Dave Clarke barstte in lachen uit na het zien van dat filmpje laatst, en verwerkte dat 'Respect the skills' in zn intro op afgelopen Awakenings in de gashouder:
[
YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=LFb70QAu2Kg]
Briljant

Ik hoef je uiteraard niet te vertellen hoe dat landschap in elkaar zit, ik denk dat je dat beter weet dan ik. Maar het neemt niet weg dat er nog steeds luitjes zijn die zich naar mijn mening netjes naar binnen hebben gewerkt, en niet omdat ze zulke bovenmenselijke prestaties leveren achter hun afspeelapparatuur..
En hier zit 'm de crux, het gaat al jaren niet meer om hoe je draait. Belangrijker is om de juiste mensen te kennen op het juiste moment, en misschien nog wel belangrijker, om een plaat te produceren die door veel mensen opgepikt worden. Awakenings is bijv. een van de organisaties waar je als dj simpelweg niet in komt als je geen platen produceert.
Buiten sommige DMC beatjuggle helden om, en een uitzondering als een
Jeff Milligan of een James Zabiela is er geen hond meer die naar 'de skills' kijkt, als het gaat om 'carriere maken'.
Maar ik snap niet wat je bedoelt met matige muziek. Muzieksmaak is nog steeds iets wat per persoon enorm verschilt. Er zijn geen DJ's die ik ken die 100% aansluiten met hun muziekkeuze op datgene wat ik leuk vind, niet eens 50% met hun gekozen plaatjes. Misschien bedoel je dat met DJ's die matige muziek draaien?
Persoonlijk vind ik 'matige muziek' muziek die al helemaal uitgekauwd is, de slechte remix van de remix van de remix, etc. Voorspelbaar, niet spannend, en totaal niet boeiend.
Als 'nieuwe' dj moet je je onderscheiden van de massa 'nieuwe dj's', opvallen, de aandacht trekken en origineel zijn. Als je in termen denkt van 'die dj's draaien die en die platen dus die moet ik ook draaien' dan loop je alleen maar achter de feiten aan en breng je niks nieuws. Voor jou 100 anderen.
Er zijn grofweg 2 verschillende soorten dj's, en zelfs de 'groten' zwabberen af en toe heen en weer tussen deze 2 types, afhankelijk van het publiek en de grootte van de locatie waar ze draaien.
1: De dj die de hoer uit hangen en alles draaien wat het publiek te gek vindt.
2: dj's die puur draaien wat in hun eigen 'concept/stijl' past.
Publiek uit zn dak laten gaan op wat hitjes is leuk, maar publiek uit zn dak laten gaan op platen waar ze nog nooit van gehoord hebben vind ik persoonlijk nog veel leuker
En voor de duidelijkheid bedoel ik met 'hitjes' gewoon platen die al relatief veel gedraaid worden en populair zijn, ongeacht het genre. Zelfs in de meest underground bliepjesminimal heb je 'hitjes'.
Teveel naar 'type 2' neigen kan ook in je nadeel werken, want als het te moeilijk voor je publiek wordt is dat meestal ook funest voor de sfeer. En daarnaast zijn er mensen als 2manydj's die type 1 weer tot een kunst verheven hebben.
En nu ga ik een hele grote bom in het hoenderhok gooien (of wellicht ook niet):
Ik vind dat de technische ontwikkelingen inmiddels zo ver zijn dat 'het kunnen beatmatchen' eigenlijk niet eens meer boeit. Traktor heeft een prachtig beatgrid systeem en zo zijn er nog wel meer technische speeltjes zoals Ableton. Vinyl begint zo langzamerhand helaas toch echt een uitstervend ambacht te worden, en waar nu het overgrote deel aan cd cdj-1000 is gegaan begint ook de cd-dj steeds meer te verschuiven richting een laptop met wat midicontrollers.
Positieve ontwikkeling daarbij is dat mensen zich nu meer kunnen concentreren op hun plaatkeus en andere factoren, maar dat valt natuurlijk ook op 'de makkelijke manier' te verkloten. Ik heb inmiddels genoeg dj's gezien die met een laptopje en hun muis platen aan het mixen waren alsof ze hun mail aan het checken waren.
Natuurlijk helpt het wel als je 'old skool' kan beatmatchen, omdat je dan mijns inziens beter weet wat je allemaal aan het doen bent. Dat merk ik zelf iig, ben inmiddels redelijk afgestapt van het vinyl, de cd fase min of meer overgeslagen en nu helemaal digitaal met midicontrollers. Maar als het moet kan ik alsnog overweg met een setje cd spelers of vinyl. Iemand die 'from scratch' digitaal begint zal dan toch wel even slikken als de laptop weigert en hij met een cd/vinyl set aan de bak moet.
(Als 'backup' heb ik zelf iig altijd nog een setje cd's in de tas, om op terug te vallen bij technische problemen met de laptop).
Ergens snap ik Jean wel, en ik respecteer hem diep om wat ie allemaal bereikt heeft (als ie echt wil, kan ie nog steeds gruwelijk goed draaien) maar het blijft een arrogante lapzwans met die uitspraken.

En inmiddels begint hij toch wel een beetje op vergane glorie te lijken.
De tijd staat nooit stil, en stilstand is achteruitgang.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."