rodian50 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 17:46:
Even een kort vraagje:
Ik ben zelf geen dj en ook geen intenties om dj's te worden. Ik zie op het forum een aantal keer de speakers KRK Rokit 5 voorbij komen.
Ik wil mijn Z-5400 wegdoen en 2x KRK Rokit 5 (+versterker) halen om gewoon muziek te luisteren? Is het kwalitatief een stap vooruit of wat zijn jullie aanbevelingen?
Kort vraagje...lang antwoord
Waar ben je naar op zoek? Wil je meer (opgepompte) bass dan uit je Z5400 set?
Dan moet je
niet bij KRK (oftewel Studio monitors) zijn.
Wil je een strakkere en heldere weergave (zowel laag als hoog) vergeleken met de Z5400?
Dan moet je
wel bij Studio monitors zijn.
Even wat algemene & achtergrond informatie:
Veel mensen roepen vaak dat Reference speakers crap zouden klinken omdat het eerlijke speakers zijn blabla en de huis-tuin-keuken set niet (die zijn gekleurder) waardoor alles mooier is.
Nou...voor die mensen heb ik nieuws. Dat is weer een mooi verhaal dat de wereld in geholpen is door mensen die het benijden dat zei geen 400+ euro kunnen uitgeven aan een set speakers en het met een 2.1 setje van 75 euro moeten doen.
Studio speakers, ook wel referentie speakers genoemd zijn juist bruikbaar als referentie omdat vrijwel alles wat in ons gehoorveld ligt op een goede manier kan worden weergegeven.
Qua karakteristiek zijn ze allemaal net wat anders, maar dat heeft dan ook niet met referentie te maken (dit soort sets geven je de mogelijkheid tot referentie zolang je verschillende stukken audio op een zelfde set speakers beoordeeld/beluisterd).
Dit zal voor jou niet zo belangrijk zijn, aangezien je gewoon een lekkere luisterset wil...maar veel mensen begrijpen het principe (en de achtergrond) verkeerd.
Is het een goede zet om dit soort monitor speakers te kopen als je veel luisterd?
Hell yes! Ik heb lang gespaard voor een set Dynaudio BM12A monitoren die ik sinds eind 2008 in mijn bezit heb en dit was werkelijk waar de beste aankoop die ik ooit heb gedaan op het gebied van audio (of het nu gaat om afmixen of luisteren).
En wanneer je goed gaat luisteren en dit soort monitors gaat vergelijken met normale speakersets merk je meteen dat er kwa helderheid en bereik veel meer te horen valt dan op normale speakers.
Met eerlijk bedoeld men ook juist, dat op fatsoenlijk volume meerdere frequentie gebieden (laag, mid, hoog) nog steeds kraakhelder worden weergegeven en niet zoals bij menig huis-tuin-keuken set dat je oren meteen naar de mallemoeren gaan van het hoog en je word doodgegooid met een muur modderig laag waardoor het lijkt alsof de speakers super luid klinken.
Je moet bij monitors echter wel met een paar belangrijke dingen rekening houden:
Plaatsing. Dit soort speakers worden ook wel Nearfield monitoren genoemd. Dat wil zeggen dat ze zijn ontworpen om in een klein gebied een zo perfect mogelijk geluidsbeeld te creeëren voor de luisteraar.
Het betekend echter niet dat je gebonden bent aan slechts 1 of 2 meter. Een iets grotere afstand kan ook (denk aan huiskamer / de wat grotere kamer afstanden). Je moet er echter wel voor zorgen dat de speakers zo staan opgesteld dat deze een gelijkbenige driehoek vormen (gezien vanaf de positie van de luisteraar) om te zorgen dat er een juist soundfield ontstaat.
Versterking. Wanneer je praat over dit soort speakers, neem dan de actieve uitvoering (met ingebouwde versterker) goed in overweging. Deze zijn vaak net wat duurder, maar de versterker is afgemeten op de speaker om te zorgen dat deze genoeg power maar ook niet te veel power geven ("Opblazen" oftewel vernachelen kan natuurlijk altijd nog...dat heeft simpelweg met natuurkunde te maken) echter is de actieve versie ook hier beter tegen beveiligd.
Wanneer je persé een losse versterker wil gaan gebruiken, neem dan goed in acht dat je praat over hoogsegment luidsprekers en je de weergave gruwelijk kan verpesten door hier net een iets te goedkope versterker aan te hangen (gebeurd vaak vanwege het budget). Men trekt vervolgens de conclusie dat de speakers crap zijn, terwijl je dit euvel met de actieve versie (of een juiste high-end versterker) had vermeden.
Geluidsbron. Wanneer je eenmaal op dit niveau gaat luisteren, gaat ook de audiobron een rol spelen.
Dat betekend heus niet dat je een dure high-end DAC moet hebben. Maar wat wel zeker een feit is, is dat de standaard audio uitvoer uit een PC ver beneden alle peil is van enige audio kwaliteit.
Zie dit niet als een verplichting, maar meer als een extra upgrade die je later kan doen om één van de laatste beperkende stappen weg te nemen. Moet je dan die peperdure losse DAC kopen? Nou nee... er zijn verschillende audio interfaces (geluidskaarten) te koop vandaag de dag die voor een normale prijs al vele malen betere conversie bieden dan de standaard Realtek/Soundmax meuk.
Denk dan aan wat losse kaartjes van Onkyo of Terratec maar ook aan interfaces van Edirol of Yamaha. (Deze vind je al vanaf de 70-90 euro afhankelijk van de mogelijkheden die je wil hebben...... wel/geen versterkte hoofdtelefoon uitgang, wel/geen speaker controls etc).
Als je goed op zoek gaat...vind je misschien zelfs spullen van TC Electronic voor rond de 150 euro ergens in de aanbieding (en dat is zeker hoogwaardig spul).
Twijfel je aan deze upgrade? Probeer dan eens bij een Audio of Studio zaak te luisteren/informeren.
Het verschil tussen de standaard meuk en het bovenstaande is noemenswaardig groot (en het verschil tussen bovenstaande of een DAC van 1000 euro een fors stuk kleiner).
Bottom line:
Zijn studio monitors het waard? Ja zeker, het verschil is werelds!
Moet je nu die KRK's kopen? Ik zeg: vorm eerst een completer beeld.
- Wat is je budget?
- Wat is er nog meer voor dat budget te koop?
- Ga eerst eens luisteren in het echt, en probeer een objectieve mening te vormen.
[
Voor 12% gewijzigd door
Da_maniaC op 10-11-2010 19:19
]