Dat is absoluut waar. Dat komt natuurlijk doordat voor het eerst in tien jaar de markt weer een beetje open ligt, ten opzichte van de traditionele vinyl/cd setup. Iedereen wil meedoen om een vast plekje in de markt te veroveren, dat stabiliseert op een gegeven moment ook wel weer in een soort van standaard. Al zal die wel nooit meer zo hard worden als vroeger. Daarvoor gaat de ontwikkeling te snel en zijn de huidige businessmodellen teveel gericht op constante vernieuwing. Technics had twintig jaar de standaard, Pioneer tien jaar en ik schat zo dat voor de huidige generatie vijf jaar wel de max is, voordat er weer een compleet nieuw concept wordt geïntroduceerd (ik gok zoiets als volkomen touchbased).-_D_- schreef op maandag 16 januari 2012 @ 23:16:
Het is ook niet raar, helemaal niet, maar ik bedoelde eigenlijk de hele markt, niet zozeer alleen NI. De business is booming en de controllers vliegen je om de oren of althans, zo lijkt het
Ik ben het met je eens hoor, iedereen wil de meest innovatieve en bijzondere controller in de markt zetten, maar het leidt te vaak tot een soort science-fiction controllers die meer ontworpen lijken te zijn om vooral er goed uit te zien, dan dat er echt een heel praktisch nut vanuit lijkt te gaan. Sowieso zijn de looks van DJ-gear iets waar ik echt geen waarde aan kan hechten.Ook hier doelde ik wat meer op de hele markt en je kiest wat dat betreft een goed voorbeeld
Het is de vraag of er binnen het Digital-DJ concept iets bestaat als teveel features (al snap ik je punt). Tot voor kort was de beperkende factor de hardware. CDJ's en zeker draaitafels hebben een uiterst beperkte functionaliteit die zonder een soldeerbout niet kan worden aangepast, dus moet je er maar mee leren werken. Die tijd is nu voorbij. Als jij liever pitcht met een rotary-knob dan een fader, dan kan dat binnen een paar klikjes worden gerealiseerd. De nieuwste generatie controllers slaat een brug tussen deze twee gedachtegangen door enerzijds een gebruiksvorm te suggereren en anderzijds de gebruiker de optie te bieden vrij eenvoudig een eigenGebruiksvriendelijkheid is ook wel positief maar qua aantal features gaat het soms wel erg ver heb ik het idee. Alsof je het concept van plaatjes draaien een beetje voorbij schiet zeg maar. Maar goed dat is ook wel een nieuwe beweging in DJ land; er kan meer dus veel mensen gaan dat ook doen. Maar ik zou het liever een beetje andersom zien om een bepaalde mate van kwaliteit te behouden; dat mensen behoefte krijgen aan iets en dat vervolgens gaan gebruiken in plaats van andersom.
vorm te ontwikkelen door apparaatkeuze en midimapping. Of je er een betere DJ van wordt als je vier decks en 16 samplebanks gebruikt, daar ben ik dan net zo goed sceptisch over, maar het is wel fijn dat het kan als je het wilt gebruiken. Ik verwacht eerlijk gezegd dat we nog lang niet van plaatje-plaatje afzijn, aangezien de vinyl sales de pan uitrijzen voorlopig
Ach, dat riepen ze met de komst van de CDJ ook al. Uiteindelijk is DJ'en een hobby waarin alleen de passie voor de muziek echt hetgeen is dat telt. In de jaren negentig wilde iedereen nog de nieuwe Kurt Cobain zijn. Als ze erachter komen dat er meer achter zit dan de Beatport top-100 illegaal binnentrekken en een beetje blits eruitzien dan haken al die posers ook wel weer af uiteindelijk. Analoog of digitaal, echt leren DJ'en kost je gewoon jaren en ik geloof niet dat al die wannabe's daar het geduld voor hebben.Ja natuurlijk; de apparaten zijn fantastisch in de handen van iemand die weet wat hij doet; dat staat vast. Maar zeker met het idee dat iedereen tegenwoordig DJ is zijn er maar weinigen die dergelijke kwaliteiten bezitten.
Ik heb dat altijd met studio-setups. Zit je op youtube te kijken hoe knurften met een paar ruggen aan analoge synths niet verder komen dan de meeste basale rommel.Ik zeg ook niet dat het niet magIk vind het alleen een beetje vervelend denk ik, maar ja, soms heb je van die dagen