[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 23 Laatste
Acties:
  • 130.776 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 22:00
Ja, ik heb de foto's van de huidige eigenaar. Ik zal vanavond even een aantal plaatjes posten :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 09:53

PauseBreak

derp!

Juancho schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 13:09:
Het ging me opzich meer om het type auto, nog niet de details zoals onderhoudskosten en km-stand. Zo'n peugeot vind ik een mooie auto die wellicht wel binnen het budget kan passen. Dus niet specifiek deze auto, maar meer het type.

Ik hoop dat zo'n auto ook te koop is binnen mijn budget met wel goede specificaties (KM-stand etc.). Maar sowieso gaat mijn voorkeur er naar uit om via één van de twee betrouwbare dealers/garages te kopen die ik ken. Mijn ouders en andere bekenden hebben daar al jarenlang een goede relatie mee, dus daarvan weet je gewoon dat het goed zit, zeker als je problemen krijgt.
Wat je in jouw geval wellicht beter zou kunnen doen is gewoon naar die garagist toegaan, de situatie voorleggen en vragen wat ze hebben staan, of vragen of ze een geschikte auto voor jou willen zoeken. Vrijwel alle garagisten zijn daartoe wel bereid.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

Doe het alleen dan wel bij een peugeot dealer (kost je wat meer) dan, anders krijg je 1 of ander export ding aangesmeerd.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Afbeeldingslocatie: http://home.xmsnet.nl/ijnte/Tweakers/Zijkant.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.xmsnet.nl/ijnte/Tweakers/Achterkant1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.xmsnet.nl/ijnte/Tweakers/Voorkant.jpg

Ik heb afgesproken hem a.s. woensdag bij de huidige eigenaar op de gaan halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Die Fiesta ziet er netjes uit IJnte!

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ja, ook qua lakwerk, is hij tip-top in orde! Ze heeft een jaar of drie geleden een kras op de voorkant gehad (langs een aanhanger geschuurd) en toen heeft ze alle plekjes op de auto bij laten werken. Alleen onder de motorkap, zit een klein roestplekje maar dat kan ik makkelijk zelf wegwerken (zie je toch niet).
Ik moet alleen zelf nog de distributieriem laten vervangen (en misschien gelijk de waterpomp :?), dan kan ik er nog jaren mee rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

IJnte schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 19:14:
Ik moet alleen zelf nog de distributieriem laten vervangen (en misschien gelijk de waterpomp :?), dan kan ik er nog jaren mee rondrijden.
Nette fietstas! :)

Als je distririem gaat (laten) vervangen, laat dan ook de spanrol(len) en waterpomp vervangen. Better safe than sorry en een waterpomp kost je de kop niet.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:40

Destruction

(ex-)Automonteur

Idd, een waterpomp en rollen erbij nemen kost je de kop niet. Als je dat vergeet, de spanrol, looprol en/of waterpomp die overlijdt kan je de kop wel kosten..

Meermalen meegemaakt, gelukkig de klant van te voren duidelijk gemaakt dat het vervangen van ALLEEN de riem volledig op eigen risico is.. 10.000Km later ging namelijk de spanrol dood -> kop kapot. Kosten? 1500 euro.. En dan komen ze ook nog zeuren dat ik mijn werk niet goed gedaan heb... Right, als je een disriem niet goed vervangt merk je dat direct, omdat-ie dan bij de eerste start al kapot gaat :P

[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 20-02-2010 20:32 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Yup, ik ga ga de distributieriem, rollers en de waterpomp laten vervangen. Qua KM stand is het niet nodig (ong 71000) maar qua jaartal wel (10 jaar oud nu).. Idd, beter safe than sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:20
Dit leek mij nou een leuk wagentje: http://www2.vaartland.nl/...8-peugeot-306-1-6-xr.html

Ik weet dat dit bedrijf betrouwbaar is en dat de prijs voor deze auto nu rond de 1700 euro ligt. Alleen het aantal KM staat op 229.160. Van horen/zeggen is dat gewoon teveel?

In welke mate moet ik daar sowieso rekening mee houden als de auto voornamelijk voor de kortere ritten gebruikt wordt? Ik zou graag rond de 100.000km willen zitten, maarja, in die prijsklasse lijkt me dat vrijwel onmogelijk.

Iig is dit type auto wel waar ik nu echt op zoek naar ben. De rest van de auto's in deze prijsklasse vind ik gewoon te lelijk. Zo'n 306 ziet er gewoon nog erg leuk uit vind ik!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb vandaag ook beet gehad :)

Peugeot 206 1.4 XR (1999), gekeken, gereden en gekocht. Was een prima ding, goed onderhouden, geen enkel krasje, interieur alsof die net uit de fabriek kwam en "maar" 120.000km op de teller. € 2100,-

Éen nadeel, de distributieriem is nog niet vervangen :( Dat wil ik wel hier laten doen, ik gok op ~250 euro kosten.

Nu nog naar Nederland rijden binnenkort.

Maar omdat het zo'n generiek model is, moet ik dan een CVO hebben voor import? Er staan volgens mij geen gegevens over uitstoot en trekgewicht op het Sloveense kentekenbewijs, maar dit model is ook gewoon in NL te koop.

[ Voor 11% gewijzigd door Megamind op 24-02-2010 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Wat vinden jullie van een Volvo 850 ? Beetje een verstandige auto om mee te beginnen?

Ik vind dat erg mooie auto's, en om mee te beginnen zou natuurlijk mooi zijn dan :D

Ze zijn op marktplaats niet zo heel duur <2000 euro, dus dat valt ook mee. En volgens mij zijn het degelijke auto's.

Ik vraag me alleen af hoe het met vermogen e.d. zit? Want volgens mij betaal je met een auto met een pittige motor (van die Volvo 850 heb je modellen met een 2.5 Turbo blok) een enorme klap aan verzekering en wegenbelasting :P

* ThinkPad is nu 18, en bezig met rijlessen, en heeft eerst nog geen auto nodig. Toch is dit wel interessant om te weten :P

Zoiets als dit: http://media.photobucket....dr/afterdetail/rear01.jpg = O+ :9~

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2010 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Wegenbelasting is niet direct duur bij veel vermogen. Ligt aan het gewicht en brandstof van de auto.
Nu zijn Volvo's in de regel toch wel wat zwaarder als gemiddeld, dus hij zal allicht ietsjes duurder zijn dan een Japanner van hetzelfde formaat.

De verzekering is een ander verhaal. Veel vermogen bij jonge leeftijd en geen schadevrije jaren kan je echt enorm op kosten jagen.
Ik zou zeggen: check met een aantal verzekeraars wat de premie zou worden.

Volvo's zijn verder wel stevige auto's, dus je zit in ieder geval relatief veilig in zo'n wagen :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Wok

Wok

Dakloos...

@ThinkPad: Aanschaf zal het probleem niet zijn, maar verzekering, belasting en onderhoud zullen een zware wissel trekken op je bankrekening en ze lusten een aardige slok benzine. Ik zou dus eerst gaan uitzoeken of je de gebruikskosten (verzekering, belasting, benzine, (reservering voor) onderhoud) maandelijks kunt opbrengen, want met een 850 zit je wat dat betreft al snel aan grofweg €400 per maand, afhankelijk van hoeveel je rijd.

Om even een idee te geven. Ik heb een eenvoudig Peugeotje 205. Kosten per maand:
- Belasting: €18
- Verzekering: €10 (oldtimerverzekering en leasebak als dagelijks vervoer)
- Brandstof (verbruik 1:14, 1000km per maand): €100

Zit ik al op €128 zonder (reservering voor) onderhoud. Dat kun je in jouw geval dus minstens met 3 vermenigvuldigen, want hoger belastingtarief en veel hogere verzekeringspremie vanwege beginnend bestuurder en risicogroep en dan laat ik het hogere brandstofverbruik nog buiten beschouwing....

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
ThinkPadd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:41:
Wat vinden jullie van een Volvo 850 ? Beetje een verstandige auto om mee te beginnen?

Ik vind dat erg mooie auto's, en om mee te beginnen zou natuurlijk mooi zijn dan :D

Ze zijn op marktplaats niet zo heel duur <2000 euro, dus dat valt ook mee. En volgens mij zijn het degelijke auto's.
Houd er rekening mee dat een T5 of T5R zeker niet voor <2000 te koop is. Ik heb op MP wel eens een T5 zien staan voor net iets meer dan 2k, maar daar zou ik in een grote boog omheen lopen.

Voor <2k vind je de gewone GLT's en GLE's (de 2.5 twintigkleppers en tienkleppers). Dan praat je nog steeds over 170 en 144 pk. Ik vrees dat zoiets, hoewel in aanschaf heel betaalbaar, niet prettig is in de verzekering voor jonge beginnende bestuurders.

Punctuality is the politeness of kings

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:39

_Apache_

For life.

Heb net een S40 gekocht, valt me alles sinds mee.

Auto kostte 2300 eu, een S40 uit '99 met 150k op de teller. Heeft net een beurtje gehad, bekende vloeistoffen en filters vervangen, daarnaast ook de achterremschijven en blokken vervangen. 300 eu.

75eu verzekering. WA + ruitschade, natuurschade, diefstal, brand en dieren.
30eu wegenbelasting
En dan kan het rijden beginnen, met 8L/100KM is het aardig te doen.

Heb liever een comfortabele en veilige auto waar ik gegarandeerd nog een paar jaar goed mee kan rijden - en ook gerust naar Oostenrijk en verder - dan een japanner waarvan ik weet dat ik na 1-2 jaar een ander wil. :)

_

Het is niet dat ze onveilig zijn, maar een Volvo is net een slagje verfijnder. Als ik in men vriendenkring kijk - ben een van de jongste - zie ik dat de japanners snel wisselen na anderhalf jaar of zelfs sneller voor een nieuwere auto. Dan heb ik zoiets, spaar dan wat langer door en ga direct een stapje hoger zitten. Nu de markt toch redelijk ingezakt is, krijg je snel meer auto voor je geld.

[ Voor 43% gewijzigd door _Apache_ op 25-02-2010 10:07 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zou je met een japanner niet een paar jaar comfortabel en veilig kunnen rijden?

Vaak bu'j te bang!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Juancho schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 20:46:
Dit leek mij nou een leuk wagentje: http://www2.vaartland.nl/...8-peugeot-306-1-6-xr.html

Ik weet dat dit bedrijf betrouwbaar is en dat de prijs voor deze auto nu rond de 1700 euro ligt. Alleen het aantal KM staat op 229.160. Van horen/zeggen is dat gewoon teveel?

In welke mate moet ik daar sowieso rekening mee houden als de auto voornamelijk voor de kortere ritten gebruikt wordt? Ik zou graag rond de 100.000km willen zitten, maarja, in die prijsklasse lijkt me dat vrijwel onmogelijk.

Iig is dit type auto wel waar ik nu echt op zoek naar ben. De rest van de auto's in deze prijsklasse vind ik gewoon te lelijk. Zo'n 306 ziet er gewoon nog erg leuk uit vind ik!
Vaartland betrouwbaar? Op Autoweek heb ik toch echt andere verhalen gelezen..

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Idd, die staat in Nijmegen ook bekend als "niet betrouwbaar", ik ben er wel eens geweest met m'n pa, en ik zou er geen auto kopen.

Vaak bu'j te bang!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 21:37
vaartland sjoemelt nogal met kilometerstanden maar niet drastisch geloof ik. Bereid je alleen wel voor op een dergelijke 'verrassing' als je daar je auto koopt.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@_Apache_, wat een onzin uitspraken over Japanse auto's, alsjeblieft zeg. En japanners zijn automatisch een lager segment ofzo? Sowieso rijden ze al veel beter dan het meeste budget spul in deze categorieen.
Ik ken overigens ook mensen die snel hun S40 of V40 weer wegdeden na in een korte tijd 2 keer gezeik gehad te hebben met de zwakke versnellingsbak :P
(verder maakt Volvo over het algemeen hartstikke goede auto's)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• _Apache_

_Apache_

For life.

'Stapje hoger' had ik misschien wat anders kunnen verwoorden, maar het is wat ik zie in mijn vriendenkring. Hun ervaring word mijn ervaring. Natuurlijk zijn er rotte volvo's en top-japanners, maar de algemene indruk die ik heb is dat de zweden een slagje verfijnder zijn.Japanners zijn geen slechte auto's, dat heb je mij niet horen zeggen. Japanners zijn ook prima auto's, maar als ik een zoiets langs zie komen laat ik zo een auto niet staan natuurlijk.

Versnellingsbak is inderdaad een zwakke plek, daar hebben we onze auto goed op doorgelicht. Er was netjes met de auto gereden, de monteur heeft ook nog tips gegeven.

[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 25-02-2010 14:55 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 11:23
ThinkPadd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:41:

Ik heb vroeger, in de periode 1997-2002 zo'n 850GLT 20v gereden. Heerlijke auto, maar ik betaalde me blauw aan vooral onderhoud. Onderdelen zijn erg duur, en ik had er ook best wel wat gedoe aan. Maar je kan ook geluk hebben natuurlijk. Ik heb hem uiteindelijk verkocht vanwege de hoge kosten, en het feit dat we een sedan hadden met een LPG tank in de achterbank, zodat er geen ruimte meer was voor de kinderwagen die we toen kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Megamind schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:33:
Ik heb vandaag ook beet gehad :)

Peugeot 206 1.4 XR (1999), gekeken, gereden en gekocht. Was een prima ding, goed onderhouden, geen enkel krasje, interieur alsof die net uit de fabriek kwam en "maar" 120.000km op de teller. € 2100,-

Éen nadeel, de distributieriem is nog niet vervangen :( Dat wil ik wel hier laten doen, ik gok op ~250 euro kosten.

Nu nog naar Nederland rijden binnenkort.

Maar omdat het zo'n generiek model is, moet ik dan een CVO hebben voor import? Er staan volgens mij geen gegevens over uitstoot en trekgewicht op het Sloveense kentekenbewijs, maar dit model is ook gewoon in NL te koop.
Vrijdag opgehaald, direct naar Peugeot dealer gebracht, die vroeg 550,- voor een grote beurt.

Toen naar de garage geweest om de hoek die vroegen 280,- :P Direct afspraak gemaakt voor vanochtend om 08:00, om 12:30 was die klaar en ik 380,- armer. Alleen 1 achter remklauw was kapot, de rest was nog prima.

Peugeot 206 XR 1.4 1999
120.000km op de teller
€2100,-

Fototjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cpvers/206-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cpvers/206-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cpvers/206-3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cpvers/206-4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zo'n bakkie vind ik echt prachtig en perfect als eerste auto. Maarja, wil je zoiets in Nederland kopen ben je volgens mij zo +3000 euro kwijt als het niet meer is. En ik wil/kan toch echt niet meer dan max. 2000 euro betalen omdat je natuurlijk ook nog met alle bijkomende kosten zit die ook betaald moeten worden.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 14:30

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik kan van een collega een auto overkopen.

Specificaties: Mazda 323, 3-deurs, 1,3, bouwjaar 1994, km-stand: 170.000, ziet er goed uit, motor is schoon, slot aan bijrijderskant is onlangs geforceerd en moet vervangen worden (bij sloop nieuwe halen?). Verder vertrouw ik deze collega 100% dus als hij weet van (verborgen) gebreken dan meldt hij dat wel. Hij moet er gewoon snel vanaf en heeft hem nu uit de verzekering gehaald.
Prijs: 250 euro en als de accu slecht blijkt delen we de kosten van een nieuwe.

Lijkt mij een prima deal. Iemand nog tips of aandachtspunten?

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Uhm, roest. Altijd checken bij oudere auto's.

Ik weet niet wat er precies aan het slot is, maar als de cylinder moet worden vervangen, vervang dan meteen alle sloten door een complete set incl sleutel. Anders heb je straks meerdere sleutels voor 1 auto.

250 euro is verder geen geld, dus wat dat betreft zeg ik doen.
Ookal zou er wat mis zijn, dan kan je er nog aan verdienen door onderdelen te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gewoon doen, je krijgt hem toch wel voor meer weer kwijt denk ik. In ieder geval wel via een export bedrijfje denk ik. Verder idd een beetje opletten met roest, maar het zal wel meevallen.
Lijkt me een prima autootje om op te rijden, wat best nog wel eens heel lang zou kunnen duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

!null schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 14:31:
Gewoon doen, je krijgt hem toch wel voor meer weer kwijt denk ik. In ieder geval wel via een export bedrijfje denk ik. Verder idd een beetje opletten met roest, maar het zal wel meevallen.
Lijkt me een prima autootje om op te rijden, wat best nog wel eens heel lang zou kunnen duren.
Eensch, ongeveer hetzelfde kaliber als mijn voormalige starlet, die was 3 jaar ouder overigens, maar die is pas bij 3 ton weggegaan :P

Roest is uiteraard iets waar je standaard wat op moet letten en verder, loopt ie mooi, geen fluctuaties in toerental, loopt ie mooi (geen rare "bijgeluiden", al is dat wat lastig bepalen als je je eerste bakje koopt).

Ik denk dat je daar erg veel van kan leren, immers het echte rijden begint nu :p en je kan ook moeilijk boos worden bij parkeer ongelukjes voor dat soort bedragen, ook een fijn idee :)

Ik moet zeggen dat ik nu van Starlet naar Passat ben echt niet kleiner wil, maar ja ...

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Via mijn ouders wellicht een mooi eerste autootje gevonden. Het gaat om een zwarte Seat Arosa. Ik heb hem zelf nog niet gezien, maar mijn ouders zijn bevriend bij een erkende dealer (staat ook bekend als betrouwbaar). Daarom konden ze mij deze auto aanbieden voor 1500 euro terwijl ze hem anders voor zo'n 2200 euro op de markt zouden zetten.

Mijn vader is pas vandaag ingelicht, dus ik zie de auto pas zondag en mag er dan ook een testritje mee maken. De kilometerstand is iig 130.??? dus dat zit wel goed. Ik weet dus verder niet de staat van de auto en de schade, maar mijn ouders hebben de auto al wel bekeken en waren razend enthousiast. Maar ik ken het type totaal niet, dus heb geen idee of het sowieso een beetje een betrouwbaar bakkie is en of het een geschikt autootje is voor die prijs en datgene waar ik hem voor zou gebruiken (veel relatief korte ritjes en af en toe naar het werk; enkele reis 70km)

Wat mij iig opviel is dat ik deze auto nog geen enkele keer ben tegengekomen tijdens mijn zoektocht. Ik maak dan altijd gebruik van een filter tot een max. prijs van 2000 euro. Zijn deze bakkies normaal dan duurder en is het echt een top aanbieding?

Let op: onderstaande afbeeldingen zijn niet van de betreffende auto, maar wel hetzelfde type + kleur.

Afbeeldingslocatie: http://www.imega.se/display/images/j_20+45Seat_Arosa_2_or276.JPGAfbeeldingslocatie: http://img.automobile.de/modellbilder/Seat-Arosa-1844_1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.hpi.co.uk/images/16/236/16236457_0_0.3525935427046859_M.jpg
http://img.automobile.de/modellbilder/Seat-Arosa-1844_1.jpg
http://www.autozoeker.net...images/1245078752-r-4.jpg
http://www.imega.se/displ...+45Seat_Arosa_2_or276.JPG
http://www.autozoeker.net...2-arosa%20zwart%20002.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Juancho op 06-03-2010 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Een Seat Arosa is Seat versie van de VW Lupo. Die auto's zijn vaak een stuk duurder. Overigens vind ik 1500 euro wel heel weinig, aangezien de dealer er wss ook nog eens winst op maakt, die auto's gaan normaal voor veel meer weg.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ja klopt, dat zei die man ook tegen mijn ouders. Normaal wilde hij er eigenlijk rond de 2500 euro voor krijgen. Dus dan komt zo'n bevriende relatie wel eens goed uit ;) Zijn bedrijf is trouwens een Ford dealer, maar heeft zo nu en dan nog wel eens een leuk ander wagentje. Moet je een beetje geluk mee hebben, en wellicht heb ik net dat geluk?

Maar dit is toch zo'n leuk klein autootje die niet zoveel in de verzekering kost en ook kwa andere kosten prima past voor een eerste autootje met een max. uitgave van rond de 1800?

Misschien vestig ik wel te veel hoop hoor, moet hem immers zelf nog even zien. Maar mijn ouders konden zo geen schade ofdergelijke zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 06-03-2010 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, maar waarom zouden ze hem voor 700 euro minder verkopen aan jullie. Is 'ie bevriend in de zin van gewoon echt vrienden, of omdat jullie er 3x een auto hebben gekocht :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:58
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe auto. Weliswaar niet mn eerste auto ik heb er al 1 gehad maar die heb ik door omstandigheden snel weer weg moest doen. Dus de komende aankoop voelt toch aan als min of meer mijn eerste auto. Ik twijfel tussen 4 modelletjes en ik heb niet echt een idee welke ik moet kiezen dus adviezen zijn welkom. (budget is ongeveer 2000-3000 euro)

1. Mitsubishi Galant 2.0 16V Sedan, 1998, 148.000 km, Benzine 2950 EUR
Afbeeldingslocatie: http://img.autotrader.nl/Mitsubishi/Galant/Mitsubishi-Galant-Sedan-Benzine-Grijs-001--4531595-Small.jpg
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/2MHU9/algemeen.htm
2. Subaru Legacy 2.0 4x4 Sedan, 1996, 165.000 km, Benzine 1950 EUR
Afbeeldingslocatie: http://www.nederlandmobiel.nl/image.php?voertuig=auto&v_id=1135858&i=1&size=320&time=1266380076
http://www.nederlandmobie...=1135858&source=gaspedaal
3. Honda Civic 1.5 V-tec, Sedan, 1996, 141.000 km, Benzine 1950 EUR
Afbeeldingslocatie: http://www.nederlandmobiel.nl/image.php?voertuig=auto&v_id=1093056&i=1&size=320&time=1262667687
http://www.nederlandmobie...=1093056&source=gaspedaal
4. Peugeot 306, 1.4, Hatchback, 1998, 151.000 km, Benzine 2450 EUR
Afbeeldingslocatie: http://media.autokopen.nl/vehiclephoto/004/350/655/4350655ms.jpg
http://www.autokopen.nl/occasion/Peugeot/306/4350655.html

Ik vind de keuze erg lastig, de Galant spreekt het meeste aan qua uiterlijk en uitrusting maar zit aan de bovenkant van mijn budget en is iets zwaarder/groter dan eigenlijk noodzakelijk is voor mij. De Legacy en Civic spreken me wat minder aan maar zijn in prijs/kwaliteitsverhouding erg voordelig. De Civic is daarbij gewoon goedkoop, de Legacy is wat minder zuinig door zijn 4x4. Slimste optie is denk ik de 306 maar is wel de saaiste van de 4 met een kleine motor en relatief duur in prijs. Dus ik vroeg me af wat nu wijsheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
Juancho schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:36:
Misschien vestig ik wel te veel hoop hoor, moet hem immers zelf nog even zien. Maar mijn ouders konden zo geen schade ofdergelijke zien.
Denk eraan dat de meeste versnellingsbakken van die auto's eronderuit klappen bij meer dan 120.000 km!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bron? Ik ken meerdere Arosa/Lupo rijders, waarvan eentje 180dkm met zijn Lupo heeft gereden, zonder een centje pijn aan de bak.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Silvos schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 13:26:
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe auto. Weliswaar niet mn eerste auto ik heb er al 1 gehad maar die heb ik door omstandigheden snel weer weg moest doen. Dus de komende aankoop voelt toch aan als min of meer mijn eerste auto. Ik twijfel tussen 4 modelletjes en ik heb niet echt een idee welke ik moet kiezen dus adviezen zijn welkom. (budget is ongeveer 2000-3000 euro)

1. Mitsubishi Galant 2.0 16V Sedan, 1998, 148.000 km, Benzine 2950 EUR
[afbeelding]
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/2MHU9/algemeen.htm
2. Subaru Legacy 2.0 4x4 Sedan, 1996, 165.000 km, Benzine 1950 EUR
[afbeelding]
http://www.nederlandmobie...=1135858&source=gaspedaal
3. Honda Civic 1.5 V-tec, Sedan, 1996, 141.000 km, Benzine 1950 EUR
[afbeelding]
http://www.nederlandmobie...=1093056&source=gaspedaal
4. Peugeot 306, 1.4, Hatchback, 1998, 151.000 km, Benzine 2450 EUR
[afbeelding]
http://www.autokopen.nl/occasion/Peugeot/306/4350655.html

Ik vind de keuze erg lastig, de Galant spreekt het meeste aan qua uiterlijk en uitrusting maar zit aan de bovenkant van mijn budget en is iets zwaarder/groter dan eigenlijk noodzakelijk is voor mij. De Legacy en Civic spreken me wat minder aan maar zijn in prijs/kwaliteitsverhouding erg voordelig. De Civic is daarbij gewoon goedkoop, de Legacy is wat minder zuinig door zijn 4x4. Slimste optie is denk ik de 306 maar is wel de saaiste van de 4 met een kleine motor en relatief duur in prijs. Dus ik vroeg me af wat nu wijsheid is?
Mijn persoonlijk advies, zeker de Galant. Ik vind dat nog steeds heel erg mooie auto's (vooral die neus). Met een setje sportvelgen is die auto helemaal af. 2e keus de Subaru.
Gezien je budget (kwa maandelijkse kosten, in de zin van wegenbelasting enzo), is een Mazda 626 geen optie? Of een Suzuki Baleno (station). De 626 is wel vrij saai. Zo'n Baleno ziet er nog best geinig uit.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
-tom-562 schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:49:
Ja, maar waarom zouden ze hem voor 700 euro minder verkopen aan jullie. Is 'ie bevriend in de zin van gewoon echt vrienden, of omdat jullie er 3x een auto hebben gekocht :P
Omdat hij het al aan mijn ouders beloofd had. Het zijn geen echte vrienden in de zin van dat ze iedere zondag bij elkaar op de koffie gaan, maar mijn ouders kopen er al ruim 10 jaar hun auto's, en altijd als er iets is is de service snel en top. Dan bouw je natuurlijk wel een bepaalde band op in al die jaren. Zeker gezien dezelfde eigenaar nog op de zaak zit.

Ik zie dus geen reden om die man niet te vertrouwen of dat hij mij een verkeerde auto probeert aan te smeren. Want hij is natuurlijk ook niet gek, als hij mij een verkeerde auto levert is hij mijn ouders ook gelijk kwijt als vaste klant.

Hij zei ook wel dat hij er eigenlijk spijt van had en mijn vader te snel het bod van 1500 euro had doorgegeven. Maar hij wilde zijn woord houden....

Maar los van dat, ik vertrouw die man en dat bedrijf, is het een beetje een goede auto waar ik nog een leuk aantal jaartjes in kan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, zoals gezegd, de versnellingsbakken op de Arosa/Lupo/A2 staan niet echt bekend om hun lange levensduur - en dat geldt vooral voor de tiptronic halfautomaten.

Sowieso geef je weinig info over welke uitvoering je gaat kopen. Benzine of diesel? Welke motor? En versnellingen?

Deze dingen zijn trouwens wel erg zuinig en licht, dus zowel vaste lasten (belasting, verzekering) als variabele (brandstof) gaan goed meevallen.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 06-03-2010 23:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik persoonlijk denk dat je, mits een beetje normaal onderhoud, hier heel lang plezier van kan hebben. De restwaarde zal ook best aardig zijn als je toch eens wat groters wil gaan rijden, kleine, zuinige autootjes blijven altijd wel goed in de markt liggen imho.

Ik zeg, doen, volgens mij kan je je daar nooit een buil aan vallen :)

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:18
Ah wat een handig topic! Ik ben over een paar maanden student-af dus een paar maanden daarna kan ik wellicht eens kijken naar een eerste auto. Denk dat het een Peugeot 306 wordt dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

McKaamos schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 00:26:

Derde mogelijkheid is LPG-G3. Wat belasting betreft valt dat tussen diesel en benzine in, met ongeveer 50 euro duurder per 3 maand dan benzine.
Brandstof is ook erg goedkoop (op het moment 53cent per liter), maar je auto wordt er wel een stuk minder zuinig van. In princiepe dus ook een mogelijkheid wanneer je verwacht veel te rijden.
Een ander nadeel is dat auto's op LPG in de regel minder lang mee gaan omdat LPG minder smeert en heter brand. Dit veroorzaakt meer slijtage, dus uitkijken met de kilometerstand.
Verder is LPG niet overal verkrijgbaar, zeker in het buitenland kan het een probleem vormen. Ook hebben verschillende landen andere vulnippels. Even de grens over naar België betekent dat je een verloopstuk mee moet nemen om te tanken. In Spanje kan je LPG helemaal vergeten gezien het daar niet legaal wordt geacht.
Toch niet helemaal correct. Oudere LPG installaties verbranden inderdaad heter met mogelijk hogere slijtage tot gevolg, maar LPG installaties met vloeibare inspuiting hebben dit probleem niet. Dit bestaat al erg lang. Smering is ook nauwelijks een issue omdat er altijd gestart wordt met benzine. En onderhoud is normaal gesproken niet hoger als bij benzine. Extra onvoorziene kosten zijn uiteraard wel mogelijk, maar vergeet niet dat je ontzettend veel geld bespaart met LPG!!!

Hoge kilometerstanden bij LPG zijn volstrekt normaal.
Zelf rij ik al bijna 400.000 km met mijn huidige auto op LPG zonder enig probleem, en ik ken er meer. Je overige argumenten zijn helemaal waar (hoger verbruik, moeilijk in buitenland, verloopstuk) plus je hebt vaak minder ruimte in de auto :)

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 07-03-2010 11:11 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nou net even gekeken. Super leuk autootje, het is precies het type wat ik op de foto's liet zien. Geen schade, ziet er nog erg mooi uit, ook van binnen.

Wat gegevens:

Brandstof: Benzine
Versnelling: handmatig
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 999Cc
Vermogen: 37kw 50 pk
Brandstofverbruik binnen bebouwde kom 7,6 l/100km
Brandstofverbruik buiten bebouwde kom 4,8 l/100km

Enige wat ik wel erg jammer vind is dat er geen stuurbekrachtiging opzit. Dat was toch wel enorm wennen tijdens het proefritje net. Verder rijdt hij namelijk erg fijn. Ik ben bijna om, kan me niet voorstellen een betere auto voor 1500 euro te kunnen krijgen. Zeker niet zoiets. Alleen of ik dan veel waarde moet hechten aan het ontbreken van stuurbekrachting......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Juancho schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:42:
Alleen of ik dan veel waarde moet hechten aan het ontbreken van stuurbekrachting......
Zo'n karretje weegt nog geen 900 kilo... Als je daarin al stuurbekrachtiging nodig meent te hebben.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
:) haha nu je het zo zegt... Tis meer dat ik het gewoon niet gewend bent. Als je een maandje rond rijdt in dat bakkie dan wen je er wel aan. Het is trouwens het type uit 1998. Er is ook nog een 2001 versie die wel stuurbekrachtiging heeft en van binnen luxer is, maar daar betaal je dan ook direct flink meer voor.

Maar verder een buitenkansje heren kenners? Morgenavond moet ik namelijk beslissen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Stuurbekrachtiging mis je helemaal niet op zo'n auto. Alleen mss tijdens het inparkeren.
Ik heb nu een Daihatsu Charade (818 kg volgens autoweek), met stuurbekrachtiging, maar bij hoge snelheden voelt dat nogal zweverig aan. Hiervoor had ik een Toyota Starlet (nagenoeg even zwaar), en die had geen stuurbekrachtiging, op hoge snelheden reed dat veel fijner. De stuuruitslag met stuurbekrachtiging wordt ook veel kleiner, dus een kleine beweging resulteert al snel in een flink wat sturen. Als ik eerlijk moet zijn had ik hem liever zonder stuurbekrachtiging, veel meer gevoel in het stuur.
Met inparkeren is het wel hartstikke fijn :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Tja, heb je het stuur van zo'n starlet wel eens gezien? Ik heb zelf een 206 van 949kg met stuurbekrachtiging, dat stuurtje is een heel stuk kleiner dan die van een starlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben ook een voorstander van geen stuurbekrachtiging op dit soort bak - inderdaad om de redenen die -tom-562 noemt. Ander voordeel voor beginner: met stuurbekrachtiging kun je eea beschadigen als je bij stilstand flinkt draait aan het stuur. Zonder stuurbekrachtiging ben je zelf de beperkende factor :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij dat soort auto's wordt het ontbreken van stuurbekrachtiging gewoon gecompenseerd door een groter stuur. Zolang je de standaardmaat banden laat zitten zal je weinig verschil merken.

Overigens is stuurbekrachtiging wel handig als je nogal wat kracht onder de motorkap hebt. Toen ik van mijn Golf III 1.9D in een Golf II 1.8i stapte ging ik bij een bocht bijna rechtdoor. Niet omdat ik niet genoeg gestuurd had, maar omdat de auto rechtdoor wilde toen ik gas bijgaf in de bocht. Zo'n 1.8i ding knalt dan vooruit als je niet oplet, terwijl je bij een 1.9D gewoon snelheid houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dit is de daadwerkelijke auto. Het gaat dus idd om een 1.0 type 37kw met een gewicht van onder de 850kg. Wat zijn hiervoor een beetje normale bedragen voor verzekering en wegenbelasting?

Afbeeldingslocatie: http://foto-uploaden.nl/img/5/sq4d917.jpg
Afbeeldingslocatie: http://foto-uploaden.nl/img/6/6vx8gf9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://foto-uploaden.nl/img/1/6v686ye.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 08-03-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wegenbelasting zoek je lekker zelf maar op :P (belastingdienst, kan je zo opzoeken adh gewicht/brandstof/provincie) en verzekering, wilde gok, max 4 tientjes per maand, meer kan het nooit zijn, WA+, ruitschade is wel handig ivm steenslag enzo ;)

Ik betaal voor mijn 90pk Passat 55 euro geloof ik incl. inzittenden verzekering en ruitschade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:06
Juancho schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:12:
Dit is de daadwerkelijke auto. Het gaat dus idd om een 1.0 type 37kw met een gewicht van onder de 850kg. Wat zijn hiervoor een beetje normale bedragen voor verzekering en wegenbelasting?
Wegenbelasting kun je heel eenvoudig zelf opzoeken, bijvoorbeeld op de website van de belastingdienst. 'bereken wegenbelasting' in Google, eerste hit.

Verzekering hangt af van waar je woont, hoeveel je gaat rijden, hoe oud je bent, of je al schadevrije jaren (evt. met brommer) hebt, etcetera. Dat kun je dus ook het beste even zelf uitrekenen, bijvoorbeeld op de site van je favoriete verzekeraar, of een vergelijkingssite met verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wegenbelasting:

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 149,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 584,00

Wbt verzekeringen, ik lees hierboven de opmerking over schadevrij rijden met een scooter. Mag je dat ook opgeven? Ik dacht namelijk dat het puur om een auto ging. Dan heb ik 0 jaren aangezien dit mijn eerste auto wordt. Maar ik heb wel 3 jaar schadevrij op een scooter gereden. Mag ik dan gewoon 3 jaar opgeven? Scheelt natuurlijk wel in premie.

[ Voor 61% gewijzigd door Juancho op 08-03-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
WhizzCat schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:23:
Wegenbelasting zoek je lekker zelf maar op :P (belastingdienst, kan je zo opzoeken adh gewicht/brandstof/provincie) en verzekering, wilde gok, max 4 tientjes per maand, meer kan het nooit zijn, WA+, ruitschade is wel handig ivm steenslag enzo ;)

Ik betaal voor mijn 90pk Passat 55 euro geloof ik incl. inzittenden verzekering en ruitschade :)
785kg benzine in Overijssel: 18.50 euro per maand. (56 per kwartaal, klasse 751 tot 850kg)

Verzekering hier tegen de 4 tientjes per maand. WA incl inzittenden op een wagentje met 60PK (44kW). 0 schadevrije jaren (ook nooit brommer gereden)
Juancho schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:26:
Wegenbelasting:

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 149,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 584,00

Wbt verzekeringen, ik lees hierboven de opmerking over schadevrij rijden met een scooter. Mag je dat ook opgeven? Ik dacht namelijk dat het puur om een auto ging. Dan heb ik 0 jaren aangezien dit mijn eerste auto wordt. Maar ik heb wel 3 jaar schadevrij op een scooter gereden. Mag ik dan gewoon 3 jaar opgeven? Scheelt natuurlijk wel in premie.
Ligt aan de verzekeraar. Niet elke doet dat.
Wel is het in de regel zo dat je die jaren bij dezelfde verzekeraar moet hebben gezeten.

Trouwens, 150 euro per kwartaal? Is het een diesel ofzo?

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 08-03-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Huh, 50 euro MRB per maand voor dat Seatje? Ik denk dat je wat fout gedaan hebt. Het zal eerder rond de 30 euro per maand zijn, met 800 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
!null schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:37:
Huh, 50 euro MRB per maand voor dat Seatje? Ik denk dat je wat fout gedaan hebt. Het zal eerder rond de 30 euro per maand zijn, met 800 kilo.
KLinkt vreemd idd.
Tenzij het een diesel is natuurlijk.

Tis toch zo'n beetje dezelfde wagen als een VW Lupo? Die zijn toch ook met 1liter 3cylinder Diesels geleverd? Zou heel erg zuinig zijn e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Mijn Seat Cordoba weegt 950 kg en mijn wegenbelasting bedraagt 70 euro per kwartaal, dus €23,33 per maand. Een Arosa weeg sowieso minder dan 900 kilo lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Foutje gemaakt bij de gewichtsklasse. Auto weegt 839kg. Het moet dit zijn, incl. paar verzekeringsopties:

Wegenbelasting:

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 56,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 212,00

Verzekering:

Unigarant WA: 34,38 (3 schadevrij jaren) of 39,02 (2 schadevrij jaren) of 51,69 p/m (0 schadevrij jaren)
Deltalloyd WA: 37,12 p/m 0 schadevrij jaren
Interpolis WA :23,11 p/m (0 schadevrij jaren)

Even globaal gezegd zou ik dus rekening moeten houden met een kosten post van €50,-- p/m excl. brandstof. Verder, het is natuurlijk slechts 50pk, maar daarmee kun je toch met een gerust hart de snelweg op? Af en toe wil ik hem namelijk wel meenemen naar mijn werk wat 70km enkele reis is. Ik hoef echt niet met 160 over de snelweg te vliegen, als ik maar van a naar b kom.

[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 08-03-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

En ex. onderhoud!

Nieuwe bandjes, nieuw filtertje dit, nieuw filtertje dat, oftewel, ook die mee rekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Heeft iemand hier een goede tip voor mij? Mijn vrouw en ik willen wellicht onze Ford Focus 1.8 TDCi uit 2002 de deur uit doen en vervangen voor een wagen die op benzine rijdt. Wij (ik) rijd(en) nu steeds minder kilometers terwijl je toch zo'n € 1100-, per jaar aan MRB betaalt.

Nu zou ik wel graag een auto van rond het jaar 2002 willen (niet echt ouder) en ook wel de grootte van de Focus, of een 307 ofzo. Ik ben alleen absoluut niet zo thuis in auto's dus buiten de Focus, 307 en Astra krijg ik niet echt auto's bedacht. :P Het moet niet echt een kleine auto zijn, omdat wij binnen een paar jaar toch wel aan kleintjes willen beginnen.

De auto moet ook wel te bekostigen zijn met het bedrag dat wij voor de Focus zouden kunnen krijgen. De wisseling is namelijk vooral om (uiteindelijk) kosten te besparen.

Heeft iemand goede suggesties voor een aantal type auto's waar ik naar zou kunnen zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
Switchen naar een Ford Focus benzine :p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Juancho schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:47:
Foutje gemaakt bij de gewichtsklasse. Auto weegt 839kg. Het moet dit zijn, incl. paar verzekeringsopties:

Wegenbelasting:

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 56,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 212,00

Verzekering:

Unigarant WA: 34,38 (3 schadevrij jaren) of 39,02 (2 schadevrij jaren) of 51,69 p/m (0 schadevrij jaren)
Deltalloyd WA: 37,12 p/m 0 schadevrij jaren
Interpolis WA :23,11 p/m (0 schadevrij jaren)

Even globaal gezegd zou ik dus rekening moeten houden met een kosten post van €50,-- p/m excl. brandstof. Verder, het is natuurlijk slechts 50pk, maar daarmee kun je toch met een gerust hart de snelweg op? Af en toe wil ik hem namelijk wel meenemen naar mijn werk wat 70km enkele reis is. Ik hoef echt niet met 160 over de snelweg te vliegen, als ik maar van a naar b kom.
Snelwegrijden is opzich goed te doen. Lukt mij met 60PK/103nM ook prima.
Trekt niet heel hard op, dus altijd wel beetje beter uitkijken dat er niet iets achterop komt zodra je naar links wil.
Maar als de linkerbaan achter je leeg genoeg is, is er niks aan de hand. Je moet niet een heethoofd zijn die alles wil inhalen iig ;)

En vergeet onderhoud niet he ;) Leg daar maandelijks eens 50 tot 100 euro voor opzij. Dan zit je in de regel wel goed. Meestal is onderhoud klein spul. Filtertje hier, bougietje daar, uurtje uurloon erbij. Kom je makkelijk mee uit, en houd je nog wat over voor wanneer er wat groots vervangen moet worden, zoals banden (goedkoopst is 30 euro p/s. Beetje fatsoenlijke band al snel 50+ p/s.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Dit is geen scheurijzer, maar er zijn zat kleine autotjes op de (snel)weg met minder dan 50pk die ook prima mee kunnen komen. Zeker als het een benzine is kun je veel goed maken door gewoon hoog door te trekken (tot 4000rpm ofzo) voor je opschakelt. Niet ideaal voor verbruik, maar wel voor vlot op snelheid komen.

Wat je trouwens wel merkt met zo'n kleine motor is hoe zwaarbeladen de auto is. In je eentje gaat hij prima vlot zijn, maar met z'n tweeen gaat het al beduidend trager en als je met drie volwassenen plus baggage erin op pad gaat is het niet vooruit te branden. Maar goed, je koopt geen Arosa of iets van vergelijkbaar formaat om met veel mensen op pad te gaan :z

Iets om trouwens uit te zoeken als je toch de banden een keer moet vervangen: de Arosa is zoals gezegd een WV Lupo met ander logotje erop. De Lupo 3L (dat ding dat 1:33 doet...) heeft naast een zwik aan andere aanpassingen (minidieselmotor getuned op laag verbruik, magnesium achterklep enzo) ook smallere banden met dus minder rolweerstand. Mogelijk kun je die dingen ook onder een Arosa hangen. Dat zou verbruik ook merkbaar moeten verbeteren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Bedankt voor jullie reacties. Ik besef me heel goed met welk idee ik de auto koop. Ik verwacht ook echt geen racemonster maar wil gewoon meer mobiel zijn op kleinere afstanden en af en toe mee naar het werk. Ik zal ook voornamelijk alleen rijden en anders met 2 personen. Ik ga er ook heus niet mee op vakantie naar het buitenland, dan kan ik altijd even van auto switchen met mijn ouders :)

Kortom, nu alles een beetje afgewogen is, zou dit voor mij een perfect eerste bakkie zijn die normaal gesproken wel als betrouwbaar gezien kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja lijkt me prima, ik zie geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Jawel, met zo'n Arosa is eigenlijk niet veel mis behalve dan dat het ding zoals gezegd geen snelheidsduivel is, maar goed daar leer je wel mee omgaan ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nou net definitief mijn ja woord gegeven en ze gaan de auto opnieuw keuren. Zit ook bij de prijs in. Morgen even definitief de verzekering afsluiten, zit sowieso weinig verschil ik premies merk ik.

Dus ik ben ook trots bezitter van een eerste eigen autootje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Feli :P

Een mooie eerste auto, en sowieso een verstandige keuze gezien je eisen en budget (mits het in orde is, maar goed dat zou hopelijk uit die keuring moeten blijken).

* dion_b gaat trouwens met enigszins andere eisen op zoek naar een betaalbare (EUR 2500-3000) Skoda Fabia/VW Polo/Seat Cordoba combi/variant diesel uit 2001-2003, gelukkig zonder haast :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Thanks! Ben er ook erg blij mee moet ik zeggen! Als ik zie wat voor andere auto's ik ben tegengekomen met dat budget, dan was deze Seat echt veruit de mooiste, beste en ook fijn dat het via betrouwbare personen komt.

Nu alleen nog even een leuk ipod setjes + boxen zien te vinden, want de rommel wat er nu inzit is mijn muziek niet waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Lol, daar ga je al :P

Nog voordat je rijd moet je al leuke dingen hebben :D Iig feli met je aankoop. Ik denk dat je er een hoop plezier aan gaat beleven, zeker met leren rijden zijn dit ideale dingen. Een deukje hier en daar maakt dan toch niet zoveel uit.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk auto rijden nog niet echt leuk vind, maar wel verdomd makkelijk. Overigens vind ik het leuker om de auto te poetsen dan te rijden :+

@IJnte: lol ... liever niet :p

Ben zo maar 4 á 5u verder en als ie echt goor is, is dat alleen nog maar de buitenkant :+

[ Voor 18% gewijzigd door WhizzCat op 08-03-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Waar woon je :? Dan kan ik mijn auto even langsbrengen elke week :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik vind autorijden super leuk, maar wel met een leuk muziekje op :) Dus vandaar dat ik iets moet bijleggen voor een fatsoenlijke radio.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, wij zijn met 2 volwassenen en 2 kids (16) naar Oostenrijk gereden in een Lupo 3L, met heel veel bagage (op de bank 3 lagen kleren enzo), ging prima :P En super goedkoop!

Die diesels trekken ook nog wel door, tot 180, en dan rijd je nog 1 op 24

Radio tip: koop een alpine of clarion, die hebben goede interne versterkers...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Die Arosa ziet er in ieder geval verdomd goed uit op die foto's. En met een beetje geluk heb je er echt nauwelijks afschrijving aan, want kleine auto's zijn altijd gewild en raak je makkelijk weer kwijt. En qua gebruikskosten lach je iedereen uit :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb hem met eigen ogen bekeken en hij ziet er ook geweldig mooi uit. Geen roest, geen krasje te vinden en ook geen deukjes. Natuurlijk glimt hij extra mooi omdat ie net gewassen is, maar dan zie je wel hoe goed die auto nog is. Althans, van de buitenkant.

Anyway, de auto wordt momenteel helemaal klaar gemaakt incl. nieuwe APK. Vervolgens moet ik even een goede radio + boxen zien te vinden, die zet een bekende monteur er voor weinig even in en ik ben klaar :) Verzekering zal uitkomen tussen de 30 en 35 euro p/m (Unigarant/Univé/Interpolis). Lijkt me vrij schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nou de auto staat einde van de middag klaar om opgehaald te worden. Verzekering ben ik nu mee bezig, hopelijk is dat straks rond.

Maar hoe zit het met de wegenbelasting? Als ik dat vandaag nog online doorgeef, mag ik dan alwel de weg op vanavond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Juancho schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 10:25:
Nou de auto staat einde van de middag klaar om opgehaald te worden. Verzekering ben ik nu mee bezig, hopelijk is dat straks rond.

Maar hoe zit het met de wegenbelasting? Als ik dat vandaag nog online doorgeef, mag ik dan alwel de weg op vanavond?
Op het moment dat hij op je naam staat en je hebt de verzekering geregeld mag je rijden! Wegenbelasting komt vanzelf met de post :(

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hmm ok. De auto wordt bij de garage op mijn naam gezet, en hopelijk lukt de verzekering vandaag nog! Maar ik neem aan dat dat tegenwoordig via de computersystemen wel moet lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als je gewoon belt en het bevestigd krijgt over de telefoon voordat je weg rijdt met dat ding zit je goed.
Kan ook over internet, maar even goed wil je dan een bevestiging zien, daarna is het goed.

[ Voor 30% gewijzigd door !null op 10-03-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Verzekering is rond, ik kan gerust de weg op straks :) Allemaal erg leuk moet ik zeggen, zo je eerste eigen autootje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

In mijn geval kreeg ik alvast een pdf'je per mail met de bevestiging dat het afgesloten was. De papieren volgden enkele dagen later, met ook de groene kaart hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Klopt, dat is ook in mijn geval zo. Op die manier kan ik straks veilig mijn wagentje ophalen en de weg op. Voor de geinteresseerden, mijn premiebedrag is uiteindelijk €27,43 geworden (WA + schade inzittende). Ik kon ook nog voor €4,-- extra p/m een bonusbeschermer nemen, maar dat heb ik uiteindelijk niet genomen. Dan denk ik dat ik een vrij schappelijke maandpremie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wel even opletten jongens. Ik denk niet dat het hier gebeurt, maar ik heb toen ook per e-mail een bevestiging gehad op de zaterdag dat ik ook de auto op ging halen. De maandag erop kreeg ik vrolijk een mailtje dat ik toch geweigerd was, en er was niet eens gebeld. Gelukkig checkte ik m'n mail nog, als ik toevallig in de tussentijd was gaan rijden was het onverzekerd geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Waarom zou je geweigert worden dan? Ik heb een offerte gehad en met de laatste ben ik akkoord gegaan en kreeg te horen dat de voorlopige dekking geregeld was. De officiele papieren zou ik in de komende dagen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zoals gezegd, dat zal je niet snel gebeuren als ik het zo lees. Ik was 20 of 21 en ging een MR2 rijden, vonden niet alle verzekeraars even leuk.
Ik bedoelde het meer als waarschuwing, je kan ook weer per e-mail afgemeld worden, en dan met je na dat e-mailtje dus onverzekerd, of je hem nou gelezen hebt of niet. Maar goed, zal bij jou wel los lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, mijn verzekeraar schrok ook redelijk, toen ik op mijn 18'e vroeg of ik een Celica 2.0 GTI kon verzekeren :+ Zo ongeveer alle alarmbellen gingen af denk ik :+

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Juancho schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:19:
Verzekering is rond, ik kan gerust de weg op straks :) Allemaal erg leuk moet ik zeggen, zo je eerste eigen autootje :)
:)

Ben jij trouwens vandaag nog gaan rijden? Omstreeks 13u ben ik bij "knooppunt" A1->A30 een Arosa tegengekomen die zo aan de beschrijving zou voldoen, en met eh... enigszins onzeker/onervaren rijgedrag :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, dat heb ik een paar jaar geleden gehad.. Iemand verschrikkelijk aan het stuntelen.. De auto kwam me bekend voor... Toen ik de auto inhaalde, de bestuurder ook..

..Het was het vriendje van het buurmeisje (18), waarvan ik zeker wist, dat-ie geen rijbewijs had... :| 's avonds getwijfeld of ik het zou melden ja of nee, toen ik zag dat de tortelduifjes samen weg gingen (ditmaal reed het buurmeisje, wel in bezit van rbw :+), ben ik ff naar de buren gelopen, even gemeld wat ik had gezien.. 's nachts werd ik wakker, hoorde wat gemompel, wat veranderde in geschreeuw... De tortelduifjes waren thuisgekomen, en vriendjelief kreeg even een flinke uitbrander van zn schoonvader :+

Feli's Juancho :) Veel veilige kilomters, houd hem heel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik ben nog wel een klein stukje gaan rijden, maar dan in Zwolle :) Dus wees gerust, ik was het niet haha. Ik heb sowieso best veel rij ervaring hoor. Tijdje bijbaantje gehad waarbij ik veel op de weg zat en ik reed ook regelmatig in auto's van vrienden/ouders.

Anyway, ik ben echt super blij!!! Ik had slechts heel beperkt een voorritje gemaakt, maar net even wat rond gereden en hij rijdt echt super fijn! Er zit zo'n heerlijke kleine ronde versnellingspook in die je ook ziet in de VW Golfjes. Schakelt lekker soepel.

Ik was alleen bang dat ik stuurbekrachtiging zou missen, maar als je zo wat aan het rijden bent valt het eigenlijk helemaal niet op. Het is natuurlijk ook een licht autootje, maar toch. Alleen met inparkeren en scherpe bochten moet je goed je kracht in de gaten houden. Ook heb ik er gelijk maar even een nieuwe radio in laten zetten waar ook mijn Ipod op kan, als je dan toch eenmaal bezig bent maakt die paar extra knaken ook niet meer uit :)

Echt super blij met m'n eerste bakkie en al helemaal voor zo'n aankoopsprijs! Ik merk nu al hoe verschrikkelijk fijn het is om mobiel te kunnen zijn en niet afhankelijk te hoeven zijn. Ik hoop nu alleen dat ik niet teveel problemen ga krijgen. Mijn zwager zei ook al, ik koop een auto van 10.000 en heb nog meer problemen dan het 2de bakkie van mijn zus die maar 2000 euro had gekost. Je moet daar een beetje geluk mee hebben.

Enige waar ik wat "bang" voor ben is dat de auto altijd binnen heeft gestaan bij de vorige eigenaar die het puur als 2de autootje gebruikte. Bij mij staat hij nu altijd buiten staat omdat ik geen garage heb. Zeker met het koude winterweer hoop ik dat de overgang een beetje soepel verloopt. Morgenochtend wil ik hem bijv. meenemen naar het werk, dus dan moet hij vanuit een vrij koude toestand een ritje van 70km maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 11-03-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Juancho schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:12:
Enige waar ik wat "bang" voor ben is dat de auto altijd binnen heeft gestaan bij de vorige eigenaar die het puur als 2de autootje gebruikte. Bij mij staat hij nu altijd buiten staat omdat ik geen garage heb. Zeker met het koude winterweer hoop ik dat de overgang een beetje soepel verloopt. Morgenochtend wil ik hem bijv. meenemen naar het werk, dus dan moet hij vanuit een vrij koude toestand een ritje van 70km maken.
Ik denk echt niet dat je je daar druk om moet maken. Dat is prima te doen, alleen een beetje in de gaten houden dat je em netjes warm rijdt en niet meteen als een gek gaat scheuren is er niks aan de hand.

De accu zal ook wel reuze meevallen, zoveel stroom vreten ze echt niet en die paar graden vries hier, ach, daar kan geen mens wakker van liggen, zeker niet als die net een beurtje etc. gehad heeft. Starten, lopen ;)

Ow, en vergeet het ANWB abbo niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ok, bedankt voor de geruststelling :) Goede tip trouwens van de ANWB, had ik eigenlijk nog niet echt aan gedacht....

Verder, ik las eerder in dit topic dat de wegenbelasting vanzelf in je brievenbus valt? Gebeurt dit op basis van het op je naam zetten van de auto of moet je dit toch zelf aanvragen?

Verder echt een topbakkie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Er staat toch vanzelf? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Juancho schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:48:
Ok, bedankt voor de geruststelling :) Goede tip trouwens van de ANWB, had ik eigenlijk nog niet echt aan gedacht....

Verder, ik las eerder in dit topic dat de wegenbelasting vanzelf in je brievenbus valt? Gebeurt dit op basis van het op je naam zetten van de auto of moet je dit toch zelf aanvragen?

Verder echt een topbakkie :)
Dat gaat inderdaad op basis van de ten naam stelling ;) Dus zodra je de auto op naam hebt staan weet de belastingdienst dat ook en krijg je een week later ongeveer een brief in de brievenbus met een berekening hoeveel je moet betalen. Dat is altijd vanaf de datum van ten naam stelling tot het einde van de kwartaalperiode. Dus kwartaalprijs gedeeld door dagen in dat kwartaal, maal het aantal dagen tot het einde van het kwartaal dat de auto in jouw bezit gaat zijn. Oh, en dan ook afgerond op hele euro's ;)

Bij verkoop gaat dat riedeltje weer andersom, dan krijg je het deel van het kwartaal dat de auto niet in jouw bezit zal zijn terug gestort.

Wat betreft warmrijden in de winter, met een benzinewagen is dat zo gebeurd ;)
Binnen de eerste twee KM gaat bij mij het koelwater metertje al bewegen en binnen 5km zittie al op bedrijfstemperatuur.
Diesels doen er in de regel een stuk langer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mwah, als het winter is kun je beter 10 kilometer aanhouden. Maar gewoon normaal rijden met dat ding, loopt wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Laatst online: 11-09 20:56
McKaamos schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:55:
[...]
Binnen de eerste twee KM gaat bij mij het koelwater metertje al bewegen en binnen 5km zittie al op bedrijfstemperatuur.
Diesels doen er in de regel een stuk langer over.
het metertje van je ziet bewegen is waarschijnlijk je koelvloeistof, belangrijker is de temperatuur van je olie. En dat zie je vaak niet op je dash :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

McKaamos schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:55:
Na 5 minuten heeft net je KVS de 80-90° bereikt, tenzij je je best doet je blok zo snel mogelijk stuk te krijgen, dan gaat 't sneller. Als je koelvloeistof warm is is je blok nog echt niet goed warm hoor. Je olietemperatuur (& -druk) zijn veel belangrijkere en betrouwbaardere graadmeters voor.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
AtleX schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 13:13:
[...]

Na 5 minuten heeft net je KVS de 80-90° bereikt, tenzij je je best doet je blok zo snel mogelijk stuk te krijgen, dan gaat 't sneller. Als je koelvloeistof warm is is je blok nog echt niet goed warm hoor. Je olietemperatuur (&druk) zijn veel belangrijkere en betrouwbaardere graadmeters voor.
Ik houd meestal 15 minuten of 15 kilometer aan. En dan ga je nog niet trappen als een gek. Dat doe je maar op het circuit! ;)

[/moraalridder]

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Maar ik zit na een paar minuten al op de snelweg en dan rijd ik soms al 140 km/u (=4000 rpm) is dat slecht dan?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ach je kan dan veilig en netjes de boel doortrekken tot de redline, als het netjes warm is.
En je kan nog zo hard trappen, of aan het "racen" op de openbare weg, het circuit is in de praktijk veel zwaarder, pas een echte test voor motor en remmen.

@YoshiBignose, het is beter om dan 120 te rijden, of nog beter 100. Maarja, dat doe ik ook niet hoor. Had ie maar geen motor moeten worden :P
Ik zou eerst even 120 rijden, met het snelweg rijden is hij binnen notime warm, paar minuutjes op de snelweg en die 140 maakt ook niet meer uit in de praktijk.
Er is ook een andere kant van het verhaal, je moet niet als een oma hele lage toeren blijven rijden omdat je denkt dat dat beter is bij een koude motor, en dan ondertussen de boel wel heel zwaar belasten omdat je zo weinig toeren maakt. Dat vind hij ook niet leuk. Dus rij gewoon normaal, komt wel goed dan.

[ Voor 55% gewijzigd door !null op 11-03-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ja toch sterke motor die kan het wel hebben. 140 is voor mij de minimumsnelheid hij is wel wat gewend! ;)

Facts don't care about your feelings

Pagina: 1 ... 3 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.