Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 12:37
In een heel ver verleden heb ik Denon media spelers gehad. DN-S1200 als ik het goed heb onthouden.
Leuke kleine en vooral veelzijdige spelers. De pitchbend knoppen vond ik heel fijn. Na het verkopen van deze 2 spelers en 2 ribben uit mijn eigen lijf heb ik de CDJ-2000s gekocht (die heb ik inmiddels weer verkocht)

Goed verhaal he.. wat ik dus wou vertellen is... Er was 1 ding waar ik maar niet aan kon wennen op de DN-S1200... De soft cue en play knoppen.. bah bah bah....Het lijkt erop dat deze all-in-one controller ze ook heeft.

En inderdaad looks zijn niet al te best, maar persoonlijk heb ik daar geen moeite mee zolang het maar logisch is.

[ Voor 4% gewijzigd door seez op 30-01-2019 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:20
Ik wilde een denon mcx8000 controller gaan halen, gebruik is voor thuis me dochter en ik.
Tevens tijdens carnaval voor het tiener carnaval.

Bestaat de mogelijk om een iPad te koppelen met bepaalde software via USB ? Heb wat gezien met Denon engine maar deze app kan niet meer op iOS 11.
Er zijn wel enkele DJ-apps maar die werken meer op line-out nivo volgens mijn.

Hopelijk hebben jullie een tip of antwoord.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:30

Ves

A gadget addicted Bounty

Ik zou niet voor een MCX8000 gaan nu de Prime 4 bekend is gemaakt.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-01 13:55
Ik zou ook niet voor de MCX8000 gaan. Als je ziet wat voor scherm er op de Prime 4 zit of op bijvoorbeeld de Pioneer XDJ-RX2 dan zie ik de meerwaarde niet van het aansluiten van een iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:20
Het is toch de denon 8000 geworden, dit omdat we hem komende carnaval nodig hebben en het budget niet hoger is als 1000 euro, dus we hebben al iemand moeten zoeken voor een klein stukje sponsoring.

Tot op heden erg tevreden, alleen ben ik nog eventjes zoekende hoe de muziek te rangschikken op de USB en ook om deze via the prime engine te laden, dat laatste is nog niet gelukt zeg maar

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botneet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 12:32
Hier na een aantal maanden ook weer eens mijn cdj 350/djm 350 set onder de flightcasedeksel tevoorschijn getoverd.

Blijft een leuke hobby, al moet ik nog wel mooi wat uren oefenen. Loop er over te denken de djm350 weg te doen en een djm 450 te kopen, puur voor de effecten en een extra send/return (ben gek op knopjes, dus wellicht in de toekomst nog een effectenbak eraan) .

Ook loop ik weleens te twijfelen tussen zo'n all in one controller want dat brengt me weer terug naar mijn roots namelijk: visueel mixen met virtualdj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:35
* 418O2 meldt. Had vroeger een setje 1210s, maar nooit serieus geweest. Die toen verkocht, maar het kriebelde wel weer. Ben de laatste jaren ook een beetje de techno wereld ingerold en ben die muziek erg gaan waarderen.

Vandaag 2x Pioneer PLX500 met een DJM250 mk2 gehaald. Hangen aan een Onkyo receiver met 2 eltax monitors. Timecoded vinyl is onderweg.

Ik kan de komende tijd lekker spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:35
Vandaag rekordbox aangesloten met de timecoded vinyl. Paar leuke aankopen gedaan op Bandcamp en wat gemixt. Heb de smaak te pakken, erg fijn!
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/R94kh0XLC2Wb0VzRSFzs6IxaUk0V6pSO9FhWAjhjE5LGqOXGsvM2rw3Qe2qkxQhJjLpDdl_1_QoeMH_BNzzmPikFjeAYSn2O9TtK0tkSgyKPP8IXTVuIM6dnVyuzxZL1KnWWafMDx0U=w2400

[ Voor 41% gewijzigd door 418O2 op 13-02-2019 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_V
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:11
Ik ben mij een beetje aan het orienteren op methode om setjes op te nemen bij feestjes/radio zonder dat ik een laptop mee moet nemen. Mensen die hier een beetje ervaring mee hebben?

Met een beetje onderzoeken op de volgende lijst uitgekomen: https://www.bax-shop.nl/compare/#/474675/36914/34369/273903

De h4n pro voelt als overkill maar wordt wel overal als topper genoemd en prijsverschil is ook weer niet heel groot. Ook opnemen van publiek lijkt me wel sfeer toevoegen aan een setje :) echter ben ik wel op zoek naar een simpele plug-and-play oplossing dus dan spreekt de reloop weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:56
Als je alleen direct het geluid wilt opnemen van de mixer etc, zorg voor een goede audio recorder met een echte line-in zodat je geen gain problemen hebt als je hem op een pioneer aansluit. Wil je de omgeving opnemen (live) dan is een tas of zoom hiervoor prima.

Ik raad alleen niet aan om de directe opname met de live opname te mixen, of je moet een dag willen spenderen achter de computer om dit goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 15:09
Tigerblood schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:54:
Technisch gezien een mooi apparaat, maar persoonlijk vind ik het er uit zien als een stuk speelgoed van de Intertoys. Het design en met name de gebruikte kleuren voor de verlichting van buttons en jogwheels komt echt mega cheap over. Die gekleurde naden tussen player, mixer en fx gedeeltes zijn ook puur esthetisch, want het is natuurlijk één apparaat en geen losse componenten. Die gejatte turntablevoetjes eronder zijn me helemaal een doorn in het oog.

Denon moet vooral doorgaan met het ontwikkelen van innovatieve DJ gear en zo de concurrentie aangaan met Pioneer en Native Instruments, maar qua design hebben ze echt een gigantische inhaalslag te maken. Dit is echt geen gezicht.
Het is een blijft een controller een geen professionele DJ set van gemiddeld €6.500,00. Dus daarin is het lastig vergelijken.
En over smaak valt lastig te twisten, de één vind het prachtig, jij vind het uiterlijk matig. En die mening mag je daarom ook hebben. Dit product is voor de internationale markt ontwikkeld en dan doe je het sowieso nooit voor iedereen goed.

Denon en Pioneer zitten in de DJ wereld al jaren achter elkaar aan, waar ik persoonlijk denk dat Pioneer tot op heden altijd nét iets verder voorop loopt. Neem bijvoorbeeld de layout van de CDJ/XDJ players c.q. controllers, dit vroege ontwerp van Pioneer is min of meer de standaard geworden voor alle andere merken en hun layouts.

Native is qua software veel verder als Pioneer en Denon, gevolgd door Serato. Het is mede daarom dat de hierom ontwikkelde hardware vaak erg prettig werkt met deze software.
Pioneer’s Rekordbox is een mooie kopie van deze software met soms meer- maar vaak mindere features en prestaties. Maar Rekordbox wordt steeds beter en men luisterd goed naar het commentaar van de users.
De weg die Pioneer nu ingeslagen is, is pro Rekordbox, net als Apple de software aan de hardware koppelen.
En als je een grote jongen bent in hardwareland dan kun je je dit vaak permitteren. De mean stream volgt wel.

Pioneer DJ vond het mogelijk daarom niet nodig om op de NAMM2019 met nieuwe DJ hardware te verschijnen, terwijl Denon bijna haastig en met veel bombarie deze 4 kanaals controller lanceerde.
Pioneer heeft deze 4 deck variant al als de DDJ-1000 met TFT scherpjes in de bejubelde grote jog wheels.
(Persoonlijk vind ik deze controller ondermaats op input/output kwaliteit en de Rekordbox only beperking.)
Het zal ook niet makkelijk zijn om een echte verbetering op het CDJ-2000 (Nexus) concept te ontwikkelen.
Kijk naar de Technics SL1200 MKII, alle MK-zoveel upgrades ten spijt maar heel veel beter dan het origineel zijn ze niet. Sterker nog, een tweedehands smetteloos originele SL 1200 MKII kost vaak bijna net zo veel als een nieuwe MK7.

[ Voor 15% gewijzigd door Theo74 op 17-02-2019 11:14 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_V
rhodium schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:35:
Als je alleen direct het geluid wilt opnemen van de mixer etc, zorg voor een goede audio recorder met een echte line-in zodat je geen gain problemen hebt als je hem op een pioneer aansluit.
wat bedoel je met een echte line-in? tips voor recorders?

omgevingsgeluid absoluut geen must, maar meer omdat ik gelezen heb dat het belangrijk is om een degelijke recorder te hebben voor pioneer en dan kom je vanzelf op deze apparaten uit de ook omgevingsgeluid ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
El_V schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:38:
[...]

wat bedoel je met een echte line-in? tips voor recorders?

omgevingsgeluid absoluut geen must, maar meer omdat ik gelezen heb dat het belangrijk is om een degelijke recorder te hebben voor pioneer en dan kom je vanzelf op deze apparaten uit de ook omgevingsgeluid ondersteunen
Persoonlijk denk ik dat het handig is als je wat meer duidelijkheid geeft omtrent je voorgenomen audio-opnames. Wat wil je voor type en kwaliteit opnamen maken en wat ga je er mee doen?

Als je een recorder zou nemen zoals uit je link dan suggereer je dat je opnames van het geluid in de zaal wilt maken, dus zowel de muziek uit de speakers als de aanwezige omgevingsgeluiden.
Omdat je aangeeft niet steeds met een laptop te willen slepen en het over Pioneer DJ apparatuur hebt, gok ik eerder dat je opnames van je mixen wilt maken. Maar dan zonder Rekordbox of Serato software.

Uitgaande van het laatste zou je voor een betaalbare en handig portabele Reloop mp3/wav recorder kunnen gaan. Kan tot 6 uur opnemen en heeft een 3.5mm stereo jack line ingang. Steek de bijgeleverde jack-RCA kabel in je mixer line out (Bij de Pioneer DJM900 de “REC Out” RCA’s) en opnemen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_V
zoals ik aangeef wil ik inderdaad mijn dj mixen opnemen bij feesten en radio om terug te kunnen luisteren (en eventueel om te delen als ik tevreden ben). Opnamen uit de zaal is niet nodig maar ik kan me voorstellen dat het wat sfeer toevoegt. De reden dat ik op deze apparaten uit kom is omdat deze overal worden aanbevolen en het prijsverschil met de reloop erg miniem is en ze wel extra functionaliteit bieden.

Ik weet alleen niet hoe ik de kwaliteit van een line-up goed kan beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
El_V schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:05:
zoals ik aangeef wil ik inderdaad mijn dj mixen opnemen bij feesten en radio om terug te kunnen luisteren (en eventueel om te delen als ik tevreden ben). Opnamen uit de zaal is niet nodig maar ik kan me voorstellen dat het wat sfeer toevoegt. De reden dat ik op deze apparaten uit kom is omdat deze overal worden aanbevolen en het prijsverschil met de reloop erg miniem is en ze wel extra functionaliteit bieden.

Ik weet alleen niet hoe ik de kwaliteit van een line-up goed kan beoordelen.
Alle recorders liggen inderdaad in de zelde prijsklasse, dus het is aan jou wat het beste past bij je opnamedoel.
Wil je puur je mixen opnemen en is geluid uit de omgeving een optie maar niet nodig dan zou ik voor de Reloop gaan. Persoonlijk zou ik alleen mijn mix willen horen, zonder (storende) feestgeluiden op de achtergrond.

Wat je in de laatste alinea precies bedoeld met 'de kwaliteit van een line-up' vind ik lastig te begrijpen. Mogelijk bedoel je hiermee dat het lastig is om op papier uit de verschillende apparaten de beste te kiezen.
Als dit het geval zou zijn dan is 'de beste' optie het apparaat waarmee jij alles kunt doen wat jij vereist.
Zijn omgevingsgeluiden niet belangrijk dan kun je alles behalve de Reloop schrappen.
Wil je hoger dan 24bit/48Khz digitaal samplen, wat al een behoorlijk hoge standaard is, dan moet je de Reloop schrappen. (CD kwaliteit is 16bit/41Khz)
Wil je er losse micorfoons op aan kunnen sluiten dan moet je voor de laatste twee modellen kiezen welke een ingebouwde Fantoom voeding hebben. Daarop passen high end microfoons met XLR connector.
Wil je de meest tevreden eindgebruikers volgen dan moet je de Tascam recorder nemen.

Persoonlijk denk ik nogmaals dat jij puur je mixen op wilt nemen zonder gebruik van een laptop en dat omgevingsgeluiden leuk maar eerder hinderlijk kunnen zijn, als het echt om de muziek gaat. Dan kun je het bij het Reloop modelletje houden wat in je achterzak past, of je kiest toch de veelgeprezen Tascam recorder zodat je altijd nog de optie hebt om ook omgevingsgeluiden mee op te nemen. (Als dit ook gelijktijdig kan. Geen idee)

Kies 1 of 2 modellen en lees er eens over door op andere websites. Zoek de reviews en testen met in je achterhoofd jouw doel van opnemen. Op deze manier kom je vanzelf tot een weloverwogen keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door Theo74 op 19-02-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Wat is er mis met een laptop? Je hebt er vast één en uiteindelijk land die mix top op een computer voor nabewerking of publishing. Kwaliteit van een laptop is meer dan genoeg want ik moet de eerste DJ die nooit eens overstuurd nog tegenkomen. Vervolgens gooit soundcloud/mixcloud/youtube er een hoop compressie over om je mooie WAV downloadbaar te maken en verlies je weer kwaliteit.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_V
Omdat ik geen zin heb om mijn laptop mee te nemen naar een club en er bovendien vaak genoeg geen plek in de dj booth is voor een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
Over de Denon Pioneer discussie: Pioneer heeft idd de standaard gezet qua spelers. Wat ze ook slim doen: vanaf instapmodellen kun je doorgroeien naar de duurste zooi, zonder dat de lay-out en het gebruik echt anders worden.
De mixers zijn mwah en veel te duur (de djm900 nx2 is eindelijk goed qua geluidskwaliteit, maar niet beter dan concurrenten met goedkopere spullen).
Pioneer is niet te innovatief meer maar hoeven dat ook niet, Denon loopt eigenlijk voor nu.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
Boefmans schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:09:
Over de Denon Pioneer discussie: Pioneer heeft idd de standaard gezet qua spelers. Wat ze ook slim doen: vanaf instapmodellen kun je doorgroeien naar de duurste zooi, zonder dat de lay-out en het gebruik echt anders worden.
De mixers zijn mwah en veel te duur (de djm900 nx2 is eindelijk goed qua geluidskwaliteit, maar niet beter dan concurrenten met goedkopere spullen).
Pioneer is niet te innovatief meer maar hoeven dat ook niet, Denon loopt eigenlijk voor nu.
Geluidskwaliteit van Pioneer mixers is toch al sinds de DJM-800 prima te doen? Helemaal als je geen gebruik maakt van de phono pre-amps.

Ben het wel met je eens dat de mixers duur zijn voor wat je krijgt. Allen & Heath (over geluidskwaliteit gesproken) heeft in het prijssegment tot 1200 euro de PX5, DB2 en Xone:92 in de aanbieding. Pioneer heeft de DJM-750MK2 voor 1200 euro, en dan een gigantische sprong omhoog voor de DJM-900NXS2 voor 2300 euro. Ik weet niet of je dan nog voor de 750 MK2 moet gaan als je budget tot 1200 reikt.

Pioneer is van de incrementele innovatie. Iedere keer net één of twee dingen erbij of verbeterd. Denon doet eerst 10 jaar zo goed als niets en komt dan ineens met een hele nieuwe lijn spullen. Leuk, maar of het een slimme strategie is, durf ik te betwijfelen. Ik wil Denon niet afkraken, maar op een of andere manier is Denon altijd een nichemerk geweest. Sommige mensen zijn er helemaal weg van, anderen vinden het allemaal net niet. Als ik mocht kiezen tussen Pioneer, Allen & Heath en Denon, dan zou ik toch echt voor één van de twee eerstgenoemde merken gaan. Gewoon omdat ik hun producten ken qua workflow, en dat ik zeker ben van de kwaliteit en service. Van Denon weet ik niet wat ik mag verwachten.

[ Voor 24% gewijzigd door Tigerblood op 20-02-2019 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Uit praktische ervaring durf ik te roepen dat de DJM-900 NXS of SRT kwalitatief goede mixers zijn te noemen maar of de nieuwprijs in balans is met de kwaliteit zal niet iedereen beamen. In de basis koop je voor minder geld een hele goede misschien wel betere analoge mixer als een Dateq, toen Rodec, of A&H. Buiten het duurder betaalde merk zal de meerwaarde daarom mogelijk in de extra features zitten zoals de digitale ingangen, LAN synchronisatie en een verzameling (Pioneer only) digitale extra’s.

Om Pioneer niet heiliger te maken dan nodig moet je naast de NXS serie niet verwachten dat de goedkopere hardware ook allemaal en altijd topkwaliteit is. Een gemiddelde Pioneer DJ (bedroom) controller heeft een kwalitatief minder goede mixer. Neem de nieuwe populaire DDJ-1000, phono ingangen alleen voor DVS en niet geschikt voor signalen van analoge platen, Line In niveau altijd te zacht en de Master Out via XLR of RCA heeft matige geluidskwaliteit. Pioneer doet dit af als kwaliteit naar prijs maar die vind ik iets te makkelijk voor een controller van nu ca. €1.100,00.

Aan de vooravond van het digitale mixen koos ik bewust voor een dubbele CD speler van Denon, door zijn kwalitatief goed opgebouwde hardware en omdat Denon toen een sterk merk met high end reputatie was.
Pioneer kwam als nieuwkomer in de DJ wereld met de CDJ-500 en Technics met de SLDZ 1200 welke door tegenvallende prestaties al snel weer van de markt verdween. Pioneer bleef innoveren, won hiermee terrein en al snel was ik overtuigd van de meerwaarde van een grote jog dail en grote soepele CUE/PLAY knoppen. Zo kocht ik mijn eerste setje CDJ-500II CD spelers, enkele jaren later opgevolgt door een setje CDJ-500S CD spelers. En altijd naast een setje SL1200 MKII platenspelers want vinyl bleef toen nog dominant als mediadrager in de housewereld.
Denon bleef in mijn beleving vooral in de dubbele CD spelers hangen en verdween al snel uit menig booth, te klein/priegelig. Pioneer ging door met haar top-deck player/controller filosofie waarmee het tot de geroemde CDJ-2000 kwam. Denon leek te volgen in krampachtige kopieen met een Denon twist. En zo lijkt het nog steeds te gaan, al is Denon kwalitatief nog steeds prima.
Denon zou nu iets voorop lopen door een nieuwe volwaardige 4 deck controller met groot TFT display maar Pioneer lijkt niet onder de indruk. Op de NAMM2019 kwam Pioneer met niets nieuws en in de media zijn ook geen geruchten of scoops.
Misschien heeft Pioneer wel last van een Apple syndroom, een groot marktaandeel met veel geprezen hardware maar momenteel geen innovaties welke (al) naar de persafdeling mogen.

• Tigerblood
Theo74 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:39:
Misschien heeft Pioneer wel last van een Apple syndroom, een groot marktaandeel met veel geprezen hardware maar momenteel geen innovaties welke (al) naar de persafdeling mogen.
Pioneer heeft gewoon geen echte concurrent die op beide velden, hardware en software, op eenzelfde niveau opereert.

Met Rekordbox heeft Pioneer het laatste stukje van de puzzel gecreëerd, waardoor zowel CDJ DJs als controller DJs te maken krijgen met ecosystem lock-in. Ze zullen niet zo gauw meer switchen naar een ander merk, omdat ze dan ook van software moeten wisselen en heel hun muziekbibliotheek weer opnieuw moeten gaan organiseren, analyseren, gridden, cue points zetten etc. Rekordbox is als het ware een Trojaans paard, dat mensen over de streep trekt om voor thuis te kiezen voor een Pioneer controller met Rekordbox, omdat ze immers al bekend zijn met de software.

Traktor van Native Instruments heeft veel marktaandeel ingeleverd aan Rekordbox door de komst van Pioneer controllers, omdat veel consumenten al bekend waren met Rekordbox. Het is immers volledig gratis (DVS functionaliteit daargelaten) en velen zijn er al mee bekend omdat het onderdeel is van de workflow van Pioneer's CDJs. Zelfs als je zelf geen CDJs in bezit hebt, maar wel regelmatig ergens draait op CDJs, ben je al bekend met Rekordbox. Nu maakt Native Instruments verdienstelijke controllers, maar ze hebben geen stand-alone hardware zoals Pioneer heeft met de CDJs en DJM mixers. In dat opzicht zijn ze dus geen geduchte concurrent, helemaal niet in het pro/premium hardware segment. Native Instruments heeft ook geen legacy klanten die ze kunnen overhevelen naar hun controller markt..

Denon heeft Engine Prime, maar ik ken persoonlijk niemand die met Engine Prime bekend is vanwege het gebruik van Denon spelers op locatie. Iedereen is bekend met Rekordbox, omdat overal waar je komt de CDJs in de booth staan. Daarom heeft Denon dus een enorme achterstand met wat betreft het overhalen van consumenten om te kiezen voor hun ecosysteem van software en hardware. Mijns inziens hadden ze beter kunnen gaan voor een licence deal met Serato, wat nog steeds razend populair is in andere delen van de wereld. Als je een aanzienlijk deel van de Serato gebruikers kan overhalen om jouw hardware te kopen, dan kub je snel marktaandeel winnen. Met Engine Prime zie ik dat gewoon niet gebeuren.

Pioneer hoeft niks te doen dan te zorgen dat Rekordbox de leading DJ software wordt. De standalone users hebben ze al locked in, de controllermarkt hebben ze ook al voor een groot deel onder controle. Alles hangt en staat met de software experience. De hardware was voorheen leading, maar nu is software gewoon het allerbelangrijkste om klanten over de lange termijn te behouden.

• Theo74
Tigerblood schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:46:
[...]
Denon heeft Engine Prime, maar ik ken persoonlijk niemand die met Engine Prime bekend is vanwege het gebruik van Denon spelers op locatie. Iedereen is bekend met Rekordbox, omdat overal waar je komt de CDJs in de booth staan. Daarom heeft Denon dus een enorme achterstand met wat betreft het overhalen van consumenten om te kiezen voor hun ecosysteem van software en hardware. Mijns inziens hadden ze beter kunnen gaan voor een licence deal met Serato, wat nog steeds razend populair is in andere delen van de wereld. Als je een aanzienlijk deel van de Serato gebruikers kan overhalen om jouw hardware te kopen, dan kub je snel marktaandeel winnen. Met Engine Prime zie ik dat gewoon niet gebeuren.

Pioneer hoeft niks te doen dan te zorgen dat Rekordbox de leading DJ software wordt. De standalone users hebben ze al locked in, de controllermarkt hebben ze ook al voor een groot deel onder controle. Alles hangt en staat met de software experience. De hardware was voorheen leading, maar nu is software gewoon het allerbelangrijkste om klanten over de lange termijn te behouden.
Dat is inderdaad de situatie. Pioneer is zo populair geworden met de stabiele CDJ-2000 players dat elke booth hiermee is uitgevoerd. En wil je als (luie) DJ zonder laptop een set draaien dan biedt Rekordbox hiertoe de volledige functionaliteit, om vervolgens weg te schrijven op een simpele USB stick of drive.

Ik gok daarom ook dat Pioneer meer en meer de weg in zal slaan zoals Apple dit doet, vandaar ook mijn verzonnen term "Apple syndroom". Pioneer lijkt de markt te beheersen, heeft relatief goede hardware en koppelt hier vervolgens haar Rekordbox software aan. Het lijkt er op dat nieuwe Pioneer DJ hardware meer en meer als Rekordbox only hardware wordt ontwikkeld (DDJ-1000, etc.).
Wie weet wordt de CDJ-2000NXS3 of CDJ-3000NXS, of hoe deze zal gaan heten ook wel Rekordbox only.

De software welke Denon gebruikt ken ik persoonlijk niet, wat niet veel mensen zal verbazen omdat zij dit mogelijk eveneens beamen. Denon lijkt hierdoor een niche merk in DJ land waar alleen bepaalde DJ's zoals een Laidback Luke wel veel mee doen. Persoonlijk vind ik Denon nog steeds mooie hardware en degeljke maken, maar ook hier, de software doet de uiteindelijke verkoop.

Zelf heb ik een set van 2x CDJ-2000NXS en een DJM-900SRT met een DDJ-SP1. Deze set was enige jaren geleden het sterke antwoord van Pioneer DJ op twijfelende Serato users die niet over de streep wilde komen. Alles identiek als een Nexus set, alleen de DJM-900NXS werd een NXS upgrade naar de DJM-900SRT door ingebouwde Serato geluidskaarten inclusief ingebouwde DVS functionaliteit voor LP/CD, plus de Serato effect/loop/sample/etc. bediening via een aparte kleine controller.
HIerdoor gebruik ik zowel Rekordbox Pro als Serato door elkaar heen. Dit gaat prima, al moet je bepaalde zaken als verzamelingen/crates wel dubbel beheren. Op dit moment heb ik nog geen echte duidelijk keuze tussen deze twee softwarevarianten kunnen maken. Er is voor beiden wat te zeggen in voor- en nadelen.

Eigenlijk is het zoals met de Technics SL 1200 MKII platenspelers, eenmaal in de booth roesten ze hier vast omdat geen ander merk het compleet anders of veel beter doet waardoor menig DJ zou willen wisselen.
Merken als Rane, Native, Reloop, of Numark komen soms echt met noviteiten maar geen merk lijkt zich serieus te willen wagen aan table top players. Alleen Denon dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Heb even een mix opgenomen met m'n nieuwe setup. Hele DJ setup een welverdiende upgrade gegeven, aangezien meeste wat ik had al ruim 10 jaar oud is. Huidige setup is dan het volgende:

- Xone 96
- Eventide H9 Max
- 2x Reloop RP 7000 MK2
- 2x Ortofon Concorde Digital MK2
- 2x Xone:K2
- 2x JBL 305P MK2

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2uomh4w.jpg

Mix die ik heb opgenomen is overigens met de echte vinyl, niet met timecode waarmee ik nu ook mix.

Het is een blend van 2 volledige vinyl albums. 2 van mijn favoriete albums van vorig jaar: Donato Dozzy - Filo Loves The Acid en Surgeon - Luminosity Device.

[Soundcloud: Donato Dozzy, Surgeon - Filo Loves The Acid vs Luminosity Device (vinyl mix) by Micka.DJ]

Moet nog een hoop gaan oefenen komende tijd om de nieuwe setup onder de knie te krijgen, maar vond deze al tof genoeg om even te uploaden. ;)

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Zijn er hier DJ's die sets draaien en eventueel sommige van mijn tracks een kunnen spelen? (als ze in de set passen)

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:50
Vandaag Traktor Scratch geinstalleerd op een nieuwe Laptop (Asus Zenbook met I7 8th generation, 16 GB RAM en 512GB NVME SSD)

Ik blijft af en toe ticks horen in het geluid. De diagnose in de instellingen van de Audio8DJ laat ook continu errors zien. Aan de specs kan het niet liggen. Zelfs mijn 10 jaar oude Dell draaide het soepel.

Op een iets oudere HP Spectre (die helaas een ongelukje heeft gehad) had ik dit ook, maar dit was te verhelpen door in de power settings het CPU minimum op 100% te zetten.

Ik heb bij deze laptop geprobeerd:
- In de power settings alles op beste prestatie gezet
- De schuifinstelling van de batterij op beste prestaties gezet
- Intel power manager verwijderd
- Prioriteit van Traktor Scratch op hoog gezet bij taakbeheer.

Iemand nog tips?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
bramv82 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:19:
Vandaag Traktor Scratch geinstalleerd op een nieuwe Laptop (Asus Zenbook met I7 8th generation, 16 GB RAM en 512GB NVME SSD)

Ik blijft af en toe ticks horen in het geluid. De diagnose in de instellingen van de Audio8DJ laat ook continu errors zien. Aan de specs kan het niet liggen. Zelfs mijn 10 jaar oude Dell draaide het soepel.

Op een iets oudere HP Spectre (die helaas een ongelukje heeft gehad) had ik dit ook, maar dit was te verhelpen door in de power settings het CPU minimum op 100% te zetten.

Iemand nog tips?
Ik had eerst mega veel ticks en latency problemen totdat ik 'enable multi-core support' uit zette in settings. Heb ook een Audio 8 en verdenk dat ding (of de drivers om specifiek te zijn) dat ze gewoon niet lekker werken met moderne hardware of Windows versies. Als ik met dezelfde laptop Traktor door 2 CDJs stuur tijdens een gig loopt het echt rock solid, geen audio drops, pops of wat dan ook. Kwestie van andere audio interface met drivers die nog wel in development zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74

Iemand nog tips?
Persoonlijk denk ik dat je deze specifieke vraag beter op het Native Traktor forum kunt stellen. Dan heb je een grotere kans op reactie. Anders Traktor Support een e-mailjte dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 17:14
El_V schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:51:
Ik ben mij een beetje aan het orienteren op methode om setjes op te nemen bij feestjes/radio zonder dat ik een laptop mee moet nemen. Mensen die hier een beetje ervaring mee hebben?

Met een beetje onderzoeken op de volgende lijst uitgekomen: https://www.bax-shop.nl/compare/#/474675/36914/34369/273903

De h4n pro voelt als overkill maar wordt wel overal als topper genoemd en prijsverschil is ook weer niet heel groot. Ook opnemen van publiek lijkt me wel sfeer toevoegen aan een setje :) echter ben ik wel op zoek naar een simpele plug-and-play oplossing dus dan spreekt de reloop weer aan.
Ik kan je de Mixbox 2 van harte aanbevelen. Werkt met eigen software van Evermix maar ook met de app van Pioneer (die kost wel geld) maar vind ik handiger persoonlijk. In hoge kwaliteit recorden met je iPhone/iPad oid. Ook handig btw als je vinyl wilt opnemen en echt plug & play

[ Voor 3% gewijzigd door ElayZ op 05-03-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_V
thanks, dat ziet er wel uit als een oplossing waar ik naar op zoek ben. Lijkt helaas alleen met Apple te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Iemand nog tips?
Ik heb ook zo’n probleem gehad, bij mij stond de buffer op 1... (ik vermoed dat dat bij mij kwam doordat ik in 6 jaar nooit een verse install heb gedaan).
Nadat ik die op 512 heb gezet heb ik geen problemen neer gehad. (Was op een MacBook btw)

Iets heel anders: ben nu toch wel serieus aan het kijken voor een nieuwe draaiset... inmiddels is mn traktor 4 al 8 jaar oud, en wil ik iets zonder laptop. De Pioneer rx2 is bijna de perfecte kandidaat, alleen baal ik ervan dat ie geen flac ondersteund, waardoor ik een deel van mn collectie moet converteren.
Ook moet ik nog even een keer in een shop testen hoe het met een grote library gaat (drive-in DJ met 200GB aan muziek)

Ook vraag ik me af of er geen opvolger komt op korte termijn, in veel shops is de prijs al gezakt, en denon zit nu flink in de nek van Pioneer met de prime 4.

Heb de prime 4 ook overwogen, maar nog niet helemaal overtuigd. (Heb meer denon spul gehad de afgelopen 15 jaar, maar vond het allemaal net niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
RonnieB82 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:03:
[...]
Iets heel anders: ben nu toch wel serieus aan het kijken voor een nieuwe draaiset... inmiddels is mn traktor 4 al 8 jaar oud, en wil ik iets zonder laptop. De Pioneer rx2 is bijna de perfecte kandidaat, alleen baal ik ervan dat ie geen flac ondersteund, waardoor ik een deel van mn collectie moet converteren.
Ook moet ik nog even een keer in een shop testen hoe het met een grote library gaat (drive-in DJ met 200GB aan muziek)

Ook vraag ik me af of er geen opvolger komt op korte termijn, in veel shops is de prijs al gezakt, en denon zit nu flink in de nek van Pioneer met de prime 4.

Heb de prime 4 ook overwogen, maar nog niet helemaal overtuigd. (Heb meer denon spul gehad de afgelopen 15 jaar, maar vond het allemaal net niet)
Als je Traktor gewend ben zou je de nieuwe Kontrol S4 MK3 kunnen overwegen. Maar goed, je wilt ook zonder laptop kunnen werken.

De Pioneer XDJ-RX2 is de redelijk recente opvolger van de XDJ-RX. Of- en wanneer er een XDJ-RX3 komt is niet bekend en Pioneer kennende zal deze niet zondermeer voortijdig bekend worden gemaakt.
Het is een feit dat Pioneer hardware standaard niet compatible is met FLAC formaat en de kans dat dit ooit wel zo zal zijn vrij klein is. Dit heeft met licentiekosten te maken die Pioneer blijkbaar niet wil betalen.
Gelukkig kun je wel met een zelfde kwalteit WAV formaat werken wat tevens universeler toepasbaar is.
En gebruik je een beetje goed programma dan kun je je hele collectie FLAC files ineens omzetten naar WAV en de oude files behouden of gelijk deleten. Ik deed 10Gb aan FLAC op deze manier in enkele minuten.

Pioneer hardware heeft geen beperkingen als het om USB media gaat, dus een USB stick, externe HDD of SSD, hoe groot ook, Pioneer DJ hardware leest ze. Als ze maar in FAT32 geformatteerd zijn.
En ga je met Pioneer werken dan moet je je hele libary wel inlezen/analiseren in Rekordbox anders kost inlezen in Pioneer hardware erg veel tijd. Je hele libary ineens inlezen is eenmalig maar duurt wel even...

Denon heeft met de Prime 4 volgens eigen zeggen een eerste gooi naar een volledig stand-alone 4 deck controller gedaan. Ik gok dat Pioneer snel zal volgen en deze versie beter zal verkopen dan de Denon. Wat in mijn beleving puur te maken heeft met de achterliggende software. Rekordbox blijft vele malen meer populair dan de bijna nice software van Denon. En zoals is het altijd geweest, Denon is het steeds net niet.

Kleine tip:
Pioneer DJ hardware kent breed erkende kwaliteitsverschillen. Hoe duurder des te beter de hardware is.
Zo had ik een DDJ-1000 waarvan de Line-In's ongevoelig zijn, de Phono-In alleen voor DVS en niet voor analoge platenspelers geschikt is en de Master Out matige kwaliteit geeft. Dit is volgens Pioneer normaal.
"Don't expect a Nexus set quality from an all-in one controller costing a fraction of the price." is wat Pioneer als excuus heeft. Niet dat dit onwerkbaar is, maar ik merk wel het verschil met mijn DJM-900NXS of Dateq...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

@Theo74 Thanks voor je uitgebreide info, dat geeft me even wat beter zicht op wat eraan zit te komen.

De Kontrol S4 is ook een heel mooi apparatuur, al is mijn macbook uit 2011 ook aan vervanging toe. (ook een deel van de reden dat ik aan het rondkijken ben)

Heb inmiddels ook al even wat research gedaan vwb flac, en het lijkt inderdaad een licentie issue te zijn. De luxere pioneer spelers kunnen wel flac spelen.
Het omzetten naar MP3 (of WAV, maar dan prefereer ik 320kbps MP3 ivm tags en bestandsgrootte) is inderdaad te doen, daar zijn gelukkig genoeg tools voor.

Gisteren dan ook even met rekordbox zitten spelen, een deel van m'n collectie ingeladen, en dat ziet er al goed uit (ik heb de mp3 tags goed in orde). Het is wel heel relaxed dat je gewoon thuis je playlists kan bijwerken. Met traktor voegde ik tijdens het draaien nog wel eens een nummertje toe aan een playlist, maar omdat ik dan ook nog aan het draaien ben, neem ik er niet echt de tijd voor.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is; als ik wil exporteren naar een disk (zodat ik het op een pioneer speler kan gebruiken), moet ik dan verplicht playlists maken? Ik zou namelijk wel al mijn muziek op de disk willen, zodat ik kan zoeken, maar er zit een hoop muziek bij die ik niet standaard in een playlist wil. Mijn collectie is ook niet zomaar makkelijk in een paar 'grote' playlists op te delen. (Als drive-in DJ heb ik heel veel verzamelalbums, met diverse muziek op 1 album)
Voor bepaalde genre's wil ik natuurlijk gewoon playlists hebben (dat heb ik met traktor nu ook), daarmee zoek ik sneller een nummer in hetzelfde genre. Maar ik wil natuurlijk wel mijn complete collectie op de disk hebben, voor als ik een verzoekje krijg of iets wat ik (nog) niet in een playlist heb opgenomen.

En hoe zit het met een disk met een aantal mp3's zonder rekordbox db? kan ik dat op een RX2 zonder problemen afspelen, of moet ie echt eerst aan een laptop om te indexeren? Op sommige bruiloften komen ze nog wel eens last minute met een usb met een belangrijk nummertje erop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigerblood
Theo74 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:45:
[...]

Het is een feit dat Pioneer hardware standaard niet compatible is met FLAC formaat en de kans dat dit ooit wel zo zal zijn vrij klein is. Dit heeft met licentiekosten te maken die Pioneer blijkbaar niet wil betalen.
Gelukkig kun je wel met een zelfde kwalteit WAV formaat werken wat tevens universeler toepasbaar is.
En gebruik je een beetje goed programma dan kun je je hele collectie FLAC files ineens omzetten naar WAV en de oude files behouden of gelijk deleten. Ik deed 10Gb aan FLAC op deze manier in enkele minuten.
Dat kan niet met licentiekosten te maken hebben want FLAC is een gratis en open source format. Iedereen mag FLAC kosteloos gebruiken in hardware en software.

FLAC converteren naar WAV levert een gigantische toename van bestandsgrootte op. Als je dat dan maal duizenden bestanden doet is je harde schijf binnen no time vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
RonnieB82 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:30:
Wat me nog niet helemaal duidelijk is; als ik wil exporteren naar een disk (zodat ik het op een pioneer speler kan gebruiken), moet ik dan verplicht playlists maken? Ik zou namelijk wel al mijn muziek op de disk willen, zodat ik kan zoeken, maar er zit een hoop muziek bij die ik niet standaard in een playlist wil. Mijn collectie is ook niet zomaar makkelijk in een paar 'grote' playlists op te delen. (Als drive-in DJ heb ik heel veel verzamelalbums, met diverse muziek op 1 album)
Voor bepaalde genre's wil ik natuurlijk gewoon playlists hebben (dat heb ik met traktor nu ook), daarmee zoek ik sneller een nummer in hetzelfde genre. Maar ik wil natuurlijk wel mijn complete collectie op de disk hebben, voor als ik een verzoekje krijg of iets wat ik (nog) niet in een playlist heb opgenomen.

En hoe zit het met een disk met een aantal mp3's zonder rekordbox db? kan ik dat op een RX2 zonder problemen afspelen, of moet ie echt eerst aan een laptop om te indexeren? Op sommige bruiloften komen ze nog wel eens last minute met een usb met een belangrijk nummertje erop...
Als je USB stick of disk in FAT32 (MS-DOS(FAT) bij OSX) geformatteerd is en je zet hierop je tracks dan speelt Pioneer hardware deze in principe altijd af. Alleen het inladen duurt langer, ongeveer net zo lang als dat je een CD in een speler stopt, op laat starten en dan pas kunt gebruiken. Zeg een aantal seconden.
En je hebt geen CUE's of Loops, etc. die je kunt markeren, puur alleen de track zoals van een CD.

Als je een USB stick of disc hebt met hierop je hele verzameling tracks in losse mapjes dan sleep je die mapjes vanuit Finder/Explorer ineens in Rekordbox. Dit doe je onder de map 'verzamelingen'.
Heb je mappen met submappen dan moet je oppassen want die ziet Rekordbox zo niet. Op dat moment maakt hij alleen 1 map aan en gooit daar alle losse tracks onder en wordt het mogelijk een zooitje.
Op dat moment moet je de filestructuur van je USB stick of disc namaken in Rekordbox verzamelingen en daarna de inhoud van de mappen hierin slepen. Zo krijg je een kopie van je USB stick of disc in Rekordbox.

Je kunt ook eigen playlists/mapjes aanmaken in Rekordbox en hierin een verzameling tracks slepen die je voor een bepaald doel wilt draaien. Een mix, een feestavond, of een bepaald muziekgenre.
Je kunt die tracks vanaf je USB stick of disc hier inslepen, of je kunt tracks vanuit je Rekordbox
verzamelingen hier inslepen.

Bij al deze handelingen wordt niets dubbel gekopieerd, het blijven allemaal file-routeringen. Als jij je "Master USB stick/disc" zo in Rekordbox inleest dan maakt Rekordbox op je USB stick/disc een Pioneer map aan waarin alle file-routeringen staan. Meer gebeurd er niet, al je tracks blijven staan waar ze staan.
Het enige nadeel met (ik dacht) alle DJ software, is nieuwe tracks toevoegen. Als jij nieuwe tracks op je USB stick of disc zet dan zien de meeste DJ software en ook Rekordbox deze niet automatisch. Je zult deze tracks daarom handmatig in de Rekordbox map moeten slepen zodat ze ook hierin verschijnen. Er zouden bepaalde tools op internet te vinden zijn die dit automatisch zouden kunnen maar hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Dan heb je nog de Export modus van Rekordbox, de meest gebruikte modus door DJ's met een Nexus set, of in de club. Je kunt binnen Rekordbox switchen tussen Preformance modus, meer voor controllers, en tussen Export modus. Dit doe je bovenaan in de software, daar zie je een uitklapmenu.
In Export modus maak je ook USB sticks aan voor een set die je wilt gaan spelen op andermans Pioneer DJ hardware.
Een DJ kiest hier zijn tracks uit tot een playlist, zet deze desnoods in volgorde/toonhoogte, voegt per track eventueel CUE's en Loops, etc. toe, en exporteerd het geheel naar een USB stick. Op deze manier heb je
een kant-en-klare mix set die je zo in de USB poort van een CDJ of Pioneer stand-alone controller kunt prikken, klaar om te spelen, met de snelheid van Rekordbox.

Doe je zelf een plezier en zoek binnen YouTube eens op "Rekordbox Libaries" en "Rekordbox Export mode" dan vind je een aantal erg goed te volgen en interessante filmpjes. Kies wel de meest recente filmpjes want Rekordbox is in de loop der jaren wat veranderd waardoor oudere filmpjes soms niet meer overeenkomen met de Rekordbox software versies van nu.

En wat betreft je zekerheid tot het gebruik van USB sticks: formatteer eens een USB stick in FAT32/MS-DOS(FAT) en zet hier 2 of 3 tracks op. Neem die stick mee naar jouw locale Pioneer DJ showroom en stop hem in een controller naar wens. Dan weet je gelijk of dit on the fly werkt.
In dit geval weet je ook dat als je op een bruiloft of feestje draait en iemand komt met een USB stick aanhollen, dat deze alleen zal werken mits in FAT32 is geformatteerd. En dan doen niet veel mensen meer. Ook weer een dingetje waar Pioneer DJ gebruikers over vallen en waar Pioneer (nog) niets aan wil doen omdat dit ook weer met licenties te maken zou hebben. FAT32 is gratis dus werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Tigerblood schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:41:
[...]

Dat kan niet met licentiekosten te maken hebben want FLAC is een gratis en open source format. Iedereen mag FLAC kosteloos gebruiken in hardware en software.

FLAC converteren naar WAV levert een gigantische toename van bestandsgrootte op. Als je dat dan maal duizenden bestanden doet is je harde schijf binnen no time vol.
Tigerblood, jouw idee mijn mening maar niet die van Pioneer DJ. Helaas hebben zij door een sterke marktpositie hier ook een bepaalde elitaire houding bij. FLAC wordt al wel door de CDJ-2000NXS2 ondersteund maar alle voorlopers niet en krijgen dit ook niet middels een zo graag gewilde software update.

Als je voor WAV kiest in 16bit/41KHz dan houd je de filegrootte nog beperkt tegen goede CD kwaliteit maar kom je nog rond de 60-80MB per track van 5-7 minuten uit. Dat is een feit.
Ik zelf heb daarom destijds een externe Thunderbolt SSD van 1TB gekocht, daarmee kan ik ruim 10.000 nummer vooruit. En met de tjid wordt opslagruimte alleen maar goedkoper dus dan verkies ik kwaliteit boven bestandsgrootte.

Een ander DJ onderwerp waar ik mij erg aan irriteer is de zgn. Loudness War. Praktisch alle tracks die je van een DJ Pool download/koopt zijn afgemixed op zeer hoog geluidsiveau. Als je een waveform van zo'n track bekijkt is het bijna een grote muur van signalen. Dit hoor je duidelijk terug in de kwaliteit en kan volgens bronnen zelfs tot luistermoeheid leiden. Leuk voor je publiek...
Heb nooit begrepen waarom dit populair is gebleven, omdat dit ook zwaar ten koste gaat van de dynamiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
Theo74 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:26:
[...]

Tigerblood, jouw idee mijn mening maar niet die van Pioneer DJ. Helaas hebben zij door een sterke marktpositie hier ook een bepaalde elitaire houding bij. FLAC wordt al wel door de CDJ-2000NXS2 ondersteund maar alle voorlopers niet en krijgen dit ook niet middels een zo graag gewilde software update.

Als je voor WAV kiest in 16bit/41KHz dan houd je de filegrootte nog beperkt tegen goede CD kwaliteit maar kom je nog rond de 60-80MB per track van 5-7 minuten uit. Dat is een feit.
Ik zelf heb daarom destijds een externe Thunderbolt SSD van 1TB gekocht, daarmee kan ik ruim 10.000 nummer vooruit. En met de tjid wordt opslagruimte alleen maar goedkoper dus dan verkies ik kwaliteit boven bestandsgrootte.

Een ander DJ onderwerp waar ik mij erg aan irriteer is de zgn. Loudness War. Praktisch alle tracks die je van een DJ Pool download/koopt zijn afgemixed op zeer hoog geluidsiveau. Als je een waveform van zo'n track bekijkt is het bijna een grote muur van signalen. Dit hoor je duidelijk terug in de kwaliteit en kan volgens bronnen zelfs tot luistermoeheid leiden. Leuk voor je publiek...
Heb nooit begrepen waarom dit populair is gebleven, omdat dit ook zwaar ten koste gaat van de dynamiek.
Mijn punt was; het is een keuze van Pioneer, maar geen licentie issue. Is gewoon een makkelijke manier om te differentiëren binnen hun productportfolio. Oh, jij wilt compressed losless playback? Dat wordt betalen. AIFF wordt volgens mij ook niet ondersteunt op de controllers en oudere CDJs.

Ja, opslag wordt steeds goedkoper, maar WAV is nog steeds niet een efficiënte keuze en bovendien is er geen manier om metadata aan je muziekbestanden te hangen middels tags zoals bij mp3, flac en aiff.

Loudness war is wat het is. Alle muziek wordt sinds de jaren '80 al zo afgemixt, mede door de komst van de CD. Vind het een beetje een non-discussie gezien het feit dat dynamiek in de meeste luistersituaties er totaal niet toe doet door ofwel a) er wordt geluisterd middels een koptelefoon/in-ears, b) een bron van matige kwaliteit
(lossy formats zoals mp3, ogg, aac etc) of c) naar muziek die uit zichzelf al weinig dynamiek heeft vanwege het gebruik van compressie, side-chaining en allerlei andere technieken tijdens de mix-down van de (digitale) productie. Het moet gewoon 'dik' klinken, klaar. En dan delft dynamiek het onderspit.

Als je niet door Pioneer op kosten wilt worden gejaagd kun je beter kiezen voor een setup waarbij de software op een laptop draait i.p.v. op een hardware unit zoals een stand-alone controller of CDJ. Kans is dan veel groter dat andere codecs zoals FLAC wel worden ondersteund (zie Traktor, Redkordbox DJ, Serato, Denon Engine Prime)

[ Voor 11% gewijzigd door Tigerblood op 11-03-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Tigerblood schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:34:
[...]

Als je niet door Pioneer op kosten wilt worden gejaagd kun je beter kiezen voor een setup waarbij de software op een laptop draait i.p.v. op een hardware unit zoals een stand-alone controller of CDJ. Kans is dan veel groter dat andere codecs zoals FLAC wel worden ondersteund (zie Traktor, Redkordbox DJ, Serato, Denon Engine Prime)
Klopt helemaal, Pioneer laat je graag betalen als je alle functies wilt.

In mijn geval draai ik al jaren met een traktor 4/macbook setup, en traktor speelt idd bijna alles af. Ondanks dat deze setup me nooit (zwaar) in de steek heeft gelaten, heb ik het draaien met een laptop altijd een risico punt gevonden.
Heb alleen problemen gehad met de latency instellingen (waarschijnlijk door een update naar 1 gesprongen), en 1x een crash door een hele schrale MP3 (die had ik die avond gekregen om te draaien, maar bij het inladen crashte traktor keihard)
Ook is ie niet echt gemaakt om 'zware omstandigheden' te doorstaan (een beetje mixer kan wat bier redelijk overleven, een laptop iets minder :P).

Heb de afgelopen jaren ook flink wat systemen geprobeerd; uiteraard begonnen met CD's, maar later digitaal gegaan... tijdcode CD's op Denon S-3000's, via midi en VDJ op Denon S1200, standalone op Pioneer z'n 19" speler MEP-7000... na 8 jaar traktor is het weer tijd voor de volgende evolutie ;)

Het liefst pak ik natuurlijk de Pioneer club set met NXS spelers, maar dat is echt grof geld en voor een drive-in keihard overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Tigerblood schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:34:
[...]

Mijn punt was; het is een keuze van Pioneer, maar geen licentie issue. Is gewoon een makkelijke manier om te differentiëren binnen hun productportfolio. Oh, jij wilt compressed losless playback? Dat wordt betalen. AIFF wordt volgens mij ook niet ondersteunt op de controllers en oudere CDJs.

Ja, opslag wordt steeds goedkoper, maar WAV is nog steeds niet een efficiënte keuze en bovendien is er geen manier om metadata aan je muziekbestanden te hangen middels tags zoals bij mp3, flac en aiff.

Loudness war is wat het is. Alle muziek wordt sinds de jaren '80 al zo afgemixt, mede door de komst van de CD. Vind het een beetje een non-discussie gezien het feit dat dynamiek in de meeste luistersituaties er totaal niet toe doet door ofwel a) er wordt geluisterd middels een koptelefoon/in-ears, b) een bron van matige kwaliteit
(lossy formats zoals mp3, ogg, aac etc) of c) naar muziek die uit zichzelf al weinig dynamiek heeft vanwege het gebruik van compressie, side-chaining en allerlei andere technieken tijdens de mix-down van de (digitale) productie. Het moet gewoon 'dik' klinken, klaar. En dan delft dynamiek het onderspit.

Het is net even jammer dat ik het zo snel niet meer terug kan vinden op notabene Pioneer DJ’s eigen website forum; de reactie van Pioneer DJ op de vraag van CDJ-2000 gebruikers waarom er geen FLAC bestanden afgespeeld kunnen worden en waarom er geen software update voor gekomen is sinds het bij de CDJ-2000 Nexus 2 wel mogelijk is. Er werd iets opgegeven als licenties of toestemming van...
Als ik het alsnog vind post ik het hier binnen dit topic.

AIFF wordt gek genoeg wel ondersteund door Pioneer DJ hardware, sowieso door de CDJ-2000 Nexus en nieuwer.
Dat WAV geen mogelijkheid tot metadata heeft is mij bekend maar inefficient is dit formaat zeker niet. Ik zou naast metadata geen inefficientie kunnen verzinnen. Het gros van de audiohardware kan hier mee omgaan.

Loudness War heeft als elke ‘War’ twee kampen. Het gros die hier geen problemen mee heeft en volume boven dynamiek kiest en een groter wordende groep die zich meer en meer irriteerd aan hoe deze manier van masteren tegenwoordig soms tot bijna clipping wordt opgepomt.
Ik dacht begrepen te hebben dat de Loudness War ooit begonnen is om de smal gemasterde CD opnames en later streaming audio wat meer body te geven. Iets wat door grotere opslagmedia en breedbandverbindingen eingenlijk niet altijd meer nodig zou zijn.
In ieder geval stoor ik mij persoonlijk soms aan die bepaalde tracks waarbij Loudness War tot het uiterste is gedreven waardoor de dynamiek is weggedrukt met vlak geluid als resultaat. Maar goed, dat is mijn menig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigerblood
RonnieB82 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:06:
[...]

Heb de afgelopen jaren ook flink wat systemen geprobeerd; uiteraard begonnen met CD's, maar later digitaal gegaan... tijdcode CD's op Denon S-3000's, via midi en VDJ op Denon S1200, standalone op Pioneer z'n 19" speler MEP-7000... na 8 jaar traktor is het weer tijd voor de volgende evolutie ;)

Het liefst pak ik natuurlijk de Pioneer club set met NXS spelers, maar dat is echt grof geld en voor een drive-in keihard overkill.
Volgende evolutie zal nog wel even op zich laten wachten ben ik bang. Te weinig concurrentie. Laptops zijn ondertussen ingeburgerd. Ik weet niet of het bestaat maar misschien is een soort flightcase waar je zo'n soort Microsoft Surface/2-in-1 form factor laptop in kan doen en dan als een soort verdelde iPad gebruiken net achter je mixer in een hoek van 30 graden? Soort dakje voor bier/lichtinval erboven. Maar begrijp je punt volkomen. Laptops zuipen geen bier en het is altijd behelpen om zo'n ding in een booth weg te zetten zodat ie redelijk veilig, stabiel en makkelijk afleesbaar staat. Overigens, als die Macbook uit 2011 het nog prima doet (vaak zorgen grote versie updates van Mac OS voor een hoop heibel met DJ software/hardware) zou ik me niet zo druk maken om een nieuwe laptop te gaan halen. Hij is 8 jaar oud en draait waarschijnlijk niet op de allerlaatste versie van Mac OS dus in principe is hij qua waarde al afgeschreven toch?

Je gaf aan dat je al eens Denon hebt gehad. Ik weet niet precies hoe je draait, maar misschien is een combinatie van één SC5000 en hun nieuwe DJ-X1800 mixer een financieel gezien een slimme keuze? De SC5000 kan 2 decks tegelijk afspelen, je kunt dus switchen tussen A/B en 2 tracks tegelijk uitsturen. Die 5000 is ook een tijdje scherp geprijsd geweest rond de $999/€1099, dus dan koop je er alsnog 2 voor de prijs van één CDJ-2000 NXS2. Zoals ik al eerder aangaf, geen fan van Denon's design maar prijstechnisch toch aantrekkelijk en de features op die mixer spreken me dan wel weer zeer aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
UPDATE:
Na wat teruglezen heb ik binnen het Pioneer DJ forum teruggevonden waarom FLAC bestanden niet afgespeeld konden worden met duurdere CDJ-2000 (NXS) spelers.
Ik bleek qua licenties of rechten hiervoor een ander topic over formatteren in FAT32 door elkaar gehaal te hebben, daarom een rectificatie:

Pioneer DJ koos (kiest) niet voor FLAC omdat het in die tijd een vrij toegankelijk concept was waar nog aan werd gesleuteld, of aan gesleuteld kon gaan worden. Zou dit gebeuren dan moet hardware of software hier soms op worden aangepast en dit zag Pioneer vooralsnog niet zitten.

Pioneer DJ gebruikers vroegen zich af waarom Pioneer DJ hardware in deze tijd alleen nog met FAT32 of HFS+ geformatteerde USB media werkt. Pioneer DJ beroept zich op de licensiekosten welke voor andere varianten betaald moeten worden en dat een ieder de mogelijkheid heeft om vanuit Rekordbox in elk type format te kunnen werken. Maar direct afspelen op Pioneer DJ hardware blijft vooralsnog FAT32 of HFS+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b00ster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-08 19:51
Heb de XDJ-RX2 nu ongeveer 1,5 jaar en tot op heden geen spijt van de investering! O+ _/-\o_ :D
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2zi9bmd.jpg

Iemand hier ervaring met de hdj-x serie van Pioneer. Zit er aan te denken 1 aan te schaffen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Gisteren bij Bax shop geweest om te kijken of de rx2 voor mij wat is... op voorhand al even een disk voorbereid met 20.000 nummers in rekordbox.
Dat is allemaal heel erg goed bevallen, en daar is ie dan:

Xdj

Ik twijfelde ook nog om te wachten op de denon prime 4, maar nadat ik even met de denon 5000 had gespeeld, wist ik zeker dat ik geen denon wilde, als dat de ‘flagship’ is, dan moeten ze echt beter hun best gaan doen... knoppen voelde niet lekker, draaiknoppen die veel te plastic en ‘los’ zitten... nee dankje ;)

Nu lekker pielen met de rx2; wel even omschakelen om alleen nog maar met playlists te werken, maar dat komt wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b00ster
RonnieB82 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:21:
Gisteren bij Bax shop geweest om te kijken of de rx2 voor mij wat is... op voorhand al even een disk voorbereid met 20.000 nummers in rekordbox.

[Afbeelding: Xdj]

Ik twijfelde ook nog om te wachten op de denon prime 4, maar nadat ik even met de denon 5000 had gespeeld, wist ik zeker dat ik geen denon wilde, als dat de ‘flagship’ is, dan moeten ze echt beter hun best gaan doen... knoppen voelde niet lekker, draaiknoppen die veel te plastic en ‘los’ zitten... nee dankje ;)

Nu lekker pielen met de rx2; wel even omschakelen om alleen nog maar met playlists te werken, maar dat komt wel goed!
_/-\o_ goede keuze, ga je zeker geen spijt van krijgen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Aangezien het DJen meer en meer aan het terugkomen is bij mij heb ik ook maar eens een mixcloud profiel aangemaakt, en meteen een oudere mix er op gezet:

https://www.mixcloud.com/...ion-cabo-club-26-08-2016/

100% vinyl (dus ja er zit een klein foutje in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook weer een mix opgenomen vandaag, deephouse en zo.

[Soundcloud: George Hefner - Pannenkoekenmix by George Hefner]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik weet niet of er nog wel eens mensen in dit topic kijken, maar weet iemand of je op de CDJ-2000 Nexus ook tracks kan previewen zonder ze in een deck te laden. Een beetje wat er gebeurt als je in RekordBox op de waveform in de browser klikt met je muis. Handige functie om even snel door tracks heen te bladeren zonder dat je ze 1 voor 1 in het deck hoeft te laden.

Ik ga zaterdag op CDJ's draaien, dus ben even benieuwd of dit kan. Google/YouTube leveren weinig zinnige antwoorden op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan met de Track Search knoppen snel door een playlist bladeren, zonder dat alle hotcues in worden geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Tsunami schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:23:
Je kan met de Track Search knoppen snel door een playlist bladeren, zonder dat alle hotcues in worden geladen.
Ja, maar ik wil ze beluisteren zonder ze eerst in het deck te laden. Of bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Niet online
Nee, je moet tracks inladen om ze te beluisteren, dit duurt een halve seconde met de Track Search knoppen. Een CDJ heeft maar één audio-uitgang, dus het zou een beetje raar zijn als je twee tracks door elkaar kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Tsunami schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:12:
Nee, je moet tracks inladen om ze te beluisteren, dit duurt een halve seconde met de Track Search knoppen. Een CDJ heeft maar één audio-uitgang, dus het zou een beetje raar zijn als je twee tracks door elkaar kan draaien.
Kun je me in het vervolg quoten? Dan krijg ik een melding als je hebt gereageerd.

Maar ik volg je niet. Als ik op deck A een track als master heb lopen en deck B draait niks, waarom zou ik op deck B dan niet vanuit de playlist kunnen previewen zonder ieder track in het deck te hoeven laden? Zelfde principe, maar dan zonder het laden in het deck. Net als in RekordBox eigenlijk. Wel vreemd dat dit er niet op zit als ik erover nadenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
bram1984 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:20:
[...]

Kun je me in het vervolg quoten? Dan krijg ik een melding als je hebt gereageerd.

Maar ik volg je niet. Als ik op deck A een track als master heb lopen en deck B draait niks, waarom zou ik op deck B dan niet vanuit de playlist kunnen previewen zonder ieder track in het deck te hoeven laden? Zelfde principe, maar dan zonder het laden in het deck. Net als in RekordBox eigenlijk. Wel vreemd dat dit er niet op zit als ik erover nadenk.
Is niet vreemd. Heeft altijd zo gewerkt. Tracks inladen duurt hooguit 1-2 seconden. Dus ik zie het probleem niet zo. Zonder inladen zou je ook needle search niet kunnen gebruiken denk ik aangezien die aan de waveform op het display is gekoppeld, helemaal op de Nexus 2 met zijn touch display.

Zoal @Tsunami al aangaf, als je niet constant terug wil naar het playlist scherm kun je via de track search buttons snel naar volgende/vorige nummer in je huidige playlist gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Tigerblood op 07-05-2019 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
RonnieB82 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:21:

[Afbeelding: Xdj]

Ik zag die denon ook maar hoor dat de vorige versies nogal problemen hadden met de software. Heb nu ook die RX2 aangeschaft als vervanger voor mijn CDJ 800 set en traktor S4 :).

Afbeeldingslocatie: https://share.t60.nl/public/2019-04-25%20at%2010.32.26.jpg

Moet zeggen dat ik nog niet echt tevreden ben over de pads onderaan. Deze zijn zo gevoelig dat het voorkomt ik ze per ongeluk aanraak. Had liever pads met een klik gehad. Een alternatief is er ook niet dus denk dat ik ermee moet leren leven. Net zoals hierop geen mechanische jog-wheels zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

rhodium schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:58:
[...]

Moet zeggen dat ik nog niet echt tevreden ben over de pads onderaan. Deze zijn zo gevoelig dat het voorkomt ik ze per ongeluk aanraak. Had liever pads met een klik gehad. Een alternatief is er ook niet dus denk dat ik ermee moet leren leven. Net zoals hierop geen mechanische jog-wheels zitten.
Toen ik m'n RX2 ging halen, was de denon prime er nog niet, maar de andere 'flagship' denon mixer en speler stonden er wel, en die vond ik erg plastic aanvoelen (en op de mixer was het oled scherm ingebrand). nadat ik een online review heb gezien van de prime, bevestigde dat ik met de rx2 de juiste keuze heb gemaakt. :)
De prime heeft harde klik knoppen voor play en cue, en de potmeters zien er echt cheap en plastic uit.

Voor de pads op de RX2 hoop ik inderdaad dat ze na verloop van tijd nog iets stugger worden, heb al eens tijdens een feest voor 500 man per ongeluk een 4beats loop gestart... (en met top40 muziek hoor je dat dus wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 17:28
b00ster schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:58:
Heb de XDJ-RX2 nu ongeveer 1,5 jaar en tot op heden geen spijt van de investering! O+ _/-\o_ :D
[Afbeelding]

Iemand hier ervaring met de hdj-x serie van Pioneer. Zit er aan te denken 1 aan te schaffen.. ;)
Goede toevoeging van de trance letters! ;)
KirovAir schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:42:
Nou hij is binnen en de eerste mixjes zijn al gemaakt. :9 Nog niks goed genoeg om te delen maar ik vermaak me prima zo!
[Afbeelding]
Uiteindelijk voor de DDJ-1000 gegaan i.p.v de XDJ-RX2 omdat ik mezelf nog niet buitenshuis zie draaien en dus de laptop niet zo'n probleem vind. De full-size jogwheels zijn top! Enkel nog even wennen aan de rekordbox UI.
Even een update: we zijn bijna een jaartje verder en hoewel ik er minder op speel dan gehoopt toch wel een boel geleerd al!
Bij deze dus even een video mixje van afgelopen weekend:

En nu zowaar mijn eerste gig te pakken! :o Over twee weken mag ik openen voor een wat bekendere DJ.
Ik moet op een 2000nxs set met djm800 gaan draaien.. Iemand nog tips wellicht? Ik probeer standaard al op gehoor te beatmatchen en heb de grids uit staan. Toch vrij zenuwachtig!

[ Voor 22% gewijzigd door KirovAir op 08-05-2019 10:44 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

KirovAir schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:36:

[...]
En nu zowaar mijn eerste gig te pakken! :o Over twee weken mag ik openen voor een wat bekendere DJ.
Ik moet op een 2000nxs set met djm800 gaan draaien.. Iemand nog tips wellicht? Ik probeer standaard al op gehoor te beatmatchen en heb de grids uit staan. Toch vrij zenuwachtig!
Een beetje afhankelijk van de tent waar je draait en de DJ die na je komt: Check eventueel op voorhand even of je met hem in contact kan komen, en stem af wat ie (ongeveer) denkt te gaan draaien. Goed voor de connecties, en de DJ na je stelt het op prijs als je zijn 'klappers' niet draait een half uur voordat hij hem wil draaien. ;)

Verder lekker je ding doen, beetje het publiek in de gaten houden of je platen aanslaan enz.

En wat betreft het beatmatchen; die nxs2000 dingen hebben ook een link toch? dus als je twijfelt over je beatmatch skills, laat de apparatuur het lekker doen... Misschien ben ik dan een beetje advocaat van de duivel, maar ik vind dat als je het beatmatchen aan de apparatuur overlaat, kan jij je lekker focussen op andere creativiteit.
Persoonlijk laat het ik 90% van de tijd aan de spelers over, de overige 10% is als ik zelf een beetje bij moet sturen... (ik ben dan ook een allround DJ, dus beatmatchen doe ik amper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Tigerblood schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:36:
[...]

Is niet vreemd. Heeft altijd zo gewerkt. Tracks inladen duurt hooguit 1-2 seconden. Dus ik zie het probleem niet zo. Zonder inladen zou je ook needle search niet kunnen gebruiken denk ik aangezien die aan de waveform op het display is gekoppeld, helemaal op de Nexus 2 met zijn touch display.

Zoal @Tsunami al aangaf, als je niet constant terug wil naar het playlist scherm kun je via de track search buttons snel naar volgende/vorige nummer in je huidige playlist gaan.
Ik vind het in zoverre vreemd dat het een gemiste kans is van Pioneer. Hoe lekker is het om gewoon tracks vanuit je playlist met 1 knop + needle search te kunnen previewen zonder ze iedere keer één voor één in het deck te hoevel laden. Af en toe heb je wel eens zo'n track die je wel kent, maar waarvan je even de groove niet meer weet. Dan is zo'n functie best handig om even te snel te kunnen gebruiken. Maar geen probleem verder, prima omheen te werken.
[...]

Goede toevoeging van de trance letters! ;)

[...]

Even een update: we zijn bijna een jaartje verder en hoewel ik er minder op speel dan gehoopt toch wel een boel geleerd al!
Bij deze dus even een video mixje van afgelopen weekend:
[Vimeo: 3 May 2019-IVXCNrdpfdc_1]

Hoewel ik altijd vind dat een DJ van zichzelf al op gehoor moet kunnen beatmatchen, vraag ik me toch af waarom je de grids hebt uitstaan? Ik bedoel, aan het filmpje te zien kun je prima beatmatchen (ik vind het ook geen rocket science verder). Gewoon lekker die sync knop aan en je kostbare tijd gebruiken voor het selecteren van de juiste track en het pielen met eventueel effecten/samples (niet teveel natuurlijk).

Los daarvan is de beatcounter op die Pioneers natuurlijk al zo nauwkeurig, dat je wel een beetje jezelf in de maling neemt. Of plak je die ook af? :P

Ik moet zaterdag ook (2x) draaien op 3x 2000 Nexus en die sync knop gaat lekker aan. Prima. Ik kan al beatmatchen, dus waarom zou ik het niet laten doen.

In jouw geval zou ik gewoon een mooie playlist maken met wat onbekendere tracks afgewisseld met wat bekender spul. Beetje voor zekerheid gaan.

@RX2 discussie: ik heb in het verleden ook flink wat geld gespendeerd aan controllers (Traktor S4 en een Xone: 4D), maar waarom je dat nu zou doen, weet ik niet. Vooral als je een Pioneer replica in huis haalt, dan ga ik er vanuit dat je deze niet meesleept naar gigs omdat daar waarschijnlijk al CDJ's staan, toch?

Ik heb nu sinds een paar maanden een DDJ-400. Heeft me € 250,- gekost. Zit een volledige RekordBox licentie bij, dus ik kan prima sets voorbereiden en de layout is grotendeels hetzelfde als CDJ's. En wat helemaal fijn is: hij is superlicht en USB powered. Zodra ik 'm in mijn laptop steek, gaat 'ie aan. Echt perfect. Ik zit er gewoon lekker beneden aan de eettafel mee over mijn hoofdtelefoon te mixen.

Ding zit vol met effecten en een sampler en een volledige loop sectie. Ik mis eigenlijk niks (buiten 4 decks om). Als ik wat tracks heb uitgeprobeerd en een playlist heb gebouwd, dan exporteer ik naar USB en ben ik klaar voor de CDJ's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsunami
  • Niet online
bram1984 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:45:
zonder ze iedere keer één voor één in het deck te hoevel laden.
De Track Search en Search knoppen werken ook in de browser, dus je hoeft ze niet één voor één in te laden. Alleen als je van playlist wisselt moet je volgens mij de eerste track wel handmatig inladen, en dan de browser heropenen. Dat is wel wat onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Tsunami schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:16:
[...]

De Track Search en Search knoppen werken ook in de browser, dus je hoeft ze niet één voor één in te laden. Alleen als je van playlist wisselt moet je volgens mij de eerste track wel handmatig inladen, en dan de browser heropenen. Dat is wel wat onhandig.
Ah okay, zal eens kijken. Ik doe mee met de opbouw van het feest, dus kan van tevoren wel even pielen als het goed is. Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
[...]
Als het om live gigs gaat, is prioriteit 1 risico's uitsluiten. Neem 2 USB sticks mee met dezelfde content, in het geval dat eentje niet werkt of bezwijkt. Doe eentje in je broekzak en de andere in de case/bag van je koptelefoon zodat je ze niet allebei tegelijk kwijt kan raken.

Wees voorbereid op verschillende omstandigheden. Sta je in een booth met of zonder monitors? Is het geluid richting de zaal goed afgeschermd van de booth of sta je midden in de herrie? Dingen die je van tevoren niet altijd 100% zeker weet. Dus goede koptelefoon is een must, eventueel draaien met gehoorbescherming in (moet je thuis wel even oefenen zodat je gewend bent aan de 'sound signature' van de filters in je doppen).

Goed preppen. Zorg dat je beatgrids strak staan, je verschillende playlists hebt waardoor je makkelijk kunt zoeken op je usb stick. Dat soort dingen.

En natuurlijk belangrijkste is dat je zelf staat te genieten. Niks erger dan een DJ met een uitgestreken bakkes die alleen maar naar de knoppen op z'n mixer staat te kijken. Als je te gefocust bent op technische aspect, dan raak je niet echt in de flow en dat merkt publiek ook. Gewoon beginnen, niet te gehaast zijn met je mixes. Muziek gewoon laten flowen. Weet niet of dat bij jouw stijl past trouwens. Ik zie in je video dat je best vlot mixt, en ook vaak overgang inzet in de breakdown (rustige middenstuk) van platen i.p.v. de lead-out (afbouw op het einde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

@RX2 discussie: ik heb in het verleden ook flink wat geld gespendeerd aan controllers (Traktor S4 en een Xone: 4D), maar waarom je dat nu zou doen, weet ik niet. Vooral als je een Pioneer replica in huis haalt, dan ga ik er vanuit dat je deze niet meesleept naar gigs omdat daar waarschijnlijk al CDJ's staan, toch?

Ik heb nu sinds een paar maanden een DDJ-400. Heeft me € 250,- gekost. Zit een volledige RekordBox licentie bij, dus ik kan prima sets voorbereiden en de layout is grotendeels hetzelfde als CDJ's. En wat helemaal fijn is: hij is superlicht en USB powered. Zodra ik 'm in mijn laptop steek, gaat 'ie aan. Echt perfect. Ik zit er gewoon lekker beneden aan de eettafel mee over mijn hoofdtelefoon te mixen.

Ding zit vol met effecten en een sampler en een volledige loop sectie. Ik mis eigenlijk niks (buiten 4 decks om). Als ik wat tracks heb uitgeprobeerd en een playlist heb gebouwd, dan exporteer ik naar USB en ben ik klaar voor de CDJ's.
Als je vaker in clubs draait, dan vind ik de uitgebreide controllers ook teveel aan de prijs; tenzij je echt van je gigs kan leven, dan zullen de duurdere spelers er ook wel afkunnen. (Als je zo vaak draait kan ik me voorstellen dat je dezelfde effecten en knoppen ook thuis wil hebben)
Ik heb een RX2 gekocht omdat ik hem op de feestjes gebruik, als drive-in DJ moet ik alles zelf meenemen (incl licht en geluidsset). Dat heb ik 8 jaar met met een laptop en een traktor S4 gedaan (daarvoor nog met diverse andere spelers en CDs), en dan is een RX2 nu echt een mooie stap vooruit! (en nog steeds overkill voor wat ik ervan gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Tigerblood schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:30:
[...]
En natuurlijk belangrijkste is dat je zelf staat te genieten. Niks erger dan een DJ met een uitgestreken bakkes die alleen maar naar de knoppen op z'n mixer staat te kijken. Als je te gefocust bent op technische aspect, dan raak je niet echt in de flow en dat merkt publiek ook. Gewoon beginnen, niet te gehaast zijn met je mixes. Muziek gewoon laten flowen. Weet niet of dat bij jouw stijl past trouwens. Ik zie in je video dat je best vlot mixt, en ook vaak overgang inzet in de breakdown (rustige middenstuk) van platen i.p.v. de lead-out (afbouw op het einde).
Laten we het ook niet groter maken dan het is. Zo'n 95% van de professionele DJ's die ik zie staan met de door jou beschreven bakkes alleen maar naar de knoppen te kijken. En toch gaat het publiek los. Het gaat nog altijd om de muziek wat mij betreft. Voor mijn part staat hij op z'n kop. Daarbij zit ik ook niet te wachten op van die trance DJ's die 6 minuten per track in hun handen staan te klappen. Dan heb ik liever focus en goede mixen.
RonnieB82 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:38:
[...]

Als je vaker in clubs draait, dan vind ik de uitgebreide controllers ook teveel aan de prijs; tenzij je echt van je gigs kan leven, dan zullen de duurdere spelers er ook wel afkunnen. (Als je zo vaak draait kan ik me voorstellen dat je dezelfde effecten en knoppen ook thuis wil hebben)
Ik heb een RX2 gekocht omdat ik hem op de feestjes gebruik, als drive-in DJ moet ik alles zelf meenemen (incl licht en geluidsset). Dat heb ik 8 jaar met met een laptop en een traktor S4 gedaan (daarvoor nog met diverse andere spelers en CDs), en dan is een RX2 nu echt een mooie stap vooruit! (en nog steeds overkill voor wat ik ervan gebruik)
Ja als drive-in begrijp ik het wel. Maar puur om te preppen om vervolgens ergens anders met CDJ's te gaan draaien, dan vind ik de prijs van zo'n ding echt van de zotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 17:28
RonnieB82 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:18:
[...]

Een beetje afhankelijk van de tent waar je draait en de DJ die na je komt: Check eventueel op voorhand even of je met hem in contact kan komen, en stem af wat ie (ongeveer) denkt te gaan draaien. Goed voor de connecties, en de DJ na je stelt het op prijs als je zijn 'klappers' niet draait een half uur voordat hij hem wil draaien. ;)

Verder lekker je ding doen, beetje het publiek in de gaten houden of je platen aanslaan enz.

En wat betreft het beatmatchen; die nxs2000 dingen hebben ook een link toch? dus als je twijfelt over je beatmatch skills, laat de apparatuur het lekker doen... Misschien ben ik dan een beetje advocaat van de duivel, maar ik vind dat als je het beatmatchen aan de apparatuur overlaat, kan jij je lekker focussen op andere creativiteit.
Persoonlijk laat het ik 90% van de tijd aan de spelers over, de overige 10% is als ik zelf een beetje bij moet sturen... (ik ben dan ook een allround DJ, dus beatmatchen doe ik amper)
Thanks voor de tips! Ik ga even kijken of ik hem kan benaderen.
[...]
Hoewel ik altijd vind dat een DJ van zichzelf al op gehoor moet kunnen beatmatchen, vraag ik me toch af waarom je de grids hebt uitstaan? Ik bedoel, aan het filmpje te zien kun je prima beatmatchen (ik vind het ook geen rocket science verder). Gewoon lekker die sync knop aan en je kostbare tijd gebruiken voor het selecteren van de juiste track en het pielen met eventueel effecten/samples (niet teveel natuurlijk).

Los daarvan is de beatcounter op die Pioneers natuurlijk al zo nauwkeurig, dat je wel een beetje jezelf in de maling neemt. Of plak je die ook af? :P

Ik moet zaterdag ook (2x) draaien op 3x 2000 Nexus en die sync knop gaat lekker aan. Prima. Ik kan al beatmatchen, dus waarom zou ik het niet laten doen.

In jouw geval zou ik gewoon een mooie playlist maken met wat onbekendere tracks afgewisseld met wat bekender spul. Beetje voor zekerheid gaan.
Haha true, maar ik heb 'geleerd' dat het in geval van nood handig kan zijn, dus daarom probeer ik dat goed te kunnen. :P Ik ga sowieso een veelzijdige playlist voorbereiden en oefenen dus dat gaat goedkomen.
Tigerblood schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:30:
[...]

Als het om live gigs gaat, is prioriteit 1 risico's uitsluiten. Neem 2 USB sticks mee met dezelfde content, in het geval dat eentje niet werkt of bezwijkt. Doe eentje in je broekzak en de andere in de case/bag van je koptelefoon zodat je ze niet allebei tegelijk kwijt kan raken.

Wees voorbereid op verschillende omstandigheden. Sta je in een booth met of zonder monitors? Is het geluid richting de zaal goed afgeschermd van de booth of sta je midden in de herrie? Dingen die je van tevoren niet altijd 100% zeker weet. Dus goede koptelefoon is een must, eventueel draaien met gehoorbescherming in (moet je thuis wel even oefenen zodat je gewend bent aan de 'sound signature' van de filters in je doppen).

Goed preppen. Zorg dat je beatgrids strak staan, je verschillende playlists hebt waardoor je makkelijk kunt zoeken op je usb stick. Dat soort dingen.

Thanks voor de tips! Ik sta midden in de herrie voor zover ik weet dus ik ga dit eens proberen voor te bereiden!

In de video ben ik inderdaad vrij gehaast aan het mixen op sommige stukken, maar dit is voornamelijk om mezelf een beetje uit te dagen. Zeker 'live' ga ik gewoon lead-outs pakken. (Tenzij ik zie dat het publiek het nummer helemaal ruk vind haha)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b00ster
rhodium schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:58:
[...]

Ik zag die denon ook maar hoor dat de vorige versies nogal problemen hadden met de software. Heb nu ook die RX2 aangeschaft als vervanger voor mijn CDJ 800 set en traktor S4 :).

[Afbeelding]

Ik zet de beat pads op de RX2 altijd op slip loop modus als ik ze niet wil gebruiken.. als je ze dan per ongeluk aanraakt gebeurd er niet zo veel .. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ben aan het rondkijken op de 2dehands markt voor een setje CDJ / XDJs, maar er zijn nogal wat versies. en verschillen. Mijn achtergrond is +20 jaar met vinyl (niet continue dat wel) in Deep House, rustige Techhouse, wat chillout... Aangezien ik naar gigs to wat herbegonnen ben en ik niet overal SL1200's kan geregeld krijgen kijk ik om ook digitaal mee te kunnen. De set is voor thuis, niet om mee te nemen... Ik heb een old school analoge mixer zonder features, maar die hoeft op zich niet vervangen te worden (en als hij vervangen wordt is pioneer geen certitude, ik vind AH mixers ook wel wat hebben)

vereisten:
Must: Recordbox compatibiteit / USB / queue points
Must: een compleet systeem waar ik niet op een laptop scherm moet staren (zonlicht, audience contact)
Should: apart componenten, geen all in one
Could / nice to have: usb stick sharing via UTP link

CDJ850: te koop voor een appel en een ei, maar wellicht wat achterhaald kwa functionaliteit, zelfs als verwacht ik functioneel niet veel
XDJ 700: veel functies weinig geld, nieuw, compact ... moeilijk 2de hands te vinden
CDJ900: ook veel functies, lijkt wel minder geladen dan de 700
CDJ2000: lijkt wat beter dan de CDJ900, loaded met functies .... oud?
Nexus...buiten budget.

Gesteld dat de prijzen in elkaars buurt liggen, wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:36
Yalopa schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:06:
Ik ben aan het rondkijken op de 2dehands markt voor een setje CDJ / XDJs, maar er zijn nogal wat versies. en verschillen. Mijn achtergrond is +20 jaar met vinyl (niet continue dat wel) in Deep House, rustige Techhouse, wat chillout... Aangezien ik naar gigs to wat herbegonnen ben en ik niet overal SL1200's kan geregeld krijgen kijk ik om ook digitaal mee te kunnen. De set is voor thuis, niet om mee te nemen... Ik heb een old school analoge mixer zonder features, maar die hoeft op zich niet vervangen te worden (en als hij vervangen wordt is pioneer geen certitude, ik vind AH mixers ook wel wat hebben)

vereisten:
Must: een compleet systeem waar ik niet op een laptop scherm moet staren (zonlicht, audience contact)

CDJ850: te koop voor een appel en een ei, maar wellicht wat achterhaald kwa functionaliteit, zelfs als verwacht ik functioneel niet veel
XDJ 700: veel functies weinig geld, nieuw, compact ... moeilijk 2de hands te vinden
Nexus...buiten budget.

wat zouden jullie doen?
Ik heb een XDJ-R1 te koop staan voor een zacht prijsje :) Is wel een all in one though.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

On_E

Housemusic

Nu weer met mijn normale account, de zondagochtend blijft tegenwoordig mijn favoriet om te DJen, in mijn pyjama. :+

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:30

Ves

A gadget addicted Bounty

Yalopa schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:06:

vereisten:

Nexus...buiten budget.

Gesteld dat de prijzen in elkaars buurt liggen, wat zouden jullie doen?
Is de SC5000 van Denon een optie?
Je kan gewoon je track preparation in Rekordbox doen, dan importeren in de SC5000. Je cues worden dan meegenomen.
Durf alleen niet te zeggen wat de 2de hands waarde kan zijn.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ondertussen wacht ik op de postbode die onderweg is met 2 stuks XDJ 700. Heb ze nieuw besteld, de nieuwprijs was niet al te veel hoger dan mn budget, dus heb ik het maar opgerokken. CDJ 900 / 2000 zijn oude apparaten, en aangezien die dingen intern halve computers zijn hebben ze wellicht niet de levensverwachting van een SL1200MKII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Stiekem ben ik wat aan het oriënteren op een mid level MIDI controler. Kandidaten tot nu toe:
- Pioneer DDJ-SR
- Pioneer DDJ-SR2 (niet voor nieuwprijs)
- Roland DJ-505

Is er nog een die ik zeker aan dit rijtje moet toevoegen om te overwegen?

Qua software heb ik iets nodig dat je zelf skins laat ontwerpen. Kandidaten tot nu toe:
- VirtualDJ
- Mixxx (valt waarschijlijk af vanwege te kleine beatgrid)
Meer is er niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Uit nieuwsgierigheid, waarom is de enige requirement die we zien in je vraag

"iets dat je zelf skins laat ontwerpen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Yalopa schreef op zondag 2 juni 2019 @ 07:50:
Uit nieuwsgierigheid, waarom is de enige requirement die we zien in je vraag

"iets dat je zelf skins laat ontwerpen"
Dat gaat al het andere wat ik eventueel wil automatisch mogelijk maken.

Het komt er op neer dat ik naast het (natuurlijk) beatsyncen ook erg visueel mix en daarom ver vooruit wil kijken op de beatgrid. 256 beats of meer.

Eigenlijk word ik er steeds zekerder van dat het VirtualDJ gaat worden. Het scheelt ook dat ik nog een lifetime license heb, maar nog omdat de 2018 versie er bijzonder goed uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 17:14
Nav het nieuws over het stoppen van iTunes via Dj Techtools: (mocht iemand zich het afvragen net als ik)
If you’re like a lot of DJs and use iTunes as the backbone of your DJ library, we suspect you’ll be completely fine, and that using the software will be less painful. Your local library is still there, playlists are still available – and DJ software integrations are likely to work just fine.
https://djtechtools.com/2...-music-app-to-replace-it/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 13:48
Saturnus schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:39:
[...]

Dat gaat al het andere wat ik eventueel wil automatisch mogelijk maken.

Het komt er op neer dat ik naast het (natuurlijk) beatsyncen ook erg visueel mix en daarom ver vooruit wil kijken op de beatgrid. 256 beats of meer.

Eigenlijk word ik er steeds zekerder van dat het VirtualDJ gaat worden. Het scheelt ook dat ik nog een lifetime license heb, maar nog omdat de 2018 versie er bijzonder goed uit ziet.
Op basis van wat ik hier lees ben je volgens mij nog redelijk aan het begin van je DJ carriere/hobby, en ik zou je toch hierbij wat advies willen geven;

Je geeft al aan dat je erg visueel mixed, wat eigenlijk zegt dat je het luister aspect nog niet goed onder de knie hebt. Hier versta ik meerdere dingen onder;
1. Leer zonder sync beatmatchen. Het is een trucje wat je moet doorhebben; maar zorgt er wel voor je dat brein veel beter in staat wordt om naar 2 tracks tegelijk te kunnen luisteren. Je zal dan ook gaan merken dat je het visuele steeds minder nodig hebt.

2. Leer de structuur van de muziek die je vaak draait. De meeste (dans/club) muziek volgt redelijk eenvoudige patronen, bijvoorbeeld na elke 16 of 32 beats veranderd er iets van percussie of melodie. Maar ook hoelang zijn intro's, waar zit het hoogtepunt van de track, waar neemt de intensiteit af. Na verloop van tijd weet je al na een snelle blik op de waveform wat je kan gaan doen.

3. Ontdek interessante combinaties van tracks. Sommige tracks klinken samen enorm goed, terwijl anderen totaal niet bij elkaar passen. Dit is een kwestie van veel experimenteren en zo je eigen sound ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Edwin__
10 jaar als hobby. Goede tips want de vaardigheden zijn wat verroest. De muziek net wat beter kennen gaat vast helpen. Experimenteren, obviously. :) Maar tegelijkertijd zie ik het niet als oplossing voor mijn situatie. Het zal prima werken voor de zeer voorspelbare muziek die de meesten hier draaien maar voor de meer crazy stromingen van EDM ligt dat in ieder geval voor mij anders.

Wat dat betreft zal het wel VirtualDJ worden.

Qua controller spreekt de Roland DJ-505 mij erg aan vanwege de geïntegreerde sampler, die niet even 'een extra' is maar behoorlijk geavanceerd. Ook de geluidskwaliteit zou uitstekend moeten zijn. De Pioneers (DDJ-SR / DDJ-SR2) missen het eerste en schieten op het tweede tekort zegt men. Bouwkwaliteit is wel beter op de Pioneers. Denon DJ MC4000 heeft een vreemde layout. Dan maar een dagje naar Bax toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Saturnus De "tips" van @Edwin__ zijn niet zomaar tips, het zijn echt wel essentiële dingen. Er is geen scherm die jou gaat tonen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hzZLfIvIletzT9UypHFOjY92/full.png

Screenshot uit recordbox
ik zie visueel beide tracks, dus ik weet wat er op mij afkomt, de kleuren vertellen mij wat over de structuur, de beatmatch knop staat aan.

Er kan niets mislopen, toch? nope...deze tracks gaan niet passen op deze manier,

ik ga wellicht een piek van de ene track verknoeien door de andere nog aan het in mixen zijn.. (vandaar tip 2)
de vocals kunnen door elkaar lopen (ook tip 2)
de 2 lead synths gaan botsen (vandaar tip 3)

Over het beatmatchen... ik kom vanuit de vinyl wereld dus daar is er geen discussie. Ik vind het een basic skill en de dag dat je ergens bent en er staat een verouderd systeem waar geen sync knop is kan je die basic maar beter kennen.

Heb je die ambitie niet, lig er dan maar niet van wakker, tip 2 en tip 3 zullen je nog werk genoeg geven, want het duurt veel langer om dat onder controle te hebben dan te leren beatmatchen op CDJ's waar recordbox de analyse al gedaan heeft en jij 3 sec gecheckt hebt om het juist te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Yalopa op 05-06-2019 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Luister, jongens, 10 jaar als hobby. Verschillende genres, puur pc, draaitafels native, draaitafels timecode, midi controller. In die 10 jaar heb ik écht wel ervaren dat sommige tracks gewoon niet matchen. Zoals ik zei allemaal prima tips, zal zeker wat mee gedaan worden maar de beatgrid wens blijft. Sterker nog, probleem opgelost door VirtualDJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
Saturnus schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:30:
Stiekem ben ik wat aan het oriënteren op een mid level MIDI controler. Kandidaten tot nu toe:
- Pioneer DDJ-SR
- Pioneer DDJ-SR2 (niet voor nieuwprijs)
- Roland DJ-505

Is er nog een die ik zeker aan dit rijtje moet toevoegen om te overwegen?

Qua software heb ik iets nodig dat je zelf skins laat ontwerpen. Kandidaten tot nu toe:
- VirtualDJ
- Mixxx (valt waarschijlijk af vanwege te kleine beatgrid)
Meer is er niet toch?
Waarom niet de Native Instruments Traktor S4 MK3? Traktor 3 heeft nu ook parallel waveforms en je kunt in settings de zoom van de waveforms aanpassen, waardoor je ook heel ver kunt uitzoomen. Ik ben zelf niet bekend met Virtual DJ, maar kan me niet voorstellen dat dat beter is dan Traktor.

Ik was laatst toevallig nog in een showroom waar verschillende controllers als demo stonden. De Roland was verre van indrukwekkend qua build quality. Ik was daarentegen aangenaam verrast door de S4. Goede afwerking, goed faders, alle buttons en encoders voelden goed aan. Kleine displays zijn een leuke extra. De jog wheels waren erg nice en bieden veel functionaliteit. Zat allemaal erg goed en logisch in elkaar.

Wil je liever standalone werken, dus zonder laptop, zou je kunnen kijken naar de gloednieuwe Denon Prime 4. Een standalone controller met ingebouwd 10 inch touchscreen en een legio aan mogelijkheden. Is wel iets meer dan gewoon een controller, wat ook je ook terugziet in de prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Tigerblood op 05-06-2019 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Tigerblood
Ik ga de S4 MK3 meenemen in de lijst. 4-deck heeft niet mijn voorkeur maar wie weet overtuigd de kwaliteit en het gebruiksgemak boven mobiliteit/grootte. (y)

Jammer dat die Roland DJ-505 tegenviel. Was het het gevoel dat je kreeg of denk je echt dat die bouwkwaliteit problemen gaat opleveren na een paar jaren gebruik?

VirtualDJ gaf mij tot 2 dagen terug ook een wat nare smaak in de mond. Het was altijd een programma dat niet af voelde, vreemde terminologie had, afweek van standaarden...maar wat ik nu heb gezien verbaasd mij juist zeer positief. Tot nu toe ook nog geen vreemd/instabiel gedrag meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
Saturnus schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:36:
@Tigerblood
Ik ga de S4 MK3 meenemen in de lijst. 4-deck heeft niet mijn voorkeur maar wie weet overtuigd de kwaliteit en het gebruiksgemak boven mobiliteit/grootte. (y)

Jammer dat die Roland DJ-505 tegenviel. Was het het gevoel dat je kreeg of denk je echt dat die bouwkwaliteit problemen gaat opleveren na een paar jaren gebruik?
Ze hebben ook een 2-deck variant, maar die mist nogal wat functionaliteit vergeleken met de S4.

Ik weet niet of het de 505 of 808 was, maar vergeleken met de (duurdere) Pioneer controllers en de S4 vond ik hem vrij plastic aandoen. Faders voelden erg licht, de leds waren wat minder fel, jog wheels vond ik ook erg plastic aandoen.

De S4 heeft bovendien motorised jogs met haptic drive feedback. Kun je ook uitzetten, maar ik vond ze echt indrukwekkend qua beleving. Zodra je over een cue point heengaat voel je een soort feedback.

In de toekomst gaan ze die feedback functie nog wel voor meer dingen gebruiken denk ik. Denk bijvoobeeld aan een mapping waarmee je het jog wheel gebruikt om de duur van effecten (1/1, 1/2, 1/4 etc) te veranderen, waarbij je per switch een trilling voelt. Biedt veel mogelijkheden. Enthousiastelingen hebben al verschillende mappings en tweaks gemaakt voor de S4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 13:48
Saturnus schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:27:
@Edwin__
10 jaar als hobby. Goede tips want de vaardigheden zijn wat verroest. De muziek net wat beter kennen gaat vast helpen. Experimenteren, obviously. :) Maar tegelijkertijd zie ik het niet als oplossing voor mijn situatie. Het zal prima werken voor de zeer voorspelbare muziek die de meesten hier draaien maar voor de meer crazy stromingen van EDM ligt dat in ieder geval voor mij anders.

Wat dat betreft zal het wel VirtualDJ worden.

Qua controller spreekt de Roland DJ-505 mij erg aan vanwege de geïntegreerde sampler, die niet even 'een extra' is maar behoorlijk geavanceerd. Ook de geluidskwaliteit zou uitstekend moeten zijn. De Pioneers (DDJ-SR / DDJ-SR2) missen het eerste en schieten op het tweede tekort zegt men. Bouwkwaliteit is wel beter op de Pioneers. Denon DJ MC4000 heeft een vreemde layout. Dan maar een dagje naar Bax toe.
Ik draai zelf ook de wat meer 'crazy' stromingen van EDM, maar alleen op vinyl. En dan alsnog ken ik maar weinig muziek wat op deze manier niet draaibaar is. Het is gewoon puur leren hoe die 'lastige' tracks werken. En ja, sommige dingen blijven moeilijk *kuch* autechre *kuch*, maar het meeste is een kwestie van gevoel ervoor krijgen.

Toen ik net begon had ik ook moeite met bijvoorbeeld zulk soort tracks;
YouTube: British Murder Boys - Don't Give Way To Fear
YouTube: Skee Mask - Fjorward Flex Dub
YouTube: Surgeon - Transparent Radiation
YouTube: Aphex Twin - On (Full Version) (1080p HD/HQ)

P.S. ik bedoel het niet om je af te kraken. Ik ben zelf namelijk ook op die manier begonnen +-8 jaar terug met een traktor controller. Ongeveer 2 jaar geleden overgestapt op vinyl only, en begin nu te merken dat mijn mixwerk veel meer is verbeterd in de afgelopen 2 jaar, dan in die 6 ervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door PWSteal op 05-06-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zocht me rot achter een mixcloud tag, maar niet gevonden, dus dan maar zo:

Festivalletje in België waar ik gedraaid heb met vinyl en waarbij mn schoonvader op sax mee speelt.

https://www.mixcloud.com/...in-field-260519-oudenburg

Het Sax gedeelte is zeer leuk om doen en trekt direct aandacht, we stonden vroeg in de namiddag geprogrammeerd maar er kwam toch redelijk wat volk van buiten de tent in. Als nadeel vond ik wel dat mn set minder vrij was. Ik doe normaal niet aan sets voorbereiden, de juiste platen vinden zelf de weg naar de decks. Nu hadden we 4 tracks uitgezocht en die zouden er in die volgorde ook inzitten. Voor de rest nooit samen gespeeld. De Sax speler had gewoon die 4 nummers op mp3 gekregen van mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
Je moet echt gear/controller gebruiken waarop jij het meeste plezier hebt. Het is soms lastig als je ergens gaat draaien en je moet je eigen apparatuur meenemen. Als jij plezier hebt achter die draaitafel dan straal je dat ook de zaal in. Dan maakt het echt niet uit of je een laptop met sync gebruikt of vinyl.

Mochten er nog mensen, omgeving Deventer of daar kunnen overnachten, etc en het leuk vinden om een keer te draaien op locatie (geen internet radio,etc)? Genre techno, trance, dance, house, electro, o.a. wat je op beatport kan vinden. Kan je even mij dm'en of mailen op draaien at rjrt.nl.

[ Voor 3% gewijzigd door rhodium op 08-06-2019 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Ik vind het wel lekker om je eigen apparatuur mee te nemen. Dan weet je precies waar je aan toe bent en heb je ervaring met de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ik speel DJ online. dollar per aangevraagd nummertje (in crypto). Kun je goed geld mee verdienen.

[YouTube: Song Request on D.live.]

Droevige piano muziek ---> https://dlive.tv/Kain_niaK

[ Voor 13% gewijzigd door Kain_niaK op 11-06-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Vanmiddag even aan het testen geweest om een mixje op te nemen op mn RX2.

Nadat ik de opname op mn pc had gezet, deze omgezet naar mp3 en naar Mixcloud geüpload: https://www.mixcloud.com/rburgwal/summer-house/

Rond 40:00 zitten er een paar vreemde skips in de audio, die had tijdens het mixen zeker niet! Heeft iemand dit ook al eens ervaren met zn rx2?
Voor de zekerheid de WAV file nog even gecheckt, maar daar zit het ook in... ik vermoed dat de USB stick de boosdoener is, dat is een oud dingetje en ik heb geen idee wat de max lees/schrijf snelheid is.

Voor de zekerheid al even een nieuwe usb3 stick besteld zodat ik die de volgende keer kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Tigerblood schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:45:
[...]

Ze hebben ook een 2-deck variant, maar die mist nogal wat functionaliteit vergeleken met de S4.

Ik weet niet of het de 505 of 808 was, maar vergeleken met de (duurdere) Pioneer controllers en de S4 vond ik hem vrij plastic aandoen. Faders voelden erg licht, de leds waren wat minder fel, jog wheels vond ik ook erg plastic aandoen.

De S4 heeft bovendien motorised jogs met haptic drive feedback. Kun je ook uitzetten, maar ik vond ze echt indrukwekkend qua beleving. Zodra je over een cue point heengaat voel je een soort feedback.

In de toekomst gaan ze die feedback functie nog wel voor meer dingen gebruiken denk ik. Denk bijvoobeeld aan een mapping waarmee je het jog wheel gebruikt om de duur van effecten (1/1, 1/2, 1/4 etc) te veranderen, waarbij je per switch een trilling voelt. Biedt veel mogelijkheden. Enthousiastelingen hebben al verschillende mappings en tweaks gemaakt voor de S4.
Ja DJ-505 en DJ-808 hebben dezelfde bouwkwaliteit hoorde ik.

Die feedback klinkt wel vet. Gelukkig heb ik niet per se haast. Misschien gaan meer merken het toepassen. Dan mag er wel iets komen dat die feedback heeft en de geluidskwaliteit en TR-sampler van Roland.
Een poosje op de Vestax VCI-100 MKII blijven om de basisvaardigheden weer op orde te krijgen is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 12:38

Empathy

Extreme Audio

Oh cool, dit topic bestaat nog steeds :)
Draai nu al jaaaaaren en jaren met 2 draaitafels, mixer en Traktor (tijdcode) en wil de overstap maken naar een controller.
Nu zit ik te twijfelen tussen een NI Kontrol S4 MK3 en de Pioneer DDJ-1000. Nu beviel Traktor mij altijd wel prima, maar heb altijd de indruk dat NI met de controllers zich meer focust op de techno dj die 4 tracks tegelijk in sync heeft lopen en ik meer traditioneel plaatjes aanmekaar draai. Daarom zou ik op zich best de Pioneer willen proberen, maar die lui brengen om de haverklap nieuwe versies van hun controllers uit waardoor ik bang ben dat ik na aanschaf van die DDJ-1000 al snel achterloop.
Twijfels twijfels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:34

13art

Moderator Mobile
Dan ben jij erg gevoelig voor marketing ;)
Dat ze vaak iets nieuws uitbrengen betekend natuurlijk niet automatisch dat je achterloopt. Als iets de functies heeft die jij nodig hebt en je er goed mee uit de voeten kan is het toch prima?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigerblood
l3art schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:40:
Dan ben jij erg gevoelig voor marketing ;)
Dat ze vaak iets nieuws uitbrengen betekend natuurlijk niet automatisch dat je achterloopt. Als iets de functies heeft die jij nodig hebt en je er goed mee uit de voeten kan is het toch prima?
Als er constant nieuwe modellen uitkomen, loop je wel meer risico dat support voor oudere modellen sneller wordt gestaakt. Als je de CDJ-2000 serie vergelijkt met de wildgroei aan controllers bij Pioneer, lijkt het mij wel duidelijk dat ze voor beide productcategorieën zeer verschillende strategieën gebruiken. De CDJ-2000 wordt eens in de 3 jaar vernieuwd, waarbij support voor oudere generaties ook doorloopt. Qua controllers lijkt er iedere 6 maanden wel een nieuw model uit te komen. Hoe lang ga je support voor al die controllers, in combinatie met Rekordbox, volhouden als je ieder jaar wel 6 nieuwe modellen lanceert?
Empathy schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:33:
Oh cool, dit topic bestaat nog steeds :)
Draai nu al jaaaaaren en jaren met 2 draaitafels, mixer en Traktor (tijdcode) en wil de overstap maken naar een controller.
Nu zit ik te twijfelen tussen een NI Kontrol S4 MK3 en de Pioneer DDJ-1000. Nu beviel Traktor mij altijd wel prima, maar heb altijd de indruk dat NI met de controllers zich meer focust op de techno dj die 4 tracks tegelijk in sync heeft lopen en ik meer traditioneel plaatjes aanmekaar draai. Daarom zou ik op zich best de Pioneer willen proberen, maar die lui brengen om de haverklap nieuwe versies van hun controllers uit waardoor ik bang ben dat ik na aanschaf van die DDJ-1000 al snel achterloop.
Twijfels twijfels ;)
Ik snap wat je bedoelt over de focus van Traktor op een bepaalde stijl van mixen. Echter, dat betekent niet dat je Traktor niet kunt gebruiken voor wat meer traditionele 2-deck mixing zonder alle gimmicks zoals loops, stems, sample shots etc.

Persoonlijk zou ik voor de S4 MK3 gaan. Als je bekend bent met Traktor en het bevalt, zal de nieuwe versie 3 van Traktor die bij de S4 meegeleverd wordt alleen maar verbeteringen brengen. De S4 heeft ook motorised jog wheels, waarmee je dus ook een soort 'vinyl feel' krijgt als je nog handmatig wil beatmatchen in plaats van alles automatisch te syncen. Op de S4 kun je ook per kanaal een colour effect (die effecten die je met de rotary net boven de kanaalfader bedient) kiezen, in plaats van één colour fx die je vervolgens kunt toepassen op ieder kanaal zoals bij Pioneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Ik loop wel een keer iets van een Bax Shop binnen en zie wel waar ik het meest opgewonden van raak ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Empathy op 27-06-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
Tigerblood schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:33:
[...]

Als er constant nieuwe modellen uitkomen, loop je wel meer risico dat support voor oudere modellen sneller wordt gestaakt. Als je de CDJ-2000 serie vergelijkt met de wildgroei aan controllers bij Pioneer, lijkt het mij wel duidelijk dat ze voor beide productcategorieën zeer verschillende strategieën gebruiken. De CDJ-2000 wordt eens in de 3 jaar vernieuwd, waarbij support voor oudere generaties ook doorloopt. Qua controllers lijkt er iedere 6 maanden wel een nieuw model uit te komen. Hoe lang ga je support voor al die controllers, in combinatie met Rekordbox, volhouden als je ieder jaar wel 6 nieuwe modellen lanceert?
klopt deels, er komt niet elk half jaar een controller uit met dezelfde doelgroep/voor het zelfde gebruik he :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

't is de Kontrol S4 MK3 geworden. Goedkoper, kan net zoveel en misschien wel meer en Traktor werkt gewoon lekker. Mooi machientje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Terwijl binnen Markus Schulz (Palace Theatre in Calgary) aan het draaien was, was ik buiten aan het draaien ... en er overeen aan het spelen. De ambulance aan de overkant zorgde voor de licht effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

On_E

Housemusic

Mocht een mix maken voor Birdcage Radio en die deel ik ook ff hier:

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zoek een zo elegant mogelijke oplossing om mijn 2 de SL1200 terug te plaatsen waar hij thuishoort (in mn DJ corner dus), zonder dat ik de XDJ's weg moet doen. De kast uitbreiden is helaas geen optie, er is simpelweg geen plaats meer (ik woon klein), dus ik vermoed dat de XDJ's in de hoogte geplaatst moeten worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Awlw0WBRQxfRqwvWoDXwxe8s/full.jpg

hoe zouden julie dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_V
Mix opgenomen tijdens een eigen georganiseerd festival afgelopen weekend. Festival weten uit verkopen dus dat was top, ook tevreden met mijn eigen mix. Zit van alles wa in: van Aphex Twin, Tiga, Kid Antoine, Branko

[Soundcloud: @ The Village Festival 2019 by Beppie Kraftwerk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Gaargod ja zoiets had ik in mn hoofd, misschien kan ik dat als vertrekpunt nemen. Ik ga even verderop kleur en maten...

iets compleet anders mag natuurlijk ook :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 16:40
Long shot misschien, maar mogelijk iemand met ervaring.

Na 2 jaar eindelijk mijn dj-apparatuur weer een plekje gegeven. Xone2D is mijn geluidskaart, ik denk: alles weer aansluiten en het werkt.
Mogelijk zijn Traktor Pro 2 geupdate en mijn MacBook sowieso naar Mojave.

Traktor herkent op geen manier de aanwezigheid van de 2D. Pro 3 Demo ook niet. De macbook laat wel zien dat de 2D aangesloten is.
Firmware e.d. geupdate.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Of moet ik een nieuwe geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Niet online
De laatste Xone:2D driver is voor macOS Sierra (10.12), dus lijkt me inderdaad tijd voor een nieuwe controller.
Pagina: 1 ... 97 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.