[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 23 Laatste
Acties:
  • 130.780 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

YoshiBignose schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 13:55:
Ja toch sterke motor die kan het wel hebben.
Nou, gaspedaalstand is zo mogelijk nog belangrijker dan toeren. Dus als jij daar met het pedaal op de bodem naartoe plankt is dat slecht ja. En 4000rpm constant op de hoogste versnelling zegt niet zoveel. Misschien doe je in de lagere versnellingen wel gewoon doortrekken tot 6000rpm oid :?
140 120 is voor mij de minimumsnelheid maximumsnelheid.
Het lijkt me sterk dat je een ontheffing hebt en als je die wel hebt mag je die alsnog niet misbruiken.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik heb wel ontheffing, kan je gewoon halen bij CJIB die sturen af en toe een factuurtje.

Ik plank zeker niet, probeer tot max 3000 / 4000 te gaan, maar op de snelweg kom je daar natuurlijk constant op dus vroeg ik me af of dat dan erg was.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ontheffing voor verkeersboetes op de snelweg :S?

Je hebt wel verzekeringen daartegen, maar dat zijn geen misselijke bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Je grappendetector is stuk...

[ Voor 31% gewijzigd door dreamscape op 11-03-2010 14:44 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik trek met koude motor altijd rustig op tot 3000 toeren. Dan schakelen. Als je op de snelweg komt moet je gewoon de normale snelheid gaan rijden, maar gewoon rustig ernaar toe. Gewoon rustig doen snapt iedereen toch wel?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:11

Destruction

(ex-)Automonteur

Mijn diesels zien bij koude motor eigenlijk net de 2k rpm.. Meer niet.

Idd rustig warmrijden :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Laatst online: 12-09 13:01

empy

Rijdt rondjes

Het is dan eindelijk zo ver, vanavond ga ik kijken naar een potentiele eerste auto!

Ik ga kijken voor een Skoda octavia hatchback uit 1997 met een 1.6L blok er in.
Zijn er nog voor deze auto zaken waar op gelet moet worden? De standaard zaken loop ik sowieso na, maar misschien dat iemand nog modelspecifieke zaken weet waar op gelet moet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Skoda? kijken of de achterklep verwarming werkt. :+

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy

empy

Rijdt rondjes

McKaamos schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 11:07:
Skoda? kijken of de achterklep verwarming werkt. :+
Haha, zijn die berucht dan? Wat ik wel weet is dat de distributieriem vervangen moet zijn, omdat zoiets nogal kostbaar schijnt te zijn indien dit nog moet gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:23

_Apache_

For life.

Ik weet even niet in hoeverre je dit heel betrouwbaar kunt noemen, maar ik gebruikte mijngarage.nl om inschatting te maken voor kluskosten aan een auto.

http://www.mijngarage.nl (werkt niet goed in FF, wel in IE en Chrome.)

Je moet de klus kiezen, auto kiezen (op kenteken, anders pluk je een kenteken van marktplaats) en dan kan je de totale kosten inzien. Jammer dat je alleen geen échte specificatie hebt, ze geven immers alleen een totaalprijs. Maar dit is beter dan puur gokwerk, of uiteindelijk getild worden. :X

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 12-03-2010 11:54 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

empy schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 11:17:
[...]

Haha, zijn die berucht dan?
Geen enkele auto heeft achterklepverwarming. ;) Hij probeert iets lolligs te zeggen over 't duwen van de auto als 'ie weer eens stuk is (duwen, dus handen op 't kofferdeksel) maar helaas heb je een betrouwbare auto op 't oog dus da's niet echt een issue denk ik.
Wat ik wel weet is dat de distributieriem vervangen moet zijn, omdat zoiets nogal kostbaar schijnt te zijn indien dit nog moet gebeuren
Gewoon bij de koop erbij bedingen. :) APK, grote beurt, nieuwe distributieriem.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Lol :P
Als je een sport versie koopt krijg je ook zo'n mooie taartschep erbij zodat je uit de wind staat :+

Maar idd, wat AtleX zegt ;) Geintje over bepaalde merken auto's. O.a. Skoda en Lada waar dat over gezegd wordt ;)

Prima auto hoor :) En nogmaals met Atlex, dergelijke dingen gewoon bij de koop in zien te krijgen tegen korting of helemaal bij de prijs in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy

empy

Rijdt rondjes

Dan snap ik het weer! * empy maakt mental note to self, never trust McKaamos!
En ik ga gewoon voor het burgerlijke model, geen taartscherp voor mij! Als het wat is, dan komen er nog wel mooie lm velgen onder en evt. een kleine verlaging. Maar een taartschep en bijpassende rioolpijp hoeven van mij niet! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:15
Zo, mijn Arosa heeft vanmorgen iig zijn eerste ritje Zwolle/Amersfoort succesvol afgelegd :) Viel me niet tegen wbt ligging op de weg en snelheid. Natuurlijk trekt dat bakkie niet tot 150km/u maar ik kon netjes 120 en bij inhalen 130 rijden, geen problemen. Toeren dan natuurlijk wel vrij hoog, maarja, dat hoort bij zo'n bakkie.

Verder rijdt hij gewoon erg prettig dus tevreden vuurdoop gehad :) Was binnen 45 minuten op kantoor ipv de normale 1:20 uur. Heerlijk!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
empy schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 12:27:
Dan snap ik het weer! * empy maakt mental note to self, never trust McKaamos!
En ik ga gewoon voor het burgerlijke model, geen taartscherp voor mij! Als het wat is, dan komen er nog wel mooie lm velgen onder en evt. een kleine verlaging. Maar een taartschep en bijpassende rioolpijp hoeven van mij niet! ;)
*grinnik* :+

Vergeet niet een extra doosje bougievonkjes bij te kopen ;) En uiteraard de luchtschroef laten vervangen ;)

LM velgen zijn altijd wel leuk idd :) Heb ik ook als eerste "upgrade" gedaan. Staat meteen een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Iemand die nog een leuk stel autospeakers weet? Ik vind het geluid wat uit de standaard boxen van de Arosa komt echt helemaal niks. Dus ik ben nog even op zoek naar een leuk paar boxen met fatsoenlijk geluid. Ik hoef/wil echt niet zo'n auto die je van 10km al hoort aankomen met muziek, maar zoek gewoon boxjes met leuk en fatsoenlijk geluid....

Owja, wat me dus opviel, en misschien ook de oorzaak van het mindere geluid is, ik heb 4 boxen in de seat. 2 bovenop mn dashbord en 2 in de deuren. Echter die in de deuren doen het niet. Waarom heb ik ook geen flauw idee van, maar dat kan ik altijd eens laten checken...

[ Voor 28% gewijzigd door Juancho op 12-03-2010 15:01 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Als ze het helemaal niet doen is meestal de draad niet aangesloten.
Kwestie van even de radio er uit en eens gaan vissen of daar ergens draden zitten.

Zo ja, aansluiten die hap. Zoek even de schema's van een ISO stekker erbij en de schema's van de stereo.
Moet wel lukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:13

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Juancho schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:57:
Iemand die nog een leuk stel autospeakers weet? Ik vind het geluid wat uit de standaard boxen van de Arosa komt echt helemaal niks. Dus ik ben nog even op zoek naar een leuk paar boxen met fatsoenlijk geluid. Ik hoef/wil echt niet zo'n auto die je van 10km al hoort aankomen met muziek, maar zoek gewoon boxjes met leuk en fatsoenlijk geluid....

Owja, wat me dus opviel, en misschien ook de oorzaak van het mindere geluid is, ik heb 4 boxen in de seat. 2 bovenop mn dashbord en 2 in de deuren. Echter die in de deuren doen het niet. Waarom heb ik ook geen flauw idee van, maar dat kan ik altijd eens laten checken...
Is een heel mooi topic voor ;)

Show your I.C.E.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
Ik had het eerder over een Volvo 850 als auto om mee te starten, maar die hebben vaak enorm hoge aantallen kilometers gelopen (250.000+ vaak).

Ik zag ook wat Volvo S40 modellen voorbij komen op Marktplaats, bijvoorbeeld zoiets:
http://link.marktplaats.nl/329170726

Is dat een redelijke auto om mee te beginnen?
Ik sta niet op het punt om een auto te kopen hoor, heb m'n rijbewijs nog niet eens gehaald, maar zit gewoon eens wat dingen te bekijken :P

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2010 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Opzich prima wagen, maar houd er rekening mee dathet wel een behoorlijk zware wagen is en dat kost behoorlijk wat in de wegenbelasting.
Zal ook wel aardig wat vermogen onder liggen, dus de verzekering zal ook wel eens moeilijk kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
1.8L

Wegenbelasting kwam op het volgende uit:
Uitkomst berekening
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 141,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 552,00
(Drenthe)

Verzekering net ook even bekeken, kwam op 5 a 700 per jaar (De genoemde premie(s) is / zijn exclusief kosten en assurantiebelasting.)

Ingevuld zoals het er nu uitziet, 0 schadevrije jaren e.d.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2010 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Moet je nagaan.... Ik betaal slechts 56 per kwartaal... 224 op jaarbasis. 785 vs 1140 ;)
En ik rijd ook een Sedan model :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Das niks..ik betaal 105 per maand voor m'n Focus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Haha, dat moet bijna wel een diesel zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vandaag mn eerste autootje gekocht (Alfa 156 *D). Haal hem volgende week op en moet dus nog een verzekering regelen. Ik hoef alleen WA. Weet iemand of er nog verschil is tussen de verschillende verzekeraars? Want de prijzen liggen in mijn geval tussen de 25 en 35 euro per maand. WA is toch vnl. voor de andere partij die jij aanrijdt en niet voor jezelf, dus vraag me af of de verzekeraar iets uitmaakt? Scheelt dan toch 10 euro in de maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 12-09 14:51
Scheelt nog steeds wel, maar om dat soort bedragen zullen het geen grote verschillen zijn natuurlijk. Leuke auto om mee te beginnen de 156, maar houd maar wat geld apart voor onderhoud.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ook ik heb vandaag een nieuwe bak gekocht, mijn eerste dus :)
Peugeot 306 XSi uit 1997, 130k op de teller en met 120 pk kan ik wel even vooruit.
Donderdag kan ik hem ophalen, verzekering is al aangevraagd, nu afwachten terwijl de dagen voorbij kruipen :p

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 00:45:
En ook ik heb vandaag een nieuwe bak gekocht, mijn eerste dus :)
Peugeot 306 XSi uit 1997, 130k op de teller en met 120 pk kan ik wel even vooruit.
Donderdag kan ik hem ophalen, verzekering is al aangevraagd, nu afwachten terwijl de dagen voorbij kruipen :p
Ik post net in peugeot forum, maar controleer de 2 kabelbomen in de voordeuren erg goed. Waar ik dacht dat ik initieel maar een 2tal kabelbreukjes had, komt het nu neer op het kompleet vervangen van de kabelboom (plaatje). Minimum kosten gaat richting de 100 euro als je het zelf kan, over de 300 euro als je het laat doen.

(ik heb zelf 306 uit 1996 :P)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 16:32

boesOne

meuh

Ik heb nu een fiesta uit 94 en die gaat behoorlijk niet door de apk komen.
- dorpels lassen
- fusee kogels is iets mee
- achterrem rechts is niet goed, maakt veel herrie tijdens remmen
- teveel speling in het stuur
- lekke kleppen
Verder wist de garage me te vertellen dat ze de koppeling ook niet vertrouwden en de versnellingbak ook niet. Klopt want ik moet flink rukken om hem in zijn 2 te krijgen en de koppeling pakt dan weer hoog en dan weer laag..

naja, andere dan maar. Vandaag eens bij een Starletje uit 98 wezen kijken. Ik ben vooral uit op betrouwbaarheid want met de fiesta heb ik al veel klein gezeur gehad en dat vind ik irritant.

Wat me opviel aan de starlet.
- nogal verroeste uitlaat toen ik eronder keek.
- koppeling pedaal is echt heeeeel soepel. Voel bijna geen weerstand. Wel pakt de koppeling goed aan.
- schakelen gaat klik klik (lijkt me prima)
- ding heeft net geen 100K gelopen en bij 87K een nieuwe distributieriem gehad
- motor zag er schoon uit, maar niet opgepoetst
- 75 pk tegen 45 pk (fiesta) is best nice.. (maar dat terzijde)

vraagje: verroesten uitlaten zo? En een soepel koppelings pedaal, is dat goed/slecht/boeie.. ?
Ik ben leek op autogebied, maar dat lijkt me duidelijk :)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nou ondertussen met mijn Seat Arosa een paar keer de snelweg op geweest. Wat mij vooral opvalt is dat ik nogal snel in de 5de versnelling zit. Bij 80 moet ik hem er al inzetten. Dat betekent dat je een aardig toerental hebt bij een snelheid van 110/120. Ik zit dan tussen de 40 en 50.

Dus voor mijn bakkie is dat ook echt de top die ik ook niet moet overschrijden? Lijkt me niet al te best natuurlijk voor zo’n autootje en zeker niet voor het benzineverbruik…..

Maar verder rijdt hij heerlijk! Super fijn, net en mooi bakkie. En dat voor 1500 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Die soepele koppeling is iets wat op heel veel japanse auto's zit dus daar zou ik me geen zorgen over maken, zolang hij goed aangrijpt (en dan niet helemaal bovenin het pedaal meer ergens in het midden) zit het goed. Verder ook even checken of de koppeling niet doorslipt (veel gas geven, veel toeren maken maar niet echt versnellen).

Die uitlaat kan ook best kloppen, veel kleine stukjes in de stad zal gezien de kmstand wel z'n dagelijkse leven zijn geweest. Dan komt de boel niet op temperatuur en blijft er veel condens in de uitlaat staan. Die standaard stalen pijpjes roesten dan best snel.

Over de arosa, als de boel warm is kan je best verder in z'n 4e versnelling naar de 100 ofzo en dan pas naar 5 om zo sneller op de 120 te zitten. Met een warme motor veel toeren maken is geen probleem. Maar goed, daar merk je wel aan dat ie niet ontworpen is om veel snelwegkilometers te maken natuurlijk. Je schakelt nu zeker zoals bij de lessen, zo rond de 2500 toeren? Dan zit je snel in z'n 5 ja, zeker met een arosa met zulke korte verhoudingen in de versnellingsbak. Even ter vergelijk met m'n slk met 2.3 liter benzine met supercharger, als ik tussen de 4000 en 5000 toeren zit in z'n 5 ben ik m'n rijbewijs kwijt :P (175~220)

[ Voor 15% gewijzigd door Sick Nick op 16-03-2010 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33
4K RPM is niks mis mee voor zo'n klein motortje. Ik heb een Daihatsu Sirion gereden, dat ding had max koppel bij 4K RPM zitten, en op de snelweg deed je ook 4K RPM bij 135km/h. Behalve veel motorgeluid reed dat gewoon soepel, en richting de 5K RPM was ook geen probleem voor dat ding.
Als dat ding warm is mag ie best wat toeren maken. Het is geen luie diesel die liefst rond de 2-3K zit.

Wat betreft die starlet van hierboven:
Die dingen rijden echt super, mijn moeder heeft eentje van begin jaren 90. Die uitlaat is "normaal": ik heb sinds november een nieuwe uitlaat onder mijn Peugeot 206 zitten, het stukje pijp achterop is nu al verroest. Roet aan de binnenkant, roest aan de buitenkant, en dat in 3 maand tijd. De ene uitlaat is beter verzinkt dan de andere denk ik, de originele demper van tig jaar oud had nergens last van, maar had een gaatje gescoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ok bedankt voor de info. Ik was even bang dat ik de motor aan het opblazen was, maar dat valt dus mee :) Het is idd zo dat er dan wel veel motergeluid is, maar verder rijdt de Arosa gewoon erg soepel. Geen trilling bijv., vrij stabiel. Ik schakel tussen 1-3 altijd tussen 2500-3000 toeren. Naar 4 en 5 rond de 4000 toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

De starlet is van laat 98. Koppeling grijpt in het midden aan en bij flink gas trekt ie goed door. Ik moest echt even wennen in vergelijking met mijn slome fiesta.

Ding heeft wat steenslag op de motorkap maar geen roestblaasjes. De steenslag plekjes zijn aangestipt, maar of dat helpt.. dunno. Verder geen roest gezien op de dorpels en wielkasten. Achterbak was droog, ook onder de bekleding, Wagentje staat buiten. Ze hadden er nog niks aan gedaan kwa schoonmaken. Hij was best netjes. mmzz.. maar eens een bod doen dan :) thx

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:29
Ik ben ook in de markt voor een startersauto. Aangezien ik iedere dag 50 km heen en 50 terug moet doen voor werk wil ik (i guess) een Diesel.

Ik heb deze gevonden:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vhmnhvncwmvw

Wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik weet het niet... ik vind het ontzettend bedenkelijk, een diesel uit '98 met 60k op de teller...? En voor die prijs. Dat is dus zo'n 5k km per jaar. Dan gaan bij mij alarmlampjes branden :)

Maar enfin, that's just me. Als die goed rijdt, er netjes uit ziet, de motor een beetje vies is, niet te natuurlijk, let vooral op zweetplekjes van bv olie. ach, dan kan dit best de deal of a lifetime zijn, maar ik zou erg oppassen! Een SDI is ook heel sloom trouwens. Met 64pk een station aandrijven kan nooit opschieten ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Stoffa schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:46:
Ik ben ook in de markt voor een startersauto. Aangezien ik iedere dag 50 km heen en 50 terug moet doen voor werk wil ik (i guess) een Diesel.

Ik heb deze gevonden:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vhmnhvncwmvw

Wat denken jullie hiervan?
Om eerlijk te zijn: Saai, lelijk en traag :X Relatief zware auto en een bijzonder licht blokje. Ook nog eens een ongeblazen SDI.

Hij heeft wel weinig gelopen en is vrij goedkoop.

Maar is er een speciale reden voor de keuze VW polo variant of niet?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Dank voor de reacties. Ik heb geen speciale voorkeur voor een polo.

Ik heb een auto nodig die:
betrouwbaar is
goedkoop is
zuinig rijdt
er enigszins niet als vrouwenauto uitziet

als iemand tips heeft hoor ik ze meer dan graag.

Edit:
doel is dus er +- 100 km per dag mee te rijden.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoffa op 17-03-2010 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wat is je budget ongeveer? En dan bedoel ik dus 1x aanschaf prijs en daarna wat je er per maand max aan kwijt wil zijn. Dan kunnen we denk ik hier wel wat aardige tips geven :)

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
aanschafbudget max 4000 euro, maar liever goedkoper. Maandlasten moeten gewoon zo laag mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Peugeot 206 2.0 HDI? Wel te verkrijgen denk ik voor dat geld, zuinig (1:20 moet je zeker redden), relatief lage kosten wegenbelasting ondanks dat het een diesel is (licht), voor een Peugeot betrouwbaar (veel hoge KM standen bij de 206 dieseltjes is een goed teken) en is niet echt per definitie een vrouwenauto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

^^ Dan zou ik zeker een 205 1.8D van de laatste bouwjaren eens bekijken (v.a. 1994):

+ Goedkoop in aanschaf (<€2000)
+ Oerdegelijk motorblok (is met 250.000 op de klok bij wijze van spreken net ingelopen)
+ Simpele techniek, dus met een beetje goede wil zelf te onderhouden en onderdelen zijn goedkoop
+ Zuinig (1:20 is zonder moeite haalbaar)
+ Als uitloopmodel (Forever/Génération) ook nog eens voorzien van extra's als elektrische ramen, centrale vergrendeling en (soms) stuurbekrachtiging.

- Het basisontwerp is hoogbejaard. Dat merk je in vormgeving en ergonomie.
- Schakelen is roeren in een bak met knikkers. Een gevolg van speling op de schakelstangen. Niet ernstig, wel irritant, al is het probleem te verhelpen met een nieuw setje schakelstangen.
- Wil je er gezien worden? Vind het zelf leuke karretjes, maar wellicht vind jij het te vrouwelijk.
- Geduld is een schone zaak. Hij's zuinig en betrouwbaar, maar stoplichtsprintjes ga je er niet mee winnen ;)

- edit -
Exorcist schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:37:
Peugeot 206 2.0 HDI? Wel te verkrijgen denk ik voor dat geld, zuinig (1:20 moet je zeker redden), relatief lage kosten wegenbelasting ondanks dat het een diesel is (licht), voor een Peugeot betrouwbaar (veel hoge KM standen bij de 206 dieseltjes is een goed teken) en is niet echt per definitie een vrouwenauto :)
Een 206 2.0 HDI is nog aardig aan het gewicht hoor. Compromis tussen gewicht en prestaties is wellicht de 206 1.4 HDI :)

[ Voor 22% gewijzigd door Wok op 17-03-2010 16:50 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stoffa schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:27:
aanschafbudget max 4000 euro, maar liever goedkoper. Maandlasten moeten gewoon zo laag mogelijk zijn.
Laagst mogelijke maandlasten is simpel: Citroen AX 1.5D

Ding weegt 795kg (lage belastingen en verzekering) en doet 1:25. In de aanschaf heb je een redelijke tussen de EUR 1000 en 2000.

Nadeel? Met 795kg is iedere vorm van luxe weggelaten. Het is een kleine blik met een motor, twee stoelen, een krappe achterbank en vier wielen. Ding is tot 1998 in productie geweest, dus al te nieuw is het niet, maar toeters en bellen die er niet in zitten kunnen ook niet stuk gaan, en voor z'n gewicht is de motor dermate zwaar dat het minimaal belast wordt, dus ook nauwelijks slijt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

boesOne schreef op maandag 15 maart 2010 @ 20:20:

Wat me opviel aan de starlet.
- nogal verroeste uitlaat toen ik eronder keek.
- koppeling pedaal is echt heeeeel soepel. Voel bijna geen weerstand. Wel pakt de koppeling goed aan.
- schakelen gaat klik klik (lijkt me prima)
- ding heeft net geen 100K gelopen en bij 87K een nieuwe distributieriem gehad
- motor zag er schoon uit, maar niet opgepoetst
- 75 pk tegen 45 pk (fiesta) is best nice.. (maar dat terzijde)

vraagje: verroesten uitlaten zo? En een soepel koppelings pedaal, is dat goed/slecht/boeie.. ?
Ik ben leek op autogebied, maar dat lijkt me duidelijk :)
-Uitlaat kan roestig zijn ja, zolang hij niet lek is, is het prima. BIj mijn starlet (P8, jij hebt wss een P9, het laatste type) was het flex-gedeelte helemaal door, maar deze had ik voor 30 euro op de sloop inclusief half jaar garantie
-Koppeling gaat idd erg licht, maar dat is volgens mij bij de meeste toyota's. Checken of die slipt doe je zo: auto op de handrem, in de 1 zetten, en dan de koppeling op laten komen en gas geven. Wilt de auto afslaan dan is de koppeling goed. Gaat de motor in toeren dan is de koppeling versleten
-Extreem soepel schakelen daar staan Toyota's bekend om. Ik heb ik heel veel verschillende auto's gereden (voor m'n werk, lease-auto's wegbrengen) maar ik vond niks zo lekker direct schakelen als m'n Starlet.

Voor de rest kan er weinig mis zijn met zo'n Starlet, check voor de zekerheid of de achterdemepers van de schokbrekers niet lek zijn, dat is het enige puntje wat soms voor komt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

-tom-562 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 19:58:
[...]

Voor de rest kan er weinig mis zijn met zo'n Starlet, check voor de zekerheid of de achterdemepers van de schokbrekers niet lek zijn, dat is het enige puntje wat soms voor komt.
:) thx voor de info. Is inderdaad een P9.

Koppeling heb ik gechecked en hij wilde wel afslaan.

Achterschokbrekers gechecked door flink op de achterkant te duwen en kijken of ie niet nadijnde bij het omhoogkomen.. (ergens gelezen dat dat zo moest). was ook ok.
Inmiddels deal beklonken en volgende week donderdag ophalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Klopt, dat heb je goed gedaan zo :P
Veel plezier ermee (maar dat zal wel lukken denk ik).
Leuke Starlet/Glanza goodie's zijn te vinden op het forum van de Starlet club:
http://www.starlet-forum.nl/

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy

empy

Rijdt rondjes

Vorige week wezen kijken bij een octavia, maar dat was echt een beetje een triest geval. De verkoper was zo'n stereotype gladde verkoper met overal een antwoord op :+
Helaas was de auto niet zo mooi als zijn praatjes, het interieur stond schimmel op, het stuur, de bekleding van de stoelen en zelfs de gordels zaten vlokken op. Aan de motorkap kon je zien dat er schade was gereden (stond scheef) en in het motorruim miste er een heel stuk van de luchttoevoer. Deze was deels afgebroken en weg, het andere deel was met ty-wraps vastgezet. :')

Vandaag wezen kijken bij een Citroën Saxo, deze. Leuke wagen, zag er netjes uit! Alleen de linker spiegel was gebroken en het rechter achterlicht had een behoorlijke ster er in zitten. Het blok had wat olie er op zitten, maar dit zag er eerder uit als een lutserige poging tot vullen van de vorige eigenaar ;)

Morgen richting Oud Beijerland om te kijken naar een andere octavia, deze. Ziet er netjes uit, maar die zal zich morgen bewijzen! Valt wel stevig buiten mijn budget, maar daar kan ik evt. wel met mijn ouders wat voor regelen.

Zoals het er nu uitziet gaat het die saxo worden, zaterdag ga ik er sowieso weer heen voor een proefrit. Het interieur zag er zeker netjes uit alleen de radio op de foto's zit er niet meer in. Maar ach, dat zijn de kosten niet :)

Wat is jullie mening hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Octavia en Saxo liggen mijlenver uit elkaar qua categorie, qua uitrusting, qua kostenplaatje en zo nog wat dingen. Als je beide overweegt zou ik zeggen dat je je eisen nog niet echt gefocussed hebt. Niet dat de een of de ander daarom per definitie tegen zou vallen, maar ik zou me zelf een stuk meer toespitsen op een bepaalde kostencategorie of autoformaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:59:
[...]

Ik post net in peugeot forum, maar controleer de 2 kabelbomen in de voordeuren erg goed. Waar ik dacht dat ik initieel maar een 2tal kabelbreukjes had, komt het nu neer op het kompleet vervangen van de kabelboom (plaatje). Minimum kosten gaat richting de 100 euro als je het zelf kan, over de 300 euro als je het laat doen.

(ik heb zelf 306 uit 1996 :P)
Ik heb hem inmiddels , heb ook gekeken of ik dat daar heel had, en dat was helemaal in orde, bedankt voor de tip :).Meteen 200 km rondgereden, richting Duitsland etc.
Het vermogen moet ik wel nog op letten, hij gaat vanzelf vlotter dan ik dacht, en ik ben dus meteen de eerste dag geflitst met ongeveer 55 waar je 50 mag |:(
Maar, super wagentje, die 306 xsi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy

empy

Rijdt rondjes

dion_b schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 20:41:
Octavia en Saxo liggen mijlenver uit elkaar qua categorie, qua uitrusting, qua kostenplaatje en zo nog wat dingen. Als je beide overweegt zou ik zeggen dat je je eisen nog niet echt gefocussed hebt. Niet dat de een of de ander daarom per definitie tegen zou vallen, maar ik zou me zelf een stuk meer toespitsen op een bepaalde kostencategorie of autoformaat.
Mijn eisen lijken inderdaad wat gespreid, mijn ouders kwamen met die saxo en zo achteraf vind ik dat wel een knappe wagen :) Zelf ging ik in eerste instantie meer voor de octavia, maar hiervoor had ik al in mijn hoofd dat ik deze kostentechnisch maar net kon onderhouden. Die saxo ziet er in het echt zelfs nog wel wat beter uit en maakte een goede indruk op me. Zaterdag maar eens kijken of die op de weg me ook enthousiast kan houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Ik zoek een auto.
Weet niet of ik dat hier ook kan posten maar ik zou graag een cabrio wagen willen met achterwiel aandrijving. Zijn die er? Of hoe vind ik die makkelijk?

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Daywalk3r schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 18:48:
Ik zoek een auto.
Weet niet of ik dat hier ook kan posten maar ik zou graag een cabrio wagen willen met achterwiel aandrijving. Zijn die er? Of hoe vind ik die makkelijk?
Waarom perse een cabrio of waarom perse eentje met achterwiel aandrijving?

Volgens mij kun je dan het beste de tussenstap tussen die 2 nemen. Iets met een targatop >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.autoseekandsell.com/userimages/1108.jpg

Zoiets! Heeft achterwiel aandrijving en toch het idee van een cabrio :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me nogal offtopic hier aangezien cabrio's niet echt onder "eerste auto" of "starter" of "klein budget" vallen, tenzij je ergens een Golf II cabrio vindt die nog rijdt, maar dan nog is dat FWD :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Goedkoop, betrouwbaar, cabrio en rwd? Dat is er maar 1, de mazda MX5. De eerste modellen koop je nu voor flink lage prijzen.

Verder heb je natuurlijk de SLK, SL, Z3, Z4, 350Z, MG TF, 3-serie en 1-serie plus ongetwijfeld nog wel een paar rwd cabrio's. Maar denk dat je daarmee de meeste wel hebt gehad. Dan heb je natuurlijk nog de 2zitters en modellen met achterbank waar je tussen moet/kan kiezen. Ik heb zelf een SLK, bevalt heel erg goed :) Zeker nu de zon steeds meer schijnt :9

[ Voor 59% gewijzigd door Sick Nick op 25-03-2010 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
Volvo C70 Cabrio
Saab 900/9-3 Cabrio
Opel Astra Cabrio

En wat nieuwer:
Ford Focus Cabrio
Volkswagen Eos
Opel Astra Twintop
Opel Tigra Twintop
etc etc

Hangt volledig van het budget af. Vraag is wel of RWD in een cabrio echt nodig is, zoiets koop je meer om lekker te cruisen..

[ Voor 29% gewijzigd door flashin op 26-03-2010 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik zoek een auto.
Wat is je budget, en moet het apparaat een achterbank hebben?
Want zoals gezegd, de MX5 is een erg leuk en betaalbaar scheurijzer met RWD.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 17:38
Leuke BMW 320i cabrio ofzo is wel te vinden voor een redelijk budget, maar geen klein budget..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Alleen jammer dat je er extragratis een fout imago bij krijgt.

Zoals eerder vermeld, ik zou voor de MX5 gaan dan. Betrouwbaar, goedkoop, licht van gewicht en redelijk snel

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Pas wel op dat je niet een afgeragd exemplaar koopt. Een vriend van me heeft een MX5 gekocht bij een Mazda dealer met garantie, die garantie stelt alleen niks voor. Dat ding sproeit stationair gewoon olie uit de uitlaat en rookt nogal, maar volgens de dealer ligt een olieverbruik van 1 liter per 1000 kilometer binnen de toleranties voor een auto met 150K op de teller en wordt er geen garantie verleend.
Mazda schaart zich achter de dealer, Bovag schaart zich achter de dealer en de rechtsbijstand trekt de handen ervanaf, want de dealer heeft een rapport op laten stellen met bovenstaande conclusie. Na zoiets verlies je meteen alle vertrouwen in een merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dan had 'ie mss bij de koop ook beter op moeten letten? :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Inderdaad, olieverbruik is meestal vrij goed zichtbaar (koude motor - starten - blauwe walm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Exorcist schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 17:48:
Inderdaad, olieverbruik is meestal vrij goed zichtbaar (koude motor - starten - blauwe walm).
Daarnaast olie ademen uit de uitlaat is ook al een behoorlijk teken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
HIj heeft dat ding proefgereden, was op zich niet zo heel erg veel mis mee, maar dat ding maakte een gek geluid. De dealer zou dit oplossen, en heeft dit ook gedaan: in plaats van de tikkende riem te vervangen heeft hij er gewoon zooi opgespoten, dit kwam bij later onderhoud aan het licht. De beloofde grote beurt is nooit gedaan bleek achteraf.
Toen na een paar weken bleek dat die bak veel olie begon te nemen heeft de dealer geprobeerd het probleem te herstellen: ze hebben uiteindelijk de motor geflusht, waardoor alle aangekoekte olieresten uit het blok verdwenen zijn. Na die behandeling begon de auto dus te roken en olie te spugen, maar volgens de dealer is dat normaal.
Het probleem is nu een beetje ingeperkt door er gewoon 15W40 olie in te flikkeren, is wat dikker en vult de schoongemaakte kieren een beetje op, maar helemaal goed krijg je het nooit weer. De enige definitieve oplossing is een motorrevisie, maar daar gaat de dealer dus niet aan meebetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Trouwens ook een optie, de porsche boxster. De eerste modellen zijn ook best wel betaalbaar ondertussen. Zelf ook naar gekeken maar de hardtop van de SLK vond ik toch de doorslag geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
Die boxsters zijn dan wel voornamelijk import en RHD :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of als een targa ook goed is, de mr2 en 100nx.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

WhizzCat schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:01:
Ik weet het niet... ik vind het ontzettend bedenkelijk, een diesel uit '98 met 60k op de teller...? En voor die prijs. Dat is dus zo'n 5k km per jaar. Dan gaan bij mij alarmlampjes branden :)

Maar enfin, that's just me. Als die goed rijdt, er netjes uit ziet, de motor een beetje vies is, niet te natuurlijk, let vooral op zweetplekjes van bv olie. ach, dan kan dit best de deal of a lifetime zijn, maar ik zou erg oppassen! Een SDI is ook heel sloom trouwens. Met 64pk een station aandrijven kan nooit opschieten ;)
Bekend probleem van bijvoorbeeld de Golf 3 (Polo vermoed ik dus ook :+), is dat ze na 299k km op 0 springen.. Mijn Golf geeft dus ook netjes 75.000 aan :+ Daar hoort een 3 voor ;) Niet heel boeiend dus :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verschil tussen 300K en 0 kan je zien doordat "dist" mist in je display. Die verdwijnt nml als de teller reset:
http://www.youtube.com/watch?v=7Mxl3BCg3Y4

Ik had ook een Golf met 114K op de teller, maar daar hoorde nog 300K bij dus. Overigens was dit wel gemeld door de verkoper, ik heb dat ding met 6K gekocht, verkoper zei dat ie net over de 300K was. Verschil tussen 300K en 600K zie je niet op die display, maar ik geloof niet dat zo'n ding dat snel zal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Over de MX5-jes, de andere kant is ook mogelijk he. Ik heb ook wel eens een net exemplaar gezien, en die had gewoon 4 ton gelopen :D Zag er goed uit en liep ook netjes.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 27-03-2010 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Daarom zeg ik ook, kilometerstand is nuttig voor onderhoud.. Verder maakt het geen hol uit, zolang dat onderhoud maar goed gedaan is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Ik zoek een auto.
Tja, een oude MX5 en een oude (E30 of E36) BMW 3-serie zijn zo'n beetje je opties. Die zijn wel betaalbaar te krijgen.

Alleen moet je wel serieus afvragen waarom zulke geliefde types auto met zulke hoge nieuwprijzen zo betaalbaar zijn. Meestal omdat er van alles aan mis is. Schrik niet van de onderhouds- en reparatiekosten, vooral bij de BMW. Wat je bespaart aan aanschafprijs betaal je aan kosten om het ding rijdend te houden.

Een leuk linkje ter illustratie: BMW E36 328i cabrio voor 1000 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Destruction schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 22:13:
[...]

Bekend probleem van bijvoorbeeld de Golf 3 (Polo vermoed ik dus ook :+), is dat ze na 299k km op 0 springen.. Mijn Golf geeft dus ook netjes 75.000 aan :+ Daar hoort een 3 voor ;) Niet heel boeiend dus :)
Maaaaaarrrrr.... eerst staat er: totaal 299.999
Ga je over de 3 ton, springt de "totaal" ook weg. toch?

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Heb naar aanleiding van de tips weer wat verder gekeken en ben via gaspedaal.nl hierop terecht gekomen:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vhnsvontqzfl

Zoiets vind ik echt dikke prima. Nou vroeg ik me af; qua onderhandelen hoever moet je van de auto in bovenstaande link nou zo'n beetje af kunnen praten? Wat is reeel?

Ik snap uiteraard dat het er ook van afhankelijk is of er kleine gebreken aan zijn die je zo aan de advertentie niet kunt zien (als die er zijn heb je natuurlijk meer onderhandelruimte). Maar even aangenomen dat de auto in optima forma is: moet ik dan die 5000 er voor neer leggen of kan dat (een stuk) goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

Inmiddels is de Starlet opgehaald en hij bevalt goed! Echt een geinig karretje. :)
Dit is hem:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2mzbc1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mwa, het is een nette prijs voor een 206 uit 2004 hoor, maar wellicht kun je voor 5000 een 206 vinden mét airco? Die 206 dieseltjes zijn wel lekker zuinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Stoffa schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 19:36:
Heb naar aanleiding van de tips weer wat verder gekeken en ben via gaspedaal.nl hierop terecht gekomen:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vhnsvontqzfl

Zoiets vind ik echt dikke prima. Nou vroeg ik me af; qua onderhandelen hoever moet je van de auto in bovenstaande link nou zo'n beetje af kunnen praten? Wat is reeel?

Ik snap uiteraard dat het er ook van afhankelijk is of er kleine gebreken aan zijn die je zo aan de advertentie niet kunt zien (als die er zijn heb je natuurlijk meer onderhandelruimte). Maar even aangenomen dat de auto in optima forma is: moet ik dan die 5000 er voor neer leggen of kan dat (een stuk) goedkoper?
Leuke auto, prijs vind ik ook niet raar. Ik heb 2 jaar geleden 7300 euro betaald voor een exemplaar met minder opties en iets minder kilometers op de teller. Ik denk dat je er nog wel een paar honderd af kunt krijgen, maar het houdt niet veel over. Kijk even wat er op marktplaats en de diverse autosites gevraagd wordt voor vergelijkbare auto's, dan weet je wat je kunt verwachten.

Waar je bij dat ding op moet letten:
- richtingaanwijzer: als je de richtingaanwijzer niet vast kunt houden zonder dat ie meteen doorschiet in de vergrendeling is je schakelaar versleten, repararen bij dealer kost 280 euro.
- draagarmen: ruimte op rubbers en kogels. Ik heb die van mij na 2 jaar en 50K km alweer los liggen, komt nog wel door APK volgens de monteur, maar het houdt absoluut niet over.
- je zou even het interieurfilter onder het luchtrooster in de motorkap weg kunnen trekken, die kan je zonder moeite lospakken en weer vastdrukken. Weet niet hoe blij de verkoper daarmee is, maar als dat een goor plakkerig stofnest is zegt het wel wat over wat er is nagelaten bij onderhoud.

Brandstofleiding van die auto zou al vervangen moeten zijn, de originele versies houden het meestal geen 150K uit, peugeot heeft aangepaste leidingsets gemaakt daarvoor.
Distributieriem hoeft pas bij 240K of 10 jaar, al zou ik bij 200K toch echt eens aan vervanging gaan denken, de waterpomp houdt het meestal niet de volle 240K.
Zuinig is dat ding ook: 1:20 is met raggen makkelijk te halen, met "nieuw rijden" is 1:23 makkelijk haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Jellabie schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 11:50:
[...]

Maaaaaarrrrr.... eerst staat er: totaal 299.999
Ga je over de 3 ton, springt de "totaal" ook weg. toch?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet weet. Ik zal er morgen eens naar kijken (heb hem altijd in dagteller-stand staan :+). Eigenlijk best krom, ze maken hem zo dat-ie naar 0 springt, en die letters verdwijnen.. Like, het lijkt mij minder moeite om een teller te maken die gewoon verder telt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Destruction schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 23:54:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet weet. Ik zal er morgen eens naar kijken (heb hem altijd in dagteller-stand staan :+). Eigenlijk best krom, ze maken hem zo dat-ie naar 0 springt, en die letters verdwijnen.. Like, het lijkt mij minder moeite om een teller te maken die gewoon verder telt :+
Rare Duitsers ook altijd :D

Gisteren nog geprobeerd om een CC op een '03 Polo te vervangen, ging mooi niet door :( We kregen het stuur niet los :+ Airbag ging op zich nog wel, maar dan moet het stuur er af... Volgens mij moet je met een specifiek stuk (VW) gereedschap* de grote "bout" in het midden losdraaien ofzo.

* een 12mm vierkant bit dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waarom zit daar niet een gewone grote moer?
boesOne schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 19:40:
Inmiddels is de Starlet opgehaald en hij bevalt goed! Echt een geinig karretje. :)
Dit is hem:
[afbeelding]
Gefeliciteerd. Stuurt ie een beetje strak? Een starletje in fatsoenlijke staat stuurt nog behoorlijk strak terwijl ze er niet zo uit zien. Maar ik heb geen ervaring met deze generatie Starlets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

!null schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:00:
Gefeliciteerd. Stuurt ie een beetje strak? Een starletje in fatsoenlijke staat stuurt nog behoorlijk strak terwijl ze er niet zo uit zien. Maar ik heb geen ervaring met deze generatie Starlets.
Wat bedoel je met strak sturen? Geen speling in het stuur in ieder geval. Ik heb het gevoel dat ie scherp en direct stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik vond de vorige generatie Starlets ('90 - '95, zoiets) altijd erg strak sturen, je kreeg spontaan zin om bochtjes lekker rap te nemen. Ondanks z'n imago en uiterlijk nog behoorlijk sportief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

ah zo. Hij schijnt iets lossere veren te hebben dan de vorige generatie, dus hangt een beetje over. Maar kwa wegligging vind ik hem idd lekker sportief en 75 pk op 820 kilo :). Zeker in vergelijking met mjn vorige bak.. Ford Fiesta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 16:43
Ik ben nu sindskort ook opzoek naar een auto, en het liefst zo goedkoop mogelijk. De eisen

-Niet meer als 1000 euro
-niet zwaarder als 850 kilo
-Benzine,
- airbags.

En het liefst ook nog betrouwbaar. Zelf dacht ik aan een Ford Fiesta (1995) of een Renault Twingo(1995/1996)hebben jullie hier nog een mening op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik denk dat je budget erg krap is, ik weet niet wat je voor onderhoud hebt berekend? Maar je kan beter wat meer uitgeven zodat je minder aan onderhoud hoeft te betalen, zeker gezien je autokeus (Renault Twingo...)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Airbags gaat denk ik lastig worden. Verder een Starlet natuurlijk. Maar voor hetzelfde geld kan je vaak meer krijgen bij de Europese merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou persoonlijk voor dat budget voor een Starlet of een Daihatsu Charade gaan, dan maar geen airbags, maar van die auto's weet je tenminste dat ze altijd lopen en weinig onderhoud nodig hebben.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
Daar heb je idd gelijk in dat je rekening moet houden met het onderhoud, ik ben nog steeds een student. Maar wat ik zo lees heeft zo'n Ford Fiesta ook niet veel onderhoud nodig. en ik hou wel van een beetje veilige auto. dus vandaar mijn eis om een airbag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

Fiesta's roesten graag dus opppassen met wat je koopt, anders kan de apk een duur geintje worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
oke, maar als je een fiesta vind die net een nieuwe apk heeft(of een nieuwe erbij krijgt) dan kan je er dus eigenlijk van uitgaan dat alles in orde is? kwa roest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

harmz schreef op donderdag 01 april 2010 @ 18:14:
Daar heb je idd gelijk in dat je rekening moet houden met het onderhoud, ik ben nog steeds een student. Maar wat ik zo lees heeft zo'n Ford Fiesta ook niet veel onderhoud nodig. en ik hou wel van een beetje veilige auto. dus vandaar mijn eis om een airbag
Ik zou er niet superveel waarde aan hechten (ofjah, eigenlijk wel, maar gezien je budget niet). Aangezien dat voor zulke (kleine) auto's in die tijd ook een optie was, en dat er vaak ook niet op zit.
Op mijn Charade was airbag ook een optie, en er zijn praktisch geen Charade's met airbag geleverd.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Nee, daar kan je niet vanuit gaan.
APK is geen garantie dat er geen roest aan de auto zit. Het is wel zo dat op het moment van keuren, er niet te veel roest aan de auto zit. Hij kan dus in de loop van het jaar alsnog verder roesten en volgend jaar niet door de keuring komen.

APK is een garantie dat de auto op het moment van keuren veilig wordt geacht. Hij kan gaan, hij kan stoppen, hij kan signalen geven, alles zit deugdelijk vast en de auto zakt niet onder je kont in elkaar.
Een distributieriem die eigenlijk binnen 1000km vervangen moet worden is bijvoorbeeld geen afkeur, maar een rubber steun aan de stuur inrichting die speling heeft wel.
Als de motor wat teveel olie verbruikt is dat ook geen afkeur (tenzij de viergastest daardoor slecht uitvalt), maar betekent wel dat de motor niet bepaald gezond is.

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 01-04-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

En er zijn zat "makkelijke" APK keurstations ;) en al die handelaren kennen de makkelijke APK keurstations, dus een APK zegt zoals eerder vermeld, helemaal niks.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44
Ik heb deze thread de afgelopen anderhalve maand uitgebreid gevolgd, met als gevolg dat ik uiteindelijk vandaag mijn eerste auto heb gekocht. Alle mensen die advies hebben gegeven: bedankt, ik heb veel aan de tips hier gehad.

Zoals dat wel vaker gaat, begon ik met een klein budget (zoals de topictitel aangeeft), maar heb ik uiteindelijk toch behoorlijk meer uitgegeven. In eerste instantie zocht ik naar een klein autootje van zo'n 10 jaar oud, met een budget van ongeveer € 3000. Mijn belangrijkste eisen waren betrouwbaarheid (= weinig onderhoud nodig) en zuinigheid. Toen ik daar wat onderzoek naar gedaan had, en een paar proefritten had gemaakt, begon ik toch langzaam steeds meer heil te zien in iets meer uitgeven aan een wat nieuwere auto, om zo minder kans op dure verrassingen qua onderhoud te hebben. Het budget kroop dus stukje bij beetje omhoog... O-)

Het is uiteindelijk deze auto geworden. Voor het geval hij van de website wordt gehaald wegens verkocht, het gaat om een Nissan Micra van eind 2005 (dus ruim 4 jaar oud), 57.000km op de teller, vraagprijs € 6.000. Redelijk basic model, maar wel met airco en parkeersensoren. Bovendien 4 extra velgen met zomerbanden meegeleverd (hij staat nu nog op in november gekochte winterbanden). Volgens velen een echte 'vrouwenauto', mijn vriendin is er dan ook helemaal verliefd op. O+

De verkoper was een particulier, die zelf in een garagebedrijf werkt. Hij had dus ook zelf het onderhoud gedaan. Met andere woorden: geen controleerbare onderhoudshistorie. Daarom heb ik vanochtend een bevriende garagist een aankoopkeuring laten doen - hij bleek perfect onderhouden, km-stand was correct, geen krasje te bekennen. Van de prijs heb ik nog enkele honderden euro's af weten te praten, en toen is dus vandaag de koop gesloten.

Ik vind het nog steeds een hoop geld, maar denk wel dat dit een goede deal was. Hij is comfortabel, veilig, zuinig en heeft weinig onderhoud nodig. De Bovag-koerslijst geeft als adviesprijs (bij particulieren) voor deze auto met deze kilometerstand € 6900 aan, maar ik weet niet hoe correct die koerslijst over het algemeen is. Heeft iemand daar ervaring mee?

Uiteraard ook meteen een autoverzekering moeten afsluiten. Omdat ik nog geen schadevrije jaren heb opgebouwd, en zo'n relatief nieuwe auto niet alleen WA wilde verzekeren, leek dat vrij duur te gaan worden. Toen kwam ik de Kilometerverzekering.nl tegen - die kijken niet naar schadevrije jaren, maar alleen naar hoeveel je rijdt (maar met een leeftijd onder de 25 accepteren ze je niet). Ik verwacht hooguit zo'n 10k km per jaar te doen, waarmee een All-risk verzekering uitkwam op nog geen € 40 per maand. Dat viel me erg mee... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Juancho schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:13:
Nou ondertussen met mijn Seat Arosa een paar keer de snelweg op geweest. Wat mij vooral opvalt is dat ik nogal snel in de 5de versnelling zit. Bij 80 moet ik hem er al inzetten. Dat betekent dat je een aardig toerental hebt bij een snelheid van 110/120. Ik zit dan tussen de 40 en 50.

Dus voor mijn bakkie is dat ook echt de top die ik ook niet moet overschrijden? Lijkt me niet al te best natuurlijk voor zo’n autootje en zeker niet voor het benzineverbruik…..

Maar verder rijdt hij heerlijk! Super fijn, net en mooi bakkie. En dat voor 1500 euro :)
klopt, me mams heeft er ook 1, een ouder model met 1.4 benzine erin. 120 in zijn 5 zit je volgens mij bijna aan de 4k toeren, die tank zie je gewoon snel leger worden, niet geschikt voor de snelweg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Anakhe, goed gedaan denk ik. De grootste afschrijving is er vanaf, onder jou als eigenaar zal hij ook nog wel aardig afschrijven, maar niet te hard, en als je wil kan je zo 10 jaar doen met zo'n auto.
harmz schreef op donderdag 01 april 2010 @ 18:36:
oke, maar als je een fiesta vind die net een nieuwe apk heeft(of een nieuwe erbij krijgt) dan kan je er dus eigenlijk van uitgaan dat alles in orde is? kwa roest
APK is helemaal geen garantie, kan ook bij een garage gedaan zijn die helemaal niet zo nauw kijkt. En idd fiesta's roesten graag. Ik heb het helemaal niet zo op die oude fordjes. Kan je beter een brik van een paar honderd euro kopen met een jaar apk, heb je dezelfde garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Laatst online: 08:02

Youk

Volvo For Life

harmz schreef op donderdag 01 april 2010 @ 18:14:
Verkijk je niet op de onderhoudskosten, het kan soms compleet anders uitpakken dan wat je denkt. Zo hebben we bij ons thuis vroeger al 2 fiesta's gehad. Die waren elk aangekocht toen die 4 jaar oud waren. Nu kan ik je vertellen dat de onderhoudskosten van toen toch een heel stuk hoger lagen dan de onderhoudskosten die ik nu heb op mijn Volvo 850 die ondertussen 15 jaar oud is (aangekocht op 10 jaar). En het onderhoud laat ik doen bij een Volvo dealer. Onderhoud van de fiesta was bij een Ford garage, maar deze was geen officieel dealer.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

!null schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:00:
Waarom zit daar niet een gewone grote moer?

[...]

"Waarom wel" zullen ze bij VW gedacht hebben :+

Ik heb geen idee waarom, maar goed, uiteindelijk is het dus met een 12mm vierkant bit gelukt, ik vrees dat ik namelijk zelf ook binnenkort de klos ben want ik heb het idee dat het lampje van mijn CC het niet doet, volgens de manual zou dat wel zo moeten zijn, maar dat is trouwens ook erg Offtopic realiseer ik me net ;)

+1 voor de Starlet trouwens! Erg leuk ding (zelf ook eentje gehad, 1 type ouder). Geweldige machientjes waar je idd hard mee door de bochtjes kunt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

WhizzCat schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:34:
[...]
+1 voor de Starlet trouwens! Erg leuk ding (zelf ook eentje gehad, 1 type ouder). Geweldige machientjes waar je idd hard mee door de bochtjes kunt :D
:) ik begin idd door te krijgen hoe lekker hij door de bochtjes gaat :D

Moet trouwens de stuurbekrachtigingsvloeitstof (3xwoordwaarde) bijvullen.. Wat gooi je daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
thijszor schreef op donderdag 01 april 2010 @ 23:58:
[...]

klopt, me mams heeft er ook 1, een ouder model met 1.4 benzine erin. 120 in zijn 5 zit je volgens mij bijna aan de 4k toeren, die tank zie je gewoon snel leger worden, niet geschikt voor de snelweg :P
Ja dat is me ondertussen ook echt opgevallen, hoe snel de tank leeg raakt als ik de snelweg op knal. Ik ben verder een nette rijder, en rijd altijd 100/110/120 op de snelweg. De auto was ook echt bedoeld om flexibel te zijn met de wat kortere ritjes naar familie/voetbal etc. Dan praat je over afstanden van ongeveer 20km.

Maarja, moet zeggen dat het wel heel erg goed bevalt om ook naar het werk te gaan met de auto, alleen is de enkele afstand dan opeens 70km en 140km per dag dus. En dan is een volle tank echt zo weer leeg. Valt me wel iets tegen, maarja, wat je zegt, het is ook geen echte snelweg auto natuurlijk.

Maarja, ik ga voorlopig niet vaker dan 1x per week met de auto naar het werk dus opzich is dat nog niet zo'n probleem. Verder helemaal tevreden met de Arosa, iedereen die ik spreek vind het een super leuk sportief bakkie, sportief uiterlijk, mooie zwarte kleur zonder schade, gave velgen en dat voor die prijs.

Pagina: 1 ... 4 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.