* dion_b gaat volgende week Seat-rijder zijn
Gisteren heeft m'n vriendin de knoop doorgehakt. Niet helemaal op manier dat ik gewild zou hebben (zij was het uitzoeken beu en vond dat ze eind van de dag een auto moest hebben gekozen, punt), maar uiteindelijk een redelijke keuze gemaakt IMHO.
Uiteindelijke keuze ging tussen een 2006 Skoda Fabia Combi 1.4TDI voor EUR 5750 en een 1999 Seat Cordoba 1.9SDI voor EUR 2750. Beide auto's waren technisch OK, waarbij de Seat zowaar marignaal lekkerder reed (al moet ik zeggen dat ik in een Golf IV met dezelfde 1.9SDI gelest heb destijds, dus het kan ook gewoon meer gewenning aan motor+koppeling zijn dan iets anders). De Skoda was muv een sigarettenlucht en een enkele schroeiplek (ter formaat van peuk

) op de achterbank tip top in orde. Prijs was relatief laag ivm hoge km-stand voor zo'n jonge auto (209k), maar ex-lease en prima onderhouden incl volledige historie. De Seat was flink gebruikt, maar extern in goede staat (krasjes op plastic delen, meer niet - en onbeschadigde en roestvrije dorpels) en intern niet mooi, maar wel gewoon functioneel goed. Enig echte minpunt was een km-stand die overduidelijk onzin was (160k...), maar goed, verkoper kwam daar zelf mee aanzetten, dus iig geen poging tot oplichting. In werkelijkheid zou ik het dubbele daarvan gokken.
De afweging was niet zozeer tussen de auto's, beide voldeden gewoon aan de eisen (diesel, beter dan 1:20 gemiddeld verbruik, minder dan 1150kg (ivm belastingen), minstens 350l kofferbak en/of trekhaak, geen beruchte show-stoppers op betrouwbaarheidsvlak) - het ging meer over het idee van een oudere, goedkopere bak te nemen voor kortere tijd (3 jaar) of een nieuwere, duurdere voor langere tijd (5 jaar).
Argumenten voor nieuwere bak waren:
- hogere doorverkoopwaarde (vooral relevant als we ivm ander werk minder km maken en dus beter een benzine moeten nemen)
- theoretisch betrouwbaarder en langere levensduur
- nieuw genoeg om groene Umweltplakkate te kunnen krijgen.
- meer luxe/comfort (nettere interieur, airco en cruise control)
Argumenten voor oudere bak waren:
- minder financieel risico ivm kleine schades (we wonen in stedelijk gebied en er wordt soms vrij grof geparkeerd - krasjes krijg je vanzelf, hoe voorzichtig je ook bent)
- kortere economische levensduur, dus minder kans op moeten verkopen voor hij "op" is ivm andere situatie.
- minder afschrijving, dus lagere vaste lasten
- hogere "sleutelbaarheid"-gehalte, dus cruise control gaat er wmb alsnog in komen als hij betrouwbaar blijkt, en allicht ook leren stoelen als ik een keer zin/tijd heb

Neutrale (non-)argumenten:
- onderhoudskosten. De 2006 auto heeft minder onderhoud nodig, maar is duurder om te onderhouden. De 1999 moet vaker naar de garage, maar het kost minder. Dat kun je tegen elkaar wegstrepen.
Uiteindelijk is het "kleine schades" verhaal doorslaggevend geweest. De kans dat we over 3 of 5 jaar nog zo'n mooie auto voor de deur hebben is nihil als we kijken naar wat 2 jaar A'dam al met onze Excel gedaan heeft. Dat betekent dat je geld weggooit met zo'n mooie nieuwe auto. Als we op het platteland of iig in een buitenwijk met carport gewoond hadden waren we voor de Skoda gegaan, maar hier is dat onzin. Allicht een goed punt voor andere in vergelijkbare situatie (wel het geld voor duurdere auto, maar twijfels over de zin/noodzaak ervan)
Zoals gezegd, ik had zelf liever de tijd genomen om verder rond te kijken, want EUR 2750 voor een 1999 Cordoba SDI in werkende maar niet opzienbarend mooie toestand is aan de hoge kant - maar goed, m'n vriendin betaalde en wilde er duidelijk vanaf zijn. Ik vind het iig een erg prettig ding om in te rijden, en hij is ruim zat, dus zolang er niet een stapel verborgen gebreken in zitten hoor je mijn niet klagen