Ik probeer met voor te nemen om zonder laptop verder te gaan in het DJ leven (dus zuiver met USB sitck op Pioneer XDJ-RX)... ook al zal ik door verzoek-nummertjes geplaagd blijven worden op huwelijken/verjaardagsfeestjes en dergelijke. Alhoewel... ergens denk ik wel dat de afwezigheid van een laptop de mensen je minder als een wandelende juke-box zullen aanzien en minder geneigd gaan zijn om verzoeknummertjes aan te vragen.
Dus alles op een joekel van een USB vlamen.. en daar ben ik nu net mee bezig. Gisteren toch de zure appel doorgebeten en mentaal de knop omgedraaid en volledig losgegaan in iTunes.
Ik ben alsvolgt te werk gegaan:
Traktor
1. De playlists die ik al had (Allround, House, Dance, Pop, RnB etc...) ge-exporteerd naar M3U lijsten (MP3 bestanden laten staan waar ze staan).
2. Aangezien de ratings (die Traktor in MP3 ID3 tag schrijft) niet door iTunes ingelezen worden (omdat iTunes XML gebruikt) wou ik zeker recupereren (zo geef ik aan welke 'energy-level' ik aan een track geef). Dus heb ik in Traktor via Track collection browse list gesorteerd op Rating kolom en eerst alle 5-sters tracks geselecteerd en in een 5-star playlist gesleept. Zo ook voor 4, 3, 2 en 1 ster tracks.. elk in een eigen 'ster' playlist. Dan deze playlist ook exporteren (net zoals vorige punt 1).
iTunes
3. Alle playlists (die uit Traktor als M3U exported werden) geïmporteerd. De ratings-playlists importeren zorgt ervoor dat de ID3-tag-ratings in iTunes library gereflecteerd worden.
4. Playlists aanmaken voor iedere hoofdmap binnen mijn MP3 collectie (heb mapjes voor ieder hoofdgenre: RnB, House, Techno, Pop, Dance etc...) en daar zitten nog tal van nummers die ik toch bij me wil hebben op USB stick (voor zo goed als mogelijk beantwoorden van verzoeknummertjes door nitwits...). Dergelijke playlists lopen dan al snel over de 1000-tracks per playlist limiet (van Rekordbox, niet iTunes)... dus splits ik deze playlists op per 1000 tracks (bv Pop 1, Pop 2).
Rekordbox
5. Niks bijzonders hier, gewoon Sync Manager zijn ding laten doen: iTunes library wordt door Rekordbox uitgelezen, Rekordbox analyseert heel de meuk (volle dag bezig) en daarna exporteert Rekordbox alles op USB stick.
...ik hoop dat ik op deze manier alles gecovered heb en qua workflow en scenario's tijdens gigs op mijn gemak ben... zowel voor specifieke feestjes waar ik bv weet welke genre van toepassing is (bv Tech House) en voor bv huwelijksfeesten waar elk mogelijk genre en verzoekje de revue kan passeren....