Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste
Acties:
  • 149.151 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:38
Crackh34d schreef op donderdag 10 september 2009 @ 23:48:
Bovendien vind ik wel een belangrijk argument tegen autogebruik: De gemiddelde NLer leeft 2 jaar korter dankzij uitstoot van fijnstof.
Nu we het toch over fijnstof hebben, het gebruik van houtkachels en open haarden is verantwoordelijk voor 11% van de uitstoot van fijnstof in Nederderland, zie bijv. http://biologie.wewi.eldo...erlast/?FullItemRecord=ON.
Hoe je stookt en wat voor kachel je gebruikt heeft daar natuurlijk wel invloed op, maar dat het vuiler is als de gasgestookte CV mag duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

11% van het totaal ? dat zou betekenen dat er minstens 1 miljoen kachels op hout of open haarden zijn ?
nou gezien het aantal flats in nederland moeten er dus ook huizen zijn met 4 of meer open haarden...
nee, duidelijk weer een geval van desinformatie.
ik zou er dus maar geen conclusie aan verbinden ook...
de universiteit van groningen weet helemaal niet of ik een vuurkorf openhaard of iets dergelijks heb,
dus meten van cijfers kan ook niet, en het zo even melden ook niet, dus het is volledig uit de lucht gegrepen.

(hout en andere biomassa verbranding heeft een veel kortere cyclus(enkele jaren) in het milieu dan fossiele brandstoffen, (miljoenen jaren) en zijn daarom niet zonder meer slecht)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-09-2009 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:07:

(hout en andere biomassa verbranding heeft een veel kortere cyclus(enkele jaren) in het milieu dan fossiele brandstoffen, (miljoenen jaren) en zijn daarom niet zonder meer slecht)
Dan heb je het over de cyclus van de CO2, maar dat heeft natuurlijk met fijn stof niets te maken, wat op de gezondheid een grote impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee ik heb het over een populier die in 10 jaar groot groeit,
verbrand kan worden met een bepaald doel, en binnen 10 jaar weer een nieuwe grote populier kan zijn.
(dat is wat het woord renewable inhoud, en de cyclus die dus heel kort is)
ik zie co2 meer als een indicator van over-verbruik, omdat ik een aantal boeken heb gelezen dat in het verleden de aarde een oplossing heeft gemaakt na grote vulkaan uitbarstingen.
het herstel duurde lang, tienduizenden jaren, maar het herstel was er wel,
ik heb dus <nog> niet echt een opinie over co2 uitstoot, behalve dan als maatstaf voor verbruik wat we nu hebben.
ik heb wel een opinie over co2 en css, omdat in barendrecht is gebleken dat co2 wat ontsnapt boven de grond blijft hangen, en in het nederlandse polderlandschap dat wellicht niet zo`n fris idee is, voor moeder en de kinderen thuis, terwijl shell in pernis de winst maximeert.
het klinkt mij wel bekend in de oren : rekencentrum brandje geblust, admin dood.
klinkt niet echt als een goed idee...want wat is er nu echt belangrijk ?
het fijnstof verhaal snap ik al helemaal niet, iedereen weet en zegt dat het slecht en fout is,
niemand doet iets, iedereen zal daar dus individueel iets aan moeten doen.
wind-zonneenergie is trouwens helemaal fijnstof vrij,
kolencentrales braken enorme hoeveelheden uit, maar we willen ook goedkope stroom,
grote onbegrijpelijke tegenstellingen.... de euro regeert duidelijk, ten koste van alles, zelfs 2 jaar van je eigen leven.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-09-2009 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:14
Over fijnstof, kijk eens naar de verdeling:

Afbeeldingslocatie: http://www.milieuennatuurcompendium.nl/content/figuren/nl/0470_001g_mnc_01_nl.jpg

Huishoudens (ik neem aan dat open haarden etc. daaronder vallen) produceren maar iets van 3% van het totaal, en het wegverkeer maar iets van 7%. Kanttekening: vooral huishoudens maar ook een gedeelte van het wegverkeer produceren het fijnstof erg dichtbij de plaatsen waar mensen wonen en werken.

Ik weet er verder niet veel van, maar het is goed om het in perspectief te zien.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnestekers opgelet : subsidie voorwaarden achteraf verandert:
(niets hiervan stond in de flyer)
Thu 9/10/2009 6:57 PM
Geachte heer ****,

Aan mensen die zelf zonnepanelen aanschaffen vragen wij hetvolgende:

- een factuur / bon (mag een buitenlandse zijn)
- een betalingsbewijs dat u het bedrag hebt overgemaakt van uw rekening.
- een installatiebewijs dat de zonnepanelen ook daadwerkelijk bij u op het dak zijn geinstalleerd.

Houdt u er overigens ook rekening mee dat de subsidie niet alleen gemaximeerd is op € 2,50 per wattpiek, maar ook op maximaal 50%. Dit zijn de subsidievoorwaarden die de provincie NH ons oplegt. Bij Besseling kost het systeem zo'n € 3000, dus daar komt de € 2,50 per Wpiek voor een systeem van 600 Wpiek ook daadwerkelijk op € 1500 uit. Nu de marktprijzen dalen gaat dat echter niet geheel meer op. Minder dan € 1500 subsidie, maar gelukkig ook minder dan € 1500 kosten per systeem van 600 Wpiek.

Ik hoop dat alles hiermee duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
**** (*@alkmaar.nl)
maar het blijft hoe dan ook een riante regeling, het laat wel zien dat mensen die uitstellen uiteindelijk achter het net gaan vissen.
genoot ik vorig jaar nog onvoorwaardelijk 2,5 euro/wp(=bijna gratis), nu moet je het met 50% doen van je aanschaf prijs per wp, en volgend jaar dus duidelijk niets meer als de prijzen onder ~2 euro wp komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-09-2009 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:46:

[...]

maar het blijft hoe dan ook een riante regeling, het laat wel zien dat mensen die uitstellen uiteindelijk achter het net gaan vissen.
genoot ik vorig jaar nog onvoorwaardelijk 2,5 euro/wp(=bijna gratis), nu moet je het met 50% doen van je aanschaf prijs per wp, en volgend jaar dus duidelijk niets meer als de prijzen onder ~2 euro wp komen.
Is dat die regeling die eerst vast zat aan één aanbieder? En nu kun je dus zelf een aanbieder kiezen? Geldt dit ook voor Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat de regeling in alkmaar nu hetzelfde is als in amsterdam,
echter is hier in alkmaar+regio, met geen woord over gerept, en komt achteraf zo uit de lucht in mijn mailbox vallen, nu ik een aantal eigen aanschaffen heb voorgelegd ter goedkeuring.
wat mij bevreemd is dat ik 10 panelen van 185wp kan aanschaffen voor 3000 euro,
en dat de standaard regeling 3 panelen voor 3000 euro is.

op de 10 panelen krijg ik nu nog maar 500 euro subsidie, (<50% van <2euro/wp)
op de 3 panelen krijg je 1500 euro subsidie.
dit kan nooit de bedoeling zijn van publiek geld,
en maximaal steven naar een meer duurzame leefomgeving in de gemeente.
verder heb ik meerwerk aan mijn eigen set, en dat word niet beloond, terwijl het aandeel zonneenergie door mijn initiatief wel groeit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:09:

wat mij bevreemd is dat ik 10 panelen van 185wp kan aanschaffen voor 3000 euro,
en dat de standaard regeling 3 panelen voor 3000 euro is.
Jouw 10 panelen is waarschijnlijk kaal, dus alleen panelen, daar komt dan nog een omvormer + bevestigingsmateriaal bij, dan komt je investering en daarmee ook je subsidie toch hoger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-06 16:41
Ik ben nog steeds bezig om de warmwater voorraad van mijn Quinta in eco stand te krijgen.
Het is me tot nu toe niet gelukt om dit uit te schakelen.

Het probleem is dat er maar 1 eco instelling is die zowel voor warm water als de radiatoren is.
Dus of eco voor water (niet iedere x uur het vat opwarmen) of een warm huis als je 's avonds thuiskomt.

Vanavond gaat de Celcia 20 eruit en komt er een iSense voor in de plaats.
Deze heeft wel seperate installingen voor warm water en radiatoren.
Dus theoretisch kan ik een klokprogramma voor verwarming draaien zonder dat mijn warm water steeds verwarmt zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jouw 10 panelen is waarschijnlijk kaal, dus alleen panelen, daar komt dan nog een omvormer + bevestigingsmateriaal bij, dan komt je investering en daarmee ook je subsidie toch hoger uit.
heb de gemeente er net over gebeld, maar zo zit het dus niet.
je krijgt dus per wp. punt uit. installatie omvormer accesoires en daksets vallen buiten de subsidie.
dus : hoe slechter en duurder je aanschaft hoe hoger de subsidie.
eigenlijk is het dan dus subsidie voor de verkopende partij en een incentive om de prijzen te verhogen.
je ontvangt als burger dan wel subsidie, maar de leverancier ontvangt ook meer,
uiteindelijk liggen er dus maar heel weinig panelen, en is het geld weg.
de gemeente erkende dit.
dit belooft weinig goeds voor subsidie in de toekomst

ik kan dus 1850wp bijplaatsen ipv 600, maar krijg er minder geld voor, weinig motiverend zou ik zeggen...
en toch ga ik het lekker wel doen....dwz ik heb het al gedaan !

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-09-2009 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

vreemd
als ik mijn avanta op eco zet is de WW voorziening ook uit
Als ik die aanzet gaat de ketel ook meteen even branden om het WW op te warmen

ik zet het overigens uit op de ketel zelf, als ik het op de celcia doe veranderd er inderdaad niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07-2018
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:46:

nu moet je het met 50% doen van je aanschaf prijs per wp, en volgend jaar dus duidelijk niets meer als de prijzen onder ~2 euro wp komen.
De subsidievoorwaarden voor Amsterdam zijn al een paar keer op de valreep aangepast. Vandaag weer de laatste versie bekeken. Hier staat (nog):
"Het subsidiebedrag per voorziening is ten hoogste het bedrag genoemd in Tabel I
subsidiebedragen per techniek, maar zal nooit meer bedragen dan 60% van de daadwerkelijk
gemaakte kosten voor het aanschaffen van de voorziening."
bron; http://www.klimaat.amster...loads/subsidievoorwaarden

Dit percentage was eerst inderdaad 50%, daarna 55% en nu al een weekje 60%. Het nieuwe prijsvoorbeeld van Besseling is ook E 2500 x 60% = 1500.
JeroenH schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:53:
[...]
Is dat die regeling die eerst vast zat aan één aanbieder? En nu kun je dus zelf een aanbieder kiezen? Geldt dit ook voor Amsterdam?
Ja. Je mag met je eigen aanbieder in zee, dit kan al aangegeven worden bij de aanmelding. Grote verschil blijft dat je dan de subsidie zelf moet voorschieten, omdat de Gemeente (provincie) dit jaar de samenwerking niet wou openstellen voor andere leveranciers. Wel kan je de aanbieder vragen om uitgestelde betaling, ik zou daar bijvoorbeeld best op in gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Woodski,

Zojuist heb ik de handleiding van de Quinta eens goed gelezen.
De conclusie is dat het niet mogelijk is om iets aan het opwarmen van dat boilervat te doen.
Het zit namelijk in het CV-Water circuit. En een warmtewisselaar haalt daar de warmte uit voor tapwater.
De driewegklep schakelt tussen CV en warmwater bedrijf ook aan de CV-waterkant.
Daarom kan het vat niet weg.
En het zal dus ook nauwelijks helpen om een andere termostaat te gebruiken.
De Avanta ketel is wel anders. Wellicht is daar nog iets van te gebruiken, ik zal daar nog eens naar kijken.

Overigens heb ik ook de vraag gesteld aan Remeha.
Ze geven wel een vriendelijk antwoord, maar erg technisch is dat antwoord niet.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 08:10:
van alle reacties dat mijn zonneboiler cv niet werkt, aannames op aannames zijn er in 2 jaar slechts 2 mensen geweest die
en
echt hebben gezien dat ik van 5000m3 naar 1500m3 ben gegaan,
Moet je er wel even bij vertellen dat je flink aan het isoleren bent geweest + gedragsverandering, 3500 m3 uit de zonneboiler is wel wat veel (dat is 35.000 kWh, met een jaarlijkse instraling van 5000 kWh op 5m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

NewE schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:45:
[...]
Ja. Je mag met je eigen aanbieder in zee, dit kan al aangegeven worden bij de aanmelding. Grote verschil blijft dat je dan de subsidie zelf moet voorschieten, omdat de Gemeente (provincie) dit jaar de samenwerking niet wou openstellen voor andere leveranciers. Wel kan je de aanbieder vragen om uitgestelde betaling, ik zou daar bijvoorbeeld best op in gaan
Welke aanbieder gaat er nu 50 dagen (dat is de termijn die de gemeente neemt nadat het vaststellingsformulier met alle bewijsstukken is opgestuurd om ook daadwerkelijk uit te betalen)
op zijn geld zitten wachten terwijl bij hem de rekeningen wel doorlopen? Dat doe je wel als je het geld toch meteen van de gemeente krijgt en niet via de klant. De gemeente kan de subsidie overmaken op een rekening nummer wat de klant opgeeft. Dat kan dus de aanbieder zijn. Maar tegelijkertijd moet er wel een betalingsbewijs worden overhandigd....een faktuur alleen is niet voldoende.
Wat is overgens een installatiebewijs??

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:14:
[...]

heb de gemeente er net over gebeld, maar zo zit het dus niet.
je krijgt dus per wp. punt uit. installatie omvormer accesoires en daksets vallen buiten de subsidie.
dus : hoe slechter en duurder je aanschaft hoe hoger de subsidie.
eigenlijk is het dan dus subsidie voor de verkopende partij en een incentive om de prijzen te verhogen.
je ontvangt als burger dan wel subsidie, maar de leverancier ontvangt ook meer,
uiteindelijk liggen er dus maar heel weinig panelen, en is het geld weg.
de gemeente erkende dit.
dit belooft weinig goeds voor subsidie in de toekomst

ik kan dus 1850wp bijplaatsen ipv 600, maar krijg er minder geld voor, weinig motiverend zou ik zeggen...
en toch ga ik het lekker wel doen....dwz ik heb het al gedaan !
Besseling rekent toch prijs voor een Wp set inclusief omvormer,kabels,bevestigingsmateriaal. Dan kan de gemeente toch niet zeggen we subsidiëren alleen de kale zonnepanelen tot 2 x 600Wp en de rest niet. Ze moeten dan toch die omvormer + bevestiging mee accepteren in de prijs anders is het oneerlijke concurentie. Ik zou hier bezwaar tegen maken.

Op dit moment doe ik weer een gezamelijk inkoop van 185Wp mono panelen uit China. Deze kunnen ook voor de gemeentesubsidie gebruikt worden. Buitenlandse factuur wordt geaccepteerd (Eric-pvt nagegaan). Voor SDE regeling kunnen ze ook gebruikt worden mocht je positief uit de loterij zijn gekomen. Deze 185Wp panelen worden eind november verwacht. (verwachte prijs inclusief btw. 1,7 euro/Wp)
Verder heb ik nog een aantal 175Wp panelen over van vorige bestelling (waren gereserveerd maar niet opgehaald)
Voor interesse of vragen stuur gerust een emailtje of berichtje.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:59:
[...]
Besseling rekent toch prijs voor een Wp set inclusief omvormer,kabels,bevestigingsmateriaal. Dan kan de gemeente toch niet zeggen we subsidiëren alleen de kale zonnepanelen tot 2 x 600Wp en de rest niet. Ze moeten dan toch die omvormer + bevestiging mee accepteren in de prijs anders is het oneerlijke concurentie. Ik zou hier bezwaar tegen maken.
Ach, dan krijg je dat er toch gratis bij! Maken we de panelen wat duurder.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07-2018
glambalk schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:59:
[...]

Welke aanbieder gaat er nu 50 dagen (dat is de termijn die de gemeente neemt nadat het vaststellingsformulier met alle bewijsstukken is opgestuurd om ook daadwerkelijk uit te betalen)
op zijn geld zitten wachten terwijl bij hem de rekeningen wel doorlopen?
Als aanbieder vind ik dit geen probleem.
Het zou hier gaan om een uitgestelde betaling van 60% van de aankoopsom. Bij orderbevestiging een aanbetaling van 40%, de betaling na levering gaat dan van 2 naar 6 weken, of zoveel eerder als de subsidie is uitbetaald. De voorwaarde van een betaalbewijs kan wel een probleem geven, gaan we nog uitzoeken
glambalk schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:59:
[...]

Wat is overgens een installatiebewijs??
Tja, deze eis staat niet in de subsidievoorwaarden pdf, maar wel op de site. Als ze dit echt gaan afdwingen zal het wel een foto worden ofzo. In de voorwaarden staat enkel:
"Plaatsing van de gesubsidieerde duurzame technieken op het bij aanmelding opgegeven adres
wordt steekproefsgewijs door projectbureau ARC gecontroleerd."

De meesten hier zullen wel weten dat ondanks de goede bedoelingen (die zijn er vast), de afhandeling van Zon PV subsidies een grote elende is (en anders een dagje inruimen om polderpv te lezen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb vorig jaar al geeist dat ze persoonlijk en visueel de set kwamen bekijken,
je kunt namelijk de bewijslast ook omdraaien.
maar ze kwamen niet; en daar heb ik ze op aangesproken.
ook dit jaar heb ik de betreffende ambtenaar uitgenodigd, maar de interesse is er gewoonweg niet.
en de subsidie zelf ? die heb ik met veel moeite uiteindelijk zelf bij de administrateur moeten regelen,
in persoon aan het loket.
ik vind dat toch wel erg jammer, omdat wat ik nu weet, niet uitgedragen kan worden,
het lijkt nu teveel op greenwashing, kijk ons ook eens wat doen voor het klimaat...
(vanachter het scherm het liefst)
uiteraard zet ik dit jaar door, en bij een bezoek heb ik tv noord-holland ook uitgenodigd.
wat hierboven staat mag best eens op de kijkbuis komen.
dit alles hoeft natuurlijk ook allemaal niet met een goede feed in regeling,
zowel burger als leverancier staat nu in zijn hemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307487

guus.assmann schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:15:
@Woodski,

De conclusie is dat het niet mogelijk is om iets aan het opwarmen van dat boilervat te doen.
Het zit namelijk in het CV-Water circuit. En een warmtewisselaar haalt daar de warmte uit voor tapwater.
De Avanta ketel is wel anders. Wellicht is daar nog iets van te gebruiken, ik zal daar nog eens naar kijken.

Dat is wat ik een tijdje terug bedoelde met eventueel dat hele vat verwijderen uit de Quinta.
Wat voor "problemen" zou je dan kunnen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

NewE schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 14:27:
[...]

Als aanbieder vind ik dit geen probleem.
Het zou hier gaan om een uitgestelde betaling van 60% van de aankoopsom. Bij orderbevestiging een aanbetaling van 40%, de betaling na levering gaat dan van 2 naar 6 weken, of zoveel eerder als de subsidie is uitbetaald. De voorwaarde van een betaalbewijs kan wel een probleem geven, gaan we nog uitzoeken
Als je dit ook bij je leveranciers voor elkaar krijgt. Maar die willen hun geld eerder zien. Vind ik ook heel normaal hoor als ze zulke dure spullen leveren en dan binnen 14 dagen betaald willen worden. Ik ook, voor geld lenen moet je bij de bank zijn toch................of bij de gemeente.
De meesten hier zullen wel weten dat ondanks de goede bedoelingen (die zijn er vast), de afhandeling van Zon PV subsidies een grote elende is (en anders een dagje inruimen om polderpv te lezen ;) )
Ach, er zijn al heel wat paneeltjes richting Frankrijk vertrokken om de vakantiehuisjes van stroom te voorzien. Betaald met aanschaf subsidie. Het is ook beter om opwek subsidie te verstrekken alleen wanneer krijgen we dat eens goed voor elkaar in NL

[ Voor 23% gewijzigd door ZonneStroom op 11-09-2009 15:36 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@BlueCorner

Het systeem werkt nu als volgt:
In het leidingsysteem voor warm tapwater zit een stromingsschakelaar. Deze maakt contact bij warmwater vraag.
De waterstroom voor tapwater loopt door een warmtewisselaar, die de warmte uit het voorraadvat haalt.
Het CV circuit zorgt voor de verwarming van dit water.
Haal je nu dit vat weg, dan moet de warmtewisselaar voor het tapwater de warmte vanuit het branderblok krijgen.
Zonder een buffervoorraad zal de brander de warmte onvoldoende kunnen afstaan.
Daar voorziet de regeling van de ketel niet in.
Een mogelijk probleem is pendelen van de regeling.

Oplosbaar is dit wel, de Avanta is wel "direct gestookt" (Heeft geen vooraadvat)
Maar die ketel heeft een ander branderblok.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Subsidie perikelen in Amsterdam

En ook het Parool weet weer niet waar ze over praten. Artikel heeft als kop "ZonnePanelen veel goedkoper" en wat laten ze zien...................juist zonnecollectoren

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

glambalk schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 17:06:

En ook het Parool weet weer niet waar ze over praten. Artikel heeft als kop "ZonnePanelen veel goedkoper" en wat laten ze zien...................juist zonnecollectoren
Het zoveelste bericht waar je broek van afzakt. Ik gebruik daar een duurzame oplossing voor: Bretels.
Bespaart een berg CO2 uitstoot van jezelf door niet continu aan je broek te hoeven hijsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
guus.assmann schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:15:
@Woodski,

DE VLAG KAN UIT
Het is gelukt, met de iSense kan je het verwarmen van de tapwatervoorraad van de Quinta gewoon simpel uitzettten. Met de Celcia 20 lukte dit niet.

Bij Remeha kan je doorzeuren en vragen naar de afdeling technisch advies.
Die weten goed wat er kan en denken ook prettig mee met je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 17:06:

En die reactie die onder dat bericht staat.

"
Mooie jongens van Besseling. Met dezelfde provinciale regeling in Alkmaar ruim 2900euro vragen voor een installatie die in Amsterdam bij de actie Zon Op Je Dak opeens (sinds gisteren do 10 september) 2550 mag gaan kosten. Het blijft altijd moeilijk als een overheid met bedrijven in zee gaat en niet de markt zijn werk laat doen in een vrije markt economie.
"

Nu snap ik waarom Alkmaar met 50% vergoeding komt en Amsterdam met 60% vergoeding als je een andere leverancier kiest dan Besseling terwijl het om dezelfde provinciale subsidie gaat.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

na (te)lang vergelijken en wikken en wegen vandaag de knoop doorgehakt en 6x180Wp YingliSolar besteld in Duitsland, voor een super aantrekkelijke prijs(2,21 per Wp), ca 200 km over de grens
Maandag gaan we beginnen met de zonneboiler en dinsdag hoop ik de zonnepanelen binnen te hebben

[ Voor 3% gewijzigd door sander817 op 11-09-2009 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Gefeliciteerd Sander!!
Heb je de omvormer ook?

Een tijdje geleden had ik een vraag gesteld:
Anoniem: 281733 in "Duurzame Energie deel 16"

Ik zou graag de naverwarming voor het warmwater willen regelen dmv m'n controller (UVR1611) van de zonneboiler door de Nefit cv-ketel.
Nu heb ik iets gevonden wat misschien zou kunnen voldoen.

Door de sensor van de boiler welke voor de temp-meting is voor het naverwarmen te onderbreken met weerstanden.
1 weerstand voor te koud en 1 voor te warm gekoppeld aan een NC contact (vrij potentiaal) van de controller.
Volgens mij zou het zo mogelijk moeten zijn dat je met de controller de ketel kunt activeren dmv van je controller.
Afbeeldingslocatie: http://www.zonpower.nl/wordpress/wp-content/uploads/2009/07/ww-aansturing.bmp

Iemand die het weet of dit de goede manier is?
Ik heb de sensor nagemeten en die komen op verschillende temperaturen overeen met de waarden in deze tabel van Nefit:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonpower.nl/wordpress/wp-content/uploads/2009/07/boiler-sensor-cvketel1.bmp

Iemand die me kan verder helpen of dit werkt?
Het zou zeer mooi zijn, want dan kan ik veel beter aansturen met het naverwarmen van de boiler.

Anoniem: 281733 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:29:
Gefeliciteerd Sander!!
Heb je de omvormer ook?

Een tijdje geleden had ik een vraag gesteld:
Anoniem: 281733 in "Duurzame Energie deel 16"

Ik zou graag de naverwarming voor het warmwater willen regelen dmv m'n controller (UVR1611) van de zonneboiler door de Nefit cv-ketel.

Door de sensor van de boiler welke voor de temp-meting is voor het naverwarmen te onderbreken met weerstanden.
1 weerstand voor te koud en 1 voor te warm gekoppeld aan een NC contact (vrij potentiaal) van de controller.
Volgens mij zou het zo mogelijk moeten zijn dat je met de controller de ketel kunt activeren dmv van je controller.
[afbeelding]

Iemand die het weet of dit de goede manier is?
Ik heb de sensor nagemeten en die komen op verschillende temperaturen overeen met de waarden in deze tabel van Nefit:
[afbeelding]

Iemand die me kan verder helpen of dit werkt?
Het zou zeer mooi zijn, want dan kan ik veel beter aansturen met het naverwarmen van de boiler.
Wil je de sensor helemaal weglaten dan?

Afbeeldingslocatie: http://www.pv-solar24.info/pics/n10k.png
Zoiets?
contact open is 4500 ohm, ca 46 graden
gesloten is 1200 ohm, ca 86 graden

edit
hoo, denkfoutje, dit kan niet want dan heeft de ketel totaal geen feedback meer van de warmtestatus.
Uit de grafiek blijkt de sensor een 10k NTC weerstand te zijn.
Wat je kan doen is een 1500 ohm weerstand via het relaiscontact parallel aan de sensor schakelen.
Als de zonneboiler heet genoeg is sluit de regelaar het contact en de ketel ziet bv een temp van >85 graden.
Als de naverwarming nodig is, zet de regelaar het contact open en werkt alles normaal.
Ik neem aan dat je in de regelaar wel een hysterese van een paar graden kan instellen om te veel schakelen te voorkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 307487 op 12-09-2009 08:02 . Reden: denkfout ]

Woodski schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 18:04:
[...]

DE VLAG KAN UIT
Het is gelukt, met de iSense kan je het verwarmen van de tapwatervoorraad van de Quinta gewoon simpel uitzettten. Met de Celcia 20 lukte dit niet.

Bij Remeha kan je doorzeuren en vragen naar de afdeling technisch advies.
Die weten goed wat er kan en denken ook prettig mee met je vragen.
Wat bedoel je? Dat je de Quinta continue in een soort ECO mode kan zetten?
Of is het een instelling, die hetzelfde doet als het ww-knopje op de Quinta zelf?
Als er naverwarming nodig is, zal dat buffervat toch opgewarmd worden.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JeroenH schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:52:Dan heb je niet goed gelezen wat ik schrijf... Ik ben niet tegen auto's, ik ben tegen onnadenkend en onnodig autorijden. Het denkbeeld dat zonder auto leven 'onmogelijk' zou zijn is er diep ingestampt door de autoindustrie, zelfs zover dat je raar aangekeken wordt als je geen auto hebt.
Ik vind het erg grappig om "raar aangekeken" te worden "omdat ik geen auto heb/zou hebben".

Interesseert me namelijk geen bal, dat "rare aankijken". Heb me altijd al verre van groepsdenken gehouden. Ontaard al gauw in zeer bedenkelijk groeps"gedrag"... Daar heb ik een hekel aan.

Ik trek me gewoon geen moer aan van mensen die mij zielig vinden/zouden vinden omdat ik me op een fiets/vouwfiets voortbeweeg, of in die "stomme trein".

Morgen weer effekes moedertje NS naar A'dam nemen. Ik kan d'r geen seconde wakker van liggen, het station is maar 3 minuten lopen vanaf mijn appartement (we wonen daar niet voor niets zo dichtbij, is een van de belangrijkste prioriteiten als we ooit weer zouden verhuizen), zo effekes routeplanner aan en binnen een wip bekend wanneer ik morgen kan instappen. Ook mijn "treinmobiliteit" beperk ik echter zo veel mogelijk. Het mag nooit de spuigaten uit gaan lopen, dat is pas duur... Alle mobiliteit beperken (met name de gemotoriseerde) zou een prioriteit van megaproporties moeten zijn in de ver boven hun stand levende "moderne" samenlevingen. Daar geen kritische vragen bij stellen is vragen om Armageddon, te beginnen bij de grootste energiecrisis to come, motorbrandstoffen, of de te hoge vraag naar stroom (die natuurlijk in NL fossiel/nucleair ingevuld gaat worden als er niks aan gedaan gaat worden).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Moet je er wel even bij vertellen dat je flink aan het isoleren bent geweest + gedragsverandering, 3500 m3 uit de zonneboiler is wel wat veel (dat is 35.000 kWh, met een jaarlijkse instraling van 5000 kWh op 5m2).
dat klinkt bijna als een verwijt, toch is het wel zo.
mijn dak is gewoon nog steeds zoals het was, dus ergens klopt wat jij zegt niet,
ik heb namelijk de afrekening gepost,
en daar mag je het mee doen.
en mijn gedrag, nee hoor dat is niet zo verandert, integendeel.

• Woodski
Anoniem: 281733 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:29:

Kan je niet simpelweg de flowswitch onderbreken?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
zonnigtype schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 01:19:
[...]

Ik vind het erg grappig om "raar aangekeken" te worden "omdat ik geen auto heb/zou hebben".

Interesseert me namelijk geen bal, dat "rare aankijken". Heb me altijd al verre van groepsdenken gehouden. Ontaard al gauw in zeer bedenkelijk groeps"gedrag"... Daar heb ik een hekel aan.

Ik trek me gewoon geen moer aan van mensen die mij zielig vinden/zouden vinden omdat ik me op een fiets/vouwfiets voortbeweeg, of in die "stomme trein".
..............
Mooi zo doorgaan, ik ken verschillende mensen die het zo doen, en ik heb nog nooit rare blikken bespeurd. Integendeel zelfs! Toch vroegen buren die daar ook heel nadrukkelijk voor kiezen me een paar keer of ik ze (ze hadden nogal wat bagage) even naar het station wilde brengen, dus zo anti-auto waren ze ook weer niet, anders hadden ze hun koffertjes wel één voor één op de fiets naar het station gebracht, aldaar even gebruik makend van een bagagekluis. Enfin, dit doe je dan natuurlijk.

Alleen verwacht ik ook geen "raar aankijken" door jouw geestverwanten. Een wel autobezitter kan voor dat autogebruik heel aanvaardbare motieven hebben. In heel veel plaatsen kom je gewoon niet met openbaar vervoer, en niet iedereen kan de afstanden die eventueel resten te voet of de fiets overbruggen. Vaak is dit voor veel mensen nog steeds te ver.

Selectief auto gebruik is natuurlijk wel aan te bevelen waar dat maar enigszins mogelijk is. Daar hoeven we geen discussie over te voeren. Neem b.v. de Jaarbeurs in Utrecht. Daar stopt de trein vlak voor de deur en is het met de auto gaan echt gekkenwerk. Alleen al het parkeren, maar dat even terzijde. Toch ga ik met de auto naar het voor mij dichtstbijzijnde station. Met de auto 8 km, met de trein krap 200 km. Mooi opgelost toch?

Anoniem: 307487 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 00:07:
[...]

Wil je de sensor helemaal weglaten dan?

[afbeelding]
Zoiets?
contact open is 4500 ohm, ca 46 graden
gesloten is 1200 ohm, ca 86 graden

edit
hoo, denkfoutje, dit kan niet want dan heeft de ketel totaal geen feedback meer van de warmtestatus.
Uit de grafiek blijkt de sensor een 10k NTC weerstand te zijn.

Wat je kan doen is een 1500 ohm weerstand via het relaiscontact parallel aan de sensor schakelen.
Als de zonneboiler heet genoeg is sluit de regelaar het contact en de ketel ziet bv een temp van >85 graden.
Als de naverwarming nodig is, zet de regelaar het contact open en werkt alles normaal.
Ik neem aan dat je in de regelaar wel een hysterese van een paar graden kan instellen om te veel schakelen te voorkomen.
Ja, de sensor van de boiler(cv-ketel) weglaten en een nieuwe aan de controller aansluiten.
Dan bepaald de controller wanneer de ketel moet bijspringen.
Daarom ook de weerstanden voor 'te koud' en 'te warm', wat dus een ruime marge geeft.
Met de controller kan ik ook hysterese (dode zone) instellen.
Het voordeel is dat ik dan veel meer factoren kan laten meenemen (buitentemp, instraling, tijden, seizoenen) voordat de cv-ketel pas aanslaat.
Nu is het alleen temp wordt niet gehaald=aanspringen cv-ketel
Woodski schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 09:34:

[...]

Kan je niet simpelweg de flowswitch onderbreken?
De cv-ketel verwarmt ook na als er geen tapwaterflow is (verlies temp in stilstand)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 12-09-2009 15:00 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heeft iemand enig idee wat het merk/type stekker is wat aan de AC zijde zit van een OK4E omvormer?

Hij heeft wel wat weg van een XLR stekker alleen dan gecombineerd 2x male 2x female. Iemand enig idee of deze los bij Conrad worden verkocht?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Anoniem: 281733 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 14:33:
[...]

Ja, de sensor van de boiler(cv-ketel) weglaten en een nieuwe aan de controller aansluiten.
Dan bepaald de controller wanneer de ketel moet bijspringen.
Daarom ook de weerstanden voor 'te koud' en 'te warm', wat dus een ruime marge geeft.
Met de controller kan ik ook hysterese (dode zone) instellen.
Het voordeel is dat ik dan veel meer factoren kan laten meenemen (buitentemp, instraling, tijden, seizoenen) voordat de cv-ketel pas aanslaat.
Nu is het alleen temp wordt niet gehaald=aanspringen cv-ketel
Dan zou ik toch kiezen om door de controller een weerstand parallel te laten schakelen aan de bestaande sensor.
Als de temp van de zonneboiler dan te laag is en de ketel gaat naverwarmen kan de ketel nog zelf bepalen hoe heet het water wordt.
Als je dan de boel gaat neppen door "te koud" te schakelen, heb je kans dat de ketel tot het kookpunt blijft verwarmen.

nog zo`n mooie besseliaanse premieregeling :
http://www.ebretti.nl/?page=ebretti-electric&lang=nl
en dan te bedenken dat ik die e-scooter voor onder de 1400E rijklaar voor de deur kreeg,
met plaatje en al, en de accu`s waren ook geladen...
alweer een leuk idee, waarbij in de uitvoering zakken gevuld worden.
ben nog steeds wel erg happy met de scooter, so far no problem at all.
het overschot aan zonnestroom is niet weg te rijden ook,
toeval wil dat je overschot optreed als je ook lekker in je tshirt op een scootertje kan zitten...
(ipv toeteren zweten en vloeken in de auto in het weekend)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

Ik begrijp eindelijk waarom ik mijn Solarlog nog niet heb ontvangen. De firma (die ja) weet niet wat het is. 8)7 Vandaag ontving ik de "solarlog", blijkt het de RS485 interface voor de Sunny Boy. Zitten we daar zes! maanden op te wachten. Ik kan nu wel het nieuwe model bestellen, al is dat helaas weer duurder.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 12-09-2009 20:43 ]

A'dam PVOutput

• JeroenH
Heeft iemand diepgaande kennis van Wordpress? Ik wordt GEK... Ik probeer een page te maken met alle teams die meedoen aan de World Solar Challenge, en dat mag niet zo moeilijk zijn - zou je denken. Dit is wat ik tot nu toe heb: klik.

Zodra ik echter nu één (of meerdere) rijen toevoeg wordt de pagina helemaal niet meer weergegeven. De banner bovenaan en de widgets rechts worden nog wel weergegeven maar de pagina met de tabel met teams dus niet meer.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik raak er aardig gefrustereerd van.

-edit-

Dit is een page met exact dezelfde broncode, maar met één rij meer.

-edit 2-

Dit is de broncode die niet werkt: klik. Zodra ik de hele onderste rij verwijder werkt het wel weer....

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 12-09-2009 20:42 ]

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
Speksteenkachel schreef op donderdag 10 september 2009 @ 23:06:
[...]

Ik verwarm m'n huis wel weer met een houtvuurtje, kachel is zelfs nog uit te breiden met een bakoven :P

Zonneschijn heb je inmiddels de eerste proef stookbeurt er al op zitten?
Ja, ik ben vorig weekend voorzichtig begonnen met stoken. De eerste keer ging goed, de tweede keer minder...
Ik had een lekker vuurtje, maar plotseling was de trek in de schoorsteen weg en kwam de rook de kamer in :(
Waarschijnlijk had ik de schoorsteen niet goed genoeg voorverwarmd. Het heeft 2 dagen geduurd voordat de stank weer uit de woonkamer was...
Dit weekend ben ik weer begonnen, en ik heb al twee keer gestookt. Gisteren met ongeveer 1 kilo hout, vandaag met 2 kilo. Gelukkig ging het nu goed. Mijn zelfvertrouwen groeit weer :)
Morgen weer een kilootje erbij!

• kockie
  • Laatst online: 22-06 12:05
Hier de Bergkachel al 2 keer aangehad. 2 dagen van kunnen genieten; niet van de stank, maar van de heerlijke stralingswarmte. Over stank: ik bedenk me dat ik de schoorsteen moet laten vegen.... Maar eens een afspraak maken.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 14:46
kockie schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 22:00:
Hier de Bergkachel al 2 keer aangehad. 2 dagen van kunnen genieten; niet van de stank, maar van de heerlijke stralingswarmte. Over stank: ik bedenk me dat ik de schoorsteen moet laten vegen.... Maar eens een afspraak maken.
Met een kamerbrede schuifpui op het zuid-westen hoef ik voorlopig er niet aan te denken om een lucifertje in de gereedstaande kachel te gooien. De temperaturen hier in de woonkamer variëren al een paar weken tussen de 21' en 24'. Wanneer ik de kachel hier aan zou steken, koken we de tent uit. ;) Afgelopen najaar en voorjaar heb ik al gemerkt dat deze schuifpui flink wat zonnewarmte oplevert. Ondanks dat HR++ glas nooit zo goed zal isoleren midden in de winter als een goed geisoleerde muur met spouw, kan het toch vanwege de zonnestraling energievoordeel opleveren. (los van het feit dat voor het gevoel de kamer in de tuin doorloopt, daar hebben we het uiteindelijk voor gedaan)

Bij het begin van het stookseizoen kan ik gelijk weer eens 'grote opruiming' doen. Ik struikel zowat over al die te korte stukjes blank hout die tijdens het verbouwen overblijven. Als je een kachel hebt, kun je het niet over je hart verkrijgen om al dat hout zomaar in de container te gooien :P

Overigens, met deze redelijk zonnige week draait de zonneboiler overuren. Ondanks z'n beperkte capaciteit (2.75m2 @ 100 ltr) hebben we maar 0.2m3 gas verbruikt. Daarmee is het verbruik in deze septemberweek lager dan alle weken van mei en juni.
Wanneer je maar zo'n klein systeem hebt, moet je daar als gezin trouwens wel bewust mee omgaan. Niet allemaal achter elkaar onder de douche als het niet nodig is (bijv. in het weekend). Gelukkig vind mijn vrouw het ook leuk om af en toe eens te kijken op de Celcia 20 wat nu de boilertemperatuur is, ze bepaalt regelmatig zelfs aan de hand van die info of ze met de hand afwast of alles opspaart voor de vaatwasser (cold fill).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 15:26:
Heeft iemand enig idee wat het merk/type stekker is wat aan de AC zijde zit van een OK4E omvormer?

Hij heeft wel wat weg van een XLR stekker alleen dan gecombineerd 2x male 2x female. Iemand enig idee of deze los bij Conrad worden verkocht?
Ik vrees dat dat wel eens een bottleneck zou kunnen gaan worden voor OK4 diehards zoals wij. Die plug heb je namelijk nodig als je de OK4 wil gebruiken en je niet de exemplaren met vaste kabel hebt (heb ik destijds een set van afgedwongen bij systeemrenovatie bij NUON). Alle commercieel verkochte OK4tjes in NL hebben volgens mij die plug gehad, zo was het hele concept ontworpen en was door KEMA goed bevonden (en mocht het dus door NUON en Eneco worden verkocht). Zijn speciale kabels door Draka ontworpen, met die asymmetrische plug d'r aan vastgesmolten (niet verwijderbaar, had ook met het hele concept te maken, OK4 was voor buitengebruik bedoeld en had een absurd hoge IP67 klasse). Die kabel wordt natuurlijk nooit meer geleverd, want het was een karakteristiek ontwerp afgestemd op het AC module concept met OK4 omvormer. Ik heb nog nooit gehoord dat die kabels ooit bij Conrad te koop zijn geweest.

Je kunt het, als je ZPV lid bent, mogelijk nog bij Floris proberen, we hebben paar jaar geleden een zooi omvormers met wat kabelspul weggehaald bij DENlab in Delft. Daar zaten die pluggen aan.

Voor bedradingscode van de plug op de OK4 zelf zie deze foto. Er zijn twee spanningvoerende aders en twee data aders.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonneschijn schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 21:46:
[...]
De eerste keer ging goed, de tweede keer minder...
Ik had een lekker vuurtje, maar plotseling was de trek in de schoorsteen weg en kwam de rook de kamer in :(
Waarschijnlijk had ik de schoorsteen niet goed genoeg voorverwarmd. Het heeft 2 dagen geduurd voordat de stank weer uit de woonkamer was...
Als het buiten warmer is dan binnen verminderd de trek van de schoorsteen.
Meestal begin ik in oktober met stoken omdat het in september nog comfortabel warm is in de woning.
Maar ik snap wel dat je die prachtige kachel graag wilt uitproberen d:)b

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JakeNL schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 23:43:
[...]

Wanneer je maar zo'n klein systeem hebt, moet je daar als gezin trouwens wel bewust mee omgaan. Niet allemaal achter elkaar onder de douche als het niet nodig is (bijv. in het weekend). Gelukkig vind mijn vrouw het ook leuk om af en toe eens te kijken op de Celcia 20 wat nu de boilertemperatuur is, ze bepaalt regelmatig zelfs aan de hand van die info of ze met de hand afwast of alles opspaart voor de vaatwasser (cold fill).
Goed geregeld, met een klein beetje gedragsaanpassing kan je nog behoorlijk wat extra besparen. En het feit dat je vrouw ook regelmatig kijkt op het display geeft aan dat ze het systeem geaccepteerd heeft en inziet dat het grote voordelen heeft. The Wife Acceptancy Factor :-)
zonnigtype schreef op zondag 13 september 2009 @ 00:13:

Ik vrees dat dat wel eens een bottleneck zou kunnen gaan worden voor OK4 diehards zoals wij. Die plug heb je namelijk nodig als je de OK4 wil gebruiken en je niet de exemplaren met vaste kabel hebt (heb ik destijds een set van afgedwongen bij systeemrenovatie bij NUON). Alle commercieel verkochte OK4tjes in NL hebben volgens mij die plug gehad, zo was het hele concept ontworpen en was door KEMA goed bevonden (en mocht het dus door NUON en Eneco worden verkocht).

Je kunt het, als je ZPV lid bent, mogelijk nog bij Floris proberen, we hebben paar jaar geleden een zooi omvormers met wat kabelspul weggehaald bij DENlab in Delft. Daar zaten die pluggen aan.

Voor bedradingscode van de plug op de OK4 zelf zie deze foto. Er zijn twee spanningvoerende aders en twee data aders.
Ik was er al bang voor, ik heb inmiddels ook al een mailtje gestuurd naar de ontwerper van de OK4E omvormer, met dank trouwens voor de informatie die ik daarover vond op PolderPV.

Het vervelende van de opzet van de stekker van de OK4E is dat ik er weinig vertrouwen in heb dat ik daar zonder de stekker een goede en betrouwbare verbinding mee kan maken.

Ik denk dat ik er verstandig aan doe en toch maar voor een Soladin 120 ga, die werkt ook goed met een RSM95 paneel samen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:44

stegen

8710Wp

ericplan schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 19:48:
Ik begrijp eindelijk waarom ik mijn Solarlog nog niet heb ontvangen. De firma (die ja) weet niet wat het is. 8)7 Vandaag ontving ik de "solarlog", blijkt het de RS485 interface voor de Sunny Boy. Zitten we daar zes! maanden op te wachten. Ik kan nu wel het nieuwe model bestellen, al is dat helaas weer duurder.
Zucht, even googelen was te veel moeite? Ongelofelijk!
Als je nog een paar maanden extra geduld hebt, dan heb ik een veel goedkoper alternatief. ;)
www.solarlink.nl

Komt direct van m'n dev-boardje af, staat via RS485 in verbinding met m'n SMA omvormer.
Leest elke 5 seconden het actuele vermogen, paneel spanning, omvormer temperatuur,en opbrengst uit.
En geeft deze data real-time weer via de webpagina.

Dag, maand en jaar grafieken komen nog, de snelheid van het genereren van de data voor de grafiek wordt ook nog aan gewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@fltspaal : http://link.marktplaats.nl/274998514

@stegen : interesting, kan die ook 14 omvormers aan ?
ik loop een beetje uit de max van mijn edisun binnekort...

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-09-2009 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Met die man heb ik al contact gehad, dat betreft allemaal OK4E omvormers zonder de AC zijde aansluiting. Die mist dus allemaal.

Je hebt trouwens een emailtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Dit boek is hier al eens langsgekomen, maar ik heb het eigenlijk pas dit weekend gelezen: http://www.withouthotair.com/download.html

Is een gratis boek in PDF-vorm, maar je kunt ook een geprinte versie bestellen. Het boek bekijkt of we onze energievoorziening duurzaam zouden kunnen maken, en maakt overal begrijpelijke en simpele berekeningen bij.

Echt een aanrader!

Conclusie van het boek: We hebben nog een heeeeele lange weg te gaan. Belangrijkste stappen voor nu zijn elektrische auto's(Voor efficienter vervoer en opvangen fluctuaties duurzame energiebronnen) en verbruik terugdringen(Vooral in transport en verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tsjakaaaa : http://www.energieportal....park-afgeblazen-6305.html
(volledige real time bemeting te zien in de vvv in egmond aan zee)

en boem : http://www.energieportal....ndse-windmolens-6313.html
(commentaar overbodig)

nadat je gek*tst hebt van de vvd, klik hier verder : http://www.youtube.com/watch?v=uUyMFQAqZNc
ook kippevel ? ik wel.

fortis gered,
econcern dood.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-09-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Weet iemand of je zonnepanelen aan je huisinstallatie mag aarden? Zoals het er nu naar uit ziet krijg ik binnenkort een aantal Sunpowerpanelen op het dak. In de (engelstalige) installatiehandleiding staat dat (het frame van) de panelen geaard moeten worden (nog afgezien van de aardingsset die voor de omvormer nodig is). Ons complex is voorzien van een 25mm2 massieve ringleiding waar alle huisinstallaties en de vloerbewapening op aangesloten is. Deze aarddraad zit met een dikke aardpin in de bodem. Mogen de panelen, met name het frame, hierop aangesloten worden? Het is niet bedoeld als beveiliging tegen blikseminslag!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Ik heb mijn Sunpower panelen d.m.v. de positieve aardingsset van SMA geaard. Deze heeft een ingebouwde zekering, mocht er iets misgaan, dan is dat door de omvormer te detecteren.
De aarding van de omvormer, en indirect dus ook de + pool van de strings, ligt dan aan randaarde.
De randaarde is in de meterkast verbonden met de aardingsdraad, die de grond in gaat.

Het frame van de panelen zelf is overigens niet geaard..Ik kan daar ook niets over vinden in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Zelf heb ik de frames wel geaard aan de aardkabel in huis.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

stegen schreef op zondag 13 september 2009 @ 20:16:
Het frame van de panelen zelf is overigens niet geaard..Ik kan daar ook niets over vinden in de handleiding.
Het staat in hoofdstuk 4.1 Grounding van de sicherheits und installationsanweisungen op de duitse sunpowersite. Zonder aarding van de frames loop je kans op uitsluiting van garantie.

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 13-09-2009 22:01 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyvalla
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-04-2023

joyvalla

10x vlakkeplaat + 1000 ltr

Hallo,

Ik volg dit forum al geruime tijd, maar wat mij opvalt, is dat er weinig forum leden zijn met grote zonneboiler systemen.

Gisteren heb ik van Senter Novem bericht gekregen dat mijn subsidie aanvraag goedgekeurd is voor 32,5 GJ = € 5850,-.

Het systeem wat ik ga (laat) plaatsen is van OEG en bestaat uit 10 vlakke plaatcollectoren (20 m2) en een 1000 liter hygiëne meerlaagse combinatie boiler.

De bedoeling is om sanitair water, de vloerverwarming ca. 60 m2 op de boiler aan te sluiten en tevens de vaatwasser en de wasmachine Hotfill te voeden.

Wellicht blijft er dan nog (genoeg) vermogen over voor de rest van de verwarming ???.

Het blijft toch een gok, of het gaat werken of niet en het milieu is er bij gebaat, immers minder gas en elektra verbruik.

Zijn er forum leden die ook een vergelijkbaar systeem hebben of plannen hebben in dezelfde richting. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

ericplan schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:49:
[...]
Het staat in hoofdstuk 4.1 Grounding van de sicherheits und installationsanweisungen op de duitse sunpowersite. Zonder aarding van de frames loop je kans op uitsluiting van garantie.
Interessant, ik zie inderdaad nu dat ze de tekst "In addition, the module frame should be grounded." hebben toegevoegd. Bij de installatiehandleiding die bij de modules wordt geleverd staat deze zin er nog niet bij. (revisie B )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ons huis is 8 jaar geleden helemaal en zeer grondig verbouwd is en geïsoleerd, dus dat zit wel goed. Maar het is gewoon ronduit groot en daarom stoken wij nu per jaar zo'n 5000m³ gas. Dat is duur. Daarom zit ik me nu ook al een tijdje te oriënteren op mogelijke alternatieven. Op dit moment hangt er een 33kW HR ketel voor CV en WW. De CV bestaat uit hete lucht verwarming in alle ruimtes, plus vloerverwarming waar het mogelijk is in ongeveer 1/3 van het huis, maar verschillende houten vloeren, tapijt en een houten zolder beperken de mogelijkheden.

Een zonneboiler is mooi, maar met 100 vacuümbuizen halen we misschien 20% besparing. Nou zat ik te denken aan een hout CV kachel. Wij hebben ongeveer 1,7ha grond met redelijk wat bomen erop en produceren dan ook redelijk wat snoeihout. Dit gaat nu grotendeels op de stookhoop en naar de mussen. Daarnaast zouden we her en der nog wel aan ander stookhout aan moeten kunnen komen. (5000m³ gas is 5000*33,65=168,25Gj en hout bevat gemiddeld zo'n 16Mj/kg, bij 85% efficiëntie is er dus 168,25Gj/(16Mj*0,85)=12,371kg hout per jaar.) We hebben dan dus heel veel hout nodig, maar we zouden natuurlijk ook gewoon maar een deel met de kachel kunnen doen. Een ander deel zou van zonnecollectoren kunnen komen en wat er dan nog ontbreekt van de CV ketel.

Het idee waar ik nu dus mee in mijn hoofd zit is om 3*24 vacuümbuizen op het dak te leggen, een houtkachel met boiler te installeren en CV te behouden als back-up.

Wat ik mij nu afvraag is het volgend, hoe sluit ik dit het beste aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Op het ecologieforum wordt er ook over geschreven, neus er maar eens rond.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=929

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=914

Onderstaande installatie is al eens vaker hier verschenen :P
http://www.solarwebseiten...usen/live_holzhausen.html

[ Voor 46% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-09-2009 00:25 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Van "scepticus" inmiddels omgevormd tot "voorzichtig believer" na grondige bestudering van nagelneue en zeer detailrijke informatie. Daar waar het jaren aan ontbroken heeft. Maar nu dus wel. En hoe!

Stop de persen ... of beter nog: rollen die dingen! Het veelbesproken Nanosolar gaat nu eindelijk echt serieus van bil met startup nieuwe productielokatie in Duitsland, vlakbij de hoofdstad. En de eindelijk vrijgegeven technische specificaties mogen d'r beslist zijn. Volcontinue roll to roll productie van flexibele CIGS cellen lijkt haalbaar. Tevens een waanzinnig goed doordacht systeemconcept bij de module technologie. Overal forse kosten reducties te bereiken, door zeer slimme planning en focus.

Ik heb een hele dag elektronisch zitten pennen en zitten slijpen om het fraais een beetje goed op te schrijven. HIER.

En nu maar hopen dat het inderdaad niet de hoax blijkt te zijn die lang werd gevreesd, d'r zit "nogal" wat pecunia in dat bedrijf (o.a. van 's werelds grootste atoomboer en staatsbedrijf, half miljardje aan dollari amerikenski, in total) ... >:)

En Helianthos mag nu echt wel gaan doorscheuren, anders kunnen ze de hele pilot plant in Arnhem door de plee gaan trekken... (die zitten nog lang niet aan die "module" efficiënties...) :/

Tot slot: First Solar (verwachte productie in 2009: 1.100 MegaWattpiek, in paar jaar tijd 's werelds grootste producent geworden...): Watch your back! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op zondag 13 september 2009 @ 20:04:
Weet iemand of je zonnepanelen aan je huisinstallatie mag aarden? Zoals het er nu naar uit ziet krijg ik binnenkort een aantal Sunpowerpanelen op het dak. In de (engelstalige) installatiehandleiding staat dat (het frame van) de panelen geaard moeten worden (nog afgezien van de aardingsset die voor de omvormer nodig is). Ons complex is voorzien van een 25mm2 massieve ringleiding waar alle huisinstallaties en de vloerbewapening op aangesloten is. Deze aarddraad zit met een dikke aardpin in de bodem. Mogen de panelen, met name het frame, hierop aangesloten worden? Het is niet bedoeld als beveiliging tegen blikseminslag!
SunPower gebruikt zowel functionele aarding als veiligheids aarding. De functionele wordt verzorgt door de aardingskit in je (galvanisch gescheiden) omvormer (SMA). De veiligheidsaarding is de aarding van je frame en je constructie. Deze wordt apart aangelegd.
De aarding van het frame is niet verplicht volgends NEN 1010 aangezien SunPower panelen (en nagenoeg alle panelen) allemaal in aardings Klasse II vallen. Het wordt wel aangeraden.
Kortom het mag dus wel.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

joyvalla schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:34:
Hallo,

Ik volg dit forum al geruime tijd, maar wat mij opvalt, is dat er weinig forum leden zijn met grote zonneboiler systemen.

Het systeem wat ik ga (laat) plaatsen is van OEG en bestaat uit 10 vlakke plaatcollectoren (20 m2) en een 1000 liter hygiëne meerlaagse combinatie boiler.

De bedoeling is om sanitair water, de vloerverwarming ca. 60 m2 op de boiler aan te sluiten en tevens de vaatwasser en de wasmachine Hotfill te voeden.

Wellicht blijft er dan nog (genoeg) vermogen over voor de rest van de verwarming ???.

Zijn er forum leden die ook een vergelijkbaar systeem hebben of plannen hebben in dezelfde richting. ?
Je hebt wat 1 ding betreft gelijk, dit soort systemen zijn op z'n zachtst gezegd zeldzaam in Nederland. Hier in Nederland is alles groter dan 150 liter al een joekel van een zonneboiler. En dat terwijl in Duitsland over dat soort systeempjes hard word gelachen.

Er zitten hier een paar mensen op het forum die iets in de richting hebben van wat jij ook hebt, alhoewel jij met 20m2 aan vlakkeplaat straks wel veruit de grootste bent.

Eric-PVT : Heeft een 380 liter boiler aangesloten op een 5m2 vlakkeplaat. Dit alles zit weer op een Atag QSolar aangesloten. Eric haalt met zijn collector behoorlijke rendementen, ook in de winter, en z'n gasverbruik is behoorlijk gezakt.

Sunhacker: Heeft twee boilers in serie aangesloten ( 200/1000 uit m'n hoofd ) op 6x24 vacuumbuizen. Effectief collectoroppervlak komt in de buurt van de 14m2. Dit systeem is bedoeld voor warm water + vloerverwarming

Een kennis van mij : Heeft 2 boilers staan ( 300/1000 ) op 6x24 vacuumbuizen, systeem is ook bedoeld voor warm water + vloerverwarming

Ikzelf heb "slechts" 1x 300 liter, alleen voorlopig voor warm water. Pas als onze laminaatvloer aan vervanging toe is kunnen wij thuis beginnen aan vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

stegen schreef op zondag 13 september 2009 @ 15:42:
[...]

Als je nog een paar maanden extra geduld hebt, dan heb ik een veel goedkoper alternatief. ;)
www.solarlink.nl

Komt direct van m'n dev-boardje af, staat via RS485 in verbinding met m'n SMA omvormer.
Leest elke 5 seconden het actuele vermogen, paneel spanning, omvormer temperatuur,en opbrengst uit.

Dag, maand en jaar grafieken komen nog, de snelheid van het genereren van de data voor de grafiek wordt ook nog aan gewerkt...
Ziet er leuk uit, helaas was ik ongeduldig en had ik de Solarlog al in Duitsland besteld.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stegen schreef op zondag 13 september 2009 @ 15:42:
[...]

Zucht, even googelen was te veel moeite? Ongelofelijk!
www.solarlink.nl

Kan dit ook babbelen met de Soladin 600? Ga je het commericeel uitbrengen? Wat zou het gaan kosten denk je? Wat is het elektriciteitsverbruik op jaarbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zojuist de aanvraag gedaan voor Zon op je dak 2009. Het gaat dit jaar geheel electronisch met een simpel invulformulier. Ik heb voor 1200Wp aangevraagd, mijn (buur)vrouw 600Wp. De benodigde bouwvergunning hebben we al (nog) :) Met een beetje mazzel dus binnenkort 3000 Wp op ons dak.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:23
flitspaal.nl schreef op maandag 14 september 2009 @ 07:09:
[...]

Je hebt wat 1 ding betreft gelijk, dit soort systemen zijn op z'n zachtst gezegd zeldzaam in Nederland. Hier in Nederland is alles groter dan 150 liter al een joekel van een zonneboiler. En dat terwijl in Duitsland over dat soort systeempjes hard word gelachen.

Er zitten hier een paar mensen op het forum die iets in de richting hebben van wat jij ook hebt, alhoewel jij met 20m2 aan vlakkeplaat straks wel veruit de grootste bent.

Eric-PVT : Heeft een 380 liter boiler aangesloten op een 5m2 vlakkeplaat. Dit alles zit weer op een Atag QSolar aangesloten. Eric haalt met zijn collector behoorlijke rendementen, ook in de winter, en z'n gasverbruik is behoorlijk gezakt.

Sunhacker: Heeft twee boilers in serie aangesloten ( 200/1000 uit m'n hoofd ) op 6x24 vacuumbuizen. Effectief collectoroppervlak komt in de buurt van de 14m2. Dit systeem is bedoeld voor warm water + vloerverwarming

Een kennis van mij : Heeft 2 boilers staan ( 300/1000 ) op 6x24 vacuumbuizen, systeem is ook bedoeld voor warm water + vloerverwarming

Ikzelf heb "slechts" 1x 300 liter, alleen voorlopig voor warm water. Pas als onze laminaatvloer aan vervanging toe is kunnen wij thuis beginnen aan vloerverwarming.
Als ik de ruimte had in huis (en op het dak) dan had ik wel een zonneboiler geplaatst. Helaas is de ruimte beperkt, volgens mij kampen hier meer mensen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

ericplan schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:16:
Zojuist de aanvraag gedaan voor Zon op je dak 2009. Het gaat dit jaar geheel electronisch met een simpel invulformulier. Ik heb voor 1200Wp aangevraagd, mijn (buur)vrouw 600Wp. De benodigde bouwvergunning hebben we al (nog) :) Met een beetje mazzel dus binnenkort 3000 Wp op ons dak.
Hier ook 8)
9:01 verstuurd
1200Wp dr bij; bestel gelijk maar een paneel extra, is mn dak vol.
2000wp op mn dak, ben ik voor 85% zelf voorzienend. Een paar extra leds in huis..., nog iets zuiniger leven en de 100% moet lukken. (moet inductie koken door die stadsverwarming :( )

Heb een goeie deal gesloten met mn leverancier; kan mn soladin inleveren en zet alles mooi op een sb1700. Gelijk maar sparen voor een solarlog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 165002 schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:36:
[...]

Heb een goeie deal gesloten met mn leverancier; kan mn soladin inleveren en zet alles mooi op een sb1700. Gelijk maar sparen voor een solarlog!
Ik heb de Solarlog nog niet goedkoper gezien dan hier. Die van mij is onderweg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

wmeester schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:22:
[...]

Als ik de ruimte had in huis (en op het dak) dan had ik wel een zonneboiler geplaatst. Helaas is de ruimte beperkt, volgens mij kampen hier meer mensen mee.
Zo was mijn opmerking niet bedoeld hoor. Ik wilde alleen aangeven dat er hier in Nederland geen zonneboiler markt is. En de markt die hier is gaat alleen op voor kleine <150liter boilers. En er heerst hier in Nederland de opvatting dat zonneboilers niet rendabel zijn.

En dat terwijl onze oosterburen behoorlijk hard aan de weg timmeren met grote, complexe, installaties waarbij naast de zonneboiler ook speksteenkachels en andere verwarmingsbronnen worden gebruikt om het huis te verwarmen. En vaak ontzettend succesvol

Grote probleem hier in Nederland is en blijft onze verslaving aan aardgas, en toegegeven, daar zit er nog best een hoop van in de grond in ons kikkerlandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Anoniem: 307487 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 00:19:
[...]

Wat bedoel je? Dat je de Quinta continue in een soort ECO mode kan zetten?
Of is het een instelling, die hetzelfde doet als het ww-knopje op de Quinta zelf?
Als er naverwarming nodig is, zal dat buffervat toch opgewarmd worden.
Ik bedoel dat de warmwater functie nu met de iSense continue in ECO stand staat.
Terwijl de verwarming van het huis zijn normale programma kan draaien (niet ECO).
Vanmorgen hadden we heel vlotjes warm water voor douchen dus het valt niet tegen.

Voor zover ik weet zit er op de Quinta (28c) geen knopje...
Er zal inderdaad naverwarming plaatsvinden als dat nodig is bij een warmwatervraag. Maar de Quinta zal niet meer zijn vat op temperatuur houden. Dat was bij mij iedere 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

eric-pvt: Er komt zowiezo een S0 ingang op, die de pulsen van een kWh meter kan tellen. Deze meters zijn voor niet al te veel geld o.a. op ebay te koop. Hier ben je niet meer gebonden aan het maximum van 10A van de edisun.

jeroenH: Soladin ondersteuning zal wel worden toegevoegd. Maar voorlopig richt ik me op SMA omvormers. De prijs is nog niet bekend, maar zal ongeveer de helft bedragen van een Solarlog. Elektriciteitsverbruik is max 2 W, (momenteel verbruikt de CPU 0,5W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutgert
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 16:16
Ook hier om 9.00h vanochtend direct een aanvraag gedaan. De site bleef goed snel - gebrek aan belangstelling of hebben ze de infra gewoon goed voor elkaar? :-)

Rutger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239001

ericplan schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:16:
Ha, ik ook. en met mij een hele hoop buren. Ik denk dat we het Oud Zuid budget er wel doorheen krijgen..... Als ik op tijd ben (09:04, dus dat moet lukken zou je zeggen) ga ik naar de 1800Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rutgert schreef op maandag 14 september 2009 @ 11:31:
Ook hier om 9.00h vanochtend direct een aanvraag gedaan. De site bleef goed snel - gebrek aan belangstelling of hebben ze de infra gewoon goed voor elkaar? :-)
Welk stadsdeel? Ik hoorde van Besseling dat ze voor het Stadsdeel Centrum voor ca 25 sets budget hebben, maar dat dit aantal waarschijnlijk verdubbeld gaat worden (ik denk uit onderuitputting van de andere gesubsidieerde technieken)

[ Voor 27% gewijzigd door ericplan op 14-09-2009 11:43 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutgert
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 16:16
ericplan schreef op maandag 14 september 2009 @ 11:39:
[...]
Welk stadsdeel? Ik hoorde van Besseling dat ze voor het Stadsdeel Centrum voor ca 25 sets budget hebben, maar dat dit aantal waarschijnlijk verdubbeld gaat worden (ik denk uit onderuitputting van de andere gesubsidieerde technieken)
Zeeburg (IJburg). Wist niet dat de regeling weer per stadsdeel was. Ik kan me zo voorstellen dat er in sommige wijken veel meer vraag is dan in andere, zo dat een "stadsdeeloverstijgende regeling" handiger was geweest. Nu ja, we zullen zien. De procedure loopt wel vlot tot op heden, direct een mail, binnen een week een besluit.

@stegen: ik ben ook geïnteresseerd. Mooi gemaakt. Hoor graag als je ea af hebt.

Rutger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Van 48 naar 74 buizen (van 2 naar 3 panelen) gaf bij ons slechts een extra besparing van 20 euro per jaar. Van 1 naar 2 panelen is bijna 80% nuttig gebruik van het tweede paneel (t.o.v. het eerste paneel). 3 panelen waren eis voor de subsidie, maar nog meer panelen ging nergens meer over. Bij het 4e paneel ging het nog om een paar euro's. Dit komt vooral door de goede isolatie + houtkachel stoken (kort stookseizoen).

De verwarming er op aansluiten verhoogt de opbrengst wel wat (je hebt namelijk geen tapwater overschot) omdat de temperatuur van de panelen lager gehouden kan worden en daardoor minder uitstralen.
Van het winter gaan we bekijken hoeveel er gewonnen kan worden door de luchtverwarming er op aan te sluiten (niet op het voorraadvat, maar in de collectorleiding, geen extra pomp, enkel een extra klep), maar ik heb mijn twijfels (mede omdat de panelen een deel van december geen zon zien vanwege schaduw van de bomen).

Dat neemt uiteraard niet weg dat ik benieuwd ben hoe het nieuwe systeem gaat presteren, hoe meer je hem leeg trekt, hoe hoger de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

Rutgert schreef op maandag 14 september 2009 @ 11:57:
[...]

Zeeburg (IJburg). Wist niet dat de regeling weer per stadsdeel was. Ik kan me zo voorstellen dat er in sommige wijken veel meer vraag is dan in andere, zo dat een "stadsdeeloverstijgende regeling" handiger was geweest. Nu ja, we zullen zien. De procedure loopt wel vlot tot op heden, direct een mail, binnen een week een besluit.

@stegen: ik ben ook geïnteresseerd. Mooi gemaakt. Hoor graag als je ea af hebt.
Hier ook zeeburg.
De pot met geld is voor heel Amsterdam per stadsdeel (na rato) verdeeld. Stadsdeel met de meeste inwoners krijgt in eerste instantie het meeste toegewezen.
Als er dan in een stadsdeel aan het einde van de inschrijving geld over is, gaat dit naar de mensen die op de reservelijst staan. In zeeburg is er ook 25k bij gekomen (17 systemen) vanuit het stadsdeel

Ik was trouwens op de markt gister in westerpark; die boefjes van een besseling hadden snel een briefje in hun folders gevouwen dat de prijzen ineens naar beneden waren gegaan.
Nu kunnen ze ineens wel mee met de normale markt prijzen!
De mensen in Alkmaar hebben keihard pech met de € 2925 die ze daar betaalden; schandalig gewoon. Hoe betrouwbaar ben je dan als bedrijf! Ik vroeg ze erna , allemaal afwijkende antwoorden; over markt ontwikkeling etc etc; ging ie gelijk over op het bashen van de "concurentie"

In Amsterdam is er gelukig wat concurrentie en hop prijzen kunnen zakken.

Wat ik nog kwalijker vind is dat de gemeente met gemeenschapsgeld reclame maakt voor die lui.
Anderen zetten dure advertenties in kranten etc etc ; en de monopolist krijgt het gratis van belasting geld.

Anyways; ik ben natuurlijk super blij met de regeling; in 2 jaar mn dak voor een prikkie vol; SDE vrij 8) Klaar met zeuren! laat die zon maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 165002 schreef op maandag 14 september 2009 @ 15:21:
[...]

Ik was trouwens op de markt gister in westerpark; die boefjes van een besseling hadden snel een briefje in hun folders gevouwen dat de prijzen ineens naar beneden waren gegaan.
Nu kunnen ze ineens wel mee met de normale markt prijzen!
Ik was er ook, ik heb nog even kennisgemaakt met tweaker NewE.
De mensen in Alkmaar hebben keihard pech met de € 2925 die ze daar betaalden; schandalig gewoon. Hoe betrouwbaar ben je dan als bedrijf! Ik vroeg ze erna , allemaal afwijkende antwoorden; over markt ontwikkeling etc etc; ging ie gelijk over op het bashen van de "concurentie"
PolderPV en Wouterlood roepen het al jaren dat dit soort subsidies (bijna) niets helpen. Ze houden de prijs hoog. Ik heb het toevallig zelf ook mogen zien aan de prijs van de Nefit Solarline. Nadat het SDE subsidiebedrag bekend was schoot de prijs omhoog, niet geheel toevallig met de helft van het SDE-bedrag.
Anyways; ik ben natuurlijk super blij met de regeling; in 2 jaar mn dak voor een prikkie vol; SDE vrij 8) Klaar met zeuren! laat die zon maar komen!
Ik ook, zelfde situatie, na 2 jaar mooi 3000 Wp op ons dak, zonder SDE ellende. Ongeveer gelijk aan ons verbruik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grappig, ik zie de term 'SDE vrij' nu al een paar keer voorbijkomen, volgens mij heeft iemand 'm zelfs in z'n sig. Zouden we iets mee moeten doen...

(Ik ben ook trots SDE vrij, zelfs geheel subsidievrij, jullie hebben niet hoeven meebetalen aan mijn zonnestroominstallatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

op dit moment het goedkoopst bij zon-panelen.nl, dus slechts een verschilvan 500 euro bijleggen voor een sb1700 !

greetz,

shopperic
(geschrokken van de meterstand -1749kwh inmiddels)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 14-09-2009 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 14 september 2009 @ 15:52:
Grappig, ik zie de term 'SDE vrij' nu al een paar keer voorbijkomen, volgens mij heeft iemand 'm zelfs in z'n sig. Zouden we iets mee moeten doen...

(Ik ben ook trots SDE vrij, zelfs geheel subsidievrij, jullie hebben niet hoeven meebetalen aan mijn zonnestroominstallatie.)
De subsidie in Alkmaar en Amsterdam komt van de provincie Noord Holland, die al die jaren flinke winst heeft gemaakt met Nuon. Ik krijg na 25 jaar betalen aan Nuon eindelijk wat terug. Een soort Return on Investment. :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
JeroenH schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:09:
[...]

Kan dit ook babbelen met de Soladin 600? Ga je het commericeel uitbrengen? Wat zou het gaan kosten denk je? Wat is het elektriciteitsverbruik op jaarbasis?
Als tweaker kan je toch ook mijn oplossing toepassen ;)

Een Asus routertje (wl500g) met seriële poort, heb ik hier evt nog liggen. Verbruik ca 5W als je een usb stick als storage gebruikt. Linux firmware erop en gaan!
Natuurlijk gebruik je dan SolGet voor je meetresultaten ;)

En op die asus kan je natuurlijk nog veel meer doen, om die 5W wat meer te rechtvaardigen.

Ooit ben ik benaderd door een bedrijfje dat mijn linux script wilde gebruiken, ik vermoed om de uitleescodes te hergebruiken. Omdat ik de software toen nog niet gepubliceerd had, kreeg ik 200 euro als "doorwerkpremie"...Ben benieuwd waar ze dat nu eigenlijk voor gebruikt hebben, nooit meer iets van gehoord namelijk.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

stegen schreef op maandag 14 september 2009 @ 11:23:
jeroenH: Soladin ondersteuning zal wel worden toegevoegd. Maar voorlopig richt ik me op SMA omvormers. De prijs is nog niet bekend, maar zal ongeveer de helft bedragen van een Solarlog. Elektriciteitsverbruik is max 2 W, (momenteel verbruikt de CPU 0,5W)
die wil ik ook erg graag
Mistraller schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:41:
[...]
Een Asus routertje (wl500g) met seriële poort, heb ik hier evt nog liggen. Verbruik ca 5W als je een usb stick als storage gebruikt. Linux firmware erop en gaan!
heb ik bestudeerd, maar is me denk ik te lastig Afbeeldingslocatie: http://www.maroc.nl/forums/images/smilies/redface.gif

[ Voor 37% gewijzigd door sander817 op 14-09-2009 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo,

Gisteren heb ik van Senter Novem bericht gekregen dat mijn subsidie aanvraag goedgekeurd is voor 32,5 GJ = € 5850,-.

Het blijft toch een gok, of het gaat werken of niet en het milieu is er bij gebaat, immers minder gas en elektra verbruik.

Ik heb een systeem met vacuumbuizen 6 x 24 stuks wat 25,2Gj moet geven.
Daarbij heb ik een ww-boiler van 200ltr en een cv-boiler van 1000ltr.
Verder ook 60m2 vloerverwarming maar deze heb ik nog niet direkt aan de boiler gekoppeld.
Dit overweeg ik wel te gaan doen, maar ik wacht eerst de resultaten van de komende tijd af.

Op dit moment ( dit gaat m'n eerste stookperiode worden) heb ik het systeem aan de cv-ringleiding gekoppeld dmv een 3-wegklep welke gestuurd wordt door m'n controller.
Aangezien ik nog geen vergelijk heb voor de komende periode kan ik hierover nog geen uitspraken doen.
Daarbij kan ik wel zeggen dat er een periode achter de rug is waarin het systeem erg productief was.
Vanaf week 13 (start zonneboiler) tot afgelopen zondag heb ik 213m3 gas bespaard tov vorig jaar zonder zonneboiler.
Deze besparing gaat bijna in z'n geheel ten goede van de ww-boiler aangezien normaal deze periode bijna geen verwarming is gebruikt.

Wat mij opvalt is dat jouw systeem meer opbrengst genereerd maar je hebt minder inhoud boiler.
Normaal met ondersteuning voor verwarming wordt ongeveer per m2 collector/100ltr boiler geteld.
Dus in mijn geval zit ik al kritisch.
Dat betekent dat je in de zomer andere oplossingen moet maken om je opbrengst 'kwijt' te raken.

Je vraag of er genoeg opbrengst is om ook nog je radiatoren te verwarmen:
Ik denk dat je dat verkeerd ziet.
Wil je echt met de zon verwarmen, dan kom je aan zeer grote oppervlaktes collector.
Je moet het meer zien als ondersteuning waardoor je cv-ketel minder hard hoeft te werken.
In de lente en herfst dan kun je wel langer zonder cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Mistraller schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:41:
[...]

Natuurlijk gebruik je dan SolGet voor je meetresultaten ;)

En op die asus kan je natuurlijk nog veel meer doen, om die 5W wat meer te rechtvaardigen.

Ooit ben ik benaderd door een bedrijfje dat mijn linux script wilde gebruiken, ik vermoed om de uitleescodes te hergebruiken. Omdat ik de software toen nog niet gepubliceerd had, kreeg ik 200 euro als "doorwerkpremie"...Ben benieuwd waar ze dat nu eigenlijk voor gebruikt hebben, nooit meer iets van gehoord namelijk.
Mooie oplossing voor de Soladin!
Weet jij toevallig of er ook meerdere Soladins op dezelfde RS485 kabel kunnen worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stegen schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:07:

Weet jij toevallig of er ook meerdere Soladins op dezelfde RS485 kabel kunnen worden aangesloten?
Dat denk ik te weten: nee dat kan niet. Het apparaat waar je ze op aansluit (computer of logger) moet voor elke omvormer een aparte seriële poort en dus een aparte kabel hebben. Die kabels zijn (veel te) duur. Daarom ben ik ook meer geïnteresseerd in een oplossing die niet direct aan de omvormer meet maar met een sensor op de 240V-lijn. Omdat ik meerdere omvormers heb zou het me anders te duur en ingewikkeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pcmadman schreef op zondag 13 september 2009 @ 23:42:
Wat ik mij nu afvraag is het volgend, hoe sluit ik dit het beste aan?
Bij een systeem met meerdere warmtebronnen kun je waarschijnlijk beter de boiler centraal stellen.
Elke warmtebron direkt aansluiten aan de boiler dmv van een verdeler.
Met deze verdeler kun je ook de diverse verbruikers gaan aansturen bijvoorbeeld vloerverwarming, radiotoren, boiler.
Deze techniek wordt in Duitsland en Oostenrijk vollop toegepast.
Bijvoorbeeld:
http://www.solartirol.at/Testanlagenlive.html
Ingolstadt is een mooi voorbeeld

Hoe te regelen?
UVR1611 van Technische Alternative is op dit moment bijna de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Het is heel goed mogelijk om meerdere Soladins op een poort aan te sluiten.
Maar je zult wel moeten schakelen.
De uitgangen van de Soladin kunnen als het ware in serie en aan de poort.
De ingangen van de Soladin kun je met een multiplexer schakelen.
Je kunt via een paralelle poort de multiplexer aansturen.
Dit geheel klinkt veel ingewikkelder als het is.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

JeroenH schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:12:
[...]

Dat denk ik te weten: nee dat kan niet. Het apparaat waar je ze op aansluit (computer of logger) moet voor elke omvormer een aparte seriële poort en dus een aparte kabel hebben. Die kabels zijn (veel te) duur. Daarom ben ik ook meer geïnteresseerd in een oplossing die niet direct aan de omvormer meet maar met een sensor op de 240V-lijn. Omdat ik meerdere omvormers heb zou het me anders te duur en ingewikkeld worden.
Het idee achter RS485 is juist dat je er meerdere apparaten op aan kan sluiten, in theorie zou je dus wat SMA omvormers, en een paar Soladins moeten kunnen aansluiten. Bij de SMA omvormers kan je elke omvormer een bus adres geven, en zo dus tientallen omvormers over dezelfde bus uitlezen. Jammer ik hoopte dat dit ook voor de Soladin omvormers zou gelden..

Via een sensor op het lichtnet kan o.a. met een project van deze Tweaker:
http://zon.wieggers.org/page54.html

De solarlink die ik aan het bouwen ben zal voorzien zijn van een RS232 + RS485 aansluiting, maar ook een S0 input/output krijgen. Voor lokale data opslag ben ik er nog niet helemaal uit, of 2-4MB aan flash (gebruik ik momenteel), of misschien toch maar een SD kaart aansluiting. Verder moet ie natuurlijk ook de data naar sonnenertrag.de kunnen uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 281733 schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:14:
[...]

Bij een systeem met meerdere warmtebronnen kun je waarschijnlijk beter de boiler centraal stellen.
Elke warmtebron direkt aansluiten aan de boiler dmv van een verdeler.
Met deze verdeler kun je ook de diverse verbruikers gaan aansturen bijvoorbeeld vloerverwarming, radiotoren, boiler.
Deze techniek wordt in Duitsland en Oostenrijk vollop toegepast.
Bijvoorbeeld:
http://www.solartirol.at/Testanlagenlive.html
Ingolstadt is een mooi voorbeeld

Hoe te regelen?
UVR1611 van Technische Alternative is op dit moment bijna de enige oplossing.
Ja, die site ken ik idd. En die van Holzhausen ook. http://www.vrksolaranlage.kilu.de/Livedaten.htm is ook heel interessant. Bij die laatste staat ook redelijk wat achtergrond info. Hij heeft geloof ik zelfs twee UVR1611's in gebruik, maar ja, als je de complexiteit van dat systeem ziet! 8)7

Ik heb vandaag wat verder gekeken en gedacht en zit nu met dit idee:
Een buffervat van 1000L met twee warmtewisselaars.
De bovenste warmtewisselaar voor WW.
De onderste warmtewisselaar voor de zonnecollectoren.
De CV retourleiding, van hetelucht-unit en vloerverwarming door het vat laten stromen.
De kachel ook door de buffer laten stromen.

De WW gaat verder na het vat nog door de ketel voor eventuele naverwarming, maar omdat deze de bovenste warmtewisselaar gebruikt zal dit hopelijk niet vaak nodig zijn.
De zonnecollectoren worden dan op de onderste warmtewisselaar aangesloten, omdat daar de temperatuur normaal het laagst is, waardoor het rendement het hoogst is. Door convectiestroming zal het hele vat opwarmen bij veel zon.
De CV retourleiding stroomt van onder naar boven door het vat en krijgt nog een drieweg klep ervoor, zodat het retour water direct terug gestuurd kan worden naar de CV, als dit water warmer is dan het water boven in de buffer, zodat de CV niet gaat helpen de buffer te verwarmen (warmte uit gas hoef ik niet te bufferen!). Is het in deze misschien nog interessant om een extra driewegklep te installeren die het retourwater halverwege het vat in kan sturen, als het vat onder wel koeler is, maar boven niet? (Dit is een veel voorkomende situatie, want de hetelucht heeft een retourtemperatuur van 50-60gr bij 100% belasting en de vloerverwarming meer rond de 30gr.)
De kachel stuurt zijn water dan van boven naar onder door het vat.

Weet iemand eigenlijk hoe het zit met de dubbel gescheiden systeem vereiste boven de 40kW, want onze ketel is 33kW en als daar nog kachel plus zonneboiler bij komen, dan zit de theoretische piek capaciteit dus ruim boven de 40kW?

En is het moeilijk om zo'n UVR1611 te programmeren, want ik denk niet dat onze installateur daar naar uit ziet? (Ik studeer software engineering, dus daar zou iets mogelijk moeten zijn!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pcmadman schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 00:32:
[...]

Weet iemand eigenlijk hoe het zit met de dubbel gescheiden systeem vereiste boven de 40kW, want onze ketel is 33kW en als daar nog kachel plus zonneboiler bij komen, dan zit de theoretische piek capaciteit dus ruim boven de 40kW?

En is het moeilijk om zo'n UVR1611 te programmeren, want ik denk niet dat onze installateur daar naar uit ziet? (Ik studeer software engineering, dus daar zou iets mogelijk moeten zijn!)
Het dubbel scheiden kan door een speciale platenwisselaar
http://hrale.en.alibaba.c...Heat_Exchanger_parts.html

Ik heb ook een UVR1611 en ben geen software engineer :*)
Idd, hiermee hoef je niet bij je installateur mee aan te komen want die kratst zich alleen maar achter de oren.
Het is een mooie en goede controller, maar je moet er wel eerst wat tijd in steken om hem te begrijpen.
Als je de programmering doorhebt is het een machtig ding met vele mogelijkheden, ik zou bijna zeggen onbegrenst.
Gelukkig is er zeer veel info op het internet hierover te vinden.
Deze info is meestal in het Duits.
Het klinkt allemaal moeilijk het programmeren, maar als je er in zit dan valt het wel mee.
Het programmeren kan op 2 manieren, op de controller zelf en dmv een software-programma Tapps genaamd.

Voorwaarde is wel dat je goed weet wat je apparatuur doet en hoe ze werken (veiligheid, bedrijfszekerheid)
Het is een leuke hobby

Eventueel zijn er diverse bedrijven (Duitse) die de UVR voor je kunnen programmeren maar dat kost wat (bij mij €650)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:12:
[...]

Een tweaker maakt toch zelf een kabeltje, is hier al eens de revue gepasseerd.
Maar volgens mij is de aansluiting naar de Soladin eerder een RS-422 ipv een RS485.
stegen schreef op maandag 14 september 2009 @ 23:45:
[...]

De solarlink die ik aan het bouwen ben zal voorzien zijn van een RS232 + RS485 aansluiting, maar ook een S0 input/output krijgen. Voor lokale data opslag ben ik er nog niet helemaal uit, of 2-4MB aan flash (gebruik ik momenteel), of misschien toch maar een SD kaart aansluiting. Verder moet ie natuurlijk ook de data naar sonnenertrag.de kunnen uploaden.
Heb je ook al foto's... ben ook benieuwd naar hoe het er uitziet. :9
Als we het dan toch al moeilijk maken, kun je er ook OK4's mee uitlezen.
Ik heb nu een EEE-PC die 9.2 W verbruikt onder XP.
Eigen software draait goed, maar het kan natuurlijk zuiniger.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Grijze/Zwarte stroom Groen wassen. Is dat niet wat ze gaan doen met die vier pikzwarte kolen centrales in aanbouw? Grijze/Zwarte stroom naar Noorwegen exporteren, meren mee volpompen en dan terug laten komen als zogenaamde groene stroom.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

glambalk schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:50:
Grijze/Zwarte stroom Groen wassen. Is dat niet wat ze gaan doen met die vier pikzwarte kolen centrales in aanbouw? Grijze/Zwarte stroom naar Noorwegen exporteren, meren mee volpompen en dan terug laten komen als zogenaamde groene stroom.
Bijvoorbeeld. Nederlanders (beter: Nederlandse Regenten) blijven kruideniers die bij voorkeur "handelen". Zelf iets "maken" of "produceren" vinden "ze" te vies of te min voor hun standing...

NorNed, die trouwens paar keer plat heeft gelegen, brengt overigens lekker geld op voor TenneT [lees: EZ. Lees: de Staat]. Zie berichtgeving Energeia in hun fraaie dossier over NorNed. Wij hebben allen aan dat leuke kabeltje vet meebetaald, lees artikel 29 lid 5 van de Elektriciteitswet er maar eens op na...

... maar van de blijkbaar reeds geïncasseerde leuke opbrengsten van NorNed (voornamelijk door marktconditie verschillen Noorwegen/Nederland), heb ik nog geen cent op mijn rekening terug gezien ...

... je weet wel, Zwarte Gaten in de overheidsbegroting, en dat soort ellende ...

... zal Beatrix het vast niet over hebben gehad, vandaag ...

;(

"Aanleg interconnectoren niet om het geld", aldus de TenneT directeur. Ja, ja, nice said. Wie gelooft de beste man?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:14:
Bijvoorbeeld. Nederlanders (beter: Nederlandse Regenten) blijven kruideniers die bij voorkeur "handelen". Zelf iets "maken" of "produceren" vinden "ze" te vies of te min voor hun standing...

NorNed, die trouwens paar keer plat heeft gelegen, brengt overigens lekker geld op voor TenneT [lees: EZ. Lees: de Staat]. Zie berichtgeving Energeia in hun fraaie dossier over NorNed. Wij hebben allen aan dat leuke kabeltje vet meebetaald, lees artikel 29 lid 5 van de Elektriciteitswet er maar eens op na...

... maar van de blijkbaar reeds geïncasseerde leuke opbrengsten van NorNed (voornamelijk door marktconditie verschillen Noorwegen/Nederland), heb ik nog geen cent op mijn rekening terug gezien ...

... je weet wel, Zwarte Gaten in de overheidsbegroting, en dat soort ellende ...

... zal Beatrix het vast niet over hebben gehad, vandaag ...

;(

"Aanleg interconnectoren niet om het geld", aldus de TenneT directeur. Ja, ja, nice said. Wie gelooft de beste man?
Leuk dat soort informatie.
Ik dacht dat het ding netto geld opleverde voor de Nederlandse burger, maar stiekem is het meer een verkapte belasting. Kunnen ze mooi de hypotheekrenteaftrek (ook zo'n subsidie welke nergens op slaat en een mooie bubbel heeft opgeblazen) in stand houden.
Voor de mensen die trots sde-loos zijn omdat de rest van het land niet mee heeft betaald aan hun zonnestroom installatie de volgende vraag: vraag je bij de belasting ook je hra niet terug?
Heel wat huishoudens hebben op deze manier een voorschot (lening) genomen op de toekomst.

Deze bubbel leeg laten lopen kost heel wat meer dan de 18.000 euro die de crisis per huishouden kost. Maar he, ach we roepen gewoon een andere subsidie in het leven. Hoeven we het niet over de HRA te hebben, en kunnen we ondertussen starters aan een woning helpen. 2 vliegen in een klap.

Dat moest er even uit.

[ Voor 15% gewijzigd door SpiceWorm op 15-09-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 15:08:
Voor de mensen die trots sde-loos zijn omdat de rest van het land niet mee heeft betaald aan hun zonnestroom installatie de volgende vraag: vraag je bij de belasting ook je hra niet terug?
Dat trek ik me aan en zal die vraag dan ook beantwoorden. Nee, de hra vraag ik wel terug, net zoals ik niet te beroerd ben om lokale subsidie op te strijken voor het isoleren van onze woning. Wat we wél gedaan hebben is een huis kopen wat we desnoods op één salaris - en dus waarschijnlijk ook wel zonder hra - kunnen betalen. Volgens mij komt dat niet veel meer voor. Hierdoor hebben we wat financiële ruimte en zitten we niet gelijk in de knel als er financieel iets tegenzit.
Heel wat huishoudens hebben op deze manier een voorschot (lening) genomen op de toekomst.
Helemaal waar, en daarom ben ik helemaal niet voor de hra. Het probleem is om een eerlijke manier te verzinnen om er vanaf te komen. Ineens afschaffen zou mij flink hard treffen omdat de waarde van mijn huis flink zou kelderen.

Tijdens het koopproces van onze woning (oct-dec '07) veel met mensen gesproken over de hra en wat ermee zou kunnen gebeuren. In Zweden gebeurde er dit, dus korte termijn ellende en lange termijn viel het mee.
Dat moest er even uit.
Heel goed, ik ken het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 05:49:
[...]

Het dubbel scheiden kan door een speciale platenwisselaar
http://hrale.en.alibaba.c...Heat_Exchanger_parts.html

Ik heb ook een UVR1611 en ben geen software engineer :*)
Idd, hiermee hoef je niet bij je installateur mee aan te komen want die kratst zich alleen maar achter de oren.
Het is een mooie en goede controller, maar je moet er wel eerst wat tijd in steken om hem te begrijpen.
Als je de programmering doorhebt is het een machtig ding met vele mogelijkheden, ik zou bijna zeggen onbegrenst.
Gelukkig is er zeer veel info op het internet hierover te vinden.
Deze info is meestal in het Duits.
Het klinkt allemaal moeilijk het programmeren, maar als je er in zit dan valt het wel mee.
Het programmeren kan op 2 manieren, op de controller zelf en dmv een software-programma Tapps genaamd.

Voorwaarde is wel dat je goed weet wat je apparatuur doet en hoe ze werken (veiligheid, bedrijfszekerheid)
Het is een leuke hobby

Eventueel zijn er diverse bedrijven (Duitse) die de UVR voor je kunnen programmeren maar dat kost wat (bij mij €650)
Ik weet idd dat je dubbele scheiding oplost met een extra warmtewisselaar, maar dat wil ik nou net niet, want dat maakt het systeem veel complexer; warmtewisselaar, pomp, regeling en de extra warmtewisselaar zorgt voor een hogere warmtewisselaar = lager rendement vanwege benodigde hogere temperaturen.
Ik zit eigenlijk meer te denken aan regelgeving o.i.d. die stelt dat dit niet nodig is als ik bijvoorbeeld mijn controller zo instel dat er nooit meer dan 45kW aan vermogen ingeschakeld is?
http://www.kiwa.nl/upload...icatie_september_2007.pdf zie 9 & 10

Die controller klinkt idd wel als het juiste middel voor dit probleem. Als jij zegt dat programmeren wel te doen is, dan moet dat voor mij ook zijn. Handleidingen in het Duits zouden voor mij geen substantieel obstakel mogen vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SpiceWorm schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 15:08:
[...]

Leuk dat soort informatie.
Ik dacht dat het ding netto geld opleverde voor de Nederlandse burger, maar stiekem is het meer een verkapte belasting. Kunnen ze mooi de hypotheekrenteaftrek (ook zo'n subsidie welke nergens op slaat en een mooie bubbel heeft opgeblazen) in stand houden.

Deze bubbel leeg laten lopen kost heel wat meer dan de 18.000 euro die de crisis per huishouden kost. Maar he, ach we roepen gewoon een andere subsidie in het leven. Hoeven we het niet over de HRA te hebben, en kunnen we ondertussen starters aan een woning helpen. 2 vliegen in een klap.

Dat moest er even uit.
Und er hat Recht!

Heb nog nooit aanspraak op die krankzinnige hra kunnen/willen maken. Heb nooit een eigen huis gehad, dus ik zit alleen maar verhuurdersbelangen te spekken en kan ook nooit "huiswaarde" opbouwen waar ik later (theoretisch) leuke financiële sier mee zou kunnen gaan maken. Gezien de basic wijze waarop ik leef meen ik dat ik het beetje subsidie wat ik destijds voor de aanschaf van het (nog steeds hartstikke goed werkende) zonnestroom moois heb "mogen" binnenharken (wist ik destijds veel van de rampen die die regelingen over ons zouden afroepen), best wel verdiend heb. Voor alle absurde vervuiling en energie- en grondstoffenverspilling betalen mijn medelanders ook vrijwel niks, en dat alleen al is en blijft een schande.

Voor alle maatschappelijke dienstverlening heb ik tot nu toe in ieder geval ook al zelden iets spontaans teruggezien (op de schaarse vriendelijke contactpersonen na, die me elk op hun eigen wijze ergens mee hebben gematst, waarvoor hartelijk dank). Dus ik voel me (ook) niet aangesproken in financieel opzicht. Ik vind die hra sowieso een gedrocht. Ik vrees dat het nog wel effekes zal duren voordat daar de beuk in zal gaan, gezien de opgebouwde belangen. Eerst maar eens de almaar voortdurende ranzige grondspeculatie in dit land te lijf gaan (zijn ze te scheiterig voor in Den Haag). Of dat de "verhoudingen" verder recht zal trekken blijft natuurlijk een open vraag, de slimme jongens komen d'r toch altijd wel.

Zo, ook weer hartje gelucht. Over tot de orde van de dag... ;)

(beetje somber vandaag, mooi weer om weer eens uit de diepe zomerdip omhoog te gaan klimmen richting een Ferrarismeter stand die een beetje "in de buurt ligt" van die van vorig jaar ... of was het eervorig jaar? :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pcmadman schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 17:21:
[...]

Ik weet idd dat je dubbele scheiding oplost met een extra warmtewisselaar, maar dat wil ik nou net niet, want dat maakt het systeem veel complexer; warmtewisselaar, pomp, regeling en de extra warmtewisselaar zorgt voor een hogere warmtewisselaar = lager rendement vanwege benodigde hogere temperaturen.
Ik zit eigenlijk meer te denken aan regelgeving o.i.d. die stelt dat dit niet nodig is als ik bijvoorbeeld mijn controller zo instel dat er nooit meer dan 45kW aan vermogen ingeschakeld is?
http://www.kiwa.nl/upload...icatie_september_2007.pdf zie 9 & 10

Die controller klinkt idd wel als het juiste middel voor dit probleem. Als jij zegt dat programmeren wel te doen is, dan moet dat voor mij ook zijn. Handleidingen in het Duits zouden voor mij geen substantieel obstakel mogen vormen.
Ook in het engels.

Voor het warmwater schakel je gewoon per warmtebron.
Prioriteit 1=zonneboiler
2=houtkachel
3=cv-ketel

Als de zonneboiler het niet haalt dan schakelt de controller door naar de houtkachel, houtkachel niet aan dan cv-ketel.
Je kunt diverse extra controles invoegen om de temperaturen te bewaken en apparaten te stoppen en kleppen te sluiten of om t schakelen.
Je kunt zelfs een temperatuurstijging controleren.
Voor warmwater praat je sowieso over hogere temperaturen (60-65gr)

Het enige wat moeilijker is, is de houtkachel.
Aangezien een houtkachel niet zomaar uitgschakeld kan worden.
Dus het 45Kw probleem is er niet zolang je niet meerdere apparaten tegelijk inschakeld voor warmwater en dat is simpel te doen.
Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.