Oke, een 16-jarige die zich hier even meldt met een vraag.
Ik ben nu al 2 a 3 jaar bezig met muziek, en volg topics zoals deze, DJTechTools is ook wel een van de websites waar ik dagelijks op kom, etc. Daarnaast wou ik een tijd geleden een eigen MIDI Controller maken, maar dit is er niet echt meer van gekomen (wil het overigens nog steeds doen, maar zit nu even wat krap bij kas).
Ik heb me al vrij goed ingelezen in de theorie, de meeste termen van het DJ-wereldje kan je naar me gooien en ik begrijp ze wel (muziektheorie met akkoorden en dissonantie e.d. zijn weer een ander verhaal, dat was iets waar ik nooit goed in was). Ritmegevoel heb ik ook wel, en ben zeker niet iemand die de nieuwste 538 Dance Smash binnenhaalt maar liever het internet afstruint naar enkele tracks die ik echt goed vind (voornamelijk Dance, met wat Techno of Dubstep tussendoor), en dus ook lijsten opstel met wat ik echt goed vind e.d.
Ik heb echter nooit geld gestoken in gear, zeker omdat ik hier te weinig voor aan de bak kom (ik verwacht niet op enorme feesten te draaien oid., laat ik dat voorop stellen), en ik denk dat die teller rond de 4 a 5 feesten per jaar ligt (voornamelijk van vrienden). Die organiseren dan een feest, en het zijn goede vrienden, dus ik vraag er dan geen geld voor, omdat ik zelf ook denk dat bedragen van zeg 50 euro wel iets teveel zijn voor iemand die weliswaar een passie heeft voor dit werk, maar alsnog het beste probeert te maken van een avond met een muis en een toetsenbord. Een bedrag van 20 euro ga ik dan ook weer niet vragen, want dan heb je echt het gevoel een muggenzifter te zijn (we doen nooit moeilijk over geldzaken, dus meestal lopen we niet te vragen wanneer iemand z'n tientje terugkrijgt oid.).
Maargoed, zo komt het dus niet echt van de grond, en dat vind ik ook niet echt erg. Ik besteed nog altijd veel uren in de week aan het experimenteren in Ableton Live, en hier kan ik me dan ook goed mee vermaken (op vakantie gaat er dan ook altijd een netbook mee zodat ik eventuele ideeen snel vast kan leggen om er later thuis nog eens op mijn gemak naar te kijken).
Nou was ik laatst dus wat aan het kijken op YouTube naar mensen die lieten zien hoe je live kon DJ'en in Ableton Live, en ik ging dit dus ook eens proberen. Keyboard erbij, toonsoort proberen vast te stellen bij enkele tracks, en eens kijken wat eruit komt.
Ik zette dus wat tracks in Arrangement View die in BPM en toonsoort gelijk waren aan elkaar (of dicht bij elkaar lagen volgens het systeem van Mixed In Key), en ging eens kijken wat eruit kom. En ik probeerde dus een overgang te maken tussen enkele tracks, door 1 minuut van tevoren met de Transport-functie de volumes op een logische manier te laten wisselen, en tot mijn verbazing klonk dit niet verkeerd.
Speakers en een versterker heb ik reeds (ooit gekocht voor een goede prijs), en momenteel zit dat met allerlei verloopkabel vast aan de jack-output van een laptop, dus daar komt in ieder geval nog wel een externe Audio-interface voor in de plaats.
Nu zat ik dus te denken om in plaats van Traktor met Live te werken bij dat live gebeuren, omdat ik toch meer het gevoel heb dat ik met een stuk software zit te werken waar ik veel meer mee kan (effecten via VSTs e.d.), dus ik zit hier nog wat mee te experimenteren (volgende maand is er weer een feest waar ik weer aan de bak kan

), en ik vroeg me dus af:
Als ik op deze manier te werk ga, is het dan mogelijk om met de juiste mate van oefeningen iets goeds neer te zetten? Het feit dat een betweter dan aankomt en zegt 'zit je je mail te cheken?' zal me dan een worst wezen: als ik zie dat er 70 man goed aan het feesten zijn kan mij het niks schelen hoe ik dat doe: of dat nou met een muis is of met een S4 of een goede set van CDJ2000's, maar dan vind ik mijn muziekkeuze een stuk belangrijker.