Ik heb deze thread de afgelopen anderhalve maand uitgebreid gevolgd, met als gevolg dat ik uiteindelijk vandaag mijn eerste auto heb gekocht. Alle mensen die advies hebben gegeven: bedankt, ik heb veel aan de tips hier gehad.
Zoals dat wel vaker gaat, begon ik met een klein budget (zoals de topictitel aangeeft), maar heb ik uiteindelijk toch behoorlijk meer uitgegeven. In eerste instantie zocht ik naar een klein autootje van zo'n 10 jaar oud, met een budget van ongeveer € 3000. Mijn belangrijkste eisen waren betrouwbaarheid (= weinig onderhoud nodig) en zuinigheid. Toen ik daar wat onderzoek naar gedaan had, en een paar proefritten had gemaakt, begon ik toch langzaam steeds meer heil te zien in iets meer uitgeven aan een wat nieuwere auto, om zo minder kans op dure verrassingen qua onderhoud te hebben. Het budget kroop dus stukje bij beetje omhoog...
Het is uiteindelijk
deze auto geworden. Voor het geval hij van de website wordt gehaald wegens verkocht, het gaat om een Nissan Micra van eind 2005 (dus ruim 4 jaar oud), 57.000km op de teller, vraagprijs € 6.000. Redelijk basic model, maar wel met airco en parkeersensoren. Bovendien 4 extra velgen met zomerbanden meegeleverd (hij staat nu nog op in november gekochte winterbanden). Volgens velen een echte 'vrouwenauto', mijn vriendin is er dan ook helemaal verliefd op.
De verkoper was een particulier, die zelf in een garagebedrijf werkt. Hij had dus ook zelf het onderhoud gedaan. Met andere woorden: geen controleerbare onderhoudshistorie. Daarom heb ik vanochtend een bevriende garagist een aankoopkeuring laten doen - hij bleek perfect onderhouden, km-stand was correct, geen krasje te bekennen. Van de prijs heb ik nog enkele honderden euro's af weten te praten, en toen is dus vandaag de koop gesloten.
Ik vind het nog steeds een hoop geld, maar denk wel dat dit een goede deal was. Hij is comfortabel, veilig, zuinig en heeft weinig onderhoud nodig. De Bovag-koerslijst geeft als adviesprijs (bij particulieren) voor deze auto met deze kilometerstand € 6900 aan, maar ik weet niet hoe correct die koerslijst over het algemeen is. Heeft iemand daar ervaring mee?
Uiteraard ook meteen een autoverzekering moeten afsluiten. Omdat ik nog geen schadevrije jaren heb opgebouwd, en zo'n relatief nieuwe auto niet alleen WA wilde verzekeren, leek dat vrij duur te gaan worden. Toen kwam ik
de Kilometerverzekering.nl tegen - die kijken niet naar schadevrije jaren, maar alleen naar hoeveel je rijdt
(maar met een leeftijd onder de 25 accepteren ze je niet). Ik verwacht hooguit zo'n 10k km per jaar te doen, waarmee een All-risk verzekering uitkwam op nog geen € 40 per maand. Dat viel me erg mee...