Hallo allemaal! Als eerste wil ik vast mijn excuses aanbieden voor het lange verhaal wat ik net getypt heb.. De eigenlijke vragen staan helemaal onderaan
Ik heb zoals vele voor mij de voorzichtige stap in de mooie DJ wereld gezet

Even een korte intro, ik heb nu een aantal keren op huisfeestjes (studenten feestjes, tussen de 40 en 120 man ongeveer) gedraaid wat ik echt helemaal te gek vond! Een aantal keer samen met iemand die ook 0 ervaring had en een aantal keren alleen. Alle keren hebben we dit gedaan met geleende spullen van een andere huisgenoot, traktor met akai apc40.
Daarnaast heb ik zelf heel karig Traktor van internet geplukt en op mijn computer gezet om zelf meer ervaring op te doen (gebruikte sowieso al een goeie 2ch USB geluidskaar ivm mijn lichte audiofiele trekjes, die is nu geteamd (juiste term??) met de interne geluidskaart van mijn mac). Nu loop ik dus tegen het punt aan dat ik gear wil gaan aanschaffen. Maar ik vind het erg lastig om een goeie keuze te maken.
Wat ik in ieder geval de komende tijd wil leren is beatmatchen en betere sets neerzetten. Daarnaast natuurlijk op meer feesten draaien! Als ik de mogelijkheid heb om in clubs te draaien is dat helemaal te gek, lukt dat niet is dat geen ramp. Daar wil ik een controller of CD spelers voor gaan aanschaffen. Mijn budget is ongeveer 750 euro, maar minder is altijd beter natuurlijk. Maar 100 euro meer is niet zo'n probleem als dat ook 100 aan toegevoegde waarde heeft. Overigens ben ik een groot voorstander van marktplaats fyi.
Ik zit nu dus heel erg te twijfelen tussen een controller + traktor en een setje CD spelers. Vorige week ben ik bij Feedback geweest waar ik een paar uurtjes met allerlei spullen heb mogen spelen

. Daar heb ik met een S4 en een CDJ850+CDJ900+DJM900 (was als enigste aangesloten) gespeeld. Nu was het natuurlijk ontzettend dom om met die CDJ's aan de gang te gaan, want dat werkte echt verrukkelijk! Plaatjes enigszins in sync leggen lukte best redelijk

(nooit eerder gedaan). Daarmee vergeleken voelt een S4 meteen weer een beetje als speelgoed aan

Is natuurlijk wel een beetje appels met peren vergelijken. Daarnaast spreekt het modulaire idee mij erg aan. Mede omdat ik niet zo goed weet wat ik nou eigenlijk wil en wat bij mijn stijl past (voor zover ik al een stijl heb natuurlijk

).
Inmiddels wordt ik van al dat spul zoeken en reviews lezen een beetje gek en wil ik gewoon iets kopen en lekker gaan draaien

. De enige echt harde eis die ik heb is dat het een beetje profi aan moet voelen (Ik heb een tijdje terug al besloten geen troep meer te kopen. Ben bijna afgestuurd en probeer de tijd van de studenten zooi achter mij te laten, vandaar). Een hoofdtelefoon heb ik overigens al, een echt goed geschikt exemplaar voor DJ'en komt later wel.
Ik overweeg dus nu de volgende opties:
NI Kontrol S2
E550 nieuw (niet te krijgen 2e hands?)
+alles in 1 apparaat, handig
+kan op dit moment alles wat ik wil
-voelt toch niet helemaal 100% wat ik wil
-Ik heb heb gevoel dat ik over een half jaar ofzo aan iets anders toe ben, hoeft niet per se een probleem te zijn. Een markplaats advertentie is zo gemaakt..
CDJ400 + mixer (ben ik niet helemaal uit welke, DJM 400 die er meestal bij aangeboden wordt op MP, of A&H Xone 22)
Zag deze set op MP: E650 voor een 2x CDJ400 + DJM400
+Leer ik meteen 'echt' draaien zonder sync gedoe

+Ben ik bekend met CDJ spullen, mocht ik op grotere gigs draaien (beetje hoopvol

).
+Ik vind de feeling van een losse mixer, losse CD speler erg fijn werken. Onder andere door de grotere controls
+Is dmv MIDI nog steeds met Traktor te gebruiken mocht ik dat willen
-Duurder
-Meer gesleep als ik ergens ga draaien (waar ik nu draai is er vaak tot aan de eindversteker/mengpaneel niets geregeld).
-Eerlijk is eerlijk, CD'tjes branden kost ook weer tijd natuurlijk

-Eigenlijk ook een X1 nodig icm traktor om echt lekker te werken??
Denon dn-sc200 MIDI controller + analoge mixer (A&H Xone 22??) + NI Audio 2
Ongeveer E450 a E500 (175+200+75 best case?)
+Controller die een CDJ goed simuleert (heb er helaas nooit IRL mee kunnen werken dus 100% zeker ben ik niet)
+Analoge mixer denk ik fijner vinden werken
+relatief nog makkelijk mee te kunnen nemen, tov CDJ setje
+Lijkt mij dat vanaf deze set het in een eventueel later stadium makkelijker overstappen is naar CDJ/vinyl
+Goedkoopste optie
-eigenlijk om echt lekker te werken twee controllers nodig wat de setprijs tot hetzelfde als bovenstaande CDJ set opdrijft, kun je net zo goed een CDJ setje halen waar je mee kanten mee op kan..
En wat ik als laatste overweeg is om alleen een X1 en Audio 2 aan te schaffen. Dan kan ik nu in ieder geval lekker aan de slag met een mooie set in elkaar knallen en is de initiële investering wat minder hoog. Dat brengt de schade op dit moment tot een dikke 200 euro tweedehands. Dan kan ik later stap voor stap bijvoorbeeld eerst een Denon dn-sc2000 en analoge mixer erbij kopen. (ik kan de X1 nu met shift bijvoorbeeld zo mappen dat ik een mixer en effecten heb toch?). Of alsnog besluiten dat ik CD spelers wil hebben ipv die Denon controller.
Ik neig zelf heel erg naar de laatste optie, vooral omdat ik dan lekker alle opties open houd en zsm voor niet al te veel centen aan de gang kan en toch gewoon goeie spullen in huis haal.
Ik weet dat er niet 1 goed/heilig antwoord is, maar ik vind het dus erg moeilijk om hierin een keuze te maken. Zeker omdat het gewoon een hoop centen zijn. Dus wat ik nou eigenlijk wil vragen is het volgende :P:
- Als eerste de standaard vraag, zijn hier wellicht meer mensen die dezelfde opties met dezelfde motivatie overwogen hebben, wat heb je uiteindelijk gekocht en is dat bevallen?
- Heeft iemand ervaring met het draaien op alleen een X1? Eventueel met en zonder analoog mixer?
- Heeft iemand ervaring met het draaien op een enkele controller zoals een dn-sc2000 of reloop contour? Werkt dat een beetje fijn of is dat 3x niks?
Bij sommige dingen kan ik mij niet zo goed voorstellen of dat gewoon prima is, of compleet ruk en of ik niet aan de verkeerde dingen teveel waarde hecht

Vandaar deze post dus.
In ieder geval alvast heel erg bedankt voor het lezen!