Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Wat je in jouw geval wellicht beter zou kunnen doen is gewoon naar die garagist toegaan, de situatie voorleggen en vragen wat ze hebben staan, of vragen of ze een geschikte auto voor jou willen zoeken. Vrijwel alle garagisten zijn daartoe wel bereid.Juancho schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 13:09:
Het ging me opzich meer om het type auto, nog niet de details zoals onderhoudskosten en km-stand. Zo'n peugeot vind ik een mooie auto die wellicht wel binnen het budget kan passen. Dus niet specifiek deze auto, maar meer het type.
Ik hoop dat zo'n auto ook te koop is binnen mijn budget met wel goede specificaties (KM-stand etc.). Maar sowieso gaat mijn voorkeur er naar uit om via één van de twee betrouwbare dealers/garages te kopen die ik ken. Mijn ouders en andere bekenden hebben daar al jarenlang een goede relatie mee, dus daarvan weet je gewoon dat het goed zit, zeker als je problemen krijgt.
Nee, merp!
Vaak bu'j te bang!

Ik heb afgesproken hem a.s. woensdag bij de huidige eigenaar op de gaan halen
Nee, merp!
Ik moet alleen zelf nog de distributieriem laten vervangen (en misschien gelijk de waterpomp
Nette fietstas!IJnte schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 19:14:
Ik moet alleen zelf nog de distributieriem laten vervangen (en misschien gelijk de waterpomp), dan kan ik er nog jaren mee rondrijden.
Als je distririem gaat (laten) vervangen, laat dan ook de spanrol(len) en waterpomp vervangen. Better safe than sorry en een waterpomp kost je de kop niet.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Meermalen meegemaakt, gelukkig de klant van te voren duidelijk gemaakt dat het vervangen van ALLEEN de riem volledig op eigen risico is.. 10.000Km later ging namelijk de spanrol dood -> kop kapot. Kosten? 1500 euro.. En dan komen ze ook nog zeuren dat ik mijn werk niet goed gedaan heb... Right, als je een disriem niet goed vervangt merk je dat direct, omdat-ie dan bij de eerste start al kapot gaat
[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 20-02-2010 20:32 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik weet dat dit bedrijf betrouwbaar is en dat de prijs voor deze auto nu rond de 1700 euro ligt. Alleen het aantal KM staat op 229.160. Van horen/zeggen is dat gewoon teveel?
In welke mate moet ik daar sowieso rekening mee houden als de auto voornamelijk voor de kortere ritten gebruikt wordt? Ik zou graag rond de 100.000km willen zitten, maarja, in die prijsklasse lijkt me dat vrijwel onmogelijk.
Iig is dit type auto wel waar ik nu echt op zoek naar ben. De rest van de auto's in deze prijsklasse vind ik gewoon te lelijk. Zo'n 306 ziet er gewoon nog erg leuk uit vind ik!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Peugeot 206 1.4 XR (1999), gekeken, gereden en gekocht. Was een prima ding, goed onderhouden, geen enkel krasje, interieur alsof die net uit de fabriek kwam en "maar" 120.000km op de teller. € 2100,-
Éen nadeel, de distributieriem is nog niet vervangen
Nu nog naar Nederland rijden binnenkort.
Maar omdat het zo'n generiek model is, moet ik dan een CVO hebben voor import? Er staan volgens mij geen gegevens over uitstoot en trekgewicht op het Sloveense kentekenbewijs, maar dit model is ook gewoon in NL te koop.
[ Voor 11% gewijzigd door Megamind op 24-02-2010 23:34 ]
Ik vind dat erg mooie auto's, en om mee te beginnen zou natuurlijk mooi zijn dan
Ze zijn op marktplaats niet zo heel duur <2000 euro, dus dat valt ook mee. En volgens mij zijn het degelijke auto's.
Ik vraag me alleen af hoe het met vermogen e.d. zit? Want volgens mij betaal je met een auto met een pittige motor (van die Volvo 850 heb je modellen met een 2.5 Turbo blok) een enorme klap aan verzekering en wegenbelasting
* ThinkPad is nu 18, en bezig met rijlessen, en heeft eerst nog geen auto nodig. Toch is dit wel interessant om te weten
Zoiets als dit: http://media.photobucket....dr/afterdetail/rear01.jpg =
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2010 23:42 ]
Nu zijn Volvo's in de regel toch wel wat zwaarder als gemiddeld, dus hij zal allicht ietsjes duurder zijn dan een Japanner van hetzelfde formaat.
De verzekering is een ander verhaal. Veel vermogen bij jonge leeftijd en geen schadevrije jaren kan je echt enorm op kosten jagen.
Ik zou zeggen: check met een aantal verzekeraars wat de premie zou worden.
Volvo's zijn verder wel stevige auto's, dus je zit in ieder geval relatief veilig in zo'n wagen
Om even een idee te geven. Ik heb een eenvoudig Peugeotje 205. Kosten per maand:
- Belasting: €18
- Verzekering: €10 (oldtimerverzekering en leasebak als dagelijks vervoer)
- Brandstof (verbruik 1:14, 1000km per maand): €100
Zit ik al op €128 zonder (reservering voor) onderhoud. Dat kun je in jouw geval dus minstens met 3 vermenigvuldigen, want hoger belastingtarief en veel hogere verzekeringspremie vanwege beginnend bestuurder en risicogroep en dan laat ik het hogere brandstofverbruik nog buiten beschouwing....
Houd er rekening mee dat een T5 of T5R zeker niet voor <2000 te koop is. Ik heb op MP wel eens een T5 zien staan voor net iets meer dan 2k, maar daar zou ik in een grote boog omheen lopen.ThinkPadd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:41:
Wat vinden jullie van een Volvo 850 ? Beetje een verstandige auto om mee te beginnen?
Ik vind dat erg mooie auto's, en om mee te beginnen zou natuurlijk mooi zijn dan
Ze zijn op marktplaats niet zo heel duur <2000 euro, dus dat valt ook mee. En volgens mij zijn het degelijke auto's.
Voor <2k vind je de gewone GLT's en GLE's (de 2.5 twintigkleppers en tienkleppers). Dan praat je nog steeds over 170 en 144 pk. Ik vrees dat zoiets, hoewel in aanschaf heel betaalbaar, niet prettig is in de verzekering voor jonge beginnende bestuurders.
Punctuality is the politeness of kings
Auto kostte 2300 eu, een S40 uit '99 met 150k op de teller. Heeft net een beurtje gehad, bekende vloeistoffen en filters vervangen, daarnaast ook de achterremschijven en blokken vervangen. 300 eu.
75eu verzekering. WA + ruitschade, natuurschade, diefstal, brand en dieren.
30eu wegenbelasting
En dan kan het rijden beginnen, met 8L/100KM is het aardig te doen.
Heb liever een comfortabele en veilige auto waar ik gegarandeerd nog een paar jaar goed mee kan rijden - en ook gerust naar Oostenrijk en verder - dan een japanner waarvan ik weet dat ik na 1-2 jaar een ander wil.
_
Het is niet dat ze onveilig zijn, maar een Volvo is net een slagje verfijnder. Als ik in men vriendenkring kijk - ben een van de jongste - zie ik dat de japanners snel wisselen na anderhalf jaar of zelfs sneller voor een nieuwere auto. Dan heb ik zoiets, spaar dan wat langer door en ga direct een stapje hoger zitten. Nu de markt toch redelijk ingezakt is, krijg je snel meer auto voor je geld.
[ Voor 43% gewijzigd door _Apache_ op 25-02-2010 10:07 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Vaak bu'j te bang!
Vaartland betrouwbaar? Op Autoweek heb ik toch echt andere verhalen gelezen..Juancho schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 20:46:
Dit leek mij nou een leuk wagentje: http://www2.vaartland.nl/...8-peugeot-306-1-6-xr.html
Ik weet dat dit bedrijf betrouwbaar is en dat de prijs voor deze auto nu rond de 1700 euro ligt. Alleen het aantal KM staat op 229.160. Van horen/zeggen is dat gewoon teveel?
In welke mate moet ik daar sowieso rekening mee houden als de auto voornamelijk voor de kortere ritten gebruikt wordt? Ik zou graag rond de 100.000km willen zitten, maarja, in die prijsklasse lijkt me dat vrijwel onmogelijk.
Iig is dit type auto wel waar ik nu echt op zoek naar ben. De rest van de auto's in deze prijsklasse vind ik gewoon te lelijk. Zo'n 306 ziet er gewoon nog erg leuk uit vind ik!
Vaak bu'j te bang!
Ik ken overigens ook mensen die snel hun S40 of V40 weer wegdeden na in een korte tijd 2 keer gezeik gehad te hebben met de zwakke versnellingsbak
(verder maakt Volvo over het algemeen hartstikke goede auto's)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Versnellingsbak is inderdaad een zwakke plek, daar hebben we onze auto goed op doorgelicht. Er was netjes met de auto gereden, de monteur heeft ook nog tips gegeven.
[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 25-02-2010 14:55 ]
Ik heb vroeger, in de periode 1997-2002 zo'n 850GLT 20v gereden. Heerlijke auto, maar ik betaalde me blauw aan vooral onderhoud. Onderdelen zijn erg duur, en ik had er ook best wel wat gedoe aan. Maar je kan ook geluk hebben natuurlijk. Ik heb hem uiteindelijk verkocht vanwege de hoge kosten, en het feit dat we een sedan hadden met een LPG tank in de achterbank, zodat er geen ruimte meer was voor de kinderwagen die we toen kregen.ThinkPadd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:41:
Wat vinden jullie van een Volvo 850 ? Beetje een verstandige auto om mee te beginnen?
Vrijdag opgehaald, direct naar Peugeot dealer gebracht, die vroeg 550,- voor een grote beurt.Megamind schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 23:33:
Ik heb vandaag ook beet gehad
Peugeot 206 1.4 XR (1999), gekeken, gereden en gekocht. Was een prima ding, goed onderhouden, geen enkel krasje, interieur alsof die net uit de fabriek kwam en "maar" 120.000km op de teller. € 2100,-
Éen nadeel, de distributieriem is nog niet vervangenDat wil ik wel hier laten doen, ik gok op ~250 euro kosten.
Nu nog naar Nederland rijden binnenkort.
Maar omdat het zo'n generiek model is, moet ik dan een CVO hebben voor import? Er staan volgens mij geen gegevens over uitstoot en trekgewicht op het Sloveense kentekenbewijs, maar dit model is ook gewoon in NL te koop.
Toen naar de garage geweest om de hoek die vroegen 280,-
Peugeot 206 XR 1.4 1999
120.000km op de teller
€2100,-
Fototjes:

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Specificaties: Mazda 323, 3-deurs, 1,3, bouwjaar 1994, km-stand: 170.000, ziet er goed uit, motor is schoon, slot aan bijrijderskant is onlangs geforceerd en moet vervangen worden (bij sloop nieuwe halen?). Verder vertrouw ik deze collega 100% dus als hij weet van (verborgen) gebreken dan meldt hij dat wel. Hij moet er gewoon snel vanaf en heeft hem nu uit de verzekering gehaald.
Prijs: 250 euro en als de accu slecht blijkt delen we de kosten van een nieuwe.
Lijkt mij een prima deal. Iemand nog tips of aandachtspunten?
Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...
Ik weet niet wat er precies aan het slot is, maar als de cylinder moet worden vervangen, vervang dan meteen alle sloten door een complete set incl sleutel. Anders heb je straks meerdere sleutels voor 1 auto.
250 euro is verder geen geld, dus wat dat betreft zeg ik doen.
Ookal zou er wat mis zijn, dan kan je er nog aan verdienen door onderdelen te verkopen.
Lijkt me een prima autootje om op te rijden, wat best nog wel eens heel lang zou kunnen duren.
Eensch, ongeveer hetzelfde kaliber als mijn voormalige starlet, die was 3 jaar ouder overigens, maar die is pas bij 3 ton weggegaan!null schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 14:31:
Gewoon doen, je krijgt hem toch wel voor meer weer kwijt denk ik. In ieder geval wel via een export bedrijfje denk ik. Verder idd een beetje opletten met roest, maar het zal wel meevallen.
Lijkt me een prima autootje om op te rijden, wat best nog wel eens heel lang zou kunnen duren.
Roest is uiteraard iets waar je standaard wat op moet letten en verder, loopt ie mooi, geen fluctuaties in toerental, loopt ie mooi (geen rare "bijgeluiden", al is dat wat lastig bepalen als je je eerste bakje koopt).
Ik denk dat je daar erg veel van kan leren, immers het echte rijden begint nu
Ik moet zeggen dat ik nu van Starlet naar Passat ben echt niet kleiner wil, maar ja ...
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Mijn vader is pas vandaag ingelicht, dus ik zie de auto pas zondag en mag er dan ook een testritje mee maken. De kilometerstand is iig 130.??? dus dat zit wel goed. Ik weet dus verder niet de staat van de auto en de schade, maar mijn ouders hebben de auto al wel bekeken en waren razend enthousiast. Maar ik ken het type totaal niet, dus heb geen idee of het sowieso een beetje een betrouwbaar bakkie is en of het een geschikt autootje is voor die prijs en datgene waar ik hem voor zou gebruiken (veel relatief korte ritjes en af en toe naar het werk; enkele reis 70km)
Wat mij iig opviel is dat ik deze auto nog geen enkele keer ben tegengekomen tijdens mijn zoektocht. Ik maak dan altijd gebruik van een filter tot een max. prijs van 2000 euro. Zijn deze bakkies normaal dan duurder en is het echt een top aanbieding?
Let op: onderstaande afbeeldingen zijn niet van de betreffende auto, maar wel hetzelfde type + kleur.

http://img.automobile.de/modellbilder/Seat-Arosa-1844_1.jpg
http://www.autozoeker.net...images/1245078752-r-4.jpg
http://www.imega.se/displ...+45Seat_Arosa_2_or276.JPG
http://www.autozoeker.net...2-arosa%20zwart%20002.jpg
[ Voor 54% gewijzigd door Juancho op 06-03-2010 00:41 ]
Vaak bu'j te bang!
Maar dit is toch zo'n leuk klein autootje die niet zoveel in de verzekering kost en ook kwa andere kosten prima past voor een eerste autootje met een max. uitgave van rond de 1800?
Misschien vestig ik wel te veel hoop hoor, moet hem immers zelf nog even zien. Maar mijn ouders konden zo geen schade ofdergelijke zien.
[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 06-03-2010 11:38 ]
Vaak bu'j te bang!
1. Mitsubishi Galant 2.0 16V Sedan, 1998, 148.000 km, Benzine 2950 EUR

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/2MHU9/algemeen.htm
2. Subaru Legacy 2.0 4x4 Sedan, 1996, 165.000 km, Benzine 1950 EUR
http://www.nederlandmobie...=1135858&source=gaspedaal
3. Honda Civic 1.5 V-tec, Sedan, 1996, 141.000 km, Benzine 1950 EUR
http://www.nederlandmobie...=1093056&source=gaspedaal
4. Peugeot 306, 1.4, Hatchback, 1998, 151.000 km, Benzine 2450 EUR

http://www.autokopen.nl/occasion/Peugeot/306/4350655.html
Ik vind de keuze erg lastig, de Galant spreekt het meeste aan qua uiterlijk en uitrusting maar zit aan de bovenkant van mijn budget en is iets zwaarder/groter dan eigenlijk noodzakelijk is voor mij. De Legacy en Civic spreken me wat minder aan maar zijn in prijs/kwaliteitsverhouding erg voordelig. De Civic is daarbij gewoon goedkoop, de Legacy is wat minder zuinig door zijn 4x4. Slimste optie is denk ik de 306 maar is wel de saaiste van de 4 met een kleine motor en relatief duur in prijs. Dus ik vroeg me af wat nu wijsheid is?
Denk eraan dat de meeste versnellingsbakken van die auto's eronderuit klappen bij meer dan 120.000 km!Juancho schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:36:
Misschien vestig ik wel te veel hoop hoor, moet hem immers zelf nog even zien. Maar mijn ouders konden zo geen schade ofdergelijke zien.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Mijn persoonlijk advies, zeker de Galant. Ik vind dat nog steeds heel erg mooie auto's (vooral die neus). Met een setje sportvelgen is die auto helemaal af. 2e keus de Subaru.Silvos schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 13:26:
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe auto. Weliswaar niet mn eerste auto ik heb er al 1 gehad maar die heb ik door omstandigheden snel weer weg moest doen. Dus de komende aankoop voelt toch aan als min of meer mijn eerste auto. Ik twijfel tussen 4 modelletjes en ik heb niet echt een idee welke ik moet kiezen dus adviezen zijn welkom. (budget is ongeveer 2000-3000 euro)
1. Mitsubishi Galant 2.0 16V Sedan, 1998, 148.000 km, Benzine 2950 EUR
[afbeelding]
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/2MHU9/algemeen.htm
2. Subaru Legacy 2.0 4x4 Sedan, 1996, 165.000 km, Benzine 1950 EUR
[afbeelding]
http://www.nederlandmobie...=1135858&source=gaspedaal
3. Honda Civic 1.5 V-tec, Sedan, 1996, 141.000 km, Benzine 1950 EUR
[afbeelding]
http://www.nederlandmobie...=1093056&source=gaspedaal
4. Peugeot 306, 1.4, Hatchback, 1998, 151.000 km, Benzine 2450 EUR
[afbeelding]
http://www.autokopen.nl/occasion/Peugeot/306/4350655.html
Ik vind de keuze erg lastig, de Galant spreekt het meeste aan qua uiterlijk en uitrusting maar zit aan de bovenkant van mijn budget en is iets zwaarder/groter dan eigenlijk noodzakelijk is voor mij. De Legacy en Civic spreken me wat minder aan maar zijn in prijs/kwaliteitsverhouding erg voordelig. De Civic is daarbij gewoon goedkoop, de Legacy is wat minder zuinig door zijn 4x4. Slimste optie is denk ik de 306 maar is wel de saaiste van de 4 met een kleine motor en relatief duur in prijs. Dus ik vroeg me af wat nu wijsheid is?
Gezien je budget (kwa maandelijkse kosten, in de zin van wegenbelasting enzo), is een Mazda 626 geen optie? Of een Suzuki Baleno (station). De 626 is wel vrij saai. Zo'n Baleno ziet er nog best geinig uit.
Vaak bu'j te bang!
Omdat hij het al aan mijn ouders beloofd had. Het zijn geen echte vrienden in de zin van dat ze iedere zondag bij elkaar op de koffie gaan, maar mijn ouders kopen er al ruim 10 jaar hun auto's, en altijd als er iets is is de service snel en top. Dan bouw je natuurlijk wel een bepaalde band op in al die jaren. Zeker gezien dezelfde eigenaar nog op de zaak zit.-tom-562 schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:49:
Ja, maar waarom zouden ze hem voor 700 euro minder verkopen aan jullie. Is 'ie bevriend in de zin van gewoon echt vrienden, of omdat jullie er 3x een auto hebben gekocht
Ik zie dus geen reden om die man niet te vertrouwen of dat hij mij een verkeerde auto probeert aan te smeren. Want hij is natuurlijk ook niet gek, als hij mij een verkeerde auto levert is hij mijn ouders ook gelijk kwijt als vaste klant.
Hij zei ook wel dat hij er eigenlijk spijt van had en mijn vader te snel het bod van 1500 euro had doorgegeven. Maar hij wilde zijn woord houden....
Maar los van dat, ik vertrouw die man en dat bedrijf, is het een beetje een goede auto waar ik nog een leuk aantal jaartjes in kan rijden?
Sowieso geef je weinig info over welke uitvoering je gaat kopen. Benzine of diesel? Welke motor? En versnellingen?
Deze dingen zijn trouwens wel erg zuinig en licht, dus zowel vaste lasten (belasting, verzekering) als variabele (brandstof) gaan goed meevallen.
[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 06-03-2010 23:37 ]
Oslik blyat! Oslik!
Ik zeg, doen, volgens mij kan je je daar nooit een buil aan vallen
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Toch niet helemaal correct. Oudere LPG installaties verbranden inderdaad heter met mogelijk hogere slijtage tot gevolg, maar LPG installaties met vloeibare inspuiting hebben dit probleem niet. Dit bestaat al erg lang. Smering is ook nauwelijks een issue omdat er altijd gestart wordt met benzine. En onderhoud is normaal gesproken niet hoger als bij benzine. Extra onvoorziene kosten zijn uiteraard wel mogelijk, maar vergeet niet dat je ontzettend veel geld bespaart met LPG!!!McKaamos schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 00:26:
Derde mogelijkheid is LPG-G3. Wat belasting betreft valt dat tussen diesel en benzine in, met ongeveer 50 euro duurder per 3 maand dan benzine.
Brandstof is ook erg goedkoop (op het moment 53cent per liter), maar je auto wordt er wel een stuk minder zuinig van. In princiepe dus ook een mogelijkheid wanneer je verwacht veel te rijden.
Een ander nadeel is dat auto's op LPG in de regel minder lang mee gaan omdat LPG minder smeert en heter brand. Dit veroorzaakt meer slijtage, dus uitkijken met de kilometerstand.
Verder is LPG niet overal verkrijgbaar, zeker in het buitenland kan het een probleem vormen. Ook hebben verschillende landen andere vulnippels. Even de grens over naar België betekent dat je een verloopstuk mee moet nemen om te tanken. In Spanje kan je LPG helemaal vergeten gezien het daar niet legaal wordt geacht.
Hoge kilometerstanden bij LPG zijn volstrekt normaal.
Zelf rij ik al bijna 400.000 km met mijn huidige auto op LPG zonder enig probleem, en ik ken er meer. Je overige argumenten zijn helemaal waar (hoger verbruik, moeilijk in buitenland, verloopstuk) plus je hebt vaak minder ruimte in de auto
[ Voor 4% gewijzigd door psy op 07-03-2010 11:11 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Wat gegevens:
Brandstof: Benzine
Versnelling: handmatig
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 999Cc
Vermogen: 37kw 50 pk
Brandstofverbruik binnen bebouwde kom 7,6 l/100km
Brandstofverbruik buiten bebouwde kom 4,8 l/100km
Enige wat ik wel erg jammer vind is dat er geen stuurbekrachtiging opzit. Dat was toch wel enorm wennen tijdens het proefritje net. Verder rijdt hij namelijk erg fijn. Ik ben bijna om, kan me niet voorstellen een betere auto voor 1500 euro te kunnen krijgen. Zeker niet zoiets. Alleen of ik dan veel waarde moet hechten aan het ontbreken van stuurbekrachting......
Zo'n karretje weegt nog geen 900 kilo... Als je daarin al stuurbekrachtiging nodig meent te hebben....Juancho schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:42:
Alleen of ik dan veel waarde moet hechten aan het ontbreken van stuurbekrachting......
Maar verder een buitenkansje heren kenners? Morgenavond moet ik namelijk beslissen....
Ik heb nu een Daihatsu Charade (818 kg volgens autoweek), met stuurbekrachtiging, maar bij hoge snelheden voelt dat nogal zweverig aan. Hiervoor had ik een Toyota Starlet (nagenoeg even zwaar), en die had geen stuurbekrachtiging, op hoge snelheden reed dat veel fijner. De stuuruitslag met stuurbekrachtiging wordt ook veel kleiner, dus een kleine beweging resulteert al snel in een flink wat sturen. Als ik eerlijk moet zijn had ik hem liever zonder stuurbekrachtiging, veel meer gevoel in het stuur.
Met inparkeren is het wel hartstikke fijn
Vaak bu'j te bang!

Oslik blyat! Oslik!
Overigens is stuurbekrachtiging wel handig als je nogal wat kracht onder de motorkap hebt. Toen ik van mijn Golf III 1.9D in een Golf II 1.8i stapte ging ik bij een bocht bijna rechtdoor. Niet omdat ik niet genoeg gestuurd had, maar omdat de auto rechtdoor wilde toen ik gas bijgaf in de bocht. Zo'n 1.8i ding knalt dan vooruit als je niet oplet, terwijl je bij een 1.9D gewoon snelheid houdt.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 08-03-2010 13:17 ]
Ik betaal voor mijn 90pk Passat 55 euro geloof ik incl. inzittenden verzekering en ruitschade
Wegenbelasting kun je heel eenvoudig zelf opzoeken, bijvoorbeeld op de website van de belastingdienst. 'bereken wegenbelasting' in Google, eerste hit.Juancho schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:12:
Dit is de daadwerkelijke auto. Het gaat dus idd om een 1.0 type 37kw met een gewicht van onder de 850kg. Wat zijn hiervoor een beetje normale bedragen voor verzekering en wegenbelasting?
Verzekering hangt af van waar je woont, hoeveel je gaat rijden, hoe oud je bent, of je al schadevrije jaren (evt. met brommer) hebt, etcetera. Dat kun je dus ook het beste even zelf uitrekenen, bijvoorbeeld op de site van je favoriete verzekeraar, of een vergelijkingssite met verzekeringen.
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 149,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 584,00
Wbt verzekeringen, ik lees hierboven de opmerking over schadevrij rijden met een scooter. Mag je dat ook opgeven? Ik dacht namelijk dat het puur om een auto ging. Dan heb ik 0 jaren aangezien dit mijn eerste auto wordt. Maar ik heb wel 3 jaar schadevrij op een scooter gereden. Mag ik dan gewoon 3 jaar opgeven? Scheelt natuurlijk wel in premie.
[ Voor 61% gewijzigd door Juancho op 08-03-2010 13:28 ]
785kg benzine in Overijssel: 18.50 euro per maand. (56 per kwartaal, klasse 751 tot 850kg)WhizzCat schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:23:
Wegenbelasting zoek je lekker zelf maar op(belastingdienst, kan je zo opzoeken adh gewicht/brandstof/provincie) en verzekering, wilde gok, max 4 tientjes per maand, meer kan het nooit zijn, WA+, ruitschade is wel handig ivm steenslag enzo
Ik betaal voor mijn 90pk Passat 55 euro geloof ik incl. inzittenden verzekering en ruitschade
Verzekering hier tegen de 4 tientjes per maand. WA incl inzittenden op een wagentje met 60PK (44kW). 0 schadevrije jaren (ook nooit brommer gereden)
Ligt aan de verzekeraar. Niet elke doet dat.Juancho schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:26:
Wegenbelasting:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 149,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 584,00
Wbt verzekeringen, ik lees hierboven de opmerking over schadevrij rijden met een scooter. Mag je dat ook opgeven? Ik dacht namelijk dat het puur om een auto ging. Dan heb ik 0 jaren aangezien dit mijn eerste auto wordt. Maar ik heb wel 3 jaar schadevrij op een scooter gereden. Mag ik dan gewoon 3 jaar opgeven? Scheelt natuurlijk wel in premie.
Wel is het in de regel zo dat je die jaren bij dezelfde verzekeraar moet hebben gezeten.
Trouwens, 150 euro per kwartaal? Is het een diesel ofzo?
[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 08-03-2010 13:42 ]
KLinkt vreemd idd.!null schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:37:
Huh, 50 euro MRB per maand voor dat Seatje? Ik denk dat je wat fout gedaan hebt. Het zal eerder rond de 30 euro per maand zijn, met 800 kilo.
Tenzij het een diesel is natuurlijk.
Tis toch zo'n beetje dezelfde wagen als een VW Lupo? Die zijn toch ook met 1liter 3cylinder Diesels geleverd? Zou heel erg zuinig zijn e.d.
Wegenbelasting:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 56,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 212,00
Verzekering:
Unigarant WA: 34,38 (3 schadevrij jaren) of 39,02 (2 schadevrij jaren) of 51,69 p/m (0 schadevrij jaren)
Deltalloyd WA: 37,12 p/m 0 schadevrij jaren
Interpolis WA :23,11 p/m (0 schadevrij jaren)
Even globaal gezegd zou ik dus rekening moeten houden met een kosten post van €50,-- p/m excl. brandstof. Verder, het is natuurlijk slechts 50pk, maar daarmee kun je toch met een gerust hart de snelweg op? Af en toe wil ik hem namelijk wel meenemen naar mijn werk wat 70km enkele reis is. Ik hoef echt niet met 160 over de snelweg te vliegen, als ik maar van a naar b kom.
[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 08-03-2010 14:12 ]
Nieuwe bandjes, nieuw filtertje dit, nieuw filtertje dat, oftewel, ook die mee rekenen
Nu zou ik wel graag een auto van rond het jaar 2002 willen (niet echt ouder) en ook wel de grootte van de Focus, of een 307 ofzo. Ik ben alleen absoluut niet zo thuis in auto's dus buiten de Focus, 307 en Astra krijg ik niet echt auto's bedacht.
De auto moet ook wel te bekostigen zijn met het bedrag dat wij voor de Focus zouden kunnen krijgen. De wisseling is namelijk vooral om (uiteindelijk) kosten te besparen.
Heeft iemand goede suggesties voor een aantal type auto's waar ik naar zou kunnen zoeken?
Snelwegrijden is opzich goed te doen. Lukt mij met 60PK/103nM ook prima.Juancho schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:47:
Foutje gemaakt bij de gewichtsklasse. Auto weegt 839kg. Het moet dit zijn, incl. paar verzekeringsopties:
Wegenbelasting:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 56,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 212,00
Verzekering:
Unigarant WA: 34,38 (3 schadevrij jaren) of 39,02 (2 schadevrij jaren) of 51,69 p/m (0 schadevrij jaren)
Deltalloyd WA: 37,12 p/m 0 schadevrij jaren
Interpolis WA :23,11 p/m (0 schadevrij jaren)
Even globaal gezegd zou ik dus rekening moeten houden met een kosten post van €50,-- p/m excl. brandstof. Verder, het is natuurlijk slechts 50pk, maar daarmee kun je toch met een gerust hart de snelweg op? Af en toe wil ik hem namelijk wel meenemen naar mijn werk wat 70km enkele reis is. Ik hoef echt niet met 160 over de snelweg te vliegen, als ik maar van a naar b kom.
Trekt niet heel hard op, dus altijd wel beetje beter uitkijken dat er niet iets achterop komt zodra je naar links wil.
Maar als de linkerbaan achter je leeg genoeg is, is er niks aan de hand. Je moet niet een heethoofd zijn die alles wil inhalen iig
En vergeet onderhoud niet he
Wat je trouwens wel merkt met zo'n kleine motor is hoe zwaarbeladen de auto is. In je eentje gaat hij prima vlot zijn, maar met z'n tweeen gaat het al beduidend trager en als je met drie volwassenen plus baggage erin op pad gaat is het niet vooruit te branden. Maar goed, je koopt geen Arosa of iets van vergelijkbaar formaat om met veel mensen op pad te gaan

Iets om trouwens uit te zoeken als je toch de banden een keer moet vervangen: de Arosa is zoals gezegd een WV Lupo met ander logotje erop. De Lupo 3L (dat ding dat 1:33 doet...) heeft naast een zwik aan andere aanpassingen (minidieselmotor getuned op laag verbruik, magnesium achterklep enzo) ook smallere banden met dus minder rolweerstand. Mogelijk kun je die dingen ook onder een Arosa hangen. Dat zou verbruik ook merkbaar moeten verbeteren.
Oslik blyat! Oslik!
Kortom, nu alles een beetje afgewogen is, zou dit voor mij een perfect eerste bakkie zijn die normaal gesproken wel als betrouwbaar gezien kan worden?
Nee, merp!
Dus ik ben ook trots bezitter van een eerste eigen autootje
Een mooie eerste auto, en sowieso een verstandige keuze gezien je eisen en budget (mits het in orde is, maar goed dat zou hopelijk uit die keuring moeten blijken).
* dion_b gaat trouwens met enigszins andere eisen op zoek naar een betaalbare (EUR 2500-3000) Skoda Fabia/VW Polo/Seat Cordoba combi/variant diesel uit 2001-2003, gelukkig zonder haast

Oslik blyat! Oslik!
Nu alleen nog even een leuk ipod setjes + boxen zien te vinden, want de rommel wat er nu inzit is mijn muziek niet waard
Nog voordat je rijd moet je al leuke dingen hebben
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk auto rijden nog niet echt leuk vind, maar wel verdomd makkelijk. Overigens vind ik het leuker om de auto te poetsen dan te rijden
@IJnte: lol ... liever niet
Ben zo maar 4 á 5u verder en als ie echt goor is, is dat alleen nog maar de buitenkant
[ Voor 18% gewijzigd door WhizzCat op 08-03-2010 20:39 ]
Verwijderd
Die diesels trekken ook nog wel door, tot 180, en dan rijd je nog 1 op 24
Radio tip: koop een alpine of clarion, die hebben goede interne versterkers...
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 23:23 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Anyway, de auto wordt momenteel helemaal klaar gemaakt incl. nieuwe APK. Vervolgens moet ik even een goede radio + boxen zien te vinden, die zet een bekende monteur er voor weinig even in en ik ben klaar
Maar hoe zit het met de wegenbelasting? Als ik dat vandaag nog online doorgeef, mag ik dan alwel de weg op vanavond?
Op het moment dat hij op je naam staat en je hebt de verzekering geregeld mag je rijden! Wegenbelasting komt vanzelf met de postJuancho schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 10:25:
Nou de auto staat einde van de middag klaar om opgehaald te worden. Verzekering ben ik nu mee bezig, hopelijk is dat straks rond.
Maar hoe zit het met de wegenbelasting? Als ik dat vandaag nog online doorgeef, mag ik dan alwel de weg op vanavond?
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Kan ook over internet, maar even goed wil je dan een bevestiging zien, daarna is het goed.
[ Voor 30% gewijzigd door !null op 10-03-2010 10:55 ]
Ik bedoelde het meer als waarschuwing, je kan ook weer per e-mail afgemeld worden, en dan met je na dat e-mailtje dus onverzekerd, of je hem nou gelezen hebt of niet. Maar goed, zal bij jou wel los lopen.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Juancho schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:19:
Verzekering is rond, ik kan gerust de weg op straksAllemaal erg leuk moet ik zeggen, zo je eerste eigen autootje
Ben jij trouwens vandaag nog gaan rijden? Omstreeks 13u ben ik bij "knooppunt" A1->A30 een Arosa tegengekomen die zo aan de beschrijving zou voldoen, en met eh... enigszins onzeker/onervaren rijgedrag
Oslik blyat! Oslik!
..Het was het vriendje van het buurmeisje (18), waarvan ik zeker wist, dat-ie geen rijbewijs had...
Feli's Juancho
Anyway, ik ben echt super blij!!! Ik had slechts heel beperkt een voorritje gemaakt, maar net even wat rond gereden en hij rijdt echt super fijn! Er zit zo'n heerlijke kleine ronde versnellingspook in die je ook ziet in de VW Golfjes. Schakelt lekker soepel.
Ik was alleen bang dat ik stuurbekrachtiging zou missen, maar als je zo wat aan het rijden bent valt het eigenlijk helemaal niet op. Het is natuurlijk ook een licht autootje, maar toch. Alleen met inparkeren en scherpe bochten moet je goed je kracht in de gaten houden. Ook heb ik er gelijk maar even een nieuwe radio in laten zetten waar ook mijn Ipod op kan, als je dan toch eenmaal bezig bent maakt die paar extra knaken ook niet meer uit
Echt super blij met m'n eerste bakkie en al helemaal voor zo'n aankoopsprijs! Ik merk nu al hoe verschrikkelijk fijn het is om mobiel te kunnen zijn en niet afhankelijk te hoeven zijn. Ik hoop nu alleen dat ik niet teveel problemen ga krijgen. Mijn zwager zei ook al, ik koop een auto van 10.000 en heb nog meer problemen dan het 2de bakkie van mijn zus die maar 2000 euro had gekost. Je moet daar een beetje geluk mee hebben.
Enige waar ik wat "bang" voor ben is dat de auto altijd binnen heeft gestaan bij de vorige eigenaar die het puur als 2de autootje gebruikte. Bij mij staat hij nu altijd buiten staat omdat ik geen garage heb. Zeker met het koude winterweer hoop ik dat de overgang een beetje soepel verloopt. Morgenochtend wil ik hem bijv. meenemen naar het werk, dus dan moet hij vanuit een vrij koude toestand een ritje van 70km maken.
[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 11-03-2010 10:18 ]
Ik denk echt niet dat je je daar druk om moet maken. Dat is prima te doen, alleen een beetje in de gaten houden dat je em netjes warm rijdt en niet meteen als een gek gaat scheuren is er niks aan de hand.Juancho schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:12:
Enige waar ik wat "bang" voor ben is dat de auto altijd binnen heeft gestaan bij de vorige eigenaar die het puur als 2de autootje gebruikte. Bij mij staat hij nu altijd buiten staat omdat ik geen garage heb. Zeker met het koude winterweer hoop ik dat de overgang een beetje soepel verloopt. Morgenochtend wil ik hem bijv. meenemen naar het werk, dus dan moet hij vanuit een vrij koude toestand een ritje van 70km maken.
De accu zal ook wel reuze meevallen, zoveel stroom vreten ze echt niet en die paar graden vries hier, ach, daar kan geen mens wakker van liggen, zeker niet als die net een beurtje etc. gehad heeft. Starten, lopen
Ow, en vergeet het ANWB abbo niet
Verder, ik las eerder in dit topic dat de wegenbelasting vanzelf in je brievenbus valt? Gebeurt dit op basis van het op je naam zetten van de auto of moet je dit toch zelf aanvragen?
Verder echt een topbakkie
Dat gaat inderdaad op basis van de ten naam stellingJuancho schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:48:
Ok, bedankt voor de geruststellingGoede tip trouwens van de ANWB, had ik eigenlijk nog niet echt aan gedacht....
Verder, ik las eerder in dit topic dat de wegenbelasting vanzelf in je brievenbus valt? Gebeurt dit op basis van het op je naam zetten van de auto of moet je dit toch zelf aanvragen?
Verder echt een topbakkie
Bij verkoop gaat dat riedeltje weer andersom, dan krijg je het deel van het kwartaal dat de auto niet in jouw bezit zal zijn terug gestort.
Wat betreft warmrijden in de winter, met een benzinewagen is dat zo gebeurd
Binnen de eerste twee KM gaat bij mij het koelwater metertje al bewegen en binnen 5km zittie al op bedrijfstemperatuur.
Diesels doen er in de regel een stuk langer over.
het metertje van je ziet bewegen is waarschijnlijk je koelvloeistof, belangrijker is de temperatuur van je olie. En dat zie je vaak niet op je dashMcKaamos schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:55:
[...]
Wat betreft warmrijden in de winter, met een benzinewagen is dat zo gebeurd![]()
Binnen de eerste twee KM gaat bij mij het koelwater metertje al bewegen en binnen 5km zittie al op bedrijfstemperatuur.
Diesels doen er in de regel een stuk langer over.
Na 5 minuten heeft net je KVS de 80-90° bereikt, tenzij je je best doet je blok zo snel mogelijk stuk te krijgen, dan gaat 't sneller. Als je koelvloeistof warm is is je blok nog echt niet goed warm hoor. Je olietemperatuur (& -druk) zijn veel belangrijkere en betrouwbaardere graadmeters voor.McKaamos schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:55:
Wat betreft warmrijden in de winter, met een benzinewagen is dat zo gebeurd![]()
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Ik houd meestal 15 minuten of 15 kilometer aan. En dan ga je nog niet trappen als een gek. Dat doe je maar op het circuit!AtleX schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 13:13:
[...]
Na 5 minuten heeft net je KVS de 80-90° bereikt, tenzij je je best doet je blok zo snel mogelijk stuk te krijgen, dan gaat 't sneller. Als je koelvloeistof warm is is je blok nog echt niet goed warm hoor. Je olietemperatuur (&druk) zijn veel belangrijkere en betrouwbaardere graadmeters voor.
[/moraalridder]
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Facts don't care about your feelings
En je kan nog zo hard trappen, of aan het "racen" op de openbare weg, het circuit is in de praktijk veel zwaarder, pas een echte test voor motor en remmen.
@YoshiBignose, het is beter om dan 120 te rijden, of nog beter 100. Maarja, dat doe ik ook niet hoor. Had ie maar geen motor moeten worden
Ik zou eerst even 120 rijden, met het snelweg rijden is hij binnen notime warm, paar minuutjes op de snelweg en die 140 maakt ook niet meer uit in de praktijk.
Er is ook een andere kant van het verhaal, je moet niet als een oma hele lage toeren blijven rijden omdat je denkt dat dat beter is bij een koude motor, en dan ondertussen de boel wel heel zwaar belasten omdat je zo weinig toeren maakt. Dat vind hij ook niet leuk. Dus rij gewoon normaal, komt wel goed dan.
[ Voor 55% gewijzigd door !null op 11-03-2010 13:50 ]
Facts don't care about your feelings
Dit topic is gesloten.