wel een belangrijk argument tegen autogebruik: De gemiddelde NLer leeft 2 jaar korter dankzij uitstoot van fijnstof.
Wordt hard aan gewerkt. Een van de redenen waarom de door veel van de lezers van dit forum aangeschafte zonnepanelen zo goed zonnestroom produceren; de lucht is een stuk schoner als 25 jaar geleden.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Crackh34d schreef op donderdag 10 september 2009 @ 23:48:

Roken in horeca moet verboden worden zodat personeel een gezonde werksfeer kan hebben(en terecht vind ik), maar een gezonde(of: niet giftige) leefomgeving lijkt iets minder de prioriteit te hebben.

[...]
Hoe oud mensen worden is voor veel mensen een ongrijpbaar iets. Zeker gemiddelden zeggen niets voor een individu.
Maar er is een heel andere maat die behoorlijk goed overeen lijkt te komen met de gebieden waar schonere lucht is, zegt mensen wel wat... gemiddelde lengte :)
Hier in het noorden (Groningen) ben je bijna een ukkie als je onder de 1.90m zit, terwijl ik een paar jaar geleden bij de bruiloft van mijn nicht was in Eindhoven en serieus de langste was op de hele bruiloft. (ben zelf 1.90m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iemand er wel eens aan gedacht dat je :

-(2e)auto brandstof opeist van je eigen kinderen in de toekomst
-je ouders net aan 1 auto konden kopen medio 1970 (en 1 tv)
-je niet moet zeuren over terugverdientijd, omdat de afschrijving op je rijdende schroot hoger is dan de kostprijs van een zonnepaneeltje
-als anderen of eerdere generaties zich hadden gedragen als de huidige 20 <> 50 jarigen, wij nu totale armoede zouden hebben
-de huidige brandstof voorraden nog in ons leven eindigen
we zijn verplicht aan alternatieven te werken, te ontwikkelen en te gaan gebruiken, want hoe langer we op fossiel kunnen terugvallen hoe langer we ons `maximale comfort` en welvaart kunnen rekken.

juist daarom is bijvoorbeeld een zonneboiler voor iedereen erg belangrijk,
omdat het het gebruik van slochteren met tientallen jaren kan oprekken.
en dat geeft ons en onze kinderen tijd voor nog betere alternatieven, of rijden we met zuinige autos nog langer door. (of willen we dat niet??)
uiteindelijk gaan we allemaal op ons sterfbed liggen, en je kinderen leven voort, de rest totaal niet, en je auto uit 2005 zeker niet.
kwestie van een state of mind, of ich habe es nicht gewusst.
los van de milieu discussie zit de echte persoonlijke vrijheid en rijkdom niet in je bezit,
maar in wie je bent en wat je doet, en zeker in je kinderen.
je hoeft niet aan de duurzame energie, maar zeur dan niet over de kosten, en zeur zeker niet over de prijs van duurzame middelen, je betaald namelijk nu voor iets wat je nu meent nodig te hebben, omdat de tv je dat heeft verteld.
je eigen brein functioneert dus eigenlijk niet meer, en je bent onderweg naar armoede, zowel in middelen, financien en geestelijk.
ik verkeer in de positie dat ik er over na kan denken, en het kan uitvoeren ook.
ik heb hiervan geleerd dat geld geld maakt, en dat geen geld hebben frustraties creeert.
(waarvan acte in de reacties...) geen geld (budget) hebben komt vaak omdat je continu aan het afstorten bent aan de bedrijven die je op tv verkeert voorlichten.
("het is tijd voor dit nieuwe model, je bent een eikel met het oude model")
voorbeeldje :
de elektrische scooter vermijd zoveel kosten dat ik ervan schrik (brandstof onderhoud parkeergelden)
en geeft door de snelheid in het weekend (boodschappen) extra tijd.
ik gebruik deze naast de auto, maar die blijft echt continu staan.
niemand vertelt dit verhaal, maar het is vreselijk wat je aan kosten vermijd, ik gun iedereen dit inzicht, maar als ik erover begin, gaan iedereen steigeren.
en dat is op zijn minst vreemd te noemen...

van alle reacties dat mijn zonneboiler cv niet werkt, aannames op aannames zijn er in 2 jaar slechts 2 mensen geweest die echt hebben gezien dat ik van 5000m3 naar 1500m3 ben gegaan,
en die hebben het inzicht dat het wel werkt, het 3500*60 cent scheelt, dat ik die nu kan besteden, dat het verantwoord is, en een slimme keuze, in alle opzichten, maar niemand doet het......
en wel hierom : het budget ontbreekt omdat het elders is besteed, niet omdat we het niet hebben.
en dan komt de tv weer om de hoek : het word belachelijk gemaakt, en o wee als je niet als een lemming in het peleton blijft lopen...maar de trend is wel aardig aan het veranderen inmiddels....

het artikel van jeroen is meesterlijk, het laat onze state of mind zien,
iedereen reageert er zwart wit op, maar vergeet helaas dat je naast je huidige standaard gedrag, ook gewoon kan en mag proeven aan alternatieven, zo noemde ik een scootertje naast de auto.
je kan gewoon eens een proefritje maken ergens, we leven in een vrij land....

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-09-2009 08:19 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.